Dir. 2006:85
Modernisering av hyreslagen
Kommittédirektiv
Modernisering av hyreslagen
Dir.
2006:85
Beslut vid regeringssammanträde den 20 juli 2006.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall se över reglerna i 12 kap.jordabalken
(hyreslagen) och vissa frågor i den hyresrättsliga lagstiftningen
i övrigt.
I utredarens uppdrag ingår att se över bestämmelserna om
hyresgästernas inflytande vid förbättrings- och ändringsarbeten.
Utredaren skall vidare uppmärksamma vissa frågor som
gäller förfarandet vid uppsägning av hyresavtal till hyrestidens
utgång och på grund av särskilt allvarliga störningar.
Även vissa andra frågor som gäller hyreslagstiftningen skall
utredas, däribland om hyresgästers rätt att installera parabolan-
tenner eller liknande anordningar bör stärkas och vad som bör
krävas för att en lägenhet skall anses så förstörd att hyresavtalet
skall anses förfallet.
I uppdraget ingår också att se över lagen (1975:1132) om
förvärv av hyresfastighet m.m. och bostadsförvaltningslagen
(1977:792).
I utredarens uppdrag ingår dessutom att göra en genom-
gripande språklig och redaktionell översyn av hyreslagen.
Utredaren skall lämna de författningsförslag som övervägan-
dena ger anledning till.
Bakgrund och uppdrag
Bestämmelser om hyra finns framför allt i 12 kap.jordabalken
(hyreslagen). Jordabalken trädde i kraft den 1 januari 1972. De
2
principer som ligger till grund för bestämmelserna i hyreslagen
antogs dock redan genom 1968 års hyresreform (se prop.
1968:91, 3LU 50 och rskr. 286).
Bland annat mot bakgrund av utvecklingen på bostadsmark-
naden och vissa problem som har gjort sig gällande finns det nu
anledning att göra en översyn av vissa hyresrättsliga frågor. En
särskild utredare bör därför utses och ges följande uppdrag.
Allmänt
Utredaren skall i första hand ta upp de frågor som anges nedan.
Utredaren får dock ta upp även andra frågor om hyra som
aktualiseras under utredningsarbetet, om det bedöms motiverat
och det finns utrymme för det under utredningstiden.
Om översynen ger vid handen att det finns behov av författ-
ningsändringar, skall utredaren lägga fram förslag till sådana.
Hyresgästinflytande vid förbättrings- och ändringsarbeten
Reglerna om hyresgästinflytande vid ombyggnad innebär att en
hyresvärd får utföra en förbättrings- eller ändringsåtgärd i en
lägenhet om hyresgästen godkänner åtgärden eller hyresnämn-
den lämnar tillstånd till den. Med förbättringsåtgärd avses en
standardhöjande åtgärd som har en inte obetydlig inverkan på
lägenhetens bruksvärde (se 18 d § hyreslagen).
Den 1 april 2002 ändrades principerna för den intresseav-
vägning som skall göras vid prövningen av om det är oskäligt
mot hyresgästen att åtgärden vidtas (se prop. 2001/02:41, bet.
2001/02:BoU3 och rskr. 2001/02:143). Syftet med ändringen
var att stärka hyresgästernas inflytande över sådana arbeten.
Enligt de tidigare reglerna skulle hyresvärdens intresse av att
vidta en viss åtgärd vägas mot det intresse hyresgäster i allmän-
het kan antas ha av att åtgärden inte vidtas. I praxis ansågs att
hyresgäster i allmänhet har intresse av att erhålla en modern ny-
byggnadsstandard. Hyresvärdarna beviljades därför i regel till-
stånd att utföra förbättringsarbeten som innebar att lägenheterna
försågs med en sådan standard. Lagändringen innebar att hyres-
värdens intresse i stället skall vägas mot de skilda hyresgäst-
intressen som talar i motsatt riktning (t.ex. att bevara en äldre
3
och väl fungerande inredning eller att undvika hyreshöjning). I
samband med ändringen uttalade regeringen att det kunde
finnas anledning att vidta ytterligare lagstiftningsåtgärder, om
praxis på området inte utvecklas i önskvärd riktning (se prop.
2001/02:41 s. 23–26).
Hyresgästorganisationer och andra intressenter har hävdat att
rättspraxis inte har förändrats nämnvärt efter lagändringen. En
genomgång av ett antal avgöranden från Svea hovrätt och ett
par hyresnämnder som har gjorts inom Justitiedepartementet
talar i samma riktning. Det framstår således som om lagänd-
ringen inte har fått den betydelse som var åsyftad. Bestämmel-
serna bör därför ändras eller förtydligas.
Mot denna bakgrund skall utredaren närmare undersöka hur
reglerna tillämpas och överväga hur bestämmelserna kan juste-
ras för att stärka hyresgästernas inflytande (jfr även Boverkets
rapport år 2003 Bättre koll på underhåll). En utgångspunkt för
översynen skall vara att hyresvärdarna även i framtiden skall ha
goda förutsättningar att bedriva en långsiktigt rationell
fastighetsförvaltning. Utredaren skall särskilt överväga följande
frågor.
