Dir. 2007:23

Förbättrade möjligheter för den enskilde att

Kommittédirektiv

Förbättrade möjligheter för den enskilde att

påskynda handläggningen i domstol

Dir.

2007:23

Beslut vid regeringssammanträde den 8 mars 2007

Sammanfattning av uppdraget

För att förtroendet för rättsstaten skall upprätthållas krävs väl

fungerande och oberoende domstolar. Medborgarna skall kunna

utgå från att domstolarna förmår handlägga mål och ärenden

inom skälig tid. Om dessa förväntningar inte infrias finns en

risk för att medborgarnas förtroende för domstolarna minskar.

En utredare skall kartlägga domstolschefens skyldighet

respektive möjlighet att agera vid långsam handläggning.

Utredaren skall analysera behovet av att förbättra den enskildes

möjligheter att påskynda handläggningen, t.ex. genom till-

skapandet av ett särskilt förfarande som inleds genom klagomål

direkt till domstolschefen.

Om utredaren bedömer att det finns behov av att utvidga

domstolschefens befogenheter för att möjliggöra ändamålsen-

liga åtgärder skall utredaren, med beaktande av domarens själv-

ständighet i den dömande verksamheten, lämna förslag till

sådana förändringar.

Uppdraget skall redovisas senast den 29 februari 2008.

2

Kravet på rättssäkerhet och effektivitet i den dömande

verksamheten

Allmänt

För att förtroendet för rättsstaten skall kunna upprätthållas krävs

oberoende och väl fungerande domstolar. Målet för den

dömande verksamheten är att mål och ärenden skall handläggas

på ett rättssäkert och effektivt sätt. I detta ligger bl.a. ett krav på

att mål och ärenden skall avgöras inom rimlig tid. Det

processrättsliga regelverket måste vara utformat så att målet kan

uppnås. Den övergripande målsättningen om rättssäkerhet och

effektivitet präglar också utformningen av domstolsväsendets

organisation.

Europakonventionens krav på domstolsprövning inom skälig tid

och tillgång till effektivt nationellt rättsmedel

Den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga

rättigheterna och de grundläggande friheterna (Europakonven-

tionen) är införlivad i svensk rätt. Europakonventionen inne-

håller bl.a. ett krav på att rättegång i mål rörande civila

rättigheter och skyldigheter eller anklagelse för brott skall

hållas inom skälig tid (artikel 6.1). Den vars konventionsrättig-

heter kränkts skall också ha tillgång till ett effektivt rättsmedel

inför en nationell myndighet (artikel 13). Uttrycket rättsmedel i

Europakonventionens mening har en vidare innebörd än att

enskilda skall ha rätt till en förnyad prövning av beslut eller

domar.

Det totala antalet inkomna klagomål till Europadomstolen

har ökat dramatiskt de senaste åren. En stor andel av

klagomålen rör anklagelser om konventionskränkning rörande

rätten till domstolsprövning inom skälig tid. Mot bakgrund av

den ansträngda situationen i Europadomstolen antog Europa-

rådets ministerkommitté år 2004 ett reformpaket som bl.a.

består av rekommendationen 2004(6) om förbättring av

nationella rättsmedel, enligt vilken konventionsstaterna upp-

manas att säkerställa att enskilda har tillgång till effektiva

nationella rättsmedel beträffande klagomål om konventions-

3

kränkningar, i synnerhet sådana som rör rätten till domstols-

prövning inom skälig tid.

Skydd mot att enskilda drabbas av långsam handläggning i

domstol

Det processrättsliga regelverket

Det processrättsliga regelverket innehåller flera bestämmelser

som anger att domstolens handläggning skall vara effektiv, t.ex.

att rätten skall driva förberedelsen i tvistemål med inriktning på

ett snabbt avgörande av målet (42 kap. 6 § andra stycket rätte-

gångsbalken) och att åklagaren normalt skall väcka åtal mot den

som är häktad inom två veckor från åtalsbeslutet (24 kap. 18 §

rättegångsbalken). För de allmänna förvaltningsdomstolarna

finns det motsvarande bestämmelser om skyndsam handlägg-

ning, t.ex. i mål om tvångsvård av unga (33 och 34 §§ lagen

[1990:52] med särskilda bestämmelser om vård av unga). Det

finns också bestämmelser som ger enskilda parter en viss

möjlighet att påskynda domstolens handläggning, t.ex. har den

som anser att ett beslut av tingsrätten medför att målet försenas

i onödan rätt att överklaga ett sådant beslut särskilt (49 kap. 7 §

Domstolschefens ansvar

När det gäller domstolschefens ansvar för verksamheten skall

han eller hon, i likhet med andra myndighetschefer, se till att

verksamheten bedrivs författningsenligt och effektivt.

