lagen.nu
Prop. 1992/93:177

om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Estland

Typ
Proposition
Datum
1992-12-31
Källa
data.riksdagen.se

Regeringens proposition

då

js fras)

1992/93:177

ey

om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Estiand

Regeringen föreslår riksdagen att anta de förslag som har tagits upp i bifogade utdrag ur regeringsprotokollet den 6 maj 1993. På regeringens vägnar

Carl Bildt

Bo Lundgren

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås att riksdagen godkänner ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Estland och antar en lag om detta dubbelbeskattningsavtal. Avtalet avses bli tillämpligt i Sverige på inkomst som förvärvas efter utgången av det år då avtalet träder i kraft. Avtalet avses — såvitt gäller förhållandet mellan Sverige och Estland -— ersätta ett avtal från 1981 mellan Sverige och Sovjetunionen.

1 Riksdagen 1992193. I saml. Nr 177

Lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Estland

Härigenom föreskrivs följande.

1§ Det avtal för att undvika dubbelbeskattning och förhindra skatteflykt beträffande skatter på inkomst och på förmögenhet som Sverige och Estland undertecknade den 5 april 1993, skall tillsammans med det protokoll som är fogat till avtalet och som utgör en del av detta, gälla som lag här i landet.

Avtalets innehåll framgår av bilaga till denna lag. 28 Avtalets beskattningsregler skall tillämpas endast i den mån dessa medför inskränkning av den skattskyldighet i Sverige som annars skulle föreligga. 3§ Om en person som är bosatt i Sverige förvärvar inkomst som enligt bestämmelserna i avtalet beskattas endast i Estland, skall sådan inkomst inte tas med vid taxeringen i Sverige. 48 Den angivna begränsningen i artikel 23 punkt 1 d andra meningen beträffande inkomster erhållna från tredje stat skall inte gälla. 58 Följande författningar skall inte längre tillämpas såvitt avser förhållandet mellan Sverige och Estland, nämligen

— lagen (1982:708) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Sovjetunionen,

— kungörelsen (1971:130) om tillämpning av protokoll mellan Sverige och Sovjetunionen angående ömsesidig skattebefrielse för luftfartsföretag och deras anställda,

— kungörelsen (1973:563) om tillämpning av protokoll mellan Sverige och Sovjetunionen angående ömsesidig skattebefrielse för sjöfartsföretag.

Denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer.

Bilaga (Översättning)

CONVENTION BETWEEN THE AVTAL MELLAN KONUNGARIKET KINGDOM OF SWEDEN AND THE SVERIGE OCH REPUBLIKEN ESTLAND

REPUBLIC OF ESTONIA FOR THE FÖR ATT UNDVIKA AVOIDANCE OF DOUBLE TAXATION AND DUBBELBESKATTNING OCH THE PREVENTION OF FISCAL EVASION FÖRHINDRA SKATTEFLYKT WITH RESPECT TO TAXES ON INCOME BETRÄFFANDE SKATTER PÅ INKOMST

AND ON CAPITAL OCH PÅ FÖRMÖGENHET

The Government of the Kingdom of Sweden Konungariket Sveriges regering och Republiand the Government of the Republic of Esto- ken Estlands regering, som önskar ingå ett avnia, desiring to conclude a Convention for the tal för att undvika dubbelbeskattning och föravoidance of double taxation and the preven- hindra skatteflykt beträffande skatter på intion of fiscal evasion with respect to taxes on komst och på förmögenhet, har kommit överincome and on capital, have agreed as follows: ens om följande:

Article 1 Artikel 1 Personal scope Personer på vilka avtalet tillämpas This Convention shall apply to persons who Detta avtal tillämpas på personer som har are residents of one or both of the Contracting hemvist i en avtalsslutande stat eller i båda av- States. talsslutande staterna.

Article 2 Artikel 2 Taxes covered Skatter som omfattas av avtalet 1. The existing taxes to which the Convention 1. De för närvarande utgående skatter på shall apply are: vilka detta avtal tillämpas är:

a) in Sweden: a) iSverige:

(i) the State income tax (den statliga 1) — den statliga inkomstskatten, sjö-

inkomstskatten), including the mansskatten och kupongskatten

sailors” tax (sjömansskatten) and däri inbegripna,

the coupon tax (kupongskatten):

(ii) the real estate tax (den statliga 2) — den statliga fastighetsskatten,

fastighetsskatten);

(iii) the special income tax for non- 3) — den särskilda inkomstskatten för

residents (den särskilda inkomst- utomlands bosatta,

skatten för utomlands bosatta);

(iv) the special income tax for non- 4) — den särskilda inkomstskatten för

resident artistes and athletes utomlands bosatta artister m.fl. ,

(den särskilda inkomstskatten och för utomlands bosatta artister m.fl.); and

(v) the communal income tax (den 5) den kommunala inkomstskatten

kommunala inkomstskatten);

(hereinafter referred to as ”Swedish (i det följande benämnda ”svensk

tax”); skatt”); -

b) in Estonia: b) i Estland:

(i) the personal income tax (äksiki- 1) inkomstskatten för fysiska perso-

siku tulumaks); ner, . (ii) the corporate income tax (ette- 2) bolagsskatten, och votte tulumaks); and (iii) the licence tax (tegevusloa 3) licensskatten maks);

(hereinafter referred to as ”Estonian (i det följande benämnda ”estnisk

tax”). skatt”).

2. Where a new tax on income or on capital is 2. Avtalet tillämpas även beträffande nya introduced in a Contracting State after the skatter på inkomst och på förmögenhet, som date of signature of the Convention, the Con- efter undertecknandet av detta avtal införs i en vention shall apply also to such tax. The com- avtalsslutande stat. De behöriga myndighepetent authorities of the Contracting States terna i de avtalsslutande staterna skall genom shall by mutual agreement determine whether ömsesidig överenskommelse besluta huruvida a tax which is introduced in either Contracting en skatt som införs i någon av de avtalsslu- State is one to which the Convenrion shall ap- tande staterna är en sådan skatt som avtalet ply according to the preceding sentence. skall tillämpas på i enlighet med vad som anges

i föregående mening. 3. The Convention shall apply also to any 3. Avtalet tillämpas även på skatter av samma taxes, being identical with or substantially si- eller i huvudsak likartat slag, som efter undermilar to those mentioned or referred to in pa- tecknandet av detta avtal påförs vid sidan av ragraphs I and 2, which are imposed after the eller i stället för de skatter som anges i punkdate of signature of the Convention in addition terna 1 och 2. De behöriga myndigheterna i de to, or in place of, the taxes to which the Con- avtalsslutande ' staterna skall meddela varvention applies by virtue of those paragraphs. andra de väsentliga ändringar som vidtagits i The competent authorities of the Contracting respektive skattelagstiftning. States shall notify each other of any significant changes which have been made in their respective taxation laws.

Article 3 Artikel 3 General definitions Allmänna definitioner 1. For the purposes of this Convention, unless 1. Om inte sammanhanget föranleder annat, the context otherwise requires: har vid tillämpningen av detta avtal följande

uttryck nedan angiven betydelse: the term ”Sweden” means the King- ”Sverige” åsyftar Konungariket Sve-

a) a)

dom of Sweden and, when used in a rige och innefattar, när uttrycket angeographical sense, includes the na- vänds i geografisk betydelse, Sveriges tional territory, the territorial sea of territorium, Sveriges territorialvatten Sweden as well as other maritime och andra havsområden över vilka areas over which Sweden in accor- Sverige, i överensstämmelse med dance with international law exercises folkrättens regler, utövar suveräna sovereign rights or jurisdiction; rättigheter eller jurisdiktion; b) the term ”Estonia” means the Repub- ”Estland” åsyftar Republiken Estland

b)

lic of Estonia and, when used in the och innefattar, när uttrycket används i geographic sense, means the territory geografisk betydelse, Estlands territoof Estonia and any other area adja- rium och varje annat angränsande cent to the territorial waters of Esto- område till Estlands territorialvatten nia within which under the laws of över vilket Estland, i överensstäm- Estonia and in accordance with inter- melse med estnisk Iag och folkrättens national law, the rights of Estonia may regler, äger utöva sina rättigheter bebe exercised with respect to the sea träffande havsbotten, dennas underbed and its sub-soil and their natural lag och naturtillgångar; resources; the term ”person” includes an indivi- c) ”person” inbegriper fysisk person, bodual, a company and any other body lag och annan personsammanslutning; of persons; the term ”company” means any body d) ”bolag” åsyftar juridisk person eller

d)

corporate or any entity which is trea- annan som vid beskattningen behandted as a body corporate for tax purpo- las såsom juridisk person; Ses; e) the terms "enterprise of a Contracting ”företag i en avtalsslutande stat” och State” and ”enterprise of the other "företag i den andra avtalsslutande Contracting State” mean respectively staten” åsyftar företag som bedrivs av an enterprise carried on by a resident person med hemvist i en avtalssluof a Contracting State and an enter- tande stat respektive företag som beprise carried on by a resident of the drivs av person med hemvist i den other Contracting State; andra avtalsslutande staten; the term ”national” means: ”medborgare” åsyftar:

f)

(1) any individual possessing the na- 1) fysisk person som har medbor-

tionality of a Contracting State; garskap i en avtalsslutande stat,

(ii) any legal person, partnership or 2) juridisk person, handelsbolag

association deriving, its status as och annan sammanslutning som

such from the laws in force in a bildats enligt den lagstiftning

Contracting State; som gäller i en avtalsslutande

stat;

g) the term ”international traffic” means g) ”internationell trafik” åsyftar trans-

any transport by a ship or aircraft ope- port med skepp eller luftfartyg som

rated by an enterprise of a Contrac- används av företag i en avtalsslutande

ting State, except when the ship or stat utom då skeppet eller luftfartyget

aircraft is operated solely between används uteslutande mellan platser i

places in the other Contracting State; den andra avtalsslutande staten; h) the term ”competent authority” h) ”behörig myndighet” åsyftar: means:

(G) in Sweden, the Minister of Fi- 1) i Sverige, finansministern, den-

nance, his authorised representa- nes befullmäktigade ombud eller

tive or the authority which is des- den myndighet åt vilken uppdras

ignated as a competent authority att vara behörig myndighet vid

for the purposes of this Conven- tillämpningen av detta avtal, tion;

(ii) in Estonia, the Minister of Fi- 2) i Estland, finansministern eller

nance or his authorised represen- dennes befullmäktigade ombud. tative.

2. As regards the application of the Conven- 2. Då en avtalsslutande stat tillämpar avtalet tion by a Contracting State any term not defi- anses, såvida inte sammanhanget föranleder ned therein shall, unless the context otherwise annat, varje uttryck som inte definierats i avta- "requires, have the meaning which'it has under let ha den betydelse som uttrycket har enligt the law of that State concerning the taxes to den statens lagstiftning i fråga om sådana skatwhich the Convention applies. ter på vilka avtalet tillämpas.

Article 4 Artikel 4 Residence Hemvist 1. For the purposes of this Convention, the 1. Vid tillämpningen av detta avtal åsyftar utterm ”resident of a Contracting State” means trycket ”person med hemvist i en avtalssluany person who, under the laws of that State, tande stat” person som enligt lagstiftningen i is liable to tax therein by reason of his domi- denna stat är skattskyldig där på grund av docile, residence, place of management, place of micil, bosättning, plats för företagsledning, incorporation or any other criterion of a simi- plats för bolags bildande eller annan liknande lar nature. The term also includes a Contrac- omständighet. Uttrycket inbegriper också stating State itself, a political subdivision, a local ten själv, politisk underavdelning, lokal myn-

authority and a statutory body thereof. The dighet och offentligrättsligt organ. Uttrycket term does not include any person who is liable inbegriper inte person som är skattskyldig i to tax in that State in respect only of income denna stat endast för inkomst från källa i from sources in that State or capital situated denna stat eller för förmögenhet belägen där. therein. 2. Where by reason of the provisions of para- 2. Då på grund av bestämmelserna i punkt 1 graph 1 an individual is a resident of both fysisk person har hemvist i båda avtalsslutande Contracting States, then his status shall be de- staterna, bestäms hans hemvist på följande termined as follows: sätt:

a) he shall be deemed to be a resident of a) han anses ha hemvist i den stat där han

the State in which he has a permanent har en bostad som stadigvarande står

home available to him; if he has a per- till hans förfogande. Om han har en

manent home available to him in both sådan bostad i båda staterna, anses

States, he shall be deemed to be a resi- han ha hemvist i den stat med vilken

dent of the State with which his perso- hans personliga och ekonomiska för-

nal and economic relations are closer bindelser är starkast (centrum för lev-

(centre of vital interests); nadsintressena);

b) if the State in which he has his centre b) om det inte kan avgöras i vilken stat

of vital interests cannot be determi- han har centrum för sina levnadsin-

ned, or if he has not a permanent tressen eller om han inte i någondera

home available to him in either State, staten har en bostad som stadigva-

he shall be deemed to be a resident of rande står till hans förfogande, anses

the State in which he has an habitual han ha hemvist i den stat där han sta-

abode; digvarande vistas;

c) if he has an habitual abode in both c) om han stadigvarande vistas i båda

States or in neither of them, he shall staterna celler om han inte vistas sta-

be deemed to be a resident of the digvarande i någon av dem, anses han

State of which he is a national; ha hemvist i den stat där han är med-

borgare;

d) if he is a national of both States or of d) om han är medborgare i båda staterna

neither of them, the competent autho- eller om han inte är medborgare I nå-

rities of the Contracting States shail gon av dem, skall de behöriga myndig-

settle the question by mutual agree- heterna i de avtalsslutande staterna

ment. avgöra frågan genom ömsesidig över-

enskommelse.

3. Where by reason of the-provisions of para- 3. Då på grund av bestämmelserna i punkt I graph 1 a person other than an individual is a annan person än fysisk person har hemvist i resident of both Contracting States, the com- båda avtalsslutande staterna, skall de behöriga petent authorities of the Contracting States myndigheterna söka avgöra frågan genom ömshall endeavour to settle the question by mu- sesidig överenskommelse och bestämma avta-

tual agreement and determine the mode of ap- lets tillämplighet på sådan person. I avsaknad plication of the Convention to such person. In av överenskommelse mellan de behöriga mynthe absence of such agreement, för the purpo- digheterna skall sådan person, vid tillämpning ses of the Convention, the person shall in each av avtalet, inte av någon av de avtalsslutande Contracting State be deemed not to be a resi- staterna anses ha hemvist i den andra avtalsdent of the other Contracting State. slutande staten.

Article 5 Artikel 5 Permanent establishment Fast driftställe 1. For the purposes of this Convention, the 1. Vid tillämpningen av detta avtal åsyftar utterm ”permanent establishment” means a trycket ”fast driftställe” en stadigvarande plats fixed place of business through which the busi- för affärsverksamhet, från vilken ett företags ness of an enterprise is wholly or partly carried verksamhet helt eller delvis bedrivs. on. 2. The term ”permanent establishment” in- 2. Uttrycket ”fast driftställe” innefattar särcludes especially: skilt:

a) a place of management; a) — plats för företagsledning, b) a branch; b) — filial, c) an office; c) kontor, d) a factory; d) fabrik, e) a workshop: and e) verkstad, och

f) a mine, an oil or gas well. a quarry or f]) gruva, olje- eller gaskälla, stenbrott

any other place of extraction of natu- eller annan plats för utvinning av na-

ral resources. turtillgångar.

3. A building site, a construction, assembly or 3. Plats för byggnads-, anläggnings-, monteinstallation project or a supervisory or consul- rings- eller installationsverksamhet eller verktancy activity connected therewith constitutes samhet som består av övervakning eller råda permanent establishment only if such site, givning i anslutning därtill utgör fast driftställe project or activity lasts for a period of more endast om verksamheten pågår under en tidthan six months. rymd som överstiger sex mänader.

4. Notwithstanding the preceding provisions 4. Utan hinder av föregående bestämmelser i of this Article, the term ”permanent establish- denna artikel anses uttrycket ”fast driftställe” ment” shall be deemed not to include: inte innefatta:

a) the use of facilities solely for the pur- a) användningen av anordningar uteslu-

pose of storage, display or delivery of tande för lagring, utställning eller ut-

goods or merchandise böolonging to lämnande av företaget tillhöriga va-

the enterprise; ror,

b) the maintenance of a stock of goods or b) innehavet av ett företaget tillhörigt

merchandise belonging to the enter- varulager uteslutande för lagring, ut-

prise solely for the purpose of storage, ställning eller utlämnande, display or delivery;

c) the maintenance of a stock of goods or c) innehavet av ett företaget tillhörigt

| merchandise belonging to the enter- varulager uteslutande för bearbetning

prise solely for the purpose of proces- eller förädling genom annat företags

sing by another enterprise; försorg,

d) the maintenance of a fixed place of d) innehavet av stadigvarande plats för

business solely for the purpose of affärsverksamhet uteslutande för in-

purchasing goods or merchandise or köp av varor eller inhämtande av upp-

of collecting information, for the lysningar för företaget, enterprise;

e) the maintenance of a fixed place of e) innehavet av stadigvarande plats för

business solely for the purpose of car- affärsverksamhet uteslutande för att

rying on, for the enterprise, any other för företaget bedriva annan verksam-

activity of a preparatory or auxiliary het av förberedande eller biträdande

character; art,

f) the maintenance of a fixed place of f) innehavet av en stadigvarande plats

business solely for any combination of för affärsverksamhet uteslutande för

activities mentioned in sub-para- att kombinera verksamheter som an-

graphs a) to e), provided that the ges i punkterna a—e, under förutsätt-

overall activity of the fixed place of ning att hela verksamheten som be-

business resulting from this combina- drivs från den stadigvarande platsen

tion is of a preparatory or auxiliary för affärsverksamhet på grund av

character. denna kombination är av förbere-

dande eller biträdande art.

5. Notwithstanding the provisions of para- 5. Om en person — som inte är sådan obegraphs 1 and 2, where a person — other than an roende representant på vilken punkt 6 tillämagent of an independent status to whom para- pas — är verksam för ett företag samt I en avgraph 6 applies — is acting on behalf of an talsslutande stat har och där regelmässigt anenterprise and has, and habitually exercises, in vänder fullmakt att sluta avtal i företagets a Contracting State an authority to conclude namn, anses detta företag — utan hinder av becontracts in the name of the enterprise, that stämmelserna i punkterna 1 och 2 — ha fast enterprise shall be deemed to have a perma- driftställe i denna stat beträffande varje verknent establishment in that State in respect of samhet som denna person bedriver för företaany activities which that person undertakes for get. Detta gäller dock inte om den verksamhet the enterprise, unless the activities of such per- som denna person bedriver är begränsad till son are limited to those mentioned in para- sådan som anges i punkt 4 och som — om den graph 4 which, if exercised through a fixed bedrevs från en stadigvarande plats för affärsplace of business, would not make this fixed verksamhet — inte skulle göra denna stadigva-

place of business a permanent establishment rande plats för affärsverksamhet till fast driftunder the provisions of that paragraph. ställe enligt bestämmelserna i nämnda punkt. 6. An enterprise shall not be deemed to have 6. Företag anses inte ha fast driftställe i en ava permanent establishment in a Contracting talsslutande stat endast på den grund att före- State merely because it carries on business in taget bedriver affärsverksamhet i denna stat that State through a broker, general commis- genom förmedling av mäklare, kommissionär sion agent or any other agent of an indepen- eller annan oberoende representant, under dent status, provided that such persons are ac- förutsättning att sådan person därvid bedriver ting in the ordinary course of their business. sin sedvanliga affärsverksamhet. När sådan re- However, when the activities of such an agent presentant bedriver sin verksamhet utesluare devoted wholly or almost wholly on behalf tande eller nästan uteslutande för det företaof that enterprise, he will not be considered an gets räkning, anses han emellertid inte såsom agent of an independent status within the mea- sådan oberoende representant som avses i ning of this paragraph. denna punkt. 7. The fact that a company which is a resident 7. Den omständigheten att ett bolag med of a Contracting State controls or is controlled hemvist i en avtalsslutande stat kontrollerar elby a company which is a resident of the other ler kontrolleras av ett bolag med hemvist i den Contracting State, or which carries on business andra avtalsslutande staten eller ett bolag som in that other State (whether through a perma- bedriver affärsverksamhet i denna andra stat nent establishment or otherwise), shall not of (antingen från fast driftställe eller på annat itself constitute either company a permanent sätt), medför inte i och för sig att någotdera establishment of the other. bolaget utgör fast driftställe för det andra.

