Dir. 2010:103
Översyn av anställningsvillkoren för
Kommittédirektiv
Översyn av anställningsvillkoren för
myndighetschefer
Dir.
2010:103
Beslut vid regeringssammanträde den 30 september 2010
Sammanfattning
En särskild utredare ska se över anställningsvillkoren för chefer
som leder myndigheter som lyder omedelbart under regeringen.
Utredaren ska bl.a. undersöka i vilken utsträckning regeringens
ambition att anställningsvillkoren ska vara öppna, tydliga och
ändamålsenliga har uppfyllts. Syftet med översynen är att
säkerställa att anställningsvillkoren är utformade på ett sådant
sätt att de dels främjar möjligheterna för regeringen att rekrytera
de mest lämpade, dels motsvarar regeringens krav på god
ekonomisk hushållning med statens resurser.
I uppdraget ingår bl.a. att pröva om den ordning med
visstidsanställningar som gäller för flertalet av myndighets-
cheferna är ändamålsenlig samt analysera regelverket och
praxisbildningen avseende avgångsförmåner för de aktuella
cheferna.
Utredaren ska vid behov lämna förslag till ändrade eller nya
anställningsvillkor.
Uppdraget ska redovisas senast den 15 april 2011.
2
Bakgrund
Tidigare behandling av anställningsvillkoren
Vissa grundläggande principer för myndighetschefernas anställ-
ningsförhållanden lades fast 1987 i riksdagens s.k. verksled-
ningsbeslut (prop. 1986/87:99, i det följande benämnd verks-
ledningspropositionen, bet. 1986/87:KU29, rskr. 1986/87:226).
Frågan om anställningsskyddet för arbetstagare i verksledande
eller därmed jämförlig ställning har därefter behandlats av riks-
dagen i samband med antagandet av lagen (1994:260) om
offentlig anställning, förkortad LOA (prop. 1993/94:65, bet.
1993/94:AU16, rskr. 1993/94:257). Vidare har frågan om chefs-
försörjningen, särskilt när det gäller myndighetschefer, be-
handlats i propositionen Statlig förvaltning i medborgarnas
tjänst (prop. 1997/98:136, bet. 1997/98:KU31, rskr.
1997/98:294).
Regeringen har i skrivelsen Utnämningspolitiken (skr.
2009/10:43 s. 14) samt i propositionen Offentlig förvaltning för
demokrati, delaktighet och tillväxt (prop. 2009/10:175 s. 127)
anfört att en särskild utredare bör få i uppdrag att pröva om de
befintliga anställningsvillkoren för chefer som leder myndig-
heter som lyder omedelbart under regeringen uppfyller
ambitionen att vara öppna, tydliga och ändamålsenliga.
Anställning av myndighetschefer
Regeringen anställer med några få undantag cheferna för de
drygt 200 myndigheter som lyder omedelbart under regeringen.
Flertalet av cheferna anställs för en bestämd tid. De innehar
verksledande eller därmed jämförlig ställning och omfattas där-
med inte av regleringen i lagen (1982:80) om anställnings-
skydd, förkortad LAS. Det innebär bl.a. att de inte kan sägas
upp innan deras anställningstid har löpt ut. En myndighetschef
kan dock avskedas enligt bestämmelserna i LAS (32 § andra
stycket LOA). För detta krävs att denne grovt har åsidosatt sina
åligganden mot arbetsgivaren (18 § LAS). Vidare gäller att
myndighetscheferna inte har någon formell rätt att säga upp sig.
3
Regeringen har dock regelmässigt valt att entlediga de myndig-
hetschefer som velat avsluta sin anställning i förtid.
I verksledningspropositionen redovisade regeringen rikt-
linjer för bestämmande av anställningstidens längd och för
åstadkommande av en ökad rörlighet för myndighetscheferna
(prop. 1986/87:99 s. 65–67). Enligt propositionen visade
erfarenheten att rörlighet och cirkulation på chefsbefattningar
verkar utvecklande och vitaliserande för såväl verksamheten
som individen. Den framtida inriktningen sammanfattades av
föredragande statsråd på följande sätt.
”Vid en verkschefs omförordnande i samma tjänst bör
regeringen regelmässigt pröva att tillämpa en kortare
förordnandeperiod, i normalfallet tre år. Även vid omförord-
nande till en annan tjänst bör en kortare period kunna
komma i fråga.
