Inaktuell version
Lag (2001:184) om behandling av uppgifter i kronofogdemyndigheternas verksamhet
- Departement
- Finansdepartementet S3
- Utfärdad
- 2001-04-19
- Ändring införd
- SFS 2001 i lydelse enligt SFS 2003:672
- Upphäver
- Utsökningsregisterlag (1986:617)
- Lag (1991:876) om register för betalningsföreläggande och handräckning
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2019-06-18
1 kap. Allmänna bestämmelser
Lagens tillämpningsområde
1 § Denna lag tillämpas vid behandling av personuppgifter i kronofogdemyndigheternas verksamhet med utsökning och indrivning, skuldsanering, betalningsföreläggande och handräckning, tillsyn i konkurs samt i annan verksamhet som särskilt åligger kronofogdemyndigheter, om behandlingen är helt eller delvis automatiserad eller om uppgifterna ingår i eller är avsedda att ingå i en strukturerad samling av personuppgifter som är tillgängliga för sökning eller sammanställning enligt särskilda kriterier.
Bestämmelserna i 4, 5 och 7 §§ samt 2 kap. gäller även vid behandling av uppgifter om juridiska personer och avlidna.
Prop. 2015/16:125: Kronofogdemyndigheten, om behandlingen är helt eller delvis automatiserad eller om uppgifterna ingår i eller är avsedda att ingå i en strukturerad samling av personuppgifter som är tillgängliga för sökning eller sammanställning enligt särskilda kriterier.
Bestämmelserna i 4, 5 och 7 §§, 2 kap. samt 3 kap. 3 a § gäller även vid behandling av uppgifter om juridiska personer och avlidna.
Paragrafen anger lagens tillämpningsområde. I första stycket görs ...
Prop. 2007/08:158: I första stycket utvidgas lagens tillämpningsområde till att avse även Kronofogdemyndighetens verksamhet med europeiskt betalningsföreläggande.
Andra stycket är oförändrat.
Prop. 2007/08:116: I andra stycket har den föreslagna nya 3 kap. 3 a § lagts till i uppräkningen av bestämmelser som gäller även vid behandling av uppgifter om juridiska personer och avlidna.
Prop. 2018/19:48: Bestämmelserna i 4, 5 och 7 §§, 2 kap. samt 3 kap. 3 a § gäller även vid behandling av uppgifter om juridiska personer och avlidna.
I paragrafen anges lagens tillämpningsområde. Övervägandena finns i avsnitt 4.6.
I första stycket görs ett tillägg med anledning av att det i lagen med kompletterade bestämmelser till 2015 års insolvensförordning införs ett insolvensregister över ...
- RÅ 2004:104:Juridisk person omfattas inte av reglerna om rättelse av felaktiga uppgifter i lagen om behandling av uppgifter i kronofogdemyndigheternas verksamhet.
Förhållandet till personuppgiftslagen
2 § Om inte annat anges i 3 § eller 3 kap. gäller denna lag i stället för personuppgiftslagen (1998:204).
En registrerad har inte rätt att motsätta sig sådan behandling som är tillåten enligt denna lag.
Prop. 2017/18:95: Paragrafen har fått ett nytt innehåll och klargör lagens förhållande till Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning), i lagen benämnd EU:s dataskyddsförordning.
I paragrafen upplyses om att lagen innehåller bestämmelser som kompletterar dataskyddsförordningen. ...
- RÅ 2006:86:Fråga om rättelse av uppgift i utsöknings- och indrivningsdatabasen när det beslut som legat till grund för ansökan om indrivning efter registrering av ansökan i databasen upphävts av domstol (I) och när skattskyldig visserligen betalat det skattebelopp som angivits i en betalningsuppmaning men ett underskott på skattekontot kvarstått till följd av att ytterligare skattebelopp förfallit till betalning (II).
3 § När personuppgifter behandlas enligt denna lag eller enligt andra föreskrifter i det ämne som regleras i lagen gäller personuppgiftslagens (1998:204) bestämmelser om
- definitioner i 3 §,
- förhållandet till offentlighetsprincipen m.m. i 8 §,
- grundläggande krav på behandling i 9 § med undantag för vad som sägs i första stycket i och tredje stycket,
- säkerheten vid behandling i 30-32 §§,
- överföring av personuppgifter till tredje land i 33-35 §§,
- personuppgiftsombud, m.m. i 36 § andra stycket och 38-41 §§,
- upplysningar till allmänheten om vissa behandlingar i 42 §,
- tillsynsmyndighetens befogenheter i 43 och 47 §§, och
- straff i 49 §.
Vid behandling av personuppgifter som inte sker i databaser gäller även 22 § personuppgiftslagen.
Prop. 2017/18:95: Paragrafen har fått ett nytt innehåll och klargör lagens förhållande till lagen med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning (2018:000), kallad dataskyddslagen.
Genom paragrafen klargörs att även dataskyddslagen och föreskrifter som har meddelats i anslutning till den lagen gäller vid behandling av personuppgifter enligt denna lag, om inte annat följer av lagen eller föreskrifter som har meddelats ...
Ändamål
4 § Uppgifter får behandlas för ändamål som anges i 2 kap.2, 3, 8, 9, 14, 15 och 20 §§.
Prop. 2015/16:167: I paragrafen upplyses om att uppgifter får behandlas för ändamål som anges i vissa bestämmelser i 2 kap. Det görs en följdändring som en konsekvens av den nya 2 kap. 20 a §. Övervägandena finns i avsnitt 5.8.
