lagen.nu
Prop. 1992/93:24

om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige o Mauritius och samt om ändring i lagen om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Nederländerna

Typ
Proposition
Datum
1992-10-01
Källa
www.riksdagen.se

Regeringens proposition

År

EYE

1992/93:24

es

om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och

Mauritius samt om ändring i lagen om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Nederländerna

Regeringen föreslår riksdagen att anta de förslag som har tagits upp i bifogade utdrag ur regeringsprotokollet den 1 oktober 1992.

På regeringens vägnar

Bengt Westerberg

Bo Lundgren

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås att riksdagen godkänner ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Mauritius och antar en lag om detta dubbelbeskattningsavtal. Avtalet avses bli tillämpligt i Sverige på inkomst som förvärvas efter utgången av det år då avtalet träder i kraft. För närvarande finns inget dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Mauritius.

Dessutom föreslås i förtydligande syfte en ändring i lagen (1992:17) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Nederländerna.

1 Riksdagen 1992/93. 1 saml. Nr 24

Lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och

Mauritius

Härigenom föreskrivs följande. 18 Det avtal för att undvika dubbelbeskattning och förhindra skatteflykt beträffande skatter på inkomst och realisationsvinst som Sverige och Mauritius undertecknade den 23 april 1992 skall gälla som lag här i landet.

Avtalets innehåll framgår av bilaga till denna lag. 2§ Avtalets beskattningsregler skall tillämpas endast i den mån dessa medför inskränkning av den skattskyldighet i Sverige som annars skulle föreligga. 3§ Om en person som är bosatt i Sverige förvärvar inkomst som enligt bestämmelserna i avtalet beskattas endast i Mauritius, skall sådan inkomst inte tas med vid taxeringen i Sverige.

Denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer.

ta

- Bilaga

(Översättning)

CONVENTION BETWEEN THE AVTAL MELLAN SVERIGES REGERING GOVERNMENT OF SWEDEN AND THE OCH MAURITIUS REGERING FÖR ATT GOVERNMENT OF MAURITIUS FOR UNDVIKA DUBBELBESKATTNING OCH

THE AVOIDANCE OF DOUBLE TAXATION FÖRHINDRA SKATTEFLYKT

AND THE PREVENTION OF FISCAL BETRÄFFANDE SKATTER PÅ INKOMST

EVASION WITH RESPECT TO TAXES ON OCH REALISATIONSVINST INCOME AND ON CAPITAL GAINS TITE GOVERNMENT OF SWEDEN SVERIGES REGERING AND OCH THE GOVERNMENT OF MAURITIUS MAURITIUS REGERING

DESIRING to conclude a Convention for the SOM ÖNSKAR ingå ett avtal för att undvika

Avoidance of Double Taxation and the Pre- dubbelbeskattning och förhindra skatteflykt vention of Fiscal Evasion with respect to Taxes beträffande skatter på inkomst och realisaon Income and on Capital Gains, have agreed tionsvinst, har kommit överens om följande: as follows:

Article 1 Artikel I Personal scope Personer på vilka avtalet tillämpas This Convention shall apply to persons who Detta avtal tillämpas på personer som har are residents of one or both of the Contracting hemvist i en avtalsslutande stat eller i båda av- States. talsslutande staterna.

Article 2 Artikel 2 Taxes covered Skatter som omfattas av avtalet (1) The existing taxes to which this Conven- 1, De för närvarande utgående skatter på vilka tion shall apply are: detta avtal tillämpas är:

(a) In Mauritius: the income tax: a) i Mauritius: inkomstskatten;

(hereinafter referred to as ”Mauritius (i det följande benämnd ”skatt i Mauri-

tax”) tius”) (b) in Sweden: b) iSverige:

(i) the State income tax (den statliga in- 1) den statliga inkomstskatten, sjö-

komstskatten). including the sailors” mansskatten och kupongskatten

tax (sjömansskatten) and the cou- däri inbegripna, pon tax (kupongskatten):

(ii) the special income tax on non-resi- 2) den särskilda inkomstskatten för

dents (särskild inkomstskatt för utomlands bosatta, utomlands bosatta):

(tiil) the special income tax on non-resi- 3) den särskilda inkomstskatten för

dent — entertainers and artistes utomlands bosatta artister m.fl., och

(särskild inkomstskatt för utomlands bosatta artister m.fl. ): and (iv) the communal income tax (den kom- 4) den kommunala inkomstskatten munala inkomstskatten):

(hereinafter referred to as ”Swedish tax”). (1 det följande benämnda ”svensk skatt”). (2) This Convention shall also apply to any 2. Avtalet tillämpas även på skatter av samma identical or substantrally similar taxes which eller i huvudsak likartat slag. som efter underare imposed after the date of signature of this tecknandet av detta avtal påförs vid sidan av Convention in addition to, or in place of. the eller i stället för de skatter som anges i punkt taxes referred tö in paragraph (1). 1. (3) The competent authorities of the Contrac- 3. De behöriga myndigheterna i de avtalssluting States shall notify each other of any sub- tande staterna skall underrätta varandra om stantial changes which are made in their re- väsentliga ändringar som vidtagits i respektive spective taxatlon laws. skattelagstiftning.

Article 3 Artikel 3 General definitions Allmänna definitioner (1) For the purposes of this Convention, unless 1. Om inte sammanhanget föranleder annat, the context otherwise requires: har vid tillämpningen av detta avtal följande

uttryck nedan angiven betydelse: (a) the term ”Maurtius” means all the terri- a) ”Muuritius” åsyftar allt territorium, inne-

tories, ineluding all the islands, which, in fattande alla öar. som i enlighet med lag-

accordance with the laws of Mauritius, stiftningen i Mauritius. konstituerar Sta-

constitute the State of Mauritius and in- ten Mauritius och innefattar: cludes: (1) the ternitorial sea of Mauritius: and 1) Mauritius territorialvatten; och

(Gi) any area outside the territorial sea of 2) varje område utanför Mauritius ter-

Mauritius which in accordance with ritorialvatten som i öÖverensstäm-

international law has been or may melse med folkrättens regler i Mau-

hereafter be designated, under the ritius lagstiftning om kontinental-

laws of Mauritius relating to the sockeln betecknas eller senare kom-

Continental Shelf as an area within mer att betecknas som ett område

which the rights of Mauritius with inom vilket Mauritius äger utöva

respect to the sea, the sea bed and rättigheter med avscende på havet,

sub-soötl and their natural resources havsbottnen och dess underlag samt

may be exercised: dessas naturtillgångar: (b) the term ”Sweden” means the Kingdom b) Sverige” åsyftar Konungariket Sverige

of Sweden and, when used in a geograph- och innefattar. när uttrycket används i

ical sense, includes the national territory, geografisk bemärkelse, Sveriges territothe territorial sca of Sweden as well as rium, Sveriges territorialvatten och andra other maritime arcas over which Sweden havsområden över vilka Sverige — i överin accordance with international law ex- ensstämmelse med folkrättens regler — ercises sovereign rights or jurisdiction: äger utöva suveräna rättigheter eller ju-

risdiktion; (c) the term ”national” means any individual c) ”medborgare” åsyftar en fysisk person who is a citizen of either Contracting som är medborgare i någon av de avtals- State and any legal person, partnership, slutande staterna samt en juridisk person. association or other entity deriving its sta- handelsbolag, sammanslutning eller antus as such from the laws in force in either nat organ som bildats enligt den lagstift- Contracting State: ning som gäller i nägon av de avtalsslu-