Jag vill betona att avsikten med den nu föreslagna
ordningen inte är att ändra inriktningen att en verkschefs
förordnanden sammantaget i normalfallet bör uppgå till
minst tolv år.”
I propositionen Statlig förvaltning i medborgarnas tjänst angav
regeringen inte någon ändrad inriktning av principerna för
rekrytering av myndighetschefer. Återigen betonades att
rörlighet på chefsposter främjar såväl myndigheternas
effektivitet som chefernas egen utveckling (prop. 1997/98:136
s. 51–53).
Regeringen har i skrivelsen Utnämningspolitiken anfört att
en myndighetschef bör vara verksam i minst tolv år.
Myndighetschefer anställs i normalfallet för sex år vid första
anställningsperioden, med möjlighet till förlängning i ytterligare
tre år. Efter nio år som chef vid samma myndighet bör
förutsättningarna för en ny anställning vid en annan myndighet
övervägas. För rektorer för universitet och högskolor gäller
dock att de anställs för högst sex år, med möjlighet att förnya
anställningen högst två gånger om vardera högst tre år (skr.
2009/10:43 s. 32 och 33). Främjandet av möjligheterna för
myndighetschefer att kunna anställas som chefer för andra
4
myndigheter är ett led i regeringens ambition att uppträda som
en professionell och attraktiv arbetsgivare.
Förflyttningsskyldighet och anställningens upphörande
Som ovan nämnts kan myndighetschefer som är anställda för
bestämd tid inte sägas upp innan anställningstiden har löpt ut.
Det kan dock av organisatoriska skäl eller annars av hänsyn till
myndighetens bästa vara nödvändigt att de lämnar sitt chefskap
i förtid. De kan då förflyttas till en annan statlig anställning som
tillsätts på samma sätt (33 § andra stycket LOA). Som exempel
på situationer då det kan finnas skäl för förflyttning nämns i
verksledningspropositionen omstruktureringar som berör flera
myndigheter och myndighetschefer och fall då en chef visar sig
vara mindre lämplig för sin uppgift (prop. 1986/87:99 s. 68). En
striktare reglering gäller för de kvarvarande affärsverks-
cheferna, dvs. cheferna för Affärsverket svenska kraftnät,
Luftfartsverket, Statens järnvägar och Sjöfartsverket. Dessa kan
skiljas från sin anställning med omedelbar verkan före utgången
av anställningstiden, om det är nödvändigt av hänsyn till
verkets bästa (33 § första stycket LOA). Som exempel på när
detta kan bli aktuellt nämns i verksledningspropositionen
situationer då affärsverkschefen misskött förvaltningen av
koncernen eller har uppenbara svårigheter att samarbeta med
myndighetens styrelse (prop. 1986/87:99 s. 120).
Lön och andra anställningsvillkor för myndighetscheferna
Allmänna villkor
Grundläggande bestämmelser om anställningsvillkoren för den
aktuella kretsen av myndighetschefer finns i avtalet om
regeringsbeslut om avlöningsförmåner m.m. för vissa högre
anställningar m.fl., som slöts den 24 april 2001 (ändrat den 6
oktober 2004, den 31 maj 2006 och den 18 december 2008), det
s.k. frikretsavtalet (Arbetsgivarverkets Cirkulär 2001:A 7).
Avtalet tillämpas även på andra anställda, t.ex. överdirektörer
som anställts av regeringen, länsöverdirektörer och länsråd samt
5
på chefstjänstemännen i Regeringskansliet. Denna grupp av
anställda brukar kallas regeringens frikrets.
Enligt 1 § i frikretsavtalet får regeringen besluta om tillämp-
ningen av, eller avsteg från, gällande kollektivavtal om av-
löningsförmåner m.m. för de i avtalet angivna anställningarna
utan att följa bestämmelserna i ett antal paragrafer i lagen
(1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. Avtals-
regleringen innebär att regeringen har mycket stor frihet att
bestämma anställningsvillkoren för myndighetscheferna. Därtill
kommer att regeringen inte är skyldig att informera eller för-
handla med de fackliga organisationerna om villkoren för
cheferna.
Lönen för myndighetscheferna är – med undantag för lands-
hövdingarna – individuell och bestäms utifrån bl.a. de krav som
ställs på innehavaren samt dennes kvalifikationer och
erfarenhet.