Personuppgiftsansvar
5 § Skatteverket är personuppgiftsansvarigt för den behandling av personuppgifter som verket skall utföra. En kronofogdemyndighet är personuppgiftsansvarig för den behandling som myndigheten skall utföra. Lag (2003:672).
Prop. 2005/06:200: Propositionens förslag om en rikstäckande kronofogdemyndighet bygger på att myndigheten, när det gäller operativ ledning och materiell styrning, skall ha en fristående ställning i förhållande till Skatteverket. I linje med detta bör det ankomma på Kronofogdemyndigheten att vara personuppgiftsansvarig för den behandling som myndigheten skall utföra. Paragrafen har ändrats i enlighet med detta. ...
Behandling av känsliga personuppgifter m.m.
6 § Känsliga personuppgifter som anges i 13 § personuppgiftslagen (1998:204) och uppgifter om lagöverträdelser m.m. som anges i 21 § samma lag får behandlas endast om uppgifterna har lämnats i ett mål eller ärende eller är nödvändiga för handläggningen av det.
Uppgifter som avses i första stycket får i annat fall behandlas endast om det särskilt anges i 2 kap.
Prop. 2017/18:95: I första stycket har hänvisningen till personuppgiftslagens definition av känsliga personuppgifter ersatts med dataskyddsförordningens definition. Bestämmelsens inledning har också fått en något annorlunda utformning. Eftersom dataskyddsförordningens definition är något vidare än personuppgiftslagens, innebär ändringen att något fler kategorier av uppgifter kringgärdas ...
Gallring
7 § Uppgifter som behandlas automatiserat i ett ärende skall gallras senast ett år efter det att ärendet har avslutats om inte regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer har meddelat föreskrifter om att uppgifter skall gallras vid en annan tidpunkt eller att uppgifter skall bevaras.
För uppgifter som behandlas med stöd av 2 kap. gäller särskilda bestämmelser.
2 kap. Kronofogdemyndigheternas databaser
Utsöknings- och indrivningsdatabasen
1 § I verksamheten med utsökning och indrivning skall det finnas en samling uppgifter som med hjälp av automatiserad behandling används gemensamt i verksamheten för de i 2 och 3 §§ angivna ändamålen (utsöknings- och indrivningsdatabas).
Ändamål
2 § Uppgifter får behandlas i databasen för tillhandahållande av information som behövs i Skatteverkets och kronofogdemyndigheternas verksamhet för
- verkställighet eller annan åtgärd som särskilt åligger kronofogdemyndigheter enligt utsökningsbalken eller annan författning,
- indrivning av statliga fordringar m.m.,
- avräkning vid återbetalning av skatter och avgifter,
- ansökan om och tillsyn över näringsförbud,
- ärenden om ansvar för någon annans skatter och avgifter, och
- tillsyn, kontroll, uppföljning och planering av verksamheten. Lag (2003:672).
Prop. 2015/16:125: 1. verkställighet eller annan åtgärd som särskilt åligger Kronofogdemyndigheten enligt utsökningsbalken eller annan författning,
Prop. 2017/18:95: I paragrafen regleras de ändamål för vilka personuppgifter får behandlas i utsöknings- och indrivningsdatabasen. Paragrafen har ändrats genom att bestämmelsen i andra stycket, som rör behandling av uppgifter för tillhandahållande av information som behövs i Kronofogdemyndighetens verksamhet för handläggning av ärenden om skuldsanering och F–skuldsanering, har flyttats till 3 §. Ändringen innebär att paragrafen endast omfattar de s.k. primära ändamålen, för vilka uppgifter får föras in i ...
Prop. 2005/06:200: Förslaget om en rikstäckande kronofogdemyndighet innebär bl.a. att det kommer att finnas bara en sådan myndighet i landet. Paragrafen har ändrats i enlighet med detta.
Prop. 2010/11:78: I första stycket ändras ordningen mellan Skatteverket och Kronofogdemyndigheten. Skälen för förslaget har behandlats i avsnitt 5.5.
Vidare införs ett nytt primärt ändamål i första stycket punkt 5, förebyggande av överskuldsättning. Skälen för förslaget har behandlats i avsnitt 5.3. Med överskuldsättning ...
- RÅ 2006:86:Fråga om rättelse av uppgift i utsöknings- och indrivningsdatabasen när det beslut som legat till grund för ansökan om indrivning efter registrering av ansökan i databasen upphävts av domstol (I) och när skattskyldig visserligen betalat det skattebelopp som angivits i en betalningsuppmaning men ett underskott på skattekontot kvarstått till följd av att ytterligare skattebelopp förfallit till betalning (II).
3 § Uppgifter får behandlas i databasen för tillhandahållande av information som behövs i författningsreglerad verksamhet hos någon annan än Skatteverket eller kronofogdemyndigheterna för
- avräkning vid återbetalning av skatter och avgifter,
- kvittning vid utbetalning av bidrag,
- planering, samordning och uppföljning av revision och annan kontrollverksamhet vid beskattning och tulltaxering,
- utredningar vid bestämmande och betalning av skatter, tullar och avgifter, och
- kontroll och tillsyn samt lämplighets- och tillståndsprövning och annan liknande prövning. Lag (2003:672).
Prop. 2015/16:167: 3. planering, samordning och uppföljning av revision och annan kontrollverksamhet vid beskattning och tulltaxering,
Prop. 2017/18:95: I paragrafen regleras de ändamål för vilka personuppgifter får behandlas för att tillhandahållas utanför den verksamhet som utsöknings- och indrivningsdatabasen förs inom, de s.k. sekundära ändamålen med databasen.