tande staterna; (d) the terms "a Contracting State” and ”the d) ”en avtalsslutande stat” och ”den andra other Contracting State” mean Mauritius avtalsslutande staten” åsyftar Mauritius or Sweden as the context requires: eller Sverige, beroende på samman-

hanget: (e) the term "person” includes an individual, e) ”person” inbegriper fysisk person, bolag a company and any other body of per- och annan sammanslutning; SOns: the term ”company” means any body cor- f) ”bolag” åsyftar juridisk person eller anporate or any entity which is treated as a nan som vid beskattningen behandlas såbody corporate for tax purposes; som juridisk person: the terms "enterprise of a Contracting £ "företag i en avtalsslutande stat” och State” and "enterprise of the other Con- ”företag i den andra avtalsslutande statracting State” mean respectively an en- ten” åsyftar företag som bedrivs av perterprise carried on by a resident of a Con- son med hemvist i en avtalsslutande stat tracting State and an enterprise carried respektive företag som bedrivs av person on by a resident of the other Contracting med hemvist i den andra avtalsslutande State; staten; (h) the term ”international traffic” means h) ”internationell trafik” åsyftar transport any transport by a ship or aircraft ope- med skepp eller luftfartyg som används rated by an enterprise of a Contracting av företag i en avtalsslutande stat. utom State. except when the ship or aircraft is då skeppet eller luftfartyget används uteoperated solely between places in the slutande mellan platser i den andra avother Contracting State; talsslutande staten; the term ”competent authority” means, ”behörig myndighet” åsyftar i Mauritius in the case of Mauritius the Minister of finansministern, ”the Commissioner of Finance, the Commissioner of Income Income Tax” eller dennes befullmäkti- Tax or his authorised representative. and gade ombud, och i Sverige finansminisin the case of Sweden the Minister of tern, dennes befullmäktigade ombud el- Finance, his authorised representative or ler den myndighet åt vilken uppdras att

the authority which is designated as a vara behörig myndighet vid tillämp-

competent authority for the purposes of ningen av detta avtal; this Convention:

(j) the term "tax" means Mauritius tax or ) ”skatt” åsyftar skatt i Mauritius eller

Swedish tax as the context requires. svensk skatt beroende på sammanhanget. (2) In the application of the provisions of this 2. Då en avtalsslutande stat tillämpar avtalet Convention by a Contracting State, any term anses, sävida inte sammanhanget föranleder not otherwise defined shall, unless the context annat, varje uttryck som inte definierats på anotherwise requires, have the meaning which it nat sätt, ha den betydelse som uttrycket har has under the laws of that Contracting State enligt den avtalsslutande statens lagstiftning i relating to the taxes which are the subject of fräga om sådana skatter på vilka avtalet tillämthis Convention. pas.

Article 4 Artikel 4 Resident Hemvist (1) For the purposes of this Convention, the 1. Vid tillämpningen av detta avtal äsyftar utterm "resident of a Contracting State” means trycket ”person med hemvist i en avtalssluany person who, under the laws of that State. tande stat” person som enligt lagstiftningen i is liable to tax therein by reason of his domi- denna stat är skattskyldig där på grund av cile, residence, place of management or any hemvist, bosättning, plats för företagsledning other criterion of a similar nature, provided, eller annan liknande omständighet. Därvid höwever, that iakttas emellertid att (a) this term does not include any person a) uttrycket inte inbegriper person som är

who is liable to tax in that State in respect skattskyldig i denna stat endast för in-

only of income from sources in that State: komst från källa i denna stat; och and '

(b) in the case of a partnership or estate this b) beträffande handelsbolag och dödsbon,

term applies only to the extent that the in- uttrycket inbegriper sådan person endast

come derived by such partnership or es- i den mån dess inkomst är skattepliktig i

tate is subject to tax in that State as the denna stat på samma sätt som inkomst

income of a resident, cither in its hands or som förvärvas av person med hemvist

in the hands of its partners. där, antingen hos handelsbolaget eller

dödsboct eller hos dess delägare. (2) Where by reason of the provisions of para- 2. Då på grund av bestämmelserna I punkt 1 i egraph (1) of this Article an individual is a resi- denna artikel fysisk person har hemvist i båda dent of both Contracting States, then his status avtalsslutande staterna, bestäms hans hemvist shall be determined in accordance with the fol- på följande sätt: lowing rules: (a) he shall be deemed to be a resident of the a) Han anses ha hemvist i den avtalsslu-

Contracting State in which he has a per- tande stat där han har en bostad som sta-

manent home available to him. If he has a digvarande stär till hans förfogande. Om

permanent home available to him in both han har en sådan bostad i båda avtalsslu-

Contracting States, he shall be deemed to tande staterna, anses han ha hemvist i

be a resident of the Contracting State den avtalsslutande stat med vilken hans

with which his personal and economic re- personliga och ekonomiska förbindelser

lations are closer (centre of vital inter- är starkast (centrum för levnadsintres-

ests): sena); (b) if the Contracting State in which he has b) om det inte kan avgöras i vilken avtalsslu-

his centre of vital interests cannot be de- tande stat han har centrum för sina lev-

termined, or if he has not a permanent nadsintressen eller om han inte i någon-

home available to him in either Contract- dera avtalsslutande staten har en bostad

ing State, he shall be deemed to be a res- som stadigvarande står till hans förfo-

ident of the Contracting State in which he gande, anses han ha hemvist i den avtals-

has an habitual abode; slutande stat där han stadigvarande vis-

tas; (c) if he has an habitual abode in both Con- c) om han stadigvarande vistas i båda avtals-

tracting States or in neither of them, he slutande staterna eller om han inte vistas

shall be deemed to be a resident of the stadigvarande i någon av dem. anses han

Contracting State of which he is a ha hemvist i den avtalsslutande stat där

national; han är medborgare: (d) if he is a national of both Contracting d) om han är medborgare i båda avtalsslu-

States or of neither of them, the compet- tande staterna eller om han inte är med-

ent authorities of the Contracting States borgare 1 någon av dem. avgör de behö-

shall determine the question by mutual riga myndigheterna i de avtalsslutande

agreement. staterna frågan genom ömsesidig över-

enskommelse. (3) Where by reason of the provisions of para- 3. Då på grund av bestämmelserna i punkt 1 i graph (1) of this Article a person other than an denna artikel annan person än fysisk person individual is a resident of both Contracting har hemvist i båda avtalsslutande staterna, an- States, then it shall be deemed to be a resident ses personen i fråga ha hemvist i den avtalssluof the Contracting State in which its place of tande stat där den har sin verkliga ledning. effective management is situated.

