Upphävd författning

Förordning (2007:161) om finansiella åtgärder för hanteringen av restprodukter från kärnteknisk verksamhet

Departement
Miljödepartementet
Utfärdad
2007-04-12
Ändring införd
SFS 2007
Upphäver
Förordning (1988:1598) om finansiering av hanteringen av visst radioaktivt avfall m.m.
Förordning (1981:671) om finansiering av framtida utgifter för använt kärnbränsle m.m.
Källa
Regeringskansliets rättsdatabaser
Senast hämtad

Inledande bestämmelser

1 §  I denna förordning finns bestämmelser om finansiering av hanteringen av restprodukter från kärnteknisk verksamhet.

2 §  I denna förordning avses med

[S2]finansieringslagen: lagen (2006:647) om finansiella åtgärder för hanteringen av restprodukter från kärnteknisk verksamhet,

[S3]Studsvikslagen: lagen (1988:1597) om finansiering av hanteringen av visst radioaktivt avfall m.m.,

[S4]reaktorinnehavare: den som har tillstånd enligt lagen (1984:3) om kärnteknisk verksamhet att inneha eller driva en eller flera kärnkraftsreaktorer som inte permanent har ställts av,

[S5]grundkostnaden: summan av de förväntade kostnaderna för åtgärder och verksamhet som avses i 4 § 1-3 finansieringslagen,

[S6]merkostnaden: summan av de förväntade kostnaderna för verksamhet som avses i 4 § 4-9 finansieringslagen,

[S7]finansieringsbelopp: ett belopp som motsvarar skillnaden mellan de återstående grundkostnaderna och merkostnaderna för de restprodukter som har uppkommit då beräkningen görs och de medel som har fonderats för dessa kostnader,

[S8]kompletteringsbelopp: ett belopp som motsvarar en skälig uppskattning av kostnader som avses i 4 § 1-3 finansieringslagen och som kan uppkomma till följd av oplanerade händelser.

[S9]Termer och uttryck som i övrigt används i denna förordning har samma betydelse som i finansieringslagen.

Kärnavfallsavgift för reaktorinnehavare

3 §  En reaktorinnehavare skall, i samråd med övriga reaktorinnehavare, upprätta en kostnadsberäkning och ge in den till Statens kärnkraftinspektion senast den 7 januari vart tredje år. I kostnadsberäkningen skall

  1. anges den totala grundkostnaden för samtliga reaktorinnehavare,
  2. anges den del av den totala grundkostnaden som är gemensam för samtliga reaktorinnehavare,
  3. för varje reaktorinnehavare anges
    1. den del av den totala grundkostnaden som är hänförlig till reaktorinnehavarens reaktorer,
    2. hur stor andel av den totala mängden uppkomna och förväntade restprodukter som utgörs av restprodukter från reaktorinnehavarens reaktorer, och
    3. den del av den totala grundkostnaden som bör läggas till grund för reaktorinnehavarens finansieringsbelopp,
  4. anges det kompletteringsbelopp som bör gälla för varje reaktorinnehavare,
  5. anges hur mycket energi som varje reaktorinnehavare planerar att leverera under de närmast kommande tre kalenderåren efter det att kostnadsberäkningen senast skall ha givits in, och
  6. anges de kostnader som förväntas uppkomma under vart och ett av de närmast kommande tre kalenderåren efter det att kostnadsberäkningen senast skall ha givits in för
    1. behandling, mellanlagring och slutförvaring av använt kärnbränsle,
    2. avställnings- och servicedrift, specificerat för varje reaktor, och
    3. rivning, inklusive mellanlagring och slutförvaring av kärnavfall från rivningen, specificerat för varje reaktor.

4 §  I kostnadsberäkningen enligt 3 § skall varje reaktor, som inte permanent har ställts av, anses ha

  1. en total driftstid om 40 år, och
  2. en återstående driftstid om minst sex år, om det inte finns skäl att anta att driften kan komma att upphöra dessförinnan.

