lagen.nu
Prop. 1991/92:45

om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Singapore och mellan Sverige och Republiken Korea

Typ
Proposition
Datum
1991-10-24
Källa
www.riksdagen.se

Regeringens proposition

År

IE

1991/92:45 Es

om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Singapore och mellan Sverige och

Republiken Korea

Regeringen föreslår riksdagen att anta de förslag som har tagits upp i bifogade utdrag ur regeringsprotokollet den 24 oktober 1991.

På regeringens vägnar

Carl Bildt

Bo Lundgren

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås att riksdagen godkänner två överenskommelser mellan Sverige och Singapore resp. mellan Sverige och Republiken Korea om förlängd tillämpning av vissa tidsbegränsade bestämmelser om s.k. matching credit i dubbelbeskattningsavtalen med resp. stat och antar en lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Singapore resp. en lag om ändring i lagen (1982: 707) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Republiken Korea. Överenskommelserna har tagits in i resp. lag som bilaga.

Överenskommelserna skall i princip tillämpas retroaktivt fr.o.m. den I januari 1991.

I Riksdagen 1991/92. I saml. Nr 45

Lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Singapore

Härigenom föreskrivs följande.

18 Det avtal för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande skatter på inkomst och förmögenhet som Sverige och Singapore undertecknade den 17 juni 1968, i den lydelse detta erhållit genom det protokoll om ändring i avtalet som undertecknades den 28 september 1983, skall tillsammans med den överenskommelse om tillämpningen av avtalet som ingåtts genom brev den 7 respektive den 28 juni 1991 gälla som lag här i landet.

Avtalet i dess genom protokollet ändrade lydelse är intaget som bilaga I till denna lag och överenskommelsen som bilaga 2.

28 Avtalets beskattningsregler skall tillämpas endast i den mån dessa medför inskränkning av den skattskyldighet i Sverige som annars skulle föreligga.

38 Om en person som är bosatt i Sverige förvärvar inkomst som enligt

bestämmelserna i artikel X $ 4 eller & 5 beskattas endast i Singapore eller förvärvar inkomst som enligt bestämmelserna i artikel XIII $ 2 är undantagen från svensk skatt eller förvärvar inkomst som enligt artikel XIX $ 6 delvis skall vara undantagen från svensk skatt, skall inkomsten, respektive beträffande inkomst som avses i artikel XIX $ 6 den del av inkomsten som skall vara undantagen från svensk skatt, inte tas med vid taxeringen i Sverige.

1. Denna lag träder i kraft den I januari 1992.

2. Genom lagen upphävs kungörelsen (1969:190) om tillämpning av avtal den 17 juni 1968 mellan Sverige och Singapore för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande skatter på inkomst och förmögenhet och förordningen (1975:853) om kupongskatt för person med hemvist i Singapore, m. m.

La

Bilaga I

(Översättning)

Convention between the Avtal mellan Konungariket Government of the King- Sveriges regering och Redom of Sweden and the publiken Singapores rege- Government of the Repub- ring för undvikande av dublic of Singapore for the belbeskattning och för-

Avoidance of Double Tax- hindrande av skatteflykt

ation and the Prevention of beträffande skatter på in-

Fiscal Evasion with re- komst och förmögenhet

spect to Taxes on Income and Capital

The Government of the King- Konungariket Sveriges regering dom of Sweden and the Govern- och Republiken Singapores regement of the Republic of Singapore: ring har, föranledda av önskan att

Desiring to conclude a Conven- ingå ett avtal för undvikande av tion for the Avoidance of Double dubbelbeskattning och förhindran- Taxation and the Prevention of Fis- de av skatteflykt beträffande skatcal Evasion with respect to Taxes ter på inkomst och förmögenhet, on Income and Capital; överenskommit om följande be-

Have agrecd as follows: stämmelser:

Article I Artikel I

1. The taxes which are the subject I 8. De skatter som avses i detta of this Convention are — avtal är:

(a) in Sweden: a) Beträffande Sverige:

(i) the State income tax, in- 1) Den statliga inkomstskat-

cluding sailors” tax and coupon ten, sjömansskatten och ku-

tax: pongskatten däri inbegripna,

(ii) the tax on the undistribu- 2) ersättningsskatten och ut-

ted profits of companies and the skiftningsskatten,

tax on distribution in connection

with reduction of share-capital or

the winding-up of a company:

(iii) the tax on public enter- 3) bevillningsavgiften för

tainers; vissa offentliga föreställningar,

(iv) the communal income 4) den kommunala inkomst-

tax; and skatten, samt

(v) the State capital tax (he- 5) den statliga förmögen-

reinafter referred to as "Swedish hetsskatten; skatt av sådant slag

tax”); and benämnes i det följande "svensk

skatt”.

(b) in the Republic of Singapore: b) Beträffande Republiken Singathe income tax (hereinafter referred pore: Inkomstskatten; i det följanto as "Singapore tax”). de benämnd =:”singaporeansk

skatt”.

2. This Convention shall also 28. Detta-avtal tillämpas även på apply to any other taxes of a sub- alla andra skatter av i huvudsak likstantially similar character impo- artat slag, som framdeles uttages i sed in the Republic of Singapore or Republiken Singapore eller i Sveriin Sweden subsequently to the date ge efter undertecknandet av detta of signature of this Convention. avtal.

Article IH Artikel II

1. In this Convention unless the I 8. Där icke sammanhanget förcontext otherwise requires — anleder annat, har i detta avtal föl-

jande uttryck nedan angiven bety-

delse:

(a) the term "Sweden” means the a) Uttrycket ”Sverige” åsyftar Kingdom of Sweden; Konungariket Sverige.

(b) the term Singapore” means : b) Uttrycket ”Singapore” åsyftar the Republic of Singapore; Republiken Singapore.

(ce) the terms "one of the Contrac- c) Uttrycken ”en av de avtalssluting States” and "the other Con- tande staterna” och ”den andra avtracting State” mean Sweden or talsslutande staten” åsyftar Sverige Singapore, as the context requires; eller Singapore, alltefter som sam-

manhanget kräver. |

(d)the term "tax” means Swedish d) Uttrycket ”skatt” åsyftar tax or Singapore tax, as the context svensk skatt eller singaporeansk requires; skatt, alltefter som sammanhanget

kräver.

fe) the term ”"company” means e) Uttrycket ”bolag” åsyftar varje any body corporate or any entity slag av juridisk person eller varje which is treated as a body corporate subjekt, som i beskattningshänsefor tax purposes; ende behandlas såsom juridisk per-

son.

() the term person” includes f) Uttrycket ”person” inbegriper any body of persons, corporate or varje sammanslutning av personer, not corporate; vare sig denna utgör en juridisk

person eller ej.

(2) (1) the term "resident of Swe- g) 1) Uttrycket ”person med den” means any person who is resi- hemvist i Sverige” åsyftar varje dent in Sweden for the purposes of person, som enligt svenska beskatt- Swedish tax; and the term "resident ningsregler anses bosatt i Sverige of Singpore” means any person och uttrycket ”person med hemvist who is resident in Singapore for the i Singapore” åsyftar varje person, purposes of Singapore tax: som enligt singaporeanska beskatt-

ningsregler anses bosatt i Singapo-

re.

(ii) where by reason of the 2) Då på grund av bestäm-

provisions of sub-paragraph (i) melserna i punkt 1) ovan cen

above an individual is a resident fysisk person äger hemvist i båda

of both Contracting States, then avtalsslutande staterna, faststäl-

his residence shall be determined les hans hemvist enligt följande

in accordance with the following regler: rules —

(aa) he shall be deemed to be A) Han anses äga hemvist i

a resident of the Contracting Sta- den avtalsslutande stat, där han

te in which he has a permanent har ett hem som stadigvarande

home available to him. If he has står till hans förfogande. Om han

a permanent home available to har ett sådant hem i båda avtals-

him in both Contracting States, slutande staterna, anses han äga

he shall be deemed to be a resi- hemvist i den avtalsslutande stat,

dent of the Contracting State med vilken hans personliga och

with which his personal and eco- ekonomiska förbindelser är star-

nomic relations are closest; kast.

(bb) if the Contracting State B) Om det icke kan avgöras,

with which his personal and eco- med vilken avtalsslutande stat

not be determined, or if he has förbindelser är starkast, eller om

not a permanent home available han icke i någondera avtalsslu-

to him in either Contracting Sta- tande staten har ett hem, som te, he shall be deemed to be a stadigvarande står till hans förforesident of the Contracting State gande, anses han äga hemvist i in which he has an habitual abo- den stat, där han stadigvarande de; | vistas.

(cec) if he has an habitual C) Om han stadigvarande

abode in both Contracting States vistas i båda avtalsslutande sta-

or in neither of them, the compe- terna eller om han icke vistas statent authorities of the Contrac- digvarande i någon av dem, avting States shall settle the ques- gör de behöriga myndigheterna i tion by mutual agreement; de avtalsslutande staterna frågan

genom överenskommelse.

(iii) where by reason of the 3) Då på grund av bestämprovisions of sub-paragraph (i) melserna i punkt 1) ovan en perabove a person other than an in- sön, som ej är fysisk person, äger dividual is a resident of both hemvist i båda avtalsslutande Contracting States, then it shall staterna, anses denna äga be deemed to be a resident of the hemvist i den avtalsslutande stat, Contracting State in which it is där ledningen och övervakningen managed and controlled; av personen i fråga äger rum. (h) the terms "resident of one of h) Uttrycken ”person med

the Contracting States” and "resi- hemvist i en av de avtalsslutande dent of the other Contracting Sta- staterna” och ”person med hemvist te” mean a resident of Sweden or a i den andra avtalsslutande staten” resident of Singapore, as the åsyftar en person med hemvist i context requires; Sverige eller en person med

hemvist i Singapore, alltefter som

" sammanhanget kräver.

(i) the terms "Swedish enterpri- i) Uttrycken ”svenskt företag” se” and "Singapore enterprise” och = ”singaporeanskt = företag” mean, respectively, an industrial, åsyftar ett industriföretag, ett gruv-

mining, commercial, timber, plan- eller skogsföretag, ett handelsföre-

tation or agricultural enterprise or tag, en plantage eller ett jordbruk, undertaking carried on by a resi- som bedrives av en person med dent of Sweden and an industrial, hemvist i Sverige, respektive ett inmining, commercial, timber, plan- dustriföretag, ett gruv- eller skogstation or agricultural enterprise or företag, ett handelsföretag, en planundertaking carried on by a resi- tage eller ett jordbruk, som bedent of Singapore; drives av en person med hemvist i

Singapore.

(j) the terms "enterprise of one of j) Uttrycken ”företag i en av de the Contracting States” and "en- avtalsslutande staterna” och ”företerprise of the other Contracting tag i den andra avtalsslutande sta- State” mean a Swedish enterprise ten” åsyftar ett svenskt företag eller or a Singapore enterprise, as the ett singaporeanskt företag, alltefter ' context requires; som sammanhanget kräver.

(k) the terms "profits of a Swe- k) Uttrycken ”inkomst av röreldish enterprise” and "”profits of a se, som förvärvas av ett svenskt fö- Singapore enterprise” do not inclu- retag” och ”inkomst av rörelse som de rents or royalties in respect of förvärvas av ett singaporeanskt fömotion picture films or of tapes for retag” innefattar icke hyresavgift television or broadcasting or of mi- eller royalty för kinematografisk

ces of extraction of natural resour- levisions- eller radiosändningar elces, or income in the form of divi- ler för utnyttjandet av gruva, oljedends, interest, rents, royalties, or källa, stenbrott eller annan naturcapital gains, or fees or other remu- tillgång eller inkomst i form av utneration derived from the manage- delning, ränta, hyresavgift, royalty ment, control or supervision of the eller realisationsvinst. Uttrycken trade, business or other activity of innefattar vidare icke arvode eller another enterprise or concern, or annan ersättning för ledning eller remuneration for labour or perso- övervakning av ett annat företags nal services, or profits derived from eller en annan koncerns handels- elthe operation of ships or aircraft; ler affärsrörelse eller annan verk-

samhet och icke heller ersättning

för arbete eller personliga tjänster

eller inkomst av sjö- eller luftfart.

(1) (i) subject to the provisions of 1) 1) Där icke bestämmelserna i this sub-paragraph, the term "per- denna punkt föranleder annat, förmanent establishment” means a stås med uttrycket ”fast driftställe” fixed place of business in which the en stadigvarande affärsanordning, business of the enterprise is wholly där företagets verksamhet helt eller or partly carried on; delvis utövas.

(ii) a permanent establishment 2) Såsom fast driftställe anses shall include especially — särskilt:

(aa) a place of management; A) plats för företagsledning, (bb) a branch; B) filial, (ce) an office; C) kontor, (dd) a factory; D) fabrik, (ee) a workshop; E) verkstad, (MM a farm or plantation; F) jordbruk eller plantage,

(gg) a mine, oil well, quarry or G) gruva, oljekälla, stenbrott, place of extraction of other natural plats för skogsavverkning eller anresources or of cutting of timber; nan plats för utnyttjandet av natur-

tillgångar,

(hh) a building site or construc- H) plats för byggnads-, anläggtion or assembly project which ex- nings- eller installationsarbete, som ists for more than six months: varar mer än sex månader. |

(iii) the term "permanent estab- 3) Uttrycket ”fast driftställe” anlishment” shall not be deemed to ses icke innefatta: include —

(aa) the use of facilities solely for A) användningen av anordningthe purpose of storage, display or ar, avsedda uteslutande för lagring, delivery of goods or merchandise utställning eller utlämnande av föbelonging to the enterprise; retaget tillhöriga varor,

(bb) the maintenance of a stock B) innehavet av ett företaget tillof goods or merchandise belonging hörigt varulager, avsett uteslutande to the enterprise solely for the pur- för lagring, utställning eller utlämpose of storage, display or delivery; nande,

(ec) the maintenance of a stock of C) innehavet av ett företaget tillgoods or merchandise belonging to hörigt varulager, avsett uteslutande the enterprise solely for the purpose för bearbetning eller förädling geof processing by another enterprise; nom ett annat företags försorg,

(dd) the maintenance of a fixed D) innehavet av en stadigvaranplace of business solely for the pur- de affärsanordning, avsedd uteslupose of purchasing goods or mer- tande för inköp av varor eller inför-

chandisc, or for collecting informa- skaffande av upplysningar för företion, for the enterprise; tagets räkning, (ee) the maintenance of a fixed E) innehavet av en stadigvarande place of business solely for the pur- affärsanordning, avsedd uteslutanpose of advertising, for the supply de för att för företagets räkning omof information for scientific resear- besörja reklam, meddela upplysch or for similar activities which ningar, bedriva vetenskaplig forskhave a preparatory or auxiliary cha- ning eller utöva liknande verksamracter, for the enterprise; het, som är av förberedande eller

biträdande art.

(iv) an enterprise of one of the 4) Ett företag i en av de avtalsslu- Contracting States shall be deemed tande staterna anses ha ett fast to have a permanent establishment driftställe i den andra avtalsslutanin the other Contracting State if it de staten, om företaget utövar övercarries on supervisory activities in vakande verksamhet i denna andra that other Contracting State for stat under mer än sex månader i more than six months in connec- samband med byggnads-, anläggtion with a construction, installa- nings- eller installationsarbete, som tion or assembly project which is utföres i denna andra stat. being undertaken in that other Contracting State;

(v) a person acting in one of the 5) En person som är verksam i en . Contracting States on behalf on an av de avtalsslutande staterna för ett enterprise of the other Contracting företag i den andra avtalsslutande State (other than an agent of inde- staten — härunder inbegripes icke pendent status to whom sub-para- sådan oberoende representant som graph f(/) (vi) applies) shall be de- avses i punkt 1) 6) — behandlas

emed to be a permanent establish- såsom ett fast driftställe i den först-

ment in the former Contracting nämnda staten om State if —

(aa) he has, and habitually exer- A) han innehar och i denna förstcises in that former Contracting nämnda stat regelbundet använder State, an authority to conclude en fullmakt att sluta avtal i företacontracts in the name of the enter- gets namn samt verksamheten icke prise, unless his activities are limi- begränsas till inköp av varor för föted to the purchase of goods or mer- retagets räkning, eller chandise for the enterprise; or

(bb) he maintains in that former B) han innehar i denna först- Contracting State a stock of goods nämnda stat ett företaget tillhörigt

or merchandise belonging to the en- varulager, från vilket han regelbun-

terprise from which he regularly det effektuerar order på företagets fills orders on behalf of the enter- vägnar. prise;

(vi) an enterprise of one of the 6) Ett företag i en av de avtalsslu-

Contracting States shall not be de- tande staterna anses icka ha ett fast

emed to have a permanent estab- driftställe i den andra avtalsslutanlishment in the other Contracting de staten endast på den grund att State merely because it carries on företaget uppehåller affärsförbinbusiness in that other Contracting delser i denna andra stat genom State through a broker, general förmedling av en mäklare, kommiscommission agent or any other sionär eller annan oberoende repreagent of independent status, where sentant, under förutsättning att such persons are acting in the ordi- dessa personer därvid utövar sin nary course of their business; vanliga affärsverksamhet.

