Prop. 1968:71
('angående fortsatt ut\xad byggande av akademiska sjukhuset i Uppsala m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 71 år 1968
1
Nr 71
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen angående fortsatt ut
byggande av akademiska sjukhuset i Uppsala m. m.; given Stockholms slott den 8 mars 1968.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över socialärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bi falla de förslag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande departe mentschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
Sven Aspling
Propositionens huvudsakliga innehåll
Som en andra etapp av pågående utbyggnad av akademiska sjukhuset i Uppsala föreslås uppförande av en behandlingsbyggnad och en vårdavdel- ningsflygel för kirurgiska specialiteter samt en aulabyggnad. Etappen om fattar i stort sett kliniker och mottagningsavdelningar för allmänkirurgi, ortopedi och lcirurgisk urologi samt del av centraloperationsavdelning och röntgendiagnostikavdelning för hela sjukhuset. Vidare föreslås att en parke- ringsanläggning uppförs. Den sammanlagda kostnaden för byggnadsåtgär derna beräknar sjukhusets byggnadskommitté till ca 95 milj. kr.
För budgetåret 1968/69 föreslås ett investeringsanslag av 11 milj. kr. till sjukhusets utbyggande.
Vidare redovisas vissa överenskommelser med Uppsala läns landsting rörande akademiska sjukhuset, enligt vilka de psykiatriska samt barn- och ungdomspsykiatriska klinikerna skall den 1 oktober 1968 vara helt inord nade i sjukhuset.
1—Bihang till riksdagens protokoll 1968. 1 saml. Nr 71
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 71 år 1968
Utdrag av protokollet över socialärenden, hållet inför Hans Maj:t
Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 8 mars
1968.
Närvarande:
Statsministern
E
rlander
,
ministern
för
utrikes ärendena
N
ilsson
,
statsråden
S
träng
, A
ndersson
, L
ange
, K
ling
, J
ohansson
, H
olmqvist
, A
spling
,
P
alme
, S
ven
-E
ric
N
ilsson
, G
ustafsson
, G
eijer
, O
dhnoff
, W
ickman
,
M
oberg
.
Chefen för socialdepartementet, statsrådet Aspling, anmäler efter gemen
sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om fortsatt utbyg
gande av akademiska sjukhuset i Uppsala m. m. och anför.
I prop. 1968: 1 (bil. 7 s. 245) har Kungl. Maj:t på min hemställan före
slagit riksdagen att, i avvaktan på särskild proposition i ämnet, för budget
året 1968/69 beräkna till Utbyggande av akademiska sjukhuset i Uppsala
ett investeringsanslag av 11 milj. kr.
Beredningen av detta ärende är nu avslutad. Jag anhåller om att få dels
redogöra för nämnda fråga närmare, dels anmäla uppkommen fråga om
godkännande av överenskommelser med Uppsala läns landsting om ändring
av 1954 års avtal angående samarbete för drift av akademiska sjukhuset i
Uppsala samt om beräkning av landstingets kostnadsandel av den s. k. lö
pande utrustningsanskaffningen till akademiska sjukhuset i Uppsala.
Utbyggande av akademiska sjukhuset i Uppsala
Under denna rubrik har för innevarande budgetår anvisats ett investe
ringsanslag av 2 880 000 kr., varav 280 000 kr. på tilläggsstat.
Inledning
Utbyggnaden av akademiska sjukhuset i Uppsala grundar sig på en av
1958 års riksdag godkänd reviderad generalplan för sjukhuset (prop.
1958: B 1, SU B 40, rskr B 60). Första delen av utbyggnaden enligt general
planen har nyligen slutförts.
De förutsättningar, som förelåg vid tiden för upprättandet av 1958 års
reviderade generalplan, har i viss utsträckning ändrats. Bl. a. har region
sjukvården införts. Antalet medicine studerande har ökat. År 1958 räknade
man således med 80 kliniska utbildningsplatser vid sjukhuset. Enligt stats
makternas senaste beslut (prop. 1965: 141, SU 173, rskr 411) skall årsin-
3
taget vara 106 medicine studerande i de propedeutiska och kliniska ämnena fr. o. in. höstterminen 1968. Vidare har sjukvården alltmer differentierats och de medicinska standardkraven ökats.
Mot bakgrunden av de ändrade förutsättningarna har kommittén för akademiska sjukhusets i Uppsala utbyggande år 1965 lagt fram en över syn av 1958 års reviderade generalplan med förslag till fortsatt utbyggnad av sjukhuset. Byggnadskommittén har därvid räknat med att antalet vård platser vid sjukhuset bör ökas från f. n. ca 1 300 till ca 1 750 vid fullständig utbyggnad. Förslaget till fortsatt utbyggnad, som är redovisat i prop. 1965: 1 bil. 7 (s. 396—397, SU 5, rskr 5), innebär i stort sett följande.
Beträffande centralkomplexet utbyggs centrallängan söderut. Här inryms i huvudsak de kirurgiska och neurologiska klinikernas behandlingsavdel- ningar samt röntgendiagnostik. Till denna behandlingsbyggnad fogas två vårdavdelningsflyglar för nämnda specialiteter. Sedermera utbyggs central längan mot norr för specialmedicin, fysikalisk terapi och rehabilitering, varvid en vårdavdelningsflygel tillkommer för specialmedicin. Centralläng an kan i sin norra del anslutas till f. d. medicinkliniken, vilken byggnad -_ i varje fall övergångsvis — kan bibehållas. Väster om och anslutande till centrallangans norra del placeras en byggnadsgrupp för laboratorier, apo tek och djurexperimenten avdelning. I randbebyggelsen reserveras väster om centrallängan på området för nuvarande lungkliniken plats för kvinno- och barnklinikerna. För dessas anslutning till centrallängan sänks nuva rande platå. Den gamla sjuksköterskeskolan används efter förbättrings- ai beten till administrationslokaler. Förutvarande administrationsbyggnad utnyttjas för barndaghem och patienthotell. I det omedelbart söder om sjukhusområdet belägna panncentralsområdet tillkommer en verkstads byggnad.
Följande etappindelning föreslogs av byggnadskommittén.
Kungl. Maj:ts proposition nr 71 år 1968
Etapp nr
2
3
4 5
6
Omfattning
Byggtid (prel.)
