Dir. 2006:84
Förstärkt skydd för personer som utsätts för
Kommittédirektiv
Förstärkt skydd för personer som utsätts för
hot eller förföljelse
Dir.
2006:84
Beslut vid regeringssammanträde den 6 juli 2006
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda vilka skyddsåtgärder
som är lämpligast för att förstärka skyddet för personer som
utsätts för hot eller förföljelse. Utredaren skall också överväga
om det finns ett behov av ett kompletterande ekonomiskt stöd i
vissa fall då personer utsätts för upprepade, allvarliga hot eller
annan allvarlig brottslighet i sådan omfattning att deras
livssituation påtagligt påverkas.
I uppdraget ingår bl.a. att
– belysa hur lagen om besöksförbud tillämpas och föreslå
förändringar som kan leda till en bättre och mer ändamålsenlig
användning av besöksförbud,
– överväga och lämna förslag på en rättslig lösning som medger
att besöksförbud kan kontrolleras med elektronisk övervakning,
– överväga och lämna förslag som syftar till att underlätta
vardagen för personer med skyddade personuppgifter och
överväga om dagens metoder för att skydda hotade och
förföljda personers personuppgifter är ändamålsenliga eller om
det finns behov av förändringar av det nuvarande regelverket,
– överväga om ett generellt tillämpligt sekretesskydd för
bostadsadresser m.m. hänförliga till hotade och förföljda
personer bör omfatta beteckningar på fastigheter och tomträtter,
– analysera straffbestämmelsernas tillämplighet vid upprepade
trakasserier och förföljelser (stalkning) och överväga om
2
lagstiftningen bör förändras för att förstärka skyddet mot sådana
beteenden,
– analysera vilka verktyg de brottsbekämpande myndigheterna
har för att bekämpa upprepade trakasserier och förföljelser och
överväga behovet av ytterligare åtgärder för att förebygga och
förhindra sådana samt förbättra stödet till offren för sådana
trakasserier och förföljelser.
Behovet av att förstärka skyddet
Många personer i Sverige blir någon gång i livet förföljda av
någon som hotar dem eller på annat sätt trakasserar dem, till
exempel genom ovälkomna besök, genom att ringa upprepade
gånger på telefon och genom att skicka brev eller e-post med
kränkande innehåll. Dessa kontakter uppfattas ofta som
störande, hotfulla, kränkande och skrämmande genom både sitt
innehåll och sin omfattning. Företeelsen benämns ibland
stalkning, från engelskans stalking, vilket närmast kan
översättas med förföljelse.
Det finns också människor i Sverige som lever under
ständiga och mycket allvarliga hot om angrepp mot sitt liv, sin
hälsa, frihet eller frid. Kvinnor som lever eller har levt
tillsammans med en man som systematiskt utsätter dem för
misshandel och andra övergrepp utgör en stor andel av denna
grupp. Många gånger utsätts också barn, både genom att de
själva blir direkta offer för våld och genom att de blir vittnen till
våld och andra övergrepp.
Att personer hotas och förföljs är ett allvarligt
samhällsproblem. Den psykiska ohälsa som skapas av hot och
förföljelse kan många gånger vara betydande. Regeringen anser
att det är ytterst angeläget att hotade och förföljda människor får
det skydd och den hjälp de behöver från samhället. Det är
samhällets uppgift att på bästa sätt skydda och hjälpa personer
som lever i rädsla på grund av hot och förföljelse. Olika former
av hot och förföljelse kräver olika åtgärder för att på bästa sätt
motverka dem.
Regeringen har under flera år vidtagit en mängd åtgärder för
att förbättra samhällets stöd och skydd för kvinnor som utsätts
3
för våld. Till exempel har nya regler i lagen (1988:688) om
besöksförbud införts för att förstärka möjligheterna att ge dessa
kvinnor skydd. Vidare har en ny straffbestämmelse införts om
grov kvinnofridskränkning och stora resurser satsats på kvinno-
och brottsofferjourer. Det viktiga arbetet med att skydda hotade
och förföljda människor måste fortsätta och regeringen avser nu
att genom flera olika åtgärder ytterligare förstärka skyddet.
Det finns mycket kvar att göra för att förstärka skyddet för
till exempel kvinnor och barn som trakasseras och förföljs eller
personer som hotas på grund av sitt ursprung, sin
trosbekännelse eller sin sexuella läggning. Ett första steg för att
förstärka utsatta personers skydd har tagits genom regeringens
proposition Personsäkerhet (prop. 2005/06:138, bet.
