KVFS 2018:5
Kriminalvårdens föreskrifter om ändring i Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd (KVFS 2011:1) om fängelse
1
Kriminalvårdens författningssamling
ISSN 1653-6665
Utgivare: Elisabeth Lager
KVFS
2018:5
Utkom från trycket den
28 november 2018
Kriminalvårdens föreskrifter om ändring i
Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd
(KVFS 2011:1) om fängelse;
beslutade den 19 november 2018.
Kriminalvården föreskriver med stöd av 41 § fängelseförordningen (2010:2010) i
fråga om Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd (KVFS 2011:1) om
fängelse1
dels att 1 kap. 10 §, 7 kap. 30 §, 8 kap. 11 §, 11 kap. 13 och 19 §§ ska ha följande
lydelse,
dels att 4 kap. 3 § och 8 kap. 2 § i stället ska benämnas 1 kap. 25 a § respektive 7
kap. 9 a § samt beslutar
dels att allmänna råd till 1 kap. 19 § ska införas och ha följande lydelse,
dels att allmänna råd till 7 kap.1 och 4 §§fängelselagen (2010:610) ska ha
följande lydelse,
dels att allmänna råd till 11 kap. 2 § ska ha följande lydelse,
dels att allmänna råd till 8 kap. 2 § istället ska benämnas allmänna råd till 7 kap.
9 a §.
1 Senaste lydelse av
1 kap. 10 § och 7 kap. 30 § KVFS 2013:4
11 kap. 13 och 19 §§ KVFS 2012:1
allmänna råd till 7 kap. 1 § fängelselagen (2010:610) KVFS 2013:4
KVFS
2018:5
2
1 kap. Inledande bestämmelser
Intagning i anstalt
10 § En intagen ska, i anslutning till att han eller hon tas in i anstalt, informeras
om rätten att underrätta närstående enligt 3 § fängelseförordningen (2010:2010) och
anstaltens eller avdelningens
lokaler,
signalanordningar,
brandskydd,
lokala rutiner,
användning av allmän kameraövervakning,
sjukvårdsverksamhet,
verksamhet för andlig vård (NAV), samt
kontroll av intagna med elektroniska hjälpmedel, om sådan förekommer.
En intagen ska också informeras om de rättigheter och skyldigheter som en in-
tagen har och det regelverk som i övrigt gäller för verkställigheten samt om Krimi-
nalvårdens registrering av personuppgifter, om sådan information inte redan läm-
nats vid annan anstalt. Informationen ska särskilt avse
verkställighetsplanering,
ersättning för sysselsättning och vilka tider som gäller för sysselsättning i
anstalten,
särskilda utslussningsåtgärder,
Kriminalvårdens rätt att omhänderta och i övrigt hantera personliga tillhö-
righeter,
sanktionsmöjligheter vid misskötsamhet, och
den intagnes skyldighet att medverka vid drogkontroll.
Allmänna rättigheter
19 § En intagen ska på avdelningen ges tillgång till de lagar, förordningar och
föreskrifter som gäller för verkställigheten.
En intagen som är avskild från andra intagna ska vid förfrågan ges tillgång till det
regelverk som avses i första stycket i sitt bostadsrum. (KVFS 2013:4)
Allmänna råd
Endast de författningar som gäller för verkställigheten behöver tillhandahållas på
avdelningen.
Följande författningar bör normalt hållas tillgängliga:
brottsbalken,
förvaltningslagen (2017:900),
lag (1974:202) om beräkning av strafftid med tillhörande förordning och före
KVFS
2018:5
3
skrifter,
fängelselagen (2010:610) med tillhörande förordning och föreskrifter,
häkteslagen (2010:611) med tillhörande förordning och föreskrifter, samt
Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och grund
läggande friheterna (Europakonventionen).
Allmänna skyldigheter
25 a § En intagen får inte spela med andra intagna om pengar, om andra föremål
eller med pengars värde som insats.
7 kap. Besök och andra kontakter
Besök
Allmänna råd till 7 kap. 1 § fängelselagen (2010:610)
Med uttrycket lämpligen kan ske avses praktiska förutsättningar för besök, t.ex. vad
som är möjligt med hänsyn till anstaltens rutiner samt tillgången till personal och
besöksrum.
Vid bedömningen om besök kan beviljas bör såväl riskerna kring den intagne som
besökaren beaktas.
Besök av en person som avtjänar ett fängelsestraff eller är
föremål för kriminalvård i frihet bör normalt inte beviljas. Detsamma gäller besök
av en person som är misstänkt för brott, missbrukar narkotika eller är medlem i eller
har annan koppling till ett kriminellt nätverk eller grov organiserad brottslighet. Om
personen är närstående till den intagne kan dock kontrollerade besök medges, om
riskerna kan hanteras genom kontrollen.
Vid bedömningen om besök av barn kan beviljas bör särskilt beaktas om barnet
är närstående till den intagne. Även andra omständigheter som t.ex. barnets ålder
samt de förutsättningar besöket ska äga rum under bör beaktas. Barnet bör nor-malt
följas åt av en vuxen under besöket. En sådan vuxen kan vara t.ex. en annan
vårdnadshavare, en person från socialtjänsten eller någon annan som barnet har
förtroende för.