Enligt praxis är det hyresvärdens uppgift att göra de tekniska
och fastighetsekonomiska bedömningar som bestämmer när, på
vilket sätt och i vilken omfattning förbättrings- och ändrings-
arbeten skall vidtas. Från hyresgästhåll har det framförts att
även hyresgästernas förslag till hur en ombyggnad kan genom-
föras bör beaktas. I många fall föredrar hyresgästerna mindre
genomgripande renoveringar än hyresvärden. Det kan finnas an-
ledning att ta hänsyn till alternativa lösningar till hyresvärdens
förslag i större utsträckning än vad som sker i dag. Utredaren
skall därför överväga om det är möjligt och lämpligt att låta
hyresnämnden beakta hyresgästernas tekniska och fastighets-
ekonomiska bedömningar i större utsträckning än vad som sker
i dag. Vid övervägandena skall utredaren särskilt ta hänsyn till
att hyresvärden i egenskap av fastighetsägare bör ha ett bety-
dande inflytande över åtgärderna.
När hyresvärden vill utföra förbättrings- och ändrings-
arbeten, skall han eller hon skriftligen meddela de berörda
hyresgästerna detta (se 18 e § hyreslagen). Lagtexten ställer inte
4
några särskilda krav på meddelandets innehåll. I förarbetena
anges att det är naturligt att hyresvärden informerar om bl.a.
hyran sedan åtgärden har genomförts (se prop. 2001/02:41 s. 21
och prop. 1996/97:30 s. 70 och 93). Inte alla hyresvärdar lämnar
uppgifter om beräknad hyreshöjning (jfr SOU 2000:76 s. 117
f.). Även om det knappast är lämpligt att införa en ordning där
hyresvärden i efterhand är bunden av en uppgift om framtida
hyra (jfr prop. 2001/02:41 s. 21), skall utredaren överväga om
det bör införas krav på att meddelandet alltid skall innehålla en
uppgift om den beräknade förändringen av hyran.
Den hyreshöjning som en renoveringsåtgärd kan antas med-
föra är ofta den enskilt viktigaste faktorn för en hyresgäst vid en
ombyggnad. Enligt förarbetena till 2002 års lagändring är
hyreshöjningen ibland en faktor som bör tillmätas avgörande
vikt, ibland inte. Ju större hyreshöjning en åtgärd kan antas
föranleda, desto starkare skäl bör hyresvärden rimligen kunna
visa på om han eller hon likväl vill att åtgärden skall genom-
föras (se prop. 2001/02:41 s. 25 och 69–71). Det finns tecken på
att hyreshöjningens storlek vid den intresseavvägning som
hyresnämnden gör inte tillmäts den betydelse som var avsedd
vid 2002 års reform. Utredaren skall därför överväga om det
finns behov av att ändra eller förtydliga gällande bestämmelser
så att den beräknade hyreshöjningen får större betydelse än i
dag vid hyresnämndens prövning av om det är oskäligt mot
hyresgästen att en viss åtgärd genomförs.
Förfarandet vid uppsägning till hyrestidens utgång
Vid hyra av bostadslägenhet är utgångspunkten att hyresrätten
är förverkad om hyresgästen dröjer med att betala hyran mer än
en vecka efter förfallodagen (se 42 § första stycket 1 hyres-
lagen). Att hyresrätten är förverkad innebär att hyresvärden kan
säga upp hyresavtalet att upphöra omedelbart.
Om hyresrätten är förverkad på grund av dröjsmål med
betalning av hyran och hyresvärden önskar skilja hyresgästen
från lägenheten, måste hyresvärden i samband med uppsäg-
ningen sända en underrättelse till hyresgästen om att han eller
hon får tillbaka lägenheten om hyran betalas inom tre veckor –
den s.k. återvinningsfristen – och en underrättelse till social-
5
nämnden om uppsägningen och anledningen till denna. Hyres-
gästen har rätt att få tillbaka hyresrätten, om han eller hon
betalar hyran inom återvinningsfristen (se 44 § första stycket 1
hyreslagen). Hyresgästen kan även återfå hyresrätten om social-
nämnden inom återvinningsfristen skriftligen meddelar hyres-
värden att den åtar sig betalningsansvaret för hyran (se 44 §
fjärde stycket 1 hyreslagen).
Ett hyresavtal kan också sägas upp att upphöra med upp-
sägningstid, dvs. till hyrestidens utgång. Om så har skett, har
hyresgästen rätt till förlängning av avtalet, utom när det
föreligger en besittningsbrytande grund. En besittningsbrytande
grund är att hyresgästen har åsidosatt sina förpliktelser i så hög
grad att avtalet skäligen inte bör förlängas (se 46 § första
stycket 2 hyreslagen). Upprepade betalningsdröjsmål innebär
enligt praxis normalt att hyresgästen anses ha åsidosatt sina
förpliktelser i så hög grad att avtalet inte skäligen bör förlängas
(jfr RBD 1975:5).