Article 6 Artikel 6 Income from immovable property Inkomst av fast egendom 1. Income derived by a resident of a Contrac- 1. Inkomst, som person med hemvist i en avting State from immovable property (including talsslutande stat förvärvar av fast egendom income from agriculture or forestry) situated (däri inbegripen inkomst av lantbruk eller in the other Contracting State may be taxed in skogsbruk) belägen i den andra avtalsslutande that other State. staten, får beskattas i denna andra stat.

” 2. The term ”immovable property” shall have 2. Uttrycket ”fast egendom” har den betythe meaning which it has under the law of the delse som uttrycket har enligt lagstiftningen i Contracting State in which the property in den avtalsslutande stat där egendomen är bequestion is situated. The term shall in any case lägen. Uttrycket inbegriper dock alltid tillbeinclude property accessory to immovable pro- hör till fast egendom, levande och döda invenperty, livestock and equipment used in agricul- tarier i lantbruk och skogsbruk, rättigheter på ture and forestry, rights to which the provi- vilka bestämmelserna i privaträtten om fast sions of general law respecting landed pro- egendom tillämpas, byggnader, option eller

perty apply, buildings, any option or similar liknande rättighet att förvärva fast egendom, right in respect of immovable property, usu- nyttjanderätt till fast egendom samt rätt till fruct of immovable property and rights to va- föränderliga eller fasta ersättningar för nyttriable or fixed payments as consideration for jandet av eller rätten att nyttja mineralförethe working of, or the right to work, mineral komst, källa eller annan naturtillgång. Skepp, deposits, sources and other natural resources. båtar och luftfartyg anses inte vara fast egen- Ships, boats and aircraft shall not be regarded dom. as immovable property. 3. The provisions of paragraph 1 shall apply to 3. Bestämmelserna i punkt 1 tillämpas på inincome derived from the direct use, letting, or komst som förvärvas genom omedelbart bruuse in any other form of immovable property, kande, genom uthyrning eller annan användas well as income from the alienation of immo- ning av fast egendom samt inkomst från förvable property. säljning av fast egendom. 4. Where the ownership of shares or other 4. Om innehav av aktier eller andra andelar i corporate rights in a company entitles the ow- bolag berättigar innehavaren av aktierna eller ner of such shares or corporate rights to the en- andelarna att nyttja bolaget tillhörig fast egenjoyment of immovable property held by the dom, får inkomst, som förvärvas genom omecompany, the income from the direct use, let- delbart nyttjande, genom uthyrning eller anting, or use in any other form of such right to nan användning av sådan nyttjanderätt, beenjoyment may be taxed in the Contracting skattas i den avtalsslutande stat där den fasta State in which the immovable property is si- egendomen är belägen. tuated. 5. The provisions of paragraphs 1 and 3 shall 5. Bestämmelserna i punkterna 1 och 3 tillämalso apply to the income from immovable pro- pas även på inkomst av fast egendom som tillperty of an enterprise and to income from im- hör företag och på inkomst av fast egendom movable property used for the performance of som används vid självständig yrkesutövning. independent personal services.

Article 7 Artikel 7 Business profits Inkomst av rörelse 1. The profits of an enterprise of a Contrac- 1. Inkomst av rörelse, som företag i en avtalsting State shall be taxable only in that State un- slutande stat förvärvar, beskattas endast i less the enterprise carries on business in the ot- denna stat, såvida inte företaget bedriver röher Contracting State through a permanent es- relse i den andra avtalsslutande staten från där tablishment situated therein. If the enterprise beläget fast driftställe. Om företaget bedriver carries on business as aforesaid, the profits of rörelse på nyss angivet sätt, får företagets inthe enterprise may be taxed in the other State komst beskattas i den andra staten, men enbut only so much of them as is attributable to: dast så stor del därav som är hänförlig till:

a) that permanent establishment: or a) det fasta driftstället; eller

b) sales in that other State of goods or b) — försäljning i denna andra stat av varor

merchandise of the same or similar av samma eller liknande slag som de

kind as those sold through that perma- som säljs genom det fasta driftstället;

nent establishment; or eller

c) other business activities carried on in c) — annan affärsverksamhet i denna andra

that other State of the same or similar stat av samma eller liknande slag som

kind as those effected ihrough that den som bedrivs genom det fasta drift-

permanent establishment. stället.

The provisions of sub-paragraphs b) and c) Bestämmelserna i b och c tillämpas inte om shall not apply if the enterprise shows that företaget visar att sådan försäljning eller verksuch sales or activities could not reasonably samhet inte rimligen hade kunnat bedrivas av have been undertaken by that permanent es- det fasta driftstället. tablishment. 2. Subject to the provisions of paragraph 3, 2. Om företag i en avtalsslutande stat bedriver where an enterprise of a Contracting State car- rörelse i den andra avtalsslutande staten från ries on business in the other Contracting State där beläget fast driftställe hänförs, om inte bethrough a permanent establishment situated stämmelserna i punkt 3 föranleder annat, i therein, there shall in each Contracting State vardera avtalsslutande staten till det fasta be attributed to that permanent establishment driftstället den inkomst som det kan antas att the profits which it might be expected to make driftstället skulle ha förvärvat om det varit ett if it were a distinct and separate enterprise en- fristående företag som bedrivit verksamhet av gaged in the same or similar activities under samma eller liknande slag under samma eller the same or similar conditions and dealing liknande villkor och självständigt avslutat affäwholly independently with the enterprise of rer med det företag till vilket driftstället hör. which it is a permanent establishment. 3. In determining the profits of a permanent 3. Vid bestämmandet av fast driftställes inestablishment, there shall be allowed as de- komst medges avdrag för utgifter som uppductions expenses which are incurred for the kommit för det fasta driftstället, härunder inpurposes of the permanent establishment, in- begripna utgifter för företagets ledning och alleluding executive and general administrative männa förvaltning, oavsett om utgifterna uppexpenses so incurred. whether in the State in kommit i den stat där det fasta driftstället är which the permanent establishment is situated beläget eller annorstädes. or elsewhere. 4, Insofar as it has been customary in a Con- 4. I den mån inkomst hänförlig till fast drifttracting State to determine the profits to be at- ställe brukat i en avtalsslutande stat bestämtributed to a permanent establishment on the mas på grundval av en fördelning av företagets basis of an apportionment of the total profits hela inkomst på de olika delarna av företaget, of the enterprise to its various parts, nothing hindrar bestämmelserna i punkt 2 inte att i in paragraph 2 shall preclude that Contracting denna avtalsslutande stat den skattepliktiga

State from determining the profits to be taxed inkomsten bestäms genom sådant förfarande. by such an apportionment as may be custo- Den fördelningsmetod som används skall dock mary. The method of apportionment adopted vara sådan att resultatet överensstämmer med shall, however, be such that the result shall be principerna i denna artikel. in accordance with the principles contained in this Article. 5. No profits shall be attributed to a perma- 5. Inkomst hänförs inte till fast driftställe ennent establishment by reason of the mere dast av den anledningen att varor inköps gepurchase by that permanent establishment of nom det fasta driftställets försorg för företagoods or merchandise for the enterprise. get. 6. For the purposes of the preceding para- 6. Vid tillämpningen av föregående punkter graphs, the profits to be attributed to the per- bestäms inkomst som är hänförlig till det fasta manent establishment shall be determined by driftstället genom samma förfarande år från the same method ycar by ycar unless there is år, såvida inte goda och tillräckliga skäl förangood and sufficient reason to the contrary. leder annat. 7. Where profits include items of income 7. Ingår i inkomst av rörelse inkomster som which are dealt with separately in other Artic- behandlas särskilt i andra artiklar av detta avles of this Convention, then the provisions of tal, berörs bestämmelserna i dessa artiklar inte those Articles shall not be affected by the pro- av reglerna i förevarande artikel. visions of this Article.

Article 8 Artikel 8 Shipping and air transport Sjöfart och luftfart 1. Profits of an enterprise of a Contracting 1. Inkomst, som förvärvas av ett företag i en State from the operation of ships or aircraft in avtalsslutande stat genom användningen av international traffic shall be taxable only in skepp eller luftfartyg i internationell trafik, bethat State. skattas endast i denna stat. 2. The provisions of paragraph 1 shall also ap- 2. Bestämmelserna i punkt I tillämpas även på ply to profits from the participation in a pool, inkomst som förvärvas genom deltagande i en a joint business, or an international operating pool, ett gemensamt företag eller en internaagency. tionell driftsorganisation. 3. Whenever companies from different count- 3. När bolag från olika länder har överensries have agreed to carry on an air transporta- kommit att bedriva internationell luftfart i tion business together in the form of a consor- konsortium, tillämpas bestämmelserna i punkt tium, the provisions of paragraphs 1 and 2 I och 2 beträffande inkomst som förvärvas av shall apply only to such part of the profits of luftfartskonsortiet endast i fråga om den del av the consortium as relates to the participation inkomsten som motsvarar den andel i konsor-

i3

held in that consortium by a company that is a tiet som innehas av bolag med hemvist i en avresident of a Contracting State. talsslutande stat.

Article 9 Artikel 9 Associated enterprises Företag med intressegemenskap

1. Where 1. Ifall då

a) an enterprise of a Contracting State a) ett företag i en avtalsslutande stat di-

participates directly or indirectly in rekt eller indirekt deltar i ledningen

the management, control or capital of eller kontrollen av ett företag i den

an enterprise of the other Contracting andra avtalsslutande staten eller äger

State, or | del i detta företags kapital, eller

b) the same persons participate directly b) samma personer direkt eller indirekt

or indirectly in the management, con- deltar i ledningen eller kontrollen av

trol or capital of an enterprise of a såväl ett företag i en avtalsslutande

Contracting State and an enterprise of stat som ett företag i den andra avtals-

the other Contracting State, slutande staten eller äger del i båda

dessa företags kapital, iakttas föl-

jande.

and in either case conditions are made or im- Om mellan företagen i fråga om handelsförposed between the two enterprises in their bindelser eller finansiella förbindelser avtalas commercial or financial relations which differ eller föreskrivs villkor, som avviker från dem from those which would be made between in- som skulle ha avtalats mellan av varandra obedependent enterprises, then any profits which roende företag, får all inkomst, som utan såwould, but for those conditions, have accrued dana villkor skulle ha tillkommit det ena företo one of the enterprises, but, by reason of taget men som på grund av villkoren i fråga those conditions, have not so acerued, may be inte tillkommit detta företag, inräknas i detta included in the profits of that enterprise and företags inkomst och beskattas i överensstämtaxed accordingly. melse därmed. 2. Where a Contracting State includes in the 2. I fall då en avtalsslutande stat inräknar i inprofits of an enterprise of that State — and komsten för ett företag i denna stat och i övertaxes accordingly — profits on which an enter- ensstämmelse därmed beskattar inkomst för prise of the other Contracting State has been vilken ett företag i den andra avtalsslutande charged to tax in that other State and the pro- staten beskattats i denna andra stat samt den fits so included are by the first-mentioned sålunda inräknade inkomsten enligt den först- State claimed to be profits which would have nämnda staten är sådan som skulle ha tillkomaccrued to the enterprise of the first-mentio- mit företaget i denna stat om de villkor som avned State if the conditions made between the talats mellan företagen hade varit sådana som two enterprises had been those which would skulle ha avtalats mellan av varandra obehave been made between independent enter- roende företag, skall denna andra stat, om den

prises, then that other State shall make an ap- anser att det är berättigat att inkomsten inräkpropriate adjustment to the amount of tax nats på angivet sätt, genomföra vederbörlig jucharged therein on those profits, where that stering av det skattebelopp som påförts för inother State considers the adjustment justified. komsten i denna stat. Vid sådan justering iakt- In determining such adjustment, due regard tas övriga bestämmelser i detta avtal och de shall be had to the other provisions of this behöriga myndigheterna i de avtalsslutande Convention and the competent authorities of staterna skall vid behov överlägga med varthe Contracting States shall if necessary con- andra. sult each other.

Article 10 Artikel 10 Dividends Utdelning 1. Dividends paid by a company which is a re- 1. Utdelning från bolag med hemvist i en avsident of a Contracting State to a resident of talsslutande stat till person med hemvist i den the other Contracting State may be taxed in andra avtalsslutande staten får beskattas i that other State. denna andra stat. 2. However, such dividends may also be taxed 2. Utdelningen får emellertid beskattas även i in the Contracting State of which the company den avtalsslutande stat där bolaget som betalar paying the dividends is a resident and accor- utdelningen har hemvist, enligt lagstiftningen ding to the laws of that State, but if the reci- i denna stat, men om mottagaren har rätt till pient is the beneficial owner of the dividends utdelningen får skatten inte överstiga: the tax so charged shall not exceed:

a) 5 per cent of the gross amount of the a) 5 procent av utdelningens bruttobe-

dividends if the beneficial owner is a lopp, om den som har rätt till utdel-

company (other than a partnership) ningen är ett bolag (med undantag för

which holds directly at least 25 per handelsbolag), som direkt innehar

cent of the capital of the company minst 25 procent av det utbetalande

paying the dividends; bolagets kapital,

b) 15 per cent of the gross amount of the b) 15 procent av utdelningens bruttobe-

dividends in all other cases. lopp i övriga fall.

The competent authorities of the Contracting De behöriga myndigheterna i de avtalsslu- States may by mutual agreement settle the tande staterna får träffa ömsesidig överensmode of application of these limitations. kommelse om sättet att genomföra dessa be-

gränsningar. The provisions of this paragraph shall not af- Bestämmelserna i denna punkt berör inte bofect the taxation of the company in respect of lagets beskattning för den vinst av vilken utthe profits out of which the dividends are paid. delningen betalas.

3. The term ”dividends” as used in this Article 3. Med uttrycket ”utdelning” förstås i denna means income from shares, or other rights, not artikel inkomst av aktier eller andra rättighebeing debt-claims, participating in profits, as ter som inte är fordringar, med rätt till andel i well as income from other corporate rights vinst, samt inkomst av andra andelar i bolag, which is subjected to the same taxation treat- som enligt lagstiftningen i den stat där det utment as income from shares by the laws of the delande bolaget har hemvist vid beskattningen State of which the company making the distri- behandlas på samma sätt som inkomst av akbution is a resident. tier. | 4. The provisions of paragraphs 1 and 2 shall 4. Bestämmelserna i punkt 1 och 2 tillämpas not apply if the beneficial owner of the divi- inte, om den som har rätt till utdelningen har dends, being a resident of a Contracting State, hemvist I en avtalsslutande stat och bedriver carries on business in the other Contracting rörelse i den andra avtalsslutande staten, där State of which the company paying the divi- bolaget som betalar utdelningen har hemvist, dends is a resident, through a permanent es- från där beläget fast driftställe eller utövar tablishment situated therein, or performs in självständig yrkesverksamhet i denna andra that other State independent personal services stat från där belägen stadigvarande anordning, from a fixed base situated therein, and the hol- samt den andel på grund av vilken utdelningen ding in respect of which the dividends are paid betalas äger verkligt samband med det fasta is effectively connected with such permanent driftstället eller den stadigvarande anordestablishment or fixed base. In such case the ningen. I sådant fall tillämpas bestämmelserna provisions of Article 7 or Article 14, as the i artikel 7 respektive artikel 14. case may be, shall apply. 5. Where a company which is a resident of a 5. Om bolag med hemvist i en avtalsslu- Contracting, State derives profits or income tande stat förvärvar inkomst från den andra from the other Contracting State, that other avtalsslutande staten, får denna andra stat inte State may not impose any tax on the dividends beskatta utdelning som bolaget betalar, utom paid by the company, except insofar as such di- i den mån utdelningen betalas till- person med vidends are paid to a resident of that other hemvist i denna andra stat eller i den mån den State or insofar as the- holding in respect of andel på grund av vilken utdelningen betalas which the dividends are paid is effectively con- äger verkligt samband med fast driftställe eller nected with a permanent establishment or a stadigvarande anordning i denna andra stat, fixed base situated in that other State, nor sub- och ej heller beskatta bolagets icke utdelade ject the company's undistributed profits to a vinst, även om utdelningen eller den icke utdetax on the company's undistributed profits, lade vinsten helt eller delvis utgörs av inkomst . even if the dividends paid or the undistributed som uppkommit i denna andra stat. profits consist wholly or partly of profits or income arising in such other State.

Article 11 Artikel 11 Interest Ränta 1. Interest arising in a Contracting State and 1. Ränta, som härrör från en avtalsslutande paid to a resident of the other Contracting stat och som betalas till person med hemvist i State may be taxed in that other State. den andra avtalsslutande staten, får beskattas

i denna andra stat. 2. However, such interest may also be taxed 2. Räntan får emellertid beskattas även i den in the Contracting State in which it arises and avtalsslutande stat från vilken den härrör, enaccording to the laws of that State, but if the ligt lagstiftningen i denna stat, men om mottarecipient is the beneficial owner of the interest garen har rätt till räntan får skatten inte överthe tax so charged shall not exceed 10 per cent stiga 10 procent av räntans bruttobelopp. of the gross amount of the interest. The competent authorities of the Contracting De behöriga myndigheterna i de avtalsslu- States may by mutual agreement settle the tande staterna får träffa ömsesidig överensmode of application of this limitation. kommelse om sättet att genomföra denna be-

gränsning. 3. Notwithstanding the provisions of para- 3. Utan hinder av bestämmelserna i punkt 1 graphs 1 and 2, och 2 skall,

a) interest arising in Estonia shall be ex- a) ränta som härrör från Estland undan-

empt from Estonian tax if the interest tas från estnisk skatt om räntan beta-

is paid to: las till: |

(1) the State of Sweden, a political (i) svenska staten, dess politiska un-

subdivision, a local authority or a deravdelning, lokala myndighet

statutory body thereof; eller offentligrättsliga organ; (ii) the Central Bank of Sweden; (ii) Sveriges Riksbank; (iii) SWEDECORP; or (iii) SWEDECORP; eller

(iv) any other institution, similar to (iv) annan institution liknande den

that mentioned in subdivision som angetts under (iii) som de

(iii), as may be agreed from time avtalsslutande staternas behöriga

to time between the competent myndigheter från tid till annan

authorities of the Contracting kommer överens om; States;

b) interest arising in Sweden shall be ex- b) ränta som härrör från Sverige undan-

empt from Swedish tax if the interest tas från svensk skatt om räntan betalas

is paid to: till:

(i) the State of Estonia, a political (i) estniska staten, dess politiska un-

subdivision, a local authority or a deravdelning, lokala myndighet

statutory body thereof; eller offentligrättsliga organ;

(ii) the Bank of Estonia; (1) Estlands Riksbank;

2 Riksdagen [992193. I saml. Nr 177

(iii) any organisation established in (iii) annan organisation som efter un-

the State of Estonia after the dertecknandet av detta avtal bil-

date of signature of this Conven- das i Estland och som är likartad

tion and which is of a similar na- med sådan organisation som bil-

ture as any organisation establis- dats i Sverige och som anges i a

hed in Sweden and referred to in (iii) (de behöriga myndigheterna

sub-paragraph a) (iii) (the com- i de avtalsslutande staterna skall

petent authorities of the Con- genom ömsesidig överenskom-

tracting States shall by mutual melse avgöra om sådan organisa-

agreement determine whether tion är likartad); eller such organisations are of a similar nature): or

(iv) any institution similar to any of (iv) annan institution liknande sådan

those referred to in sub-para- som angetts under a (iv) som de

graph a) (iv), as may be agreed avtalsslutande staternas behöriga

from time to time between the myndigheter från tid till annan

competent authorities. of the kommer överens om; Contracting States;

interest arising in a Contracting State ränta som härrör från en avtalsslu-

c)

on a loan guaranteed by any of the bo- tande stat och som betalas till person dies mentioned or referred to in sub- med hemvist i den andra avtalssluparagraph a) or sub-paragraph b) and tande staten med anledning av ett lån paid to a resident of the other Con- som garanteras av organ som angesia tracting State shall be taxable only in eller b beskattas endast i denna andra that other State; stat; interest arising in a Contracting State ränta som härrör från en avtalsslu-

d) d)

shall be taxable only in the other tande stat beskattas endast i den andra Contracting State if: avtalsslutande staten om: (i) the recipient is a resident of that (i) mottagaren har hemvist i den

other State; and ' andra avtalsslutande staten; och (ii) such recipient is an enterprise of (ii) mottagaren är ett företag i den

that other State and is the benefi- andra avtalsslutande staten som

cial owner of the interest; and har rätt till räntan; samt (iii) theinterestis paid with respect to (iii) räntan betalas med anledning av

indebtedness arising on the sale skuld som uppkommit vid detta

on credit, by that enterprise, of företags försäljning på kredit av

any merchandise or industrial, varor eller industriell, kommer-

commercial or scientific equip- siell eller vetenskaplig utrustning

ment to an enterprise of the first- till ett företag i den förstnämnda

mentiond State, except where staten utom i fall då försälj-

the sale or indebtedness is bet- ningen sker mellan närstående

ween related persons. personer eller fordran uppkom-

mer mellan närstående personer.

