EIFS 2013:4

Energimarknadsinspektionens föreskrifter och allmänna råd om information avseende avbrottsersättning respektive skadestånd till elanvändare

1

Energimarknadsinspektionens författningssamling

Utgivare: Göran Morén (chefsjurist)

ISSN 2000-592X

Energimarknadsinspektionens föreskrifter och

allmänna råd om information avseende

avbrottsersättning respektive skadestånd till

elanvändare;

Beslutade den 13 november 2013.

Energimarknadsinspektionen föreskriver följande med stöd av 18 § 2 elför-

ordningen (2013:208) och beslutar följande allmänna råd.

Tillämpningsområde

1 §

Dessa föreskrifter gäller nätkoncessionshavares (nätföretags) skyldig-

het enligt 3 kap. 9 d § ellagen (1997:857) att informera elanvändare om rätt

till avbrottsersättning och skadestånd enligt 10 och 11 kap.ellagen.

Från denna föreskrift undantas informationsskyldigheten gällande skade-

stånd enligt 10 kap.ellagen.

Sätt och tid för information

2 §

Informationen ska vara skriftlig. Den ska lämnas minst en gång per år

till de elanvändare som är direkt anslutna till nätföretagets elnät.

Allmänna råd

Den skriftliga informationen bör lämnas i samband med fakturering.

Information bör inte lämnas senare än den 31 juli. Sker fakturering

senare än den 31 juli bör informationen lämnas före denna tidpunkt

genom separat utskick till elanvändaren.

3 §

Information om avbrottsersättning och skadestånd ska, utöver vad som

anges i 2 §, lämnas till elanvändare som haft elavbrott längre än tolv timmar.

Allmänna råd

Informationen bör lämnas senast i samband med att utbetalning eller

avräkning sker.

EIFS 2013:4

Utkom från trycket

den 3 december 2013

2

EIFS 2013:4

Informationens innehåll

Avbrottsersättning

4 §

Informationen enligt 2 och 3 §§ ska ange att elanvändare kan ha rätt till

avbrottsersättning om elavbrottet varat under en sammanhängande period

om minst tolv timmar samt lägsta ersättningsnivå angivet i svenska kronor.

Nätföretagets adress, telefonnummer och eventuell webbplats ska framgå av

informationen.

5 §

Elanvändare ska kunna få ytterligare information om rätten till av-

brottsersättning genom muntlig och/eller skriftlig kontakt med nätföretaget.

Allmänna råd

Den ytterligare informationen om avbrottsersättning bör vara lättill-

gänglig och tydlig. Informationen bör lämnas till elanvändare på

lämpligaste sätt och innehålla följande uppgifter:

Avbrottets längd

1. Elanvändare har normalt sett rätt till avbrottsersättning efter elav-

brott som varat minst tolv timmar i sträck.

2. Elavbrott anses ha upphört om elen fungerat oavbrutet minst två

timmar i sträck.

Belopp och utbetalning

3. Lägsta ersättningsnivå angivet i svenska kronor.

4. Avbrottsersättningens storlek beror på avbrottets längd och elan-

vändarens beräknade årliga nätkostnad.

5. Avbrottsersättning ska betalas ut inom sex månader från utgången

av den månad då nätföretaget fått kännedom om avbrottet.

6. Nätföretaget ska betala ränta enligt 6 § räntelagen (1975:635), om

ersättningen inte betalas ut i rätt tid.

Tvåårsgräns för krav

7. Om elanvändaren inte har fått avbrottsersättning måste elanvända-

ren göra anspråk på ersättning inom två år från det att avbrottet

upphörde.

Jämkning

8. Under två förutsättningar kan avbrottsersättningen sänkas. An-

tingen

1) om skyldigheten att betala är oskäligt ekonomiskt betung-

ande för nätföretaget, eller

2) om överföringen av el har behövt försenas för att inte utsätta

nätföretagets arbetstagare för betydande risker.