2005/06:JuU36, rskr. 2005/06:297) där det föreslås att särskilt
personsäkerhetsarbete får bedrivas beträffande vittnen och
andra hotade personer. Som Personsäkerhetsutredningen har
konstaterat i betänkandet Ett nationellt program om
personsäkerhet (SOU 2004:1) är situationen speciell när det
gäller att skydda någon som vittnar i ett mål om grov eller
organiserad brottslighet. Det är emellertid också angeläget att
skydda andra grupper i samhället som i dag lever under hot om
våld eller andra former av förföljelse av en närstående eller
andra personer. Ett förstärkt skydd för dessa personer bör
kanske vara annorlunda utformat än när det handlar om att
bedriva ett särskilt personsäkerhetsarbete för att skydda
personer som lämnar uppgifter i samband med utredningar om
allvarlig brottslighet. Skyddet skall dock vara lika effektivt.
En hotad och förföljd person utsätts inte bara för mänskligt
lidande utan drabbas också ofta av ekonomiska problem. För att
förbättra livskvaliteten och vardagslivet för dessa personer
bedömer regeringen att det är angeläget att ta ett samlat grepp
som innefattar flera olika områden och frågeställningar. De
olika områdena och frågeställningarna hänger ihop med
varandra och bör utredas i ett sammanhang.
4
Besöksförbud kan göras mer effektivt
Lagen (1988:688) om besöksförbud tillkom som ett led i arbetet
med att begränsa mäns våld mot kvinnor. Det grundläggande
syftet med lagen är att förebygga brott, skapa trygghet för och
skydda personer som förföljs och trakasseras. I förarbetena till
lagen framgår det tydligt att en utgångspunkt för dess
tillämpning är kvinnor som utsatts för våld eller hot i ett
förhållande och där mannen fortsätter att trakassera och förfölja
kvinnan efter separationen från honom eller när han friges från
ett fängelsestraff (prop. 1987/88:137). Men besöksförbud kan
givetvis användas i andra fall, till exempel för en granne,
hyresvärd eller i en samkönad relation. Det är vanligast att
kvinnor ansöker om besöksförbud mot män som de har eller har
haft en nära relation med. Lagen har på senare år ändrats genom
att nya former av besöksförbud har tillkommit, nämligen
besöksförbud avseende gemensam bostad, utvidgat
besöksförbud och särskilt utvidgat besöksförbud.
Brottsförebyggande rådet (Brå) har vid flera tillfällen
utvärderat användningen av lagen och dess effekter (se Brå-PM
1989:2, stencil 1995-05-02 och Rapport 2003:2). Brå har under
2004 på nytt fått regeringens uppdrag att under en treårsperiod
utvärdera lagen och dess användningsområde och effekter
(Ju2004/6171/KRIM). I juni 2005 presenterade Brå en
delrapport från det pågående uppdraget (Nya regler om
besöksförbud, Brå 2005). Uppdraget skall slutredovisas i mars
2007.
Brås utvärderingar har visat att det finns vissa brister i
arbetet med besöksförbud beträffande riskbedömningar,
uppföljning och information om besöksförbud till dem som
berörs av förbudet.
Rikspolisstyrelsen har på regeringens uppdrag, efter samråd
med Riksåklagaren, tagit fram riktlinjer för hot- och
riskbedömningar i ärenden om våld i nära relationer. Inom
ramen för uppdraget utarbetade Rikspolisstyrelsen även rutiner
och riktlinjer för polisens arbete med ärenden om besöksförbud.
Uppdraget resulterade i rekommendationer som skickades till
landets polismyndigheter under sommaren 2004 och som sedan
5
publicerades under titeln Polisiära hot- och riskbedömningar
(RPS-rapport, 2005:1).
Regeringen har tidigare övervägt att införa en ordning där
besöksförbud kan kontrolleras med hjälp av elektronisk
övervakning. I samband med de senaste ändringarna av lagen
om besöksförbud behandlade även regeringen frågan om
elektronisk övervakning av besöksförbud (se prop. 2002/03:70).
Regeringen konstaterade att det är angeläget med åtgärder som
kan leda till att besöksförbud efterlevs och som skapar ökad
trygghet för de personer som skall skyddas med sådana förbud.