Vid en uppsägning till hyrestidens utgång på grund av
dröjsmål med betalning av hyran behöver någon underrättelse
inte sändas till socialnämnden.
Frågan om hyresgästen i samband med en uppsägning till
hyrestidens utgång bör erbjudas möjlighet att behålla lägen-
heten om han eller hon inom viss tid vidtar rättelse och om
underrättelse om uppsägningen bör sändas till socialnämnden
har övervägts av Kommittén för hemlösa. Kommittén ansåg att
en uppsägning som sker till hyrestidens utgång och som
grundas på att hyresgästen har åsidosatt sina förpliktelser i så
hög grad att avtalet skäligen inte bör förlängas alltid skall
föregås av en skriftlig anmodan till hyresgästen om rättelse och
att hyresgästen genom att vidta rättelse skall kunna undgå
uppsägning. Vidare ansåg kommittén att socialnämnden skall
underrättas om uppsägningen. Kommittén lämnade inte något
förslag till författningsreglering (SOU 2001:95 s. 174 och 175).
Utredaren skall mot denna bakgrund överväga om det för
uppsägning som sker till hyrestidens utgång på grund av
dröjsmål med betalning av hyran – på motsvarande sätt som
gäller vid uppsägning av hyresavtal i förtid – bör införas ett
system med underrättelse till hyresgästen om möjlighet att vidta
6
rättelse inom viss tid och underrättelse till socialnämnden om
uppsägningen.
Utredaren skall vid övervägandena särskilt beakta barnfamil-
jernas situation och intressen (jfr SOU 2005:88, särskilt s. 181–
183 och 195).
Om utredaren lämnar förslag till författningsändringar, skall
utredaren även överväga om motsvarande ändringar bör göras i
bestämmelserna i bostadsrättslagen (1991:614) om uppsägning
på grund av upprepade försummelser med betalning av års-
avgiften (jfr prop. 2003/04:94 s. 13).
Förfarandet vid uppsägning p.g.a. särskilt allvarliga störningar
När en hyresgäst använder sin lägenhet, är han eller hon skyldig
att se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar
som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars
försämra deras bostadsmiljö att de skäligen inte bör tålas
(störningar i boendet). Om det förekommer störningar i
boendet, skall hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse att se till
att störningarna omedelbart upphör samt, om denne är en
bostadshyresgäst, underrätta socialnämnden i den kommun där
lägenheten är belägen om störningarna (se 25 § hyreslagen).
Hyresrätten är förverkad – och hyresvärden berättigad att säga
upp avtalet att upphöra omedelbart – om hyresgästen inte vidtar
rättelse utan dröjsmål efter tillsägelse (se 42 § första stycket 6
hyreslagen jämförd med 25 § hyreslagen).
Om störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn till deras
art eller omfattning, s.k. särskilt allvarliga störningar, är hyres-
rätten förverkad även om någon tillsägelse om rättelse inte har
skett. Vid sådana störningar får uppsägning ske även utan
föregående underrättelse till socialnämnden. En kopia av upp-
sägningen skall dock skickas till socialnämnden (se 25 § tredje
stycket och 42 § första stycket 6 och fjärde stycket hyreslagen).
Reglerna om att det vid särskilt allvarliga störningar inte
behöver sändas någon rättelseanmaning till hyresgästen eller
underrättelse till socialnämnden har ifrågasatts. Kommittén för
hemlösa ansåg att reglerna bör tas bort och framhöll att
personer som har gjort sig skyldiga till grava störningar i
boendet tveklöst är i stort behov av insatser från socialtjänstens
7
sida och att störningarna kan vara ett utslag av allvarliga
missförhållanden i familjen och vittna om allvarligt sjukdoms-
tillstånd (SOU 2001:95 175–177).
Mot denna bakgrund skall utredaren kartlägga vilka åtgärder
som vidtas vid särskilt allvarliga störningar i boendet. Utredaren
skall därvid även belysa socialtjänstens insatser. Utifrån
resultatet av kartläggningen skall utredaren ta ställning till om
undantagen från kraven på att hyresvärden skall ge hyresgästen
tillsägelse att se till att störningarna upphör och sända
underrättelse till socialnämnden bör vara kvar eller inte.
Utredaren skall vid ställningstagandet beakta de sociala skydds-
aspekter som gör sig gällande men även närboendes intresse av
trygghet i sitt boende och skydd mot störningar.
Om utredaren finner att undantagen inte bör vara kvar, skall
utredaren ta ställning till om det bör gälla samma bestämmelser
för särskilt allvarliga störningar som för andra slag av
störningar i boendet eller om det bör gälla andra bestämmelser
för särskilt allvarliga störningar.
Om utredaren lämnar förslag till författningsändringar, skall
utredaren även överväga om motsvarande ändringar bör göras i
bestämmelserna i bostadsrättslagen om uppsägning på grund av
särskilt allvarliga störningar (jfr prop. 2003/04:94 s. 11).
