FFFS 1998:22
Finansinspektionens allmänna råd om riktlinjer för hantering av etiska frågor hos institut som står under inspektionens tillsyn beslutade den 17 september 1998 1§
F
INANS-
INSPEKTIONEN
FINANSINSPEKTIONENS FÖRFATTNINGSSAMLING
Finansinspektionens allmänna råd om riktlinjer för hantering av etiska frågor
hos institut som står under inspektionens tillsyn
beslutade den 17 september 1998
1 §
Inledning
De institut som står under Finansinspektionens tillsyn skall bedriva verksamheten
på sådant sätt att allmänhetens förtroende för företaget och den finansiella
marknaden upprätthålls och så att verksamheten kan anses sund. En sund
utveckling av verksamheten förutsätter bl.a. att instituten bedriver verksamheten
på ett etiskt tillfredsställande sätt. Detta förutsätter i sin tur att instituten upprättar
riktlinjer på detta område. Etiska frågor kan emellertid hanteras på olika sätt i
olika institut och i olika branscher. De allmänna råden är därför generellt
utformade och medger alternativa lösningar.
För försäkringsmäklare finns också Finansinspektionens allmänna råd
(FFFS 1995:52) angående god försäkringsmäklarsed.
För värdepappersinstitut finns också bestämmelser om etiska frågor i 1 kap 7 §
lagen (1991:981) om värdepappersrörelse och 1 kap i Finansinspektionens
föreskrifter (FFFS 1997:36) om handel och tjänster på värdepappersmarknaden.
2 §
Riktlinjer för hantering av etiska frågor
Varje institut som står under Finansinspektionens tillsyn bör anta riktlinjer för
hantering av etiska frågor för verksamheten. Riktlinjerna bör omfatta de anställdas
handlande i situationer, där ett ur etisk synvinkel lämpligt agerande kan vara oklart
eller där rättsreglerna på området inte ger tillräcklig vägledning. Institutet kan anta
egna riktlinjer eller riktlinjer som utarbetats inom den koncern eller av den
branschorganisation som institutet tillhör. Om institutet antar riktlinjer som är
utarbetade inom en koncern eller branschorganisation, bör institutet förvissa sig
om att riktlinjerna är relevanta och i tillräcklig grad omfattar den verksamhet som
bedrivs inom det egna institutet.
Riktlinjerna för hanteringen av etiska frågor bör fastställas av styrelsen och
dokumenteras på lämpligt sätt.
Riktlinjerna bör fortlöpande ses över och vid behov revideras.
3 §
Riktlinjernas omfattning
Sedan år 1996 gäller för värdepappersinstitut i lag införda s.k. uppföranderegler
tillämpliga vid verksamhetens bedrivande. Enligt dessa regler skall instituten bl.a.
bedriva sin verksamhet på ett ärligt och rättvist sätt, handla med erforderlig
skicklighet, omsorg och skyndsamhet, undvika intressekonflikter och, om sådana
inträffar, se till att kunderna behandlas rättvist. Dessa lagbestämmelser bör vara
vägledande vid hantering av etiska frågor även för övriga institut som står under
Finansinspektionens tillsyn.
Sida 2
FFFS 1998:22
Riktlinjer för hantering av etiska frågor bör omfatta ett instituts alla rörelsegrenar
och övriga verksamheter. Riktlinjerna bör vara utformade med utgångspunkt från
att verksamheten skall präglas av god affärssed och konsekvent agerande, rättvis
behandling av kundintressen vid intressekonflikt, likabehandling med avseende på
t.ex. etnisk bakgrund, öppenhet och ärlighet.
4 §
Riktlinjernas innehåll
Riktlinjerna bör behandla väsentliga problemområden, där etiska frågor särskilt
kan uppstå såsom ekonomisk rådgivning, kreditgivning, förmedling av kredit,
skatterådgivning, marknadsföring m.m.
Riktlinjerna bör innehålla handlingsregler, t.ex. ifråga om kreditgivning och
tillhandahållande av produkter, som syftar till att säkerställa att verksamheten vid
varje tidpunkt bedrivs inom ramen för gällande regelverk och på ett etiskt
godtagbart sätt.
Av riktlinjerna bör framgå hur instituten undersöker att verksamheten bedrivs i
överensstämmelse med handlingsreglerna, särskilt i vad avser förfaranden som
skulle kunna ifrågasättas från moralisk, etisk eller juridisk synpunkt.
5 §
Riktlinjer för de anställdas agerande
Av riktlinjer för hantering av etiska frågor bör framgå
-praktiska anvisningar för hur de anställda skall agera i vissa situationer i etiska
frågor och till vem de skall vända sig i tveksamma situationer, närmaste chef eller
den person som har utsetts till rådgivare i etiska frågor inom institutet,
-hur hanteringen av egna eller närståendes värdepappers- och valutaaffärer, gåvor
och andra förmåner, uppdrag utom tjänsten m.m. skall skötas.
6 §
Uppföljning, kontroll och rapportering
Uppföljning av efterlevnaden av riktlinjer för hantering av etiska frågor bör ske
inom ramen för den interna granskning som sker av institutets interna kontroll i
enlighet med styrelsens anvisningar.
Det bör inom institutet upprättas rapporteringsrutiner som säkerställer att styrelsen
utan dröjsmål får information om principiella eller övriga viktiga etiska frågor som
rör verksamheten och de anställdas agerande.
7 §
Intern information och utbildning
Institutet bör säkerställa att de anställda fortlöpande får information och utbildning
rörande etiska frågor.
Sida 3
FFFS 1998:22
8 §
Laghänvisningar
Utgångspunkten för de allmänna råden är de krav på sundhet i verksamheten som
finns i följande lagrum: 7 kap. 3 § bankrörelselagen (1987:617), 19 kap. 1 §
försäkringsrörelselagen (1982:713), 1 kap. 4 § och 5 kap. 4 § lagen (1992:1610)
om kreditmarknadsbolag, 2 kap. 1 §, 7 kap. 1 §, 8 kap. 1 § och 11 kap. 3 § lagen
(1992:543) om börs- och clearingverksamhet, 40 § lagen (1990:1114) om
värdepappersfonder, 1 kap. 7 § och 6 kap. 4 § lagen (1991:981) om
värdepappersrörelse samt 4 § lagen (1972:262) om understödsföreningar.
Dessa allmänna råd träder ikraft den 1 januari 1999, då Finansinspektionens
allmänna råd (FFFS 1995:40) om riktlinjer i etiska frågor hos företag under
inspektionens tillsyn skall upphöra att gälla.
Claes Norgren
Johan
Altersten