Allmänkirurgi, ortopedi, urologi, delar av centraloperation och
röntgendiagnostik, kirurgpolikliniker, akutintagning, intensivvårdsavdelning, centralsterilisering m. m.......................................... Neuroblock, ögonklinik, resterande delar av centraloperation och
röntgendiagnostik. Ev. thoraxkirurgi................................................ Kvinno- och barnklinikerna.................................................. Dermatologi, reumatologi, geriatrik, kardiologi och lungmedicin.
Ev. thoraxkirurgi...................................................... Socialmedicin, rehabilitering (inkl. fysioterapi), apotek, laborato
rier in. m....................................
1966—1970
1970—1973 1973—1977
1977—1980
1980—1983
Denna etappindelning jämte klinikernas inbördes placering avsåg att möjliggöra ett sammanförande av dels kirurgiska specialiteter, dels neuro- specialiteter och ögonklinik, dels kvinno- och barnklinikerna samt ev. även thoraxspecialiteterna. Vidare skulle möjliggöras en i huvudsak centralise rad operationsverksamhet, central röntgendiagnostik och centralsterilise ring samt ett för sjukhuset gemensamt akutintag. För uppehållande av
1*—Eib ang till riksdagens protokoll 1968. 1 sand. Nr 71
4
sjukhusets normala verksamhet under utbyggnadstiden behövdes över
gångsvis ett antal delvis ganska kostnadskrävande provisorier.
° Tyngdpunkten av utbyggnaden skulle tidsmässigt ligga redan i slutet av
1960-talet och början av 1970-talet.
Departementschefen framhöll i prop. 1966: 1 (bil. 7 s. 304, SU 5, rskr 5)
att ställningstagande till de olika utbyggnadsetapperna enligt generalplane-
översynen inte knnde ske förrän i samband med prövningen av utarbe
tade byggnadsprogram. Generalplaneöversynen, som helt grundade sig på
av statsmakterna tidigare tastställda principer för sjukhusets utbyggnad,
krävde därför inte i det sammanhanget något särskilt beslut av Kungl.
Maj :t eller riksdagen.
Byggnadskommittén har sedermera överlämnat förslag till byggnadspro
gram för nybyggnad för etappen 2 av centralkomplexets utbyggnad vid aka
demiska sjukhuset i Uppsala. Programmet omfattade lokaler för allmän
kirurgi, ortopedi, urologi, centraloperation, röntgendiagnostik, kirurgpoli-
kliniker, akutintagning, intensivvårdsavdelning och centralsterilisering
in. in. Kostnaden för byggnadsföretaget uppskattades av kommittén till
ca 100 milj. kr. enligt prisläget den 1 april 1965.
över förslaget avgavs utlåtanden av nämnden för undervisningssj lik
husens utbyggande, centrala sjukvårdsberedningen, rådet för sjukhusdrif
tens rationalisering, medicinalstyrelsen, statskontoret, byggnadsstyrelsen
och universitetskanslersämbetet, som överlämnade yttrande av rektorsämbe
tet vid Uppsala universitet, vilket i sin tur hört universitetets medicinska
fakultet.
Kungl. Maj :t uppdrog i juni 1966 åt byggnadskommittén att på grundval
av' byggnadsprogrammet och med beaktande av vad som anförts i eu till
beslutet fogad departementspromemoria utföra projektering fram till och
med färdigställande av huvudhandlingar samt verkställa kostnadsberäk
ning för nybyggnad för etappen 2 av centralkomplexets utbyggnad, omfat
tande lokaler för allmän kirurgi, ortopedi och urologi in. m., vid akade
miska sjukhuset i Uppsala.
I promemorian framhölls lika. att viss programyta för garage inte in
gått i det av Kungl. Maj :t prövade lokalprogrammet. Vidare hade ställning
inte tagits till ett ev. behov av lokaler för medicinsk urologi. Byggnads
kommittén skulle under den fortsatta projekteringen särskilt beakta vad
remissmyndigheterna anfört angående föreslagen enskild vårdavdelning,
personalutrymmen inom centrala operationsavdelningen och eu ev. särskild
parkeringsbyggnad. Vid planeringen av den framtida byggnadsverksam
heten vid akademiska sjukhuset i Uppsala skulle kommittén utgå ifrån en
total investeringsvolym av högst 75 milj. kr. för tiden den 1 juli 1967 den
30 juni 1971. Beloppet skulle täcka kostnader för såväl nämnda etapp av
sjukhusets utbyggnad som andra erforderliga byggnadsåtgärder under tids
perioden.
Kungl. Maj:ts proposition nr 71 år 1968
Byggnadsförslaget
Kungl. Maj:ts proposition nr 71 år 1968
Etappen 2
Kommittén för akademiska sjukhusets i Uppsala utbyggande har över lämnat huvudhandlingar för nybyggnad för etappen 2 av centralkomplexets utbyggnad vid akademiska sjukhuset. Etappen omfattar i stort sett kli niker för allmän kirurgi, ortopedi och kirurgisk urologi samt mottagnings- avdelningar för nämnda specialiteter. Vidare inryms i etappen del av cen traloperationsavdelning och röntgendiagnostikavdelning, vilka avdelningar avses bli gemensamma för hela sjukhuset. Kostnaderna har i prisläget den 1 juli 1967 beräknats till 55 milj. kr. för en behandlingsbyggnad, 35 milj. kr. för en vårdbyggnad och 1,9 milj. kr. för en byggnad för aula. Samman lagt skulle byggnadskostnaderna sålunda bli 91,9 milj. kr. i nämnda pris- läge.
Behandlingsbyggnaden (B 9), som föreslås omfatta sex plan varav fyra över marknivån, utgör en fortsättning av befintligt centralkomplex mot söder. Vårdavdelningsflygeln (Bil) utgår österut från behandlingsbygg- nadens södra del. Flygeln avses uppföras i tolv plan, varav tio över mark nivån. Till den härigenom bildade gården förläggs aulabyggnaden (B 10), som ansluts till behandlingsbyggnaden genom ett hiss- och trapphus. Aula- hyggnaden föreslås få tre plan varav ett över marknivån.
Kommittén framhåller särskilt att det föreslagna kirurgiska blocket kom mer att få en central plats i sjukhuset, när detta blivit helt utbyggt.
