Prop. 2024/25:122
Lagändringar till följd av ändrade EU-regler om utsläppsfria tunga fordon
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 13 mars 2025
Ulf Kristersson
Andreas Carlson (Landsbygds- och infrastrukturdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås ändringar i lagen (2024:172) om infrastrukturavgifter på väg och lagen (2024:173) om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser. Ändringarna avser vilka fordon som vid tillämpningen av lagarna anses vara utsläppsfria. Ändringarna görs eftersom bakomliggande EU-regler har ändrats på så sätt att fler tunga fordon ska anses vara utsläppsfria. I fråga om indelning i koldioxidutsläppsklasser föreslås också en följdändring av vad som avses med uttrycket referensvärde för koldioxidutsläpp. Till följd av de ändrade EU-reglerna föreslås vidare ändringar i övergångsbestämmelserna till lagen om infrastrukturavgifter på väg och i övergångsbestämmelserna till två tidigare ändringar i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon.
Ändringarna i lagen om infrastrukturavgifter på väg och i lagen om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser samt i en av de ändringar som avser lagen om vägavgift för vissa tunga fordon föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
1. Förslag till riksdagsbeslut
Regeringens förslag:
1. Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon.
2. Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (2014:447) om rätt att ta fordon i anspråk för fordringar på vissa skatter och avgifter.
3. Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (2024:172) om infrastrukturavgifter på väg.
4. Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (2024:173) om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser.
5. Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (2024:293) om ändring i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon.
2. Lagtext
Regeringen har följande förslag till lagtext.
2.1. Förslag till lag om ändring i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon
Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon
dels att punkt 3 och 4 i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna till lagen (2024:292) om ändring i den lagen ska ha följande lydelse,
dels att det i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna till lagen (2024:292) om ändring i den lagen ska införas en ny punkt, 2 a, av följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
2 a. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som omfattas av artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242 av den 20 juni 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp från nya tunga fordon och om ändring av Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och rådets direktiv 96/53/EG, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/1610, och för vilken referensvärden för koldioxidutsläpp inte har fastställts före den 1 juli 2025, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 2, 3 och 4 första gången tre år efter att referensvärden för koldioxidutsläpp för den fordonsgrupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts i en genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 11.1 i förordning (EU) 2019/1242, eller från det tidigare datum som bestäms av regeringen.
3. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som inte omfattas av artikel 2.1 a–d i Europaparlamentets och rådets
3. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som inte omfattas av artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets för-
förordning (EU) 2019/1242 av den 20 juni 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp från nya tunga fordon och om ändring av Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och rådets direktiv 96/53/EG, i den ursprungliga lydelsen, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 2 och 3 från och med den dag då en utsläppsminskningskurva för den grupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts genom ändring av förordning (EU) 2019/1242 och trätt i kraft.
ordning (EU) 2019/1242, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1610, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 2 och 3 från och med den dag då en utsläppsminskningskurva för den grupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts genom ändring av förordning (EU) 2019/1242 och trätt i kraft.
4. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som inte omfattas av artikel 2.1 a–d i förordning (EU) 2019/1242, i den ursprungliga lydelsen, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 4 första gången tre år efter att referensvärden för koldioxidutsläpp för den grupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts i en genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 7ga.7 i eurovinjettdirektivet, eller från det tidigare datum som bestäms av regeringen.
4. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som inte omfattas av artikel 2.1 i förordning (EU) 2019/1242, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1610, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 4 första gången tre år efter att referensvärden för koldioxidutsläpp för den grupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts i en genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 7ga.7 i eurovinjettdirektivet, eller från det tidigare datum som bestäms av regeringen.
1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2025.
2. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.
2.2. Förslag till lag om ändring i lagen (2014:447) om rätt att ta fordon i anspråk för fordringar på vissa skatter och avgifter
Härigenom föreskrivs att 1 § lagen (2014:447) om rätt att ta fordon i anspråk för fordringar på vissa skatter och avgifter ska ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
1 §1
Denna lag gäller rätt att ta fordon i anspråk för betalning av
1. statens eller en kommuns fordringar på avgift enligt lagen (1976:206) om felparkeringsavgift,
2. statens fordringar på trängselskatt eller avgift enligt lagen (2004:629) om trängselskatt,
3. statens fordringar på fordonsskatt eller avgift avseende fordonsskatt enligt vägtrafikskattelagen (2006:227),
4. statens fordringar på skatt eller avgift enligt lagen (2006:228) med särskilda bestämmelser om fordonsskatt, och
5. statens fordringar på avgift enligt lagen (2014:52) om infrastrukturavgifter på väg eller föreskrifter som har meddelats med stöd av den lagen.
5. statens fordringar på avgift enligt lagen (2024:172) om infrastrukturavgifter på väg eller föreskrifter som har meddelats med stöd av den lagen.
1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2025.
2. Äldre föreskrifter gäller fortfarande för fordringar som har beslutats före den 1 maj 2024.
1 Senaste lydelse 2014:1562.
2.3. Förslag till lag om ändring i lagen (2024:172) om infrastrukturavgifter på väg
Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (2024:172) om infrastrukturavgifter på väg
dels att 7 § ska ha följande lydelse,
dels att punkt 4 och 5 i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna ska ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
7 §
I denna lag avses med utsläppsfritt fordon:
1. en personbil, lätt buss eller lätt lastbil utan förbränningsmotor, och
2. ett tungt fordon utan förbränningsmotor eller med en förbränningsmotor som släpper ut
a) mindre än 1 gram koldioxid per kilowattimme, fastställt i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 595/2009 av den 18 juni 2009 om typgodkännande av motorfordon och motorer vad gäller utsläpp från tunga fordon (Euro 6) och om tillgång till information om reparation och underhåll av fordon samt om ändring av förordning (EG) nr 715/2007 och direktiv 2007/46/EG och om upphävande av direktiven 80/1269/EEG, 2005/55/EG och 2005/78/EG och med genomförandeakter som har antagits med stöd av förordningen, eller
2. ett tungt fordon enligt artikel 3.11 a eller b i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242 av den 20 juni 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp från nya tunga fordon och om ändring av Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och rådets direktiv 96/53/EG.
b) mindre än 1 gram koldioxid per kilometer, fastställt i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 715/2007 av den 20 juni 2007 om typgodkännande av motorfordon med avseende på utsläpp från lätta personbilar och lätta nyttofordon (Euro 5 och Euro 6) och om tillgång till information om reparation och underhåll av fordon och med genomförandeakter som har antagits med stöd av förordningen.
4. Följande gäller för tillämpningen av 25–27 §§ på undergrupper av tunga fordon som omfattas av artikel 2.1 a–d i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242 av den 20 juni 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp från nya tunga fordon och om ändring av Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och rådets direktiv 96/53/EG. Om Europeiska kommissionen för en sådan undergrupp har fastställt referensvärden för koldioxidutsläpp i en genomförandeakt som antagits efter den 30 april 2022 eller om sådana referensvärden inte har fastställts, ska bestämmelserna om differentiering av infrastrukturavgifter i 26–28 §§ tillämpas på fordon i den undergruppen först från och med den dag som inträffar två år efter offentliggörandet av den genomförandeakt där referensvärdena fastställs.