4. The term ”interest” as used in this Article 4. Med uttrycket ”ränta” förstås i denna artimeans income from debt-claims of every kind, kel inkomst av varje slags fordran, antingen whether or not secured by mortgage, and in den säkerställts genom inteckning i fast egenparticular, income from government securities dom eller inte. Uttrycket åsyftar särskilt inand income from bonds or debentures, inclu- komst av värdepapper, som utfärdats av stading premiums and prizes attaching to such se- ten, och inkomst av obligationer eller debencurities, bonds or debentures. Penalty charges tures, däri inbegripna agiobelopp och vinster for late payment shall not be regarded as inte- som hänför sig till sådana värdepapper, obligarest for the purpose of this Article. tioner eller debentures. Straffavgift på grund

av sen betalning anses inte som ränta vid till-

lämpningen av denna artikel. 5. The provisions of paragraphs 1 and 2 shall 5. Bestämmelserna i punkterna 1 och 2 tillämnot apply if the beneficial owner of the inte- pas inte, om den som har rätt till räntan har rest, being a resident of a Contracting State, hemvist i en avtalsslutande stat och bedriver carries On business in the other Contracting rörelse i den andra avtalsslutande staten, från State in which the interest arises, through a vilken räntan härrör, från där beläget fast permanent establishment situated therein, or driftställe eller utövar självständig yrkesverkperforms in that other State independent per- samhet i denna andra stat från där belägen stasonal services from a fixed base situated digvarande anordning, samt den fordran för therein, and the debt-claim in respect of which vilken räntan betalas äger verkligt samband the interest is paid is effectively connected med det fasta driftstället eller den stadigvawith such permanent establishment or fixed rande anordningen. I sådant fall tillämpas bebase. In such case the provisions of Article 7 stämmelserna i artikel 7 respektive artikel 14. or Article 14, as the case may be, shall apply.

6. Interest shall be deemed to arise in a Con- 6. Ränta anses härröra från en avtalsslutande tracting State when the payer is a resident of stat om utbetalaren är person med hemvist i that State. Where, however, the person paying denna stat. Om emellertid den person som bethe interest, whether he is a resident of a Con- talar räntan, antingen han har hemvist i en avtracting State or not, has in a Contracting State talsslutande stat eller inte, i en avtalsslutande a permanent establishment or a fixed base in stat har fast driftställe eller stadigvarande anconnection with which the indebtedness on ordning i samband med vilken den skuld uppwhich the interest is paid was incurred, and kommit för vilken räntan betalas, och räntan such interest is borne by such permanent es- belastar det fasta driftstället eller den stadigvatablishment or fixed base, then such interest rande anordningen, anses räntan härröra från shall be deemed to arise in the State in which den stat där det fasta driftstället eller den stathe permanent establishment or fixed base is digvarande anordningen finns. situated. 7. Where, by reason of a special relationship 7. Då på grund av särskilda förbindelser melbetween the payer and the beneficial owner or lan utbetalaren och den som har rätt till räntan between both of them and some other person, eller mellan dem båda och annan person rän-

the amount of the interest, having regard to tebeloppet, med hänsyn till den fordran för the debt-claim for which it is paid, exceeds the vilken räntan betalas, överstiger det belopp amount which would have been agreed upon som skulle ha avtalats mellan utbetalaren och by the payer and the beneficial owner in the den som har rätt till räntan om sådana förbinabsence of such relationship, the provisions of delser inte förelegat, tillämpas bestämmelthis Article shall apply only to the last-mentio- serna i denna artikel endast på sistnämnda bened amount. In such case, the excess part of lopp. I sådant fall beskattas överskjutande bethe payments shall remain taxable according lopp enligt lagstiftningen i vardera avtalssluto the laws of each Contracting State, due re- tande staten med iakttagande av övriga begard being had to the other provisions of this stämmelser i detta avtal. Convention. |

Article 12 Artikel 12

Rovalties Royalty 1. Royalties arising in a Contracting State and I. Royalty, som härrör från en avtalsslutande paid to a resident of the other Contracting stat och som betalas till person med hemvist i State may be taxed in that other State. den andra avtalsslutande staten, får beskattas

i denna andra stat. 2. However, such royalties may also be taxed 2. Royaltyn får emellertid beskattas även i in the Contracting State in which they arise den avtalsslutande stat från vilken den härrör, and according to the laws of that State, but if enligt lagstiftningen i denna stat, men om motthe recipient is the beneficial cwner of the tagaren har rätt till royaltyn, får skatten inte royalties, the tax so charged shall not exceed: överstiga:

a) 5 per cent of the gross amount of a) 5 procent av royaltyns bruttobelopp

royalties paid for the use of industrial, om royaltyn avser betalning för nytt-

commercial or scientific equipment; jandet av industriell, kommersiell el-

ler vetenskaplig utrustning;

b) 10 per cent of the gross amount of the b) 10 procent av royaltyns bruttobelopp i

royalties in all other cases. övriga fall.

The competent authorities of the Contracting De behöriga myndigheterna i de avtalsslu- States may by mutual agreement settle the tande staterna får träffa ömsesidig överensmode of application of these limitations. kommelse om sättet att genomföra dessa be-

gränsningar. 3. The term ”royalties” as used in this Article 3. Med uttrycket ”royalty” förstås i denna armeans payments of any kind received as a con- tikel varje slags betalning som tas emot såsom sideration for the use of, or the right to use, ersättning för nyttjandet av eller för rätten att any copyright of literary, artistic or scientific nyttja upphovsrätt till litterärt, konstnärligt elwork including cinematograph films, and films ler vetenskapligt verk, häri inbegripet biograf-

or tapes for television or radio broadcasting, film och film eller band för radio- eller televiany patent, trade mark, design or model, plan, sionsutsändning, patent, varumärke, mönster secret formula or process, or for the use of, or eller modell, ritning, hemligt recept eller hemthe right to use, industrial, commercial, or lig tillverkningsmetod samt för nyttjandet av scientific equipment, or for information con- eller för rätten att nyttja industriell, kommercerning industrial, commercial or scientific ex- siell eller vetenskaplig utrustning eller för uppperience. lysning om erfarenhetsrön av industriell, kom-

mersiell eller vetenskaplig natur. 4. The provisions of paragraphs I and 2 shall 4. Bestämmelserna i punkterna 1 och 2 tillämnot apply if the beneficial owner of the royal- pas inte, om den som har rätt till royaltyn har ties, being a resident of a Contracting State, hemvist i en avtalsslutande stat och bedriver carries on business in the other Contracting rörelse i den andra avtalsslutande staten, från State in which the royalties arise, through a vilken royaltyn härrör, från där beläget fast permanent establishment situated therein, or driftställe eller utövar självständig yrkesverkperforms in that other State independent per- samhet i denna andra stat från där belägen stasonal services from a fixed base situated digvarande anordning, samt den rättighet eller therein, and the right or property in respect of egendom i fråga om vilken royaltyn betalas which the royalties are paid is effectively con- äger verkligt samband med det fasta driftstälnected with such permanent establishment or let eller den stadigvarande anordningen. I såfixed base. In such case the provisions of Ar- dant fall tillämpas bestämmelserna i artikel 7 ticle 7 or Article 14, as the case may be, shall respektive artikel 14. apply. 5. Royalties shall be deemed to arise in a 5. Royalty anses härröra från cen avtalsslu- Contracting State when the payer is a resident tande stat om utbetalaren är en person med of that State. Where, however, the person hemvist i denna stat. Om emellertid den perpaying the royalties, whether he is a resident son som betalar royaltyn, antingen han har of a Contracting State or not, has in a Contrac- hemvist i en avtalsslutande stat eller inte, i cn ting State a permanent establishment or a avtalsslutande stat har fast driftställe eller stafixed base in connection with which the liabi- digvarande anordning i samband varmed skyllity to pay the royalties was incurred, and such digheten att betala royaltyn uppkommit, och royalties are borne by such permanent estab- royaltyn belastar det fasta driftstället eller den lishment or fixed base, then such royalties stadigvarande anordningen, anses royaltyn shall be deemed to arise in the State in which härröra från den stat där det fasta driftstället the permanent establishment or fixed base is eller den stadigvarande anordningen finns. situated. 6. Where, by reason of a special relationship 6. Då på grund av särskilda förbindelser melbetween the payer and the beneficial owner or lan utbetalaren och den som har rätt till royalbetween both of them and some other person, tyn celler mellan dem båda och annan person the amount of the royalties, having regard to royaltybeloppet, med hänsyn till det nyttthe use, right or information for which they are jande, den rätt eller den upplysning för vilken

paid, exceeds the amount which would have royaltyn betalas, överstiger det belopp som been agreed upon by the payer and the benefi- skulle ha avtalats mellan utbetalaren och den cial owner in the absence of such relationship, som har rätt till royaltyn om sådana förbindel-

the provisions of this Article shall apply only ser inte förelegat, tillämpas bestämmelserna i

to the last-mentioned amount. In such case, denna artikel endast på sistnämnda belopp. I the excess part of the payments shall remain sådant fall beskattas överskjutande belopp entaxable according to the laws of each Contrac- ligt lagstiftningen i vardera avtalsslutande stating State, duc regard being had to the other ten med iakttagande av övriga bestämmelser i provisions of this Convention. detta avtal.

7. If in any convention for the avoidance of 7. Om Estland i ett avtal för att undvika dubdouble taxation concluded by Estonia with a belbeskattning med tredje stat, som vid tidthird State, being a member of the Organisa- punkten för undertecknandet av detta avtal är tion for Economic Co-operation and Develop- medlem i Organisationen för ekonomiskt samment (OECD) at the date of signature of this arbete och utveckling (OECD), efter nämnda Convention, Estonia after that date would ag- tidpunkt överenskommer att undanta någon ree to exclude any kind of rights or property rättighet eller tillgång från definitionen i punkt from the definition contained in paragraph 3 3 i denna artikel eller att undanta royalty som of this Article or exempt royalties arising in härrör från Estland från estnisk skatt eller att Estonia from Estonian tax on royalties or to li- begränsa de skattesatser som anges i punkt 2, mit the rates of tax provided in paragraph 2, skall denna definition av royalty, denna skatsuch definition or exemption or lower rate tebefrielse eller lägre skattesats tillämpas aushall automatically apply as if it had been spe- tomatiskt som om detta hade föreskrivits i cified in paragraph 3 or paragraph 2, respecti- punkt 3 eller 2. vely.

Article 13 Artikel 13 Capital gains Realisationsvinst 1. Gains derived by a resident of a Contrac- 1. Vinst, som person med hemvist i en avtalsting State from the alienation of immovable slutande stat förvärvar på grund av överlåtelse property referred to in paragraph 2 of Article av sådan fast egendom som avses i artikel 6 6 and situated in the other Contracting State or punkt 2 och som är belägen i den andra avtalsshares in a company the assets of which consist slutande staten eller vinst vid överlåtelse av mainly of such property may be taxed in that andelar i ett bolag vars tillgångar huvudsakliother State. gen består av sådan egendom, får beskattas i

denna andra stat.

2. Gains from the alienation of movable pro- 2. Vinst på grund av överlåtelse av lös egenperty forming part of the business property of dom, som utgör del av rörelsetillgångarna i a permanent establishment which an enter- fast driftställe, vilket ett företag i en avtalsslu-

prise of a Contracting State has in the other tande stat har i den andra avtalsslutande sta- Contracting State or of movable property per- ten, eller av lös egendom, hänförlig till stadigtaining to a fixed base available to a resident varande anordning för att utöva självständig of a Contracting State in the other Contracting yrkesverksamhet, som person med hemvist i State for the purpose of performing indepen- en avtalsslutande stat har i den andra avtalsdent personal services, including such gains slutande staten, får beskattas i denna andra from the alienation of such a permanent estab- stat. Detsamma gäller vinst på grund av överlishment (alone or with the whole enterprise) låtelse av sådant fast driftställe (för sig eller or of such fixed base, may be taxed in that tillsammans med hela företaget) eller av sådan other State. stadigvarande anordning.

3. Gains derived by an enterprise of a Cont- 3. Vinst som företag i en avtalsslutande stat racting State from the alienation of ships or förvärvar på grund av överlåtelse av skepp claircraft operated in international traffic or mo- ler luftfartyg som används i internationell travable property pertaining to the operation of fik eller av lös egendom som är hänförlig till such ships or aircraft, shall be taxable only in användningen av sådana skepp eller luftfartyg, that State. beskattas endast i denna stat.

4. Gains from the alienation of any property 4. Vinst på grund av överlåtelse av annan other than that referred to in the preceding pa- egendom än sådan som avses i föregående ragraphs of this Article, shall be taxable only punkter i denna artikel beskattas endast i den in the Contracting State of which the alienator avtalsslutande stat där överlåtaren har hemis a resident. vist.

5. With respect to gains derived by an air 5. Beträffande vinst som förvärvas av transport consortium formed by companies luftfartskonsortium bestående av bolag från from different countries, the provisions of pa- olika länder tillämpas bestämmelserna i punkt ragraph 3 shall apply only to such part of the 3 endast i fråga om den del av vinsten som gains as relate to the participation held in that motsvarar den andel av konsortiet som inneconsortium by a company that is a resident of has av bolag med hemvist i en avtalsslutande a Contracting State. stat.

6. Notwithstanding the provisions of para- 6. Utan hinder av bestämmelserna 1 punkt 4 graph 4, gains from the alienation of any pro- får vinst, som fysisk person som har haft hemperty derived by an individual who has been a vist i en avtalsslutande stat och som erhållit resident of a Contracting State and who has hemvist i den andra avtalsslutande staten förbecome a resident of the other Contracting värvar på grund av överlåtelse av egendom, State, may be taxed in the first-mentioned beskattas i den förstnämnda staten om överlå- State if the alienation of the property occurs at telsen av egendomen sker vid nåpot tillfälle any time during the ten years following the under en tioårsperiod efter det datum då den date on which the individual has ceased to be fysiska personen upphört att ha hemvist i den a resident of the first-mentioned State. förstnämnda staten.

Article 14 Artikel 14 Independent personal services Självständig yrkesutövning 1. Income derived by an individual who is a 1. Inkomst, som en fysisk person med hemvist resident of a Contracting State in respect of i en avtalsslutande stat förvärvar genom att utprofessional services or other activities of an öva fritt yrke eller annan självständig verkindependent character shall be texable only in samhet, beskattas endast i denna stat om han

that State unless he has a fixed base regularly inte i den andra avtalsslutande staten har en

available to him in the other Contracting State stadigvarande anordning som regelmässigt for the purpose of performing his activities. If står till hans förfogande för att utöva verksamhe has such a fixed base, the income may be heten. Om han har en sådan stadigvarande antaxed in that other State, but only so much of ordning, får inkomsten beskattas i denna the income as is attributable to that fixed base. andra stat men endast så stor del av den som är For this purpose, where an individual who is a hänförlig till denna stadigvarande anordning. resident of a Contracting State stays in the Fysisk person som har hemvist i en avtalssluother Contracting State for a period or periods tande stat och som vistas i den andra avtalssluexceeding in the aggregate 183 days in any tande staten under tidrymd eller tidrymder twelve-month period commencing or ending som sammanlagt överstiger 183 dagar under in the tax year concerned, he shall be deemed en tolvmånadersperiod, som börjar eller slutar to have a fixed base regularly available to him under beskattningsåret i fråga, skall anses ha in that other State and the income that is deri- en stadigvarande anordning som regelmässigt ved from his activities referred to above that står till hans förfogande i denna andra stat och are performed in that other State shall be attri- den inkomst som uppbärs från verksamhet bebutable to that fixed base. driven i denna andra stat skall hänföras till den

stadigvarande anordningen. 2. The term ”professional services” includes 2. Uttrycket ”fritt yrke” inbegriper särskilt especially independent scientific, literary, ar- självständig vetenskaplig, litterär och konsttistic, educational or teaching activities as well närlig verksamhet, uppfostrings- och undervisas the independent activities of physicians, ningsverksamhet samt sådan självständig lawyers, engineers, architects, dentists and ac- verksamhet som läkare, advokat, ingenjör, arcountants. kitekt, tandläkare och revisor utövar.

Article 15 Artikel 15 Dependent personal services Enskild tjänst 1. Subject to the provisions of Articles 16, 18 1. Om inte bestämmelserna i artiklarna 16, 18 and 19, salaries, wages and other similar remu- och 19 föranleder annat, beskattas lön och an-

neration derived by a resident of a Contracting nan liknande ersättning som person med hem-

State in respect of an employment shall be vist i en avtalsslutande stat uppbär på grund av taxable only in that State unless the employ- anställning endast i denna stat, såvida inte ar-

ment is exercised in the other Contracting betet utförs i den andra avtalsslutande staten. State. If the employment is so exercised, such Om arbetet utförs i denna andra stat, får erremuneration as is derived therefrom may be sättning som uppbärs för arbetet beskattas taxed in that other State. där.

2. Notwithstanding the provisions of para- 2. Utan hinder av bestämmelserna 1 punkt 1 graph 1, remuneration derived by a resident of beskattas ersättning, som person med hemvist a Contracting State in respect of an employ- 1 en avtalsslutande stat uppbär för arbete som ment exercised in the other Contracting State utförs i den andra avtalsslutande staten, enshall be taxable only in the first-mentioned dast i den förstnämnda staten, om State if:

a) the recipient is present in the other a) mottagaren vistas i den andra staten

State for a period or periods not ex- under tidrymd eller tidrymder som

ceeding in the aggregate 183 days in sammanlagt inte överstiger 183 dagar

any twclve-month period commen- under en tolvmånadersperiod som

cing or ending in the tax year concer- börjar eller slutar under beskattnings-

ned, and året i fråga, och

b) the remuneration is paid by, or on be- b) ersättningen betalas av arbetsgivare

half of, an employer who is not a resi- som inte har hemvist i den andra sta-

dent of the other State, and ten eller på dennes vägnar, samt

c) the remuneration is not borne by a c) — ersättningen inte belastar fast drift-

permanent establishment or a fixed ställe eller stadigvarande anordning

base which the employer has in the som arbetsgivaren har i den andra sta-

other State. ten.

3. Notwithstanding the preceding provisions 3. Utan hinder av föregående bestämmelser i of this Article, remuneration derived in re- denna artikel får ersättning för arbete, som utspect of an employment exercised aboard a förs ombord på skepp eller luftfartyg som anship or aircraft operated in international traffic vänds i internationell trafik av en person med by a resident of a Contracting State, may be hemvist i en avtalsslutande stat, beskattas i taxed in that State. denna stat.

4. Where a resident of a Contracting State de- 4, Om person med hemvist i en avtalsslutande rives remuncration in respect of an employ- stat uppbär inkomst av arbete, vilket utförs ment exercised aboard an aircraft operated in ombord på ett luftfartyg som används i interinternational traffic by an air transport consor- nationell trafik av ett luftfartskonsortium biltium formed by companies from different dat av bolag från olika länder'inklusive bolag countries including a company that is a resi- med hemvist i denna stat, beskattas sådan crdent of that State, such remuneration shall be sättning endast i denna stat. taxable only in that State.

Article 16 Artikel 16 Directors” fees Styrelsearvode Directors” fees and other similar payments de- Styrelscarvode och annan liknande ersättning, rived by a resident of a Contracting State in his som person med hemvist i en avtalsslutande capacity as a member of the board of directors stat uppbär i egenskap av medlem i styrelse elor any other similar organ of a company which ler annat liknande organ i bolag med hemvist i is a resident of the other Contracting State den andra avtalsslutande staten, får beskattas may be taxed in that other State. i denna andra stat.

Article 17 Artikel 17 Artistes and sportsmen Artister och idrottsmän 1. Notwithstanding the provisions of Articles 1. Utan hinder av bestämmelserna i artiklarna 14 and 15, income derived by a resident of a 14 och 15 får inkomst, som person med hem- Contracting State as an entertainer, such as a vist i en avtalsslutande stat förvärvar genom :theatre, motion picture, radio or television ar- sin personliga verksamhet i den andra avtalstiste, or a musician, or as a sportsman, from slutande staten i egenskap av artist, såsom teahis personal activities as such exercised in the ter- eller filmskådespelare, radio- eller televiother Contracting State, may be taxed in that sionsartist eller musiker, eller av idrottsman, other State. beskattas i denna andra stat.

