Prop. 1970:181
('med förslag till lag om ändring i lagen (1955:183) om bankrörelse, m.m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
Nr 181
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
ändring i lagen ( 1955:183 ) om bankrörelse, m.m.; given Stockholms slott den 30 oktober 1970.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden och lagrådets protokoll, föreslå riks dagen att antaga härvid fogade förslag till
1) lag om ändring i lagen (1955: 183) om bankrörelse, 2) lag om ändring i lagen (1955:416) om sparbanker, 3) lag om ändring i lagen (1956:216) om jordbrukskasserörelsen, 4) lag om ändring i lagen (1969:732) om postbanken
Under Hans Maj :ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
BERTIL
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
I syfte att underlätta för bankinstituten att medverka i internationell kreditgivning föreslås i propositionen att bankinstitut i vissa fall skall ha rätt att lämna bunden kredit utan att de nuvarande kraven på årlig amorteringsskyldighet och förbehåll om rätt till förtida uppsägning be höver iakttagas. I fråga om affärsbanker och sparbanker föreslås vidare att ledamotskap i styrelse för kontor eller kontorsgrupp i fortsättningen inte skall omfattas av de regler om kreditjäv som gäller för dessa bankin stitut. Ändringarna är avsedda att träda i kraft den 1 januari 1971. 1
1 Bihang till riksdagens protokoll 1970. 1 samt. Nr 181
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
Förslag
till
Lag
om ändring i lagen (1955:183) om bankrörelse
Härigenom förordnas, att 61, 63 och 87 §§ lagen (1955: 183) om bankrö relse skall ha nedan angivna lydelse.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
61 i-1
Till verkställande direktör i bank aktiebolag, dennes ställföreträdare eller annan, som ensam eller i för ening med annan får avgöra på sty relsen ankommande ärenden, eller till den som är gift med sådan per son får bankbolaget lämna kredit en dast
1. mot-----------------------------------------Ledamot av bankbolags styrelse el ler styrelsesuppieant, som ej erhållit uppdrag som avses i första stycket, eller den som är gift med sådan per son får beviljas kredit endast mot sä kerhet av sådan borgen eller garanti som avses i första stycket 1, mot sä kerhet av pant eller genom diskonte ring av växel, som är grundad på verklig handelsaffär.
Bankbolag får ej lämna----------------Bankbolag får ej heller-----------------Första—fjärde -----------------------------Sammanslutning, i-----------------------Utan hinder —-------------------------------
Till verkställande direktör i bank aktiebolag, dennes ställföreträdare eller annan befattningshavare, som ensam eller i förening med annan får avgöra på styrelsen ankommande ärenden, eller till den som är gift med sådan person får bankbolaget lämna kredit endast ------- annan pantsäkerhet.
Ledamot av bankbolags styrelse el ler styrelsesuppleant, som ej är så dan befattningshavare som avses i första stycket, eller den som är gift med sådan person får beviljas kre dit endast mot säkerhet av sådan borgen eller garanti som avses i första stycket 1, mot säkerhet av pant eller genom diskontering av växel, som är grundad på verklig handelsaffär. --------------- - — sådan person. --------------är betalningsskyldig. — —• — denna paragraf. ----------------------- stycket 3. ------------är betalningsskyldig.
Ställes lån Utan förbehåll Förfallotiden för-------------------------Bankbolaget skall —---------------------Bestämmelserna i denna paragraf äga icke tillämpning på lån, för vars fulla gäldande staten, kommun eller därmed jämförlig samfällighet sva-
1 Senaste lydelse 1968: 601.
sagda tid. med återlån. ------lånet beviljas.
låneförbindelsens fullgörande.
Bestämmelserna i denna paragraf äga icke tillämpning på lån, för vars fulla gäldande staten, kommun eller därmed jämförlig samfällighet sva-
63
3
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
rar. Föreskriften i tredje stycket första punkten gäller dock även så dant lån.
87
Angående behörighet för styrelse ledamot, så ock för den, som eljest bemyndigats teckna bankaktiebola gets firma, att mottaga delgivning i rättegång mot bolaget är stadgat i rättegångsbalken ; och skall vad i så dant avseende gäller äga tillämp ning jämväl då annat meddelande skall delgivas bolaget.
Vill styrelsen -— -------------------- - —. —
rar. Föreskriften i tredje stycket första punkten gäller dock även så dant lån. I fråga om lån för vilket ut ländsk stat eller utländskt bankföre tag svarar får, om särskilda skäl föreligga, undantag ske från tredje stycket tredje punkten och fjärde stycket.
§•
---------------------å stäminan.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1971.
Förslag
till
Lag
om ändring i lagen (1955: 416) om sparbanker
Härigenom förordnas, att 30, 32 och 46 §§ lagen (1955: 416) om sparbam ker skall ha nedan angivna lydelse.
(Nuvarande lydelse)
30
Till den som ensam eller i för ening med annan får avgöra på spar bankens styrelse ankommande ären den eller till den som är gift med så dan person får sparbanken lämna kredit endast
1. mot----------------------------------------Ledamot av sparbanks styrelse el ler styrelsesuppleant, som ej erhållit uppdrag som avses i första stycket, eller den som är gift med sådan per son får beviljas kredit endast mot säkerhet av sådan borgen eller garan-
1 Senaste lydelse 1968: 602.
lf Bihang till riksdagens protokoll 1970. :
(Föreslagen lydelse)
§-x
Till befattningshavare i sparbank som ensam eller i förening med an nan får avgöra på sparbankens sty relse ankommande ärenden eller till den som är gift med sådan person får sparbanken lämna kredit endast annan pantsäkerhet.
Ledamot av sparbanks styrelse el ler styrelsesuppleant, som ej är så dan befattningshavare som avses i första stycket, eller den som är gift med sådan person får beviljas kre dit endast mot säkerhet av sådan
samt. Nr 1S1
4
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
ti som avses i första stycket 1 eller borgen eller garanti som avses i förs- mot säkerhet av pant. ta stycket 1 eller mot säkerhet av pant.
Sparbank får ej lämna---------- - — —----------------sådan person. Sparbank får ej heller — —----------------- — — är betalningsskyldig. Första—fjärde — —--------------—----------------------denna paragraf. Sammanslutning, i------- - ---------------------------------------stycket 3. Utan hinder------- - — ---------------- - ------------ är betalningsskyldig.
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
32 §4
Ställes lån-------------------- —-------- —----------------- sagda tid. Utan förbehåll------- ------------ —------------------ —- med återlån. Förfallotiden för-------------------- ----- -------------------- lånet beviljas. Sparbanken skall---- ----------------låneförbindelsens fullgörande. Bestämmelserna i denna paragraf Bestämmelserna i denna paragraf äga icke tillämpning på lån, för vars äga icke tillämpning på lån, för vars fulla gäldande staten, kommun eller fulla gäldande staten, kommun eller därmed jämförlig samfällighet sva- därmed jämförlig samfällighet sva rar. Föreskriften i tredje stycket rar. Föreskriften i tredje stycket första punkten gäller dock även så- första punkten gäller dock även så dant lån. dant lån. I fråga om lån för vilket utländsk stat eller utländskt bank företag svarar får, om särskilda skäl föreligga, undantag ske från tredje stycket tredje punkten och fjärde stycket.
46 §.
Angående behörighet för styrelse ledamot så ock för den, som eljest bemyndigats teckna sparbankens firma, att mottaga delgivning i rätte gång mot sparbanken är stadgat i rättegångsbalken ; och skall vad i så dant avseende gäller äga tillämpning jämväl då annat meddelande skall delgivas sparbanken.
Vill styrelsen----------- - ■— ----------- - ------------ - -— med huvudmännen.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1971.
1 Senaste lydelse 1968: 602.
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
5
\ Förslag
till
Lag
om ändring i lagen (1956: 216) om jordbrukskasserörelsen
Härigenom förordnas, att 40 och 75 §§ lagen (1956:216) om jordbruks kasserörelsen skall ha nedan angivna lydelse.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
40 §.i
Ställes lån------- ----- ----------- -— --------------------- — sagda tid. Utan förbehåll —------------ — —----------------------- med återlån. Förfallotiden för — —------------------------------— lånet beviljas. Centralkassa skall —---------------------- - ------------ — första punkten. Kreditkassa skall —— -— --------låneförbindelsens fullgörande. Bestämmelserna i denna paragraf äga icke tillämpning på lån, för vars fulla gäldande staten, kommun eller därmed jämförlig samfällighet sva rar. Föreskriften i tredje stycket första punkten gäller dock även så dant lån.
Bestämmelserna i denna paragraf äga icke tillämpning på lån, för vars fulla gäldande staten, kommun eller därmed jämförlig samfällighet sva rar. Föreskriften i tredje stycket första punkten gäller dock även så dant lån. I fråga om lån för vilket utländskt bankföretag svarar får, om särskilda skäl föreligga, undantag ske från tredje stycket tredje punk ten och femte stycket. :
75 §.
Har kreditkassas------- — —----------Ändå att-------------------- — ------------Underlåter kassa att ställa sig till efterrättelse av myndigheten medde lat förbud eller föreläggande eller handhar kassan eljest sina angelä genheter på sätt, som är ägnat att rubba förtroendet till kassan, äger myndigheten återkalla godkännan det.
Tillsynsmyndigheten äger —- —- —
-------------- — med straff.
- -—------- — finna påkallade.
Underlåter kassa att ställa sig till efterrättelse av myndigheten medde lat förbud eller föreläggande eller handhar kassan eljest sina angelä genheter på sätt, som är ägnat att rubba förtroendet till kassan, kan den som godkänt kassan återkalla godkännandet. --------- ------------ denna lag.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1971.
1 Senaste lydelse 1968: 605.
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
Förslag
till
Lag
om ändring i lagen (1969: 732) om postbanken
Härigenom förordnas, att 13 § lagen (1969: 732) om postbanken skall ha
nedan angivna lydelse.
(Nuvarande lydelse)
(.Föreslagen lydelse)
13 §
Ställes lån —------- --------- -------- -----------------------sagda tid.
Utan förbehåll------- -------- -------- ---------------- - med återlån.
Förfallotiden för------------------------- - ------------ - lånet beviljas.
Postbanken skall--------------- — låneförbindelsens fullgörande.
Denna paragraf äger icke tillämp
ning på lån, för vars fulla gäldande
staten, kommun eller därmed jäm
förlig samfällighet svarar. Tredje
stycket första punkten gäller dock
även sådant lån.
Denna paragraf äger icke tillämp
ning på lån, för vars fulla gäldande
staten, kommun eller därmed jäm
förlig samfällighet svarar. Tredje
stycket första punkten gäller dock
även sådant lån. I fråga om lån för
vilket utländsk stat eller utländskt
bankföretag svarar får, om särskilda
skäl föreligger, undantag ske från
tredje stycket tredje punkten och
fjärde stycket.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1971.
Kungl. Maj.ts proposition nr 181 år 1970
7
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 9 oktober 1970.