4. Följande gäller för tillämpningen av 25–27 §§ på undergrupper av tunga fordon som omfattas av artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242. Om Europeiska kommissionen för en sådan undergrupp har fastställt referensvärden för koldioxidutsläpp i en genomförandeakt som antagits efter den 30 april 2022 eller om sådana referensvärden inte har fastställts, ska bestämmelserna om differentiering av infrastrukturavgifter i 25–27 §§ tillämpas på fordon i den undergruppen först från och med den dag som inträffar två år efter offentliggörandet av den genomförandeakt där referensvärdena fastställs.
5. Följande gäller för tillämpningen av 25–27 §§ på grupper av tunga fordon som inte omfattas av artikel 2.1 a–d i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242:
5. Följande gäller för tillämpningen av 25–27 §§ på grupper av tunga fordon som inte omfattas av artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242:
a) bestämmelserna om koldioxidutsläppsklasserna 1, 4 och 5 tillämpas först från och med den dag som inträffar två år efter det att referensvärden för koldioxidutsläpp för den gruppen av fordon har fastställts i en genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 7ga.7 i Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/62/EG, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/362, och
b) bestämmelserna om koldioxidutsläppsklasserna 2 och 3 tillämpas först från och med den dag då en utsläppsminskningskurva för den gruppen av fordon har fastställts enligt artikel 7ga.1 fjärde stycket i Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/62/EG, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/362, och trätt i kraft.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 2025.
2.4. Förslag till lag om ändring i lagen (2024:173) om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser
Härigenom föreskrivs att 4 och 6 §§ lagen (2024:173) om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser ska ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
4 §
I denna lag avses med referensvärde för koldioxidutsläpp:
1. för ett fordon som omfattas av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242, det värde som beräknas enligt punkt 3 i bilaga I till den förordningen, och
2. för ett fordon som inte omfattas av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242, det genomsnittliga värdet av alla koldioxidutsläpp från fordon i den fordonsgrupp som fordonet tillhör och som har rapporterats enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/956 av den 28 juni 2018 om övervakning och rapportering av nya tunga fordons koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning, för den första rapporteringsperioden.
2. för ett fordon som inte omfattas av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242, det genomsnittliga värdet av alla koldioxidutsläpp från fordon i den fordonsgrupp som fordonet tillhör och som har rapporterats enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/956 av den 28 juni 2018 om övervakning och rapportering av nya tunga fordons koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning eller enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242, för den första rapporteringsperioden.
6 §
I denna lag avses med utsläppsfritt fordon ett tungt fordon utan förbränningsmotor eller med en förbränningsmotor som släpper ut
1. mindre än 1 gram koldioxid per kilowattimme, fastställt i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 595/2009 av den 18 juni 2009 om typgodkännande av motorfordon och motorer vad gäller utsläpp från tunga fordon (Euro 6) och om tillgång till information om reparation och underhåll av fordon samt om ändring av förordning (EG) nr 715/2007 och direktiv 2007/46/EG och om upp-
I denna lag avses med utsläppsfritt fordon detsamma som i artikel 3.11 a och b i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242.
hävande av direktiven 80/1269/EEG, 2005/55/EG och 2005/78/EG och med genomförandeakter som har antagits med stöd av förordningen, eller
2. mindre än 1 gram koldioxid per kilometer, fastställt i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 715/2007 av den 20 juni 2007 om typgodkännande av motorfordon med avseende på utsläpp från lätta personbilar och lätta nyttofordon (Euro 5 och Euro 6) och om tillgång till information om reparation och underhåll av fordon och med genomförandeakter som har antagits med stöd av förordningen.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 2025.
2.5. Förslag till lag om ändring i lagen (2024:293) om ändring i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon
Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (2024:293) om ändring i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon
dels att punkt 3 och 4 i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna ska ha följande lydelse,
dels att det i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna ska införas en ny punkt, 2 a, av följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
2 a. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som omfattas av artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242 av den 20 juni 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp från nya tunga fordon och om ändring av Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och rådets direktiv 96/53/EG, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/1610, och för vilken referensvärden för koldioxidutsläpp inte har fastställts före den 1 januari 2025, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 2, 3 och 4 första gången tre år efter att referensvärden för koldioxidutsläpp för den fordonsgrupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts i en genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 11.1 i förordning (EU) 2019/1242, eller från det tidigare datum som bestäms av regeringen.
3. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som inte omfattas av artikel 2.1 a–d i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242 av den 20 juni 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp från nya tunga fordon och om ändring av Europaparlamentets och
3. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som inte omfattas av artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1610, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 2 och 3 från och med den dag då en utsläppsminsknings-
rådets förordningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och rådets direktiv 96/53/EG, i den ursprungliga lydelsen, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 2 och 3 från och med den dag då en utsläppsminskningskurva för den grupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts genom ändring av förordning (EU) 2019/1242 och trätt i kraft.
kurva för den grupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts genom ändring av förordning (EU) 2019/1242 och trätt i kraft.
4. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som inte omfattas av artikel 2.1 a–d i förordning (EU) 2019/1242, i den ursprungliga lydelsen, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 4 första gången tre år efter att referensvärden för koldioxidutsläpp för den grupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts i en genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 7ga.7 i eurovinjettdirektivet, eller från det tidigare datum som bestäms av regeringen.
4. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som inte omfattas av artikel 2.1 i förordning (EU) 2019/1242, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1610, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 4 första gången tre år efter att referensvärden för koldioxidutsläpp för den grupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts i en genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 7ga.7 i eurovinjettdirektivet, eller från det tidigare datum som bestäms av regeringen.
3. Ärendet och dess beredning
En promemoria – Lagändringar till följd av ändrade EU-regler om utsläppsfria tunga fordon – har tagits fram inom Landsbygds- och infrastrukturdepartementet. En sammanfattning av promemorians förslag finns i bilaga 1 och promemorians lagförslag finns i bilaga 2.
Promemorian har remissbehandlats. En förteckning över remissinstanserna finns i bilaga 3. Remissyttrandena finns tillgängliga i Landsbygds- och infrastrukturdepartementet (LI2024/01885).
Lagrådet
Regeringen beslutade den 13 februari 2025 att inhämta Lagrådets yttrande över lagförslag som överensstämmer med lagförslagen i denna proposition. Lagrådet har lämnat förslagen utan erinran. Lagrådets yttrande finns i bilaga 4.
4. Ändrade regler om koldioxidutsläpp från tunga fordon
4.1. Nya EU-regler om koldioxidutsläpp från tunga fordon
I EU-rätten finns en förordning från 2019 om koldioxidutsläpp från nya tunga fordon. Det är Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242 av den 20 juni 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp från nya tunga fordon och om ändring av Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och rådets direktiv 96/53/EG.
Förordningen har ändrats genom en förordning som i denna proposition kallas ändringsförordningen. Det är Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/1610 av den 14 maj 2024 om ändring av förordning (EU) 2019/1242 vad gäller skärpning av normerna för koldioxidutsläpp från nya tunga fordon och införande av rapporteringsskyldigheter och om ändring av förordning (EU) 2018/858 samt om upphävande av förordning (EU) 2018/956.
Ändringsförordningen utvidgar tillämpningsområdet för 2019 års förordning om koldioxidutsläpp från nya tunga fordon till att omfatta nästan alla tunga bussar, lastbilar och släpvagnar.