Paragrafen har fått en ny struktur och delvis nytt innehåll. Genom ändringarna i paragrafens inledning klargörs att det endast är sådana uppgifter som redan behandlas i utsöknings- och indrivningsdatabasen med stöd av 2 § som får behandlas i databasen för de sekundära ...
Prop. 2010/11:78: Skatteverket nämns inte längre särskilt. Uppgifterna i utsöknings- och indrivningsdatabasen får användas i författningsreglerad verksamhet hos någon annan än Kronofogdemyndigheten för de i bestämmelsen angivna ändamålen. Detta omfattar även behandling hos Skatteverket varför något särskilt omnämnande inte behövs.
En ny punkt 5 läggs till, ärenden om ansvar för någon annans skatter och avgifter. Ansvaret för de offensiva borgenärsuppgifterna överfördes den 1 januari ...
Innehåll
4 § I databasen får uppgifter behandlas om personer som omfattas av verksamhet enligt 2 § 1-5. Uppgifter om andra personer får behandlas om det behövs för handläggningen av ett mål.
- RÅ 2006:86:Fråga om rättelse av uppgift i utsöknings- och indrivningsdatabasen när det beslut som legat till grund för ansökan om indrivning efter registrering av ansökan i databasen upphävts av domstol (I) och när skattskyldig visserligen betalat det skattebelopp som angivits i en betalningsuppmaning men ett underskott på skattekontot kvarstått till följd av att ytterligare skattebelopp förfallit till betalning (II).
5 § För de ändamål som anges i 2 § får följande uppgifter behandlas i databasen:
- en fysisk persons identitet, bosättning och familjeförhållanden,
- en juridisk persons identitet, säte, firmatecknare och andra företrädare,
- en enskilds ekonomiska förhållanden,
- näringsförbud,
- egendom som berörs i ett mål,
- yrkanden och grunder i ett mål eller ärende,
- beslut, betalning, redovisning och övriga åtgärder i ett mål eller ärende, och
- en kronofogdemyndighets anmälan av misstanke om brott samt, om uppgifterna utgör grund för en begäran om verkställighet, uppgifter om lagöverträdelser som innefattar brott eller domar i brottmål.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar närmare föreskrifter om vilka uppgifter som får behandlas i databasen enligt första stycket.
- RÅ 2006:86:Fråga om rättelse av uppgift i utsöknings- och indrivningsdatabasen när det beslut som legat till grund för ansökan om indrivning efter registrering av ansökan i databasen upphävts av domstol (I) och när skattskyldig visserligen betalat det skattebelopp som angivits i en betalningsuppmaning men ett underskott på skattekontot kvarstått till följd av att ytterligare skattebelopp förfallit till betalning (II).
Gallring
6 § Uppgifter och handlingar i databasen skall gallras senast fem år efter utgången av det kalenderår då det mål eller ärende som uppgifterna eller handlingarna hänför sig till avslutades. Uppgifter som inte kan hänföras till ett visst mål eller ärende skall gallras senast fem år efter utgången av det kalenderår då samtliga mål och ärenden avseende den person som uppgifterna hänför sig till var avslutade.
Betalningsföreläggande- och handräckningsdatabasen
7 § I verksamheten med betalningsföreläggande och handräckning skall det finnas en samling uppgifter som med hjälp av automatiserad behandling används gemensamt i verksamheten för de i 8 och 9 §§ angivna ändamålen (betalningsföreläggande- och handräckningsdatabas).
8 § Uppgifter får behandlas i databasen för tillhandahållande av information som behövs i kronofogdemyndigheternas verksamhet för
- handläggningen av mål om betalningsföreläggande eller handräckning,
- tillhandahållande av utslag i mål om betalningsföreläggande och handräckning, och
- tillsyn, kontroll, uppföljning och planering av verksamheten.
Prop. 2015/16:125: 1. handläggningen av mål om betalningsföreläggande, handräckning eller europeiskt betalningsföreläggande,
2. tillhandahållande av utslag i mål om betalningsföreläggande och handräckning samt verkställighetsförklaring i mål om europeiskt betalningsföreläggande,
Prop. 2017/18:95: I paragrafen regleras de ändamål för vilka personuppgifter får behandlas i betalningsföreläggande- och handräckningsdatabasen. Paragrafen har ändrats genom att bestämmelsen i andra stycket, som rör behandling av uppgifter för tillhandahållande av information som behövs i Kronofogde-
myndighetens verksamhet för handläggning av ärenden om skuldsanering ...
Prop. 2010/11:78: Ett nytt primärt ändamål införs i punkt 3, förebyggande av överskuldsättning. Skälen för förslaget har behandlats i avsnitt 5.3. Införandet av det nya ändamålet möjliggör för Kronofogdemyndigheten att samla in uppgifter i den förebyggande verksamheten, samt behandla andra redan insamlade uppgifter i betalningsföreläggande- och handräckningsdatabasen för detta ändamål.
9 § Uppgifter får behandlas i databasen för tillhandahållande av information som behövs i författningsreglerad verksamhet hos någon annan än kronofogdemyndigheterna för tillsyn samt lämplighets- och tillståndsprövning och annan liknande prövning.
Prop. 2015/16:167: Kronofogdemyndigheten för tillsyn samt lämplighets- och tillståndsprövning och annan liknande prövning.
Uppgifter får även behandlas i databasen för att tillhandahålla information i den utsträckning som en skyldighet att lämna uppgifterna följer av lag eller förordning.
I paragrafen, som behandlar ...