5 §  Om det finns särskilda skäl, får Statens kärnkraftinspektion förelägga en reaktorinnehavare att ge in kostnadsberäkningen tidigare än vad som anges i 3 § eller att ge in en kompletterande beräkning.

6 §  Statens kärnkraftinspektion skall för var och en av reaktorinnehavarna upprätta ett förslag till den kärnavfallsavgift som reaktorinnehavaren skall betala de närmast kommande tre kalenderåren efter det att kostnadsberäkningen enligt 3 § senast skall ha givits in.

[S2]Kärnkraftinspektionen skall upprätta förslaget

  1. med utgångspunkt från kostnadsberäkningen enligt 3 §,
  2. med beaktande av den totala merkostnaden, och
  3. så att samtliga förväntade kostnader, sedan hänsyn tagits till vad som tidigare har betalats, kan förväntas bli täckta av de avgifter som reaktorinnehavaren kommer att betala under reaktorernas återstående driftstid.

[S3]Den föreslagna avgiften skall anges i kronor per levererad kilowattimme elström.

7 §  Statens kärnkraftinspektion får, om en kompletterande kostnadsberäkning har givits in eller om det finns särskilda skäl för det, upprätta ett förslag enligt 6 § som avser en kortare period än tre år.

8 §  Statens kärnkraftinspektion skall inom sex månader från det att kostnadsberäkningen enligt 3 § senast skall ha givits in, lämna avgiftsförslaget enligt 6 § till regeringen för fastställande av kärnavfallsavgiften.

[S2]Av förslaget skall framgå

  1. vilken avgift som förordas för den period som avses,
  2. hur den gemensamma grundkostnaden fördelas på varje reaktorinnehavare,
  3. grundkostnaden för varje reaktorinnehavare,
  4. de närmare skälen för bedömningen i de fall som denna avviker från reaktorinnehavarens beräkningar,
  5. merkostnaden och beräkningsunderlaget för denna, och
  6. vilka faktorer som anses vara särskilt kritiska för kostnadsutvecklingen.

Kärnavfallsavgift för övriga avgiftsskyldiga tillståndshavare

9 §  En avgiftsskyldig tillståndshavare som inte är reaktorinnehavare skall, enskilt eller i samråd med en eller flera andra tillståndshavare, upprätta en kostnadsberäkning och ge in den till Statens kärnkraftinspektion senast den 7 januari vart tredje år. I kostnadsberäkningen skall anges

  1. den totala grundkostnaden för de anläggningar som omfattas av tillståndshavarens eller de samrådande tillståndshavarnas tillstånd,
  2. den förväntade återstående driftstiden för anläggningar som inte permanent har ställts av,
  3. vilka åtgärder och vilken verksamhet som kan berättiga till sådan ersättning som avses i 17 § finansieringslagen,
  4. den del av den totala grundkostnaden som bör läggas till grund för finansieringsbeloppet, och
  5. de kostnader som förväntas uppkomma under vart och ett av de närmast kommande tre kalenderåren efter det att kostnadsberäkningen senast skall ha givits in för
    1. behandling, mellanlagring och slutförvaring av kärnavfall och kärnämne som inte skall användas igen,
    2. avställnings- och servicedrift, specificerat för varje kärnteknisk anläggning, och
    3. rivning, inklusive mellanlagring och slutförvaring av kärnavfall från rivningen, specificerat för varje anläggning.

[S2]Första stycket gäller inte anläggningar som omfattas av en kostnadsberäkning enligt 3 §.

10 §  Om det finns särskilda skäl, får Statens kärnkraftinspektion förelägga en tillståndshavare att ge in kostnadsberäkningen tidigare än vad som anges i 9 § eller att ge in en kompletterande beräkning.

11 §  Statens kärnkraftinspektion skall upprätta ett förslag till den kärnavfallsavgift som tillståndshavaren skall betala de närmast kommande tre kalenderåren efter det att kostnadsberäkningen enligt 9 § senast skall ha givits in.