Ändringsförordningen upphäver även en förordning från 2018 som innehåller bestämmelser om bl.a. rapportering av tunga fordons koldioxidutsläpp. Det är Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/956 av den 28 juni 2018 om övervakning och rapportering av nya tunga fordons koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning. Bestämmelserna i 2018 års förordning om övervakning och rapportering förs över till 2019 års förordning.
4.2. Utsläppsfria fordon
Regeringens förslag: Lagen om infrastrukturavgifter på väg och lagen om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser ska ändras så att det som i lagarna avses med uttrycket utsläppsfritt fordon omfattar samma utvidgade krets av tunga fordon som i de bakomliggande EUreglerna.
Promemorians förslag överensstämmer med regeringens. Remissinstanserna: De flesta remissinstanser tillstyrker förslaget eller invänder inte mot det. AB Volvo och Mobility Sweden anser att begrepp och definitioner på vägtrafikområdet i första hand bör samlas i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner. Näringslivets transportråd stödjer förslaget men menar samtidigt att tillvägagångssättet är ineffektivt. Transportstyrelsen anser att definitionen bör hänvisa till artikel 3.11 i förordning (EU) 2019/1242 eller till artikel 2.1.29 a i Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/62/EG.
Skälen för regeringens förslag: I lagen (2024:172) om infrastrukturavgifter på väg och lagen (2024:173) om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser finns bestämmelser som innehåller uttrycket utsläppsfritt fordon. Vad som avses med utsläppsfritt fordon i dessa lagar förklaras i lagarnas inledning (7 respektive 6 §). Regeringen har förståelse för AB Volvos och Mobility Swedens önskemål om att samla begrepp och definitioner på vägtrafikområdet i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner. Att föra in en allmängiltig definition av utsläppsfritt fordon i den lagen kräver dock ytterligare överväganden, som inte ryms inom ramen för det här lagstiftningsärendet.
Lagen om infrastrukturavgifter på väg och lagen om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser genomför ett EU-direktiv om infrastrukturavgifter. Det är Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/62/EG av den 17 juni 1999 om avgifter för fordon för användningen av väginfrastrukturer, det s.k. eurovinjettdirektivet. Det som i eurovinjettdirektivet avses med utsläppsfritt tungt fordon är, enligt artikel 2.1.29, ett fordon som definieras som utsläppsfritt tungt fordon i artikel 3.11 i förordning (EU) 2019/1242. Definitionen i artikel 3.11 har ändrats genom ändringsförordningen. Ordförklaringarna i 7 § lagen om infrastrukturavgifter på väg och 6 § lagen om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser bör ändras för att motsvara den nya definitionen. Några remissinstanser, däribland
Näringslivets transportråd och Transportstyrelsen, anser inte att EU-förordningens definition av utsläppsfritt tungt fordon bör skrivas ut i de nationella bestämmelserna, utan menar att en hänvisning i stället bör göras till
EU-rätten. Regeringen delar den synpunkten.
Definitionen av utsläppsfritt tungt fordon i förordning (EU) 2019/1242 omfattar enligt artikel 3.11 c även släpvagnar. I enlighet med eurovinjettdirektivet avses med fordon i lagen om infrastrukturavgifter på väg och lagen om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser ett motorfordon med minst fyra hjul eller en ledad motorfordonskombination, som är avsedd för eller används för person- eller godstransport på väg. Släpvagnar omfattas alltså för närvarande inte av lagarna, annat än i en motorfordonskombination. Den del av definitionen av utsläppsfritt tungt fordon i artikel 3.11 c i förordning (EU) 2019/1242 som avser släpvagnar bör
därför, trots definitionen i EU-förordningen, inte omfattas av förklaringen av utsläppsfritt fordon i lagarna.
Sammanfattningsvis bör förklaringarna av utsläppsfritt fordon i 7 § lagen om infrastrukturavgifter på väg och 6 § lagen om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser avse detsamma som i artikel 3.11 a och b i förordning (EU) 2019/1242.
Hänvisningar till S4-2
4.3. Referensvärde för koldioxidutsläpp
Regeringens förslag: Förklaringen av uttrycket referensvärde för koldioxidutsläpp ska anpassas till ändrade EU-regler om rapportering av koldioxidutsläpp.
Promemorians förslag överensstämmer med regeringens. Remissinstanserna har inga synpunkter på förslaget. Skälen för regeringens förslag: I lagen om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser finns bestämmelser som innehåller uttrycket referensvärde för koldioxidutsläpp. Vad som avses med uttrycket förklaras i 4 § 2. Förklaringen innehåller en hänvisning till sådana uppgifter om ett fordons koldioxidutsläpp som har rapporterats enligt förordning (EU) 2018/956. Som framgår av avsnitt 2.1 upphävs förordning (EU) 2018/956 genom ändringsförordningen. Enligt en övergångsbestämmelse i artikel 3 i ändringsförordningen kommer dock uppgifter fortsatt att rapporteras enligt förordning (EU) 2018/956 under en övergångsperiod. Hänvisningen till förordning (EU) 2018/956 bör därför finnas kvar i lagen om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser för de uppgifter som redan har rapporterats eller kommer att rapporteras enligt förordning (EU) 2018/956.
Eftersom uppgifter om fordons koldioxidutsläpp framöver kommer att rapporteras enligt förordning (EU) 2019/1242 i stället för enligt förordning (EU) 2018/956, bör dock paragrafen även innehålla en hänvisning till förordning (EU) 2019/1242. Sammanfattningsvis bör alltså definitionen av referensvärde för koldioxidutsläpp innehålla en hänvisning till sådana uppgifter om ett fordons koldioxidutsläpp som har rapporterats enligt antingen förordning (EU) 2018/956 eller förordning (EU) 2019/1242.
Hänvisningar till S4-3
- Prop. 2024/25:122: Avsnitt Författningskommentar till 4 § lagen (2024:173) om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser
4.4. Övergångsbestämmelser
Regeringens förslag: Övergångsbestämmelserna till lagen om infrastrukturavgifter på väg och till två tidigare beslutade ändringar i lagen om vägavgift för vissa tunga fordon ska ändras. Ändringarna avser vilka tunga fordon som ska omfattas av en senare tillämpning av de bestämmelser i lagarna som avser differentiering av infrastrukturavgifter respektive vägavgifter med hänsyn till ett fordons koldioxidutsläpp.
I lagen om rätt att ta fordon i anspråk för fordringar på vissa skatter och avgifter uppdateras hänvisningen till lagen om infrastrukturavgifter på väg.
Promemorians förslag överensstämmer med regeringens såvitt avser övergångsbestämmelserna. Promemorian innehöll inte något förslag om
ändring i lagen (2014:447) om rätt att ta fordon i anspråk för fordringar på vissa skatter och avgifter.
Remissinstanserna har inga synpunkter på förslaget.
Skälen för regeringens förslag
Lagen om infrastrukturavgifter på väg
Punkterna 4 och 5 i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna till lagen om infrastrukturavgifter på väg reglerar en senare tillämpning av bestämmelserna i 25–27 §§ som avser differentiering av infrastrukturavgifter med hänsyn till ett fordons koldioxidutsläpp. I punkterna hänvisas till undergrupper respektive grupper av tunga fordon som omfattas respektive inte omfattas av artikel 2.1 a–d i förordning (EU) 2019/1242. Ändringsförordningen utvidgar tillämpningsområdet för förordning (EU) 2019/1242 till att omfatta nästan alla nya tunga bussar, lastbilar och släpvagnar. Med anledning av det utvidgade tillämpningsområdet ändras artikel 2.1 i förordningen även redaktionellt. Punkterna 4 och 5 i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna bör fortsättningsvis lämpligen hänvisa till artikel 2.1 i förordning (EU) 2019/1242, utan precisering.
