Dir. 2007:151
Översyn av de särskilda bestämmelser som
Kommittédirektiv
Översyn av de särskilda bestämmelser som
gäller för lagöverträdare under 15 år
Dir.
2007:151
Beslut vid regeringssammanträde den 15 november 2007
Sammanfattning
En särskild utredare ska göra en översyn av de bestämmelser i
lagen (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga
lagöverträdare (LUL) som avser brottsmisstänkta barn som inte
fyllt 15 år vid tidpunkten för den brottsliga gärningen
(brottsmisstänkta barn under 15 år). Översynens utgångspunkter
ska vara dels att regelverket ska ge uttryck för en allvarlig syn
från samhällets sida när det gäller brott som barn under 15 år
misstänks för, dels ett fortsatt fokus på den omsorg som barnet
behöver.
Utredaren ska
• analysera tillämpningen av de bestämmelser i LUL som
avser brottsmisstänkta barn under 15 år,
• lämna förslag som innebär att brott där den misstänkte är
under 15 år i högre utsträckning än i dag utreds av polis och
åklagare,
• undersöka om det i den brottsutredande verksamheten finns
ett behov av utvidgade möjligheter till användning av
straffprocessuella tvångsmedel mot brottsmisstänkta barn
under 15 år,
• lämna förslag som innebär att de brottsutredande
myndigheterna får befogenheter att med tvång drogtesta
barn under 15 år som misstänks vara narkotikapåverkade.
2
I uppdraget ingår att lämna de förslag till fullständiga
författningsändringar och andra förändringar som bedöms vara
befogade.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 november 2008.
Bakgrund
Barn som är under 15 år är inte straffmyndiga. Någon
förundersökning ska därför inte inledas om den misstänkte inte
hade fyllt 15 år vid tidpunkten för den brottsliga gärningen. När
det fortsättningsvis talas om misstänkta under 15 år åsyftas barn
som var under 15 år vid brottet. Det är främst socialtjänsten
som har ett ansvar för att samhället vidtar lämpliga åtgärder i ett
sådant fall. Regler om att polis och åklagare i vissa fall ändå får
utreda brott när den misstänkte var under 15 år när brottet
begicks och de speciella regler som gäller vid en sådan
utredning finns i 31–38 §§ LUL. Enligt 31 § LUL får en
utredning om brottet inledas om
1.
en utredning kan antas ha betydelse för att avgöra behovet av
socialtjänstens insatser med avseende på den unge,
2.
det behövs för att klarlägga om någon som har fyllt 15 år har tagit
del i brottet,
3.
det behövs för att efterforska gods som har åtkommits genom
brottet, eller
4.
det annars är av särskild vikt att en utredning äger rum.
Om barnet inte har fyllt 12 år, krävs det synnerliga skäl för
att inleda en utredning. Majoriteten av de utredningar som
genomförs inleds i syfte att kartlägga behovet av insatser från
socialtjänsten. En utredning med detta syfte får enligt
förarbetena till bestämmelsen aldrig genomföras mot
socialtjänstens önskan (prop. 1983/84:187 s. 18 och 32 f.).
En utredning enligt LUL skiljer sig från en brottsutredning
som rör en straffmyndig person (förundersökning) såväl till sitt
syfte som till sitt innehåll. En förundersökning ska, utöver att
utröna om brott har begåtts och vem som i så fall skäligen kan
misstänkas för brottet, också ge underlag för bedömningen om
det finns tillräckliga skäl för åtal. En förundersökning syftar
också till att bereda målet för en kommande huvudförhandling.
3
En utredning mot ett brottsmisstänkt barn under 15 år syftar
däremot framför allt till att klarlägga om brott har begåtts och
vem som har utfört den brottsliga gärningen. Utredningen
omfattar inte frågan om hur gärningen ska rubriceras eller
frågan om vilket uppsåt som kan läggas den unge till last.
