Prop. 1970:164
('med förslag till lag om ändring i statstjänstemannalagen (1965: 274), m. m.',)
Kungl. Maj.ts proposition nr 164 år 1970
1
Nr 164
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
ändring i statstjänstemannalagen (1965: 274), m. m.; given Stockholms slott den 23 oktober 1970.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden och lagrådets protokoll, föreslå riksda gen att antaga härvid fogade förslag till
1) lag om ändring i statstjänstemannalagen (1965: 274), 2) lag om ändring i kommunaltjänstemannalagen (1965: 275).
Under Hans Maj :ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
BERTIL
Bertil Löfberg
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås vissa ändringar i stats- och kommunal tjänste mannalagarna. Ändringarna innebär att anställningsvillkoren för de offent liga tjänstemännen i ökad omfattning skall kunna bli föremål för avtal. Det föreslås sålunda att allmänna frågor om arbetstidens förläggning skall göras avtalsbara. Förslaget grundar sig på ett delbetänkande som överlämnats av förhandlingsutredningen. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 ja nuari 1971.
1 Bihang till riksdagens protokoll 1970.1 samt. Nr 164
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 16'+ år 1970
1) Förslag
till
Lag
om ändring i statstjänstemannalagen (1965: 274)
Härigenom förordnas, att 3 § statstjänstemannalagen (1965: 274) skall ha
nedan angivna lydelse.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
3 §•
I anställningsförhållande------------------------i avtal.
Avtal må------------------------------- i övrigt;
b) myndighets arbetsuppgifter, led- b) myndighets arbetsuppgifter, led
ningen och fördelningen av arbetet ningen och fördelningen av arbetet
inom myndigheten, arbetstidens för- inom myndigheten eller rätt till an-
läggning eller rätt till annan ledig- nan ledighet än semester;
het än semester;
c) anställnings- eller-----------myndighets beslutanderätt.
Har avtal----------------------- -----—• — — utan verkan.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1971.
Kurtgl. Maj.ts proposition nr 164 år 1970
3
2) Förslag
till
Lag
om ändring i kommunaltjänstemannalagen (1965: 275)
Härigenom förordnas, att 2 § kommunaltjänstemannalagen (1965:275) skall ha nedan angivna lydelse.
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
2
§.
I anställningsförhållande------------------------i avtal. Avtal må------------------------------------i övrigt;
b) myndighets eller inrättnings ar- b) myndighets eller inrättnings ar betsuppgifter, ledningen och fördel- betsuppgifter, ledningen och fördel ningen av arbetet inom myndigheten ningen av arbetet inom myndigheten eller inrättningen, arbetstidens för- eller inrättningen eller rätt till an- läggning eller rätt till annan ledighet nan ledighet än semester; än semester;
c) anställningsvillkor som --------------------- anställnings upphörande. Har avtal-------------- ---------------------- utan verkan.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1971.
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 164 år 1970
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
9 oktober 1970.
Närvarande:
Statsministern
Palme,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lange, Holmqvist, Aspling, Sven-Eric Nilsson,
Geijer, Myrdal, Odhnoff, Wickman, Moberg, Bengtsson, Norling,
Löfberg, Carlsson.
Statsrådet Löfberg anmäler efter gemensam beredning med statsrådets
övriga ledamöter fråga om avtalsfrihet beträffande arbetstidens förläggning
för offentliga tjänstemän och anför.
1. Inledning
Förhandlingsutredningen1, som tillsattes med stöd av Kungl. Maj :ts be
myndigande den 7 april 1967, har den 25 juni 1970 avlämnat en promemoria
Fråga om avtalsfrihet beträffande arbetstidens förläggning (Stencil Fi
1970:8).
Efter remiss har yttranden över promemorian avgetts av rikspolissty
relsen, kriminalvårdsstyrelsen, överbefälhavaren, försvarets civilförvaltning,
karolinska sjukhuset, poststyrelsen, televerket, statens järnvägar (SJ), sta
tens vägverk, sjöfartsverket, generaltullstyrelsen, statens avtals verk, univer-
sitetskanslersämbetet, skolöverstyrelsen, arbetsdomstolens ordförande, sta
tens vattenfallsverk, riksdagens förvaltningskontor, Svenska kommunför
bundet, Svenska landstingsförbundet, Statsanställdas förbund (SF), Stats-
tjänstemännens riksförbund (SR), Sveriges akademikers centralorganisa
tion (SACO), Tjänstemännens centralorganisations statstjänstemannasek-
tion (TCO-S), Svenska kommunalarbetareförbundet och Sveriges kommu
nalt j änstemannaförbund.
Universitetskanslersämbetet har bifogat yttranden av rektorsämbetena
vid karolinska institutet, universiteten i Stockholm och Umeå samt tekniska
högskolan i Stockholm. Skolöverstyrelsen har överlämnat yttranden från
lärarhögskolorna i Stockholm, Göteborg och Uppsala, länsskolnämnderna i
1 Ledamöter statssekreteraren Arne Aldestam, ordf., borgmästaren Georg Ericsson, avdel
ningschefen Åke Gustafsson, justitierådet Niis Mannerfelt och departementsrådet Jan-Christian
Montelius. Experter bl. a. direktören i Svenska kommunförbundet Eugen Björkman och direk
tören i Svenska landstingsförbundet Eric Johansson.
Stockholms, Kristianstads och Gävleborgs län samt från Birgittaskolan och Tomtebodaskolan.
Kungl. Maj:ts proposition nr 164 år 1970
5
2. Gällande ordning
Enligt den lagstiftning om de offentliga tjänstemännens förhandlingsrätt som trädde i kraft den 1 januari 1966 (prop. 1965: 60, K2LU 1, rskr 267) har dessa tjänstemän samma rätt som tidigare tillkommit arbetstagare i all mänhet att genom sina organisationer förhandla och sluta kollektivavtal om lön och andra anställnings- eller arbetsvillkor. Lagen (1936:506) om för enings- och förhandlingsrätt är sålunda i princip tillämplig på dem. Rätten för de offentliga tjänstemännen att träffa avtal är emellertid i vissa hän seenden begränsad. Grundläggande bestämmelser om deras rättsställning meddelas i statstjänstemannalagen (1965:274) och kommunaltjänsteman- nalagen (1965: 275). I 3 § statstjänstemannalagen och 2 § kommunaltjänste- mannalagen anges vissa ämnen som har undantagits från möjligheten till avtalsreglering. Sålunda får avtal inte träffas om bl. a. tjänsteorganisatio nens utformning, myndighets eller inrättnings arbetsuppgifter, ledningen och fördelningen av arbetet inom myndigheten eller inrättningen, arbets tidens förläggning eller rätt till annan ledighet än semester.