Behandlingsbyggnaden (B 9). I behandlingsbyggnadens våningsplan 1 och 2, som ligger under marknivån, placeras centrala röntgen- och journalarkiv.
Vidare anordnas skyddsrum, en depå för underhållsarbeten samt centrala omklädningsrum med tvätt- och duschrum. Steriliseringsarbetet inom sjuk huset avses koncentreras till en steriliseringscentral i plan 2. T sistnämnda plan skall även ligga en akutmottagning med eu direkt ansluten intagnings- avdelning om 15 vårdplatser.
Genom byggnadens våningsplan 3 avses löpa en förbindelsegång för per sonal, besökare och patienter. Utmed denna och anslutande korridorer lig ger polikliniker och överläkarmottagningar för tidsbeställda patienter inom specialiteterna allmän kirurgi, ortopedi, kirurgisk urologi och anestesi. I pla net finns vidare ett operationsrum för smärre ingrepp, utrymmen för gips- ningsverksamhet, en poliklinikföreläsningssal med 80 platser och ett kli niskt—kemiskt filiallaboratorium.
Våningsplan 4 omfattar främst den del av eu röntgendiagnostikavdelning, som omfattas av etappen 2 av centralkomplexets utbyggnad. Avdelningen består av tjugo laboratorier. Laboratorierna är uppdelade på två sektioner om vardera tio laboratorier. Den ena sektionen avses för allmänkirurgi-, in ternmedicin- och ortopediundersökningar. Inom denna sektion skall två labo-
(>
Kungl. Maj:ts proposition nr 7i år 1968
ratorier utnyttjas för akuta undersökningar. Den andra sektionen reserveras
för bl. a. thorax-, gynekologi- och urologiundersökningar.
Inom våningsplan 5 avses placeras den centrala operationsavdelningen
och en uppvakningsavdelning. I etappen 2 utgörs avdelningen av tolv ope
rationssalar med förberedelse- och efterbehandlingsrum. Normalt skall av
salarna användas sex för allmänkirurgi, tre för ortopedi, två för urologi och
en för akuta operationer. Uppvakningsavdelningen omfattar 20 platser.
Inom våningsplanet skall även ligga en polildinik-operationsenhet om två
salar, en försörj ningsdepå, och en enhet för gipsningsverksamhet.
Laboratorier för klinisk forskning inom de kirurgiska disciplinerna samt
anestesi och medicin är förlagda till våningsplan 6. Till laboratoriedelen hör
ett bibliotek, tillika konferensrum, samt en verkstad. Detta plan föreslås
vidare omfatta ett antal jourrum och en enhet för sjukgymnastik. Planet
upptas f. ö. till en stor del av fläktutrymmen.
Vårdavdclningsflygeln (Bil). Våningsplanen 1 och 2 i vårdavdelnings-
flygeln — vilka plan ligger under marknivån — föreslås omfatta skydds
rum, som i fredstid kan användas som förråd, rum för avlidna, omkläd
ningsrum för personal, städcentral och förråd m. in. Härutöver upptas vå
ningsplanen av tekniska utrymmen.
Byggnaden ansluts till beliandlingsbyggnaden i plan 3 med en för bloc
ket gemensam huvudentré. Entréhallen är försedd med garderob och cafe
teria för ca 80 personer.
I byggnadens östra del har införts ett extra våningsplan mellan plan 3
och 4. Till dessa tre plan i östra delen har koncentrerats läkarnas tjänste
rum med undervisnings-, konferens- och biblioteksutrymmen samt garde
rob. Till plan 4 har även förlagts en centralexpedition för skrivarbetet och
kuratorsexpeditionerna för blocket.
En intensivvårdsavdelning, som skall vara gemensam för samtliga sjuk
husets kliniker med undantag för de thoraxkirurgiska och neurokirurgiska
klinikerna, ligger inom plan 5. Den föreslås ha 24 vårdplatser. I planet
planeras även utrymmen för klinikföreståndare och kliniklärarinnor.
De sex översta planen av vårdavdelningsflygeln (plan 6—11) upptas en
ligt förslaget av vårdavdelningar. Varje vårdavdelning omfattar i princip
46 patienter och upptar ett våningsplan. Under den aktiva tiden på dagen
kan vårdavdelningen delas upp på två vårdenheter om 23 vårdplatser. Varje
vårdenhet består som regel av tre 4-patientrum, fyra 2-patientrum och tre
1-patientrum. En gemensam enskild vårdavdelning, som upptar ett halvt
våningsplan, har i princip samma utformning som övriga vårdenheter. Så
lunda beräknas ca 115 vårdplatser för allmän kirurgi, ca 94 platser för
ortopedi, ca 46 platser för urologi och ca 19 platser på den enskilda vårdav
delningen. Totalt blir detta ca 274 vårdplatser, bortsett från nyssnämnda 24
platser för intensivvård.
Mathållningen bygger på att brickor dukas i centralköket och att maten värms upp i elektronugnar i vårdavdelningens kök.
Aulabyggnaden (B 10). Aulan avses rymma 300 platser. Byggnaden skall härutöver bl. a. innehålla studio för intern televisionsanläggning, kontroll rum, rum för programledare, lokaler för verkstad och förråd samt eu yta av ca 400 m2, som kan användas antingen som del av berört parkeringshus eller som journalarkiv.
I etappen 2 ingår installation av 17 hissar, varav 9 sänghissar, 5 person hissar och 3 varuhissar.
Enligt en preliminär tidplan skulle schaktnings- och grundarbetena kräva ca ett år och vara utförda under våren 1969. Behandlings- och vårdbygg naderna skulle kunna stå klara under första halvåret 1971.
Uppsala läns landsting har vid ordinarie landstingsmöte under hösten 1967 godtagit föreslagen omfattning och utformning av etappen 2.
Parke ringsanläggning
Kommittén för akademiska sjukhusets i Uppsala utbyggande föreslår en ligt ett överlämnat byggnadsprogram att ett parkeringshus (B 8) anordnas under jord i direkt anslutning till etappen 2.