Article 5 Artikel 5 Permanent establisfunernt Fast driftställe (1) For the purposes of this Convention the 1. Vid tillämpningen av detta avtal åsyftar utterm "permanent establishment” means a trycket ”fast driftställe” en stadigvarande plats fixed place of business in which the business of för affärsverksamhet, från vilken ett företags the enterprise is wholly or partly carried on. verksamhet helt eller delvis bedrivs. (2) The term "permanent establishment” shall 2. Uttrycket ”fast driftställe” innefattar särinclude especially: skilt:

(a) a place of management; a) — plats för företagsledning, (b) a branch; b) — filial, (c) an office; c) — kontor, (d) a factory; d) fabrik, (e) a workshop: e) verkstad, (f) a warehouse, in relation to a person pro- f) — lagerbyggnad, i fråga om person som till-

viding storage facilities for others; handahåller andra personer lagerut-

rymme, (g) a mine, oil or gas well, quarry or other g) gruva, olje- eller gaskälla, stenbrott eller

place of extraction of natural resources; annan plats för utvinning av naturtill-

gångar, (h) an installation or structure used for the h) en installation eller konstruktion som an-

exploration of natural resources provided vänds för utforskning av naturtillgångar

that the installation or structure lasts for under förutsättning att installationen el-

a period of not less than 6 months: and ler konstruktionen varar under en period

inte understigande sex månader, och (i) a farm or plantation. 1) — lantbruk eller plantage. (3) A building site or construction or assembly 3. Plats för byggnads-, anläggnings- eller monproject, or supervisory activities in connection teringsverksamhet, eller övervakande verktherewith, constitutes a permanent establish- samhet i samband därmed, utgör fast driftment only if the site, project or activity lasts ställe endast om verksamheten pågår under en more than 6 months. tidrymd som överstiger sex månader. (4) Notwithstanding the preceding provisions 4. Utan hinder av föregående bestämmelser i of this Article, the term "permanent establish- denna artikel anses uttrycket ”fast driftställe” ment” shall be deemed not to include: inte innefatta: (a) the use of facilities solely for the purpose a) användningen av anordningar uteslu-

of storage, display or delivery of goods or tande för lagring, utställning eller utläm-

merchandise belonging to the enterprise; nande av företaget tillhöriga varor, (b) the maintenance of a stock of goods or b) innehavet av ett företaget tillhörigt varu-

merchandise belonging to the enterprise lager uteslutande för lagring, utställning

solely for the purpose of storage, display eller utlämnande, or delivery;

(c) the maintenance of a stock of goods or c) innehavet av ett företaget tillhörigt varu-

merchandise belonging to the enterprise lager uteslutande för bearbetning eller

solely for the purpose of processing by förädling genom annat företags försorg, another enterprise;

(d) the maintenance of a fixed place of busi- d) innehavet av stadigvarande plats för af-

ness solely for the purpose of purchasing färsverksamhet uteslutande för inköp av

goods or merchandise or of collecting in- varor eller inhämtande av upplysningar

formation, for the enterprise: för företaget, | (€e) the maintenance of a fixed place of busi- e) innehavet av stadigvarande plats för af-

ness solely for the purpose of advertising, färsverksamhet uteslutande för att ombe-

for tbe supply of information, for sörja reklam, meddela upplysningar, be-

scientific research or for similar activities driva vetenskaplig forskning eller bedriva

which have a preparatory or auxiliary annan liknande verksamhet som är av

character, for the enterprise: förberedande chHer biträdande art för

företaget. (f) the maintenance of a fixed place of busi- f) innehavet av stadigvarande plats för af-

ness solely for any combination of activ- färsverksamhet uteslutande för att kom-

ities mentioned in sub-paragraphs (a) to binera verksamheter som anges i punk-

(e). subject to the overall activity of the terna a) — 2), under förutsättning att hela

fixed place of business resulting from this den verksamhet som bedrivs från den sta-

combination being of a preparatory or digvarande platsen för affärsverksamhet

auxiliary character. på grund av denna kombination är av för-

beredande eller biträdande art. (5) Notwithstanding the provisions of para- 5. En person som är verksam i en avtalsslugraphs (1) and (2) of this Article, a person act- tande stat för ett företag i den andra avtalssluing in a Contracting State on behalf of an en- tande staten (som inte är sådan oberoende reterprise of the other Contracting State (other presentant på vilken punkt 6 i denna artikel than an agent of an independent status to tillämpas), anses — utan hinder av bestämmelwhom the provisions of paragraph (6) of this serna i punkterna 1 och 2 i denna artikel — ut- Article apply) shall be deemed to be a perma- göra fast driftställe i den förstnämnda avtalsnent establishment in the first-mentioned slutande staten om: Contracting State if: (a) he has, and habitually exercises in that a) — han har, och i denna förstnämnda stat re-

first- mentioned State, an authority to gelmässigt använder, fullmakt att sluta

conclude contracts in the name of the en- avtal i företagets namn samt verksamhe-

terprise, unless his activities are limited ten inte är begränsad till inköp av varor

to the purchase of goods or merchandise för företagets räkning, eller

for the enterprise; and (b) he has no such authority, but habitually b) han inte har sådan fullmakt, men regel-

maintains in that first-mentioned State a mässigt i denna förstnämnda stat innehar

stock of goods or merchandise belonging varulager som tillhör företaget från vilket

to the enterprise from which he regularly han för företagets räkning regelbundet le-

delivers goods or merchandise on behalf vercrar varor. of the enterprise.

(6) An enterprise of a Contracting State shall 6. Företag i en avtalsslutande stat anses inte ha not be deemed to have a permanent establish- fast driftställe i den andra avtalsslutande stament in the other Contracting State merely be- ten endast på den grund att företaget bedriver cause it carries on business in that other State affärsverksamhet i denna stat genom förmedthrough a broker, a general commission agent ling av mäklare, kommissionär eller annan or any other agent of an independent status. oberoende representant, om en sådan person where such persons are acting in the ordinary därvid bedriver sin sedvanliga affärsverksamcourse of their business. An agent shall not be het. En representant anses inte oberoende om

regarded as of an independent status if he acts han bedriver sin verksamhet uteslutande eller exclusively or almost exclusively for the enter- nästan uteslutande för företaget. prise. (7) The fact that a company which is a resident 7. Den omständigheten att ett bolag med hemof a Contracting State controls or is controlled vist i en avtalsslutande stat kontrollerar eller by a company which is a resident of the other kontrolleras av ett bolag med hemvist i den Contracting State, or which carries on business andra avtalsslutande staten, eller ett bolag in that other State (whether through a per- som bedriver affärsverksamhet i denna andra manent establishment or otherwise), shall not stat (antingen från fast driftställe eller på anof itself constitute either company a perma- nat sätt), medför inte i och för sig att någotnent establishment of the other. dera bolaget utgör fast driftställe för det

andra.

Article 6 Artikel 6 Income from immovable property Inkomst av fast egendom (1) Income derived by a resident of a Contract- 1. Inkomst, som person med hemvist i en aving State from immovable property situated in talsslutande stat förvärvar av fast egendom bethe other Contracting State may be taxed in lägen i den andra avtalsslutande staten, får bethat other State. skattas i denna andra stat.

(2)a)The term "immovable property” shall, 2. a) Uttrycket ”fast egendom” har, om inte

subject to the provisions of sub-para- bestämmelserna i punkt b) nedan föran-

graph (b) below, be defined in accord- leder annat, den betydelse som uttrycket

ance with the law of the Contracting State har enligt lagstiftningen i den avtalsslu-

in which the property in question is situ- tande stat där egendomen är belägen. ated.

(b) The term "immovable property” shall in b) Uttrycket inbegriper dock alltid tillbehör

any case include property accessory to till fast egendom, levande och döda in-

immovable property, livestock and ventarier i lantbruk och skogsbruk, rät-

equipment used in agriculture and for- tigheter på vilka bestämmelserna i privat-

estry, rights to which the provisions of rätten om fast egendom tillämpas, bygg-

general law respecting landed property nader, nyttjanderätt till fast egendom

apply, buildings, usufruct of immovable samt rätt till föränderliga eller fasta er-

property and rights to variable or fixed sättningar för nyttjandet av eller rätten

payments as consideration for the work- att nyttja mincralförekomst, källa eller

ing of, or the right to work, mineral de- annan naturtillgång. Skepp, båtar och

posits, sources and other natural re- luftfartyg anses inte vara fast egendom. sources; ships, boats and aircraft shall not be regarded as immovable property.