Regeringen konstaterade vidare att elektronisk övervakning av
besöksförbud är en sådan åtgärd (prop. 2002/03:70 s. 64 f.).
Regeringens sammanfattande bedömning var dock att
elektronisk kontroll av besöksförbud med den teknik som då
fanns att tillgå inte kunde bli effektiv med mindre än att den
som skulle övervakas var tvungen att underkastas så ingripande
inskränkningar att det inte framstod som acceptabelt.
Rikspolisstyrelsen har därefter fått i uppdrag att undersöka och
analysera olika tekniska lösningar som skall kunna användas för
elektronisk övervakning av besöksförbud (Ju2005/7159/KRIM).
Uppdraget skall redovisas senast den 31 december 2006. Inom
ramen för uppdraget skall Rikspolisstyrelsen testa tekniska
lösningar och ge förslag på hur en organisation inom polisen
skall vara uppbyggd för att kunna ansvara för administration
och bevakning av elektronisk övervakning. Det är regeringens
ambition att de problem som har varit sammanlänkade med
teknikens begränsningar skall kunna undanröjas genom
uppdraget. Det finns därför anledning att nu ta initiativ till
förnyade överväganden när det finns förbättrade tekniska och
praktiska förutsättningar för elektronisk övervakning av
besöksförbud.
En viktig förutsättning för att arbetet med besöksförbud skall
fungera väl är att lagen om besöksförbud är utformad på ett
ändamålsenligt sätt. Lagen om besöksförbud har varit i kraft i
nästan 20 år. Mot bakgrund av detta och de brister som Brå har
funnit finns det anledning att överväga om det behövs några
förändringar i lagstiftningen för att säkerställa att
förutsättningarna för tillämpningen är så goda som möjligt. Det
6
finns även anledning att överväga olika åtgärder som kan vidtas
för att antalet överträdelser av meddelade besöksförbud skall
minska. Elektronisk övervakning kan vara en sådan åtgärd. En
annan fråga som bör övervägas är vilken myndighet som skall
vara beslutsbehörig när det gäller besöksförbuden.
Skyddade personuppgifter – problem och åtgärder
I vissa fall utnyttjas adressuppgifter och liknande uppgifter för
att hota och förfölja en person. Olika åtgärder kan vidtas för att
skydda en person som är utsatt för personförföljelse. ”Skyddade
personuppgifter” är Skatteverkets samlingsrubrik för de olika
skyddsåtgärderna sekretessmarkering, kvarskrivning och
fingerade personuppgifter inom folkbokföringen.
En enskild som anser att dennes personuppgifter bör
omfattas av sekretess kan ansöka om att Skatteverket skall
införa en s.k. sekretessmarkering för dessa uppgifter i
folkbokföringen. En sådan markering utgör ingen slutlig
prövning av sekretessfrågan utan är bara en varningssignal om
att en noggrann sekretessprövning skall göras om de markerade
uppgifterna begärs ut.
I olika sammanhang har framkommit att myndigheter har
tolkat det faktum att ett sekretesskydd har fungerat under en
längre tid som att det inte längre finns behov av skydd, trots att
det i själva verket fortfarande gör det. Här bör närmare
undersökas i vilken omfattning detta sker och om det finns
behov av åtgärder för att undvika att sekretessmarkeringar tas
bort för tidigt.
Om en person flyttar och av särskilda skäl kan antas bli
utsatt för brott, förföljelser eller allvarliga trakasserier på annat
sätt kan han eller hon medges att efter flytten vara folkbokförd
på den gamla folkbokföringsorten, s.k. kvarskrivning (16 §
folkbokföringslagen [1991:481]). Vid kvarskrivning anges i
folkbokföringsregistret personen som ”på församlingen
skriven” och som postadress anges adressen till det skattekontor
som har beviljat kvarskrivningen. Uppgifter om den
kvarskrivnes riktiga adress och uppehållsort omfattas av
sekretess enligt 7 kap. 15 § första stycket sekretesslagen.
7
Om en person riskerar att bli utsatt för allvarlig brottslighet
som riktar sig mot dennes liv, hälsa eller frihet och personen
inte kan ges tillräckligt skydd genom kvarskrivning eller på
annat sätt, kan han eller hon medges att använda andra uppgifter
om sig själv än de verkliga (fingerade personuppgifter).