Parkeringsbyggnaden skulle omfatta 8 500 in2 och inrymma ca 290 bil platser. Byggnadskostnaden beräknas till 3,1 milj. kr. i prisläget den 1 juli 1967. Ett övre plan skulle vara tillgängligt för allmänheten och förses med parkeringsautomater. Ett nedre plan avses för personal. Byggnaden skulle kunna uppföras under första hälften av år 1969.
Investeringsberäkning
Byggnadskommittén räknar med en investeringsvolym för byggnadsverk samheten under tiden den 1 juli 1967—den 30 juni 1971 av 93 milj. kr.
Härav hänför sig 83 milj. kr. till etappen 2 och 10 milj. kr. till förbere dande arbeten in. in. Efter indexhöjning motsvarar den i Kungl. Maj :ts pro- jekteringsbeslut medgivna investeringsramen 83 milj. kr. i prisläget den 1 juli 1967. överskridandet skulle bli 10 milj. kr. Vidare har projektering in. m. för etappen 2 skett för ca 4 milj. kr. före den 1 juli 1967. För etappen 2 erfordras ytterligare 8 milj. kr. efter den 30 juni 1971. Kommittén har vid denna beräkning inte tagit hänsyn till kostnader för den kommande etap pen 3, som skall omfatta s. k. neuroblock m. in.
Kungl. Maj:ts proposition nr 71 år 1968
7
Anslagsframställning
Kommittén för akademiska sjukhusets i Uppsala utbyggande föreslår, alt 11 040 000 kr. anvisas enligt följande sammanställning.
8
Kungl. Maj:ts proposition nr 71 år 1968
1. Etappen 2, byggnadsarbeten............................................................................................ 10 000 000
2. Förberedande arbeten......................................................................................................... 4
qoo
3. Etappen 3, programmering m. m..................................................................................... 400 000
4. Allmänna utredningar och kommitténs egen verksamhet......................................... 240 000
It 040 000
Statens andel motsvarar 40 % av de totala kostnaderna.
1. För programmering och projektering av i etappen 2 ingående lokaler
liksom för vissa schakt- och grundarbeten har huvudmännen t. o. in. budget
året 1906/67 anvisat sammanlagt 13 584 000 kr., varav 5 172 000 kr. av stats
medel. Under budgetåret 1967/68 bedrivs inom ramen för anvisade me
del projektering samt schakt- och grundarbeten. För de egentliga bygg
nadsarbetenas bedrivande under budgetåret 1968/69 beräknar kommittén,
att totalt 25 milj. kr. kommer att erfordras.
2. I samband med byggandet av etappen 2 erfordras en ny mottagnings
station för sjukhusets elkraftförsörjning och en omläggning av det interna
högspänningsnätet. Medelsbehovet för dessa förberedande arbeten (etapp
XI) beräknas till totalt 1 milj. ler. under budgetåret 1968/69.
3. Etappen 3 skall omfatta lokaler för neurologi, neurokirurgi, neuro-
fysiologiskt laboratorium och ögonklinik in. in. (»neuroblock»). Etapperna
2 och 3, som båda är förlagda till sjukhusets centralkomplex, utgör i flera
avseenden eu enhet. Särskilt gäller detta lokaler för centraloperation, rönt
gendiagnostik, centralsterilisering, viss poliklinikverksamhet och journal
arkiv. Det är bl. a. inte möjligt att i etappen 2 bygga de för sjukhuset
erforderliga centraloperations- och röntgendiagnostikavdelningarna i sin
helhet. Det förslag till fortsatt utbyggnad som lagts fram i 1964 års gene-
ralplaneöversyn innebär, att resterande utbyggnad av dessa enheter sker i
etappen 3 under åren 1970—73. I etappen 3 skall flera kliniker och avdel
ningar erhålla sina definitiva lokaler, såsom neurologiska och neurokirur-
giska klinikerna, ögonkliniken och det neurofysiologiska centrallaborato
riet. Vidare innebär etappen 3 en väsentlig upprustning av flera av de vid
sjukhuset förekommande regionspecialiteterna, däribland neurologi och
neurokirurgi. Det är väsentligt att projekteringen av etappen 3 utförs pa
rallellt med projektering och byggande för etappen 2. Kommittén har lagt
tram förslag till byggnadsprogram för etappen 3. Av byggnadsprogrammet
framgår bl. a., att thoraxkirurgins behov avses lösas slutligt i en senare
etapp än etappen 3.
4. För allmänna utredningar och kommitténs egen verksamhet har hu
vudmännen för budgetåret 1967/68 resp. kalenderåret 1967 tillsammans
anvisat 1 097 000 kr.
Med dessa medel bestrids kostnader för löner, arvoden, resor, hyror
och expenser in. in., samt för utredningar. Sistnämnda kostnader berör
ekonomiskt-organisatoriska samt tekniska utredningar, som avser sjukhu
sets utbyggnad i stort, samt utredningsarbetet för att fortlöpande hålla
generalplanen aktuell. Med hänsyn till att en behållning av anvisade medel
förelåg vid ingången till innevarande budgetår om ca 467 000 kr. beräknar kommittén behovet av medel för ifrågavarande ändamål för budgetåret
1968/69 till totalt 600 000 kr.
Kommitténs framställningar till huvudmännen beträffande byggnads- medel för kalenderåret 1968 resp. budgetåret 1968/69 framgår av följande
sammanställning.
Framställningar för 1968 resp. 1968/69
Ändamål
Av Uppsala läns landsting
Totalt
för egen del
för regionlands
tingen
Av staten
Etapp 2: byggnadsar
beten (del)................
25 000 000
7 500 000
7 500 000
10 000 000
Förberedande arbeten
(et. XI).....................
1 000 000
300 000
300 000
400 000
Etapp 3: fortsatt pro
grammering och pro jektering ...................
1 000 000
300 000
300 000
400 000
Allmänna utredningar
och kommitténs ecen verksamhet. . .
600 000
180 000
180 000
240 000
Summa kr.............
27 600 000
8 280 000
8 280 000
11 040 000
Yttranden
Socialstyrelsen
bar i stort sett inte något att erinra mot förslagen av
seende etappen 2 av centralkomplexets utbyggnad och byggnadsprograin för parkeringsbyggnad i anslutning härtill. Styrelsen beklagar emellertid att begränsningen av investeringsvolymen och den därav följande redu ceringen av programytan medfört en inte önskvärd beskärning av lokalerna, vilket i synnerhet ger sig tillkänna beträffande akutintaget. Styrelsen ifrå gasätter också lämpligheten av fönsterlösa jourrum.