(vii) the fact that a company 7) Den omständigheten, att ett which is a resident of one of the bolag med hemvist i en av de av- Contracting States controls or is talsslutande staterna kontrollerar controlled by a company which is a eller kontrolleras av ett bolag med resident of the other Contracting hemvist i den andra avtalsslutande State, or which carries on business staten eller av ett bolag som uppein that other Contracting State "håller affärsförbindelser' i denna (whether through a permanent es- andra stat (antingen genom ett fast tablishment or otherwise), shall not driftställe eller annorledes), medför of itself constitute either company icke i och för sig att någotdera bola-

a permanent establishment of the get betraktas såsom ett fast drift-

other; ställe för det andra bolaget.

(m) the term ”competent autho- m) Uttrycket ”behörig myndigrity” means, in the case of Sweden, het” åsyftar för Sveriges vidkomthe Minister of Finance or his au- mande finansministern eller hans: thorised representative; and in the befullmäktigade ombud och för case of Singapore, the Minister for Singapores vidkommande finans- Finance or his authorised represen- ministern eller hans befullmäktigatative: de ombud;

(An)! the term "international traf- n)' Uttrycket ”internationell trafic” means carriage of passengers, fik” åsyftar transport av passageramails, livestock or goods by a ship re, post, kreatur eller gods med or aircraft which is operated by an skepp eller luftfartyg som används enterprise of one of the Contracting av företag i en av de avtalsslutande States, except when the ship or air- staterna, utom då skeppet eller luftcraft is operated solely between pla- fartyget används uteslutande melces in the other Contracting State lan platser i den andra avtalsslutanor solely between such places and de staten eller uteslutande mellan one or more structures used for the sådana platser och en eller flera anexploration or exploitation of na- läggningar som används för utforstural resources. i " kandet eller utnyttjandet av natur-

tillgångar. |

2. In the application of the provi- "28. Då cen av de avtalsslutande sions of this Convention by one of staterna tillämpar bestämmelserna the Contracting States, any term i detta avtal anses, såvitt icke samnot otherwise defined shall, unless manhanget föranleder annat, varje the context otherwise requires, däri förekommande uttryck, vars have the meaning which it has un- innebörd icke särskilt angivits, ha der the laws of that Contracting den betydelse som uttrycket har en- State relating to the taxes which are ligt den statens lagstiftning rörande the subject of this Convention. sådana skatter som omfattas av av-

talet.

Article IHI - Artikel III

1. — (a) The profits of a Swedish 18. a) Inkomst av rörelse, som enterprise shall be taxable only in förvärvas av ett svenskt företag, be- Sweden unless the enterprise carri- skattas endast i Sverige, såvida icke es on business in Singapore through företaget bedriver rörelse i Singaa permanent establishment situated pore från ett där beläget fast driftin Singapore. If the enterprise carri- ställe. Om företaget bedriver röreles On business as aforesaid, tax may se på nyss angivet sätt, må Singapobe imposed in Singapore on the re beskatta företagets inkomst men profits of the enterprise but only on endast så stor del därav, som direkt

! Art. II 8 I n) har tillagts genom protokollet den 28 september 1983.

so much of them as is directly or eller indirekt är hänförlig till det indirectly attributable to that per- fasta driftstället. manent establishment.

(b) The profits of a Singapore en- b) Inkomst av rörelse, som terprise shall be taxable only in förvärvas av ett singaporeanskt fö- Singapore unless the enterprise car- retag, beskattas endast i Singapore, ries on business in Sweden through såvida icke företaget bedriver rörela permanent establishment situated se i Sverige från ett där beläget fast in Sweden. If the enterprise carries driftställe. Om företaget bedriver on business as aforesaid, tax may rörelse på nyss angivet sätt, må be imposed in Sweden on the pro- Sverige beskatta företagets inkomst fits of the enterprise but only on so men endast så stor del därav, som much of them as is directly or indi- direkt eller indirekt är hänförlig till rectly attributable to that perma- det fasta driftstället. nent establishment.

2. Where an enterprise of one of 28. Om ett företag i en av de the Contracting States carries on avtalsslutande staterna bedriver. röbusiness in the other Contracting relse i den andra avtalsslutande sta- State through a permanent cstab- ten från ett där beläget fast driftlishment situated therein,: there ställe, hänföres i vardera staten till shall in each Contracting State be det fasta driftstället den inkomst av attributed to that permanent estab- rörelse, som driftstället kan antagas lishment the profits which it might skola ha förvärvat, om detta varit be expected to make if it were a -ett fristående företag, som bedrivit distinct and separate enterprise verksamhet av samma eller liknanengaged in the same or similar ac- de slag under samma eller liknande tivities under the same or similar villkor och självständigt avslutat afconditions and dealing wholly inde- färer med det företag till vilket pendently with the enterprise of driftstället hör. : which it is a permanent establishment.

3. In determining the profits of a 385. Vid bestämmandet av inpermanent establishment, there komst, som är hänförlig till det fasshall be allowed as deductions all ta driftstället, medges avdrag för expenses, including executive and alla kostnader — härunder inbegeneral administrative expenses, gripna kostnader för företagets ledwhich would be deductible if the - ning och allmänna förvaltning — permanent establishment were an för vilka avdrag skulle ha medgivits independent enterprise in so far as om det fasta driftstället varit ett they are reasonabiy allocable to the oberoende företag, i den mån kostpermanent establishment, whether naderna skäligen kan anses hänförincurred in the Contracting State in liga till det fasta driftstället, antingwhich the permanent establishment en kostnaderna uppkommit i den is situated or elsewhere. avtalsslutande stat där det fasta

driftstället är beläget eller annorstä-

des.

4. No profits shall be-attributable 48. Inkomst anses icke hänförlig to a permanent establishment by till ett fast driftställe endast av den reason of the mere purchase or anledningen att varor inköpes eller transportation by that permanent transporteras genom det fasta establishment of goods or merchan- driftställets försorg för företagets dise for the enterprise. räkning. :

i. Income from immovable pro- I 8. Inkomst av fastighet må beperty may be taxed in the Contrac- skattas i den avtalsslutande stat, ting State in which such property is där fastigheten är belägen. situated.

2. The term "immovable proper- 28. Uttrycket ”fastighet” har ty” shall be defined in accordance den betydelse som uttrycket har enwith the law of the Contracting Sta- ligt gällande lagar i den stat, där te in which the property in question fastigheten i fråga är belägen. Unis situated. The term shall in any der detta uttryck inbegripes dock case include rights to variable or alltid rätt till föränderliga eller fasta fixed payments as consideration for ersättningar för nyttjandet av eller the working of, or the right to work, rätten att nyttja gruva, oljekälla, mineral deposits, oil wells, quarries stenbrott eller annan naturtillgång. or other places of extraction of natural resources.

3. The provisions of paragraph I 338. Bestämmelserna i 1 § äger shall apply to income derived from tillämpning på inkomst, som the direct use, letting, or use in any förvärvas genom omedelbart -bruother form of immovable property. kande, genom uthyrning eller ge-

nom annan användning av fastig-

het. .

4. The provisions of paragraphs I 48. Bestämmelserna i I: och 3 §§ and 3 shall'also apply to the income äger även tillämpning på inkomst from immovable property of an en- av fastighet som förvärvas av ett terprise. företag.

Article V” Artikel V?

1. Notwithstanding the provi- 1§. Utan hinder av bestämmelsions of Article III, profits of an serna i artikel III får inkomst som enterprise of one of the Contracting företag i en av de avtalsslutande States from the operation of ships staterna förvärvar genom att bedriin international traffic may be tax- va sjöfart i internationell trafik beed in the other Contracting State skattas i den andra avtalsslutande only if such profits are derived staten endast om inkomsten uppfrom that other Contracting State. burits från denna andra stat. Där-

Provided that — vid gäller dock följande bestämmel-

ser:

(a) when a Singapore enterprise a) Då ett singaporeanskt företag derives profits from Sweden by uppbär inkomst från Sverige geoperating ships in international nom att bedriva sjöfart i internatiotraffic the tax charged in Sweden in ' nell trafik, nedsätts den i Sverige respect of such profits shall be re- utgående skatten på inkomsten duced by an amount equal to 50 per med ett belopp som motsvarar 50 cent thereof and the reduced amo- procent av skatten. Det nedsatta unt of the Swedish tax payable on skattebeloppet avräknas från den the profits shall be allowed as a cre- singaporeanska skatt som belöper dit against the Singapore tax char- på inkomsten enligt bestämmelserged in respect of these profits in na i artikel XIX & 2. accordance with the provisions of paragraph 2 of Article XIX;

(b) when a Swedish enterprise de- b) Då ett svenskt företag uppbär rives profits from Singapore by inkomst från Singapore genom att

” Art. V har erhållit denna lydelse genom protokollet den 28 september 1983.

operating ships in international bedriva sjöfart i internationell tratraffic the tax charged in Singapore fik, nedsätts den i Singapore utgåin respect of such profits shall be ende skatten på inkomsten med ett reduced by an amount equal to 50 belopp som motsvarar 50 procent per cent thereof and the reduced av skatten. Det nedsatta skattebeamount of the Singapore tax payab- loppet avräknas från den svenska le on the profits shall be allowed as skatt som belöper på inkomsten ena credit against the Swedish tax ligt bestämmelserna i artikel XIX 8 charged in respect of these profits 3. in accordance with the provisions of paragraph 3 of Article XIX.

2. The provisions of paragraph I 28. Bestämmelserna i 1 § tillämshall also apply to profits from the pas även på inkomst som förvärvas participation in a pool, a joint busi- genom deltagande i en pool, ett geness or an international operating mensamt företag eller en internaagency. tionell driftsorganisation.

3. For the purposes of this Article 38. Vid tillämpningen av denna profits derived from the other artikel förstås med inkomst som Contracting State shall mean pro- uppburits från den andra avtalsslufits from the carriage of passengers, tande staten inkomst genom bemails, livestock or goods shipped in fordran av passagerare, post, krea-

that State: tur eller gods som tagits ombord i

Provided that there shall be ex- den staten. Däremot inbegrips inte cluded the profits accruing from inkomst som är hänförlig till passapassengers, mails, livestock or gerare, post, kreatur eller gods som goods which are brought to that befordrats till denna andra stat enother State solely for transhipment, dast för vidarebefordran med ett or for the transfer from an aircraft annat skepp eller för omlastning to a ship. från ett luftfartyg till ett skepp.

Article V A? Artikel V A?

1. Notwithstanding the provi- 18. Utan hinder av bestämmelsions of Article III, profits of an serna i artikel III beskattas inenterprise of one of the Contracting komst, som företag i en avtalsslu- States from the operation of air- tande stat förvärvar genom att becraft in international traffic shall be driva luftfart i internationell trafik, taxable only in that State. endast i denna stat.

2. With respect to profits derived 2 §. Bestämmelserna i 1 § tillämby the Swedish, Danish and pas beträffande inkomst som det Norwegian air transport consorti- svenska, danska och norska luftum Scandinavian Airlines System fartskonsortiet Scandinavian Airli- (SAS), the provisions of paragraph nes System (SAS) förvärvar men 1 shall apply, but only to such part endast i fråga om den del av inof the profits as corresponds to the komsten som motsvarar den andel i shareholding in that consortium konsortiet som innehas av AB held by AB Aerotransport (ABA), Aerotransport (ABA), den svenske the Swedish partner of Scandinavi- delägaren i Scandinavian Airlines an Airlines System (SAS). System (SAS).

3. The provisions of paragraph I 3 8. Bestämmelserna i 1 § tillämshall likewise apply to profits de- pas även på inkomst som förvärvas

rived from the participation in a av företag i de avtalsslutande sta-

pool, a joint business or in an inter- terna genom deltagande i en pool, national operating agency. ett gemensamt företag eller en in-

ternationell driftsorganisation.

1 > Art. VA har tillagts genom protokollet den 28 september 1983.

1.? Where 1 8." I fall då

(a) an enterprise of one of the a) ett företag i en av de avtalsslu- Contracting States participates di- tande staterna direkt eller indirekt rectly or indirectly in the manage- deltager i ledningen eller övervakment, control or capital of an enter- ningen av ett företag i den andra prise of the other Contracting State, avtalsslutande staten eller äger del i or detta företags kapital, eller

(b) the same persons participate b) samma personer direkt eller directly or indirectly in the mana- indirekt deltager i ledningen eller gement, control or capital of an en- övervakningen av såväl ett företag i terprise of one of the Contracting en av de avtalsslutande staterna Stats and an enterprise of the other som ett företag i den andra avtals- Contracting State, slutande staten eller äger del i båda

and in cither case conditions are. dessa företags kapital, made or imposed between the two iakttages följande. Om mellan föenterprises in their commercial or retagen i fråga om handel eller andfinancial relations, which differ ra ekonomiska förbindelser avtalas from those which would be made eller föreskrives villkor, som avvibetween independent enterprises, ker från dem som skuile ha avtalats

then any profits which would but mellan av varandra oberoende fö-

for those conditions have accrued retag, må alla inkomster, som utan to one of the enterprises, but by sådana villkor skulle ha tillkommit reason of those conditions häve not det ena företaget men som på grund so accrued, may be included in the av villkoren i fråga icke tillkommit profits of that enterprise and taxed detta företag, inräknas i detta före-

accordingly. tags inkomst och beskattas i över-

ensstämmelse därmed.

2.5 Where a Contracting State in- 28." I fall då inkomst, för vilken cludes in the profits of an enterpri- ett företag i en avtalsslutande stat se of that State—-and taxes accor- beskattats i denna stat, även inräkdingly — profits on which an enter- nas i inkomsten för ett företag i den prise of the other Contracting State andra avtalsslutande staten och behas been charged to tax in that skattas i överensstämmelse därmed other State and the profits so inclu- i denna andra stat, samt den sålunded are profits which would have da inräknade inkomsten är sådan accrued to the enterprise of the som skulle ha tillkommit företaget i first-mentioned State if the condi- denna andra stat om de villkor som tions made between the two enter- avtalats mellan företagen hade vaprises had been those which would rit sådana som skulle ha avtalats have been made between indepen- mellan av varandra oberoende födent enterprises, then that other retag, skall den förstnämnda staten State shall make an appropriate genomföra vederbörlig justering av adjustment to the amount of the det skattebelopp som påförts för intax charged therein on those pro- komsten i denna stat. Vid sådan fits. In determining such adjust- justering iakttas övriga bestämmelment, due regard shall be had to the ser i detta avtal och de behöriga other provisions of this Convention myndigheterna i de avtalsslutande and the competent authorities of staterna överlägger vid behov med the Contracting States shall if ne- varandra. cessary consult each other.

+ Paragrafen har erhållit denna numrering genom protokollet den 28 september 1983. "Ant. VI 82 har tillagts genom protokollet den 28 september 1983. 12

Article VII” Artikel VIP”

I. The rate of tax charged by 1 8. Skattesatsen i fråga om Sweden in respect of dividends svensk skatt på utdelning från ett paid by a company which is a resi- bolag med hemvist i Sverige till en dent of Sweden to a resident of person med hemvist i Singapore Singapore shall, if the recipient is får, om mottagaren har rätt till utthe beneficial owner of the divi- delningen, inte överstiga 15 prodends, not exceed 15 per cent of the cent av utdelningens bruttobelopp. gross amount of such dividends.

Where the resident of Singapore Då utdelningsmottagaren är ett is a parent company the rate of tax moderbolag med hemvist i Singacharged on such dividends shall, if pore, får skattesatsen, om mottagathe recipient is the beneficial owner ren har rätt till utdelningen, inte of the dividends, not exceed 10 per överstiga 10 procent av utdelningcent of the gross amount of such ens bruttobelopp. dividends.