I punkten 4 andra meningen bör en felaktig paragrafhänvisning rättas. Hänvisningen bör avse 25–27 §§ lagen om infrastrukturavgifter på väg.
Lagen om vägavgift för vissa tunga fordon
Under 2024 beslutades två lagar om ändring i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon. Det är lagen (2024:292) om ändring i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon och lagen (2024:293) om ändring i samma lag.
Punkterna 3 och 4 i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna till de båda ändringslagarna reglerar en senare tillämpning av avgift för koldioxidutsläppsklass 2, 3 och 4 för vissa fordon. I punkterna hänvisas till undergrupper respektive grupper av tunga fordon som inte omfattas av artikel 2.1 a–d i förordning (EU) 2019/1242, i ursprunglig lydelse. Genom ändringsförordningen utvidgas tillämpningsområdet för förordning (EU) 2019/1242 till att omfatta nästan alla nya tunga bussar, lastbilar och släpvagnar. Punkterna 3 och 4 i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna bör även fortsättningsvis endast omfatta fordon som inte omfattas av förordning (EU) 2019/1242 och bör därmed hänvisa till artikel 2.1 i lydelsen enligt ändringsförordningen.
Vissa fordon som omfattas av den nuvarande lydelsen av punkt 3 och 4 i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna har genom ändringsförordningen kommit att omfattas av förordning (EU) 2019/1242. När referensvärden för koldioxidutsläpp har offentliggjorts för dessa fordon kommer det att vara möjligt att inom ramen för vägavgiften tillämpa koldioxidutsläppsklass 2, 3 och 4 på fordonen. För de fordonen behövs en bestämmelse som ger utrymme för att bestämma om tillämpningen av avgiften för koldioxidutsläppsklass 2, 3 och 4. På motsvarande sätt som i punkt 4 i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna bör regeringen ges möjlighet att besluta ett tidigare tillämpningsdatum än det sista datum som följer av bestämmelserna i artikel 7ga i direktiv (EU) 2022/362. En ny
punkt med denna innebörd bör införas i ikraftträdande- och övergångsbestämmelsen till de nämnda ändringslagarna.
Lagen om rätt att ta fordon i anspråk för fordringar på vissa skatter och avgifter
I 1 § 5 lagen om rätt att ta fordon i anspråk för fordringar på vissa skatter och avgifter ändras hänvisningen till lagen (2014:52) om infrastrukturavgifter på väg till att avse den nya lagen med samma namn, dvs. lagen (2024:172) om infrastrukturavgifter på väg.
Hänvisningar till S4-4
- Prop. 2024/25:122: Avsnitt Författningskommentar till lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon, Författningskommentar till 1 § lagen (2014:447) om rätt att ta fordon i anspråk för fordringar på vissa skatter och avgifter, Författningskommentar till Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser lagen (2024:172) om infrastrukturavgifter på väg, Författningskommentar till Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser lagen (2024:293) om ändring i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon
5. Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
Regeringens förslag: Bestämmelserna ska träda i kraft den 1 juli 2025.
Äldre föreskrifter ska fortfarande gälla för rätten att ta fordon i anspråk för betalning av statens fordringar på infrastrukturavgifter som har beslutats före den 1 maj 2024. Äldre föreskrifter ska också fortfarande gälla för följdändringarna i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna för en av de tidigare beslutade lagarna om ändring i lagen om vägavgift för vissa tunga fordon.
Promemorians förslag överensstämmer med regeringens såvitt avser ikraftträdandet. Promemorian innehöll inte något förslag om ändring i lagen (2014:447) om rätt att ta fordon i anspråk för fordringar på vissa skatter och avgifter.
Remissinstanserna har inga synpunkter på förslaget. Skälen för regeringens förslag: Ändringarna i förordning (EU) 2019/1242 ska tillämpas från och med den 1 juli 2024. De föreslagna följdändringarna i lagen om infrastrukturavgifter på väg och lagen om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser bör därför träda i kraft så snart som möjligt, vilket bedöms vara den 1 juli 2025.
Av samma anledning bör även de föreslagna följdändringarna i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna till lagen (2024:292) om ändring i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon träda i kraft den 1 juli 2025. För att undvika att vissa fordon faller utanför övergångsbestämmelsernas tillämpningsområde ska äldre föreskrifter fortfarande gälla för förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet. När det gäller de föreslagna följdändringarna i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna till lagen (2024:293) om ändring i lagen om vägavgift för vissa tunga fordon kommer dessa ändringar att träda i kraft samma dag som lagen, dvs. den 26 mars 2027.
I fråga om lagen (2014:447) om rätt att ta fordon i anspråk för fordringar på vissa skatter och avgifter ska äldre föreskrifter fortfarande gälla i fråga om fordringar på infrastrukturavgifter som har beslutats enligt lagen (2014:52) om infrastrukturavgifter på väg, dvs. före den 1 maj 2024.
Hänvisningar till S5
6. Konsekvenser
Regeringens bedömning: Inga befintliga fordon påverkas av den ändrade innebörden av uttrycket utsläppsfria fordon. Förslagen innebär ett visst arbete för Transportstyrelsen som kan hanteras inom befintliga anslagsramar.
Promemorians bedömning överensstämmer med regeringens. Remissinstanserna har inga synpunkter på bedömningen. Skälen för regeringens bedömning: Den ändrade förklaringen av utsläppsfritt fordon innebär att utsläppskraven på ett utsläppsfritt fordon sänks något. Det finns dock för närvarande inte några befintliga fordon som påverkas av den ändrade förklaringen.
Om det trots allt skulle visa sig att ett sådant fordon har tilldelats en lägre koldioxidutsläppsklass har Transportstyrelsen möjlighet att ompröva klassificeringen enligt 10 § första stycket 3 lagen om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser. Någon praktisk effekt i fråga om infrastrukturavgifter på väg kommer inte att uppstå eftersom sådana avgifter inte differentieras utifrån koldioxidutsläppsklass. När det gäller vägavgift för fordon som omfattas av lagen om vägavgift för vissa tunga fordon har Skatteverket möjlighet att på eget initiativ eller på begäran av den enskilde ompröva vägavgiften enligt 12 § lagen om vägavgift för vissa tunga fordon tillsammans med 4 kap. 2 § vägtrafikskattelagen (2006:227).
Förslagen innebär ett visst merarbete för Transportstyrelsen som bedöms kunna hanteras inom befintliga anslagsramar.
7. Författningskommentar
7.1. Förslaget till lag om ändring i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon
Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser till lagen ( 2024:292 ) om ändring i lagen ( 1997:1137 ) om vägavgift för vissa tunga fordon
2 a. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som omfattas av artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242 av den 20 juni 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp från nya tunga fordon och om ändring av Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och rådets direktiv 96/53/EG, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/1610, och för vilken referensvärden för koldioxidutsläpp inte har fastställts före den 1 juli 2025, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 2, 3 och 4 första gången tre år efter att referensvärden för koldioxidutsläpp för den fordonsgrupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts i en genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 11.1 i förordning (EU) 2019/1242, eller från det tidigare datum som bestäms av regeringen.
3. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som inte omfattas av artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1610, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 2 och 3 från och med den dag då en utsläppsminskningskurva för den grupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts genom ändring av förordning (EU) 2019/1242 och trätt i kraft.
4. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som inte omfattas av artikel 2.1 i förordning (EU) 2019/1242, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1610, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 4 första gången tre år efter att referensvärden för koldioxidutsläpp för den grupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts i en genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 7ga.7 i eurovinjettdirektivet, eller från det tidigare datum som bestäms av regeringen.
Nya punkten 2 a samt tredje och fjärde punkterna i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna reglerar att avgiften för koldioxidutsläppsklass 2 och 3 respektive 4, för vissa fordon inte ska börja tillämpas vid lagens ikraftträdande utan först senare. Tidpunkten för när avgiften för koldioxidutsläppsklass 2 och 3 respektive 4 ska börja tillämpas är olika för de undergrupper av fordon som omfattas av artikel 2.1 i förordning (EU) 2019/1242 och för de grupper av fordon som inte gör det. Övervägandena finns i avsnitt 4.4.
Av den nya punkten 2 a framgår tidpunkten för tillämpning av koldioxidutsläppsklasserna 2 och 3 respektive 4 för vissa fordon som omfattas av artikel 2.1 i förordning (EU) 2019/1242, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1610. Utsläppsklasserna ska tillämpas första gången tre år efter att referensvärden för koldioxidutsläpp har fastställts i en genomförandeakt för den fordonsgrupp eller undergrupp som fordonet tillhör. Regeringen ges vidare möjlighet att bestämma ett tidigare tillämpningsdatum. Detta kan bli aktuellt om det inom det s.k. eurovinjettsamarbetet
överenskoms att koldioxidutsläppsklasserna ska tillämpas innan treårsfristen har löpt ut.
I punkterna 3 och 4 ändras hänvisningarna till förordning (EU) 2019/1242 till att avse artikel 2.1 i förordningen i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1610.
7.2. Förslaget till lag om ändring i lagen (2014:447) om rätt att ta fordon i anspråk för fordringar på vissa skatter och avgifter
1 § Denna lag gäller rätt att ta fordon i anspråk för betalning av
1. statens eller en kommuns fordringar på avgift enligt lagen (1976:206) om felparkeringsavgift,
2. statens fordringar på trängselskatt eller avgift enligt lagen (2004:629) om trängselskatt,
3. statens fordringar på fordonsskatt eller avgift avseende fordonsskatt enligt vägtrafikskattelagen (2006:227),
4. statens fordringar på skatt eller avgift enligt lagen (2006:228) med särskilda bestämmelser om fordonsskatt, och
5. statens fordringar på avgift enligt lagen (2024:172) om infrastrukturavgifter på väg eller föreskrifter som har meddelats med stöd av den lagen.
Paragrafen reglerar rätten att ta fordon i anspråk för betalning av vissa skatter och avgifter. Övervägandena finns i avsnitt 4.4.
I punkten 5 uppdateras hänvisningen till lagen om infrastrukturavgifter på väg så att den hänvisar till 2024 års lag.
Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2025.
2. Äldre föreskrifter gäller fortfarande för fordringar som har beslutats före den 1 maj 2024.
Ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna innehåller bestämmelser om när lagändringen ska träda i kraft och om fortsatt tillämpning av äldre föreskrifter. Övervägandena finns i avsnitt 5.
Punkten 1 anger lagens ikraftträdande. Punkten 2 innebär att den nuvarande lydelsen av 1 § i lagen fortsatt ska gälla för fordringar på infrastrukturavgifter som har beslutats enligt lagen (2014:52) om infrastrukturavgifter på väg.
7.3. Förslaget till lag om ändring i lagen (2024:172) om infrastrukturavgifter på väg
7 § I denna lag avses med utsläppsfritt fordon:
1. en personbil, lätt buss eller lätt lastbil utan förbränningsmotor, och
2. ett tungt fordon enligt artikel 3.11 a eller b i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242 av den 20 juni 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp från nya tunga fordon och om ändring av Europaparlamentets
och rådets förordningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och rådets direktiv 96/53/EG.
Paragrafen förklarar uttrycket utsläppsfritt fordon. Övervägandena finns i avsnitt 4.2.
Punkten 2, som avser utsläppsfria tunga fordon, ändras. En hänvisning görs till de delar av den EU-rättsliga definitionen av utsläppsfritt tungt fordon som avser tunga motorfordon i artikel 3.11 a och b i förordning (EU) 2019/1242, jfr artikel 2.1.29 i eurovinjettdirektivet som hänvisar till artikel 3.11 i förordning (EU) 2019/1242. De släpfordon som omfattas av den EU-rättsliga definitionen enligt artikel 3.11 c i förordning (EU) 2019/1242 omfattas inte av lagens ordförklaring.
Genom hänvisningen kommer följande fordon att räknas som utsläppsfria fordon:
– Tunga fordon utan förbränningsmotor. Exempel på sådana fordon är fordon som bara har en elmotor och bränslecellsfordon som drivs med vätgas.
– Tunga fordon som har en förbränningsmotor. Motorn ska dock släppa ut högst 3 gram koldioxid per tonkilometer eller högst 1 gram koldioxid per personkilometer. En tonkilometer innebär en förflyttning av ett ton gods en kilometer och en personkilometer innebär en förflyttning av en person en kilometer. Koldioxidutsläppsvärdena ska vidare vara fastställda enligt förordning (EU) 2017/2400.
– Tunga fordon som har en förbränningsmotor som släpper ut högst 1 gram koldioxid per kilowattimme eller 1 gram koldioxid per kilometer och som det inte har fastställts koldioxidutsläppsvärden för enligt förordning (EU) 2017/2400.
Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
4. Följande gäller för tillämpningen av 25–27 §§ på undergrupper av tunga fordon som omfattas av artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242. Om Europeiska kommissionen för en sådan undergrupp har fastställt referensvärden för koldioxidutsläpp i en genomförandeakt som antagits efter den 30 april 2022 eller om sådana referensvärden inte har fastställts, ska bestämmelserna om differentiering av infrastrukturavgifter i 25–27 §§ tillämpas på fordon i den undergruppen först från och med den dag som inträffar två år efter offentliggörandet av den genomförandeakt där referensvärdena fastställs.
5. Följande gäller för tillämpningen av 25–27 §§ på grupper av tunga fordon som inte omfattas av artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242:
a) bestämmelserna om koldioxidutsläppsklasserna 1, 4 och 5 tillämpas först från och med den dag som inträffar två år efter det att referensvärden för koldioxidutsläpp för den gruppen av fordon har fastställts i en genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 7ga.7 i Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/62/EG, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/362, och
b) bestämmelserna om koldioxidutsläppsklasserna 2 och 3 tillämpas först från och med den dag då en utsläppsminskningskurva för den gruppen av fordon har fastställts enligt artikel 7ga.1 fjärde stycket i Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/62/EG, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/362, och trätt i kraft.
Fjärde och femte punkterna i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna reglerar att den differentiering av infrastrukturavgifter utifrån de tunga fordonens koldioxidutsläppsklasser som avses i 25 §, för de flesta tunga fordonen inte ska börja tillämpas vid lagens ikraftträdande utan först senare. Övervägandena finns i avsnitt 4.4.
