om beskattningen av trygghetsförsäkringar för skogsbrukare och renskötare
= "Regeringens proposition vy 1986/87:83
om beskattningen av trygghetsförsäkringar
- P
för skogsbrukare och renskötare om
1986/87: 83
Regeringen föreslår riksdagen att anta det förslag som har tagits upp i bifogade utdrag ur regeringsprotokollet den 29 januari 1987.
På regeringens vägnar
Ingvar Carlsson
Kjell-Olof Feldt
Propositionens huvudsakliga innehåll.
I propositionen läggs fram förslag om beskattningsregler för det nyligen införda särskilda försäkringsskyddet för skogsbrukare och renskötare. Skyddet omfattar tre försäkringsformer, nämligen grupplivförsäkring ge- . nor avtal, avtalsgruppsjukförsäkring och trygghetsförsäkring vid arbetsskada. Förslaget innebär att dessa försäkringsformer får samma skattemässiga behandling som motsvarande försäkringar för lantbrukare och yrkesfiskare, dvs. främst att förmånen av fri premie inte behöver tas upp '
som skattepliktig inkomst. = .
De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 juli 1987 och vara tillämpliga från och med 1987 års taxering.
1 Riksdagen 198687. I saml. Ni ”
Lag om ändring i kommunalskattelagen (1928:370)
Härigenom föreskrivs att 19 §, punkt 16 av anvisningarna till 21 § och punkt II av anvisningarna till 28 § kommunalskatelagen (1928:370) skall ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
19 §!
Till skattepliktig inkomst enligt denna lag räknas icke:
vad som vid bodelning eller eljest på grund av giftorätt tillfallit make eller vad som förvärvats genom arv, testamente, fördel av oskift bo eller gåva;
vinst vid icke yrkesmässig avyttring av lös egendom i andra fall än som avses i 35§ 3—4 mom.;
vinst i svenskt lotteri eller vinst vid vinstdragning på här i riket utfärdade premieobligationer och ej heller sådan vinst i utländskt lotteri eller vid vinstdragning på utländska premicobligationer, som uppgår till högst 100kronor; .
ersättning, som på grund av försäkring jämlikt lagen (1962:38D) om allmän försäkring, lagen (1954:243) om yrkesskadeförsäkring eller lagen (1976:380) om arbetsskadeförsäkring tillfallit den försäkrade, om icke ersättningen grundas på förvärvsinkomst av 6000 kronor eller högre belopp för år eller utgör föräldrapenning, så ock sådan ersättning enligt annan lag eller särskild författning, som utgått annorledes än på grund av sjukförsäkring, som nyss sagts, till någon vid sjukdom eller olycksfall i arbete eller : under militärtjänstgöring eller i fall som avses i lagen (1977:265) om statligt personskadeskydd eller lagen (1977:267) om krigsskadeersättning till sjömän om icke ersättningen grundas på förvärvsinkomst av 6000 kronor eller högre belopp för år, ävensom ersättning, vilken vid sjukdom eller olycksfall tillfallit någon på grund av annan försäkring, som icke tagils i samband med tjänst, dock att till skattepliktig inkomst räknas ersättning i form av pension eller i form av livränta i den mån livräntan är skattepliktig enligt 328 1 eller 2 mom., så ock ersättning som utgår på grund av trafikförsäkring eller, med nedan angivet undantag, annan ansvarighetsförsäkring eller: på grund av skadeståndsförsäkring och avser förlorad inkomst av skattepliktig natur;
ersättning på grund av ansvarighetsförsäkring enligt grunder som fastställts i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens huvudorganisationer till den del ersättningen utgår under de första trettio dagarna av den tid den skadade är arbetsoförmögen och beräknas så att ersättningen uppgår för insjuknandedagen till högst 30 kronor och för övriga dagar till högst 6 kronor för dag;
belopp, som till följd av försäkringsfall eller återköp av försäkringen utgått på grund av kapitalförsäkring;
försäkringsersättning eller annan ersättning för skada på egendom, dock att skatteplikt föreligger dels i den mån ersättningen avser driftbyggnad på jordbruksfastighet, byggnad på fastighet som avses i 24 & I mom., byggnad som är avsedd för användning i ägarens rörelse eller sådan del av värdet av markanläggning som får dras av genom årliga värdeminskningsavdrag, dels
! Senaste lydelse 1986: 1245. hå
Nuvarande lydelse Förestagen lydelse
i den mån köpeskilling, som skulle ha influtit om den försäkrade eller skadade egendomen i stället hade sålts, hade varit att hänföra till intäkt av fastighet eller av rörelse och dels i den mån ersättningen eljest motsvarar skattepliktig intäkt av eller avdragsgill omkostnad för fastighet eller rörelse;