2. Where income in respect of personal activi- 2. I fall då inkomst genom personlig verksamties ecxercised by an entertainer or a sportsman het, som artist eller idrottsman utövar i denna in his capacity as such accrues not xo the enter- egenskap, inte tillfaller artisten eller idrottstainer or sportsman himself but to another mannen själv utan annan person, får denna inperson, that income may, notwithstanding the komst, utan hinder av bestämmelserna i artikprovisions of Articles 7, 14 and 15, be taxed in larna 7, 14 och 15, beskattas i den avtalssluthe Contracting State in which the activities of tande stat där artisten eller idroöttsmannen utthe entertainer or sportsman are cxcrcised. övar verksamheten.

3. The provisions of paragraphs 1 and 2 shall 3. Bestämmelserna i punkterna 1 och 2 skall not apply to income derived from activities ex- inte tillämpas på inkomst som förvärvas på ercised in a Contracting State by an entertai- grund av verksamhet utövad i en avtalssluner Or a sportsman if the visit to that State is tande stat av en artist eller idrottsman om bewholly or mainly supported by public funds of söket i denna stat uteslutande eller huvudsakthe other Contracting State, or a political sub- ligen finansierats genom allmänna medel av division, or a local authority thereof. In such den andra avtalsslutande staten, dess politiska case, the income shall be taxable in accor- underavdelning eller lokala myndighet. I sådance with the provisions of Articles 7, 14 or dana fall skall inkomsten beskattas i enlighet 15, as the case may be. med artiklarna 7, 14 eller 15.

Article 18 Artikel 18 Pensions, annuities and similar payments Pension, livränta och liknande ersättningar 1. Pensions and other similar remuncration in 1. Pension och annan liknande ersättning på respect of past private employment and annui- grund av tidigare privat tjänst och livränta som ties paid to a resident of a Contracting State betalas till person med hemvist i en avtalsslushall be taxable only in that State. However, tande stat, beskattas endast i denna stat. Om if that State does not levy a substantial tax in emellertid skatteuttaget i denna stat på pensiorespect of such pension, remuneration or an- nen, ersättningen eller livräntan inte är betynuities such pension, remuneration and an- dande, får dock pensionen, ersättningen och nuity may be taxed in the Contracting State in livräntan beskattas i den avtalsslutande stat which they arise. från vilken den härrör. 2. Notwithstanding the provisions of para- 2. Utan hinder av bestämmelserna i punkt I graph 1, pensions paid and other benefits, får utbetald pension och andra förmåner, anwhether periodic or lump-sum compensation, tingen de utbetalas periodiskt eller i form av granted under the social security legislation of engångsersättning, enligt socialförsäkringsa Contracting State or under any public lagstiftningen eller annan i offentlig regi orgascheme organised by a Contracting State for niserad ordning i en avtalsslutande stat för välsocial welfare purposes or as compensation for färdsändamål celler på grund av tidigare offentservices rendered in respect of public services lig tjänst, beskattas i denna stat. may be taxed in that State. 3. The term ”annuity” as used in this Article 3. Med uttrycket ”livränta” förstås i denna armeans a stated sum payable periodically at sta- tikel ett fastställt belopp, som utbetalas perioted times during life, or during a specified or diskt på fastställda tider under en persons livsascertainable period of time, under an obliga- tid eller under angiven eller fastställbar tidspetion to make the payments in return for ade- riod och som utgår på grund av förpliktelse att quate and full consideration in money or mo- verkställa dessa utbetalningar som ersättning ney's worth (other than services rendered). för däremot fullt svarande vederlag i pen-

ningar eller penningars värde (med undantag

för utförda tjänster).

Article 19 Artikel 19 Government service Offentlig tjänst 1. a) - Remuneration, other than a pension, 1. a) Ersättning (med undantag för pen-

paid by a Contracting State, or a poli- sion), som betalas av en avtalsslu-

tical subdivision, or a local authority, tande stat, dess politiska underavdel-

or a statutory body thercof, to an indi- ning eller lokala myndighet eller dess

vidual in respect of dependent perso- offentligrättsliga organ till fysisk per-

nal services rendered to that State, son på grund av arbete som utförs i

subdivision. authority or body shall be denna stats, politiska underavdelnings

taxable only in that State. eller lokala myndighets eller offentlig-

rättsliga organs tjänst, beskattas en-

dast i denna stat.

b) However, such remuneration shall be b) Sådan ersättning beskattas emellertid

taxable only in the Contracting State endast i den avtalsslutande stat i vil-

of which the individual is a resident if ken den fysiska personen har hemvist,

the services are rendered in that State om arbetet utförs i denna stat och per-

and the individual: sonen i fråga:

(i) is a national of that State; or 1) är medborgare i denna stat, eller

(1) did not become a resident of that 2) inte fick hemvist i denna stat ute-

State solely for the purpose of slutande för att utföra arbetet. rendering the services.

2. The provisions of Articles 15 and 16 and pa- 2. Bestämmelserna i artiklarna 15, 16 och artiragraph 1 of Article 18 shall apply to remune- kel 18 punkt I tillämpas på ersättning och penration and pensions in respect of services ren- sion som betalas på grund av arbete som utdered in connection with a business carried on förts i samband med rörelse som bedrivs av en by a Contracting State, or a political subdivi- avtalsslutande stat, dess politiska underavdelsion, or a local authority, or a statutory body ning eller lokala myndighet eller dess offentthereof. ligrättsliga organ.

Article 20 Artikel 20 Students Studerande Payments which a student, or an apprentice or Studerande, affärspraktikant eller lärling, som trainee, who is or was immediately before visi- har eller omedelbart före vistelsen i en avtalsting a Contracting State a residen:; of the other slutande stat hade hemvist i den andra avtals- Contracting State and who is present in the slutande staten och som vistas i den förstfirst-mentioned State solely for the purpose of nämnda staten uteslutande för sin undervishis education or training receivcs for the pur- ning eller utbildning, beskattas inte i denna pose of his maintenance, education or training stat för belopp som han erhåller för sitt uppeshall not be taxed in that State, provided that hälle, sin undervisning eller utbildning, under such payments arise from sources outside that förutsättning att beloppen härrör från källa State. utanför denna stat.

Article 21 Artikel 21 Other income Annan inkomst 1. Items of income of a resident of a Contrac- 1. Inkomst som person med hemvist i en avting State not dealt with in the forecgoing Artic- talsslutande stat förvärvar och som inte be-

les of this Convention shall be taxable only in handlas i föregående artiklar av detta avtal, that State. However, such items of income, beskattas endast i denna stat. Inkomst som arising in the other Contracting State, may härrör från den andra avtalsslutande staten får also be taxed in that other State. emellertid även beskattas i denna andra stat. 2. The provisions of paragraph 1 shall not ap- 2. Bestämmelserna i punkt 1 tillämpas inte på ply to income, other than income from immo- inkomst, med undantag för inkomst av fast vable property as defined in paragraph 2 of egendom som avses i artikel 6 punkt 2, om Article 6, if the recipient of such income, being mottagaren av inkomsten har hemvist i en ava resident of a Contracting State, carries on talsslutande stat och bedriver rörelse i den business in the other Contracting State andra avtalsslutande staten från där beläget through a permanent establishment situated fast driftställe eler utövar självständig yrkestherein, or performs in that other State inde- verksamhet i denna andra stat från där beläpendent personal services from a fixed base si- gen stadigvarande anordning, samt den rättigtuated thercin, and the right or property in re- het eller egendom i fråga om vilken inkomsten spect of which the income is paid is effectively betalas äger verkligt samband med det fasta connected with such permanent establishment driftstället eller den stadigvarande anordor fixed base. In such case the provisions of ningen. I sådant fall tillämpas bestämmelserna Article 7 or Article 14, as the case may be, i artikel 7 respektive artikel 14. shall apply.

Article 22 Artikel 22 Capital Förmögenhet 1. Capital represented by immovable pro- 1. Förmögenhet bestående av sådan fast perty referred to in paragraph 2 of Article 6, egendom som avses I artikel 6 punkt 2, vilken owned by a resident of a Contracting State and person med hemvist i en avtalsslutande stat insituated in the other Contracting State, or by nehar och vilken är belägen i den andra avtalsshares in a company the assets of which consist slutande staten, eller förmögenhet bestående mainly of such property may be taxed in that av andelar i bolag vars tillgångar huvudsakliother State. gen utgörs av sådan egendom, får beskattas i

denna andra stat. 2. Capital represented by movable property 2. Förmögenhet bestående av lös egendom, forming part of the business property of a per- som utgör del av rörelsetillgångarna i fast manent establishment which an enterprise of a driftställe, vilket ett företag i en avtalsslutande Contracting State has in the other Contracting stat har i den andra avtalsslutande staten, eller State or by movable property pertaining to a av lös egendom, hänförlig till stadigvarande fixed base available to a resident of a Contrac- anordning för att utöva självständig yrkesting State in the other Contracting State for verksamhet, som person med hemvist i en avthe purpose of performing independent perso- talsslutande stat har i den andra avtalsslutande nal services, may be taxed in that other State. staten, får beskattas i denna andra stat.

3. Capital represented by ships and aircraft 3. Förmögenhet bestående av skepp och luftoperated in international traffic by an enter- fartyg som används i internationell trafik av prise of a Contracting State, and by movable företag i en avtalsslutande stat samt av lös property pertaining to the operation of such egendom som är hänförlig till användningen ships and aircraft, shall be taxable only in that av sådana skepp och luftfartyg beskattas en- State. dast i denna stat. 4. All other elements of capital of a resident 4. Alla andra slag av förmögenhet, som perof a Contracting State shall be taxable only in son med hemvist i en avtalsslutande stat innethat State. har, beskattas endast i denna stat. 5. Notwithstanding the provisions of para- 5. Utan hinder av bestämmelserna i punkt 4 graph 4, capital consisting of shares of a com- får förmögenhet bestående av andelar i bolag pany resident of a Contracting State owned by med hemvist i en avtalsslutande stat som innean individual who has been a resident of that has av fysisk person som haft hemvist i denna State and who has become a resident of the stat och erhållit hemvist i den andra avtalssluother Contracting State, may be taxed in the tande staten, beskattas i den förstnämnda stafirst-mentioned State at any time during the ten under de första fem åren som följer efter five years following the date on which the indi- det datum då den fysiska personen upphört att vidual has ceased to be a resident of the first- ha hemvist i den förstnämnda staten. mentioned State. 6. With respect to capital owned by an air 6. Beträffande förmögenhet som innehas av transport consortium formed by companies ett luftfartskonsortium bestående av bolag from different countries, the provisions of pa- från olika länder, tillämpas bestämmelserna i ragraphs 3 and 4 shall apply only to such part punkt 3 och 4 endast i fråga om sådan förmöof the capital as relates to the participation genhet som motsvarar den andel i konsortiet held in that consortium by a company that is a som innehas av bolag med hemvist i en avtalsresident of a Contracting State. slutande stat.

Article 23 Artikel 23 Elimination of double taxution Undanröjande av dubbelbeskattning 1. In Sweden double taxation shall be elimina- 1. Beträffande Sverige skall dubbelbeskattted as follows: ning undvikas på följande sätt:

a) Where a resident of Sweden derives a) Om person med hemvist i Sverige för-

income which under the laws of Esto- värvar inkomst som enligt estnisk lag-

nia and in accordance with the provi- stiftning och i enlighet med bestäm-

sions of this Convention may be taxed melserna i detta avtal får beskattas i

in Estonia, Sweden shall allow — sub- Estland, skall Sverige — med beak-

ject to the provisions of the law of tande av bestämmelserna i svensk lag-

Sweden concerning credit for foreign stiftning beträffande avräkning av ut-

tax (as it may be amended from time ländsk skatt (även i den lydelse de to time without changing the general framdeles kan få genom att ändras principle hereof) — as a deduction utan att den allmänna princip som anfrom the tax on such income, an ges här ändras) — från den svenska amount equal to the Estonian tax paid skatten på inkomsten avräkna ett bein respect of such income. lopp motsvarande den estniska skatt

som erlagts på inkomsten. b) . Where a resident of Sweden derives Om en person med hemvist i Sverige

b)

income which, in accordance with the förvärvar inkomst, som enligt bestämprovisions of Article 19, shall be melserna i artikel 19 beskattas endast taxable only in Estonia, Sweden may, i Estland, får Sverige — vid bestämwhen determining the graduated rate mandet av svensk progressiv skatt — of Swedish tax, take into account the beakta sådan inkomst. income which shall be taxable only in Estonia. Notwithstanding the provisions of Utan hinder av bestämmelserna i

e) c)

sub-paragraph a), dividends paid by a punkt a är utdelning från bolag med company which is a resident of Esto- hemvist i Estland till bolag med hemnia to a company which is a resident of vist i Sverige undantagen från svensk Sweden shall be exempt from Swedish skatt i den mån utdelningen skulle ha tax to the extent that the dividends varit undantagen från beskattning enwould have been exempt under Swe- : ligt svensk lagstiftning om båda boladish law if both companies had been gen hade varit svenska. Sådan skatte- Swedish companies. This exemption befrielse medges dock endast om shall not apply unless: (i) the profits out of which the divi- 1) den vinst av vilken utdelningen

dends are paid have been subjec- betalas underkastats den nor-

ted to the normal corporate tax mala bolagsskatten i Estland el-

in Estonia or an income tax com- ler en inkomstskatt jämförlig

parable thereto, or därmed, eller (ii) the dividends paid by the com- 2) utdelningen som betalas av bolag

pany which is a resident of Esto- med hemvist i Estland uteslu-

nia consist wholly or almost tande eller nästan uteslutande

wholly of dividends which that består av utdelning som detta bo-

company has received, in the lag under ifrågavarande år eller

year or previous ycars, in respect tidigare år mottagit på aktier som

of shares held by it in a company bolaget innehar i bolag med

which is a resident of a third State hemvist 1 tredje stat, vilken ut-

and which would have been ex- delning skulle ha varit skattebe-

empt from Swedish tax if the sha- friad i Sverige om de aktier för

res in respect of which they are vilka utdelningen betalas hade

paid had been held directly by innehafts direkt av bolaget med

the company which is a resident hemvist i Sverige. of Sweden.

For the purposes of sub-paragraphs a) d) Vid tillämpningen av punkterna a och

d)

and c), the terms ”the Estonian tax c anses uttrycken ”den estniska skatt paid” and ”the normal corporate tax som erlagts” och ”den normala boin Estonia or an income tax compa- lagsskatten i Estland eller en inkomstrable thereto” shall be deemed to in- skatt jämförlig därmed” innefatta estclude Estonian income tax which nisk inkomstskatt som skulle ha erwould have been paid but for any lagts, men som på grund av tidsbetime-limited exemption or reduction gränsade bestämmelser i estnisk lagof tax granted under inceative provi- stiftning avsedd att främja ekonomisk sions contained in Estonian laws de- utveckling inte erlagts eller erlagts signed to promote economic develop- med lägre belopp. Det angivna gäller ment to the extent that such tax that dock endast för det fall skattebefrielse would have been paid relates to pro- medgivits eller lägre skatt erlagts i fits other than profits from activities in fråga om andra inkomster än sådana the financial sector and that no more som härrör från den finansiella sekthan 25 per cent of such profits consist torn samt att inte mer än 25 procent av of interest and gains from the aliena- inkomsterna härrör från ränteintäkter tion of shares and bonds or consist of eller realisationsvinster vid försäljning profits derived from third States. av aktier, andra andelar eller obliga-

tioner eller består av inkomster er-

hållna från tredje stat. The provisions of sub-paragraph d) Bestämmelserna i punkt d gäller enshall apply only for the first ten years dast i fråga om de tio första åren under of which this Convention is appli- vilka detta avtal tillämpas. De behöcable. The competent authorities shall riga myndigheterna skall överlägga consult each other in order to deter- med varandra för att avgöra om dessa mine whether the provisions of sub- bestämmelser skall tillämpas efter. paragraph d) shall be applicable after denna tidpunkt. that date. Where a resident of Sweden owns ca- Om en person med hemvist i Sverige

f) f)

pital which, in accordance with the innehar förmögenhet som i enlighet provisions of this Convention, may be med bestämmelserna i detta avtal får taxed in Estonia, Sweden shall allow beskattas i Estland, skall Sverige från as a deduction from the tax on the ca- skatten på denna persons förmögenpital of that resident, an amount equal het avräkna ett belopp motsvarande to the capital tax paid in Estonia. Such den förmögenhetsskatt som erlagts i deduction shall not, however, cxceed Estland. Avräkningsbeloppet skall that part of the capital tax as compu- emellertid inte överstiga den del av

ted before the deduction is given, förmögenhetsskatten, beräknad utan which is attributable to the capital sådan avräkning, som belöper på den which may be taxed in Estonia. förmögenhet som får beskattas i Est-

land.

2. In Estonia double taxation shall be elimina- 2. Beträffande Estland skall dubbelbeskattted as follows: ning undvikas på följande sätt: a) Where a resident of Estonia derives a) Om person med hemvist i Estland förincome or owns capital which in accor- värvar inkomst eller innehar förmödance with this Convention, may be genhet som enligt detta avtal får betaxed in Sweden, unless a more favou- skattas i Sverige skall Estland, såvida rable treatment is provided in its do- inte förmånligare behandling ges enmestic law, Estonia shall allow: ligt intern lagstiftning, i) as a deduction from the tax on 1) från den estniska skatten på in-

the income of that resident, an komsten avräkna ett belopp mot-

amount equal to the income tax svarande den inkomstskatt som

paid thereon in Sweden; erlagts i Sverige för inkomsten; ii) as a deduction from the tax on 2) från den estniska skatten på för-

the capital of that resident, an mögenheten avräkna ett belopp

amount equal to the capital tax motsvarande den förmögenhets-

paid thereon in Sweden. skatt som erlagts i Sverige för

förmögenheten.

Such deduction in either case shall not, how- Avräkningsbeloppet skall emellertid inte i nåever, exceced that part of the income or capital gotdera fall överstiga den del av inkomst- eller tax in Estonia as computed before the deduc- förmögenhetsskatten i Estland, beräknad utan tion is given, which is attributable, as the case sådan avräkning, som belöper på den inkomst may be. to the income or the capital which may eller förmögenhet som får beskattas i Sverige. be taxed in Sweden. b) For the purpose of sub-paragraph a), b) Vid tillämpningen av punkt a gäller where a company that is a resident of följande. När bolag med hemvist i Estonia reccives a dividend from a Estland mottar utdelning från bolag company that is a resident of Sweden med hemvist i Sverige i vilket det äger in which it owns at least 10 per cent of minst 10 procent av de aktier som har its shares having full voting rights, the full rösträtt, skall den skatt som ertax paid in Sweden shall include not lagts i Sverige inkludera inte endast only the tax paid on the dividend but den skatt som erlagts på utdelningen also the tax paid on the underlying utan också den skatt som erlagts på profits of the company out of which bolagets bakomliggande vinst av vilthe dividend was paid. ken utdelningen betalas. c) — For the purposes of sub-paragraphs 1 c) Vid tillämpningen av punkterna 1 f f) and 2 a) the terms ”the capital tax och 2 a skall uttrycken ”den förmö-

3 Riksdagen 1992/93. I saml. Nr 177

paid in Estonia” and ”the capital tax genhetsskatt som erlagts i Estland”

paid in Sweden” shall not include any och ”den förmögenhetsskatt som er-

capital tax paid therein that is covered lagts i Sverige” inte innefatta förmö-

by paragraph 5 of Article 22. genhetsskatt som tas ut med stöd av

bestämmelserna i artikel 22 punkt 5.

