JK 4560-12-40
Rätten till domstolsprövning enligt artikel 6.1 i Europakonventionen har åsidosatts i ett mål om omprövning avseende en återkallelse av en anvisning till ett arbetsmarknadspolitiskt program
Justitiekanslerns beslut
Justitiekanslern tillerkänner SD ersättning med 15 000 kr och uppdrar åt Domstolsverket att betala ut ersättningen till honom.
Bakgrund och anspråk
Under våren 2007 var SD anvisad till de arbetsmarknadspolitiska programmen aktivitetsgarantin respektive aktiviteter inom vägledning och platsförmedling (AVP).
I april 2007 meddelade Arbetsförmedlingen att myndigheten avbröt SD:s anvisning till programmet AVP. SD stängdes också av från aktivitetsstöd under viss tid. Arbetsförmedlingen konstaterade sedermera att myndigheten rätteligen borde ha fattat ett formligt beslut om återkallelse i ärendet. I september 2007 beslutade således Arbetsförmedlingen att återkalla SD:s anvisningar till aktivitetsgarantin och AVP. Beslutet motiverades med att han hade uppträtt på ett sådant sätt att en anställning inte hade kommit till stånd. I beslutet angavs att det kunde överklagas till Arbetsmarknadsstyrelsen.
SD anmälde Arbetsförmedlingens handläggning till Riksdagens ombudsmän (JO). Granskningen där föranledde inte någon åtgärd eller något uttalande (JO:s beslut den 17 oktober 2007 i ärendet med dnr 4468-2007).
SD överklagade till Arbetsmarknadsstyrelsen. Den 28 februari 2008 beslutade Arbetsförmedlingen (som från den 1 januari 2008 ersatt myndigheterna Arbetsmarknadsstyrelsen och länsarbetsnämnderna) att avslå SD:s begäran om ändring. Arbetsförmedlingen ansåg att det fanns stöd för att återkalla anvisningarna på grund av att SD genom sitt agerande hade uppträtt på ett sådant sätt att han utan godtagbart skäl hade avvisat ett erbjudande om lämpligt arbete. Det angavs i beslutet att det inte gick att överklaga.
SD återkom till Arbetsförmedlingen i mars 2009 genom en skrivelse rubricerad ”Begäran om skadestånd och omprövning”. SD angav sammanfattningsvis att han begärde skadestånd för lidande med 15 000 kr och såg fram emot en omgjord utredning i sin helhet och ett rättvist beslut.
I maj 2009 vände sig SD även till Justitiekanslern och begärde skadestånd för lidande med samma belopp som han begärt hos Arbetsförmedlingen, dvs. 15 000 kr (dnr 3305-09-40). Han redogjorde för en rad fel och brister under utredningen av hans ärende och vidhöll att beslutet att återkalla anvisningen var felaktigt i sak. Justitiekanslern konstaterade att SD:s anspråk avsåg ersättning för ideell skada och fann att de fel och brister han hänfört sig till inte kunde föranleda rätt till ersättning för sådan skada. I beslut den 9 juni 2009 avslog därför Justitiekanslern hans anspråk.
I dom den 7 april 2009, vilken blev slutlig den 7 juli 2009, fann Europadomstolen i målet Mendel v. Sweden (Application no. 28426/06) att ett beslut om återkallelse av en anvisning till ett arbetsmarknadspolitiskt program var att anse som ett beslut rörande en civil rättighet i den mening som avses i artikel 6.1 i Europakonventionen och att ett sådant beslut därmed skulle kunna överklagas till domstol. Avgörandet ledde till att överklagandeförbudet enligt 39 a § förordningen (2000:634) om arbetsmarknadspolitiska program per den 1 juli 2010 ändrades så att beslut om återkallelse kan överklagas till förvaltningsdomstol.
Den 23 juli 2010 beslutade Arbetsförmedlingens juridiska avdelning att överlämna SD:s ärende till Arbetsförmedlingens centrala omprövningsenhet. I beslutet angavs bl.a. att en återkallelse av en anvisning till ett arbetsmarknadspolitiskt program prövas i allmän förvaltningsdomstol enligt bestämmelserna i 3 och 22 a §§förvaltningslagen (1986:223). Vidare upplystes i beslutet att Arbetsförmedlingen avsåg att återuppta handläggningen av SD:s begäran om skadestånd efter avslutad prövning av hans ärende hos förvaltningsdomstol.