Det finns begränsningar i möjligheterna att använda
straffprocessuella tvångsmedel mot misstänkta som inte fyllt 15
år vid brottstillfället. Vid utredning av brott, som den som inte
fyllt 15 år är misstänkt för, får bara de tvångsmedel användas
som är särskilt angivna, t.ex beslag, husrannsakan och
kroppsvisitation enligt bestämmelserna i 27 och 28 kap.
rättegångsbalken. Det ska finnas särskilda skäl för att nämnda
tvångsmedel alls ska få användas mot barn under 15 år. Barn
under 15 år kan också hämtas till förhör och kvarhållas efter
förhör men de kan inte anhållas eller häktas. Övervakning,
reseförbud, anmälningsskyldighet, förvarstagande av egendom
och kvarstad kan inte heller användas. Det är vidare inte möjligt
att använda hemlig teleavlyssning, hemlig teleövervakning,
hemlig kameraövervakning och kroppsbesiktning mot barn
under 15 år (vid brott mot lagen [2000:1225] om straff för
smuggling kan dock ytlig kroppsbesiktning företas även mot
barn under 15 år).
I 2 kap.regeringsformen finns grundläggande regler för när
den enskilde medborgarens rättigheter får inskränkas, t.ex.
genom bestämmelser om straffprocessuella tvångsmedel.
Skyddet för den enskildes fri- och rättigheter i regeringsformen
är förstärkt genom de internationella instrument på området
som Sverige tillträtt. I detta sammanhang kan nämnas
Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga
rättigheterna och de grundläggande friheterna från år 1950
jämte tilläggsprotokoll (Europakonventionen) som bl.a.
innehåller bestämmelser om skydd för den kroppsliga
integriteten. Även i FN:s konvention om barnets rättigheter
(barnkonventionen) finns bestämmelser om
rättssäkerhetsgarantier för barn vid brottsutredningar.
4
Behovet av utredning
De straffprocessuella regler som rör brottsmisstänkta ungdomar
som är 15 år eller äldre har varit föremål för reformer under
såväl 1990-talet som 2000-talet. De bestämmelser i LUL som
rör barn under 15 år har dock inte varit föremål för någon
samlad översyn sedan början av 1980-talet. Att det finns behov
av en sådan översyn har påtalats av såväl 2002 års
ungdomsbrottsutredning (SOU 2004:122) som 1998 års
utredning om handläggning av ungdomsmål (SOU 1999:108).
Det har bl.a. ansetts att lagstiftningen inte är tillräckligt tydlig
och att tillämpningen av bestämmelserna skiljer sig mellan
olika polismyndigheter. Det har också framförts att det behövs
tydligare regler för utredningens bedrivande när den misstänkte
är under 15 år (s.k. LUL-utredning), bl.a. i fråga om vilken
myndighet som ska avgöra om det finns behov av en utredning
och när en sådan ska anses vara inledd. Det finns därför behov
av att se över dessa regler i syfte att tydliggöra förutsättningarna
för att inleda en utredning mot ett brottsmisstänkt barn under 15
år och förfarandet i övrigt vid en sådan utredning.
Enligt gällande regler finns ingen presumtion för att brott
där den misstänkte är under 15 år ska utredas av polis och
åklagare. Initiativet till en sådan utredning kan komma från
socialtjänsten, polisen eller åklagaren. Av en nyligen
presenterad rapport från Brottsförebyggande rådet framgår att
det finns stora variationer mellan länen i fråga om i vilken
utsträckning allvarliga brott där den misstänkte är under 15 år
utreds (BRÅ-rapport 2007:16, Barn som begår brott, Polisens
hantering av misstänkta personer under 15 år). Det finns
exempel på att brottsmisstankar mot särskilt angivna barn inte
har lett till någon utredning trots att det har rört sig om mycket
allvarlig brottslighet med omfattande personskador som följd.
Att brott som begås av unga utreds är viktigt bl.a. ur ett
brottsofferperspektiv. Unga personers brottslighet riktar sig inte
sällan mot andra barn och ungdomar. Brottsoffer behöver ofta
kvalificerat stöd för att bearbeta reaktionerna efter brottet. Det
är då av central betydelse för brottsoffren att rättsväsendet tar
det inträffade på stort allvar och att en brottsanmälan leder till
5
åtgärder från samhällets sida. Det är mot den bakgrunden
angeläget att unga personers brottslighet i större utsträckning
utreds av polis och åklagare, i synnerhet om brottsligheten är av
allvarligt slag. Att ett brott utreds kan också öka brottsoffrets
möjligheter att få skadestånd eller brottsskadeersättning på
grund av brottet.