Huvudregeln är att medgivandet gäller för obegränsad tid, men
det får även begränsas till viss tid. Medgivande att använda
fingerade personuppgifter får även omfatta familjemedlemmar
som personerna bor varaktigt tillsammans med (1 § lagen
[1991:483] om fingerade personuppgifter).
Personer som medgetts kvarskrivning upplever stora
praktiska problem i vardagslivet eftersom de inte kan avslöja
sin rätta adress. Svårigheterna innefattar alltifrån problem med
att få ett arbete och att starta ett eget företag till att barn till
personer som är kvarskrivna berövas möjligheten att leva ett
normalt liv, till exempel genom att de inte kan ta hem kamrater
och inte kan få ett lånekort på biblioteket. Här finns ett behov
av att överväga hur situationen för dessa personer, såväl vuxna
som barn, kan underlättas. Det bör särskilt utredas om
vardagslivet för personer med kvarskrivning skulle underlättas
om fingerade personuppgifter används i stället och om det bör
bli lättare att medges fingerade personuppgifter i stället för
kvarskrivning. Härvid måste givetvis beaktas de problem och
nackdelar som finns beträffande fingerade personuppgifter.
Även andra alternativ skall övervägas.
Sekretess – ett mer omfattande skydd?
Riksdagen har på regeringens förslag nyligen beslutat att det
skall införas en ny sekretessbestämmelse till skydd för förföljda
personer (prop. 2005/06:161, bet. 2005/06:KU35, rskr.
2005/06:336). Bestämmelsen skall träda i kraft den 1 oktober
2006. Bestämmelsen skall gälla inom hela den offentliga
förvaltningen för uppgifter om enskilds bostadsadress,
telefonnummer och andra liknande uppgifter som kan lämna
upplysning om var den enskilde bor eller som kan användas för
att komma i kontakt med den enskilde samt motsvarande
uppgifter om närstående till den enskilde, om det av särskild
8
anledning kan antas att den enskilde eller någon honom eller
henne närstående kan komma att utsättas för våld eller annat
allvarligt men om uppgiften röjs.
I den aktuella propositionen uttalade regeringen att eftersom
en uppgift om fastighetsbeteckning kan avslöja var den enskilde
bor är en fastighetsbeteckning i princip att jämställa med en
adressuppgift. Motsvarande resonemang kan föras om
tomträttsbeteckningar. Regeringen ansåg dock att det kan finnas
många fall då en sådan uppgift är offentlig enligt dagens
reglering och där den bör vara det även fortsättningsvis, till
exempel i mål om bättre rätt till fastighet. Regeringen uttryckte
vidare svårigheter att på föreliggande beredningsunderlag
avgöra i vilka fall det kan finnas skäl att låta en beteckning på
fastighet eller tomträtt omfattas av den nya bestämmelsens
tillämpningsområde. För att undvika att bestämmelsen skulle få
ett alltför vitt tillämpningsområde uttalade regeringen att ett
undantag för sådana uppgifter borde göras.
Här finns således ett behov av att gå vidare, närmare
analysera och överväga om, och i så fall i vilken utsträckning,
det nämnda sekretesskyddet bör omfatta även beteckningar på
fastigheter och tomträtter.
Övriga åtgärder mot upprepade trakasserier och förföljelser
I juni 2005 fick Brå i uppdrag av regeringen att ta fram ett
kunskapsunderlag avseende vissa typer av förföljelser
(stalkning). I uppdraget ingick att beskriva företeelsen och dess
omfattning samt lämna förslag till åtgärder i syfte att förebygga
och motverka förföljelse av detta slag. I februari 2006
presenterade Brå resultatet i rapporten Stalkning i Sverige.
Omfattning och åtgärder (Rapport 2006:3).
Studien visar att många människor i Sverige har varit utsatta
för upprepade trakasserier någon gång i sitt liv och att sådana
trakasserier kan vara mycket skrämmande och obehagliga för
dem som utsätts.
Två tredjedelar av offren har uppgett att de på något sätt är
bekanta med gärningsmannen. Kvinnor uppges vara mer utsatta
för våld i samband med trakasserierna och mer skrämda än
9
männen. Vanligaste motiven för trakasserierna är enligt de
utsatta personerna att den trakasserande personen vill återuppta
eller inleda ett förhållande.
