RPSFS 2012:13
Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om volontärer
1
Rikspolisstyrelsens författningssamling
ISSN 0347-545X Utgivare: chefsjuristen Eva-Lotta Hedin
Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om volontärer;
beslutade den 26 april 2012.
Rikspolisstyrelsen föreskriver följande med stöd av 13 d § första stycket 1 förordningen ( 1989:773 ) med instruktion för Rikspolisstyrelsen och meddelar följande allmänna råd.
Tillämpningsområde
1 § 1 § Denna författning innehåller bestämmelser om anlitande, utbildning, ledning m.m. av personer som, utan att vara anställda, ideellt stöder polismyndigheten i dess verksamhet.
Syfte
2 § 2 § Denna författning syftar till att få till stånd en gemensam grund beträffande polismyndigheternas organisation för och bedrivande av volontärverksamhet.
Volontärverksamheten har, med utgångspunkt i enskilda personers ideella insatser och engagemang, som ändamål att skapa en bättre kontakt och en organiserad samverkan mellan Polisen och lokalsamhället. Volontärernas insatser kan därigenom fungera som ett stöd till polismyndighetens arbete med att bl.a. förebygga brott och öka tryggheten för medborgarna.
Författningsbestämmelser
3 § 3 § Grundläggande bestämmelser om Polisens uppgifter och samverkan med andra myndigheter och organisationer finns i polislagen (1984:387) .
Enligt 4 kap. 14 a § polisförordningen (1998:1558) får polismyndigheten anlita lämpliga personer som ideellt stöder myndigheten i dess verksamhet. Sådant stöd får inte innefatta myndighetsutövning.
4 § 4 § Av 2 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL) följer att förbud att röja eller utnyttja en uppgift enligt OSL eller enligt lag eller förordning som OSL hänvisar till också gäller för en person som fått kännedom om uppgiften genom att för det allmännas räkning delta i en myndighets verksamhet på grund av t.ex. anställning eller uppdrag hos myndigheten eller på annan liknande grund.
RPSFS 2012:13 FAP 489-1
Utkom från trycket den 22 maj 2012
373828_RPSFS_13_2012.fm Page 1 Tuesday, May 15, 2012 1:25 PM
1
Rikspolisstyrelsens författningssamling
ISSN 0347-545X Utgivare: chefsjuristen Eva-Lotta Hedin
Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om volontärer;
beslutade den 26 april 2012.
Rikspolisstyrelsen föreskriver följande med stöd av 13 d § första stycket 1 förordningen ( 1989:773 ) med instruktion för Rikspolisstyrelsen och meddelar följande allmänna råd.
Tillämpningsområde
1 § 1 § Denna författning innehåller bestämmelser om anlitande, utbildning, ledning m.m. av personer som, utan att vara anställda, ideellt stöder polismyndigheten i dess verksamhet.
Syfte
2 § 2 § Denna författning syftar till att få till stånd en gemensam grund beträffande polismyndigheternas organisation för och bedrivande av volontärverksamhet.
Volontärverksamheten har, med utgångspunkt i enskilda personers ideella insatser och engagemang, som ändamål att skapa en bättre kontakt och en organiserad samverkan mellan Polisen och lokalsamhället. Volontärernas insatser kan därigenom fungera som ett stöd till polismyndighetens arbete med att bl.a. förebygga brott och öka tryggheten för medborgarna.
Författningsbestämmelser
3 § 3 § Grundläggande bestämmelser om Polisens uppgifter och samverkan med andra myndigheter och organisationer finns i polislagen (1984:387) .
Enligt 4 kap. 14 a § polisförordningen (1998:1558) får polismyndigheten anlita lämpliga personer som ideellt stöder myndigheten i dess verksamhet. Sådant stöd får inte innefatta myndighetsutövning.
4 § 4 § Av 2 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL) följer att förbud att röja eller utnyttja en uppgift enligt OSL eller enligt lag eller förordning som OSL hänvisar till också gäller för en person som fått kännedom om uppgiften genom att för det allmännas räkning delta i en myndighets verksamhet på grund av t.ex. anställning eller uppdrag hos myndigheten eller på annan liknande grund.
