MSBFS 2020:4
Myndigheten för samhällsskydd och
beredskaps författningssamling
1
Allmänna råd om omsorg för barn med
vårdnadshavare i samhällsviktig verksamhet
beslutade den 26 mars 2020.
Dessa allmänna råd ansluter till MSB:s föreskrifter (2020:3) om omsorg för barn
med vårdnadshavare i samhällsviktig verksamhet samt till 14 § första stycket,
15 § tredje stycket och 17 § förordningen (2020:115) om utbildning i vissa
skolformer i skolväsendet vid spridning av viss smitta (nedan kallad
förordningen).
Allmänna råd har en annan juridisk status än föreskrifter. Allmänna råd är inte
tvingande. Deras funktion är att förtydliga innebörden i lag, förordning eller
myndighetsföreskrifter och att ge generella rekommendationer om deras
tillämpning.
I dessa råd avses med huvudman, den kommun eller annan huvudman som ska
fortsätta bedriva förskola, fritidshem eller annan pedagogisk verksamhet som
föreskrivs i förordningen.
Tillämpningen av reglerna
MSB:s föreskrifter om omsorg för barn med vårdnadshavare i samhällsviktig
verksamhet bör tillämpas på så vis att omsorg erbjuds när det behövs för
samhällets funktionalitet.
Bestämmelserna bör tillämpas på ett ansvars- och tillitsfullt sätt där bedömningen
av vilka vårdnadshavare som omfattas av omsorgen bör utgå från
verksamhetsutövarens behov av arbetskraft och vårdnadshavarens betydelse för
att upprätthålla den samhällsviktiga verksamheten på en acceptabel nivå.
Finns det två vårdnadshavare och bara en av dem deltar i samhällsviktig
verksamhet bör som utgångspunkt den andra ta hand om barnet.
Huvudmans beslut om rätt till omsorg enligt förordningen bör utgå från de
uppgifter som lämnas av vårdnadshavaren. Intyg enligt 15 § bör endast begäras
in om nödvändigt.
Intygets utformning och innehåll bör ställas i relation till rådande situation för att
inte medföra en alltför stor belastning på vårdnadshavaren och
Utgivare: Anna Asp, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
ISSN 2000-1886
Allmänna råd
MSBFS
2020:4
Utkom från trycket
den 26 mars 2020
Allmänna råd
MSBFS
2020:4
2
verksamhetsutövaren. Huvudmannen bör även beakta svårigheterna för
vårdnadshavaren att få en fysisk underskrift på intyget från verksamhetsutövaren.
Intyg bör inte innehålla detaljerade beskrivningar av arbetsuppgifter eller
kompetenser då detta kan utgöra en informationssäkerhetsrisk.
Ett intyg innebär inte per automatik att vårdnadshavaren har rätt till omsorg utan
är underlag för huvudmans beslut om sådan. Stor vikt bör dock läggas vid
verksamhetsutövarens intygande.
Bestämmelserna bör tillämpas med förtroende för varandras bedömningar och
ömsesidig respekt mellan berörda parter.
Vårdnadshavare som omfattas
Vid verksamhetsutövarens bedömning av hur nödvändig den enskilda
vårdnadshavaren är för att upprätthålla den samhällsviktiga verksamheten på en
acceptabel nivå, bör hänsyn tas till hur personalberoende den berörda
verksamheten är. Hänsyn bör även tas till om personen har en nyckelroll eller
nyckelkompetens. Kan verksamheten under viss tid bedrivas med en mindre
personalstyrka, där vårdnadshavarens arbetsinsats inte är avgörande, bör omsorg
enligt förordningen inte erbjudas. Dessa bedömningar bör omprövas vid behov.
I bedömningen av vilka arbetsinsatser som är nödvändiga för en samhällsviktig
verksamhet bör även hänsyn tas till stödfunktioner som verksamheten är särskilt
beroende av för att kunna upprätthållas på en acceptabel nivå. Utövare av
samhällsviktig verksamhet bör föra dialog med verksamhetsutövare som
bedriver sådana stödfunktioner för att säkerställa att de kan fortsätta att bedriva
sin verksamhet.
Samhällsviktig verksamhet som omfattas
Av 3 och 4 § MSB:s föreskrifter framgår vilka samhällssektorer som omfattas.