Brås studie tyder på att upprepade trakasserier och
förföljelser döljer sig bakom många polisanmälningar om olaga
hot, ofredande och våld mot kvinnor. Enligt Brå är dock varken
lagstiftningen eller rättsväsendet riktigt väl anpassade för att
hantera sådana beteenden. Lagstiftningen tar i begränsad
utsträckning hänsyn till att det anmälda brottet är en del av ett
upprepat mönster av nedbrytande trakasserier. Brå pekar på
ändringar i strafflagstiftningen som kan göras för att höja
straffvärdet eller utvidga det kriminaliserade området
beträffande stalkning. Enligt Brå arbetar dessutom inte polisen
systematiskt för att undersöka om anmälan gäller ett upprepat,
pågående mönster av handlingar.
Av Brås rapport framgår att ett stort antal personer varje år
blir utsatta för upprepade trakasserier och förföljelser. Många
av dem som drabbas känner rädsla och obehag och skadas såväl
psykiskt som fysiskt av förföljelsen. Förföljelserna eller
trakasserierna upplevs ofta som både skrämmande och
obehagliga och omöjliggör i vissa fall en normal livsföring.
Kränkningen av offrets integritet är i vissa fall betydande. I
riksdagen har vid ett par tillfällen motioner väckts i frågan om
behov av en förändrad lagstiftning om upprepade trakasserier
och förföljelser.
Mot denna bakgrund finns skäl att se över skyddet för offer
för upprepade trakasserier och förföljelser och utreda om
ytterligare åtgärder kan behöva vidtas för att motverka detta.
Behovet av ekonomiskt stöd
I propositionen Stöd till brottsoffer (prop. 2000/01:79) uttalade
regeringen att det kan anses rimligt att samhället i speciella fall
ger ekonomisk hjälp till den som på grund av förföljelse eller
risk för allvarlig brottslighet tvingas hemlighålla sitt namn och
sin adress och därigenom drabbas av extraordinära kostnader.
Vidare uttalade regeringen att ersättning kan vara lika
motiverad exempelvis vid kvarskrivning som då någon fått
10
medgivande att använda fingerade personuppgifter. Något
förslag lämnades dock inte. Regeringen konstaterade att det är
viktigt att frågan om ersättning till dem som är i behov av skydd
behandlas uttömmande och i ett sammanhang.
I delbetänkandet av Personsäkerhetsutredningen, Nationell
handlingsplan mot våld i nära relationer (SOU 2002:71),
föreslogs bl.a. ändringar i skadeståndslagen och
brottsskadelagen som innebär att den som begår brott som
innefattar våld eller hot eller annat allvarligt angrepp mot en
närstående eller tidigare närstående skall ersätta målsägandens
kostnader för åtgärder som behövs för att skydda sig mot
ytterligare sådan brottslighet. Målsäganden skall, enligt
förslaget, kunna få brottsskadeersättning för motsvarande
kostnader. Som exempel anges byte av lås. Flera
remissinstanser har påpekat att detta torde följa redan av
gällande regler. Betänkandet bereds inom Regeringskansliet.
I slutbetänkandet av Personsäkerhetsutredningen (SOU
2004:1) föreslås inte bara bestämmelser om att särskilt
personsäkerhetsarbete skall få bedrivas för särskilt hotade
personer. I betänkandet föreslås också att ekonomisk ersättning
bör kunna lämnas till de personer som omfattas av det nya
personsäkerhetsprogrammet. Men även andra personer som
riskerar att utsättas för brottslighet som riktar sig mot liv, hälsa,
frihet eller frid föreslås få rätt till sådan ersättning. Som
exempel anges personer utsatta för mycket allvarligt våld i en
nära relation.
Riksdagen har på regeringens förslag nyligen beslutat att
staten skall kunna betala ut ersättning till den som omfattas av
personsäkerhetsåtgärder, t.ex. hotade vittnen (prop.
2005/06:138, bet. 2005/06:JuU36, rskr. 2005/06:297).
Bestämmelsen trädde i kraft den 1 juli i år. Bestämmelsen
innebär dock inte att även till exempel kvinnor utsatta för våld i
en nära relation, som inte omfattas av särskilt
personsäkerhetsarbete, skall omfattas av möjligheten till
ekonomisk ersättning. I propositionen anges att frågan om
huruvida ersättning även skall kunna lämnas till hotade
personer som inte är föremål för särskilt personsäkerhetsarbete
bereds vidare inom Regeringskansliet.