RPSFS 2012:13 FAP 489-1
Utkom från trycket den 22 maj 2012
373828_RPSFS_13_2012.fm Page 1 Tuesday, May 15, 2012 1:25 PM
RPSFS 2012:13
2
Allmänna råd
Volontärer deltar i stor utsträckning i polismyndighetens egentliga verksamhet och de får därför anses omfattas av bestämmelsen i 2 kap. 1 § OSL . Polismyndigheten bör därför genom skriftlig och muntlig information upplysa den som anlitas som volontär om innebörden och omfattningen av tystnadsplikten och förbudet att lämna ut sekretessbelagda uppgifter.
Volontärverksamhetens omfattning
5 § 5 § Polismyndigheten avgör om och i vilken omfattning myndigheten ska bedriva volontärverksamhet.
Polismyndigheten ska utforma tydliga riktlinjer för sin volontärverksamhet och inför varje insats ge tydliga anvisningar om förutsättningarna för denna. I alla sammanhang där volontärer tas i anspråk ska en ansvarig vid polismyndigheten tydliggöra volontärens uppgift och klart definiera gränsen mot myndighetsutövning.
Allmänna råd
Volontärer kan medverka inom ett brett område av Polisens verksamhet. Vissa områden har identifierats som lämpliga för ett ökat stöd och mer organiserade ideella insatser. Volontärverksamhet kan lämpligen bedrivas inom exempelvis Polisens brottsförebyggande och trygghetsoch kontaktskapande arbete. En ökad synlighet och närvaro av både poliser och volontärer på platser och under tider då risk för brott och andra ordningsstörningar föreligger kan bidra till att öka tryggheten i samhället. Volontärer kan även delta i den verksamhet som Polisen bedriver för att informera och stödja personer som utsatts för brott.
Här bör även uppmärksammas uppgifter som i förlängningen riskerar att innefatta åtgärder som utgör myndighetsutövning, som t.ex. bevakning av en avspärrning. Om syftet med bevakningen är att volontären ska ingripa mot personer som bryter avspärrningen är
arbetsupp-
giften otillåten. Däremot är det möjligt att använda en volontär i syfte att enbart ge information till allmänheten om skälet till avspärrningen och alternativa färdvägar. Mot samma bakgrund bör det ses som otilllåtet för en volontär att inom ramen för stödjande verksamhet samtala med vittnen eller brottsoffer på ett sätt eller under omständigheter som har karaktären av förhör eller förhörsliknande förhållanden. Det innebär att om en volontär t.ex. får uppgifter av betydelse för utredningen av ett brott från ett vittne eller ett brottsoffer ska samtalet avbrytas i den delen och kontakt tas med behörig personal vid polismyndigheten.
6 § 6 § Volontärverksamheten får avse endast på förhand bestämda och tydligt avgränsade uppgifter. Den får inte avse ordinarie löpande verksamhet och inte innebära att volontären ställer sig till generellt förfogande för att efter hand utföra de uppgifter som anvisas. Volontärverksamheten får inte heller
373828_RPSFS_13_2012.fm Page 2 Tuesday, May 15, 2012 1:25 PM
RPSFS 2012:13
2
Allmänna råd
Volontärer deltar i stor utsträckning i polismyndighetens egentliga verksamhet och de får därför anses omfattas av bestämmelsen i 2 kap. 1 § OSL . Polismyndigheten bör därför genom skriftlig och muntlig information upplysa den som anlitas som volontär om innebörden och omfattningen av tystnadsplikten och förbudet att lämna ut sekretessbelagda uppgifter.
Volontärverksamhetens omfattning
5 § 5 § Polismyndigheten avgör om och i vilken omfattning myndigheten ska bedriva volontärverksamhet.
Polismyndigheten ska utforma tydliga riktlinjer för sin volontärverksamhet och inför varje insats ge tydliga anvisningar om förutsättningarna för denna. I alla sammanhang där volontärer tas i anspråk ska en ansvarig vid polismyndigheten tydliggöra volontärens uppgift och klart definiera gränsen mot myndighetsutövning.
