Spellag (2018:1138)
- Departement
- Finansdepartementet OU
- Utfärdad
- 2018-06-14
- Ändring införd
- SFS 2018:1138 i lydelse enligt SFS 2022:1143
- Ikraft
- 2019-01-01
- Upphäver
- Kasinolag (1999:355)
- Lotterilag (1994:1000)
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2022-11-01
1 kap. Lagens tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller spel om pengar och andra vinster med ett värde i pengar.
2 § Lagen ska tillämpas på spel som tillhandahålls i Sverige, om inte annat följer av 3, 4 eller 5 §. Onlinespel som inte riktas till den svenska marknaden ska inte anses tillhandahållna i Sverige.
3 § Lagen är tillämplig på spel som tillhandahålls på svenska fartyg och svenska luftfartyg, oavsett var fartyget befinner sig.
Lagen är inte tillämplig på spel som tillhandahålls på utländska luftfartyg som flyger över svenskt territorium utan att trafikera en svensk flygplats.
Prop. 2021/22:242: Paragrafen innehåller särskilda bestämmelser för spel på fartyg och luftfar- Prop. 2021/22:242 tyg. Övervägandena finns i avsn itt 13.2.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller särskilda bestämmelser för spel på fartyg och luftfartyg. Övervägandena finns i avsnitt 5.2.1.
4 § Bestämmelserna i överenskommelsen om automatspel på passagerarfartyg i reguljär linjetrafik mellan Sverige och Finland ska gälla för sådant spel på fartyg i internationell trafik som omfattas av den överenskommelsen.
5 § Lagen är inte tillämplig på köp av svenska statens premieobligationslån eller vadhållning på det framtida värdet av finansiella aktiviteter.
Lagen är inte heller tillämplig på automatspel som omfattas av lagen (1982:636) om anordnande av visst automatspel.
6 § Bestämmelser om vissa skyldigheter för den som driver verksamhet enligt denna lag finns i lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
Vissa bestämmelser om skatt på spel finns i lagen (2018:1139) om skatt på spel.
2 kap. Uttryck i lagen
1 § Med spel avses i denna lag lotteri, vadhållning, kombinationsspel och pyramidspel.
Med onlinespel avses spel som tillhandahålls genom användning av elektroniska kommunikationsmedel och som spelas av en spelare och den som tillhandahåller spelet eller av flera spelare.
2 § Med spelmyndighet avses den myndighet som regeringen bestämmer ska fullgöra de uppgifter som anges i denna lag och i föreskrifter meddelade med stöd av lagen.
3 § I denna lag avses med
- affärssystem: elektroniskt system som används av en licenshavare eller för en licenshavares räkning som stöd i spelverksamheten utan att utgöra en del av spelsystemet,
- bingo: lotteri där deltagarna är närvarande på spelplatsen och köper bingobrickor och där möjligheten att vinna är beroende av att de nummer som dras av den som tillhandahåller spelet sammanfaller med numren på brickan, och där de deltagare som vinner genast gör anspråk på sin vinst,
- bonus: rabatt eller liknande ekonomiskt incitament som är direkt kopplat till spelet,
- dragningsutrustning: mekanisk eller annan icke-elektronisk utrustning som används av en licenshavare eller för en licenshavares räkning för att fastställa utfall i spel,
- insats: betalning för att få delta i ett spel,
- intervallspel: särskild vadhållning där spelaren ska förutsäga ett resultat inom ett visst intervall,
- kasino: särskild lokal för kasinospel,
- kasinospel: roulettspel, tärningsspel, kortspel och liknande spel,
- kombinationsspel: spel där deltagarna har chans att vinna ett pris och där sannolikheten att vinna beror på en kombination av skicklighet och slump,
- licenshavare: den som har licens att tillhandahålla spel enligt denna lag,
- lokalt poolspel: lotteri som tillhandahålls i en viss kommun och där vinsten delas mellan vinnarna eller där hela eller delar av vinsten beror på storleken av de totala insatserna,
- lotteri: aktivitet där deltagarna har en chans att vinna ett pris och där sannolikheten att vinna beror på slumpen,
- onlinebingo: lotteri där deltagarna köper bingobrickor online och där sannolikheten att vinna är beroende av att de nummer som dras sammanfaller med numren på brickan,
- penningautomat: automat som betalar ut vinst i form av pengar och där sannolikheten att vinna beror på slumpen,
- pyramidspel: spel där vinsten härrör från framtida deltagares insatser och där sannolikheten att vinna beror på antalet deltagare som efterhand träder in i spelet,
- spelombud: den som åt en licenshavare säljer spel, tar emot insatser eller förmedlar vinster,
- spelsystem: elektroniskt system som används av en licenshavare eller för en licenshavares räkning för
- registrering, lagring, bearbetning, delning, överföring eller inhämtning av spel, kundinformation eller kundhistorik,
- generering, överföring eller behandling av slumptal, eller
- fastställande, lagring eller annan behandling av utfall i spel,
- tilläggsspel: spel med separat insats som man endast kan delta i genom att delta i ett annat spel där sannolikheten att vinna på tilläggsspelet helt beror på slumpen,
- vadhållning: aktivitet där deltagarna har chans att vinna ett pris och där man satsar på utfallet av en framtida händelse eller på att en särskild händelse ska eller inte ska inträffa i framtiden,
- varuspelsautomat: automat som betalar ut vinst i form av varor och där sannolikheten att vinna helt eller delvis beror på slumpen, och
- värdeautomat: automat som betalar ut vinst bara i form av överföring till spelkonto eller motsvarande, värdebevis, spelpolletter eller liknande och där sannolikheten att vinna beror på slumpen.
4 § Med prisbasbelopp avses i denna lag prisbasbelopp enligt 2 kap.6 och 7 §§socialförsäkringsbalken.
3 kap. Krav på spelverksamhet
1 § Spelverksamhet ska vara lämplig ur allmän synpunkt samt bedrivas på ett sunt och säkert sätt under offentlig kontroll. Detta innebär bl.a. att
- spelen ska ha ett starkt konsumentskydd,
- det ska råda hög säkerhet i spelen,
- de negativa konsekvenserna av spelande ska begränsas, och
- spel inte ska användas som ett stöd för kriminell verksamhet.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller de grundläggande krav som gäller för all spelverksamhet. Övervägandena finns i avsnitt 5.3.
2 § Av 5 och 6 kap. framgår att vissa spel ska vara förbehållna staten och allmännyttiga ändamål.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller en upplysningsbestämmelse om att staten och ideella organisationer får tillhandahålla vissa spelformer som andra aktörer inte får bedriva. Övervägandena finns i avsnitt 7.1–7.3.
3 § För att tillhandahålla spel enligt denna lag krävs licens, om inte annat följer av lagen eller annan författning. Spelombud behöver inte ha licens för att tillhandahålla spel för en licenshavares räkning.
4 § Licens krävs inte för spel
- där deltagande inte kräver betalning av en insats,
- som sker under privata former med en nära inbördes gemenskap mellan deltagarna, som inte har en organiserad eller professionell prägel och som sker på annat sätt än online och med låga belopp, eller
- som utgör ett kombinationsspel i periodisk skrift, radio eller tv, där spelet inte är huvudinnehållet och där betalningen sker genom en informations- och innehållsbaserad tjänst med integrerad betalning eller genom en mobil betalningslösning där betalningen inte överskrider 1/3 000 prisbasbelopp per telefonnummer och dag.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller undantag från licenskravet i 3 §. Övervägandena finns i avsnitt 5.4.
5 § Licens krävs inte heller för spel
- som tillhandahålls av en sådan juridisk person som avses i 6 kap. 2 § och där värdet av varje insats uppgår till högst 1/4 000 prisbasbelopp, vinsten endast utgörs av varor, värdet av den högsta vinsten uppgår till högst 1/6 prisbasbelopp och som utgörs av ett lotteri som bedrivs inom en viss kommun och i samband med
- en tillställning eller en sammankomst som en sådan juridisk person anordnar eller deltar i, eller
- ett bingospel som den juridiska personen tillhandahåller, eller
- där värdet av varje insats uppgår till högst 1/4 000 prisbasbelopp, vinsten endast utgörs av varor, värdet av högsta vinsten uppgår till högst 1/60 prisbasbelopp och som utgörs av ett lotteri som tillhandahålls i en viss kommun och i samband med
- en offentlig nöjestillställning,
- en offentlig tillställning till förmån för ett allmännyttigt ändamål, eller
- en allmän sammankomst för framförande av ett konstnärligt verk till förmån för ett allmännyttigt ändamål.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller undantag från licenskravet avseende s.k. frisektorlotterier. Övervägandena finns i avsnitt 5.4.
6 § Licens får inte ges för pyramidspel.
4 kap. Licensgivning
Förutsättningar för licens
1 § Licens får ges endast till den som
- bedöms ha den kunskap, erfarenhet och organisation som krävs för att driva verksamheten,
- kan antas komma att driva verksamheten i enlighet med lag och andra författningar som reglerar verksamheten, och
- i övrigt bedöms lämplig att driva verksamheten.
2 § Licens får inte ges till den som
- är i konkurs,
- är under 18 år,
- har förvaltare enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken,
- i väsentlig utsträckning har åsidosatt skyldigheter i näringsverksamhet, eller
- har gjort sig skyldig till allvarlig brottslighet.
3 § För en juridisk person gäller kraven i 1 § 3 och 2 § 1 även den som har ett kvalificerat innehav av andelar i den juridiska personen eller ingår i dess styrelse eller ledning.
För en juridisk person gäller kraven i 2 § 2–5 den som har ett kvalificerat innehav av andelar i den juridiska personen eller ingår i dess styrelse eller ledning.
Med ett kvalificerat innehav avses detsamma som i 1 kap. 5 § 15 lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse.