11
Den som utsätts för hot och förföljelse kan drabbas av svåra
ekonomiska påfrestningar. Det kan till exempel vara svårt att
utföra normalt arbete för den som måste hålla sig gömd och den
som tvingas lämna sitt hem kan behöva ordna ny bostad.
Genom socialförsäkringssystemen har många människor
som inte kan arbeta av olika skäl möjlighet till ersättning. I sista
hand finns rätt till försörjningsstöd från socialnämnden. För
skador som orsakas genom brott kan det vidare finnas rätt till
brottsskadeersättning. Det kan dock finnas behov av att
komplettera det ekonomiska stöd som lämnas till hotade och
förföljda personer, i de fall dessa utsätts för upprepade,
allvarliga hot eller annan allvarlig brottslighet i sådan
omfattning att deras livssituation påtagligt påverkas.
Det är lämpligt att frågan om ersättning behandlas inom
ramen för en utredning om förstärkt skydd för personer som
utsätts för hot och förföljelse och därmed närmare utreds och
analyseras.
Uppdraget
Utredaren skall utreda vilka skyddsåtgärder som är lämpligast
för att förstärka skyddet för personer som utsätts för hot eller
förföljelse. Utredaren skall också överväga om det finns ett
behov av ett kompletterande ekonomiskt stöd i vissa fall då
personer utsätts för upprepade, allvarliga hot eller annan
allvarlig brottslighet i sådan omfattning att deras livssituation
påtagligt påverkas.
De särskilda frågor som beskrivs nedan skall ingå i
utredningen. Det står utredaren fritt att ta upp även andra frågor
inom ramen för utredningsuppdraget.
Besöksförbud
Utredaren skall belysa hur lagen (1988:688) om besöksförbud
tillämpas. I den mån utredaren kan konstatera att lagen inte
tillämpas på ett ändamålsenligt sätt skall förbättringar föreslås. I
detta sammanhang bör Brås utvärderingar utgöra underlag för
utredarens överväganden. En särskild fråga för utredaren är i
12
vilka fall besöksförbud meddelas respektive när sådant förbud
inte meddelas. Utredaren skall redogöra för vilka faktorer som
påverkar bedömningen av behovet av besöksförbud i olika fall.
En fråga som bör ägnas uppmärksamhet är i vilken utsträckning
som beslut om besöksförbud föregås av en strukturerad
riskbedömning. Utredaren skall även redogöra för hur polisens
och åklagarnas arbete med besöksförbud bedrivs.
En särskilt viktig fråga för utredaren är att föreslå åtgärder
som kan leda till att antalet överträdelser av meddelade
besöksförbud minskar. Möjligheten att kontrollera
besöksförbud med elektronisk övervakning kan vara en sådan
åtgärd. Utifrån de tekniska lösningar som Rikspolisstyrelsen
kommer att redovisa den 31 december 2006 skall utredaren
föreslå en lämplig rättslig lösning för att elektronisk
övervakning av besöksförbud skall kunna bli verklighet.
Utredaren får även föreslå andra åtgärder som kan leda till att
antalet överträdelser av besöksförbud kan minska. Frågan om
vilken myndighet som skall vara behörig när det gäller beslut
om besöksförbud skall även övervägas.
Slutligen skall utredaren se över den lagtekniska och
språkliga utformningen av lagen. Syftet är att lagen skall vara
ändamålsenligt och tydligt utformad.
Skyddade personuppgifter
Utredaren skall närmare beskriva den problematik som kan
uppstå i vardagen för personer som har skyddade
personuppgifter. Även problem för dessa personers barn och
övriga anhöriga skall belysas.
Med utgångspunkt i beskrivningen av problematiken skall
utredaren lämna förslag som syftar till att underlätta vardagen
för personer med skyddade personuppgifter.
Utredaren skall, med beaktande av utredningens förslag för
att underlätta vardagen för personer med skyddade
personuppgifter, överväga om det bör bli lättare för dessa att
medges fingerade personuppgifter i stället för s.k.
kvarskrivning. Härvid skall beaktas de nackdelar och den
problematik som finns både beträffande kvarskrivning och
13
fingerade personuppgifter. Flera olika alternativ skall
övervägas.