vinstandel, återbäring eHer premieåtoerbetalning, som utgått på grund av annan personförsäkring än pensionsförsäkring celler sådan sjuk- eller olycksfallsförsäkring som tagits i samband med tjänst, samt vinstandel, : som utgått på grund av skadeförsäkring, och premieåterbetalning på grund av skadeförsäkring, för vilken rätt till avdrag för premie icke förelegat;
ersättning jämlikt lagen (1956:293) om ersättning åt smittbärare om icke ersättningen grundas på förvärvsinkomst av 6000 kronor eller högre belopp för år;
periodiskt understöd eller därmed jämförlig periodisk intäkt, som icke utgör vederlag vid avyttring av egendom, i den mån givaren enligt 208 eller punkt 5 av anvisningarna till 46§ icke är berättigad till avdrag för utgivet belopp;
stipendium som är avsett för mottagarens utbildning och inte utgör ersättning för arbete som har utförts eller skall utföras för utgivarens räkning;
studiestöd enligt 3 eller 4 kap.studiestödslagen (1973:349), internatbidrag, återbetalningspliktiga studiemedel och resckostnadsersättning enligt 6 och 7 kap. samma lag samt sådant särskilt bidrag vilket enligt av regering- : en eller statlig myndighet meddelade bestämmelser utgår till deltagare i arbetsmarknadsutbildning samt med dem i fråga om sådant bidrag, likställda, och äger i följd härav den bidragsberättigade icke göra avdrag för kostnader som avsetts skola bestridas med bidrag av förevarande slag;
allmänt barnbidrag och förlängt barnbidrag; lön eller annan gottgörelse, för vilken skall erläggas skatt enligt lagen
(1958:295) om sjömansskatt; |
kontantunderstöd, som utgives av arbetslöshetsnämnd med bidrag av statsmedel;
handikappersättning enligt 9 kap. 2 och 3 §§ lagen om allmän försäkring, sådan del av vårdbidrag enligt 9 kap. 4 § samma lag som utgör ersättning för merkostnader samt hemsjukvårdsbidrag, som utgår av kommunala eller landstingskommunala medel till den vårdbehövande;
kommunalt bostadstillägg enligt lagen (1962:392) om hustrutillägg och kommunalt bostadstillägg ull folkpension;
kommunalt bostadstillägg till handikappade; bostadsbidrag som avses i förordningen (1976:263) om statliga bostads-
bidrag till barnfamiljer eller förordningen (1976:262) om statskommunala bostadsbidrag;
ersättning som fastställts av allmän domstol eller utgått av allmänna medel till den som — utan att det skett yrkesmässigt — inställt sig inför domstol eller annan myndighet, om ersättningen avser reseersättning, traktamente eller ersättning för tidsspillan;
sådan gougörelse för utgift eller kostnad som arbetsgivare uppburit från personalstiftelse ur medel, för vilka avdrag icke medgivits vid taxering. vid första tillfälle dylika medel finnas i stiftelsen;
gottgörelse som arbetsgivare uppburit från pensionsstiftelse, till den del stiftelsen ej ägt andra medel för att lämna gottgörelsen än sådana för vilka avdrag icke åtnjutits vid avsättning till stiftelsen;
intäkter av försäljning av vilt växande bär och svampar som den skattskyldige själv plockat till den del intäkterna under ett beskattningsår inte
överstiger 5000 kronor, såvida intäkterna inte kan hänföras till rörelse som den skattskyldige driver eller utgör lön eller liknande förmån;
ränta enligt 61 § lagen (1941:416) om arvsskatt och gåvoskatt, 69 & 1 och 2 mom., 69 a § tredje stycket eller 75a § fjärde stycket uppbördslagen (1953:272), 36§ 3 mom. lagen (1958:295) om sjömansskatt, 225 tullagen (1973:670), 20 § lagen (1982:1006) om avdrags- och uppgiftsskyldighet beträffande vissa uppdragsersättningar, 5 kap. 13 § lagen (1984:151) om punktskatter och prisregleringsavgifter, 408 lagen (1984:404) om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter eller 24 § lagen (1984:668) om uppbörd av socialavgifter från arbetsgivare.
Beträffande vissa försäkringsbe- Beträffande vissa försäkringsbe-
lopp som utgår till lantbrukare, lopp som utgår till lantbrukare;
yrkesfiskare m.fl. gäller särskilda skogsbrukare, yrkesfiskare, renbestämmelser i punkt 16 av anvis- skötare m.fl. gäller särskilda beningarna till 21 § och i punkt 11 av stämmelser i punkt 16 av anvisninganvisningarna till 28 §. (Se vidare arna till 21 § och i punkt 11 av ananvisningarna.) visningarna till 28 §. (Se vidare an-
. visningarna.)