Av punkterna 4 och 5 framgår att tidpunkten när en differentiering av infrastrukturavgifter utifrån de tunga fordonens koldioxidutsläppsklasser ska börja tillämpas är olika för de undergrupper av fordon som omfattas av artikel 2.1 a–d i förordning (EU) 2019/1242 och för de grupper av fordon som inte gör det.
I punkten 4 ändras hänvisningen till förordning (EU) 2019/1242 till att avse artikel 2.1. I andra meningen rättas hänvisningen till de paragrafer i lagen som avser differentiering för koldioxidutsläpp till 25–27 §§.
I punkten 5 ändras hänvisningen till förordning (EU) 2019/1242 till att avse artikel 2.1.
7.4. Förslaget till lag om ändring i lagen (2024:173) om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser
4 § I denna lag avses med referensvärde för koldioxidutsläpp:
1. för ett fordon som omfattas av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242, det värde som beräknas enligt punkt 3 i bilaga I till den förordningen, och
2. för ett fordon som inte omfattas av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242, det genomsnittliga värdet av alla koldioxidutsläpp från fordon i den fordonsgrupp som fordonet tillhör och som har rapporterats enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/956 av den 28 juni 2018 om övervakning och rapportering av nya tunga fordons koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning eller enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242, för den första rapporteringsperioden.
Paragrafen förklarar uttrycket referensvärde för koldioxidutsläpp. Övervägandena finns i avsnitt 4.3.
Punkten 2 utvidgas till att även omfatta koldioxidutsläpp från fordon som har rapporterats enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242.
6 § I denna lag avses med utsläppsfritt fordon detsamma som i artikel 3.11 a och b i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242.
Paragrafen förklarar uttrycket utsläppsfritt fordon. Övervägandena finns i avsnitt 4.2.
Paragrafen ändras på så sätt att utsläppsfritt fordon förklaras genom en hänvisning till de delar av den EU-rättsliga definitionen av utsläppsfritt tungt fordon som avser tunga motorfordon i artikel 3.11 a och b i förordning (EU) 2019/1242, jfr artikel 2.1.29 i eurovinjettdirektivet som hänvisar till artikel 3.11 i förordning (EU) 2019/1242. De släpfordon som omfattas av den EU-rättsliga definitionen enligt artikel 3.11 c i förordning (EU) 2019/1242 omfattas inte av lagens ordförklaring.
Genom hänvisningen kommer följande fordon att räknas som utsläppsfria fordon:
– Tunga fordon utan förbränningsmotor. Exempel på sådana fordon är fordon som bara har en elmotor och bränslecellsfordon som drivs med vätgas.
–Tunga fordon som har en förbränningsmotor. Motorn ska dock släppa ut högst 3 gram koldioxid per tonkilometer eller högst 1 gram koldioxid per personkilometer. En tonkilometer innebär en förflyttning av ett ton gods en kilometer och en personkilometer innebär en förflyttning av en person en kilometer. Koldioxidutsläppsvärdena ska vidare vara fastställda enligt förordning (EU) 2017/2400.
– Tunga fordon som har en förbränningsmotor som släpper ut högst 1 gram koldioxid per kilowattimme eller högst 1 gram koldioxid per kilometer och som det inte har fastställts koldioxidutsläppsvärden för enligt förordning (EU) 2017/2400.
7.5. Förslaget till lag om ändring i lagen (2024:293) om ändring i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon
Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
2 a. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som omfattas av artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242 av den 20 juni 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp från nya tunga fordon och om ändring av Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och rådets direktiv 96/53/EG, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/1610, och för vilken referensvärden för koldioxidutsläpp inte har fastställts före den 1 januari 2025, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 2, 3 och 4 första gången tre år efter att referensvärden för koldioxidutsläpp för den fordonsgrupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts i en genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 11.1 i förordning (EU) 2019/1242, eller från det tidigare datum som bestäms av regeringen.
3. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som inte omfattas av artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1610, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 2 och 3 från och med den dag då en utsläppsminskningskurva för den grupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts genom ändring av förordning (EU) 2019/1242 och trätt i kraft.
4. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som inte omfattas av artikel 2.1 i förordning (EU) 2019/1242, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1610, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 4 första gången tre år efter att referensvärden för koldioxidutsläpp för den grupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts i en genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 7ga.7 i eurovinjettdirektivet, eller från det tidigare datum som bestäms av regeringen.
Nya punkten 2 a samt tredje och fjärde punkterna i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna reglerar att avgiften för koldioxidutsläppsklass 2 och 3 respektive 4, för vissa fordon inte ska börja tillämpas vid lagens
ikraftträdande utan först senare. Tidpunkten för när avgiften för koldioxidutsläppsklass 2 och 3 respektive 4 ska börja tillämpas är olika för de undergrupper av fordon som omfattas av artikel 2.1 i förordning (EU) 2019/1242 och för de grupper av fordon som inte gör det. Övervägandena finns i avsnitt 4.4.
Av den nya punkten 2 a framgår tidpunkten för tillämpning av koldioxidutsläppsklasserna 2 och 3 respektive 4 för vissa fordon som omfattas av artikel 2.1 i förordning (EU) 2019/1242, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1610. Utsläppsklasserna ska tillämpas första gången tre år efter att referensvärden för koldioxidutsläpp har fastställts i en genomförandeakt för den fordonsgrupp eller undergrupp som fordonet tillhör. Regeringen ges vidare möjlighet att bestämma ett tidigare tillämpningsdatum. Detta kan bli aktuellt om det inom det s.k. eurovinjettsamarbetet överenskoms att koldioxidutsläppsklasserna ska tillämpas innan treårsfristen har löpt ut.
I punkterna 3 och 4 ändras hänvisningarna till förordning (EU) 2019/1242 till att avse artikel 2.1 i förordningen, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1610.
Sammanfattning av promemorian Lagändringar till följd av ändrade EU-regler om utsläppsfria tunga fordon
I promemorian föreslås ändringar i lagen (2024:172) om infrastrukturavgifter på väg och lagen (2024:173) om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser. Ändringarna avser vilka fordon som vid tillämpningen av lagarna anses vara utsläppsfria. Ändringarna görs eftersom bakomliggande EU-regler har ändrats på så sätt att fler tunga fordon ska anses vara utsläppsfria. I fråga om indelning i koldioxidutsläppsklasser föreslås också en följdändring av vad som avses med uttrycket referensvärde för koldioxidutsläpp. Till följd av de ändrade EU-reglerna föreslås vidare ändringar i övergångsbestämmelserna till lagen om infrastrukturavgifter på väg och i övergångsbestämmelserna till två tidigare ändringar i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon.