2. Dividends paid by a company 28. Utdelning från ett bolag med which is a resident of Singapore to hemvist i Singapore till en person a resident of Sweden shall, if the med hemvist i Sverige är, om motrecipient is the beneficial owner of tagaren har rätt till utdelningen, the dividends, be exempt from any undantagen från varje singaporetax in Singapore which is chargeab- ansk skatt som tas ut på utdelning le on dividends in addition to the utöver skatt på bolagets vinst. Därtax chargeable in respect of the pro- vid gäller dock följande bestämmelfits or income of any company: ser:

(a) provided that nothing in this a) Denna paragraf berör inte de paragraph shall affect the provi- föreskrifter i singaporeansk lag ensions of Singapore law under which ligt vilka skatt, som belöper på utthe tax in respect of a dividend paid delning från ett bolag med hemvist by a company which is a resident of i Singapore från vilken singapore- Singapore from which Singapore ansk skatt har avräknats celler anses tax has been, or has been deemed to vara avräknad, kan ändras att utgå be. deducted may be adjusted by efter den skattesats som gäller för reference to the rate of tax appro- det taxeringsår i Singapore som priate to the Singapore year of as- följer omedelbart efter det då utdelsessment immediately following ningen utbetalades. that in which the dividend was paid;

(b) provided further that if Singa- b) Om Singapore efter underteckpore, subsequent to the signing of nandet av detta avtal inför en skatt this Convention, imposes a tax on - på utdelning som ett bolag med dividends paid by a company resi- hemvist i Singapore har gjort från dent in Singapore out of its profits sin vinst eller inkomst, kan denna or income, such tax may be charged skatt tas ut men därvid får skattebut the rate of tax so charged shall, satsen, om mottagaren har rätt till if the recipient is the beneficial utdelningen, inte överstiga 15 proowner of the dividends, not exceed cent av utdelningens bruttobelopp. 15 per cent of the gross amount of Då utdelningen utbetalas till mosuch dividends, and where the divi- derbolag med hemvist i Sverige, får dend is paid to a parent company skattesatsen, om mottagaren har which is a resident of Sweden the . rätt till utdelningen, inte överstiga

S An. VII $$ 1—06 har erhållit denna lydelse genom protokollet den 28 september 1983 och den tidigare 6 8 har blivit 7 §.

rate of tax so charged shall, if the 10 procent av utdelningens bruttorecipient is the beneficial owner of belopp. the dividends, not exceed 10 per cent of the gross amount of such dividend.

3. For the purposes of this Article 3 §. Med uttrycket ”moderbolag” the term ”parent company” means förstås vid tillämpningen av denna a company resident in one of the artikel ett bolag med hemvist i en Contracting States owning directly av de avtalsslutande staterna som

or indirectly not less than 25 per direkt eller indirekt äger minst 25

cent of the share capital of the com- procent av aktiekapitalet i det utbepany resident in the other Contrac- talande bolaget med hemvist i den ting State paying the dividends. " andra avtalsslutande staten. :

4. The provisions of paragraphs I 48. Bestämmelserna i I och 2 §§ and 2 shall not apply if the benefici- tillämpas inte, om den som har rätt al owner of the dividends, being a till utdelningen har hemvist i en av resident of one of the Contracting de avtalsslutande staterna och har States, has in the other Contracting ett fast driftställe i den andra av- State, of which the company paying talsslutande staten, där det utbetathe dividends is a resident, a per- lande bolaget har hemvist, samt manent establishment 'with which den andel på grund av vilken utdelthe holding by virtue of which the ningen betalas äger verkligt samdividends are paid is effectively band med det fasta driftstället. I connected. In such a case Article III sådant fall tillämpas artikel II. shall apply.

5. The Government of the Re- 5§. Singapores regering, ”the public of Singapore, including the Monetary Authority of Singapore”, Monetary Authority of Singapore, ”the Board of Commissioners of the Board of Commissioners of Currency” och ”the Government of Currency and the Government of Singapore Investment Corporation Singapore Investment Corporation Pte Ltd.” häri inbegripna, beskat- Pte Ltd., shall be cexempt from Swe- tas inte i Sverige för utdelning på dish tax with respect to dividends aktier i svenska aktiebolag, under on shares in Swedish joint stock förutsättning att de behöriga myncompanies, provided that the scope digheterna i de avtalsslutande staof this exemption has been agreed terna har träffat överenskommelse by the competent authorities of the om omfattningen av skattebefriel- Contracting States. However, such sen. Sådan skattebefrielse medges excemption shall in no case be given dock inte beträffande aktier som with respect to shares held for other innehas för annat ändamål än i det than public purposes and not if the allmännas intresse och inte om in-

holding constitutes a substantial nehavet utgör en väsentlig andel.

participation.

6. Where a company which is a 6 §. Om bolag med hemvist i en resident of one of the Contracting av de avtalsslutande staterna States derives profits or income förvärvar inkomst från den andra from the other Contracting State, avtalsslutande staten, får denna that other State may not impose andra stat inte beskatta utdelning any tax on the dividends paid by som bolaget betalar, utom i den the company, except insofar as mån utdelningen betalas till person such dividends are paid to a resi- med hemvist i denna andra stat eldent of that other State or insofar as ler i den mån den andel på grund av the holding in respect of which the vilken utdelningen betalas äger dividends are paid is effectively verkligt samband med fast driftstälconnected with a permanent estab- le i denna andra stat, och inte heller 14

subject the company's undistribu- vinst, även om utdelningen eller ted profits to a tax on the compa- den icke utdelade vinsten helt eller ny's undistributed profits, even if delvis utgörs av inkomst som uppthe dividends paid or the undistri- kommit i denna andra stat. buted profits consist wholly or partly of profits or income arising in such other State.

7. If the system of taxation appli- 78. Om principerna för beskattcable in either of the Contracting ning av bolagsvinst eller utdelning i States to the profits and distribu- endera avtalsslutande staten ändtions of companies is altered, the ras, kan de behöriga myndighetercompetent authorities may consult na överlägga med varandra i syfte each other in order to determine att fastställa om bestämmelserna i whether it is necessary for this rea- denna artikel behöver ändras till son to amend the provisions of this följd därav. Article.

Article VHP Artikel VIP

I. Interest and other income 1 §. Ränta och annan inkomst av from bonds, securities, notes, de- obligationer, värdepapper, skuldbentures or any other form of in- sedlar, debentures eller varje annat debtedness, whether or not secured slags fordran, som antingen den säby mortgages, derived from sources kerställts genom inteckning i fast within one of the Contracting Sta- egendom eller inte uppbärs från tes by a resident of the other Con- källa i en av de avtalsslutande statracting State may, if the recipient terna av en person med hemvist I is the beneficial owner of the inco- den andra avtalsslutande staten, me, not be taxed in the first-men- får, om mottagaren har rätt till intioned Contracting State at a rate komsten, inte beskattas i den förstexcceeding [5 per cent of the gross nämnda avtalsslutande staten efter amount of such income. högre skattesats än 15 procent av

inkomstens bruttobelopp.

2. Notwithstanding the provi- 28. Utan hinder av bestämmelsions of paragraph 1, the tax on serna i I $ får skatten på ränta, som interest derived from sources with- uppbärs från källa i en av de avtalsin once of the Contracting States by slutande staterna av ett kreditany financial institution which is a institut med hemvist i den andra resident of the other Contracting avtalsslutande staten, i den först- State shall in the first-mentioned nämnda staten inte överstiga 10 State not exceed 10 per cent of the procent av räntans bruttobelopp, gross amount of the interest, if the under förutsättning att mottagaren recipient is the beneficial owner of har rätt till inkomsten och att det the interest and if the enterprise företag som betalar räntan bedriver paying the interest engages in an sådan industriell verksamhet som industrial undertaking within the avses i 3 § i denna artikel. meaning of paragraph 3 of this Article.

3. The term ”industrial underta- 385. Uttrycket ”industriell verkking” means any undertaking enga- samhet” åsyftar varje verksamhet ged in: som består av:

7” An. VIL Sy I, 2, 4, 7 och 8 har erhållit denna lydelse genom protokollet den 28 september 1983. 15

(i) manufacturing, assembling 1) tillverkning, sammansättand processing; ning och förädling,

(ii) construction, civil engine- 2) byggnadsarbete, väg- och ering and shipbuilding; vattenbyggnad samt skeppsbygg-

nad,

(ii) production of electricity, 3) produktion av elektricitet, hydraulic power, gas or the supply hydraulisk kraft, gas eller tillhandaof water, or hållande av vatten, eller

(iv) fishing. 4) fiske.

4. The provisions of paragraphs I 4 8. Bestämmelserna i I och 2 §§ and 2 above shall not apply if the tillämpas inte, om den som har rätt beneficial owner of the interest, till räntan har hemvist i en av de being a resident of one of the Con- avtalsslutande staterna och har ett tracting States, has in the other fast driftställe i den andra avtalsslu- Contracting State in which the inte- tande staten, från vilken räntan rest arises, a permanent establish- härrör, samt den fordran för vilken ment situated thercin, with which räntan betalas äger verkligt samthe debt-claim from which the inte- band med det fasta driftstället. I rest arises, is effectively connected. sådant fall tillämpas artikel III. In such a case Article II shall apply.

5. The Government of Sweden 5 §. Sveriges regering är befriad shall be exempt from Singapore tax från singaporeansk skatt på ränta in respect of interest received by som regeringen uppbär från källa i that Government from sources Singapore. within Singapore.

6. The Government of Singapore 6 3. Singapores regering är befrishall be exempt from Swedish tax ad från svensk skatt på ränta som in respect of interest received by regeringen uppbär från källa i Svethat Government from sources rige. within Sweden,

7. For the purposes of paragraphs 78. Vid tillämpningen av 5 och 6 5 and 6 the term ”Government” $$ inbegriper uttrycket ”regering” shall include —

(a) in the case of Singapore: a) beträffande Singapore:

(i) the Monetary Authority of 1) ”the Monetary Authority of Singapore and the Board of Com- Singapore” och ”the Board of missioners of Currency; Commissioners of Currency”;

(ii) the Government of Singa- 2) ”the Government of Singapore Investment Corporation Pte pore Investment Corporation Pte Ltd.; Ltd. ”;

(111) the Export Credit Insuran- 3) ”the Export Credit Insurance Company of Singapore Limited; ce Company of Singapore Limiand ted”; och

(iv) a statutory body: 4) ctt statligt organ: (b) in the case of Sweden: b) beträffande Sverige: (i) the Central Bank of Sweden: 1) Sveriges riksbank; (1) the National Debt Office; 2) riksgäldskontoret; (iii) the Export Credit Board; 3) exportkreditnämnden:; och

and

(iv) a commune. 4) cen kommun.

8. Where, owing to a special rela- 8 &. Då på grund av särskilda förtionship between the paycr and the bindelser mellan utbetalaren och beneficial owner or between both of den som har rätt till räntan eller them and some other person, the mellan dem båda och annan person 16

amount of the interest paid, having räntebeloppet, med hänsyn till den regard to the debt-claim for which fordran för vilken räntan betalas, it is paid, exceeds the amount överstiger det belopp som skulle ha which would have been agreed avtalats mellan utbetalaren och den upon by the payer and the benefici- som har rätt till räntan om sådana al owner in the absence of such re- förbindelser inte förelegat, tillämlationship and dealing with each pas bestämmelserna i denna artikel other at arm's length, the provi- endast på sistnämnda belopp. I såsions of this Article shall apply only dant fall beskattas överskjutande to the last-mentioned amount. In belopp enligt lagstiftningen i vardethat case, the excess part of the pay- ra avtalsslutande staten med iakttaments shall remain taxable accor- gande av övriga bestämmelser i detding to the law of each Contracting ta avtal. State, due regard being had to the other provisions of this Convention.

Article IX? Artikel IX?

1. Royalties derived from sources 1 8. Royalty, som härrör från kälwithin one of the Contracting Sta- la i en av de avtalsslutande staterna tes and paid to a resident of the och betalas till person med hemvist other Contracting State shall be ex- 1 den andra avtalsslutande staten ecmpt from tax in the former är, om mottagaren har rätt till Contracting State if such resident is royaltyn, undantagen från beskatt- . the beneficial owner of the royalti- ning i den förstnämnda avtalsslues. tande staten.

2. The term ”royalties” as used 28. Med uttrycket ”royalty” förin this Article means payments of stås i denna artikel varje slag av any kind received as consideration belopp, som utbetalas såsom ersättfor the use of, or the right to use, ning för nyttjandet av eller rätten any copyright of scientific work, att nyttja upphovsrätt till vetenany patent, trade mark, design or skapliga verk, patent, varumärke, model, plan, secret formula or pro- mönster eller modell, ritning, hemcess or for the use of, or the right to ligt recept eller fabrikationsmetod use, industrial, commercial or sci- ävensom för nyttjandet av eller rätentific equipment, or for informa- ten att nyttja industriell, kommertion concerning industrial, com- siell eller vetenskaplig utrustning mercial or scientific experience, but eller för upplysningar om crfarendoes not include any royalty or hetsrön av industriell, kommersiell other amount paid in respect of li- eller vetenskaplig natur. Uttrycket terary or artistic copyrights or of inbegriper däremot icke något slag motion picture films or of tapes for av royalty eller annat belopp, som television or broadcasting or of the utbetalas för upphovsrätt till litteoperation of a mine, oil well, quar- rära eller konstnärliga verk, för ry or any other place of extraction kinematografisk film, för inspelade of natural resources. band för televisions- eller radio-

sändningar eller för utnyttjandet av gruva, oljekälla, stenbrott eller annan naturtillgång. 3. Sums derived by a resident of 3 §. Belopp, som uppbärs av per-

one of the Contracting States from son med hemvist i en av de avtalssources within the other Contrac- slutande staterna från källa i den

" Art. IX 8§ 1. 3 och 5 har erhållit denna lydelse genom protokollet den 28 september 1983.

2 Riksdagen 1991/92. I saml. Nr 45

ting State from the alienation of andra avtalsslutande staten på any property from which royalties, grund av överlåtelse av varje rättigas defined in paragraph 2 of this het eller egendom för vilken royalty Article, are or may be derived, som avses I 2 § i denna artikel ershall, if such resident is the benefi- hålls eller kan erhållas, är, om motcial owner of the income, be ex- tagaren har rätt till inkomsten, unempt from tax in the other dantaget från beskattning i den Contracting State. andra avtalsslutande staten.

4, The provisions of paragraphs I 4 §. Bestämmelserna i I och 3 §§ and 3 of this Article shall not apply tillämpas icke på royalty eller förto royalties or sums reccived by a säljningsbelopp, som uppbäres av resident of one of the Contracting en person med hemvist i en av de States where such royalties or sums avtalsslutande staterna, om sådan are attributable to a permanent es- royalty eller sådant belopp är häntablishment of such resident in the förligt till ett fast driftställe, som other Contracting State; in such denna person har i den andra avevent, such royalties or sums as are talsslutande staten. I sådant fall beattributable to that permanent es- handlas royalty eller försäljningsbetablishment shall be treated as if lopp, som är hänförligt till det fasta they were profits to which the driftstället, såsom inkomst av rörelprovisions of Article III are appli- se enligt bestämmelserna i artikel cable. III.

5. Where, owing to a special rela- 5 8. Då på grund av särskilda förtionship between the payer and the bindelser mellan utbetalaren och beneficial owner or between both of den som har rätt till royaltyn eller them and some other person, the inkomsten eller mellan dem båda amount of the royalties or profits och annan person royaltybeloppet paid, having regard to the use, eller inkomsten, med hänsyn till right, property or information for det nyttjande, den rättighet, egenwhich they are paid, exceeds the dom eller upplysning för vilken de amount which would have been ag- betalas, överstiger det belopp som reed upon by the payer and the be- skulle ha avtalats mellan utbetalaneficial owner in the absence of ren och den som har rätt till royalsuch relationship and dealing with tyn eller inkomsten om sådana föreach other at arm's length, the bindelser inte förelegat, tillämpas provisions of this Article shall app- bestämmelserna i denna artikel enly only to the last-mentioned amo- dast på sistnämnda belopp. I såunt. In that case, the excess part of dant fall beskattas överskjutande the payment shall remain taxable belopp enligt lagstiftningen i vardeaccording to the laws of each ra staten med iakttagande av övriga Contracting State, due regard being bestämmelser i detta avtal. had to the other provisions of this Convention.

Article X Artikel X

1. Gains from the alienation of 1 83. Vinst på grund av avyttring immovable property, as defined in av sådan fastighet som avses i artiparagraph 2 of Article IV may be kel IV 8 2 må beskattas i den avtalstaxed in the Contracting State in slutande stat, där fastigheten är bewhich such property is situated. lägen.

