AFS 2013:3
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ändring i Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2009:2) xxxx:xx) om om arbetsplatsens utformning
Xxxxx
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ändring i Arbetsmiljöverkets
föreskrifter (AFS xxxx:xx) om
Arbetsmiljöverkets författningssamling
AFS 2013:XX
Arbetsplatsens utformning
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ändring i Arbetsmiljöverkets
föreskrifter (AFS 2009:2) om arbetsplatsens utformning
Arbetsmiljöverkets författningssamling
AFS 2013:3
3
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ändring
i Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2009:2)
om arbetsplatsens utformning samt allmänna råd
om tillämpningen av föreskrifterna;
beslutade den 23 april 2013.
Arbetsmiljöverket föreskriver följande med stöd av 18 § arbetsmiljöförord
ningen (1977:1166) och beslutar följande allmänna råd i fråga om Arbets
miljöverkets föreskrifter (AFS 2009:2) om arbetsplatsens utformning
dels att 24 § ska ha följande lydelse
dels att de allmänna råden under avsnittet ”Regler och myndigheter” samt
kommentarerna till 2, 16, 18 och 75 §§ ska ha följande lydelse.
24 § Föroreningar från process, hantering eller dylikt får inte via återluft
eller överluft föras till lokaler där sådan förorening normalt inte alstras.
Frånluft som innehåller
– ämnen som är upptagna i grupp A eller B i bilaga 1 till Arbetsmiljö
verkets föreskrifter om kemiska arbetsmiljörisker,
– biologiska agens i riskklass 3 eller 4 enligt Arbetsmiljöverkets föreskrif
ter om mikrobiologiska arbetsmiljörisker – smitta, toxinpåverkan, överkäns
lighet eller
– svetsrök från fast installerat utsug
får inte återföras via återluft eller cirkulationsluft.
Denna författning träder i kraft den 1 juni 2013.
MIKAEL SJÖBERG
Bernt Nilsson
Anna Middelman
Arbetsmiljöverkets författningssamling
AFS 2013:3
Utkom från trycket
den 10 maj 2013
AFS 2013:3
4
Regler och myndigheter
Flertalet regler om byggande är samlade i byggnadsförfattningarna. All
männa bestämmelser om byggande finns i plan och bygglagen, PBL (SFS
2010:900) och i plan och byggförordningen, PBF (SFS 2011:338). Lagarna
kompletteras av föreskrifter och råd i Boverkets byggregler, BBR (BFS
2011:6) och i Boverkets föreskrifter och allmänna råd om avhjälpande av
enkelt avhjälpta hinder till och i lokaler dit allmänheten har tillträde och på
allmänna platser, HIN2 (BFS 2011:13).
Vissa regler som rör byggande finns i arbetsmiljölagen (SFS 1977:1160)
och i olika detaljföreskrifter till lagen i Arbetsmiljöverkets författningssam
ling (AFS).
Byggnadslagstiftningens krav riktas till byggherren och fastighetsägaren
och tillämpas av byggnadsnämnden vid tillsyn.
Byggherren har det fulla ansvaret för att kraven i bygglagstiftningen blir
uppfyllda och att byggnaden får goda kvaliteter. Byggherren ska också se
till att kontroll och provning utförs i tillräcklig omfattning under byggandet
och att alla nödvändiga tillstånd finns. Byggnadsnämnden har tillsyn över
byggnadsverksamheten i kommunen. Tillsynen omfattar bl.a. att bevaka att
gällande bestämmelser följs samt att genom information förekomma brister
i byggandet.
Arbetsmiljölagstiftningens krav riktas i första hand till arbetsgivaren, som
har ansvaret för att arbetsmiljöreglerna följs, och kontrolleras av Arbetsmil
jöverket vid tillsyn. Arbetsmiljöverket stöder sina krav på arbetsmiljölagen
och Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Vid bedömningen i det enskilda fallet
kan inspektionen även välja att ta ledning av t.ex. Boverkets Byggregler
(BBR) eller av kunskapsmaterial från handböcker i ämnet.
Med stöd av arbetsmiljölagen finns möjlighet att kräva förbättringar av
arbetsmiljön även i fråga om befintliga byggnader, oavsett om någon ny
eller ombyggnad är aktuell eller ej.
Byggnads och arbetsmiljöförfattningarna är skrivna med inbördes sam
ordning. Om en arbetslokal är utförd så att ett krav enligt byggreglerna är
uppfyllt är i allmänhet även arbetsmiljöreglernas motsvarande krav på loka
len uppfyllda, men undantag förekommer.