Till grund för prop. 1965: 60 låg en departementspromemoria De offent liga tjänstemännens förhandlingsrätt (SOU 1963:51). I promemorian föreslogs att det avtalsbara området skulle avgränsas på visst sätt. Bl. a. skulle avtal ej få träffas om arbetstidens förläggning. Vid remissbehand lingen av promemorian lämnades förslaget till avgränsning utan erinran av flertalet remissinstanser. I några yttranden kritiserades emellertid försla get att arbetstidens förläggning skulle vara undantagen från avtaisbarhet.
Beträffande vad som borde undantas från avtaisbarhet yttrade departe mentschefen i nämnda proposition (s. 117) att det även enligt hans mening inom det offentliga tjänstemannaområdet fanns vissa frågor som inte lämp ligen borde regleras i kollektivavtal. Han syftade därvid i första hand på så dana frågor av rent eller övervägande organisatorisk art såsom vad slags verksamhet det allmänna skall bedriva eller hur denna verksamhet lämpli gen bör handhavas. Enligt departementschefen borde det ankomma på stats makterna och, inom det kommunala området, kommunernas beslutande organ att besluta i sådana frågor oberoende av organisationer som främst företräder de anställdas intressen som löntagare. I fråga om arbetstidens förläggning erinrade han (s. 143) om att på den privata arbetsmarknaden arbetsgivaren inte sällan förbehållit sig bestämmanderätten i den frågan. En personalorganisation hade under remissbehandlingen framhållit att det inom sådana områden där tjänstgörings- och turlistor förekom kunde vara nödvändigt för driftens upprätthållande att myndigheten hade det slutliga
6
avgörandet när det gällde arbetstidens förläggning. Departementschefen an
såg för sin del att det inte kunde komma i fråga, atl den offentliga arbetsgi
varen avhände sig bestämmanderätten i fråga om arbetstidens förläggning
på sådana områden som t. ex. försvaret, sjukvården, socialvården och kom
munikationsväsendet. Även om behovet av en ensidig reglering kunde synas
vara mindre framträdande på andra områden, fann han det inte möjligt att
göra skillnad mellan olika förvaltningsområden. Han framhöll slutligen att
arbetstidens förläggning var av väsentlig betydelse för de anställda och att
arbetsgivaren därför liksom tidigare vid behov borde samråda med perso
nalen, innan större förändringar vidtogs.
Lagrådet anmärkte (s. 273) att frågor om t. ex. arbetstidens förläggning
inte torde kunna hållas utanför förhandlingar om tjänstemännens löner
trots att avtal inte fick träffas i sådana frågor. Någon erinran i sak mot av-
gränsningen av det avtalsbara området hade lagrådet inte.
I motioner i anslutning till propositionen yrkades att arbetstidens för
läggning skulle vara avtalsbar. Utskottet biträdde också motionärernas upp
fattning på denna punkt. Enligt utskottets mening var det inte realistiskt
att vid förhandlingarna skilja på frågorna om arbetstidens förläggning och
de ekonomiska förmånerna. De skäl för avtalsförbud, som departements
chefen angett, syntes inte hindra avtalsbarhet, eftersom man kunde räkna
med att det allmännas förhandlingsorgan utan stöd av lagbestämmelser
skulle förbehålla det allmänna erforderlig bestämmanderätt.
I en reservation till utskottets utlåtande avstyrktes emellertid motionä
rernas yrkande om avtalsbarhet i fråga om arbetstidens förläggning under
hänvisning till i huvudsak de skäl som departementschefen anfört.
Debatten i kamrarna om förhandlingsrättsreformen (1965: I: 25 s. 27,
1965:11:25 s. 104) ägnades till väsentlig del frågan om avtalsbarhet eller
avtalsförbud beträffande arbetstidens förläggning.
Kamrarna biföll med knappa majoriteter reservationen till utskottets ut
låtande, dvs. propositionens förslag att arbetstidens förläggning skulle un-
dantas från avtalsbarhet.
Kungl. Maj:ts proposition nr 164 år 1970
3. Arbetstidens förläggning
Statstjänstemän
Den nuvarande utformningen av 3 § statstjänstemannalagen innebär bl. a.
att avtal får träffas om arbetstidens längd men däremot inte om dess för
läggning. Frågan om arbetstidsförläggning kan emellertid bli föremål för
överläggningar mellan staten och personalorganisationerna.
Ett allmänt arbetstidsavtal (ARB) har den It juli 1969 träffats mellan
statens avtalsverk och personalorganisationerna. De tjänstemän som omfat
tas av ARB indelas i detta avtal i två arbetstidsgrupper, A och B. Till grupp
7
A hänförs huvudsakligen tjänstemän, vilkas tjänstgöring regelbundet är för lagd till vardag utom lördag och som har en ordinarie arbetstid av 40 tim mar 50 minuter för kalendervecka under månaderna september—april och 37 timmar 30 minuter för kalendervecka under månaderna maj—augusti
(7 §). Till grupp B hänförs främst tjänstemän med servicefunktioner, t. ex.
polismän och anställda inom tullen och vid kommunikationsverken. För sådan tjänsteman är den ordinarie arbetstiden 42 timmar 30 minuter för vecka eller, om begränsningsperioden är längre, 42 timmar 30 minuter i genomsnitt för vecka. Angivna tid kan under viss förutsättning vara be stämd till 40 timmar (10 §).