2. Gains from the alienation of 28. Vinst på grund av avyttring movable property forming part of av lös egendom, som är att hänföra the business property of a perma- till anläggnings- eller driftkapital i nent establishment which an en- ett fast driftställe, vilket ett företag terprise of one of the Contracting i en av de avtalsslutande staterna 18

State, including such gains from the ten, däri inbegripen vinst genom alienation of such a permanent es- avyttring av sådant fast: driftställe tablishment (alone or together with (för sig eller i samband med avyttthe whole enterprise), may be taxed ring av hela företaget), må beskatin the other Contracting State. tas i den andra avtalsslutande sta- However, gains from the alienation ten. Vinst på grund av avyttring av of movable property of the kind re- lös egendom, som avses 1 artikel ferred to in paragraph (c) of Article XVII c), beskattas dock endast i XVII shall be taxable only in the den avtalsslutande stat, där sådan Contracting State in which such egendom må «beskattas enligt movable property is taxable accor- nämnda artikel. |

ding to the said Article. |

3. Gains from the alienation of 33. Vinst på grund av avyttring any capital assets other than those av annan än i I och 2 §§ angiven mentioned in paragraphs I and 2, egendom beskattas endast i den avshall be taxable only in the Con- talsslutande stat, där överlåtaren tracting State of which the alienator äger hemvist. is a resident. |

4. Notwithstanding the provi- 48. Om en person äger 25 prosions of paragraph 3, where a per- cent eller mer av aktiekapitalet i ett son owns 25 per cent or more of the bolag och bolagets anläggnings- elshare capital of a company and ler driftkapital helt eller huvudsakwhere the business property of the ligen utgöres av fastighet, beskattas company consists wholly or mainly vinst på grund av avyttring av hela of immovable property, the gains eller en del av aktieinnehavet i bofrom the alienation of some or all of laget, utan hinder av bestämmelsersuch shares shall be taxable only in na i 3 §, endast i den avtalsslutande the Contracting State where such stat, där sådan fastighet är belägen. immovable property is situated.

5. Notwithstanding the provi- 5 §. Om ett bolag med hemvist i sions of paragraphs 3 and 4, where en av de avtalsslutande staterna, a company resident in one of the som icke är ett sådant bolag som Contracting States, other than a avses i 483, äger 25 procent eller company referred to in paragraph mer av aktiekapitalet i ett bolag 4, owns 25 per cent or more of the med hemvist i den andra avtalsslushare capital of a company resident tande staten, beskattas vinst på

in the other Contracting State, the grund av avyttring av hela eller en

gains from the alienation of some del av aktieinnehavet i bolaget, or all of such shares shall be taxable utan hinder av bestämmelserna i 3 only in the other Contracting State. och 4 §§, endast i den andra avtals-

slutande staten.

Article XI Artikel XI

I. Where under the provisions of 1 §. Om enligt bestämmelserna i this Convention a resident of detta avtal en person med hemvist i Singapore is exempt or entitled to Singapore är befriad från eller berelief from Swedish tax, similar ex- rättigad till nedsättning av svensk ' emption or relief shall be applied to skatt, tillgodoräknas motsvarande the undivided estates of deceased befrielse eller nedsättning ett oskifpersons in so as far as one or more tat dödsbo, i den mån en eller flera of the beneficiaries is a resident of av dödsbodelägarna äger hemvist i Singapore. Singapore.

2. Swedish tax on the undivided 28. Svensk skatt, som påföres ett estate of a deceased person shall, in oskiftat dödsbo, avräknas från 19

so far as the income accrues to a singaporeansk skatt enligt artikel beneficiary who is a resident of XIX, i den mån inkomsten tillkom- Singapore. be allowed as a credit mer en dödsbodelägare med against Singapore tax under Article hemvist i Singapore. XIX.

Article XI Artikel XII

1. Subject to the provisions of I $. Där icke bestämmelserna i 2 paragraphs 2 and 3 of this Article och 3 §§ i denna artikel samt artikand Articles XIII, XIV, XV and larna XIII, XIV, XV och XVI för- XVI, salaries, wages and other si- anleder annat, beskattas löner och ' milar remunecration or profits from liknande ersättningar på grund av an employment or profession de- arbetsanställning samt inkomst av rived by a resident of— fritt yrke enligt följande regler.

(a) Sweden shall be taxable only a) Sådan ersättning eller inkomst in Sweden unless the personal (in- som uppbäres av en person med cluding professional) services are hemvist i Sverige beskattas endast i performed in Singapore. If the per- Sverige, såvida icke arbetet (utsonal services are so performed, övandet av fritt yrke därunder insuch income as is derived there- begripet) utföres i Singapore. Om from may be taxed in Singapore; arbetet utföres i Singapore, må er-

sättning eller inkomst som uppbä-

res på grund av arbetet beskattas

där.

(b) Singapore shall be taxable b) Sådan ersättning eller inkomst only in Singapore unless the perso- som uppbäres av en person med nal (including professional) servi- hemvist i Singapore beskattas ences are performed in Sweden. If the dast i Singapore, såvida icke arbepersonal services are so performed, tet (utövandet av fritt yrke därunsuch income as is derived there- der inbegripet) utföres i Sverige. from may be taxed in Sweden. Om arbetet utföres i Sverige, må

ersättning eller inkomst som upp-

bäres på grund av arbetet beskattas

där.

2. In relation to remuneration of 2§. Beträffande ersättning, som a director of a company, derived en direktör i ett bolag uppbär från from the company, the provisions bolaget, tillämpas bestämmelserna of this Article and of Article XV 1 denna artikel och artikel XV som shall apply as if the remuneration om ersättningen utgår till anställd were remuneration of an employee på grund av anställning. Styrelsearin respect of an employment. Di- vode och liknande ersättning, som rector's fees and similar payments uppbäres av en person med derived by a resident of once of the hemvist i en av de avtalsslutande Contracting States in his capacity staterna i egenskap av styrelseledaas a member of the board of direc- mot i ett bolag med hemvist i den tors of a company which is a resi- andra avtalsslutande staten, anses dent of the other Contracting State ha förvärvats på grund av anställshall be deemed to have been de- ning som utövas i denna andra stat rived from an employment excrci- och må beskattas där. sed in, and may be taxed in, that other Contracting State.

Contracting States shall be exempt de avtalsslutande staterna är befrifrom tax in the other Contracting ad från skatt i den andra avtalsslu- State on remuneration for services tande staten på ersättning för arbeperformed on aircraft in internatio- te som utförs ombord på luftfartyg i

nal traffic. internationell trafik.

4.0Remuneration derived in 4 8.!9 Ersättning för arbete, som

respect of an employment exercised utförs ombord på skepp som an- On ships operated in international vänds i internationell trafik av ett traffic by an enterprise of one of the företag i en av de avtalsslutande Contracting States may be taxed in staterna, får beskattas i denna stat. that State.

Article XIII Artikel XII

1. Any salary, wage, pension or 1§. Löner, pensioner eller lik-

similar remuneration, paid by the nande ersättningar, som utbetalas

Government of Sweden to an in- av Sveriges regering till en fysisk dividual (other than a resident of person på grund av arbete, som ut-

Singapore who is not a citizen of förts i svenska statens tjänst, är un-

Sweden) in respect of services ren- dantagna från singaporeansk skatt, dered to Sweden in the discharge of såvida icke ersättningen utgår till governmental functions, shall be en person med hemvist i Singapore, exempt from Singapore tax. som icke är svensk medborgare.

2. Any salary, wage, pension or 28. Löner, pensioner eller lik-

similar remuneration, paid by the nande ersättningar, som utbetalas

Government of Singapore to an in- av "Singapores regering till fysisk dividual (other than a resident of person på grund av arbete, som ut- Sweden who is not a citizen of förts i singaporeanska statens Singapore) in respect of services tjänst, är undantagna från svensk rendered to Singapore in the dis- skatt, såvida icke ersättningen utcharge of governmental functions, går till en person med hemvist i shall be exempt from Swedish tax. Sverige, som icke är medborgare i

Singapore.

3. The provisions of this Article 3 3. Bestämmelserna i denna artishall not apply to any remuneration kel tillämpas icke på ersättningar, in respect of services rendered in vilka utbetalas på grund av arbete : connection with any trade or busi- som utförts i. samband med rörelse ness carried on for purposes of pro- som bedrivits i förvärvssyfte. fit.

4. For the purposes of this Article 48. Vid tillämpningen av denna the word "Government” shall in- artikel innefattar uttrycket ”regeclude any political sub-division and ring” politiska underavdelningar any local authority of either of the och lokala myndigheter i endera av- Contracting States. talsslutande staten.

Article XIV Artikel XIV

1. Subject to Article XIII any 18. Där icke bestämmelserna i pension or annuity derived from artikel XIII föranleder annat, må

sources within one of the Contrac- varje slag av pension eller livränta, ting States by an individual who is som uppbäres från källa i en av de

a resident of the other Contracting avtalsslutande staterna av en fysisk

” Art. XII 5 3 har erhållit denna lydelse genom protokollet den 28 september 1983. 9 Art. XHH$ 4 har tillagts genom protokollet den 28 september 1983. 21

Contracting State. avtalsslutande staten, beskattas i

den förstnämnda avtalsslutande

staten.

2. The term "annuity” means a 2 §. Med uttrycket ”livränta” förstated sum payable periodically at stås ett fastställt belopp, som skall stated times, during life or during a utbetalas periodiskt på fastställda specified or ascertainable period of tider under vederbörandes livstid time, under an obligation to make eller under annan angiven eller

the payments in return for adequa- fastställbar tidsperiod och som ut-

te and full consideration in money går på grund av en förpliktelse att or money's worth. verkställa dessa utbetalningar så-

som ersättning för ett däremot fullt

svarande vederlag i penningar eller

penningars värde.

3. The term "pension”, as used 3 8. Med uttrycket ”pension” förin this Article, means periodic pay- stås i denna artikel en periodisk utments made in consideration for betalning som utgör ersättning för services rendered, or by way of utfört arbete eller för liden skada compensation for injuries received, eller som utgår enligt bestämmelser or under the provisions of a public om allmän socialförsäkring. social security system.

Article XV Artikel XV

1. An individual who is a resi- 18. En fysisk person med dent of Sweden shall be exempt hemvist i Sverige är befriad från from Singapore tax on remunera- singaporeansk skatt på ersättning tion or profits in respect of personal för arbete (utövandet av fritt yrke (including professional) services därunder inbegripet), som utföres i performed within Singapore in any Singapore under ett beskattningsår,

year of assessment, if— under förutsättning att

(a) he is present within Singapore a) han vistas i Singapore under for a period or periods not exce- en tidrymd eller tidrymder, som eding in the aggregate 183 days du- . sammanlagt icke överstiger 183 daring that year, and gar under beskattningsåret,

(b) the services are performed for b) arbetet utföres för eller på or on behalf of a person who is a uppdrag av en person med hemvist resident of Sweden, and . i Sverige,

(c) the remuneration or profits C) ersättningen är skattepliktig i are subject to Swedish tax, and Sverige, och

(d) the remuneration or profits d) ersättningen vid beskattning i

are not directly deductible from the Singapore icke kan som omkostnad profits for Singapore tax purposes direkt belasta ett fast driftställe, of a permanent establishment in som denna person har i Singapore. Singapore of that person.

2. An individual who is a resi- 28. En fysisk person med dent of Singapore shall be exempt hemvist i Singapore är befriad från from Swedish tax on remuneration svensk skatt på ersättning för arbeor profits in respect of personal (in- te (utövandet av fritt yrke därunder cluding professional) services per- inbegripet), som utföres i Sverige formed within Sweden in any fiscal under ett beskattningsår, under föryear, if-- utsättning att

(a) he is present within Sweden a) han vistas i Sverige under en for a period or periods not exce- tidrymd eller tidrymder, som sameding in the aggregate 183 days du- manlågt icke överstiger 183 dagar ring that year, and under beskattningsåret,

or on behalf of a person who is a uppdrag av en person med hemvist resident of Singapore, and i Singapore,

(c) the remuneration or profits c) ersättningen är skattepliktig i are subject to Singapore tax, and Singapore, och

(d) the remuneration or profits d) ersättningen vid beskattning i are not directly deductible from the Sverige icke kan som omkostnad profits for Swedish tax purposes of direkt belasta ett fast driftställe, a permanent establishment in Swe- som denna person har i Sverige. den of that person.

3. The provisions of paragraphs I 38. Bestämmelserna i I och 2 8§ i

and 2 of this Article shall apply to denna artikel tillämpas på ersättrtemuneration or profits, salaries, ningar, löner och liknande inkomswages and similar income derived ter, som skådespelare, filmskådefrom services rendered in one of spelare, radio- eller televisionsartisthe Contracting States by public en- ter, musiker, idrottsmän och andra tertainers (such as stage, motion liknande yrkesutövare förvärvar picture, radio or television artists, under sin verksamhet i en av de musicians and athletes) only if the avtalsslutande staterna endast unvisit to that Contracting State is der förutsättning att deras vistelse i substantially supported from the denna avtalsslutande stat åtnjuter public funds of the Government of betydande bidrag av allmänna methe other Contracting State. del från: den andra avtalsslutande

statens regering. .

4. Notwithstanding anything 48. I fall då de tjänster som avses contained in this Convention, whe- i 3 §i denna artikel tillhandahålles i re the services mentioned in para- en av de avtalsslutande staterna av graph 3 of this Article are provided ett företag i den andra avtalsslutanin one of the Contracting States by de staten, må utan hinder av övriga an enterprise of the other Contrac- bestämmelser i detta avtal inkomst ting State, then the profits derived som uppkommer -för företaget gefrom providing those services by .nom sådan verksamhet beskattas i such an enterprise may be taxed in den förstnämnda avtalsslutande the first- mentioned Contracting staten, såvida icke företaget åtnju- State unless the enterprise is sub- ter betydande bidrag av allmänna stantially supported from the pub- -medel från den andra avtalsslutanlic funds of the Government of the de statens regering i samband med other Contracting State in connec- verksamheten. tion with the provision of such Services.

5. For the purpose of this Article, 58. Vid tillämpningen av denna the term "Government” shall have artikel har uttrycket ”regering” the same meaning as in paragraph 4 samma innebörd som i artikel XIII of Article XII. $4.

Article XVI Artikel XVI

1. An individual, who immedi- 1 3. En fysisk person, som tillfäl-

-ately before visiting one of the ligt vis vistas i en av de avtalsslutan-

Contracting States, is a resident of de staterna — och omedelbart dessthe other Contracting State and .is förinnan äger hemvist i den andra

temporarily present in the first- avtalsslutande staten — uteslutan-

mentioned Contracting State solely de såsom studerande vid ett erkänt as a student at a recognised univer- universitet, högskola eller skola i sity, college or school in that first- denna förstnämnda stat eller såsom mentioned Contracting State, or as affärs- eller hantverkspraktikant 23

be exempt from tax in the first- nämnda avtalsslutande staten på mentioned Contracting State in respect of—

(a) all remittances from the other a) belopp, som utbetalas från den Contracting State for the' purposes andra avtalsslutande staten för att of his maintenance, education, or bestrida hans uppehälle, undervistraining; and ning eller utbildning, och

(b)"" any remuneration for perso- b)!! ersättning för arbete, som utnal services rendered in the first- föres i den förstnämnda avtalsslumentioned Contracting State with a tande staten i syfte att öka de medel view to supplementing the resour- som han förfogar över för nyssces available to him for such purpo- nämnda ändamål, under förutsättses provided the remuneration does ning att ersättningen icke under nånot exceed in any calendar year got kalenderår överstiger 12000 12.000 Swedish kronor or its equi- svenska kronor, respektive motsvavalent in Singapore Dollars as the rande belopp i singaporeanska dolcase may be. lar.

2. An individual, who immedi- 2 8. En fysisk person, som tillfälately before visiting one of the ligtvis vistas i en av de avtalsslutan- Contracting States, is a resident of de staterna — och omedelbart dessthe other Contracting State and is förinnan äger hemvist i den andra temporarily present in the first- avtalsslutande staten — för studier, mentioned Contracting State for forskning eller utbildning utesluthe purpose of study, research or tande såsom innehavare av stipentraining solely as a recipient of a: dium, anslag eller annat penninggrant, allowance or award from a " understöd som utbetalas av en stifscientific, educational, religious telse eller inrättning med uppgift and charitable organisation or un- att främja ett vetenskapligt, uppder a technical assistance pro- fostrande, religiöst eller välgörande gramme entered into by the Gov- ändamål eller som utgår inom raernment of one of the Contracting men för ett tekniskt biståndsprog- States, shall be exempt from tax in ram som antagits av regeringen i en the first-mentioned Contracting av de avtalsslutande staterna, är be- State on — friad från skatt i den förstnämnda

avtalsslutande staten på

(a) the amount of such grant, al- a) stipendiet, anslaget eller lowance or award; and penningunderstödet, och

(b)'! any remuneration for perso- b)!! ersättning för arbete, som utnal services rendered in the first- föres i den förstnämnda avtalsslumentioned Contracting State provi- tande staten, under förutsättning ded such services are in connection att arbetet äger samband med stuwith his study, research or training dierna, forskningen eller utbildor are incidental thereto provided ningen eller i jämförelse därmed the remuneration does not exceed framstår som tillfälligt samt att erin any calendar year 12.000 Swe- sättningen icke under något kalendish kronor or its equivalent in derår överstiger 12000 svenska Singapore Dollars as the case may kronor, respektive motsvarande bebe. lopp i singaporeanska dollar.