Byggnadsstyrelsen
har inte någon erinran mot föreslagen utformning
av vårdbyggnaden (B 11) och aulabyggnaden (B 10).
Behandlingsbyggnaden (B 9) har getts ett mycket stort husdjup, 49 m, "vil ket medför inte dagsljusbelysta lokaler och därmed behov av god belys ning och ventilation. Kravet på god ventilation medför ett mycket avance rat luftbehandlingssystem, som kräver en mängd regler utrustning och ett dyrbart, tekniskt avancerat övervakningssystem. Programförutsättningarna med stora centraliserade avdelningar leder dock till en utformning i princip lika den föreslagna, om samtidigt krav uppställs på att byggnaden skall ha god flexibilitet då det gäller olika planlösningssystem och framtida möjlig heter till omdisponeringar. Detta kräver en bärande stomme med stora spännvidder och få vertikala schakt, vilket är utmärkande för den före slagna lösningen. Med hänsyn härtill förordar styrelsen den föreslagna
10
utformningen av behandlingsbyggnaden trots de ökade krav som ställs på
installationssidan. Förhållandet mellan totalyta och rumsyta är normalt
för motsvarande anläggningar.
De redovisade kostnadsberäkningarna kan av styrelsen godtas under för
utsättning att en fortlöpande kostnadskontroll äger rum under projekte
ringsarbetet och under byggnadstiden. Kostnaderna för behandlingsbyggna
den och för vårdavdelningsbyggnaden är emellertid höga i förhållande
tdl jamförbara objekt. Alla möjligheter bör tillvaratas att genomföra en re
ducering av kostnaderna vid det fortsatta projekteringsarbetet.
Styrelsen tillstyrker att den föreslagna parkeringsbyggnaden kommer
till stånd. Kostnaden per bilplats blir ca 10 700 kr., vilket bär jämföras med
kostnaden ca 8 000 kr. per bilplats i ett parkeringshus med öppna däck.
Dock bör beaktas att den föreslagna anläggningen, som utförs med pre
fabricerade element, kan rationellt utnyttjas för personalutrymmen, ma
terialupplag, verkstäder osv. under den avsevärt längre byggnadstiden för
övriga objekt.
Nämnden för sjukvårds- och socialvårdsbyggnader — som övertagit cen
trala sjukvårdsberedningens uppgifter när det gäller att handlägga hithö
rande frågor framhåller, att centrala sjukvårdsberedningen under pro
jekteringens gång följt utarbetandet av huvudhandlingarna. Vad beredning
en under hand framfört har på ett tillfredsställande sätt beaktats. Nämn
den anser det vara beklagligt att garaget på grund av begränsad tomtyta
inte kan uppföras som eu fristående byggnad. Det stora behov av parke-
ringsplatser som idag existerar och som inom en snar framtid kommer
att bli betydligt större, bör delvis kunna lösas på det sätt som föreslås
1 programmet. Nämnden tillstyrker således den underjordiska parkerings-
anläggningen. Kostnaderna för etappen 2 bör enligt nämnden kunna redu
ceras med omkring 10 %.
Nämnden för undervisningssjukhusens utbyggande anför, att vad nämn
den tidigare erinrat angående en föreslagen enskild vårdavdelning, perso
nalutrymmen inom den centrala operationsavdelningen och forskningsre
surser för allmänmedicin beaktats vid byggnadspr oj ekteringen av etappen
2 pa ett tillfredsställande sätt. Även i övrigt bar lokalprogrammet omsatts
till ett ändamålsenligt byggnadsförslag. De beräknade kostnaderna för upp
förande av behandlings- och vårdbyggnaderna framstår vid en jämförelse
med vissa motsvarande byggnadsobjekt vid andra sjukhus såsom påtagligt
höga. Nämnden bedömer att ifrågavarande byggnader — utan äventyrande
av deras vederbörliga funktioner — bör kunna uppföras inom en kostnad,
som med åtminstone 10 % understiger de av byggnadskommittén beräknade
kostnaderna. Det anförda bör kunna gälla även aulabyggnaden.
Nämnden finner det ofrånkomligt, att f. n. tillgängliga biluppställnings
platser i vart fall ökas med det antal, som den nu föreslagna garagebyggna
den omfattar. Denna byggnad kan ej utan betydande merkostnder upp-
Kungl. Maj:is proposition nr 71 år 1968
löras separat sedan byggnadsetappen 2 färdigställts. Frågan om ventila tionen från detta relativt stora garage bör särskilt uppmärksammas. Mot uppskattningen av byggnadskostnaderna för garaget har nämnden ingen erinran.
Kungl. Maj. ts proposition nr 71 år 1968
11
Departementschefen
lill grund för pågående utbyggnad av akademiska sjukhuset ligger en a\ 1958 års riksdag godkänd reviderad generalplan för sjukhuset. En första etapp av utbyggnaden enligt generalplanen är slutförd.
Mot bakgrunden av ändrade förutsättningar, såsom införandet av region sjukvård, ökningen av antalet medicine studerande och ändrade sjukvårds- krav in. in., har kommittén för akademiska sjukhusets i Uppsala utbyggande år 1965 lagt fram en översyn av nämnda reviderade generalplan. Enligt denna översyn skulle, som en andra etapp av utbyggnaden, sjukhusets centrallänga byggas ut åt söder för att bereda lokaler för allmän kirurgi, ortopedi, urologi, delar av centraloperation och röntgendiagnostik, kirurg- polikliniker, akutintagning, imtensivvårdsavdelning samt cenlralsterilisering in. in. Byggnadskommittén lämnade sedermera över förslag till byggnads- program för nybyggnad för etappen 2 av centralkomplexets utbyggnad. Kungl. Maj :t uppdrog år 1966 åt byggnadskommittén att på grundval av byggnadsprogrammet utföra projektering t. o. m. huvudhandlingar för denna nybyggnad. Därvid skulle kommittén vid planeringen av den fram- lida byggnadsverksamheten vid akademiska sjukhuset utgå från en total in vesteringsvolym av högst 75 milj. kr. för tiden den 1 juli 1967__den 30 juni 1971. Beloppet skulle omfatta kostnader för såväl nämnda etapp av sjuk husets utbyggnad som andra erforderliga byggnadsåtgärder under tidspe rioden.
