Prop. 1966:5
('med förslag till lag angående ändrad lydelse av 27i § lagen den 17 juni 1948 (nr 433) om försäkringsrörelse, m. m.',)
Kungl. Maj.ts proposition nr 5 år 1966
1
Nr 5
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till lag
angående ändrad lydelse av 27i § lagen den 17 juni 1948 (nr 433) om försäkringsrörelse, m. m.; given Stockholms slott den 17 december 1965.
Under åberopande av bilagda i statsrådet och lagrådet förda protokoll vill Kungl. Maj :t härmed föreslå riksdagen att antaga härvid fogade för slag till
1) lag angående ändrad lydelse av 274 § lagen den 17 juni 1948 (nr 433) om försäkringsrörelse,
2) lag angående ändrad lydelse av 13 § lagen den 9 juni 1950 (nr 272) om rätt för utländsk försäkringsanstalt att driva försäkringsrörelse här i riket.
GUSTAF ADOLF
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås vissa ändringar i bestämmelserna för redovis ning av försäkringsbolagens livförsäkringsfonder. Ändringarna berör i huvudsak den s. k. bundna sektorn. Dock föreslås införande av fri sek tor för försäkringar i utländsk valuta.
Förslaget om den bundna sektorn innebär bl. a. en höjning av nu varande redovisningsgräns för inteckningar, två tredjedelar av senast fastställda taxeringsvärde, till fyra femtedelar av detta värde när redo visningen avser jordbruks-, bostads-, kontors- eller affärsfastigheter. Vi dare föreslås det nu föreskrivna, oavvisliga kravet på brandförsäkring av den intecknade fastighetens byggnader uppmjukat med en dispensmöjlig het när det gäller lån till svensk kommun.
Som följd av den omorganisation av Svenska skeppshypotekskassan som ägde rum våren 1965, då samtidigt Skeppsfartens sekundärlanekassa inrättades, föreslås nu rätt för försäkringsbolag att inom den bundna sek torn av livförsäkringsfonden få redovisa de obligationer som utfärdas av sekundärlånekassan på samma sätt som f. n. gäller beträffande skeppshypo- tekskassans obligationer.
De i propositionen föreslagna ändringarna avses skola tillämpas även beträffande utländska försäkringsanstalter med rätt att driva rörelse här i riket.
Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 1966.
1 Bihang till riksdagens protokoll 1966. 1 samt. Nr 5
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 5 år 1966
Förslag
till
Lag
angående ändrad lydelse av 274 § lagen den 17 juni 1948 (nr 433) om
försäkringsrörelse
Härigenom förordnas, att 274 § lagen den 17 juni 1948 om försäkrings
rörelse1 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan angives.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
274 §.
Vid envar--------------------—--------• —
2. obligationer utfärdade av Sveri
ges allmänna hypoteksbank, ko
nungariket Sveriges stadshypoteks-
kassa, Svenska bostadskreditkassan
eller Svenska skeppshypotekskassan
eller av kreditaktiebolag, som enligt
vad därom finnes stadgat står under
tillsyn av bankinspektionen;
3. av riksbanken, svenskt bankak
tiebolag, postsparbanken, svensk
sparbank, Svenska jordbrukskredit-
kassan eller centralkassa för jord
brukskredit utfärdade fordringsbe-
vis, med undantag av sådana för den
allmänna rörelsen avsedda förskriv
ningar, som medföra rätt till betal
ning först efter utfärdarens övriga
fordringsägare (förlagsbevis);
4. obligationer eller---------------------
6. skuldförbindelser, för vilka bo
laget äger säkerhet genom inteck
ning i fast egendom inom två tredje
delar av senast fastställda taxerings
värde, ävensom skuldförbindelser
med säkerhet av inteckning i tomt
rätt inom två tredjedelar av senast
fastställda taxeringsvärde och med
den ytterligare begränsning med hän-
1 Senaste lydelse av 274 § se 1963: 77.
— av staten;
2. obligationer utfärdade av Sve
riges allmänna hypoteksbank, ko
nungariket Sveriges stadshypoteks-
kassa, Svenska bostadskreditkassan,
Svenska skeppshypotekskassan eller
Skeppsfartens sekundärlånekassa el
ler av kreditaktiebolag, som enligt
vad därom finnes stadgat står under
tillsyn av bankinspektionen;
3. av riksbanken, svenskt bankak
tiebolag, postbanken, svensk spar
bank eller centralkassa för jord
brukskredit utfärdade fordringsbe-
vis, med undantag av sådana för den
allmänna rörelsen avsedda förskriv
ningar, som medföra rätt till betal
ning först efter utfärdarens övriga
fordringsägare (förlagsbevis);
------- svenskt bankaktiebolag;
6. skuldförbindelser, för vilka bo
laget äger säkerhet genom
inteckning i jordbruks-, bostads-,
kontors- eller affärsfastighet inom
fyra femtedelar eller i annan fastig
het inom två tredjedelar av senast
fastställda taxeringsvärde eller
inteckning i tomträtt, till vilken
hör byggnad som är avsedd för bo-
3
Kungl. Maj:ts proposition nr 5 år 1966
(Nuvarande lydelse)
syn till tomträttsavtalets innehåll el ler andra omständigheter, som försäkringsinspektionen föreskriver; dock att i varje fall åbyggnad skall, för att inteckning i fastigheten eller tomträtten må godkännas, vara brandförsäkrad i försäkringsbolag som avses i denna lag eller i utländsk försäkringsanstalt med rätt att driva försäkringsrörelse här i riket;
7. inhemska eller------------------- - — Utan hinder av vad i första styc ket är stadgat må ett belopp, mot svarande högst en tiondel av försäk ringsfonden för egen räkning för försäkringar i svensk valuta, redo visas i andra värdehandlingar än i första stycket 1—7 avses, dock icke i aktier.
Med försäkringsfond--------------------
(Föreslagen lydelse)
stads-, kontors- eller affärsändamål, inom fyra femtedelar eller i annan tomträtt inom två tredjedelar av se nast fastställda taxeringsvärde, allt med den ytterligare begränsning som försäkringsinspektionen föreskriver med hänsyn till tomträttsavtalets in nehåll eller annan omständighet,
dock att, utom i fråga om sådant lån till svensk kommun för vilket försäkringsinspektionen medgivit undantag, åbyggnad skall, för att in teckning i fastigheten eller tomträt ten må godkännas, vara brandförsäk rad i försäkringsbolag som avses i denna lag eller i utländsk försäk ringsanstalt med rätt att driva för säkringsrörelse här i riket; ----------------- kunna medgivas.
Utan hinder av vad i första stycket är stadgat må ett belopp, motsvaran de högst en tiondel av försäkrings fonden för egen räkning, redovisas i andra värdehandlingar än i första stycket 1-—7 avses, dock icke i ak tier.
— återförsäkringsgivares ansvarighet.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1966.
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 5 år 1966
Förslag
\ till
Lag
angående ändrad lydelse av 13 § lagen den 9 juni 1950 (nr 272) om rätt
för utländsk försäkringsanstalt att driva försäkringsrörelse
här i riket
Härigenom förordnas, att 13 § lagen den 9 juni 1950 om rätt för utländsk
försäkringsanstalt att driva försäkringsrörelse här i riket skall erhålla änd
rad lydelse på sätt nedan angives.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
13 §.
Försäkringsfonden med —------- —
Utan hinder av vad i första stycket
är stadgat må ett belopp, motsvaran
de högst en tiondel av försäkrings
fonden för egen räkning för försäk
ringar i svensk valuta, redovisas i
andra värdehandlingar än i första
stycket avses, dock icke i aktier.
-------------- ------- i återförsäkring.
Utan hinder av vad i första stycket
är stadgat må ett belopp, motsvaran
de högst en tiondel av försäkrings
fonden för egen räkning, redovisas i
andra värdehandlingar än i första
stycket avses, dock icke i aktier.
Med försäkringsfond----------- — återförsäkringsgivares ansvarighet.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1966.
Kungl. Maj.ts proposition nr 5 år 1966
5
Vidrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans
Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i stats rådet på Stockholms slott den 19 november 1965.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
statsråden
Sträng, Andersson, Lindström,
Lange, Kling, Skoglund, Edenman, Johansson, Hermansson, Holmqvist,
Aspling, Lundkvist, Gustafsson.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemen sam beredning med statsrådets övriga ledamöter, fråga om ändringar i be stämmelserna för redovisning av försäkringsbolagens livförsäkringsfonder, m. m., och anför.
Svenska försäkringsbolags riksförbund (riksförbundet) har i framställ ning till chefen för finansdepartementet hemställt om vissa ändringar i 274 § lagen den 17 juni 1948 (nr 433) om försäkringsrörelse (FL). Paragrafen innehåller bestämmelser om redovisning av livförsäkringsfond.
Över framställningen har efter remiss yttranden avgetts av försäkrings- inspektionen, fullmäktige i riksbanken, kommerskollegium, bostadsstyrel- sen, kreditinstitututredningen samt Konungariket Sveriges stadshypoteks- kassa och Svenska bostadskreditkassan gemensamt.
Kommerskollegium har överlämnat yttranden från handelskamrarna i Stockholm, Göteborg, Malmö och Gävle.
Efter remissbehandlingen har riksförbundet i särskild skrivelse ändrat sin hemställan i vissa avseenden.
Våren 1965 omorganiserades Svenska skeppshypotekskassan. Dessutom inrättades ett nytt sekundärlåneinstitut för rederinäringen, Skeppsfartens sekundärlånekassa (prop. 1965:99, B:oU 38, rskr 289, SFS 1965:139). I propositionen anförde jag bl. a. att obligationer som utfärdats av sekun- därlånekassan bör få användas för redovisning av livförsäkringsfonder samt att jag — eftersom en författningsbestämmelse med sådant innehåll krävde lagrådets medverkan — hade för avsikt att anmäla denna fråga vid ett se nare tillfälle.
Gällande bestämmelser om redovisning m. m. av livförsäkringsfond
Enligt 262 § 1 mom. FL skall i försäkringsbolags balansräkning såsom skuld under benämningen försäkringsfond tas upp värdet balansdagen av bolagets ansvarighet på grund av dels inträffade försäkringsfall (ersättnings-
reserv), dels löpande försäkringar (premiereserv) samt dels, om rörelsen avser livförsäkring, tilldelad återbäring.