Domstolschefen skall fortlöpande följa upp och pröva den egna

verksamheten och konsekvenserna av de författningsföreskrifter

och särskilda beslut som rör verksamheten samt vidta de

åtgärder som behövs. Domstolschefens skyldighet i dessa

avseenden följer av domstolsinstruktionerna och tillämpliga

bestämmelser i verksförordningen (1995:1322). Domstols-

chefens möjligheter att utöva tillsyn över och påverka verksam-

heten är dock begränsade i jämförelse med andra myndighets-

chefers. En viktig begränsning ligger i det att verksamheten är

4

författningsreglerad. En annan begränsning följer av principen

om domarens självständighet. Gränsen för domarens själv-

ständighet har diskuterats i olika sammanhang, bl.a. av

Kommittén om domstolschefens roll och utnämning av högre

domare (SOU 2000:99). Utifrån dessa diskussioner kan det bl.a.

konstateras att enskilda domare är underkastade lydnadsplikt i

förhållande till domstolschefen i frågor som inte rör dömandet.

Riksdagens ombudsmän och Justitiekanslern

Riksdagens ombudsmän och Justitiekanslern utövar tillsyn över

tillämpningen i offentlig verksamhet av lagar och andra författ-

ningar. Tillsynen bedrivs genom prövning av klagomål från

allmänheten samt genom inspektioner och andra undersök-

ningar som dessa organ finner påkallade. Den externa tillsynen

över domstolarna och de enskilda domarna vilar på den grund-

läggande principen att de är självständiga under lagarna men

inte självhärskande över dem. Normalt utreds inte klagomål mot

en domstol som rör handläggningen av ett pågående mål efter-

som det skulle kunna betraktas som en otillbörlig inblandning i

domstolens verksamhet. I vissa fall görs dock undantag för

klagomål som rör långsam handläggning.

Kompensation för långsam handläggning

Vid straffmätning och påföljdsval i brottmål skall domstolen

beakta om en i förhållande till brottets art ovanligt lång tid för-

flutit sedan brottet begicks (29 kap. 5 § första stycket 7 och 30

kap. 4 § första stycket brottsbalken). Den som varit tilltalad i ett

brottmål som handlagts under ovanligt lång tid kan således

kompenseras för den långsamma handläggningen genom att han

eller hon döms till ett lindrigare straff. En liknande ordning

gäller vid handläggning i domstol av mål om särskilda avgifter

[1990:324]).

En enskild kan också föra en skadeståndstalan mot staten vid

svensk domstol eller klaga till Europadomstolen och göra

gällande att målet inte prövats inom skälig tid. Europa-

5

domstolen skall, om den finner att ett brott mot konventionen

har ägt rum och om det anses nödvändigt, tillerkänna den

förfördelade parten gottgörelse i den utsträckning sådan inte

kan erhållas av nationell myndighet (artikel 41 i Europakonven-

tionen). Högsta domstolen har prövat frågan om enskilds rätt till

skadestånd av staten för att brottsmisstankar mot honom inte

prövats i rättegång inom skälig tid (NJA 2005 s. 462). Högsta

domstolen fann i målet visat att kärandens rätt enligt artikel 6.1

i Europakonventionen att få anklagelser om brott prövade i en

rättegång inom skälig tid hade kränkts. I domen uttalade Högsta

domstolen att käranden hade rätt till ersättning för ekonomisk

Högsta domstolen slog också fast att ideellt skadestånd kan

dömas ut av svensk domstol vid kränkningar av rätten till

domstolsprövning inom skälig tid.

Reformarbetet i andra nordiska länder

Vid en nordisk jämförelse kan det konstateras att enskilda i

andra nordiska länder vid långsam handläggning kompenseras

på liknande sätt som i Sverige. När det gäller åtgärder som

syftar till att påskynda handläggningen har det dock skett en

utveckling i andra nordiska länder som det inte finns någon

motsvarighet till i svensk rätt.