Regeringen har som nämnts stor frihet att bestämma anställ-
ningsvillkoren för myndighetscheferna. I praktiken rör det sig
dock inte om några stora avvikelser från vad som gäller för
övriga statstjänstemän. För de allmänna anställningsvillkoren –
löneavdrag vid ledighet av olika slag, sjukvårdsförmåner,
kostnadsersättning och semester – gäller bestämmelserna i
Allmänt löne- och förmånsavtal (ALFA) eller Affärs-
verksavtalet (AVA). I fråga om arbetstid, bisysslor och upp-
sägningstid gäller dock särskilda villkor i frikretsavtalet.
I några andra avseenden har regeringen fastställt särskilda
villkor för myndighetscheferna. Detta gäller bl.a. rätten till för-
månsbil. Särskilda villkor gäller vidare för myndighetschefer
som har valt att inte flytta till arbetsorten.
Avgångsförmåner
En myndighetschef som är anställd för en bestämd tid omfattas
inte av de trygghetsregler som gäller för andra arbetstagare i
staten, t.ex. Trygghetsavtalet. Det finns därför sedan lång tid
tillbaka bestämmelser om särskilda avgångsförmåner för fler-
talet av cheferna.
6
För generaldirektörer, landshövdingar och vissa andra
myndighetschefer som anställs av regeringen med tids-
begränsade anställningar finns, utöver det statliga pensions-
avtalet, särskilda regler om avgångsvederlag eller inkomst-
garanti i förordningen (2003:55) om avgångsförmåner för vissa
arbetstagare med statlig chefsanställning, i det följande
benämnd avgångsförmånsförordningen. Förordningen trädde i
kraft den 1 april 2003, men tillämpas fr.o.m. den 1 januari 2003.
En närmare redogörelse för avgångsförmåner och pensions-
villkor finns i skrivelsen Utnämningspolitiken (skr. 2009/10:43
s. 11–13).
Ungefär 30 procent av de nu aktuella myndighetscheferna
omfattas inte av de generella bestämmelserna i avgångs-
förmånsförordningen. En del av dem är tjänstlediga från andra
statliga anställningar och kan återgå till dessa om chefs-
anställningen inte förlängs. För andra kan regeringen i enstaka
fall besluta om avgångsvederlag eller pension med stöd av dels
frikretsavtalet, dels det s.k. verksledningsbemyndigandet (prop.
1986/87:99, bet. 1986/87:KU29, rskr. 1986/87:226). Genom
bemyndigandet har riksdagen överlåtit åt regeringen att fatta
beslut om avgångsvederlag eller pension till enskilda individer i
statsförvaltningen som inte omfattas av bestämmelserna i
avgångsförmånsförordningen.
Behovet av en utredning
Regeringens ambition är att anställningsvillkoren för chefer
som leder myndigheter som lyder omedelbart under regeringen
ska vara öppna, tydliga och ändamålsenliga. Det finns behov av
en grundlig undersökning av i vilken utsträckning de nuvarande
anställningsvillkoren uppfyller denna ambition. Syftet med
översynen är att säkerställa att villkoren är utformade på ett
sådant sätt att de dels främjar möjligheterna för regeringen att
kunna rekrytera de mest lämpade personerna för att leda en
statlig myndighet, dels främjar en god ekonomisk hushållning
med statens resurser.
Om utredaren med anledning av översynen skulle föreslå
väsentligt ändrade anställningsvillkor för myndighetscheferna,
7
kan detta naturligtvis medföra behov av ändringar i avgångs-
förmånerna. Det finns dock även andra skäl för att se över
utformningen av dessa förmåner.
De nuvarande avgångsförmånerna för chefer inom staten
tillkom i en tid då regleringen av anställningsvillkor för statliga
anställningar i högre grad än i dag skilde sig från vad som
gällde på den privata och kommunala arbetsmarknaden. Under
de senaste decennierna har synen på anställningsvillkoren i
staten förändrats och villkoren anpassats till vad som gäller för
övriga arbetsmarknadssektorer. Avgångsförmåner för chefer i
statsförvaltningen har inte i samma utsträckning följt med i
denna utveckling. Det har medfört att dagens reglering av
avgångsförmåner brister i flexibilitet och därför inte är helt
ändamålsenlig.
Den nuvarande åldersgränsen för beviljande av inkomst-
garanti och avsaknaden av alternativa avgångsförmåner bidrar
till en inlåsningseffekt. En myndighetschef som bryter ett
förordnande eller tackar nej till en förlängning har inte
automatiskt rätt till en avgångsförmån. Det innebär att en
myndighetschef som önskar sluta före anställningstidens utgång
kan känna sig tvingad att stanna kvar i anställningen, något som
inte är gynnsamt för vare sig personen eller verksamheten.