Allmänna råd
Volontärer kan medverka inom ett brett område av Polisens verksamhet. Vissa områden har identifierats som lämpliga för ett ökat stöd och mer organiserade ideella insatser. Volontärverksamhet kan lämpligen bedrivas inom exempelvis Polisens brottsförebyggande och trygghetsoch kontaktskapande arbete. En ökad synlighet och närvaro av både poliser och volontärer på platser och under tider då risk för brott och andra ordningsstörningar föreligger kan bidra till att öka tryggheten i samhället. Volontärer kan även delta i den verksamhet som Polisen bedriver för att informera och stödja personer som utsatts för brott.
Här bör även uppmärksammas uppgifter som i förlängningen riskerar att innefatta åtgärder som utgör myndighetsutövning, som t.ex. bevakning av en avspärrning. Om syftet med bevakningen är att volontären ska ingripa mot personer som bryter avspärrningen är
arbetsupp-
giften otillåten. Däremot är det möjligt att använda en volontär i syfte att enbart ge information till allmänheten om skälet till avspärrningen och alternativa färdvägar. Mot samma bakgrund bör det ses som otilllåtet för en volontär att inom ramen för stödjande verksamhet samtala med vittnen eller brottsoffer på ett sätt eller under omständigheter som har karaktären av förhör eller förhörsliknande förhållanden. Det innebär att om en volontär t.ex. får uppgifter av betydelse för utredningen av ett brott från ett vittne eller ett brottsoffer ska samtalet avbrytas i den delen och kontakt tas med behörig personal vid polismyndigheten.
6 § 6 § Volontärverksamheten får avse endast på förhand bestämda och tydligt avgränsade uppgifter. Den får inte avse ordinarie löpande verksamhet och inte innebära att volontären ställer sig till generellt förfogande för att efter hand utföra de uppgifter som anvisas. Volontärverksamheten får inte heller
373828_RPSFS_13_2012.fm Page 2 Tuesday, May 15, 2012 1:25 PM
RPSFS 2012:13
3
användas som en ersättning för bristande resurser i den löpande verksamheten.
Allmänna råd
Bestämmelsen innebär att volontärverksamheten inte får utformas på ett sätt som innebär att det kan bli fråga om ett anställningsförhållande. En volontär är någon som på ideell grund och utan någon form av ersättning utför uppgifter åt polismyndigheten. En volontär kan därför inte ställa sin arbetskraft till generellt förfogande för att, på så sätt som gäller för en anställd, utföra de arbetsuppgifter som fortlöpande anvisas. Exempel på uppgifter av ordinarie löpande karaktär, som en volontär därför inte får utföra, är bandutskrifter av förhör, intern administration, fordons- och utrustningsunderhåll, tipsmottagning och spanings- eller efterforskningsåtgärder.
Anlitande
7 § 7 § Polismyndigheten avgör vilka krav som ska ställas för att en person ska anlitas som volontär.
Personer som är under 18 år får inte anlitas som volontärer.
8 § 8 § Innan polismyndigheten anlitar en volontär ska polismyndigheten göra en laglydnads- och lämplighetsbedömning av den aktuella personen.
Allmänna råd
Sökanden bör vid lämplighetsbedömningen i rekryteringsprocessen kunna påvisa att han eller hon har den personliga mognad, samarbetsvilja, motivation, ansvarsuppfattning och förmåga att bemöta andra människor som krävs för att vara volontär.
9 § 9 § Om en person som är eller tidigare har varit volontär ansöker om att få bli volontär i en annan polismyndighet ska den polismyndigheten göra en förnyad bedömning enligt 7 och 8 §§. Detsamma ska gälla om en person som har varit volontär på nytt ansöker om få bli volontär vid samma polismyndighet som han eller hon tidigare har varit verksam vid.
10 § 10 § Polismyndighet har med stöd av 10 § första stycket 4 förordningen ( 1999:1134 ) om belastningsregister och 3 § första stycket 3 förordningen ( 1999:1135 ) om misstankeregister rätt att inhämta uppgifter ur belastningsrespektive misstankeregistret i ärenden om uppdrag som volontär vid polismyndighet.