Prop. 2017/18:220: I första stycket anges att om sökanden är en juridisk person ska även den som har ett kvalificerat innehav av andelar i den juridiska personen eller ingår i dess styrelse eller ledning omfattas av dels lämplighetsprövningen enligt 1 § 3, dels kravet på att sökanden inte får vara i konkurs enligt 2 § 1. Lämplighetsprövningen för den personkrets som omfattas av bestämmelsen ska utgå från samma kriterier som gäller för sökanden. Prövningen bör emellertid anpassas utifrån vad som krävs i förhållande ...
Representant för licenshavare från tredjeland
4 § En licenshavare som saknar bosättning eller etablering i ett land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) ska ha en fysisk representant som är bosatt i Sverige. Representanten ska uppfylla de krav som anges i 1 och 2 §§.
5 § Licenshavaren ska utfärda fullmakt för representanten att i alla frågor som rör verksamheten enligt licensen företräda licenshavaren inför svenska myndigheter, handla på licenshavarens vägnar samt ta emot stämning för licenshavaren och själv eller genom någon annan tala och svara för denne.
Prövning av ansökan
6 § Frågor om licens prövas av spelmyndigheten.
7 § Spelmyndigheten ska i beslut att bevilja licens ange vilka spel licensen omfattar.
8 § En licens ska avse en viss tid och får, om inte annat anges i denna lag, ges för högst fem år.
9 § Spelmyndigheten får förena en licens med villkor för hur spelverksamheten ska bedrivas.
10 § Om det finns särskilda skäl får spelmyndigheten vid prövningen av licensansökan begära personlig inställelse av
Anmälningsskyldighet
11 § En licenshavare ska senast 14 dagar efter en förändring i den personkrets som avses i 3 och 4 §§ anmäla förändringen till spelmyndigheten.
5 kap. Spel som är förbehållet staten
Licens
1 § Licens för statligt spel får ges för att tillhandahålla kasinospel på ett kasino, spel på värdeautomater och andra lotterier än bingo, onlinebingo, datorsimulerat automatspel, lokalt poolspel och penningautomater.
2 § Licens enligt 1 § får endast ges till ett direkt eller indirekt helägt statligt aktiebolag.
Den som har licens enligt 1 § får inte samtidigt ha licens enligt 6–10 kap.
Spel på kasinon
3 § Det får finnas högst fyra kasinon i Sverige.
4 § På ett kasino får endast kasinospel och spel på värdeautomater tillhandahållas.
Prop. 2017/18:220: Av paragrafen framgår vilka spel som får tillhandahållas på ett kasino. Övervägandena finns i avsnitt 7.1.1.
5 § Licenshavaren ska övervaka kasinospelen och lokalerna med hjälp av kameror i syfte att förebygga, förhindra och avslöja brott. Övervakningen ska även kunna användas som hjälpmedel vid tvistlösning.
6 § Licenshavaren ska föra ett register över besökarna på ett kasino i syfte att förebygga och avslöja brott. Registret får föras med hjälp av automatiserad behandling.
Registret ska innehålla uppgifter om besökarens namn, personnummer eller annat identifieringsnummer och postadress. Det ska också innehålla ett fotografi av besökaren samt uppgift om tidpunkt för besöket.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller bestämmelser om register över besökare på kasinon. Övervägandena finns i avsnitt 7.1.1. Regleringen motsvarar 5 och 6 §§kasinolagen (se prop. ...
Spel på värdeautomater
7 § Licens att tillhandahålla spel på en värdeautomat på andra platser än på ett kasino får ges om
- spelet tillhandahålls i samband med hotell- och restaurangverksamhet, om det för rörelsen finns serveringstillstånd enligt alkohollagen (2010:1622) eller i samband med bingo,
- högst fem värdeautomater placeras på varje spelplats,
- värdeautomaten kan kontrolleras genom elektroniska kommunikationsmedel,
- värdeautomaten förses med licenshavarens namn eller något annat kännetecken,
- värdeautomaten inte används för något annat ändamål än vad den enligt ansökan är avsedd för, och
- det råder god ordning på den plats där spelet ska bedrivas.
8 § Värdeautomater som är placerade i bingohallar får inte ge en högre avkastning än avkastningen på det bingospel som bedrivs i hallen.
Lotterier
9 § Vid lotteri med licens enligt 1 § är det, med undantag för spel på kasino eller på värdeautomater, inte tillåtet att låta spelaren själv göra sin insats med hjälp av teknisk eller elektronisk utrustning som tillhandahålls av licenshavaren eller dess spelombud.
6 kap. Spel för allmännyttiga ändamål
Licens
1 § Licens att tillhandahålla spel till förmån för allmännyttiga ändamål får omfatta andra lotterier än
- kasinospel,
- onlinebingo,
- penningautomater,
- värdeautomater, eller
- datorsimulerat automatspel.
2 § Licens enligt 1 § får ges endast till en ideell förening eller ett registrerat trossamfund som
- enligt sina stadgar har till huvudsakligt syfte att främja allmännyttiga ändamål inom landet,
- bedriver verksamhet som huvudsakligen tillgodoser sådant ändamål,
- inte vägrar någon inträde som medlem, om det inte finns särskilda skäl för detta med hänsyn till arten eller omfattningen av föreningens eller trossamfundets verksamhet eller syfte eller av någon annan orsak, och
- för sin verksamhet behöver intäkter från spel.
Licens får ges också till en annan juridisk person än en sådan som anges i första stycket eller till en juridisk person som har till huvudsakligt syfte att främja ett allmännyttigt ändamål utomlands, om det finns särskilda skäl för det.
3 § Licens att tillhandahålla ett lotteri förutom bingo enligt 1 § får ges, om
- vinstandelen anges på lottsedlarna, lottlistorna eller där lotteriet bedrivs, och
- det kan antas att lotteriet kommer att ge licenshavaren skälig avkastning och att denna kommer att användas för det allmännyttiga ändamålet.
Kravet enligt första stycket 2 på skälig avkastning gäller inte om det finns särskilda skäl för annat.
4 § Vid lotteri enligt 1 §, med undantag för bingo, är det inte tillåtet att låta spelaren själv göra sin insats med hjälp av teknisk eller elektronisk utrustning som tillhandahålls av licenshavaren eller dess spelombud.
Bingo
5 § Licens att tillhandahålla bingo enligt 1 § får ges om
- vinstplanen anslås i spellokalen, och
- det kan antas att bingon kommer att ge skälig avkastning, om det inte finns särskilda skäl för annat.
Förekommer det spel på värdeautomater enligt 5 kap. 7 § i spellokalen ska vid bedömningen enligt första stycket 2 även den ersättning beaktas som upplåtelsen av spelplats för sådant spel kan antas komma att ge.
6 § Vid prövning av licens för att tillhandahålla bingo enligt 1 § ska särskild hänsyn tas till licenshavarens behov av inkomster från bingo för sin verksamhet.
Om utrymmet för bingo på marknaden är begränsat ska vid bedömningen av behovet av inkomster från bingo hänsyn tas främst till omfattningen av sådan ungdomsverksamhet vars ändamål naturligen kan förenas med ungdomsverksamhet. Företräde ska dessutom ges den som bedriver verksamhet som främjar förståelsen för och underlättar anpassningen i samhället för barn och ungdomar med funktionsnedsättning.
7 § Efter särskilt beslut av spelmyndigheten får en eller flera licenshavare enligt 1 § tillhandahålla samordnad bingo på flera platser.
Lokalt poolspel
8 § Vid prövningen av licens att tillhandahålla lokalt poolspel på hästar enligt 1 § gäller inte kraven enligt 4 kap.1–3 §§, om inte annat följer av andra stycket. En sådan licens meddelas för ett specifikt antal tävlingsdagar per år.
För den som omfattas av lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, ska dock kraven i 4 kap. 2 § 4 och 5 samt 3 § andra stycket tillämpas vid licensprövningen.
Registreringslotterier
9 § En sådan juridisk person som avses i 2 §, och som är verksam huvudsakligen inom en enda kommun, får utan licens, men efter registrering hos en kommun, tillhandahålla sådana lotterier som får omfattas av en licens enligt 1 § med undantag för bingo och lokalt poolspel på hästar, om
- lotteriet tillhandahålls bara inom den eller de kommuner där den juridiska personen är verksam,
- lotteriet inte tillhandahålls från en fast försäljningsplats genom ett serviceföretag,
- vinstandelen anges på lottsedlarna, lottlistorna eller på den plats där lotteriet tillhandahålls, och
- det för lotteriet finns en utsedd kontaktperson.
För den som omfattas av lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, ska kraven i 4 kap. 2 § 4 och 5 samt 3 § andra stycket tillämpas vid registreringen. Förändringar i den krets av personer som anges i 4 kap. 3 § ska anmälas till kommunen senast 14 dagar efter det att förändringen har skett.
10 § En registrering enligt 9 § ska avse en viss tid. Registrering får beslutas för högst fem år åt gången. Kommunen får förena en registrering med villkor för hur spelverksamheten ska bedrivas.
11 § Vid försäljning av förhandsdragna fysiska lotter enligt 9 § är det inte tillåtet att låta spelaren själv göra sin insats med hjälp av teknisk eller elektronisk utrustning som tillhandahålls av den juridiska personen, såvida inte utrustningen är försedd med en slumptalsgenerator eller ett elektroniskt minne.
7 kap. Kommersiellt onlinespel
1 § Licens för kommersiellt onlinespel får ges för att tillhandahålla kasinospel, onlinebingo och datorsimulerat automatspel.
Licensen får även omfatta annat lotteri online om lotteriet tillhandahålls som ett tilläggsspel till ett spel enligt första stycket.
2 § Vid spel med licens enligt 1 § är det inte tillåtet att låta spelaren själv göra sin insats med hjälp av teknisk eller elektronisk utrustning som tillhandahålls av licenshavaren eller dess spelombud.
8 kap. Vadhållning
1 § Licens får ges för att tillhandahålla vadhållning, med undantag för sådan vadhållning som anges i 2 §.