3.! The benefits under sub-pa- 3 8.” Skattebefrielse enligt I $ b)

ragraph (b) of paragraph 1 and of och 2 § b) medges endast för den tid

"! Art. XVI 8 I b) och $ 2 b) har erhållit denna lydelse genom protokollet den 28 september 1983. : 12 Art. XVI 8 3 har erhållit denna iydelse genom protokollet den 28 september 1983. 24

paragraph 2 shall extend only for som skäligen eller vanligtvis erfordsuch period of time as may be rea- ras för att fullborda utbildningen, sonably or customarily required to studierna, forskningen eller prakticomplete the education, study, re- ken i fråga, men får inte i något fall search or training undertaken but avse längre tidrymd än fem på varshall in no event exceed a period of andra följande år. five consecutive ycars.

The competent authorities of the De behöriga myndigheterna i de Contracting States may agree on avtalsslutande staterna kan komma such changes of the amounts men- överens om sådana ändringar av de tioned in sub-paragraph (b) of pa- i 1 § b) och 2 § b) nämnda beloppen ragraph I and of paragraph 2 as som är skäliga med hänsyn till förmay be reasonable having regard to "ändring i penningvärde, levnadschanges in the value of money or kostnader, ändrad lagstiftning i en living expenses, amended legisla- av de avtalsslutande staterna eller tion in one of the Contracting Sta- liknande omständighet. tes or other similar circumstances.

4. For the purposes of this Artic- 48. Vid tillämpningen av denna le, the term "Government” shall artikel har uttrycket ”regering” have the same meaning as in para- samma innebörd som i artikel XIII graph 4 of Article XIII. 84.

Article XVII? Artikel XVII?

Where taxes on capital are impo- Om skatt på förmögenhet 'föresed by both Contracting States the kommer i båda avtalsslutande stafollowing provisions shall apply — terna, tillämpas följande bestäm-

melser:

(a) Capital represented by im- a) Förmögenhet, bestående av såmovable property as defined in pa- dan fastighet som avses i artikel IV ragraph 2 of Article IV may be tax- $ 2, må beskattas i den avtalsslued in the Contracting State in tande stat, där fastigheten är beläwhich such property is situated. gen. |

(b) Subject to the provisions of b) Med förbehåll för vad som paragraph (a) above, capital repre- stadgas i punkt a) må förmögenhet, sented by assets forming part of the bestående av tillgångar som är att business property employed in a hänföra till anläggnings- eller driftpermanent establishment of an en- kapital i ett företags fasta driftstälterprise, may be taxed in the Con- le, beskattas i den avtalsslutande tracting State in which the perma- stat, där det fasta driftstället är benent establishment is situated. läget.

(c) Ships and aircraft operated by c) Fartyg och luftfartyg, som ett an enterprise of one of the Contrac- företag i en av de avtalsslutande ting States in international traffic staterna använder i internationell and assets, other than immovable trafik, samt tillgångar, som är att property, pertaining to the opera- hänföra till användningen av sådation of such ships and aircraft, shall na fartyg och luftfartyg och ej utgöbe taxable only in the Contracting res av fastighet, beskattas endast i State of which the enterprise is a den avtalsslutande stat, där företaresident. get äger hemvist.

(d) All other elements of capital d) Alla andra slag av förmögenof a resident of one of the Contrac- het, som innehaves av en person

Ant. XVII första stycket har erhållit denna lydelse genom protokollet den 28 september 1983. 25

ting States shall be taxable only in med hemvist i en av de avtalssluthat State. tande staterna, beskattas endast i

denna stat.

Article XVII Artikel XVIII

For the purposes of this Conven- Vid tillämpningen av detta avtal tion the following shall apply — gäller följande:

1. — (a) Dividends paid by a com- 18. a) Utdelning från ett bolag pany which is a resident of Sweden med hemvist i Sverige anses härröshall be treated as derived from ra från källa i Sverige. sources within Sweden.

(b) Dividends paid by a company b) Utdelning från ett bolag med which is a resident of — hemvist i |

(i) Singapore shall be treated as 1) Singapore anses härröra från derived from sources within källa i Singapore, i den mån icke

Singapore, except to the extent utdelningen utbetalas av vinst,

that such dividends are paid out som förvärvats före taxeringsår of profits accumulated prior to 1966 och som anses härröra från the year of assessment 1966 and källa i Malaysia, which are deemed to have been derived from sources in Malaysia;

(ii) Malaysia shall be treated as 2) Malaysia anses härröra från derived from sources within källa i Singapore, i den mån ut- Singapore to the extent that such delningen utbetalas av vinst, som dividends are paid out of profits förvärvats före taxeringsår 1966 accumulated prior to the year of och som anses härröra från källa i assessment 1966 and which are Singapore, | deemed to have been derived from sources in Singapore, in accordance with the provi- allt enligt bestämmelserna i arti-

sions of Article VII of the Double kel VII i dubbelbeskattningsavtalet

Taxation Agreement <pbetween mellan Singapore och Malaysia. Singapore and Malaysia.

2. Interest as defined in Article 28. Ränta, som avses i artikel - VIII paid by the Government of VIII och som utbetalas av regeringone of the Contracting States or by en i en av de avtalsslutande statera resident of one of the Contracting na eller en person med hemvist i en States, shall be treated as derived av de avtalsslutande staterna, anses from sources within that Contrac- härröra från källa i denna avtalssluting State. Where, however, the tande stat. Om den person som ut-. person paying the interest, whether betalar räntan, vare sig han äger

he is a resident of one of the Con- hemvist i en av de avtalsslutande

tracting States or not, has in one of staterna eller ej, har ett fast drift-

the Contracting States a permanent. ställe i en av de avtalsslutande sta-

establishment in connection with terna för vilket upptagits det lån which the indebtedness on which som räntan avser, och räntan bethe interest is paid was incurred, strides av.det fasta driftstället, an-

and such interest is borne by such ses dock räntan härröra från källa i

permanent establishment, then den avtalsslutande stat, där det fassuch interest shall be treated as de- ta driftstället är beläget!

rived from sources within the Contracting State in which the permanent establishment is situated. 26

graph 2 of Article IX shall be tre- IX $ 2, anses härröra från källa i ated as derived from sources within den avtalsslutande stat, där egenthe Contracting State in which the dom som avses I nämnda paragraf property referred to in that parag- nyttjas. raph is used.

4. Profits derived from the alie- 48. Vinst på grund av avyttring nation of rights or properties refer- av rättigheter eller egendom som red to in paragraph 2 of Article X avses i artikel X $ 2, anses härröra shall be treated as derived from so- från källa i den avtalsslutande stat, urces within the Contracting State där rättigheterna eller egendomen in which such rights or properties nyttjas. are used. .

5. Royalties in respect of the ope- 583. Royalty för nyttjandet av ration of mines, oil wells, quarries gruva, oljekälla, stenbrott eller anor other places of extraction of na- nan naturtillgång anses härröra tural resources shall be treated as från källa i den avtalsslutande stat, derived from sources within the där gruvan, oljekällan, stenbrottet Contracting State in which such eller naturtillgången är belägen. mines, oil wells, quarries or other places of extraction of natural resources are situated.

6. For the purpose of this Article, 6 §. Vid. tillämpningen av denna the term "Government” shall have artikel har uttrycket ”regering” the same meaning as in paragraph 4 samma innebörd som i artikel XIII of Article XII. $4.

Article XVII A'? Artikel XVIII A"

1. Where this Convention provi- 18. Då detta avtal föreskriver

des (with or without other condi- (med eller utan andra villkor) att

tions) that income from sources in inkomst från källa i Sverige är un-

Sweden shall be exempt from tax, dantagen från beskattning där eller

or taxed at a reduced rate, in Swe- skall beskattas där med nedsatt den and under the laws in force in skattesats, och inkomsten enligt Singapore the said income is gällande lagstiftning i Singapore besubject to tax by reference to the . skattas där endast till den del den amount thereof which is remitted överförs till eller mottages i Singa- | to or received in Singapore and not pore och inte till hela sitt belopp, by reference to the full amount the- skall den enligt detta avtal i Sverige. reof, then the exemption or reduc- medgivna = skattebefrielsen ( eller:

tion of tax to be allowed under this skattenedsättningen avse endast

Convention in Sweden shall apply den del av inkomsten som överförs only to so much of the income as is till eller mottages i Singapore. remitted to or received in Singapo-

re. SS

2. However, this limitation does 28. Denna begränsning gäller ' not apply to income derived by the . dock inte beträffande inkomst som Government of Singapore or any uppbärs av Singapores regering elperson approved by the competent' ler annan person som den behöriga authority of Singapore for the pur- myndigheten i Singapore godkänt pose of this paragraph. The term för tillämpning av denna punkt. | "the Government of Singapore” Uttrycket ”Singapores regering” inshall include its agencies and statu- begriper dess underlydande myntory bodies. digheter och statliga organ.

1 Art. XVIIA har tillagts genom protokollet den 28 september 1983.

Article XIX" Artikel XIX"

I. The laws of each Contracting 1 3. Lagstiftningen i vardera av- State shall continue to govern the : talsslutande staten tillämpas allttaxation of income arising in the jämt vid beskattning av inkomst, Contracting State or of capital situ- som uppkommit i respektive stat, ated therein except where express eller av där belägen förmögenhet,

provision to the contrary is made in såvida icke annat uttryckligen fö-

this Convention. Where income or reskrives i detta avtal. Om inkomst capital is subject to tax in both eller förmögenhet är underkastad Contracting States, relief from beskattning i båda avtalsslutande double taxation shall be given in staterna, undanröjes dubbelbeaccordance with the following para- skattningen enligt nedanstående graphs of this Article. bestämmelser i denna artikel.

2. — (a) Subject to the provisions 28. a) I enlighet med singaporeof the laws of Singapore regarding ansk lagstiftning i fråga om avräkthe allowance as a credit against ning från singaporeansk skatt av Singapore tax of tax payable in any skatt, som skall utgå i annat land än country other than Singapore, Swe- Singapore, avräknas, såvida icke dish tax payable, whether directly bestämmelserna i artikel V, artikel or by deduction in respect of inco- X $$ 4 och 5 samt artikel XIII förme from sources within Sweden, anleder annat, svensk skatt, som utshall subject to the provisions of "går antingen direkt eller genom Article V, paragraphs 4 and 5 of skatteavdrag för inkomst från källa Article X and Article XIII be al- i Sverige, från singaporeansk skatt lowed as a credit against Singapore som belöper på samma inkomst. tax payable in respect of that income.

(b) Where such income is a divi- b) Om sådan inkomst utgöres av dend paid by a company which is a utdelning från ett bolag med resident of Sweden to a company hemvist i Sverige till ett bolag med which is a resident of Singapore hemvist i Singapore, som äger and which owns not Jess than 25 minst 25 procent av aktiekapitalet i per cent of the share capital in the det förstnämnda bolaget, medräkfirst- mentioned company, the cre- nas vid avräkningen (förutom varje dit shall take into account (in addi- . svensk skatt på utdelningen) den tion to any Swedish tax on the divi- svenska skatt, som det utbetalande dend) the Swedish tax payable in bolaget har att erlägga för sin vinst. respect of its profits by the company paying the dividend.

3. Where income from' sources 33. Om inkomst från källa i within Singapore or capital situated Singapore eller där belägen förmötherein under the laws of Singapore genhet enligt singaporeansk skatteand in accordance with this lagstiftning och i överensstämmelse Convention is subject to tax in med detta avtal är underkastad be- Singapore, whether directly or by skattning i Singapore antingen dideduction, Singapore tax payable rekt eller genom skatteavdrag samt in respect of such income or capi- bestämmelserna i artikel V, artikel tal, shall subject to the provisions X $$ 4 och 5 samt artikel XIII icke of Article V, paragraphs 4 and 5 of föranleder annat, avräknas singa- Article X and Article XIII be al- poreansk skatt, som utgår för sådan lowed as a credit against any Swe- inkomst eller förmögenhet, från

!5 Art. XIX 88 4, 5, 6, 7, 8 och 9 har erhållit denna lydelse genom protokollet den 28 september 1983 och förutvarande 7 § har blivit 10 §. 28

income or capital. The deduction inkomsten eller förmögenheten. in either case shall not, however, Avräkningsbeloppet skall emellerexceed that part of the Swedish in- tid icke i något fall överstiga belopcome tax or capital tax, respective- pet av den del av svensk inkomstly, as computed before the deduc- skatt eller förmögenhetsskatt, som tion is given, which is appropriate, utan sådan avräkning belöper på as the case may be, to the income or den inkomst respektive förmögencapital which is subject to tax in het som är underkastad beskattning Singapore. i Singapore.

4. Notwithstanding the provi- 48. Utdelning från bolag med sions of paragraph 3 of this Article hemvist i Singapore till bolag med

dividends paid by a company hemvist.i Sverige skall, utan hinder

which is a resident of Singapore to av bestämmelserna i 3 § 1 denna ara company which is a resident of tikel, vara undantagen från svensk Sweden shall be exempt from Swe- skatt i den mån detta skulle ha varit dish tax to the extent that the divi- fallet enligt svensk lagstiftning, om dends would have been exempt un- båda bolagen hade varit svenska. der Swedish law if both companies Sådan skattebefrielse medges dock had been Swedish companies. This endast exemption shall not apply unless

fa) the profits out of which the a) om den vinst av vilken utdeldividends are paid have been ningen betalas underkastats den subjected to the normal corporate normala singaporeanska inkomstincome tax in Singapore or an inco- skatten för bolag eller därmed jämme tax comparable thereto, or förlig inkomstskatt, eller

(b) the dividends paid by the b) den utdelning som betalas av company which is a resident of bolaget med hemvist i Singapore Singapore consists wholly or almost uteslutande eller så gott som utesluwholly of dividends which that. tande utgörs av utdelning vilken company has received, in the year detta bolag under ifrågavarande år Or previous years, in respect of sha- eller tidigare år mottagit på aktier res held by it in a company which is eller andelar, som bolaget innehar i a resident of a third State and ett bolag med hemvist i en tredje which would have been exempt stat, och vilken skulle ha varit unfrom Swedish tax if the shares in dantagen från svensk skatt om de respect of which they are paid had aktier eller andelar på vilka utdelbeen held directly by the company ningen betalas hade innehafts diwhich is a resident of Sweden. rekt av bolaget med hemvist 1 Sve-

rige. oo

5. Notwithstanding the provi- 58. Utan hinder av bestämmelsions of paragraph 3 of this Article, serna i 3 § i denna artikel, medges there shall be allowed as a credit avräkning från svensk skatt på fölagainst Swedish tax payablc in res- jande inkomstslag från källa i pect of the following items of inco- Singapore: me from sources within Singapore in the case of—

(a) dividends, an amount of 15 a) Beträffande utdelning medges per cent of the net amount of divi- avräkning med ett belopp motsvadends received. If, however, Singa- rande 15 procent av nettoutdelpore imposes in accordance with - ningen. Om emellertid Singapore the provisions of paragraph 2(b) of enligt bestämmelserna i artikel VII Article VIL a tax on dividends in $ 2b) tar ut skatt på utdelning utaddition to the tax chargeable in över skatt på det utbetalande bolarespect of the profits or income of gets vinst, medges avräkning med

dends, there shall be credited an bruttoutdelningen. amount of 15 per cent of the gross amount of the dividends received;

(b) interest, within the meaning b) Beträffande ränta, som avses i of paragraphs 1 and 2 of Article artikel VII $$ I och 2, medges av- VIIT, an amount of 15 per cent of räkning med belopp motsvarande the gross amount of the interest re- 15 procent av räntans bruttobeceived. lopp. '

The deductions in either case Avräkningsbeloppet skall dock shall not, however, exceed that part inte'i något fall överstiga den del av of the Swedish income tax as com- den svenska inkomstskatten, beräkputed before the deduction is given nad utan sådan avräkning, som bewhich is appropriate to the divi- löper på utdelningen respektive dends or interest, as the case may räntan. Bestämmelserna i denna be. The provisions of this para- paragraf tillämpas till den 31 degraph shall apply until 31st Decem- cember 1985. De behöriga myndigber 1985. The competent authoriti- heterna skall överlägga i syfte att es shall consult each other in order avgöra om bestämmelserna i denna to determine whether the provi- paragraf skall tillämpas efter detta sions of this paragraph shall be app- datum. licable after that date.