N är varan de:
Statsministern Palme, ministern för utrikes ärendena Nilsson, statsråden
Sträng, Andersson, Lange, Holmqvist, Aspling, Sven-Eric Nilsson, Geijer, Myrdal, Odhnoff, Wickman, Moberg, Bengtsson, Norling, Löfberg, Carlsson.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemen sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om vissa ändringar i banklagstiftningen och anför.
1. Inledning
År 1968 genomfördes en omfattande översyn av de lagar — lagarna (1955: 183) om bankrörelse (BL), (1955:416) om sparbanker (SpL) och (1956: 216) om jordbrukskasserörelsen (JkL) — som gäller för affärsbanker, spar banker och jordbrukets kreditkassor. Den nya lagstiftningen, som trädde i kraft den 1 januari 1969, innebar en samordning av rörelsereglerna för des sa bankinstitut (se prop. 1968: 143, BaU 60, rskr 368, SFS 1968: 601, 602 och 605). Genom lagen (1969: 732) om postbanken (PL) infördes likartade rörelseregler för postbanken (se prop. 1969: 158, SU 190, BaU 53, rskr 423, 430).
Svenska bankföreningen har i skrivelse den 24 juni 1969 hos Kungl. Maj :t hemställt att förslag om vissa ändringar av bestämmelserna i 57, 59 och 63 §§ BL föreläggs riksdagen. Framställningen syftar till att ge affärsban.- kerna ökade möjligheter att lämna krediter till utländska stater och bank institut.
Bankföreningen har vidare i skrivelse den 18 mars 1970 till Kungl. Maj :t hemställt om sådan ändring av reglerna i 61 § BL om kreditjäv att dessa regler inte blir tillämpliga på ledamöter av styrelse för kontor eller kon- torsgrupp.
Efter remiss har yttranden över de båda skrivelserna avgetts av bankin spektionen, fullmäktige i riksbanken, fullmäktige i riksgäldskontoret och Svenska sparbanksföreningen. Vidare har poststyrelsen och Sveriges jord-
brukskasseförbund avgett remissyttranden över framställningen den 24 juni 1969.
Sparbanksföreningen har i sitt yttrande över framställningen den 24 juni 1969 hemställt att i 26, 28 och 32 §§ SpL vidtas ändringar som svarar mot de av bankföreningen begärda ändringarna i BL. Poststyrelsen har i sitt yttrande uttalat att samma ändringar bör genomföras också i JkL och PL.
Vidare har sparbanksföreningen i sitt yttrande över framställningen den 18 mars 1970 hemställt att om framställningen leder till ändring i 61 § BL motsvarande ändring vidtas i 30 § SpL.
8
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
2. Kredit till utländsk stat och utländskt bankföretag
Gällande rätt m. m.
Blancokrediter
De bestämmelser som gäller i fråga om säkerhet för bankinstitutens kre- ditgivning är så gott som likalydande i de olika banklagarna (59 § BL, 28 § SpL, 36 § JkL och 9 § PL). Huvudregeln är att lån inte får lämnas utan att säkerhet i fast eller lös egendom eller i form av borgen ställs och att säkerheten är betryggande. I viss omfattning får dock blancokrediter ges, dvs. undantag göras från kravet på särskild säkerhet. Till att börja med har bankinstitut en generell rätt att lämna blancokrediter inom en viss ram. Denna är bestämd till ett belopp motsvarande högst 3 % av summan av in stitutets eget kapital (för sparbank egna fonder, för kreditkassa centralkas sas jämte anslutna jordbrukskassors eget kapital och för postbanken det risktäckande kapitalet) och dess inlåning. Vidare får blancokredit lämnas till vissa särskilt angivna låntagare som kan presumeras vara goda för sina förbindelser. Bland dessa låntagare är staten, dock att för kreditkassornas del staten inte medtagits med hänsyn till att det inte torde bli aktuellt för kreditkassa att lämna kredit till staten (se prop. 1968: 143 s. 177 och 194). I övrigt är det fråga om följande låntagare, nämligen kommun eller där med jämförlig samfällighet, affärsbank, sparbank, postbanken, centralkassa eller annan allmän kassa eller inrättning, vars reglemente fastställts av Kungl. Maj :t, kreditaktiebolag, försäkringsföretag med svensk koncession, utländskt bankföretag och samfällighet som avses i lagen om gemensam- hetsanläggningar. Slutligen får blancokredit lämnas till näringsidkare i och för hans rörelse under förutsättning att krediten är kortvarig. De angivna reglerna om kredit äger motsvarande tillämpning på garantiförbindelse som bankinstitutet ikläder sig (62 § BL, 31 § SpL, 39 § JkL, 12 § PL).
Av det sagda framgår att blancokredit till utländsk stat får lämnas en dast inom ramen för den fria sektorn enligt 3 %-regeln.
Också enligt de rörelseregler som gällde före den senaste banklagsrevisio-
9
nen fanns möjligheter för bankinstituten att lämna blancokrediter; då in
tagna i 56 § BL, 28 § SpL, 37 § JkL och 1 § reglementet (1958: 600) angåen
de förvaltningen av medel, som innestå i postsparbanken och på postgiro.
Samtliga bankinstitut hade således möjlighet — i olika stor omfattning —
att lämna blancokredit till särskilt angivna rättssubjekt som kunde antagas
vara goda för sina förbindelser. För affärsbankernas del upptogs bl. a.
”stat” och utländskt bankföretag. Affärsbanker och sparbanker hade där
utöver också viss annan rätt att lämna blancokrediter. Det var för affärs
bankerna främst fråga om dels kortvarig rörelsekredit till affärsidkare, dels
en generell rätt att lämna blancokredit intill ett belopp motsvarande högst
en tiondel av bankens eget kapital, därvid dock individuella maximibelopp
gällde (75 000 kr. beträffande rörelsekredit till småföretagare och 15 000
kr. i övriga fall). Sparbank hade generell rätt att lämna blancokrediter till ett
sammanlagt belopp motsvarande högst en femtedel av sparbankens fonder,
i varje lånefall dock högst 15 000 kr.
De nu gällande blancokreditreglerna i BL, SpL och JkL stämmer över
ens med dem som efter förslag i prop. 1968: 143 godtogs av riksdagen. I
samband med att propositionen behandlades av riksdagens bankoutskott
hemställde bankföreningen i skrivelse den 8 november 1968 till bankout
skottet om sådan ändring i 59 § BL i propositionsförslaget, att utländsk
stat togs med bland de särskilt angivna rättssubjekt som fick beviljas
blancokredit (se bil. 3 till BaU 1968: 60). Som skäl för hemställan angavs
att enligt 56 § i dess då gällande lydelse blancokredit torde kunna lämnas
till sådan stat och att någon ändring häri inte var motiverad samt att det
var föga konsekvent att utesluta utländsk stat eftersom utländskt bank
företag fanns med i uppräkningen. Bankoutskottet fann bankföreningens
tolkning av dåvarande bestämmelser inte vara välgrundad och uttalade
att i praktiken torde sådana internationella krediter som bankföreningen
syftade på regelmässigt tas upp av vederbörande centralbank, därvid reg
lerna om blancokredit till utländskt bankföretag blir tillämpliga. Utskottet
fann därför inte anledning att ta något initiativ till ändring i propositions
förslaget (BaU 1968: 60 s. 40).
Bundna lån
Också reglerna om krediters löptid är enhetligt utformade för de olika
bankinstituten (63 § BL, 32 § SpL, 40 § JkL, 13 § PL).
För affärsbankerna, sparbankerna och jordbrukets kreditkassor fick reg
lerna en i stort sett enhetlig utformning redan genom lagändringar år 1965
(prop. 1965: 113, BaU 41, rskr 334, SFS 219—221). Bestämmelserna togs
med vissa justeringar oförändrade upp i 1968 års banklagstiftning (se prop.
1968: 143 s. 170, 236, 249 och 265). Reglerna —- som är föranledda av lik
viditets- och soliditetsskäl — innebär följande.
Huvudprincipen är att utlåningen skall vara av kortfristig natur. Ställs
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
10
lån inte att betalas inom ett år, skall sålunda i lånevillkoren tas in förbehåll
om rätt att säga upp lånet till betalning inom denna tid. Bundna lån, dvs.
lån utan sådant förbehåll, får dock lämnas i viss utsträckning. Undantagen
avser två kategorier av lån, dels återlån enligt reglementet angående all
männa pensionsfondens förvaltning och dels reverslån. Omfattningen av
bundna reverslån är begränsad till ett sammanlagt belopp motsvarande högst
25 % av en summa som —■ med viss modifikation -— är bestämd på samma
sätt som i det föregående angetts i fråga om den generella blancokredit-
rätten.
I en allmän regel slås fast att tidsbalans skall råda mellan ut- och inlå
ning. Dessutom gäller för bundna lån särskilda bestämmelser i vissa hän
seenden. I fråga om bundet reverslån föreskrivs att återbetalningstiden inte
får överstiga tio år. Har för sådant lån inte ställts säkerhet i fast lön eller
lös egendom — om det således är fråga om borgenslån eller blancokredit
— skall i skuldebrevet utfästas amorteringsskyldighet på det sätt att avbe
talning skall ske årligen i förhållande till den tid för vilken lånet beviljats.
Vad gäller bundna lån överhuvud — således både återlån och reverslån ■—
finns vidare regler om obligatoriskt förbehåll om rätt till förtida uppsägning
av lån. Bankinstitut skall således ha rätt att säga upp bundet lån till åter
betalning inom tre månader, om säkerheten för lånet försvagas i märklig
mån eller, när det gäller blancokredit, om trygghet inte längre finns för
låneförbindelsens fullgörande. Bestämmelserna om amorteringsskyldighet
och förbehåll om förtida uppsägning såvitt avser bunden blancokredit till
kom på initiativ av bankinspektionen vid 1968 års banklagstiftning (se
prop. 1968: 143 s. 237).
De angivna reglerna om krediters löptid — med undantag av den allmän
na bestämmelsen om tidsbalans mellan utlåning och inlåning — gäller inte
i fråga om lån för vars betalning svenska staten, kommun eller därmed
jämförlig samfällighet svarar. Skälet till detta är dessa låns särställning i
soliditetshänseende (se prop. 1965: 113 s. 48 f).
De gällande reglerna är utformade enligt de förslag som lades fram i prop.
1968: 143. I bankföreningens förut omnämnda skrivelse den 8 november
1968 till bankoutskottet hemställde bankföreningen att 63 § BL måtte ut
formas så, att föreskrifterna beträffande bundna lån om amorteringsskyl
dighet och förbehåll om rätt till förtida uppsägning inte kom att gälla i
fråga om lån som lämnas till eller garanteras av utländsk stat eller svenskt
eller utländskt bankföretag. Bankoutskottet (BaU 1968: 60 s. 40) anmärkte
att bundna blancokrediter till utländska stater och centralbanker dittills
inte torde ha förekommit samt fann det inte motiverat att i sammanhanget
göra avkall på den allmänna regeln att långfristiga krediter — även sådana
som lämnats mot betryggande säkerhet —• fortlöpande skall amorteras. Ut
skottet fann det vidare befogat att ha kvar kravet på förbehåll om uppsäg-
ningsrätt. Av bankföreningen uttalade farhågor för att detta krav skulle
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
11
hindra svenska bankers deltagande i internationell kreditgivning syntes överdrivna. Utskottets majoritet fann därför ingen anledning att föreslå ändring i propositionsförslagets regler om krediters löptid.
