Prop. 1968:71

('angående fortsatt ut\xad byggande av akademiska sjukhuset i Uppsala m. m.',)

Kungl. Maj:ts proposition nr 71 år 1968

1

Nr 71

Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen angående fortsatt ut­

byggande av akademiska sjukhuset i Uppsala m. m.; given Stockholms slott den 8 mars 1968.

Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats­ rådsprotokollet över socialärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bi­ falla de förslag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande departe­ mentschefen hemställt.

GUSTAF ADOLF

Sven Aspling

Propositionens huvudsakliga innehåll

Som en andra etapp av pågående utbyggnad av akademiska sjukhuset i Uppsala föreslås uppförande av en behandlingsbyggnad och en vårdavdel- ningsflygel för kirurgiska specialiteter samt en aulabyggnad. Etappen om­ fattar i stort sett kliniker och mottagningsavdelningar för allmänkirurgi, ortopedi och lcirurgisk urologi samt del av centraloperationsavdelning och röntgendiagnostikavdelning för hela sjukhuset. Vidare föreslås att en parke- ringsanläggning uppförs. Den sammanlagda kostnaden för byggnadsåtgär­ derna beräknar sjukhusets byggnadskommitté till ca 95 milj. kr.

För budgetåret 1968/69 föreslås ett investeringsanslag av 11 milj. kr. till sjukhusets utbyggande.

Vidare redovisas vissa överenskommelser med Uppsala läns landsting rörande akademiska sjukhuset, enligt vilka de psykiatriska samt barn- och ungdomspsykiatriska klinikerna skall den 1 oktober 1968 vara helt inord­ nade i sjukhuset.

1—Bihang till riksdagens protokoll 1968. 1 saml. Nr 71

2

Kungl. Maj:ts proposition nr 71 år 1968

Utdrag av protokollet över socialärenden, hållet inför Hans Maj:t

Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 8 mars

1968.

Närvarande:

Statsministern

E

rlander

,

ministern

för

utrikes ärendena

N

ilsson

,

statsråden

S

träng

, A

ndersson

, L

ange

, K

ling

, J

ohansson

, H

olmqvist

, A

spling

,

P

alme

, S

ven

-E

ric

N

ilsson

, G

ustafsson

, G

eijer

, O

dhnoff

, W

ickman

,

M

oberg

.

Chefen för socialdepartementet, statsrådet Aspling, anmäler efter gemen­

sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om fortsatt utbyg­

gande av akademiska sjukhuset i Uppsala m. m. och anför.

I prop. 1968: 1 (bil. 7 s. 245) har Kungl. Maj:t på min hemställan före­

slagit riksdagen att, i avvaktan på särskild proposition i ämnet, för budget­

året 1968/69 beräkna till Utbyggande av akademiska sjukhuset i Uppsala

ett investeringsanslag av 11 milj. kr.

Beredningen av detta ärende är nu avslutad. Jag anhåller om att få dels

redogöra för nämnda fråga närmare, dels anmäla uppkommen fråga om

godkännande av överenskommelser med Uppsala läns landsting om ändring

av 1954 års avtal angående samarbete för drift av akademiska sjukhuset i

Uppsala samt om beräkning av landstingets kostnadsandel av den s. k. lö­

pande utrustningsanskaffningen till akademiska sjukhuset i Uppsala.

Utbyggande av akademiska sjukhuset i Uppsala

Under denna rubrik har för innevarande budgetår anvisats ett investe­

ringsanslag av 2 880 000 kr., varav 280 000 kr. på tilläggsstat.

Inledning

Utbyggnaden av akademiska sjukhuset i Uppsala grundar sig på en av

1958 års riksdag godkänd reviderad generalplan för sjukhuset (prop.

1958: B 1, SU B 40, rskr B 60). Första delen av utbyggnaden enligt general­

planen har nyligen slutförts.

De förutsättningar, som förelåg vid tiden för upprättandet av 1958 års

reviderade generalplan, har i viss utsträckning ändrats. Bl. a. har region­

sjukvården införts. Antalet medicine studerande har ökat. År 1958 räknade

man således med 80 kliniska utbildningsplatser vid sjukhuset. Enligt stats­

makternas senaste beslut (prop. 1965: 141, SU 173, rskr 411) skall årsin-

3

taget vara 106 medicine studerande i de propedeutiska och kliniska ämnena fr. o. in. höstterminen 1968. Vidare har sjukvården alltmer differentierats och de medicinska standardkraven ökats.

Mot bakgrunden av de ändrade förutsättningarna har kommittén för akademiska sjukhusets i Uppsala utbyggande år 1965 lagt fram en över­ syn av 1958 års reviderade generalplan med förslag till fortsatt utbyggnad av sjukhuset. Byggnadskommittén har därvid räknat med att antalet vård­ platser vid sjukhuset bör ökas från f. n. ca 1 300 till ca 1 750 vid fullständig utbyggnad. Förslaget till fortsatt utbyggnad, som är redovisat i prop. 1965: 1 bil. 7 (s. 396—397, SU 5, rskr 5), innebär i stort sett följande.

Beträffande centralkomplexet utbyggs centrallängan söderut. Här inryms i huvudsak de kirurgiska och neurologiska klinikernas behandlingsavdel- ningar samt röntgendiagnostik. Till denna behandlingsbyggnad fogas två vårdavdelningsflyglar för nämnda specialiteter. Sedermera utbyggs central­ längan mot norr för specialmedicin, fysikalisk terapi och rehabilitering, varvid en vårdavdelningsflygel tillkommer för specialmedicin. Centralläng­ an kan i sin norra del anslutas till f. d. medicinkliniken, vilken byggnad -_ i varje fall övergångsvis — kan bibehållas. Väster om och anslutande till centrallangans norra del placeras en byggnadsgrupp för laboratorier, apo­ tek och djurexperimenten avdelning. I randbebyggelsen reserveras väster om centrallängan på området för nuvarande lungkliniken plats för kvinno- och barnklinikerna. För dessas anslutning till centrallängan sänks nuva­ rande platå. Den gamla sjuksköterskeskolan används efter förbättrings- ai beten till administrationslokaler. Förutvarande administrationsbyggnad utnyttjas för barndaghem och patienthotell. I det omedelbart söder om sjukhusområdet belägna panncentralsområdet tillkommer en verkstads­ byggnad.

Följande etappindelning föreslogs av byggnadskommittén.

