JK 6095-13-80
Remissyttrande över betänkandet Förbudet mot dubbla förfaranden och andra rättssäkerhetsfrågor i skatteförfarandet (SOU 2013:62)
(Departementets diarienummer Fi2013/3266)Genomgången av de förslag som läggs fram i betänkandet och de överväganden som görs där har skett med de utgångspunkter som Justitiekanslern främst har att beakta. Justitiekanslern har därför främst granskat förslagens förenlighet med Europakonventionens förbud mot dubbla förfaranden och dubbla straff. Justitiekanslern har inte i detalj granskat den lagtekniska utformningen av förslagen. Yttrandet följer i huvudsak förslagen som de presenteras i avsnitt 9 i betänkandet. Detta yttrande omfattar inte de övriga frågor som tas upp i betänkandet och där remissvaren ska lämnas senast den 23 januari 2014.
(Departementets diarienummer Fi2013/3266)
Sammanfattning
Justitiekanslern tillstyrker utredningens förslag om införandet av en ny lag om skattetillägg och tulltillägg i allmän domstol, ändringar i rättegångsbalken och anpassningar av den skatte- respektive tullrättsliga lagstiftningen syftande till att frågan om skatte- eller tulltillägg, i förekommande fall, ska handläggas tillsammans med brottsmisstankar avseende skattebrott respektive vissa tullbrott av åklagare och i allmän domstol.
För att den föreslagna nya ordningen ska kunna fungera är det av avgörande betydelse att Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket respektive Tullverket kontinuerligt samråder med varandra under handläggningen av enskilda ärenden och att det även på ett övergripande plan skapas förutsättningar för ett kontinuerligt kunskapsutbyte.
Justitiekanslern understryker vikten av att förslagen genomförs utan dröjsmål.
Justitiekanslern framhåller att systemet också fortsättningsvis måste bli föremål för en kontinuerlig uppföljning i syfte att undvika att oklarheter på nytt uppkommer om Europadomstolens eller EU-domstolens praxis hänförlig till förbudet mot dubbla förfaranden och dubbla straff förändras.
Närmare om skälen för Justitiekanslerns ställningstagande
Bakgrunden till och utgångspunkten för förslagen
Som utredningen konstaterar bör Europakonventionens förbud mot dubbel lagföring och dubbla straff, efter Europadomstolens förändrade praxis i avgörandet den 10 februari 2009 i Zolotukhin v. Russia (Application no. 14939/03), anses utgöra den yttersta gränsen vid bedömningen av hur det nationella systemet bör utformas.
Med hänsyn till att såväl Europakonventionens som EU-stadgans innebörd kan bli föremål för ytterligare utveckling i praxis finns det skäl att understryka vikten av att lagstiftaren kontinuerligt följer utvecklingen i Europadomstolen och EU-domstolen.
Justitiekanslern delar utredningens analys att det nuvarande svenska systemet brister främst i det att förfarandet för uttag av skattetillägg inte är tillräckligt samordnat med lagföringen för skattebrott. Justitiekanslern konstaterar att Europakonventionens förbud mot dubbel lagföring och dubbla straff inte reglerar hur strängt straffet för ett visst brott (gärning) får vara och i princip inte heller förbjuder att två påföljder åläggs den enskilde om detta sker i ett och samma förfarande. Att – som utredningen föreslår – den enskilde även fortsättningsvis ska kunna åläggas både skattetillägg och påföljd för skattebrott med anledning av samma oriktiga uppgiftslämnande (felaktighet eller passivitet) kan därför i sig inte antas komma i konflikt med konventionens förbud. Europakoventionen kräver inte att ett renodlat ”vägvalssystem” införs. En ordning som innebär att det i varje enskilt fall sker ett val mellan skattetillägg och straffrättslig lagföring för skattebrott framstår visserligen som en enklare ordning att genomföra och tillämpa men något konventionsrättsligt hinder mot att även fortsättningsvis kunna ålägga en och samma person såväl skattetillägg som straff för skattebrott föreligger inte utan valet är ytterst lagstiftarens. Justitiekanslern har inte någon erinran mot att ett system med dubbla sanktioner tillämpas även fortsättningsvis.