Kapitaltäckningsbestämmelser
För bankinstituten gäller enhetligt utformade regler om kapitaltäckning, dvs. bestämmelser om skyldighet för bankinstitut att till insättarnas skydd hålla ett med hänsyn till rörelsens art och omfattning tillräckligt eget ka pital (för sparbankerna egna fonder och för postbanken risktäckande ka pital); 57 § BL, 26 § SpL, 34 § JkL, 7 § PL. Reglerna är konstruerade som placeringsregler differentierade efter placeringarnas art och innebär i hu vudsak följande.
Bankinstitutens tillgångar är indelade i fyra riskgrader. Den lägsta risk- graden omfattar placeringar med ingen eller ringa förlustrisk medan i den högsta riskgraden ingår de mest riskbetonade tillgångarna. Placeringarna i den lägsta riskgraden, riskgrad 1 (i lagrummen betecknad som grupp A), är helt fria från krav på täckning med eget kapital. I denna riskgrad upp tas bl. a. guldkantade obligationer (svenska stats- och kommunobligationer samt hypoteksobligationer) och obligationer utgivna av kreditaktiebolag samt andra fordringar för vilka staten, kommun eller därmed jämförlig sam fällighet, affärsbank, sparbank, postbanken, centralkassa eller vissa andra rättssubjekt svarar. Tillgångarna i riskgrad 2 (grupp B) skall täckas med 1 % eget kapital. I denna riskgrad upptas bl. a. andra fullgoda obligationer än dem som förts till riskgrad 1 och fordringar för vilka utländskt bankföre tag eller annat försäkringsföretag än sådant med svensk koncession sva rar. I prop 1968: 143 (s. 232) uttalades att som kännetecken på att en obli gation är fullgod torde få betraktas den omständigheten att obligationen är belåningsbar i riksbanken. Det angavs därvid att enligt bankens praxis som normal förutsättning för belåning i riksbanken gäller att obligationer na offentligen utbjudits av svenskt bankinstitut och noteras vid Stockholms fondbörs. Vidare påpekades att bestämmelsen om fullgoda obligationer i och för sig är tillämplig också på obligationer som utfärdats av utländska låntagare. Att fordringar på utländska bankföretag förts till riskgrad 2 mo tiverades med att sådana bankföretag inte kan jämställas med de svenska bankinstituten som arbetar under svenska lagregler och offentlig tillsyn (s. 141). Tillgångarna i riskgrad 3 (grupp C) skall täckas med 4 % eget kapital. Kapitalkravet för tillgångarna i riskgrad 4 (grupp D) är 8 %. Till denna riskgrad skall föras alla tillgångar som inte förts till riskgraderna 1—3. Ef tersom fordran på utländsk stat inte nämns bland tillgångarna i riskgrader na 1—3 förs således sådan placering till riskgrad 4. Det samlade kravet på eget kapital erhålls genom addering av kapitalkraven i de olika riskgra derna.
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
2 Bihang till riksdagens protokoll 1970. 1 samt. Nr 181
12
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
Bankföreningens framställning
Bankföreningen erinrar inledningsvis om att de år 1968 genomförda bank-
lagsändringarna i huvudsak innebar liberaliseringar som gav affärsban
kerna ökad rörelsefrihet. På några punkter som rör bankernas internatio
nella verksamhet skedde emellertid vissa skärpningar, som är ägnade att
inverka menligt på denna verksamhet. Bankföreningen, som syftar på ut
formningen av 59 och 63 §§ BL, anför i huvudsak följande.
Enligt 59 § BL får blancokrediter lämnas till vissa särskilt angivna rätts
subjekt utan att någon begränsning gäller i fråga om omfattningen. Ut
ländsk stat är inte med bland dessa rättssubjekt. De regler som gällde före
år 1969 har däremot ansetts medge att främmande stat fördes till den angiv
na kretsen säkra låntagare.
Det finns inte något bärande skäl, varför utländsk stat skall uteslutas
från uppräkningen av de rättssubjekt, som får beviljas kredit utan säkerhet
eftersom utländskt bankföretag tagits med i uppräkningen. Kredit från
svensk bank till utländsk stat och till företag med garanti av utländsk stat
förekommer numera i ökad omfattning. Som exempel på sådana krediter
kan nämnas krediter i och för inköp i staternas affärsdrivande verksamhet
av t. ex. telefoniutrustning för televerken och utrustning för kommunika-
tionsverken. I framtiden kan man också räkna med försäljning av utrust
ning för statliga atomkraftverk och liknande högkvalificerade produkter.
Tendensen att bank i ökad omfattning beviljar kredit till utländsk stat för
inköp från Sverige främjades genom tillkomsten av möjligheten för Ex
portkreditnämnden att bevilja s. k. långivargarantier. Syftet med dessa var
att bank skulle bevilja erforderlig kredit för exportaffärer direkt till de ut
ländska köparna, däribland utländska stater. Eftersom långivargaranti en
dast beviljas för kredit till utländsk köpare, kan sådan garanti inte komma
i fråga för kredit till bank i utländsk stat för finansiering av samma stats
inköp i Sverige, utan krediten måste beviljas direkt till staten. Denna ord
ning har ytterligare befästs genom tillkomsten av en särskild garantiform,
offentlig köpegaranti, som avser kredit till utländska stater och därmed
jämställda rättssubjekt. Bankoutskottets uttalande i utlåtande 1968: 60 att
kredit till utländsk stat i praktiken regelmässigt torde tas upp av veder
börande centralbank och att bundna blancokrediter till utländska stater
och centralbanker hittills inte torde ha förekommit, stämmer alltså inte
överens med det verkliga förhållandet.
Bankföreningen hemställer sålunda att utländsk stat tas upp bland de
rättssubjekt till vilka affärsbank får lämna blancokredit utanför den fria
blancokrediivolymen på 3 % av eget kapital och inlåning. I
I fråga om reglerna i 63 § BL om bundna lån hävdar bankföreningen att
ändringarna år 1968 innebar skärpningar såtillvida att — i motsats till den
tidigare gällande ordningen — för bunden blancokredit till bl. a. utländsk
13
hank kom att gälla föreskrifter om dels amorteringsskyldighet, dels förbe
håll om rätt till förtida uppsägning för det fall trygghet inte längre finns för
förbindelsens fullgörande.
Svenska exportörer har behov av att svenska banker kan bevilja ut
ländska banker bunden kredit i och för finansiering av försäljning från
Sverige till utlandet. Finansieringsformen möjliggör, att den utländska
banken beviljar köparen i bankens eget land kredit för inköpet, och utgör
ett alternativ till de traditionella leverantörskrediterna. Man måste räkna
med att denna finansieringsform får ökad betydelse allteftersom storleks-
graden av enskilda exportaffärer tenderar att öka t. ex. vid s. k. ”turn
key projects”. Krediter för allmänna ändamål i utvecklingsländer, t. ex.
i Sydamerika, har av svenska banker ibland beviljats i den formen att
en bank i landet erhållit krediten. 1 dessa fall av kreditgivning till bank
skulle reglerna om förtida uppsägning och amortering bli tillämpliga. De
skulle i praktiken verka starkt hindrande på kreditgivningen. I synner
het torde en utländsk bank inte godta en klausul om att långivaren skall
ha rätt till förtida uppsägning om trygghet inte längre finns för återbe
talning av lånet. Inte heller kan man räkna med att krav på lika årliga
amorteringar alltid accepteras. Om ifrågavarande lånevillkor inte godtas,
kan de svenska bankerna alltså inte medverka vid finansieringen. 1 stället
måste då den svenska exportören hänvisas till att utnyttja traditionella
leverantörskrediter, vilket i det särskilda fallet kan innebära en återgång
till mindre rationella förhållanden. Vidare erbjuder utländska banker
ofta svenska banker att deltaga i konsortiekrediter — gällande för längre
tid — till vissa andra utländska banker. Kredittagare är ofta banker i Öst
europa och utvecklingsländer och krediterna avser ofta större projekt så
som leveranser av hela fabriker, s. k. ”turn key projects” eller entreprenad
arbeten. Svenska banker torde i regel kunna få tillstånd av riksbanken att
bevilja sådana krediter. Det torde ofta vara ett svenskt intresse att svenska
banker kan deltaga i sådana konsortiekrediter, dels med hänsyn till in
tresse att främja näringslivet i ifrågavarande land, dels med hänsyn till
att ett sådant deltagande ofta är en förutsättning för att svenska export
industrier skall ha möjlighet att komma i fråga såsom leverantörer. Dess
utom medför deltagande i sådana konsortiekrediter att svenska banker
får möjlighet att internationellt hävda sin ställning som första klassens
affärsbanker jämsides med sådana banker utomlands med de fördelar den
na ställning rent allmänt medför i form av möjlighet att kunna snabbt
och billigt ta upp lån i utlandet för finansiering av svensk export. Detta
är av vitalt intresse för svensk internationell handel. Enligt bankförening
ens erfarenhet förekommer i angivna konsortiekrediter inte villkor av
innebörd, att krediten förfaller till förtida betalning om trygghet inte
längre finns för kreditens återbetalning. Bankföreningen bedömer det som
alldeles otänkbart, att man från svensk sida i en gemensam internationell
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
14
kredit skulle kunna få en klausul av sådant innehåll införd. Amorterings-
skyldighet förekommer givetvis normalt men det är mycket olägligt, om
denna skyldighet måste fixeras på sätt som skett i banklagen till att ovill
korligen avse årlig amortering i förhållande till den tid, för vilken krediten
beviljas. De nya reglerna innebär, att de svenska bankerna torde få avstå
från att deltaga i ifrågavarande internationella konsortiekrediter. Detta har
också skett i flera fall. Vad som nu sagts om bunden kredit till utländsk
bank äger också tillämpning på bunden kredit till utländsk stat.
Bankföreningen hemställer att möjlighet öppnas för bank att bevilja
bunden kredit till utländsk stat eller utländsk bank eller med garanti av
sådan stat eller bank utan att några särskilda krav på amorteringsskyl-
dighet eller på förbehåll om rätt till förtida uppsägning skall gälla.
Bankföreningen hemställer slutligen om den ändringen i kapitaltäck-
ningsreglerna i 57 § BL att fordran på utländsk stat tas upp i riskgrupp A
eller åtminstone i riskgrupp B. Med hänsyn till att sistnämnda riskgrupp
omfattar bl. a. statliga eller statsgaranterade utländska obligationer samt
vidare fordringar på utländska bank- och försäkringsföretag kan det inte
anses konsekvent att fordran på utländsk stat skall hänföras till risk
grupp D.