Anvisningar
till 21 §
16.2 Förmån av sådan fri grupp- 16. Förmån av sådan fri gruppliv-
livförsäkring, avtalsgruppsjukför- försäkring, avtalsgruppsjukförsäksäkring och trygghetsförsäkring vid ring och trygghetsförsäkring vid ararbetsskada som fastställts enligt betsskada som fastställts enligt
grunderna i ett år 1978 träffat avtal grunderna i ett år 1978 träffat avtal mellan Lantbrukarnas riksförbund mellan Lantbrukarnas riksförbund
och vederbörande försäkringsan- och vederbörande försäkringsanstalt utgör inte skattepliktig intäkt. stalt utgör inte skattepliktig intäkt, Av 198 framgår att ej heller ersätt- Detsamma gäller för motsvarande ning som — i annan form än pension förmåner som fastställts enligt eller livränta — utgår på grund av grunderna i ett år 1986 träffat avtal sådan livförsäkring eller sjukför- mellan Lantbrukarnas riksförbund säkring räknas som skattepliktig in- och Sveriges skogsägareförening-
täkt. Ersättning enligt sådan trygg- ärs riksförbund 'på ena sidan och
hetsförsäkring som nyss nämnts ut- vederbörande = försäkringsanstalt gör dock skattepliktig intäkt av på den andra sidan. Av 19 § framjordbruksfastighet utom till den del går att ej heller ersättning som — i ersättningen utgår under de första annan form än pension eller livrän-
trettio dagarna av den tid den ska- ta — utgår på grund av sådan livför-
dade är arbetsoförmögen och inte säkring eller sjukförsäkring räknas överstiger för insjuknandedagen 30 som skattepliktig intäkt. Ersättning kronor och för övriga tjugonio da- enligt sådan trygghetsförsäkring gar 6 kronor för dag. som nyss nämnts utgör dock skatte-
pliktig intäkt av jordbruksfastighet
utom, såvitt avser trygghetsförsäk-
ring som avses I första meningen,
till den del ersättningen utgår under
de första trettio dagarna av den tid
den skadade är arbetsoförmögen
och inte överstiger för insjuknande-
dagen 30 kronor och för övriga tju-
gonio dagar 6 kronor för dag. 2? Senaste lydelse 1978:944,
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
till 28 §
11.3 Förmån av sådan fri grupp- 11. Förmån av sådan fri grupplivlivförsäkring, avtalsgruppsjukför- försäkring, avtalsgruppsjukförsäksäkring och trygghetsförsäkring vid ting och trygghetsförsäkring vid ararbetsskada som fastställts enligt betsskada som fastställts enligt grunderna i ett år 1983 träffat avtal grunderna i ett år 1983 träffat avtal mellan Sveriges fiskares riksför- mellan Sveriges fiskares riksförbund och vederbörande försäk- bund och vederbörande försäkringsanstalt utgör inte skattepliktig ringsanstalt utgör inte skattepliktig. intäkt. Av 19 § framgår att ej heller intäkt. Detsamma gäller för motersättning som — i annan form än svarande förmåner som fastställts pension eller livränta — utgår på enligt grunderna i ett år 1986 träffat grund av sådan livförsäkring eller avtal mellan Svenska samernas sjukförsäkring räknas som skatte- riksförbund och vederbörande förpliktig intäkt. Ersättning enligt så- säkringsanstalt. Av 198 framgår att dan trygghetsförsäkring som nyss ej heller ersättning som — i annan nämnts utgör dock skattepliktig in- form än pension eller livränta — uttäkt av rörelse utom till den del er- går på grund av sådan livförsäkring sättningen utgår under de första eller sjukförsäkring räknas som trettio dagarna av den tid den ska- skattepliktig intäkt. Ersättning endade är arbetsoförmögen och inte ligt sådan trygghetsförsäkring som överstiger för insjuknandedagen 30 nyss nämnts utgör dock skatteplikkronor och för övriga tjugonio da- tig intäkt av rörelse utom, såvitt gar 6 kronor för dag. | avser — trygghetsförsäkring som
avses i första meningen, till den del
ersättningen utgår under de. första
trettio dagarna av den tid den ska-
dade är arbetsoförmögen och inte
överstiger för insjuknandedagen 30
kronor och för övriga tjugonio da-
gar 6 kronor för dag.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1987: De nya bestämmelserna tillämpas första gången vid 1987 års taxering.
> Senaste lydelse 1984:101.
Finansdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 29 januari 1987.
Närvarande: statministern Carlsson, ordförande, och statsråden Feldt, Sigurdsen, Gustafsson, Leijon, Hjelm-Wallén, Peterson, S. Andersson, Bodström, Göransson, Gradin, Dahl, R. Carlsson, Holmberg, Wickbom, Johansson, Hulterström, Lindqvist, G. Andersson, Lönnqvist
Föredragande: statsrådet Feldt
Proposition om beskattningen av
trygghetsförsäkringar för skogsbrukare och renskötare
1¶Inledning
År 1978 reglerades beskaitningen av det särskilda försäkringsskyddet för lantbrukare, avseende grupplivförsäkring genom avtal (GLA), avtalsgruppsjukförsäkring (AGS) och trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA). Enligt den regleringen kom de nämnda försäkringarna att få samma skattemässiga behandling som motsvarande kollektiva försäkringar på arbetsmarknaden (prop. 1978/79:44, SkU 21, rskr. 89, SFS 1978:944).