Arbetsförmedlingens centrala omprövningsenhet överlämnade den 4 augusti 2010 ärendet till Förvaltningsrätten i Stockholm för prövning. I yttrande till förvaltningsrätten samma dag hänvisade Arbetsförmedlingen till Europadomstolens dom i målet Mendel och anförde att enligt domen skulle beslut om återkallelse av en anvisning till ett arbetsmarknadspolitiskt program anses gälla en civil rättighet som skulle kunna prövas i domstol. Vidare anfördes att Arbetsförmedlingen inte hade kännedom om detta vid tidpunkten för beslutet om återkallelse den 28 februari 2008 samt ”Eftersom beslutet går att överklaga är besvärshänvisningen som lämnades i samband med beslutet inte korrekt. Rättidsprövning enligt 24 § förvaltningslagen (1986:223) visar således att överklagan är inkommen inom föreskriven tid.” Det anfördes slutligen att det enligt omprövningsenhetens bedömning inte hade framkommit någon omständighet som gav anledning att ändra beslutet om återkallelse.
I en separat skrivelse samma dag underrättade omprövningsenheten SD om att hans överklagande av beslutet om återkallelse hade befunnits ha kommit in i rätt tid och att ärendet hade överlämnats till Förvaltningsrätten i Stockholm. I skrivelsen redogjordes inte för grunderna för enhetens bedömning eller för Europadomstolens dom i målet Mendel.
Målet kom in till Förvaltningsrätten i Stockholm den 5 augusti 2010 (mål nr 37487-10). Såvitt framgår av dagboksbladet i målet fick SD inte del av omprövningsenhetens yttrande till förvaltningsrätten och det vidtogs i övrigt inte några handläggningsåtgärder som har dokumenterats i dagboken fram till dess att Förvaltningsrätten ett och ett halvt år senare avgjorde målet. I slutligt beslut den 16 februari 2012 avvisade förvaltningsrätten SD:s överklagande. Förvaltningsrätten anförde följande skäl.
I den för beslutet tillämpliga bestämmelsen anges att beslutet inte får överklagas, se 39 a § förordningen om arbetsmarknadspolitiska program i dess lydelse då Arbetsförmedlingen prövade ärendet. Saken är därmed slutligt avgjord och förvaltningsrätten har inte rätt att pröva det överklagade beslutet. Överklagandet ska därför avvisas.
SD överklagade inte förvaltningsrättens beslut.
I ett e-brev den 21 februari 2012 återkom SD till Arbetsförmedlingen och vidhöll sitt tidigare skadeståndsanspråk om 15 000 kr för lidande. Han anförde sammanfattningsvis att han kände sig lurad och ovärdigt behandlad av Arbetsförmedlingen då han fått vänta i tre år på att få ett beslut som ändå inte ledde fram till att han fick sin sak prövad på ett rättvist sätt. För det fall Arbetsförmedlingen inte beslutade om att utge ersättning till honom begärde han att ärendet skulle överlämnas till Justitiekanslern och angav att han i så fall yrkade ytterligare ersättning för lidande med 10 000 kr.
Efter viss ytterligare skriftväxling mellan Arbetsförmedlingen och SD överlämnade Arbetsförmedlingen i juni 2012 ärendet till Justitiekanslern för prövning. Arbetsförmedlingen anförde i samband med överlämnandet som sin uppfattning att Arbetsförmedlingens handläggning inte grundade skadeståndsskyldighet och att de i ärendet ifrågasatta ställningstagandena i sak varit riktiga.
Utredningen
Justitiekanslern har inhämtat yttrande från Förvaltningsrätten i Stockholm och från Arbetsförmedlingen i frågan om SD:s rättigheter enligt artikel 6.1 i Europakonventionen har upprätthållits vid prövningen av hans ärende.
Förvaltningsrätten i Stockholm, lagmannen MA, har anfört följande:
Rätt till rättegång inom skälig tid
Rätt till rättegång inom skälig tid
Jag har bett enhetschefen, rådmannen HA, yttra sig angående frågan om SD:s rätt till rättegång inom skälig tid. Han har yttrat följande:
"Bakgrund
Bakgrund
Arbetsförmedlingen beslutade den 28 februari 2008 att inte ändra tidigare beslut att återkalla SD:s anvisningar till aktivitetsgarantin och AVP (aktiviteter inom vägledning och platsförmedling) enligt förordningen (2000:634) om arbetsmarknadspolitiska program. SD överklagade beslutet genom en skrivelse som kom in till förvaltningsrätten den 5 augusti 2010. Målet bedömdes som klart för avgörande den 8 september 2010 och avgjordes den 16 februari 2012 genom att överklagandet avvisades. Förvaltningsrättens avgörande har inte överklagats.