Inhämtning av uppgifter från belastningsregistret och misstankeregistret och därefter ett enskilt samtal med den sökande ska alltid ingå i en laglydnads- och lämplighetsbedömning av den som anmäler sig till volontärverksamheten.
373828_RPSFS_13_2012.fm Page 3 Tuesday, May 15, 2012 1:25 PM
RPSFS 2012:13
3
användas som en ersättning för bristande resurser i den löpande verksamheten.
Allmänna råd
Bestämmelsen innebär att volontärverksamheten inte får utformas på ett sätt som innebär att det kan bli fråga om ett anställningsförhållande. En volontär är någon som på ideell grund och utan någon form av ersättning utför uppgifter åt polismyndigheten. En volontär kan därför inte ställa sin arbetskraft till generellt förfogande för att, på så sätt som gäller för en anställd, utföra de arbetsuppgifter som fortlöpande anvisas. Exempel på uppgifter av ordinarie löpande karaktär, som en volontär därför inte får utföra, är bandutskrifter av förhör, intern administration, fordons- och utrustningsunderhåll, tipsmottagning och spanings- eller efterforskningsåtgärder.
Anlitande
7 § 7 § Polismyndigheten avgör vilka krav som ska ställas för att en person ska anlitas som volontär.
Personer som är under 18 år får inte anlitas som volontärer.
8 § 8 § Innan polismyndigheten anlitar en volontär ska polismyndigheten göra en laglydnads- och lämplighetsbedömning av den aktuella personen.
Allmänna råd
Sökanden bör vid lämplighetsbedömningen i rekryteringsprocessen kunna påvisa att han eller hon har den personliga mognad, samarbetsvilja, motivation, ansvarsuppfattning och förmåga att bemöta andra människor som krävs för att vara volontär.
9 § 9 § Om en person som är eller tidigare har varit volontär ansöker om att få bli volontär i en annan polismyndighet ska den polismyndigheten göra en förnyad bedömning enligt 7 och 8 §§. Detsamma ska gälla om en person som har varit volontär på nytt ansöker om få bli volontär vid samma polismyndighet som han eller hon tidigare har varit verksam vid.
10 § 10 § Polismyndighet har med stöd av 10 § första stycket 4 förordningen ( 1999:1134 ) om belastningsregister och 3 § första stycket 3 förordningen ( 1999:1135 ) om misstankeregister rätt att inhämta uppgifter ur belastningsrespektive misstankeregistret i ärenden om uppdrag som volontär vid polismyndighet.
Inhämtning av uppgifter från belastningsregistret och misstankeregistret och därefter ett enskilt samtal med den sökande ska alltid ingå i en laglydnads- och lämplighetsbedömning av den som anmäler sig till volontärverksamheten.
373828_RPSFS_13_2012.fm Page 3 Tuesday, May 15, 2012 1:25 PM
RPSFS 2012:13
4
11 § 11 § En skriftlig överenskommelse om förutsättningarna för volontärens insatser ska ingås mellan polismyndigheten och volontären innan denne godkänns och anlitas som volontär.
Av överenskommelsen ska framgå de grundläggande ramarna för att verka som volontär, med avseende på t.ex. omfattning, innehåll, utförande, uppträdande, värdegrund och ömsesidiga åtaganden och skyldigheter.
Allmänna råd
Överenskommelsen bör även innehålla information om vad som gäller beträffande tystnadsplikt i det allmännas verksamhet och om förbud att lämna ut sekretessbelagda uppgifter enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) .
Polismyndighetens ansvar
12 § 12 § Polismyndigheten ansvarar för att volontären får det stöd och den handledning denne behöver för att kunna utföra uppgiften som volontär.
Allmänna råd
Polismyndigheten får anses ha endast ett begränsat arbetsmiljöansvar för dem som verkar som volontärer. Ansvaret begränsas därvid till att gälla arbetsmiljön i de specifika uppgifter som volontärerna utför och kan innefatta t.ex. att göra riskbedömningar av uppgifterna, krav på att volontärerna har relevant kompetens och utrustning för uppgifterna samt möjlighet att vid behov tillkalla hjälp. Vidare ansvarar polismyndigheten för att se till att volontärerna följer rådande säkerhetsregler och rutiner. Det är av vikt att notera att även volontärerna ansvarar för att medverka till en säker arbetsmiljö, genom att t.ex. följa givna föreskrifter samt använda de skyddsanordningar och iaktta den försiktighet som krävs för att förebygga ohälsa och olycksfall.