[S2]Kärnkraftinspektionen skall upprätta förslaget

  1. med utgångspunkt från kostnadsberäkningen enligt 9 §,
  2. med beaktande av den totala merkostnaden och, i förekommande fall, tillståndshavarens rätt till sådan ersättning som avses i 17 § finansieringslagen, och
  3. så att samtliga förväntade kostnader för en anläggning som inte permanent har ställts av, sedan hänsyn tagits till vad som tidigare har betalats, kan förväntas bli täckta av de avgifter som tillståndshavaren kommer att betala under anläggningens förväntade återstående driftstid.

[S3]Förslaget till avgift för en anläggning som permanent har ställts av skall upprättas så att samtliga förväntade kostnader, sedan hänsyn tagits till vad som tidigare har betalats, kan förväntas bli täckta av de avgifter som tillståndshavaren kommer att betala de närmast kommande tre kalenderåren. Om det finns särskilda skäl får förslaget upprättas så att kostnaderna kan förväntas bli täckta under en kortare eller längre tidsperiod.

12 §  Statens kärnkraftinspektion skall ge tillståndshavaren tillfälle att yttra sig över ett förslag till avgift enligt 11 §.

13 §  Statens kärnkraftinspektion skall, med utgångspunkt från förslaget enligt 11 §, fastställa den kärnavfallsavgift som tillståndshavaren skall betala de närmast kommande tre kalenderåren efter det att kostnadsberäkningen enligt 9 § senast skall ha givits in.

[S2]Kärnkraftinspektionen skall med eget förslag lämna över ett ärende enligt första stycket till regeringen för fastställande av kärnavfallsavgift i de fall då

  1. ärendet gäller en kärnkraftsreaktor som permanent har ställts av efter den 31 december 1995, eller
  2. ärendet har principiell betydelse eller annars är av särskild vikt.

[S3]Ett överlämnande enligt andra stycket skall ske inom sex månader från det att kostnadsberäkningen senast skall ha givits in enligt 9 §.

14 §  Statens kärnkraftinspektion får, om en kompletterande kostnadsberäkning har givits in eller om det finns särskilda skäl för det, upprätta förslag till kärnavfallsavgift enligt 11 § och fastställa avgiften enligt 13 § för en kortare period än tre år.

15 §  Av ett beslut eller förslag om kärnavfallsavgift enligt 13 § skall, utöver avgiftens storlek, framgå

  1. grundkostnaden för respektive anläggning,
  2. hur, i förekommande fall, den del av grundkostnaden som är gemensam fördelas på varje tillståndshavare,
  3. de närmare skälen för bedömningen i de fall som denna avviker från tillståndshavarens beräkningar,
  4. merkostnaden och beräkningsunderlaget för denna, och
  5. vilka faktorer som anses vara särskilt kritiska för kostnadsutvecklingen.

Betalning av kärnavfallsavgiften

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

16 §  En kärnavfallsavgift enligt 3-8 §§ skall betalas kvartalsvis till Kärnavfallsfonden senast en månad efter varje kalenderkvartals utgång.

[S2]En kärnavfallsavgift enligt 9-15 §§ skall betalas årsvis till Kärnavfallsfonden senast en månad efter varje kalenderårs utgång.

Dispens från skyldigheten att betala kärnavfallsavgift

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

17 §  Statens kärnkraftinspektion får besluta om sådan dispens från avgiftsskyldigheten som avses i 8 § finansieringslagen och om omfattningen av de säkerheter som i så fall skall ställas.

[S2]Bestämmelser om säkerheterna finns i 24-26 §§.

Förvaltning av avgiftsmedlen

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

18 §  Kärnavfallsfonden skall för de avgiftsskyldigas räkning förvalta de inbetalade kärnavfallsavgifterna i en fond. Även sådana avgifter som har betalats enligt Studsvikslagen skall förvaltas i fonden.

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

19 §  Fondens medel skall placeras på räntebärande konto i Riksgäldskontoret eller i skuldförbindelser utfärdade av staten.