I fråga om livförsäkring skall enligt 274 § första stycket vid varje tidpunkt ett belopp motsvarande försäkringsfonden vara redovisat i vissa närmare an givna slag av värdehandlingar eller tillgångar av annan art.
Redovismingsgilla värdehandlingar är f. n. 1) obligationer eller andra skuldförbindelser, som utfärdats eller garan terats av staten (274 § första stycket 1);
2) obligationer utfärdade av Sveriges allmänna hypoteksbank, konunga riket Sveriges stadshypotekskassa, Svenska bostadskreditkassan eller Svens ka skeppshypotekskassan eller av kreditaktiebolag, som enligt vad därom finns stadgat står under bankinspektionens tillsyn (274 § första stycket 2);
3) fordringsbevis, som utfärdats av riksbanken, svenskt bankaktiebolag, postsparbanken, svensk sparbank, Svenska jordbrukskreditkassan eller cen tralkassa för jordbrukskredit, med undantag dock för förlagsbevis (274 § första stycket 3);
4) obligationer eller andra skuldförbindelser utfärdade eller garanterade av svensk kommun, som till lånets upptagande eller garanterande erhållit Kungl. Maj :ts tillstånd (274 § första stycket 4);
5) obligationer, som utfärdats av svenskt industriföretag och offentligen utbjudits av svenskt bankaktiebolag (274 § första stycket 5);
6) skuldförbindelser, för vilka försäkringsbolaget äger säkerhet genom inteckning i fast egendom inom två tredjedelar av senast fastställda taxe- ringsvärde, liksom skuldförbindelse med säkerhet av inteckning i tomt rätt inom två tredjedelar av senast fastställda taxeringsvärde och med den ytterligare begränsning med hänsyn till tomträttsavtalets innehåll eller and ra omständigheter som försäkringsinspektionen föreskriver, under förutsätt ning att åbyggnad är brandförsäkrad i svenskt försäkringsbolag eller ut ländsk försäkringsanstalt som har rätt att driva rörelse här i riket (274 § första stycket 6);
7) inhemska eller utländska värdehandlingar, som till sin art och till den säkerhet de erbjuder kan anses jämförliga med någon av de under 1)__6) nämnda, med den begränsningen att värdehandling som enligt sin lydelse skall infrias i främmande valuta får användas för redovisning endast i den man den motsvarar försäkringsfonden för egen räkning för försäkringar i samma valuta (274 § första stycket 7).
Med försäkringsfonden för egen räkning förstås enligt 274 § tredje stycket den del av fonden som inte motsvarar värdet av återförsäkringsgivares an svarighet.
Redovisningsgilla tillgångar av annan art utgör lån mot säkerhet i bolagets försäkringsbrev inom återköpsvärdet samt värdet av återförsäkringsgivares ansvarighet på grund av livförsäkringar, som övertagits i återförsäkring. Värdet av utländsk försäkringsanstalts ansvarighet får emellertid inte an
Kungl. Maj.ts proposition nr 5 år 1966
7
vändas till redovisning av försäkringsfonder i större utsträckning än försäk- ringsinspektionen finner kunna medges med hänsyn till försäkringstagar nas säkerhet (274 § första stycket 8 och 9).
Trots bestämmelserna om redovisning av livförsäkringsfonder får emel lertid, med stöd av 274 § andra stycket, ett belopp motsvarande högst en tiondel av försäkringsfonden för egen räkning för försäkringar i svensk va luta, den s. k. fria sektorn, redovisas i andra värdehandlingar än nyss an- getts, dock inte i aktier.
I stort sett samma redovisningsbestämmelser som för livförsäkringsfond gäller beträffande premiereserven för s. k. allframtidsförsäkring (275 §) och beträffande säkerhetsfond, om försäkringsbolaget meddelar såväl livför säkring som annan försäkring än personförsäkring (277 §). Det bör i sam manhanget observeras att samma regler som för livförsäkring gäller för per sonförsäkring av annat slag, såvida det inte rör sig om personförsäkring, som meddelas för kortare tid än fem år eller mot premie som är beräknad och bestämd för kortare tid än fem år (2 § 2 mom. andra stycket).
De värdehandlingar i vilka livförsäkringsfonden redovisas skall enligt 276 § förvaras avskilda på särskilt sätt och utgöra försäkringstagarnas pant till säkerhet för de försäkringsbolagets förbindelser som grundas på försäk ringsavtalen. Samma pantsättningsregler gäller även premiereserven för allframtidsförsäkring och säkerhetsfonden i de fall nyss angivna redovis ningsbestämmelser tillämpas (276 och 277 §§).
Riksförbundets hemställan
Riksförbundet hemställde i sin första framställning att 274 § FL måtte ändras i följande hänseenden.
1. Förbundet begärde att den i paragrafens första stycke 6 angivna grän sen för redovisning av inteckningslån skulle höjas till 80 % av senast fast ställda taxeringsvärde när det gäller andra fastigheter eller tomträtter än bolagets egna.
2. Nyss angivna redovisningsgräns begärdes höjd till 100 % i fråga om bolagets egna fastigheter och tomträtter.
3. Förbundet önskade att samma stadgande skulle kompletteras med en bestämmelse för sådana fall där taxeringsvärde ännu ej fastställts för fas tighet eller tomträtt eller där på grund av ny-, till- eller ombyggnad an sökan om fastställande av preliminärt taxeringsvärde gjorts men inte prövats. Förbundet föreslog att redovisning av inteckning skulle få ske inom 75 % av ett av bolaget beräknat uppskattningsvärde på sådana fas tigheter eller tomträtter.
4. Förbundet begärde att det i samma stadgande upptagna kravet på brandförsäkring skulle kunna efterges i den omfattning och på de villkor försäkringsinspektionen bestämmer när det gäller lån till kommun.
Kungl. Maj:ts proposition nr 5 är Wtiti
8
5. Förbundet hemställde att den s. k. fria sektorn skulle utvidgas från
en tiondel till en femtedel av försäkringsfonden för egen räkning. Samtidigt
önskade förbundet införa fri sektor även beträffande försäkringar i utländsk
valuta.
6. Förbundet hemställde om rätt att inom den fria sektorn redovisa även
aktier.
Efter remissbehandlingen har riksförbundet frånfallit sin hemställan
såvitt avser punkterna 2 och 6. I övrigt har förbundet uttalat vissa synpunk
ter och önskemål, vilka skall redovisas närmare i det följande.
Som allmän motivering för sin hemställan anför riksförbundet
bl. a. följande. Sedan nu gällande bestämmelser om redovisning av liv
försäkringsfond infördes genom 1948 års FL har så ingående erfarenhet
vunnits om deras verkningar att en översyn av bestämmelserna blivit ak
tuell. Förbundet och Svenska livförsäkringsbolags förening har vid flera
tidigare tillfällen framhållit vikten av en sådan översyn, senast i förbun
dets remissyttrande över värdesäkringskommitténs betänkande »Indexlån»
(SOU 1964:1—2). Även andra remissyttranden över nämnda betänkande
innehöll önskemål om liberalisering av försäkringsbolagens kapitalplace-
ringsbestämmelser. I yttrande till Kungl. Maj:t över förbundets besvär över
försäkringsinspektionens cirkulär nr 147 angående tolkning av 274 § första
stycket 5 FL underströk riksbanksfullmäktige angelägenheten av att en
allmän översyn av försäkringsbolagens placeringsbestämmelser kom till
stånd. Förbundet framhåller att den översyn som olika instanser sålunda
funnit påkallad förutsatts redan av 1945 års försäkringsutredning, som
— utan att då föreslå någon ändring i placeringsbestämmelserna — bl. a.
tillstyrkte att ytterligare steg togs på vägen mot friare placeringsrätt om
erfarenheterna av placeringsreglerna blev gynnsamma.
Riksförbundet framhåller i sin allmänna motivering vidare att det torde
vara ostridigt att gällande placeringsbestämmelser väl tillgodosett kravet
På trygghet vid förvaltningen av försäkringstagarnas medel. Enligt för
bundets mening reser bestämmelserna däremot i vissa hänseenden hinder
för erhållande av bästa möjliga avkastning av försäkringstagarnas medel,
vilket sägs vara av stor betydelse, särskilt under en inflatorisk utveckling.
Att avkastningen, med bibehållande av placeringarnas säkerhet, blir så stor
som möjligt överensstämmer med den i FL inskrivna skälighetsprincipen,
påpekar förbundet vidare. Penningvärdeförändringen gör det angeläget att
varje möjlig åtgärd vidtas för att mildra de ogynnsamma verkningarna för
sparandet.
Efter att ha understrukit angelägenheten av att en utredning kommer till
stånd beträffande de problem som är förenade med införande av s. k. vinst
andelslån och att statsmakterna genom erforderliga lagstiftningsåtgärder
gör det möjligt för enskilda att sluta avtal med s. k. indexklausul anför
Kungl. Maj:ts proposition nr 5 år 1966
9
riksförbundet att kravet på en bättre avkastning av de i livförsäkringsfon den förvaltade medlen kan i avvaktan på och vid sidan av nyssnämnda åt gärder tillgodoses genom de av förbundets hemställan omfattade ändring arna i 274 § FL.
Riksförbundets ändringsförslag är avfattat efter samråd med Svenska livförsäkringsbolags förening.
Som speciell motivering för de särskilda punkterna i ändrings förslaget i de delar det slutligen vidhålls framför riksförbundet följande.
Redovisningsgränsen beträffande inteckningslån, m. m. (punkterna 1, 3 och \ i riksförbundets hemställan)
Riksförbundet påpekar att en jämförelse med de säkerhetskrav som gäl ler enligt vissa andra punkter i 274 § första stycket FL ger vid handen att den nuvarande gränsen för pantsättning i den bundna sektorn framstår som alltför rigorös. Enligt 274 § första stycket 2 får pantsättas obligationer som utfärdats av bl. a. Svenska bostadskreditkassan och kreditaktiebolag. Till säkerhet för dessa obligationer ligger numera, heter det i förbundets fram ställning, fastighetsinteckningar inom 75 % av institutionernas egna upp skattningsvärden. Denna gräns torde, framhålfer förbundet, regelmässigt ligga högre än den för försäkringsbolagen fastställda, två tredjedelar av taxe ringsvärdet. Förbundet erinrar vidare om att pantsättning kan, enligt 274 § första stycket 5, ske av obligationer som utfärdats av svenskt industriföre tag och offentligen utbjudits av svensk affärsbank. I detta stadgande upp ställs inte något krav på särskild säkerhet för obligationslånen utan denna kan sägas främst ligga i det ansvar som den emitterande banken tar genom sin kreditbedömning. Till det anförda kommer, framhålls det vidare i för bundets framställning, att taxeringsvärdena i regel ligger ganska avsevärt under fastigheternas avkastningsvärden, varför en väsentlig höjning av pantsättningsgränsen inom taxeringsvärdets ram bör kunna ske utan att kravet på fullgod säkerhet eftersätts.
