SOSFS 2013:1
Socialstyrelsens allmänna råd om ekonomiskt bistånd
SOSFS kan laddas ned eller beställas via
webb: www.socialstyrelsen.se/publikationer
e-post: publikationsservice@socialstyrelsen.se
fax: 035-19 75 29
ISSN 0346-6019 Artikelnr 2013-3-13
Tryck: Edita Västra Aros, Västerås 2013
I Socialstyrelsens författningssamling (SOSFS) publiceras myndighetens
föreskrifter och allmänna råd.
• Föreskrifter är bindande regler.
• Allmänna råd innehåller rekommendationer om hur en författning kan
eller bör tillämpas och utesluter inte andra sätt att uppnå de mål som avses
i författningen.
Socialstyrelsen ger årligen ut en förteckning över gällande föreskrifter
och allmänna råd.
SOSFS_2013-1 (S).indd 2
5/20/2013 2:29:16 PM
3
SOSFS
2013:1
Innehåll
Försörjningsstöd – riksnormen enligt 4 kap. 3 §
första stycket 1 socialtjänstlagen och 2 kap. 1 §
socialtjänstförordningen (2001:937) ................................................5
Medlemmar i hushållet ........................................................................5
Särskilda skäl att beräkna kostnader till en högre nivå.......................5
Särskilda skäl att beräkna kostnader till en lägre nivå ........................6
Försörjningsstöd – skäliga kostnader för poster utanför
riksnormen enligt 4 kap. 3 § första stycket 2 socialtjänstlagen ....6
Boende .................................................................................................6
Skälig boendekostnad ......................................................................6
Faktisk boendekostnad ....................................................................7
Boendekostnad vid kort- och långvarigt biståndsbehov .................8
Skälig tid för bostadsbyte ................................................................9
Byte till dyrare bostad .....................................................................9
Hushållsel ...........................................................................................10
Arbetsresor .........................................................................................10
Hemförsäkring ................................................................................... 11
Medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa ......................... 11
Livsföring i övrigt enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlagen .................. 11
Hälso- och sjukvård ........................................................................... 11
Tandvård ............................................................................................12
Glasögon ............................................................................................12
Hemutrustning ...................................................................................12
Underhåll, reparation eller komplettering .....................................12
Hemutrustning vid bosättning .......................................................13
Val av inköpsställe .........................................................................13
Flyttkostnader ....................................................................................13
Spädbarnsutrustning ..........................................................................13
Umgängesresor .................................................................................. 14
Avgifter för kommunal service, ansöknings- och förmedlings-
avgifter ............................................................................................... 14
Rekreation .......................................................................................... 14
Begravning .........................................................................................15
Skulder ...............................................................................................15
Behovet kan tillgodoses på annat sätt enligt 4 kap. 1 §
socialtjänstlagen ...............................................................................15
Genom arbete .....................................................................................15
Genom egna tillgångar ...................................................................... 16
Faktiska tillgångar ......................................................................... 16
Lätt realiserbara tillgångar ............................................................ 16
SOSFS_2013-1 (S).indd 3
5/20/2013 2:29:16 PM
4
SOSFS
2013:1
Andra realiserbara tillgångar ......................................................... 16
Bostad som har ett ekonomiskt värde ............................................ 17
Genom nedsättning av kommunala avgifter, m.m. ........................... 17
Genom socialförsäkringsförmåner och andra ersättningar .............. 17
Genom andra personers inkomster och tillgångar ............................ 18
Makar, registrerade partner och sambor ....................................... 18
Bistånd till barn och skolungdomar ............................................... 18
Barns och skolungdomars tillgångar och inkomster av kapital ....19
Genom studiestödsformer ..................................................................19
Hushållets inkomster enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlagen .............20
Faktiska inkomster .............................................................................20
Inkomst- och beräkningsperiod .........................................................20
Barns och skolungdomars inkomster enligt 4 kap. 1 a §
socialtjänstlagen ............................................................................... 21
Barns och skolungdomars inkomster av arbete ................................. 21
Övrigt ................................................................................................ 21
Utbetalningsperiod och utbetalningssätt ........................................... 21
Dagsbelopp ........................................................................................ 21
Bedömnings- och beräkningsunderlag .............................................. 21
SOSFS_2013-1 (S).indd 4
5/20/2013 2:29:16 PM
SOSFS
2013:1 (S)
Utkom från trycket
den 27 maj 2013
Socialstyrelsens författningssamling
Ansvarig utgivare: Chefsjurist Eleonore Källstrand Nord
5
Socialstyrelsens allmänna råd
om ekonomiskt bistånd;
beslutade den 22 januari 2013.
I dessa allmänna råd ges rekommendationer till stöd för bedömningen
i vissa fall av den enskildes rätt till ekonomiskt bistånd enligt social-
Försörjningsstöd – riksnormen enligt 4 kap. 3 §
första stycket 1 socialtjänstlagen och 2 kap. 1 §
socialtjänstförordningen (2001:937)
Medlemmar i hushållet
Som medlemmar i hushållet bör räknas
– makar,
– registrerade partner enligt lagen (1994:1117) om registrerat partner-
skap,
– sambor enligt sambolagen (2003:376) och
– barn och ungdomar under 21 år som föräldrarna är underhållsskyl-
diga för.
Barn och ungdomar bör räknas som medlemmar i hushållet, både där
de stadigvarande bor och där de vistas under umgängestid. Social-
nämnden bör beräkna kostnaderna efter det antal dagar barnet eller
ungdomen vistas hos respektive förälder.
Särskilda skäl att beräkna kostnader till en högre nivå
Socialnämnden bör beräkna kostnaderna enligt riksnormen till en hög-
re nivå bl.a.