Yttrande över handläggningen
Målets handläggningstid i förvaltningsrätten var ett år och sex månader. Målet låg utan åtgärd i förvaltningsrätten under lika lång tid och klagandens eget handlande bidrog inte till att förlänga handläggningstiden. Handläggningstiden får – särskilt med beaktande av den långa tid ärendet pågått innan det kom in till förvaltningsrätten – anses ha varit alltför lång.”
Jag vill för egen del som en bakgrund framhålla att vi på domstolen under den aktuella tiden har haft en ovanligt besvärlig arbetssituation. Vi hade en genomgripande omorganisation hösten 2009. I februari 2010 slogs Länsrätten på Gotland samman med stora delar av Länsrätten i Stockholms län till Förvaltningsrätten i Stockholm. Tre kommuner tillfördes dock Förvaltningsrätten i Uppsala, vilket antogs leda till att antalet inkomna mål till vår domstol skulle minska och några av våra domare fördes över till Förvaltningsrätten i Uppsala. I realiteten kom dock antalet inkommande mål att öka under 2010 och det tar tid att rekrytera personal, särskilt domare. Detta ledde tyvärr till en situation med mycket långa handläggningstider i mål som ej betraktades som brådskande. När vi fick fler domare 2011 lyckades vi vända trenden och minskade balanserna och hittills i år har vi fortsatt att minska dem (balansen är nu knappt 13 500 mål att jämföra med 22 400 mål vi ingången av 2011). Vi har kortat handläggningstiderna, men de är dock fortfarande längre än vad som är optimalt. Vi räknar med att komma tillrätta med det under 2013.
Detta är självklart bara en förklaring, inte en ursäkt. Jag instämmer i enhetschefen HA:s slutsats att handläggningstiden varit alltför lång och särskilt med tanke på utgången i målet. Som domstolschef beklagar jag att SD har fått vänta så länge på sitt avgörande.
Rätten till domstolsprövning
Rätten till domstolsprövning
Jag har bett domaren i målet, förvaltningsrättsfiskalen SC, att yttra sig i denna fråga. Hon har anfört följande:
”Arbetsförmedlingen beslutade den 3 april 2007 först om avbrott och den 18 september 2007 om återkallelse av klagandens anvisningar till aktivitetsgarantin och aktiviteter inom Vägledning och Platsförmedling (AVP). Beslutet överklagades och omprövades av Arbetsförmedlingens Juridiska avdelning den 28 februari 2008. Omprövningsbeslutet överklagades den 12 mars 2009. Överklagande med yttrande från Arbetsförmedlingen inkom till förvaltningsrätten den 5 augusti 2010. I yttrandet angavs att beslutet nu gick att överklaga. I övrigt hänvisades till Europadomstolens dom den 7 april 2009 i målet Mendel v. Sweden, Application no 28426/06.
Målet har vid förvaltningsrätten avgjorts efter sedvanlig föredragning av en notarie som gjort en gedigen rättsutredning. Med hänsyn till målets speciella karaktär har förhållandevis mycket tid lagts vid diskussion och analys av rättsläget. I rättsutredningen beaktades åberopat Europarättsavgörande och andra relevanta avgöranden såsom RÅ 1996 ref. 57 och Kammarrätten i Stockholms beslut den 11 december 2008 i mål nr 7932-08 (ej prövningstillstånd i Högsta förvaltningsdomstolen).
Vid tiden för myndigbetens beslut och överklagandet gällde enligt 39 a § förordningen (2000:634) om arbetsmarknadspolitiska program att Arbetsförmedlingens beslut enligt förordningen inte fick överklagas. Från och med den 1 juli 2010 har förordningen ändrats så att vissa beslut, bl.a. ett sådant som är aktuellt i detta ärende, kan överklagas. Övergångsbestämmelser saknas.