Vad beträffar riksförbundets hemställan om komplettering av 274 § första stycket 6 med en bestämmelse avseende det fall att taxeringsvärde ännu ej fastställts eller ansökan om fastställande av preliminärt taxeringsvärde gjorts men inte prövats anför förbundet att nu gällande bestämmelser lägger binder i vägen för pantsättning av inteckningar, som beviljas i ny fastighet. Vidare hävdas att skuldförbindelser avseende lån som höjts i anslutning till ny-, till- eller ombyggnad på fastighet inte kan bli föremål för pantsättning i försäkringsfondens bundna sektor, om den medgivna kvoten av tidigare fast ställt taxeringsvärde redan är utnyttjad.
1 vad gäller det i samma lagstadgande upptagna kravet på brandförsäk ring av åbyggnader upplyser riksförbundet att vissa större kommuner inte tecknar brandförsäkring utan står självrisk. Detta medför, påpekar förbun-
lf Bihang till riksdagens protokoll 1966. 1 samt. Nr 5
Kungl. Maj.ts proposition nr 5 år t9C>C>
det, att skuldförbindelse avseende lån mot säkerhet av fastighetsinteckning inte får redovisas inom försäkringsfonden jämlikt 274 § första stycket 6 sedan fastigheten förvärvats av sådan kommun. Detta innebär, sägs det vi dare, komplikationer för bolagen utan att någon försämring av säkerheten kan sägas ha skett i realiteten. I sammanhanget erinrar förbundet om all stadshypoteksföreningarna och bostadskreditföreningarna fått Kungl. Maj :ts medgivande att efterge kravet på brandförsäkring, när städerna Stockholm och Göteborg är låntagare.
Som kommer att redovisas närmare i det följande är vissa remissinstanser, däribland försäkringsinspektionen och kreditinstitututredningen, i vissa av seenden av annan uppfattning än riksförbundet när det gäller frågan om redovisningsgränsen för fastighetsinteckningar. De båda nämnda remissin stansernas förslag innebär bl. a. en indelning av inteckningarna i kategorier avseende å ena sidan jordbruks-, bostads-, kontors- eller affärsfastigheter och å andra sidan övriga fastigheter, bland vilka särskilt må märkas indu strifastigheter. Remisskritiken har föranlett förbundet att avstå från sin be gäran om höjning av redovisningsgränsen för industrifastigheter.
Remisskritiken har förmått riksförbundet att modifiera sin hemställan på ytterligare en punkt, nämligen i fråga om den begärda kompletteringsregeln för det fall taxeringsvärde ännu ej fastställts eller ansökan om preliminärt taxeringsvärde inte hunnit prövas. Förbundet har i denna fråga anslutit sig till försäkringsinspektionens förslag, som innebär att även placering i sådana objekt skall redovisas efter uppdelning i industrifastigheter och övriga fas tigheter.
Vidgning av den fria sektorn (punkten 5 i riksförbundets hemställan)
Riksförbundet erinrar om att förbundet i sin allmänna motivering fram hållit angelägenheten av att försäkringstagarnas medel placeras så att bästa möjliga avkastning erhålls. En förfrågan bland livförsäkringsbolagen hösten 1964 om deras erfarenheter av den fria sektorn har visat att medelräntan på placeringarna i denna sektor i allmänhet ligger en halv procent högre än medelräntan inom den bundna sektorn. Vidare har denna förfrågan visat att inom den fria sektorn redovisas — förutom lån mot säkerhet i inteckning som inte får pantsättas i den bundna sektorn — borgenslån, reverslån, för lagsbevis och underställningsfria kommunlån. Förfrågningen har ytterligare gett vid handen att den fria sektorns storlek inte lagt hinder i vägen för sådan överföring från de fria fonderna till försäkringsfonder som erfordrats för tilldelning av återbäring. Det kan emellertid bli önskvärt, framhåller för bundet, att i ökad utsträckning tilldela återbäring, t. ex. genom att åter- bäringsvägen meddela tilläggsförsäkring, varvid överförda återbäringsmedel skulle komma att ingå i den del av försäkringsfonden som utgör premiere serven. Komplikationer skulle därvid kunna uppkomma om den fria sektorn bibehålls vid sin nuvarande storlek.
Kungl. Maj:ts proposition nr 5 år 1966
11
Utan särskild motivering anser riksförbundet att begränsningen till för säkringar i svensk valuta vid bestämmande av den fria sektorns storlek bör avskaffas.
Remissyttrandena
Alla remissinstanser hälsar med tillfredsställelse eu liberalisering av lör- säkringsbolagens kapitalplaceringsbestämmelser. Dock framförs invänd ningar i fråga om vissa speciella punkter i förbundets ursprungliga hem ställan. Förbundet har också — som tidigare framhållits — till följd av den na kritik frånfallit vissa krav och modifierat vissa andra. Någon närmare redovisning för remissinstansernas uttalanden beträffande de av förbundet sedermera frånfallna yrkandena i punkterna 2 och 6 i den ursprungliga hemställan kommer jag inte att lämna. Det må räcka med att här nämna att den sistnämnda punkten, frågan om rätten att placera den fria sek torn av livförsäkringsfonden i aktier, fått ett skiftande mottagande. Från näringslivets sida intar man en positiv hållning till att frågan löses i detta sammanhang, under det att försäkringsinspektionen, riksbanksfullmäktige och kreditinstitututredningen anser att frågan bör anstå.
I remissyttrandena lämnas genomgående stöd för den av riksförbundet ut talade uppfattningen att åtgärder nu bör vidtas i syfte att mildra peu- ningvärdeförändringens ogynnsamma verkningar för försäkrings sparande t.
Försäkringsinspektionen anför att inspektionen i sitt yttrande över värde- säkringskommitténs betänkande pekat på den markerade förbättring av för- säkringssparandets villkor som inträffat under det senaste årtiondet. Under denna tid, säger inspektionen, har nominalräntan för nyplaceringar varit drygt 5 % och ligger för dagen omkring 6,5 %. Konsumentpriserna uppvisar under denna tid en genomsnittlig årlig indexstegring på något mer än 3 %, varvid även effekten av den allmänna varuskatten är medräknad. Influtna penningmedel har alltså kunnat placeras så att de bibehållits vid sin köp kraft och därutöver erhållit ett par procents reell avkastning. Under denna tid har en rörlig räntepolitik förts och landet har sluppit starka och snabba inflationer av världskrigs- och Koreatyp. Detta har medfört ett ekonomiskt utfall för nominalförsäkringarnas del som varit betydligt mera förmånligt än man ofta föreställer sig.
Det stora problemet — det som stod i centrum för hela värdesäkringsdis- kussionen förra året— är dock hur man skall skydda sparandet, särskilt det långsiktiga sparandet, av vilket livförsäkringssparandet utgör en betydelse full del, från verkningarna av snabba, oförutsedda prisstegringar, heter det vidare i försäkringsinspektionens yttrande. Värdesäkringskommittén har ';isat att innehavare av större förmögenheter, där realkapital och aktier in
Kungl. Maj:ts proposition nr 5 år 1!)6(i
12
tar en stor plats, ofta har skulder överstigande finansiella tillgångar under
det att de smärre förmögenheterna oftast består i innehav av enbart finansi
ella tillgångar. En inflation, vars verkningar på långivarnas realförmögen-
het ej kompenseras genom högre nominalräntor, överför sålunda förmögen
het från hushåll med finansiella tillgångar till hushåll med finansiella skul
der oeh ökar därmed ojämnheten i förmögenhetsspridningen i landet. Det
sker alltså i sammanhanget en förmögenhetsomfördelning från innehavare
av mindre till innehavare av större förmögenheter. Värdesäkringskommit-
téns undersökningar gav också vid handen att antalet hushåll, vars inkoms
ter helt eller till större delen utgörs av räntor, livräntor, privata pensioner
eller andra nominalt fixerade inkomster, är betydande. Av utredningen fram
gick att bruttoinkomsterna i dessa hushåll ligger lågt och att känsligheten
med avseende på penningvärdeförändringarnas konsekvenser således är stor.
Dessa klarlägganden av problemets sociala natur låg till grund för den dis
kussion kring upprättandet av en indexlånemarknad som fördes dels i vär-
desäkringskommitténs betänkande, dels i de olika remissutlåtandena över
betänkandet, anför försäkringsinspektionen fortsättningsvis. Den genomlys
ning av värdesäkringsproblemets olika aspekter som diskussionen åstad
kom var av mycket stort värde men visade samtidigt att uppbyggandet av en
fungerande indexlånemarknad är en fråga på längre sikt och att en mängd
tekniska och legala problem måste lösas innan en mer allmän introduktion
av indexlån kan ske. Vidare är det så, att införandet av liv- och pensions
försäkringar med direkta värdegarantier knutna till försäkringsavtalet förut
sätter att det finns en marknad med indexlån, så att försäkringsbolagen i sin
tur kan placera försäkringstagarnas premier i på samma sätt värdesäkra
tillgångar. Snabba lösningar är sålunda knappast att vänta på detta område.
De svårigheter som är förenade med etablerandet av en fungerande index
lånemarknad och introduktionen i samband därmed av försäkringar med
realgaranti har, framhåller försäkringsinspektionen, i hög grad riktat för
säkringsbolagens intresse mot en revision av FL:s kapitalplaceringsbestäm-
melser. Avsikten med en liberalisering av dessa bestämmelser är att möj
liggöra en högre avkastning på försäkringstagarnas medel och ett ökat in
slag av placering i reala värden. Genom dessa åtgärder hoppas man att en
förbättring av det långsiktiga försäkringssparandets, däribland det viktiga
pensionssparandets, allmänna villkor skall komma till stånd.