6. Notwithstanding the provi- 6 §. Då royalty, som avses i artisions of paragraph 3 of this Article, kel IX & 2 uppbärs av person med where royalties as defined in para- hemvist i Sverige från källa i Singagraph 2 of Article IX are derived by pore, skall, utan hinder av bestäma resident of Sweden from sources melserna i 3 § i denna artikel, 50 within Singapore, 50 per cent of the procent av royaltybeloppet utgöra amount of such royalties shall be skattepliktig inkomst i Sverige metaxable in Sweden and the remai- dan återstående 50 procent skall ning 50 per cent of such amount vara undantagna från svensk skatt shall be exempt from Swedish tax till den 31 december 1985. De beuntil 3lst December 1985. The höriga myndigheterna skall övercompetent authorities shall consult lägga i syfte att avgöra om bestämeach other in order to determine melserna i denna paragraf skall tilwhether the provisions of this para- lämpas efter detta datum. graph shall be applicable after that date.

7. For the purposes of paragraph 78. Vid tillämpningen av 3§ i 3 of this Article, the term "Singapo- denna artikel skall uttrycket ”singare tax payable” shall be deemed to poreansk skatt” anses innefatta include Singapore tax which would singaporeansk skatt som skuile ha have been paid on business income erlagts på inkomst av rörelse, som as referred to in Article III or inco- avses i artikel III, eller på inkomst me from the provision of services av arbete, som avses i artikel XII, as referred to in Article XII but for om inte befrielse från eller nedsättthe exemption or reduction of tax ning av skatt hade medgivits enligt granted under the incentive provi- särskilda bestämmelser i singaporesions contained in Singapore laws ansk lagstiftning avsedda att främja designed to promote economic ekonomisk utveckling. development.

8. For the purposes of paragraph 88. Vid tillämpning av 4 §i den- 4 of this Article the term "normal na artikel skall uttrycket ”den norcorporate income tax in Singapore mala singaporeanska inkomstskator an income tax comparable there- ten för bolag eller en därmed jäm- 30

to” shall be deemed to include förlig inkomstskatt” anses innefat- Singapore income tax which would ta singaporeansk inkomstskatt som have been paid but for the exemp- skulle ha erlagts, om inte befrielse tion or reduction of tax granted un- från eller nedsättning av skatt hade der the incentive provisions contai- medgivits enligt särskilda bestämned in Singapore laws designed to melser i singaporeansk lagstiftning promote economic development. avsedda att främja ekonomisk ut-

veckling.

9. The provisions of paragraphs 7 9 8. Bestämmelserna i 7 och 8 §§ and 8 shall apply until 31st Decem- skall tillämpas till den 31 december ber 1985. The competent authoriti- 1985. De behöriga myndigheterna es shall consult each other in order skall överlägga i syfte att avgöra om . to determine whether the provi- bestämmelserna i dessa paragrafer sions of these paragraphs shall be skall tillämpas efter detta datum. applicable after that date.

10. The graduated rate of Swe- 108. Svensk progressiv skatt, dish tax to be imposed on residents som påföres personer med hemvist of Sweden may be calculated as i Sverige, må beräknas efter den though income or capital which un- skattesats, som skulle ha tillämpats, der this Convention, is exempted om även sådan inkomst eller förfrom Swedish tax were included in mögenhet som enligt detta avtal är the amount of total income or capi- undantagen från svensk skatt inräktal. nats i hela inkomsten eller förmö-

genheten.

Article XX Artikel XX

The competent authorities of the De behöriga myndigheterna i de Contracting States shall exchange avtalsslutande staterna skall utbyta such information (being informa- sådana upplysningar, som enligt retion which is available under their spektive skattelagar står till dessa respective taxation laws in the nor- myndigheters förfogande under demal course of administration) as in ras sedvanliga tjänsteutövning och necessary for carrying out the som är nödvändiga för att tillämpa provisions of this Convention or bestämmelserna 1 detta avtal, för for the prevention of fraud or att förebygga bedrägeri eller undanunderpayment of tax by reasons dragande av skatt på annat sätt än other than fraud or for the admini- genom bedrägeri, och för att tillämstration of statutory provisions aga- pa givna föreskrifter till förebyginst legal avoidance in relation to gande av skatteflykt i fråga om the taxes which are the subject of skatter som avses i detta avtal. De this Convention. Any information utbytta upplysningarna skall beso exchanged shall be treated as sec- handlas såsom hemliga och får icke ret and shall not be disclosed to any yppas för andra personer, befattpersons other than persons, inclu- ningshavare vid domstolar inbeding a court, concerned with the gripna, än dem som handlägger taxassessment and collection of those ering och uppbörd av sådana skattaxes or the determination of appe- ter eller avgör besvär i anslutning als in relation thereto. No informa- därtill. Sådana upplysningar får tion shall be exchanged which emellertid icke utbytas, vilka skulle would disclose any trade secret or röja affärshemlighet eller i näringstrade process or which would be verksamhet nyttjat förfaringssätt contrary to public policy. eller vilkas överlämnande skulle

strida mot allmänna hänsyn.

Article XXI Artikel XXI

1. Citizens of one of the Contrac- 1 3. Medborgare i en av de avtalsting States shall not be subjected in slutande staterna skall icke i den the other Contracting State to any andra avtalsslutande staten bli företaxation or any requirement con- mål för någon beskattning eller nånected therewith which is other or got därmed sammanhängande skatmore burdensome than the tax- tekrav av annat slag eller mer tyngation and connected requirements ande än medborgarna i denna andto which citizens of that other Con- ra avtalsslutande stat under samma tracting State in the same circum- förhållanden är eller kan bli under- "stances are or may be subjected. kastade. This provision shall not be constru- Vad nu sagts anses icke medföra ed as obliging a Contracting State förpliktelse för någon av de avtalsto grant to citizens of the other slutande staterna att medge med- Contracting State not resident in borgare i den andra avtalsslutande the first-mentioned Contracting staten, vilka icke äger hemvist i den State those personal allowances, re- förstnämnda avtalsslutande staten, liefs and reductions for tax purpo- personliga avdrag vid beskattningses which are by law available to en, skattebefrielser och skattenedcitizens of the first-mentioned sättningar, som enligt lag medges Contracting State. medborgare i den förstnämnda av-

talsslutande staten.

2. The term "citizens" means— 28. Uttrycket ”medborgare” be-

tyder:

(a) in respect of Sweden all in- a) Beträffande Sverige alla fysisdividuals possessing the citizenship ka personer, som äger svenskt medof Sweden and all legal persons, borgarskap, och alla juridiska perpartnerships, associations and soner och andra sammanslutningother entities deriving their status ar, som bildats enligt gällande as such from the law in force in svensk lag. Sweden:

(b) in respect of Singapore all in- b) Beträffande Singapore alla fydividuals possessing the citizenship siska personer, som äger singaporeof Singapore and all Icgal persons, anskt medborgarskap, och alla juripartnerships, = associations and diska personer och andra sammanother entities deriving their status slutningar, som bildats enligt gälas such from the law in force in lande singaporeansk lag. Singapore.

3. The taxation on a permanent 3 §.' Beskattningen av ctt fast establishment which an enterprise driftställe, som ett företag i en av de of one of the Contracting States has avtalsslutande staterna har i den in the other Contracting State shall andra avtalsslutande staten, skall i not be less favourably levied in that denna andra stat icke vara mindre other Contracting State than the fördelaktig än beskattningen av fö-. taxation levied on enterprises of retag i den andra avtalsslutande that other Contracting State carry- staten, som bedriver samma veorking on the same activities. This samhet. provision shall not be construed as Vad nu sagts anses icke medföra obliging either of the Contracting förpliktelse för någon av de avtals- States to grant to residents of the slutande staterna att medge persoother Contracting State those per- ner med hem vist i den andra avtalssonal allowances, reliefs and reduc- slutande staten personliga avdrag tions for tax purposes which are by vid beskattningen, skattebefriclser law available only to residents of och skattenedsättningar, som enligt

the first-mentioned Contracting lag medges personer med hemvist i State. den förstnämnda avtalsslutande

staten.

4, Enterprises of one of the Con- 4 §. Företag i en av de avtalsslutracting States, the capital of which tande staterna, vilkas kapital helt is wholly or partly owned or con- eller delvis äges eller kontrolleras, trolled, directly or indirectly, by "direkt eller indirekt, av en eller fleone or more residents of the other ra personer med hemvist i den and- Contracting State, shall not be ra avtalsslutande staten, skall icke i subjected in the first-mentioned den förstnämnda avtalsslutande Contracting State to any taxation staten bli föremål för någon beor any requirement connected skattning eller något därmed samtherewith which is other or more manhängande skattekrav, som är burdensome than the taxation and av annat slag eller mer tyngande än connected requirements to which den beskattning och därmed samother similar enterprises of the manhängande skattekrav, som andfirst- mentioned Contracting State ra liknande företag i denna förstare or may be subjected. nämnda stat är eller kan bli under-

kastade. |

5. In this Article the term "tax- 5 §. I denna artikel åsyftar uttrycation” means taxes which are the ket ”beskattning” skatter, som avsubject of this Convention. ses i detta avtal.

Article XXI Artikel XXII

1. Where a resident of one of the 1 §. När en person med hemvist i Contracting States considers that en av de avtalsslutande staterna gör the actions of once or both of the gällande, att i en avtalsslutande stat Contracting States has resulted or eller i båda staterna vidtagits åtgärwill result for him in taxation not in der, som för honom medfört eller accordance with this Convention, kommer att medföra en mot detta he may, notwithstanding the reme- avtal stridande beskattning, äger dies provided by the national laws han — utan att detta påverkar hans in force in the Contracting States, rätt att använda sig av de rättsmepresent his case to the competent del som finns i dessa staters interna authority of the Contracting State rättsordning — göra framställning i of which he is a resident. saken hos den behöriga myndighe-

ten i den avtalsslutande stat, där han äger hemvist. 2. The competent authority shall 2§. Om denna behöriga myndig-

endcavour, if the objection appears het finner framställningen grundad to it to be justified and if it is not men ej själv kan få till stånd en itself able to arrive at an appropri- tillfredsställande lösning, skall atc solution, to resolve the case by myndigheten söka lösa frågan gcmutual agreement with the compe- nom ömsesidig :överenskommelse tent authority of the other Contrac- med den behöriga myndigheten i ting State, with a view to the avoi- den andra avtalsslutande staten i dance of taxation not in accordance syfte att undvika en mot detta avtal with this Convention. stridande beskattning.

3. The competent authorities of 3 8. De behöriga myndigheterna i the Contracting States shall endea- de avtalsslutande staterna skall gevour to resolve by mutual agre- nom ömsesidig överenskommelse ement any difficulties or doubts söka avgöra svårigheter eller arising as to the interpretation or tvivelsmål som uppkommer röranapplication of this Convention. de tolkningen eller tillämpningen They may also consult together for av detta avtal. De kan även över- 33

3 Riksdagen 1991/92. I saml. Nr 45

the elimination of double taxation lägga i syfte att undanröja dubbelin cases not provided for in this beskattning i sådana fall som ej om- Convention. fattas av detta avtal.

4. The competent authorities of 4 8. De behöriga myndigheterna i the Contracting States may com- de avtalsslutande staterna kan trämunicate with each other directly da i direkt förbindelse med varandfor the purpose of reaching an agre- ra för att träffa överenskommelse i ement in the sense of the preceding de fall som angivits i föregående paragraphs. paragrafer.

Article XXIII Artikel XXIII

1. This Convention shall come 1 8. Detta avtal träder i kraft into force —

(a) in Sweden: a) i Sverige efter ratifikation av

after ratification by His Majesty, Hans Majestät Konungen av Sverithe King of Sweden, with the con- ge med riksdagens samtycke och

sent of the Riksdag;

(b) in Singapore: b) i Singapore när vederbörande when the Minister responsible minister har förordnat, att avtalet

has by order declared that this skall tillämpas. Convention shall have effect.

2. The Contracting States shall 28. De avtalsslutande staterna notify each other on the completion skall underrätta varandra när åtgärof the requirements mentioned in der enligt 1 § vidtagits. Sådana paragraph 1 and such notification meddelanden skall utväxlas i Singashall take place in Singapore as pore snarast möjligt. soon as possible.

3. Upon exchange of such notifi- 38. Sedan dessa meddelanden cation this Convention shall have utväxlats, tillämpas avtalet: effect: —

(a) in the case of Sweden: a) I Sverige: Beträffande inin respect of income derived on komst, som förvärvats den 1 janua-

or after Ist January, 1966, and, as ri 1966 eller senare, samt, såvitt avregards the State capital tax, in res- ser den statliga förmögenhetsskatpect of tax which is assessed in or ten, i fråga om skatt, som utgår på after the year 1967; grund av taxering år 1967 eller se-

nare år.

(b) in the case of Singapore: b) I Singapore: Beträffande taxe-

for any year of assessment begin- ringsår, som börjar den 1 januari ning on or after lst January, 1967. 1967 eller senare.

Article XXIV Artikel XXIV

This Convention shall continue Detta avtal förblir i kraft utan in effect indefinitely, but either of tidsbegränsning, men envar av de the Contracting States may, on or avtalsslutande staterna äger att — before 30th June in any calendar senast den 30 juni under ett kalenyear not earlier than 1970, give to derår, dock icke tidigare än år 1970 the other Contracting State through — på diplomatisk väg skriftligen diplomatic channels written notice uppsäga avtalet hos den andra avof termination and, in such event, talsslutande staten. I händelse av this Convention shall cease to be sådan uppsägning upphör avtalet effective — att gälla:

(a) in the case of Sweden: a) I Sverige: Beträffande inin respect of income derived on komst, som förvärvas den 1 januari

or after 1st January in the calendar kalenderåret närmast efter det upp- 34

year next following that in which sägningen ägde rum eller senare, such notice is given, and as regards samt, såvitt avser förmögenhetscapital tax, in respect of tax assess- skatt, i fråga om skatt, som utgår på ed in or after the second calendar grund av taxering under andra kayear next following that in which lenderåret efter det uppsägningen such notice is given; ägde rum eller senare.

(b) in the case of Singapore: b) I Singapore: Beträffande varje

for any year of assessment begin- taxeringsår, som börjar den 1 janing on or after lst January in the nuari andra kalenderåret efter det second calendar year next following uppsägningen ägde rum eller senathat in which such notice is given. re.

IN WITNESS WHEREOF the Till bekräftelse härå har underundersigned being duly authorised tecknade, därtill vederbörligen bethereto have signed this Conven- myndigade, undertecknat detta avtion. | tal.

Done at Singapore, this 17th day Som skedde i Singapore den 17 of June of the year one thousand juni 1968 i två exemplar på engelsnine hundred and sixty-eight in ka språket. duplicate in the English language.

For the Government of the King- För Konungariket Sveriges regering dom of Sweden ÅA. Lewenhaupt A. Lewenhaupt

For the Government of the Repub- För Republiken Singapores regelic of Singapore ring Goh Keng Swee Goh Keng Swee

Bilaga 2

(Översättning)

In pursuance of paragraphs 5, 6 Fenlighet med artikel XIX $$ 5, 6 and 9 of Article XIX of the Con- och 9 i avtalet mellan Konungarivention between the Government ket Sveriges regering och Republiof the Kingdom of Sweden and the ken Singapores regering för undvi- Government of the Republic of kande av dubbelbeskattning och Singapore for the avoidance of förhindrande av skatteflykt beträfdouble taxation and the prevention fande skatter på inkomst och förof fiscal evasion with respect to tax- mögenhet, som undertecknades i es on income and capital, signed in Singapore den 17 juni 1968 och Singapore on l7th June 1968 and som ändrats genom det protokoll amended by the Protocol which som undertecknades i Singapore was signed in Singapore on 28th den 28 september 1983, har jag September 1983, I have the honour äran föreslå att to propose that: —

(a) the provisions of paragraph 5 a) bestämmelserna i artikel XIX of Article XIX concerning the rate $5 beträffande de belopp med of Swedish tax credit to be allowed vilka avräkning skall medges från for dividends and interest derived svensk skatt på utdelning och ränta from Singapore shall apply for a pe- som uppburits från Singapore skall riod of ten years following the ex- tillämpas under en tidrymd av tio piry of the period of validity on år efter utgången av giltighetsperio- 31st December 1990. However, if den den 31 december 1990. Dock from the Swedish tax, in respect of skall, såvitt avser utdelning som dethe dividends paid after 31st De- las ut efter den 31 december 1991, i cember 1991, a standard deduction fall då en generell avräkning of 10 per cent of the gross amount medges från svensk skatt med tio of the dividends is given under procent av utdelningens bruttobe- Swedish internal law the said para- lopp enligt svensk intern lagstiftgraph is to be interpreted in such a ning nämnda paragraf förstås på way to give the taxpayer a right to det sättet att den skattskyldige eran additional credit of 5 per cent of håller en ytterligare avräkning med the net amount of the dividends re- fem procent av den mottagna utdelceived; ningens nettobelopp;

(b) where royalties as defined in b) i de fall royalty som anges i paragraph 2 of Article IX are de- artikel IX $2 uppbärs av person rived by a resident of Sweden from med hemvist i Sverige från källa i sources within Singapore, 50 per Singapore, skall 50 procent av rocent of the amount of such royalties yaltybeloppet vara undantaget från shall be exempt from Swedish tax svensk skatt som anges i artikel as provided in paragraph 6 of Artic- XIX $ 6 under ytterligare en tidle XIX for a further period of ten rymd av tio år efter utgången av years following the expiry of the pe- giltighetsperioden den 31 december riod of validity on 31st December 1990; 1990;

(c) the provisions of paragraph 9 c) de bestämmelser som anges i of Article XIX concerning the me- artikel XIX $9 beträffande betyaning of the terms ”Singapore tax delsen av uttrycken ”singaporeansk payable” and ”normal corporate skatt” och ”den normala singapoincome tax in Singapöre or an inco- reanska inkomstskatten för bolag me tax comparable thereto” for the eller en därmed jämförlig inkomstpurposes of paragraphs 3 and 4 of skatt” skall vid tillämpningen av 36

Article XIX shall apply for a fur- artikel XIX $$ 3 och 4 gälla under ther period of one year following ytterligare en tidrymd av ett år räkthe expiry of the period of validity nat från utgången av giltighetspeon 31st December 1990; rioden den 31 december 1990;

(d) the provisions of paragraph 9 d) de bestämmelser som anges i of Article XIX which relates to the artikel XIX $ 9 såvitt de hänför sig following incentive provisions con- till följande bestämmelser i följantained in the following Sections of de paragrafer i singaporeansk lag- . the Singapore Economic Expansion stiftning om lättnader i inkomstbe- Incentives (Relief from Income skattningen [the Singapore Econo- Tax) Act: — mic Expansion Incentives (Relief

from Income Tax) Act]:

Section 13 813

Exemption from tax on the inco- Skattebefrielse för inkomst av me of pioneer companies. pionjärföretag.