Om förvaltningsrätten skulle ha tagit upp målet till sakprövning innebär det att aktuell part skulle ha särbehandlats i förhållande till andra parter med liknande mål, där överklagandet skickats över i vederbörlig ordning i samband med att det kom i till myndigheten. Ett annat slut skulle kunna leda till att flera år gamla myndighetsbeslut regelmässigt skulle skickas över till domstolen för prövning i samband med ny praxis, författningsändringar eller liknande. Förvaltningsrättens slutsats blev att tillämplig bestämmelse skulle vara den som var aktuell vid tiden för det överklagade beslutet och överklagandet, d.v.s. att Arbetsförmedlingens omprövningsbeslut inte var överklagbart, vilket överensstämmer med hanteringen i åberopat kammarrättsbeslut som avser samma fråga. Även vid tidpunkten för kammarrättens beslut var Sverige bundet av artikel 6.1 i Europakonventionen.
Förvaltningsrättens beslut, som var överklagbart, överklagades inte.”
Jag har inget att tillägga i denna fråga.
Arbetsförmedlingen har anfört bl.a. följande:
Den formellt rättsliga prövningen i sak hos Arbetsförmedlingen var slutförd redan 2008-02-29 [rätteligen 2008-02-28; Justitiekanslerns anmärkning]. Arbetsförmedlingen återupptog dock rättslig prövning efter en dom i Europadomstolen som bedömdes kunna ge SD rätt till fortsatt prövning och överlämnade ärendet till förvaltningsdomstol som underkände den grunden. Handläggningstiderna i ärendets olika faser har tagit lång tid vilket beklagas. Den totala handläggningstiden har främst påverkats av prövningar i skilda instanser och oklarhet om rättsläget men bedöms inte ha varit oskäligt lång hos Arbetsförmedlingen.
[rätteligen 2008-02-28; Justitiekanslerns anmärkning]
SD har fått del av yttrandena.
Skadeståndsrättsliga utgångspunkter
Enligt 3 kap. 2 § 1 skadeståndslagen (1972:207) ska staten ersätta person-skada, sakskada eller ren förmögenhetsskada som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i sådan verksamhet som staten svarar för. Enligt 3 kap. 2 § 2 skadeståndslagen ska staten också ersätta skada på grund av att någon kränks på sätt som anges i 2 kap. 3 § samma lag genom fel eller försummelse vid sådan myndighetsutövning. Ersättning för sådan ideell skada kan utgå med stöd av 2 kap. 3 § skadeståndslagen endast när den skadelidande har utsatts för en allvarlig kränkning genom vissa typiskt sett integritetskränkande brott. Tjänstefel kan enligt praxis endast under vissa begränsade omständigheter anses utgöra ett sådant brott. Regleringen i skadeståndslagen innebär att staten normalt inte är skyldig att ersätta ideell skada som uppkommer vid myndighetsutövning.
Av praxis framgår att det för skadeståndsansvar inte är tillräckligt att en myndighet eller en domstol har gjort en felaktig bedömning av en rätts- eller bevisfråga eller kan kritiseras för sitt ställningstagande i en fråga där det har funnits utrymme för en skönsmässig bedömning. Endast rena förbiseenden av en bestämmelse eller uppenbart oriktiga bedömningar anses utgöra fel eller försummelse i den mening som avses i 3 kap. 2 § skadeståndslagen. (Jämför NJA 1994 s. 654, NJA 2003 s. 285 och NJA 2007 s. 862.)
Enligt Högsta domstolens praxis på senare tid (se främst NJA 2005 s. 462 och NJA 2007 s. 584) kan staten också bli ersättningsskyldig vid överträdel-ser av Europakonventionens bestämmelser. I den mån Sverige har en förpliktelse att gottgöra en överträdelse av konventionen genom en rätt till skadestånd ska skadestånd i första hand utgå med stöd av 3 kap. 2 § skade-ståndslagen. Vid prövningen enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen ska bestämmelsen tolkas konformt med konventionen. Detta har ansetts innebära att den nyss nämnda begränsningen att endast uppenbart oriktiga bedömningar medför skadeståndsskyldighet inte ska tillämpas om ett konstaterat fel eller en försummelse också innefattar en överträdelse av konventionen. När det gäller ersättning för ideell skada kan enligt Högsta domstolen de begränsningar som följer av 2 kap. 3 § skadeståndslagen inte bortfalla ens vid en konventionskonform tolkning. Ersättning för ideell skada vid överträdelser av konventionen kan därmed i regel inte grundas på skadeståndslagens regler, men kan utgå utan särskilt lagstöd om det krävs för att uppfylla Sveriges åtaganden enligt konventionen.