I anslutning till de förhandlingar om arbetstidens längd som ledde fram till ARB skedde överläggningar mellan företrädare för finansdepartementet och personalorganisationerna om arbetstidens förläggning. Vid dessa över- läggningar nåddes enighet om reglerna för förläggning av arbetstid. Dessa regler intogs sedermera i kungörelsen (1969: 564) om förläggning av arbets tid (i det följande kallad förläggningskungörelsen). Kungörelsen avser den ordinarie arbetstidens förläggning för sådan statlig eller icke-statlig tjänste man, på vilken ARB tillämpas. I fråga om personal vid myndigheter, för vil ka 14 § allmänna verksstadgan (1965: 600, ändrad senast 1969: 565) gäller, innehåller den kompletterande föreskrifter till detta stadgande. Såvitt gäller tjänsteman i arbetstidsgrupp A föreskrivs i kungörelsen att arbetstiden under perioden september—april skall läggas ut med 8 timmar 10 minuter för arbetsdag samt under perioden maj—augusti med 7 timmar 30 minuter för arbetsdag (6 §). I fråga om tjänsteman i grupp B föreskrivs bl. a., att vid förläggning av den ordinarie arbetstiden skall tillämpas ett system med arbets- och viloperioder och att myndigheten så vitt möjligt skall be stämma förläggningen av denna arbetstid i förväg genom s. k. fast lista (9—10 §§). I kungörelsen avses med uttrycket fast lista en handling som gäller för minst en vecka och i vilken i förväg angetts en eller flera tjänst- göringsturer som är avsedda att fullgöras på ordinarie arbetstid. Innan fast lista fastställs av myndigheten, skall förslag till lista överlämnas till perso nalorganisation som representerar berörda tjänstemän. Tillmötesgår inte myndigheten ändringsförslag från personalorganisation, skall tillfälle till överläggning beredas organisationen. Om enighet inte uppnås vid överlägg ningen, skall arbetstids- eller tjänstgöringsnämnd, om sådan finns, höras innan myndigheten avgör frågan (11 §). Kungörelsen innehåller också före skrifter om arbetsperiods och viloperiods längd och antalet arbetspass under en arbetsperiod samt antalet fridagar per år (13—19 §§).
Kungl. Maj:ts proposition nr 1
64
år 1970
8
Kungl. Maj:ts proposition nr 16b år 1970
Statligt anställda som inte är tjänstemän
I fråga om statsanställd arbetarpersonal kan arbetstidens förläggning
regleras genom avtal. I det ramavtal, som träffats mellan statens avtalsverk
och SF för åren 1969—1971 sägs att den ordinarie arbetstiden skall förläg
gas i enlighet med bestämmelser i specialavtal (4 §). I specialavtalen regle
ras emellertid aldrig turlistor e. d. De fastställs för varje arbetsplats av ar
betsgivaren efter samråd med personalen. Ett specialavtal kan sålunda ofta
innehålla föreskrift att arbetsledningen skall efter samråd med personal
representant upprätta tjänstgöringslista som anger de olika tjänstgörings-
turerna och de raster som infaller under dessa turer. Det brukar då också
finnas en föreskrift att turfördelningslista skall, om det är möjligt, ange de
fasta turerna för stadigvarande arbetare under månaden eller avlöningspe-
rioden och att den skall vara personalen till handa om möjligt minst fem
dagar före månadsskiftet eller periodens inträde.
Kommunalanställda tjänstemän
Enligt 2 § kommunaltjänstemannalagen gäller detsamma för de kommu
nala tjänstemännen som för statstjänstemännen, nämligen att avtal får träf
fas om arbetstidens längd men inte om dess förläggning. Något arbetstids
avtal motsvarande ARB har inte träffats på det kommunala området. Inte
heller har det förts centrala överläggningar om arbetstidens förläggning
som skett på den statliga sektorn. Däremot ingår bestämmelser om arbets
tidens längd i det kollektivavtal som träffats mellan kommunförbunden och
personalorganisationerna under Allmänna bestämmelser för tjänstemän
(ABT 70 för kommunförbundet och LABT 70 för landstingsförbundet). I
bestämmelserna föreskrivs vidare bl. a. att för tjänsteman som inte har nor
mal dagarbetstid bör tjänstgöringstidens förläggning anges i turlista e. d.
som fastställs av arbetsgivaren efter överläggning med personalen. I vissa
fall har anvisningar om arbetstidens förläggning utfärdats av arbetsgivaren.
Sålunda har Svenska kommunförbundet efter överläggningar med personal
organisationerna utfärdat sådana anvisningar.
Kommunalt anställda som inte är tjänstemän
För de kommunalt anställda arbetarna gäller att också arbetstidens för
läggning kan regleras genom avtal. Bestämmelser i sådant avseende har även
tagits in i de kollektivavtal som träffats mellan kommunförbundet och per
sonalorganisationerna. I fråga om anställda med dagarbetstid har det i avtalen
föreskrivits hur arbetstiden skall vara förlagd. Parterna har dock getts möj
lighet att lokalt komma överens om annan förläggning. När det gäller ar
betstagare med annan arbetstid än dagarbetstid, föreskrivs i avtalen att ar
9
betstidens fördelning och längd skall anges i turlista som fastställs av ar betsledningen, sedan överläggningar ägt rum med personalen. Det finns också vissa bestämmelser om hur lång tid i förväg som varsel om ändring av arbetstidens förläggning skall ges för att sådan ändring skall få ske. De taljreglering av arbetstidens förläggning genom turlistor e. d. har sålunda inte blivit föremål för förhandlingar mellan parterna.
Kungl. Maj:ts proposition nr 164 år 1970
Privatanställda
Inom den privata sektorn kan avtal träffas om arbetstidens förläggning. I riksavtalen, vilka träffas på Svenska arbetsgivareföreningens och Lands organisationens förhandlingsområde, anges ibland vissa ramar för arbetsti dens förläggning. Så stadgas t. ex. i textilindustrins avtal att den ordinarie arbetstiden vid dagarbete skall förläggas mellan kl. 6 och 18 alla dagar utom lördagar, då den förläggs mellan kl. 6 och 14. I övrigt hänvisas i allmänhet till att arbetstidens förläggning får fastställas i lokala avtal. I vissa avtal ges anvisningar för det fall att de lokala parterna inte kan enas. Om inga sådana anvisningar ges, gäller regeln att arbetsgivaren i sista hand bestämmer hur arbetstiden skall förläggas. Frågan om arbetsgivaren vid det enskilda före taget har rätt att ändra förläggningen av den ordinarie arbetstiden inom de gränser, som kollektivavtalet anger, har av arbetsdomstolen besvarats ja- kande (se t. ex. arbetsdomstolens domar 1962: 1 och 1964: 18). Frågor som uppkommer i samband med att turlistor upprättas avgörs alltid av arbets givaren, som dock först överlägger med representanter för personalen.
4
. Ny arbetstidslag
I prop. 1970: 5 framlades förslag till en allmän arbetstidslag som i princip skulle omfatta alla arbetstagare, dvs. också anställda i offentlig tjänst.