Rätten att installera parabolantenn eller liknande anordning
Hyreslägenheter förses med TV-signaler på olika sätt, bl.a.
genom anslutning till kabel-TV-nät. Det är också vanligt att
hyresgäster installerar egna parabolantenner. I allmänhet har
hyresvärdar inte något att invända mot att hyresgäster installerar
egna parabolantenner. Ibland har hyresgästers installationer av
parabolantenner dock inte varit förenliga med hyresvillkoren. I
en tvist om förlängning av hyresavtal som nyligen avgjordes av
Svea hovrätt ansågs att hyresgäster i tre lägenheter som i strid
med regler i sina avtal hade installerat parabolantenner och efter
tillsägelse inte avlägsnat dem hade åsidosatt sina förpliktelser i
så hög grad att deras hyresavtal inte borde förlängas (se Svea
hovrätts beslut 2005-12-20 i mål nr ÖH 8786-04).
Utredaren skall mot denna bakgrund studera vilka tekniska
lösningar som finns för hyresgäster att ta del av TV-sändningar
8
och vilka som kan förväntas finnas i framtiden. Utredaren skall
vidare studera hur vanligt det är att hyresgäster inte kan ta del
av de TV-program som de önskar ta del av därför att de inte får
installera egna parabolantenner och inte heller erbjuds andra
tekniska lösningar för det. Utredaren skall också uppmärk-
samma hur vanligt det är att hyresgäster, trots att andra
lösningar erbjuds, önskar installera egna paraboler, av t.ex.
kostnadsskäl. Mot bakgrund av vad som framkommer vid
studien skall utredaren överväga om hyresgästers rätt att
installera egna parabolantenner eller motsvarande anordningar
bör stärkas.
En särskild fråga som utredaren skall uppmärksamma är
rätten till förlängning av hyresavtal vid uppsägning på grund av
installation av parabolantenn. Utredaren skall överväga om
reglerna är utformade på ett lämpligt sätt eller om rätten till
förlängning bör stärkas, t.ex. genom att det skall tas större
hänsyn till de möjligheter att kunna ta del av TV-sändningar
som fastighetsägaren har anvisat och till säkerhetsnivån på den
enskilda installationen.
Hyresnedsättning vid underhållsarbeten
Utgångspunkten i hyreslagen är att en lägenhet skall vara i
sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är
fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Under hyrestiden skall
hyresvärden hålla lägenheten i sådant skick (se 9 och 15 §§
hyreslagen).
Om en lägenhet skadas under hyrestiden utan att hyresgästen
är ansvarig för skadan, om hyresvärden brister i sin underhålls-
skyldighet eller om hinder eller men på annat sätt uppstår i
nyttjanderätten utan hyresgästens vållande, får hyresgästen
under vissa förutsättningar avhjälpa bristen på hyresvärdens
bekostnad eller säga upp hyresavtalet. Hyresgästen har också
rätt till bl.a. skälig nedsättning av hyran (se 11 § och 16 § första
stycket hyreslagen).
Enligt hyreslagen får en hyresvärd och en hyresgäst träffa
avtal som inskränker hyresgästens rätt till nedsättning av hyran
för hinder eller men i nyttjanderätten till följd av att hyres-
värden låter utföra arbete för att sätta lägenheten i avtalat skick
9
eller för att utföra ”sedvanligt underhåll av lägenheten eller
fastigheten i övrigt” (se 16 § tredje stycket hyreslagen). I det
standardhyreskontrakt för bostadslägenhet som Fastighets-
ägarna Sverige har utarbetat i samråd med Hyresgästföreningen
Riksförbundet och Konsumentverket har i enlighet härmed
angetts att hyresgästen inte har rätt till nedsättning av hyran för
tid under vilken hyresvärden utför arbete för ”sedvanligt under-
håll av lägenheten eller fastigheten”.
Frågan om innebörden i begreppet ”sedvanligt underhåll” i
hyreslagen och Fastighetsägarnas standardkontrakt har varit
föremål för diskussion. Frågan har nu prövats av Högsta dom-
stolen. Högsta domstolen ansåg att också sådana ”mera in-
gripande åtgärder” som byte av stamledningar, fasadrenovering
och takomläggning kan hänföras till sedvanligt underhåll men
att den samlade insatsen inte utan vidare kan hänföras till
löpande underhåll om flera sådana åtgärder utförs samtidigt (se
Utredaren skall mot denna bakgrund överväga om möjlig-
heten att avtala bort rätten till hyresnedsättning vid underhålls-
arbete bör preciseras i lagen och om den bör begränsas, t.ex.
genom att begreppet sedvanligt underhåll ges en snävare inne-
börd än i dag.
När en lägenhet skall anses förstörd
Om en bostadslägenhet eller en lokal före tillträdesdagen eller
under hyrestiden blir så förstörd att den inte kan användas för
det avsedda ändamålet, förfaller hyresavtalet (se 10 § första
stycket och 16 § första stycket hyreslagen). Att avtalet förfaller
innebär att rättsförhållandet mellan parterna upphör att gälla.