Licens enligt första stycket får även omfatta lotteri i form av tilläggsspel till vadhållningen eller lotteri för att avgöra avbrutna vadhållningsobjekt.
2 § Licens enligt 1 § får inte avse
- vadhållning på utfallet i ett lotteri utan medgivande från den som tillhandahåller lotteriet,
- vadhållning på evenemang där den övervägande delen av deltagarna
- intervallspel, eller
- sådan vadhållning på händelser eller evenemang som är stötande eller olämplig från allmän synpunkt.
3 § Vid vadhållning är det inte tillåtet att låta spelaren själv göra sin insats med hjälp av teknisk eller elektronisk utrustning som tillhandahålls av licenshavaren eller dess spelombud.
9 kap. Landbaserat kommersiellt spel
Licens
1 § Licens att tillhandahålla landbaserat kommersiellt spel får omfatta kasinospel som inte sker på kasino, spel på varuspelsautomater och kortspel i turneringsform.
Kasinospel
2 § Licens enligt 1 § att tillhandahålla kasinospel får ges om spelet tillhandahålls i samband med
- en offentlig nöjestillställning inom en nöjespark eller liknande anläggning, eller
- hotell- och restaurangverksamhet, om det för rörelsen finns serveringstillstånd enligt alkohollagen (2010:1622) eller om det ändå kan antas att spelet utan olägenhet kan tillhandahållas i samband med verksamheten.
Varuspelsautomater
3 § Licens enligt 1 § att tillhandahålla spel på varuspelsautomater får ges om
- spelet tillhandahålls i samband med en offentlig nöjestillställning i form av tivoli eller liknande,
- varje automat förses med licenshavarens namn,
- det kan antas att automaten inte kommer att användas för något annat ändamål än vad den enligt ansökan om licens är avsedd för, och
- det kan antas att god ordning kommer att råda på den plats där spelet ska bedrivas.
4 § Den som har vunnit i ett spel på en varuspelsautomat får inte tillåtas lösa in vinsten mot en annan vara eller kontanter hos
- licenshavaren,
- den som innehar den plats eller bedriver näringsverksamhet där
- ombud för sådana som avses i 1 och 2.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller ett förbud mot att lösa in vinster från varuspelsautomater till varor eller kontanter. Övervägandena finns i avsnitt 7.6.
Paragrafen motsvarar 37 a § lotterilagen (se prop. 1998/99:80 s. 58 f.).
Kortspel i turneringsform
5 § Licens enligt 1 § att tillhandahålla kortspel i turneringsform får ges om
- minst 8 och högst 48 spelare deltar i turneringen,
- det på spelplatsen inte förekommer annat spel som omfattas av denna lag,
- ingen teknisk utrustning används av spelarna i samband med spelet,
- endast personer som fyllt 18 år vistas på spelplatsen,
- god ordning råder på spelplatsen, och
- licenshavaren eller funktionärer inte deltar i spelet.
6 § En licens enligt 1 § att tillhandhålla kortspel i turneringsform får avse högst två år och högst två turneringar per dag. I beslutet om licens ska det anges hur många turneringar som får tillhandahållas och på vilken plats spelet får ske.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller tidsgränser för licenser för kortspel i turneringsform. Övervägandena finns i avsnitt 7.6.
7 § En licenshavare med licens att tillhandahålla kasinospel online får ensam eller tillsammans med en eller flera sådana licenshavare ges licens att tillhandahålla en årlig landbaserad turnering i kortspel. Antalet spelare får då uppgå till högst 10 000 personer.
8 § Vid tillhandahållande av kortspelsturnering får inga andra avgifter än insatsen tas ut.
10 kap. Spel på fartyg i internationell trafik
1 § Licens att tillhandahålla spel på fartyg i internationell trafik får omfatta spel på penning- och värdeautomater samt kasinospel som inte sker online eller på ett kasino.
2 § För fartyg i internationell trafik gäller bestämmelserna i 11 kap. 7 § om krav på tillstånd för innehav av penning-, värde- och varuspelsautomater.
11 kap. Licenshavares samarbetspartner
Internationellt samarbete
1 § Licens att tillhandahålla spel enligt 5 kap 1 §, förutom licens för kasino och spel på värdeautomater, samt spel enligt 7 kap. 1 § och 8 kap. 1 §, får omfatta tillhandahållande av spel tillsammans med en organisation eller ett företag som tillhandahåller spel i ett annat EES-land. För sådant samarbete krävs att licenshavarens samarbetspartner har tillstånd till motsvarande spel, har rätt att samarbeta internationellt och inte tillhandahåller spel utan nödvändig licens enligt denna lag.
Prop. 2021/22:242: Tillstånd för spelprogramvara och innehav av automater 6 a § Den som tillverkar, tillhandahåller, installerar eller ändrar spelprogram-
Spelombud
2 § För att en licenshavare som omfattas av lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism ska få tillhandahålla spel genom spelombud, måste spelombudet vara registrerat hos spelmyndigheten. Licenshavaren ska ansöka om registrering av spelombudet hos myndigheten.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller krav på registrering av spelombud för licenshavare som omfattas av reglerna om penningtvätt och finansiering av terrorism. Övervägandena finns i avsnitt 8.2.
3 § När licenshavaren får kännedom om att förändringar har skett i förhållande till en ansökan eller registrering enligt 2 §, ska licenshavaren anmäla förändringen till spelmyndigheten.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller regler om ändring av registrering av spelombud. Övervägandena finns i avsnitt 8.2.
Paragrafen motsvarar 48 c § lotterilagen (se prop. 2016/17:173 s. 577).
4 § Spelmyndigheten ska registrera ett spelombud som uppfyller de krav som föreskrivits med stöd av 21 kap. 9 § och därför är lämpligt att tillhandahålla spel. Om kraven inte längre är uppfyllda, eller om licenshavaren eller spelombudet begär det, ska spelmyndigheten avregistrera spelombudet.
5 § Ett spelombud får inte tillhandahålla spel i utrymmen som omfattas av ett serveringstillstånd enligt alkohollagen (2010:1622). Detta gäller dock inte för spel på värdeautomater och spel på travbanor och galoppbanor.
Prop. 2017/18:220: Av paragrafen framgår att ett spelombud inte får tillhandahålla spel i utrymmen som omfattas av ett serveringstillstånd. Övervägandena finns i avsnitt 8.2.
Uppdragsavtal
6 § En licenshavare får uppdra åt någon annan att utföra arbete eller operativa funktioner i licenshavarens verksamhet enligt denna lag. Ett sådant uppdrag får ges om licenshavaren ansvarar för
- den anförtrodda verksamheten mot spelaren,
- att verksamheten drivs av uppdragstagaren under kontrollerade och säkerhetsmässigt betryggande former, och
- att uppdraget inte försämrar spelmyndighetens möjligheter att övervaka att licenshavaren följer de regler som gäller för verksamheten.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen reglerar uppdragsavtal. Övervägandena finns i avsnitt 8.3.
Tillstånd för innehav av automater
7 § Penning-, värde- och varuspelsautomater får innehas bara av den som har tillstånd för detta.
Sådan automat får dock innehas utan tillstånd av
- den som har licens enligt denna lag för ett spel som tillhandahålls på automaten,
- automatinnehavares dödsbo under en tid av längst ett år från dödsfallet,
- automatinnehavares konkursbo längst till dess att konkursen har avslutats, eller
- den som har fått sitt tillstånd att inneha automaten återkallat, till dess att tre månader har gått från det att beslutet om återkallelsen fick laga kraft.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller krav på tillstånd för innehav av penning-, värde- och varuspelsautomater. Övervägandena finns i avsnitt 8.4.
8 § Tillstånd enligt 7 § kan ges till den som har yrkesmässig befattning med sådana automater och som uppfyller kraven i 4 kap.1–3 §§.
Om det finns särskilda skäl får tillstånd också ges till den som driver musei- eller annan samlarverksamhet.
10 § Spelmyndigheten får förena ett tillstånd med villkor för innehavet.
12 kap. Registrering av spelare
1 § En licenshavare ska registrera den som vill delta i spel. Endast fysiska personer som är bosatta eller stadigvarande vistas i Sverige får registreras för onlinespel.
2 § Vid registreringen ska spelaren uppge namn, adress och personnummer eller motsvarande.
Licenshavaren ska kontrollera spelarens identitet på ett betryggande sätt genom en tillförlitlig elektronisk identifiering eller motsvarande.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller bestämmelser om hur registrering ska gå till. Övervägandena finns i avsnitt 9.1.
3 § En spelare som deltar i lotteri för viss tid ska registreras med namn, adress och personnummer eller motsvarande. Identifiering enligt 2 § krävs dock inte.
4 § Spel får inte ske förrän spelarens identitet fastställts, om det inte finns förutsättningar för ett tillfälligt spelkonto enligt 13 kap. 4 §.
En licenshavare ska dock fastställa en spelares identitet senast i samband med att den första utbetalningen till spelaren görs.
Spel får inte ske innan licenshavaren har kontrollerat att spelaren inte stängt av sig enligt 14 kap.11 eller 12 §.
13 kap. Spelkonton
1 § En licenshavare med licens för onlinespel, med undantag för sådant spel som avses i 12 kap. 3 §, ska för varje registrerad spelare öppna ett spelkonto.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller grundläggande bestämmelser om spelkonton. Övervägandena finns i avsnitt 9.2.1.
2 § När en registrerad spelare loggar in på sitt spelkonto ska licenshavaren identifiera spelaren på ett betryggande sätt.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller bestämmelser om identifiering vid inloggning på spelkonton. Övervägandena finns i avsnitt 9.2.1.
3 § Alla ekonomiska transaktioner till och från spelkontot ska registreras. Licenshavaren ska ge spelaren tillgång till information om spelkontots saldo, spelhistorik, in- och utbetalningar samt övriga transaktioner. Sådan information ska vara tillgänglig för spelaren på spelkontot i minst tolv månader.