Andra lagutskottet (1970: 1) behandlade i samband med propositionen motioner beträffande frågan om stats- och kommunaltjänstemäns rätt att sluta avtal om arbetstidens förläggning. I två likalydande motioner (I: 504 och II: 591) framhölls att den nya arbetstidslagstiftningen kommer att med föra ett ökat behov av att träffa kollektivavtal om arbetstidens förläggning för de offentliga tjänstemännen. Enligt motionärerna hade de kommunala arbetsgivarna inte bara hävdat, att kommunaltjänstemannalagen uteslöt av tal om arbetstidens förläggning, utan även avvisat förhandlingar i andra former. Motionärerna ansåg att nuvarande inskränkningar i förhandlings- och avtalsrätten borde upphävas och hemställde att riksdagen skulle begära förslag av Kungl. Maj :t om sådan ändring i berörda lagar att avtalsförbudet om arbetstidens förläggning togs bort. I två andra likalydande motioner (I: 859 och II: 1013) yrkades att riksdagen för egen del skulle besluta om
10
ändringar i stats- och kommunaltjänstemannalagarna av denna innebörd.
Även i dessa motioner motiverades yrkandet med den nya situation som ar
betstidslagen föranledde.
Utskottet tillstyrkte propositionen och uttalade såvitt gällde motionerna
att tolkningen av begreppet arbetstidens förläggning hade vållat vissa svå
righeter vid tillämpningen av stats- och kommunaltjänstemannalagarna. I
och med att det i propositionen uttalades, att nämnda lagar inte hindrade
de offentliga tjänstemännen att fullt ut utnyttja dispositiviteten i den före
slagna arbetstidslagen, hade begreppet i viss utsträckning blivit avgränsat.
Sålunda skulle under detsamma inte hänföras frågor som var föremål för
reglering i arbetstidslagen, dvs. den ordinarie arbetstidens, jourtidens och
övertidens längd samt begränsningsperiodens längd. Utvidgningen av arbets
tidslagens tillämpningsområde nödvändiggjorde därför inte i och för sig
ändring av reglerna för de offentliga tjänstemännens förhandlingsrätt. Å
andra sidan var det uppenbart att den föreslagna lagen i ökad omfattning
kom att aktualisera samverkan mellan avtalsparterna på det statliga och
kommunala arbetsfältet i arbetstidsfrågor. Detta förhållande — liksom de
skäl som motionärerna i övrigt anfört till stöd för sina yrkanden —- motive
rade enligt utskottets mening att en översyn gjordes av de aktuella bestäm
melserna. Den omständigheten att förhandlingsutredningen hade att bland
många andra frågor även behandla frågan om begränsningarna i förhand
lings- och avtalsrätten för de offentliga tjänstemännen gjorde att resultatet
av en sådan översyn borde kunna föreligga ganska snart. Vad utskottet an
fört i anledning av berörda motionsyrkanden borde bringas till Kungl.
Maj :ts kännedom.
Riksdagen biföll utskottsutlåtandet (rskr 1970: 85). Allmän arbetstidslag
(1970: 103) har utfärdats att gälla fr. o. m. den 1 januari 1971.
Kungl. Maj:ts proposition nr 164 år 1970
5
. Förhandlingsutredningen
Utredningen erinrar inledningsvis om att det ingår i dess arbetsuppgifter
att — som ett led i en allmän översyn av bestämmelserna om de offentliga
tjänstemännens förhandlingsrätt — pröva frågan om eventuella ändringar
i nuvarande avgränsning mellan avtalsbara och inte avtalsbara anställnings-
eller arbetsvillkor. Den avser därvid att undersöka vilka möjligheter som
kan föreligga att ytterligare öka de anställdas inflytande över arbetsvillko
ren. Emellertid har utredningen funnit att frågan om av t al sb arhet beträf
fande arbetstidens förläggning bör kunna prövas redan innan den allmänna
översynen är klar. En anledning härtill är att ett resultat i denna be
gränsade fråga borde kunna nås ganska snabbt. De starka önskemål om en
snar lösning av frågan, som har kommit från fackligt håll och som också
har framförts i samband med riksdagsbehandlingen av förslaget till allmän
11
arbetstidslag, har givetvis också beaktats. Om frågor beträffande arbetsti
dens förläggning skall bli avtalsbara, bör enligt utredningen de lagändringar
som följer härav lämpligen träda i kraft samtidigt med den nya arbetstids
lagen, alltså den 1 januari 1971.
Under förarbetena till 1965 års förhandlingsrättsreform nämndes som
ett skäl mot avtalsfrihet i fråga om arbetstidens förläggning att arbetsgi
varna på den privata marknaden ofta hade förbehållit sig bestämmanderät
ten i dessa frågor. Av upplysningar som utredningen inhämtat rörande för
hållandena på den privata marknaden framgår att de centrala avtalen i
allmänhet föreskriver vissa tidsramar inom vilka arbetstiden skall förläg
gas, medan den närmare förläggningen av arbetstiden hänskjuts till för
handlingar på det lokala planet. Upplysningarna ger vid handen att förlägg-
ningsfrågorna på den privata marknaden har kunnat lösas utan större
svårigheter och att en reglering av arbetstidens fördelning mellan olika an
ställda vid samma företag inte har eftersträvats av arbetstagarnas organisa
tioner vid förhandlingarna. Erfarenheterna från detta område föranleder
därför enligt utredningens mening inte till större betänkligheter mot att in
föra avtalsbarhet.
Vid förhandlingsrätt sreformen framhölls vikten av att det slutliga av
görandet om arbetstidens förläggning på vissa områden förbehölls myndig
heterna av hänsyn till driftens upprätthållande och särskilt uttalades far
hågor för att avtalsbarheten skulle försämra möjligheterna för myndigheter
med servicefunktioner att fullgöra sina uppgifter. Utredningen är medve
ten om vikten av att den ifrågasatta utvidgningen av förhandlingsrätten inte
skapar svårigheter på områden där arbetstiden måste förläggas även till
kvälls- och nattid samt till lördag och söndag. Den erinrar emellertid om att
de anställdas organisationer redan nu medverkar vid myndigheternas för
delning av arbetstiden mellan olika arbetstagare. Förslag till tjänstgörings
lista lämnas över till berörd personalorganisation som bereds tillfälle till
överläggningar, innan listan fastställs. Det är naturligt att arbetstagarna
får tillfälle till sådan medverkan vid myndigheternas beslut om den indivi
duella förläggningen av arbetstiden, anser utredningen, som också uttalar
att den tillämpade ordningen tycks ha fungerat väl. I detta sammanhang
erinrar utredningen om att myndigheterna som ett led i sin uppgift att
organisera arbetet har att fastställa vilka dagar och tider på dygnet som
verksamheten skall fortgå. Den fördelning av förekommande arbetsupp
gifter mellan olika arbetstagare, som därpå sker genom turlistor eller på
annat sätt, ingår enligt utredningens mening i myndighetens befogenhet att
leda och fördela arbetet och tillhör på grund härav inte de frågor varom
avtal får träffas. Utredningen hänvisar som stöd för sistnämnda uppfattning
till uttalanden av arbetsdomstolen.