– om den enskilde av medicinska skäl har behov av dyrare kost,
– om den enskilde betalar avgift för skolmåltider,
– om den enskilde har höga livsmedelskostnader på grund av att kos-
ten är inräknad i en avgift,
SOSFS_2013-1 (S).indd 5
5/20/2013 2:29:16 PM
6
SOSFS
2013:1
– om den enskilde på grund av funktionsnedsättning eller andra skäl
har svårigheter att upprätthålla kontakten med andra människor el-
ler delta i samhällslivet och därför har extra utgifter, för t.ex. telefon
och tidningar eller fritidsaktiviteter, som inte täcks av annat särskilt
stöd,
– om det är en förutsättning för att barn ska kunna delta i fritidsakti-
viteter,
– om det är en förutsättning för att en förälder ska kunna ha umgänge
eller kontakt med sitt barn i en rimlig omfattning och därför har ext-
ra utgifter för t.ex. lek och fritid samt telefon,
– om den enskilde har ett tillfälligt och visst behov av att köpa kläder
och skor,
– om ett spädbarn saknar nödvändig klädutrustning (jfr avsnittet
”Späd barnsutrustning” s. 13) eller
– om den enskilde har tillfälligt höga kostnader, t.ex. för livsmedel,
kläder och skor eller telefon, som beror på att han eller hon är eller
har varit utsatt för våld eller andra övergrepp av närstående eller för
något annat
brott.
Särskilda skäl att beräkna kostnader till en lägre nivå
Socialnämnden bör beräkna kostnaderna enligt riksnormen till en läg-
re nivå bl.a.
– om den enskilde hamnat i en akut nödsituation och endast behöver
tillfälligt ekonomiskt bistånd för att få möjlighet att reda upp den
eller
– om den enskilde inte har vissa kostnader för poster som ingår i riks-
normen eller dessa är lägre än riksnormen, t.ex. under vistelse i hel-
dygnsvård.
Försörjningsstöd – skäliga kostnader för poster
utanför riksnormen enligt 4 kap. 3 § första
stycket 2 socialtjänstlagen
Boende
Skälig boendekostnad
Socialnämnden bör vid bedömningen av vad som är en skälig boende-
kostnad utgå från den enskildes faktiska kostnad och behov av boen-
de. Utgångspunkten vid bedömningen av vad som är skälig boende-
kostnad bör vara vad en låginkomsttagare på orten normalt har möj-
lighet att kosta på sig. Kostnaden bör även relateras till hyresnivån hos
allmännyttiga bostadsföretag eller andra större bostadsföretag på or-
ten. Med orten bör avses den tätort där den enskilde bor eller de när-
mast belägna tätorterna inom kommunen.
SOSFS_2013-1 (S).indd 6
5/20/2013 2:29:16 PM
7
SOSFS
2013:1
Socialnämnden bör vid bedömningen ta hänsyn till ett barns behov
av utrymme även hos den förälder där barnet enbart vistas under um-
gängestid.
Ett kvarboende vuxet barn som får ekonomiskt bistånd bör genom
biståndet få möjlighet att betala sin del av familjens boendekostnad,
bl.a.
– om föräldrarna på grund av att det vuxna barnet bor kvar har en hög-
re boendekostnad än de annars skulle ha haft, antingen genom att
tvingas behålla en stor bostad eller genom att helt eller delvis mista
rätten till bostadsbidrag eller
– om det vuxna barnet tidigare har betalt hemma och inte har rätt till
studiestöd enligt studiestödslagen (1999:1395) eller förlängt barnbi-
drag enligt 15 kap.socialförsäkringsbalken.
Med ett kvarboende vuxet barn avses ett barn som efter fyllda 18 år
bor kvar i föräldrahemmet men som föräldrarna inte är underhålls-
skyldiga för.
Faktisk boendekostnad
Hyreslägenhet
Socialnämnden bör vid beräkningen av den faktiska boendekostnaden
för en hyreslägenhet beakta hyran inklusive uppvärmning och obliga-
toriska avgifter. Om lägenheten hyrs i andra hand, bör nämnden godta
den hyra som lägenhetsinnehavaren och andrahandshyresgästen har
avtalat, under förutsättning att den är skälig.
Inneboende
Socialnämnden bör vid beräkningen av den faktiska boendekostnaden
för en inneboende beakta vad bostadsinnehavaren och den inneboen-
de avtalat, om kostnaden är skälig. De som lever i en hushållsgemen-
skap med bostadsinnehavaren bör inte räknas som inneboende.
Bostadsrätt
Socialnämnden bör vid beräkningen av den faktiska boendekostnaden
för en bostadsrättslägenhet beakta månadsavgiften, uppvärmnings-
kostnaden och räntekostnaden för lån som tagits för inköp och under-
håll eller liknande av lägenheten. Nämnden bör även beakta om den
enskilde har rätt till skattejämkning för räntekostnaden.
Egen fastighet
Socialnämnden bör vid beräkningen av den faktiska boendekostnaden
för ett eget hus, i förekommande fall, beakta tomträttsavgäld och rän-
tekostnaden för lån som tagits för inköp och underhåll eller liknande
av fastigheten. Nämnden bör även beakta om den enskilde har rätt till
SOSFS_2013-1 (S).indd 7
5/20/2013 2:29:16 PM
8
SOSFS
2013:1
skattejämkning för räntekostnaden och tomträttsavgäld. I den faktiska
boendekostnaden bör dessutom nödvändiga driftskostnader räknas in,
t.ex. för uppvärmning, vatten och avlopp, sophämtning och försäk-
ring.