4 § Innan licenshavaren har kontrollerat de uppgifter som spelaren ska lämna enligt 12 kap. 2 § får ett tillfälligt spelkonto öppnas för spelaren. Ett tillfälligt spelkonto får dock inte öppnas för en spelare som finns i det register för självavstängning som anges i 14 kap. 12 §.
Licenshavaren ska genast stänga ett tillfälligt spelkonto om det visar sig att spelaren har lämnat felaktig information vid registreringen. Detsamma gäller om spelaren inte på uppmaning av licenshavaren inom en viss tid ger in dokumentation som styrker de uppgifter som lämnats vid registreringen.
Utbetalningar till spelaren får inte göras från ett tillfälligt spelkonto, såvida inte annat följer av 8 §.
5 § En licenshavare får ta emot betalningar till ett spelkonto bara från en betaltjänstleverantör enligt lagen (2010:751) om betaltjänster.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller en begränsning av vilka betalningar som får göras till ett spelkonto. Övervägandena finns i avsnitt 9.2.1.
6 § Pengar, spelpolletter eller liknande får inte överföras mellan spelkonton.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller ett förbud mot att överföra medel mellan spelkonton. Övervägandena finns i avsnitt 9.2.1.
7 § De medel som en spelare har innestående på ett spelkonto ska hållas avskilda från licenshavarens egna medel. Licenshavaren ska senast i samband med att ett spelkonto öppnas informera spelaren om hur medlen på spelkontot är skyddade om licenshavaren skulle hamna på ekonomiskt obestånd.
8 § När ett spelkonto avslutas ska licenshavaren skyndsamt betala ut tillgodohavandet på spelkontot till spelaren.
Licenshavaren ska dock endast betala tillbaka vad som återstår av de insättningar som spelaren har gjort, om spelkontot avslutas på grund av att
- spelaren vid öppnandet av ett tillfälligt spelkonto lämnat felaktiga uppgifter om sig själv, eller på uppmaning av licenshavaren inte gett in dokumentation som styrker de uppgifter som lämnats vid registreringen, eller
- spelaren stängts av från spel på grund av misskötsamhet.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller bestämmelser om vad som gäller när ett spelkonto avslutas. Övervägandena finns i avsnitt 9.2.4.
9 § Om en licenshavare avslutar ett spelkonto ska spelaren informeras skriftligen om det och om grunderna för beslutet.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller en informationsplikt som gäller när en licenshavare avslutar ett spelkonto. Övervägandena finns i avsnitt 9.2.4.
10 § Det är inte tillåtet för licenshavaren att ta ut en avgift för att avsluta ett spelkonto.
14 kap. Spelansvar
Omsorgsplikt
1 § En licenshavare ska säkerställa att sociala och hälsomässiga hänsyn iakttas i spelverksamheten för att skydda spelare mot överdrivet spelande och hjälpa dem att minska sitt spelande när det finns anledning till det (omsorgsplikt). I omsorgsplikten ingår att motverka överdrivet spelande genom fortlöpande kontroll av spelbeteende. Licenshavare ska i en handlingsplan redovisa hur omsorgsplikten ska fullgöras.
Åldersgräns
2 § Licenspliktigt spel får inte tillhandahållas någon som är under 18 år. Den som är under 20 år får inte ges tillträde till ett kasino.
3 § Spel ska tillhandahållas på ett sådant sätt att det går att kontrollera spelarens ålder. Åldersgränsen för ett spel ska tydligt anges på platser där spelet tillhandahålls. Informationsskyldighet
Prop. 2017/18:220: Av paragrafen framgår att spel ska ske på ett sådant sätt att det går att kontrollera spelarens ålder. Detta innebär att licenshavaren inte kan tillhandahålla spel genom försäljningskanaler där spelarens ålder inte kan kontrolleras. Licenshavaren måste ha rutiner och förfaranden för att säkerställa att underåriga inte kan spela. Vid tillhandahållande av spel online bör spelmyndigheten genom föreskrifter reglera hur ålderskontrollen ska ske. Vidare uppställs krav på att åldersgränsen tydligt ska ...
4 § En licenshavare ska hålla all relevant information om spelet, inklusive spelets vinstmöjligheter och regler, lättillgänglig för spelare och myndigheter. Denna information ska vara på svenska.
Prop. 2017/18:220: Av paragrafen framgår att licenshavaren är skyldig att informera om hur spelet fungerar och om spelets vinstförutsättningar samt ge information om dess risker. Informationen måste anpassas till vilken spelform som licenshavaren tillhandahåller. Informationen ska vara tydlig och lätt tillgänglig för spelare och myndigheter.
Utformning av spel
5 § Det är inte tillåtet att särskilt utforma eller programmera spel så att spelaren får intryck av att vara nära att vinna när så inte är fallet.
En licenshavare får inte tillhandahålla gratisspel, provspel och liknande spel som har ett annat slumpmässigt utfall än motsvarande spel med insatser.
Prop. 2017/18:220: I första stycket anges att det inte är tillåtet att särskilt utforma eller programmera spel så att spelaren ges en illusion av att vara nära att vinna när så inte är fallet. Spelaren ska ges rättvisande förväntningar på sina vinstchanser.
Insatser och vissa gränser
6 § Vid spel ska spelaren aktivt ange och bekräfta sin insats.
7 § Vid onlinespel ska spelaren ange en övre gräns för sina insättningar. Vid spel på värdeautomater enligt 5 kap.7 och 8 §§ ska i stället en förlustgräns anges.
Prop. 2017/18:220: Av paragrafen framgår att det är obligatoriskt att ange insättningsgränser vid onlinespel och förlustgränser vid spel på värdeautomater.
Kreditförbud
8 § Det är inte tillåtet för en licenshavare eller ett spelombud att erbjuda eller lämna kredit för insatser i spelet.
Spelmyndigheten får för ett visst lotteri medge undantag från förbudet i första stycket, om
- lotteriet tillhandahålls med licens enligt 6 kap.,
- krediten avser köp av lotter för en viss tid, och
- det sammanlagda kreditbeloppet uppgår till högst 1/40 prisbasbelopp.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller ett kreditförbud. Övervägandena finns i avsnitt 10.7.
Bonuserbjudanden
9 § En licenshavare får endast vid det första tillfället då en spelare spelar på något av licenshavarens spel erbjuda eller lämna bonus.
Prop. 2021/22:242: I paragrafen regleras bonuserbjudanden. Övervägandena finns i avsnitt 11.
Självtest
10 § En licenshavare ska erbjuda ett verktyg online för att spelaren ska kunna bedöma sitt spelbeteende.
Självavstängning
11 § En licenshavare enligt 5–8 kap. ska ge registrerade spelare möjlighet att stänga av sig från spel under en viss tid eller tills vidare. En avstängning tills vidare får inte hävas förrän efter tolv månader.
En licenshavare som tillhandahåller kasinospel online, onlinebingo och datorsimulerat automatspel ska på sin webbplats även ge spelaren en möjlighet att omedelbart stänga av sig från sådant spel i 24 timmar.
Prop. 2017/18:220: I första stycket anges att avstängningsmöjligheten gäller spellicenser enligt 5–8 kap. Vidare framgår att en avstängning från spel tills vidare ska vara möjlig att häva först tolv månader efter avstängningen.
12 § En spelare ska genom en anmälan till spelmyndigheten kunna stänga av sig från allt spel som kräver registrering enligt 12 kap. 1 §. Avstängningen ska gälla hos alla licenshavare under en viss tid eller tills vidare. En avstängning tills vidare får inte hävas förrän efter tolv månader.
Spelmyndigheten ska föra ett register över spelare som är avstängda från spel enligt första stycket.
Kundtjänst
13 § En licenshavare ska ha rutiner och bemanning för hantering av klagomål och andra frågor om de spel som tillhandahålls.
Utbildning
14 § En licenshavare ska kontinuerligt utbilda sin ledning och sådan personal, såväl egen som vid anlitade företag, som arbetar med produktutveckling, marknadsföring, spelövervakning, försäljning och kundtjänst. Utbildningen ska skapa medvetenhet om och förståelse för riskerna med spel och för vilka faktorer som påverkar en spelares spelbeteende.
Prop. 2017/18:220: Av paragrafen framgår att licenshavarna ska utbilda viss personal om risker med spel och vilka faktorer som påverkar spelbeteende. Om licenshavaren t.ex. har särskild personal i vars uppgift det ingår att föra direkta samtal med spelare i spelansvarsfrågor, bör de bl.a. ha en särskild utbildning för detta eller jämförbar dokumenterad erfarenhet av sådana samtal.
Särskilda bestämmelser för anställda
15 § En licenshavare ska ha regler som anger vilka anställda och uppdragstagare som inte får delta i licenshavarens spel och säkerställa att dessa inte deltar i spelen.
Kontrollrutiner
16 § En licenshavare ska ha rutiner för att upptäcka och motverka gärningar som omfattas av regleringen om spelfusk i 19 kap. 4 § samt överträdelser av användarvillkor och spelregler.
Licenshavaren ska även möjliggöra för spelare att omedelbart kunna underrätta licenshavaren om sådana förhållanden som anges i första stycket.
En licenshavare får till Polismyndigheten eller åklagare lämna uppgifter som kan tyda på brott i samband med spel.
15 kap. Marknadsföring
Måttfull marknadsföring
1 § Vid marknadsföring av spel till konsumenter ska måttfullhet iakttas.
Marknadsföringen får inte riktas särskilt till personer under 18 år.
Direktreklam
2 § Marknadsföring får inte riktas direkt till en spelare som har stängt av sig från spel.
Om en spelare har sagt upp sitt spelkonto hos en licenshavare, får licenshavaren rikta marknadsföring direkt till spelaren endast om spelaren i samband med uppsägningen aktivt godkänt det.
Informationsskyldighet
3 § Kommersiella meddelanden om spel ska innehålla tydlig information om lägsta ålder för att få spela.