Från arbetsmiljösynpunkt ska en arbetslokal bedömas med hänsyn till
den verksamhet som bedrivs eller avses bedrivas då bedömningen görs.
Andra och strängare krav än vid bygglovsprövningen kan därför bli aktu
ella, t.ex. om verksamhet, utrustning eller installationer ändrats sedan dess.
Vissa säkerhetsfrågor regleras genom andra författningar och med tillsyn
av andra organ. Samordning kan därför behövas.
Regler om skydd mot fara orsakad av elektrisk ström finns i Ellagen (SFS
5
AFS 2013:3
1997:857) och om elektromagnetisk kompatibilitet i lagen om elektromag
netisk kompatibilitet (SFS 1992:1512) och i tillämpningsföreskrifter. Ansva
rig myndighet för dessa frågor är Elsäkerhetsverket. Verket har tillsyn över
elektriska starkströmsanläggningar, och sådana anläggningar kontrolleras
också genom att särskild behörighet krävs för installatörer.
Ett flertal regler om skydd mot fara från brand finns i byggnadslagstift
ningen med dess tillämpningsregler, lag om skydd mot olyckor, LSO (SFS
2003:778) och förordningen om skydd mot olyckor (SFS 2003:789) samt i
lagen och förordningen om brandfarliga och explosiva varor (LBE) och dess
tillämpningsföreskrifter. Därutöver finns råd, anvisningar o.d. till skydd
mot fara från brand, som utgivits av t.ex. Brandskyddsföreningen, Svensk
Försäkring och olika branschorganisationer.
Frågor om lag om skydd mot olyckor handläggs centralt av Myndigheten
för samhällsskydd och beredskap MSB och lokalt av kommunernas rädd
ningsnämnder och räddningstjänster.
Ansvaret för tillsyn av skydd mot brand faller i första hand på kommu
nen och dess nämnd för räddningstjänsten. Nämnden kan som sakkunnig
i räddningstjänstfrågor medverka i byggnadsnämndens plan och byggä
renden samt ska som myndighet vid tillsyn kontrollera brandskyddet (orga
nisation, byggnadstekniskt brandskydd, egenkontroll, personalutbildning
m.m. som påverkar brandskyddet) i byggnader eller andra anläggningar.
Nämnden är även tillsynsmyndighet enligt LBE.
Även arbetsmiljölagstiftningen innehåller regler till skydd mot fara från
brand. Arbetsmiljölagens 2 kap. 4 § föreskriver att betryggande skyddsåt
gärder ska vidtagas mot skada genom fall, ras, brand, explosion, elektrisk
ström eller liknande. Det ligger dock i sakens natur att tillsynsmyndigheten
samverkar med kommunens räddningstjänst för att åstadkomma ett fullgott
skydd för arbetstagare vid brand.
Tillsyn utförs enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO) av
särskilda förrättare som utses av den kommunala nämnden för räddnings
tjänst. Med tillsyn avses kontroll att ägare eller nyttjanderättshavare till
byggnader eller andra anläggningar vidtagit skäliga brandskyddsåtgärder
med avseende på bl.a. organisatoriskt och byggnadstekniskt brandskydd i
syfte att eliminera risker för brand och skador till följd av brand.
Den kommunala miljö och hälsoskyddsnämnden har tillsyn över bl.a.
skolor och daghem vad gäller hälsoskydd och hygien enligt regler från
Socialstyrelsen, och över livsmedelslokaler vad gäller livsmedelshantering
enligt regler från Statens livsmedelsverk. För vissa personalutrymmen finns
även regler utfärdade av Statens livsmedelsverk. Dessa regler kan ställa
andra krav på personalutrymmen än vad som krävs i dessa föreskrifter, som
endast anger minimikraven sett från arbetsmiljösynpunkt.
AFS 2013:3
6
När det gäller arbetsplatser inom hälso och sjukvård samt tandvård finns
krav på god hygienisk standard i hälso och sjukvårdslagen (1982:763) res
pektive tandvårdsförordningen (SFS 1998:1338).
I 2 kap. 1 § arbetsmiljölagen anges att arbetsmiljön ska vara tillfredsstäl
lande med hänsyn till arbetets natur och den sociala och tekniska utveck
lingen i samhället. Av lagens motiv framgår att arbetsmiljön ska förbättras
i takt med de möjligheter utvecklingen ger. Samtidigt förutsätts enligt för
arbetena till lagen att en avvägning sker vid tillämpningen när det gäller
rimligheten av behövliga insatser.