Även rättssäkerhetsskäl talar för att en utredning om brottet
kan vara befogad. Utredningen kan visa att barnet inte har
begått något brott. I de fall där barnet har begått en brottslig
handling kan det varken för barnets egen del eller från
samhällets synpunkt anses tillfredsställande att brottet inte leder
till någon åtgärd.
Brottslighet kan vara ett tecken på att barnet är i behov av
stöd. Möjligheterna att sätta in adekvata insatser för unga
lagöverträdare begränsas av att polisen inte alltid utreder brott
när den misstänkte är under 15 år. Om sådan utredning om
brottet saknas, kan det bli svårare att övertyga såväl barnet som
hans eller hennes föräldrar om brottets allvar och behovet av
åtgärder. Detta kan försvåra socialtjänstens arbete med att
lämna adekvat stöd och välja rätt behandlingsinsatser. Om fler
brott där den misstänkte är under 15 år utreds får socialtjänsten
bättre underlag för sina bedömningar, vilket kan bidra till ännu
effektivare insatser för barnet. En utredning kan också
underlätta kontakterna mellan socialtjänsten och barnet och
barnets föräldrar.
Det finns alltså flera omständigheter som talar för att brott
där den misstänkte är under 15 år oftare bör utredas. Ur ett
brottsofferperspektiv gäller detta inte minst vid misstanke om
våldsbrott och andra brott mot person. Vid misstankar om andra
allvarliga brott eller narkotikabrott oavsett svårighetsgrad eller
då ett barn är misstänkt för flera brott bör brotten utredas av
polis för att ge underlag för lämpliga insatser för barnet.
Härigenom ökar möjligheterna för ett effektivt arbete med att
förebygga fortsatt kriminalitet hos barn under 15 år. Det bör
emellertid beaktas att en polisutredning också kan innebära
oskäligt svåra påfrestningar för barnet. Omsorgen om barnets
bästa gör därmed att det bör finnas möjligheter att i
undantagsfall avstå från att utreda även allvarliga brott där den
6
misstänkte är under 15 år. Mot denna bakgrund bör
förutsättningarna för att inleda en utredning enligt LUL ses
över.
Det finns också ett behov av att se över frågan om
användandet av tvångsmedel gentemot barn under 15 år. Vid
bedömningen av tillåtligheten av ett visst tvångsmedel ska alltid
en avvägning göras att åtgärden inte går utöver det ändamål
som har föranlett den och att den står i rimlig proportion till vad
som står att vinna med den (den s.k. proportionalitetsprincipen).
Bestämmelserna om användande av tvångsmedel mot
brottsmisstänkta barn under 15 år innebär att endast vissa
straffprocessuella tvångsmedel får användas mot misstänkta i
den aktuella ålderskategorin. Enligt förarbetena till 36 § LUL
ska restriktivitet iakttas vid användningen av tvångsmedlen. Det
ska som regel finnas en misstanke om allvarlig eller omfattande
brottslighet (prop. 1983/84:187 s. 29).
En reglering som innebär att fler allvarliga brott som begås
av barn under 15 år ska utredas kan tänkas leda till ett ökat
behov av att kunna använda straffprocessuella tvångsmedel.
Dessutom förändras såväl brottsligheten som den teknik och de
metoder som används vid tvångsmedelsanvändning över tiden.
Det finns därför behov av att på nytt överväga vilka
tvångsmedel som inom ramen för ett utredningsförfarande ska
få användas mot barn under 15 år och under vilka
förutsättningar det ska få ske.
Även de övriga bestämmelser i LUL som avser barn under
15 år bör ses över.
Uppdraget
Utredaren ska göra en översyn av de bestämmelser i LUL som
avser brottsmisstänkta barn under 15 år. Utredaren ska göra sina
överväganden mot bakgrund av tillgängliga rapporter och
studier av reglernas tillämpning (bl.a. Brå-rapport 2007:16) och
därutöver utföra den ytterligare kartläggning som kan behövas.