Att ansvaret inte är långsiktigt innebär bl.a. att samverkansbestämmelserna i arbetsmiljölagen (1977:1160) inte kan anses tillämpliga på volontärverksamheten. Polismyndigheten kan inte heller anses ha något rehabiliteringsansvar för en volontär, men bör ändå erbjuda psykosocialt omhändertagande i form av avlastning och debriefing, om ett sådant behov uppstått till följd av en utförd uppgift inom volontärverksamheten.
13 § 13 § Inför utförandet av en uppgift ska volontären alltid få information om uppgiftens syfte och omfattning av en ansvarig vid polismyndigheten. Den ansvarige ska meddela tydliga anvisningar för uppgiftens utförande.
En ansvarig ska finnas tillgänglig i volontärernas närhet eller via telefon eller annan lämplig kommunikationsutrustning under den tid som uppgiften utförs.
373828_RPSFS_13_2012.fm Page 4 Tuesday, May 15, 2012 1:25 PM
RPSFS 2012:13
4
11 § 11 § En skriftlig överenskommelse om förutsättningarna för volontärens insatser ska ingås mellan polismyndigheten och volontären innan denne godkänns och anlitas som volontär.
Av överenskommelsen ska framgå de grundläggande ramarna för att verka som volontär, med avseende på t.ex. omfattning, innehåll, utförande, uppträdande, värdegrund och ömsesidiga åtaganden och skyldigheter.
Allmänna råd
Överenskommelsen bör även innehålla information om vad som gäller beträffande tystnadsplikt i det allmännas verksamhet och om förbud att lämna ut sekretessbelagda uppgifter enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) .
Polismyndighetens ansvar
12 § 12 § Polismyndigheten ansvarar för att volontären får det stöd och den handledning denne behöver för att kunna utföra uppgiften som volontär.
Allmänna råd
Polismyndigheten får anses ha endast ett begränsat arbetsmiljöansvar för dem som verkar som volontärer. Ansvaret begränsas därvid till att gälla arbetsmiljön i de specifika uppgifter som volontärerna utför och kan innefatta t.ex. att göra riskbedömningar av uppgifterna, krav på att volontärerna har relevant kompetens och utrustning för uppgifterna samt möjlighet att vid behov tillkalla hjälp. Vidare ansvarar polismyndigheten för att se till att volontärerna följer rådande säkerhetsregler och rutiner. Det är av vikt att notera att även volontärerna ansvarar för att medverka till en säker arbetsmiljö, genom att t.ex. följa givna föreskrifter samt använda de skyddsanordningar och iaktta den försiktighet som krävs för att förebygga ohälsa och olycksfall.
Att ansvaret inte är långsiktigt innebär bl.a. att samverkansbestämmelserna i arbetsmiljölagen (1977:1160) inte kan anses tillämpliga på volontärverksamheten. Polismyndigheten kan inte heller anses ha något rehabiliteringsansvar för en volontär, men bör ändå erbjuda psykosocialt omhändertagande i form av avlastning och debriefing, om ett sådant behov uppstått till följd av en utförd uppgift inom volontärverksamheten.
13 § 13 § Inför utförandet av en uppgift ska volontären alltid få information om uppgiftens syfte och omfattning av en ansvarig vid polismyndigheten. Den ansvarige ska meddela tydliga anvisningar för uppgiftens utförande.
En ansvarig ska finnas tillgänglig i volontärernas närhet eller via telefon eller annan lämplig kommunikationsutrustning under den tid som uppgiften utförs.
373828_RPSFS_13_2012.fm Page 4 Tuesday, May 15, 2012 1:25 PM
RPSFS 2012:13
5
Allmänna råd
Vid behov bör avstämningar göras under uppgiftens utförande och när denna är avslutad bör en kortare genomgång ske med volontären.