[S2]Fonden skall förvaltas så att kraven på god avkastning och tillfredsställande betalningsberedskap tillgodoses.

[S3]Avkastningen på fondens medel skall läggas till kapitalet.

Säkerheter för reaktorinnehavare

20 §  Statens kärnkraftinspektion skall, med utgångspunkt från den kostnadsberäkning som lämnas enligt 3 §, upprätta förslag till finansieringsbelopp och kompletteringsbelopp för varje reaktorinnehavare.

[S2]Förslaget skall lämnas till regeringen för fastställande av finansieringsbelopp och kompletteringsbelopp tillsammans med det avgiftsförslag som avses i 8 §.

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

21 §  En reaktorinnehavare skall till Kärnavfallsfonden ställa godtagbara säkerheter motsvarande de finansieringsbelopp och kompletteringsbelopp som regeringen har fastställt.

[S2]Säkerheterna skall vara utan tidsbegränsning och får inte utgöras av fastighet på vilken det bedrivs kärnteknisk verksamhet.

[S3]Säkerheterna skall förvaltas av Riksgäldskontoret.

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

22 §  Om regeringen begär det skall Riksgäldskontoret, innan de säkerheter som avses i 21 § prövas, yttra sig i frågan om säkerheterna är godtagbara. Om det behövs för att säkerställa statens rätt, skall Riksgäldskontoret föreslå de villkor som säkerheterna bör förenas med.

Säkerheter för övriga avgiftsskyldiga tillståndshavare

23 §  Statens kärnkraftinspektion skall, med utgångspunkt från den kostnadsberäkning som lämnas enligt 9 §, fastställa finansieringsbeloppet för en avgiftsskyldig tillståndshavare som inte är reaktorinnehavare.

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

24 §  En avgiftsskyldig tillståndshavare som inte är reaktorinnehavare skall till Kärnavfallsfonden ställa godtagbara säkerheter motsvarande det fastställda finansieringsbeloppet eller, om tillståndshavaren har beviljats sådan dispens som avses i 17 §, samtliga återstående grundkostnader och merkostnader.

[S2]Säkerheterna skall förvaltas av Riksgäldskontoret.

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

25 §  Riksgäldskontoret skall pröva sådana säkerheter som avses i 24 §. Om det behövs för att säkerställa statens rätt, får Riksgäldskontoret förena säkerheterna med villkor.

[S2]Riksgäldskontoret skall med eget yttrande lämna över ett ärende enligt första stycket till regeringen för prövning av säkerheterna i de fall ärendet har principiell betydelse eller annars är av särskild vikt.

Tilläggssäkerheter

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

26 §  Riksgäldskontoret får besluta att en reaktorinnehavare eller annan avgiftsskyldig tillståndshavare skall ställa godtagbara tilläggssäkerheter motsvarande visst belopp, om

  1. säkerheternas värde, i förhållande till den tid som återstår tills skyldigheten att betala kärnavfallsavgift och ställa säkerhet upphör enligt 11 § finansieringslagen, har försämrats i betydande mån, eller
  2. sådana villkor som avses i 22 § andra meningen eller 25 § första stycket andra meningen har åsidosatts.

[S2]Riksgäldskontoret skall pröva och förvalta tilläggssäkerheterna.

[S3]Tilläggssäkerheterna skall ställas till Kärnavfallsfonden.

Användning av säkerheter

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

27 §  Statens kärnkraftinspektion skall anmäla till regeringen att ställda säkerheter bör tas i anspråk, om

  1. det kan antas att fonderade medel inte räcker för att täcka de kostnader enligt 4 § finansieringslagen som omfattas av säkerheterna, och
  2. den avgiftsskyldige tillståndshavaren inte vidtar de åtgärder eller tillskjuter de medel som behövs.

Riskbedömning och riskavgifter

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

28 §  Riksgäldskontoret skall vart tredje år fastställa statens kreditrisk avseende säkerheter ställda enligt 21 §.