För en rätt till ersättning krävs förutom att det har förekommit ett skadeståndsgrundande fel eller en försummelse eller en konventionsöverträdelse att detta kan anses ha vållat eller annorlunda uttryckt direkt orsakat skada för den enskilde. Enligt allmänna skadeståndsrättsliga principer gäller att det också ankommer på den som begär ersättning att styrka skadan och dess omfattning.
Rätten till domstolsprövning enligt artikel 6.1 i Europakonventionen
Enligt artikel 6.1 i Europakonventionen ska var och en vid prövningen av hans eller hennes civila rättigheter eller skyldigheter eller av en anklagelse för brott vara berättigad till en rättvis och offentlig förhandling inom skälig tid, inför en oavhängig och opartisk domstol som har upprättats enligt lag.
Enligt bestämmelsen ska således den enskilde avseende bl.a. en tvist som rör en civil rättighet i den mening som avses i konventionen ha rätt att få sin sak prövad i domstol.
Förvaltningslagens regler om överklagande m.m.
I 3 § första stycket förvaltningslagen föreskrivs att om en annan lag eller förordning innehåller någon bestämmelse som avviker från förvaltningslagen, gäller den bestämmelsen. I fråga om överklagande anges i samma paragrafs andra stycke att bestämmelserna om överklagande i förvaltningslagen dock alltid tillämpas om det behövs för att tillgodose rätten till domstolsprövning av civila rättigheter eller skyldigheter enligt artikel 6.1 i Europakonventionen. Bestämmelsen i andra stycket infördes 2006 och klargör att förvaltningsdomstol har att åsidosätta även uttryckliga överklagandeförbud om ett upprätthållande av förbudet skulle komma i konflikt med rätten till domstolsprövning enligt konventionen.
Av 22 § förvaltningslagen framgår att beslut får överklagas av den som beslutet angår, om det har gått honom emot och beslutet kan överklagas. Enligt 22 a § förvaltningslagen överklagas beslut – med ett här inte aktuellt undantag – hos allmän förvaltningsdomstol. Bestämmelsen i 22 a § infördes 1998 och medförde att allmän förvaltningsdomstol blev generellt behörig domstol vid överklagande av förvaltningsmyndigheters beslut. Bestämmelsen innebär att myndigheters beslut under vissa förutsättningar kan överklagas även när det saknas uttryckliga författningsregler om detta. Ett syfte bakom bestämmelsen var att tillgodose Europakonventionens krav på rätt till domstolsprövning av civila rättigheter och skyldigheter. Bestämmelsen skulle ha en uppsamlande funktion för att tillse att Sverige vid varje tidpunkt uppfyllde konventionens krav. Det nu sagda underströks också sedermera genom införandet av bestämmelsen i 3 § andra stycket förvaltningslagen.
Enligt 23 § förvaltningslagen överklagas ett beslut skriftligt och skrivelsen ska ges in till den myndighet som har meddelat beslutet inom tre veckor från den dag som klaganden fick del av beslutet.
Enligt 24 § första stycket förvaltningslagen prövar den myndighet som har meddelat det överklagade beslutet om skrivelsen med överklagandet har kommit in i rätt tid. Om skrivelsen har kommit in för sent ska myndigheten avvisa den om inte annat följer av bestämmelsens andra eller tredje stycke. Enligt bestämmelsens andra stycke ska skrivelsen inte avvisas ”om förseningen beror på att myndigheten har lämnat klaganden en felaktig underrättelse om hur man överklagar”.
Av 25 § förvaltningslagen följer att om skrivelsen inte avvisas enligt 24 §, ska den myndighet som har meddelat beslutet överlämna skrivelsen och övriga handlingar i ärendet till den myndighet som ska pröva överklagandet.
Överväganden
Justitiekanslern konstaterar inledningsvis att vad SD nu och i det tidigare ärendet här har anfört samt det tillgängliga underlaget i ärendena inte ger stöd för bedömningen att Arbetsförmedlingens beslut att återkalla SD:s anvisning till de aktuella arbetsmarknadspolitiska programmen var felaktigt i sak. Arbetsförmedlingens materiella bedömning kan därmed inte föranleda skadeståndsskyldighet för staten.
Fråga är därefter om Arbetsförmedlingens respektive Förvaltningsrätten i Stockholms formella hantering av SD:s begäran om omprövning kan föranleda ersättningsskyldighet för staten.