Avgångsförmånsförordningen ger heller inte regeringen någon
möjlighet att erbjuda en myndighetschef en alternativ förmån.
För regeringen återstår emellanåt endast att lösa en lednings-
fråga genom att erbjuda myndighetschefen en annan anställning
än den som myndighetschef, men med bibehållna förmåner
under den tid anställningstiden löper.
Benägenheten hos en myndighetschef som förflyttats att på
eget initiativ söka en anställning utanför den statliga sektorn
kan naturligtvis påverkas av att de statliga avgångsförmånerna
är relativt förmånliga. För den som har rätt till inkomstgaranti
innebär det t.ex. en garanterad försörjning fram till pensions-
åldern. För arbetsgivaren regeringen kan systemet innebära en
bundenhet av ett arbetsgivaransvar under en relativt lång tid.
Visserligen utgör den förflyttade myndighetschefen en resurs
som kan användas för andra arbetsuppgifter, men om antalet
förflyttningar av olika skäl varit ganska stort under en viss tid
8
kan det uppkomma problem att matcha olika personers
kompetens mot tillgängliga anställningar och arbetsuppgifter.
Förflyttningar har ibland skett med mycket kort varsel. Detta
har i sin tur lett till att det under perioder uppstått vissa
svårigheter att hitta lämpliga arbetsuppgifter för tidigare
myndighetschefer, även om dessa problem oftast har varit av
övergående natur.
Det finns mot denna bakgrund anledning att se över för-
flyttningsskyldigheten och de förordningsreglerade avgångs-
förmånerna i syfte att pröva om de medger nödvändig
flexibilitet och rörlighet i chefsförsörjningen.
För chefer som inte omfattas av avgångsförmånsför-
ordningen finns genom verksledningsbemyndigandet en möjlig-
het att få del av motsvarande avgångsfömåner. Regeringens
praxis för beviljande av sådana avgångsförmåner beskrivs
närmare i propositionen Offentlig förvaltning för demokrati,
delaktighet och tillväxt (prop. 2009/10:175, avsnitt 13.6.3).
Verksledningsbemyndigandet har varit till nytta för regeringen i
arbetet med chefsförsörjningen, men är numera till sin orda-
lydelse och begreppsapparat otidsenligt.
Uppdraget
Utvärdering av nuvarande förhållanden
Utredaren ska pröva om rekryteringen av myndighetschefer har
fungerat tillfredsställande med de nuvarande anställnings-
villkoren. I detta ingår att bedöma om villkoren varit tillräckligt
attraktiva för att kunna attrahera de mest lämpade personerna.
Utredaren ska även analysera om anställningsvillkoren är
tillräckligt tydliga och begripliga.
Utredaren ska vidare undersöka om systemet med
förflyttningsskyldighet varit ett ändamålsenligt instrument för
att hantera situationer då ett byte av myndighetschef ansetts
behövas för myndighetens bästa. Utredaren ska särskilt ana-
lysera om förflyttningsinstrumentet haft några negativa effekter.
Utredaren ska med utgångspunkt i dessa frågeställningar
bedöma om den nuvarande ordningen med visstidsanställningar
9
utgör en rimlig avvägning mellan regeringens behov av att
kunna göra förändringar i ledningen av en myndighet och
myndighetschefens behov av anställningstrygghet.
Utredaren ska analysera om avgångsförmånerna för myndig-
hetscheferna är ändamålsenliga. Utredaren ska vidare undersöka
om det finns behov av ändringar i verksledningsbemyndigandet
i syfte att anpassa det till dagens situation. I detta ingår att se
över finansieringen av förmåner enligt bemyndigandet, vilka
personalkategorier som bör omfattas av ett sådant bemyn-
digande och vilka villkor som ska gälla vid beviljande av en
avgångsförmån.
Utredaren ska slutligen undersöka om den samlade kretsen
av myndighetschefer underutnyttjas genom att de som är
anställda för bestämd tid inte har någon ovillkorlig rätt att
arbeta fram till antingen pensionsåldern enligt gällande
kollektivavtal (65 år) eller, med stöd av LAS regler, fram till 67
år. Det finns flera exempel på att myndighetschefer inte har
erbjudits fortsatt anställning till någon av de angivna
tidpunkterna, i vissa fall trots att de uttryckt önskemål om detta.