En utgångspunkt för utredningsarbetet ska vara att
regelsystemet tydligt ska ge uttryck för en allvarlig syn från
samhället när det gäller brott som barn under 15 år misstänks
7
för. Fler brott, i första hand allvarliga sådana, där den
misstänkte är under 15 år ska utredas. Brottsofferperspektivet
ska beaktas. Samtidigt ska omsorgen om barnet ha en
framträdande plats i utredarens överväganden. Reglerna om
förutsättningarna för att inleda en undersökning enligt LUL och
förfarandet i övrigt vid en sådan utredning ska vara utformade
på ett sätt som säkerställer en enhetlig tillämpning i landet.
Reglerna ska också säkerställa att utredningar av brott som
begås av barn under 15 år sker snabbt och med höga krav på
rättssäkerheten. Utredaren ska noga överväga lämnade förslags
förenlighet med de internationella instrument på området som
Sverige tillträtt, bl.a. barnkonventionen.
Utredaren ska särskilt beakta följande.
Fler brott ska utredas
Utredaren ska överväga under vilka förutsättningar polis och
åklagare ska utreda brott där den misstänkte är under 15 år. I
uppdraget ingår emellertid inte att överväga en ändrad
straffbarhetsålder. Utredarens utgångspunkt ska vara att fler
brott där den misstänkte är under 15 ska utredas. I första hand
ska detta gälla allvarliga brott (t.ex. rån och grov misshandel)
som begås av barn som är nära straffbarhetsåldern; inriktningen
ska i den delen vara att sådana brott regelmässigt ska utredas.
Liksom tidigare bör brott som med hänsyn till sin karaktär gör
det sannolikt att barnet har behov av hjälpinsatser, t.ex.
narkotikabrott, utredas. Men utredaren ska även överväga
behovet av att i ökad omfattning utreda dels brott av inte alltför
allvarligt slag som begås av mycket brottsaktiva barn i närheten
av straffbarhetsåldern, dels mycket allvarliga brott som begås
av mycket unga personer. Utredaren ska i detta sammanhang
analysera under vilka omständigheter som man bör göra en
utredning enligt LUL och när man ska kunna låta bli. Utredaren
ska också analysera vilken betydelse som faktorer som brottets
straffvärde, brottets karaktär, misstankens styrka, den tid som
har förflutit sedan brottet begicks samt den misstänktes ålder
och mognad bör tillmätas när man beslutar om en utredning ska
göras.
8
Utredaren ska överväga om det finns behov av att förändra
samrådsförfarandet mellan de berörda myndigheterna
(socialtjänsten, polis och åklagare) inför ett beslut om att inleda
en utredning enligt LUL samt vem som bör avgöra frågan om
en utredning ska inledas eller inte. Utredaren ska också
överväga vilken omfattning och inriktning brottsutredningen
bör ha. I detta ingår att överväga vilka omständigheter som ska
vara avgörande för hur ingående polisens utredning bör vara i
det enskilda fallet.
Utredaren ska beakta socialtjänstens ansvar för samhällets
insatser för barn som riskerar att utvecklas ogynnsamt.
Utgångspunkten ska vara att ett beslut om utredning enligt LUL
inte heller fortsättningsvis ska inverka på socialtjänstens
skyldighet att utreda och ta ställning till vilka insatser från
socialtjänsten som behöver sättas in. Utredaren ska klargöra hur
lagda förslag påverkar socialtjänstens arbete för dessa barn.
Förslagen bör vidare utformas på ett sådant sätt att de inte
inverkar negativt på socialtjänstens möjligheter att sörja för att
barnet får de insatser som han eller hon är i behov av. De
uppgifter som polis och åklagare får tillgång till vid en LUL-
utredning bör även fortsättningsvis endast få användas i det
aktuella ärendet och för socialtjänstens ändamål.