Av bilagan framgår det mer i detalj vilka typer av verksamheter som bör ses som
samhällsviktiga utifrån situationen med coronavirussjukdomen covid-19.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Camilla Asp
Alexandra Grundel
Avdelningen för krisberedskap och civilt försvar
Myndigheten för samhällsskydd och
beredskaps författningssamling
3
Bilaga
I tabellen nedan beskrivs de samhällsfunktioner som omfattas av
samhällssektorerna i 17 § förordningen och som anges närmare i 3 och 4 §§ i
MSB:s föreskrifter (2020:3) om omsorg för barn med vårdnadshavare i
samhällsviktig verksamhet. I tabellen ges också exempel på verksamheter som
upprätthåller dessa viktiga samhällsfunktioner. Tabellen ska vara vägledande i
huvudmans bedömning om vilka vårdnadshavare som är berättigade till
barnomsorg enligt förordningen.
Tabellen omfattar funktioner och exempel på verksamheter som bör anses som
särskilt viktiga i hanteringen av utbrottet av coronavirussjukdomen covid-19.
Den är inte uttömmande för vilken verksamhet som alltid måste skyddas eller
upprätthållas vid alla givna situationer.
De samhällsviktiga verksamheter som anges i tabellen utgör endast exempel på
verksamheter under varje funktion, och är alltså inte uttömmande. Huvudmannen
är fri att besluta om omsorg för barn till vårdnadshavare som deltar i
verksamheter som inte finns med i tabellen men som bedöms vara
samhällsviktiga utifrån förordningen och föreskriften.
Förändringar i tabellen kan komma att ske. Det kan bli aktuellt att ytterligare
begränsa eller utöka de exempel på samhällsviktiga verksamheter som anges i
denna bilaga.
Samhällssektor
Exempel på samhällsviktig verksamhet
1. Energiförsörjning:
a) produktion, lagring, distribution
av fasta och flytande bränslen och
drivmedel,
b) produktion och distribution av el,
c) produktion och distribution av
fjärrvärme och fjärrkyla, och
d) produktion, lagring och
distribution av energigas.
Exempelvis:
styrning och övervakning
drift och felavhjälpande underhåll
lager och depåer
drivmedelsförsäljning.
2. Finansiella tjänster:
a) den verksamhet som behövs för
att upprätthålla den finansiella
sektorns tjänster till allmänhet,
företag och offentlig sektor samt
för att bibehålla regelefterlevnad
och finansiell stabilitet.
Exempelvis:
finansiell infrastruktur för betalningar
värdepappersmarknad samt central motpartsclearing.
riksbanken system för stora betalningar.
banker, betaltjänstleverantörer och
tredjepartsleverantörer.
elektroniska betalningar
banker och kreditmarknadsbolag
fondbolag och allmänna pensionsfonder
aktie- och penningmarknad, valuta, derivat.
Allmänna råd
MSBFS
2020:4
4
Sak-, liv-, pension-, kredit-, åter- och
transportförsäkring, avseende skadereglering och
utbetalningar.
3. Handel och industri:
a) handel och industri av vikt för
tillverkning, grossistverksamhet,
distribution och försäljning av
livsmedel, läkemedel,
sjukvårdsmateriel och övrig
medicinsk och medicinteknisk
utrustning, och
b) handel och industri för
tillverkning, grossistverksamhet,
distribution och försäljning för
varor vilken är direkt nödvändig
för övrig samhällsviktig
verksamhet.