Allmänt sett anser försäkringsinspektionen att en liberalisering av kapital-
placeringsbestämmelserna är angelägen. Inflationsriskerna skärper kravet
på att bolagen får ökade möjligheter att erhålla största möjliga avkastning
på livförsäkringstagarnas medel. Inspektionen menar att vissa liberalisering
ar av kapitalplaceringsbestäinmelserna i FL bör kunna ske utan dröjsmål.
Även näringslivets x-epresentanter uttalar sig med varierande grad av ut
förlighet om angelägenheten av att med de nu föreslagna åtgärderna skydda
försäkringstagarnas medel mot fortsatta inflationsrisker.
Kungi. Maj. ts proposition nr 5 år 1966
13
När man härefter kommer in på de konkreta ändringsförsla gen är uppfattningen inte lika enstämmig.
De frågor som sammanhänger med förslaget om höjning a v r e d o- visningsgränsen för inteckningslån har förorsakat en rätt ingående diskussion.
En stor del av intresset ägnas i denna diskussion frågan huruvida indu strifastigheter skall tillåtas utgöra belåningsunderlag inom den bundna sektorn i samma utsträckning som andra fastigheter.
Försäkringsinspektioncn framhåller att fastighetsinteckningar skänker en mycket olika grad av trygghet. Generellt sett, sägs det, föreligger större trygghet då det är fråga om fastigheter, som kan användas för flera ända mål, än när det är fråga om specialfastigheter. I allmänhet är bostads-, kon tors- och affärsfastigheter av det förstnämnda slaget och speciella industri fastigheter, vilkas värde är i hög grad beroende av vederbörande företags bärighet, av det sistnämnda slaget.
Försäkringsinspektionen ställer sig positiv till en höjning av gränsen för redovisning av inteckningslån när det gäller vissa slag av fastighetsinteck ningar, som genomsnittligt skänker en hög grad av trygghet, och ser en sådan åtgärd som ett led i den liberalisering av försäkringsbolagens kapi- talplaceringsbestämmelser som inspektionen finner nu bör kunna genom föras. Å andra sidan anser inspektionen att i samband härmed en åtskillnad i lagen bör införas mellan fastighetsinteckningar av olika trygghetsgrad.
Man kan ifrågasätta om inteckning i industrifastighet över huvud taget bör tas upp bland de värdehandlingar som generellt godkänns i bunden sektor med tanke på att det i så många fall är företagets bärighet som är helt avgörande för tryggheten och inte fastighetsinteckningen, heter det i försäkringsinspektionens remissyttrande. Inspektionen menar emellertid att det kan vara till fyllest att — i samband med en höjning till 80 % av gränsen för redovisning av inteckningslån i jordbruks-, bostads-, kontors- eller affärsfastighet eller viss motsvarande tomträtt — sänka gränsen till 50 % för redovisning av inteckningslån i annan fastighet eller tomträtt. En sådan sänkning anknyter enligt inspektionen till den praxis som ut vecklat sig på området. Det är, framhåller inspektionen, mycket sällsynt att bolagen i bunden sektor redovisar inteckningslån i industrifastighet över 50 % av taxeringsvärdet. Inspektionens sänkningsförslag får också ses i samband med den stora ökning av utrymmet för fri placering som man får genom att det av inspektionen understödda önskemålet om en fördubb ling av den fria sektorn tillgodoses.
Försäkringsinspektionen föreslår sålunda att i bunden sektor får redo visas skuldförbindelser, för vilka bolaget äger säkerhet genom
inteckning i jordbruks-, bostads-, kontors- eller affärsfastighet inom fyra femtedelar eller i fast egendom av annat slag inom hälften av senast fast ställda taxeringsvärde, eller
Kungl. Maj:ts proposition nr 5 år 1966
14
inteckning i tomträtt till bebyggd fastighet, såvida den eller de byggna
der som finns uppförda där är avsedda för bostads-, kontors- eller affärs-
ändamål, inom fyra femtedelar eller i tomträtt av annat slag inom hälften av
senast fastställda taxeringsvärde, allt med den ytterligare begränsning med
hänsyn till tomträttsavtalets innehåll eller andra omständigheter som in
spektionen föreskriver.
Kreditinstitututredningen förordar att rcdovisningsgränsen höjs till 80 %
av senast fastställda taxeringsvärde avseende jordbruks-, bostads-, kontors-
eller affärsfastigheter samt tomträtter avseende sådana fastigheter. Med
hänsyn till de stränga krav på säkerhet som enligt utredningens mening bör
ställas på de placeringar som ingår i den bundna sektorn av försäkrings
fonden har utredningen inte tillstyrkt att gränsen för inteckningslån höjs
utöver den nu gällande för andra än nu nämnda fastigheter.
En snävare hållning intar majoriteten inom riksbanksfullmäktige, som
anser att en höjning från två tredjedelar till 80 % av taxeringsvärdet kan
godtas utan olägenhet förutsatt att denna höjning begränsas att avse inteck
ningar i bostadsfastigheter.
Näringslivets representanter, handelskamrarna i Stockholm, Göteborg,
Malmö och Gävle, stöder riksförbundets ursprungliga förslag. Den först
nämnda handelskammaren — liksom f. ö. också kommerskollegium — fram
håller att anledning saknas att sänka den nuvarande gränsen två tredjedelar
av taxeringsvärdet i fråga om industrifastigheterna. I polemik mot försäk-
ringsinspektionen anför handelskammaren i Stockholm bl. a. att, eftersom
det veterligt inte förekommit någon förlust på inteckningslån i industri
fastighet och bolagen alltså handhaft dessa placeringar med vederbörlig
försiktighet, det enligt handelskammarens mening saknas anledning att för
hindra placeringar i industrifastigheter, när dessa placeringar bedöms
ekonomiskt motiverade och säkra, även om pantsättningsgränsen skulle
överstiga 50 % av taxeringsvärdet.
Stadshypotekskassan och bostadskreditkassan biträder riksförbundets ur
sprungligen framställda ändringsförslag — alltså att redovisningsgränsen
höjs utan att differentiering görs mellan industrifastigheter och andra fas
tigheter — fastän med en mindre modifiering. Kassorna föreslår sålunda att
belåningsgränsen fastställs till högst 75 % av försäkringsbolagets upp-
skattningsvärde med en tilläggsregel av innehåll att gränsen dock inte i nå
got fall får överstiga 80 % av senast fastställda taxeringsvärde. Genom
en sådan utformning av reglerna skulle enligt kassornas mening bolagens
ansvar för ett riktigt avvägt belåningsvärde poängteras. Tilläggsregeln skul
le få karaktären av en garanti för att gränsen inte i något fall överstiger den
angivna procentsatsen av taxeringsvärdet.
Kassorna uppehåller sig rätt ingående vid riksförbundets speciella moti
vering till sitt ändringsförslag i förevarande hänseende. Kassorna anför där
vid bl. a.
Kungl. Maj.ts proposition nr 5 år 1966
15
Det är visserligen riktigt, all — såsom riksförbundet framhåller — till säkerhet för de obligationer, som utfärdas av Svenska bostadskreditkassan och kreditaktiebolag, numera ligger inteckningar inom 75 % av institu tionernas egna uppskattningsvärden och att denna gräns i allmänhet ligger högre än den för försäkringsbolagen fastställda. Förbundet föibigår emel lertid härvid det förhållandet, att de pantförskrivna inteckningarna hos des sa institutioner ingalunda är den enda säkerheten för obligationerna. En yt terligare säkerhet ligger i institutionernas egen solvens, som återspeglas i bl. a. den fondbildning, som författningsenligt skall äga rum. Beträffande bostadskreditkassan tillkommer dessutom den i denna institution inbyggda solidariska ansvarigheten, låntagarnas gentemot respektive förening och föreningarnas gentemot kassan. Som en yttersta säkerhet för bostadskiedit- kassans förpliktelser står den av staten tillskjutna grundfonden. Med hän- svn till sistnämnda omständigheter måste särskilt bostadskreditkassans obligationer generellt sett anses innebära en avgjort säkrare placering än ut låning mot inteckningssäkerhet inom 80 % av låneobjektets taxerings värde. .
Beträffande obligationer, som utfärdats av svenskt industriföretag och som offentligen utbjudits av svenskt bankaktiebolag, innehåller, som riks förbundet påpekar, FL inte något krav på särskild säkerhet. Det torde emel lertid knappast vara riktigt att därav dra slutsatsen, att säkerheten för obli gationerna främst ligger i det ansvar, som den emitterande banken må anses påta sig genom sin kreditbedömning. Avsaknaden av något uttryckligt krav i berörda avseende torde nämligen sammanhänga med den omständigheten, att ett enskilt företag i princip förutsätts ställa särskild säkerhet för sina obligationer. Sådan säkerhet lämnas regelmässigt i form av inteckningar med bästa förmånsrätt inom 50 % av taxeringsvärdet på det obligationsutgi- vande företagets fastigheter. Detta hindrar givetvis inte, alt den förmedlan de bankens medverkan är utomordentligt värdefull genom den bedömning, som banken gör inte endast av den för obligationerna ställda säkerheten utan av företagets utvecklingsmöjligheter och ekonomiska ställning över huvud taget.
Trots att kassorna sålunda inte helt kan dela riksförbundets synpunkter på den i förbundets framställning gjorda jämförelsen mellan olika place- ringsobjekt, vill kassorna inte ställa sig avvisande till en höjning av belå- ningsgränsen för försäkringsbolagens utlåning mot inteckningssäkerhet. Så som förbundet framhåller, heter det vidare i kassornas yttrande, ligger taxe ringsvärdena erfarenhetsmässigt ofta betydligt under fastigheternas avkast ningsvärden. Kassorna delar också förbundets mening att en höjning av pantsättningsgränsen bör kunna medges utan att kraven på fullgod säker het träds för nära. Det torde därvid få anses ligga i sakens natur, framhål ler kassorna, att en tillämpning av den maximala belåningsgränsen kom mer i fråga endast beträffande objekt som med hänsyn till läge, utrust ning och övriga omständigheter kan bedömas ha ett kvarstående värde på längre sikt. Den erfarenhet och sakkunskap som finns representerad hos försäkringsbolagen får enligt kassornas mening anses utgöra garanti för att prövningen i berörda avseenden blir allsidig och väl avvägd.