Remissyttrandena
Några remissinstanser tar ställning till bankföreningens framställning i
stort utan att närmare kommentera de olika delfrågorna. Sparbanksförening
en bedömer det av praktiska skäl olyckligt att göra ändringar i en lagstiftning
som så nyligen grundligt omarbetats men finner skälen för de av bank
föreningen begärda ändringarna så övertygande att förslagen kan tillstyr
kas. Fullmäktige i riksgäldskontoret har däremot en avvisande attityd till
framställningen. Fullmäktige erinrar om att bankföreningens framställ
ning i samma frågor i skrivelse den 8 november 1968 till riksdagens banko
utskott i samband med utskottets behandling av prop. 1968: 143 angående
vissa ändringar i banklagstiftningen inte gav utskottet anledning till att
ta initiativ till ändring i propositionen och att propositionen också bifölls
av riksdagen i enlighet med utskottets hemställan. Det har inte inträffat
något av beskaffenhet att böra föranleda ändring i riksdagens beslut i de
nu aktuella hänseendena. Fullmäktige kan därför inte förorda bifall till
den nya framställningen.
Bankföreningens hemställan att utländsk stat tas upp i den krets av
säkra låntagare till vilka blancokredit får ges tillstyrks av jordbrukskasse-
förbundet och fullmäktige i riksbanken. Förbundet finner förslaget rim
ligt särskilt med hänsyn till att utländskt bankföretag redan är med i
denna låntagarkrets och till att statlig affärsverksamhet har en högst be
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
15
tydande omfattning i vissa länder. Riksbanksfullmäktige anmärker att
bankföreningens uppfattning att de före år 1969 gällande reglerna med
gav affärsbankerna att lämna blancokredit till utländsk stat är föga väl
grundad. Fullmäktige instämmer dock i att sådan stat bör få en med ut
ländsk bank likvärdig ställning i blancokredithänseende. — Poststyrelsen
har ingen erinran mot förslaget.
Bankinspektionen ställer sig avvisande till den föreslagna lagändringen.
Inspektionen granskar till en början bankföreningens tolkning av de be
stämmelser om blancokredit som gällde före år 1969. Själva ordalydelsen
i den då gällande lagtexten lämnade kanske visst stöd för uppfattning
en att blancokrediter fick lämnas till utländska stater. Det stadgades näm
ligen att bl. a. ”stat” kunde erhålla kredit utan särskild säkerhet. I för
arbetena till bestämmelsen finns emellertid ett departementschefsutta-
lande som ger vid handen att med begreppet ”stat” i detta sammanhang
endast borde förstås svenska staten (prop. 1933: 167 s. 57). Inspektionen
har för sin del alltid tolkat stadgandet på nämnda sätt och samma åsikt
kommer också till uttryck i kreditinstitututredningens betänkande (SOU
1967:64 s. 116) och i den av detta betänkande föranledda propositionen
om ändringar i banklagstiftningen (prop. 1968: 143 s. 194). Det torde där
för redan tidigare ha saknats möjlighet för affärsbankerna att lämna
blancokrediter till utländska stater. Inspektionen behandlar därefter själva
sakfrågan. I fråga om bankföreningens uppfattning att det inte förelåg
bärande skäl, varför blancokrediter till utländska stater skall ta i an
språk bankernas blancokreditkvoter, när så inte är fallet med blancokre
diter till utländska bankföretag, framhålls till att börja med att krediter
till stora och välrenommerade utländska bankföretag ibland kan framstå som
mindre riskfyllda placeringar än motsvarande kreditgivning till många
utländska stater. Någon gång kanske t. o. m. situationen är den att en kredit
till vederbörande stat bör anses förenad med större risker än om ett bank-
företag i samma land stått som kredittagare. Inspektionen syftar på sådana
stater med instabila regimer och svag ekonomi där lokala bankföretag, i
vilka de stora anglosachsiska och kontinentaleuropeiska bankerna har ägar-
intressen, är verksamma. Att blancokrediter till utländska stater behandlas
strängare i detta avseende än sådan kreditgivning till utländska bankföre
tag är därför inte så inkonsekvent som först kanske kan tyckas. Det avgöran
de argumentet mot att ändra banklagen så, att blancokrediter till utländska
stater får lämnas utan att bankernas blancokreditkvoter tas i anspråk härför,
är emellertid att genom den senaste banklagsrevisionen möjligheten att bevilja
krediter av detta slag vidgats mycket kraftigt. Tas bankernas ställning vid
halvårsskiftet den 1 juli 1969 till utgångspunkt, skulle med förutvarande
regler blancokrediträtten uppgått till ca 260 milj. kr. mot enligt gällande be
stämmelser ca 1 770 milj. kr., dvs. nästan en sjudubbling. Att då redan nu
ytterligare utvidga blancokreditvolymen kan inte vara välgrundat.
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
16
Bankinspektionen delar inte bankföreningens uppfattning att reglerna
om bundna lån i den äldre utformningen gav utrymme för möjligheten att
lämna bunden blancokredit utan krav på amortering och förbehåll om
förtida uppsägning. Inspektionen anser emellertid att bankföreningens
begäran om slopande av kraven på årlig amorteringsskyldigliet och på
förbehåll om förtida uppsägning vid bundna blancolån och bundna bor
genslån, för vars betalning utländsk stat eller utländskt bankföretag
svarar, är välmotiverad. Visserligen är sådana krav högst naturliga när
det gäller en sådan kreditform som det här är fråga om. Vid överlägg
ningar med representanter för bankerna har det emellertid kommit fram,
att det i vissa fall visat sig omöjligt att få vederbörande utländska stat eller
bank att acceptera klausuler med sådant innehåll. Framförallt synes svå
righeter ha uppstått vid förhandlingar med u-länder och stater i Östeuropa
med planekonomier, men också ifrågasatt kreditgivning till de nordiska län
derna har av denna anledning inte kunnat komma till stånd. Med rådande
ordning
riskeras att från olika synvinklar i och för sig önskvärda krediter
inte är möjliga att lämna från svensk sida. Härigenom kan våra export
företag komma i ett sämre läge än sina konkurrenter i andra länder, efter
som inte sällan kreditgivningen är en förutsättning för respektive affär.
På grund av det anförda vill inspektionen inte motsätta sig att banklagen
ändras så att kraven på lika årliga amorteringar och uppsägningsförbehåll
när det gäller bundna blancolån eller bundna borgenslån, för vilka utländ
ska stater eller bankföretag svarar, får frånfallas.
Fullmäktige i riksbanken tillstyrker och poststgrelsen har ingen erinran
mot att de begärda lagändringarna genomförs. Jordbrukskasseförbundet
uttalar sig positivt till en lagändring såvitt angår bunden kredit till utländsk
stat.
Fullmäktige i riksbanken, poststyrelsen och jordbrukskasseförbundet
tillstyrker ändring i kapitaltäckningsbestämmelserna så att fordran på ut
ländsk stat förs till riskgrupp B i stället för som f. n. riskgrupp D. Riks
banksfullmäktige anser att det förhållandet att lån till utländsk stat genom
de nu föreslagna ändringarna i flera avseenden blir mer likställda med lån
till svenska staten inte innebär att krediter till varje utländsk stat kan - •
även bortsett från valutasynpunkter— betraktas som likvärdiga från risk-
synpunkt med motsvarande inländska krediter. Därtill kommer de risker för
valutakursförändringar som ofta torde förekomma i samband med krediter
till utlandet. Med hänsyn härtill anser fullmäktige att fordran på utländsk
stat inte bör placeras i riskgrupp A. Däremot förefaller det motiverat att ock
så i detta avseende jämställa utländsk stat med utländsk bank och placera
fordran på sådan stat i riskgrupp B. Poststyrelsen anser det rimligt att ford
ran på utländsk stat förs till riskgrupp B, eftersom likställighet då nås med
börsnoterade utländska statsobligationer och fordran på utländskt bank
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
företag. Jordbrukskasseförbundet bar motiverat sin tillstyrkan på likartat
sätt.
Bankinspektionen är däremot kritisk mot bankföreningens förslag i ka-
pitaltäckningsfrågan. Till att börja med framhålls att den jämförelse
som görs i framställningen mellan olika tillgångars riskgruppsplaceringar
inte är invändningsfri. Alla statliga eller statsgaranterade utländska obli
gationer inkluderas inte i riskgrupp B. Dit får nämligen räknas endast så
dana obligationer som med lagens terminologi kan anses ”fullgoda”. Mot
bakgrunden av förarbetena (prop. 1968: 143 s. 232) bör för att hänföras till
denna kategori obligationerna vara belåningsbara i riksbanken, dvs. i fråga
om bl. a. nu aktuella förskrivningar utbjudna av svenskt bankinstitut och
noterade på Stockholms fondbörs. Med en sådan definition av uttrycket
”fullgod” är det endast ett fåtal obligationslån, för vilka utländska stater
svarar, som hör till riskgrupp B. Alla övriga obligationer av detta slag förs
till den riskgrupp som kräver högst kapitaltäckning. Detta synes också sak
ligt motiverat, eftersom ifrågavarande låntagargrupp inte uteslutande består
av betalningsskyldiga som odisputabelt är goda för varje sin förbindelse
utan även av länder med vacklande ekonomi och osäkra politiska förhål
landen. Vidare kan rent allmänt sägas att det för en stat bör vara allvarli
gare att inte fullgöra sina åtaganden beträffande obligationslån som place
rats på den internationella marknaden än att underlåta infria t. ex. någon
enstaka exportkredit. Angående jämförelsen med fordringar på utländska
bankföretag kan motsvarande resonemang föras som inspektionen i det
föregående fört i fråga om blancokrediterna. Mest väsentligt i samman
hanget är emellertid att nuvarande bestämmelser om kapitaltäckning är ut
formade som en ”summaregel” dvs. allt riskbärande kapital står mot samt
liga bankens förbindelser. De för olika placeringar fastställda procent
satserna har därvid avvägts så att det sammanlagda riskkapitalet skall ut
göra ett tillräckligt insättarskydd. I ett sådant system bör det inte komma i
fråga att sänka kravet på kapitaltäckning för vissa placeringar utan att
samtidigt göra motsvarande höjningar på andra håll, om inte med fog kan
hävdas att en minskning av det totala kapitalbehovet framstår som moti
verad. Något sådant har inte gjorts gällande av bankföreningen och kan
svårligen förfäktas med hänsyn till att bestämmelserna nyligen fastställts
och för bankernas del tillika inneburit eu kraftig sänkning av kapital
kravet i förhållande till vad som tidigare krävdes. På grund av det anförda
kan inspektionen inte tillstyrka framställningen i denna del.