På platser där spel bedrivs och i samband med kommersiella meddelanden om spel, med undantag för sådana meddelanden i radio, ska licenshavaren säkerställa att det också anges kontaktuppgifter till en organisation som tillhandahåller information om och stöd i samband med spelproblem.
Prop. 2017/18:220: I första stycket anges att kommersiella meddelanden om spel ska innehålla tydlig information om åldersgränsen för att få spela.
Otillbörlig marknadsföring
4 § Marknadsföring som strider mot 1 eller 2 § ska vid tillämpningen av 5, 23 och 26 §§marknadsföringslagen (2008:486) anses som otillbörlig mot konsumenter.
Om information som anges i 3 § inte lämnas ska marknadsföringslagen tillämpas, med undantag av bestämmelserna i 29–36 §§ om marknadsstörningsavgift. Sådan information ska anses vara väsentlig enligt 10 § tredje stycket marknadsföringslagen.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller bestämmelser om otillbörlig marknadsföring på spelområdet. Övervägandena finns i avsnitt 11.5.
Sponsring
5 § När en licenshavare ingår avtal om sponsring ska den säkerställa att dess logotyper samt namn på spelprodukter eller speltjänster inte förekommer på produkter som är avsedda att användas av personer under 18 år.
Reklam i radio och tv
6 § Reklam för spel som tillhandahålls av någon som saknar nödvändig licens enligt denna lag får inte förekomma i tv-sändningar, beställ-tv, sökbar text-tv eller ljudradiosändningar som omfattas av radio-_och_tv-lagen (2010:696).
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller ett förbud för den som saknar licens enligt denna lag att göra reklam i radio och tv för sina spel.
16 kap. Tekniska krav
1 § Den som tillhandahåller spel ska se till att spelsystem, affärssystem, dragningsutrustning, fysiska lotter och fysiska bingobrickor uppfyller de tekniska kraven i sådana föreskrifter som har meddelats med stöd av denna lag. Detsamma gäller krav för de rutiner som ska tillämpas för spel- och affärssystem inklusive de uppgifter som finns i dessa system.
2 § Licenshavarens spelsystem ska vara placerat i Sverige. Spelmyndigheten får meddela undantag från kravet i första stycket, om licenshavaren
- har tillåtelse att erbjuda spel i ett annat land där en offentlig myndighet övervakar licenshavarens tillhandahållande av spel och denna myndighet har ingått avtal med spelmyndigheten om tillsyn av licenshavarens tillhandahållande av spel i Sverige, eller
- kan ge spelmyndigheten möjlighet att genomföra en tillfredsställande kontroll av spelsystemet med hjälp av fjärråtkomst eller liknande.
3 § För att säkerställa att en licenshavares spelsystem, affärssystem, rutiner, dragningsutrustning och fysiska lotter uppfyller de krav som avses i 1 § innan de används i spelverksamheten ska de bedömas av ett organ som ackrediterats för uppgiften enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 765/2008 av den 9 juli 2008 om krav för ackreditering och upphävande av förordning (EEG) nr 339/93. Lag (2022:1143).
4 § Spelmyndigheten får när som helst under licenstiden kräva att licenshavaren låter utföra en bedömning av hur spelsystem, affärssystem, rutiner, dragningsutrustning eller fysiska lotter uppfyller uppställda krav. Kostnaderna för detta ska betalas av licenshavaren.
5 § En licenshavare ska, om inte spelmyndigheten beslutar om annat, spara alla uppgifter om driften av spelsystemet i minst fem år.
17 kap. Behandling av personuppgifter
Förhållandet till annan dataskyddsreglering
1 § Denna lag innehåller bestämmelser som kompletterar Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning), här benämnd EU:s dataskyddsförordning.
Vid behandling av personuppgifter enligt denna lag gäller lagen (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning och föreskrifter som har meddelats i anslutning till den lagen, om inte annat följer av denna lag eller av föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen.
Prop. 2017/18:220: I första stycket finns en upplysningsbestämmelse om att dataskyddsförordningen gäller vid behandling av personuppgifter enligt spellagen. Förordningen är direkt tillämplig i varje medlemsstat och har företräde framför nationell lagstiftning. Trots Lagrådets invändning mot bestämmelsens utformning, har bestämmelsen utformats i enlighet med bl.a. förslaget till lag med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning ...
Personuppgiftsansvar
2 § Spelmyndigheten är personuppgiftsansvarig för självavstängningsregistret och för den behandling av personuppgifter som myndigheten utför i övrigt för att fullgöra sina uppgifter enligt denna lag.
En licenshavare är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som den utför för att fullgöra sina uppgifter enligt denna lag.
Behörighetstilldelning
3 § Tillgången till personuppgifter ska begränsas till vad var och en behöver för att kunna fullgöra sina arbetsuppgifter enligt denna lag.
Tillåtna ändamål för behandling av personuppgifter
4 § Spelmyndigheten får behandla personuppgifter om det är nödvändigt för att hantera självavstängningsregistret och i övrigt utföra sina uppgifter enligt denna lag och föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen.
5 § En licenshavare får behandla personuppgifter om det är nödvändigt för att enligt denna lag och föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen
- kontrollera spelarens identitet och ålder,
- upprätta spelkonton och fullgöra licenshavarens skyldigheter gentemot spelaren i fråga om spelkonton,
- kontrollera att spelaren följer de villkor och regler som gäller för varje spel,
- granska spelet i syfte att upptäcka fusk, bedrägeri och annan brottslig verksamhet,
- kontrollera och rapportera avvikande spelmönster och misstankar om manipulation av resultat inom sport med avseende på vadhållning,
- granska och analysera uppgifter från upprättade spelarprofiler och varje spelares spelbeteende för att kunna vidta spelansvarsåtgärder, och
- genomföra självavstängning av spelare samt hantera uppgifter från spelmyndigheten avseende det nationella självavstängningsregistret.
Hinder mot utlämnande av uppgifter
6 § Personuppgifter som behandlas enligt 14 kap. 16 § tredje stycket får inte lämnas ut till den registrerade. Artikel 15 i EU:s dataskyddsförordning om information och rätt att få tillgång till personuppgifter gäller inte vid sådan behandling.
Prop. 2022/23:33: Av paragrafen framgår att Sveriges Riksidrottsförbund och specialidrottsförbund får behandla personuppgifter, om det är nödvändigt för att enligt spellagen och föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen rapportera misstankar om manipulation av resultat inom sport med avseende på vadhållning. Kravet på att det ska vara nödvändigt att behandla personuppgifterna innebär att endast sådana uppgifter som behövs för ändamålet ...
Sökförbud
7 § Vid behandling av personuppgifter enligt denna lag är det förbjudet att utföra sökningar i syfte att få fram ett urval av personer grundat på sådana personuppgifter som avses i artiklarna 9.1 och 10 i EU:s dataskyddsförordning.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller bestämmelser om sökförbud. Övervägandena finns i avsnitt 12.2.2.
18 kap. Tillsyn och andra åtgärder
Tillsynsmyndigheter
1 § Spelmyndigheten har tillsyn över att denna lag och de föreskrifter och villkor som meddelats med stöd av lagen följs.
Spelmyndigheten har dock inte tillsyn över
- sådana lotterier som avses i 6 kap. 9 §, och
- behandlingen av personuppgifter.
Tillsyn över lotterier som avses i andra stycket 1 utövas av den kommunala nämnd som kommunen bestämmer.
2 § Spelmyndigheten har också tillsyn över att sådan verksamhet som avses i 1 kap. 2 § första stycket 15 lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism följer den lagen. Lag (2021:1254).
Kontrollanter
3 § Spelmyndigheten får förordna särskilda kontrollanter för att utföra tillsynsuppgifter.
Undersökningar och upplysningar
4 § En kontrollant enligt 3 § eller en befattningshavare hos spelmyndigheten i vars uppgifter det ingår att övervaka att bestämmelser om spel följs, har rätt att
- få tillträde till fartyg, områden, anläggningar, lokaler och andra utrymmen där det bedrivs eller kan antas bedrivas spel eller där utrustning för spel förvaras eller hanteras,
- få de uppgifter och handlingar som behövs för tillsynen, och
- få den hjälp som behövs för tillsynen av den som är föremål för åtgärden.
5 § Polismyndigheten ska lämna spelmyndigheten den hjälp som behövs vid tillsynen.
Hjälp enligt första stycket får begäras endast om
- det på grund av särskilda omständigheter kan befaras att åtgärden inte kan utföras utan att en polismans särskilda befogenheter enligt 10 § polislagen (1984:387) behöver tillgripas, eller
- det annars finns synnerliga skäl.
6 § Om en licenshavare ingår i en koncern har spelmyndigheten rätt att från de övriga företagen i koncernen få de upplysningar om verksamheten och därmed sammanhängande omständigheter som myndigheten behöver för sin tillsyn över licenshavaren.
7 § En revisor eller en särskild granskare ska omedelbart underrätta spelmyndigheten om han eller hon vid fullgörandet av sitt uppdrag hos en licenshavare får kännedom om förhållanden som
- kan utgöra en väsentlig överträdelse av någon författning som reglerar licenshavarens verksamhet,
- kan påverka licenshavarens fortsatta drift negativt, eller
- kan leda till att revisorn avstyrker att balansräkningen eller resultaträkningen fastställs eller till anmärkning enligt 9 kap.33 eller 34 §aktiebolagslagen (2005:551), 8 kap.36 och 37 §§ lagen (2018:672) om ekonomiska föreningar, eller 29 eller 30 § revisionslagen (1999:1079).
Revisorn och den särskilda granskaren har en motsvarande underrättelseskyldighet om han eller hon får kännedom om förhållanden som avses i första stycket vid fullgörande av uppdrag i licenshavarens moderföretag eller dotterföretag eller i ett företag som har en likartad förbindelse med licenshavaren.