(3) The provisions of paragraph (1) of this 3. Bestämmelserna i punkt 1 i denna artikel Article shall apply to income derived from the tillämpas på inkomst som förvärvas genom

direct use, letting, or use in any other form of omedelbart brukande, genom uthyrning eller immovable property. annan användning av fast egendom. (4) The provisions of paragraphs (1) and (3) of 4, Bestämmelserna i punkterna I och 3 i denna this Article shall also apply to the income from artikel tillämpas även på inkomst av fast egenimmovable property of an enterprise and to in- dom som tillhör företag och på inkomst av fast come from immovable property used for the egendom som används vid självständig yrkesperformance of independent = personal utövning. services. (5) Notwithstanding the preceding provisions 5. Inkomst som förvärvas av ett företag som of this Article profits derived by an agricul- bedriver jordbruk, skogsbruk eller plantagetural, forestry or plantation enterprise shall be verksamhet behandlas — utan hinder av föredealt with in accordance with the provisions of gående bestämmelser i denna artikel — 1 enlig- Article 7. het med bestämmelserna i artikel 7.

Article 7 Artikel 7 Business profits Inkomst av rörelse (1) The profits of an enterprise of a Contract- 1. Inkomst av rörelse, som företag i en avtalsing State shall be taxable only in that State un- slutande stat förvärvar, beskattas endast i less the enterprise carries on business in the denna stat, såvida inte företaget bedriver röother Contracting State through a permanent relse i den andra avtalsslutande staten från där establishment situated therein. If the enter- beläget fast driftställe. Om företaget bedriver prise carries on business as aforesaid, the rörelse på nyss angivet sätt, får företagets inprofits of the enterprise may be taxed in the komst beskattas i den andra staten, men enother State, but only so much of them as is at- dast så stor del därav som är hänförlig till det tributable to that permanent establishment. fasta driftstället. (2) Subject to the provisions of paragraph (3) 2. Om företag i en avtalsslutande stat bedriver of this Article. where an enterprise of a Con- rörelse i den andra avtalsslutande staten från tracting State carries on business in the other där beläget fast driftställe, hänförs, om inte Contracting State through a permanent estab- bestämmelserna i punkt 3 i denna artikel förlishment situated therein. there shall in each anleder annat, i vardera avtalsslutande staten Contracting State be attributed to that per- till det fasta driftstället den inkomst som det manent establishment the profits which it kan antas att driftstället skulle ha förvärvat, might be expected to make if it were a distinct om det varit ett fristående företag, som bedriand separate enterprise engaged in the same vit verksamhet av samma eller liknande slag or similar activities under the same or similar under samma eller liknande villkor och avsluconditions and dealing at arm's length with the tat affärer på normala marknadsmässiga villenterprise of which it is a permanent establish- kor ("at arm's length”) med det företag till vilment. ket driftstället hör. (3) In determining the profits of a permanent 3. Vid bestämmandet av fast driftställes inestablishment, there shall be allowed as de- komst medges avdrag för företagets alla utgif-

ductions all expenses of the enterprise which ter som uppkommit för det fasta driftstället, are incurred for the purposes of the permanent härunder inbegripna utgifter för företagets establishment. including executive and gen- ledning och allmänna förvaltning, oavsett om eral administrative expenses so incurred, utgifterna uppkommit i den avtalsslutande stat whether in the Contracting State in which the där det fasta driftstället är beläget eller annorpermanent establishment is situated or else- städes. Avdrag medges emellertid inte för bewhere. However, no such deduction shall be lopp som det fasta driftstället kan ha betalat allowed in respect of amounts, if any, paid till företagets huvudkontor eller annat företa- (otherwise than towards reimbursement of ac- get tillhörigt kontor (om inte beloppen utgör tual expenses) by the permanent establish- ersättning för faktiska utgifter) i form av ment to the head office of the enterprise or any royalty, avgift eller annan liknande betalning of its other offices, by way of royalties, fees or för nyttjandet av patent eller annan rättighet, other similar payments in return for the use of eller i form av ersättning för särskilda tjänster patents or other rights, or by way of commis- eller för företagsledning eller — utom i fråga sion for specific services performed or for om bankföretag — i form av ränta på kapital utmanagement, or, except in the case of a bank- lånat till det fasta driftstället. På samma sätt ing enterprise, by way of interest on moneys skall, vid bestämmandet av fast driftställes inlent to the permanent establishment. Likewise komst, inte beaktas belopp som det fasta driftno account shall be taken, in determining the stället debiterat företagets huvudkontor eller profits of a permanent establishment, of annat företaget tillhörigt kontor (om inte beamounts charged (otherwise than towards re- loppen utgör ersättning för faktiska utgifter) i imbursement of actual expenses). by the per- form av royalty, avgift eller annan liknande manent establishment to the head office of the betalning för nyttjandet av patent eller annan enterprise or any of its other offices, by way rättighet, eller i form av ersättning för särof royalties, fees or other similar payments in skilda tjänster eller företagsledning eller —return for the use of patents or other rights, or utom i fråga om bankföretag — i form av ränta by way of commission for specific services per- på kapital utlånat till företagets huvudkontor formed or for management, or, except in the eller annat företaget tillhörigt kontor. case of a banking enterprise, by way of interest on moneys lent to the head office of the enterprise or any of its other offices. (4) Insofar as it has been customary in a Con- 4. I den mån inkomst hänförlig till fast drifttracting State to determine the profits to be at- ställe brukat i en avtalsslutande stat bestämtributed to a permanent establishment on the mas på grundval av en fördelning av företagets basis of an apportionment of the total profits hela inkomst på de olika delarna av företaget, of the enterprise to its various parts, nothing hindrar bestämmelserna i punkt 2 inte att i in paragraph (2) of this Article shall preclude denna avtalsslutande stat den skattepliktiga that Contracting State from determining the inkomsten bestäms genom sådant förfarande. profits to be taxed by such an apportionment Den fördelningsmetod som används skall dock as may be customary, the method of appor- vara sådan att resultatet överensstämmer med tionment adopted shall. however, be such that principerna i denna artikel. the result shall be in accordance with the principles contained in this Article.

(5) No profits shall be attributed to a perma- 5. Inkomst hänförs inte till fast driftställe ennent establishment by reason of the mere pur- dast av den anledningen att varor inköps gechase by that permanent establishment of nom det fasta driftställets försorg för företagoods or merchandise för the enterprise. get. (6) For the purposes of the preceding para- 6. Vid tillämpningen av föregående punkter i graphs of this Article, the profits to be attri- denna artikel bestäms inkomst som är hänförbuted to the permanent establishment shall be lig till det fasta driftstället genom samma förfadetermined by the same method ycar by year rande år från år, såvida inte goda och tillräckunless there is good and sufficient reason to liga skäl föranleder annat. the contrary. (7) Where profits include items of income 7. Ingår i inkomst av rörelse inkomster av säwhich are dealt with separately in other Ar- dant slag som behandlas särskilt i andra artikticles of this Convention, then the provisions lar av detta avtal, berörs bestämmelserna i of those Articles shall not be affected by the dessa artiklar inte av reglerna i förevarande arprovisions of this Article. tikel.