Frågan om i vad mån en ändring av reglerna för affärsbankerna enligt
bankföreningens hemställan bör föranleda ändringar också i annan bank
lagstiftning än banklagen har tagits upp av några remissinstanser. Spar
banksföreningen hemställer att i 26, 28 och 32 §§ SpL görs ändringar som
svarar mot bankföreningens förslag till ändring i BL, därvid föreningen åbe
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
17
18
ropar den princip om likformighet i lagstiftningen som gäller för olika grup
per av bankinstitut. Poststyrelsen anser av samma skäl att ändringarna bör
genomföras för såväl sparbankerna som för jordbrukskasserörelsen och
postbanken.
Bankinspektionen sätter i fråga om de av inspektionen tillstyrkta änd
ringarna i BL beträffande amorteringsskyldighet och förbehåll om förtida
uppsägning motiverar motsvarande ändringar i SpL och JkL. Om undan
tagsvis kredit av angivet slag blir aktuell för sparbanks- eller jordbruks-
kasserörelsernas vidkommande synes med fördel rörelsernas affärsbanker
—- Sparbankernas bank resp. Jordbrukets bank — kunna anlitas för ända
målet.
Kungl. May.ts proposition nr 181 år 1970
3. Kreditjäv
Gällande rätt m. m.
Banklagstiftningen begränsar i viss omfattning ett bankinstituts rätt att
lämna kredit till tjänstemän och andra som genom sin anknytning till in
stitutet intar en särställning. För affärsbankernas del infördes lagregler
om kreditjäv genom ändringar år 1933 i 1911 års banklag (se prop. 1933:
167). Regleringen, som grundades på förslag av 1932 års banksakkunniga
(SOU 1932: 30 s. 69 f) och 1924 års bankkommitté (SOU 1927:11 s. 119—
122), togs med vissa ändringar in i 58 § BL (se prop. 1955:3 s. 172 ff). I
samband med 1968 års banklagsöversyn vidtogs på initiativ av bankinspek
tionen ytterligare ändringar i reglerna vilka efter den företagna omdispo
neringen av BL:s rörelseavsnitt är intagna i 61 §. Reglerna innebär väsent
ligen följande.
De kreditjäviga rättssubjekten är indelade i tre grupper. Den första grup
pen består av delegater, dvs. verkställande direktör och dennes ställföreträ
dare och ”annan, som ensam eller i förening med annan får avgöra på sty
relsen ankommande ärenden”, ävensom makar till nu nämnda personer. Be
skrivningen av delegaterna innebär en ändring av den formulering som före
1968 års lagändring användes i 58 § BL. Enligt denna formulering fördes
nämligen till den första kategorin bl. a. ”befattningshavare, åt vilken upp-
dragits att ensam eller i förening med annan avgöra på styrelsen ankom
mande ärenden”. Möjligheten för styrelsen att delegera ärenden regleras i
74 § BL. De personer som närmast kan komma i fråga för uppdrag att av
göra styrelseärende är styrelseledamot, tjänsteman i banken eller ledamöter
av styrelse för kontor eller kontorsgrupp (se prop. 1968: 143 s. 235).
Kredit till person i delegatgruppen får i princip lämnas endast om till
gångar med ingen eller ringa förlustrisk, dvs. tillgångar som i kapitaltäck-
ningshänseende förts till de båda lägsta riskgrupperna (57 § första stycket
A och B BL), ställts som säkerhet för krediten. De säkerheter det är fråga
19
om är dels borgen eller garanti av staten, kommun eller därmed jämförlig
samfällighet, allmän kassa eller inrättning vars reglemente fastställts av
Kungl. Maj :t, svenskt bankinstitut, kreditaktiebolag eller försäkringsföretag
med svensk koncession, dels fordran eller värdehandling som anges i kapital-
täckningsbestämmelsen under A och B, bl. a. fullgoda obligationer och in
teckning i jordbruks-, affärs- eller bostadsfastighet eller tomträtt till sådan
fastighet, dock att i jävshänseende inteckning skall ligga inom 60 % (i stället
för i kapitaltäckningshänseende 75 %) av fastighetens uppskattningsvärde.
Utöver kredit mot säkerhet som nu sagts kan delegat få kredit till ett belopp
av 50 000 kr. mot annan pantsäkerhet.
Den andra gruppen kreditjäviga personer omfattar styrelseledamot och
styrelsesuppleant som inte är delegat samt sådan persons make. Möjlighe
terna att få kredit i egen bank begränsas till tre fall, nämligen kredit mot
säkerhet av borgen eller garanti av samma rättssubjekt som tas upp för dele
gatgruppen, mot säkerhet av pant och genom diskontering av ”handels-
växel”. Den tredje gruppen omfattar banks revisorer och revisorssupplean
ter och deras makar. För dessa gäller kreditjäv utan undantag.
Kredit jävig person som tillhör delegat- eller revisor sgruppen får ej heller
godtas som borgensman eller, när fråga är om växel, som acceptant, trassent
eller endossent.
Slutligen finns bestämmelser som reglerar kreditfrågan för kredit jäviga
personer närstående företag. Huvudregeln är att de givna kreditjävsregler-
na äger motsvarande tillämpning på bolag, förening eller annan samman
slutning, vari kreditjävig eller sådan persons make i egenskap av delägare
eller medlem har ett väsentligt ekonomiskt intresse. I fråga om sammanslut
ning, vari person ur delegatgruppen har sådant intresse, gäller dock inte
möjligheten att lämna begränsad kredit mot pantsäkerhet i allmänhet. Så
dan sammanslutning får däremot lämnas kredit på växel som är grundad
på verklig handelsaffär (handelsväxel) eller vara acceptant, trassent eller
endossent på växeln när bank beviljar kredit åt annan.
Jävsreglerna är enligt 62 § BL tillämpliga också vid tecknande av bank
garanti.
De år 1968 genomförda ändringarna i affärsbankernas kreditjävsregler in
nebar i sak bl. a. att de rättssubjekt som förs till den första kategorin rätts
subjekt, dvs. delegatgruppen, fick vidgade möjligheter att få kredit i den
”egna” banken. I
I det föregående har berörts möjligheten för bankstyrelse att enligt 74 §
BL delegera ärenden från styrelsen till underordnat organ. Vissa begräns
ningar gäller i delegeringsrätten. Bl. a. får styrelsen inte åt enskild styrelse
ledamot eller annan uppdraga att avgöra ärende som avser beviljande av
kredit till person som ”avses i 61 § första eller andra stycket”, dvs. som
ingår i delegat- eller styrelseledamotgruppen, eller till sådan person när-
Kungl. Maj.ts proposition nr 181 år 1970
20
stående företag eller företag där denne är styrelseledamot. Styrelsen har dock
möjlighet att för sådan person eller sammanslutning fastställa vissa gränser
inom vilka utan styrelsens beslut i varje särskilt fall kredit får lämnas i och
för en av låntagaren idkad rörelse. Också 74 § BL fick sin nuvarande utform
ning genom 1968 års banklagstiftning. Enligt den tidigare gällande lydelsen
avsåg motsvarande delegeringsförbud beviljande av kredit till person som
var sådan befattningshavare som enligt kreditjävsreglerna i 58 § BL ingick
i delegatgruppen eller ledamot av bankens styrelse eller ”av den särskilda
styrelse, som kan finnas inrättad vid avdelningskontor” eller till sådan per
son närstående företag som nyss sagts. På initiativ av bankinspektionen slo
pades förbudet mot delegering av sådana ärenden såvitt angick ledamot av
kontorsstyrelse. Det ansågs nämligen att dessa ärenden hade en sådan ka
raktär att det framstod som omotiverat att de måste avgöras av bankens sty
relse (seprop. 1968: 143 s. 240 ff).
För sparbankernas del infördes genom 1968 års lagstiftning kreditjävs-
regler i 30 g SpL som i allt väsentligt är utformade efter mönster av jävs-
bestämmelserna i 61 § BL. Samtidigt infördes också helt nya delegeringsbe-
stämmelser för sparbankerna (39 § SpL). Bestämmelserna utformades i allt
väsentligt i enlighet med reglerna i 74 § BL (se prop. 1968: 143 s. 249, 251).
Kungl. Maj.ts proposition nr 181 år 1970
Bankföreningens framställning
Bankföreningen menar att den ändring som år 1968 gjordes i beskriv
ningen av de personer som i kredit]ävshänseende räknas till delegatgruppen
innebar en saklig ändring i fråga om den ställning som ledamöter i styrelser
för kontor eller kontorsgrupper har. Enligt bankföreningens uppfattning
omfattades sådana personer tidigare inte av några kreditjävsregler. Genom
1968 års lagändring fördes emellertid till delegatgruppen — förutom verk
ställande direktör och dennes ställföreträdare — ”annan”, som ensam eller
i förening med annan får avgöra på styrelsen ankommande ärenden, i stället
för — som i motsvarande äldre stadgande — ”befattningshavare”, som hade
sådan befogenhet. Detta fick till följd att sådana styrelseledamöter numera
träffas av de restriktiva kreditjävsregler som avser delegatgruppen. I mot
sats till vad som tidigare gällde, kan sådana personer beviljas kredit i stort
sett endast mot stats- eller bankgaranti eller kommunborgen eller mot sä
kerhet av fullgoda obligationer eller inteckningar i jordbruks-, affärs- eller
bostadsfastighet inom sextio procent av egendomens uppskattade värde.
I huvudsak samma inskränkningar gäller i fråga om företag i vilket leda
moten har ett väsentligt ekonomiskt intresse.
Den enligt bankföreningen nya ordningen ger i praktiken många gånger
upphov till allvarliga nackdelar. Det är av vitalt intresse för bankerna att
21
hålla intim kontakt med näringslivet för att kunna få så god överblick som
möjligt av dess utvecklingsmöjligheter och behov. Bankerna strävar därför
medvetet efter att till ledamöter av sina lokala och regionala styrelser för
värva framstående företrädare för ortens näringsliv. Dessa eller deras före
tag har ofta behov av att kunna få kredit mot säkerheter som inte omfattas
av uppräkningen i 61 § första stycket BL, t. ex. inteckningar i industrifastig
heter, företagsinteckningar, konossement, avbetalningskontrakt och andra
värdepapper än obligationer. Det är varken rimligt eller behövligt att de
skall vara avskurna från sådana lånemöjligheter. De utsätts därigenom för
kännbara ekonomiska olägenheter, som sällan eller aldrig torde ha någon
motsvarighet när det gäller befattningshavare hos banken. Resultatet måste
på sikt bli att bankerna inte längre får möjlighet att besätta förtroendepos
terna i sina lokala och regionala styrelser med företagare eller andra ledande
personer från näringslivet. Detta skulle säkerligen vara till nackdel både för
bankväsendet och för det allmänna.
Lagändringen har lett till att medlemmarna i kontors- och distriktssty
relserna kommit att behandlas strängare än ledamöterna i centralstyrelsen.