Justitiekanslern framhåller därtill att innebörden och räckvidden av Europakonventionens förbud mot dubbel lagföring inte är klarlagt när det gäller icke slutliga avgöranden. Enligt sin ordalydelse gäller förbudet i artikel 4.1 i sjunde tilläggsprotokollet till Europakonventionen mot att ett nytt förfarande inleds mot den som har blivit slutligt frikänd eller dömd för ett visst brott (gärning). I nuläget är det inte tydligt att t.ex. Skatteverkets beslut att påföra den enskilde skattetillägg – så länge skattetillägget inte har vunnit laga kraft – innebär att ett senare inlett parallellt straffrättsligt förfarande avseende skattebrott kommer i konflikt med förbudet mot dubbla förfaranden. Kärnan i det skydd som förbudet syftar till att upprätthålla är att den som har lagförts för ett brott ska kunna förlita sig på att den slutliga domen i det förfarandet är just slutlig. Den enskilde ska alltså inte behöva oroa sig för att på nytt bli lagförd när saken har prövats slutligt. I Zolotukhin-avgörandet uttrycks det nyss sagda enligt följande.
§ 83. The guarantee enshrined in Article 4 of Protocol No. 7 becomes relevant on commencement of a new prosecution, where a prior acquittal or conviction has already acquired the force of res judicata. At this juncture the available material will necessarily comprise the decision by which the first “penal procedure” was concluded and the list of charges levelled against the applicant in the new proceedings. […] The Court emphasises that it is irrelevant which parts of the new charges are eventually upheld or dismissed in the subsequent proceedings, because Article 4 of Protocol No. 7 contains a safeguard against being tried or being liable to be tried again in new proceedings rather than a prohibition on a second conviction or acquittal […].
Vid en extensiv tolkning av förbudet mot dubbel lagföring kan visserligen hävdas att parallella förfaranden som inte i tillräcklig utsträckning är samordnade med varandra skulle kunna anses otillåtna trots att ingetdera av dem har innefattat en slutligt prövning. För närvarande finns det dock inte något konventionsrättsligt svar på frågan vilken tidpunkt som ska utgöra brytpunkten (”the juncture”) för när ett nytt förfarande inte får inledas, när det inte föreligger ett första slutligt avgörande. Att konventionens förbud idag skulle omfatta även icke slutliga avgöranden är alltså inte tydligt och konventionen kan därför i sig inte anses utesluta att en prövning av frågor om skattetillägg respektive skattebrottsåtal handläggs i parallella – men tydligt samordnade – förfaranden. Därmed är dock inte sagt att en sådan ordning med beaktande bl.a. av annan nationell reglering är en lämplig lösning för anpassningen av det svenska systemet.
I likhet med utredningen bedömer Justitiekanslern att bokföringsbrott inte är att jämställa med skattebrott vid tillämpningen av Europakonventionens förbud mot dubbel lagföring och dubbla straff. (Se Högsta domstolens avgörande den 11 juni 2013 i mål nr B 4946-12 samt jfr Högsta domstolens mål nr B 5191-13 där prövningstillstånd meddelades den 13 november 2013 med anledning av Riksåklagarens överklagande.)
Som utredningen anför är likheterna mellan systemen för dels skattetillägg och straffrättslig påföljd för skattebrott, dels tulltillägg och tullrättsliga straffbestämmelser sådana att liknande överväganden gör sig gällande. Samma utformning bör därför väljas i fråga om systemet för tulltillägg som för skattetillägg.
En samlad sanktionsprövning
Med utgångspunkt i att både skatte- respektive tulltillägg och straffrättslig påföljd även fortsättningsvis ska kunna åläggas den enskilde med anledning av samma gärning (oriktiga uppgiftslämnande, felaktighet eller passivitet) delar Justitiekanslern utredningens bedömning att den samlade sanktionsprövningen ska ske i allmän domstol. På de skäl som utredningen har anfört är det inte lämpligt att den straffrättsliga lagföringen för skattebrott överlämnas till förvaltningsdomstol.
Bedömningen av om ett skatte- respektive tulltillägg avser samma felaktighet eller passivitet som en till åklagare anmäld brottsmisstanke – dvs. om fråga är om samma brott (gärning) i den mening som avses i Europakonventionen – kommer många gånger att bli komplicerad. Avgränsningarna av gärningsbegreppen inom skatterätten och straffrätten är inte desamma. För att systemet med bl.a. successiv förundersökningsbegränsning och återupptaget skatterättsligt förfarande ska fungera i praktiken krävs ett nära samarbete mellan åklagare och Skatteverket respektive Tullverket.