För att tydliggöra parternas möjligheter att vidta åtgärder för

det fall rätten inte avgör ett mål inom skälig tid har det i dansk

rätt införts en bestämmelse enligt vilken en part kan ansöka om

att rätten slår fast ett datum för huvudförhandling om det är

nödvändigt på grund av Europakonventionens krav på dom-

stolsprövning inom skälig tid. Bestämmelsen trädde i kraft den

1 januari 2007 och gäller för både tvistemål och brottmål

(retsplejeloven § 152 a).

För att korta ned handläggningstiderna har det i norsk rätt in-

förts en generell plikt för enskilda domare att tillämpa s.k.

”aktiv saksstyring” som syftar till att hålla handläggningen

koncentrerad i tid och omfattning. Domstolschefen ansvarar för

att följa upp den enskilde domarens skyldighet. Om domaren

åsidosätter sin plikt på ett väsentligt sätt skall domstolschefen

6

överföra målet till en annan domare eller själv överta hand-

läggningen. Bestämmelsen förväntas träda i kraft den 1 januari

2008 och skall endast gälla för tvistemål (tvisteloven §§ 11-6

och 11-7).

År 2004 slog Europadomstolen fast att det i finländsk rätt

saknades effektiva nationella rättsmedel för en enskild som

påstod att han drabbats av konventionsbrott avseende rätten till

domstolsprövning inom skälig tid (Kangasluoma mot Finland,

dom den 20 januari 2004, 48339/99). Justitieministeriet i

Finland tillsatte därför en arbetsgrupp med uppgift att bereda ett

förslag till lagstiftning som säkerställer rätten till ett effektivt

rättsmedel i dessa situationer. I ett nyligen presenterat

betänkande föreslog arbetsgruppen att det skall införas ett

system genom vilket en part kan kompenseras för oskäligt

dröjsmål vid rättegång med en ersättning som betalas av statliga

medel. Som ett förebyggande medel skall en part också kunna

påskynda behandlingen av sitt ärende genom att klaga hos en

högre domstol. Betänkandet Rättsmedel mot dröjsmål vid

rättegång (2006:21) bereds för närvarande i justitieministeriet.

Domstolarnas handläggning av mål och ärenden

I de allra flesta fall lever domstolarnas handläggning upp till

kraven på rättssäkerhet och effektivitet. Vid bedömningen av

om handläggningstiden i det enskilda fallet kan anses rimlig bör

ett flertal faktorer beaktas, bl.a. vilken typ av mål det är fråga

om, målets svårighetsgrad och parternas agerande under

processen. Domstolsverkets årsredovisningar och tillgänglig

statistik, som bl.a. visar olika måltypers genomsnittliga hand-

läggningstid, indikerar dock att vissa mål och ärenden inte

avgörs inom rimlig tid.

Det förekommer allt oftare att enskilda för skadeståndstalan

mot staten eller klagar till Europadomstolen och gör gällande att

de inte fått sina mål och ärenden prövade inom skälig tid. På

senare tid har de domar som Europadomstolen meddelat mot

Sverige och de mål där Sverige ingått förlikning med klaganden

ofta gällt kränkningar av rätten till domstolsprövning inom

skälig tid. Högsta domstolens ovannämnda dom innebär att

7

svenska domstolar kan döma ut ersättning för kränkning till

enskilda som utsatts för konventionsbrott. Domen kan förväntas

leda till att fler enskilda som anser sig ha drabbats av långsam

handläggning i domstol kommer att framställa anspråk på

ersättning av staten.

Även Riksdagens ombudsmäns och Justitiekanslerns externa

tillsyn av domstolarnas verksamhet uppvisar exempel på mål

och ärenden som inte avgjorts inom rimlig tid. De klagomål

från allmänheten som riktas mot domstolarna gäller ofta lång-

sam handläggning och den vanligaste kritiken som Riksdagens

ombudsmän uttalar mot domstolarna avser långsam hand-

läggning.

Behovet av åtgärder

Medborgarna skall kunna utgå från att domstolarna förmår

handlägga mål och ärenden inom skälig tid. Om dessa förvänt-

ningar inte infrias finns en risk för att medborgarnas förtroende

för domstolarna minskar.