År 1984 reglerades beskattningsfrågorna för under år 1983 avtalade motsvarande försäkringsformer på yrkesfiskets område (prop. 1983/84:82, SkU 24, rskr. 147, SFS 1984:101).
I en skrivelse till finansdepartementet har Lantbrukarnas riksförbund (LRF) anmält att ett trygghetspaket avseende skogsbrukare utarbetats mellan LRF och Sveriges skogägareförceningars riksförbund, av motsvarande innehåll som gäller för lantbrukare och fiskare. LRF har hemställt att beskattningsregler som motsvarar dem som införts för dessa yrkesgrupper införs också för skogsbrukare.
Vidare har Svenska samernas riksförbund anmält att det numera också för renskötare tillkommit ett trygghetspaket av motsvarande innehåll som för lantbrukare m.fl. och hemställt om följdändringar i beskattningshänseende.
Jag avser att nu ta upp frågan om beskattningen av de nämnda trypghetsförsäkringarna för skogsbrukare och renskötare.
2.1¶Allmänt
Grupplivförsäkring Premier för grupplivförsäkringar som betalas av de skattskyldiga själva är som regel inte avdragsgilla. För egenföretagare gäller dock att premier för en sådan grupplivförsäkting som han tecknar i sin egenskap av företagare betraktas som avdragsgill driftkostnad i förvärvskällan (punkt 9 andra stycket av anvisningarna till 29§ kommunalskattelagen (1928:370), KL). Om utfallande ersättning utgår efter förmånligare grunder än dem som: gäller för befattningshavare i statlig tjänst är dock endast så stor del av premien som kan anses motsvara förmåner enligt grupplivförsäkring för dessa avdragsgill.
Om en arbetsgivare betalar premien gäller att förmånen därav inte utgör skattepliktig förmån (32 §.3 mom. tredje stycket KL). Om den anställde är privatanställd och försäkringen utgått efter väsentligt förmånligare grunder än för statsanställda skall förmånen dock beskattas till den del den utgått efter förmånligare villkor.
Grupplivförsäkringen är en kapitalförsäkring i KL:s mening, vilket innebär att utfallande belopp är skattefria.
Gruppsjukförsäkring v Premier som den försäkrade själv betalar är inte avdragsgilla. I juni 1971 träffade Landsorganisationen i Sverige, LO och Svenska Arbetsgivareföreningen, SAF överenskommelse om sjukförmåner för anställda. För ändamålet utformades den s.k. avtalsgruppsjukförsäkringen (AGS), som trädde i kraft i september 1972. Kollektivavtal om AGS har slutits mellan olika LO-förbund och SAF och sedermera också inom det kommunala och kooperativa området. Premierna betalas av.arbetsgivarna. Enligt 32 3.3 mom. tredje stycket KL skall förmån av fri gruppsjukförsäkring enligt grunder som fastställs i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens huvudorganisationer inte tas upp som intäkt av tjänst.
Ersättning på grund av sjukförsäkring som har tagits i sarnband med : tjänst är i regel skattepliktig, medan ersättning som utgår på grund:av annan sjukförsäkring är skattefri om den inte utgår i form av livränta. För att en sjukförsäkring skall anses ha tagits i samband rned tjänst fordras att det enligt anställningsavtalet föreligger skyldighet för arbetstagaren. att ha en sådan försäkring eller, om sådan skyldighet inte föreligger, att premier — : för försäkringen skall betalas av. arbetsgivaren eller av denne jämte arbets-. . : tagaren. Dessutom krävs att anmälan görs till. försäkringsanstalten om att försäkringen har tagits i samband:med tjänst. Någon sådan anmälan har inte gjorts i fråga om AGS. Detta medför att de förmåner som utgår enligt denna försäkring är skattefria för: mottagaren. + soo ca
Trygghetsförsäkring vid arbetsskada. Mced anledning av att lagen (1976:380) om arbetsskadeförsäkring ft fr.o.m. > den 1 juli 1977 ersatte den tidigare-gällaride lagen (1954:243) om yrkesska-
överenskommelse om försäkringsvillkor för trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA), som gäller från den 1 juli 1977.
Avsikten med TFA är att den som skadas i arbetet skall få ersättning för ideell och ekonomisk skada enligt skadeståndsrättens normer utan att behöva visa att någon är skadeståndsskyldig. |
Arbetsgivaren är försäkringstagare och erlägger premierna. Någon förmånsbeskattning kommer därför inte i fråga.