Kungl. Maj.ts proposition nr 5 år 1960
En särskild fråga i detta sammanhang berörs utförligt av bostadsstyrelsen. Det gäller frågan om beräkningsunderlaget vid fastställande av redovisningsgränsen. För såväl riksförbundet som de flesta remissin stanserna framstår taxeringsvärdet som det naturliga beräkningsunder laget, åtminstone såvitt gäller den absoluta maximigränsen. Bostadsstvrel- sen är emellertid av en annan uppfattning och anför följande synpunkter. Stadshypoteks- och bostadskreditkassorna har till uppgift att lämna ut lån till stadshypoteks- resp. bostadskreditföreningarna, som sedan i sin tur
\ar och en inom sitt område — beviljar lån till sina medlemmar, de låntagande fastighetsägarna. Varje kassa anskaffar sina lånemedel genom upplåning mot obligationer. Säkerheten för dessa utgörs av låntagarnas reverser till föreningarna med tillhörande liypotek. Föreningarna ägnar sig huvudsakligen åt att utlämna lån, primär- och sekundärlån, mot in- teckningssäkerhet i bostads- och affärsfastigheter. Enligt de bestämmelser som gällde före den 1 januari 1964 fick föreningarna, med vissa undantag, bevilja lån mot säkerhet av inteckning som för stadshypoteksföreningar- nas del skulle ligga inom högst 60 % och för bostadskreditföreningarnas del inom 75 % av det lägsta av två värden, nämligen fastighetens uppskat tade värde och dess taxeringsvärde. I sitt i juni 1962 framlagda betänkande »Stadshypoteks- och bostadskreditinstitutionerna» (SOU 1962:31) behand lade bostadslåneutredningen bl. a. frågan om bestämmande av de belånings- gränser och värderingsprinciper som borde gälla för ifrågavarande institu tioners lånerörelse. Frågan hade aktualiserats därav att det med de gällande bestämmelserna ofta visade sig omöjligt att vid föreningarnas långivning nå anslutning mellan primär- och sekundärlån och de statliga bostadslånen, förut kallade tertiärlån. Eftersom taxeringsvärdet i allmänhet var inte obe- tydligt lägre än den statliga långivande myndighetens belåningsvärde (låne- underlag och pantvärde) uppstod ofta ett glapprum mellan föreningarnas lån och de statliga lånen. Detta glapprum måste överbryggas antingen ge nom en utökning av de statliga lånen eller genom separata lån. Denna olä genhet, som alltså berodde på att föreningarnas och statens lån bestämdes på grundval av skilda värderingar av låneobjekten, hade stor praktisk betydelse eftersom mer än 90 % av nybyggda flerfamiljshus tillkommer med stöd av- statslån.
Bostadslåneutredningen intog, fortsätter bostadsstyrelsen, den principiella ståndpunkten att en bättre anslutning mellan föreningarnas lån och de stat liga lånen om möjligt borde ske genom en ordning, som inte förutsatte ökat statligt engagemang i finansiellt hänseende. Med denna utgångspunkt och med beaktande av att anslutningssvårigheterna främst var orsakade av be- låningsgränsernas bundenhet vid taxeringsvärdena föreslog utredningen att bindningen vid taxeringsvärdena skulle slopas. Enligt utredningens upp fattning skulle i det stora flertalet fall anslutning ske, om en belånings- gräns vid 75 % av föreningarnas egna uppskattningsvärden tillämpades.
Kungl. Maj. ts proposition nr 5 år 1966
17
1 prop. 1963: 163 anslöt sig föredragande departementschefen till förslaget att slopa taxeringsvärdena som norm för säkerhetskravet vid föreningarnas långivning, heter det vidare i bostadsstyrelsens yttrande. Vad beträffar in stitutionernas långivning till statligt belånade flerfamiljshus fann emellertid departementschefen praktiska skäl tala för att institutionerna tillämpade samma värden som de statliga låneorganen. Han föreslog därför att det för statligt bostadslån fastställda pantväldet av en fastighet i regel skulle god tas som belåningsvärde vid bedömning av inteckningssäkerheten även för ut låning från förening men att, där omständigheterna föranledde en annan värdering i det senare hänseendet, ett särskilt uppskattningsvärde skulle till- lämpas. För avvikelse från ett för statligt bostadslån fastställt pantvärde förutsattes principiella omständigheter, som motiverade att detta värde inte kunde godtas såsom belåningsvärde.
Bostadsstyrelsen erinrar i fortsättningen om att förslaget godtogs av riks dagen. I enlighet härmed, påpekas det, föreskrivs numera i förordningarna den 29 november 1963 (nr 573 och 575) om Konungariket Sveriges stadshy- potekskassa och om stadshypoteksföreningar resp. om Svenska bostadskre- ditkassan och om bostadskreditföreningar att, när lån av statsmedel har be viljats till uppförande av viss byggnad, bör, om inte särskilda skäl föranleder annat, till grund för bedömandet av inteckningssäkerheten i stället för för eningarnas uppskattningsvärde läggas det enligt de statliga lånebestämmel- serna fastställda pantvärdet för byggnaden eller den fastighet där byggnaden uppförs.
Det framgår vidare av bostadsstyrelsens yttrande att det statliga lånets storlek bestäms på grundval av ett s. k. låneunderlag, som utgör summan av vissa av Kungl. Maj :t, bostadsstyrelsen eller länsbostadsnämnden fastställda schablonbelopp för kostnaden för marken och dess exploatering, grundlägg ning och grovplanering samt byggnaden. I varje låneärende skall länsbostads nämnden också fastställa ett pantvärde. Ibland är pantvärdet lika stort som låneunderlaget, ibland är det högre. Sålunda får pantvärdet överstiga låne- underlaget med värdet av mark, byggnad eller annan nyttighet, som man inte tagit hänsyn till när låneunderlaget beräknades. Det förutsätts, anför bo stadsstyrelsen, att underliggande kredit (primär- och sekundärlån) skall kunna erhållas i öppna marknaden med belopp motsvarande 70 % av pant- värdet.
Bostadsstyrelsen framhåller att något över 90 % av de nytillkommande bostäderna fortfarande finansieras med statslån. Bortsett från de fall när kommun är låntagare eller tecknar borgen för lån som upptagits av kom munala bostadsbyggnadsföretag, utgörs säkerheten för lånen av inteckning ar med förmånsrätt inom 100, 95, 90 eller 85 % av pantvärdet, beroende på vilken låntagarkategori det är fråga om, upplyser bostadsstyrelsen och an för.
liiingl. Maj:ts proposition nr 5 år 1966
Försäkringsbolagens direkta långivning till bostadsfastigheter framgår av följande tabell, som redovisar långivningen under åren 1959—1964.
Kungl. Maj. ts proposition nr 5 år 1966
1959 ............................................................... 251 milj. kr. 1960 ................................................................ 194 » 1961 ................................................................ 149 » 1962 ................................................................ 117 » 1963 ................................................................ 50 » 1964 ................................................................ 98 »
Fastän försäkringsbolagens långivning till bostadsfastigheter relativt sett är av blygsam omfattning skulle det likväl ur den statliga långivningens syn punkt vara rationellt om försäkringsbolagen fick möjlighet att i fråga om lån till uppförande av byggnad, för vilken beviljats lån av statsmedel till främ jande av bostadsbyggandet, till grund för bedömandet av inteckningssäker- heten lägga det enligt de statliga lånebestämmelserna fastställda pantvärdet i stället för taxeringsvärdet, om inte särskilda skäl föranleder annat, heter det till sist i bostadsstyrelsens yttrande.
Riksförbundets förslag om särskilt uppskattningsvärde i fall där taxeringsvärde ej fastställts eller där ansökan om fastställande av pre liminärt taxeringsvärde ännu inte prövats, har föranlett försäkringsinspektionen att föreslå att det av förbundet ursprungligen framförda procentta let 75 utbyts mot 50 för industrifastigheter och 80 för övriga fastigheter i anslutning till inspektionens i det föregående återgivna inställning till redovisningsgränserna. Även andra remissinstanser, bl. a. kreditinstitut utredningen, anser att man bör åstadkomma en differentiering beträffande redovisningen av här omtalade placeringsfall i överensstämmelse med vad som föreslagits gälla i fråga om redovisningen av de placeringsobjekt för vilka taxeringsvärde föreligger. Majoriteten inom riksbanksfullmäktige fin ner inte särskilda skäl föreligga för att komplicera lagtexten med en spe cialregel om uppskattningsvärde. Bestämmelsen skulle få endast temporär betydelse för de enskilda lånen, framhålls det. Med hänsyn härtill och då möjlighet finns att tillfälligt redovisa de inteckningar som väntas falla inom föreskriven kvot av det nya taxeringsvärdet i den fria sektorn synes denna fråga vara av mycket begränsad betydelse, heter det i fullmäktiges re missyttrande. Herr Kollberg har reserverat sig och anser att förbundets för slag i förevarande avseende bör godtas.
Det av riksförbundet upptagna yrkandet om införande av möjlighet att efterge kravet på brandförsäkring har inte mött några erinringar under remissbehandlingen.
Förslaget om vidgning av den fria sektorn har rönt stor uppmärksamhet hos remissinstanserna. I allmänhet bemöts det positivt, så t. ex. av försäkringsinspektionen, majoriteten inom kreditinstitututredning-
19
eu, kommerskollegium, samtliga hnndelslcamrar som yttrat sig samt stadshypotekskassan och bostadskreditkassan. Emot en utvidgning i förevarande sammanhang är majoriteten inom riksbanksfullmäktige samt en av de sak kunniga i kreditinstitututredningen, herr Gallans.
Försäkringsinspektionen erinrar om att den fria sektorn var en nyhet i 1948 års FL. 1942 års försäkringsutredning hade anfört att det framstod som angeläget att •— åtminstone intill dess erforderlig praktisk erfarenhet av systemet vunnits — tämligen snävt begränsa den fria placeringsrätten. Ut redningen hade ansett att till 10 % av fonden begränsad fri placeringsrätt torde kunna anses som en försiktig avvägning. Om erfarenheten skulle ge vid handen att en höjning av gränsen utan olägenhet kunde företas, borde frå gan härom enligt utredningens mening tas under omprövning. I prop. 1948: 50 föreslogs av försiktighetsskäl att gränsen för den fria sektorn skulle sättas vid 5 % av försäkringsfonden, heter det vidare i inspektionens utlåtande.
Första lagutskottet förordade — i likhet med försäkringsutredningen — en till 10 % bestämd fri placering och uttalade dessutom att det borde vara möjligt att småningom utvidga den fria sektorn, om erfarenheterna blev gynnsamma. Riksdagen beslöt i enlighet med utskottets förslag, påpekar in spektionen.