Hushållsgemenskap med bostadsinnehavaren
Socialnämnden bör vid beräkningen av den faktiska boendekostnaden
beakta hur stor andel av bostaden den enskilde disponerar, om han el-
ler hon, t.ex. ett kvarboende vuxet barn eller en förälder, lever i en hus-
hållsgemenskap med bostadsinnehavaren utan att vara samboende.
Nämnden bör vid beräkningen följa Riksförsäkringsverkets föreskrif-
ter (RFFS 1998:9) om beräkning av bostadskostnad i ärenden om bo-
stadsbidrag och familjebidrag i form av bostadsbidrag, som finns i
Försäkringskassans författningssamling.
Delad bostad
Socialnämnden bör vid beräkningen av den faktiska boendekostnaden
beakta kostnaden delad med antalet boende i bostaden, om flera per-
soner delar bostad men saknar eller har begränsad hushållsgemen-
skap.
Andra boendeformer
Socialnämnden bör för andra boendeformer, t.ex. husvagn, båt eller
hotell, beräkna den faktiska boendekostnaden efter omständigheterna
i varje enskilt fall. I vissa fall kan det vara motiverat att lägga till kost-
nader för sådant som ingår i ett vanligt boende, t.ex. dusch och tvätt-
maskin. För personer som saknar permanent bostad bör kostnaden för
magasinering av egna tillhörigheter under skälig tid ingå i den faktis-
ka boendekostnaden.
Boendekostnad vid kort- och långvarigt biståndsbehov
Vid ett kortvarigt biståndsbehov bör socialnämnden i regel godta den
faktiska boendekostnaden. Med kortvarigt avses en period om maxi-
malt tre sammanhängande månader.
Om socialnämnden bedömer att behovet av ekonomiskt bistånd blir
längre än tre sammanhängande månader, bör nämnden kunna pröva
om den faktiska boendekostnaden är skälig. I prövningen bör, vid be-
aktande av en skälig levnadsnivå, hänsyn tas till att den enskilde kan
byta till en billigare bostad eller på annat sätt kan sänka boendekost-
naden. Nämnden bör dock undvika beslut som medför att den enskilde
tvingas flytta från den tätort eller den del av kommunen där han eller
hon bott under flera år. Nämnden bör även ta hänsyn till om det i indi-
viduella fall finns särskilda skäl mot byte av bostad eller bostadsom-
råde som t.ex.
SOSFS_2013-1 (S).indd 8
5/20/2013 2:29:16 PM
9
SOSFS
2013:1
– om det finns risk för att ett byte medför negativa sociala konsekven-
ser,
– om en barnfamilj genom att flytta skulle tvingas bryta upp från
barnomsorg, skola och socialt nätverk,
– om en ensamstående vuxen, t.ex. med funktionsnedsättning eller
sociala problem och äldre med sviktande hälsa, har ett särskilt stort
behov av kontinuitet i det sociala nätverket eller den fysiska miljö
som hänger samman med det nuvarande boendet,
– om bostaden är anpassad till en boendes funktionsnedsättning eller
– om den enskilde har begränsad möjlighet att bli godkänd som hy-
resgäst, t.ex. vid arbetslöshet eller betalningsanmärkning.
Häktade och personer som avtjänar en faktisk strafftid på högst sex
månader bör ges ekonomiskt bistånd till den faktiska boendekostna-
den under hela häktningstiden respektive strafftiden, om de annars
riskerar att bli bostadslösa. Socialnämnden bör rekommendera den
enskilde som avtjänar ett straff att hyra ut sin bostad i andra hand, om
hyresvärden ger sitt samtycke och det är lämpligt. Om hyresvärden
inte ger något sådant samtycke, kan hyresgästen begära tillstånd till
uthyrningen hos hyresnämnden. Socialnämnden bör i förekommande
fall ge ekonomiskt bistånd till boendekostnaden i avvaktan på hyres-
nämndens beslut.
Skälig tid för bostadsbyte
Om socialnämnden bedömer att boendekostnaden inte är skälig, bör
nämnden i regel ändå godkänna den under en övergångstid så att den
enskilde ges skälig tid att förändra sin boendekostnad. Nämnden bör
även godkänna den faktiska boendekostnaden så länge den enskilde
aktivt medverkar till att finna ett billigare boende eller på annat sätt
försöker sänka sina boendekostnader. Ovanstående bör inte tillämpas,
om boendet är en särskilt dyrbar nödlösning, t.ex. boende på hotell,
och nämnden kan erbjuda ett billigare alternativ med godtagbar stan-
dard i avvaktan på en permanent lösning.
Om den enskilde efter information från socialnämnden och efter
skälig tid väljer att behålla ett boende med en kostnad som inte är skä-
lig, bör ekonomiskt bistånd beräknas utifrån den boendekostnad som
bedöms skälig för en låginkomsttagare på orten (jfr avsnittet ”Skälig
boendekostnad” s. 6).
Byte till dyrare bostad
Om den som får ekonomiskt bistånd har ett önskemål om att flytta till
ett dyrare boende, bör socialnämnden ge bistånd beräknat på den nya
boendekostnaden under förutsättning att flyttningen är nödvändig för
att den enskilde ska uppnå en skälig levnadsnivå. Det kan t.ex. gälla
SOSFS_2013-1 (S).indd 9
5/20/2013 2:29:16 PM
10
SOSFS
2013:1
– om det finns medicinska eller starka sociala skäl som styrker beho-
vet av flyttning,
– om det finns svåra personliga motsättningar mellan hushållsmed-
lemmarna, t.ex. mellan förälder respektive styvförälder och ett
vuxet barn eller mellan makar eller samboende,
– om bostadens standard inte är skälig vad avser fysisk miljö och ut-
rustning,
– om ett vuxet barn genom att bo i föräldrahemmet förhindras att
leva ett normalt vuxenliv och bli självständig,
– om den enskilde måste flytta till följd av att han eller hon är eller har
varit utsatt för våld eller andra övergrepp av närstående eller för nå-
got annat brott eller
– vid trångboddhet.