Utfallande ersättning avseende ideell skada och sjukvårdskostnader & är skattefri. Utfallande belopp avseende inkomstförlust är till sin karaktär en skattepliktig inkomst. Enligt särskilda bestämmelser i 19 § är dock ersättning på grund av TFA skattefri till den del ersättningen utgår under de 30 första dagarna av sjukdomstiden och beräknas så att ersättningen uppgår för insjuknandedagen till högst 30 kr. och till högst 6 kr. för var och en av de resterande dagarna (19 § första stycket, femte ledet KL).
Nämnda lagrum tillkom efter det att SAF, LO och PTK i en skrivelse till finansdepartementet hemställt att vissa ersättningar enligt den dåvarande trygghetsförsäkringen vid yrkesskada skulle uridantas från beskattning (prop. 1974:187, SkU 66, rskr. 407, SFS 1974:993).
Lagrummet utformades så att skattefriheten omfattade vissa i laglexten angivna högsta dagersättningar på grund av ”ansvarighetsförsäkring enligt grunder som fastställs i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens huvudorganisationer”.
2.2¶Beskattningsregler avscende lantbrukare och yrkesfiskare
Vid tillkomsten av lantbruksförsäkringarna aktualiserades främst två beskattningsfrågor. Dels hur förmånen av den fria försäkringen skulle behandlas, dels hur utfallande försäkringsbelopp - skulle behandlas vid. inkomsttaxeringen.
Utgångspunkten för lagstiftningen på detta område var att det särskilda försäkringsskydd som det här var fråga om avseende vissa yrkesgrupper borde få samma skattemässiga behandling som motsvarande kollektiva försäkringsformer för anställda på arbetsmarknaden (prop. 1978/79:44 s: 50). a
Vad gäller lantbrukarnas: s försäkringsskydd uppehöll sig. dåvarande departementschefen vid förhållandet att dessa utan egen premicbetalning . kommer att få skydd enligt GLA, AGS och TFA. Departementschefen ansåg att det kunde hävdas att denna förmån därför i princip kunde anses : utgöra skattepliktig intäkt. i förvärvskällan, För att uppnå den. avsedda: likformigheten borde därför införas en bestämmelse .som -medförde att : lantbrukarens förmån blev. skattefri i samma utsträckning som den anställdes. Det ansågs dessutom inte föreligga något behov av den. partiella beskattning som gäller för den anställde.
Vidare konstaterades att utfallande belopp avseende GLA och AGS inte: . : var skattepliktiga, medan utfallande belopp enligt TFA. för lantbrukarna skulle komma att bli skattepliktiga, såvitt de avsåg inkomstförlust. För att ,
uppnå den önskade likställigheten föreslogs därför att en uttrycklig föreskrift skulle införas som gjorde att dagersättning enligt TFA:under den första sjukdomstiden blev skattefri i samma utsträckning som gällde för anställda (prop. 1978/79:44 s, 50 — 51).
Motsvarande överväganden gjordes för yrkesfiskares del (prop. 1983/84:82).
Genom den inledningsvis nämnda lagstiftningen genomfördes dessa förändringar för lantbrukarnas del genom tillägg till punkt 2 av anvisningarna till 22 §& KL, varigenom de regler som gäller för egenföretagare avseende avdragsrätt för premie för GLA skulle tillämpas också i inkomstslaget jordbruksfastighet. Förmånerna avseende premierna reglerades i den nya anvisningspunkten 16 till 218 KL, där också intäktsbeskattningen av utfallande belopp enligt trygghetsförsäkringen reglerades. En hänvisning till anvisningspunkten infördes i 19 § KL. |
För yrkesfiskets del skedde lagregleringen på motsvarande sätt. Förmäånsbeskattningen reglerades i den nya anvisningspunkten 11 till 28 8 KL. 1 19 § gjordes en hänvisning till denna anvisningspunkt.
3¶Utformningen av försäkringsskyddet för skogsbrukare och renskötare
3.1¶Skogsbrukare
Försäkringsvillkoren stämmer: allt väsentligt överens med de villkor som gäller för motsvarande försäkringar på för anställda och inom lantbruket och yrkesfisket.
3.1.1 Grupplivförsäkring genom avtal (GLA) Försäkringsavtal har träffats år 1986 mellan LRF, Sveriges skogsägareföreningars riksförbund och ett försäkringskonsortium bestående av Folksam ömsesidig livförsäkring och Livförsäkringsaktiebolaget Skandia (Grupplivkonsortiet). Försäkringsgivare är Folksam och Förenade Liv Ömsesidigt Gruppförsäkringsbolag till de delar som överenskoms i Grupplivkonsortiet. Avtalet överensstämmer med motsvarande avtal för lantbruket.