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

29 §  Riksgäldskontoret får, med beaktande av den kreditrisk som avses i 28 §, besluta att en reaktorinnehavare skall betala riskavgift motsvarande statens förväntade kostnad för kreditrisken om

  1. kreditvärdigheten avseende ställda säkerheter, i förhållande till den tid som återstår tills skyldigheten att betala kärnavfallsavgift och ställa säkerhet upphör enligt 11 § finansieringslagen, bedöms ligga under en viss nivå som Riksgäldskontoret bestämmer, eller
  2. sådana villkor som avses i 22 § andra meningen har åsidosatts.

[S2]Riskavgift skall betalas till Riksgäldskontoret.

Användning och utbetalning av fonderade avgiftsmedel

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

30 §  Statens kärnkraftinspektion prövar frågor om hur och i vilken utsträckning fonderade avgiftsmedel får användas för de kostnader som reaktorinnehavare och övriga avgiftsskyldiga tillståndshavare förväntas få under en viss kommande tidsperiod för åtgärder och verksamhet som ingår i de kostnadsberäkningar som har använts vid fastställandet av kärnavfallsavgiften.

[S2]Fonderade avgiftsmedel betalas ut i förskott för kalenderkvartal till reaktorinnehavare och övriga avgiftsskyldiga tillståndshavare efter ansökan. I ansökan om utbetalning skall det anges vilka åtgärder som de utbetalade medlen skall täcka.

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

31 §  Statens kärnkraftinspektion prövar frågor om i vilken utsträckning fonderade avgiftsmedel får användas för att ersätta en kommun för sådana informationskostnader som avses i 4 § 8 finansieringslagen. Ersättningen får bestämmas till högst 5 miljoner kronor per kommun och tolvmånadersperiod för kommuner där det görs undersökningar för lokalisering av slutförvar för använt kärnbränsle eller där en anläggning för sådant slutförvar planeras eller byggs.

[S2]Ersättningen betalas ut i förskott efter ansökan. Ansökan skall ha inkommit till Kärnkraftinspektionen senast tre månader före den period som ansökan avser. I ansökan skall det anges vilka informationskostnader som ersättningen skall täcka.

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

32 §  Statens kärnkraftinspektion prövar frågor om i vilken utsträckning fonderade avgiftsmedel får användas för sådant stöd till ideella föreningar som avses i 4 § 9 finansieringslagen. Sådant stöd får lämnas till och med den 31 december 2008 med högst 2,5 miljoner kronor per förening och kalenderår och med totalt högst 3 miljoner kronor per kalenderår.

[S2]Stöd får endast lämnas till ideella föreningar som

  1. utnyttjar rätten att delta i sådant samråd som föreskrivs i 6 kap. 4 § första stycket andra meningen miljöbalken avseende anläggning för hantering och slutförvaring av använt kärnbränsle,
  2. har en styrelse som utses av medlemmarna under demokratiska former och årligen håller stämma i vilken medlemmarna får delta,
  3. har en stadga som beslutas av stämman och anger föreningens namn och ändamål, hur beslut fattas, hur styrelsen utses samt hur revisorer som kontrollerar styrelsens verksamhet utses,
  4. inte har näringsverksamhet som sin huvudsakliga inkomstkälla, och
  5. har minst 2 000 medlemmar, eller är en sammanslutning av ideella föreningar som tillsammans har minst 2 000 olika personer som medlemmar och där varje förening som ingår uppfyller kraven i 2 och 4.

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

33 §  Stöd enligt 32 § skall avse föreningens kostnader för att delta i samrådsförfarande enligt 6 kap.miljöbalken eller 5 b § tredje stycket lagen (1984:3) om kärnteknisk verksamhet avseende anläggning för hantering och slutförvaring av använt kärnbränsle samt kostnader för att kunna följa och bedöma frågor som rör slutförvaring av använt kärnbränsle och sådan slutförvarings påverkan på människors hälsa eller miljön. Kostnaderna får omfatta lönekostnader, lokalkostnader samt övriga administrativa kostnader. Stödet får inte avse kostnader för information riktad direkt till allmänheten utöver vad som avser det utökade samrådsförfarandet.