Allt fler enskilda parter visar på olika sätt sitt missnöje över

domstolarnas handläggningstider. Regeringens satsning på

rättsväsendet kan förväntas förbättra domstolarnas möjligheter

att arbeta ned målbalanser och i övrigt effektivisera verksam-

heten. Från regeringens sida och inom domstolsväsendet vidtas

också olika åtgärder i syfte att säkerställa att domstolarnas

verksamhet bedrivs på ett ändamålsenligt sätt. Det finns dock

anledning att överväga ytterligare åtgärder för att kunna

påskynda handläggningen i enskilda fall.

För den enskilde som befinner sig mitt uppe i ett rättsligt

förfarande är det i regel av mindre betydelse att han eller hon i

efterhand kan bli kompenserad för långsam handläggning. I den

situationen kan det för den enskilde vara mer intressant att

kunna vidta någon åtgärd för att avhjälpa ett pågående dröjsmål

i handläggningen. Den externa tillsyn som bedrivs av

Riksdagens ombudsmän och Justitiekanslern kan normalt inte

påskynda handläggningen på ett effektivt sätt. Dessa organ är i

regel restriktiva med att uttala sig om pågående mål och i den

utsträckningen så ändå sker är domstolen ofta redan i dröjsmål.

8

Det finns därför skäl att överväga om den enskildes skydd mot

långsam handläggning i domstol behöver förstärkas.

Utifrån europarättsliga utgångspunkter finns det också skäl

att säkerställa att vår rättsordning lever upp till Europakonven-

tionens krav på effektiva nationella rättsmedel för den som

påstår sig ha drabbats av en kränkning av rätten till domstols-

prövning inom skälig tid.

Mot denna bakgrund anser regeringen att en särskild utred-

are bör ges i uppdrag att överväga åtgärder som skall syfta till

att påskynda handläggningen av ett mål i det enskilda fallet. Vid

dessa överväganden är det naturligt att särskilt beakta domstols-

chefens ansvar för att arbetet på domstolen bedrivs rättssäkert

och effektivt.

Till skillnad från den externa tillsynen bedrivs domstols-

chefens ledningsfunktion sällan genom en prövning av

klagomål från enskilda. I de allra flesta fall torde det dock vara

ändamålsenligt att enskilda vänder sig direkt till domstols-

ledningen för att påtala att handläggningen av ett mål eller

ärende går för långsamt. För den enskilde kan det ha ett egen-

värde att få ett tydligt besked från den ansvarige domstols-

chefen om anledningen till att hans eller hennes mål ännu inte

kunnat tas till avgörande.

Förbättrade möjligheter för enskilda att påskynda handlägg-

ningen av mål eller ärenden skulle tydliggöra domstolschefens

ansvar för att utöva tillsyn över verksamheten.

Uppdraget

Utredaren skall kartlägga domstolschefens skyldighet respek-

tive möjlighet att inom ramen för gällande lagstiftning agera vid

långsam handläggning. Utredaren skall analysera behovet av att

förbättra den enskildes möjligheter att påskynda handlägg-

ningen, t.ex. genom tillskapandet av ett särskilt förfarande som

inleds genom klagomål direkt till domstolschefen. Om

utredaren bedömer att det finns ett behov av att utvidga

domstolschefens befogenheter för att möjliggöra ändamåls-

enliga åtgärder skall utredaren lämna förslag till sådana

9

förändringar. Utredaren skall därvid beakta principen om

domarens självständighet.

Utredaren får även lämna förslag på andra typer av åtgärder

som syftar till att förhindra eller avhjälpa oskäliga dröjsmål i

domstolarnas handläggning. Vid dessa överväganden bör utred-

aren studera den rättsutveckling som ägt rum i andra nordiska

länder.

Utredaren skall lägga fram de författningsförslag som han

eller hon finner motiverade och även lämna förslag till föränd-

ringar i andra avseenden som uppdraget kan ge anledning till.

Utredaren skall även bedöma de kostnader och konsekvenser i

övrigt som förslagen kan komma att medföra. Om förslagen kan

förväntas leda till kostnadsökningar för det allmänna skall

utredaren föreslå hur dessa skall finansieras.

Uppdraget skall redovisas senast den 29 februari 2008.

(Justitiedepartementet)