EIFS 2013:4
Energimarknadsinspektionens föreskrifter och allmänna råd om information avseende avbrottsersättning respektive skadestånd till elanvändare
1
Energimarknadsinspektionens författningssamling
Utgivare: Göran Morén (chefsjurist)
ISSN 2000-592X
Energimarknadsinspektionens föreskrifter och
allmänna råd om information avseende
avbrottsersättning respektive skadestånd till
elanvändare;
Beslutade den 13 november 2013.
Energimarknadsinspektionen föreskriver följande med stöd av 18 § 2 elför-
ordningen (2013:208) och beslutar följande allmänna råd.
Tillämpningsområde
1 §
Dessa föreskrifter gäller nätkoncessionshavares (nätföretags) skyldig-
het enligt 3 kap. 9 d § ellagen (1997:857) att informera elanvändare om rätt
till avbrottsersättning och skadestånd enligt 10 och 11 kap.ellagen.
Från denna föreskrift undantas informationsskyldigheten gällande skade-
Sätt och tid för information
2 §
Informationen ska vara skriftlig. Den ska lämnas minst en gång per år
till de elanvändare som är direkt anslutna till nätföretagets elnät.
Allmänna råd
Den skriftliga informationen bör lämnas i samband med fakturering.
Information bör inte lämnas senare än den 31 juli. Sker fakturering
senare än den 31 juli bör informationen lämnas före denna tidpunkt
genom separat utskick till elanvändaren.
3 §
Information om avbrottsersättning och skadestånd ska, utöver vad som
anges i 2 §, lämnas till elanvändare som haft elavbrott längre än tolv timmar.
Allmänna råd
Informationen bör lämnas senast i samband med att utbetalning eller
avräkning sker.
EIFS 2013:4
Utkom från trycket
den 3 december 2013
2
EIFS 2013:4
Informationens innehåll
Avbrottsersättning
4 §
Informationen enligt 2 och 3 §§ ska ange att elanvändare kan ha rätt till
avbrottsersättning om elavbrottet varat under en sammanhängande period
om minst tolv timmar samt lägsta ersättningsnivå angivet i svenska kronor.
Nätföretagets adress, telefonnummer och eventuell webbplats ska framgå av
informationen.
5 §
Elanvändare ska kunna få ytterligare information om rätten till av-
brottsersättning genom muntlig och/eller skriftlig kontakt med nätföretaget.
Allmänna råd
Den ytterligare informationen om avbrottsersättning bör vara lättill-
gänglig och tydlig. Informationen bör lämnas till elanvändare på
lämpligaste sätt och innehålla följande uppgifter:
Avbrottets längd
1. Elanvändare har normalt sett rätt till avbrottsersättning efter elav-
brott som varat minst tolv timmar i sträck.
2. Elavbrott anses ha upphört om elen fungerat oavbrutet minst två
timmar i sträck.
Belopp och utbetalning
3. Lägsta ersättningsnivå angivet i svenska kronor.
4. Avbrottsersättningens storlek beror på avbrottets längd och elan-
vändarens beräknade årliga nätkostnad.
5. Avbrottsersättning ska betalas ut inom sex månader från utgången
av den månad då nätföretaget fått kännedom om avbrottet.
6. Nätföretaget ska betala ränta enligt 6 § räntelagen (1975:635), om
ersättningen inte betalas ut i rätt tid.
Tvåårsgräns för krav
7. Om elanvändaren inte har fått avbrottsersättning måste elanvända-
ren göra anspråk på ersättning inom två år från det att avbrottet
upphörde.
Jämkning
8. Under två förutsättningar kan avbrottsersättningen sänkas. An-
tingen
1) om skyldigheten att betala är oskäligt ekonomiskt betung-
ande för nätföretaget, eller
2) om överföringen av el har behövt försenas för att inte utsätta
nätföretagets arbetstagare för betydande risker.