För dessa gäller i allmänhet att kredit får beviljas mot pant av vad slags
beskaffenhet som helst. Denna regel härstammar från år 1933 och tillkom på
förslag av 1924 års bankkommitté. I motiven till förslaget anförde kommit
tén att det inte torde vara behövligt att för ledamöter i bankstyrelsen införa
lika stränga restriktioner som för direktörer, och att detta för övrigt skulle
vara olämpligt eftersom man därigenom skulle göra det så gott som omöj
ligt för bankerna att såsom styrelseledamöter förvärva personer som själva
utövade industri- eller annan näringsverksamhet. I anslutning därtill fram
höll kommittén vidare att den i fråga om krediter till personer som, utan
att intaga direktörsställning, var ledamöter av sådan lokalstyrelse, som fanns
inrättad vid vissa avdelningskontor, inte ansett erforderligt att meddela
andra bestämmelser än att sådana krediter skulle behandlas av själva bank
styrelsen (SOU 1927: It s. 122).
Regeln att bankstyrelsen inte fick till annat organ delegera frågor om
kredit åt ledamot av kontorsstyrelse behölls i 1955 års banklag och fick
där sin plats i 74 §. Vid den år 1968 företagna omarbetningen av paragrafen
upphävdes detta delegeringsförbud. Eftersom 74 § hänvisar till 61 § första
stycket och det lagrummet utformades på sådant sätt att det fick tillämp
ning även på kontorsstyrelseledamöter, blev resultatet emellertid att, vid
lagtolkning efter orden, delegering av ärenden om kredit till sådana ledamö
ter alltjämt måste anses otillåten. Detta leder, särskilt i de större bankerna,
till onödig och olämplig omgång. Ärenden av nu ifrågavarande slag bör där
för kunna delegeras till något kontorsstyrelsen överordnat organ, t. ex. ban
kens direktion. Däremot bör naturligtvis delegering inte få ske till kontors
styrelsen själv. Detta kan emellertid beaktas vid bankinspektionens gransk
ning av utfärdade instruktioner.
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
22
Bankföreningens framställning mynnar nt i en hemställan om sådan änd
ring av 61 § BL att de angivna olägenheterna röjs undan.
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
Remissyttrandena
Remissinstanserna har genomgående tillstyrkt eller inte haft något att
erinra mot, att person som är ledamot av styrelse vid banks regionala eller
lokala förvaltning icke i denna egenskap förs till den personkrets som om
fattas av jävsreglerna i 61 § första stycket BL. Riksbanksfullmäktige har
samtidigt satt i fråga om inte lagrummet utan ändring kunde tolkas på detta
sätt.
Sparbanksföreningen har i sitt yttrande hemställt att motsvarande änd
ring görs i 30 § SpL och anfört bl. a. följande. Avdelningskontor med sär
skild styrelse som har rätt att fatta beslut i kreditfrågor och andra frågor
finns också inom sparbanksrörelsen. Bl. a. har vid större fusioner den
organisationsmetoden använts, att överlåtande sparbank behållits som av
delningskontor till den övertagande sparbanken och därvid utrustats med
egen kontorsstyrelse till vilken självständig beslutanderätt delegerats. Den
na ordning har underlättat fusionsverksamheten och kan väntas komma
till regelmässig användning i den fortsatta strukturrationaliseringsverk-
samheten inom sparbanksrörelsen. Mot bakgrund av att sparbankerna ge
nom 1968 års banklagstiftning getts möjlighet till en väsentligt, mer dif
ferentierad kreditgivning än tidigare är det att vänta att sparbankerna i
fortsättningen kommer att ägna stort intresse åt företagskrediter. Därvid
är det naturligt för sparbankerna att till sina beslutande organ knyta
representanter för näringslivet. Bankinspektionen vill inte motsätta sig att
30 § SpL ändras på samma sätt som begärts beträffande affärsbankerna.
Riksgäldsfullmäktige har uttalat att vid en ändring i banklagen bör en
översyn göras också i fråga om motsvarande bestämmelser i de övriga
bankförfattningarna.
Bankinspektionen diskuterar vilken ställning i jävshänseende som bör
gälla för sådana styrelseledamöter på skilda nivåer i en banks organisation
som utanför styrelsekollektivet ingår i särskilda beslutskollegier. Sådan
ledamot av bankens styrelse som fått uppdrag att vara ledamot av t. ex.
direktion och för detta uppbär särskilda avlöningsförmåner omfattas en
ligt praxis av de strängare jävsreglerna (jfr SOU 1927:11 s. 121 och
SOU 1952:2 s. 115). Det förtjänar att övervägas om inte också ledamot
av styrelse vid en banks lokala förvaltning borde omfattas av dessa regler
för det fall han fått i uppdrag att ingå i ett beslutsorgan, t. ex. en lånedele-
gation, som lyder under den särskilda styrelsen. En sådan styrelseledamot
har onekligen en ställning som svarar mot den som en bankstyrelseledamot
har såsom t. ex. ledamot av bankens centrala direktion. Möjligen kan häv
das att ledamoten av den regionala eller lokala styrelsen redan i denna sin
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
23
•egenskap på grund av delegation har att avgöra på bankens styrelse an
kommande ärenden och att hans ställning från jävssynpunkt inte skulle be
höva skärpas, när han träder in som delegat i den begränsade kretsen utan
för styrelsekollektivet. Emellertid blir hans funktion därvid likartad den som
utövas av bankens egna befattningshavare, eftersom han mera direkt deltar
i låneärendenas behandling och avgörande och i den begränsade kretsen kan
utöva ett starkare inflytande på handläggningen. Inspektionen anser därför
att styrelseledamot i affärsbank eller sparbank — oavsett på vilken styrelse
nivå han verkar — skall i jävshänseende omfattas av de strängare reglerna,
om han ingår i direktion, lånedelegation eller motsvarande beslutsorgan
utanför styrelsekollektivet.
4. Departementschefen
Den omfattande översyn som åren 1968 och 1969 gjordes i fråga om
rörelsereglerna för affärsbankerna, sparbankerna, jordbrukets kreditkassor
och postbanken innebar främst, att reglerna samordnades så att de olika
bankinstituten fick rätt att på likartade villkor driva alla inom bankvä
sendet förekommande rörelsegrenar. Samtidigt genomfördes åtskilliga lag
ändringar i syfte att effektivisera bankinstitutens verksamhet. I flera hän
seenden var ändringarna ägnade att underlätta näringslivets kapitalför
sörjning. Särskilt gäller detta i fråga om de åtgärder som företogs beträf
fande kreditgivningsreglerna.
Bankföreningen har nu hemställt om vissa ändringar i BL med syftet
att förbättra affärsbankernas möjligheter att driva verksamhet på det
internationella området. Bankföreningen har därvid bl. a. gjort gällande att
de nyligen genomförda lagändringarna i BL på några punkter innebar att
bankernas möjligheter att driva sådan verksamhet försämrades. Framställ
ningen stämmer i allt väsentligt överens med den skrivelse som bankför
eningen ingav till riksdagens bankoutskott i samband med utskottets be
handling av prop. 1968: 143 (se bil. 3 till BaU 1968: 60).
Bankföreningens framställning avser till en början en vidgning av af
färsbankernas rätt att lämna blancokrediter, dvs. rätten att göra avsteg
från det allmänna kravet att för kredit skall ställas betryggande real-
eller namnsäkerhet. Enligt de regler som fr. o in. år 1969 gäller för
affärsbankerna får blancokredit lämnas dels generellt inom en ram som
är bestämd till 3 % av summan av bankens eget kapital och dess
inlåning, dels därutöver till vissa särskilt angivna låntagare, som an
ses goda för sina förbindelser, och till näringsidkare i form av kort
varig rörelsekredit. I gruppen säkra låntagare tas upp bl. a. staten och ut
ländskt bankföretag men däremot inte utländsk stat. Bankföreningen hem
ställer att också utländsk stat skall tas upp i denna kategori av låntagare,
24
så att blancokredit till sådan stat kan lämnas utan att den generella blanco-
kreditvolymen enligt 3 %-regeln behöver tas i anspråk. Bankföreningen
anför som ett motiv för sin hemställan att de före år 1969 gällande reg
lerna tog upp ”stat” bland de låntagare som hade en särställning i blanco-
kredithänseende och att detta innebar att inte enbart svenska staten utan
också utländsk stat omfattades av begreppet. Genom att de nya reglerna
tar upp ”staten” i stället för som tidigare ”stat” bland de nämnda lånta
garna har enligt bankföreningens mening skett en icke åsyftad skärpning
i fråga om möjligheten att lämna blancokredit till utländsk stat. Bankför
eningen för fram också andra argument till stöd för sin hemställan. Så
lunda hävdas att skäl saknas att inte ge utländsk stat samma särställning
som utländskt bankföretag när det gäller möjligheten att få blancokre-
dii. Vidare anför bankföreningen att det efter hand i ökad omfattning
blir aktuellt för svenska banker att lämna kredit till utländsk stat i sam
band med att den utländska staten gör inköp från svenska företag. Med
de gällande reglerna försvåras denna verksamhet eftersom utländska
stater normalt står främmande för kravet på att ställa säkerhet för sina
krediter.
Liksom bankinspektionen och riksbanksfullmäktige delar jag inte bank
föreningens tolkning av de blancokreditregler som gällde för affärsban
kerna före år 1969. I uppräkningen av de låntagare som hade en särställ
ning användes visserligen den obestämda formen ”stat”, vilket formellt
ger utrymme för den av bankföreningen hävdade meningen att såväl svens
ka staten som utländsk stat avsågs. Det kan emellertid inte råda någon
tvekan om att uttrycket avsåg uteslutande svenska staten, på samma sätt
som begreppet ”kommun eller därmed jämförlig samfällighet” uppenbar
ligen omfattade enbart svenska kommuner och samfälligheter. Ett klart
stöd för att bestämmelsen skulle uppfattas på detta sätt finns, som bank
inspektionen påpekat, i ett departementschefsuttalande i prop. 1933: 167
i samband med att blancokreditregler togs upp i 1911-års banklag. Det kan
tilläggas att kreditinstitututredningen tolkade uttrycket stat på samma sätt
i det betänkande som låg till grund för 1968 års banklagsreform. I sam
manhanget vill jag också erinra om att när bankföreningen i sin skrivelse
år 1968 till bankoutskottet hävdade samma tolkning som i denna fram
ställning, fann utskottet anledning att beteckna bankföreningens tolkning
som icke välgrundad.
Av det sagda framgår att utländsk stat inte bara enligt gällande regler
utan också enligt de bestämmelser som gällde tidigare saknas i den grupp
av säkra låntagare som intar en särställning i blancokredithänseende.