Frågan om avvägning av arbetsmiljökrav mot andra intressen kan upp
komma bl.a. i äldre byggnader med kulturhistoriskt värde. Kulturmin
neslagstiftningen och byggnadslagstiftningen innehåller regler om skydd
för särskilt värdefulla byggnader. I sådana fall bör tillämpningen av dessa
föreskrifter och avvägningen med hänsyn till vad som är möjligt och rimligt
göras genom att särskild omsorg ägnas dels organisationen av arbetet som
utförs i lokalen och dels valet av tekniska lösningar, för att undvika onödiga
ingrepp i byggnaden. När åtgärder är nödvändiga för att nå en godtagbar
arbetsmiljö bör sådant utförande väljas som innebär minsta möjliga skada
för de kulturhistoriska värdena, lämpligen i samråd med länsantikvarien
och inspektionen.
Till 2 § Exempel på vad som i dessa föreskrifter avses med en stadigva
rande arbetsplats är datorarbetsplats, kassaarbetsplats, arbetsplatsen vid
en svarv eller den enskilda arbetsplatsen i ett callcenter. Exempel på vad
som normalt räknas som tillfällig arbetsplats är driftrum eller soprum. Med
annan anläggning avses broar, flygfält, bergrum, tunnlar, kajer, idrottsplat
ser, radio och telemaster m.m.
En bostad räknas normalt inte som en arbetslokal, utan utgör oftast en
tillfällig arbetsplats för exempelvis vårdpersonal.
Samtliga uppräknade personalutrymmen behövs inte på alla arbetsstäl
len. Vilka som behövs avgörs med ledning av bestämmelserna under res
pektive avsnitt i föreskrifterna och den övergripande bestämmelsen i 90 §.
Skolgården räknas som pausutrymme för elever men kan också utgöra
arbetsplats för elever och personal.
Ett personalutrymme kan utgöras antingen av ett helt rum eller i vissa fall
en del, t.ex. en avskärmning av ett rum. Vid arbete utanför ett fast driftsstäl
le kan personalutrymmet också inrymmas i t.ex. en personalbod, en särskilt
iordningställd bil eller tillfälligt i en befintlig byggnad.
Se även ”Ordförklaringar”.
7
AFS 2013:3
Till 16 § En lokal ska vara så ordnad att den inte orsakar hälsobesvär som
beror på byggnaden. När det i större utsträckning än normalt förekommer
att människor får symptom som
– irritation i ögon, näsa och hals,
– torrhetskänsla i slemhinnor och hud,
– hudutslag, trötthet, huvudvärk och illamående
när de vistas i en byggnad brukar den beskrivas som en problembyggnad
eller ett sjukt hus. Orsakerna till problemen är inte tydliga men det finns ett
samband mellan vistelse i fuktskadade byggnader och hälsobesvär. Fuktska
dor i byggnaden kan medföra både kemiska reaktioner och mögel och bak
terietillväxt som i sin tur kan orsaka dålig luftkvalitet. Även dålig ventila
tion, bristande underhåll av ventilationssystemen, bristfällig städning eller
felaktiga städmetoder kan ha betydelse för uppkomsten av hälsobesvären.
Mycket talar för att problemen beror på en samverkan mellan flera olika fak
torer (fysikaliska, kemiska, biologiska, medicinska och psykosociala). Det
är därför viktigt med en helhetssyn när man utreder problemen och att en
handlingsplan med lämpliga åtgärder upprättas samt att åtgärderna genom
förs.
Luft inomhus kan innehålla upp till flera hundra olika luftföroreningar.
Som regel är koncentrationen av respektive ämne låg i förhållande till de
hygieniska gränsvärden som Arbetsmiljöverket fastställt, men när någon
samtidigt exponeras för många ämnen uppkommer ofta samverkande effek
ter. Det saknas dock tillfredsställande kunskap för att fastställa riktvärden
för blandningar av låga halter luftföroreningar.
Verksamheten i en arbetslokal kan ibland vara sådan att speciella åtgär
der krävs för att hålla luftföroreningarna på en acceptabel nivå. Man kan
t.ex. behöva byta ut kemikalier som ingår i tillverkningen, göra processtek
niska förändringar, maskintekniska åtgärder eller införa processventilation.