Exempelvis:
konstruktion, tillverkning, montage som är nödvändig
för annan samhällsviktig verksamhet
handel med varor vilka är direkt nödvändiga för annan
samhällsviktig verksamhet
4. Hälso- och sjukvård samt omsorg:
a) all hälso- och sjukvård, omsorg,
socialtjänst samt tandvård som
behövs för att upprätthålla liv,
hälsa och rimligt goda livsvillkor,
b) hantering av avlidna och
begravningar, och
c) djurhälsovård för tjänstedjur
Exempelvis:
offentligt finansierad hälso- och sjukvård
kommunal hälso- och sjukvård
verksamhet enligt socialtjänstlagen (2001:453), lagen
(1993:387) om stöd och service till vissa
funktionshindrade,
lagen (1990:52) med särskilda
bestämmelser om vård av unga och
lagen (1988:870)
om vård av missbrukare i vissa fall
tandvård
sjukvårdsupplysning (1177, giftinformationscentral
och läkemedelsupplysning)
laboratorier (inkl. tillverkning av reagenser)
smittskydd (för djur och människor (zoonoser),
epidemiologisk övervakning, smittspårning,
samordning, information och utbildning)
läkemedelsförsörjning (tillverkning/beredning och
inspektion, import, grossistlager, leverans, apotek,
recepthantering, licensgivning, dosdispensering,
biverkningsrapportering, batchrelease – frisläppning
av läkemedel, leverantörer)
blod och blodkomponenter
sjukvårdsmateriel (tillverkning/import, leverans,
beredning, godkännande och inspektion av
medicinsktekniska produkter inklusive kontroll och
grossistlager)
POSOM verksamhet
bårhus, begravningslokaler, krematorier
5. information och kommunikation:
a) infrastruktur för elektroniska
kommunikationer, framtagande
och förmedling av nyheter och
samhällsinformation, och
b) posttjänster.
Exempelvis:
transmissionsnät
1. nät och tjänsteövervakning/-styrning,
incidenthantering
2. felanmälan och felavhjälpning
3. skydd mot fysiska och logiska intrång
Allmänna råd
MSBFS
2020:4
5
4. förmedla lägesinformation
5. utföra uppgraderingar
accessnät,
1. nät- och tjänsteövervakning/-styrning
2. upprätthållande av viss incidenthantering och
felavhjälpning
DNS- och namnserver tjänster (styrning/övervakning)
felanmälan och felavhjälpning
GNSS, allmänt tillgänglig utrustning för tid och takt
styrning/övervakning
datacenter som innehåller grunddata, befolkningsdata
eller övriga data väsentliga för annan samhällsviktig
verksamhet
journalistisk- och redaktionell verksamhet avseende
nyheter, granskande och samhällsinformation
inkluderat tekniskt stöd och drift av intern
infrastruktur
insamling, sortering och utdelning av brev och paket
6. Kommunalteknisk försörjning:
a) produktion, lagring och
distributionsnät för dricksvatten,
b) avledning och rening av
avloppsvatten,
c) insamling och hantering av avfall,
och
d) väghållning.
Exempelvis:
drift och underhåll
styrning/övervakning
provtagning
insamling av avfall
akut underhåll/ felavhjälpning
snöröjning
7. Livsmedel:
a) primärproduktion av livsmedel
och foder,
b) berednings- och
förädlingsindustri,
c) kontroll av livsmedelsproduktion,
och
d) produktionskök kopplade till
annan samhällsviktig verksamhet.
Exempelvis:
animalieproduktion, inklusive primärproduktion
1. foderframställning
2. avelsverksamhet
3. insatsvaror, dricksvattenförsörjning
4. krisledningsfunktioner, operativa
ledningscentraler
5. teknisk service
6. avfallshantering
7. destruktionskapacitet
växtodling, inklusive primärproduktion
1. krisledningsfunktion
2. teknisk service, avfallshantering, växtrådgivning
och laboratorier
3. diagnostik och analys av farliga ämnen och
destruktionsanläggningar
slakterier, mejerier, kvarnar, bagerier m.m.
import av livsmedel, råvaror, ingredienser, insatsvaror
etc.
framställning av rå- och insatsvaror
laborativ analysverksamhet
Allmänna råd
MSBFS
2020:4
6
kontrollmyndigheter och offentlig livsmedels-
kontrollverksamhet i samband med slakt,
styckningsverksamhet och gränskontroll samt
kommunernas arbete med RASFF och
utbrottshantering
storkök, som tillhandahåller mat till annan
samhällsviktig verksamhet
grossistverksamhet, distributionscentraler för
livsmedel
livsmedelshandel
8. Militärt försvar:
a) verksamhet som bedrivs i
Försvarsmakten och andra
myndigheter som hör till
Försvarsdepartementet eller i
Fortifikationsverket
9. Offentlig förvaltning:
a) riksdag och regering,
b) Regeringskansliet samt
myndigheterna under riksdagen,
c) bevakningsansvariga myndigheter
i de delar som rör krishantering,
krisberedskap och totalförsvar,
d) Myndigheter som är nödvändiga
för att upprätthålla funktionerna i
3 §,
e) regionernas förvaltning,
f) kommunernas förvaltning,
g) statlig ekonomihantering, och
h) barnomsorg och utbildning inom
skolväsendet
Exempelvis:
Regeringskansliet och myndigheterna under riksdagen
den verksamhet inklusive ledning och administrativt
stöd som krävs för att kunna fortsätta bedriva sin
samhällsviktiga verksamhet.