Flertalet av dem har då haft rätt till inkomstgaranti eller
chefspension och de har således varit garanterade en viss
inkomstnivå fram till pensionsåldern. Frågan är om alla
möjligheter uttömts att bereda dessa personer fortsatt
anställning inom staten.
Förslag till ändrade eller nya villkor
Med utgångspunkt i de ovan redovisade frågeställningarna ska
utredaren vid behov lämna förslag till olika alternativa
anställningsvillkor för myndighetscheferna. Förslagen får avse
såväl anställningsformer som anställningsskydd och avgångs-
förmåner. Utredaren ska göra bedömningar av i vilken
utsträckning som förslagen kan tänkas påverka intresset för de
aktuella anställningarna.
En grundläggande fråga är om anställningen ska gälla för en
bestämd tid eller tills vidare. Om myndighetscheferna i
framtiden skulle komma att anställas tills vidare, kan förutsätt-
ningarna för att upprätthålla rörligheten bland myndighets-
10
cheferna komma att ändras. Utredaren bör överväga vilka åt-
gärder som kan behövas för att utveckla rörligheten. Rektorer
vid universitet och högskolor ska dock inte kunna anställas tills
vidare.
LOA-utredningen föreslog i betänkandet Enklare regler för
statsanställda (SOU 1992:60) att anställningsskyddet för arbets-
tagare i verksledande eller därmed jämförlig ställning i fort-
sättningen borde regleras på samma sätt som på den övriga
arbetsmarknaden. Som en följd av detta borde, enligt utred-
ningen, reglerna om förflyttning och omedelbart entledigande
av affärsverkschefer upphävas. I stället borde frågor om
anställningsskydd och övriga anställningsvillkor regleras i det
enskilda anställningsavtalet med större möjlighet till an-
passning. På detta sätt skulle bl.a. möjligheterna att rekrytera
chefer från den privata delen av arbetsmarknaden bli bättre och
därmed bidra till en ökad rörlighet mellan olika arbets-
marknadssektorer. I propositionen En ändrad lagstiftning för
statsanställda m.fl. uttalade regeringen emellertid att den inte
ansåg att det sammantaget skulle bli en bättre lösning att ta bort
gällande bestämmelser. Utredningens förslag genomfördes
därför inte (prop. 1993/94:65 s. 47–49). Mot bakgrund av
reformeringen av utnämningspolitiken och utvecklingen i övrigt
kan det finnas skäl att på nytt analysera LOA-utredningens
förslag och överväga om det kan vara ett alternativ till gällande
regelverk.
Om utredaren finner det lämpligt kan han eller hon inom
ramen för den nuvarande regleringen i avgångsförmåns-
förordningen föreslå nya nivåer på ersättningar eller nya
ålderskriterier. Utredaren kan även föreslå att en förmån ska
avskaffas och lämna förslag på nya förmåner. Om utredaren
finner det lämpligt kan utredaren också lämna förslag till
ändringar av kretsen som omfattas av avgångsförmåns-
förordningen.
Utredarens förslag om avgångsförmåner för myndighets-
chefer ska vara väl avvägda i förhållande till gällande
anställningsvillkor och till regeringens arbete med att upp-
rätthålla arbetslinjen.
11
Det står utredaren fritt att lämna förslag i andra avseenden i
syfte att åstadkomma ändamålsenliga anställningsvillkor för
myndighetscheferna.
Utredaren ska redovisa de ekonomiska konsekvenserna av
sina förslag. Som tidigare nämnts är lönerna för myndighets-
cheferna, med undantag för landshövdingarna, individuella. Om
utredaren lägger fram förslag om en ändrad anställningsform
som innebär ett försämrat anställningsskydd, kan det inte
uteslutas att detta påverkar lönenivån generellt. Blivande
myndighetschefer kan vilja kompensera sig genom högre löner.
Utredaren ska i arbetet beakta de särskilda förutsättningar
som gäller för rektorer för universitet och högskolor, t.ex. när
det gäller anställningsförfarande, arbetets art och verksamhetens
behov. I den utsträckning utredaren finner det lämpligt kan
andra bedömningar göras för denna grupp än för övriga
myndighetschefer.
Samråd och redovisning av uppdraget
Utredaren ska samråda med Arbetsgivarverket, Statens tjänste-
pensionsverk och Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Uppdraget ska redovisas senast den 15 april 2011.
(Finansdepartementet)