Prop. 2017/18:95: I paragrafen regleras de ändamål för vilka personuppgifter får behandlas för att tillhandahållas utanför den verksamhet som betalningsföreläggande- och handräckningsdatabasen förs inom, de s.k. sekundära ändamålen med databasen.
Paragrafen har fått en ny struktur och delvis nytt innehåll. Genom ändringarna i paragrafens inledning klargörs att det endast är sådana uppgifter som redan behandlas i betalningsföreläggande- och handräckningsdatabasen med stöd av 8 § som får behandlas ...
10 § I databasen får uppgifter behandlas om personer som omfattas av verksamhet enligt 8 §1 och 2. Uppgifter om andra personer får behandlas om det behövs för handläggningen av ett mål.
Prop. 2010/11:78: Med anledning av att ytterligare ett ändamål införts i 8 § görs en följdändring som innebär att uppgifter om personer som omfattas av den förebyggande verksamheten får behandlas i databasen.
11 § För de ändamål som anges i 8 § får följande uppgifter behandlas i databasen:
- en fysisk persons identitet, bosättning och anställning,
- en juridisk persons identitet, säte, firmatecknare och andra företrädare,
- yrkanden och grunder i ett mål,
- övriga förhållanden, om uppgifterna tillförs ett mål och är av betydelse för handläggningen,
- beslut och övriga åtgärder i ett mål, och
- lagöverträdelser som innefattar brott eller domar i brottmål, om uppgifterna utgör grund för en begäran om utslag.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar närmare föreskrifter om vilka uppgifter som får behandlas i databasen enligt första stycket.
12 § Uppgifter och handlingar i databasen skall gallras senast tre år efter utgången av det kalenderår då det mål som uppgifterna eller handlingarna hänför sig till avslutades. Uppgifter om utslag i mål om betalningsföreläggande skall dock gallras senast tio år efter utgången av det kalenderår då utslaget vann laga kraft.
Skuldsaneringsdatabasen
13 § I verksamheten med skuldsanering skall det finnas en samling uppgifter som med hjälp av automatiserad behandling används gemensamt i verksamheten för de i 14 och 15 §§ angivna ändamålen (skuldsaneringsdatabas).
Prop. 2015/16:125: I paragrafen anges att det ska finnas en skuldsaneringsdatabas. Ett tillägg görs i paragrafen för att skuldsaneringsdatabasen även ska användas för verksamhet med F-skuldsanering enligt förslaget till lag om skuldsanering för företagare. Övervägandena finns i avsnitt 6.4 och 6.13. ...
14 § Uppgifter får behandlas i databasen för tillhandahållande av information som behövs i kronofogdemyndigheternas verksamhet för
- handläggning av ärenden om skuldsanering, och
- tillsyn, kontroll, uppföljning och planering av verksamheten.
Prop. 2015/16:125: Paragrafen reglerar för vilka ändamål som uppgifter får behandlas i skuldsaneringsdatabasen. I första punkten görs ett tillägg som förtydligar att databasen även får användas för tillhandahållande av information som behövs för handläggningen av ärenden om F-skuldsanering. Övervägandena finns i avsnitt 5.2, 5.3.2, ...
Prop. 2017/18:95: I paragrafen har vissa redaktionella ändringar gjorts.
Prop. 2010/11:78: Ett nytt primärt ändamål införs i punkt 3, förebyggande av överskuldsättning. Skälen för förslaget har behandlats i avsnitt 5.3. Införandet av det nya ändamålet möjliggör för Kronofogdemyndigheten att samla in uppgifter i den förebyggande verksamheten, samt behandla andra redan insamlade uppgifter i skuldsaneringsdatabasen för detta ändamål.
Prop. 2018/19:48: 3. att föra ett insolvensregister över skuldsaneringar och F-skuldsaneringar enligt lagen (2017:473) med kompletterande bestämmelser till 2015 års insolvensförordning, och
4. tillsyn, kontroll, uppföljning och planering av verksamheten.
Paragrafen anger för vilka ändamål uppgifter i skuldsaneringsdatabasen får behandlas. ...
15 § Uppgifter får behandlas i databasen för tillhandahållande av information som behövs i författningsreglerad verksamhet hos någon annan än kronofogdemyndigheterna för tillsyn samt lämplighets- och tillståndsprövning och annan liknande prövning.
Prop. 2015/16:167: Uppgifter får även behandlas i databasen för att tillhandahålla information i den utsträckning som en skyldighet att lämna uppgifterna följer av lag eller förordning.
I paragrafen, som behandlar personuppgiftsbehandling i Kronofogdemyndighetens skuldsaneringsdatabas, anges ändamål för vilka personuppgifter i databasen får behandlas för att tillhandahålla information som behövs i författningsreglerad verksamhet hos någon annan än Kronofogdemyndigheten. ...
Prop. 2017/18:95: I paragrafen regleras de ändamål för vilka personuppgifter får behandlas för att tillhandahållas utanför den verksamhet som skuldsaneringsdatabasen förs inom, de s.k. sekundära ändamålen med databasen.
Paragrafen har fått en ny struktur och delvis nytt innehåll. Genom ändringarna i paragrafens inledning klargörs att det endast är sådana uppgifter som redan behandlas i skuldsaneringsdatabasen med stöd av
14 § som får behandlas i databasen för de sekundära ...
16 § I databasen får uppgifter behandlas om personer som omfattas av verksamhet enligt 14 § 1. Uppgifter om andra personer får behandlas om det behövs för handläggningen av ett ärende.