Section 19 §19

Section 19 makes applicable the $19 utvidgar tillämpningen av provisions of Section 13 to pioneer bestämmelserna i $ 13 till tjänstepservice companies. roducerande pionjärföretag. :

Section 19B(5) $ 19B(5)

Concessionary tax rate of not less Angående beviljandet av en förthan 10926, as Minister may specify, månlig skattesats som fastställs av on income of a post-pioneer com- ministern, dock ej understigande pany for a period not exceeding 5 tio procent, för inkomster som years. With effect from Year of As- förvärvas av företag efter det att sessment 1991, this was extended företaget förlorat sin pionjärstatus. to 10 years. Beskattningen enligt denna för-

månliga skattesats sker under en

tidsperiod av högst fem år, dock

från och med taxeringsåret 1991,

tio år.

Section 24(5) $ 2405). - | .Exemption from tax on the incre- Skattebefrielse avseende inkomst mental expansion income of an ex- av expansionsökning hos ett expanpanding enterprise. : derande företag.

Section 28 "$28

Section 28 makes applicable the $28 utvidgar tillämpningen av provisions of Section 24(5) to ex- bestämmelserna i $ 24(5) till tjänspanding service companies. teproducerande expanderande fö-

retag.

Section 39(3) $ 3903)

Exemption from tax on 9096 of Skattebefrielse för 90 procent av the qualifying export profits of an kvalificerande exportinkomster hos . export enterprise. (Tax relief peri- exportföretag. (Perioden för denna od ranges from 3 years to 15 years skattebefrielse varierar från tre till as stipulated under Section 32). 15 år enligt $ 32).

4 Riksdagen 1991/92. I saml. Nr 45

Exemption from tax on 9090 of Skattebefrielse för 90 procent av the qualifying export income of an kvalificerande exportinkomster hos export service company. tjänsteproducerande exportföretag.

Section 51(2) $ 5102)

Exemption from tax on.one-half Skattebefrielse för hälften av den of the incremental export income exportinkomstökning hos ett interqualifying for relief, of an interna- nationellt handelsföretag som kva-

tional trading company. lificerar för denna befrielse.

Section 72 §72

[Section 72 makes applicable the ($ 72 utvidgar tillämpningen av provisions of Sections 53(3) and bestämmelserna i $$ 53(3) och 53(6) to a company enjoying In- 53(6) till bolag som erhåller särskilt vestment Allowance incentive]. investeringsavdrag). Dessa regler Any amount of chargeable income innebär att i annat fall skattepliktig made exempt by an amount of in- inkomst förvärvad av bolag som vestment allowance, to be credited härigenom blir skattefri kan delas to an exempt dividend account for ut av bolaget utan vidare skattepurposes of declaring exempt divi- konsekvenser (detta gäller ej utdends, except dividends on prefer- delning på preferensaktier). ential shares.

Section 81(2) $81(2)

Exemption from tax on one-half Skattebefrielse för hälften av of the qualifying export income of a kvalificerande exportinkomst som warehousing or servicing company. förvärvas av bolag som bedriver (Tax relief period is 5 years from its lagrings-,-magasinerings- eller tjäncommencement day). steproducerande verksamhet. (Pe-

rioden för denna skattebefrielse

uppgår till fem år från det att verk-

samheten påbörjades).

Section 89(2) $ 8902)

Exemption from tax on one-half Skattebefrielse för hälften av of the qualifying income from the kvalificerande inkomst som består provision of consultancy services av provisioner på konsulttjänster on approved overseas projects of a avseende vissa godkända utländska consultancy company or consul- projekt som utförs av konsultfirma. tancy firm. ”Consultancy services” Vad som förstås med ”konsulttjänis defined in Section 85. (Tax relief ster” definieras i $ 85. (Perioden period is 5 years from its com- för denna skattebefrielse uppgår till mencement date); fem år från det att verksamheten :

påbörjades);

sö far as they were in force on, i den mån dessa bestämmelser and have not been modified since var i kraft den 31 december 1990 31st December 1990, or have been och därefter inte ändrats eller ändmodified only in minor respects so rats endast i mindre betydelsefulla as not to affect their general charac- hänseenden utan att deras allter shall apply for a further period männa innebörd påverkats, skall from Ist January 1992 up to 3lst gälla under ytterligare en tidrymd” December 2000; and från den I januari 1992 till och med

den 31 december 2000; och

shall consult each other in order to skall överlägga med varandra i syfte determine whether the periods in att bestämma om de under punksub-paragraphs (a), (b) and (d) terna a), b) och d) ovan angivna above shall be further extended. tidrymderna skall utsträckas ytter-

ligare.

In the event of these proposals Om dessa förslag kan godtas av being acceptable to you, this letter Er, utgör detta brev samt Ert brev, together with your letter accepting varigenom förslagen godtas, en the proposals shall constitute an överenskommelse enligt artikel agreement between the competent XIX $$ 5, 6 och 9 mellan Konungaauthorities of the Government of riket Sveriges regerings och Repubthe Kingdom of Sweden and of the liken Singapores regerings behöriga Government of the Republic of myndigheter. Singapore for the purposes of paragraphs 5, 6 and 9 of Article XIX.

I avail myself of this opportunity, Jag har etc. Sir, to renew to you the assurance of my highest consideration.

Dated at Singapore this 7th day of Undertecknat i Singapore den 7 June 1991. juni 1991. TAN BOEN ENG TAN BOEN ENG Senior Deputy Commissioner of Senior Deputy Commissioner of Inland Revenue Inland Revenue Republic of Singapore Republic of Singapore

(Översättning)

I have the honour to acknow- Jag har äran erkänna mottaganledge receipt of your letter of the det av Ert brev daterat den 7 juni 7th day of June 1991 which reads as 1991, vilket har följande lydelse: follows: —

”In pursuance of — — — para- ”I enlighet med — — — behöriga graphs 5, 6 and 9 of Article XIX.” myndigheter.”

I have the honour to inform you Jag har äran meddela Er, att jag that the foregoing proposals are ac- godtar ovanstående förslag och att ceptable to me and that your letter Ert brev daterat den 7 juni 1991 ofthe 7th day of June 1991 and this och förevarande brev tillsammans letter, shall together constitute an utgör en överenskommelse enligt agreement between the competent artikel XIX $$ 5, 6 och 9 mellan authorities of the Government of Republiken Singapores regerings the Republic of Singapore and the och Konungariket Sveriges rege- Government of the Kingdom of rings behöriga myndigheter. Sweden for the purpose of paragraphs 5, 6 and 9 of Article XIX.

I avail myself of this opportunity, Jag har etc. Sir, to renew to you the assurance of my highest consideration.

Dated at Stockholm this 28th day - Undertecknat i Stockholm den 28 Prop. 1991/92:45

of June 1991. juni 1991. Stefan Ersson Stefan Ersson Director Departementsråd International Tax Department Enheten för internationella skatte-

frågor -

Ministry of Finance Finansdepartementet Kingdom of Sweden Konungariket Sverige

2Förslag till

Lag om ändring i lagen (1982: 707) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Republiken

Korea

Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (1982:707) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Republiken Korea .

dels att 4 § skall upphöra att gälla, dels att 1 och 3 §§ skall ha följande lydelse, |

dels att bilagan till lagen skall benämnas bilaga I samt att till lagen skall fogas en ny bilaga, bilaga 2, av följande lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

18§

Det avtal för att undvika dubbel- Det avtal för att undvika dubbelbeskattning och förhindra skatte- beskattning och förhindra skatteflykt beträffande inkomstskatter flykt beträffande inkomstskatter som Sverige och Republiken Korea som Sverige och Republiken Korea undertecknade den 27 maj 1981 undertecknade den 27 maj 1981 skall tillsammans med det proto- och det protokoll som är fogat till koll som är fogat till avtalet gälla avtalet, skall tillsammans med den för Sveriges del. Avtalets och proto- överenskommelse om tillämpningkollets innehåll framgår av bilaga en av avtalet som ingåtts genom till denna lag. brev den 15 maj respektive den 7

juni 1991 gälla som lag här i landet.

Avtalet och protokollet är intagna

som bilaga 1 till denna lag och

överenskommelsen som bilaga 2.

3§

Om en person anser att det vidta- Om en person som är bosatt i gits någon åtgärd som för honom Sverige förvärvar inkomst som: en har medfört eller kommer att med- ligt artikel 19 punkt I a eller punkt föra en beskattning som strider mot 2a skall beskatias endast i Korea bestämmelserna i avtalet, kan han skall sådan inkomst inte tas med vid ansöka om rättelse enligt artikel 24 taxeringen i Sverige. punkt I i avtalet. Sådan ansökan skall göras hos regeringen och bör ges in inom den tid som anges i nämnda bestämmelse.

Denna lag träder i kraft den I januari 1992.

— Bilaga2

(Översättning)

In pursuance of paragraph4 of I enlighet med artikel 22 punkt 4 i Article22 of the Convention be- avtalet mellan Republiken Korea tween the Republic of Korea and och Konungariket Sverige för att the Kingdom of Sweden for the undvika dubbelbeskattning och för- Avoidance of Double FTaxation and hindra skatteflykt beträffande inthe Prevention of Fiscal Evasion komstskatter, som undertecknades with Respect to Taxes on Income, i Seoul den 27 maj 1981, har jag signed in Seoul on the 27th day of äran föreslå att May, 1981, I have the honour to propose that: —

(a) the provisions of paragraph 4 a) bestämmelserna 1 artikel22 of Article 22 concerning the rate of punkt 4 beträffande de belopp med Swedish tax credit to be allowed for vilka avräkning skall medges från

dividends, interest and royalty de- svensk skatt på utdelning, ränta och

rived from Korea shall apply for a royalty som uppburits från Korea further period of five years follow- skall tillämpas under en ytterligare ing the expiry of the period of va- tidrymd av fem år efter utgången av

lidity on 31st December 1990 as giltighetsperioden den 31 december

provided in the above mentioned 1990 som anges i den ovan nämnda paragraph 4. However, with respect punkten 4. Dock skall, såvitt avser to dividends paid after 31st De- utdelning som delas ut efter den 31

cember 1991, the ”tax on the in- december 1991, ”skatt på inkoms-

come paid in Korea” shall be ten som erlagts i Korea” anses deemed to be equal to 10 per cent of. uppgå till tio procent av bruttobethe gross amount of the dividends loppet beträffande sådan utdelning referred to in sub-paragraph a) of som avses i artikel 10 punkt 2a); paragraph 2 of Article 10; and och

(b) the competent authorities b) de behöriga myndigheterna shall consult each other in order to . skall överlägga med varandra i syfte determine whether the periods in att bestämma om de under punkt a sub-paragraph (a) above shall be ovan angivna tidrymderna skall utfurther extended. . | sträckas ytterligare.

In the event of these proposals Om dessa förslag kan godtas av being acceptable to you, this letter Ér, utgör detta brev samt Ert brev, together with your letter accepting varigenom förslagen godtas, en. | the proposals shall constitute an överenskommelse enligt artikel22 agreement between the competent punkt 4 mellan Konungariket Sve-

authorities of the Government of riges regerings och Republiken Ko-

the Kingdom of Sweden and the reas regerings behöriga myndig- Government of the Republic of Ko- heter. rea for the purpose of paragraph 4 of Article 22.

HF avail myself of this opportunity, Jag har etc. Sir, to renew to you the assurance of my highest consideration.

Dated at Seoul this 15th day of Undertecknat i Seoul den 15 maj May 1991. 1991. JEUNG HYUN YOON JEUNG HYUN YOON Director-General Director-General Office of Tax Affairs Office of Tax Affairs 42

I have the honour to acknow- Jag har äran erkänna mottaganledge receipt of your letter of the det av Ert brev daterat den 15 maj i5th day of May, 1991 which reads 1991, vilket har följande lydelse: as follows: —

”In pursuance of — — — para- ”Tenlighet med — — — behöriga graph 4 of Article 22.” myndigheter.” |

I have the honour to inform you Jag har äran meddela Er, att jag that the foregoing proposals are ac- godtar ovanstående förslag och. att . ceptable to me and that your letter Ert brev daterat den 15 maj 1991 of the I5th day of May, 1991 and och förevarande brev tillsammans this letter, shall together constitute utgör en överenskommelse enligt an agreement between the compe- artikel 22 punkt 4 mellan Republitent authorities of the Government ken Koreas regerings och Konungaof the Republic of Korea and the riket Sveriges regerings behöriga Government of the Kingdom ' of myndigheter. . Sweden for the purpose of paragraph 4 of Article 22.

I avail myself of this opportunity, Jag har etc. Sir, to renew to you the assurance of my highest consideration.

Dated at Stockholm this 7th day .of Undertecknat i Stockholm den 7 June, 1991. juni 1991. Stefan Ersson Stefan Ersson Director Departementsråd International Tax Department Enheten för internationella skatte-

frågor | Ministry of Finance Finansdepartementet

Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 24 oktober 1991

Närvarande: statsministern Bildt, ordförande, och statsråden B. Westerberg, Friggebo, Johansson, Laurén, Hörnlund, Olsson, Svensson, af Ugglas, Dinkelspiet, Thurdin, Hellsvik, Wibble, Björck, Davidson, Könberg, Odell, Lundgren, Unckel, P. Westerberg, Ask

Föredragande: statsrådet Lundgren

Proposition om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Singapore och mellan Sverige och . Republiken Korea

I Inledning

Svenska dubbelbeskattningsavtal med utvecklingsländer innehåller ofta regler om s.k. matching credit. Dessa regler innebär att ett i Sverige

hemmahörande skattesubjekt som förvärvar inkomst från ett sådant land

kan erhålla avräkning från svensk skatt på inkomsten med ett belopp som överstiger den faktiskt erlagda utländska skatten eller kan skattefritt ta emot utdelning från ett dotterbolag i det andra landet trots att de normala villkoren för skattefrihet inte är uppfyllda. De lättnader som medges vid den svenska beskattningen motsvaras av lättnader som medgivits i den stat där inkomsten förvärvats. Lättnaderna i utvecklingslandet har som syfte att öka investeringarna och därigenom bidra till landets ekonomiska utveckling. Genom att Sverige medger motsvarande lättnader tillses att förmånerna tillfaller de investerande företagen och inte endast motsvaras av höjd svensk skatt. I vissa fall kan i samma syfte i ett dubbelbeskattningsavtal medges hel eller partiell skattefrihet för vissa typer av inkomster, t.ex. mottagen royalty.