Ändringarna i lagen om infrastrukturavgifter på väg och lagen om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Promemorians lagförslag
Förslag till lag om ändring i lagen (2024:172) om infrastrukturavgifter på väg
Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (2024:172) om infrastrukturavgifter på väg
dels att 7 § ska ha följande lydelse,
dels att punkterna 4 och 5 i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna ska ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
7 §
I denna lag avses med utsläppsfritt fordon:
1. en personbil, lätt buss eller lätt lastbil utan förbränningsmotor, och
1. en personbil, lätt buss eller lätt lastbil utan förbränningsmotor,
2. ett tungt fordon utan förbränningsmotor eller med en förbränningsmotor som släpper ut
2. ett tungt fordon utan förbränningsmotor,
3. ett tungt fordon med en förbränningsmotor som släpper ut högst 3 gram koldioxid per tonkilometer eller högst 1 gram koldioxid per personkilometer, fastställt i enlighet med artikel 9 i kommissionens förordning (EU) 2017/2400 av den 12 december 2017 om genomförande av Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 595/2009 vad gäller bestämning av tunga fordons koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning och om ändring av Europaparlamentets och rådets direktiv 2007/46/EG och kommissionens förordning (EU) nr 582/2011, och
4. ett tungt fordon med en förbränningsmotor som det inte har fastställts koldioxidutsläppsvärden för enligt kommissionens förordning (EU) 2017/2400 och som släpper ut
a) mindre än 1 gram koldioxid per kilowattimme, fastställt i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 595/2009 av den 18 juni 2009 om typgodkän-
a) högst 1 gram koldioxid per kilowattimme, fastställt i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 595/2009 av den 18 juni 2009 om typgodkän-
nande av motorfordon och motorer vad gäller utsläpp från tunga fordon (Euro 6) och om tillgång till information om reparation och underhåll av fordon samt om ändring av förordning (EG) nr 715/2007 och direktiv 2007/46/EG och om upphävande av direktiven 80/1269/EEG, 2005/55/EG och 2005/78/EG och med genomförandeakter som har antagits med stöd av förordningen, eller
nande av motorfordon och motorer vad gäller utsläpp från tunga fordon (Euro 6) och om tillgång till information om reparation och underhåll av fordon samt om ändring av förordning (EG) nr 715/2007 och direktiv 2007/46/EG och om upphävande av direktiven 80/1269/EEG, 2005/55/EG och 2005/78/EG och med genomförandeakter som har antagits med stöd av förordningen, eller
b) mindre än 1 gram koldioxid per kilometer, fastställt i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 715/2007 av den 20 juni 2007 om typgodkännande av motorfordon med avseende på utsläpp från lätta personbilar och lätta nyttofordon (Euro 5 och Euro 6) och om tillgång till information om reparation och underhåll av fordon och med genomförandeakter som har antagits med stöd av förordningen.
b) högst 1 gram koldioxid per kilometer, fastställt i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 715/2007 av den 20 juni 2007 om typgodkännande av motorfordon med avseende på utsläpp från lätta personbilar och lätta nyttofordon (Euro 5 och Euro 6) och om tillgång till information om reparation och underhåll av fordon och med genomförandeakter som har antagits med stöd av förordningen.
4. Följande gäller för tillämpningen av 25–27 §§ på undergrupper av tunga fordon som omfattas av artikel 2.1 a–d i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242 av den 20 juni 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp från nya tunga fordon och om ändring av Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och rådets direktiv 96/53/EG. Om Europeiska kommissionen för en sådan undergrupp har fastställt referensvärden för koldioxidutsläpp i en genomförandeakt som antagits efter den 30 april 2022 eller om sådana referensvärden inte har fastställts, ska bestämmelserna om differentiering av infrastrukturavgifter i 26–28 §§ tillämpas på fordon i den undergruppen först från och med den dag som inträffar två år efter offentlig-
4. Följande gäller för tillämpningen av 25–27 §§ på undergrupper av tunga fordon som omfattas av artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242 av den 20 juni 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp från nya tunga fordon och om ändring av Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och rådets direktiv 96/53/EG. Om Europeiska kommissionen för en sådan undergrupp har fastställt referensvärden för koldioxidutsläpp i en genomförandeakt som antagits efter den 30 april 2022 eller om sådana referensvärden inte har fastställts, ska bestämmelserna om differentiering av infrastrukturavgifter i 25–27 §§ tillämpas på fordon i den undergruppen först från och med den dag som inträffar två år efter offentliggörandet av den
görandet av den genomförandeakt där referensvärdena fastställs.
genomförandeakt där referensvärdena fastställs.
5. Följande gäller för tillämpningen av 25–27 §§ på grupper av tunga fordon som inte omfattas av artikel 2.1 a–d i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242:
5. Följande gäller för tillämpningen av 25–27 §§ på grupper av tunga fordon som inte omfattas av artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242:
a) bestämmelserna om koldioxidutsläppsklasserna 1, 4 och 5 tillämpas först från och med den dag som inträffar två år efter det att referensvärden för koldioxidutsläpp för den gruppen av fordon har fastställts i en genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 7ga.7 i Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/62/EG, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/362, och
b) bestämmelserna om koldioxidutsläppsklasserna 2 och 3 tillämpas först från och med den dag då en utsläppsminskningskurva för den gruppen av fordon har fastställts enligt artikel 7ga.1 fjärde stycket i Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/62/EG, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/362, och trätt i kraft.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 2025.
Förslag till lag om ändring i lagen (2024:173) om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser
Härigenom föreskrivs att 4 och 6 §§ lagen (2024:173) om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser ska ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
4 §
I denna lag avses med referensvärde för koldioxidutsläpp:
1. för ett fordon som omfattas av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242, det värde som beräknas enligt punkt 3 i bilaga I till den förordningen, och
2. för ett fordon som inte omfattas av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242, det genomsnittliga värdet av alla koldioxidutsläpp från fordon i den fordonsgrupp som fordonet tillhör och som har rapporterats enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/956 av den 28 juni 2018 om övervakning och rapportering av nya tunga fordons koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning, för den första rapporteringsperioden.
2. för ett fordon som inte omfattas av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242, det genomsnittliga värdet av alla koldioxidutsläpp från fordon i den fordonsgrupp som fordonet tillhör och som har rapporterats enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/956 av den 28 juni 2018 om övervakning och rapportering av nya tunga fordons koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning eller enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242, för den första rapporteringsperioden.
6 §
I denna lag avses med utsläppsfritt fordon ett tungt fordon utan förbränningsmotor eller med en förbränningsmotor som släpper ut
I denna lag avses med utsläppsfritt fordon:
1. ett tungt fordon utan förbränningsmotor,
2. ett tungt fordon med en förbränningsmotor som släpper ut högst 3 gram koldioxid per tonkilometer eller högst 1 gram koldioxid per personkilometer, fastställt i enlighet med artikel 9 i kommissionens förordning (EU) 2017/2400, och
3. ett tungt fordon med en förbränningsmotor som det inte har fastställts koldioxidutsläppsvärden för enligt kommissionens förordning (EU) 2017/2400 och som släpper ut
1. mindre än 1 gram koldioxid per kilowattimme, fastställt i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 595/2009 av den 18 juni 2009 om typgodkännande av motorfordon och motorer vad gäller utsläpp från tunga fordon (Euro 6) och om tillgång till information om reparation och underhåll av fordon samt om ändring av förordning (EG) nr 715/2007 och direktiv 2007/46/EG och om upphävande av direktiven 80/1269/EEG, 2005/55/EG och 2005/78/EG och med genomförandeakter som har antagits med stöd av förordningen, eller
2. mindre än 1 gram koldioxid per kilometer, fastställt i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 715/2007 av den 20 juni 2007 om typgodkännande av motorfordon med avseende på utsläpp från lätta personbilar och lätta nyttofordon (Euro 5 och Euro 6) och om tillgång till information om reparation och underhåll av fordon och med genomförandeakter som har antagits med stöd av förordningen.
a) högst 1 gram koldioxid per kilowattimme, fastställt i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 595/2009 av den 18 juni 2009 om typgodkännande av motorfordon och motorer vad gäller utsläpp från tunga fordon (Euro 6) och om tillgång till information om reparation och underhåll av fordon samt om ändring av förordning (EG) nr 715/2007 och direktiv 2007/46/EG och om upphävande av direktiven 80/1269/EEG, 2005/55/EG och 2005/78/EG och med genomförandeakter som har antagits med stöd av förordningen, eller
b) högst 1 gram koldioxid per kilometer, fastställt i enlighet med
Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 715/2007 av den 20 juni 2007 om typgodkännande av motorfordon med avseende på utsläpp från lätta personbilar och lätta nyttofordon (Euro 5 och Euro 6) och om tillgång till information om reparation och underhåll av fordon och med genomförandeakter som har antagits med stöd av förordningen.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 2025.