För att ett hushåll inte ska anses trångbott bör det, utom för ensamstå-
ende utan barn, ha sovrum utöver vardagsrum och kök eller kokvrå.
Två barn bör kunna dela sovrum. Med beaktande av stigande ålder och
personlig integritet, bör barn emellertid inte behöva dela sovrum.
Vux na som inte är sambor bör inte behöva dela sovrum.
Vid bedömningen av vad som är skälig boendestandard vid byte till
dyrare bostad bör utgångspunkten vara vad en låginkomsttagare på
orten normalt har möjlighet att kosta på sig.
Hushållsel
Socialnämnden bör i regel godta den enskildes faktiska kostnader för
hushållsel, om kostnaderna är skäliga.
Arbetsresor
Socialnämnden bör vid beräkningen av skäliga kostnader för arbetsre-
sor i regel beakta månadskostnaden för lokala resor med allmänna
kommunikationer.
Om den enskilde behöver bil för arbetsresor, bör de faktiska kost-
naderna för arbetsresorna kunna användas som underlag vid beräk-
ningen av skäliga bilkostnader, t.ex. för
– bensin,
– skatt,
– försäkring och
– besiktning.
Behov av bil kan t.ex. finnas om
– allmänna kommunikationer saknas,
– turtätheten är starkt begränsad eller
– den enskilde lider av sjukdom eller har funktionsnedsättning.
SOSFS_2013-1 (S).indd 10
5/20/2013 2:29:16 PM
11
SOSFS
2013:1
Socialnämnden bör vid beräkningen av skäliga kostnader för resor
med färdtjänst beakta färdtjänstavgiften.
Hemförsäkring
Socialnämnden bör i regel godta den enskildes faktiska kostnader för
hemförsäkring, om kostnaderna är skäliga.
Medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa
Socialnämnden bör godta den enskildes faktiska kostnader för avgif-
ter till fackförening och arbetslöshetskassa.
Livsföring i övrigt enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlagen
Om den enskilde inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem
tillgodosedda på annat sätt, kan den enskilde få ekonomiskt bistånd
för sin livsföring i övrigt som kan avse bl.a. kostnader för
– hälso- och sjukvård,
– tandvård,
– glasögon,
– hemutrustning,
– flyttkostnader,
– spädbarnsutrustning,
– umgängesresor,
– avgifter för kommunal service, ansöknings- och förmedlingsavgif-
ter,
– rekreation,
– begravning och
– skulder.
Hälso- och sjukvård
Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd för skäliga kostnader för
hälso- och sjukvård som är medicinskt påkallad. Nämndens bedöm-
ning av vad den enskilde ska få ersättning för bör göras från den ut-
gångspunkten att syftet med vården ska kunna uppnås.
Ekonomiskt bistånd bör omfatta kostnader för åtgärder som
– utgör sådan vård och behandling som avses i 1 § hälso- och sjuk-
vårdslagen (1982:763) och som ett landsting är skyldigt att svara för
enligt 3 § samma lag, även i de fall insatserna tillhandahålls av en
privat yrkesutövare som är ansluten till Försäkringskassan,
– vidtas efter bedömning av hälso- och sjukvårdspersonal och
– görs i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.
SOSFS_2013-1 (S).indd 11
5/20/2013 2:29:16 PM
12
SOSFS
2013:1
Ekonomiskt bistånd bör även omfatta skäliga kostnader för bl.a.
– hjälpmedel och förbrukningsmaterial som förskrivits av behörig
hälso- och sjukvårdspersonal,
– läkemedel som omfattas av lagen (2002:160) om läkemedelsförmå-
ner m.m. och som förskrivits av behörig hälso- och sjukvårdsperso-
nal,
– resor som är nödvändiga för att vården ska kunna genomföras eller
– resor som är nödvändiga för att hämta ut förskrivna läkemedel, hjälp-
medel och förbrukningsmaterial.
Tandvård
Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till skäliga kostnader för
nödvändig tandvård. Hit räknas också förebyggande åtgärder mot ka-
ries och tandlossning. Nämnden bör i regel grunda sin bedömning på
behandlande tandläkares val av åtgärd och vad denne anser vara nöd-
vändig tandvård. Nämnden bör väga in om biståndsbehovet beräknas
bli kort- eller långvarigt.
Förutom rent medicinska aspekter bör socialnämnden beakta de
sociala konsekvenser som kan uppstå vid utebliven tandvård.
Socialnämnden bör kunna ställa krav på att en tandläkarkonsult
anlitas, om behandlingskostnaderna är höga eller om det finns olika
behandlingsalternativ.
Om behovet av tandvård är akut, bör socialnämnden inte ställa krav
på att den enskilde ansöker om ekonomiskt bistånd före behandlingen.
Glasögon
Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till skäliga kostnader för
glasögon, om behovet styrks av en legitimerad optiker eller läkare.
Nämnden bör godta skäliga kostnader för kontaktlinser, om linser är
det enda alternativet och behovet styrks av en läkare.
Hemutrustning
Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till den hemutrustning som
behövs för att ett hem ska kunna fungera.