Fråga uppkommer då om bankföreningens framställning bör föranleda
att utländsk stat nu tas upp i nämnda låntagargrupp. Självfallet anser jag
i likhet med bankföreningen att det är angeläget att reglerna om blanco
kredit inte onödigtvis försvårar för bankerna att medverka med kredit
vid export från svenska företag till utländska stater. Frågan är då om
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
25
utformningen av dessa regler innefattar ett onödigt hinder för sådana
exportkrediter. Den genom 1968 års lagstiftning tillskapade sektorn inom
vilken bank fritt får lämna blancokredit innebär, som framgår av det
föregående, en mycket kraftig liberalisering av rätten att lämna blancokredit.
I jämförelse med de regler som gällde före den 1 januari 1969 har denna rätl
nära nog sjudubblats. Detta innebär för affärsbankerna sammantagna möj
lighet till en blancokreditvolym av ca 1 800 milj. kr., varav ett belopp om
drygt en miljard kronor är outnyttjat. Det har inte påståtts att den sålunda
utökade fria sektorn inte skulle förslå till att täcka bankernas behov av att ge
blancokrediter också till utländsk stat. Skulle å andra sidan de åsyftade
krediterna ha en sådan storleksordning att de inom en förhållandevis kort
tidrymd skulle spränga ramen för den generöst tillmätta fria sektorn skulle
den av bankföreningen föreslagna lagändringen i väsentlig mån rubba av
vägningen mellan de olika bestämmelser i banklagen som syftar till att värna
om bankernas soliditet. En så ingripande lagändring kan inte företagas utan
föregående utredning. Jag anser emellertid att bankernas blancolån till
utländska stater tills vidare bör kunna ske inom ramen för den fria sektorn
utan att annan angelägen blancokreditgivning blir lidande därav. Skulle det
så småningom visa sig att det finns skäl att ytterligare liberalisera blanco-
kreditreglerna bör en vidgning av den fria sektorn övervägas framför en ut
ökning av den krets av låntagare som har en särställning i blancokredithän-
seende.
Av det sagda framgår att jag inte finner anledning att nu föreslå någon
ändring i blancokreditreglerna.
De gällande reglerna om bundna lån, dvs. lån med en löptid längre än
ett år, fick sin utformning i huvudsak genom lagändring år 1965. Vid den
översyn av bankinstitutens rörelseregler som skedde enligt förslag i prop.
1968: 143 ändrades utformningen såtillvida, att det gjordes klart att också
för blancokredit gällde krav på amorteringsskyldighet och förbehåll om
rätt till förtida uppsägning. I samband med riksdagens handläggning av
propositionen hemställde bankföreningen i skrivelse till bankoutskottet om
en sådan ändring i de föreslagna reglerna att nämnda krav inte skulle gälla
i fråga om kredit som lämnades till främmande stat eller utländskt bank
företag. Hemställan föranledde emellertid inte någon ändring i proposi
tionsförslaget. Bankföreningen har i sin nu aktuella framställning åter
kommit till spörsmålet om bundna krediter till utlandet och hemställt om
rätt för affärsbank att lämna bunden blancokredit till utländsk stat eller
utländsk bank liksom kredit med garanti av sådan stat eller bank utan
speciella krav på amorteringsskyldighet eller på förbehåll om rätt att säga
upp lånet till betalning inom tre månader, om säkerheten försvagas i märk
lig mån eller, vid blancolån, om trygghet inte längre finns för lånets be
talning.
Bankföreningen har till grund för sin hemställan pekat på ett ökat behov
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
26
för svenska exportörer att — som ett alternativ till de traditionella leveran-
törskrediterna — ordna exportkredit genom att svensk bank beviljar ut
ländsk bank kredit och sistnämnda bank lämnar köparen kredit för inkö
pet från det svenska företaget. Enligt bankföreningen försvåras använd
ningen av denna finansieringsform genom att utländska banker är obenäg
na att godta förbehåll om förtida uppsägning och i en del fall också kra
vet på lika årliga amorteringar. Vidare uppger bankföreningen att de an
givna kraven lagt hinder i vägen för svenska banker att tillsammans med
utländska banker delta i konsortiekrediter till utländska banker, bl. a.
banker i östeuropeiska stater med planekonomi och i utvecklingsländer.
Det är otänkbart att svensk bank skulle kunna få en sådan kredit förbun
den med förbehåll om förtida uppsägning. Amorteringsskyldighet är visser
ligen regel vid sådana krediter men det anges som olägligt att skyldigheten
är fixerad till årlig avbetalning i förhållande till den medgivna lånetiden.
Riksgäldsfullmäktige har motsatt sig den begärda lagändringen med hän
visning till att det inte hänt något som motiverar en ändring i det beslut i
frågan som riksdagen fattade när 1968 års banklagstiftning antogs. Riks
banksfullmäktige har däremot tillstyrkt framställningen. Också övriga re
missinstanser har ställt sig positiva till den. Bankinspektionen har i sitt
yttrande pekat på att fall förekommit där ifrågasatt kreditgivning till ut
vecklingsländer och stater i Östeuropa liksom till de nordiska länderna inte
kommit till stånd på grund av att det varit omöjligt att få den utländska
staten eller banken att godta klausuler om amorteringsskyldighet och för
behåll om rätt till förtida uppsägning. Eftersom en förutsättning för en viss
exportaffär inte sällan är att kredit kan lämnas riskerar därför svenska
exportföretag enligt inspektionen att komma i sämre läge än sina utländska
konkurrenter.
För egen del vill jag anföra följande. Vid all bunden långivning bör en
given utgångspunkt vara att krediten förenas med amorteringsskyldighet.
1 praxis torde sådan skyldighet också vara regel. Denna ordning är moti
verad främst av soliditets- och likviditetshänsyn. Det har dock inte ansetts
nödvändigt att i banklagen föreskriva amorteringsskyldighet för annat fall
än sådant där bundet lån lämnas i form av borgenslån eller blancokredit.
Av det föregående framgår att amorteringskravet — särskilt regeln att av
betalningen skall ske årligen i förhållande till den medgivna lånetiden —
liksom kravet på förbehåll om rätt till förtida uppsägning ibland kan för
svåra för bankerna att medverka som kreditgivare till utländsk stat eller
utländsk bank. Enligt min mening bör principen också i fortsättningen vara
att nämnda krav upprätthålls vid kreditgivning till dessa rättssubjekt. Å
andra sidan får det ses som ett angeläget svenskt intresse att i största möj
liga utsträckning underlätta för svensk bank att medverka vid exportfinan
siering också när det är fråga om långa lån och vid annan bunden kreditgiv
ning som är till fördel för det svenska näringslivet och bankväsendet. I likhet
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
27
med bl. a. bankinspektionen och riksbanksfullmäktige anser jag därför att
bankföreningens hemställan bör föranleda att möjlighet öppnas till undantag
från kraven på amorteringsskyldighet och förbehåll om rätt till förtida upp
sägning i fråga om bundet lån för vars betalning utländsk bank eller stat
svarar. Undantag från dessa krav bör sålunda få göras då särskilda skäl
föreligger, t. ex. när utländsk stat eller bank som villkor kräver, att kredit
lämnas utan att klausuler om årlig amorteringsplikt i förhållande till låne
tiden eller om rätt till förtida uppsägning tas upp i skuldebrevet. Särskilt
när det gäller undantag från amorteringsbestämmelsen bör emellertid stor
restriktivitet iakttas. Jag förutsätter att det i lånevillkoren som regel före
skrivs någon form av amorteringsskyldighet och att det således närmast kan
bli fråga om att göra undantag från det nuvarande kravet på att amorte-
ringsskyldigheten måste avse årlig avbetalning i förhållande till lånetiden.
Jag utgår från att bankinspektionen i sin tillsynsverksamhet kommer att
tillse att bankerna iakttar vad nu sagts.
Det nu sagda tar sikte på affärsbankernas verksamhet. Som förut nämnts
är emellertid reglerna om bundna lån utformade enhetligt för samtliga
bankinstitut. Fråga uppstår då om, som hävdats vid remissbehandlingen,
motsvarande möjlighet till undantag från kraven på amorteringsplikt och
förbehåll om rätt till förtida uppsägning bör öppnas också för sparbankerna,
jordbrukets kreditkassor och postbanken. Bankinspektionen bär för sin del
satt i fråga om någon ändring behövs för sparbanker och kreditkassor. En
ligt inspektionen kan sparbanks- och jordbrukskasserörelsens affärsban
ker användas vid angiven kreditgivning. Med hänsyn till den genomförda
samordningen av bankinstitutens rörelseregler, vilken inneburit bl. a. att
sparbank och kreditkassa förutsatts kunna lämna blancokredit till utländsk
bank, anser jag dock att den aktualiserade lagändringen bör genomföras för
samtliga bankinstitut. För kreditkassornas del bör ändringen dock inte avse
lån till utländsk stat eftersom sådan långivning får anses som utesluten.
Jag föreslår således att 63 § BL, 32 § SpL, 40 § JkL och 13 § PL ändras i
enlighet med det sagda.
Bankföreningen har också hemställt om den ändringen i kapitaltäcknings-
reglerna att fordran på utländsk stat, som f. n. faller under riskgrad 4 och
sålunda kräver 8 % kapitaltäckning, förs till riskgrad 1, dvs. likställs med
tillgångar för vilka inte krävs någon risktäckning med eget kapital, eller
åtminstone till riskgrad 2 med ett kapitaltäckningskrav på endast 1 %. Någ
ra remissinstanser har tillstyrkt att utländsk stat förs till riskgrad 2 under
hänvisning till bl. a. att fordran på utländskt bankföretag förts till denna
riskgrad. Jag delar emellertid bankinspektionens mening att framställningen
inte bör föranleda ändring i kapitaltäckningsreglerna. I likhet med inspek
tionen fäster jag vid denna bedömning avgörande vikt vid det förhållandet,
att kapitaltäckningskravet för olika tillgångar avvägts med hänsyn bl. a. till
28
att det samlade riskkapitalet i form av eget kapital skall bilda ett tillräckligt
skydd för insättarna. Det bör därför inte — i vart fall inte så snart efter den
liberalisering av kapitaltäckningskravet som genomfördes genom 1968 års
banklagstiftning — komma i fråga att göra ett ingrepp i det uppbyggda
systemet på det sätt som bankföreningen föreslagit.
Jag övergår härefter till att behandla bankföreningens framställning i
fråga om ändring i kreditjäv sr eglerna. Affärsbanks rätt att lämna kredit till
tjänstemän och andra, som genom sin anknytning till banken intar en sär
ställning, är i viss omfattning begränsad. Bortsett från bankens revisorer,
makar till sådana funktionärer och dessa personer närstående företag, vilka
är helt uteslutna från kredit i den ”egna” banken, gäller de strängaste kre
dit] ävsreglerna för personer i den s. k. delegatgruppen. I denna grupp ingår
verkställande direktören och dennes ställföreträdare samt annan person —
t. ex. tjänsteman eller ledamot i styrelse för kontor eller kontorsgrupp —
som av bankstyrelsen anförtrotts uppdrag att ensam eller i förening med
annan avgöra på bankstyrelsen ankommande ärenden samt makar till så
dana personer. Person som är att hänföra till delegatgruppen får beviljas
kredit endast mot säkerhet av borgen eller garanti av staten, kommun, bank
institut eller vissa andra rättssubjekt eller mot säkerhet av vissa slag av
fordringar och värdehandlingar eller mot pantsäkerhet i allmänhet intill ett
belopp av högst 50 000 kr. I huvudsak samma begränsningar gäller i fråga
om kredit till sammanslutning, vari sådan person eller dennes make i egen
skap av delägare eller medlem har ett väsentligt ekonomiskt intresse.