Försäkringsinspektionen erinrar vidare om att 1945 års försäkringsutred ning, som framlade sitt betänkande år 1949, inte föreslagit några ändringar av de då nyligen beslutade kapitalplaceringsbestämmelserna men anfört att utredningen ville tillstyrka att ytterligare ett steg togs på vägen mot friare placeringsrätt, om erfarenheterna av de nya placeringsreglerna blev gynn samma.
Försäkringsinspektionen lämnar följande statistiska uppgifter om den fria sektorn.
Av senast tillgängliga bokslutssiffror (ultimo 1963) framgår, att den fria sektorn hade av livförsäkringsbolagen tillsammans utnyttjats till 38 %. Bolaget med högsta utnyttjandegrad hade 62 %. Två bolag låg i utnytt jandegrad mellan 50 % och 60 %. Övriga låg under 50 %. Vid beräkningen har hänsyn tagits till efter den 31/12 1963 gjorda fusioner. Från ett litet specialbolag i sjukförsäkring med ytterst begränsad verksamhet har bort setts.
Den utnyttjade fria sektorn utgjordes till 66 % av högre liggande inteck ningar och till 21 % av förlagsbevis. Resten fördelade sig på småposter.
Under de år den fria sektorn funnits har erfarenheterna varit goda, fram håller försäkringsinspektionen vidare i sitt remissyttrande. Några förluster har inte förekommit, och placeringarna i den fria sektorn har gett en me delränta som ligger omkring en halv procent högre än medelrän tan inom den bundna sektorn. Man bör emellertid då också hålla i min net, heter det i fortsättningen, att ifrågavarande epok kännetecknats av goda konjunkturer och frånvaron av större kriser. Inspektionen nämner i sammanhanget även att viss restriktivitet gällt i fråga om bolagens place
Kungl. Maj:ts proposition nr 5 är 1966
20
ringar under större delen av denna tid genom att bolagen iakttagit riksban
kens placeringsrekommendationer.
Försäkringsinspektionen menar att man nu bör kunna ta det nästa steg i
fråga om liberalisering varom talats redan vid tillkomsten av gällande be
stämmelser och tillstyrker en vidgning av den fria sektorn. Försäkrings
bolagen har visserligen ännu inte utnyttjat det utrymme för fri placering
som gällande regler ger men har gett uttryck åt sin avsikt att ändra pla-
ceringsinriktningen för att nå högre avkastning och bör i detta hänseende
få vidgad rörelsefrihet, anför inspektionen.
Vid en liberalisering av FL:s kapitalplaceringsbestämmelser är, sägs det,
lämpligt att gå fram på den vägen att man — med bibehållande av stränga
soliditetskrav inom en stor bunden sektor — ökar den fria sektorn och skaf
far sig erfarenheter härav. Försäkringsinspektionen föreslår därför i likhet
med försäkringsbolagen att den nuvarande fria sektorn ökas från en tiondel
till en femtedel av försäkringsfonden.
Försäkringsinspektionen gör slutligen följande reflexioner.
Vid sidan om försäkringsfonden har livförsäkringsbolagen överskottsfon-
der, bär kallade de »fria fonderna». Dessa får placeras helt fritt, sålunda
även i aktier. Den fria sektorn av försäkringsfonden får inte placeras i ak
tier.
En vidgning av den fria sektorn av försäkringsfonden får flera betydelse
fulla konsekvenser. Till de viktigaste hör att bolagens möjligheter till fas-
tighetsplacering ökar utan att konkurrensen med aktier om utrymmet i de
fria fonderna behöver skärpas. Genom den avlastning av de fria fonderna
som därmed möjliggörs skapas sålunda en lättnad för bolagen vad gäller
aktieplacering, även om aktieförbudet för den fria sektorn av försäkrings
fonden bibehålies.
Stadshypotekskassan och bostadskreditkassan vill framhålla att kassor
nas verksamhet inte tillför kassastyrelserna erfarenhet eller underlag för
en närmare bedömning av konsekvenserna av de ifrågasatta ändringarna.
Utan att ta någon ståndpunkt till framställningen i dessa delar vill kas
sorna därför endast göra den reflexionen, att det kan ifrågasättas huruvida
anledning föreligger att för svenska förhållanden tillämpa snävare bestäm
melser än som gäller inom grannländerna Danmark, Finland och Norge.
Skäl kan sålunda föreligga, anför kassorna, att överväga en vidgning av den
fria sektorns — inklusive placeringsrätt i aktier — till i vart fall 15 % av
försäkringsfonden.
Majoriteten inom riksbanksfullmäktige motiverar sitt avståndstagande
från förslaget om vidgad fri sektor med följande synpunkter. Vid en över
syn av placeringsreglerna är det angeläget att dessa bestämmelser ses inte
bara med riksförbundets syfte för ögonen — att med bibehållen trygghet
åstadkomma bättre förräntning — utan även i sitt allmänna samhällseko
nomiska sammanhang. Allmänna samhälleliga önskemål om kapitalresur
sernas fördelning och om de olika kreditinstitutens uppgifter härvidlag mås-
Kungl. Maj ds proposition nr 5 år 1966
21
tc sålunda få tillfälle att göra sig gällande. Anledning saknas att i detta sammanhang närmare utveckla denna synpunkt, anför fullmäktige. Som en grov schematisk antydan framhålls emellertid att försäkringssparandet uppbär en så väsentlig del av de totala, via lånemarknaden finansierade in vesteringarna i samhället, att den ungefärliga fördelningen av dessa måste, om en snedvridning skall undvikas, tillåtas återspegla sig i försäkringsbo lagens placeringspolitik. Utan att fullmäktige i detta sammanhang vill ta ställning till några gränsdragningsfrågor sägs vidare att det knappast kan vara anledning att, med bortseende från övriga kreditmarknadsinstitut, ta upp till omprövning placeringsreglerna bara för försäkringsbolagen och här vidlag göra en mera väsentlig ändring. Detta skulle, fortsätter fullmäktige, innebära en sådan förändring i förhållande till nuläget att den sannolikt skulle utlösa krav på omprövning av andra placeringsregler; en prövning som emellertid då skulle bli mindre förutsättningslös. Antydda övervägan den synes enligt fullmäktiges mening böra leda till att den översyn av för säkringsbolagens placeringsbestämmelser, som således bör komma till stånd, verkställs i samband med en mera allmän granskning av kreditmarknads- institutens uppgifter och att därför det förslag som förbundet framfört om vidgning av den fria sektorn tills vidare förs åt sidan i avbidan härpå.
Vad slutligen beträffar riksförbundets yrkande om införande av en fri sektor även för försäkringsfond avseende försäkring ar i utländsk valuta framförs inga speciella erinringar. Försäk ring sinspektionen påpekar att frågan kvantitativt är av mycket ringa bety delse.
Departementschefen
Ett livförsäkringsavtal omspänner i regel en avsevärd tidrymd, inte säl lan större delen av den försäkrades livstid. Den avgift som försäkringsta garna enligt avtalet har att erlägga för försäkringen, premien, utgör grund valen för försäkringsbolagets möjlighet att fullgöra sin motprestation, ut betalande av försäkringsummorna. Livförsäkringar innehåller ofta ett spar- moment. Här kan nämnas de sammansatta kapitalförsäkringarna för döds fall, där försäkringssummorna betalas ut vid viss uppnådd ålder eller vid dödsfall dessförinnan, samt framför allt de viktiga pensionsförsäkringarna, inom vilka en betydande kapitalansamling äger rum. De medel som livför säkringsbolagen på grund härav förvaltar för försäkringstagarnas räkning uppgår f. n. till ett betydande belopp (vid utgången av år 1964 uppgick omslutningen av livförsäkringsbolagens balansräkningar till omkring 16 miljarder kr.). Huvudparten av dessa uppsamlade medel motsvarar försäk ringsbolagens skuld till de försäkrade.
Enligt gällande bestämmelser skall bolags ansvarighet på grund av sina försäkringsåtaganden tas upp i dess balansräkning som skuld under be
Kungl. Maj.ts proposition nr 5 år 19C>6
nämningen försäkringsfond. Med hänsyn till de försäkrade är det självfal let av vikt att dessa medel förvaltas på sådant sätt att bolagen är i stånd att vid varje tidpunkt fullgöra sina förbindelser enligt ingångna försäkrings avtal. I syfte att säkerställa detta har i FL meddelats bestämmelser om pla ceringen av medel som motsvarar försäkringsfonden i fråga om livförsäk ring.
Beträffande förvaltningen av de medel som motsvarar försäkringsfonden står kravet på placering i säkra objekt i förgrunden. Dessutom anmäler sig krav på bästa möjliga avkastning och på tillfredsställande likviditet. Vid sidan härav måste man emellertid komma ihåg att försäkringsbolagen har en viktig uppgift som kapitalför sörj are på kreditmarknaden, särskilt vad gäller långfristiga lån. Placeringsbestämmelserna i FL måste således också ses mot bakgrunden av en ur samhällets synpunkt önskvärd investerings politik.
Som det nu är återspeglar 274 § FL nyss anförda betraktelsesätt genom att dels binda den huvudsakliga delen av försäkringsfonden att redovisas i vissa i säkerhetsavseende betryggande värdehandlingar, bland vilka åter finns placeringsobjekt ägnade att tillgodose samhälleligt betydelsefulla in vesteringsbehov, dels tillåta fri placering för återstående del av fonden, eu tiondel av densamma.
Under de senaste åren har frågan om realvärdesäkring av tillgodohavan den i nominalvärde fått ökad aktualitet. Diskussionen kring värdesäkrings- kommitténs betänkande »Indexlån» (SOU 1964: 1—2) är i detta avseende belysande. Frågan är av största betydelse för placeringar som är bundna för lång tid. Livförsäkringssparandet är i högre grad än annat institutionellt sparande långsiktigt och bundet.
Livförsäkringsbolagen har i skilda sammanhang anfört önskemål om libe ralisering av gällande fondredovisningsbestämmelser i syfte att kunna öka det förvaltade kapitalets avkastning och därmed minska de ogynnsamma verkningar för försäkringssparandet som ett fallande penningvärde medför. Värdesäkringskommittén har inte haft möjlighet att företa de utredningar som är nödvändiga för ett ställningstagande till utformningen av försäkrings bolagens placeringsregler (SOU 1964: 1 s. 94). Som ett led i nu nämnda liberaliseringssträvanden från försäkringsbolagens sida ingår den i föreva rande sammanhang aktuella framställningen från riksförbundet om ändring av 274 § FL.