Kontrollköp
8 § Som ett led i tillsynen av om en licenshavare som tillhandahåller något annat spel än onlinespel följer bestämmelserna om åldersgränser i 14 kap. 2 § får spelmyndigheten genomföra kontrollköp. Vid ett sådant köp får spelmyndigheten endast anlita en person som har uppnått den ålder som gäller för det aktuella spelet.
Ett kontrollköp får genomföras utan att licenshavaren eller dess spelombud underrättas i förväg om kontrollköpet. Spelmyndigheten ska dock snarast efter ett genomfört kontrollköp underrätta licenshavaren om kontrollköpet.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller bestämmelser om kontrollköp av spel som omfattas av en licens enligt spellagen. Övervägandena finns i avsnitt 14.5.
9 § Vad som framkommit genom kontrollköp får inte utgöra grund för spelmyndigheten att ingripa enligt 12 §.
Tillsyn över registreringslotterier
10 § För sådana lotterier som avses i 6 kap. 9 § ska kommunen förordna en kontrollant.
Kommunen ska fastställa arvodet till kontrollanten. Arvodet ska betalas av den som har registrerats för att tillhandahålla ett sådant lotteri.
Den som efter registrering tillhandahåller lotterier enligt 6 kap. 9 § ska senast den 15 februari varje år till kontrollanten redovisa de lotterier som har tillhandahållits under föregående kalenderår. Kontrollanten ska senast den 1 april varje år och vid utgången av varje tillståndsperiod lämna kommunen uppgifter om insatsernas sammanlagda belopp i de lotterier som har tillhandahållits under perioden.
11 § Spelmyndigheten ska genom tillsynsvägledning löpande ge stöd till och följa hur kommunerna bedriver sin tillsyn enligt 1 § tredje stycket.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller bestämmelser om tillsynsvägledning avseende registreringslotterier. Övervägandena finns i avsnitt 14.6.
Ingripanden
12 § Om förutsättningarna för licens enligt 4 kap.1–3 §§ inte längre är uppfyllda, eller om en licenshavare i övrigt åsidosätter sina skyldigheter enligt denna lag eller enligt föreskrifter eller villkor som meddelats med stöd av lagen, ska spelmyndigheten förelägga licenshavaren att inom en viss tid vidta rättelse eller besluta om förbud, ändring av villkoren eller anmärkning.
Om överträdelsen är allvarlig ska licensen återkallas eller, om det är tillräckligt, varning meddelas.
Spelmyndigheten får avstå från ingripande om en överträdelse är ringa eller ursäktlig, om licenshavaren vidtar rättelse eller om någon annan myndighet har vidtagit åtgärder mot licenshavaren och dessa åtgärder bedöms tillräckliga.
Prop. 2021/22:242: I första stycket görs vidare en ändring på så sätt att hänvisningen till 4 kap. 1–3 §§ utgår. Ändringen innebär att det klart framgår att spelmyndighetens skyldighet att ingripa mot en licenshavare omfattar samtliga fall då licenshavaren inte uppfyller förutsättningarna för licens.
13 § Om det finns sannolika skäl för återkallelse i ett ärende enligt 12 § får spelmyndigheten återkalla licensen fram till dess att frågan om återkallelse har prövats slutligt. Detta gäller dock endast om det behövs för att trygga konsumentskyddet eller det annars är nödvändigt från allmän synpunkt.
Ett beslut enligt första stycket gäller i högst sex månader. Om det finns särskilda skäl får beslutet förlängas en gång med ytterligare högst sex månader.
14 § Spelmyndigheten ska återkalla en licens om licenshavaren
- har fått licensen genom att lämna oriktiga uppgifter eller på något annat otillbörligt sätt,
- inte inom ett år från det att licensen beviljades har börjat driva sådan spelverksamhet som licensen avser,
- under en sammanhängande tid av sex månader inte har drivit sådan verksamhet som licensen avser,
- har förklarat sig avstå från licensen, eller
- har försatts i konkurs eller om beslut har fattats om att bolaget ska tvångslikvideras.
I de fall som avses i första stycket 1–3 får i stället varning meddelas, om det är tillräckligt.
15 § Om licenshavaren är en fysisk person och förutsättningarna för licens enligt 4 kap. 2 § 4 eller 5 inte längre är uppfyllda, får spelmyndigheten återkalla licensen. Om licenshavaren är en juridisk person och förutsättningarna för licens enligt 4 kap. 2 § 4 eller 5 inte längre är uppfyllda, får spelmyndigheten förelägga den juridiska personen att vidta rättelse. Om rättelse inte görs får spelmyndigheten återkalla licensen. Om bristen avser den som har ett kvalificerat innehav enligt 4 kap. 3 § tredje stycket, får spelmyndigheten förelägga innehavaren att avyttra så stor del av aktierna eller andelarna att innehavet därefter inte är kvalificerat eller, om innehavaren är en juridisk person, entlediga den diskvalificerade personen i styrelsen eller ledningen.
16 § Om den som är registrerad att tillhandahålla spel enligt 6 kap. 9 § omfattas av lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism och om kraven i 4 kap. 2 § 4 eller 5 inte längre är uppfyllda, får kommunen förelägga den registrerade att vidta rättelse. Om rättelse inte görs får kommunen förelägga den registrerade att upphöra med verksamheten. Om bristen avser den som har ett kvalificerat innehav enligt 4 kap. 3 § tredje stycket, får kommunen förelägga innehavaren att avyttra så stor del av andelarna att innehavet därefter inte är kvalificerat eller, om innehavaren är en juridisk person, entlediga den diskvalificerade personen i styrelsen eller ledningen.
Ingripanden vid penningtvätt eller finansiering av terrorism 17 § Spelmyndigheten får ingripa mot den som tillhandahåller spel och som överträder en bestämmelse i lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism eller föreskrifter som har meddelats med stöd av den lagen.
18 § Vid en överträdelse enligt 17 § får spelmyndigheten ingripa genom att utfärda ett föreläggande om att vidta rättelse.
Vid en överträdelse som är allvarlig, upprepad eller systematisk får spelmyndigheten förelägga den som tillhandahåller spelet att upphöra med verksamheten eller, om myndigheten har meddelat licens, återkalla licensen.
Om det är tillräckligt får spelmyndigheten i stället för ingripande enligt andra stycket meddela varning.
19 § En varning enligt 18 § får förenas med sanktionsavgift.
Om den som tillhandahåller spelet är en fysisk person får sanktionsavgift enligt första stycket beslutas endast om personen i fråga uppsåtligen eller av grov oaktsamhet orsakat överträdelsen.
20 § Om den som tillhandahåller spel är en juridisk person får spelmyndigheten även ingripa mot en person som ingår i den juridiska personens styrelse, är dess verkställande direktör eller på motsvarande sätt företräder den som tillhandahåller spelet, eller är ersättare för någon av dem, om den som tillhandahåller spelet har befunnits ansvarig för en överträdelse som avses i 17 §.
Ett ingripande får ske endast om överträdelsen är allvarlig, upprepad eller systematisk och personen i fråga uppsåtligen eller av grov oaktsamhet orsakat överträdelsen.
- beslut att personen i fråga under en viss tid, lägst tre år och högst tio år, inte får upprätthålla en funktion som avses i första stycket hos den som tillhandahåller spelet eller i en motsvarande verksamhet, eller
- beslut om sanktionsavgift.
21 § Vid ingripande enligt 18–20 §§ ska 7 kap.13–24 §§ lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism tillämpas.
22 § Spelmyndigheten ska underrätta registreringsmyndigheten när ett beslut att förelägga den som tillhandahåller spel efter registrering enligt 6 kap. 9 § att upphöra med verksamheten har fattats och när beslutet har fått laga kraft.
Avregistrering ska ske när spelmyndigheten har fattat ett beslut som ska gälla omedelbart eller när ett beslut har fått laga kraft.
Övriga ingripanden
23 § En tillsynsmyndighet får i övrigt meddela de förelägganden och förbud som behövs för att denna lag eller föreskrifter eller villkor som har meddelats med stöd av lagen ska följas.
Prop. 2017/18:220: Av paragrafen framgår att tillsynsmyndigheten, utöver de befogenheter som reglerats tidigare i kapitlet, får meddela de förelägganden och förbud som behövs för att spellagen eller föreskrifter och villkor som har meddelats med stöd av lagen ska följas. Denna möjlighet avser verk-
Vite och verkställighet
24 § Beslut om föreläggande eller förbud får förenas med vite.
25 § Spelmyndigheten får bestämma att ett beslut om föreläggande, förbud, varning eller återkallelse enligt denna lag ska gälla omedelbart.
Betalningsblockering
26 § Om ett konto används eller kan antas komma att användas för förmedling av insatser eller vinster till eller från en spelverksamhet utan nödvändig licens enligt denna lag, får en betaltjänstleverantör enligt lagen (2010:751) om betaltjänster åläggas att blockera elektroniska betalningstransaktioner till och från kontot.
Frågor om sådan betalningsblockering prövas av förvaltningsrätten på ansökan av spelmyndigheten. Ansökan om betalningsblockering görs hos den förvaltningsrätt inom vars domkrets spelmyndigheten är belägen.
Prop. 2017/18:220: I första stycket regleras förutsättningarna för ett beslut om betalningsblockering. För ett sådant beslut krävs att kontot används, eller kan komma att användas, för förmedling av insatser eller vinster till eller ifrån en olovlig spelverksamhet. Endast betaltjänstleverantörer som omfattas av lagen om betaltjänster kan åläggas en sådan skyldighet.
27 § Om förutsättningarna för ett beslut om betalningsblockering enligt 26 § inte längre är uppfyllda, ska spelmyndigheten upphäva beslutet.
Varningsmeddelande
28 § Spelmyndigheten får, om det finns särskilda skäl, förelägga en internetleverantör att upprätta ett varningsmeddelande som tydligt visas i samband med besök på en webbplats som tillhandahåller spel utan nödvändig licens enligt denna lag. Meddelandet ska informera besökaren om att den som tillhandahåller spelet saknar licens i Sverige och inte står under svensk tillsyn samt att vinster är skattepliktiga för spelaren.