Byggnadskommittén har nu föreslagit uppförande av en behandlings- byggnad (B 9) i sex våningsplan, eu vårdavdelningsflygel (Bil) i tolv våningsplan och en byggnad för aula (B 10). I behandlingsbyggnaden skall enligt förslaget ligga bl. a. kirurgblockets polikliniker, röntgendiagnostik- avdelning och central operationsavdelning. Vårdavdelningsflygeln skall in rymma totalt 274 vårdplatser för allmän kirurgi, ortopedi och urologi. Här till kommer 24 platser för intensivvård. I vårdbyggnaden skall även finnas eu huvudentré och ett antal tjänsterum in. m. för läkarna.
Byggnadskommittén har vidare föreslagit att en parkeringsanläggning för ca 290 bilplatser anordnas under jord i anslutning till etappen 2.
Kostnaderna beräknas enligt prisläget den 1 juli 1967 till 55 milj. kr. för behandlingsbyggnaden, 35 milj. kr. för vårdbyggnaden och 1,9 milj. kr. för aulabyggnaden. Parkeringsanläggningen beräknas kosta totalt 3,1 milj.
12
Kungl. Maj:ts proposition nr 71 ur 1968
kr. Den sammanlagda byggnadskostnaden skulle således bli 95 milj. kr.,
garaget inräknat.
Vissa grundarbeten, som redan påbörjats, beräknas vara klaia under
våren 1969. Garaget kan uppföras under första hälften av år 1969. Behand
lings- och vårdbyggnaderna skulle kunna stå klara under första hal\aret
1971.
Den totala investeringsvolymen för tiden den 1 juli 1967—den 30 juni
1971 beräknar byggnadskommittén till 93 milj. kr., varav 83 milj. kr. för
etappen 2 och 10 milj. kr. för olika förberedande arbeten in. in. Byggnads
kommittén framhåller att den investeringsvolym om 75 milj. kr., som fast
ställdes år 1966, på grund av kostnadsökning enligt index motsvarar 83
milj. kr. i prisläget den 1 juli 1967. Kommitténs förslag innebär således
ett överskridande av medgiven investeringsvolym med ca 10 milj. kr. Här
till kommer att projekteringen in. in. för etappen 2 kostat 4 milj. kr. före
den 1 juli 1967 samt att 8 milj. kr. erfordras efter den 30 juni 1971 för
slutförandet av etappen 2. Den totala investeringen för etappen 2 in. in.
blir därför 105 milj. kr. Vid dessa beräkningar har hänsyn inte tagits till
kostnaderna för genomförandet av etappen 3, som omfattar nervblock och
ögonklinik in. in. och för vilken ett lokalprogram nyligen lagts fram.
Remissinstanserna har i stort sett tillstyrkt byggnadsförslagen. Byggnads
styrelsen anser emellertid, liksom nämnden för sjuk- och socialvårdsbygg-
nader och nämnden för undervisningssjukhusens utbyggande, att de be
räknade kostnaderna för behandlings- och vårdbyggnaderna är höga i föi-
hållande till jämförbara objekt. Nämnderna anser att en reducering av
kostnaderna med omkring 10 % borde vara möjlig.
Uppsala läns landsting har under hösten 1967 godtagit omfattningen
och utformningen av etappen 2.
Jag finner de framlagda byggnadsförslagen rörande etappen 2 vara god
tagbara. Jag har vidare inte någon invändning mot att ett underjordiskt
garage anordnas på föreslaget sätt. Genom avgiftsbeläggning bör garaget bli
självbärande.
Jag förordar således att byggnadsprojektet genomförs. Även jag anser
dock att kostnaderna för objektet är höga. Jag vill därför understryka vik
ten av att alla möjligheter tas till vara för att bringa ned kostnaderna. Jag
är inte beredd att ta ställning till en kostnadsram för hela objektet innan
kostnadsberäkningar föreligger, som är baserade på anbud. Vid upphand
ling för detta objekt bör man bl. a. pröva möjligheterna av att erhålla
entreprenadanbud till fast pris utan indexklausul.
Jag avser att senare i annat sammanhang föreslå Kungl. Maj :t att för
riksdagen redovisa en slutgiltig kostnadsram för detta objekt.
Byggnadsföretaget innefattas i det mellan staten och Uppsala läns lands
ting träffade avtalet angående utbyggnad av akademiska sjukhuset i Upp
sala m. m. (prop. 1961: 79, SU 97, rskr 265; prop. 196/: 105 bil. 2 s. 11, SU
73, rskr 185). Statens andel uppgår till 40 % av byggnadskostnaderna. Även
13
Övriga åtgärder, för vilka byggnadskommittén begär medel för budgetåret 1968/69, omfattas av nämnda avtal.
För programmering, projektering och vissa grundarbeten för etappen 2 bar av statsmedel hittills anvisats 5 172 000 kr. från investeringsanslaget till ^byggande av akademiska sjukhuset i Uppsala. För bestridande av statens andel av kostnaderna för byggnadsåtgärder under budgetåret 1968/69 för etappen 2 av sjukhusets utbyggnad och för anordnande av bilgaraget bör beräknas 10 milj. kr.
Kommittén har även redovisat vissa förberedande arbeten, som bör ut föras under budgetåret 1968/69 och som avser sjukhusets elkraftförsörj- ning. Jag finner de föreslagna åtgärderna motiverade och beräknar 400 000 kr. för bestridande av statens andel av kostnaderna under nämnda bud getår.
Byggnadskommittén har vidare föreslagit, att medel anvisas för statens andel av kostnaderna för programmering in. in. av etappen 3, som om fattar nervbloc.k och ögonklinik in. in. Kungl. Maj :t har ännu inte prövat det av byggnadskommittén framlagda byggnadsprogrammet för etappen. Jag anser, att medel för programmering och projektering o. d. bör liksom tidigare an\isas under nämnda anslag. Jag har inte någon erinran mot kommitténs beräkning av medelsbehovet. För ifrågavarande ändamål bör för statens del beräknas 400 000 kr. för nästa budgetår.