Riksförbundets ändringsförslag berör formellt sett endast bestämmelserna för försäkringsfondredovisningen men skulle, om det genomfördes, få kon sekvenser som i vissa avseenden sträcker sig vida härutöver. Jag vill därvid särskilt peka på frågorna om vidgning av den fria sektorn och rätten att pla cera i aktier. Även den begärda höjningen av redovisningsgränsen för fastig hetslån och den därmed sammanhängande frågan om taxeringsvärdet som
Kungl. Maj. ts proposition nr 5 år 1966
Kungl. Maj.ts proposition nr 5 år i i Hit i
23
underlag vid beräkning av redovisningsgränsen innefattar problem av större räckvidd.
Rent allmänt vill jag här framhålla att jag delar riksförbundets åsikt all åtgärder bör vidtas för att förbättra villkoren på lång sikt för försäkringssparande t. Så länge försäkringssparande! förekommer i sin nuvarande form bör alla ansträngningar göras i sytte att skydda spa rarna mot de ogynnsamma verkningarna av en penningvärdeförsämring.
Som riksbanksfullmäktige påpekat i sitt remissyttrande måste emellertid, vid sidan av önskemålet om förbättrad avkastning, allmänna samhällsekono miska synpunkter beaktas. En vidgning av den fria sektorn skulle — liksom medgivande till aktieplacering inom den samma — i hög grad återverka på den totala lånemarknaden och därmed aktualisera de placeringsbestämmelser som gäller för andra typer av kredit institut. Enligt direktiven för kreditinstitututredningen skall utredningen verkställa en förutsättningslös avvägning av de olika kreditinstitutens in bördes ställning och funktion på kreditmarknaden. Kreditinstitututred ningen har — med undantag för herr Gallans — vid remissbehandlingen bi trätt förslaget om vidgning av den fria sektorn. De av riksbanksfullmäktige anförda synpunkterna, som måste anses tungt vägande, leder mig emellertid till den uppfattningen att båda de nu berörda frågorna — den fria sektorns vidgning och aktieplaceringsrätten — bör anstå i avvaktan på ytterligare överväganden. F. ö. vill jag beträffande den fria sektorn framhålla att en ligt försäkringsinspektionens uppgift en inte ringa del av densamma fort farande står outnyttjad, även om förhållandena härvidlag varierar mellan de olika försäkringsbolagen.
Övriga åtgärder, som riksförbundet föreslagit, har inte samma kreditpoli tiska räckvidd.
Beträffande redovisningsgränsen för fastighetslån be gär riksförbundet, som efter remissbehandlingen frångått sin ursprungliga ståndpunkt, en höjning för alla fastighetskategorier utom industrifastigheter från nu gällande två tredjedelar av senast fastställda taxeringsvärde till fyra femtedelar av nämnda värde. För kategorien industrifastigheter föreslås in gen ändring av gällande bestämmelser. Näringslivets representanter bland remissinstanserna är genomgående positivt inställda till förslaget. Kreditin stitututredningen förordar en höjning av redovisningsgränsen för jordbruks-, bostads-, kontors- eller affärsfastigheter till 80 % av taxeringsvärdet. För övriga fastigheter tillstyrks ingen höjning. Försäkringsinspektionen är av samma mening som utredningen såvitt avser höjningen men anser att redo visningsgränsen för fastigheter av annat slag samtidigt bör sänkas till hälf ten av taxeringsvärdet. Riksbanken vill begränsa höjningen till att avse en dast bostadsfastigheter. En särskild fråga tas upp av bostadsstyrelsen, som
anser att det pantvärde som fastställs enligt de statliga lånebestämmelserna bör läggas till grund för bedömandet av inteckningssäkerheten i stället för taxeringsvärdet. Även stadshypotekskassan och bostadslcreditkassan berör spörsmålet om grundvalen för bestämmandet av säkerhetsgränsen.
En höjning av redovisningsgränsen bör, såvitt jag kan finna, kunna ske för jordbruks-, bostads-, kontors- och affärsfastigheter utan att solvenskravet eftersätts. Jag vill i sammanhanget framhålla att till jordbruksfastighet, liksom fallet är i banklagstiftningen, bör kunna räknas även skogsfastighet.
Innan jag så övergår till att behandla frågorna om taxeringsvärdet som grundval för redovisning av inteckningar, nya redovisningsgränser samt be handlingen i redovisningshänseende av inteckningar när det gäller andra fastighetskategorier än jordbruks-, bostads-, kontors- eller affärsfastigheter, vill jag beröra ytterligare ett i sammanhanget betydelsefullt spörsmål, som helt förbigåtts i det föregående. Den 15 september i år beslöt Kungl. Maj :t inhämta lagrådets yttrande rörande ett inom justitiedepartementet upprättat förslag till lag om fast egendom och vad därtill hör. Den nya lagen avses trä da i kraft den 1 januari 1967. Enligt den föreslagna lagen sker ingen större ändring i nuvarande förhållanden utom i fråga om industrifastigheter. Till industrifastighet avses skola höra, utöver vad som nu utgör fast egendom, maskin- och annan utrustning som tillförts fastigheten för att användas i den industriella verksamheten huvudsakligen på denna fastighet. Fordon, kontorsutrustning och handverktyg räknas emellertid inte till fastigheten. Frågan i vad mån de föreslagna reglerna om fast egendom kommer att på verka fondredovisningen blir, om man behåller det nuvarande systemet att anknyta redovisningsgränserna till taxeringsvärdet, beroende av samord ningen mellan de civilrättsliga och de skatterättsliga reglerna om fastighets- begreppet. Frågan om en sådan samordning ämnar jag låta utreda inom finansdepartementet. Jag vill emellertid förutskicka att jag kommer att föreslå att de nuvarande skatterättsliga reglerna om fastighetsbegreppet skall gälla under tiden före nästa allmänna fastighetstaxering, vilken nor malt skall ske år 1970.
Redan vid tillkomsten av FL diskuterades möjligheten av att bestämma lånegränsen för vissa fastigheter i förhållande till det avkastningsvärde som fastställdes av den då existerande byggnadslånebyrån i stället för i förhållan de till taxeringsvärdet. I prop. 1948: 50 anförde föredraganden (s. 217) bl. a. att förslaget inte saknade sitt intresse men att förhållandena manade till stor försiktighet. Den allmänna fastighetstaxeringen frångicks inte som värde ringsnorm. Frågan dryftades ingående för stadshvpoteks- och bostadskredit- väsendets vidkommande i samband med omorganisationen av stadshypo- teks- och bostadskreditinstitutionerna. För dessa institutioner slopades taxe ringsvärdena som norm för säkerhetskravet vid föreningarnas långivning. I stället infördes som sådan norm de uppskattningsvärden som föreningarna skall åsätta låneobjekten. Vid lån till fastigheter som finansieras med statligt
Kungl. Maj.ts proposition nr 5 år 1966
Kungl. M(ij:ts proposition nr 5 år 1966
25
bostadslån skall emellertid det pantvärde som fastställts enligt de statliga lå- nebestämmelserna läggas till grund för bedömandet i stället för uppskatt ningsvärdet, om inte särskilda skäl föranleder annat. (Se prop. 1963: 163 s. 54, B:oU 26 s. 23, rskr 349, SFS 1963: 573, 30 § och 1963: 575, 30 g.)
Även bortsett från de synpunkter som jag här hänvisat till kan det nu — med hänsyn till vad jag nämnt i det föregående beträffande förslaget till nya civilrättsliga regler om vad som skall anses utgöra fast egendom — före falla naturligt att helt frångå taxeringsvärdet som underlag för belånings värdet. När det gäller försäkringsbolagens kapitalplaceringar gör emellertid trygghetskraven sig så starkt gällande att man inte utan ingående belysning bör överge ett system som i detta hänseende fungerat tillfredsställande. Även om bostadsstyrelsens synpunkter är värda allt beaktande ger dock styrelsens yttrande inte tillräckligt underlag för en bedömning av de följder som eu redovisning enligt styrelsens förslag skulle få för försäkringsbolagen i soli- ditetshänseende. Dessutom löser förslaget inte de svårigheter i fondredovis- ningsavseende som ett utvidgat fastighetsbegrepp skapar på industrilåneom- rådet. överger man det nuvarande taxeringsvärdet som underlag för bestäm mande av säkerheten vid industrilån, måste man nämligen — av skäl som jag i det följande närmare skall gå in på — helt omarbeta redovisningsbc- stämmelserna för sådana lån. Även om en sådan omarbetning förefaller nöd vändig inom en inte alltför avlägsen framtid, skulle det innebära en olycklig fördröjning av liberaliseringen ifall frågan om grundvalen för redovisningen skulle behöva lösas tillsammans med de förslag i övrigt som här behandlas. Jag förordar således att taxeringsvärdet som det bestäms enligt nuvarande regler tills vidare bibehålls som grund vid bestämmande av redovisnings- gränserna.
Beträffande maximigränsen är det en allmänt förekommande mening att redovisning bör få ske intill 80 %, dvs. fyra femtedelar av senast fastställda taxeringsvärde. Det sagda berör emellertid, såsom framgår av vad jag tidiga re anfört, inte andra kategorier än jordbruks-, bostads-, kontors- och af färs fastigheter. Till återstående fastighetskategorier återkommer jag i det föl jande. Stadshypotekskassan och hostadskreditkassan föreslår emellertid en något snävare belåningsgräns, nämligen 75 % av försäkringsbolagets upp- skattningsvärde under förutsättning att gränsen dock inte i något fall får överstiga 80 % av taxeringsvärdet. Genom en sådan regel, anser nämnda in stitutioner, skulle bolagens ansvar för ett riktigt avvägt belåningsvärde poängteras. Min uppfattning är att en maximigräns vid fyra femtedelar av taxeringsvärdet är tillräcklig ur säkerhetssynpunkt när det gäller dessa ka tegorier av fastigheter. Ytterligare bestämmelser förefaller onödigt kompli cerande. Omprövning av denna gräns måste naturligtvis ske om de nuva rande reglerna om fastighetsbegreppet vid taxeringen överges.