9. Det är nätföretaget som beslutar om jämkning ska ske.

Undantag

10. Under vissa begränsade förutsättningar har elanvändaren inte rätt

till avbrottsersättning trots ett avbrott. Det gäller

1) om avbrottet beror på elanvändarens försummelse,

2) om elen bryts på grund av säkerhetsskäl eller för att bevara

god drift- och leveranssäkerhet,

3

EIFS 2013:4

3) om felet beror på ett hinder utanför nätföretagets kontroll

som företaget inte skäligen kunde förväntas ha räknat med och

vars följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller

övervunnit, eller att avbrottet beror på ett fel i ett nät med en spän-

ning om 220 kilovolt eller mer.

Vägledning och möjlighet att pröva

11. För att få vägledning om exempelvis jämkning av avbrottsersätt-

ning eller om undantag gäller kan elanvändare vända sig till Kon-

sumenternas Energimarknadsbyrå eller till kommunal konsument-

vägledare. Om elanvändaren vill få beslutet prövat kan denne

vända sig till Allmänna reklamationsnämnden eller till allmän

domstol.

Informationen om avbrottsersättning kan även innehålla en tabell med

följande rubriker och innehåll. Beräkningen av minimibeloppet i kro-

nor utgår ifrån det årligen bestämda prisbasbeloppet i enlighet med

socialförsäkringsbalken.

Skadestånd

6 §

Informationen enligt 2 och 3 §§ ska ange att elanvändare kan vara be-

rättigade till skadestånd oberoende av elavbrottets längd. Nätföretagets

adress, telefonnummer och eventuell webbplats ska framgå av informatio-

nen.

7 §

Elanvändare ska kunna få ytterligare information om rätten till skade-

stånd genom muntlig och/eller skriftlig kontakt.

Avbrottsperiod

i timmar

Ersättning i procent

av beräknad årlig

nätkostnad

Minimibelopp

i kronor

12–24

12,5 %

24–48

37,5 %

48–72

62,5 %

72–96

87,5 %

96–120

112,5 %

120–144

137,5 %

144–168

162,5 %

168–192

187,5 %

192–216

212,5 %

216–240

237,5 %

240–264

262,5 %

264–288

287,5 %

>288

300 %

4

EIFS 2013:4

Elanders Sverige AB, 2013

Allmänna råd

Den ytterligare informationen om skadestånd till konsument bör vara

lättillgänglig och tydlig. Informationen bör lämnas till elanvändare på

lämpligaste sätt och innehålla följande uppgifter:

Omfattning

1. Elanvändare kan vara berättigade till skadestånd oberoende av el-

avbrottets längd.

2. Skadestånd omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall

samt annan förlust på grund av avbrottet.

Tvåårsgräns för krav

3. Konsumenter måste begära skadestånd inom två år från det att ska-

dan inträffade för att rätten inte ska gå förlorad.

Avräkning

4. Eventuell avbrottsersättning avräknas från skadestånd.

Jämkning

5. Skadestånd kan jämkas efter vad som är skäligt om skyldigheten

är oskäligt betungande med hänsyn till den skadeståndsskyldiges

ekonomiska förhållanden.

Undantag

6. Konsumenter har inte rätt till skadestånd om nätföretaget visar att

avbrottet beror på ett hinder utanför företagets kontroll som före-

taget inte skäligen kunde förväntas ha räknat med och vars följder

företaget inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Vägledning och möjlighet att pröva

7. För att få vägledning om exempelvis jämkning av skadestånd eller

om undantag gäller kan elanvändare vända sig till Konsumenter-

nas Energimarknadsbyrå eller till kommunal konsumentvägledare.

Om elanvändaren vill få beslutet prövat kan denne vända sig till

Allmänna reklamationsnämnden eller till allmän domstol.

Den ytterligare informationen om skadestånd för näringsidkare bör

innehålla följande uppgifter:

1. Näringsidkare som kan visa att ett nätföretag handlat vårdslöst

eller försumligt har rätt till skadestånd vid elavbrott enligt skade-

ståndslagens (1972:207) regler.

2. Näringsidkare kan vara berättigade till skadestånd oberoende av

elavbrottets längd.

Dessa föreskrifter och allmänna råd träder ikraft den 1 januar1 2014, då

Statens energimyndighets föreskrifter och allmänna råd om information av-

seende avbrottsersättning respektive skadestånd till elanvändare (STEMFS

2007:2) upphör att gälla.

På Energimarknadsinspektionens vägnar

Tony Rosten

Tor Ny