hos bevakningsansvariga myndigheter:
1. intern styrning (kris- och krigslednings-
organisation),
2. aktörsgemensam samverkan, kommunikation,
operativ verksamhet och
3. andra specifika uppgifter som tilldelats
myndighet som är av betydelse för krisberedskap
och krishantering
länsstyrelsernas förvaltning
1. intern styrning (kris- och
krigsledningsorganisation)
2. aktörsgemensam samverkan, kommunikation
3. uppgifter enligt förordningen (2017:870) om
länsstyrelsernas krisberedskap och uppgifter,
förordningen (2015:1052) om krisberedskap och
bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid
höjd beredskap samt förordningen (2015:1053)
om totalförsvar och höjd beredskap.
kommunernas och regionernas förvaltning, den
verksamhet, inklusive ledning och administrativt stöd,
som krävs för att kommunen/regionen ska kunna
fortsätta bedriva sin samhällsviktiga verksamhet
statlig ekonomihantering, löneutbetalningar och
fakturahantering
skola och annan pedagogisk verksamhet
10. Skydd och säkerhet:
a) rättsväsendet,
b) migrationsverkets förvar,
Exempelvis:
polis
åklagare
domstolar
Allmänna råd
MSBFS
2020:4
7
c) statlig och kommunal
räddningstjänst,
d) bevakningstjänster,
e) värdetransporter,
f) tull och gränsbevakning, och
g) alarmeringscentraler som betjänar
räddningstjänst, polis samt hälso-
och sjukvård.
kriminalvård
kustbevakning
offentliga försvarare, offentliga biträden och
målsägarbiträden i mål med tvingande tidsfrister
alarmeringscentraler som betjänar räddningstjänst,
polis, omsorg och- eller hälso- och sjukvård
bevakningstjänster avseende skyddsvakter, väktare,
ordningsvakter
kommunal räddningstjänst inklusive deltidsanställda
sjöräddning, flygräddning, och övrig statlig
räddningstjänst.
11. Socialförsäkringar:
a) den verksamhet som behövs för
att upprätthålla utbetalning av
pensioner,
arbetslöshetsförsäkringar,
socialförsäkringar och liknande
förmåner och ersättningar.
Exempelvis:
administration och utbetalning av sjukförsäkring,
förälörsäkring, försörjningsstöd, lönegaranti,
studiemedel
12. Transporter:
a) person- och godstrafik med
samtliga transportslag (luft, sjö,
järnväg och väg) som behövs för
att upprätthålla övrig
samhällsviktig verksamhet.
Exempelvis:
statlig och kommunal infrastruktur
trafikledning, sjötrafikinformationstjänst, lotsning,
isbrytning, underhåll, farledsservice
kollektivtrafikens fordon, förare, uppställning/
uppläggningsplats, trafikledning etc.
särskilda persontransporter, färdtjänst, riksfärdtjänst,
sjukresor och skolskjuts
Stödfunktioner till ovanstående samhällsviktiga
verksamheter.
relevanta stödfunktioner som samhällsviktig verksamhet är
särskilt beroende av för att kunna upprätthållas på en
acceptabel nivå.
Exempelvis:
ledningsfunktioner,
IT-support,
kommunikation,
fastighets och lokalservice,
lokalvård,
varuförsörjning av kritiska varor och materiel,
måltidstjänster,
tvätt av skyddskläder,
säkerhetsfunktioner,
tillstånds- och tillsynsverksamhet.
Beställningsadress:
Norstedts Juridik, 106 47 Stockholm
Telefon: 08-598 191 90
E-post: kundservice@nj.se
Webbadress: www.nj.se/offentligapublikationer