Som tidigare framhållits föreslår försäkringsinspektionen en sänkning av belåningsrätten för andra fastighetskategorier än jordbruks-, bostads-, kon
tors- och affärsfastigheter från nuvarande två tredjedelar till hälften av taxe ringsvärdet. Kategorien industrifastigheter tilldrar sig här givetvis det största intresset. Inspektionen betonar att det kan ifrågasättas huruvida inteckning i industrifastighet över huvud taget bör tas upp bland de värdehandlingar som generellt godkänns i bunden sektor med tanke på att det i många fall är företagets bärighet som är helt avgörande för tryggheten och inte fastig- hetsinteckningen. En gräns vid 50 % av taxeringsvärdet skulle anknyta till den praxis som utvecklat sig på området. Sänkningsförslaget bör dessutom ses i samband med förslaget om ökat utrymme för fri placering, vilket in spektionen understöder.
Frågan om acceptabla säkerheter för industrilån är komplicerad. Den har i flera avseenden betydligt större räckvidd än vad som framgår av det hit tills anförda. Så t. ex. uppkommer liknande problem vid emission av indu striobligationer. För någon tid sedan introducerades på den svenska mark naden obligationer med s. k. negativ klausul. För sådana obligationer läm nas inte realsäkerhet utan låntagaren utfäster sig i stället att inte skuldsätta sig mer än i viss närmare angiven grad. I den mån sådana obligationer offentligen utbjuds av svensk affärsbank äger f. ö. ett försäkringsbolag re dovisa dem i den bundna sektorn av försäkringsfonden. Även om realsäker het ställs för industriobligationer kan i fortsättningen — efter införande av de nya reglerna om vad som skall anses utgöra fast egendom — säker heten för industriobligationer i vilka försäkringsfondmedel placerats kom ma att befinna sig ovanför de säkerhetsgränser som iakttas mot bakgrun den av nuvarande civilrättsliga regler för fastighetsbegreppet. Å andra si dan måste man komma ihåg att den föreslagna ändringen av fastighets begreppet är föranledd huvudsakligen av ett önskemål från näringslivets sida att bättre kunna utnyttja de faktiska säkerheter som finns i ett väl- konsoliderat industriföretag. Jag anser sålunda att frågan för försäkrings bolagens vidkommande måste uppmärksammas i fortsättningen. Som jag redan nämnt vore det olyckligt om de ytterligare överväganden som fordras i fråga om säkerheter för industrilån skulle fördröja en liberalisering av försäkringsbolagens fondredovisningsregler. I avvaktan på dessa ytterligare överväganden förefaller det mig lämpligast att lämna redovisningsbestäm- melserna angående industrifastigheter utan ändring.
Riksförbundet framhåller att obebyggda fastigheter och tomträtter enligt försäkringsinspektionens förslag omfattas av den lägre redovisningsgrän- sen. Jag har inte förordat inspektionens sänkningsförslag. Enligt min upp fattning bör nuvarande redovisningsregler gälla även såvitt avser obebygg da fastigheter och tomträtter utan tillhörande byggnad.
En fråga av mindre betydelse är riksförbundets förslag om rätt för för säkringsbolag att använda eget uppskattnings värde som redo- visningsgrund för det fall att taxeringsvärde ännu inte fastställts
Kungl. Maj. ts proposition nr 5 år 1966
27
för fastighet eller tomträtt eller där på grund av ny-, till- eller ombyggnad ansökan om fastställande av preliminärt taxeringsvärde gjorts men inte prö vats. Förslaget gav i sin ursprungliga form anledning till smärre erinringar från de remissinstanser som i huvudsak var positivt inställda. Förbundet mo difierade sitt förslag i överensstämmelse med dessa erinringar. Emellertid är majoriteten inom riksbanksfullmäktige motståndare till förslaget med motivering att det skulle i onödan komplicera lagtexten. Med hänsyn till vad jag i det föregående anfört om nödvändigheten att ytterligare belysa taxe ringsvärdets roll i framtiden som måttstock vid bestämmande av realsäker- hetsgränser bör enligt min mening frågan om uppskattningsvärde för de spe ciella, här avsedda fallen tas upp i sitt större sammanhang. Därför biträ der jag inte f. n. riksförbundets ändringsförslag i detta avseende.
Kvarstående förslag, dvs. om möjlighet att dispensera från kravet på brandförsäkring av byggnad på fastighet, för vilken inteckning re dovisas inom försäkringsfondens bundna sektor, samt om inrättande av fri sektor för försäkringar i utländsk valuta har inte föranlett erinringar från remissinstansernas sida. Jag har redan — i sam band med diskussionen om utvidgning av den fria sektorn — förklarat mig beredd att tillstyrka inrättandet av en fri sektor för försäkringar i utländsk valuta. Som konsekvens härav bör ändring vidtas även såvitt avser ut ländska försäkringsanstalter med rätt att driva rörelse här i riket. Även den begärda möjligheten till dispens från brandförsäkringskravet anser jag böra införas i FL.
Inledningsvis nämnde jag att jag i våras, i samband med omorganisa tionen av Svenska skeppshypotekskassan och inrättandet av Skeppsfar tens sekundärlånekassa, framhållit att obligationer, som sekun- därlånekassan utfärdar, bör få användas för redovisning av liv försäkringsfonder. Mitt uttalande har inte väckt någon gensaga. Jag vill så lunda nu föreslå att denna möjlighet öppnas genom ett tillägg i 274 § första stycket 2 FL.
Inom finansdepartementet har upprättats förslag till lag angående ändrad lydelse av 274 § lagen den 17 juni 1948 (nr 433) om försäkringsrörelse samt lag angående ändrad lydelse av 13 § lagen den 9 juni 1950 (nr 272) om rätt för utländsk försäkringsanstalt att driva försäkringsrörelse här i riket i över- enstämmelse med vad jag anfört i det föregående. Förslagen torde få bifogas statsrådsprotokollet i detta ärende som bilaga.1 Förutom vad som hittills be handlats har i det förstnämnda lagförslaget upptagits den ändringen i för hållande till vad som nu gäller att ordet »Svenska jordbrukskreditkassan» i paragrafens första stycke 2 uteslutits. Svenska jordbrukskreditkassan har
1 Bilagan har uteslutits här. Den är likalydande med den bilaga som är fogad vid propositionen.
Kungl. Maj:Is proposition nr 5 år 1966
28
numera upphört att existera, och några fordringsbevis utfärdade av nämnda
kassa innehas enligt uppgift inte av något försäkringsbolag. Vidare är i detta
förslag ordet »postsparbanken» utbytt mot ordet »postbanken». Åtgärden är
föranledd av de organisatoriska förändringar som skett inom postbanken.
Den reella innebörden är att även fordringsbevis som utfärdats inom post
girorörelsen får redovisas inom den bundna sektorn.
Jag vill slutligen tillägga att de nu föreslagna redovisningsreglerna för
livförsäkringsfond kommer att tillämpas även på premiereserverna vid all-
framtidsförsäkring och på säkerhetsfond för bolag som meddelar såväl liv
försäkring som annan försäkring än personförsäkring. Detta följer av hän
visningen i 275 och 277 §§ till 274 §.
De föreslagna lagändringarna bör träda i kraft den 1 juli 1966.
Hemställan
Under åberopande av det anförda hemställer jag att lagrådets utlåtande
över lagförslagen måtte för det i 87 § regeringsformen angivna ändamålet
inhämtas genom utdrag av protokollet.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Kungl. Höghet Regenten.
Ur protokollet:
Jan-Erik Torsell
Kungl. Maj:ts proposition nr 5 år 1966
Kungl. Maj.ts proposition nr 5 år 1966
29
Utdrag av protokoll, hållet i lagrådet den 3 december 1965.
Närvarande:
f. d. justitierådet
Lind,
justitierådet Y.
Söderlund,
regeringsrådet
Åbjörnsson,
justitierådet
Brunnberg.
Enligt lagrådet den 26 november 1965 tillhandakommet utdrag av proto koll över finansärenden, hållet inför Hans Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i statsrådet den 19 november 1965, hade Kungl. Maj:t förordnat, att lagrådets utlåtande skulle för det i 87 § regeringsformen avsedda ända målet inhämtas över upprättade förslag till lag angående ändrad lydelse av
274 § lagen den 17 juni 1948 (nr 433) om försäkringsrörelse och till lag angående ändrad lydelse av 13 § lagen den 9 juni 1950 (nr 272) om rätt för utländsk försäkringsanstalt att driva försäkringsrörelse här i riket.
Förslagen, som finns bilagda detta protokoll, föredrogs inför lagrådet av kanslirådet G. Wahlgren.
Lagrådet yttrade:
De remitterade lagförslagen avser främst en höjning av redovisnings- gränsen för fastighetslån vid placering av livförsäkringsfonder. Därjämte föreslås viss ändring beträffande kravet på brandförsäkring samt inrät tande av fri sektor för försäkringar i utländsk valuta. Vidare föreslås att obligationer utfärdade av Skeppsfartens sekundärlånekassa skall få an vändas för redovisning av livförsäkringsfonder. Slutligen framlägges för slag till vissa, huvudsakligen formella jämkningar i 274 § lagen om försäk ringsrörelse. Mot de sålunda föreslagna ändringarna har lagrådet intet att erinra.
Ur protokollet:
Stig Granqvist
30
Kungl. Maj:ts proposition nr 5 år 1966
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans
Maj.t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
17 december 1965.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Kling, Edenman, Johansson,
Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Sven-Eric Nilsson, Lundkvist,
Gustafsson.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemen
sam beredning med statsrådets övriga ledamöter lagrådets den 3 december
1965 avgivna utlåtande över de till lagrådet den 19 november 1965 remit
terade förslagen till
1) lag angående ändrad lydelse av 27i § lagen den 17 juni 1948 (nr 433)
om försäkringsrörelse,
2) lag angående ändrad lydelse av 13 § lagen den 9 juni 1950 (nr 272)
om rätt för utländsk försäkringsanstalt att driva försäkringsrörelse här i
riket.
Med förmälan att lagrådet lämnat lagförslagen utan erinran hemställer
föredraganden, att de måtte jämlikt 87 § regeringsformen genom proposi
tion föreläggas 1966 års riksdag till antagande.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med instäm
mande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar
Hans Maj :t Konungen att till riksdagen skall avlåtas pro
position av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Bo Josephson
MARCUS BOKTR. STHLM 1965 650643