[S2]Ansökan om stöd skall ha inkommit till Statens kärnkraftinspektion senast den 1 oktober före det år som ansökan avser. I ansökan skall det anges vilka kostnader under året som stödet skall användas till.

[S3]Om de ansökningar som avser godtagbara kostnader totalt omfattar större belopp än vad som finns tillgängligt för stöd under ett visst kalenderår, skall Kärnkraftinspektionen fördela stödet så att det ges en jämn geografisk spridning och med beaktande av föreningarnas medlemsantal och behov samt tidigare erhållet stöd.

[S4]Stödet betalas ut i förskott för kalenderår.

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

34 §  En statlig myndighets ansökan om ersättning för sådana kostnader som avses i 4 § 4-8 finansieringslagen skall ges in till regeringen. I ansökan skall det anges vilka kostnader som ersättningen skall täcka.

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

35 §  Utbetalning av fonderade avgiftsmedel som har beslutats enligt 30-32 §§ görs av Kärnavfallsfonden på begäran av Statens kärnkraftinspektion.

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

36 §  Utbetalade avgiftsmedel som inte har använts skall i enlighet med Statens kärnkraftinspektions anvisningar återbetalas till Kärnavfallsfonden vid kalenderårets slut eller avräknas mot kommande utbetalningar.

[S2]Kärnkraftinspektionen får besluta att den som har mottagit utbetalningar enligt 30 § skall förpliktas att kompensera Kärnavfallsfonden för förlorad avkastning på sådana medel som inte har använts.

Användning och utbetalning av medel enligt Studsvikslagen

/Träder i kraft I: 2010-01-01/

37 §  För avgifter som har fonderats enligt Studsvikslagen gäller bestämmelserna i 38-41 §§ i stället för 30-36 §§.

/Träder i kraft I: 2010-01-01/

38 §  Den som har tillstånd till sådan kärnteknisk verksamhet som avses i 1 § Studsvikslagen skall, enskilt eller i samråd med annan tillståndshavare, beräkna de förväntade kostnaderna för verksamheten och ge in beräkningen till Statens kärnkraftinspektion senast den 30 april varje år.

[S2]Av kostnadsberäkningen skall framgå de kostnader som förväntas uppkomma under det kommande kalenderåret för

  1. behandling, mellanlagring och slutförvaring av kärnavfall och kärnämne som inte skall användas igen,
  2. avställnings- och servicedrift, specificerat för varje kärnteknisk anläggning, och
  3. rivning, inklusive mellanlagring och slutförvaring av kärnavfall från rivningen, specificerat för varje anläggning.

/Träder i kraft I: 2010-01-01/

39 §  Statens kärnkraftinspektion prövar, med utgångspunkt från den kostnadsberäkning som avses i 38 §, frågor om hur och i vilken utsträckning de medel som har fonderats enligt Studsvikslagen får användas för de kostnader som tillståndshavaren förväntas få under det kommande kalenderåret för åtgärder och verksamhet som ingår i de kostnadsberäkningar som har använts vid fastställandet av avgifterna till fonden.

/Träder i kraft I: 2010-01-01/

40 §  Utbetalning av fonderade medel som har beslutats enligt 39 § görs i förskott för kalenderkvartal av Kärnavfallsfonden på begäran av Statens kärnkraftinspektion.

/Träder i kraft I: 2010-01-01/

41 §  Utbetalade fondmedel som inte har använts skall i enlighet med Statens kärnkraftinspektions anvisningar återbetalas till Kärnavfallsfonden vid kalenderårets slut eller avräknas mot kommande utbetalningar.

[S2]Kärnkraftinspektionen får besluta att den som har mottagit utbetalningar enligt 39 § skall förpliktas att kompensera Kärnavfallsfonden för förlorad avkastning på sådana medel som inte har använts.