Article 24 Artikel 24 Non-discrimination Förbud mot diskriminering 1. Nationals of a Contracting State shall not 1. Medborgare i en avtalsslutande stat skall be subjected in the other Contraxcting State to inte i den andra avtalsslutande staten bli föreany taxation or any requirement connected mål för beskattning eller därmed sammantherewith, which is other or more burdensome hängande krav som är av annat slag eller mer than the taxation and connected requirements tyngande än den beskattning och därmed samto which nationals of that other State in the manhängande krav som medborgare i denna same circumstances, in particular with respect andra stat under samma förhållanden, särskilt to residence, are or may be subjected. This med hänsyn till hemvist, är eller kan bli underprovision shall, notwithstanding the provisions kastad. Utan hinder av bestämmelserna i artiof Article 1, also apply to persons who are not kel 1 tillämpas denna bestämmelse även på residents of one or both of the Contracting person som inte har hemvist i en avtalsslu- States. tande stat eller i båda avtalsslutande staterna. 2. Stateless persons who are residents of a 2. Statslös person med hemvist i en avtalsslu- Contracting State shall not be subjected in tande stat skall inte i någondera avtalsslutande either Contracting State to any taxation or any staten bli föremål för beskattning eller därmed requirement connected therewith which is sammanhängande krav som är av annat slag other or more burdensome than the taxation eller mer tyngande än den beskattning och and connected requirements to which natio- därmed sammanhängande krav som medbornals of the State concerned in the same cir- gare i staten i fråga under samma förhållancumstances, in particular with respect to resi- den, särskilt med hänsyn till hemvist, är eller dence, are or may be subjected. kan bli underkastad. 3. The taxation on a permanent establishment 3. Beskattningen av fast driftställe, som förewhich an enterprise of a Contracting State has tag i en avtalsslutande stat har i den andra avin the other Contracting State shall not be less talsslutande staten, skall i denna andra stat favourably levied in that other State than the inte vara mindre fördelaktig än beskattningen taxation levied on enterprises of that other av företag i denna andra stat, som bedriver State carrying on the same activizies. This pro- verksamhet av samma slag. Denna bestämvision shall not be construed as obliging a melse anses inte medföra skyldighet för en av- Contracting State to grant to residents of the talsslutande stat att medge person med hemother Contracting State any personal allowan- vist i den andra avtalsslutande staten sådant ces, reliefs and reductions for taxation purpo- personligt avdrag vid beskattningen, sädan

ses on account of civil status or family respon- skattebefrielse eller skattenedsättning på sibilities which it grants to its own residents. grund av civilstånd eller försörjningsplikt mot

familj, som medges person med hemvist i den

egna staten. 4. Except where the provisions of paragraph 1 4. Utom i de fall då bestämmelserna i artikel of Article 9, paragraph 7 of Article 11, or para- 9 punkt 1, artikel 11 punkt 7 eller artikel 12 graph 6 of Article 12, apply, interest, royalties punkt 6 tillämpas, är ränta, royalty och annan and other disbursements paid by an enterprise betalning från företag i en avtalsslutande stat of a Contracting State to a resident of the other till person med hemvist i den andra avtalsslu- Contracting State shall, for the purpose of de- tande staten avdragsgilla vid bestämmandet av termining the taxable profits of such enter- den beskattningsbara inkomsten för sådant prise, be deductible under the same conditions företag på samma villkor som betalning till as if they had been paid to a resident of the person med hemvist i den förstnämnda staten. : first-mentioned State. Similarly, any debts of På samma sätt är skuld som företag i en avtalsan enterprise of a Contracting State to a resi- slutande stat har till person med hemvist i den dent of the other Contracting State shall, for andra avtalsslutande staten avdragsgill vid bethe purpose of determining the taxable capital stämmandet av sådant företags beskattningsof such enterprise, be deductible under the bara förmögenhet på samma villkor som skuld same conditions as if they had been contracted till person med hemvist i den förstnämnda stato a resident of the first-mentioned State. ten. 5. Enterprises of a Contracting State, the ca- 5, Företag i en avtalsslutande stat, vars kapipital of which is wholly or partly owned or : tal helt eller delvis ägs eller kontrolleras, dicontrolled, directly or indirectly, by one or rekt eller indirekt, av en eller flera personer more residents of the other Contracting State, med hemvist i den andra avtalsslutande staten, shall not be subjected in the first-mentioned skall inte i den förstnämnda staten bli föremål State to any taxation or any requirement con- för beskattning eller därmed sammanhängnected therewith which is other or more bur- ande krav som är av annat slag eller mer tyngdensome than the taxation and connected re- ande än den beskattning och därmed sammanquirements to which other similar enterprises hängande krav som annat liknande företag i of the first-mentioned State are or may be sub- den förstnämnda staten är eller kan bli underjected. kastat. 6. The provisions of this Article shall, not- 6. Utan hinder av bestämmelserna i artikel 2 withstanding the provisions of Article 2, apply tillämpas bestämmelserna i förevarande artito taxes of every kind and description. kel på skatter av varje slag och beskaffenhet.

Article 25 Artikel 25 Mutual agreement procedure Förfarandet vid ömsesidig överenskommelse I. Where a person considers that the actions 1. Om en person anser att en avtalsslutande of one or both of the Contracting States result stat eller båda avtalsslutande staterna vidtagit

or will result for him in taxation not in accor- åtgärder som för honom medför eller kommer dance with the provisions of this Convention, att medföra beskattning som strider mot behe may, irrespective of the remedies provided stämmelserna i detta avtal kan han, utan att by the domestic law of those States, present his detta påverkar hans rätt att använda sig av de case to the competent authority of the Con- rättsmedel som finns i dessa staters interna tracting State of which he is a resident or, if his rättsordning, framlägga saken för den behöcase comes under paragraph 1 of Article 24, to riga myndigheten i den avtalsslutande stat där that of the Contracting State of which he is a han har hemvist eller, om fråga är om tillämpnational. The case must be presented within ning av artikel 24 punkt 1, i den avtalsslutande three years from the first notification of the ac- stat där han är medborgare. Saken skall framtion resulting in taxation not in accordance läggas inom tre år från den tidpunkt då persowith the provisions of the Convention. nen i fråga fick vetskap om den åtgärd som gi-

vit upphov till beskattning som strider mot be-

stämmelserna i avtalet. 2. The competent authority shall endeavour, 2. Om den behöriga myndigheten finner inifthe objection appears to it to be justified and vändningen grundad men inte själv kan få till if it is not itself able to arrive at a satisfactory stånd en tillfredsställande lösning, skall mynsolution, to resolve the case by mutual agree- digheten söka lösa frågan genom ömsesidig ment with the competent authority of the överenskommelse med den behöriga myndigother Contracting State, with a view to the av- heten i den andra avtalsslutande staten i syfte oidance of taxation which is not in accordance att undvika beskattning som strider mot avtawith the Convention. In the event the compe- let. Om överenskommelse träffas mellan de tent authorities reach an agreement, refund or behöriga myndigheterna skall återbetalning credit of taxes shall be allowed by the Contrac- eller avräkning av skatt medges i enlighet med ting States in accordance with such agreement. denna överenskommelse. Överenskommelse Any agreement reached shall be implemented som träffats skall genomföras utan hinder av notwithstanding any time limits in the domes- tidsgränser i de avtalsslutande staternas intic law of the Contracting States. terna lagstiftning. 3. The competent authorities of the Contrac- 3. De behöriga myndigheterna i de avtalssluting States shall endeavour to resolve by mu- tande staterna skall genom ömsesidig överenstual agreement any difficulties or doubts ari- kommelse söka avgöra svårigheter eller tvising as to the interpretation or application of velsmål som uppkommer i fråga om tolkthe Convention. They may also consult to- ningen eller tillämpningen av avtalet. De kan gether for the elimination of double taxation även Överlägga i syfte att undanröja dubbelbein cases not provided for in the Convention. skattning i fall som inte omfattas av avtalet. 4. The competent authorities of the Contrac- 4. De behöriga myndigheterna i de avtalssluting States may communicate with each other tande staterna kan träda i direkt förbindelse directly for the purpose of reaching an agree- med varandra 1 syfte att träffa överenskomment in the sense of the preceding paragraphs. melse i de fall som angivits i föregående punk- When it seems advisable in order to reach ter. Om muntliga överläggningar anses under-

agreement to have an oral exchange of opi- lätta en överenskommelse, kan sådana övernions, such exchange may take place through läggningar äga rum inom en kommission som a Commission consisting of representatives of består av representanter för de behöriga mynthe competent authorities of the Contracting digheterna i de avtalsslutande staterna. States.

Article 26 Artikel 26 Exchange of information Utbyte av upplysningar 1. The competent authorities of the Contrac- 1. De behöriga myndigheterna i de avtalssluting States shall exchange such information as tande staterna skall utbyta sådana upplysis necessary for carrying out the provisions of ningar som är nödvändiga för att tillämpa bethis Convention or of the domestic laws of the stämmelserna i detta avtal eller i de avtalsslu- Contracting States concerning taxes covered tande staternas interna lagstiftning beträfby the Convention insofar as the taxation fande skatter som omfattas av avtalet, i den thereunder is not contrary to the Convention. mån beskattningen enligt denna lagstiftning The exchange of information is not restricted inte strider mot avtalet. Utbytet av upplysby Article 1. Any information received by a ningar begränsas inte av artikel 1. Upplys- Contracting State shall be treated as secret in ningar som en avtalsslutande stat mottagit the same manner as information obtained un- skall behandlas såsom hemliga på samma sätt der the domestic laws of that State and shall be som upplysningar som erhållits enligt den indisclosed only to persons or authorities (inclu- terna lagstiftningen i denna stat och får yppas ding courts and administrative bodies) in- endast för personer eller myndigheter (däri involved in the assessment or collection of, the begripet domstolar och administrativa mynenforcement or prosecution in respect of, or digheter) som fastställer. uppbär eller indriver the determination of appeals in relation to, the eller handlägger åtal eller besvär i fråga om taxes covered by the Convention. Such per- skatter som omfattas av avtalet. Dessa persosons or authorities shall use the information ner eller myndigheter skall använda upplysonly for such purposes. They may disclose the ningarna endast för sådana ändamål. De får information in public court proceedings or in yppa upplysningarna vid offentliga rättejudicial decisions. gångar eller i domstolsavgöranden. 2. In no case shall the provisions of paragraph 2. Bestämmelserna i punkt I anses inte med- I be construed so as to impose on a Contrac- föra skyldighet för en avtalsslutande stat att ting State the obligation:

a) to carry out administrative measures a) vidta förvaltningsåtgärder som avvi-

at variance with the laws and admi- ker från lagstiftning och administrativ

nistrative practice of that or of the praxis i denna avtalsslutande stat eller

other Contracting State; i den andra avtalsslutande staten,

b) to supply information which is not ob- b) lämna upplysningar som inte är till-

tainable under the laws or in the nor- gängliga enligt lagstiftning eller sed-

mal course of the administration of vanlig administrativ praxis i denna av-

that or of the other Contracting State; talsslutande stat eller i den andra av-

talsslutande staten,

c) to supply information which would c) lämna upplysningar som skulle röja

disclose any trade, business, indust- affärshemlighet, industri-, handels-

rial, commercial or professional secret eller yrkeshemlighet eller i närings-

or trade process, or information, the verksamhet nyttjat förfaringssätt eller

disclosure of which would be contrary upplysningar, vilkas överlämnande

to public policy (ordre public). skulle strida mot allmänna hänsyn

(ordre public).

Article 27 Artikel 27 Assistance in collection Bistånd med indrivning 1. The Contracting States undertake to lend 1. De avtalsslutande staterna förbinder sig att assistance to cach other in the collection of the lämna varandra bistånd med indrivning av en taxes owed by a taxpayer to the extent that the skattskyldigs skatteskulder i den mån beloppet amount thereof has been finally determined har slutligen fastställts enligt lagstiftningen i according to the laws of the Contracting State den avtalsslutande stat som gör framställmaking the request for assistance. ningen. 2. In the case of a request by a Contracting 2. Efter framställning av en avtalsslutande State for the collection of taxes which has been stat om indrivning av skatter vilka godkänts accepted for collection by the other Contrac- för indrivning av den andra avtalsslutande stating State, such taxes shall be collected by that ten, skall sådana skatter drivas in av den andra other State in accordance with the laws appli- staten i enlighet med lagstiftning som är tillcable to the collection of its own taxes and as if lämplig på indrivning av dess egna skatter. the taxes to be so collected were its own taxes. 3. Any request for collection by a Contracting 3. Framställning om indrivning av en avtals- State shall be accompanied by such certificate slutande stat skall åtföljas av sådant bevis som as is required by the laws of that State to estab- krävs enligt lagstiftningen i den staten för att lish that the taxes owed by the taxpayer have styrka att den skattskyldiges skatteskuld slutlibecn finally determined. gen har fastställts. 4. Where the tax claim of a Contracting State 4. Om ett skattekrav från en avtalsslutande has not been finally determined by reason of it stat inte slutligen har fastställts på grund av being subject to appeal or other proceedings, överklagande eller annat förfarande får den that State may, in order to protect its reve- staten för att skydda sina intressen begära att nues, request the other Contracting State to den andra avtalsslutande staten vidtar sådana take such interim measures for conservancy on interimistiska säkringsåtgärder som är tillits behalf as are available to the other State un- gängliga i den andra staten enligt dess egen

der the laws of that other State. If such request lagstiftning. Om en sådan framställan godis accepted by the other State, such interim känns av den andra staten, skall sådana interimeasures shall be taken by that other State as mistiska åtgärder vidtas av den andra staten if the taxes owed to the first-mentioned State som om skatteskulden till den förstnämnda were the own taxes of that other State. staten avsåg dess egna skatter. 5. A request under paragraphs 3 or 4 shall 5. En framställan enligt punkt 3 eller 4 skall only be made by a Contracting State to the ex- bara göras av en avtalsslutande stat i den mån tent that sufficient property of the taxpayer den skattskyldige som har skatteskulden inte owing the taxes is not available in that State for har tillräckligt med tillgångar i den staten för recovery of the taxes owed. indrivning av skatteskulden.

6. The Contracting State in which tax is reco- 6. Den avtalsslutande stat i vilken skatt drivs vered in accordance with the provisions of this in enligt bestämmelserna i denna artikel skall Article shall forthwith remit to the Contrac- skyndsamt överföra indriven skatt till den avting State on behalf of which the tax was col- talsslutande stat för vars räkning indrivning lected the amount so recovered less, where skett med avräkning för, i förekommande fall, appropriate, the amount of extraordinary sådana extraordinära kostnader som anges i costs referred to in sub-paragraph b) of para- punkt 7 b. graph 7. 7. It is understood that unless otherwise 7. Om inte de behöriga myndigheterna i de agreed by the competent authorities of both avtalsslutande staterna kommer överens om Contracting States, annat skall,

a) ordinary costs incurred by a Contrac- a) normala kostnader som en avtalsslu-

ting State in providing assistance shall tande stat åsamkas vid lämnande av

be borne by that State, bistånd bäras av denna stat,

b) extraordinary costs incurred by a b) extraordinära kostnader som en av-

Contracting State in providing assis- talsslutande stat åsamkas vid läm-

tance shall be borne by the other State nande av bistånd bäras av den andra

and shall be payable regardless of the staten oavsett indrivet belopp. amount collected on its behalf by that other State.

As soon as a Contracting State anticipates that Så snart en avtalsslutande stat har anledning extraordinary costs may be incurred, it shall so anta att extraordinära kostnader kommer att advise the other Contracting State and indi- uppstå skall den andra avtalsslutande staten cate the estimated amount of such costs. underrättas om detta samt upplysas om den

beräknade storleken av sådana kostnader. 8. In this Article, the term ”taxes” means the 8. I denna artikel betyder uttrycket ”skatter” taxes to which the Convention applies and in- skatter som omfattas av detta avtal inklusive cludes any interest and penalties relating ränta och straffavgifter hänförliga till sådana thereto. skatter.

Article 28 Artikel 28 Excluded companies Undantagna bolag Notwithstanding any other provision of this Utan hinder av övriga bestämmelser i detta av- Convention, where tal skall, med undantag av fall då tillämpning

sker av den metod för att undvika dubbelbe-

skattning som normalt tillämpas av hemvist-

staten, artikel 23 punkt 1 d och övriga bestäm-

melser i detta avtal som medger undantag från

eller reduktion av skatt inte tillämpas på in-

komst som bolag med hemvist i en avtalsslu-

tande stat förvärvar och inte heller på utdel-

ning som betalas av sådant bolag när, a) a company that is a resident of a Con- a) bolaget förvärvar sina inkomster hutracting State derives its income pri- vudsakligen från andra stater marily from other States (i) from activities such as banking, (i) från aktiviteter sådana som

shipping, financing or insurance bank-, sjöfarts-, finans- eller för-

or säkringsverksamhet eller (ii) from being the headquarters, co- (ii) genom att vara huvudkontor,

ordination centre or similar en- coordination centre eller en lik-

tity providing administrative ser- nande enhet som tillhandahåller

vices or other support to a group administrativa eller andra tjäns-

of companies which carry on ter till cn grupp av bolag som be-

business primarily in other Sta- driver rörelse huvudsakligen i

tes; and andra stater, och b) except for the application of the mcet- b) sådan inkomst beskattas påtagligt hod of elimination of double taxation lägre enligt den statens lagstiftning än normally applied by that State, such inkomst av liknande verksamhet som income would bear a significantly lo- bedrivs inom denna stat eller inkomst wer tax under the laws of that State från verksamhet som huvudkontor, than income from similar activities coordination centre eller en liknande carried out within that State or from enhet som tillhandahåller administrabeing the headquarters, co-ordination tiva eller andra tjänster till en grupp centre or similar entity providing ad- av bolag som bedriver rörelse i denna ministrative services or other support stat. to a group of companies which carry on business in that State, as the case may be,

sub-paragraph 1 d) of Article 23 and any other provisions of this Convention conferring an

exemption or a reduction of tax shall not apply to the income of such company and to the dividends paid by such company.

Article 29 Artikel 29 Members of diplomatic missions and consular Medlem av diplomatisk beskickning eller av posts konsulat

Nothing in this Convention shall affect the fis- Bestämmelserna i detta avtal berör inte de prical privileges of members of diplomatic mis- vilegier vid beskattningen som enligt folkrätsions or consular posts under the general rules tens allmänna regler eller bestämmelser i särof international law or under the provisions of skilda överenskommelser tillkommer medlem special agreements. av diplomatisk beskickning eller av konsulat.

Article 30" Artikel 30 Entry into force Ikraftträdande 1. The Governments of the Contracting Sta- 1. Regeringarna i de avtalsslutande staterna tes shall notify each other that the constitutio- skall underrätta varandra när de konstitutional requirements for the entry into foree of this nella åtgärder som krävs för att detta avtal Convention have been complied with. skall träda i kraft har vidtagits. 2. The Convention shall enter into force thirty 2. Avtalet träder i kraft trettio dagar efter den days after the date of the later of the notifica- dap då den sista av dessa underrättelser enligt tions referred to in paragraph 1 and its provi- punkt 1 tas emot och avtalets bestämmelser sions shall have effect in both Contracting Sta- tillämpas i båda avtalsslutande staterna: tes:

a) in respect of taxes withheld at source, a) beträffande källskatter, på inkomst

on income derived on or after 1 Ja- som förvärvas den 1 januari det kalen-

nuary in the calendar year next follo- derår som följer närmast efter det år

wing the ycar in which the Convention då avtalet träder i kraft eller senare; enters into force;

b) in respect of other taxes on income, b) beträffande övriga skatter på inkomst

and taxes on capital, for taxes char- och skatter på förmögenhet, på skat-

geable for any tax year beginning on ter som påförs för beskattningsår som

or after I January in the calendar ycar börjar den 1 januari det kalenderår

next following the ycar in which the som följer närmast efter det år under

Convention enters into force. vilket avtalet träder i kraft eller se-

nare.

Article 31 Artikel 31 Termination Upphörande This Convention shall remain in force until Detta avtal förblir i kraft till dess att det sägs terminated by a Contracting State. Either upp av en avtalsslutande stat. Vardera avtals- Contracting State may terminate the Conven- slutande staten kan på diplomatisk väg, skrifttion, through diplomatic channels, by giving ligen uppsäga avtalet genom underrättelse notice of termination in writing at least six härom minst sex månader före utgången av months before the end of any calendar year. In varje kalenderår. I händelse av sådan uppsägsuch event, the Convention shall cease to have ning upphör avtalet att gälla i båda avtalsslueffect in both Contracting States: tande staterna

a) in respect of taxes withheld at source, a) beträffande källskatter, på inkomst

on income derived on or after 1 Ja- som förvärvas den 1 januari det kalen-

nuary in the calendar year next follo- deräår som följer närmast efter det år

wing the ycar in which the notice is gi- under vilket underrättelsen lämnas el-

ven; ler senare;

b) in respect of other taxes on income, b) beträffande övriga skatter på in-

and taxes on capital, for taxes char- komst, och skatter på förmögenhet,

geable for any tax year beginning on på skatter som påförs för beskatt-

or after I January in the calendar year ningsår som börjar den 1 januari det

next following the year in which the kalenderår som följer närmast efter

notice is given. det år under vilket underrättelsen

lämnas eller senare.