Erlagd förskottshyra skall återbetalas. Hyresvärden är inte skyl-
dig att tillhandahålla hyresgästen någon annan lägenhet.
Om det uppstår fel eller brist som inte är av så allvarligt slag
att lägenheten skall anses förstörd, är hyresvärden skyldig att
åtgärda felet eller bristen. Hyresavtalet upphör då inte att gälla
(se 11 § och 16 § första stycket hyreslagen).
Det har framförs olika uppfattningar om vad som krävs för
att en lägenhet skall anses så förstörd att den inte kan användas
för det avsedda ändamålet. Förutom att bedömningen bör utgå
10
från rent fysiska faktorer har det hävdats bl.a. att kostnaderna
för att återställa lägenheten i fullgott skick och tiden som detta
tar kan beaktas (se Holmqvist och Thomsson, Hyreslagen En
kommentar, 7 uppl., 2003 s. 69 och 70 och Victorin, Kommer-
siell hyresrätt, 3 uppl., 2003 s. 171–173).
Med hänsyn till de olika uppfattningarna och frågans vikt för
både hyresvärd och hyresgäst, skall utredaren överväga om de
krav som ställs för att en lägenhet skall anses så förstörd att
hyresavtalet förfaller bör höjas och om det är möjligt och
lämpligt att i lagen närmare ange när en lägenhet skall anses
förstörd.
I utredarens uppdrag ingår inte att överväga om hyresgästen
bör erbjudas ersättningslägenhet, om lägenheten anses förstörd,
eller återflyttningsrätt, om lägenheten anses förstörd och hyres-
värden därefter uppför en ny lägenhet. Dessa frågor har nyligen
övervägts och de skäl som då anfördes mot en lagreglering har
alltjämt giltighet (jfr SOU 2000:76 s. 65–75, prop. 2001/02:41
s. 39–42, bet. 2001/02:BoU3 och rskr. 2001/02:143). Till detta
kommer att den översyn som nu skall göras torde komma att
minska behovet av en lagreglerad återflyttningsrätt ytterligare.
Åtgärder mot olagliga lägenhetsaffärer
Olaglig handel med hyreskontrakt är ett allvarligt problem, i
synnerhet på orter där det råder bostadsbrist. Enligt gällande rätt
är det straffbart för både hyresvärd och hyresgäst att kräva
ersättning av någon för att upplåta eller överlåta hyresrätten till
en bostadslägenhet. Villkor om ersättning är ogiltiga och den
som har tagit emot ekonomisk ersättning för en lägenhet kan bli
återbetalningsskyldig (se 65 § hyreslagen).
Hyreslagen innehåller också bestämmelser om hyresgästens
rätt att byta sin lägenhet mot en annan bostad. Om hyresvärden
inte lämnar sitt medgivande till byte, kan hyresnämnden lämna
tillstånd. Sådant tillstånd skall lämnas om hyresgästen har
beaktansvärda skäl för bytet och detta kan äga rum utan påtaglig
olägenhet för hyresvärden samt inte heller andra särskilda skäl
talar mot bytet (se 35 § hyreslagen). Hyresnämndens beslut i
dessa frågor får inte överklagas (se 70 § andra stycket hyres-
lagen, jfr nedan under Överklagande av hyresnämndens beslut).
11
Rätten att överlåta hyresrätten till en bostadslägenhet för att
genom byte få en annan bostad innefattar inte bara byte till en
annan hyreslägenhet utan också till bostadsrätt och egna hem.
Detta har ibland kritiserats. Det har framhållits att bytesrätten
missbrukas av hyresgäster för att tillgodogöra sig ekonomisk
ersättning för en hyresrätt. Det har t.ex. hävdats att på vissa
orter är det enda syftet med att byta en hyresrätt till exempelvis
en bostadsrätt att tillgodogöra sig pengar emellan. Mot detta
kan emellertid anföras att bytesrätten är viktig för rörligheten på
bostadsmarknaden och att man bör ha ett system för att till-
godose människors ändrade behov t.ex. när det gäller bostadens
storlek (jfr 2005/06:BoU6 s. 19 f.)
Det finns exempel på att hyresnämndernas praxis när det
gäller tillstånd till byten på senare tid har skärpts. En hyres-
nämnd har t.ex. vid byte mellan hyresrätt och bostadsrätt hän-
visat till att en hyresgäst inte kan anses ha beaktansvärda skäl
för sin begäran om byte, om det framstår som möjligt för
hyresgästen att få en godtagbar lägenhet utan byte.
Mot denna bakgrund skall utredaren närmare undersöka hur
hyresnämndernas praxis ser ut och om den är enhetlig i landet.
Utredaren skall utifrån denna undersökning ta ställning till om
det finns anledning att i lagen tydliggöra eller inskränka
möjligheterna till byte mellan å ena sidan hyresrätt och å andra
sidan bostadsrätt eller egna hem. Utredaren skall även ta
ställning till om de i lagen angivna kraven för tillstånd till byte
bör ändras på något annat sätt i syfte att begränsa möjligheterna
till byte. Utredaren skall väga fördelarna med en inskränkning i
bytesrätten mot de konsekvenser detta kan få för rörligheten på
bostadsmarknaden.