19 kap. Straff och sanktioner
Brott mot spellagen
1 § Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet tillhandahåller otillåtet spel eller spel utan nödvändig licens enligt denna lag döms för olovlig spelverksamhet till böter eller fängelse i högst två år.
2 § Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet främjar deltagande i sådant spel som avses 1 § döms för främjande av olovligt spel till böter eller fängelse i högst två år.
3 § Om ett brott som anges i 1 eller 2 §§ har begåtts uppsåtligen och är grovt, döms till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen ingått i en brottslighet som utövats yrkesmässigt och systematiskt eller i större omfattning eller annars varit av särskilt farlig art. Spelfusk
4 § Den som otillbörligen vidtar en åtgärd som är ägnad att påverka utgången av ett spel som omfattas av licenskrav enligt denna lag döms för spelfusk till fängelse i högst två år.
Prop. 2017/18:220: I paragrafen kriminaliseras spelfusk. Övervägandena finns i avsnitt 16.5.
5 § Om ett brott som anges i 4 § är grovt, döms till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen ingått i en brottslighet som utövats systematiskt eller i större omfattning eller annars varit av särskilt farlig art.
Övriga straffrättsliga bestämmelser
6 § För försök eller förberedelse till olovlig spelverksamhet, grovt brott, och spelfusk döms det till ansvar enligt 23 kap.brottsbalken.
7 § Straff enligt 1–6 §§ får inte dömas ut för en gärning som omfattas av ett beslut om sanktionsavgift eller en ansökan om utdömande av vite.
Beslag
8 § Om någon påträffas på bar gärning när han eller hon begår brott enligt denna lag, får beslag göras av spelutrustning eller andra föremål som skäligen kan antas ha betydelse för utredning av brottet eller bli föremål för förverkande enligt denna lag.
Befogenhet att ta i beslag har den som förordnats till kontrollant enligt 18 kap. 3 § och sådana befattningshavare hos spelmyndigheten i vars uppgift det ingår att övervaka att bestämmelser om spel följs.
Om egendom har tagits i beslag enligt första stycket ska detta skyndsamt anmälas till Polismyndigheten eller åklagare. Den polisman eller åklagare som tar emot en sådan anmälan om beslag ska vidta samma åtgärder som om han eller hon själv hade gjort beslaget.
Förverkande
9 § Insatser som tagits emot vid brott enligt denna lag ska förklaras förverkade. Även annat utbyte av sådant brott ska förklaras förverkat. Detsamma gäller utrustning, handlingar och annan egendom som har varit föremål för ett sådant brott. Om en spelautomat förverkas ska även dess innehåll förklaras förverkat. Förverkande får inte ske om det är uppenbart oskäligt.
Utrustning, handlingar och annan egendom som har använts som hjälpmedel vid brott enligt denna lag får förklaras förverkade, om det behövs för att förebygga brott eller om det annars finns särskilda skäl. Detsamma gäller egendom som varit avsedd att användas som hjälpmedel vid sådana brott, om brottet har fullbordats.
Förverkande kan, utöver vad som framgår av 36 kap. 5 § brottsbalken, ske hos den som yrkesmässigt tillhandahållit egendomen. I stället för egendomen kan dess värde förklaras förverkat.
Sanktionsavgift
10 § Om en licenshavare enligt denna lag har fått en anmärkning eller varning enligt 18 kap. 12 §, får spelmyndigheten besluta att licenshavaren ska betala en sanktionsavgift.
11 § Om en betaltjänstleverantör enligt lagen (2010:751) om betaltjänster har åsidosatt en skyldighet att avvisa en betalningsorder enligt föreskrifter meddelade av regeringen, eller överträtt ett beslut om betalningsblockering enligt 18 kap. 26 §, får spelmyndigheten besluta att betaltjänstleverantören ska betala en sanktionsavgift.
12 § Sanktionsavgift får inte beslutas för
- en gärning som prövats i ett brottmål eller omfattas av ett godkänt strafföreläggande, eller
- underlåtelse att följa ett beslut om föreläggande eller förbud som har
Sanktionsavgiftens storlek
13 § Sanktionsavgiften enligt 10 § ska uppgå till lägst 5 000 kronor och högst tio procent av licenshavarens omsättning det närmast föregående räkenskapsåret.
Om överträdelsen har skett under licenshavarens första verksamhetsår eller om uppgifter om omsättningen annars saknas eller är bristfällig, får omsättningen uppskattas.
Endast omsättning från licenspliktig verksamhet enligt denna lag ska beaktas.
Prop. 2017/18:220: I första stycket anges att avgiften ska fastställas till lägst 5 000 kr och högst tio procent av licenshavarens omsättning.
15 § När sanktionsavgiftens storlek enligt 13 eller 14 § beslutas, ska särskild hänsyn tas till hur allvarlig överträdelsen är och hur länge den har pågått.
Spelmyndigheten får helt eller delvis avstå från att ta ut avgiften om överträdelsen är ringa eller ursäktlig eller om det annars med hänsyn till omständigheterna framstår som oskäligt att ta ut avgiften.
Prop. 2017/18:220: I första stycket anges att sanktionsavgiftens storlek ska bestämmas med hänsyn till överträdelsens allvar och hur länge den har pågått. Ju större betydelse en bestämmelse har för att uppnå lagens syften (jfr kraven på spel i 3 kap. 1 §), desto allvarligare är en överträdelse av den. Som exempel på allvarliga överträdelser av en licenshavare kan nämnas en överträdelse av kreditförbudet i 14 kap. 8 § eller när licenshavaren i andra fall bedriver verksamhet i strid med bestämmelserna om spelansvar. ...
Förseningsavgift
16 § Om en licenshavare inte i tid lämnar de upplysningar som den är skyldig att lämna enligt denna lag får spelmyndigheten besluta att licenshavaren ska betala en förseningsavgift på högst 100 000 kronor.
Prop. 2017/18:220: I första stycket anges att spelmyndigheten får besluta om en förseningsavgift för en licenshavare som inte i tid har lämnat begärda upplysningar. För att en avgift ska kunna beslutas krävs således att tidpunkten för när upplysningarna senast ska lämnas framgår av spelmyndighetens begäran. Vidare anges att avgiften får beslutas till högst 100 000 kr. Allmänt kan sägas att en längre försening i regel är allvarligare än en försening med endast någon dag, men även mindre förseningar vid upprepade ...
Betalning och indrivning av avgifter
17 § Sanktionsavgift och förseningsavgift enligt detta kapitel ska betalas till spelmyndigheten senast 30 dagar efter det att beslutet om att ta ut avgiften fått laga kraft eller den längre tid som anges i beslutet.
Beslutet om sanktionsavgift eller förseningsavgift får verkställas enligt utsökningsbalken, om avgiften inte har betalats inom den tid som avses i första stycket.
Om sanktionsavgiften eller förseningsavgiften inte betalas inom den tid som avses i första stycket, ska spelmyndigheten lämna den obetalda avgiften för indrivning.
Bestämmelser om indrivning av statliga fordringar finns i lagen (1993:891) om indrivning av statliga fordringar m.m.
Preskription
18 § En sanktionsavgift eller förseningsavgift faller bort i den utsträckning verkställighet inte har skett inom fem år från det att beslutet att ta ut avgiften fick laga kraft.
Prop. 2017/18:220: Av paragrafen framgår att om verkställighet inte har skett inom fem år från det att beslutet att ta ut sanktions- eller förseningsavgiften fått laga kraft faller avgiften bort, dvs. fordran på avgiften preskriberas. Med verkställighet avses faktiska verkställighetsåtgärder. Preskriptionen är absolut. Innebörden av detta är att fullgörande inte kan krävas efter det att fem år har gått sedan beslutet fått laga kraft, även om verkställighet har skett under femårsperioden avseende en del av avgiften. ...
20 kap. Avgifter och överklagande
1 § Avgifter får tas ut i ärenden om licens, tillstånd, registrering och tillsyn enligt denna lag.
I ärenden hos en kommun får avgift tas ut enligt en taxa som fullmäktige bestämmer.
Prop. 2017/18:220: I första stycket anges att avgifter får tas ut i ärenden om licens, tillstånd, registrering och tillsyn enligt spellagen. Av 21 kap. 18 § följer att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer har möjlighet att, med undantag för den avgift som beslutas av en kommun, meddela föreskrifter om storleken på och betalning av sådana avgifter.
2 § Spelmyndighetens beslut om sanktionsföreläggande med stöd av 18 kap. 20 § får inte överklagas.
Andra beslut av spelmyndigheten eller av en kommun enligt denna lag får överklagas till allmän förvaltningsdomstol.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
Prop. 2017/18:220: I första stycket anges att ett beslut om sanktionsföreläggande med stöd av 18 kap. 20 § inte får överklagas. Bestämmelsen motsvarar 59 § första stycket lotterilagen och 7 kap. 25 § första stycket penningtvättslagen.
21 kap. Bemyndiganden
Uttryck i lagen
1 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om vad som utgör elektroniska kommunikationsmedel enligt denna lag.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller ett bemyndigande för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om vad som utgör elektroniska kommunikationsmedel enligt spellagen. Begreppet används för att definiera onlinespel i 2 kap. 1 §.
Licensgivning och registrering
2 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om
- vilka handlingar och uppgifter som ska ges in i samband med en ansökan om licens eller om ändring av en licens,
- kontaktperson,
- vilka som ska anses ingå i ledningen enligt 4 kap. 3 §,
- insatser, vinster och vinståterbetalningsnivåer, och
- spelansvarsåtgärder och andra krav för spelets bedrivande.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller bemyndiganden för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om licensgivning enligt spellagen.