In witness whereof the undersigned, duly Till bekräftelse härav har undertecknade, därauthorised thereto, have signed this Conven- till vederbörligen bemyndigade, undertecknat tion. detta avtal. Done in duplicate at Stockholm this fifth day Som skedde i Stockholm den 5 april 1993, i två of April 1993, in the English language. exemplar på engelska språket. For the Government For the '5overnment För Konungariket För Republiken of the Kingdom of the Republic Sveriges regering Estlands regering of Sweden of Estonia

Bo Lundgren Margus Laidre Bo Lundgren Margus Laidre

PROTOCOL PROTOKOLL

At the signing today of the Convention bet- Vid undertecknandet av avtalet denna dag ween the Kingdom of Sweden and the Repu- mellan Konungariket Sverige och Republiken blic of Estonia for the avoidance of double Estland för att undvika dubbelbeskattning och taxation and the prevention of fiscal evasion förhindra skatteflykt beträffande skatter på inwith respect to taxes on income and on capital komst och på förmögenhet (nedan benämnt (hereinafter referred to as ”the Convention”), ”avtalet”), har undertecknade kommit överthe undersigned have agreed upon the follo- ens om att följande bestämmelser skall utgöra wing provisions which shall form an integral en del av avtalet. part of the Convention: 1. With reference to the provisions of the 1. Till samtliga bestämmelser i avtalet Convention

Where the term ”statutory body” appears, it När uttrycket ”offentligrättsligt organ” föreis understood that this term means any legal kommer betyder detta varje juridisk enhet av entity of a public character created by the laws offentlig karaktär bildad enligt lagstiftningen i of a Contracting State in which no person ot- en avtalsslutande stat och i vilken inte någon her than the State itself, a political subdivision annan än staten själv, politisk underavdelning or a local authority thereof, has an interest. eller lokal myndighet har något inflytande. 2. With reference to Article 7, paragraph 3 2. Till artikel 7 punkt 3

It is understood that expenses to be allowed Avdragsgilla utgifter innefattar endast utgifas deductions by a Contracting State include ter som är avdragsgilla i enlighet med intern only expenses that are deductible under the lagstiftning i en avtalsslutande stat. domestic laws of that State. 3. With reference to Article 8 3. Till artikel 8

It is understood that ”profits of an enter- ”Inkomst som företag i en avtalsslutande prise of a Contracting State from the operation stat förvärvar genom användningen av skepp i of ships in international traffic” shall be inter- internationell trafik” skall tolkas i enlighet preted according to paragraphs 7 to 14 of the ' med punkterna 7—14 i kommentaren till arti- Commentary on Article 8 of the OECD Model kel 8 i OECD:s modell för dubbelbeskatt- Tax Convention on Income and on Capital ningsavtal beträffande inkomst och förmögen- (1992) and does not, in any event, include the het (1992). Uttrycket innefattar inte i något profits from the operation or ownership of fall inkomst från verksamhet som avser docks, warchouses, terminal facilities, steve- ägande av hamnar, lagerlokaler, terminaldoring equipment or other similar property lo- anordningar, lastnings- eller lossningsutrustcated on land, except where thesc profits are ning eller annan liknande egendom på land, directly related to the operation, by the enter- med undantag för de fall då inkomsten är diprisc, of such ships. rekt hänförlig till företagets användning av så-

dana skepp. 4. With reference to Article 11, paragraph 3 4. Till artikel 11 punkt 3 d

d)

It is understood that a person is related to En person anses som närstående till en ananother person where once person, alone or to- nan person när han ensam eller tillsammans

gether with one or more related persons, has, med en eller flera närstående personer direkt directly or indirectly, an interest of more than eller indirekt har ett inflytande överstigande 50 per cent in the other person, or where one 50 procent i den andra personen, eller när en or more persons, alone or together with one or eller flera personer, ensamma eller tillsammore related persons, have, directly or indi- mans med en eller flera närstående personer rectly, an interest of more than 50 per cent in direkt eller indirekt har ett inflytande på mer the two persons. än 50 procent i båda dessa två personer. 5. With reference to Article 12, paragraph 2 5. Till artikel 12 punkt 2

It is understood that the term ”royalties” Uttrycket ”royalty” innefattar inte betalshall be decmed not to include payments for ningar för nyttjandet av borrplattform eller the use of drilling rigs, or similar purpose liknande anläggning som används för utforsequipment, used for the exploration for or the kande eller utnyttjande av kolväteförekomsextraction of hydrocarbons. ter. 6. With reference to Article 12, paragraph 3 6. Till artikel 12 punkt 3

It is agreed that the income from leasing of Leasing av industriell, kommersiell eller veindustrial, commercial or scientific equipment tenskaplig utrustning skall innefattas i utshall be included in the term ”royalties” as de- trycket royalty. fined in Article 12, paragraph 3. 7. With reference to Article 15, paragraph 2 7. Till artikel 15 punkt 2

The provisions of Article 15, paragraph 2, Bestämmelserna i artikel 15 punkt 2 skall shall not apply to an employee who is hired inte tillämpas på en anställd som är uthyrd. out. For the purposes of the preceding sen- Vid tillämpningen av föregående mening antence, an employee who is a resident of a ses en anställd med hemvist i en avtalsslutande Contracting State shall be deemed to be hired stat som uthyrd när han av någon (uthyrare) out if he is placed at another persen's disposal ställs till förfogande för att utföra arbete i anby a person (the hirer-out) to carry out work nans (uppdragsgivare) verksamhet i den andra in the business of such other person (the prin- avtalsslutande staten, förutsatt att uppdragsgicipal) in the other Contracting State, provided varen har hemvist eller fast driftställe i denna that the principal is a resident of, or has a per- andra stat och att uthyraren inte har ansvar för manent establishment in, that other State, and och inte heller står risken för arbetsresultatet. that the hirer-out neither has any responsibility nor bears any risk in respect of the result of the work.

In determining whether an employee shall Vid avgörandet av frågan om cen arbetstabe deemed to be hired out, a comprehensive gare skall anses uthyrd. skall göras en samlad review shall be carried out, with particular re- bedömning varvid särskilt beaktas om: ference to whether:

a) the overall supervision of the work a) den Övergripande arbetsledningen

rests with the principal; åvilar uppdragsgivaren,

b) the work is carried out in a place of b) arbetet utförs på en arbetsplats som

work which is at the disposal of the disponeras av uppdragsgivaren och

principal and for which he has respon- för vilken han har ansvar, sibility;

c) the remuneration to the hirer-out is c) ersättningen till uthyraren beräknas

computed according to the time spent efter den tid som gått åt eller med led-

or with reference to any other rela- ning av annat samband mellan ersätt-

tionship between the remuneration ningen och den lön arbetstagaren får,

and the wages received by the em-

ployee;

d) the main part of the tools and mate- d) största delen av arbetsredskap och

rials are supplied by the principal; and material ställs till förfogande av upp-

dragsgivaren, och

e) the hirer-out does not decide unilate- e) uthyraren inte ensidigt bestämmer an-

rally on the number of employces or talet arbetstagare och de kvalifikatio-

their qualifications. ner dessa skall ha.

In witness whereof the undersigned, duly Till bekräftelse härav har undertecknade, därauthorised thereto, have signed this Protocol. till vederbörligen bemyndigade, undertecknat

detta protokoll. Done in duplicate at Stockholm this fifth day Som skedde i Stockholm den 5 april 1993, i två of April 1993, in the English language. exemplar på engelska språket.

For the Government For the Government För Konungariket För Republiken of the Kingdom of the Republic Sveriges regering Estlands regering of Sweden of Estonia

Bo Lundgren Margus Laidre Bo Lundgren Margus Laidre

Finansdepartementet Prop. 1991/92:177

Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 6 maj 1993

Närvarande: statsministern Bildt, ordförande, och statsråden B. Westerberg, Friggebo, Johansson, Laurén, Hörnlund, Olsson, Svensson, af Ugglas, Dinkelspiel, Thurdin, Hellsvik, Vibble, Björck, Davidson, Könberg, Odell, Lundgren, Unckel, P. Westerberg, Ask [bid

Föredragande: statsrådet Lundgren

Proposition om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Estland

1Inledning

Estland är den minsta av de tre baltiska republikerna. Ytan motsvarar en tiondel av Sveriges yta. Folkmängden uppgår till cirka 1,6 miljoner. I november 1988 antog Estlands parlament, Högsta Rådet, en deklaration om suvceränitet inom Sovjetunionens ram. I mars 1991 genomfördes en folkomröstning som visade en stor majoritet för ett återupprättande av Estlands självständighet. I augusti 1991 förklarade sig Estland självständigt.

Gemensamt för de baltiska staterna är deras nära ekonomiska länkar till Ryssland och övriga OSS-stater. Genom ett utbyggt transportnät med vägar, järnvägar och isfria hamnar har de sedan länge haft en väsentlig betydelse för sovjetisk handel. De baltiska staterna har ett utvecklat jordbruk, livsmedelsindustri, skogs- och träindustri, textil- och konfektionsindustri, kemisk industri, verkstadsindustri samt elektronisk industri. Viktiga exportvaror för Estland är elkraft, kött, mjölkprodukter, kläder, maskiner, metallvaror, skogsprodukter och kemikalier. Viktiga importvaror är olja, metaller, industriråvaror och foder. Före andra världskriget hade Estland en levnadsstandard motsvarande Finlands. Efterkrigstiden har medfört att näringslivet och levnadsstandarden ligger mycket långt efter Västeuropa. Under hösten 1992 har industriproduktionen sjunkit drastiskt, bl.a. som en följd av att handeln med OSS-staterna har fallit kraftigt. Estland blev först av de baltiska staterna med egen valuta. I juni 1992 blev den estniska kronan, kroon, det enda legala betalningsmedlet i landet. De första sex månaderna 1992 översteg inflationen i Estland i vissa fall 80 96 per månad. För helåret 1992 uppgick prisstegringstakten till 1050 26. Trenden under hösten var dock sjunkande och december månads inflation stannade på drygt 3 26. För helåret 1993 finns prognoser på cn inflation på 63 4.

Svenska bolag har successivt börjat bli verksamma i de baltiska staterna. Televerkets dotterbolag Swedish Telecom International har tillsammans med de finska och estniska televerken påbörjat moderniseringen av det estniska telenätet. Investeringen kommer förhoppningsvis att medföra att det estniska telenätet kommer upp tili västeuropeisk nivå inom cen tioårsperiod. 46

och teleministeriet och Telecom Finland bildat ett gemensamägt estniskt företag för att i Estland införa det nordiska mobiltelefonsystemet NMT 450. Swedish Telecom International har gjort liknande investeringar i Lettland. Pripps är verksamt i Estland och Lettland. Asea Brown Boveri och Electrolux är verksamma i alla de baltiska staterna. AGA har bolag i alla staterna, men har kommit längst med sin verksamhet i Estland. Rederiföretaget Nordström & Thulin har tillsammans med ctt estniskt bolag bildat ett joint venture som bedriver färjetrafik mellan Stockholm och Tallinn. Också Svenska Tobaks och Svenska Statoil har påbörjat verksamhet i Estland. Hotellverksamhet med svenska intressen har inletts i Lettland. Efter Finland och Ryssland är Sverige numera Estlands största handelspartner. Under de tio första månaderna 1991 importerade Sverige för cirka 60 miljoner kronor från Estland och exporterade för ungefär lika mycket. Under samma period 1992 hade importen ökat till närmare 500 miljoner och exporten till cirka 400 miljoner kronor.

Gemensamma förhandlingar mellan de nordiska och de baltiska staterna inleddes i juni 1992 och avslutades genom att utkast till avtal paraferades den 14 januari iår i Köpenhamn. Förhandlingarna hölls på multilateral nivå, men avtalen är bilaterala. Avtalen med de baltiska staterna är i stora delar likalydande. Det paraferade utkastet, som är upprättat på engelska, har översatts till svenska och remitterats till Kammarrätten i Jönköping och Riksskatteverket. Remissinstanserna har uttryckt önskemål om att vissa avtalsbestämmelser närmare förklaras i propositionen. Avtalet undertecknades den 5 april 1993. Estland kommer sannolikt inom en nära framtid att underteckna dubbelbeskattningsavtalen också med övriga nordiska stater. Förhandlingar om ingående av avtal pågår bl.a. med Nederländerna och Storbritannien.

Ett förslag till lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Estland har upprättats inom Finansdepartementet.

2Lagen om dubbelbeskattningsavtal

Lagförslaget består dels av paragraferna 1-5, dels av en bilaga som innehåller avtalets engelska text och en svensk översättning.

I förslaget till lag föreskrivs att avtalet skall gälla som lag här i landet (1 §). Vidare regleras där frågan om avtalets tillämplighet i förhållande till annan skattelag (2 §). Bestämmelsen innebär att beskattning inte kan ske på grund av avtalets regler. Endast om det i annan skattelag såsom kommunalskattelagen (1928:370), KL, lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt, SIL, etc. föreskrivits en skattskyldighet kan beskattning komma i fråga. En sådan beskattning kan endast ske om den ej strider mot gjorda åtaganden i avtalet. I 38 i förslaget föreskrivs att då en här bosatt person uppbär inkomst som enligt avtalet beskattas endast i Estland skall sådan inkomst inte tas med vid taxeringen här, dvs. någon progressionsuppräkning skall då inte ske. Sverige har genom progressionsregeln i art. 23 (metodartikeln) punkt 1 bi där angivet fall rätt att höja skatteuttaget på en persons övriga inkomster. Sverige avstår emellertid numera regelmässigt från att utnyttja den rätt till progressions- 47

bl.a. en minskning av arbetsbördan för skattemyndigheterna och en förenkling av regelsystemet samt att det bortfall av skatt som blir följden av ett avstående från progressionsuppräkning är helt försumbar från statsfinansicll synpunkt. Dessa skäl motiverar ctt avstående från progressionsuppräkning även i förhållande till Estland. I förslaget till lag föreskrivs också att begränsningen i art. 23 punkt 1 d inte skail gälla beträffande inkomster erhållna från tredje stat. Skälet till detta är att denna bestämmelse tillsammans med art. 28 är avsedd att förhindra ati avtalsftörmåner ges till s.k. offshoreverksamhet, inte att förhindra att verksamhet som verkligen är gynnsam för såväl svensk som estnisk industri får sådana förmåner. Exempelvis förutses att portalhandel ceHer s.k. ”gateway enterprising” kommer att vara viktig för de baltiska staternas ekonomier i framtiden. Sådan verksamhet kan bl.a. innebära att svenska bolag överlåter det av produktionen till estniska bolag vilka i sin tur — genom Estlands ekonomiska och geografiska närhet till Ryssland och övriga OSS-stater — exporteras till dessa stater. Inkomst från sådan verksamhet är inte avsedd att undantas från den ”matching credit” eller ”matching exempt” som kan komma i fråga med stöd av art. 23 punkt 1 d. Den verksamhet som denna bestämmelse och art. 28 avser att utesluta från avtalets förmåner återkommer jag till i det följande (4.5.3).

Det avtal som finns med f.d. Sovjetunionen (prop. 1981/82:108, SFS 1982:708 resp. 1982:1227) torde bl.a. med hänsyn till Regeringsrättens bedömning i rättsfallet RÅ83 1:87 på svensk sida tillämpas i förhållande till de baltiska staterna tills nya avtal är i kraft. Lagförslaget (5 §) innehåller en bestämmelse om att vissa författningar, bl.a. lagen om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Sovjetunionen, inte längre skall tillämpas såvitt avser förhållandet mellan Sverige och Estland.

Enligt art. 30 träder avtalet i kraft trettio dagar efter det att de avtalsslutande staterna underrättat varandra att de åtgärder vidtagits som enligt respektive stats lagstiftning krävs för att avtalet skall kunna träda i kraft. Det är således inte möjligt att nu avgöra vid vilken tidpunkt avtalet kommer att träda i kraft. I förslaget till lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Estland har därför föreskrivits. att lagen träder i kraft den dag regeringen bestämmer.

3Översiktligt om skattesystemet i Estland

Lagstiftningsåtgärder är en central del av omvandlingen till en modern marknadsekonomi. Estland har kommit relativt långt vad gäller den övergripande lagstiftningen. Således har lagar om t.ex. privat äganderätt, konkurrens, konkurs, bolag samt om banksektorn antagits. Fortfarande återstår dock mycket arbete för att åstadkomma en mer detaljerad lagstiftning.

En kraftig modernisering pågår också av Estlands och övriga baltiska staters skattesystem. Skattesystemen i de tre staterna är inte enhetliga, men de bygger alla främst på en inkomstskatt, mervärdeskatt och på arbetsgivaravgifter. På grund av att Estlands skattesystem är under genomgripande ut-

veckling är det för närvarande endast möjligt att ge cn mycket översiktlig presentation av landets skattesystem.

Bolag som är hemmahörande i Estland är skattskyldiga där för all inkomst, oavsett varifrån den härrör. Skatten beräknas på nettoinkomsten. Skattesatsen uppgår till 35 96. Bolag och fysiska personer som bedriver rörelse kan efter tillstånd från lokala skattemyndigheter i stället för inkomstskatt få erlägga en ”licence tax”. Mervärdeskatten uppgår till 18 36 och arbetsgivaravgifterna till 20 20. Härutöver är arbetsgivarna skyldiga att erlägga ytterligare 13 20 för att täcka de anställdas behov av hälsovård. Förluster får avräknas från de tre följande årens vinster (carry forward). För närvarande utgår ingen källskatt på utdelning, ränta eller royalty som betalas till någon hemmahörande i annan stat.

Bolag med utländskt ägande uppgående till minst 30 20 av kapitalet vilket utländskt ägande motsvarar minst 50 000 U.S. dollar kan undantas från in-

komstskatt under en period av två år med början från det första vinstgivande

året. Den efterföljande tvåårsperioden medges en skattereduktion med 50 20. För bolag med utländskt ägande vars verksamhet av den estniska regeringen bedöms som särskilt angelägen för Estland, eller bolag i vilket det utländska ägandet uppgår till minst 50 26 av kapitalet vilket utländskt ägande motsvarar minst 1000 000 U.S. dollar kan skattebefrielse medges under en period av tre år med början från det första vinstgivande året och skattereduktion med 50 26 de två eller fem efterföljande åren. Vissa spärregler finns. Enligt uppgift pågår en översyn av dessa bestämmelser och möjligen kommer de att avskaffas.

Fysiska personer som är bosatta i Estland är skattskyldiga där för all inkomst, oavsett varifrån den härrör. Fysiska personer som inte är bosatta i Estland, beskattas endast för inkomst som härrör från Estland. För närvarande framgår inte av lagen vilka kriterier som gäller för att anses som bosatt men sannolikt anses en fysisk person som bosatt i Estland om han vistas där under en period överstigande 183 dagar. Skatten för bosatta är progressiv och utgår med 16-33 26.

4Dubbelbeskattningsavtalets innehåll

4.1Bakgrund

Avtalet är utformat i nära överensstämmelse med de bestämmelser som OECD rekommenderat för bilaterala dubbelbeskattningsavtal (”Model Tax . Convention on Income and on Capital”, 1992). Utformningen har också påverkats av att Estland i industriellt hänseende är mindre utvecklat än Sverige. Vissa bestämmelser har därför utformats i enlighet med de rekommendationer som Förenta Nationerna (FN) utfärdat för förhandlingar mellan utvecklade länder och utvecklingsländer ("United Nations Model Double Taxation Convention between Developed and Developing Countries”, 1980). Sverige har också godtagit regler i avtalet om s.k. matching credit och matching exempt (se art. 23 punkt I d). Detta betyder att Sverige i vissa fall godtar avräkning för fiktiv skatt respektive medger skattefrihet för mottagen

4 Riksdagen 1992193. I saml. Nr 177

utdelning trots att de normala kraven för skattefrihet i sådant fall inte har uppfyllts.

4.2Avtalets tillämpningsområde

An. I anger de personer som omfattas av avtalet. Endast person som avtalet är tillämpligt på är berättigad till de skattelättnader som föreskrivs i avtalet. I enlighet med denna artikel, som överensstämmer med motsvarande artikel i OECD:s modellavtal, skall avtalet tillämpas på personer som har hemvist i en avtalsslutande stat eller i båda avtalsslutande staterna. För att avtalet skall vara tillämpligt krävs dels att fråga är om sådan person som avses i art. 3 punkt 1 c eller d, dels att denna person i enlighet med bestämmelserna i art. 4 punkt 1 har hemvist i en avtalsslutande stat, dvs. enligt den interna lagstiftningen i en avtalsslutande stat är oinskränkt skattskyldig där på grund av domicil, bosättning, plats för företagsledning eller annan liknande omständighet. Uttrycket ”domicil” har Sverige och Finland numera infört när avtalen översätts för att markera att begreppet står för en starkare form av anknytning, jfr Storbritanniens olika begrepp för skattskyldighet ”domicile”, ”resident” resp. ”ordinary resident for tax purposes”. Uttrycket ”hemvist” som tidigare har använts bör egentligen i detta sammanhang endast användas som en teknisk avtalsterm. En nyhet är också att avtalen med de baltiska staterna är tillämpliga på staten själv, dess politiska underavdelning, lokala myndighet och offentligrättsliga organ. De tre sistnämnda uttrycken är mindre vanliga i svenskt språkbruk, men ”politisk underavdelning” och ”lokal myndighet” är avsedda att inbegripa exempelvis kommuner och landsting. Betydelsen av uttrycket ”offentligrättsligt organ” har angivits i punkt 1:i protokollet.