Den hemutrustning som avses bör kunna tillgodose behov som
t.ex. matlagning, umgänge, sömn, förvaring, rengöring och rekrea-
tion. Även radio, TV och dator med internetuppkoppling bör ingå
i en hemutrustning. Vid bedömning av behovet av dator med in-
ternetuppkoppling bör nämnden särskilt ta hänsyn till behoven hos
barn och ungdomar som går i skolan.
Underhåll, reparation eller komplettering
Socialnämnden bör, om det krävs för att den enskilde ska kunna bibe-
hålla en skälig levnadsnivå, ge ekonomiskt bistånd till
SOSFS_2013-1 (S).indd 12
5/20/2013 2:29:16 PM
13
SOSFS
2013:1
– inköp av hemutrustning som behöver bytas ut,
– underhåll av hemutrustning,
– reparation av hemutrustning eller
– inköp av kompletterande hemutrustning (jfr avsnittet ”Spädbarns-
utrustning” nedan).
Hemutrustning vid bosättning
Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till behövlig hemutrustning
vid bosättning, om det finns särskilda skäl. Sådana skäl kan t.ex. vara
att
– bostaden är ett led i en rehabilitering,
– den enskilde saknar möjligheter att förbättra sin ekonomi,
– den enskilde endast kan förbättra sin ekonomi på mycket lång sikt
eller
– den enskilde omgående behöver flytta till en annan bostad till följd
av att han eller hon är eller
har varit utsatt för våld eller andra över-
grepp av närstående eller för något annat brott.
Val av inköpsställe
Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till hemutrustning utan
villkor om att särskilda inköpsställen ska användas, om det inte finns
särskilda skäl för det.
Flyttkostnader
Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till flyttkostnader, om flytt-
ningen är nödvändig för att den enskilde ska uppnå en skälig levnads-
nivå (jfr avsnittet ”Byte till dyrare bostad” s. 9).
Ekonomiskt bistånd till flyttkostnader bör i regel bl.a. omfatta
– hyra av bil, inklusive försäkring,
– bensin,
– hyra av flyttlådor och
– flytt av telefonabonnemang.
Om den enskilde på grund av sjukdom, ålder eller andra skäl inte kla-
rar av att flytta på egen hand, bör biståndet omfatta skäliga kostnader
för en flyttfirma.
Spädbarnsutrustning
Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till skäliga kostnader för
nödvändig spädbarnsutrustning i samband med ett barns födelse, bl.a.
– säng med sängkläder och andra tillbehör,
SOSFS_2013-1 (S).indd 13
5/20/2013 2:29:17 PM
14
SOSFS
2013:1
– skötbädd med tillbehör,
– bärsele,
– bilbarnstol,
– barnvagn med tillbehör och
– utrustning för bad.
Avseende klädutrustning se avsnittet ”Särskilda skäl att beräkna kost-
nader till en högre nivå” s. 5.
Umgängesresor
Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till skäliga kostnader för
att ett barn ska kunna umgås med sin förälder som bor på annan ort.
Med annan ort kan även avses en ort utanför Sverige. Avgörande för
vad som bör vara skälig kostnad för resor och hur ofta bistånd bör ges
till kostnader för umgänge bör anpassas till vad en familj i allmänhet
har råd med. Vid denna bedömning bör nämnden även beakta vad som
har reglerats genom dom eller beslut av domstol eller genom avtal om
umgänge.
Förutom reskostnader bör även andra kostnader som är nödvändiga
för att umgänget ska kunna komma till stånd ingå i biståndet, t.ex.
kostnader för logi.
Avgifter för kommunal service, ansöknings- och
förmedlingsavgifter
Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till kostnader för t.ex.
– barnomsorg i väntan på nedsättning av avgiften,
– omsorg om personer med funktionsnedsättning i väntan på nedsätt-
ning av avgiften,
– äldreomsorg i väntan på nedsättning av avgiften,
– rättshjälpsavgift,
– identitetshandling för den som saknar sådan och
– bostadsförmedling för den som saknar eller behöver byta bostad.
Se vidare avsnittet ”Genom nedsättning av kommunala avgifter, m.m.”
s. 17.
Rekreation
Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till skäliga kostnader för
rekreation, om det finns särskilda skäl. Det kan finnas särskilda behov
av rekreation, t.ex. hos barnfamiljer som under lång tid på grund av
ekonomiska problem inte har kunnat få någon form av semester och
hos vuxna med långvariga medicinska eller sociala problem. Om det
SOSFS_2013-1 (S).indd 14
5/20/2013 2:29:17 PM
15
SOSFS
2013:1
finns barn i hushållet, bör nämnden göra en särskild bedömning av
barnets behov.
Ekonomiskt bistånd till rekreation bör räcka t.ex. till en tåg- eller
bussresa och logi. När det gäller barn bör biståndet räcka till kostna-
den för t.ex. en koloni- eller lägervistelse.
Begravning
Begravningskostnader täcks i första hand av tillgångarna i dödsboet.
Om dödsboet saknar tillgångar helt eller delvis, bör socialnämnden ge
ekonomiskt bistånd som möjliggör en värdig begravning. Hänsyn bör
tas till allmänt vedertagna begravningstraditioner och i förekomman-
de fall olika religiösa och etniska gruppers speciella önskemål om hur
en begravning ska ordnas. Då begravningen ska ske utomlands, bör
nämnden ge ekonomiskt bistånd som motsvarar kostnaden för begrav-
ning i Sverige.
Ekonomiskt bistånd till begravningskostnader bör i regel inte vara
högre än ett halvt basbelopp.
I en förälders försörjningsskyldighet ligger även ett ansvar att efter
förmåga stå för kostnaderna för ett barns begravning.