Prop. 2010/11:78: Med anledning av att ytterligare ett ändamål införts i 14 § görs en följdändring som innebär att uppgifter om personer som omfattas av den förebyggande verksamheten får behandlas i databasen.
17 § För de ändamål som anges i 14 § får följande uppgifter behandlas i databasen:
- en fysisk persons identitet, bosättning och familjeförhållanden,
- en juridisk persons identitet, säte och företrädare,
- en enskilds ekonomiska förhållanden,
- yrkanden och grunder i ett ärende,
- beslut samt övriga åtgärder i ett ärende, och
- lagöverträdelser som innefattar brott eller domar i brottmål, om uppgifterna utgör grund för en fordran i ett ärende.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar närmare föreskrifter om vilka uppgifter som får behandlas i databasen enligt första stycket.
Prop. 2015/16:125: 6. lagöverträdelser som innefattar brott eller domar i brottmål, om uppgifterna utgör grund för en fordran i ett ärende, och
7. beslut, betalning, redovisning och övriga åtgärder som rör gäldenärens betalningar enligt skuldsaneringslagen (2016:000) och lagen (2016:000 ...
18 § Uppgifter och handlingar i databasen skall gallras senast fem år efter utgången av det kalenderår då det ärende som uppgifterna eller handlingarna hänför sig till avslutades. Har skuldsanering beviljats i ett ärende skall uppgifter och handlingar dock gallras senast sju år efter utgången av det kalenderår då beslutet att bevilja skuldsanering fattades.
Prop. 2015/16:125: Om skuldsanering eller F-skuldsanering har beviljats i ett ärende, ska uppgifter och handlingar dock gallras senast
Konkurstillsynsdatabasen
19 § I verksamheten med tillsyn i konkurs skall det finnas en samling uppgifter som med hjälp av automatiserad behandling används gemensamt i verksamheten för de i 20 § angivna ändamålen (konkurstillsynsdatabas).
Prop. 2015/16:167: I paragrafen anges att en databas benämnd konkurstillsynsdatabasen ska finnas. Det görs en följdändring som en konsekvens av den nya 20 a §. Det görs även språkliga ändringar. Övervägandena finns i avsnitt 5.8.
20 § Uppgifter får behandlas i databasen för tillhandahållande av information som behövs i kronofogdemyndigheternas verksamhet för
- handläggningen av konkurstillsynsärenden och mål enligt lönegarantilagen (1992:497), och
- tillsyn, kontroll, uppföljning och planering av verksamheten.
Prop. 2015/16:125: Uppgifter som får behandlas enligt första stycket får även behandlas i databasen för tillhandahållande av information som behövs i Kronofogdemyndighetens verksamhet för handläggning av ärenden om skuldsanering och F-skuldsanering.
Paragrafen reglerar för vilka ändamål som uppgifter får behandlas i Kronofogdemyndighetens konkurstillsynsdatabas. Övervägandena finns i avsnitt ...
Prop. 2017/18:95: I paragrafen regleras de ändamål för vilka personuppgifter får behandlas i konkurstillsynsdatabasen. Paragrafen har ändrats genom att bestämmelsen i andra stycket, som rör behandling av uppgifter för tillhandahållande av information som behövs i Kronofogdemyndighetens verksamhet för handläggning av ärenden om skuldsanering och F– skuldsanering, har flyttats till 20 a §. Ändringen innebär att paragrafen endast omfattar de s.k. primära ändamålen, för vilka uppgifter får föras in i konkurstillsynsdatabasen. ...
Prop. 2010/11:78: Ett nytt primärt ändamål införs i punkt 3, förebyggande av överskuldsättning. Skälen för förslaget har behandlats i avsnitt 5.3. Införandet av det nya ändamålet möjliggör för Kronofogdemyndigheten att samla in uppgifter i den förebyggande verksamheten, samt behandla andra redan insamlade uppgifter i konkurstillsynsdatabasen för detta ändamål. ...
21 § I databasen får uppgifter behandlas om personer som omfattas av verksamheten enligt 20 § 1. Uppgifter om andra personer får behandlas om det behövs för handläggningen av ett mål eller ärende.
Prop. 2010/11:78: Med anledning av att ytterligare ett ändamål införts i 20 § görs en följdändring som innebär att uppgifter om personer som omfattas av den förebyggande verksamheten får behandlas i databasen.
22 § För de ändamål som anges i 20 § får följande uppgifter behandlas i databasen:
- ett konkursbos identitet,
- en fysisk persons identitet och bosättning,
- en juridisk persons identitet, säte, firmatecknare och andra företrädare,
- en enskilds ekonomiska förhållanden,
- domstols eller myndighets beslut,
- yrkanden och grunder i ett mål eller ärende, och
- beslut och övriga åtgärder i ett mål eller ärende.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar närmare föreskrifter om vilka uppgifter som får behandlas i databasen enligt första stycket.
23 § Uppgifter och handlingar i databasen som kan hänföras till ett konkurstillsynsärende skall gallras senast fem år efter utgången av det kalenderår då ärendet avslutades, dock tidigast tio år efter utgången av det kalenderår då beslutet om konkurs fattades.
Uppgifter och handlingar som kan hänföras till mål enligt lönegarantilagen (1992:497) skall gallras senast tre år efter utgången av det kalenderår då handläggningen av målet avslutades.
Gemensamma bestämmelser om databaserna
Elektroniska handlingar
24 § En handling som har kommit in i ett ärende får behandlas i databasen och får innehålla uppgifter som avses i 1 kap. 6 §. En handling som upprättats i ett ärende får behandlas i databasen och får innehålla sådana uppgifter om de är nödvändiga för ärendets handläggning.