Kungl. Maj:ts proposition nr 71 år 1968

Etapp nr

2

3

4 5

6

Omfattning

Byggtid (prel.)

Allmänkirurgi, ortopedi, urologi, delar av centraloperation och

röntgendiagnostik, kirurgpolikliniker, akutintagning, intensivvårdsavdelning, centralsterilisering m. m.......................................... Neuroblock, ögonklinik, resterande delar av centraloperation och

röntgendiagnostik. Ev. thoraxkirurgi................................................ Kvinno- och barnklinikerna.................................................. Dermatologi, reumatologi, geriatrik, kardiologi och lungmedicin.

Ev. thoraxkirurgi...................................................... Socialmedicin, rehabilitering (inkl. fysioterapi), apotek, laborato­

rier in. m....................................

1966—1970

1970—1973 1973—1977

1977—1980

1980—1983

Denna etappindelning jämte klinikernas inbördes placering avsåg att möjliggöra ett sammanförande av dels kirurgiska specialiteter, dels neuro- specialiteter och ögonklinik, dels kvinno- och barnklinikerna samt ev. även thoraxspecialiteterna. Vidare skulle möjliggöras en i huvudsak centralise­ rad operationsverksamhet, central röntgendiagnostik och centralsterilise­ ring samt ett för sjukhuset gemensamt akutintag. För uppehållande av

1*—Eib ang till riksdagens protokoll 1968. 1 sand. Nr 71

4

sjukhusets normala verksamhet under utbyggnadstiden behövdes över­

gångsvis ett antal delvis ganska kostnadskrävande provisorier.

° Tyngdpunkten av utbyggnaden skulle tidsmässigt ligga redan i slutet av

1960-talet och början av 1970-talet.

Departementschefen framhöll i prop. 1966: 1 (bil. 7 s. 304, SU 5, rskr 5)

att ställningstagande till de olika utbyggnadsetapperna enligt generalplane-

översynen inte knnde ske förrän i samband med prövningen av utarbe­

tade byggnadsprogram. Generalplaneöversynen, som helt grundade sig på

av statsmakterna tidigare tastställda principer för sjukhusets utbyggnad,

krävde därför inte i det sammanhanget något särskilt beslut av Kungl.

Maj :t eller riksdagen.

Byggnadskommittén har sedermera överlämnat förslag till byggnadspro­

gram för nybyggnad för etappen 2 av centralkomplexets utbyggnad vid aka­

demiska sjukhuset i Uppsala. Programmet omfattade lokaler för allmän

kirurgi, ortopedi, urologi, centraloperation, röntgendiagnostik, kirurgpoli-

kliniker, akutintagning, intensivvårdsavdelning och centralsterilisering

in. in. Kostnaden för byggnadsföretaget uppskattades av kommittén till

ca 100 milj. kr. enligt prisläget den 1 april 1965.

över förslaget avgavs utlåtanden av nämnden för undervisningssj lik­

husens utbyggande, centrala sjukvårdsberedningen, rådet för sjukhusdrif­

tens rationalisering, medicinalstyrelsen, statskontoret, byggnadsstyrelsen

och universitetskanslersämbetet, som överlämnade yttrande av rektorsämbe­

tet vid Uppsala universitet, vilket i sin tur hört universitetets medicinska

fakultet.

Kungl. Maj :t uppdrog i juni 1966 åt byggnadskommittén att på grundval

av' byggnadsprogrammet och med beaktande av vad som anförts i eu till

beslutet fogad departementspromemoria utföra projektering fram till och

med färdigställande av huvudhandlingar samt verkställa kostnadsberäk­

ning för nybyggnad för etappen 2 av centralkomplexets utbyggnad, omfat­

tande lokaler för allmän kirurgi, ortopedi och urologi in. m., vid akade­

miska sjukhuset i Uppsala.

I promemorian framhölls lika. att viss programyta för garage inte in­

gått i det av Kungl. Maj :t prövade lokalprogrammet. Vidare hade ställning

inte tagits till ett ev. behov av lokaler för medicinsk urologi. Byggnads­

kommittén skulle under den fortsatta projekteringen särskilt beakta vad

remissmyndigheterna anfört angående föreslagen enskild vårdavdelning,

personalutrymmen inom centrala operationsavdelningen och eu ev. särskild

parkeringsbyggnad. Vid planeringen av den framtida byggnadsverksam­

heten vid akademiska sjukhuset i Uppsala skulle kommittén utgå ifrån en

total investeringsvolym av högst 75 milj. kr. för tiden den 1 juli 1967 den

30 juni 1971. Beloppet skulle täcka kostnader för såväl nämnda etapp av

sjukhusets utbyggnad som andra erforderliga byggnadsåtgärder under tids­

perioden.

Kungl. Maj:ts proposition nr 71 år 1968

Byggnadsförslaget

Kungl. Maj:ts proposition nr 71 år 1968

Etappen 2

Kommittén för akademiska sjukhusets i Uppsala utbyggande har över­ lämnat huvudhandlingar för nybyggnad för etappen 2 av centralkomplexets utbyggnad vid akademiska sjukhuset. Etappen omfattar i stort sett kli­ niker för allmän kirurgi, ortopedi och kirurgisk urologi samt mottagnings- avdelningar för nämnda specialiteter. Vidare inryms i etappen del av cen­ traloperationsavdelning och röntgendiagnostikavdelning, vilka avdelningar avses bli gemensamma för hela sjukhuset. Kostnaderna har i prisläget den 1 juli 1967 beräknats till 55 milj. kr. för en behandlingsbyggnad, 35 milj. kr. för en vårdbyggnad och 1,9 milj. kr. för en byggnad för aula. Samman­ lagt skulle byggnadskostnaderna sålunda bli 91,9 milj. kr. i nämnda pris- läge.

Behandlingsbyggnaden (B 9), som föreslås omfatta sex plan varav fyra över marknivån, utgör en fortsättning av befintligt centralkomplex mot söder. Vårdavdelningsflygeln (Bil) utgår österut från behandlingsbygg- nadens södra del. Flygeln avses uppföras i tolv plan, varav tio över mark­ nivån. Till den härigenom bildade gården förläggs aulabyggnaden (B 10), som ansluts till behandlingsbyggnaden genom ett hiss- och trapphus. Aula- hyggnaden föreslås få tre plan varav ett över marknivån.