Skulder
Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till betalning av skulder,
endast om det är enda möjligheten för den enskilde att uppnå en skälig
levnadsnivå. Nämnden bör ge bistånd till skulder efter en individuell
prövning och när det enligt nämndens bedömning skulle få allvarliga
sociala konsekvenser för den enskilde om skulden inte betalas. Det
kan t.ex. gälla skulder för boendekostnader eller hushållsel.
Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd även till en skuld som
uppstått under sådan tid då den enskilde inte har haft bistånd till kost-
naden, men hade fått bistånd om han eller hon hade ansökt om detta.
Behovet kan tillgodoses på annat sätt enligt
Genom arbete
Om den enskilde är arbetslös, bör socialnämnden i regel kunna kräva
att han eller hon står till arbetsmarknadens förfogande på heltid och är
villig att ta erbjudet lämpligt arbete. I detta krav bör också ingå att den
enskilde deltar i arbetsmarknadspolitiska åtgärder, t.ex. arbetsmark-
nadsutbildning, praktik eller arbetsrehabiliterande åtgärder. Även
grundutbildning i svenska och s.k. arbetssökarverksamheter bör räk-
nas hit.
SOSFS_2013-1 (S).indd 15
5/20/2013 2:29:17 PM
16
SOSFS
2013:1
Genom egna tillgångar
Faktiska tillgångar
När socialnämnden gör en bedömning av om den enskilde kan tillgo-
dose sitt behov genom egna tillgångar, bör nämnden endast beakta så-
dana tillgångar som den enskilde faktiskt kan förfoga över eller få till-
gång till.
Tillgångar som inte bör påverka rätten till ekonomiskt bistånd är
t.ex.
– pensionsförsäkringar som inte kan återköpas,
– bankmedel som inte går att ta ut på grund av villkor i ett gåvobrev
eller testamente eller
– fast egendom som inte kan överlåtas på grund av en bestämmelse i
ett gåvobrev eller testamente.
Lätt realiserbara tillgångar
När socialnämnden gör en bedömning av om den enskilde har rätt till
ekonomiskt bistånd, bör nämnden beakta kontanter, bankkonton och
andra tillgångar som denne förfogar över och som lätt kan realiseras,
t.ex. aktier och obligationer. Detta bör inte gälla hushållsmedlemmars
eventuella bosparande upp till den nivå som behövs för att behålla
platsen i bosparkön.
Socialnämnden bör bedöma från fall till fall om även andra lätt
realiserbara tillgångar, t.ex. bilar, ska påverka rätten till ekonomiskt
bistånd. Innehav av bil bör inte vara ett hinder, om den enskilde måste
ha bil
– i sitt arbete,
– för att kunna ta sig till och från sin dagliga sysselsättning, t.ex. där-
för att allmänna kommunikationsmedel inte har rimlig turtäthet el-
ler finns inom rimligt avstånd från bostaden,
– för att skjutsa barnet eller barnen till förskoleverksamhet,
– av medicinska eller sociala skäl, t.ex. för att ett barn ska kunna um-
gås med sin förälder eller
– för att han eller hon riskerar att bli utsatt för våld eller andra över-
grepp av närstående.
Socialnämnden bör i vissa fall kunna aktualisera byte till en billigare
bil, om bilens värde är högre än ett basbelopp. Om den enskilde på
grund av funktionsnedsättning har en specialanpassad bil, bör denna,
oavsett värde, inte räknas som en tillgång.
Andra realiserbara tillgångar
Om behovet av ekonomiskt bistånd bedöms överstiga tre samman-
hängande månader eller om det finns andra särskilda skäl, bör även
SOSFS_2013-1 (S).indd 16
5/20/2013 2:29:17 PM
17
SOSFS
2013:1
möjligheten att realisera andra tillgångar påverka socialnämndens be-
dömning av rätten till bistånd. En tillgång bör dock endast påverka
rätten till bistånd, om den har ett betydande värde och om överskottet
vid en försäljning motiverar åtgärden. Sådana kapitalvaror som van-
ligtvis finns i ett hem, t.ex. TV, dvd, musikanläggning och dator, bör i
regel inte påverka rätten till ekonomiskt bistånd, om varornas värde är
skäligt.
Vid en försäljning bör den enskilde kunna använda intäkten till att
betala eventuella lån som är knutna till det som sålts, utan att det på-
verkar rätten till ekonomiskt bistånd.
Bostad som har ett ekonomiskt värde
En villa eller en bostadsrätt bör endast betraktas som realiserbar till-
gång, om en försäljning bedöms kunna ge ett intäktsöverskott som
motiverar åtgärden och det finns möjlighet att ordna annat boende.
Även om ett överskott talar för en försäljning kan en sådan vara olämp-
lig av andra skäl (jfr avsnittet ”Boendekostnad vid kort- och långva-
rigt biståndsbehov” s. 8). Om försäljningen blir aktuell, bör den en-
skilde få skälig tid på sig att sälja villan eller bostadsrätten (jfr
avsnittet ”Skälig tid för bostadsbyte” s. 9).
Hur innehav av en villa eller en bostadsrätt bör behandlas i övrigt
framgår i avsnittet ”Faktisk boendekostnad” s. 7.
Genom nedsättning av kommunala avgifter, m.m.
Socialnämnden bör tillsammans med den enskilde försöka klarlägga
om t.ex. förbehållsbeloppet vid utmätning eller avgifter för sociala
tjänster, barnomsorg och liknande är korrekta i förhållande till den en-
skildes ekonomiska förhållanden. Nämnden bör hänvisa den enskilde
till att begära höjning av förbehållsbeloppet eller sänkt avgift när så är
möjligt. I avvaktan på en ändring bör nämnden ge ekonomiskt bistånd.