De brottsbekämpande myndigheternas behov av att använda
tvångsmedel
Utredaren ska undersöka om det finns behov av att öka
möjligheterna att använda straffprocessuella tvångsmedel mot
brottsmisstänkta barn under 15 år och, i så fall, om behovet
uppväger det integritetsintrång en sådan utökad möjlighet kan
innebära för dessa barn. I uppdraget ingår bl.a. att överväga
• vilka tvångsmedel som bör kunna få riktas mot
brottsmisstänkta barn under 15 år,
• i vilken utsträckning bestämmelser om tvångsmedel
i specialstraffrätten eller annan lagstiftning bör
kunna tillämpas mot brottsmisstänkta barn under 15
år, och
9
• om de särskilda förutsättningarna för användning av
tvångsmedel i 36 § LUL är lämpligt utformade.
Att kroppsbesiktning inte är tillåtet mot personer som inte
har fyllt 15 år medför att polis och åklagare inte tvångsvis kan
drogtesta barn under 15 år som misstänks för narkotikabrott. Ju
bättre möjligheter samhället har att ingripa tidigt mot
drogmissbruk desto större blir möjligheterna att förhindra att
unga utvecklar ett kriminellt beteende. Numera finns dessutom
betydligt enklare och mindre integritetskränkande metoder än
tidigare för att undersöka spår av narkotika. Bland annat finns
möjligheter att analysera spår av narkotika genom enkla prov av
den svett som finns på huden. Provtagning sker genom att
huden torkas med ett strykfilter. Det finns också metoder för att
spåra narkotika i prov av hår och saliv. En utgångspunkt för
utredarens uppdrag ska därför vara att de brottsbekämpande
myndigheterna ska ges möjlighet att i viss utsträckning
tvångsvis drogtesta barn under 15 år som misstänks vara
narkotikapåverkade. Utredaren ska särskilt överväga vem som
ska fatta beslut om sådana tester.
I utredarens uppdrag ingår vidare att överväga om
kroppsbesiktning även i andra fall ska tillåtas mot
brottsmisstänkta barn i denna ålderskategori. Ett exempel är
provtagning för DNA-analys för att underlätta identifiering vid
utredning av brott av viss beskaffenhet.
I uppdraget ingår inte att överväga möjligheten att tillämpa
anhållande, häktning, övervakning, reseförbud eller
anmälningsskyldighet på barn under 15 år.
Övriga frågor
Utredaren ska överväga vilken myndighet som lämpligen bör
ansvara för och leda utredningar enligt LUL. Bland annat
rättssäkerhetsaspekter kan tala för att åklagare bör ha det
ansvaret, i vart fall vid utredningar som avser allvarligare brott.
Det förhållandet att utredningen inte är inriktad på lagföring kan
emellertid tala i en annan riktning.
10
Utredaren ska lämna ett fullständigt förslag om förfarandet
vid en utredning enligt LUL mot brottsmisstänkta barn under 15
år.
Uppdragets genomförande
I uppdraget ingår att lämna förslag till fullständiga
författningsändringar och andra förändringar som bedöms
befogade. Utredaren ska analysera och redovisa de
konsekvenser för barn, såväl misstänkta gärningsmän som
brottsoffer, som förslagen kan komma att medföra. Eventuella
skillnader i konsekvenser för flickor och pojkar ska, om det inte
finns särskilda skäl mot detta, analyseras och redovisas. Även
konsekvenser för vuxna brottsoffer ska redovisas. Utredaren ska
vidare redovisa vilka ekonomiska konsekvenser förslagen kan
komma att medföra. Om förslagen innebär merkostnader för det
allmänna, ska utredaren lämna förslag på hur dessa ska
finansieras.
Utredaren ska redovisa gällande rätt och eventuellt pågående
lagstiftningsarbete i länder som utredaren bedömer vara av
intresse och i övrigt göra de internationella jämförelser som
anses befogade.
Utredaren ska samråda med Rikspolisstyrelsen,
Åklagarmyndigheten, Socialstyrelsen, Brottsförebyggande
rådet, Brottsoffermyndigheten, Barnombudsmannen, Sveriges
Kommuner och Landsting, Rättsmedicinalverket och andra
berörda myndigheter och intressenter. Utredaren ska också
samråda med den i prop. 2006/07:129 aviserade utredningen om
en översyn av bestämmelserna om skydd och stöd för barn och
unga i socialtjänstlagen (2001:453) och lagen (1990:52) med
särskilda bestämmelser om vård av unga.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 november 2008.
(Justitiedepartementet)