Kommittén framhåller särskilt att det föreslagna kirurgiska blocket kom­ mer att få en central plats i sjukhuset, när detta blivit helt utbyggt.

Behandlingsbyggnaden (B 9). I behandlingsbyggnadens våningsplan 1 och 2, som ligger under marknivån, placeras centrala röntgen- och journalarkiv.

Vidare anordnas skyddsrum, en depå för underhållsarbeten samt centrala omklädningsrum med tvätt- och duschrum. Steriliseringsarbetet inom sjuk­ huset avses koncentreras till en steriliseringscentral i plan 2. T sistnämnda plan skall även ligga en akutmottagning med eu direkt ansluten intagnings- avdelning om 15 vårdplatser.

Genom byggnadens våningsplan 3 avses löpa en förbindelsegång för per­ sonal, besökare och patienter. Utmed denna och anslutande korridorer lig­ ger polikliniker och överläkarmottagningar för tidsbeställda patienter inom specialiteterna allmän kirurgi, ortopedi, kirurgisk urologi och anestesi. I pla­ net finns vidare ett operationsrum för smärre ingrepp, utrymmen för gips- ningsverksamhet, en poliklinikföreläsningssal med 80 platser och ett kli­ niskt—kemiskt filiallaboratorium.

Våningsplan 4 omfattar främst den del av eu röntgendiagnostikavdelning, som omfattas av etappen 2 av centralkomplexets utbyggnad. Avdelningen består av tjugo laboratorier. Laboratorierna är uppdelade på två sektioner om vardera tio laboratorier. Den ena sektionen avses för allmänkirurgi-, in­ ternmedicin- och ortopediundersökningar. Inom denna sektion skall två labo-

(>

Kungl. Maj:ts proposition nr 7i år 1968

ratorier utnyttjas för akuta undersökningar. Den andra sektionen reserveras

för bl. a. thorax-, gynekologi- och urologiundersökningar.

Inom våningsplan 5 avses placeras den centrala operationsavdelningen

och en uppvakningsavdelning. I etappen 2 utgörs avdelningen av tolv ope­

rationssalar med förberedelse- och efterbehandlingsrum. Normalt skall av

salarna användas sex för allmänkirurgi, tre för ortopedi, två för urologi och

en för akuta operationer. Uppvakningsavdelningen omfattar 20 platser.

Inom våningsplanet skall även ligga en polildinik-operationsenhet om två

salar, en försörj ningsdepå, och en enhet för gipsningsverksamhet.

Laboratorier för klinisk forskning inom de kirurgiska disciplinerna samt

anestesi och medicin är förlagda till våningsplan 6. Till laboratoriedelen hör

ett bibliotek, tillika konferensrum, samt en verkstad. Detta plan föreslås

vidare omfatta ett antal jourrum och en enhet för sjukgymnastik. Planet

upptas f. ö. till en stor del av fläktutrymmen.

Vårdavdclningsflygeln (Bil). Våningsplanen 1 och 2 i vårdavdelnings-

flygeln — vilka plan ligger under marknivån — föreslås omfatta skydds­

rum, som i fredstid kan användas som förråd, rum för avlidna, omkläd­

ningsrum för personal, städcentral och förråd m. in. Härutöver upptas vå­

ningsplanen av tekniska utrymmen.

Byggnaden ansluts till beliandlingsbyggnaden i plan 3 med en för bloc­

ket gemensam huvudentré. Entréhallen är försedd med garderob och cafe­

teria för ca 80 personer.

I byggnadens östra del har införts ett extra våningsplan mellan plan 3

och 4. Till dessa tre plan i östra delen har koncentrerats läkarnas tjänste­

rum med undervisnings-, konferens- och biblioteksutrymmen samt garde­

rob. Till plan 4 har även förlagts en centralexpedition för skrivarbetet och

kuratorsexpeditionerna för blocket.

En intensivvårdsavdelning, som skall vara gemensam för samtliga sjuk­

husets kliniker med undantag för de thoraxkirurgiska och neurokirurgiska

klinikerna, ligger inom plan 5. Den föreslås ha 24 vårdplatser. I planet

planeras även utrymmen för klinikföreståndare och kliniklärarinnor.

De sex översta planen av vårdavdelningsflygeln (plan 6—11) upptas en­

ligt förslaget av vårdavdelningar. Varje vårdavdelning omfattar i princip

46 patienter och upptar ett våningsplan. Under den aktiva tiden på dagen

kan vårdavdelningen delas upp på två vårdenheter om 23 vårdplatser. Varje

vårdenhet består som regel av tre 4-patientrum, fyra 2-patientrum och tre

1-patientrum. En gemensam enskild vårdavdelning, som upptar ett halvt

våningsplan, har i princip samma utformning som övriga vårdenheter. Så­

lunda beräknas ca 115 vårdplatser för allmän kirurgi, ca 94 platser för

ortopedi, ca 46 platser för urologi och ca 19 platser på den enskilda vårdav­

delningen. Totalt blir detta ca 274 vårdplatser, bortsett från nyssnämnda 24

platser för intensivvård.

Mathållningen bygger på att brickor dukas i centralköket och att maten värms upp i elektronugnar i vårdavdelningens kök.

Aulabyggnaden (B 10). Aulan avses rymma 300 platser. Byggnaden skall härutöver bl. a. innehålla studio för intern televisionsanläggning, kontroll­ rum, rum för programledare, lokaler för verkstad och förråd samt eu yta av ca 400 m2, som kan användas antingen som del av berört parkeringshus eller som journalarkiv.

I etappen 2 ingår installation av 17 hissar, varav 9 sänghissar, 5 person­ hissar och 3 varuhissar.

Enligt en preliminär tidplan skulle schaktnings- och grundarbetena kräva ca ett år och vara utförda under våren 1969. Behandlings- och vårdbygg­ naderna skulle kunna stå klara under första halvåret 1971.

Uppsala läns landsting har vid ordinarie landstingsmöte under hösten 1967 godtagit föreslagen omfattning och utformning av etappen 2.

Parke ringsanläggning

Kommittén för akademiska sjukhusets i Uppsala utbyggande föreslår en­ ligt ett överlämnat byggnadsprogram att ett parkeringshus (B 8) anordnas under jord i direkt anslutning till etappen 2.