Kontroll
9 a § Kroppsvisitation genom undersökning av föremål som en besökare vill ta
med till den lokal där besöket ska äga rum ska genomföras i besökarens närvaro.
Föremål som besökaren inte vill ta med till den lokal där besöket ska äga rum får
bara undersökas om det finns särskilda skäl och ska förvaras så att ingen obehörig
kan komma åt dem. Besökaren ska genom skyltning eller på annat sätt informeras
om att sådan undersökning kan ske.
Allmänna råd
Särskilda skäl att undersöka ett föremål som en besökare inte tar med till den lokal
där besöket ska äga rum kan finnas t.ex. om det finns misstankar om att föremålet
kan äventyra ordningen eller säkerheten i anstalten trots att det inte tas med till
KVFS
2018:5
4
besöksrummet, t.ex. utrustning som kan möjliggöra otillåten elektronisk
kommunikation eller explosiva föremål.
Elektronisk kommunikation
Allmänna råd till 7 kap. 4 § fängelselagen (2010:610)
Med uttrycket lämpligen kan ske avses praktiska förutsättningar för elektronisk
kommunikation, t.ex. vad som är möjligt med hänsyn till anstaltens rutiner samt
tillgången till personal och utrustning för sådan kommunikation.
Vid bedömningen om elektronisk kommunikation kan beviljas bör såväl riskerna
kring den intagne som den, som den intagne ska kommunicera elektroniskt med,
beaktas.
Tillstånd till elektronisk kommunikation med en person som avtjänar ett
fängelsestraff eller är föremål för kriminalvård i frihet bör normalt inte beviljas.
Detsamma gäller elektronisk kommunikation med en person som är misstänkt för
brott, missbrukar narkotika eller är medlem i eller har annan koppling till ett
kriminellt nätverk eller grov organiserad brottslighet. Om personen är närstående
till den intagne kan dock tillstånd till avlyssnad kommunikation medges, om riskerna
kan hanteras genom avlyssningen.
Gemensamma bestämmelser
Giltighet för tillstånd till besök och elektronisk kommunikation
30 § Ett tillstånd till besök eller elektronisk kommunikation inom INTIK-systemet
för en annan än en närstående upphör att gälla om den intagne omplaceras till en
annan anstalt eller inom samma anstalt placeras i högre säkerhetsklass eller på
säkerhetsavdelning. Detsamma gäller ett sådant tillstånd för en närstående, om den
intagne placeras i högre säkerhetsklass eller på säkerhetsavdelning.
Tillstånd till elektronisk kommunikation inom INTIK-systemet med villkor om
avlyssning gäller endast under placering på säkerhetsavdelning.
8 kap. Särskilda kontroll- och tvångsåtgärder
Omhändertagande av otillåtna föremål
11 § Sådana medel, varor och föremål som avses i 8 kap. 8 § fängelselagen
(2010:610) och som medförs, påträffas eller sänds på ett sätt som avses i samma
bestämmelse ska omhändertas.
Finns det inte någon känd ägare till egendomen ska den förstöras. Finns det en
känd ägare ska egendomen förstöras, om det inte finns synnerliga skäl mot det. Egen-
domen ska inte heller förstöras om den ska överlämnas till polis.
Omhändertagna medel, varor och föremål som inte ska förstöras, och som inte
ska överlämnas till polis, ska hanteras enligt bestämmelserna i 5 kap.fängelselagen.
11 kap. Särskilda utslussningsåtgärder
KVFS
2018:5
5
Förutsättningar
Riskbedömning
2 § Vid bedömningen av de risker som anges i 11 kap.2-5 §§fängelselagen
(2010:610), ska särskilt beaktas
1. karaktären och omfattningen av den intagnes tidigare och aktuella brottslighet,
med särskild hänsyn tagen till eventuella brottsoffer,
2. utfallet av tidigare och pågående verkställighet, såsom utfallet av genomförda
utevistelser på egen hand och deltagande i brotts- och missbruksrelaterad program-
verksamhet,
3. strafftidens längd och återstående verkställighetstid,
4. om den intagne ska utvisas eller avvisas efter frigivning eller saknar anknytning
till riket,
5. om den intagne är medlem i eller har annan koppling till ett kriminellt nätverk
eller grov organiserad brottslighet, och
6. den intagnes personliga förhållanden, såsom missbruk eller psykisk ohälsa.
Allmänna råd
Riskbedömningen ligger till grund för ställningstagande till om en utslussningsåt-
gärd kan beviljas och vilka villkor som ska gälla. Innan en utslussningsåtgärd be-
viljas bör den intagne ha genomfört permission utan anmärkning. Innan frigång
eller vistelse i halvvägshus beviljas bör den intagne ha genomfört permission på
egen hand utan anmärkning. Innan utökad frigång beviljas bör den intagne ha
genomfört permission på egen hand med övernattning utan anmärkning.
Kontroll
Särskilt om halvvägshus
13 § En intagen får tillfälligt vistas utanför halvvägshuset om den intagne har kal-
lats att inställa sig vid domstol, övervakningsnämnd eller myndighet.