Överklagande av hyresnämndens beslut
Hyresnämndens beslut får överklagas. Beslut angående godkän-
nande av förbehåll vid blockuthyrning och överenskommelse
om avstående från besittningsskydd får dock inte överklagas (se
1 § sjätte stycket, 45 a § första stycket, 56 § andra stycket och
70 § hyreslagen). Detsamma gäller för beslut om tillstånd att
överlåta hyresrätt för byte av bostad, tillstånd att upplåta lägen-
12
het i andra hand och uppskov med avflyttning från lokal (se 35,
40, 59 och 70 §§ hyreslagen).
Intresset av att ärenden avgörs snabbt talar för att det inte
bör vara möjligt att överklaga beslut i de frågor som i dag inte
får överklagas. Samtidigt talar intresset av förutsebar och
rättssäker rättstillämpning för att det bör vara möjligt att över-
klaga besluten.
Utredaren skall mot den nu angivna bakgrunden överväga
om det bör införas en möjlighet att överklaga beslut av hyres-
nämnden i de frågor som i dag inte får överklagas (se 70 §
andra stycket hyreslagen), dock inte beträffande yttrande som
avges vid medling (se 12 a § och 23 § andra stycket lagen
[1973:188] om arrendenämnder och hyresnämnder). Ett alterna-
tiv som utredaren skall pröva är att hyresnämnden ges möjlighet
att tillåta att ett beslut överklagas, om det är av vikt för rätts-
tillämpningen att ärendet prövas av högre instans, s.k. överkla-
gandeförbud med ventil (jfr prop. 2005/06:10 s. 51).
Åtgärder mot oseriösa hyresvärdar
Lagen (1975:1132) om förvärv av hyresfastighet m.m. (för-
värvslagen) har till syfte att hålla olämpliga fastighetsägare
borta från fastighetsmarknaden och att förhindra spekulation i
hyresfastigheter. Lagen är, med vissa undantag, tillämplig vid
köp, byte och gåva samt vid vissa associationsrättsliga förvärv
av fast egendom som är taxerad som hyreshusenhet. Dessutom
gäller den vid vissa förvärv av aktier eller andelar i bolag som
äger hyresfastigheter (se 1 och 2 §§ förvärvslagen).
Enligt förvärvslagen skall ett förvärv av en hyresfastighet
anmälas till kommunen. Om kommunen anser att förvärvarens
lämplighet bör prövas, skall det anmälas till hyresnämnden. Om
en sådan anmälan har gjorts, förelägger hyresnämnden för-
värvaren att ansöka om förvärvstillstånd (se 3 och 3 a §§ för-
värvslagen).
Förvärvstillstånd skall vägras om förvärvaren inte visar att
han eller hon kan förvalta fastigheten eller inte gör sannolikt att
syftet med förvärvet är att han eller hon skall förvalta fastig-
heten och hålla den i godtagbart skick. Tillstånd skall också
vägras om det kan antas att förvärvaren i något annat avseende
13
inte kommer att iaktta god sed i hyresförhållanden eller att för-
värvaren annars med hänsyn till brottslig verksamhet eller på
annat sätt från allmän synpunkt är olämplig att inneha
fastigheten (se 4 § förvärvslagen).
Ett förvärv är ogiltigt om förvärvstillstånd vägras (se 5 § för-
värvslagen).
Bostadsförvaltningslagen (1977:792) kan sägas vara ett
komplement till förvärvslagen genom att den medger ingri-
pande mot en fastighetsägare som missköter sina hyresfastig-
heter. Enlig bostadsförvaltningslagen får hyresnämnden besluta
att en fastighet skall ställas under särskild förvaltning om
fastighetsägaren försummar vården av fastigheten eller inte vid-
tar angelägna åtgärder för att bevara sundhet, ordning och skick
inom fastigheten eller om det på annat sätt framgår att han inte
förvaltar fastigheten på ett för de boende godtagbart sätt (se 2 §
första och andra styckena bostadsförvaltningslagen).
Det finns två former av särskild förvaltning, en mildare form
kallad förvaltningsåläggande och en strängare form kallad
tvångsförvaltning. Vid tvångsförvaltning ställs fastigheten
under förvaltning av en särskild förvaltare som utses av hyres-
nämnden (se 2 § tredje stycket bostadsförvaltningslagen).
Under de senaste åren har flera fall av oseriösa hyresvärdar
uppmärksammats i massmedia. Det har framkommit att hyres-
gäster i några fall under lång tid har tvingats att leva under inte
godtagbara förhållanden. Ett möte som anordnades i Justitie-
departementet i februari 2006 med representanter för bl.a. orga-
nisationer på hyresmarknaden angående åtgärder mot oseriösa
hyresvärdar gav vid handen att det finns behov av att se över
lagstiftningen i vissa delar, däribland kriterierna för förvärvs-
tillstånd och tvångsförvaltning.