Regler om förebyggande åtgärder och åtgärder mot risker vid inandning av
luftföroreningar finns i Arbetsmiljöverkets föreskrifter om kemiska arbets
miljörisker.
Ventilation är ett sätt att hålla halten av luftföroreningar på en låg nivå
för att få tillfredsställande luftkvalitet i en lokal. Även städning är ett sätt att
hålla nere partikelhalten, då damm fungerar som en partikelreservoar ifrån
vilken nya partiklar ständigt virvlar upp. Ventilationsbehovet bestäms uti
från personbelastning, radonhalt, material i byggnader, interiörer och appa
rater samt arbetet eller processerna. Luftföroreningar bör alltid tas om hand
så nära källan som möjligt, dvs. i första hand med processventilation.
Allmänventilation dvs. ventilation som späder ut föroreningarna i lokalen
eller tränger undan förorenad luft kan användas som ventilationsmetod då:
AFS 2013:3
8
– små mängder föroreningar utvecklas och sprids i någorlunda jämn has
tighet,
– avståndet från föroreningskällan till arbetstagares andningszon är långt
vid normalt arbete eller
– föroreningarna är lågtoxiska.
Ofta kan lokaler och lokaldelar delas upp i utrymmen som nyttjas mer
eller mindre ofta. Behovet av klimathållning är naturligtvis större för de mer
frekvent utnyttjade utrymmena. I t.ex. större industrihallar kan det vara
utrymmena kring arbetsplatserna.
Utrymmena bör ventileras så effektivt som möjligt. Det är viktigt att pla
cera tilluftsdon och frånluftsdon så att det inte uppstår kortslutning mellan
tilluft och frånluft. Luftutbyteseffektiviteten bör vara minst 40 %. För att få
tillfredsställande luftkvalitet, temperatur, hastighet, renhet och fuktighet är
det ofta nödvändigt med ett ventilationssystem med fläktstyrd från och till
luft.
Enligt tobakslagen (1993:581) är rökning inte tillåten där barn vistas. I
övriga arbetslokaler eller liknande utrymmen ska ingen mot sin vilja behö
va utsättas för tobaksrök. I lokaler där tobaksrökning förekommer behöver
frånluftsflödet normalt uppgå till minst 20 l/s och person. Frånluft från rum
som är särskilt avsedda för rökning får enligt 24 § inte återföras som återluft.
För följande utrymmen kan lämpliga frånluftsflöden vara:
Toaletter
15 l/s och toalett (liter per sekund och toalett).
Städutrymme
3 l/s och m² golvarea, dock lägst 15 l/s.
Duschrum
15 l/s och dusch. Om duschrummet saknar öppningsbart
fönster är det lämpligt att ventilationen kan forceras till
30 l/s och dusch.
I personalutrymmen i bodar och där el finns att tillgå, bör det finnas fläkt
styrd frånluftsventilation. Luftväxlingen för en personalbod med blandad
användning kan lämpligen vara 1–3 omsättningar per timme. Bodar med
självdrag som ventilation kan lämpligen vädras via taklucka.
Koldioxid som indikator
Människor avger både luktande föroreningar och koldioxid. De luktande
föroreningarna vill man ventilera bort men de är svåra att mäta. Koldioxid
är däremot ett ämne vars koncentration lätt kan mätas. I ickeindustriella
arbetslokaler kan den användas som indikator på hur bra ventilationen är
i förhållande till antalet personer i lokalen. Koldioxidhalten 1 000 ppm ska
inte ses som ett värde som aldrig får överskridas. Däremot är det ett värde
som man inte bör ligga över mer än tillfälligt under korta stunder. Det inne
9
AFS 2013:3
bär också att ett medelvärde på 1 000 ppm över en dag inte är accepta
belt om nivån är högre under längre perioder. Utomhus är halten normalt
300–400 ppm.
En koldioxidhalt under 1 000 ppm är dock ingen garanti för att luftkvali
teten kommer att uppfattas som tillfredsställande då även faktorer som t.ex.
temperatur och städnivå påverkar upplevelsen av luftkvaliteten.
Förutom att öka uteluftflödet kan också organisatoriska åtgärder använ
das för att sänka koldioxidhalten. Minskat antal personer i lokalerna eller
kortare arbetspass med mellanliggande vädring är några exempel på sådana
åtgärder.