Skogsbrukare med egen skogsbruksrörelse på fastighet som är åsatt skogsbruksvärde, omfattas av försäkringen fr.o.m. månaden då skogsbru- : : karen uppnår 16 år t.o.m. månaden före den då han. fyller 65-år. Även en i : skogsbruksrörelsen verksam make eller sambo 'och delägare.i. dödsbo; : handelsbolag, kommanditbolag. och aktiebolag som driver skogsbruk om- ' fattas av försäkringen, dock i fråga om aktiebolag endast om delägarens innehav är minst 10 90. : . öd
Därutöver fordras att man under de två senaste åren haft en av: försäkringskassan fastställd sjukpenninggrundande inkomst av cgen verksamhet. i skogsbruksrörelsen om minst 6000 kr. :
Varje försäkrad är försäkringstagare. De skyldigheter som åvilar försäk- SE ringstagare gentemot försäkringsgivare skall dock -åvila LRF: Försäkring: - '
arbetsförmågan sätts ned med mer än hälften och ersättning på grund av dödsfall.
Trörsäkringen gäller så länge skogsbrukaren är verksam i skogsbruket som företagare. GLA utfaller dock även efter försäkringstiden om arbetsoförmågan beror på sjukdom eller olycksfall under försäkringsgrundande tid. | a
Försäkringsersättning på grund av skogsbrukarens frånfälle utgår i form av grundbelopp som fastställs med hänsyn till skogsbrukarens ålder. Grundbeloppet motsvarar 6 basbelopp vid ålder mellan 16 och 54 år och trappas sedan successivt ned till ett basbelopp vid 64 års ålder. För efterlevande barn utgår barnbelopp om högst 2 basbelopp, beroende på barnets ålder. Om make eller sambo avlider och makarna har gemensamt hemmavarande barn under 17 år eller hemmavarande barn under 17 år som är antingen makens eller sambons barn utgår. barnbelopp med ett basbelopp. Begravningshjälp utgår alltid med ett halvt basbelopp. -
3.1.2 Avtalsgruppsjukförsäkring (AGS) AGS är avtalad mellan LRF och Sveriges skogsägareföreningars riksförbund på ena sidan och Arbetsmarknadsförsäkringar, sjukförsäkringsaktiebolag på den andra. .
Kvalifikationerna är desamma som för GLA. Rätt till ersättning har försäkrad som är arbetsoförmögen till mer än hälften på grund av sjukdom eller olycksfall och som på grund därav har rätt till sjukpenning enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring. Ersättning lämnas fr.o.m. insjuknandedagen enligt den lagen för sjukperiod som varar utöver en karenstid om sju dagar. Ersättning för insjuknandedagen utgår med vissa procent av hel sjukpenning. Dagersättning utgår under sjukdomstid med lägst 6 kr. och högst 17 kr. Månadsersättning under förtidspensionstid bestäms med utgångspunkt från den sjukpenninggrundande inkomst som låg till grund för sjukpenningens storlek vid insjuknandetillfället och uppgår till högst 1215 kr. vid en sjukpenninggrundande inkomst om 130000 kr. och däröver:
3.1.3 Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TF A) TFA är avtalad melian LRF och Sveriges: skogsägarcföreningars riksförbund på ena sidan och Arbetsmarknadsförsäkringar, trygghetsförsäkring på den andra. Arbetsmarknadsförsäkringar, trygghetsförsäkring är ett försäkringskonsortium som består av Folksam ömsesidig sakförsäkring, För- . säkringsakticbolaget Skandia, Hansa Företag Försäkringsaktiebolag och -. Länsförsäkringsbolagens AB-försäkringsaktiebolag: .
Kvalifikationerna är desamma som för AGS och GLA. Ersättning enligt | TFA kan utgå till en skogsbrukare om han i skogsbruksrörelsen eller. binäring till denna drabbas av arbetsskada (personskada. till följd av olycksfall eller annan skadlig inverkan i arbetet). Ersättning utgår även för personskada som inträffar i samband med förtroendeuppdrag som skogs- . brukaren erhållit till följd-av sin. verksamhet som skogsbrukare. Ersättning 10
utgår också vid arbetssjukdom, varmed förstås arbetsskada som beror på annat än olycksfall. Under akut sjukdomstid utgår dagersättning. Ersättning utges för vad den skadade faktiskt förlorat i inkomst, vid arbetsoförmåga som varat 8 dagar eller mer räknat från insjuknandedagen. Under den akuta sjukdomstiden kan ersättning också lämnas för vissa vårdkostnader och andra utgifter. Ersättning kan också lämnas för sveda och värk. Vid bestående invaliditet kan den skadade få rätt till bl.a. livränta -och ersättning för lyte och annat stadigvarande men.