Vid utförande av en uppgift bör volontärer verka i en grupp om minst två personer. Under ledning av polismyndigheten bör, i den mån verksamheten medger det, samarbete och samverkan ske mellan volontärverksamheten och annan brottsförebyggande verksamhet som bedrivs i samhället.
14 § 14 § Polismyndigheten ansvarar för att volontären får den utbildning som är erforderlig för de uppgifter som ska utföras.
Allmänna råd
Till ledning för hur polismyndigheten kan påbörja och bedriva volontärverksamhet finns Rikspolisstyrelsens metodhandbok Att starta och driva Volontärverksamhet inom Polisen – Ett metodstöd . Där framgår även de grundläggande baskunskaper som bör ingå i grundutbildningen för volontärer.
15 § 15 § Polismyndigheten ska låna ut den utrustning som polismyndigheten bedömer att volontären behöver ha tillgång till för att kunna utföra sina uppgifter.
Volontären ska vara klädd på ett sådant sätt att det tydligt framgår att volontären utför uppgifter åt polismyndigheten. Klädseln får inte ha en utformning som kan förväxlas med en polisuniform och får inte ha axelklaffar eller andra uniformsliknande detaljer. Färgen ska tydligt avvika från polisuniformens färgskala.
Utlånad utrustning ska återlämnas till polismyndigheten när varje enskild uppgift är avslutad.
Allmänna råd
Volontärens klädsel bör lämpligen bestå av jacka eller väst, som är försedd med texten ”Polisens volontärer” på rygg och bröst.
Vid behov bör volontärer utrustas med utrustning för att kunna tillhandahålla viss enklare sjukvårdshjälp.
16 § 16 § Polismyndigheten ansvarar för att det finns rutiner för uppföljning och utveckling av polismyndighetens volontärer och volontärverksamhet.
Allmänna råd
I Rikspolisstyrelsens metodhandbok Att starta och driva Volontär- verksamhet inom Polisen – Ett metodstöd framgår riktlinjer för hur volontärverksamheten bör kvalitetssäkras och följas upp.
17 § 17 § Bestämmelser om statliga myndigheters riskhantering och det statliga försäkringssystemet finns i förordningen ( 1995:1300 ) om statliga myndigheters riskhantering.
373828_RPSFS_13_2012.fm Page 5 Tuesday, May 15, 2012 1:25 PM
RPSFS 2012:13
5
Allmänna råd
Vid behov bör avstämningar göras under uppgiftens utförande och när denna är avslutad bör en kortare genomgång ske med volontären.
Vid utförande av en uppgift bör volontärer verka i en grupp om minst två personer. Under ledning av polismyndigheten bör, i den mån verksamheten medger det, samarbete och samverkan ske mellan volontärverksamheten och annan brottsförebyggande verksamhet som bedrivs i samhället.
14 § 14 § Polismyndigheten ansvarar för att volontären får den utbildning som är erforderlig för de uppgifter som ska utföras.
Allmänna råd
Till ledning för hur polismyndigheten kan påbörja och bedriva volontärverksamhet finns Rikspolisstyrelsens metodhandbok Att starta och driva Volontärverksamhet inom Polisen – Ett metodstöd . Där framgår även de grundläggande baskunskaper som bör ingå i grundutbildningen för volontärer.
15 § 15 § Polismyndigheten ska låna ut den utrustning som polismyndigheten bedömer att volontären behöver ha tillgång till för att kunna utföra sina uppgifter.
Volontären ska vara klädd på ett sådant sätt att det tydligt framgår att volontären utför uppgifter åt polismyndigheten. Klädseln får inte ha en utformning som kan förväxlas med en polisuniform och får inte ha axelklaffar eller andra uniformsliknande detaljer. Färgen ska tydligt avvika från polisuniformens färgskala.
Utlånad utrustning ska återlämnas till polismyndigheten när varje enskild uppgift är avslutad.
Allmänna råd
Volontärens klädsel bör lämpligen bestå av jacka eller väst, som är försedd med texten ”Polisens volontärer” på rygg och bröst.