Spel som är förbehållet staten
3 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om
- vilka spel eller kombinationer av spel som får omfattas av licens enligt 5 kap. 1 §,
- det högsta antalet värdeautomater som licens får ges för enligt 5 kap. 1 §, och
- beräkningen av avkastning enligt 5 kap. 8 §.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller tre bemyndiganden för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om statligt spel; dels vilka spel eller kombinationer av spel som får omfattas av en licens för statligt spel, dels det högsta antalet värdeautomater som det får ges licens för i Sverige och dels beräkningen av avkastning på värdeautomater i bingohallar. Övervägandena finns i avsnitt 7.1.2. ...
Kommersiellt onlinespel
4 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om vilka spel och antalet spel som får omfattas av en licens enligt 7 kap. 1 §.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller ett bemyndigande för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om vilka och hur många spel som får omfattas av en licens för onlinespel enligt 7 kap. 1 §. Övervägandena finns i avsnitt 7.4
Vadhållning
5 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om vilka spel som får omfattas av en licens enligt 8 kap. 1 § samt om förbud och andra åtgärder för att bekämpa manipulation av resultat inom sport med avseende på vadhållning.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller ett bemyndigande för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om licenser för vadhållning samt förbud och andra åtgärder som gäller vadhållning. Övervägandena finns i avsnitt 7.5.
Landbaserat kommersiellt spel
6 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om vilka spel som får omfattas av licens enligt 9 kap. 1 §.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller ett bemyndigande för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om vilka spel som får omfattas av en licens för landbaserat kommersiellt spel enligt 9 kap. 1 §. Överväganden finns i avsnitt 7.6.
Spel på fartyg i internationell trafik
7 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om vilka spel som får omfattas av licens enligt 10 kap. 1 §.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller ett bemyndigande för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om vilka spel som får
Internationellt samarbete
8 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om att internationellt samarbete enligt 11 kap. 1 § också får ske med organisationer eller företag i länder utanför EES och om närmare förutsättningar för internationellt samarbete.
Prop. 2021/22:242: Paragrafen innehåller ett bemyndigande för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om dels internationellt samarbete med organisationer eller företag i länder utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, dels om andra förutsättningar för internationellt samarbete. Övervägandena finns i avsn itt 14.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller ett bemyndigande för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om dels internationellt samarbete med organisationer eller företag i länder utanför EES, dels om andra förutsättningar för internationellt samarbete. Övervägandena finns i avsnitt 8.1.
Spelombud
9 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om
- de villkor som ska gälla för att tillhandahålla spel genom spelombud,
- den information som ansökan om registrering ska innehålla, och
- undantag från kravet på registrering av spelombud.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller bemyndiganden för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om spelombud. Övervägandena finns i avsnitt 8.2.
Tillstånd för innehav av automater
10 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om
- vilka handlingar och uppgifter som ska ges in i samband med en ansökan om tillstånd till innehav av en penning-, värde- eller varuspelsautomat eller om ändring av ett sådant tillstånd, och
- krav för att förhindra att penning-, värde- eller varuspelsautomater används för annat än det som tillståndet omfattar.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller bemyndiganden för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om säkerhetskrav och andra krav för att förhindra att utrustningen används för annat än det som ett tillstånd att inneha penning-, värde- eller varuspelsautomater avser. Övervägandena finns i avsnitt 8.4.
Paragrafen har fått sin utformning efter synpunkter från Lagrådet.
Registrering av spelare
11 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från registrering enligt 12 kap. 1 § och om hur kontrollerna av en spelares identitet enligt 12 kap.2 och 4 §§ ska göras.
Prop. 2021/22:242: Paragrafen innehåller ett bemyndigande för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om undantag från registrering av spelare och om hur kontroller av en spelares identitet ska göras. Övervägandena finns i avsn itt 14.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller ett bemyndigande för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om undantag från registrering av spelare enligt 12 kap. 1 § och om hur kontroller av en spelares identitet ska göras. Övervägandena finns i avsnitt 9.1.
Spelkonton
12 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om krav på en licenshavares hantering av betalningar och spelkonton samt om undantag från skyldigheten att tillhandahålla information till spelaren.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller ett bemyndigande för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om krav på en licenshavares hantering av betalningar och spelkonton samt undantag från skyldigheten att tillhandahålla information från spelkontot till spelaren. Övervägandena finns i avsnitt 9.2.
Spelansvar
13 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om
- undantag från kravet på handlingsplan enligt 14 kap. 1 § och om innehållet i handlingsplanen,
- vilken information som ska hållas tillgänglig för spelare enligt 14 kap. 4 §,
- ytterligare gränser vid onlinespel och spel på värdeautomater samt vad som ska gälla vid ändring av satta gränser,
- förutsättningar för en licenshavares erbjudande av bonus enligt 14 kap 9 §,
- självtest enligt 14 kap. 10 §,
- självavstängning enligt 14 kap.11 och 12 §§,
- vad en utbildning enligt 14 kap. 14 § ska innehålla, vilka spel utbildningskraven ska gälla, när och hur utbildning ska ske samt om undantag från vilka som ska utbildas, och
- anställdas deltagande i licenshavarens spel enligt 14 kap. 15 §.
Prop. 2021/22:242: Paragrafen innehåller bemyndiganden för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om spelansvar. Övervägandena finns i avsn itt 14.
Prop. 2022/23:33: Paragrafen innehåller bemyndiganden för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om spelansvar. Övervägandena finns i avsn itt 7.3.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller bemyndiganden för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om spelansvar. Övervägandena finns i avsnitt 10.
Tekniska krav
14 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om
- sådana tekniska krav och rutiner som avses i 16 kap. 1 §, och
- den bedömning av överensstämmelse med tekniska krav som avses i 16 kap. 3 §.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller bemyndiganden för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om tekniska krav och rutiner samt om bedömning av överensstämmelse med tekniska krav. Övervägandena finns i avsnitt 12.1.
Behandling av personuppgifter
15 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om
- behandlingen av personuppgifter i och utlämnande av uppgifter från självavstängningsregistret enligt 14 kap. 12 §,
- begränsningar av de tillåtna ändamålen för behandling av person-uppgifter enligt 17 kap.4 och 5 §§,
- begränsningar av vilka personuppgifter som får behandlas för de ändamål som anges i 17 kap.4 och 5 §§,
- krav på åtgärder till skydd för den registrerades rättigheter och intressen, och
- bevarande och gallring av personuppgifter.
Prop. 2022/23:33: Paragrafen innehåller bemyndiganden för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om behandling av personuppgifter samt om bevarande och gallring av sådana uppgifter. Övervägandena finns i avsn itt 7.2.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller bemyndiganden för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om behandling av personuppgifter samt om bevarande och gallring av sådana uppgifter. Övervägandena finns avsnitt 12.2.
Tillsyn och andra åtgärder
16 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om
- genomförandet av kontrollköp,
- vilka uppgifter en licens- och tillståndshavare ska lämna till spelmyndigheten för dess tillsynsverksamhet,
- den tillsyn som utövas av kommunerna enligt 18 kap. 1 §, och
- formerna för varningsmeddelanden enligt 18 kap. 28 §.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller bemyndiganden för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om tillsyn.
17 § Regeringen får meddela föreskrifter om
- skyldighet för sådana betaltjänstleverantörer som avses i lagen (2010:751) om betaltjänster att avvisa en betalningsorder som avser spelverksamhet utan nödvändig licens, där betalkort används och där auktorisation sker genom användning av ett detaljhandelskodsystem, och
- blockeringar av betalningar enligt 18 kap. 26 §.
Prop. 2022/23:33: Paragrafen innehåller bemyndiganden för regeringen att meddela föreskrifter om avvisningar och blockeringar av betalningar. Övervägandena finns i avsn itt 6.1.1 oc h 6.1.3.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller bemyndiganden för regeringen att meddela föreskrifter om avvisningar och blockeringar av betalningar. Övervägandena finns i avsnitt 14.15.1.
Avgifter
18 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får, med undantag för avgifter som beslutas av en kommun, meddela föreskrifter om storleken på de avgifter som avses i 20 kap. 1 § första stycket och om betalning av sådana avgifter.
Prop. 2017/18:220: Paragrafen innehåller ett bemyndigande för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om storleken på avgifter som tas ut av spelmyndigheten i ärenden om licens, registrering och tillsyn enligt spellagen samt om betalning av sådana avgifter. Bemyndigandet gäller inte sådana avgifter som beslutas av en kommun. Övervägandena finns i avsnitt ...
Ändringar och övergångsbestämmelser
Spellag (2018:1138)
Övergångsbestämmelse
- Denna lag träder i kraft den 1 januari 2019.
- Genom lagen upphävs lotterilagen (1994:1000) och kasinolagen (1999:355).
- Lagen får tillämpas före ikraftträdandet på ansökningar om licens som lämnas in till Lotteriinspektionen efter den 1 augusti 2018 och som avser tid efter den 1 januari 2019.
- Licens får meddelas trots att de krav som följer av 16 kap. 3 § inte är uppfyllda den 1 januari 2019 om sökanden för spelmyndigheten kan visa att utrustningen uppfyller motsvarade krav och bedömningsförfarandet påbörjats. Om licenshavaren inte senast den 1 juli 2019 inkommit till spelmyndigheten med ett intyg som visar att bedömningsförfarandet är avslutat och kraven är uppfyllda, ska dock licensen återkallas.
- De upphävda lagarna gäller fortfarande för beslut som har meddelats före ikraftträdandet, om besluten inte avser tillämpningen av denna lag.
- Förarbeten
- Rskr. 2017/18:363, Prop. 2017/18:220, Bet. 2017/18:KrU8
- Ikraftträder
- 2019-01-01
Lag (2021:1254) om ändring i spellagen (2018:1138)
- Förarbeten
- Rskr. 2021/22:107
- Omfattning
- ändr. 18 kap. 2 §
- Ikraftträder
- 2022-01-01
Lag (2022:1143) om ändring i spellagen (2018:1138)
- Förarbeten
- Rskr. 2021/22:441, Prop. 2021/22:238, Bet. 2021/22:NU26
- Omfattning
- ändr. 16 kap. 3 §
- Ikraftträder
- 2022-07-25