3.1.4 Trygghetspaketets finansiering Riksdagen har uttalat att det är angeläget att självverksamma skogsbrukare blir delaktiga av en trygghetsförsäkring och att flera goda skäl talar för att försäkringen bör finansieras av medel som flyter in genom skogsvårdsavgiften (JoU 1984/85:25, rskr. 186).
För budgetåret 1986/87 anvisades ett rescrvationsanslag av 20 miljoner kr. till ”Bidrag till trygghetsförsäkring för skogsbrukare” (prop. 1985/ 86: 100 bil. 11, JoU 13, rskr. 165).
Anslaget avsågs ställas till skogsstyrelsens förfogande. Styrelsen borde utbetala medel i mån av behov och under förutsättning att hela försäkringssystemet i dess slutliga utformning kunde godkännas av styrelsen.
Finansieringen sker genom att en del av influtna skogsvårdsavgifter styrs till de nu avsedda försäkringsformerna. I sammanhanget nämndes att om det senare skulle ställas större anspråk på medel för ändamålet och dessa anspråk kunde bedömas som rimliga fick frågan om en höjning av skogsvårdsavgiften tas upp.
3.2¶Renskötare
3.2.1 Grupplivförsäkring genom avtal (GLA) Försäkringsavtal har träffats, den 30 september 1986 mellan Svenska samernas riksförbund och det grupplivkonsortium jag tidigare nämnde.
Försäkringsavtalet gäller från och med den 1 oktober 1986. Försäkringen omfattar ”renskötare i sameby. som är verksam som före-
tagare inom rennäringen”. Med sådan renskötare förstås
a) renskötande medlem i skogs- eller fjällsameby b) annan renskötselberättigad som bedriver renskötsel som huvudsakligt
förvärvsarbete samt även den som har renskötsel som stadigvarande förvärvsarbete men inte har sin huvudsakliga inkomst från annan förvärvsverksamhet : |
c) i renskötseln verksamt bara under 20 år som äger minst 10 vuxna -.. . . renar (försäkringen gäller även vid dödsfall efter verksamhetsperiod när barnet varit verksamt i renskötseln minst 60 dagar under innevarande eller föregående kalenderår): : . | : a :
Till renskötare hänförs också make och med n make i kommunalskattelagens mening jämställd sambo om de är verksamma i renskötseln.: ll
Medförsäkrad är försäkrad renskötares make eller sambo under vissa förutsättningar.
Varje försäkrad är försäkringstagare. De skyldigheter. som åvilar försäkringstagaren gentemot försäkringsgivare, skall ävila Svenska samernas riksförbund.
Renskötare är försäkrad fr.o.m. den kalendermånad han uppnår 16 års ålder t.o.m. månaden före den han fyller 65 år. Försäkringen gäller så länge renskötaren är verksam som företagare inom rennäringen. GLAskyddet gäller dock även efter den försäkringsgrundande tiden om arbetsoförmågan beror på sjukdom eller olycksfall som inträffat under försäkringsgrundande tid.
Vid renskötares frånfälle utbetalas s.k. grundbelopp om dödsfallet sker under försäkringstiden och den döde efterlämnar förmånstagare till grundbelopp. Ersättning fastställs med hänsyn till den avlidnes ålder vid dödsfallet. Ersättningsnivån överensstämmer med den som gäller för skogsbrukare. Även ersättning i form av barnbelopp m.m. överensstämmer med den som gäller för skogsbrukare.
3.2.2 Avtalsgruppsjukförsäkring (AGS) AGS är avtalad mellan Svenska samernas riksförbund och Arbetsmarknadsförsäkringar, sjukförsäkringsaktiebolag.
Kvalifikationerna är desamma som för GLA. Reglerna för rätt till ersättning och ersättningens storlek överensstämmer med de som jag nämnt för skogsbrukare.
3.2.3 Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA) TFA är avtalad meilan Svenska samernas riksförbund och det nämnda försäkringskonsortiet avseende TFA. |
Kvalifikationerna är desamma som för GLA och AGS. Ersättning kan utgå till renskötare om han i renskötselrörelsen och därtill hörande binäringar eller under förtroendeuppdrag som han fått till följd av sin yrkes-
verksamhet som renskötare drabbas av arbetsskada.
Ersättning utgår efter samma grunder som gäller för TFA för skogsbrukare.
3.2.4 Trygghetspaketcts fi inansiering | Fi inansieringen av trygghetspaketet sker över anslaget >>Främjande av rennäringen”, som kan användas för detta ändamål genom beslut av lantbruksstyrelsen efter årliga överläggningar. mellan staten och rennäringen, företrädd av Svenska samernas riksförbund. Avsikten är att. inför varje budgetår skall överenskommelse träffas om att ett tillräckligt stort belopp skall reserveras för ändamålet. För budgetåret 1986/87- hänvisar jag till prop. 1985/86: 100 bil. 11 s. 34 ff, JoU 13, rskr. 165. 12
4¶Överväganden och förslag
4.1¶Jämförelser med tidigare trygghetspaket
De nu aktuella försäkringarna är utformade på motsvarande sätt som gäller för lantbrukare och fiskare. Ett viktigt inslag även här är den automatiska anslutningen. Den enskilde behöver alltså inte själv betala några premier för att vara berättigad till ersättning från försäkringarna.