Article 8 Artikel 8 Shipping and air transport Sjöfart och luftfart (1) Profits of an enterprise of a Contracting 1. Inkomst som förvärvas av företag i en av- State from the operation of ships or aircraft in talsslutande stat genom användningen av international traffic shall be taxable only in skepp eller luftfartyg i internationell trafik bethat State. skattas endast i denna stat. (2) With respect to profits derived by the air 2. Bestämmelserna i punkt I tillämpas beträftransport consortium Scandinavian Airlines fande inkomst som förvärvas av luftfartskon- System (SAS) the provisions of paragraph (1) sortiet Scandinavian Airlines System (SAS) shall apply only to such part of the profits as endast i fråga om den del av inkomsten som corresponds to the participation held in that motsvarar den andel i konsortiet som innehas consortium by AB Aerotransport (ABA). the av AB Aerotransport (ABA), den svenske Swedish partner of Scandinavian Airlines Svs- delägaren i Scandinavian Airlines System tem (SAS). (SAS). (3) The provisions of paragraph (1) shall also 3. Bestämmelserna i punkt I tillämpas även på apply to profits from the participation in a inkomst som förvärvas genom deltagande i en pool. a joint business or an international ope- pool, ett gemensamt företag eller en internarating agency. tionell driftsorganisation.

Article 9 Artikel 9 Associated enterprises Företug med intressegemenskap (1) Where: 1. I fall då (a) an enterprise of a Contracting State parti- a) cett företag i en avtalsslutande stat direkt

cipates directly or indirectly in the man- eller indirekt deltar i ledningen eller kon-

agement, control or capital of an enter- trollen av ett företag i den andra avtals-

prise of the other Contracting State, or slutande staten eller äger del i detta före-

tags kapital, eller (b) the same persons participate directly or b) samma personer direkt eller indirekt del-

indirecetly in the management, control or tar i ledningen eller kontrollen av såväl

capital of an enterprise of a Contracting ett företag i en avtalsslutande stat som ett

State and an enterprise of the other Con- företag i den andra avtalsslutande staten

tracting State, eller äger del i båda dessa företags kapi-

tal, iakttas följande. and in cither case conditions are made or im- Om mellan företagen i fråga handelsförbindelposed between the two enterprises in their ser eller finansiella förbindelser avtalas eller commercial or financial relations which differ föreskrivs villkor, som avviker från dem som from those which would be made between in- skulle ha avtalats mellan av varandra obedependent enterprises then any profits which roende företag, får all inkomst, som utan såwould, but för those conditions, have accrued dana villkor skulle ha tillkommit det ena företo one of the enterprises, but, by reason of taget men som på grund av villkoren i fråga those conditions, have not so acerued, may be inte tillkommit detta företag, inräknas i detta included in the profits of that enterprise and företags inkomst och beskattas i överensstämtaxed accordingly. melse därmed. (2) Where a Contracting State includes in the 2, I fall då inkomst, för vilken ett företag i en profits of an enterprise of that State — and avtalsslutande stat beskattats 1 denna stat. taxes accordingly — profits on which an enter- även inräknas i inkomsten för ett företag i den prise of the other Contracting State has been andra avtalsslutande staten och beskattas i charged to tax in that other State and the överensstämmelse därmed i denna andra stat profits so included are profits which would samt den sålunda inräknade inkomsten är såhave accrued to the enterprise of the first- dan som skulle ha tillkommit företaget i den mentioned State if the conditions made be- förstnämnda staten om de villkor som avtalats tween the two enterprises had been those mellan företagen hade varit sådana som skulle which would have been made between inde- ha avtalats mellan av varandra oberoende pendent enterprises, then that other State företag, skall den andra staten genomföra vcshall make an appropriate adjustment to the derbörlig justering av det skattebelopp som amount of the tax charged therein on those påförts för inkomsten i denna stat. Vid sådan profits. In determining such adjustment, due justering iakttas övriga bestämmelser i detta regard shall be had to the other provisions of avtal och de behöriga myndigheterna i de avthis Convention and the competent authorities talsslutande staterna Överlägger vid behov of the Contracting States shall if necessary med varandra. consult each other.

Article 10 Artikel 10 Dividends Utdelning (1) Dividends paid by a company which is a 1. Utdelning från bolag med hemvist i en avresident of a Contracting State to a resident of talsslutande stat till person med hemvist i den the other Contracting State may be taxed in andra avtalsslutande staten fär beskattas i that other State. denna andra stat. (2) However, such dividends may also be taxed 2. Utdelningen får emellertid beskattas även i in the Contracting State of which the company den avtalsslutande stat där bolaget som betalar paying the dividends is a resident and accord- utdelningen har hemvist, enligt lagstiftningen ing to the laws of that State, but if the recipient i denna stat, men om mottagaren har rätt till is the beneficial owner of the dividends, the utdelningen, får skatten inte överstiga: tax so charged shall not exceed: (a) 5 per cent ofihe gross amount of the divi- a) 5 procent av utdelningens bruttobelopp,

dends if the beneficial owner is a om den som har rätt till utdelningen är ett

company (other than a partnership) bolag (med undantag för handelsbolag)

which holds directly at least 10 per cent som direkt innehar minst 10 procent av

of the capital of the company paying the det utbetalande bolagets kapital, dividends;

(b) 15 per cent of the gross amount of the di- b) 15 procent av utdelningens bruttobelopp

vidends in all other cases. i Övriga fall.

This paragraph shall not affect the taxation Denna punkt berör inte bolagets beskattof the company in respect of the profits out of ning för vinst av vilken utdelningen betalas. which the dividends are paid.

(3) The term ”dividends” as used in this Ar- 3. Med uttrycket ”utdelning” förstås i denna ticle means income from shares, ”jouissance” artikel inkomst av aktier. andelsbevis och shares or ”jouissance” rights, mining shares, andra liknande bevis med rätt till andel i vinst, founders” shares or other rights, not being gruvaktier, stiftarandelar eller andra rättighedebt-claims, as well as income from other ter, som inte är fordringar, samt inkomst av corporate rights which is subjected to the same andra andelar i bolag som enligt lagstiftningen taxation treatment as income from shares by i den avtalsslutande stat där det utdelande bothe laws of the Contracting State of which the laget har hemvist vid beskattningen behandlas company making the distribution is a resident. på samma sätt som inkomst av aktier.