Parkeringsbyggnaden skulle omfatta 8 500 in2 och inrymma ca 290 bil­ platser. Byggnadskostnaden beräknas till 3,1 milj. kr. i prisläget den 1 juli 1967. Ett övre plan skulle vara tillgängligt för allmänheten och förses med parkeringsautomater. Ett nedre plan avses för personal. Byggnaden skulle kunna uppföras under första hälften av år 1969.

Investeringsberäkning

Byggnadskommittén räknar med en investeringsvolym för byggnadsverk­ samheten under tiden den 1 juli 1967—den 30 juni 1971 av 93 milj. kr.

Härav hänför sig 83 milj. kr. till etappen 2 och 10 milj. kr. till förbere­ dande arbeten in. in. Efter indexhöjning motsvarar den i Kungl. Maj :ts pro- jekteringsbeslut medgivna investeringsramen 83 milj. kr. i prisläget den 1 juli 1967. överskridandet skulle bli 10 milj. kr. Vidare har projektering in. m. för etappen 2 skett för ca 4 milj. kr. före den 1 juli 1967. För etappen 2 erfordras ytterligare 8 milj. kr. efter den 30 juni 1971. Kommittén har vid denna beräkning inte tagit hänsyn till kostnader för den kommande etap­ pen 3, som skall omfatta s. k. neuroblock m. in.

Kungl. Maj:ts proposition nr 71 år 1968

7

Anslagsframställning

Kommittén för akademiska sjukhusets i Uppsala utbyggande föreslår, alt 11 040 000 kr. anvisas enligt följande sammanställning.

8

Kungl. Maj:ts proposition nr 71 år 1968

1. Etappen 2, byggnadsarbeten............................................................................................ 10 000 000

2. Förberedande arbeten......................................................................................................... 4

qq

qoo

3. Etappen 3, programmering m. m..................................................................................... 400 000

4. Allmänna utredningar och kommitténs egen verksamhet......................................... 240 000

It 040 000

Statens andel motsvarar 40 % av de totala kostnaderna.

1. För programmering och projektering av i etappen 2 ingående lokaler

liksom för vissa schakt- och grundarbeten har huvudmännen t. o. in. budget­

året 1906/67 anvisat sammanlagt 13 584 000 kr., varav 5 172 000 kr. av stats­

medel. Under budgetåret 1967/68 bedrivs inom ramen för anvisade me­

del projektering samt schakt- och grundarbeten. För de egentliga bygg­

nadsarbetenas bedrivande under budgetåret 1968/69 beräknar kommittén,

att totalt 25 milj. kr. kommer att erfordras.

2. I samband med byggandet av etappen 2 erfordras en ny mottagnings­

station för sjukhusets elkraftförsörjning och en omläggning av det interna

högspänningsnätet. Medelsbehovet för dessa förberedande arbeten (etapp

XI) beräknas till totalt 1 milj. ler. under budgetåret 1968/69.

3. Etappen 3 skall omfatta lokaler för neurologi, neurokirurgi, neuro-

fysiologiskt laboratorium och ögonklinik in. in. (»neuroblock»). Etapperna

2 och 3, som båda är förlagda till sjukhusets centralkomplex, utgör i flera

avseenden eu enhet. Särskilt gäller detta lokaler för centraloperation, rönt­

gendiagnostik, centralsterilisering, viss poliklinikverksamhet och journal­

arkiv. Det är bl. a. inte möjligt att i etappen 2 bygga de för sjukhuset

erforderliga centraloperations- och röntgendiagnostikavdelningarna i sin

helhet. Det förslag till fortsatt utbyggnad som lagts fram i 1964 års gene-

ralplaneöversyn innebär, att resterande utbyggnad av dessa enheter sker i

etappen 3 under åren 1970—73. I etappen 3 skall flera kliniker och avdel­

ningar erhålla sina definitiva lokaler, såsom neurologiska och neurokirur-

giska klinikerna, ögonkliniken och det neurofysiologiska centrallaborato­

riet. Vidare innebär etappen 3 en väsentlig upprustning av flera av de vid

sjukhuset förekommande regionspecialiteterna, däribland neurologi och

neurokirurgi. Det är väsentligt att projekteringen av etappen 3 utförs pa­

rallellt med projektering och byggande för etappen 2. Kommittén har lagt

tram förslag till byggnadsprogram för etappen 3. Av byggnadsprogrammet

framgår bl. a., att thoraxkirurgins behov avses lösas slutligt i en senare

etapp än etappen 3.

4. För allmänna utredningar och kommitténs egen verksamhet har hu­

vudmännen för budgetåret 1967/68 resp. kalenderåret 1967 tillsammans

anvisat 1 097 000 kr.

Med dessa medel bestrids kostnader för löner, arvoden, resor, hyror

och expenser in. in., samt för utredningar. Sistnämnda kostnader berör

ekonomiskt-organisatoriska samt tekniska utredningar, som avser sjukhu­

sets utbyggnad i stort, samt utredningsarbetet för att fortlöpande hålla

generalplanen aktuell. Med hänsyn till att en behållning av anvisade medel

förelåg vid ingången till innevarande budgetår om ca 467 000 kr. beräknar kommittén behovet av medel för ifrågavarande ändamål för budgetåret

1968/69 till totalt 600 000 kr.

Kommitténs framställningar till huvudmännen beträffande byggnads- medel för kalenderåret 1968 resp. budgetåret 1968/69 framgår av följande

sammanställning.

Framställningar för 1968 resp. 1968/69

Ändamål

Av Uppsala läns landsting

Totalt

för egen del

för regionlands­

tingen

Av staten

Etapp 2: byggnadsar­

beten (del)................

25 000 000

7 500 000

7 500 000

10 000 000

Förberedande arbeten

(et. XI).....................

1 000 000

300 000

300 000

400 000

Etapp 3: fortsatt pro­

grammering och pro­ jektering ...................

1 000 000

300 000

300 000

400 000

Allmänna utredningar

och kommitténs ecen verksamhet. . .

600 000

180 000

180 000

240 000

Summa kr.............

27 600 000

8 280 000

8 280 000

11 040 000

Yttranden

Socialstyrelsen

bar i stort sett inte något att erinra mot förslagen av­

seende etappen 2 av centralkomplexets utbyggnad och byggnadsprograin för parkeringsbyggnad i anslutning härtill. Styrelsen beklagar emellertid att begränsningen av investeringsvolymen och den därav följande redu­ ceringen av programytan medfört en inte önskvärd beskärning av lokalerna, vilket i synnerhet ger sig tillkänna beträffande akutintaget. Styrelsen ifrå­ gasätter också lämpligheten av fönsterlösa jourrum.