Utlämnande av uppgifter till enskilda på medium för automatiserad behandling
25 § Uppgifter i en databas får lämnas ut till en enskild på medium för automatiserad behandling endast om regeringen har meddelat föreskrifter om det.
Direktåtkomst
26 § Skatteverket, i dess egenskap av chefsmyndighet inom exekutionsväsendet, och kronofogdemyndigheterna får ha direktåtkomst till uppgifter som avses i 5, 11, 17, 22 och 24 §§. Lag (2003:672).
Prop. 2002/03:99: Ändringen innebär att Skatteverket, i dess egenskap av chefsmyndighet inom exekutionsväsendet, får ha direktåtkomst till samma uppgifter i kronofogdemyndigheternas verksamhet som Riksskatteverket har i dag.
Direktåtkomst till en databas inom en myndighetsorganisation innebär inte att samtliga anställda har tillgång till uppgifterna. Tvärtom medför personuppgiftslagens (1998:204) allmänna bestämmelser om grundläggande ...
Prop. 2006/07:99: Paragrafen skall upphävas med anledning av att Kronofogdemyndigheten görs helt fristående från Skatteverket och att verket alltså inte längre skall svara för ledning och styrning av Kronofogdemyndigheten i strategiska frågor.
Prop. 2005/06:200: Även om förslaget om en rikstäckande kronofogdemyndighet bygger på att myndigheten, när det gäller operativ ledning och materiell styrning, skall ha en fristående ställning i förhållande till Skatteverket behöver verket ha tillgång till i princip samma uppgifter som i dag för att verket skall kunna fullgöra sin uppgift att svara för ledning och styrning av Kronofogdemyndigheten i strategiska frågor. Paragrafen har utformats i enlighet med detta.
Prop. 2010/11:78: Paragrafen är ny. Skälen för paragrafen behandlas i avsnitt 5.4.
I Kronofogdemyndighetens verksamhet förekommer en betydande mängd uppgifter. Personuppgifter som är av integritetskänsligt slag kan förekomma i alla de olika författningsreglerade verksamheterna vid myndigheten. Sådana uppgifter ska inte spridas till någon som inte är behörig att ta del av uppgifterna. I första stycket slås därför ...
27 § Tullverket och Säkerhetspolisen får ha direktåtkomst till uppgifter som avses i 5 § 1-7. Detsamma gäller Skatteverket i dess beskattningsverksamhet.
Regeringen meddelar närmare föreskrifter om vilka uppgifter direktåtkomst enligt första stycket får omfatta. Lag (2003:672).
Prop. 2002/03:99: Ändringen innebär att Skatteverket, i dess beskattningsverksamhet, får ha direktåtkomst till samma uppgifter i kronofogdemyndigheternas verksamhet som skattemyndigheterna har i dag. Se vidare avsnitt 6.8.2.
Prop. 2006/07:99: Det som sägs i paragrafen om området för Skatteverkets direktåtkomst har kompletterats med handläggning enligt den föreslagna lagen om Skatteverkets hantering av vissa borgenärsuppgifter.
28 § En enskild får ha direktåtkomst till sådana uppgifter om sig själv i databasen som får lämnas ut till honom om regeringen har meddelat föreskrifter om det.
Den som är sökande i ett mål eller ett ärende får ha direktåtkomst till uppgifter om målet eller ärendet, om regeringen har medgett det, dock inte till handlingar som avses i 24 §.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar föreskrifter om vilka uppgifter som får omfattas av direktåtkomst enligt första stycket. Lag (2001:1183).
Sökbegrepp
29 § Vid sökning efter handlingar som avses i 24 § får endast uppgift om namn, person- eller samordningsnummer och uppgifter som avses i 15 kap. 2 § sekretesslagen (1980:100) användas som sökbegrepp. Som sökbegrepp får dock inte uppgift som avses i 1 kap. 6 § användas.
Efter utgången av det tredje året efter det att ett mål avslutats får endast utslagets nummer användas som sökbegrepp i betalningsföreläggande- och handräckningsdatabasen i fråga om uppgifter om utslag i målet.
Övriga bestämmelser
30 § Skatteverket och kronofogdemyndigheterna får ta ut avgifter för att lämna ut uppgifter ur en databas enligt de närmare föreskrifter som meddelas av regeringen.
Rätten att ta ut avgifter enligt första stycket får inte innebära inskränkning i rätten att ta del av och mot fastställd avgift få kopia eller utskrift av allmän handling enligt tryckfrihetsförordningen. Lag (2003:672).
Prop. 2017/18:95: I paragrafen, som behandlar möjligheten för Kronofogdemyndigheten att ta ut avgifter för att lämna ut uppgifter ur Kronofogdemyndighetens databaser, har andra stycket fått en ny struktur och en ny andra punkt. I den nya andra punkten upplyses om att rätten att ta ut avgifter inte innebär någon inskränkning i den registrerades rätt till kostnadsfri information och kommunikation m.m. enligt artikel 12.5 i dataskyddsförordningen.
Övervägandena finns i ...
Prop. 2005/06:200: Propositionens förslag om en rikstäckande kronofogdemyndighet bygger på att myndigheten, när det gäller operativ ledning och materiell styrning, skall ha en fristående ställning i förhållande till Skatteverket. I linje med detta bör det också ankomma på Kronofogdemyndigheten att ta ut avgifter för att lämna ut uppgifter ur någon av myndighetens databaser. Paragrafen har ändrats i enlighet med detta.