Förslag till lag om ändring i lagen (2024:292) om ändring i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon
Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (2024:292) om ändring i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon
dels att punkterna 3 och 4 i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna ska ha följande lydelse,
dels att det i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna ska införas en ny punkt, 2 a, av följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
2 a. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som omfattas av artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242 av den 20 juni 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp från nya tunga fordon och om ändring av Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och rådets direktiv 96/53/EG, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/1610, och för vilken referensvärden för koldioxidutsläpp inte har fastställts före den 1 januari 2025, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 2, 3 och 4 första gången tre år efter att referensvärden för koldioxidutsläpp för den fordonsgrupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts i en genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 11.1 i förordning 2019/1242, eller från det tidigare datum som bestäms av regeringen.
3. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som inte omfattas av artikel 2.1 a–d i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242 av den 20 juni 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp från nya tunga fordon och om ändring av Europaparlamentets och
3. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som inte omfattas av artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1610, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 2 och 3 från och med den dag då en utsläpps-
rådets förordningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och rådets direktiv 96/53/EG, i den ursprungliga lydelsen, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 2 och 3 från och med den dag då en utsläppsminskningskurva för den grupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts genom ändring av förordning (EU) 2019/1242 och trätt i kraft.
minskningskurva för den grupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts genom ändring av förordning (EU) 2019/1242 och trätt i kraft.
4. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som inte omfattas av artikel 2.1 a–d i förordning (EU) 2019/1242, i den ursprungliga lydelsen, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 4 första gången tre år efter att referensvärden för koldioxidutsläpp för den grupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts i en genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 7ga.7 i eurovinjettdirektivet, eller från det tidigare datum som bestäms av regeringen.
4. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som inte omfattas av artikel 2.1 i förordning (EU) 2019/1242, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1610, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 4 första gången tre år efter att referensvärden för koldioxidutsläpp för den grupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts i en genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 7ga.7 i eurovinjettdirektivet, eller från det tidigare datum som bestäms av regeringen.
Förslag till lag om ändring i lagen (2024:293) om ändring i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon
Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (2024:293) om ändring i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon
dels att punkterna 3 och 4 i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna ska ha följande lydelse,
dels att det i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna ska införas en ny punkt, 2 a, av följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
2 a. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som omfattas av artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242 av den 20 juni 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp från nya tunga fordon och om ändring av Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och rådets direktiv 96/53/EG, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/1610, och för vilken referensvärden för koldioxidutsläpp inte har fastställts före den 1 januari 2025, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 2, 3 och 4 första gången tre år efter att referensvärden för koldioxidutsläpp för den fordonsgrupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts i en genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 11.1 i förordning 2019/1242, eller från det tidigare datum som bestäms av regeringen.
3. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som inte omfattas av artikel 2.1 a–d i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242 av den 20 juni 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp från nya tunga fordon och om ändring av Europaparlamen-
3. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som inte omfattas av artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1610, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 2 och 3 från och med den dag då en utsläpps-
tets och rådets förordningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och rådets direktiv 96/53/EG, i den ursprungliga lydelsen, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 2 och 3 från och med den dag då en utsläppsminskningskurva för den grupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts genom ändring av förordning (EU) 2019/1242 och trätt i kraft.
minskningskurva för den grupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts genom ändring av förordning (EU) 2019/1242 och trätt i kraft.
4. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som inte omfattas av artikel 2.1 a–d i förordning (EU) 2019/1242, i den ursprungliga lydelsen, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 4 första gången tre år efter att referensvärden för koldioxidutsläpp för den grupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts i en genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 7ga.7 i eurovinjettdirektivet, eller från det tidigare datum som bestäms av regeringen.
4. För fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som inte omfattas av artikel 2.1 i förordning (EU) 2019/1242, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1610, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 4 första gången tre år efter att referensvärden för koldioxidutsläpp för den grupp eller undergrupp som fordonet tillhör har fastställts i en genomförandeakt som har antagits med stöd av artikel 7ga.7 i eurovinjettdirektivet, eller från det tidigare datum som bestäms av regeringen.
Förteckning över remissinstanserna
Efter remiss har yttranden inkommit från AB Volvo, Drivkraft Sverige, Mobility Sweden, Naturvårdsverket, Näringslivets Transportråd, Skatteverket, Statens väg- och transportforskningsinstitut, Sveriges Åkeriföretag, Trafikanalys, Trafikverket och Transportstyrelsen.
Följande remissinstanser har inte svarat: Företagarna, Scania AB, Svensk Kollektivtrafik, Svenska Taxiförbundet, Svenska Turistbussföretagen, Svenskt Näringsliv, Transportföretagen och Volvo Cars AB.
Lagrådets yttrande
Utdrag ur protokoll vid sammanträde 2025-02-18
Närvarande: F.d. justitieråden Eskil Nord och Sten Andersson samt justitierådet Marie Jönsson
Lagändringar till följd av ändrade EU-regler om utsläppsfria tunga fordon
Enligt en lagrådsremiss den 13 februari 2025 har regeringen (Landsbygds- och infrastrukturdepartementet) beslutat inhämta Lagrådets yttrande över förslag till
1. lag om ändring i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon,
2. lag om ändring i lagen (2014:447) om rätt att ta fordon i anspråk för fordringar på vissa skatter och avgifter,
3. lag om ändring i lagen (2024:172) om infrastrukturavgifter på väg,
4. lag om ändring i lagen (2024:173) om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser,
5. lag om ändring i lagen (2024:293) om ändring i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon.
Förslagen har inför Lagrådet föredragits av ämnesrådet Gunilla Svedberg från Landsbygds- och infrastrukturdepartementet, biträdd av departementssekreteraren Mats Molin från Finansdepartementet.
Lagrådet lämnar förslagen utan erinran.
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 13 mars 2025
Närvarande: statsminister Kristersson, ordförande, och statsråden Svantesson, Ankarberg Johansson, Edholm, J Pehrson, Waltersson Grönvall, Jonson, Strömmer, Forssmed, Tenje, Forssell, Slottner, M Persson, Wykman, Malmer Stenergard, Kullgren, Liljestrand, Bohlin, Carlson, Pourmokhtari, Rosencrantz, Dousa
Föredragande: statsrådet Carlson
Regeringen beslutar proposition Lagändringar till följd av ändrade EUregler om utsläppsfria tunga fordon