Byggnadsstyrelsen

har inte någon erinran mot föreslagen utformning

av vårdbyggnaden (B 11) och aulabyggnaden (B 10).

Behandlingsbyggnaden (B 9) har getts ett mycket stort husdjup, 49 m, "vil­ ket medför inte dagsljusbelysta lokaler och därmed behov av god belys­ ning och ventilation. Kravet på god ventilation medför ett mycket avance­ rat luftbehandlingssystem, som kräver en mängd regler utrustning och ett dyrbart, tekniskt avancerat övervakningssystem. Programförutsättningarna med stora centraliserade avdelningar leder dock till en utformning i princip lika den föreslagna, om samtidigt krav uppställs på att byggnaden skall ha god flexibilitet då det gäller olika planlösningssystem och framtida möjlig­ heter till omdisponeringar. Detta kräver en bärande stomme med stora spännvidder och få vertikala schakt, vilket är utmärkande för den före­ slagna lösningen. Med hänsyn härtill förordar styrelsen den föreslagna

10

utformningen av behandlingsbyggnaden trots de ökade krav som ställs på

installationssidan. Förhållandet mellan totalyta och rumsyta är normalt

för motsvarande anläggningar.

De redovisade kostnadsberäkningarna kan av styrelsen godtas under för­

utsättning att en fortlöpande kostnadskontroll äger rum under projekte­

ringsarbetet och under byggnadstiden. Kostnaderna för behandlingsbyggna­

den och för vårdavdelningsbyggnaden är emellertid höga i förhållande

tdl jamförbara objekt. Alla möjligheter bör tillvaratas att genomföra en re­

ducering av kostnaderna vid det fortsatta projekteringsarbetet.

Styrelsen tillstyrker att den föreslagna parkeringsbyggnaden kommer

till stånd. Kostnaden per bilplats blir ca 10 700 kr., vilket bär jämföras med

kostnaden ca 8 000 kr. per bilplats i ett parkeringshus med öppna däck.

Dock bör beaktas att den föreslagna anläggningen, som utförs med pre­

fabricerade element, kan rationellt utnyttjas för personalutrymmen, ma­

terialupplag, verkstäder osv. under den avsevärt längre byggnadstiden för

övriga objekt.

Nämnden för sjukvårds- och socialvårdsbyggnader — som övertagit cen­

trala sjukvårdsberedningens uppgifter när det gäller att handlägga hithö­

rande frågor framhåller, att centrala sjukvårdsberedningen under pro­

jekteringens gång följt utarbetandet av huvudhandlingarna. Vad beredning­

en under hand framfört har på ett tillfredsställande sätt beaktats. Nämn­

den anser det vara beklagligt att garaget på grund av begränsad tomtyta

inte kan uppföras som eu fristående byggnad. Det stora behov av parke-

ringsplatser som idag existerar och som inom en snar framtid kommer

att bli betydligt större, bör delvis kunna lösas på det sätt som föreslås

1 programmet. Nämnden tillstyrker således den underjordiska parkerings-

anläggningen. Kostnaderna för etappen 2 bör enligt nämnden kunna redu­

ceras med omkring 10 %.

Nämnden för undervisningssjukhusens utbyggande anför, att vad nämn­

den tidigare erinrat angående en föreslagen enskild vårdavdelning, perso­

nalutrymmen inom den centrala operationsavdelningen och forskningsre­

surser för allmänmedicin beaktats vid byggnadspr oj ekteringen av etappen

2 pa ett tillfredsställande sätt. Även i övrigt bar lokalprogrammet omsatts

till ett ändamålsenligt byggnadsförslag. De beräknade kostnaderna för upp­

förande av behandlings- och vårdbyggnaderna framstår vid en jämförelse

med vissa motsvarande byggnadsobjekt vid andra sjukhus såsom påtagligt

höga. Nämnden bedömer att ifrågavarande byggnader — utan äventyrande

av deras vederbörliga funktioner — bör kunna uppföras inom en kostnad,

som med åtminstone 10 % understiger de av byggnadskommittén beräknade

kostnaderna. Det anförda bör kunna gälla även aulabyggnaden.

Nämnden finner det ofrånkomligt, att f. n. tillgängliga biluppställnings­

platser i vart fall ökas med det antal, som den nu föreslagna garagebyggna­

den omfattar. Denna byggnad kan ej utan betydande merkostnder upp-

Kungl. Maj:is proposition nr 71 år 1968

löras separat sedan byggnadsetappen 2 färdigställts. Frågan om ventila­ tionen från detta relativt stora garage bör särskilt uppmärksammas. Mot uppskattningen av byggnadskostnaderna för garaget har nämnden ingen erinran.

Kungl. Maj. ts proposition nr 71 år 1968

11

Departementschefen

lill grund för pågående utbyggnad av akademiska sjukhuset ligger en a\ 1958 års riksdag godkänd reviderad generalplan för sjukhuset. En första etapp av utbyggnaden enligt generalplanen är slutförd.

Mot bakgrunden av ändrade förutsättningar, såsom införandet av region­ sjukvård, ökningen av antalet medicine studerande och ändrade sjukvårds- krav in. in., har kommittén för akademiska sjukhusets i Uppsala utbyggande år 1965 lagt fram en översyn av nämnda reviderade generalplan. Enligt denna översyn skulle, som en andra etapp av utbyggnaden, sjukhusets centrallänga byggas ut åt söder för att bereda lokaler för allmän kirurgi, ortopedi, urologi, delar av centraloperation och röntgendiagnostik, kirurg- polikliniker, akutintagning, imtensivvårdsavdelning samt cenlralsterilisering in. in. Byggnadskommittén lämnade sedermera över förslag till byggnads- program för nybyggnad för etappen 2 av centralkomplexets utbyggnad. Kungl. Maj :t uppdrog år 1966 åt byggnadskommittén att på grundval av byggnadsprogrammet utföra projektering t. o. m. huvudhandlingar för denna nybyggnad. Därvid skulle kommittén vid planeringen av den fram- lida byggnadsverksamheten vid akademiska sjukhuset utgå från en total in­ vesteringsvolym av högst 75 milj. kr. för tiden den 1 juli 1967__den 30 juni 1971. Beloppet skulle omfatta kostnader för såväl nämnda etapp av sjuk­ husets utbyggnad som andra erforderliga byggnadsåtgärder under tidspe­ rioden.