Bankföreningen har hemställt om sådan ändring i reglerna om kreditjäv
att ledamotskap i styrelse för kontor eller kontorsgrupp inte skall medföra
att ledamoten omfattas av de jävsregler som gäller för delegater i allmänhet.
Syftet med den påyrkade ändringen är att underlätta för bankerna att till
sina lokala och regionala styrelser knyta personer som är verksamma i
näringslivet. Hemställan har tillstyrkts eller lämnats utan erinran av re
missinstanserna. Också jag anser att det finns skäl att bifalla framställ
ningen varför 61 § BL bör formuleras om. Jag delar vidare sparbanksför
eningens och bankinspektionens mening att motsvarande ändring bör göras
i 30 § SpL.
Genom de föreslagna ändringarna blir det klart att — som avsikten var
med den utformning delegeringsreglerna i 74 § BL och 39 § SpL fick år
1968 — förbud inte råder för bankstyrelse att till enskild styrelseledamot
eller annan delegera beslutanderätten i frågor om kredit eller garanti till
ledamot av kontorsstyrelse eller annan underordnad styrelse eller till sådan
person närstående företag eller företag vari ledamoten är styrelseledamot.
Självfallet får sådan delegering ske endast till organ som är överordnat den
lokala styrelse i vilken personen i fråga är ledamot. Med hänsyn till förhål
landena i det enskilda institutet kan det ibland vara befogat att förbehålla
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
29
den centrala styrelsen beslutanderätten. Frågor av denna art får regleras i
den instruktion som varje bank har att enligt nyssnämnda lagrum årligen
fastställa och delge bankinspektionen.
Förutom de förslag till ändringar som följer av vad som sagts i det före
gående föreslås vissa ändringar i 87 § BL, 46 § SpL och 75 § JkL. Dessa
ändringar kommenteras i specialmotiveringen.
Lagändringarna bör träda i kraft den 1 januari 1971.
5. Lagförslag
I enlighet med det sagda har inom finansdepartementet upprättats för
slag till
1) lag om ändringi lagen (1955: 183) om bankrörelse,
2) lag om ändring i lagen (1955: 416) om sparbanker,
3) lag om ändring i lagen (1956: 216) om jordbrukskasserörelsen,
4) lag om ändring i lagen (1969: 732) om postbanken.
Förslagen torde få fogas till statsrådsprotokollet i detta ärende som bilaga.1
6. Specialmotivering
Förslaget till lag om ändring i lagen om bankrörelse
61 §
Paragrafen innehåller bestämmelser om kreditjäv. Första stycket avser
kredit till personer i den s. k. delegatgruppen. Till denna grupp hänförs en
ligt gällande ordning — förutom verkställande direktör och dennes ställfö
reträdare — annan person, som ensam eller i förening med annan får av
göra på styrelsen ankommande ärenden samt makar till nu nämnda personer.
Andra stycket avser kreditjäv för ledamöter och suppleanter i bankstyrelsen,
vilka inte fått sådant uppdrag som avses i första stycket. Uppdrag att av
göra ärenden i stället för styrelsen kan ges såväl till tjänsteman i banken
som till annan person. När sådant uppdrag lämnas till flera i förening är
det ofta fråga om delegering till styrelse för kontor eller kontorsgrupp. I en
lighet med vad jag angett i det föregående bör ledamotskap i sådan styrelse
inte medföra kreditjäv. Å andra sidan bör, som bankinspektionen framhål
lit, ledamot i kontorsstyrelse, som ingår i lånedelegation eller annat liknande
beslutsorgan och därmed deltar så att säga i det löpande arbetet i banken, i
jävshänseende hänföras till delegatgruppen. I enlighet med det sagda har
1 Bilagan har uteslutits här. De vid propositionen fogade lagförslagen är — bortsett från en
redaktionell mindre jämkning — likalydande med de förslag som är intagna i bilagan.
30
paragrafens första och andra stycken utformats i nära överensstämmelse
med jävsparagrafens lydelse före 1968 års lagändring. Med begreppet befatt
ningshavare bör i detta sammanhang förstås förutom tjänsteman i banken
också annan person som fått uppdrag att ingå i bankens direktion, s. k.
kreditutskott, lånedelegation eller i annat liknande organ på central eller
lokal nivå i banken.
63 §
Denna paragraf innehåller bestämmelser om bl. a. bundna lån. Den före
slagna ändringen har utförligt behandlats i det föregående.
87 §
Paragrafens första stycke innehåller en hänvisning till rättegångsbalkens
regler i fråga om behörighet för styrelseledamot och firmatecknare att ta
emot delgivning för bankaktiebolag. De åsyftade bestämmelserna finns i
33 kap. 17 § rättegångsbalken. Genom lagstiftning som antagits i år kom
mer i fortsättningen allmänna regler om delgivningsförfarande att ges i en
särskild lag, delgivningslagen (1970:428); se prop. 1970: 13, 1LU 17, rskr
101. Denna lag träder i kraft den 1 januari 1971 och ersätter bl. a. vissa av
rättegångsbalkens delgivningsbestämmelser (bl. a. 33 kap. 17 §) som samti
digt upphävs (se SFS 1970:429). Att styrelseledamot och firmatecknare
har behörighet att ta emot delgivning för bankaktiebolag kommer att följa
av 9 § delgivningslagen. Bestämmelserna i första stycket i förevarande para
graf kan därför utgå.
Förslaget till lag om ändring i lagen om sparbanker
30, 32 och 46 §§
Paragraferna innehåller regler om kreditjäv (30 §), om bundna lån
(32 §) och om behörighet att ta emot delgivning (46 §). De föreslagna änd
ringarna stämmer överens med vad som föreslagits i fråga om motsvarande
bestämmelser i BL.
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
Förslaget till lag om ändring i lagen om jordbrukskasserörelsen
40 §
Paragrafen reglerar kreditkassas rätt att ge bundna lån. Ändringen har
behandlats i det föregående.
75 §
I paragrafen ges bestämmelser om tillsynsmyndighetens, dvs. bankin
spektionens, möjligheter att ingripa mot kreditkassas olagliga eller i övrigt
olämpliga beslut och åtgärder. I tredje stycket anges f. n. att om kassa inte
följer förbud eller föreläggande som meddelas av tillsynsmyndigheten eller
31
annars handhar sina angelägenheter på ett sätt, som är ägnat att rnbba
förtroendet till kassan, så har myndigheten rätt att återkalla godkännandet.
Enligt 7 § JkL meddelar tillsynsmyndigheten godkännande av jordbruks
kassa under det att enligt 18 § JkL godkännande av centralkassa meddelas
av Kungl. Maj:t. Självfallet bör återkallande av godkännande prövas av den
myndighet som meddelat godkännandet. Eftersom den nuvarande ordaly
delsen emellertid anger att tillsynsmyndigheten har rätt att återkalla ock
så centralkassas godkännande, bör bestämmelsen formuleras om. Enligt
min mening räcker det med att ange att godkännandet vid angivna förut
sättningar kan återkallas. I fråga om centralkassa innebär detta att till
synsmyndigheten har att anmäla inträffat missförhållande till Kungl. Maj :t
som därefter prövar om godkännandet skall återkallas. Beträffande jord
brukskassa prövar tillsynsmyndigheten däremot själv fråga om återkallande
av godkännandet. Paragrafen har ändrats enligt det sagda.
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
Förslaget till lag om ändring i lagen om postbanken
13 §
Paragrafen, som innehåller regler om bl. a. bundna lån, har ändrats i
överensstämmelse med vad jag anfört i det föregående.
7. Hemställan
Jag hemställer, att lagrådets yttrande genom utdrag av statsrådsprotokol
let inhämtas över förslagen till
1) lag om ändring i lagen (1955:183) om bankrörelse,
2) lag om ändring i lagen (1955: 416) om sparbanker,
3) lag om ändring i lagen (1956: 216) om jordbrukskasserörelsen,
4) lag om ändring i lagen (1969: 732) om postbanken.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Maj :t Konungen.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
32
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
Utdrag av protokoll, hållet i lagrådet den 23 oktober 1970.
Närvarande:
f. d. justitierådet
regeringsrådet
justitierådet
justitierådet
Regner,
Martenius,
Bernhard,
Hesser.
Enligt lagrådet den 20 oktober 1970 tillhandakommet utdrag av protokoll
över finansärenden, hållet inför Hans Maj :t Konungen i statsrådet den 9
oktober 1970, hade Kungl. Maj :t förordnat, att lagrådets utlåtande skulle
inhämtas över upprättade förslag till 1) lag om ändring i lagen (1955: 183)
om bankrörelse, 2) lag om ändring i lagen (1955: 4-16) om sparbanker, 3)
lag om ändring i lagen (1956: 216) om jordbrukskasserörelsen, 4) lag om
ändring i lagen (1969: 732) om postbanken.
Förslagen, som finns bilagda detta protokoll, föredrogs inför lagrådet av
hovrättsassessorn Edmund Gabrielsson.
Lagrådet lämnar förslagen utan erinran.
Ur protokollet:
Ingrid Hellström
Kungl. Maj:ts proposition nr 181 år 1970
33
Utdrag av protokoll över finansärenden, hållet inför Hans Kungl.
Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i statsrådet
på Stockholms slott den 30 oktober 1970.
Närvarande:
Statsministern Palme, ministern för utrikes ärendena Nilsson, statsråden Sträng,
Andersson, Holmqvist, Aspling, Lundkvist, Geijer, Myrdal, Odhnoff,
Moberg, Bengtsson, Norling, Löfberg, Lidbom, Carlsson, Feldt.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter ge
mensam beredning med statsrådets övriga ledamöter lagrådets utlåtande
över förslag till
1) lag om ändring i lagen (1955: 183)
om bankrörelse,
2) lag om ändring i lagen (1955: 416) om sparbanker,
3) lag om ändring i lagen (1956: 216) om jordbrukskasserörelsen,
4) lag om ändring i lagen (1969: 732)
om postbanken.
Föredraganden upplyser, att lagrådet lämnat lagförslagen utan erinran
och anför.
Viss redaktionell ändring bör vidtagas i förslaget till lag om ändring i
lagen (1956:216) om jordbrukskasserörelsen. Jag hemställer, att Kungl.
Maj :t genom proposition föreslår riksdagen att antaga lagförslagen med
vidtagen ändring.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Kungl. Höghet Regenten att till riks
dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga
till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Gunnel Anderson
MARCUS BOKTR. STHLM 1970 700528