Genom Europadomstolens avgörande i målet Mendel, som blev slutligt i juli 2009, står det klart att ett beslut om återkallelse av en sådan anvisning till ett arbetsmarknadspolitiskt program som det här har varit fråga om ska kunna bli föremål för domstolsprövning eftersom, efter att anvisning har skett till ett sådant program, det fortsatta deltagandet i programmet rör en civil rättighet för den enskilde i den mening som avses i artikel 6.1 i Europakonventionen. Mot denna bakgrund har också överklagandeförbudet i 39 a § förordningen om arbetsmarknadspolitiska program avseende sådana beslut, per den 1 juli 2010, upphävts och Arbetsförmedlingens återkallelsebeslut överklagas således numera i enlighet med förvaltningslagens allmänna regler om överklagande. Med hänsyn till föreskriften i 3 § andra stycket förvaltningslagen har det emellertid även i tiden före det formella upphävandet av överklagandeförbudet ankommit på förvaltningsdomstol att uppta överklaganden av sådana beslut till prövning. Enligt Justitiekanslerns mening kan Europadomstolens bedömning i målet Mendel inte uppfattas som ett uttryck för en dynamisk tolkning av begreppet civil rättighet i artikel 6.1 i konventionen, dvs. att domstolen har fastställt en ny (förändrad) innebörd av begreppet med hänsyn till idag gällande förhållanden enligt den s.k. living instrument-doktrinen (jfr t.ex. Europadomstolens avgörande i Zolotukhin v. Russia, Application no. 14939/03, § 80 med där angivna hänvisningar till praxis).
Rätten till domstolsprövning enligt artikel 6.1 i Europakonventionen hindrar dock inte att bestämmelser om tidfrister för överklagande upprätthålls. Principen om lagakraftvunna besluts orubblighet eller annorlunda uttryckt rättssäkerhetsprincipen är en grundläggande princip vars upprätthållande inte i sig kommer i konflikt med artikel 6.1 i Europakonventionen, eftersom den syftar till att säkerställa stabiliteten i rättsordningen. Genom att säkerställa att denna princip iakttas förhindras att förvaltningsbeslut som medför rättsverkningar kan ifrågasättas ett obegränsat antal gånger. Om ett beslut har vunnit laga kraft efter utgången av en rimlig frist för att överklaga eller på grund av att rättsmedlen har uttömts kräver därför inte artikel 6.1 i Europakonventionen att beslutet omprövas. (Jämför EU-domstolens avgörande i de förenade målen C-392/04 och C-422/04 i-21 Germany GmbH och Arcor AG & Co. KG mot Förbundsrepubliken Tyskland, REG 2006 I-08591 punkten 51 med där angivna hänvisningar till praxis.) Att ett beslut inte längre kan omprövas förhindrar emellertid i princip inte att den enskilde kan vara berättigad till skadestånd med anledning av beslutet. (Se för en motsvarande bedömning Justitiekanslerns beslut i dnr 7665-06-40.)
Av Europadomstolens fasta praxis framgår att de rättigheter som följer av Europakonventionen, bl.a. rätten till domstolsprövning, måste garanteras på ett effektivt sätt. Även om det nationella systemet i princip tillhandahåller en möjlighet till domstolsprövning kan det därför bli fråga om en överträdelse av konventionen om den enskildes rätt i det konkreta fallet trots detta har blivit illusorisk. Frågan om den enskildes rättigheter enligt konventionen har åsidosatts prövas därmed i det enskilda fallet med hänsyn till samtliga de rättsliga och faktiska omständigheter som präglar den aktuella situationen. Härvid beaktas även den enskildes eget agerande, bl.a. måste rimliga krav på aktivitet ställas på denne t.ex. i fråga om att faktisk ta i anspråk tillgängliga rättsmedel (se t.ex. Justitiekanslerns beslut i dnr 5969-08-40).
Justitiekanslern kan inte uppfatta annat än att såväl Arbetsförmedlingen som förvaltningsrätten har bedömt att SD, då han i skriften i mars 2009 återkom till Arbetsförmedlingen i ärendet, överklagade beslutet att återkalla hans anvisning till de aktuella arbetsmarknadspolitiska programmen. Vid den fortsatta prövningen utgår därför Justitiekanslern från att SD har inkommit med ett skriftligt överklagande till den myndighet som meddelade beslutet och därigenom har påkallat prövning i domstol.