Med den avgränsning av begreppet arbetstidens förläggning, som utred
ningen utgår från, omfattar detsamma sådana allmänna frågor som t. ex.
Kungl. Maj:ts proposition nr 164- år 1970
12
arbets- och viloperiods längd, antalet arbetspass under en arbetsperiod
samt antalet fridagar per år. Utredningen erinrar om att sådana frågor
redan nu varit föremål för centrala överläggningar mellan personalorga
nisationerna och staten och att det därvid har visat sig möjligt att nå
enighet om dem. Från de synpunkter som utredningen har att beakta finns
det knappast någon principiell skillnad mellan dessa spörsmål och sådana
som vid 1965 års förhandlingsrättsreform fördes till det avtalsbara områ
det. Utredningen finner därför övervägande skäl tala för att inte längre
hänföra arbetstidens förläggning till frågor varom avtal inte får träffas.
Slutligen framhåller utredningen att förslaget inte innebär någon ändring
i gällande ordning när det gäller den fördelning av arbetet mellan olika
arbetstagare som sker genom upprättande av tjänstgöringslistor e. d. Över-
läggningsrätten bör bestå. Eftersom dessa frågor ingår i arbetsgivarens rätt
att leda och fördela arbetet, säger sig utredningen ha anledning återkomma
till dem vid sin fortsatta prövning av innehållet i 3 § statstjänstemanna-
lagen och 2 § kommunaltjänstemannalagen.
Förslag till de ändringar som behövs i 3 § statstjänstemannalagen och 2 §
kommunaltjänstemannalagen läggs fram av utredningen med den utgångs
punkten att förläggningskungörelsen skall gälla till dess kollektivavtal i till-
lämpliga delar träffats beträffande de i kungörelsen behandlade frågorna.
Kungl. Maj:ts proposition nr 164 år 1970
6. Remissyttrandena
Utredningens förslag har i princip godtagits av samtliga remissinstanser.
Några myndigheter har emellertid uttalat tveksamhet med hänsyn till re
formens konsekvenser inom deras verksamhetsområden. Överbefälhavaren
framhåller sålunda att frågan om arbetstidens förläggning för försvaret är
mycket komplicerad p. g. a. krigsmaktens organisation och struktur. Enligt
överbefälhavaren kan avtalsfrihet tänkas om garantier skapas för att myn
digheten i sista hand beslutar i sådana frågor om arbetstidsförläggning som
direkt påverkar verksamheten. Poststyrelsen vill inte motsätta sig förslaget
även om styrelsen befarar att detta kan medföra sådana avtal om arbets
tidsförläggning, att det kan bli nödvändigt för postverket att begränsa sin
verksamhet t. ex. i fråga om att hålla postanstalt öppen och att dela ut post.
När styrelsen tar denna ställning sker det i förväntan att avtalsparterna
skall sträva efter att nå sådana lösningar att inte tillämpningen medför be
gränsningar av postverkets verksamhet. SJ ser helst att frågor om arbets
tidsförläggning inte görs avtalsbara. Härvid åberopas det speciella krav på
förläggningen av arbetstid på olika tider på dygnet, som ställs inom SJ för
att verksamheten skall kunna drivas på ett ekonomiskt sätt. I likhet med
poststyrelsen understryker SJ starkt kravet på att ett avtal om förläggning
13
av arbetstid utformas så, att det inte blir begränsningar av SJ:s verksamhet eller möjligheter att effektivt utnyttja den ordinarie arbetstiden. De två kommunförbunden understryker också vikten av att förslaget inte medför att myndigheternas möjligheter att upprätthålla verksamheten i nödvändig omfattning blir beskurna.
Utredningens gränsdragning mellan frågor som faller in under begreppet leda och fördela arbetet resp. be greppet arbetstidens förläggning har godtagits av så gott som alla myndigheter, kommunförbunden och några personalorganisa tioner. För flertalet av myndigheterna och de två kommunförbunden synes själva avgränsningen ha utgjort en förutsättning för att utredningens förslag skulle godtas. Statens avtalsverk anför att förhandlingsutredningen har till uppgift att göra en totalöversyn av 3 § statstjänstemannalagen och 2 § kommunalt jänstemannalagen. I avvaktan på en slutlig reglering av upp delningen i frågor som är avtalsbara och inte avtalsbara kan det under ett övergångsskede uppstå vissa gränsdragningssvårigheter. Avtalsverket utgår från att det är avsett att förhandlingarna om arbetstidens förläggning skall ske med utgångspunkt i vad som gäller i fråga om verksamhetens bedri vande. Kommunförbunden framhåller att olägenheterna av den ökade av talsfriheten kan förutses bli mindre genom utredningens förslag att frågor om att fastställa tider när myndighet skall bedriva verksamhet eller om att upprätta turlistor inte kommer att hänföras till det avtalsbara området.