(+) The provisions of paragraphs (1) and (2) 4. Bestämmelserna i punkterna 1 och 2 tillämshall not apply if the beneficial owner of the pas inte, om den som har rätt till utdelningen dividends, being a resident of a Contracting har hemvist i en avtalsslutande stat och bedri- State. carries on business in the other Con- ver rörelse i den andra avtalsslutande staten, tracting State of which the company paying the där bolaget som betalar utdelningen har hemdividends is a resident, through a permanent vist, från där beläget fast driftställe eller utestablishment situated therein. or performs in övar självständig yrkesverksamhet i denna that other State independent personal services andra stat från där belägen stadigvarande an-

from a fixed base situated therein, and the ordning, samt den andel på grund av vilken utholding in respect of which the dividends are delningen betalas äger verkligt samband med paid is effectively connected with such per- det fasta driftstället eller den stadigvarande manent establishment or fixed base. In such anordningen. I sådant fall tillämpas bestämcase the provisions of Article 7 or Article 14, melserna i artikel 7 respektive artikel 14. as the case mav be, shall apply. (5) Where a company which is a resident of a 5. Om bolag med hemvist i en avtalsslutande Contracting State derives profits or income stat förvärvar inkomst från den andra avtalsfrom the other Contracting State, that other slutande staten, fär denna andra stat inte be- State may not impose any tax on the dividends skatta utdelning som bolaget betalar, utom i paid by the company, except insofar as such di- den mån utdelningen betalas till person med vidends are paid to a resident of that other hemvist i denna andra stat eller i den mån den State or insofar as the holding in respect of andel på grund av vilken utdelningen betalas which the dividends are paid is effectively con- äger verkligt samband med fast driftställe eller nected with a permanent establishment or a stadigvarande anordning i denna andra stat, fixed base situated in that other State. nor sub- och ej heller beskatta bolagets icke utdelade ject the company's undistributed profits, to a vinst, även om utdelningen eller den icke utdetax on the company's undistributed profits, lade vinsten helt eller delvis utgörs av inkomst even if the dividends paid or the undistributed som uppkommit i denna andra stat. profits consist wholly or partly of profits or income arising in such other State.

Article 11 Artikel 11 Interest Ränta (1) Interest arising in a Contracting State and 1. Ränta, som härrör från en avtalsslutande paid to a resident of the other Contracting stat och som betalas till person med hemvist i State may be taxed in that other State. den andra avtalsslutande staten, får beskattas

i denna andra stat. (2) However, such interest may also be taxed 2. Räntan får emellertid beskattas även i den in the Contracting State in which it arises and avtalsslutande stat från vilken den härrör, enaccording to the laws of that State, but if the ligt lagstiftningen i denna stat, men om mottarecipient is the beneficial owner of the interest garen har rätt till räntan får skatten inte överthe tax so charged shall not exceed 15 per cent stiga 15 procent av räntans bruttobelopp. of the gross amount of the interest. (3) Interest arising in a Contracting State shall 3. Ränta som härrör från en avtalsslutande stat be exempt from tax in that State provided that är undantagen från beskattning i denna stat the beneficial owner of such interest is under förutsättning att den som har rätt till

räntan är (a) the Government of the other State. the a) regeringen i den andra staten, riksbanken

Central Bank or a political subdiviston or eller en politisk underavdelning eller lo-

löcal authority thereof; kal myndighet i denna stat,

(b) a bank carrying on a bona fide banking b) en bank som bedriver verklig bankverk-

business which is a resident of the other samhet och som har hemvist i den andra

State; or staten, eller, - : a (c) such other-governmental financial institu- 'c) sådana andra offentliga finansiella insti-

tion as may be agreed upon from time to tutioner som de behöriga myndigheterna

time between the competent authorities i de två avtalsslutande staterna kan

of the two Contracting States. komma överens om i varje enskilt fall. (4) The term ”interest” as used in this Article 4. Med uttrycket ”ränta” förstås i denna artimeans income from debt-claims of every kind, kel inkomst av varje slags fordran, antingen whether or not secured by mortgage, and "den säkerställts genom inteckning i fast egenwhether or not carrying a right to participate in dom eller inte och antingen'den medför rätt till the debtor's profits, and in particular, income andel i gäldenärens vinst eller inte. Uttrycket from government securities and income from åsyftar särskilt inkomst av värdepapper. som bonds or debentures, including premiums and utfärdats av staten. och inkomst av obligatioprizes attaching to such securities, bonds or ner eller debentures, däri inbegripna agiobedebentures. Penalty charges for late payment lopp och vinster som hänför sig till sådana värshall not be regarded as interest for the pur- depapper, obligationer eller debentures. pose of this Article. The term ”interest” shall Straffavgift på grund av .sen betalning anses not include any item which is treated as a dis- inte som ränta vid tillämpningen av denna artitribution under the provisions of Article 10 of kel. Uttrycket ”ränta” innefattar inte sådana this Convention. inkomster som är att anse. som utdelning enligt

bestämmelserna i artikel 10 i detta avtal. (5) The provisions of paragraphs (1), (2) and 5. Bestämmelserna i punkterna 1, 2 och 3 i (3) of this Article shall not apply if the benefi- denna artikel tillämpas inte, om den som har cial owner of the interest, being a resident of rätt till räntan har hemvist i en avtalsslutande a Contracting State, carries on business in the stat och bedriver rörelse i den andra avtalssluother Contracting State in which the interest tande staten, från vilken räntan härrör, från arises through a permanent establishment situ- där beläget fast driftställe eller utövar självated therein, or perförms in that other State ständig yrkesverksamhet i denna andra stat independent personal services from a fixed från där belägen stadigvarande anordning, base situated therein, and the debt-elaim in re- samt den fordran för vilken räntan betalas .spect of which the interest is paid is effectively äger verkligt samband med det fasta driftstälconnected with such permanent establishment let eller den stadigvarande anordningen. I så- Or fixed base. In such case, the provisions of "dana fall tillämpas bestämmelserna i artikel 7 Article 7 or Article 14, as the case may be, respektive artikel.14. shall apply. (6) Interest shall be deemed to arise in a Con- 6. Ränta anses härröra från en avtalsslutande tracting State when the payer is that State it- stat om utbetalaren är den staten själv, en poliself, a political subdivision. a local authority or tisk underavdelning, lokal myndighet eller a resident of that State. Where, however, the person med hemvist i denna stat. Om emellerperson paying the interest, whether he is a re- tid den person som betalar räntan. antingen sident of a Contracting State or not has in a han har hemvist i en avtalsslutande stat celler

2 Riksdagen 1992/93. I saml. Nr 24

Contracting, State a permanent establishment inte, i en avtalsslutande stat har fast driftställe or a fixed base in connection with which the in- eller stadigvarande anordning i samband vardebtedness on which the interest is paid was med den skuld uppkommit på vilken räntan incurred and such interest is borne by that per- betalas, och räntan belastar det fasta driftstälmanent establishment or fixed base, then such : let eller den stadigvarande anordningen, anses interest shall be deemed to arise in the State räntan härröra från den stat där det fasta driftin which the permanent establishment or fixed stället eller den stadigvarande anordningen base is situated. finns. (7) Where, by reason of a special relationship 7. Då på grund av särskilda förbindelser melbetween the payer and the beneficial owner or lan utbetalaren och den som har rätt till räntan between both of:'them and some other person, eller mellan dem båda och annan person ränthe amount of the interest paid exceeds, for tebeloppet överstiger, vad anledningen än må whatever reason, the amount which would vara, belopp som skulle ha avtalats mellan uthave been agreed upon by the payer and the betalaren och den som har rätt till räntan om beneficial owner in the absence of such rela- sädana förbindelser inte förelegat, tillämpas tionship, the provisions of this Article shall ap- bestämmelserna i denna artikel endast på sistply only to the last-mentioned amount. In such nämnda belopp. I sådant fall beskattas övercase, the excess part of the payments shall re- « skjutande belopp enligt lagstiftningen i varmain taxable according to the law of each Con- dera avtalsslutande staten med iakttagande av tracting State, due regard being had to the Övriga bestämmelser i detta avtal. other provisions of this Convention.