Byggnadskommittén har nu föreslagit uppförande av en behandlings- byggnad (B 9) i sex våningsplan, eu vårdavdelningsflygel (Bil) i tolv våningsplan och en byggnad för aula (B 10). I behandlingsbyggnaden skall enligt förslaget ligga bl. a. kirurgblockets polikliniker, röntgendiagnostik- avdelning och central operationsavdelning. Vårdavdelningsflygeln skall in­ rymma totalt 274 vårdplatser för allmän kirurgi, ortopedi och urologi. Här­ till kommer 24 platser för intensivvård. I vårdbyggnaden skall även finnas eu huvudentré och ett antal tjänsterum in. m. för läkarna.

Byggnadskommittén har vidare föreslagit att en parkeringsanläggning för ca 290 bilplatser anordnas under jord i anslutning till etappen 2.

Kostnaderna beräknas enligt prisläget den 1 juli 1967 till 55 milj. kr. för behandlingsbyggnaden, 35 milj. kr. för vårdbyggnaden och 1,9 milj. kr. för aulabyggnaden. Parkeringsanläggningen beräknas kosta totalt 3,1 milj.

12

Kungl. Maj:ts proposition nr 71 ur 1968

kr. Den sammanlagda byggnadskostnaden skulle således bli 95 milj. kr.,

garaget inräknat.

Vissa grundarbeten, som redan påbörjats, beräknas vara klaia under

våren 1969. Garaget kan uppföras under första hälften av år 1969. Behand­

lings- och vårdbyggnaderna skulle kunna stå klara under första hal\aret

1971.

Den totala investeringsvolymen för tiden den 1 juli 1967—den 30 juni

1971 beräknar byggnadskommittén till 93 milj. kr., varav 83 milj. kr. för

etappen 2 och 10 milj. kr. för olika förberedande arbeten in. in. Byggnads­

kommittén framhåller att den investeringsvolym om 75 milj. kr., som fast­

ställdes år 1966, på grund av kostnadsökning enligt index motsvarar 83

milj. kr. i prisläget den 1 juli 1967. Kommitténs förslag innebär således

ett överskridande av medgiven investeringsvolym med ca 10 milj. kr. Här­

till kommer att projekteringen in. in. för etappen 2 kostat 4 milj. kr. före

den 1 juli 1967 samt att 8 milj. kr. erfordras efter den 30 juni 1971 för

slutförandet av etappen 2. Den totala investeringen för etappen 2 in. in.

blir därför 105 milj. kr. Vid dessa beräkningar har hänsyn inte tagits till

kostnaderna för genomförandet av etappen 3, som omfattar nervblock och

ögonklinik in. in. och för vilken ett lokalprogram nyligen lagts fram.

Remissinstanserna har i stort sett tillstyrkt byggnadsförslagen. Byggnads­

styrelsen anser emellertid, liksom nämnden för sjuk- och socialvårdsbygg-

nader och nämnden för undervisningssjukhusens utbyggande, att de be­

räknade kostnaderna för behandlings- och vårdbyggnaderna är höga i föi-

hållande till jämförbara objekt. Nämnderna anser att en reducering av

kostnaderna med omkring 10 % borde vara möjlig.

Uppsala läns landsting har under hösten 1967 godtagit omfattningen

och utformningen av etappen 2.

Jag finner de framlagda byggnadsförslagen rörande etappen 2 vara god­

tagbara. Jag har vidare inte någon invändning mot att ett underjordiskt

garage anordnas på föreslaget sätt. Genom avgiftsbeläggning bör garaget bli

självbärande.

Jag förordar således att byggnadsprojektet genomförs. Även jag anser

dock att kostnaderna för objektet är höga. Jag vill därför understryka vik­

ten av att alla möjligheter tas till vara för att bringa ned kostnaderna. Jag

är inte beredd att ta ställning till en kostnadsram för hela objektet innan

kostnadsberäkningar föreligger, som är baserade på anbud. Vid upphand­

ling för detta objekt bör man bl. a. pröva möjligheterna av att erhålla

entreprenadanbud till fast pris utan indexklausul.

Jag avser att senare i annat sammanhang föreslå Kungl. Maj :t att för

riksdagen redovisa en slutgiltig kostnadsram för detta objekt.

Byggnadsföretaget innefattas i det mellan staten och Uppsala läns lands­

ting träffade avtalet angående utbyggnad av akademiska sjukhuset i Upp­

sala m. m. (prop. 1961: 79, SU 97, rskr 265; prop. 196/: 105 bil. 2 s. 11, SU

73, rskr 185). Statens andel uppgår till 40 % av byggnadskostnaderna. Även

13

Övriga åtgärder, för vilka byggnadskommittén begär medel för budgetåret 1968/69, omfattas av nämnda avtal.

För programmering, projektering och vissa grundarbeten för etappen 2 bar av statsmedel hittills anvisats 5 172 000 kr. från investeringsanslaget till ^byggande av akademiska sjukhuset i Uppsala. För bestridande av statens andel av kostnaderna för byggnadsåtgärder under budgetåret 1968/69 för etappen 2 av sjukhusets utbyggnad och för anordnande av bilgaraget bör beräknas 10 milj. kr.

Kommittén har även redovisat vissa förberedande arbeten, som bör ut­ föras under budgetåret 1968/69 och som avser sjukhusets elkraftförsörj- ning. Jag finner de föreslagna åtgärderna motiverade och beräknar 400 000 kr. för bestridande av statens andel av kostnaderna under nämnda bud­ getår.

Byggnadskommittén har vidare föreslagit, att medel anvisas för statens andel av kostnaderna för programmering in. in. av etappen 3, som om­ fattar nervbloc.k och ögonklinik in. in. Kungl. Maj :t har ännu inte prövat det av byggnadskommittén framlagda byggnadsprogrammet för etappen. Jag anser, att medel för programmering och projektering o. d. bör liksom tidigare an\isas under nämnda anslag. Jag har inte någon erinran mot kommitténs beräkning av medelsbehovet. För ifrågavarande ändamål bör för statens del beräknas 400 000 kr. för nästa budgetår.