31 § Vad som sägs i 6, 12, 18 och 23 §§ hindrar inte att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar föreskrifter om att uppgifter eller handlingar skall bevaras under längre tid än som anges i nämnda bestämmelser.
3 kap. Enskildas rättigheter
Ändrad: SFS 2018:230 (Anpassningar av vissa författningar inom skatt, tull och exekution till EU:s dataskyddsförordning)
Upphävd: SFS 2018:230 (Anpassningar av vissa författningar inom skatt, tull och exekution till EU:s dataskyddsförordning)
Information till den registrerade
1 § Vid tillämpningen av denna lag gäller bestämmelserna om information till den registrerade i 23 och 25-27 §§personuppgiftslagen (1998:204), med den begränsning som anges i 2 §.
2 § Information som skall lämnas enligt 26 § personuppgiftslagen (1998:204) behöver inte omfatta uppgift i en handling som avses i 2 kap. 24 §, om den enskilde har tagit del av handlingens innehåll. Om den enskilde begär det skall dock informationen även omfatta uppgift i en sådan handling.
Om informationen inte innehåller handling som avses i första stycket, skall det av informationen framgå att handlingen behandlas i databasen.
Rättelse och skadestånd
3 § Bestämmelserna i personuppgiftslagen (1998:204) om rättelse och skadestånd gäller vid behandling av personuppgifter enligt denna lag eller anslutande författningar.
Prop. 2017/18:95: I paragrafen, som är ny, görs ett undantag från den rätt att invända mot behandling av personuppgifter som följer av artikel 21.1 i dataskyddsförordningen. Undantaget utgör en sådan begränsning i den nationella rätten som är tillåten enligt artikel 23 i dataskyddsförordningen. Vid sådan behandling av personuppgifter som är tillåten enligt lagen eller föreskrifter som har meddelats i anslutning till den gäller inte rätten att göra invändningar enligt artikel 21.1. Bestämmelsen har flyttats från ...
Prop. 2007/08:116: Bestämmelsen ändras så att den i fortsättningen bara hänvisar till bestämmelserna i personuppgiftslagen (1998:204) om skadestånd. Rättelse regleras i stället i den föreslagna nya 3 a §.
- RÅ 2004:104:Juridisk person omfattas inte av reglerna om rättelse av felaktiga uppgifter i lagen om behandling av uppgifter i kronofogdemyndigheternas verksamhet.
- RÅ 2006:86:Fråga om rättelse av uppgift i utsöknings- och indrivningsdatabasen när det beslut som legat till grund för ansökan om indrivning efter registrering av ansökan i databasen upphävts av domstol (I) och när skattskyldig visserligen betalat det skattebelopp som angivits i en betalningsuppmaning men ett underskott på skattekontot kvarstått till följd av att ytterligare skattebelopp förfallit till betalning (II).
Ändrad: SFS 2008:213 (Rättelse av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet m.m.)
Upphävd: SFS 2018:230 (Anpassningar av vissa författningar inom skatt, tull och exekution till EU:s dataskyddsförordning)
Överklagande
4 § En myndighets beslut om rättelse och om information som skall lämnas enligt 26 § personuppgiftslagen (1998:204) får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. Andra beslut enligt denna lag får inte överklagas.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
Prop. 2017/18:95: Paragrafen innehåller bestämmelser om överklagande. Första stycket har ändrats så att det anges att beslut om rättelse enligt 3 a § första stycket får överklagas till allmän förvaltningsdomstol.
Av 1 kap. 3 § följer att dataskyddslagens bestämmelser om överklagande gäller.
Bestämmelsen i denna paragraf reglerar rätten till överklagande avseende situationer som inte omfattas av dataskyddslagens tillämpningsområde. Juridiska personer omfattas t.ex. inte ...
- RÅ 2004:104:Juridisk person omfattas inte av reglerna om rättelse av felaktiga uppgifter i lagen om behandling av uppgifter i kronofogdemyndigheternas verksamhet.
- RÅ 2005:12:En kronofogdemyndighets beslut avseende sekretessmarkering av uppgifter i utsöknings- och indrivningsdatabasen har inte ansetts överklagbart.
Ändringar och övergångsbestämmelser
Lag (2001:184) om behandling av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet
Övergångsbestämmelse
- Denna lag träder i kraft den 1 oktober 2001, då utsökningsregisterlagen (1986:617) och lagen (1991:876) om register för betalningsföreläggande och handräckning skall upphöra att gälla.
- Bestämmelser i lagen om grundläggande krav på behandling av personuppgifter samt behandling av känsliga personuppgifter och uppgifter om lagöverträdelser m.m., skall inte börja tillämpas förrän den 1 oktober 2007 i fråga om sådan manuell behandling av personuppgifter som påbörjats före den 24 oktober 1998 eller manuell behandling som utförs för ett visst bestämt ändamål om manuell behandling för ändamålet påbörjats före den 24 oktober 1998.
- Har en begäran om registerutdrag enligt 10 § datalagen (1973:289) kommit in innan denna lag träder i kraft men har utdraget inte expedierats före ikraftträdandet, skall framställningen anses som en ansökan om information enligt denna lag.
- Bestämmelsen om skadestånd skall tillämpas endast om den omständighet som yrkandet hänför sig till har inträffat efter det att lagen har trätt i kraft beträffande den aktuella behandlingen.