Enligt 24 § förvaltningslagen ankommer det på den myndighet som har meddelat det överklagade beslutet att rättidspröva överklagandet och om det kommit in för sent avvisa detsamma. Det finns inte utrymme för att göra avvisningen beroende av en skälighetsbedömning. Domstolen som prövar överklagandet är bunden av myndighetens beslut i detta avseende. Om beslutsmyndigheten har underlåtit att avvisa ett för sent inkommet överklagande och felaktigt överlämnat detta, måste domstolen sakpröva överklagandet om det inte avvisas på någon annan grund. (Se t.ex. JO 1993/94 s.187.)
Arbetsförmedlingens beslut om återkallelse meddelades den 28 februari 2008 och SD:s överklagande i mars 2009 har således inte inkommit inom den i 23 § förvaltningslagen stadgade fristen. Arbetsförmedlingen har emellertid med stöd av bestämmelsen i 24 § andra stycket förvaltningslagen beslutat att inte avvisa överklagandet, då myndigheten – som det får förstås – har bedömt att anledningen till ”förseningen” varit att det i återkallelsebeslutet angavs att det inte kunde överklagas.
Det måste visserligen ifrågasättas om bestämmelsen i 24 § andra stycket förvaltningslagen var tillämplig i SD:s fall. Bestämmelsen gäller endast om beslutsmyndigheten har lämnat ”en felaktig underrättelse om hur man överklagar”, inte om beslutsmyndigheten har underlåtit att lämna en överklagandeanvisning. Om beslutsmyndigheten har underlåtit att lämna en överklagandeanvisning är den enskilde i stället hänvisad till att ansöka om återställande av den försuttna tiden för överklagande (se 37 c § förvaltningsprocesslagen [1971:291]). Genom bestämmelsen har beslutsmyndigheten givits behörighet att, med för domstol bindande verkan, tillåta ett överklagande av ett beslut som i princip har blivit slutligt då överklagandefristen har försuttits. Behörigheten kan mot den bakgrunden inte tolkas extensivt. Bestämmelsen har en nära motsvarighet i äldre förvaltningslagen där det angavs att förseningen skulle bero på ”en oriktig uppgift om besvärstid eller besvärsinstans”. Någon saklig ändring var inte avsedd genom omformuleringen i förvaltningslagen (se prop. 1985/86:80 s. 74 f). Enligt Justitiekanslern mening bör situationen att beslutsmyndigheten har angivit att beslutet inte kan överklagas bedömas på samma sätt som om beslutsmyndigheten inte har lämnat någon överklagandeanvisning. Resultatet av den motsatta hanteringen skulle nämligen kunna bli att den enskilde synes få en i stort sett obegränsad tid till sitt förfogande för överklagande. (Jämför i denna del vad Justitiekanslern har anfört i sitt remissyttrande [dnr 3779-10-80] över betänkandet En ny förvaltningslag – SOU 2010:29 – angående 43 § lagförslaget att utöka beslutsmyndighetens behörighet i detta avseende.)
Även om Arbetsförmedlingens rättidsprövning i detta fall kan ifrågasättas kan myndigheten inte anses ha överskridit sin behörighet enligt 24 § andra stycket förvaltningslagen på ett sådant sätt att beslutet är att betrakta som en nullitet. Förvaltningsrätten var därmed bunden av Arbetsförmedlingens beslut i detta avseende. Det kan för övrigt anmärkas att förvaltningsrätten inte är behörig instans att pröva om förutsättningar föreligger att återställa en försutten tid för överklagande, ansökan härom görs i ett fall som det aktuella hos kammarrätt (8 § första stycket 4 lagen [1971:289] om allmänna förvaltningsdomstolar).
Som Justitiekanslern uppfattar förvaltningsrättens beslut om avvisning grundas det huvudsakligen på principen om lagakraftvunna besluts orubblighet. Det aktuella beslutet hade emellertid inte blivit slutligt eftersom Arbetsförmedlingen funnit att överklagandet hade kommit in i rätt tid.
Vid tidpunkten för förvaltningsrättens beslut saknades det vidare förutsättningar för att anse att överklagandeförbudet i förordningen om arbetsmarknadspolitiska program var tillämpligt eftersom det av 3 § andra stycket förvaltningslagen uttryckligen följer att bestämmelserna om överklagande i förvaltningslagen alltid tillämpas om det behövs för att tillgodose rätten till domstolsprövning av civila rättigheter och skyldigheter enligt artikel 6.1 i Europakonventionen. Förvaltningsrätten har vare sig i avvisningsbeslutet eller i yttrandet hit uppmärksammat förvaltningslagens bestämmelse.