4,2 Beskattningsregler
För att uppnå likställighet mellan anställda, lantbrukare, fiskare, skogsbrukare och renskötare bör även för de två sistnämnda kategorierna införas beskattningsregler som gör att det försäkringsskydd som kommer dem till godo behandlas på samma sätt som tidigare anförts avseende lantbrukare och fiskare, avsnitt 2.2.
4.2.1 Förmånen av fria premier
Mitt förslag: Uttryckliga bestämmelser införs av innebörd att förmån av fri grupplivförsäkring genom avtal och avtalsgruppsjukförsäkring inte utgör skattepliktig intäkt för skogsbrukare och renskötare.
Skälen för mitt förslag: Nuvarande bestämmelser innebär att anställda, lantbrukare och yrkesfiskare inte beskattas för förmån av fri GLA och fri AGS.
TFA är uppbyggd som cn av arbetsgivaren tagen ansvarighetsförsäkring. Förmånsbeskattning hos de anställda blir därmed inte aktuell avseende TFA.
För lantbrukares och fiskares del har den eventuella möjligheten till förmånsbeskattning reglerats så att förmånen av fri försäkring uttryckligen undantagits från beskattning. Inkomster av skogsbruk redovisas i inkomstslaget jordbruksfastighet (21 § KL jämte anvisningspunkterna 3 och 5 till nämnda bestämmelse). Försäkringsfrågorna för lantbrukare reglerades i anvisningspunkten 16 till 21 8. Denna anvisningspunkt bör kompletteras så att den avser även skogsbrukarnas trygghetspaket.
Inkomster av renskötsel redovisas i inkomstslaget rörelse. För renskötarnas del bör därför ett tillägg göras till punkt 11 av anvisningarna till 28§ KL.
4.2.2 Utfallande belopp Redan enligt nuvarande regler kommer sådana belopp som utfaller på grund av GLA och AGS att vara skattefria, eftersom GLA är en kapitalförsäkring och AGS en sjukförsäkring som inte tagits i samband med tjänst.
Villkoren för TFA har ändrats på såväl kollektivavtalsområdet som för 13
lantbrukare och fiskare. De nya villkoren innebär att dagersättning sedan den 1 januari 1985 inte längre utgår under akut sjuk domstid med schablonbelopp under de första trettio dagarna. I stället utgår numera ersättning för vad den skadade faktiskt förlorat i inkomst, vilket innebär att ersättningen skall beskattas i sin helhet enligt huvudregeln.
Det kan dock förekomma att schablonersättning fortfarande utbetalas på grund av TFA i dess tidigare utformning.
Den nu aktuella försäkringen för skogsbrukare och renskötare avtalades efter den 1 januari 1985 och är därför anpassad till de nya villkoren.
Med hänsyn till vad jag nu sagt bör gällande regler för beskattning av ersättning från TFA inte ändras annat än i redaktionellt hänseende i punkt 16 av anvisningarna till 21§ KL och i punkt 11 av anvisningarna till 288 KL.
4.2.3 Avdrag för nedsatt skatteförmåga i samband med ersättning enligt AGS I tidigare sammanhang infördes regler om atl ersättning på grund av kollektiv sjukförsäkring skall beaktas vid beräkning av avdrag för nedsatt skatteförmåga. För att skattemyndigheterna skall kunna beakta dessa ersättningar är det nödvändigt att försäkringsanstalterna lämnar uppgift om de belopp som under beskattningsåret utgivits på grund av sådan försäkring.
Den lydelse som berörda lagrum 1 taxeringslagen (1956:623) fick vid senaste tillfället då hithörande frågor var aktuella kan användas utan ändring även för nu ifrågavarande försäkringsbelopp (37 §& I mom. taxeringslagen). |
5¶Ikraftträdande
Det nya försäkringsskyddet för skogsbrukare gäller fr.o.m. den ! juli 1986 och för renskötare från den I oktober 1986.
Lagen bör därför träda i kraft den juli 1987 och tillämpas första gången redan vid 1987 års taxering.
6¶Lagrådets hörande
Lagförslaget är enligt min mening av så enkel beskaffenhet att lagrådets hörande skulle sakna betydelse.
7 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen föreslår riksdagen alt anta inom finansdepartementet upprättat förslag till:
lag om ändring i kommunalskattelagen (1928:370).
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar alt genom proposition föreslå riksdagen att anta det förslag som föredraganden lagt fram.
Norzstodts Tryckeri, Stockholm 1987