Article 12 Artikel 12 Rovalties Rovalty (1) Royalties arising in a Contracting State and 1. Royalty, som härrör från en avtalsslutande derived by a resident of the other Contracting stat och som förvärvas av person med hemvist State may be taxed in that other State. i den andra avtalsslutande staten, får beskattas

i denna andra stat. (2) However, such royalties may also be taxed 2. Royaltyn får emellertid beskattas även i den in the Contracting State in which they arise avtalsslutande stat från vilken den härrör, enand according to the laws of that Contracting ligt lagstiftningen i denna avtalsslutande stat, State, but if the recipient is the beneficial men om mottagaren har rätt till royvaltyn, får owner of the royalties, the tax so charged in skatten i den avtalsslutande staten från vilken the Contracting State in which the royalties royaltyn härrör inte överstiga 15 procent av arise shall not exceed 15 per cent of the gross royaltyns bruttobelopp. amount of the royalties. (3) The term ”royalties” as used in this Article 3. Med uttrycket ”royalty” förstas i denna artimeans payments of any kind received as a con- kel varje slags betalning som tas emot såsom sideration for the use of, or the right to use. ersättning för nyttjandet av eller för rätten att anv copyright of literary, artistic or scientific nyttja upphovsrätt till litterärt. konstnärligt el-

work including cinematograph films, and films ler vetenskapligt verk, häri inbegripet biografor tapes or works recorded for radio and tele- film och film eller band och verk inspelade för vision broadcasting, any patent, trade mark, radio- eller televisionsutsändning, patent, vadesign or model, plan, secret formula or rumärke, mönster eller modell, ritning, hemprocess, or for information concerning indus- ligt recept eller hemlig tillverkningsmetod eltrial, commercial or scientific experience. ler för upplysning om erfarenhetsrön av in-

dustriell, kommersiell eller vetenskaplig na-

tur. (4) The provisions of paragraphs (1) and (2) of 4. Bestämmelserna i punkterna I och 2 i denna this Article shall not apply if the beneficial artikel tillämpas inte, om den som har rätt till owner of the royalties, being a resident of a royaltyn har hemvist i en avtalsslutande stat Contracting State, carries on business in the och bedriver rörelse i den andra avtalsslutande other Contracting State in which the royalties staten, från vilken royaltyn härrör, från där bearise through a permanent establishment situ- läget fast driftställe eller utövar självständig ated therein, or performs in that other State yrkesverksamhet: i denna andra stat från där independent personal services from a fixed belägen stadigvarande anordning, samt den base situated therein, and the right or property rättighet eller egendom i fråga om vilken in respect of which the royalties are paid is ef- royaltyn betalas äger verkligt samband med fectively connected with such permanent es- det fasta driftstället eller den stadigvarande tablishment or fixed base. In such case, the anordningen. I sådana fall tillämpas bestämprovisions of Article 7 or Article 134. as the melserna i artikel 7 respektive artikel 14. case may be, shall apply. (5) Royalties shall be deemed to arise in a 5. Royalty anses härröra från en avtalsslu- Contracting State when the payer is that State tande stat om utbetalaren är staten själv, en itself, a political subdivision, a local authority politisk underavdelning, lokal myndighet eller or a resident of that State. Where, however, person med hemvist i denna stat. Om emellerthe person paying the royalties, whether he is tid den person som betalar royaltyn, antingen a resident of a Contracting State or not, has in han har hemvist i en avtalsslutande stat eller a Contraceting State a permanent establish- inte, i en avtalsslutande stat har fast driftställe ment or a fixed base in connection with which eller stadigvarande anordning i samband varthe obligation to pay the royalties was incurred med skyldigheten att betala royaltyn uppkomand such royalties are borne by that perma- mit, och royaltyn belastar det fasta driftstället nent establishment or fixed base, then such eller den stadigvarande anordningen, anses royalties shall be deemed to arise in the State royaltyn härröra från den stat där det fasta in which the permanent establishment or fixed driftstället eller den stadigvarande anordbase is situated. ningen finns. (6) Where, by reason of a special relationship 6. Då på grund av särskilda förbindelser melbetween the payer and the beneficial owner or lan utbetalaren och den som har rätt till royalbetween both of them and some other person, tyn eller mellan dem båda och annan person the amount of the royalties paid exceeds, for royaltybeloppet som betalats överstiger, vad whatever reason, the amount which would anledningen än må vara, det belopp som have been agreed upon by the payer and the skulle ha avtalats mellan utbetalaren och den

beneficial owner in the absence of such rela- som har rätt till royaltyn om sådana förbindeltionship, the provisions of this Article shall ap- ser inte förelegat, tillämpas bestämmelserna i ply only to the last-mentioned amount. In such denna artikel endast på sistnämnda belopp. I case, the excess part of the payments shall re- sädant fall beskattas överskjutande belopp enmain taxable according to the laws of each ligt lagstiftningen i vardera avtalsslutande sta- Contracting State due regard being had to the ten med iakttagande av övriga bestämmelser i other provisions of this Convention. detta avtal. (7) Notwithstanding the provision of para- 7. Om i något framtida avtal för att undvika graph (2) where in any future Convention for dubbelbeskattning och förhindra skatteflykt the avoidance of double taxation and the pre- som Mauritius ingår med någon medlemsstat i vention of fiscal evasion entered into by Mau- Organisationen för ekonomiskt samarbete och ritius with any other member state of the Or- utveckling (med undantag för Sverige) den ganisation for Economic Co-operation and skattesats som anges i artikeln som hänför sig Development other than Sweden the rate of till royalty understiger 15 procent, tillämpas tax specified in the Article relating to royalties denna lägre skattesats — utan hinder av be- IS a rate less than 15 per cent, such lower rate stämmelserna I punkt 2— som om den hade vashall apply as if it had been the rate specified rit den skattesats som anges i denna artikel. in this Article.

Article 13 Artikel 13 Capital gains Realisationsvinst (1) Capital gains derived by a resident of a I. Realisationsvinst. som person med hemvist Contracting State from the alienation of im- i en avtalsslutande stat förvärvar på grund av movable property, referred to in Article 6 and överlåtelse av sådan fast egendom som avses i situated in the other Contracting State may be artikel 6 och som är belägen i den andra avtalstaxed in that other State. slutande staten, fär beskattas i denna andra

stat. (2) Capital gains from the alienation of mov- 2. Realisationsvinst på grund av överlåtelse av able property forming part of the business lös egendom, som utgör del av rörelsetillgångproperty of a permanent establishment which arna I fast driftställe, vilket ett företag i en avan enterprise of a Contracting State has in the talsslutande stat har i den andra avtalsslutande other Contracting State or of movable prop- staten, eller av lös egendom, hänförlig till staerty pertaining to a fixed base available to a digvarande anordning för att utöva självstänresident of a Contracting State in the other dig yrkesverksamhet, som person med hem- Contracting State for the purpose of perform- vist i en avtalsslutunde stat har i den andra aving independent personal services, including talsslutande staten, får beskattas i denna andra such gains from the alienation of such a per- stat. Detsamma gäller vinst på grund av övermanent establishment (alone or together with låtelse av sådant fast driftställe (för sig eller the whole enterprise) or of such a fixed base, tillsammans med hela företaget) eller av sådan may be taxed in that other State. stadigvarande anordning.

(3) Capital gains derived by a resident of a 3. Realisationsvinst som person med hemvist Contracting State from the alienation of ships i en avtalsslutande stat förvärvar på grund av Or aircraft operated in international traffic or överlåtelse av skepp eller luftfartyg som anmovable property pertaining to the operation vänds I internationell trafik eller lös egendom of such ships or aircraft, shall be taxable only som är hänförlig till användningen av sådana in that State. skepp eller luftfartyg, beskattas endast i denna

stat.