Som brukligt är avtalet inte tillämpligt på person som endast är skattskyldig i en avtalsslutande stat på den grund att inkomsten har källa i denna stat.

An. 2 punkt 1 upptar de skatter på vilka avtalet är tillämpligt. Enligt punkt 2 skall de behöriga myndigheternz2 i de avtalsslutande staterna genom ömsesidig överenskommelse besluta om en skatt som efter undertecknandet av avtalet införs i någon av staterna är en sådan skatt som avtalet skall tillämpas på. Av punkt 3 — vilken bestämmelse i princip överensstämmer med OECD:s modellavtal — framgår att avtalet skall tillämpas på skatter av samma eller i huvudsak likartat slag, som efter undertecknandet av avtalet påförs vid sidan av eller i stället för de i punkterna 1 och 2 angivna skatterna. Punkt 2 tar sikte på nya skatter som införs i de avtalsslutande staterna. Bestämmelsen tillkom på initiativ av Estland och övriga baltiska stater för att — med hänsyn till den pågående genomgripande förändringen i ländernas skattesystem — säkerställa att avtalet kommer att kunna tillämpas på nya skatter som inte är av ”samma celler i huvudsak likartat slag” som de som anges i art. 2 punkt 1, exempelvis en förmögenhetsskatt. Anledningen till att den svenska förmögenhetsskatten inte finns uppräknad i artikeln är att lagen om statlig förmögenhetsskatt har upphört att gälla (SFS 1991:1850, 1992:1489, prop. 1992/93:50). Lagen kommer i och för sig att tillämpas t.o.m. 1995 års taxering, men eftersom Estland för närvarande inte har någon förmögenhetsskatt innebär detta att någon dubbelbeskattning inte kan aktualiseras för 50

1994. Skulle riksdagsbeslutet om avskaffande av lagen om statlig förmögenhetsskatt upphävas och Estland införa en förmögenhetsskatt kan punkt 2 åberopas för att förmögenhetsskatten skall införlivas i avtalet. För denna eventualitet har i avtalet tagits in regler om förmögenhetsskatt i artiklarna 22 och 23 som föreskriver hur dubbelbeskattning av förmögenhet i sådant fall skall undvikas.

4.3Definitioner m.m.

Art. 3 innehåller definitioner av vissa uttryck som förekommer i avtalet. Innehållet i artikeln överensstämmer i huvudsak med innehållet i OECD:s modellavtal. Definitionen av ”internationell trafik” (p. 1 g) har emellertid fått en i förhållande till modellavtalet något avvikande utformning med anledning av att hemvistet valts som kriterium vid bestämmandet av vilken stat som skall ha beskattningsrätten till inkomst av internationell trafik, se art. 8 punkt 1. Definitioner förekommer även i andra artiklar t.ex. art. 10, 11 och 12, där den inkomst som behandlas i respektive artikel definieras.

När det gäller tolkning av dubbelbeskattningsavtal och då bl.a. den i art. 3 punkt 2 intagna bestämmelsen får jag hänvisa till vad som anförts i propositionen om dubbelbeskattningsavtal mellan de nordiska länderna (prop. 1989/90:33 s. 42 ff., se även Riksskatteverkets Handledning för internationell beskattning och Sveriges bidrag till IFA-kongressen i Florens i oktober 1993, jfr även avsnitt 4.5.3). Här skall endast framhållas att Wienkonventionen om traktaträtten tar sikte på att vid tvist mellan parterna om avtalets innebörd tolka parternas, dvs. staternas, avsikt med en bestämmelse i ett visst avtal och inte — beträffande dubbelbeskattningsavtal — att reglera förhållandet mellan skattskyldiga och staten. Dubbelbeskattningsavtalen skall i princip tolkas som annan svensk skattelagstiftning, dvs. enligt sin ordalydelse och med stöd av offentliga förarbeten.

Art. 4 innehåller regler som avser att fastställa var en person skall anses ha hemvist vid tillämpningen av avtalet. Artikeln skiljer sig från OECD:s modellavtal. Förutom bestämmelsen rörande staten själv etc. i punkt 1 (se kommentaren till bestämmelsen under avsnitt 4.2) skall, i de fall annan person än fysisk person har dubbel bosättning (p. 3), de behöriga myndigheterna avgöra frågan genom ömsesidig överenskommelse och bestämma avtalets tillämplighet på sådan person. Syftet med bestämmelsen är att de behöriga myndigheterna från fall till fall skall avgöra hur avtalet skall tillämpas när t.ex. ett bolag har hemvist i båda staterna. Givetvis kommer de behöriga myndigheterna att i sådana fall vidta normala åtgärder för att försöka und-: vika uppkommen dubbelbeskattning.

Hemvistreglerna i avtalet har inte någon betydelse för var en person skall anses vara bosatt enligt intern skattelagstiftning, utan reglerar endast frågan om hemvist vid tillämpning av avtalet. Det angivna innebär att avtalets hemvistregler saknar relevans bl.a. då det gäller att avgöra huruvida utdelning från svenska bolag skall beläggas med kupongskatt eller med vanlig inkomstskatt. Utdelning från svenskt bolag till en fysisk person som i skattehänseende anses bosatt i Sverige enligt intern svensk skattelagstiftning, men som

enligt ett dubbelbeskattningsavtal har hemvist i ett annat land, skall således — Prop. 1992/93:177 inte beläggas med kupongskatt.

Punkt 2 reglerar dubbel bosättning för fysiska personer, dvs. fall där personen I fråga enligt svenska regler för beskattning anses bosatt i Sverige och enligt reglerna för beskattning i Estland anses bosatt i Estland. Vid tillämpningen av avtalet skall i sådana fall den skattskyldige anses ha hemvist endast i den avtalsslutande stat i vilken han har hemvist enligt avtalet. En person som anses bosatt i såväl Sverige som Estland enligt respektive stats interna lagstiftning, men som vid tillämpningen av avtalet anses ha hemvist i Estland skall således i fråga om de inkomster till vilka Sverige har beskattningsrätten enligt avtalet, vid taxeringen i Sverige beskattas enligt de regler som gäller för här bosatta, vilket medför rätt att erhålla t.ex. grundavdrag och allmänna avdrag.

An. 5 definierar ”fast driftställe”. Artikeln överensstämmer i princip med OECD:s modellavtal. Det skall framhållas att punkt 2 endast innehåller en uppräkning — på intet sätt uttömmande — av exempel, som vart och ett kan utgöra fast driftställe. Dessa exempel skall läsas mot bakgrund av den allmänna definitionen i punkt 1. De uttryck som räknas upp i punkt 2 ”plats för företagsledning”, ”filial”, ”kontor” osv. skall således tolkas på sådant sätt att dessa platser för affärsverksamhet utgör fasta driftställen endast om de uppfyller villkoren i punkt 1. Punkt 3 föreskriver att byggnadsverksamhet etc. utgör fast driftställe endast om verksamheten pågår under längre tid än sex månader. Bestämmelsen är utformad med utgångspunkt från FN:s modellavtal. Motsvarande bestämmelse i OECD:s modellavtal omfattar inte explicit monteringsverksamhet eller verksamhet som består av övervakning eller rådgivning och föreskriver dessutom en tidrymd överstigande tolv månader för att fast driftställe skall föreligga. I punkt 4 anges vissa aktiviteter som trots att de bedrivs från en stadigvarande plats för affärsverksamhet ändå inte skall anses bedrivna från fast driftställe, Punkt 6 följer FN:s modellavtal. I punkt 7 återfinns den allmänt erkända principen att förekomsten av ett dotterbolag inte i sig medför att dotterbolaget utgör fast driftställe för sitt moderbolag. I det fall t.ex. att dotterbolaget inte kan anses som oberoende representant i den mening som avses i punkt 6 och om bolaget har och regelmässigt använder fullmakt att ingå avtal i moderbolagets namn utgör emellertid dotterbolaget fast driftställe för sitt moderbolag.

Bestämmelserna om ”fast driftställe” i svensk lagstiftning finns i punkt 3 av anvisningarna till 53 § KL. För att ett företag i Estland enligt art. 71 avtalet skall kunna beskattas för inkomst av rörelse från fast driftställe i Sverige krävs att sådant driftställe föreligger enligt bestämmelserna i art. 5 i avtalet. En beskattning i Sverige förutsätter att skattskyldighet föreligger även enligt svensk skattelagstiftning (jfr 2 § i den föreslagria lagen om dubbelbeskattningsavtal med Estland). När fast driftställe föreligger enligt avtalets bestämmelser torde i de flesta fall detta också föreligga enligt bestämmelserna i KL, men avtalet och intern svensk rätt överensstämmer givetvis inte i samtliga fall (se vidare under avsnitt 4.4).

n [NS

Art. 6-21 innehåller avtalets regler om fördelning av beskattningsrätten till olika inkomster. Avtalets uppdelning i olika inkomster har endast betydelse för tillämpningen av. avtalet och således inte vid bestämmandet av till vilket inkomstslag och vilken förvärvskälla inkomsten skall hänföras enligt svensk intern skattelagstiftning. När beskattningsrätten väl fördelats sker beskattning i Sverige enligt svensk lagstiftning. Har rätten att beskatta viss inkomst i Sverige inskränkts genom avtal måste denna begränsning iakttas.

I de fall en inkomst eller förmögenhet ”får beskattas” i en avtalsslutande stat enligt bestämmelserna i art. 6—22, innebär detta inte att den andra staten fråntagits rätten att beskatta inkomsten eller förmögenheten. Beskattning får i sådana fall ske även i den andra staten (normalt hemviststaten), om det är möjligt enligt dess interna skattelagstiftning, men den dubbelbeskattning som uppkommer måste i sådana fall undanröjas. Hur undanröjande av dubbelbeskattning sker framgår av art. 23.

Inkomst av fast egendom får enligt art. 6 beskattas i den stat där egendomen är belägen. Enligt kommunalskattelagen beskattas inkomst som härrör från fastighet i vissa fall som inkomst av näringsverksamhet. Vid tillämpning av avtalet fördelas dock rätten att beskatta inkomst av fast egendom med utgångspunkt från art. 6, dvs. den stat i vilken den fasta egendomen är belägen får beskatta inkomsten. Detta hindrar dock inte Sverige från att beskatta inkomsten som inkomst av näringsverksamhet vid taxeringen här. Observera att artikeln endast behandlar situationen att en person med hemvist i en avtalsslutande stat har fast egendom belägen i den andra avtalsslutande staten. Inkomst av fast egendom som är belägen i hemviststaten eller i en tredje stat behandlas i art. 21. Royalty från fast egendom celler för nyttjande av eller rätten att nyttja mincralförekomst, källa eller annan naturtillgång behandlas också som inkomst av fast egendom vid tillämpningen av avtalet. Annan royalty beskattas enligt art. 12. På initiativ från Estland innefattar uttrycket fast egendom också option eller liknande rättighet att förvärva fast egendom. Punkt 3 reglerar även inkomst från försäljning av fast egendom. Denna reglering tillkom också på initiativ från Estland och medför att situationen är dubbelreglerad i avtalet (jfr art. 13 punkt 1).

An. 7 innehåller regler om beskattning av rörelseinkomst. Sådan inkomst beskattas enligt huvudregeln i punkt 1 endast i den stat där företaget är hemmahörande. Om företaget bedriver rörelse från fast driftställe i den andra staten, får emellertid inkomst som är hänförlig till driftstället beskattas i denna stat. Om ett företag hemmahörande i Estland bedriver rörelse i Svcrige från fast driftställe här, skall vid inkomstberäkningen i första hand tilllämpas svenska regler men beräkningen får inte stå i strid med bestämmelserna i detta avtal.

Andra meningen i punkt 1 är en s.k. ”force of attraction-regel”. Med ”forcee of attraction” avses kortfattat det förhållandet att alla vinster som uppkommer i verksamhetsstaten knyts till det fasta driftstället. Regeln följer FN:s modellavtal men i förevarande avtal har en ”rimlighetsspärr” införts. Spärren innebär att vinsten inte skall hänföras till det fasta driftstället om företaget kan visa att försäljningen eller verksamheten rimligen inte hade kunnat bedrivas av det fasta driftstället.

Vid bestämmandet av fördelningen av inkomster mellan fast driftställe och huvudkontor skall arm's length-principen användas, dvs. till det fasta driftstället skall hänföras den inkomst som detta driftställe skulle ha förvärvat om det — i stället för att avsluta affärer med huvudkontoret — hade avslutat affärer med ett helt fristående företag som bedrivit verksamhet av samma eller liknande stag under samma cller liknande villkor och avslutat affärer på normala marknadsmässiga villkor (punkt 2).

Punkt 3 innehåller vissa regler — som delvis utgör undantag från den i

punkt 2 angivna principen — för hur utgifter som uppkommit för ett fast driftställe skall behandlas. Därvid klargörs att t.ex. allmänna förvaltningskostnader som uppkommit hos företagets huvudkontor för ett fast driftställe är en utgift som får dras av hos det fasta driftstället.

Ingår i inkomst av rörelse inkomster som behandlas särskilt i andra artiklar i detta avtal regleras beskattningsrätten till dessa inkomster i de särskilda artiklarna (punkt 7).

Art. 8 behandlar beskattning av inkomst av rörelse i form av sjö- och luftfart i internationell trafik. Sådana inkomster beskattas enligt punkt 1 endast i den stat där det företag som bedriver angiven verksamhet har hemvist. De särskilda reglerna 1 punkt 3 är avsedda att reglera beskattningen av SAS och andra motsvarande luftfartskonsortier. För SAS del reglerar bestämmelsen beskattningen av den del av SAS inkomst som är hänförlig till den svenske delägaren.

An. 9 innehåller sedvanliga regler om omräkning av inkomst vid obehörig vinstöverföring mellan företag med intressegemenskap. Artikeln överensstämmer i princip med OECD:s modellavtal, se punkterna 1—-11i kommentaren till art. 9 i modellavtalet. De i punkt 1 angivna reglerna innebär inte någon begränsning av en avtalsslutande stats rätt att enligt intern lagstiftning vidta omräkning av ett företags resultat utan anger endast i vilka fall den i punkt 2 angivna justeringen är avsedd att göras. Bestämmelsen i punkt 2 innehåller ett förtydligande av motsvarande bestämmelse i OECD:s modellavtal genom att kravet på godkännande för att justering skall vidtas explicit anges.

An. 10 behandlar beskattningen av utdelningsinkomster. Definitionen av uttrycket ”utdelning”, som återfinns i punkt 3, överensstämmer i huvudsak med den i OECD:s modellavtal. Definitionen gäller som brukligt endast vid tillämpning av art. 10. Om uttrycket förekommer i andra artiklar kan det ha en annan betydelse. För att utdelning från bolag i Estland skall vara skattefri i Sverige för ett svenskt bolag, krävs exempelvis att fråga är om utdelning enligt svensk skattclagstiftning. Art. 10 eller motsvarande bestämmelser i OECD:s modellavtal kan således inte användas för att avgöra innebörden av uttrycket i andra sammanhang.

Enligt punkt 2 får utdelning från bolag med hemvist i en avtalsslutande stat till person med hemvist i den andra avtalsslutande staten, beskattas även i den stat där bolaget som betalar utdelningen har hemvist (källstaten). Skatten får dock enligt punkt 2 a inte överstiga 5 26 av utdelningens bruttobelopp, om den som har rätt till utdelningen är ett bolag (med undantag för handelsbolag) som direkt innehar minst 25 20 av det utbetalande bolagets kapital. I övriga fall får skatten inte överstiga 15 96 av utdelningens bruttobe-

lopp (p. 2 b). De nu redovisade begränsningarna i källstatens beskattningsrätt gäller endast då ”mottagaren har rätt till utdelningen”. Av detta villkor, vilket även uppställs i fråga om ränta (art. 11 p. 2), och royalty (art. 12 p. 2), följer att den angivna begränsningen av skatten i källstaten inte gäller när en mellanhand, exempelvis en representant celler en ställföreträdare, sätts in mellan inkomsttagaren och utbetalaren. Villkoret tar sikte på fall där den som har rätt till utdelningen inte har hemvist i den andra avtalsslutande staten.

I vissa fall skall rätten att beskatta utdelning fördelas med tillämpning av avtalets regler för beskattning av inkomst av rörelse eller av självständig yrkesutövning. Dessa fall anges i punkt 4.

Punkt 5 innehåller förbud mot s.k. extra-territoriell beskattning av utdelning (beträffande detta slag av beskattning se p. 33-39 i kommentaren till art. 10 p. 5 i OECD:s modellavtal).

I art. 23 återfinns de bestämmelser som reglerar skattskyldigheten i Sverige för svenska bolag för mottagen utdelning från bolag i Estland (se under avsnitt 4.5.2).

An. 11 behandlar ränta. Enligt punkt 1 får ränta beskattas i den stat där mottagaren har hemvist. Vad som här menas med ränta framgår av punkt 4 (jfr vad som angetts beträffande utdelning under art. 10). Även källstaten får enligt punkt 2 i det i punkt 1 angivna fallet beskatta ränta, men skatten får i sådant fall inte överstiga 10 20 av räntans bruttobelopp. Ränta som härrör från en tredje stat eller som härrör från den avtalsslutande stat i vilken den skattskyldige har hemvist beskattas enligt art. 21 punkt 1 endast i hemviststaten. I vissa fall avstår källstaten från att ta ut skatt. Dessa fall anges i punkt 3 och avser bl.a. när räntan betalas till staten eller centralbank i en avtalsslutande stat. I punkt 3 d återfinns en bestämmelse som undantar ränta som utgår vid kreditförsäljningar av varor eller industriell, kommersiell eller vetenskaplig utrustning från källskatt. Bestämmelsen gäller inte vid försäljningar mellan närstående. Begreppet ”närstående” har definierats i punkt 4 1 protokollet.

Bestämmelserna i punkterna I och 2 tillämpas inte i de fall som avses i punkt 53, dvs. då räntan är hänförlig till fordran som äger verkligt samband med fast driftställe eller stadigvarande anordning som den som har rätt till räntan har i den andra avtalsslutande staten. I sådant fall skall beskattningsrätten till räntan i stället fördelas med tillämpning av art. 7 respektive art. 14 som behandlar inkomst av rörelse respektive självständig yrkesutövning. Enligt svensk intern skattelagstiftning utgör såväl inkomst av rörelse som inkomst av självständig yrkesutövning i allmänhet inkomst av näringsverksamhet. Den här beskrivna beskattningsrätten för källstaten kan bli tillämplig i Sverige — I de fall bosättning i Sverige enligt interna beskattningsregler inte föreligger —- endast om räntan skall hänföras till intäkt av näringsverksamhet. Dessutom fordras att fast driftställe föreligger enligt intern svensk rätt eller att inkomsten hänför sig, till här belägen fastighet (53§ 1 mom. a KL och 6§ I mom. SIL).

Royalty som avses i art. 12 punkt 3 och som härrör från en avtalsslutande stat (källstaten) och betalas till person med hemvist i den andra avtalsslutande staten, får enligt punkt I beskattas i denna andra stat. Definitionen av "55

uttrycket ”royalty” (jfr vad som angetts beträffande utdelning under art.10) omfattar till skillnad från OECD:s modellavtal leasingavgifter för rätten att nyttja industriell, kommersiell eller vetenskaplig utrustning (se även p. 6 i protokollet). Enligt punkt 2 får källstaten ta ut skatt på royaltybetalningar men denna skatt får i regel inte överstiga 10 26 av royaltyns bruttobelopp om mottagaren har rätt till royaltyn (p. 2 b). Royalty som utbetalas från Sverige till person med hemvist i Estland får således beskattas här, men skatten får inte överstiga 10 96 av royaltyns bruttobelopp. I det fall betalningar avser Icasing får skatten emellertid inte överstiga 5 96 (p. 2 a).

Från de redovisade bestämmelserna i punkterna 1 och 2 görs i punkt 4 undantag för sådana fall då den rättighet eller egendom för vilken royaltyn betalas, har verkligt samband med fast driftställe eller stadigvarande anordning som den som har rätt till royaltyn har i källstaten. I sådant fall fördelas beskattningsrätten till royaltyn mellan staterna med tillämpning av bestämmelserna i art. 7 respektive art. 14 som behandlar inkomst av rörelse respektive självständig yrkesutövning.

Punkt 7 innehåller en s.k. ”mesi gynnad nation-bestämmelse” av innehåll bl.a. att en lägre skattesats än den nu föreskrivna kan komma att tillämpas om Estland i ett framtida avtal, med en annan OECD-stat, avtalar en lägre skattesats än vad som angetts i punkt 2.