- Förarbeten
- Rskr. 2000/01:176, Prop. 2000/01:33, Bet. 2000/01:SkU20
- Ikraftträder
- 2001-10-01
Lag (2001:1183) om ändring i lagen (2001:184) om behandling av uppgifter i kronofogdemyndigheternas verksamhet
- Förarbeten
- Rskr. 2001/02:123, Prop. 2001/02:46, Bet. 2001/02:SkU13
- Omfattning
- ändr. 2 kap 28 §
- Ikraftträder
- 2002-01-01
Lag (2003:672) om ändring i lagen (2001:184) om behandling av uppgifter i kronofogdemyndigheternas verksamhet
- Förarbeten
- Rskr. 2003/04:17, Prop. 2002/03:99, Bet. 2003/04:SkU2
- Omfattning
- ändr. 1 kap 5 §, 2 kap 2, 3, 26, 27, 30 §§
- Ikraftträder
- 2004-01-01
Lag (2006:733) om ändring i lagen (2001:184) om behandling av uppgifter i kronofogdemyndigheternas verksamhet
- Förarbeten
- Rskr. 2005/06:356, Prop. 2005/06:200, Bet. 2005/06:SkU35
- Omfattning
- ändr. författningsrubr., 1 kap 1, 5 §§, 2 kap 2, 3, 5, 8, 9, 14, 15, 20 26, 30 §§, rubr. till 2 kap
- Ikraftträder
- 2006-07-01
Lag (2007:330) om ändring i lagen (2001:184) om behandling av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet
- Förarbeten
- Rskr. 2006/07:178, Prop. 2006/07:99, Bet. 2006/07:SkU17
- Omfattning
- upph. 2 kap 26 §; ändr. 2 kap 27 §
- Ikraftträder
- 2008-01-01
Lag (2008:213) om ändring i lagen (2001:184) om behandling av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet
- Förarbeten
- Rskr. 2007/08:165, Prop. 2007/08:116, Bet. 2007/08:SkU30
- Omfattning
- ändr. 1 kap 1 §, 3 kap 3 §; ny 3 kap 3 a §
- Ikraftträder
- 2008-06-01
Lag (2008:883) om ändring i lagen (2001:184) om behandling av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet
- Förarbeten
- Rskr. 2008/09:3, Prop. 2007/08:158, Bet. 2008/09:CU4
- Omfattning
- ändr. 1 kap 1 §, 2 kap 7, 8 §§
- Ikraftträder
- 2008-12-12
Lag (2009:494) om ändring i lagen (2001:184) om behandling av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet
- Förarbeten
- Rskr. 2008/09:237, Prop. 2008/09:150, Bet. 2008/09:KU24
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 29 §
- Ikraftträder
- 2009-06-30
Lag (2011:532) om ändring i lagen (2001:184) om behandling av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet
- Förarbeten
- Rskr. 2010/11:240, Prop. 2010/11:78, Bet. 2010/11:SkU30
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 2, 3, 8, 10, 14, 16, 20, 21 §§, rubr. närmast efter 2 kap. 25 §; ny 2 kap. 26 §, rubr. närmast före 2 kap. 27 §
- Ikraftträder
- 2011-07-01
Lag (2011:1543) om ändring i lagen (2001:184) om behandling av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet
- Förarbeten
- Rskr. 2011/12:71, Prop. 2011/12:15, Bet. 2011/12:SkU7
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 2, 5 §§
- CELEX-nr
- 32010L0024
- Ikraftträder
- 2012-01-01
Lag (2013:336) om ändring i lagen (2001:184) om behandling av personuppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet
- Förarbeten
- Rskr. 2012/13:206, Prop. 2012/13:73, Bet. 2012/13:JuU19
- Omfattning
- ny 1 kap. 3 a §, rubr. närmast före 1 kap. 2 §
- Ikraftträder
- 2013-07-01
Lag (2016:685) om ändring i lagen (2001:184) om behandling av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet
- Förarbeten
- Rskr. 2015/16:235, Prop. 2015/16:125, Bet. 2015/16:CU19
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 1 §, 2 kap. 2, 8, 13, 14, 17, 18, 20 §§
- Ikraftträder
- 2016-11-01
Lag (2016:760) om ändring i lagen (2001:184) om behandling av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet
- Förarbeten
- Rskr. 2015/16:301, Prop. 2015/16:148, Bet. 2015/16:CU24
- Omfattning
- ny 1 kap. 3 b §
- Ikraftträder
- 2017-01-18
Lag (2016:779) om ändring i lagen (2001:184) om behandling av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet
- Förarbeten
- Rskr. 2015/16:314, Prop. 2015/16:167, Bet. 2015/16:JuU31
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 4 §, 2 kap. 3, 9, 15, 19 §§; ny 2 kap. 20 a §
- Ikraftträder
- 2016-08-15
Lag (2018:230) om ändring i lagen (2001:184) om behandling av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet
- Förarbeten
- Rskr. 2017/18:234, Prop. 2017/18:95, Bet. 2017/18:SkU15
- Omfattning
- upph. 1 kap. 3 a § och 3 kap. 1, 2, 3 §§, rubr. närmast före 3 kap. 1, 3 §§; ändr. 1 kap. 2, 3, 6 §§, 2 kap. 2, 3, 8, 9, 14, 15, 20, 20 a, 30 §§, 3 kap. 3 a, 4 §§, rubr. närmast före 1 kap. 2 §; ny 3 kap. 3 §, rubr. närmast före 3 kap. 3, 3 a §§
- Ikraftträder
- 2018-05-25
Lag (2019:252) om ändring i lagen (2001:184) om behandling av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet
- Förarbeten
- Rskr. 2018/19:205, Prop. 2018/19:48, Bet. 2018/19:CU15
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 1 §, 2 kap. 14 §
- Ikraftträder
- 2019-06-01