För bestridande av statens andel av kostnaderna för allmänna utred ningar och kommitténs egen verksamhet bör i enlighet med kommitténs förslag för nästa budgetår beräknas 240 000 kr.
Sammanlagt bör för nästa budgetår under anslaget anvisas avrundat 11 milj. kr. Jag hemställer, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
att till Utbyggande an akademiska sjukhuset i Uppsala för budgetåret 1968/69 på kapitalbudgeten under statens allmänna fastighetsfond, socialdepartementet, anvisa ett investeringsanslag av 11 000 000 kr.
Kungl. Maj.ts proposition nr 71 år 1968
Avtalsändring m. m. rörande akademiska sjukhuset i Uppsala
Statens förhandlingsnämnd
Följande överenskommelser rörande akademiska sjukhuset i Uppsala bär träffats under förbehåll av godkännande av Kungl. Maj :t och Uppsala läns landsting, nämligen
avtal om ändring av 1954 års avtal angående samarbete för drift av akademiska sjukhuset i Uppsala samt
överenskommelse angående beräkning av landstingets kostnadsandel i
den s. k. löpande utrustningsanskaffningen till akademiska sjukhuset i
Uppsala.
Överenskommelserna har följande lydelse.
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 71 år 1968
Mellan statens förhandlingsnämnd och Uppsala läns landstings förvalt
ningsutskott har — under förbehåll av godkännande av Kungl. Maj :t och
landstinget — träffats följande avtal.
Avtal
mellan svenska staten och Uppsala läns landsting om ändring av 1954 års
avtal angående samarbete för drift av akademiska sjukhuset i Uppsala.
Från och med den 1 oktober 1968 skall § 1 och § 3 mom. 1 i det av
Kungl. Maj :t den 12 mars 1954 godkända avtalet angående samarbete för
drift av akademiska sjukhuset erhålla nedan angivna, ändrade lydelse,
varjämte till § 4 skall fogas protokollsanteckning på sätt nedan angives.
§ 1.
Universitetet i Uppsala tillhandahåller i enlighet med detta avtal Upp
sala läns landsting för vård av patienter från Uppsala län i mån av behov
minst 650 sängplatser på akademiska sjukhuset. Avtalet innefattar även
sjukhusets polikliniker.
Protokollsanteckning till § 1. Såsom patient------------------------- inom lanet.
§ 3.
1. För vård av patienter, som avses i § 1 i detta avtal, betalar landstinget
årligen ersättning till universitetet enligt följande grunder.
§
4
.
Landstinget bidrager-------------------------- --------------ta8es i bruk.
Protokollsanteckning till § i. Vid beräkning av landstingets bidrag till
underhåll av den byggnad som inrymmer den vuxenpsykiatriska kliniken
skall landstinget antagas ha bidragit med 30 procent av kostnaderna för
denna byggnads uppförande.
Mellan statens förhandlingsnämnd och Uppsala läns landstings förvalt
ningsutskott har — under förbehåll av godkännande av Kungl. Maj :t och
landstinget — träffats följande överenskommelse.
Överenskommelse
mellan svenska staten och Uppsala läns landsting angående beräkning av
landstingets kostnadsandel i den s. k. löpande utrustningsanskaffningen
till akademiska sjukhuset i Uppsala.
1. Uppsala läns landstings andel av kostnaderna för den s. k. löpande ut
rustningsanskaffningen till akademiska sjukhuset i Uppsala skall utgöra
K 87K x VI
kr.
varvid K motsvarar
5^ 300X Vt
rustningsanskaffningen till sjukhuset re
kostnaderna för den löpande ut-
spektive budgetår, VI det vårddag-
15
antal som belöper på patienter från Uppsala län och Vt det totala antalet vårddagar vid sjukhuset.
2. Vad som stadgas i punkt 1. denna överenskommelse gäller från och med den 1 juli 1969 och ersätter därvid en den 19 december 1966 träffad och av Kungl. Maj :t den 25 maj 1967 godkänd överenskommelse.
3. För tiden den 1 oktober 1968—den 30 juni 1969 skall landstinget bi draga till den löpande utrustningsanskaffningen vid de psykiatriska kli nikerna med 8 000 kr.
Statens förhandlingsnämnd anför bl. a. följande.
Föredragande departementschefen anförde i prop. 1960: 159 med förslag till riktlinjer för regionsjukvårdens utbyggande in. m. (s. 137, SU 189, rskr 381) bl. a., att de psykiatriska klinikerna i Uppsala och Lund borde inord nas i sjukhusorganisationen inom resp. sjukvårdsområden. De psykiatriska och barnpsykiatriska klinikerna i Lund skall enligt gällande avtal fr. o. m. den 1 januari 1970 inordnas i lasarettet i Lund och sålunda i fråga om drift- hidrag likställas med lasarettet i övrigt (prop. 1962: 77, SU 146, rskr 324.).
Förhandlingsnämnden har i uppdrag att bl. a. förhandla med Uppsala läns landsting om översyn av gällande avtal angående samarbete för drift av akademiska sjukhuset i Uppsala. Därvid skall nämnden beakta frågan om ett inordnande av de psykiatriska samt barn- och ungdomspsykiatriska klinikerna vid akademiska sjukhuset i Uppsala i den för sjukhuset i övrigt gällande organisationen.
I samband med överlämnande i december 1966 av vissa avtal in. m. med Uppsala läns och Stockholms läns landsting framhöll nämnden, att det syn tes naturligt att vid en översyn av 1954 års samarbetsavtal rörande aka demiska sjukhuset i Uppsala (prop. 1951:123, SU 151, rskr 295; prop. 1953: 161, SU 129, rskr 262; prop. 1967: 105 bil. 2, SU 73, rskr 185) aktua lisera frågan om ändrat huvudmannaskap för sjukhuset. Landstinget var emellertid i avvaktan på resultatet av länsindelningsutredningens arbete inte berett att diskutera frågan. Sedermera har landstinget begärt, att frå gan om en översyn av samarbetsavtalet jämte ändrat huvudmannaskap för akademiska sjukhuset skall behandlas först i anslutning till de samordnade förhandlingar, som förhandlingsnämnden — i syfte att få till stånd en hetliga statsbidragsregler för kommunala undervisningssjukhus — pla nerar att föra med huvudmännen för sådana sjukhus. 1 detta läge har nämnden ansett sig böra ta upp frågan med landstinget om ett inordnande av de båda psykiatriska klinikerna i sjukhuset utan att avvakta förhand lingarna om en allmän översyn av samarbetsavtalet eller om huvudmanna skapet.