Redovisning och kontroll

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

42 §  Reaktorinnehavare och övriga avgiftspliktiga tillståndshavare skall senast den 31 mars varje år redovisa till Statens kärnkraftinspektion hur fonderade avgiftsmedel som har mottagits under föregående kalenderår har använts.

[S2]En reaktorinnehavare skall senast den 1 februari varje år redovisa till Kärnkraftinspektionen hur mycket energi som har levererats det senaste kalenderåret.

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

43 §  En statlig myndighet som har tagit emot avgiftsmedel som ersättning för sådana kostnader som avses i 4 § 4-8 finansieringslagen skall för varje kalenderår redovisa hur medlen har använts. Redovisningen skall lämnas till regeringen senast den 31 mars året efter det kalenderår som avses.

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

44 §  En kommun som enligt 31 § har tagit emot avgiftsmedel som ersättning för informationskostnader skall för varje ersättningsperiod redovisa hur medlen har använts. Redovisningen skall lämnas till länsstyrelsen senast tre månader efter att perioden har avslutats. Länsstyrelsen skall med ett eget yttrande vidarebefordra den till Statens kärnkraftinspektion inom en månad.

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

45 §  En ideell förening som har tagit emot sådant stöd som avses i 32 § skall för varje kalenderår redovisa hur medlen har använts. Redovisningen skall lämnas till Statens kärnkraftinspektion senast den 31 mars året efter det kalenderår som avses.

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

46 §  Kärnavfallsfonden skall senast den 1 mars varje år lämna uppgifter till Statens kärnkraftinspektion om vilka avgifter som har mottagits för det senaste kalenderåret, fondbehållningen samt den förväntade avkastningen på fondens medel.

[S2]Kärnavfallsfonden skall senast den 31 mars varje år redovisa till regeringen hur avgiftsmedlen har förvaltats det senaste kalenderåret.

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

47 §  Statens kärnkraftinspektion skall kontrollera att fastställda kärnavfallsavgifter har betalats in och revidera hur utbetalade fondmedel har använts.

[S2]Kärnkraftinspektionen skall senast den 1 februari varje år underrätta Kärnavfallsfonden om samtliga planerade och prognostiserade inbetalningar till och utbetalningar från fonden.

[S3]Kärnkraftinspektionen skall för varje kalenderår lämna en sammanfattning till regeringen över fondens förändringar och användningen av utbetalade medel.

Återbetalning av fonderade medel

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

48 §  Statens kärnkraftinspektion skall anmäla till regeringen att återbetalning av fonderade avgiftsmedel enligt 16 § finansieringslagen bör ske

  1. när skyldigheterna enligt 11 § samma lag har upphört, eller
  2. om det dessförinnan finns särskilda skäl att återbetala medel som inte behövs.

/Träder i kraft I: 2008-01-01/

49 §  Den som är berättigad till eventuell återbetalning enligt finansieringslagen får ansöka om detta. En sådan ansökan skall ges in till Statens kärnkraftinspektion, som med eget yttrande skall överlämna den till regeringen.

Bemyndigande

50 §  Statens kärnkraftinspektion får meddela de föreskrifter som behövs för tillämpningen av 3, 9, 16, 17, 30-33, 36 och 38- 47 §§.

51 §  Riksgäldskontoret får meddela de föreskrifter som behövs för tilllämpningen av 22, 24-26, 28 och 29 §§.

52 §  Statens kärnkraftinspektion får meddela sådana förelägganden som avses i 18 § andra stycket finansieringslagen.

53 §  Statens kärnkraftinspektion får i det enskilda fallet ge dispens från bestämmelserna om tidsfrister i 3, 9, 16, 31, 33, 38, 42, 44 och 45 §§ samt 46 § första stycket, om det kan ske utan att syftet med bestämmelsen åsidosätts.

Överklagande

54 §  En myndighets beslut enligt denna förordning får överklagas hos regeringen.

[S2]Beslut enligt denna förordning skall gälla omedelbart om inte annat bestäms.