Av de instanser som yttrat sig om avgränsningen har några haft kri tiska synpunkter. Universitetskanslersämbetet anför sålunda att utred ningen synes på ett olyckligt sätt ha avlägsnat sig från vad som enligt van ligt språkbruk brukar läggas in i begreppet arbetstidens förläggning genom att betrakta den av arbetsgivaren i det enskilda fallet verkställda fördel ningen av arbetsuppgifterna genom tjänstgöringslistor etc. inte som förlägg ning av arbetstid utan som ett utflöde av arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet. Ett sådant betraktelsesätt är enligt ämbetet ägnat att skapa förvirring på ett redan svårtolkat område. Försvarets civilförvaltning an lägger motsvarande synpunkter och framhåller att utredningen synes ha gett begreppet arbetstidens förläggning en alltför begränsad innebörd. En liknande uppfattning redovisas av TCO-S som anser att till arbetstidens för läggning hör frågor om dels fastställande av vilka tider som myndighets verksamhet skall pågå, dels upprättande av tjänstgöringslistor e. d. Enligt TCO-S :s mening är det endast då avtal inte träffats i sådana frågor som ar betsgivaren har rätt att besluta ensam och då som ett utflöde av hans rätt att leda och fördela arbetet. Sveriges kommunaltjänstemannaförbund anser däremot att utredningen har gjort en riktig avgränsning mellan begreppen arbetstidens förläggning resp. leda och fördela arbetet. Förbundet är sålunda av den uppfattningen att fråga om hur arbetet tidsmässigt skall fördelas mellan olika arbetstagare genom tjänstgöringslistor e. d. klart ingår i be
Kungl. Maj:ts proposition nr i64 år 1970
14
greppet leda och fördela arbetet. Arbetstagarnas intressen och önskemål i
dessa angelägenheter kan enligt förbundets mening liksom hittills tillfreds
ställas genom samråd och överläggningar innan tjänstgöringslistorna fast
ställs. SR framhåller vikten av att samtliga frågor som berör arbetstidens
förläggning görs avtalsbara. Om så inte sker kommer enligt SR:s mening
många problem att uppstå när det gäller avgränsningen av det avtalsbara
området. Svenska kommunalarbetareförbundet redovisar en liknande in
ställning och tillägger att, även om arbetstidens förläggning skulle bli avtals-
bar utan inskränkningar, förbundet inte avser att ta från kommun och
landsting rätten att bestämma vilka veckodagar och under vilken tid på
dygnet som verksamheten skall pågå. Rätten att leda och fördela arbetet kan
också enligt förbundets mening utövas utan att arbetsgivaren förbehålls
rätt att ensidigt upprätta tjänstgöringslistor. Enligt SF:s mening har utred
ningens förslag begränsad omfattning och är därför otillfredsställande. För
bundet finner det inte rimligt att arbetsgivarparten ensidigt skall få be
stämma över ledningen och fördelningen av arbetet. Detta måste med skärpa
understrykas, säger förbundet, eftersom det enligt utredningen innebär att
upprättandet av tjänstgöringslistor ingår i arbetsgivarens rätt att leda och
fördela arbetet. Förbundet fäster emellertid stort avseende vid att utred
ningen understrukit att den vid sin fortsatta prövning av innehållet i 3 §
statstjänstemannalagen också kommer att behandla frågan om arbetsgiva
rens rätt att leda och fördela arbetet. Under hänvisning till anförda synpunk
ter ansluter sig förbundet till utredningens förslag. SACO yttrar sig ej i de
talj över utredningens förslag men utvecklar ingående angelägenheten av att
samtliga de frågor blir avtalstillatna som nu enligt stats- och kommunal-
tjänstemannalagarna tillhör det avtalsförbjudna området.
Några remissinstanser har diskuterat vilka frågor om arbets
tid sförläggning som med utredningens gränsdragning blir av
talsbara. Poststyrelsen befarar sålunda att man inte kan göra en så snäv
avgränsning av innebörden av begreppet arbetstidens förläggning som ut
redningen gjort. Enligt styrelsens uppfattning kan man i ett avtal om ar
betstidens förläggning vänta sig bestämmelser förutom i de fall som utred
ningen angivit även i bl. a. följande avseenden, nämligen arbetstidens för
läggning till vissa veckodagar eller till klockslag under dygnet, fridagarnas
förläggning till viss veckodag eller fritidens omfattning före och efter fri
dag, omfattningen av morgon-, kvälls- eller nattjänstgöring under begräns-
mngsperiod av viss längd samt omfattningen av raster och arbetspauser.
Styrelsen framhåller här att en eventuell avtalsbestämmelse om fridagarnas
förläggning till t. ex. lördag kan medföra att verket måste inskränka sin ser
vice sådan dag. SJ förutsätter att om frågan angående upprättande av tjänst
göringslistor förs till det avtalsförbjudna området kommer även frågan om
fridagarnas förläggning att föras dit. Statens avtalsverk förutsätter att avtal
inte skall kunna träffas som inom undervisningsområdet inskränker möj
Kungl. Maj:ts proposition nr 164 år 1970
15
ligheterna att besluta om t. ex. läsårets längd och förläggning, lovdagarnas antal och förläggning samt under vilka dagar undervisningen skall pågå. SF framhåller att utredningsförslagets verkliga innebörd blir att det närmast är föreskrifterna i förläggningskungörelsen som blir avtalsbara. Förslaget skulle sålunda medföra avtalsfrihet i fråga om arbets- och viloperiodens längd, antalet arbetspass under en arbetsperiod, antalet fridagar och fri- dagsperiodens längd. Avtalsbara blir också föreskrifterna om att den ordi narie arbetstidens förläggning skall vara bestämd genom fast lista och att tjänstgöringsturernas och fridagarnas fördelning bestäms genom fördel- ningslista. SF förutsätter härvid att till det avtalsbara området också kom mer att höra sådana kompletterande bestämmelser, som i dag finns vid vissa myndigheter om arbetstidsuttagets längd under en arbetsperiod samt omfattningen av nattarbete och liknande föreskrifter.
Överbefälhavaren, försvarets civilförvaltning, generaltullstyrelsen och universitetskansler sämbetet har ifrågasatt om inte utredningens a v- gränsning beträffande möjligheten att träffa avtal i fråga om arbetsti dens förläggning bör komma till uttryck i lagtexten.
Några remissinstanser har tagit upp frågan huruvida avtal på området bör utformas som centrala eller lokala avtal. Televerket, sjö fartsverket, generaltullstgrelsen och SR anser att frågan om arbetstidens förläggning bör regleras genom centrala avtal. Samma instanser understry ker också nödvändigheten av att centrala avtal ger möjlighet till lokala avtal som kan innebära avsteg från de centrala avtalens huvudbestämmelser. Det ta anses nödvändigt eftersom arbetsförhållandena varierar mycket vid de olika myndigheterna. SJ framhåller som önskvärt att det i ett förläggnings- avial ges utrymme för att verket med hänsyn till dess speciella förhållanden får möjlighet att inom vissa ramar besluta om avsteg från avtalets bestäm melser.