Den omständigheten att skattetillägg vid en samlad sanktionsbedömning kommer att prövas i allmän domstol bör inte föranleda att den administrativa sanktionsprövningen i samtliga fall flyttas till allmän domstol. Detta innebär att även om allmän domstol i de fall detta blir aktuellt kommer att självständigt pröva skattetilläggsfrågan så måste allmän domstol noga följa utvecklingen i förvaltningsdomstolarna, där huvudlinjerna i den administrativa praxisen alltjämt kommer att fastställas.
Det kan visserligen inte anses klarlagt att Europakonventionen kräver att, om ett skattetillägg har påförts en juridisk person och en fysisk person har krävts på betalning av skattetillägget genom ett rättsligt förfarande, åtal enligt skattebrottslagen inte får väckas mot honom eller henne för den felaktighet eller passivitet som ligger till grund för skattetillägget. Justitiekanslern finner dock inte skäl att motsätta sig att som föreslås i betänkandet även denna situation ska omfattas av de anpassningar som nu föreslås.
Justitiekanslern instämmer i utredningens bedömning att Skatteverkets anmälningsskyldighet enligt 17 § skattebrottslagen inte bör förändras, dvs. att anmälan ska ske så snart det finns anledning att anta att brott enligt skattebrottslagen har begåtts. Som utredningen föreslår bör också motsvarande regel införas när det gäller Tullverket.
Justitiekanslern delar utredningens bedömning att Europakonventionen inte kräver att Skatteverket och Tullverket ska vara förhindrade att ta ut skatte- eller tulltillägg, om en utredning om brott avslutas genom åklagarens beslut att inte inleda förundersökning, att lägga ner förundersökningen/inte väcka åtal eller om förundersökningsbegränsning. Justitiekanslern har därför inte någon erinran mot att förfarandet för uttag av skatte- eller tulltillägg i sådana situationer kan återupptas under den förutsättning som föreslås, nämligen att beslutet om skatte- eller tulltillägg fattas inom den föreskrivna tidsfristen, dvs. i någorlunda nära anslutning till det beslut genom vilket brottsutredningen avslutades.
Justitiekanslern instämmer i att det föreslagna systemet av försiktighetsskäl bör utformas med utgångspunkten att ett beslut om åtalsunderlåtelse är ett sådant beslut som hindrar ny lagföring. Som utredningen konstaterar bör ett sådant beslut dock normalt inte komma i fråga om gärningen också kan utgöra grund för skattetillägg eller tulltillägg.
Som framgår i avsnitt 9.14 i betänkandet avgränsas saken på olika sätt i skattetilläggsprocessen och brottmålsprocessen. Inom skatteförfarandet anses oriktig uppgift lämnad i och med att inkomstdeklarationen avlämnas men i res judicata-hänseende görs åtskillnad mellan olika felaktigheter eller passiviteter i deklarationen. Brottmålsdomens rättskraft omfattar däremot samtliga felaktigheter eller passiviteter som kan ha förekommit i en och samma inkomstdeklaration. Utredningen bedömer att det inte kommer i konflikt med Europakonventionen att felaktigheter eller passiviteter som i och för sig skulle omfattas av brottmålsdomens rättskraft men som inte varit föremål för straffrättsligt lagföring kan medföra skatte- eller tulltillägg. Justitiekanslern instämmer i och för sig i den bedömningen. Det finns dock skäl att understryka att Skatteverket och Tullverket i dessa avseende kommer att ställas inför komplicerade gränsdragningsfrågor, att det inte kan uteslutas att konventionens innebörd i detta hänseende kan komma att utvecklas och att den föreslagna ordningen därför måste utvärderas kontinuerligt.
Ett nära samarbete mellan åklagare och Skatteverket respektive Tullverket är en förutsättning för att det nya systemet ska kunna fungera på avsett sätt. Bestämmelserna om underrättelse i den föreslagna förordningen om skattetillägg och tulltillägg i allmän domstol m.m. bör om de noggrant åtföljs kunna säkerställa detta. Innan åtal har väckts, och saken i brottmålsprocessen har preciserats, förefaller det dock osäkert om nuvarande reglering av åklagarens beslutsfattande och motiveringsskyldighet i praktiken kommer att göra det möjligt för Skatteverket och Tullverket att avgöra om det är möjligt att gå vidare för att ålägga skattetillägg eller tulltillägg avseende andra felaktigheter eller passiviteter som kan ha förekommit inom ramen för den inkomstdeklaration som förundersökningen avser.
Handläggingen i allmän domstol
Justitiekanslern tillstyrker förslaget att frågan om skattetillägg och tulltillägg ska handläggas inom ramen för brottmålsrättegången, att handläggningen ska styras av de straffprocessuella reglerna i rättegångsbalken men att de materiella frågorna regleras av skatteförfarandelagen och tullagen. De olika beviskrav som gäller i fråga om ansvar för skattebrott respektive för att besluta om skattetillägg måste förutsättas kunna hanteras av allmän domstol. Det kan därvid understrykas att detta inte är en ny företeelse i allmän domstol; skilda beviskrav förekommer således regelmässigt när ett enskilt anspråk på skadestånd ska prövas tillsammans med ett åtal inom ramen för ett brottmål. Justitiekanslern vill dock särskilt understryka att domstolen, om frikännande dom meddelas men den enskilde påförs skattetillägg, tydligt måste ange vad som ha föranlett de skilda utgångarna (jfr vad Justitiekanslern uttalat i beslut den 24 september 2013 i dnr 1978-13-40 med där angivna hänvisningar till Europadomstolens praxis.)
Det framstår visserligen som mindre ändamålsenligt att ett överklagande som enbart avser skattetilläggsfrågan ska prövas i hovrätt och utan krav på prövningstillstånd. Detta blir dock en nödvändig följd av att något krav på prövningstillstånd inte gäller vid ett överklagande till kammarrätt och då någon möjlighet att överlämna mål mellan domstolsslagen inte föreligger.
Ersättning för kostnader för ombud, biträde eller utredning
Utredningen föreslår inte några ändringar i den offentlige försvararens uppdrag när frågan om skattetillägg handläggs tillsammans med skattebrottsmisstanken. Justitiekanslern har mot den bakgrunden inte någon synpunkt på förslaget i den delen men kan, med hänsyn till Justitiekanslerns särskilda roll enligt lagen (2005:73) om rätt för Justitiekanslern att överklaga vissa beslut – bl.a. såvitt avser ersättning till offentliga försvarare – behöva återkomma till ersättningsfrågorna i samband med yttrandet över kvarvarande frågor som behandlas i betänkandet.
Avslutande synpunkter
Högsta domstolens ställningstaganden i sina avgöranden från juni och juli 2013 samt Högsta förvaltningsdomstolens avgörande i oktober 2013 visar tydligt på de svårigheter som uppkommer och på rättstillämpningens begränsningar när nationell lagstiftningen kommer i konflikt med internationella åtaganden. Även om den nationella domstolen är behörig och inte kan avstå från att fatta beslut när det står klart att den nationella lagstiftningen inte längre är förenlig med Europakonventionen eller unionsrätten, kan en sådan situation endast i undantagsfall få en tillfredsställande lösning i rättstillämpningen. Det sagda illusteras väl här. Att Högsta domstolen, i de fall skattetillägg tidigare har påförts den enskilde, har funnit att hinder föreligger för straffrättslig lagföring i tiden efter Europadomstolens avgörande i målet Zolotukhin den 10 februari 2009 får till följd att många av de mest straffvärda gärningarna under en period om mer än fyra år inte kan föranleda straffrättsligt ansvar. Högsta domstolens beslut i juli 2013 innebär dessutom att resning i regel torde komma att beviljas. I sådana situationer föreskrivs för den som har avtjänat bl.a. fängelsestraff i 4 § lag (1998:714) om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder en rätt till ersättning av staten (för lidande, utgifter och inkomstförlust under frihetsberövandetiden). Motsvarande principer har av Högsta förvaltningsdomstolen ansetts tillämpliga om den straffrättsliga lagföringen har utgjort det första förfarandet, med resultat att ett skattetillägg som har påförts efter att åtal för skattebrott väckts har undanröjts. Följden i dessa fall kan då bli att ingen sanktion utgår för ett förfarande som har bedömts som så klandervärt att skattetillägg inte ensamt ansetts tillräckligt.
Som framgår av de förslag som lämnas i betänkandet är det fullt möjligt att utforma ett system som i allt väsentligt utgår från samma principer som gäller idag och som innebär att två sanktioner påförs om bara förfarandena samordnas. Följden av att ett sådant system ännu inte har införts är rättsolikhet och sannolikt också omfattande skadeståndskrav mot staten, trots att förutsättningarna för enskilda i allt väsentligt har varit helt förutsebara och sanktionerna varken var för sig eller sammantaget har kommit i konflikt med Sveriges åtaganden enligt Europakonventionen.
Mot denna bakgrund är det angeläget att de nödvändiga anpassningarna nu genomförs utan dröjsmål och att rättsutvecklingen i Europadomstolen och EU-domstolen fortsättningsvis kontinuerligt följs upp och analyseras.