9. Det är nätföretaget som beslutar om jämkning ska ske.
Undantag
10. Under vissa begränsade förutsättningar har elanvändaren inte rätt
till avbrottsersättning trots ett avbrott. Det gäller
1) om avbrottet beror på elanvändarens försummelse,
2) om elen bryts på grund av säkerhetsskäl eller för att bevara
god drift- och leveranssäkerhet,
3
EIFS 2013:4
3) om felet beror på ett hinder utanför nätföretagets kontroll
som företaget inte skäligen kunde förväntas ha räknat med och
vars följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller
övervunnit, eller att avbrottet beror på ett fel i ett nät med en spän-
ning om 220 kilovolt eller mer.
Vägledning och möjlighet att pröva
11. För att få vägledning om exempelvis jämkning av avbrottsersätt-
ning eller om undantag gäller kan elanvändare vända sig till Kon-
sumenternas Energimarknadsbyrå eller till kommunal konsument-
vägledare. Om elanvändaren vill få beslutet prövat kan denne
vända sig till Allmänna reklamationsnämnden eller till allmän
domstol.
Informationen om avbrottsersättning kan även innehålla en tabell med
följande rubriker och innehåll. Beräkningen av minimibeloppet i kro-
nor utgår ifrån det årligen bestämda prisbasbeloppet i enlighet med
Skadestånd
6 §
Informationen enligt 2 och 3 §§ ska ange att elanvändare kan vara be-
rättigade till skadestånd oberoende av elavbrottets längd. Nätföretagets
adress, telefonnummer och eventuell webbplats ska framgå av informatio-
nen.
7 §
Elanvändare ska kunna få ytterligare information om rätten till skade-
stånd genom muntlig och/eller skriftlig kontakt.
Avbrottsperiod
i timmar
Ersättning i procent
av beräknad årlig
nätkostnad
Minimibelopp
i kronor
12–24
12,5 %
24–48
37,5 %
48–72
62,5 %
72–96
87,5 %
96–120
112,5 %
120–144
137,5 %
144–168
162,5 %
168–192
187,5 %
192–216
212,5 %
216–240
237,5 %
240–264
262,5 %
264–288
287,5 %
>288
300 %
4
EIFS 2013:4
Elanders Sverige AB, 2013
Allmänna råd
Den ytterligare informationen om skadestånd till konsument bör vara
lättillgänglig och tydlig. Informationen bör lämnas till elanvändare på
lämpligaste sätt och innehålla följande uppgifter:
Omfattning
1. Elanvändare kan vara berättigade till skadestånd oberoende av el-
avbrottets längd.
2. Skadestånd omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall
samt annan förlust på grund av avbrottet.
Tvåårsgräns för krav
3. Konsumenter måste begära skadestånd inom två år från det att ska-
dan inträffade för att rätten inte ska gå förlorad.
Avräkning
4. Eventuell avbrottsersättning avräknas från skadestånd.
Jämkning
5. Skadestånd kan jämkas efter vad som är skäligt om skyldigheten
är oskäligt betungande med hänsyn till den skadeståndsskyldiges
ekonomiska förhållanden.
Undantag
6. Konsumenter har inte rätt till skadestånd om nätföretaget visar att
avbrottet beror på ett hinder utanför företagets kontroll som före-
taget inte skäligen kunde förväntas ha räknat med och vars följder
företaget inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Vägledning och möjlighet att pröva
7. För att få vägledning om exempelvis jämkning av skadestånd eller
om undantag gäller kan elanvändare vända sig till Konsumenter-
nas Energimarknadsbyrå eller till kommunal konsumentvägledare.
Om elanvändaren vill få beslutet prövat kan denne vända sig till
Allmänna reklamationsnämnden eller till allmän domstol.
Den ytterligare informationen om skadestånd för näringsidkare bör
innehålla följande uppgifter:
1. Näringsidkare som kan visa att ett nätföretag handlat vårdslöst
eller försumligt har rätt till skadestånd vid elavbrott enligt skade-
ståndslagens (1972:207) regler.
2. Näringsidkare kan vara berättigade till skadestånd oberoende av
elavbrottets längd.
Dessa föreskrifter och allmänna råd träder ikraft den 1 januar1 2014, då
Statens energimyndighets föreskrifter och allmänna råd om information av-
seende avbrottsersättning respektive skadestånd till elanvändare (STEMFS
2007:2) upphör att gälla.
På Energimarknadsinspektionens vägnar
Tony Rosten
Tor Ny