Genom socialförsäkringsförmåner och andra ersätt-
ningar
Om den enskilde genom socialförsäkringsförmåner och andra ersätt-
ningar helt eller delvis kan tillgodose sitt behov, bör socialnämnden
hänvisa honom eller henne till att ansöka om dessa. Sådana förmåner
och ersättningar kan vara t.ex. bostadsbidrag, underhållsstöd, sjuk-
penning, föräldrapenning, äldreförsörjningsstöd, aktivitetsstöd och
sjuk- eller aktivitetsersättning. Ovanstående bör dock inte tillämpas
undantagslöst. Exempelvis bör
– den enskilde inte vara tvungen att utnyttja ersättningsdagar med
föräldrapenning före barnets födelse,
– den enskilde som har barn kunna spara upp till fyra veckors föräld-
rapenning per barn fram till det år då föräldrapenningen senast kan
tas ut,
SOSFS_2013-1 (S).indd 17
5/20/2013 2:29:17 PM
18
SOSFS
2013:1
– båda föräldrarna, inte bara den som är arbetslös eller den som har
lägre lön, kunna använda sig av sin möjlighet (halva tiden vardera
med föräldrapenning) att vara hemma med barnet eller
– den som fyllt 61 år inte vara tvungen att utnyttja möjligheten att
göra förtida uttag på sin ålderspension före 65 års ålder.
Genom andra personers inkomster och tillgångar
Makar, registrerade partner och sambor
Makars inkomster bör räknas som gemensamma vid prövningen av
rätten till ekonomiskt bistånd. Detsamma bör gälla för registrerade
partners inkomster. I regel bör detta även gälla för dem som lever i så-
dana samboförhållanden som avses i sambolagen (2003:376). För sam-
bor bör socialnämnden räkna med båda parters sammanlagda inkom-
ster och tillgångar från sammanflyttningsdagen.
Socialnämnden bör endast undantagsvis ge ekonomiskt bistånd en-
bart till den ena parten, om den som har inkomst inte bidrar till famil-
jens försörjning. Nämnden bör kunna ge bistånd, t.ex. i avvaktan på
att den andra parten bidrar med sin inkomst eller uppfyller de villkor
som nämnden ställer på honom eller henne. Villkoren kan t.ex. gälla
att stå till arbetsmarknadens förfogande och ta erbjudet lämpligt ar-
bete eller delta i arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Andra situationer
då nämnden bör kunna göra undantag från principen om gemensam-
ma tillgångar är om den ena parten är eller har varit utsatt för våld eller
andra övergrepp av den andra parten.
Om den ena parten studerar och studierna är en förutsättning för
den framtida försörjningen, bör socialnämnden inte ställa som villkor
för ekonomiskt bistånd att han eller hon avbryter studierna för att stå
till arbetsmarknadens förfogande. Om den studerande däremot har
faktiska möjligheter att utan studierna få arbete som medför stadigva-
rande försörjning, kan det vara rimligt att han eller hon söker arbete
för att kunna bidra till familjens försörjning. Den studerande bör dock
få fullfölja påbörjad termin eller kurs.
Bistånd till barn och skolungdomar
Om föräldrarna till ett barn eller till en skolungdom, som har fyllt 18
men inte 21
år, inte fullgör sin underhållsskyldighet och om social-
nämnden inte kan förmå dem till det, bör nämnden överväga att ge
ekonomiskt bistånd direkt till barnet eller skolungdomen utifrån ålder
och mognad.
Om ett barn eller en skolungdom, som har fyllt 18 men inte 21
år,
på egen hand ansöker om ekonomiskt bistånd bör nämnden vid be-
hovsbedömningen överväga att bortse från föräldrarnas underhålls-
skyldighet i de fall
– barnet eller skolungdomen är utsatt för våld eller andra övergrepp
av närstående eller
SOSFS_2013-1 (S).indd 18
5/20/2013 2:29:17 PM
19
SOSFS
2013:1
– barnet eller skolungdomen har bevittnat våld eller andra övergrepp
av eller mot närstående vuxna.
Att utan medgivande från vårdnadshavaren bistå barnet ekonomiskt
bör dock vara en åtgärd som endast bör användas i undantagsfall.
Barns och skolungdomars tillgångar och inkomster av
kapital
Socialnämnden bör kunna räkna av ett barns eller en skolungdoms
tillgångar eller inkomster av kapital mot barnets del i familjens kost-
nader inklusive boendekostnaden (för beräkning av boendekostnad se
avsnittet ”Faktisk boendekostnad” s. 7). Barn bör dock kunna ha spa-
rade medel upp till 15 procent av basbeloppet utan att det vid ansök-
ningstillfället påverkar föräldrarnas rätt till ekonomiskt bistånd för
barnet.
Om ett barn har tillgångar som föräldrarna inte kan förfoga över,
bör det inte påverka föräldrarnas rätt till ekonomiskt bistånd för bar-
net. Detta gäller t.ex. bankmedel som står under överförmyndarens
kontroll, om överförmyndaren inte ger sitt samtycke till uttag.
Genom studiestödsformer
Vuxna studerande bör i regel ha sin försörjning genom studiestödsfor-
merna. En vuxen studerande bör dock kunna ges ekonomiskt bistånd
t.ex.
– om han eller hon aktivt har sökt feriearbete men inte fått något,
– om han eller hon har fått ett feriearbete men får vänta på första lö-
neutbetalningen,
– i akuta nödsituationer även under pågående termin eller
– om han eller hon deltar i grundläggande svenskundervisning för in-
vandrare och behovet inte kan tillgodoses genom deltidsarbete. I
regel bör inte krav ställas på heltidsarbete samtidigt med studierna.