Vid kontroll av luftkvaliteten genom mätning av koldioxidhalten är det
viktigt att tänka på att
– välja ett representativt antal rum med normalt antal personer,
– välja mätutrustning som är specifik för koldioxid, mäta kontinuerligt
och registrera värdena,
– övervaka mätningarna under hela perioden,
– placera mätsonden i andningshöjd och inte närmare än 2 m från när
maste person,
– utföra mätningen under verksamhetens normala tidsrymd (arbetsda
gen, lektionen eller annan period) eller till dess koldioxidhalten inte ökar
mer, eller kraftigt överstiger 1 000 ppm,
– mäta koldioxidhalten utomhus vid något tillfälle och
– dokumentera andra faktorer som kan påverka mätresultatet som per
sonbelastning, vädring, temperatur, etc.
Till 18 § Uteluft tillförs lokaler för att späda ut de föroreningar som alstras
inomhus och ersätta förorenad inneluft. Det är därför väsentligt att denna
uteluft är så ren som möjligt.
I mer förorenad miljö, t.ex. i stadskärnor, bör uteluftintag placeras på tak
eller mot en innergård och på en sådan höjd att föroreningar från marken
inte sugs in. I sådana miljöer behöver uteluften vanligen filtreras.
Det är viktigt att uteluftsintag är så placerade att kortslutning från t.ex.
ventilationssystemens avluftsskorstenar och spillvattenledningarnas luft
ningsledningar undviks. Man bör även ta hänsyn till var kyltorn är place
rade, då det finns risk för spridning av legionellabakterier om aerosol från
kyltorn sugs in i ventilationssystem.
Temperaturförhållandena är också väsentliga. Uteluftsintag bör placeras
där luften är så kall som möjligt och inte värms upp av t.ex. svarta tak eller
soluppvärmda fasader.
Råd om placering av uteluftsintag och avluftsöppningar finns t.ex. i R1
AFS 2013:3
10
– Riktlinjer för specifikation av inneklimatkrav utgiven av Miljö och energi
tekniska föreningen.
Till 75 § Det är särskilt viktigt att vid planering beakta konsekvenserna av
en brand, gasutströmning eller annan händelse som inträffar på från utrym
ningssynpunkt ogynnsam plats.
Behovet av åtgärder kan variera väsentligt och påverkas av många fak
torer, t.ex. verksamhetens art och omfattning, byggnadens och lokalens
storlek, utformning och belägenhet, räddningstjänstens insatstid samt om
en brand lätt får snabbt förlopp och spridning och om gasutströmning kan
innebära explosionsrisk.
Vid arbete i t.ex. en behållare bör en manhålsöppning ha sådana mått att
det är möjligt att ta sig in och ut iförd personlig skyddsutrustning – om inte
en riskbedömning visar att detta är onödigt. Kraven i svensk standard SS
1797, Inspektionsöppningar och manhål mått, kan i dessa sammanhang
fungera som vägledning.
Situationen för arbetstagare kan påverkas av antalet ”ickearbetstagare” i
en lokal, t.ex. sjukhus, varuhus, restaurang. Sådana personer har ofta dålig
lokalkännedom och kan av olika skäl behöva hjälp för att komma ut vid en
utrymning. Även barn är en specifik grupp då det gäller utrymning.
För att underlätta för arbetstagare med funktionsnedsättning att utrymma
arbetsplatserna innan kritiska förhållanden uppstår (egenutrymning) bör
utrymningsvägarna utformas utan trappor eller andra hinder för rullstols
burna och synskadade och förses med lätthanterliga öppningsanordningar
till dörrar i utrymningsvägen.
Om egenutrymning för en rörelsehindrad inte är möjlig är en tillfällig
utrymningsplats, inom egen brandcell, där man kan invänta hjälp i anslut
ning till trappan en lösning. Se även handboken Utrymning för alla från
Svensk Byggtjänst.
Tidpunkten för när kritiska förhållanden vid brand uppstår är beroende
av bl.a. värmestrålning, lufttemperatur, rökgasnivå och koncentration av
giftiga gaser.
Termen utrymningsväg används i föreskrifterna så som den definierats
för brandtekniska sammanhang i Plan och byggtermer 1994, utgivna av
Terminologicentrum. Med utrymningsväg avses där väg från en brandcell
till det fria eller till en annan säker plats.
Annan säker (flykt)plats kan utgöras av mobil eller fast räddningskam
mare. (Se föreskrifterna om berg och gruvarbete).
Utrymningsfrågor behandlas även i andra föreskrifter från Arbetsmiljö
verket.