Vid behov bör volontärer utrustas med utrustning för att kunna tillhandahålla viss enklare sjukvårdshjälp.
16 § 16 § Polismyndigheten ansvarar för att det finns rutiner för uppföljning och utveckling av polismyndighetens volontärer och volontärverksamhet.
Allmänna råd
I Rikspolisstyrelsens metodhandbok Att starta och driva Volontär- verksamhet inom Polisen – Ett metodstöd framgår riktlinjer för hur volontärverksamheten bör kvalitetssäkras och följas upp.
17 § 17 § Bestämmelser om statliga myndigheters riskhantering och det statliga försäkringssystemet finns i förordningen ( 1995:1300 ) om statliga myndigheters riskhantering.
373828_RPSFS_13_2012.fm Page 5 Tuesday, May 15, 2012 1:25 PM
RPSFS 2012:13
6
Enligt förordningen ( 1995:1301 ) om handläggning av skadeståndsanspråk mot staten ansvarar Kammarkollegiet för regleringen av skador som täcks av det statliga försäkringssystemet samt för handläggning av anspråk på ersättning för personskada som inte täcks av försäkringssystemet.
Bestämmelser om skadeståndsansvar för det allmänna finns i 3 kap. skadeståndslagen (1972:207) . Av 6 kap. 5 § skadeståndslagen följer att vid tilllämpningen av lagen likställs med arbetstagare den som för annans räkning utför arbete under omständigheter liknande dem som förekommer i anställningsförhållanden.
Polismyndigheten ska inom ramen för sin riskhantering analysera riskerna med volontärverksamheten. I riskhanteringen ska ingå att sörja för att volontären har ett försäkringsskydd under den tid volontären utför uppgifter vid polismyndigheten.
Allmänna råd
Det statliga försäkringssystemet syftar till att minska statens totala riskkostnader genom kunskaper om och kontroll över verksamhetens risker och skadekostnader. Systemet bygger bl.a. på att myndigheterna genom riskanalyser och skadeförebyggande åtgärder har en effektiv riskhantering.
Det bör noteras att enligt förordningen ( 1995:1300 ) om statliga myndigheters riskhantering får en myndighet inte hos enskilt försäkringsbolag teckna eller låta teckna en försäkring för statens egendom, ansvarighet eller i övrigt för skador som staten ska ersätta. Dock har polismyndigheten möjlighet att hos Kammarkollegiet teckna en samlingsförsäkring om särskilt personskadeskydd.
Volontärer bör omfattas av polismyndighetens krishanteringsorganisation. Analysen kring riskhanteringen bör därför klargöra bl.a. hur volontärerna kan omfattas av polismyndighetens debriefingorganisation.
Hantering vid misskötsamhet
18 § 18 § Polismyndighetens beslut om att inte längre anlita en volontär som bedöms olämplig ska dokumenteras, med angivande av skälen för åtgärden.
Allmänna råd
Om en volontär uppträder olämpligt, inte sköter sina uppgifter eller i övrigt inte bedöms lämplig bör polismyndigheten, efter samtal med volontären, besluta om att tillfälligt avbryta volontärens insats. Ett sådant beslut kan verkställas omedelbart. Framkommer uppgift om att en volontär är misstänkt för brott bör polismyndigheten avbryta volontärens insats i avvaktan på brottsutredningens slutliga handläggning hos polis, åklagare eller domstol.
I samband med att en volontärs insats avbryts bör polismyndigheten också göra en bedömning av om volontärens insats ska avslutas permanent. Detsamma gäller om polismyndigheten får kännedom om att en volontär har dömts för brott.
373828_RPSFS_13_2012.fm Page 6 Tuesday, May 15, 2012 1:25 PM
RPSFS 2012:13
6
Enligt förordningen ( 1995:1301 ) om handläggning av skadeståndsanspråk mot staten ansvarar Kammarkollegiet för regleringen av skador som täcks av det statliga försäkringssystemet samt för handläggning av anspråk på ersättning för personskada som inte täcks av försäkringssystemet.