Ändringar och övergångsbestämmelser

Förordning (2007:161) om finansiella åtgärder för hantering av resprodukter från kärnteknisk verksamhet

Övergångsbestämmelse

  1. Denna förordning träder i kraft den 15 maj 2007 i fråga om 1-15, 20, 23 och 50-54 §§, den 1 januari 2008 i fråga om 16-19, 21, 22, 24-36 och 42-49 §§, då förordningen (1981:671) om finansiering av framtida utgifter för använt kärnbränsle m.m. skall upphöra att gälla, samt den 1 januari 2010 i fråga om 37- 41 §§, då förordningen (1988:1598) om finansiering av hanteringen av visst radioaktivt avfall m.m. skall upphöra att gälla.
  2. Vid tillämpningen av 3-8 och 20 §§ gäller att en kostnadsberäkning skall ges in senast den 7 januari 2011 för fastställande av kärnavfallsavgift för 2012-2014 och därefter vart tredje år. För tiden dessförinnan gäller följande.
    1. Reaktorinnehavarnas första kostnadsberäkning skall ges in senast den 30 juni 2007. I kostnadsberäkningen skall, utöver de uppgifter som följer av 3 § 1-5, anges de kostnader som förväntas uppkomma under 2008 och 2009. Statens kärnkraftinspektions avgiftsförslag skall avse 2008 och 2009 och tillsammans med förslag på finansieringsbelopp och kompletteringsbelopp lämnas till regeringen senast den 31 oktober 2007.
    2. Reaktorinnehavarnas andra kostnadsberäkning skall ges in senast den 7 januari 2009. I kostnadsberäkningen skall, utöver de uppgifter som följer av 3 § 1-5, anges de kostnader som förväntas uppkomma under 2010 och 2011. Kärnkraftinspektionens avgiftsförslag skall avse 2010 och 2011.
  3. Vid tillämpningen av 9-15 §§ för sådana anläggningar som avses i 13 § andra stycket 1 gäller att en kostnadsberäkning skall ges in senast den 7 januari 2011 för fastställande av kärnavfallsavgift för 2012-2014 och därefter vart tredje år. För tiden dessförinnan gäller följande.
    1. Tillståndshavarens första kostnadsberäkning skall ges in senast den 30 juni 2007. I kostnadsberäkningen skall, utöver de uppgifter som följer av 9 § första stycket1-4, anges de kostnader som förväntas uppkomma under 2008 och 2009. Statens kärnkraftinspektion skall lämna avgiftsförslag avseende 2008 och 2009 till regeringen senast den 31 oktober 2007.
    2. Tillståndshavarens andra kostnadsberäkning skall ges in senast den 7 januari 2009. I kostnadsberäkningen skall, utöver de uppgifter som följer av 9 § första stycket1-4, anges de kostnader som förväntas uppkomma under 2010 och 2011. Kärnkraftinspektionens avgiftsförslag skall avse 2010 och 2011.
  4. Vid tillämpningen av 9-15 §§ för övriga tillståndshavare gäller att en kostnadsberäkning skall ges in senast den 7 januari 2010 för fastställande av kärnavfallsavgift för 2011- 2013 och därefter vart tredje år. För tiden dessförinnan gäller följande. Tillståndshavarens första kostnadsberäkning skall ges in senast den 30 juni 2008. I kostnadsberäkningen skall, utöver de uppgifter som följer av 9 § första stycket1-4, anges de kostnader som förväntas uppkomma under 2009 och 2010. Statens kärnkraftinspektion skall fastställa kärnavfallsavgift avseende 2009 och 2010.
Ikraftträder
2007-05-15

Förordning (2008:462) om ändring i förordningen (2007:161) om finansiella åtgärder för hanteringen av restprodukter från kärnteknisk verksamhet

Omfattning
ändr. 3-36, 38-50, 52, 53, 54 §§, ikrafttr.- och övergångsbest.; omtryck
Ikraftträder
2008-07-01

Ändring, SFS 2008:715

Omfattning
upph.