Vid en samlad bedömning kan Justitiekanslern därför inte komma till någon annan slutsats än att förvaltningsrätten inte med stöd av principen om lagakraftvunna besluts orubblighet har haft fog för att underlåta att tillgodose SD:s rätt att få tillgång till domstolsprövning enligt artikel 6.1 i Europakonventionen. Förvaltningsrättens beslut att avvisa överklagandet innefattade därmed ett åsidosättande av SD:s rätt enligt artikel 6.1 i konventionen.
SD har haft möjlighet att överklaga förvaltningsrättens beslut men har avstått från detta. Enligt Justitiekanslerns mening borde det, mot bakgrund av utgången i målet Mendel samt med hänsyn till bestämmelsen i 3 § andra stycket förvaltningslagen, i och för sig ha funnits goda förutsättningar för SD att få framgång med ett överklagande och på så vis få tillgång till domstolsprövning. Som har angivits tidigare bör det normalt också krävas att den enskilde tar i anspråk de rättsmedel som står till buds.
I detta fall bedömer dock Justitiekanslern att det skulle föra för långt att kräva att SD skulle ha överklagat förvaltningsrättens avgörande. Justitiekanslern beaktar härvid följande. Såvitt känt fick SD inte del av Arbetsförmedlingens yttrande till förvaltningsrätten i vilket redogjordes bl.a. för utgången i Europadomstolens dom i målet Mendel. Förvaltningsrätten nämnde inte heller detta avgörande i sitt avvisningsbeslut. I avvisningsbeslutet angavs i stället uttryckligen att frågan om återkallelse var slutligen avgjord genom Arbetsförmedlingens beslut och att domstolen inte hade rätt att pröva det överklagade beslutet. SD företräddes inte av juridiskt skolat ombud och utredningen ger inte vid handen att han själv hade närmare kännedom om relevanta regler och domstolspraxis på det förvaltningsrättsliga området. Därtill kommer att såväl Arbetsförmedlingen som förvaltningsrätten dröjde mycket länge med sina respektive beslut med anledning av överklagandet. Den möjlighet till domstolsprövning som i princip förelegat genom ett överklagande framstår således inte som reell och effektiv i detta fall.
Under sådana omständigheter konstaterar Justitiekanslern sammanfattningsvis att SD:s grundläggande rätt till tillgång till domstolsprövning slutligt har åsidosatts.
Enligt artikel 13 i Europakonventionen ska den vars rättigheter enligt konventionen har åsidosatts ha tillgång till ett effektivt nationellt rättsmedel för att komma till rätta med överträdelsen. Det är inte möjligt att nu förebygga eller undanröja överträdelsen av rätten till domstolsprövning och SD har inte gottgjorts härför på annat sätt. Vad som återstår är ekonomisk ersättning för den skada som han kan ha lidit. Enligt Europadomstolens praxis föreligger det en stark men motbevisbar presumtion för att ett åsidosättande av rätten till domstolsprövning medför en ideell skada för den enskilde. Det är i detta fall inte tillräckligt att konstatera att en överträdelse har skett utan ekonomisk kompensation är påkallad.
Vid en samlad bedömning, med beaktande av främst Europadomstolens avgörande i målet Mendel, finner Justitiekanslern att ersättning bör utgå med 15 000 kr.
Med hänsyn Justitiekanslerns bedömning att förvaltningsrätten borde ha prövat överklagandet i sak bör det ankomma på Domstolsverket att utge ersättningen.
Justitiekanslern tillägger avslutningsvis följande. Målet i förvaltningsrätten har avgjorts av en förvaltningsrättsfiskal. Enligt bestämmelsen i 10 § förordningen (1996:382) med förvaltningsrättsinstruktion får en förvaltningsrättsfiskal bl.a. inte tilldelas arbetsuppgifter som kräver särskild erfarenhet. I förvaltningsrättens yttrande hit anges att målet avgjordes efter sedvanlig föredragning av en notarie som hade gjort en gedigen rättsutredning. Målet bedömdes vara av ”speciell karaktär” och förhållandevis mycket tid lades enligt förvaltningsrätten på diskussion och analys av rättsläget. Mot denna bakgrund finns det skäl att ifrågasätta om inte målets beskaffenhet i detta fall borde ha föranlett en prövning av en ordinarie domare i stället för att tilldelas en förvaltningsrättsfiskal. Justitiekanslern utgår från att lagmannen och chefsrådmännen fortsättningsvis uppmärksammar detta förhållande och vid behov ser över rutinerna för fördelningen av mål.