Några myndigheter har diskuterat vid vilken tidpunkt lag ändringarna bör träda i kraft. Televerket och vattenfallsverket har inget att erinra mot att lagändringarna träder i kraft samtidigt med den nya arbetstidslagen eller den 1 januari 1971. Sjöfartsverket framhåller att det knappast kan bli tid att före den 1 januari 1971 dels träffa avtal om arbetstidens förläggning, dels genomföra ändringar av tjänstgöringslistor.
Statens avtalsverk betonar också svårigheten att hinna träffa avtal i frågan till den 1 januari 1971 och anser därför att lagändringarna inte bör träda i kraft förrän den 1 juli 1971.
Kungl. Maj:ts proposition nr 16b år 1970
16
Kungl. Maj:ts proposition nr 16b år 1970
7. Föredraganden
Den år 1965 beslutade förhandlingsrättsreformen innebar att de offentliga
tjänstemännens anställningsförhållanden i princip skulle regleras genom
kollektivavtal. Vissa begränsningar gjordes emellertid i denna avtalsfrihet.
Delvis avsåg dessa begränsningar frågor av rent eller övervägande organisa
torisk art. Det ankommer uppenbarligen på statsmakterna eller på kommu
nernas beslutande organ att avgöra spörsmål som t. ex. vilken verksamhet
det allmänna skall bedriva och hur denna verksamhet lämpligen bör hand
has. Dessa frågor kan sålunda inte vara föremål för avtal mellan stat eller
kommun och de anställda. Begränsningar i sådant hänseende föreskrivs i
3 § statstjänstemannalagen och 2 § kommunaltjänstemannalagen. Sålunda
är t. ex. frågor om tjänsteorganisationens utformning, om myndighets eller
inrättnings arbetsuppgifter samt om ledningen och fördelningen av arbetet
undantagna från det avtalsbara området.
Men även vissa frågor som direkt avser anställningsvillkor för offentliga
tjänstemän undantas enligt nyssnämnda lagstadganden från avtalsområ
det. Avtal får t. ex. inte träffas om arbetstidens förläggning eller rätt till
annan ledighet än semester. Arbetstidens längd tillhör däremot de frågor
varom avtal kan ingås.
Särskilt förslaget att undanta arbetstidens förläggning från avtalsfrihet
föranledde invändningar under förarbetena till reformen. Som skäl för att
undanta denna fråga åberopades att man eljest kunde starkt försvåra för
myndigheterna att fullgöra sina uppgifter i förhållande till allmänheten. Det
framhölls att stora svårigheter kunde uppkomma, om man inte skulle kun
na upprätta turlistor, tidtabeller e. d. utan att dessförinnan komma överens
i förhandlingar. Riksdagens majoritet följde det i propositionen framlag
da förslaget att undanta arbetstidens förläggning från avtalsbarhet. Även
företrädare för majoriteten underströk dock att frågan kunde bli föremål för
förnyat övervägande sedan erfarenheter vunnits av den nya lagstiftningens
tillämpning. Frågan behandlades på nytt av 1970 års riksdag i samband med
tillkomsten av den nya arbetstidslagen. Därvid framställdes motionsvis krav
på att inskränkningen i förhandlings- och avtalsrätten såvitt gällde arbets
tidens förläggning skulle upphävas. Riksdagen avvisade dessa krav med hän
visning till att frågan om begränsningarna i förhandlings- och avtalsrätten
för de offentliga tjänstemännen redan var föremål för översyn och att re
sultatet därav borde kunna följa ganska snart.
Förhandlingsutredningen har till uppgift att överväga dessa frågor. En
ligt sina direktiv skall den mot bakgrunden av vunna erfarenheter bl. a. se
över bestämmelserna om de offentliga tjänstemännens förhandlingsrätt.
17
Inom ramen för denna uppgift har utredningen inlett en granskning av gränsdragningen mellan det avtalsbara och det icke avtalsbara området i stats- och kommunaltjänstemannalagarna. I en promemoria som lagts fram år 1970 tar utredningen upp till särskild behandling frågan om avtalsfrihet beträffande arbetstidens förläggning och föreslår att det nuvarande avtals- förbudet i denna fråga skall slopas. Utredningen erinrar om att samråd i förläggningsfrågor redan nu allmänt förekommer mellan myndigheterna och de anställdas företrädare och om att frågor om förläggningen av arbets tid har blivit föremål för centrala överläggningar mellan personalorganisa tionerna och staten, varvid det har visat sig möjligt att nå enighet om dem. Utredningen förutsätter i sitt förslag att till förläggningsfrågorna skall anses höra sådana allmänna spörsmål som t. ex. arbets- och viloperiods längd, antalet arbetspass under en arbetsperiod samt antalet fridagar per år. Den individuella fördelning av arbetet mellan olika arbetstagare som sker genom upprättande av tjänstgöringslistor e. d. får däremot enligt utredningen an ses ingå som ett led i arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet och berörs alltså inte av den föreslagna avtalsbarheten.
Jag vill i anslutning till förslaget erinra om att förhandlingsutredningen i sitt fortsatta arbete har att pröva om ytterligare ändringar bör göras i av- gränsningen mellan avtalsbara och icke avtalsbara anställnings- eller ar betsvillkor.
I några remissyttranden över förslaget uttalas tveksamhet med hänsyn till befarade konsekvenser för myndigheternas möjligheter att upprätthålla den samhälleliga servicen. I stort sett lämnas dock förslaget om avtalsbarhei enligt utredningens utformning utan erinran av remissinstanserna.
Med hänsyn till de erfarenheter som har vunnits av stats- och kommunal- tjänstemannalagarnas tillämpning anser jag att de betänkligheter beträffan de verkningarna av avtalsbarheten som fördes fram vid förhandlingsrätts- reformen inte längre har samma tyngd. Det finns inte anledning anta an nat än att enighet skall kunna nås vid förhandlingar i avtalsbara frågor på samma sätt som det har visat sig vara möjligt att komma överens vid de överläggningar som hittills har förts med personalorganisationerna.