Utredaren skall mot denna bakgrund undersöka hur förvärvs-
lagen och bostadsförvaltningslagen tillämpas. Utredaren skall
vidare undersöka om det förekommer brister i förvaltningen av
hyresfastigheter som inte på ett effektivt sätt skulle ha kunnat
förhindras eller motverkas med stöd av förvärvslagen eller
bostadsförvaltningslagen och beskriva vari dessa brister består.
Utredaren skall utifrån den gjorda undersökningen ta ställning
till om bestämmelserna i förvärvslagen och bostadsförvaltnings-
14
lagen är lämpligt utformade med hänsyn till dels intresset av att
på ett effektivt sätt kunna hindra personer som är mindre
lämpliga som innehavare av hyresfastigheter att förvärva sådana
fastigheter, dels intresset av att kunna ingripa mot fastighets-
ägare som missköter förvaltningen av sina hyresfastigheter, dels
fastighetsägares intressen.
En central fråga för utredaren är vilka kriterier som bör gälla
för förvärvstillstånd och för tvångsförvaltning. Utredaren skall
vid sina överväganden beakta de förslag till ändringar i
bostadsförvaltningslagen som lämnades av Utredningen om
förvärv och förvaltning av hyreshus (se SOU 1994:23 s. 88–
115). En annan viktig fråga är i vilka fall som förvärv av aktier
eller andelar i bolag bör omfattas av tillståndsplikt enligt för-
värvslagen. Utredaren skall eftersträva att regelverket utformas
så att risken för kringgåenden minskar samtidigt som regel-
verket inte blir alltför komplicerat.
Utredaren skall också belysa förutsättningarna att finna
lämpliga förvaltare och om förutsättningarna för en särskild för-
valtare att vidta åtgärder innan ett beslut om tvångsförvaltning
har vunnit laga kraft bör förbättras. Om det finns behov av
författningsändringar eller andra åtgärder, skall förslag till så-
dana lämnas.
Utredarens uppdrag i denna del är, som framgått, inriktat på
reglerna i förvärvslagen och bostadsförvaltningslagen. Om utre-
daren anser att hyreslagen bör ändras i syfte att komma till rätta
med de brister som finns är utredaren emellertid oförhindrad att
föreslå sådana ändringar.
Modernisering av hyreslagen
Jordabalken trädde, som redan har nämnts, i kraft den 1 januari
1972.
Det har under årens lopp gjorts ett stort antal ändringar i
hyreslagen. Ändringarna har inneburit att lagen, vars paragrafer
är numrerade löpande, har försetts med ett stort antal a- och b-
paragrafer. Lagen innehåller också en mängd hänvisningar. Det
har lett till att lagen i dag är svåröverskådlig och svårtillgänglig
för den enskilde. Vissa bestämmelser i lagen upplevs dessutom
som ålderdomliga och komplicerade. Det har i olika samman-
15
hang därför framförts att hyreslagen bör moderniseras. Bland
annat 1989 års hyreslagskommitté och Utredningen om vräk-
ning och hemlöshet bland barnfamiljer ansåg att hyreslagen bör
omarbetas (se SOU 1991:86 s. 167–170 och SOU 2005:88
s. 181–183). 1989 års hyreslagskommitté lade också fram ett
förslag till redaktionell omarbetning av lagen. Förslaget har
dock inte genomförts.
Utredaren skall därför göra en genomgripande språklig och
redaktionell översyn av hyreslagen.
Inriktningen på arbetet skall vara att göra hyreslagen mer
överskådlig och lättillgänglig så att den tillgodoser de krav som
bör ställas på en modern lagstiftning. Enhetlighet och förutse-
barhet i tillämpningen skall befrämjas och eventuella oklarheter
i regelverket skall undanröjas.
En central fråga för utredaren blir att ta ställning till om
hyreslagen bör brytas ut från jordabalken och tas in i en särskild
lag (SOU 1991:86 s. 167–170). Kraven på överskådlighet och
lättillgänglighet talar för att reglerna bör brytas ut till en
särskild lag. Mot en sådan ordning talar dock hyreslagens nära
samband med de allmänna bestämmelserna om nyttjanderätt i
7 kap.jordabalken och bestämmelserna om arrende i 8–11 kap.
jordabalken. Reglerna skall därför brytas ut till en särskild lag
endast om utredaren finner att en sådan lösning ändå har klara
fördelar.
Utredaren skall studera det förslag till redaktionell omarbet-
ning av hyreslagen som lämnades av 1989 års hyreslags-
kommitté (se SOU 1991:86).
Under de senaste åren har det bedrivits ett omfattande
lagstiftningsarbete som syftat till att undanröja hinder mot elek-
tronisk kommunikation. Vid översynen av hyreslagen skall
utredaren uppmärksamma om det finns formkrav i hyreslagen
som bör ändras för att medge användning av elektroniska
kommunikationsmedel. Utredaren skall även uppmärksamma
om det finns anledning att begränsa möjligheten att använda
sådana kommunikationsmedel i något avseende (jfr Ds 2003:29,
bilaga 2 s. 61–63).