Parterna har enats om att driftkostnaderna vid de psykiatriska klinikerna fr. o. m. den 1 oktober 1968 skall ingå i de totala driftkostnaderna för sjuk huset samt att landstingets ersättning för vård av patienter från Uppsala län på de psykiatriska klinikerna skall beräknas på det sätt som anges i
Kungl. Maj. ts proposition nr 71 år 1968
16
1954 års samarbetsavtal. Denna överenskommelse mellan parterna krä
ver vissa ändringar i samarbetsavtalet.
Sålunda bör de bestämmelser i § 1 och § 3 mom. 1 avtalet utgå, som
begränsar avtalet till att inte omfatta de psykiatriska klinikerna. I detta
sammanhang har parterna dessutom enats om att justera det minsta an
talet sängplatser, som enligt § 1 skall tillhandahållas patienter från Upp
sala län, från 500 till 650.
Enligt § 4 i samarbetsavtalet skall landstinget bidra till sjukhusbygg
nadernas underhåll i samma förhållande beträffande varje särskild bygg
nad, vari landstinget bidragit till kostnaderna för byggnadens uppförande.
Landstingets andel av kostnaderna för att uppföra de byggnader, vari de
psykiatriska klinikerna är inrymda, har begränsats till 30 % av kostna
derna för den byggnad, som innehåller bl. a. den barn- och ungdomspsy
kiatriska kliniken. Denna kostnadsandel har fastställts i gällande avtal om
utbyggnad av akademiska sjukhuset i Uppsala in. in. Genom en protokolls
anteckning till § 4 uttalas nu, att landstinget skall antas ha bidragit med
30 % av motsvarande kostnader även beträffande kliniken för vuxenpsy
kiatri.
Enligt 1967 års överenskommelse om Uppsala läns landstings kostnads
andel i den löpande utrustningsanskaffningen till akademiska sjukhuset
i Uppsala gäller, att det vid beräkning av nämnda kostnadsandel skall bort
ses från den löpande utrustningsanskaffning som hänför sig till de psyki
atriska klinikerna.
Parterna har enats om att 1967 års överenskommelse i frågan skall er
sättas av en ny överenskommelse, enligt vilken den löpande utrustnings
anskaffningen även till de psykiatriska klinikerna skall ligga till grund
för beräkning av landstingets kostnadsandel i utrustningsanskaffningen
till sjukhuset. Av praktiska skäl har fastställts, att landstinget för tiden
den 1 oktober 1968—den 30 juni 1969 skall bidra med 8 000 kr. till den
löpande utrustningsanskaffningen för de psykiatriska klinikerna. Beloppet
har fastställts på grundval av det av direktionen för sjukhuset beräknade
behovet av löpande utrustning till de psykiatriska klinikerna för budget
året 1968/69.
Vårdavgifterna vid de psykiatriska klinikerna vid akademiska sjukhuset
utgår f. n. med belopp, som fastställts av Kungl. Maj :t. Vid förhandlingarna
har förutsatts, att ersättning för vård på de psykiatriska klinikerna vid
akademiska sjukhuset av patienter från andra län än Uppsala län skall
fr. o. in. den 1 oktober 1968 utgå som för vård på övriga kliniker vid sjukhu
set. I fråga om Stockholms läns landsting har gällande avtal rörande vård på
sjukhuset av sjuka från Stockholms län uppsagts fr. o. in. den 1 juli 1968.
Nämnden har i uppdrag att ta upp förhandlingar med Stockholms läns
landsting rörande nytt avtal i denna fråga.
Iiungl. Maj:In proposition nr It år 1968
17
Departementschefen
Föredragande departementschefen framhöll i prop. 1960: 159 med för slag till riktlinjer för regionsjukvårdens utbyggande m. in. att de psykiatris ka och barnpsykiatriska klinikerna i Uppsala och Lund borde inordnas i sjukhusorganisationen inom respektive sjukvårdsområden (s. 137). Denna fråga skulle tas upp till förhandlingar med vederbörande landsting. Såvitt avser nämnda kliniker i Lund föreligger numera 1962 års avtal om de psy kiatriska och barnpsykiatriska klinikerna i Lund. Enligt detta avtal tas driftkostnaderna för klinikerna successivt över av Malmöhus läns landsting. Fr. o. m. år 1970 utgår endast sedvanligt läkarutbildningsbidrag till kliniker na.
Statens förhandlingsnämnd har nu för godkännande överlämnat dels avtal om ändring av 1954 års avtal angående samarbete för drift av akademiska sjukhuset i Uppsala, dels överenskommelse angående beräkning av lands tingets kostnadsandel av den s. k. löpande utrustningsanskaffningen till akademiska sjukhuset i Uppsala. Sistnämnda överenskommelse träder i stället för en tidigare överenskommelse i frågan. Genom de nu träffade överenskommelserna skall de psykiatriska samt barn- och ungdomspsykiat riska klinikerna vid akademiska sjukhuset inordnas i sjukhuset i övrigt den 1 oktober 1968. Samtidigt höjs det minsta antalet sängplatser vid sjuk huset för patienter från Uppsala län från 500 till 650.
Jag har inte något att erinra mot innehållet i eller utformningen av ifråga varande avtal och överenskommelse. Jag hemställer därför, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
att bemyndiga Kungl. Maj :t att godkänna
dels avtal mellan svenska staten och Uppsala läns lands ting om ändring av 1954 års avtal angående samarbete för drift av akademiska sjukhuset i Uppsala,
dels ock överenskommelse mellan samma parter angående beräkning av landstingets kostnadsandel i den s. k. löpande utrustningsanskaffningen till akademiska sjukhuset i Upp sala.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med instämmande av statsrådets övriga ledamöter hem ställt förordnar Hans Maj :t Konungen att till riks dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bi laga till detta protokoll utvisar.
Kungl. Maj:ts proposition nr 71 år 1968
Ur protokollet:
Britta Gyllensten