Socialnämnden bör inte ställa krav på att studiestödet ska räcka under
en längre tidsperiod än den som angivits av den utbetalande myndig-
heten.
Socialnämnden bör inte kräva att den som står till arbetsmarkna-
dens förfogande ska börja studera eller återuppta sina studier och ta
lån för att själv klara sin försörjning eller livsföring i övrigt.
SOSFS_2013-1 (S).indd 19
5/20/2013 2:29:17 PM
20
SOSFS
2013:1
Hushållets inkomster enligt 4 kap. 1 § social-
Faktiska inkomster
Socialnämnden bör vid bedömningen av behovet av ekonomiskt bi-
stånd räkna med hushållets samtliga faktiska inkomster. Inkomster
som den enskilde inte kan förfoga över bör inte tas med. Sådana in-
komster är t.ex.
– överskjutande skatt som tagits i anspråk av kronofogdemyndighe-
ten,
– pension som skulle ha betalats ut om förtida uttag inte hade gjorts
eller
– barns inkomster från tillgångar som står under överförmyndarens
kontroll när överförmyndaren inte ger sitt samtycke till uttag.
Vissa faktiska inkomster bör socialnämnden dock i regel inte räkna
med. Sådana inkomster är t.ex.
– ersättning för merkostnader till följd av funktionsnedsättning,
– ersättning för omkostnader i samband med ett åtagande, t.ex. famil-
jehemsersättningens omkostnadsdel,
– försäkringsersättningar som den enskilde får för att kompensera
ekonomiska förluster och som inte utgör ersättning för inkomstför-
lust,
– skadestånd som den enskilde får för att kompensera ekonomiska
förluster och som inte utgör ersättning för inkomstförlust,
– stipendier och fondmedel som är avsedda för ett visst ändamål, t.ex.
en resa eller
– extra tillägg till studiestöd.
Socialnämnden bör dock i regel räkna med försäkringsersättningar
och skadestånd som kompenserar den enskilde för förlust av egendom
som kunnat tillgodose hushållets behov genom att avyttras. Omstän-
digheterna i det enskilda fallet bör bli avgörande på samma sätt som
om den enskilde hade haft kvar egendomen (jfr avsnittet ”Genom eg-
na tillgångar” s. 16).
Inkomst- och beräkningsperiod
Socialnämnden bör i regel beräkna ekonomiskt bistånd utifrån de in-
komster hushållet hade kalendermånaden före den månad som beräk-
ningen avser. Inkomster som hushållet har fått tidigare bör i regel inte
påverka beräkningen, om de inte var mycket höga eller avsedda för en
viss längre tidsperiod, t.ex. ett avgångsvederlag.
SOSFS_2013-1 (S).indd 20
5/20/2013 2:29:17 PM
21
SOSFS
2013:1
Nämnden bör kunna ställa större krav på ekonomisk planering av
en person som har vetat om att den egna inkomsten kommer att upp-
höra och tidigare har mottagit ekonomiskt bistånd.
Barns och skolungdomars inkomster enligt 4 kap.
Barns och skolungdomars inkomster av arbete
Om socialnämnden räknar av barns och skolungdomars inkomster av
arbete över ett halvt prisbasbelopp per kalenderår, bör avräkningen
ske mot barnets eller skolungdomens del i familjens kostnader inklu-
sive boendekostnaden (för beräkning av boendekostnad se avsnittet
”Faktisk boendekostnad” s. 7).
Övrigt
Utbetalningsperiod och utbetalningssätt
Om ansökan om ekonomiskt bistånd avser en annan period än en ka-
lendermånad, bör biståndet i regel beräknas från och med tidsbeställ-
ningsdagen. Om den enskilde har angivit ett senare datum i ansökan,
bör detta gälla.
Ekonomiskt bistånd bör i regel betalas ut månadsvis och direkt till
den enskilde via något av de vanliga betalningssätten, dvs. personkon-
to i bank, plusgiro eller bankgiro. Socialnämnden bör dock kunna gö-
ra en kontantutbetalning, om det är nödvändigt. Om utbetalningen av
ekonomiskt bistånd görs på ett sådant sätt att det medför kostnader för
den enskilde att hämta ut biståndet, bör nämnden ge bistånd till kost-
naderna.
Extraordinära utbetalningssätt i form av rekvisitioner eller matku-
ponger bör endast användas i yttersta undantagsfall, om mycket speci-
ella omständigheter föreligger.
Dagsbelopp
Om ekonomiskt bistånd ges för en kortare period än en månad, bör
socialnämnden använda sig av ett dagsbelopp. Dagsbeloppet räknas
fram genom att beloppen i riksnormen multipliceras med tolv och se-
dan divideras med 365.
Bedömnings- och beräkningsunderlag
För att socialnämnden ska kunna avgöra om en enskild har rätt till
ekonomiskt bistånd behövs ett underlag för bedömning och beräk-
ning. Om en enskild trots särskild begäran inte förser nämnden med
SOSFS_2013-1 (S).indd 21
5/20/2013 2:29:17 PM
22
SOSFS
2013:1
det underlag som behövs eller motsätter sig att handläggaren tar nöd-
vändiga kontakter, bör nämnden i regel kunna avslå ansökan.
Dessa allmänna råd ersätter Socialstyrelsens allmänna råd (SOSFS
2003:5) om ekonomiskt bistånd.
Socialstyrelsen
TAINA BÄCKSTRÖM
Clara Henley
SOSFS_2013-1 (S).indd 22
5/20/2013 2:29:17 PM