Några remissinstanser är tveksamma i vilken utsträckning frågor om förläggning av arbetstid enligt utredningens förslag skall kunna bli föremål för avtal. Jag uppfattar den av utredningen gjorda uppräkningen som en exemplifiering. I princip bör enligt min mening alla sådana frågor av all män natur som nu regleras i förläggningskungörelsen kunna bli föremål för förhandling och avtal. Som jag anfört inledningsvis tillåter emellertid inte tjänstemannalagstiftningen avtal om myndighets eller inrättnings arbets uppgifter eller om ledningen och fördelningen av arbetet. Häri ligger att avtal inte får träffas om vad slags verksamhet det allmänna skall bedriva och inte heller om hur den skall bedrivas. I detta ligger givetvis också en rätt för den offentlige arbetsgivaren att bestämma under vilka tider verksamheten skall
Kungl. Maj:ts proposition nr 16i år 1970
18
bedrivas för att avsedda arbetsuppgifter skall kunna fullgöras. Utredningen
har också i motiven för sitt förslag erinrat om att myndighet — som ett led
i uppgiften att organisera arbetet — själv har att fastställa vilka dagar och
tider på dygnet som verksamheten skall fortgå. Avtal får således inte träffas
som hindrar att ordinarie arbetstid kan förläggas till de tider då verksam
heten enligt myndighetens beslut skall bedrivas. Myndigheternas bestäm
manderätt i frågor som rör verksamhetens tidsmässiga förläggning skulle
i annat fall bli illusorisk. Med tanke särskilt på de farhågor som förts fram
från en del remissinstanser vill jag i anslutning härtill understryka att myn
digheterna också i fortsättningen skall kunna besluta t. ex. om att verk
samhet vid trafikanstalterna skall pågå även på lördagar samt sön- och helg
dagar, om att viss mottagningstid skall förekomma under kvällstid och om
att verksamhet skall pågå nattetid. Inom undervisningsområdet gäller vad
nu sagts bl. a. beträffande läsårets längd och förläggning, lovdagarnas antal
och förläggning samt vilka veckodagar som undervisningen skall pågå.
I några remissyttranden hävdas att även frågor om upprättande av
tjänstgöringslistor och andra instrument för den individuella förläggningen
av arbetstiden skulle omfattas av den föreslagna avtalsbarheten, eftersom
de måste anses innefatta förläggning av arbetstid. I denna fråga får jag an
föra följande. Det är visserligen riktigt att den utläggning av de fastställda
arbetsuppgifterna, som sker genom tjänstgöringslistor e. d., från arbetsta
garens synpunkt kan betraktas som en fråga om förläggning av hans ar
betstid. Från myndighetens sida ingår emellertid dessa åtgärder som ett led
i den fördelning av arbetsuppgifterna mellan olika arbetstagare som det
åligger myndigheten att företa.
Med den precisering som gjorts av innebörden i förslaget torde några stör
re svårigheter inte behöva uppkomma att i den praktiska tillämpningen fast
ställa vad som i fortsättningen skall undantas från avtalsområdet. Jag finner
det därför inte motiverat att -— som en del remissinstanser har föreslagit —
införa särskilda stadganden härom i lagtexten. Jag biträder sålunda ut
redningens förslag till ändringar i 3 § statstjänstemannalagen och 2 §
kommunaltj änstemannalagen.
Jag förutsätter att även i fortsättningen samråd och överläggningar skall
äga rum mellan vederbörande myndighet och personalens företrädare, innan
tjänstgöringslistor e. d. fastställs. I
I utredningspromemorian har framhållits som önskvärt att föreslagna
lagändringar träder i kraft samtidigt som den nya arbetstidslagen, dvs.
den 1 januari 1971. Några remissinstanser framhåller att det kan bli svårt
att hinna träffa avtal om arbetstidens förläggning före nämnda tidpunkt.
Fn av dessa ifrågasätter om inte lagändringarna bör träda i kraft den 1 juli
1971. I likhet med utredningen föreslår jag att lagändringarna skall träda
i kraft den 1 januari 1971. Det beror sedan av förhandlingar mellan par-
Kungi. Maj:ts proposition nr 164- år 1970
Kungl. Maj. ts proposition nr 16b år 1970
19
terna från vilken tidpunkt avtal i frågan kommer att gälla och när det kan börj a tillämpas av myndigheterna.
I enlighet med det anförda har inom finansdepartementet upprättats för slag till
1) lag om ändring i statstjänstemannalagen (1965: 27b), 2) lag om ändring i kommunaltjänstemannalagen (1965: 275). Förslagen torde få fogas till statsrådsprotokollet i detta ärende som bi laga1.
Jag hemställer, att lagrådets yttrande över lagförslagen inhämtas enligt 87 § regeringsformen genom utdrag av protokollet.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans Maj :t Konungen.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten 1
1 Bilagan har uteslutits här. Den är likalydande med den bilaga som är fogad vid propositionen.
20
Kungl. Maj:ts proposition nr 164- år 1970
Utdrag av protokoll, hållet i lagrådet den 19 oktober 1970.
Närvarande:
f. d. justitierådet
regeringsrådet
justitierådet
justitierådet
Regner,
Martenius,
Bernhard,
Hesser.
Enligt lagrådet den 16 oktober 1970 tillhandakommet utdrag av protokoll
över finansärenden, hållet inför Hans Maj :t Konungen i statsrådet den 9 ok
tober 1970, hade Kungl. Maj :t förordnat, att enligt 87 § regeringsformen lag
rådets utlåtande skulle inhämtas över upprättade förslag till lag om ändring
i statstjänstemannalagen och lag om ändring i kommunaltjänstemanna-
lagen.
Förslagen, som finns bilagda detta protokoll, föredrogs inför lagrådet av
hovrättsassessorn Börje Hårdefelt.
Lagrådet lämnar förslagen utan erinran.
Ur protokollet:
Ingrid Hellström
Kungl. Maj:ts proposition nr 165 år 1970
21
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans
Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i stats rådet på Stockholms slott den 23 oktober 1970.
Närvarande:
Ministern för utrikes ärendena
Nilsson , statsråden
Sträng, Andersson,
Holmqvist, Aspling, Sven-Eric Nilsson, Lundkvist, Geijer, Myrdal, Odhnoff, Wickman , Moberg,
Bengtsson, Norling, Löfberg, Lidbom,
Carlsson, Feldt.
Statsrådet Löfberg anmäler efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter lagrådets yttrande över förslag till
1) lag om ändring i statstjänstemannalagen (1965: 275), 2) lag om ändring i kommunaltjänstemannalagen (1965: 275). Föredraganden upplyser, att lagrådet lämnat lagförslagen utan erinran, och hemställer, att Kungl. Maj :t genom proposition föreslår riksdagen att antaga förslagen.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans Kungl. Höghet Regenten att till riks dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten