Dir. 2006:36
Förbättrad samordning av utvecklingen av
Kommittédirektiv
Förbättrad samordning av utvecklingen av
standarder och grundfunktioner inom IT-
området
Dir.
2006:36
Beslut vid regeringssammanträde den 6 april 2006.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall bedöma och vid behov föreslå
förbättringar i formerna för samordning av utveckling av
standarder inom IT-området. Det gäller i första hand inom
staten men även i relation till kommun- och landstingssektorn
och näringslivet. Syftet är att underlätta utvecklingen och
användningen av IT-standarder av olika slag. Här ingår även
s.k. de facto-standarder, grundfunktioner, gemensamma krav-
specifikationer och liknande. Som underlag för detta skall
utredaren kartlägga nivåer och processer inom IT-
standardiseringsområdet. Utredaren skall beakta EG:s och andra
internationella och nationella regelverk på detta område och där
så behövs föreslå lämpliga former för samordning av svenska
ståndpunkter. Utredaren skall vidare undersöka hur standarder
och gemensamma kravspecifikationer påverkar aktörerna vid
offentlig upphandling och om en bättre samordning kan
stimulera innovationer genom upphandlingen och öka små-
företagens deltagande. Slutligen skall utredaren föreslå hur
användningen av öppen programvara i offentlig förvaltning kan
främjas. Utredaren skall redovisa sitt uppdrag till regeringen
senast 30 juni 2007.
2
Bakgrund
IT-politiken
Regeringen angav i IT-propositionen (prop. 2004/05:175) sin
avsikt att utreda formerna för samordning av politiken för
informationssamhället. Samordning för att öka informations-
teknikens genomslag och positiva effekter kan ske på flera sätt.
I propositionen framhölls särskilt behovet av gemensamma
grundfunktioner, specifikationer och standarder för att säker-
ställa exempelvis säker kommunikation, interoperabilitet (dvs.
att information lätt skall kunna föras mellan olika tekniska
miljöer), förenklat informationsutbyte och att offentlig
information är sökbar. Skälen för att samordningen behöver
förbättras är att IT-utvecklingen i stat, kommun och landsting i
huvudsak är marknads- och verksamhetsstyrd och att det kan
krävas delvis nya gemensamma tekniska, semantiska,
organisatoriska och legala strukturer och standarder för att få ut
mesta möjliga nytta av informationssamhället. Att särskild
uppmärksamhet bör riktas mot formerna för utveckling av
standarder hänger samman med att sådant arbete riskerar att
försummas eftersom det är tids- och resurskrävande och kan
uppfattas som en störning i den egentliga verksamheten i
företaget eller myndigheten. Vidare har avregleringen av
statliga tekniska affärsverk skapat behov av nya former av
samordning. Samordning är således ett medel för att förverkliga
IT-politikens delmål om kvalitet, tillväxt och tillgänglighet.
En utvärdering av IT-politiken, gjord av Institutet för
tillväxtpolitiska studier (ITPS, november 2003, refereras i prop.
2004/05:175) och andra studier visar att det saknas en nationell
strategi med tillräcklig omfattning och precision för samordnad
användning och utveckling av IT. Regeringens arbete för att
införa fungerande 24-timmarsmyndigheter och en samman-
hållen elektronisk förvaltning försvåras bl.a. av att myndig-
heters och sektorers IT-system ofta inte fungerar ihop med
varandra. Orsaken är bl.a. att de olika aktörerna inte använder
standarder, använder olika standarder eller gör olika tolkningar
av existerande standarder.
3
Förvaltningspolitiken
Regeringen beskriver mål och riktlinjer för en effektiv
förvaltning i den förvaltningspolitiska propositionen (prop.
1997/98:136). En av de fyra riktlinjerna är ”effektiv
informationsförsörjning”. Det framgår av propositionen att
statsförvaltningen bör effektivisera samverkan mellan myndig-
heter, med övrig offentlig sektor samt med EU-institutioner och
andra länders förvaltning.
Enligt förordningen (2005:860) med instruktion för Verket
för förvaltningsutveckling skall verket (Verva) verka för
samverkan mellan statliga myndigheter, mellan stat och
kommun och mellan statliga myndigheter och näringsliv. En av
Vervas uppgifter är att främja användningen av enhetliga
kvalitetskrav och riktlinjer för användningen av informations-
teknik och utveckla användbarheten av och tillgängligheten till
elektronisk information och elektroniska tjänster. Enligt
förordningen (2003:770) om statliga myndigheters elektroniska
informationsutbyte får Verva meddela föreskrifter i fråga om
standarder eller liknande krav som skall vara gemensamma för
elektroniskt informationsutbyte för myndigheter under
regeringen.
Samordningsfrågan är en viktig del av det nya verkets
uppgifter och utredarens arbete bör ske i nära samarbete med
verket.
Standarder för myndigheters tillgänglighet
Myndigheten för handikappolitisk samordning, Handisam, tar
fram riktlinjer för hur de statliga myndigheterna genomför
handikappolitiken enligt förordning (2001:526). Vid inrättandet
av Handisam betonade regeringen vikten av att strategiska
standardiseringsfrågor som rör tillgänglighet för människor med
funktionsnedsättning hanteras inom ramen för samordnings-
myndighetens uppdrag.
Utredarens arbete bör ske i samråd med Handisam.
4
Standardisering i samverkan med näringslivet
Standarder är privaträttsliga dokument för frivillig användning
av marknadens aktörer. Det kan även i lag anges att vissa
standarder skall användas vid t.ex. upphandling eller reglering.
Ett exempel på detta ges i 2 kap. 3 § lagen (2003:389) om
elektronisk kommunikation, av vilken det framgår att
verksamheter som är anmälningspliktiga enligt den lagen skall
tillämpa sådana standarder som Europeiska gemenskapernas
kommission angivit som obligatoriska. I prop. 2004/05:175
(avsnitt 15.22.1) beskrivs framför allt den formella
standardiseringsprocessen som karakteriseras av öppenhet och
opartiskhet, möjlighet för alla intressenter att delta och att
standarderna skall kunna användas på immaterialrättsligt
rimliga villkor. Standardisering drivs av de intressenter som vill
ha en standard, primärt av aktörer på marknaden men även av
myndigheter på områden av allmänt intresse. Sådan
standardisering växer fram dels med de formella
standardiseringsorganen som forum, dels i ett antal
specialiserade fackorgan och dels genom att stora företag och
offentliga verksamheter i kraft av sin dominerande ställning
lyckas få sina egna lösningar att bli standard, s.k. de facto-
standard.
Mångfalden av organ som arbetar med standardisering på
IT-området samt de arbetsformer som Comité Européen de
Normalisation (CEN) har valt för det politiskt initierade
standardiseringsarbetet inom e-Europa har resulterat i att inget
svenskt organ har en samlad överblick över det pågående
arbetet. Den formella IT-standardiseringen bedrivs på
internationell nivå bl.a. i International Standards Organisation
(ISO), International Electrotechnical Commission (IEC) och
International Telecommunication Union (ITU) som på
europeisk nivå motsvaras av CEN samt Comité Européen de
Normalisation Electrotechnique (CENELEC) och The European
Telecommunications Standards Institute (ETSI). I ISO, delar av
IEC samt CEN representeras Sverige av Swedish Standards
Institute (SIS), i IEC och CENELEC av Svenska Elektriska
5
Kommissionen (SEK), i ITU av Post- och telestyrelsen (PTS)
och i ETSI av Information Technology Standardisation (ITS).
Det område där PTS och ITS huvudsakligen är verksamma,
dvs. elektronisk kommunikation, är föremål för särskild EG-
lagstiftning vilket normalt inte är fallet inom övriga delar av IT-
området. Europeisk standard (EN) blir automatiskt eller efter
särskilt beslut nationell standard i medlemsländerna.
SIS, SEK och ITS har utsetts att representera Sverige av
Sveriges Standardiseringsråd (SSR), som är ett för staten och
Svenskt Näringsliv gemensamt organ med uppgift att bl.a.
främja standardisering. Via SSR kanaliseras ett statsbidrag till
de svenska standardiseringsorganisationerna. Bidraget, som
2006 uppgår till cirka 29 miljoner kronor (utgiftsområde 24,
Näringsliv), skall medverka till att Sverige har en organisation
som på ett effektivt sätt kan tillvarata svenska intressen i det
internationella och europeiska standardiseringsarbetet. För att
stödja enskilda projekt på olika områden bidrar statliga
myndigheter och organ med cirka 15 miljoner kronor direkt till
berört svenskt standardiseringsorgan. Till SSR har SSR
Konsumentråd knutits. Rådet har i uppgift att stärka
konsumenternas och andra användargruppers deltagande i
standardiseringsverksamheten och främja användarintresset i
detta arbete. Av statsbidraget till SSR går 3 miljoner kronor till
detta arbete. Staten ger vidare ett bidrag till paraply-
organisationen Sveriges Konsumentråd bl.a. för rådets del-
tagande i standardiseringsarbetet. Detta bidrag uppgår under
2006 till cirka 3,6 miljoner kronor.
ISO bedriver ett omfattande standardiseringsarbete på IT-
området, i vissa delar i egen regi men i huvudsak tillsammans
med sin systerorganisation på det elektrotekniska området, IEC.
ISO och IEC driver sedan drygt 15 år arbete med IT-
standardisering i en gemensam teknisk kommitté (Joint
Technical Committe 1, JTC 1). ISO och CEN samarbetar inom
många områden vilket leder till att global standard också blir
europeisk standard. Det gäller exempelvis inom transporter,
hälso- och sjukvård och geografisk information.
Kommunikation inom och mellan IT-system i bl.a. företag
och myndigheter sker i tilltagande utsträckning över Internet
6
med Internet Protocol (IP). Inom denna sektor agerar Internet
Engineering Task Force (IETF) på internationell nivå för att
sätta standarder för IP-baserade tjänster och kommunikation.
Standarder inom detta och några andra områden inom IT tas
alltså inte fram inom ramen för de tidigare nämnda
standardiseringsorganen.
Ett flertal EG-direktiv, exempelvis på miljöområdet, berör
standardisering inom IT och informationshantering, bl.a. det
ännu ej antagna Inspire-direktivet, som handlar om geografisk
information.
Ett annat direktiv som kan nämnas är Europaparlamentets
och rådets direktiv 2003/98/EG av den 17 november 2003 om
vidareutnyttjande av information från den offentliga sektorn,
som skall förenkla för medborgare och företag att få tillgång till
offentlig information. Regeringen ser för närvarande över vilka
regler och riktlinjer som kan behöva anpassas till direktivet.
Frågor som kan resas är exempelvis hur data enkelt skall kunna
kommuniceras, något som förutsätter att det inom offentlig
förvaltning finns system som bygger på gemensamma grunder
och begrepp.
Inom ramen för EU:s projekt e-Europa har Europeiska
kommissionen initierat ett betydande standardiseringsarbete, ett
arbete som i hög utsträckning berör den offentliga sektorn (e-
förvaltning, e-hälsa, e-lärande etc.). Detta arbete bedrivs i form
av s.k. CEN-workshops där det svenska deltagandet i vissa
projekt samordnas av det nationella organet SIS, i andra inte. I
IT-propositionen (prop. 2004/05:175) påpekar regeringen att
inget svenskt organ har full överblick över arbetet eller ansvar
för nationell samordning bland intressenterna. Detta gäller dock
framförallt områden med IT-behov utanför telekomsektorn.
Behovet av förbättrad samordning av de svenska insatserna
förefaller vara mindre på telekomområdet – standardiserings-
arbetet på detta område inom ITU och ETSI berör färre
offentliga aktörer i Sverige, aktörer vilkas huvudsakliga verk-
samhet också ligger inom telekomområdet.
Inom informationssäkerhetsområdet finns det flera
standarder både för produkter och för ledning av informations-
säkerhetsarbetet. Statens roll och ansvarsfördelningen i
7
standardarbetet har bl.a. behandlats i Informationssäkerhets-
utredningens slutbetänkande Informationssäkerhetspolitik –
organisatoriska konsekvenser (SOU 2005:71).
Trafikutskottet uttalar i sitt betänkande (2005/06:TU4) med
anledning av prop. 2004/05:175 att en samlad överblick från
svensk utgångspunkt över det internationella standardiserings-
arbetet på IT-området bör ske och att deltagandet från
myndigheterna kan behöva förstärkas.
De facto-standarder, gemensamma termer och grundfunktioner
Genom sina krav på öppenhet för deltagande och insyn samt
fastställda procedurer, med bl.a. remissförfaranden och
omröstning bland de nationella organen, upplever industrin ofta
den formella standardiseringen som långsam och ineffektiv.
Detta har bidragit till framväxten av de facto-standardisering,
dvs. när företag och offentliga verksamheter i kraft av sin
dominerande ställning lyckas få sina egna lösningar att bli
standard.
Regeringen anger i IT-propositionen (prop. 2004/05:175, s.
101–105) att det måste finnas grundfunktioner och
specifikationer som är gemensamma inom hela förvaltningen
för att skapa förutsättningar för och underlätta utvecklingen av
en sammanhållen förvaltning som utformar sina tjänster med
utgångspunkt från medborgares och företagares behov. Detta
blir särskilt viktigt när det gäller utvecklingen av elektroniska
tjänster så att information kan utbytas enkelt och säkert. Vidare
framförs i det s.k. strategiprogrammet för IT- och telekom-
branschen (Näringsdepartementet, 9 december 2005) förslag om
att grundfunktioner skall utredas.
Inom den offentliga sektorn som IT-användare och
upphandlare fattas beslut om gemensamma kravspecifikationer
och liknande som i praktiken blir de facto-standarder. Det gäller
ofta områden där den offentliga sektorn bedriver egen
produktion eller på annat sätt är djupt involverad såsom radio-
och TV-sektorn och sjukvården. Det är utöver Verva flera
myndigheter som är aktiva i sådant standardiseringsarbete.
Några exempel är Myndigheten för skolutveckling, Social-
8
styrelsen, Lantmäteriverket och Datainspektionen liksom
aktörer i den kommunala sektorn, t.ex. Sveriges Kommuner och
Landsting. Inom området informationssäkerhet är flera andra
myndigheter berörda, såsom Krisberedskapsmyndigheten, PTS
och Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll (Swedac).
Ett viktigt inslag i standardiseringen är strävandena mot en
gemensam terminologi. I detta syfte ger staten (utgiftsområde
24, Näringsliv) bidrag till AB Terminologicentrum (TNC), för
2006 cirka 3,9 miljoner kronor samt dessutom 1,5 miljoner
kronor för uppbyggandet av en rikstermbank.
Standarder och upphandling
Upphandling är ett område där standarder, allmänt vedertagna
produktbeskrivningar samt gemensamma kravspecifikationer är
betydelsefulla. Upphandling är därmed ett viktigt område för
samverkan inom den offentliga sektorn. Den offentliga sektorn
är en betydelsefull köpare av bl.a. IT-system. I innovations-
strategin Innovativa Sverige (Ds 2004:36), som utbildnings-
och näringsministrarna presenterade sommaren 2004, anges att
framväxten av ny och innovativ verksamhet gynnas av
kompetent upphandling driven av stora kunder med höga krav.
Vidare sägs att upphandlingsinstrumentet bör bli skarpare och i
större utsträckning samordnas av tydliga beställare som kan
artikulera de behov som skall tillgodoses.
Den offentliga sektorn bör alltså i sin upphandlingsroll ha
tillräcklig kompetens att ställa ändamålsenliga krav och ha
förmåga till samordning inför upphandlingar som berör flera
myndigheter. Offentlig upphandling kräver ofta samarbete
mellan olika myndigheter. Ramavtal är en vanlig form men
även andra former kan användas, t.ex. samverkan i fram-
tagandet av gemensamma kravspecifikationer inför den enskilda
upphandlingen.
Det kan inom områden som utvecklas snabbt, som IT-
området, finnas en spänning mellan formella standarder och en
pågående produktutveckling. Vissa de facto-standarder för-
svårar användning av formella eller industriellt överenskomna
standarder. I idealfallet skall standarden vara framsynt och ge
9
utrymme för innovationer men samtidigt vara tillräckligt
specifik för att t.ex. möjliggöra att olika system kan kombineras
med varandra. Standarder och andra former av vedertagna
specifikationer kan också bidra till att få med fler småföretag i
de offentliga upphandlingarna. Betydelsen av standarder och
gemensamma kravspecifikationer för en effektiv och
innovationsfrämjande upphandling framkommer bl.a. genom
EG:s nya upphandlingsregler. Dessa möjliggör hänvisning inte
bara till tekniska specifikationer i form av europeiska standarder
utan även till andra prestations- eller funktionskrav. I många
typer av upphandlingar, där hela system upphandlas och i s.k.
funktionsupphandlingar, kan formella standarder behöva
kompletteras med andra typer av funktionskrav för att det skall
gå att upphandla en väl fungerande helhet eller nå en viss
ändamålsenlig funktion.
Det finns dock ett behov av att analysera hur standarder kan
eller bör användas på bästa sätt och hur detta kan göras i
kombination med andra typer av kravspecifikationer. Syftet är
att på bästa sätt utforma offentliga upphandlingar på IT-området
som tillgodoser beställarens behov av ändamålsenliga produkter
till bra priser och även leverantörernas intresse av att få
avsättning för nya, bättre lösningar som ett resultat av
innovationer.
Öppen programvara
Med öppen programvara avses programvara där källkoden är
fritt tillgänglig och där programmet fritt får användas,
undersökas, förändras, kopieras och distribueras av alla. Öppen
programvara behöver dock inte vara kostnadsfri och omfattas i
allmänhet också av licensregler. I IT-propositionen (prop.
2004/05:175) framför regeringen bedömningen att
användningen bl.a. av öppna programvaror (öppen källkod) bör
främjas och löpande följas upp. För- och nackdelar för offentlig
förvaltning med att använda öppna programvaror samt lämpliga
handlingslinjer för Sverige inför arbetet inom EU när det gäller
användning av öppna programvaror bör utredas. Regeringen
bedömer vidare att användning av öppna programvaror, liksom
10
av öppna standarder (som tas fram inom standardiserings-
organen), kan vara ett sätt för offentlig sektor att minska
kostnaderna för IT-användningen och beroendet av proprietära
programvaror, dvs. programvaror där rätten att t.ex. förändra
koden förbehålls någon, t.ex. en leverantör. En ökad
användning av öppen programvara kan också bidra till att
främja konkurrensen på programvaruområdet.
Statskontoret har kartlagt användningen av öppen
programvara i offentlig förvaltning och arbetat fram en
upphandlingspolicy för programvara samt genomfört
upphandlingar av ramavtal som omfattar öppna programvaror
av olika slag. Den nya myndigheten Verva har tagit över
Statskontorets roll i dessa frågor. Det kan vidare nämnas att
Sveriges Kommuner och Landsting tillsammans med
Stockholms läns landsting har öppnat webbplatsen
Programverket för att sprida öppna program som utvecklats
inom offentlig sektor samt verka för en ökad användning och
utveckling av öppna program.
Allmänt om uppdraget
Inom standardiseringsarbetet finns det en nationell, en
europeisk och en global dimension, liksom en växelverkan
mellan privata och offentliga aktörer på olika nivåer. Inom den
organisatoriska struktur som i dag har det delade ansvaret för
IT-standardiseringen är arbetet mycket mångfasetterat, vilket
leder till brister i överblick och slagkraft.
När det gäller att utveckla svenska ståndpunkter i samband
med EU-initiativ om nya IT-standarder skall utredaren bl.a.
beakta det nationellt gränsöverskridande administrativa
samarbetet mellan myndigheter inom EU:s medlemsstater och
de krav som detta ställer på standardisering.
Verva har en viktig roll i samordningen inom staten liksom i
samordningen mellan stat och kommuner, landsting och
näringsliv. Ett exempel på gemensamma infrastrukturella frågor
är utvecklingen av elektroniska identifikationssystem (e-
legitimationer), som främjats framförallt genom Statskontorets
ramavtal.
11
Utredarens uppdrag innefattar standarder för såväl den
mjuka (program, terminologi, information, tjänster etc.) som
den hårda infrastrukturen. Det bör påpekas att begreppet IT-
området avser båda slagen av infrastruktur.
Uppdraget
Utredaren skall mot bakgrund av det anförda utreda formerna
för ytterligare samordning när det gäller arbetet med standarder,
gemensamma grundfunktioner, kravspecifikationer och
liknande inom IT-området och föreslå hur formerna kan
utvecklas. Om det finns skäl för en förändrad reglering eller
organisation skall utredaren överväga hur en sådan bör utformas
och lämna de författnings- och organisationsförslag som
behövs. Uppdraget har fyra huvuddelar.
1. Svenska intressenters roll i det internationella standardi-
seringsarbetet på IT-området
a. Utredaren skall ge en samlad överblick över det svenska
deltagandet i det internationella standardiseringsarbetet på IT-
området.
b.
Utredaren skall kartlägga behovet av samordning av
deltagandet från svenska myndigheter och offentliga organ i IT-
standardiseringen och föreslå lämpliga samordningsformer för
att få fram samlade svenska ståndpunkter. Samordningen gäller
såväl horisontellt mellan olika aktörer som vertikalt t.ex. inom
nyckelmyndigheter. Behovet av samordning med industrin och
andra privata aktörer bör beaktas.
2.
Samordning av de facto-standarder inom offentlig
förvaltning och samspelet med den kommunala sektorn och
näringslivet
a. Utredaren skall utreda hur samordnings- och samverkans-
formerna i IT-standardiseringsfrågor kan utvecklas vidare på
den övergripande nivån utifrån den roll som e-nämnden haft,
vilken övertagits av Verva. Bland annat skall utformningen och
användningen av s.k. grundfunktioner belysas.
b. Utredaren skall göra en genomgång av samordningen i
standardiseringsfrågor inom olika sektorer. Tre myndigheter
med nyckelfunktioner inom respektive sektors IT-arbete nämns
12
i prop. 2004/05:175, nämligen Socialstyrelsen, Myndigheten för
skolutveckling och Lantmäteriverket. En genomgång skall
göras av om dessa och andra myndigheter med liknande roller
har en tillräckligt tydlig samordningsroll när det gäller
standardiseringsarbetet och om arbetsfördelningen gentemot
Verva är tillräckligt klar. Vidare skall utredaren undersöka om
liknande samordnande myndigheter behöver pekas ut inom
andra sektorer, bl.a. med beaktande av det utökade
administrativa samarbetet med myndigheter i EU:s medlems-
stater.
3.
Standardiseringsarbetets betydelse för offentlig
upphandling
a. Standarder och gemensamma kravspecifikationer är viktiga
inom den offentliga upphandlingen, vilken regleras i lagen
(1992:1528) om offentlig upphandling. Med anledning av nya
EG-direktiv om offentlig upphandling (2004/17/EG och
2004/18/EG) har Upphandlingsutredningen haft i uppdrag att
lämna förslag till hur direktiven skall genomföras i svensk rätt
(dir. 2004:47 och 2005:39). Upphandlingsutredningen har
lämnat sina förslag i ett delbetänkande (SOU 2005:22) och ett
slutbetänkande (SOU 2006:28). Utredaren skall översiktligt
beskriva hur förekomsten av IT-standarder och gemensamma
kravspecifikationer påverkar aktörerna i den offentliga upp-
handlingen.
b. Utredaren skall vidare undersöka om en bättre samordning
kan stimulera innovationer genom upphandlingen och öka
småföretagens deltagande. Om detta visar sig vara fallet skall
utredaren föreslå hur en ökad samordning av IT-
standardiseringen inför upphandling kan förbättra den offentliga
upphandlingen, stimulera innovationer i näringslivet och öka
småföretagens deltagande samt därmed förbättra möjligheterna
för den offentliga sektorn att dra nytta av bra lösningar.
4.
Främjande av öppen programvara inom offentlig
förvaltning
a.
Utredaren skall överväga för- och nackdelar för olika
verksamheter i offentlig förvaltning med att använda öppen
programvara samt lämna förslag om användningen av öppen
programvara inom offentlig förvaltning bör främjas och i så fall
13
hur detta skall ske. Utredaren skall även ge förslag till lämpliga
handlingslinjer inför arbetet inom EU angående användning av
öppen programvara.
Uppdragets genomförande och tidplan
Utredaren skall samråda med Verva, Sveriges Kommuner och
Landsting och de nationella standardiseringsorganisationerna
(SIS, SEK och ITS). Vidare skall utredaren samråda med
statliga myndigheter med särskilt ansvar för standardfrågor
inom respektive sektor, t.ex. Handisam, Socialstyrelsen, Lant-
mäteriverket och Myndigheten för skolutveckling. Vidare bör
arbetet bedrivas i kontakt med företrädare för verksamhets-
ledningar inom stat, kommun och landsting som har praktiska
erfarenheter av samordningsfrågor i samband med införande
och drift av IT-system, med myndigheter i övrigt som deltar i
standardiseringsarbetet samt med näringslivsorganisationer.
Utredarens eventuella förslag skall kostnadsberäknas och
förslag på finansiering lämnas.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag till regeringen senast
30 juni 2007.
(Näringsdepartementet)