Vidare skall utredaren undersöka om sekretesskyddet för
hotade och förföljda personer i vissa fall hävs för tidigt och om
det finns behov av åtgärder för att undvika detta.
I denna del av uppdraget skall utredaren samråda med
Skatteverket och Socialstyrelsen.
Sekretess för fastighetsbeteckning?
Utredaren skall undersöka i vilka fall uppgifter om fastighets-
och tomträttsbeteckningar är offentliga enligt dagens reglering
och väga för- och nackdelar med en sådan ordning även
fortsättningsvis. Utifrån denna analys skall utredaren överväga
om, och i så fall i vilken utsträckning, det av riksdagen
beslutade generellt tillämpliga sekretesskyddet för
bostadsadresser m.m. hänförliga till hotade och förföljda
personer även bör omfatta beteckningar på fastigheter och
tomträtter.
Övriga åtgärder
Många av de gärningar som utgör upprepade trakasserier eller
förföljelser är straffbara, exempelvis som ofredande, olaga hot,
hemfridsbrott, olaga intrång, skadegörelse eller överträdelse av
besöksförbud. Utredaren skall analysera straffbestämmelsernas
tillämplighet vid upprepade trakasserier och förföljelser.
Utredaren skall också, mot bakgrund av analysen och vad som
framkommit i Brås rapport Stalkning i Sverige, överväga om
lagstiftningen bör förändras för att förstärka skyddet mot
upprepade trakasserier och förföljelser.
Utredaren skall analysera vilka verktyg de
brottsbekämpande myndigheterna har för att bekämpa
upprepade trakasserier och förföljelser och överväga behovet av
ytterligare åtgärder för att förebygga och förhindra detta samt
förbättra stödet till offren. Förslagen kan gälla såväl
lagstiftningsreformer som andra åtgärder.
Utredaren skall följa beredningen av det förslag till
straffskärpningsgrund som kommittén om hot och våld mot
14
förtroendevalda har föreslagit i betänkandet Jakten på makten
(SOU 2006:46).
Ekonomiskt stöd
Utredaren skall analysera de möjligheter till ekonomiskt stöd
från samhället som finns för hotade och förföljda personer. Mot
bakgrund av den analysen skall utredaren överväga om det finns
ett behov av ett kompletterande ekonomiskt stöd i vissa fall då
personer utsätts för upprepade, allvarliga hot eller annan
allvarlig brottslighet i sådan omfattning att deras livssituation
påtagligt påverkas. Här avses främst de fall då en person hotas
av allvarlig brottslighet som riktar sig mot hans eller hennes
eller en närståendes liv, hälsa, frihet eller frid.
Utredaren skall ta hänsyn till vad regeringen uttalat i
propositionerna Stöd till brottsoffer (prop. 2000/01:79) och
Personsäkerhet (prop. 2005/06:138).
Om utredaren kommer fram till att ekonomiskt stöd skall
kunna lämnas till vissa personer som utsätts för hot eller annan
allvarlig brottslighet skall förslag lämnas avseende bl.a. till
vilken krets av personer och under vilka förutsättningar
ekonomiskt stöd skall kunna lämnas, vilken myndighet som
skall pröva frågan om sådant stöd, hur stödet skall beräknas,
beskattningskonsekvenser samt frågan om det ekonomiska
stödet skall kunna utmätas.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredningen skall genomföras efter samråd med berörda
myndigheter och organisationer. I uppdraget ingår även att
studera och beskriva vilka lösningar som andra jämförbara
länder har valt när det gäller att skydda hotade och förföljda
personer.
Utredaren skall lägga fram förslag på hur förändringar bör
utformas. I den utsträckning de föreslagna åtgärderna kräver
författningsändringar skall utredaren lämna förslag på sådana.
Utredaren skall redovisa förslag till finansiering i de delar
utredningens förslag innebär ökade kostnader eller minskade
15
intäkter för det allmänna och redovisa förslagens betydelse för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet samt för
jämställdhet mellan kvinnor och män.
Överväganden och förslag som rör barn skall ta sin
utgångspunkt i konventionen om barnets rättigheter. Där det är
relevant skall utredaren göra en analys av vilka konsekvenser
förslagen får för barn.
Uppdraget skall redovisas senast den 30 september 2008.
Om utredaren anser det lämpligt kan någon del eller flera delar
av uppdraget redovisas i ett eller flera delbetänkanden.
(Justitiedepartementet)