An. 13 behandlar beskattning av realisationsvinst. Bestämmelserna i punkterna 1—4 skiljer sig något från motsvarande bestämmelser i OECD:s modellavtal, jfr även art. 6 punkt 5 och kommentarerna därtill. Vinst vid avyttring av andelar i bolag vars tillgångar huvudsakligen består av fast cgendom får beskattas i den avtalsslutande stat där egendomen är belägen (p. 1). Vinst vid avyttring av skepp eller luftfartyg som används i internationell trafik respektive lös egendom som är hänförlig till användningen av sådana skepp eller luftfartyg enligt punkt 3 skall endast beskattas i den stat där personen i fråga har hemvist. I punkt 6 återfinns en bestämmelse som möjliggör för Sverige att beskatta fysisk person för realisationsvinster som härrör från överlåtelse av varje slag av egendom som uppbärs under tio år efter det att personen i fråga upphört att ha hemvist i Sverige.

Enligt art. 14 beskattas inkomst av fritt yrke eller annan självständig verksamhet i regel endast där yrkesutövaren har hemvist. Utövas verksamheten från en stadigvarande anordning som regelmässigt står till utövarens förfogande i den andra staten eller om personen i fråga vistas i den andra avtalsslutande staten under tidrymd celler tidrymder som sammanlagt överstiger 183 dagar under en tolvmånadersperiod får dock inkomsten även beskattas i verksamhetsstaten. Är vistelsen av angiven omfattning skall verksamheten från första dagen anses bedriven från en stadigvarande anordning.

Innebörden av uttrycket ”fritt yrke” belyses i punkt 2 med några typiska exempel. Det bör observeras att denna artikel behandlar fritt yrke samt annan verksamhet av självständig karaktär. Artikeln skall sålunda inte tillämpas när fråga är om anställning, t.ex. läkare som tjänstgör som anställd tjänsteläkare eller ingenjör som är anställd i ett av honom ägt aktiebolag. Artikeln är inte heller tillämplig på sådan självständig verksamhet som artister eller idrottsmän utövar, utan deras verksamhet omfattas i regel av art. 17.

Art. 15 behandlar beskattning av inkomst av enskild tjänst. Punkt 1 inne- 56

bär att sådan inkomst i princip beskattas i den avtalsslutande stat där arbetet utförs. Undantag från denna regel gäller vid viss korttidsanställning under de förutsättningar som anges i punkt 2. I sådana fall sker beskattning endast i inkomsttagarens hemviststat. Bestämmelserna i punkt 2 skall inte tillämpas på anställd som är uthyrd, se närmare i punkt 7 i protokollet. Bestämmelser om uthyrning av arbetskraft finns även i avtalet mellan de nordiska länderna (fr punkt 8 i kommentaren till art. 15 i OECD:s modellavtal). I punkt 3 har intagits särskilda regler om beskattning av ersättning för arbete ombord på

skepp eller luftfartyg i internationell trafik. Sådan ersättning får beskattas i

den stat där personen som bedriver verksamheten har hemvist. Punkt 4 tar för svenskt vidkommande sikte på anställda hos SAS. Beskattning av SASanställda med hemvist i Sverige sker enligt avtalet endast i Sverige.

Styrelsearvoden och annan liknande ersättning får enligt art. 16 beskattas i den stat där bolaget i fråga har hemvist.

Beskattning av inkomst som underhållningsartister och idrottsmän uppbär genom sin verksamhet regleras i art. 17. Observera dock att art. 17 inte utgör något undantag till art. 19. En artist som uppbär sådan inkomst som anges i art. 19 beskattas således enligt bestämmelserna i art. 19 och ej enligt bestämmelserna i förevarande artikel. Inkomst som behandlas i art. 17 får beskattas i den stat där verksamheten utövas (p. 1). Detta gäller oavsett om inkomsten förvärvas under utövande av fritt yrke eller enskild tjänst. Enligt punkt 2 får inkomsten beskattas i den stat där artisten eller idrottsmannen utövar verksamheten, även om ersättningen utbetalas till en annan person (t.ex. arbetsgivare hos vilken artisten eller idrottsmannen är anställd) än artisten eller idrottsmannen själv. Enligt punkt 3 undantas från beskattning i verksamhetsstaten dock inkomst som en artist eller idrottsman förvärvar genom sin personliga verksamhet, om verksamheten utförs inom ramen för ett besök som uteslutande eller huvudsakligen finansierats av allmänna medel från den andra avtalsslutande staten. I sådant fall skall inkomsten i stället beskattas i enlighet med art. 7, 14 eller 15.

An. 18 behandlar beskattning av pension, livränta och liknande ersättningar. Pension m.fl. ersättningar på grund av tidigare privat anställning beskattas endast i hemviststaten. För det fall hemviststatens skatteuttag inte är ”betydande” får dock beskattning även ske i källstaten. De avtalsslutande parterna är överens om att utgångspunkten vid bestämmande av begreppet ”betydande” skall vara ett skatteuttag som motsvarar uttaget för utomlands bosatta personer enligt lagen (1991:586) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta. Ersättningar som utbetalas enligt socialförsäkringslagstiftningen, pension på grund av tidigare offentlig tjänst m.m. i en avtalsslutande stat får dock alltid beskattas i källstaten (p. 2).

Inkomst av offentlig tjänst — med undantag för pension — beskattas enligt ant. 191 regel endast i den stat som betalar ut inkomsten i fråga (p. 1a). Under vissa i punkt I b angivna förutsättningar beskattas dock sådan ersättning endast i inkomsttagarens hemviststat. Enligt punkt 2 beskattas i vissa fall ersättning av offentlig tjänst enligt reglerna i art. 15 (Enskild tjänst), art. 16 (Styrelscearvoden) respektive art. 18 punkt 1 (Pension m.m.).

Art. 20 innehåller regler för studerande, affärspraktikanter och lärlingar.

Inkomst som inte behandlas särskilt i art. 6-20 beskattas enligt art. 21 in NN

(Annan inkomst). Sådan inkomst beskattas i regel endast i inkomsttagarens hemviststat, utom i de fall då inkomsten härrör från källa i den andra avtalsslutande staten. I sistnämnda fall får jämväl källstaten beskatta inkomsten. Artikelns tillämpningsområde är inte begränsat till inkomst som härrör från en avtalsslutande stat, utan avser också inkomst från tredje stat. Detta innebär bl.a. att den kommer till användning vid konkurrens mellan flera olika dubbelbeskattningsavtal, se vidare i kommentaren till art. 21 i OECD:s modellavtal. Observera att artikelns tillämpningsområde omfattar även inkomster av de slag som tidigare nämnts i andra artiklar t.ex. inkomst av fast cgendom (art. 6) och ränta (art. 11) i fall då inkomsten härrör från en tredje stat eller härrör från den stat i vilken den skattskyldige har hemvist.

An. 22 behandlar förmögenhet (se även de inledande kommentarerna om

vilka skatter som omfattas av avtalet under avsnitt 4.2). Såsom framgår av

dessa kommer art. 22 inte att bli tillämplig förrän de avtalsslutande staterna slutit sådan överenskommelse som anges i art. 2 punkt 2. Förmögenhet som utgörs av fast egendom eller av lös egendom som utgör tillgång hänförlig till fast driftställe eller stadigvarande anordning får beskattas i den stat där den fasta egendomen respektive driftstället eller anordningen finns (p. 1 och 2). Av punkt 1 framgår dessutom att förmögenhet bestående av andelar i bolag vars tillgångar huvudsakligen består av fast egendom får beskattas i den stat där egendomen är belägen. Tillgångar som utgörs av skepp eller luftfartyg m.m. som används i internationell trafik beskattas endast i hemviststaten (p. 3). Övriga förmögenhetstillgångar beskattas endast i innehavarens hemviststat (p. 4). Utan hinder av punkt 4 möjliggör punkt 5 för Sverige att beskatta förmögenhet bestående av andelar i svenska bolag som innehas av fysiska personer under de första fem åren efter att personen i fråga upphört att ha hemvist i Sverige.

4.5Metoder för undanröjande av dubbelbeskattning

4.5.1 Allmänt Bestämmelserna om undanröjande av dubbelbeskattning finns i art. 23. Sverige tillämpar enligt punkt 1 a avräkning av skatt (”credit of tax”) som huvudmetod för att undvika dubbelbeskattning. Detsamma gäller för Estland (p. 23).

Innebörden av avräkningsmetoden är att en person med hemvist i den ena staten taxeras där även för sådan inkomst som enligt avtalet får beskattas i den andra staten. Den uträknade skatten minskas därefter i princip med den skatt som enligt avtalet har tagits ut i den andra staten. Vid avräkning av skatt på inkomst i Sverige tillämpas bestämmelserna i lagen (1986:468) om avräkning av utländsk skatt. Därvid beräknas svensk inkomstskatt på inkomsten på vanligt sätt. Skattefrihet medges för utdelning som betalas till svenskt bolag om utdelningen skulle ha varit skattefri om den betalats mellan svenska bolag och om vissa andra villkor uppfylls (se p. 1 c och under avsnitt

4.5.2).

I likhet med de flesta andra avtal med utvecklingsländer innehåller detta avtal regler om avräkning i vissa fall i Sverige av högre skattebelopp än som

även regler om att mottagen utdelning i vissa fall är skattefri trots alt normala krav för att erhålla skattefrihet inte har uppfyllts, s.k. matching exempt. Bestämmelserna återfinns i punkt I d och skall tillämpas de tio första åren under vilka detta avtal tillämpas. Jag återkommer strax till detta (avsnitt 4.5.2). Efter utgången av denna tidsperiod skall de behöriga myndigheterna överlägga med varandra för att bestämma om bestämmelserna skall tillämpas även efter denna tidpunkt. Förslag om sådan förlängning kommer att, om en sådan överenskommelse träffas, i överensstämmelse med vad riksdagen med anledning av motion 1988/89:Sk35 givit regeringen till känna (SKkU2S5), föreläggas riksdagen.

4.5.2 Skattefrihet för utdelning från bolag i Estland till svenskt bolag Punkt 1 c innehåller bestämmelser om skattefrihet för utdelning från bolag i Estland till svenskt bolag. Inledningsvis kan erinras om bestämmelserna om skattefrihet för utdelning från utländska dotterbolag i 7§ 8 mom. sjätte stycket SIL. Skulle en tillämpning av SIL:s bestämmelser vara mer gynnsam, skall dessa tillämpas.

Skattefrihet enligt punkt 1 c förutsätter att vissa villkor är uppfyllda. Först och främst gäller att utdelningen enligt svensk skattelagstiftning (jfr 7§ 8 mom. SIL) skulle ha varit undantagen från skatt om båda bolagen hade varit svenska. Vidare krävs att den vinst vilken helt eller delvis kan bestå av utdelning av vilken utdelningen betalas underkastats antingen den normala bolagsskatten i Estland eller en inkomstskatt jämförlig därmed eller att utdelningen betalas av inkomst som hade varit skattebefriad i Sverige om den hade förvärvats direkt av bolag med hemvist i Sverige. Enligt punkt d innefattar det i punkt c använda uttrycket ”den normala bolagsskatten i Estland eller en inkomstskatt jämförlig därmed”, skatt som i Estland skulle ha crlagts om inte skattebefrielse eller skattenedsättning medgivits enligt bestämmelser i den interna lagstiftningen i Estland avsedda att främja ekonomisk utveckling. Avsikten är givetvis att skattefrihet skall medges endast i de fall befrielsen eller nedsättningen gjorts i syfte att främja ekonomisk utveckling i Estland. För att hindra att denna bestämmelse utnyttjas på ett icke avsett sätt har den utformats så att vinster från bl.a. den finansiella sektorn inte omfattas av bestämmelsen. Jag återkommer i det följande till detta (avsnitt 4.5.3).

Beträffande den närmare innebörden av de alternativa villkoren i punkt c för att utdelning skall vara undantagen från beskattning i Sverige vill jag göra följande förtydligande. Det i punkt c I uppställda alternativa villkoret, att utdelning skall vara undantagen från beskattning i Sverige om den bakomliggande vinsten underkastats den normala bolagsskatten i Estland eler en inkomstskatt jämförlig därmed kan belysas med följande exempel.

Ett bolag hemmahörande i Estland har under ett visst år haft en sammanlagd vinst på 1000 000 kroon. Av denna vinst har 500 000 kroon i någon stat underkastats en enligt avtalet godtagbar beskattning medan resterande 500.000 kroon är obeskattade. Under angivna förhållanden kan 500 000 kroon tas hem till Sverige i form av skattefri utdelning, eftersom de första 59

500 000 som delas ut anses ha underkastats en godtagbar beskattning. Skulle hela årsvinsten tas hem till Sverige innebär detta att hälften enligt avtalet är att anse som skattefri utdelning och att hälften i princip skall beskattas med svensk inkomstskatt. Jag vill i detta sammanhang framhålla att då det i punkt c 1 talas om den normala bolagsskatten i Estland så skall denna jämförelse regelmässigt göras med utgångspunkt i det fall då Estland tar ut full bolagsskatt och självfallet inte med de fall då skattebefrielse eller skattenedsättning medegivits enligt investeringsfrämjande eller andra motsvarande bestämmelser i den interna Jagstiftningen i Estland. Villkoret att en därmed jämförlig inkomstskatt skall ha uttagits på den bakomliggande vinsten, tar sikte på inkomstbeskattning som skett i såväl stater med vilka Sverige har dubbelbeskattningsavtal som stater med vilka Sverige inte har något sådant avtal.

Beträffande det i punkt c 2 uppställda villkoret för att utdelning skall undantas från svensk inkomstbeskattning kan inledningsvis konstateras att detta villkor är ett alternativt villkor till det i punkt c 1. För att skattefrihet för mottagen utdelning skall föreligga i Sverige uppställs således vid tillämpning av punkt c 2 inget krav på att den bakomliggande vinsten skall ha underkastats den normala bolagsskatten i Estland eller en därmed jämförlig skatt. För att villkoret skall vara uppfyllt krävs däremot att den utdelning som bolaget i Estland utbetalar, betalas av utdelning som hade varit skattebefriad i Sverige om den hade förvärvats direkt av bolag med hemvist i Sverige. Bestämmelsen tar sikte på utdelning, som härrör från tredje stat och som skulle ha varit undantagen från svensk beskattning, exempelvis genom bestämmelser i ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och denna tredje stat, om den hade förvärvats direkt av det svenska bolaget. Villkor motsvarande de nu behandlade återfinns i en rad andra svenska dubbelbeskattningsavtal. Givetvis finns inte något hinder mot att utdelning för att vara skattefri är ”blandad”, dvs. vid ett och samma utdelningstillfälle består av såväl utdelning enligt punkt c 1 som c 2.

4.5.3 Regler mot offshoreverksamhet m.m. Bestämmelsen i art. 23 punkt 1 d och art. 28 (om undantagna bolag) är tillsammans avsedda att utgöra avtalets mekanism för att förhindra att avtalsförmåner ges för offshoreverksamhet, coordination centres, huvudkontor eller liknande verksamhet, vars uppbyggnad huvudsakligen styrs av skatteskäl.

Offshoreverksamhet är verksarahet som typiskt sett inte bedrivs av bolag som bedriver näringsverksamhet i egentlig mening i en avtalsslutande stat, utan av bolag vars inkomster uteslutande härrör från verksamhet utanför en avtalsslutande stat. Sådana bolag är formellt upprättade enligt en stats lagstiftning men registreras i allmänhet i speciella register och deras verksamhet begränsas av särskilda regler. Oftast får endast personer hemmahörande i utlandet vara delägare i sådant bolag. Bolagen får normalt inte bedriva verksamhet på den interna marknaden i den stat där de är upprättade. Avsikten är att bolagen endast skall bedriva sin verksamhet och konkurrera på marknader utanför staten i fråga. Skit utgår i form av en fast årlig avgift eller med en mycket låg skattesats ofta på en helt schablonmässig bas. Den grund- 60

läggande tanken bakom tillhandahållandet av dessa speciella register och lagstiftning är att attrahera utländska investerare som bedriver den egentliga verksamheten i utlandet att upprätta formella bolagsetableringar i den egna staten. De utländska investerarna får härigenom ett instrument för att undgå beskattning i de stater där de är hemmahörande. De typer av ”verksamhet” som är vanligast förekommande 1 detta sammanhang är internationell sjöfart, försäkrings- och finansverksamhet och annan liknande verksamhet som inte är bunden till någon speciell plats för verksamhetens bedrivande. Staternas intresse av att få dessa utländska verksamheter knutna till den egna staten är dels skatteintäkterna dels också att bolagen för att erhålla registrering ofta tvingas anställa ett visst antal personer bosatta i staten. Ett exempel på sådan offshorclagstiftning är den som gäller på Labuan Island i Malaysia. Enligt denna lagstiftning beskattas banker och försäkringsföretag med en skattesats på endast 3 Z6 om verksamheten sker i utländsk valuta eller avser att täcka utländska försäkringsfall. Den normala bolagsskatten i Malaysia uppgår annars till 35 Jo. Offshorelagstiftning har införts eller håller på att införas I flera andra länder i Asien. Detsamma gäller beträffande vissa länder i Europa och Afrika. Också Australien är på väg att införa offshorelagstiftning.

Ett annat slag av offshoreverksamhet som bestämmelserna avser att motverka är verksamhet i form av ”operational headquarters” (finns i Singapore) och ”coordination centres” (finns i Belgien) och liknande. Den verksamhet som bedrivs av dessa enheter är att mot ersättning tillhandahålla finansiella, administrativa eller andra tjänster till en grupp av närstående bolag som bedriver verksamhet utanför staten i fråga. Den ersättning för utförda tjänster som därvid uppbärs är avsedd att vara avdragsgill i utbetalarstaten och beskattas inte alls eller mycket lågt i mottagarlandet. Förfarandet har som ett väsentligt syfte att omvandla beskattningsbar inkomst i den egentliga verksamhetsstaten till låg- eller icke beskattad inkomst i den stat där offshorebolaget är beläget.

Dubbelbeskattningsavtal syftar till att eliminera eller minska de skattehinder som finns för ett fritt utbyte av varor, kapital och tjänster. Genom regler för att undvika dubbelbeskattning, reducera hög beskattning av betalningar från källstaten (utdelning, ränta och royalty) samt förhindra diskriminerande beskattning kan avtalen på ett verksamt sätt bidra till ökade investeringar och ett ökat utbyte av varor och tjänster mellan de avtalsslutande länderna. Avtalen är däremot inte avsedda att användas som instrument för att med konstlade metoder åstadkomma total skattefrihet eller mycket låg skattebelastning för inkomster som rätteligen bör ingå i beskattningsunderlaget och beskattas i den avtalsslutande stat där investeraren är hemmahörande. Flera medlemsstater i OECD har genom intern lagstiftning infört bestämmelser som tar udden av sådan verksamhet som redovisats i det föregående. Majoriteten av medlemsländerna är liksom Sverige inte beredda att medge bolag som bedriver sådan verksamhet förmåner genom dubbelbeskattningsavtal.

4.6 Särskilda bestämmelser

I art. 24 återfinns bestämmelser om förbud i vissa fall mot diskriminering vid beskattningen.

Förfarandet vid ömsesidig överenskommelse regleras i art. 25 och bestämmelserna om utbyte av upplysningar finns i art. 26.

I art. 27 finns regler rörande bistånd med indrivning. Bestämmelserna möjliggör samarbete på detta område mellan skatteadministrationerna i de avtalsslutande staterna. I art. 28 återfinns en skatteflyktsbestämmelse som tar sikte på att förhindra skatteundandragande genom offshoreverksamhet m.m. I art. 29 finns vissa föreskrifter beträffande medlem av diplomatisk beskickning eller av konsulat.

4.7Slutbestämmelser

Ant. 30 och 31 innehåller bestämmelser om avtalets ikraftträdande och upp-

hörande.

Enligt art. 30 träder avtalet i kraft 30 dagar efter den dag då de avtalsslutande staterna underrättar varandra att de åtgärder vidtagits som enligt respektive stats lagstiftning krävs för att avtalet skall kunna träda i kraft. Avtalet är i princip avsett att tillämpas på inkomst och eventuellt förmögenhet som förvärvas respektive innehas fr.o.m. den 1 januari närmast efter ikraftträdandet.

5Lagrådets hörande

På grund av förslagens beskaffenhet anser jag att Lagrådets hörande skulle sakna betydelse.

6Hemställan

Jag hemställer att regeringen föreslår riksdagen att

1. godkänna avtalet mellan Sverige och Estland för att undvika

dubbelbeskattning och förhindra skatteflykt beträffande skatter på in-

komst och på förmögenhet,

2. anta förslaget till lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige

och Estland.

Hinder möter inte att ärendet behandlas först under nästa riksmöte.

7 Beslut

Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar att genom proposition föreslå riksdagen att anta de förslag som föredraganden har lagt fråm.