Bestämmelser om skadeståndsansvar för det allmänna finns i 3 kap. skadeståndslagen (1972:207) . Av 6 kap. 5 § skadeståndslagen följer att vid tilllämpningen av lagen likställs med arbetstagare den som för annans räkning utför arbete under omständigheter liknande dem som förekommer i anställningsförhållanden.
Polismyndigheten ska inom ramen för sin riskhantering analysera riskerna med volontärverksamheten. I riskhanteringen ska ingå att sörja för att volontären har ett försäkringsskydd under den tid volontären utför uppgifter vid polismyndigheten.
Allmänna råd
Det statliga försäkringssystemet syftar till att minska statens totala riskkostnader genom kunskaper om och kontroll över verksamhetens risker och skadekostnader. Systemet bygger bl.a. på att myndigheterna genom riskanalyser och skadeförebyggande åtgärder har en effektiv riskhantering.
Det bör noteras att enligt förordningen ( 1995:1300 ) om statliga myndigheters riskhantering får en myndighet inte hos enskilt försäkringsbolag teckna eller låta teckna en försäkring för statens egendom, ansvarighet eller i övrigt för skador som staten ska ersätta. Dock har polismyndigheten möjlighet att hos Kammarkollegiet teckna en samlingsförsäkring om särskilt personskadeskydd.
Volontärer bör omfattas av polismyndighetens krishanteringsorganisation. Analysen kring riskhanteringen bör därför klargöra bl.a. hur volontärerna kan omfattas av polismyndighetens debriefingorganisation.
Hantering vid misskötsamhet
18 § 18 § Polismyndighetens beslut om att inte längre anlita en volontär som bedöms olämplig ska dokumenteras, med angivande av skälen för åtgärden.
Allmänna råd
Om en volontär uppträder olämpligt, inte sköter sina uppgifter eller i övrigt inte bedöms lämplig bör polismyndigheten, efter samtal med volontären, besluta om att tillfälligt avbryta volontärens insats. Ett sådant beslut kan verkställas omedelbart. Framkommer uppgift om att en volontär är misstänkt för brott bör polismyndigheten avbryta volontärens insats i avvaktan på brottsutredningens slutliga handläggning hos polis, åklagare eller domstol.
I samband med att en volontärs insats avbryts bör polismyndigheten också göra en bedömning av om volontärens insats ska avslutas permanent. Detsamma gäller om polismyndigheten får kännedom om att en volontär har dömts för brott.
373828_RPSFS_13_2012.fm Page 6 Tuesday, May 15, 2012 1:25 PM
RPSFS 2012:13
7
Lokala föreskrifter
Polismyndigheten bör i lokala föreskrifter ange de ytterligare bestämmelser som behövs för genomförande av volontärverksamhet vid polismyndigheten, avseende bl.a. ansvarsfördelning, administration, riskhantering, anlitande, utbildning, avbrytande och avslutning av volontärinsats.
Övrigt
19 § 19 § Rikspolisstyrelsen får, om särskilda skäl föreligger, medge undantag från dessa föreskrifter.
Denna författning träder i kraft den 1 juni 2012.
På Rikspolisstyrelsens vägnar
BENGT SVENSON
Jenny Ögren (Polisavdelningen)
373828_RPSFS_13_2012.fm Page 7 Tuesday, May 15, 2012 1:25 PM
RPSFS 2012:13
7
Lokala föreskrifter
Allmänna råd
Polismyndigheten bör i lokala föreskrifter ange de ytterligare bestämmelser som behövs för genomförande av volontärverksamhet vid polismyndigheten, avseende bl.a. ansvarsfördelning, administration, riskhantering, anlitande, utbildning, avbrytande och avslutning av volontärinsats.
Övrigt
19 § 19 § Rikspolisstyrelsen får, om särskilda skäl föreligger, medge undantag från dessa föreskrifter.
Denna författning träder i kraft den 1 juni 2012.
På Rikspolisstyrelsens vägnar
BENGT SVENSON
Jenny Ögren (Polisavdelningen)
373828_RPSFS_13_2012.fm Page 7 Tuesday, May 15, 2012 1:25 PM
Elanders Sverige AB, 2012
373828_RPSFS_13_2012.fm Page 8 Tuesday, May 15, 2012 1:25 PM