I samband med översynen skall utredaren även analysera
bestämmelserna i hyreslagen utifrån ett könsperspektiv. Utre-
16
daren skall därvid uppmärksamma hur bestämmelserna i den
praktiska tillämpningen slår mot kvinnor respektive män.
Utredaren skall föreslå de ändringar som är motiverade för att
ge kvinnor och män samma trygghet i boendet.
I uppdraget ingår också att överväga hur barnperspektivet i
lagen och lagens karaktär av social skyddslagstiftning lämp-
ligen kan förtydligas. Utredaren skall därvid uppmärksamma de
synpunkter som Utredningen om vräkning och hemlöshet bland
barnfamiljer har lämnat (se SOU 2005:88, bl.a. s. 181–183 och
195, jfr prop. 2005/06:100 s. 37).
Ombildning från hyresrätt till bostadsrätt
Ombildning av hyresrätt till bostadsrätt sker genom att hyres-
gästerna i en hyresfastighet bildar en bostadsrättsförening, som
förvärvar fastigheten av husets ägare och sedan upplåter lägen-
heterna med bostadsrätt till de hyresgäster som vill delta i om-
bildningen.
I bostadsrättslagen finns regler om hur en ombildning till
bostadsrätt skall gå till. Där anges bl.a. följande. Ett beslut att
förvärva ett hus för ombildning av hyresrätt till bostadsrätt skall
fattas på en föreningsstämma. Beslutet är giltigt, om hyres-
gästerna i minst två tredjedelar av de uthyrda lägenheter som
omfattas av förvärvet har gått med på beslutet. Dessa hyres-
gäster skall vara medlemmar i bostadsrättsföreningen och, när
det gäller bostadshyresgäster, folkbokförda på fastigheten (se 9
kap. 19 §). Innan ett beslut om förvärv av ett hus fattas, skall en
ekonomisk plan upprättas och hållas tillgänglig för hyres-
gästerna (se 9 kap. 20 §, jfr 3 kap.). Beslut om förvärv i strid
mot lagens bestämmelser är ogiltiga (se 9 kap. 21 §). En lag-
fartsansökan skall avslås om det är uppenbart att förvärvet är
ogiltigt (se 20 kap. 6 § 10 jordabalken). Om förvärv har skett i
strid med lagens bestämmelser och lagfart har meddelats, är
beslutet om förvärv ändå giltigt (se 9 kap. 21 § bostads-
rättslagen).
Det finns exempel i rättspraxis på att hyresgäster i hus som
ombildats till bostadsrätt inte haft kännedom om ombildningen
trots att flera år har passerat sedan förvärvet. Eftersom en
bostadsrättsförening får vägra en hyresgäst inträde i föreningen
17
om hyresgästen ansöker om medlemskap i föreningen senare än
ett år efter föreningens förvärv av huset (se 2 kap. 8 § andra
stycket 2 bostadsrättslagen), kan en hyresgäst i en sådan situ-
ation helt utestängas från möjligheter att förvärva sin lägenhet.
Detta framstår som otillfredsställande och i strid med lagstift-
arens intentioner.
Utredaren skall därför överväga hur reglerna kan ändras så
att denna situation undviks, t.ex. genom att det i lagen införs ett
uttryckligt krav på att samtliga hyresgäster i huset skall ha fått
del av den ekonomiska planen.
Om utredaren lämnar förslag till författningsändringar, skall
utredaren även överväga om motsvarande ändringar bör göras i
reglerna om ombildning till kooperativ hyresrätt (se 4 kap. 1
och 2 §§ lagen [2002:93] om kooperativ hyresrätt).
Arbetets bedrivande och redovisning av uppdraget
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter och orga-
nisationer. När det gäller redovisning av förslagets konsekven-
ser för företagen, skall samråd ske med Näringslivets Regel-
nämnd.
Utredningen skall hålla sig underrättad om de arbeten som
bedrivs av Utredningen om allmännyttans villkor (M 2005:04)
och andra utredningar som kan komma att tillsättas på det
hyresrättsliga området.
Utredaren skall beräkna de ekonomiska konsekvenserna av
de förslag som läggs fram. Om förslagen kan förväntas leda till
kostnadsökningar för det allmänna, skall utredaren föreslå hur
dessa skall finansieras.
Utredaren skall redovisa vilka konsekvenser som de förslag
som lämnas har utifrån ett jämställdhetsperspektiv och vilka
konsekvenser som de får för barns situation.
Till stöd för utredarens arbete skall en referensgrupp med
representanter för bl.a. hyresnämnderna, Hyresgästföreningen
Riksförbundet, Fastighetsägarna Sverige, SABO och Sveriges
Kommuner och Landsting inrättas.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 september 2008. Om
utredaren anser det lämpligt, får någon eller några delar av
18
uppdraget redovisas i ett delbetänkande. Den del av uppdraget
som avser modernisering av hyreslagen, skall redovisas i
samband med att uppdraget redovisas slutligt.
(Justitiedepartementet)