För bestridande av statens andel av kostnaderna för allmänna utred­ ningar och kommitténs egen verksamhet bör i enlighet med kommitténs förslag för nästa budgetår beräknas 240 000 kr.

Sammanlagt bör för nästa budgetår under anslaget anvisas avrundat 11 milj. kr. Jag hemställer, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen

att till Utbyggande an akademiska sjukhuset i Uppsala för budgetåret 1968/69 på kapitalbudgeten under statens allmänna fastighetsfond, socialdepartementet, anvisa ett investeringsanslag av 11 000 000 kr.

Kungl. Maj.ts proposition nr 71 år 1968

Avtalsändring m. m. rörande akademiska sjukhuset i Uppsala

Statens förhandlingsnämnd

Följande överenskommelser rörande akademiska sjukhuset i Uppsala bär träffats under förbehåll av godkännande av Kungl. Maj :t och Uppsala läns landsting, nämligen

avtal om ändring av 1954 års avtal angående samarbete för drift av akademiska sjukhuset i Uppsala samt

överenskommelse angående beräkning av landstingets kostnadsandel i

den s. k. löpande utrustningsanskaffningen till akademiska sjukhuset i

Uppsala.

Överenskommelserna har följande lydelse.

14

Kungl. Maj:ts proposition nr 71 år 1968

Mellan statens förhandlingsnämnd och Uppsala läns landstings förvalt­

ningsutskott har — under förbehåll av godkännande av Kungl. Maj :t och

landstinget — träffats följande avtal.

Avtal

mellan svenska staten och Uppsala läns landsting om ändring av 1954 års

avtal angående samarbete för drift av akademiska sjukhuset i Uppsala.

Från och med den 1 oktober 1968 skall § 1 och § 3 mom. 1 i det av

Kungl. Maj :t den 12 mars 1954 godkända avtalet angående samarbete för

drift av akademiska sjukhuset erhålla nedan angivna, ändrade lydelse,

varjämte till § 4 skall fogas protokollsanteckning på sätt nedan angives.

§ 1.

Universitetet i Uppsala tillhandahåller i enlighet med detta avtal Upp­

sala läns landsting för vård av patienter från Uppsala län i mån av behov

minst 650 sängplatser på akademiska sjukhuset. Avtalet innefattar även

sjukhusets polikliniker.

Protokollsanteckning till § 1. Såsom patient------------------------- inom lanet.

§ 3.

1. För vård av patienter, som avses i § 1 i detta avtal, betalar landstinget

årligen ersättning till universitetet enligt följande grunder.

§

4

.

Landstinget bidrager-------------------------- --------------ta8es i bruk.

Protokollsanteckning till § i. Vid beräkning av landstingets bidrag till

underhåll av den byggnad som inrymmer den vuxenpsykiatriska kliniken

skall landstinget antagas ha bidragit med 30 procent av kostnaderna för

denna byggnads uppförande.

Mellan statens förhandlingsnämnd och Uppsala läns landstings förvalt­

ningsutskott har — under förbehåll av godkännande av Kungl. Maj :t och

landstinget — träffats följande överenskommelse.

Överenskommelse

mellan svenska staten och Uppsala läns landsting angående beräkning av

landstingets kostnadsandel i den s. k. löpande utrustningsanskaffningen

till akademiska sjukhuset i Uppsala.

1. Uppsala läns landstings andel av kostnaderna för den s. k. löpande ut­

rustningsanskaffningen till akademiska sjukhuset i Uppsala skall utgöra

K 87K x VI

kr.

varvid K motsvarar

5^ 300X Vt

rustningsanskaffningen till sjukhuset re

kostnaderna för den löpande ut-

spektive budgetår, VI det vårddag-

15

antal som belöper på patienter från Uppsala län och Vt det totala antalet vårddagar vid sjukhuset.

2. Vad som stadgas i punkt 1. denna överenskommelse gäller från och med den 1 juli 1969 och ersätter därvid en den 19 december 1966 träffad och av Kungl. Maj :t den 25 maj 1967 godkänd överenskommelse.

3. För tiden den 1 oktober 1968—den 30 juni 1969 skall landstinget bi­ draga till den löpande utrustningsanskaffningen vid de psykiatriska kli­ nikerna med 8 000 kr.

Statens förhandlingsnämnd anför bl. a. följande.

Föredragande departementschefen anförde i prop. 1960: 159 med förslag till riktlinjer för regionsjukvårdens utbyggande in. m. (s. 137, SU 189, rskr 381) bl. a., att de psykiatriska klinikerna i Uppsala och Lund borde inord­ nas i sjukhusorganisationen inom resp. sjukvårdsområden. De psykiatriska och barnpsykiatriska klinikerna i Lund skall enligt gällande avtal fr. o. m. den 1 januari 1970 inordnas i lasarettet i Lund och sålunda i fråga om drift- hidrag likställas med lasarettet i övrigt (prop. 1962: 77, SU 146, rskr 324.).

Förhandlingsnämnden har i uppdrag att bl. a. förhandla med Uppsala läns landsting om översyn av gällande avtal angående samarbete för drift av akademiska sjukhuset i Uppsala. Därvid skall nämnden beakta frågan om ett inordnande av de psykiatriska samt barn- och ungdomspsykiatriska klinikerna vid akademiska sjukhuset i Uppsala i den för sjukhuset i övrigt gällande organisationen.

I samband med överlämnande i december 1966 av vissa avtal in. m. med Uppsala läns och Stockholms läns landsting framhöll nämnden, att det syn­ tes naturligt att vid en översyn av 1954 års samarbetsavtal rörande aka­ demiska sjukhuset i Uppsala (prop. 1951:123, SU 151, rskr 295; prop. 1953: 161, SU 129, rskr 262; prop. 1967: 105 bil. 2, SU 73, rskr 185) aktua­ lisera frågan om ändrat huvudmannaskap för sjukhuset. Landstinget var emellertid i avvaktan på resultatet av länsindelningsutredningens arbete inte berett att diskutera frågan. Sedermera har landstinget begärt, att frå­ gan om en översyn av samarbetsavtalet jämte ändrat huvudmannaskap för akademiska sjukhuset skall behandlas först i anslutning till de samordnade förhandlingar, som förhandlingsnämnden — i syfte att få till stånd en­ hetliga statsbidragsregler för kommunala undervisningssjukhus — pla­ nerar att föra med huvudmännen för sådana sjukhus. 1 detta läge har nämnden ansett sig böra ta upp frågan med landstinget om ett inordnande av de båda psykiatriska klinikerna i sjukhuset utan att avvakta förhand­ lingarna om en allmän översyn av samarbetsavtalet eller om huvudmanna­ skapet.