Regler i dubbelbeskattningsavtal om matching credit tillämpas regelmässigt under vissa i avtalet närmare angivna tidsperioder. Möjlighet finns för de avtalsslutande staterna att genom s. k. ömsesidig överenskommelse förlänga tillämpligheten av sådana bestämmelser. Dylika förlängningar har hittills regelmässigt kommit till stånd genom förhandlingar efter att framställan härom gjorts av annan avtalsslutande stat. Sådana förlängningar har, efter att de behöriga myndigheterna i Sverige och i den andra avtalsslutande staten i enlighet med bestämmelserna i dubbelbeskattningsavtal kommit överens om en sådan förlängning, hittills införlivats i svensk rätt genom förordning. Med anledning av vad riksdagen som sin mening givit regeringen till känna i rskr. 1988/89:159, att riksdagen alltid bör föreläggas förslag om förlängningar av avtalsbestämmelser i dubbelbeskattningsavtal, framläggs bifogade överenskommelser för riksdagens prövning. 44

2Dubbelbeskattningsavtalet med Singapore

2.1Allmänt

Den 17 juni 1968 undertecknades avtalet mellan Sverige och Singapore för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande skatter på inkomst och förmögenhet. Avtalet godkändes av riksdagen (prop. 1968: 148, BeU 69, rskr 374, SFS 1969: 190 ändrad genom SFS 1983: 1012) och tillämpades retroaktivt på inkomster som förvärvades fr.o.m. den 1 januari 1966. Reglerna om s.k. matching credit var tidsbegränsade till att gälla under de första tio åren under vilka avtalet tillämpades. Överenskommelser om förlängningar av tillämpligheten av dessa regler med ytterligare vardera fem år har därefter träffats vid tre tillfällen (sammanlagt 15 år), den 5 november 1976 (SFS 1977:91), den 10 november 1981 (SFS 1981: 1343) och den 4 mars 1985 (SFS 1985: 789). Tillämpligheten av den senaste förlängningen löpte ut den 31 december 1990.

Genom skriftväxling som pågått under vintern och våren i år har villkoren för en fortsatt förlängning av matching credit-bestämmelserna diskuterats. Genom den avslutande skriftväxlingen den 7 juni och den 28 juni 1991 har enighet nåtts om de exakta villkoren för den fortsatta förlängningen. |

När dubbelbeskattningsavtalet ursprungligen undertecknades den 17 juni 1968 var det ingen tvekan om att Sverige skulle bevilja Singapore de förmåner som regler om matching credit innebär. Singapore var då en tämligen ny statsbildning och i behov av stimulanser för att utveckla sin ekonomi. Det fanns också en stark önskan att de ekonomiska förbindelserna mellan Sverige och Singapore skulle stärkas. Singapore är i dag högt utvecklat i ekonomiskt hänseende med en hög bruttonationalprodukt per capita. Fråga har därför uppkommit om det är motiverat att över huvud

taget förlänga reglerna om, matching credit. På grund av önskemålet "att /

framdeles ytterligare stärka de ekonomiska förbindelserna med Singapore | och det faktum att svenska investerare i stor utsträckning inrättat sina investeringar mot bakgrund av de regler som gällt sedan 1968 har Singapore under förhandlingarna erbjudits fortsatt tillämpning av reglerna om matching credit till utgången av år 2000. Vissa begränsningar i tillämpligheten har emellertid gjorts, se nedan. Slutligen kan påpekas att de flesta staterna inom Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling' (OECD) tillämpar regler om matching credit gentemot Singapore.

2.2Den föreslagna lagen om dubbelbeskattningsavtal

mellan Sverige och Singapore

Dubbelbeskattningsavtal införlivas numera i svensk rätt genom lag. Avtalet med Singapore har dock inkorporerats genom kungörelsen (1969: 190) om tillämpning av avtal den 17 juni 1968 mellan Sverige och Singapore för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av-skatteflykt beträffande skatter på inkomst och förmögenhet. Den föreslagna lagen avses ersätta denna kungörelse och dessutom förordningen (1975:853) om kupongskatt för person med hemvist i Singapore, m. m.

Lagförslaget består dels av en huvudtext i tre paragrafer, dels av en bilaga I som innehåller avtalstexten och en bilaga 2 som innehåller tilllämpningsöverenskommelsen. Här redovisas paragrafernas innehåll medan överenskommelsens innehåll presenteras i nästa avsnitt.

I förslaget till lag föreskrivs att avtalet i den lydelse detta erhållit genom 1983 års protokoll tillsammans med överenskommelsen skall gälla som lag här i landet (18). Vidare regleras där frågan om avtalets tillämplighet i förhållande till annan skattelag (2§). I 3 § föreskrivs att i fall då en här bosatt person uppbär inkomst som enligt avtalet skall undantas från svensk skatt eller beskattas endast i Singapore skall inkomsten inte tas med vid taxeringen i Sverige. Angående frågan om eventuell progressionsuppräkning, se avsnitt 4 nedan.

Kungörelsen och förordningen som föreslås upphävda innehåller ” ”anvisningar” för avtalets tillämpning. Dessa utgör närmast förklarande upplysningar av ett slag som numera inte ges författningsform.

2.3Överenskommelsens innehåll

Enligt artikel XIX $ 3 i dubbelbeskattningsavtalet tillämpar Sverige avräkning av skatt (credit of tax) som huvudmetod för undvikande av dubbelbeskattning. Avräkning medges enligt huvudregeln med belopp

motsvarande den i Singapore erlagda skatten. I $4 i samma artikel före-

skrivs att utdelning från bolag med hemvist i Singapore till bolag med hemvist i Sverige under vissa omständigheter skall vara undantagen från svensk skatt. Som villkor uppställs bl.a. att vinsten av vilken utdelningen betalas skall ha underkastats den normala singaporeanska inkomstskatten för bolag eller därmed jämförlig inkomstskatt eller, om utdelningen härrör från tredje stat, att den direkt hade kunnat delas ut skattefritt från bolaget i den tredje staten till bolaget med hemvist i i Sverige. Dessa villkor & Överens- N na stämmer med de villkor som Sverige regelmässigt tar in'i dubbelbeskatt-' ningsavtal.

I artikel XIX 85 i dubbelbeskattningsavtalet föreskrivs beträffande utdelning och ränta att Sverige, utan hinder av bestämmelserna i i $3, skall | medge avräkning med 1596 av mottagen nettoutdelning (1590 av bruttout: delningen i vissa särskilt angivna fall) och med 15 96 av bruttobeloppet av' mottagen ränta. Beträffande dessa bestämmelser föreslås i punkt a) i överenskommelsen en förlängning på tio år från den 1 januari. 1991.

Såvitt avser utdelning som berättigar till avräkning med 1096 av den skattepliktiga utdelningens bruttobelopp enligt den nya lydelsen av I $ tredje stycket lagen (1986:468) om avräkning av utländsk skatt (avräk- 0 cc: ningslagen, prop. 1990/91:107, SkU34, rskr. 312, SFS 1991: 589) gäller. : + re 7 emellertid en särskild reglering i sista meningen av punkt a) i överenskommelsen. Avräkningen med stöd av dubbelbeskattningsavtalet är i dessa fall begränsad till 590 av den mottagna utdelningens nettobelopp. I annat fall ' hade den garanterade avräkningen kunnat bli så hög som 25960 av utdelningens bruttobelopp om garantiavräkning hade kunnat erhållas, med stöd | av båda regelsystemen. Eftersom de nya bestämmelserna i I $ tredje stycket avräkningslagen är tillämpliga på utdelning som blir tillgänglig för 46

lyftning först efter utgången av år 1991 gäller den särskilda regleringen i punkt a) i överenskommelsen först från detta datum. Under innevarande år medges därför avräkning med 15 960 av en skattepliktig utdelnings nettobelopp (i vissa fall bruttobelopp).

I artikel XIX $6 i dubbelbeskattningsavtalet föreskrivs beträffande royalty att 5090 av mottagen royalty skall vara undantagen från svensk skatt. Beträffande denna bestämmelse föreslås i punkt b) i överenskommelsen att den utan inskränkningar skall fortsätta att tillämpas under ytterligare en tioårsperiod från den 1 januari 1991.

I artikel XIX $$ 7 och 8 i dubbelbeskattningsavtalet föreskrivs att vid tillämpningen av 8 3 resp. $ 4 skall uttrycken ”singaporeansk skatt” resp. ”den normala singaporeanska inkomstskatten för bolag eller en därmed jämförlig inkomstskatt” anses innefatta singaporeansk inkomstskatt som skulle ha erlagts, om inte befrielse från eller nedsättning av skatt hade medgivits enligt särskilda bestämmelser i singaporeansk lagstiftning avsedda att främja ekonomisk utveckling (s.k. tax incentives). Dessa regler har hittills tillämpats utan några begränsningar eller särskilda villkor. Genom singaporeansk lagstiftning som tillkommit efter den senaste förlängningen har skattelättnaderna utsträckts till att gälla också verksamhet som inte bedrivs i Singapore men som övervakas eller samordnas därifrån (s.k. offshore-verksamhet). Detta har möjliggjort för mycket lågt beskattade vinster, som egentligen intjänats i tredje stat, att skattefritt kunnat slussas hem till Sverige via Singapore.

Då syftet med matching credit-bestämmelserna är att främja svenska investeringar som syftar till att skapa arbetstillfällen och expansion av ekonomiska aktiviteter som bedrivs i Singapore, har från svensk sida inte accepterats en ovillkorlig förlängning av dessa bestämmelsers tillämpning. Efter förhandlingar mellan de behöriga myndigheterna har överenskommits att de typer av aktiviteter som uppräknas i'punkt d) i överenskommelsen skall honoreras vid:tillämpningen. av:artikel XIX $$ :7 och 8: När det gäller annan typ av verksamhet medges avräkning endast -med ett belopp motsvarande den faktiskt erlagda utländska: skatten resp. medges: . skattefrihet för mottagen utdelning endast om villkoren enligt huvudregeln ' i $ 4 är uppfyllda. |

Uppräkningen i punkt. d) i överenskommelsen a syftar endast till = att identifiera de olika bestämmelser i singaporeansk lagstiftning som skall : honoreras vid tillämpningen av artikel XIX $$ 7 och 8. Uppräkningen syftar självfallet inte till att i detalj beskriva de singaporeanska reglerna. :

Förlängningen av tillämpningen av bestämmelserna i artikel XIX:8§8.7 och 8 i dubbelbeskattningsavtalet gäller fr..o. m. den 1 januari 1992 t. o..m: den 31 december år 2000. Under innevarande år har överenskommits att hittills gällande regler skall tillämpas [punkt c)]:. i

I punkt e) i överenskommelsen har slutligen föreskrivits att de behöriga: myndigheterna vid utgången av den aktuella förlängningen skall överlägga. . i syfte att bestämma om eventuell ytterligare förlängning. .

HM

3Dubbelbeskattningsavtalet med Republiken Korea

3.1Allmänt

Den 27 maj 1981 undertecknades avtalet mellan Sverige och Republiken Korea för att undvika dubbelbeskattning och förhindra skatteflykt beträffande inkomstskatter. Avtalet godkändes av riksdagen (prop. 1981/82: 107, SkU 49, rskr 285, SFS 1982: 707) och tillämpades retroaktivt på inkomster som förvärvades fr. o. m. den I januari 1981 (SFS 1982: 984). Reglerna om s.k. matching credit var tidsbegränsade att gälla under de första tio åren under vilka avtalet tillämpades. Tillämpligheten löpte därför ut den 31 december 1990.

Genom skriftväxling som inleddes i december 1990 och som avslutades i juni i år har villkoren för en förlängning av matching credit-bestämmelserna diskuterats. Genom den avslutande skriftväxlingen den 15 maj och den 7 juni 1991 har enighet nåtts om de exakta villkoren för förlängningen.

Någon tvekan om att Sverige skulle bevilja Republiken Korea fortsatta förmåner i form av regler om matching credit har inte förelegat. I stället har diskussionen rört den tid som förlängningen skall omfatta och den ändring av villkoren för avräkning av skatt på utdelning som betingats av den nya lydelsen av 1 § tredje stycket avräknirgslagen som i vissa fall ger mottagande bolag rätt till avräkning med 1096 av den skattepliktiga utdelningens bruttobelopp.

3.2Den föreslagna lagen om dubbelbeskattningsavtal

mellan Sverige och Republiken Korea

Lagförslaget består dels av en huvudtext med förslag till lag om ändring i . lagen (1982: 707) om dubbelbeskattningsavtal- mellan Sverige och Republi- : ken Korea, dels av en bilaga bestående av tillämpningsöverenskommelsen avsedd att fogas som bilaga 2 till lagen om dubbelbeskattningsavtal.

I förslaget till lag föreskrivs att avtalet och det protokoll som är fogat till avtalet tillsammans med överenskommelsen skall gälla som lag här i landet (18). Den nuvarande 3 § som föreslås få ändrad lydelse innehåller sådana - ”anvisningar” för avtalets tillämpning som numera inte tas in i förfättning. I 3 § föreskrivs i stället att i fall då en här bosatt person uppbär. inkomst som enligt avtalet skall beskattas endast i Korea, skall inkomsten inte tas med vid taxeringen i Sverige. Nuvarande 4 § föreslås upphävd såsom obehövlig då denna uppgiftsskyldighet till ledning för taxering numera regleras i 2kap. 4 § andra stycket och 8 § andra stycket lagen (1990: 325) om självdeklaration och kontrolluppgifter.

Även bilagorna 1 och 2 i förordningen: (1982:984) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Republiken Korea innehåller bestämmelser vilka numera inte tas in i författning. Dessutom innehåller bilaga I en bestämmelse om progressionsuppräkning. Regeringen har för avsikt att när den föreslagna lagen utfärdas upphäva bestämmelserna i bilagorna. Angående frågan om progressionsuppräkning, se avsnitt 4 nedan. 48

3.3Överenskommelsens innehåll

Enligt artikel 22 punkt 2 tillämpar Sverige avräkning av skatt (credit of tax) som huvudmetod för undvikande av dubbelbeskattning. Avräkning medges enligt huvudregeln med belopp motsvarande den i Republiken Korea erlagda skatten. I punkt 4 samma artikel föreskrivs beträffande utdelning, ränta och royalty att den i Korea erlagda skatten vid avräkningen skall anses uppgå till 2090 av inkomstens bruttobelopp. I punkt a) i överenskommelsen anges att dessa bestämmelser skall tillämpas i ytterligare fem år från den I januari 1991. |

Såvitt avser utdelning som berättigar till avräkning med 1090 av den skattepliktiga utdelningens bruttobelopp enligt den nya lydelsen av 18. tredje stycket avräkningslagen gäller emellertid en särskild reglering i sista. meningen av punkt a) i överenskommelsen. Avräkningen med stöd av, dubbelbeskattningsavtalet är i dessa fall begränsad till 1096 av utdelningens bruttobelopp beträffande utdelning som avses i artikel 10 punkt 2a) i avtalet, dvs. utdelning mellan bolag beträffande vilken gäller att källstatens skatt på utdelningen inte får överstiga 1090 av utdelningens bruttobelopp. I annat fall hade den garanterade avräkningen kunnat bli så hög som 3090 av utdelningens bruttobelopp om garantiavräkning kunnat erhållas med stöd av båda regelsystemen.

I punkt b) i överenskommelsen har slutligen föreskrivits att de behöriga myndigheterna vid utgången av den aktuella förlängningen skall överlägga i syfte att bestämma om eventuell ytterligare förlängning.

4Progressionsuppräkning

I fråga om inkomst som skall undantas från svensk skatt eller beskattas endast i Singapore resp. i Korea har Sverige enligt en progressionsregel i resp. avtal rätt att höja skatteuttaget på denna persons övriga inkomster. Sverige har tidigare i förhållande till de nordiska länderna avstått från att utnyttja den möjlighet till progressionsuppräkning som ges i dubbelbeskattningsavtalet mellan de nordiska länderna. Skälen härtill var bl. a. den minskade arbetsbördan för skattemyndigheterna och den förenkling av regelsystemet som ett slopande av progressionsuppräkningen innebär. Dessa skäl motiverar även ett slopande av progressionsuppräkningen i förhållande till Singapore och Korea. En ytterligare synpunkt är att det i avtalen med dessa länder är ett fåtal inkomster som Sverige tillämpar exempt-metoden på. Detta innebär att det bortfall av skatt som blir följden av en slopad progressionsuppräkning torde vara helt försumbar ur statsfi- . nansiell synpunkt.

5Lagrådets hörande

Dubbelbeskattningsavtalens beskattningsregler tillämpas endast i den mån de medför inskränkning av den skattskyldighet i Sverige som annars skulle föreligga. Jag anser att lagrådets hörande skulle sakna betydelse.

6Hemställan

Jag hemställer att regeringen föreslår riksdagen att

I. godkänna överenskommelserna mellan Sverige och Singapore

och mellan Sverige och Republiken Korea om förlängd tillämpning

av vissa tidsbegränsade bestämmelser i dubbelbeskattningsavtalen

med resp. stat samt att anta förslagen till

, lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Singapore,

3. lag om ändring i lagen (1982: 707) om dubbélbeskattningsavtal

mellan Sverige och Republiken Korea.

7 Beslut

Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar att genom proposition föreslå riksdagen att anta de förslag som föredraganden lagt fram.

Norstedts Tryckeri AB, Stockholm 1991 50