Parterna har enats om att driftkostnaderna vid de psykiatriska klinikerna fr. o. m. den 1 oktober 1968 skall ingå i de totala driftkostnaderna för sjuk­ huset samt att landstingets ersättning för vård av patienter från Uppsala län på de psykiatriska klinikerna skall beräknas på det sätt som anges i

Kungl. Maj. ts proposition nr 71 år 1968

16

1954 års samarbetsavtal. Denna överenskommelse mellan parterna krä­

ver vissa ändringar i samarbetsavtalet.

Sålunda bör de bestämmelser i § 1 och § 3 mom. 1 avtalet utgå, som

begränsar avtalet till att inte omfatta de psykiatriska klinikerna. I detta

sammanhang har parterna dessutom enats om att justera det minsta an­

talet sängplatser, som enligt § 1 skall tillhandahållas patienter från Upp­

sala län, från 500 till 650.

Enligt § 4 i samarbetsavtalet skall landstinget bidra till sjukhusbygg­

nadernas underhåll i samma förhållande beträffande varje särskild bygg­

nad, vari landstinget bidragit till kostnaderna för byggnadens uppförande.

Landstingets andel av kostnaderna för att uppföra de byggnader, vari de

psykiatriska klinikerna är inrymda, har begränsats till 30 % av kostna­

derna för den byggnad, som innehåller bl. a. den barn- och ungdomspsy­

kiatriska kliniken. Denna kostnadsandel har fastställts i gällande avtal om

utbyggnad av akademiska sjukhuset i Uppsala in. in. Genom en protokolls­

anteckning till § 4 uttalas nu, att landstinget skall antas ha bidragit med

30 % av motsvarande kostnader även beträffande kliniken för vuxenpsy­

kiatri.

Enligt 1967 års överenskommelse om Uppsala läns landstings kostnads­

andel i den löpande utrustningsanskaffningen till akademiska sjukhuset

i Uppsala gäller, att det vid beräkning av nämnda kostnadsandel skall bort­

ses från den löpande utrustningsanskaffning som hänför sig till de psyki­

atriska klinikerna.

Parterna har enats om att 1967 års överenskommelse i frågan skall er­

sättas av en ny överenskommelse, enligt vilken den löpande utrustnings­

anskaffningen även till de psykiatriska klinikerna skall ligga till grund

för beräkning av landstingets kostnadsandel i utrustningsanskaffningen

till sjukhuset. Av praktiska skäl har fastställts, att landstinget för tiden

den 1 oktober 1968—den 30 juni 1969 skall bidra med 8 000 kr. till den

löpande utrustningsanskaffningen för de psykiatriska klinikerna. Beloppet

har fastställts på grundval av det av direktionen för sjukhuset beräknade

behovet av löpande utrustning till de psykiatriska klinikerna för budget­

året 1968/69.

Vårdavgifterna vid de psykiatriska klinikerna vid akademiska sjukhuset

utgår f. n. med belopp, som fastställts av Kungl. Maj :t. Vid förhandlingarna

har förutsatts, att ersättning för vård på de psykiatriska klinikerna vid

akademiska sjukhuset av patienter från andra län än Uppsala län skall

fr. o. in. den 1 oktober 1968 utgå som för vård på övriga kliniker vid sjukhu­

set. I fråga om Stockholms läns landsting har gällande avtal rörande vård på

sjukhuset av sjuka från Stockholms län uppsagts fr. o. in. den 1 juli 1968.

Nämnden har i uppdrag att ta upp förhandlingar med Stockholms läns

landsting rörande nytt avtal i denna fråga.

Iiungl. Maj:In proposition nr It år 1968

17

Departementschefen

Föredragande departementschefen framhöll i prop. 1960: 159 med för­ slag till riktlinjer för regionsjukvårdens utbyggande m. in. att de psykiatris­ ka och barnpsykiatriska klinikerna i Uppsala och Lund borde inordnas i sjukhusorganisationen inom respektive sjukvårdsområden (s. 137). Denna fråga skulle tas upp till förhandlingar med vederbörande landsting. Såvitt avser nämnda kliniker i Lund föreligger numera 1962 års avtal om de psy­ kiatriska och barnpsykiatriska klinikerna i Lund. Enligt detta avtal tas driftkostnaderna för klinikerna successivt över av Malmöhus läns landsting. Fr. o. m. år 1970 utgår endast sedvanligt läkarutbildningsbidrag till kliniker­ na.

Statens förhandlingsnämnd har nu för godkännande överlämnat dels avtal om ändring av 1954 års avtal angående samarbete för drift av akademiska sjukhuset i Uppsala, dels överenskommelse angående beräkning av lands­ tingets kostnadsandel av den s. k. löpande utrustningsanskaffningen till akademiska sjukhuset i Uppsala. Sistnämnda överenskommelse träder i stället för en tidigare överenskommelse i frågan. Genom de nu träffade överenskommelserna skall de psykiatriska samt barn- och ungdomspsykiat­ riska klinikerna vid akademiska sjukhuset inordnas i sjukhuset i övrigt den 1 oktober 1968. Samtidigt höjs det minsta antalet sängplatser vid sjuk­ huset för patienter från Uppsala län från 500 till 650.

Jag har inte något att erinra mot innehållet i eller utformningen av ifråga­ varande avtal och överenskommelse. Jag hemställer därför, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen

att bemyndiga Kungl. Maj :t att godkänna

dels avtal mellan svenska staten och Uppsala läns lands­ ting om ändring av 1954 års avtal angående samarbete för drift av akademiska sjukhuset i Uppsala,

dels ock överenskommelse mellan samma parter angående beräkning av landstingets kostnadsandel i den s. k. löpande utrustningsanskaffningen till akademiska sjukhuset i Upp­ sala.

Med bifall till vad föredraganden sålunda med instämmande av statsrådets övriga ledamöter hem­ ställt förordnar Hans Maj :t Konungen att till riks­ dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bi­ laga till detta protokoll utvisar.

Kungl. Maj:ts proposition nr 71 år 1968

Ur protokollet:

Britta Gyllensten