With respect to gains derived by the Bestämmelserna i denna punkt tillämpas Swedish, Danish and Norwegian air transport beträffande vinst som förvärvas av det Consortium Scandinavian Airlines System svenska, danska och norska luftfartskonsortiet (SAS), the provisions of this paragraph shall Scandinavian Airlines System (SAS) men enapply only to such portion of the gains as cor- dast i fråga om den del av vinsten som motsvaresponds to the participation held in that con- rar den andel i konsortiet vilken innehas av sortium by AB Aerotransport (ABA), the AB Aerotransport (ABA), den svenske del- Swedish partner of Scandinavian Airlines Sys- ägaren i Scandinavian Airlines System (SAS). tem (SAS). (4) Capital gains from the alienation of any 4. Realisationsvinst på grund av överlätelse av property other than that mentioned in para- annan egendom än sådan som nämns i punkgraphs (1), (2) and (3) of this Article shall be terna 1-3 i denna artikel beskattas endast i den taxable only in the Contracting State of which avtalsslutande stat där överlåtaren har hemthe alienator is a resident. vist. (5) In the case of an individual who has been 5. I det fall då en fysisk person har haft hemvist a resident of a Contracting State and who has i en avtalsslutande stat och fått hemvist i den become a resident of the other Contracting andra avtalsslutande staten påverkar bestäm- State, the provisions of paragraph (4) shall not melserna i punkt 4 inte rätten för den förstaffect the right of the first- mentioned State to nämnda staten att beskatta vinst på grund av tax gains from the alienation of any property överlåtelse av varje slag av egendom som uppwhatsoever derived by such an individual at bärs av sådan fysisk person vid något tillfälle any time during the ten years next following under de tio år som följer närmast efter det att the date on which the individual has ccased to personen upphört att ha hemvist i den förstbe a resident of the first-mentioned State. nämnda staten.

Article 14 Artikel 14 Independent personal services Självständig yrkesutövning (1) Income derived by an individual who is a 1. Inkomst, som en fysisk person med hemvist resident of a Contracting State in respect of i en avtalsslutande stat förvärvar genom att utprofessional services or other activities of an öva fritt yrke eler annan självständig verkindependent character shall be taxable only in samhet, beskattas endast i denna stat såvida that State unless he has a fixed base regularly han inte i den andra avtalsslutande staten har available to him in the other Contracting State en stadigvarande anordning som regelmässigt for the purpose of performing his activities. If står till hans förfogande för att utöva verksam-

he has such a fixed base, the income may be heten. Om han har en sådan stadigvarande antaxed in the other Contracting State but only ordning, får inkomsten beskattas i den andra so much of it as is attributable to that fixed avtalsslutande staten, men endast så stor del base. Such income may also be taxed in the av den som är hänförlig till denna stadigvaother Cöntracting State if the individualis pre- rande anordning. Sådan inkomst får också besent in that other State for a period or periods skattas i den andra avtalsslutande staten om exceeding in the aggregate 183 days within any den fysiska personen vistas i denna andra stat period of 12 months, but only so much thereof under tidrymd eller tidrymder som sammanas is attributable to services performed in that lagt överstiger 183 dagar under en tolvmånaother State. dersperiod, men endast så stor del därav som

är hänförlig till utövandet av yrket i denna

andra stat.

(2) The term "professional services” includes 2: Uttrycket ”fritt yrke” inbegriper särskilt especially independent scientific, literary, ar- självständig vetenskaplig, litterär och konsttistic, educational or teaching activities as well närlig verksamhet, uppfostrings- och undervisas the independent activities of physicians, ningsverksamhet samt sådan självständig lawyers, engineers, architects, dentists and ac- verksamhet som läkare, advokat, ingenjör, arcountants. | kitekt, tandläkare och revisor utövar.

Article 15 Artikel 15 Dependent personal services Enskild tjänst (1) Subject to the provisions of Articles 16, 18 I. Om inte bestämmelserna i artiklarna 16, 18 and 19 salaries, wages and other similar remu- och 19 föranleder annat, beskattas lön och anneration derived by a resident of a Contracting nan liknande ersättning som person med hem- State in respect of an employment shall be tax- vist i en avtalsslutande stat uppbär på grund av able only in that State unless the employment anställning endast i denna stat, såvida inte aris exercised in the other Contracting State. If betet utförs i den andra avtalsslutande staten. the employment is so exercised, such remu- Om arbetet utförs i denna andra stat, får erneration as is derived therefrom may be taxed sättning som uppbärs för arbetet beskattas in that other State. där. (2) Notwithstanding the provisions of para- 2. Utan hinder av bestämmelserna i punkt I i graph (1) of this Article, remuneration derived denna artikel beskattas ersättning. som person by a resident of a Contracting State in respect med hemvist i en avtalsslutande stat uppbär of an employment exercised in the other Con- för arbete som utförs i den andra avtalsslutracting State shall be taxable only in the first- tande staten, endast i den förstnämnda staten, mentioned State if: om (a) the recipient is present in the other State a) mottagaren vistas i den andra staten un-

for a period'or periods not exceeding in der tidrymd eller tidrymder som samman-

the aggregate 183 days within any period lagt inte överstiger 183 dagar under en

of 12 months: and tolvmånadersperiod. och

(b) the remuneration is paid by, or on behalf b) ersättningen betalas av arbetsgivare som

of, an employer who is not a resident of inte har hemvist i den andra staten eller

the other State: and på dennes vägnar, samt (c) the remuneration is not borne by a per- c) — ersättningen inte belastar fast driftställe

manent establishment or a fixed base eller stadigvarande anordning som ar-

which the employer has in the other betsgivaren har i den andra staten. State.

(3) Notwithstanding the preceding provisions 3. Utan hinder av föregående bestämmelser i of this Article, remuneration derived in re- denna artikel får ersättning för arbete, som utspect of an cmployment exercised aboard a förs ombord på skepp eller luftfartyg som anship or aircraft operated in international traffic vänds i internationell trafik av ett företag i en by an enterprise of a Contracting State may be avtalsslutande stat, beskattas i denna stat. Om taxed in that. State. Where a resident of person med hemvist i Sverige uppbär inkomst Sweden derives remuneration in respect of an av arbete, vilket utförs ombord på ett luftfaremployment execrcised aboard an aircraft op- tyg som används i internationell trafik av lufterated.in international traffic by the air trans- fartskonsortiet Scandinavian Airlines System port consortium Scandinavian Airlines System (SAS), beskattas inkomsten endast i Sverige. (SAS). such remuneration shall be taxable only in Sweden.

Article 16 Artikel 16 Directors" fees Styrelsearvode Directors" fees and other similar paynmients de- Styrelsearvode och annan liknande ersättning, rived by a resident of a Contracting State in his som person med hemvist i en avtalsslutande capacity as a member of the board of directors stat uppbär i egenskap av medlem i styrelse i of a company which is a resident of the other bolag med hemvist i den andra avtalsslutande Contracting State may be taxed in that other staten, får beskattas i denna andra stat. State.

Article 17 Artikel 17 Entertainers and sportsmen Artister och idrottsmän (1) Notwithstanding the provisions of Articles 1. Utan hinder av bestämmelserna i artiklarna 14 and 15. income derived by a resident of a 14 och 15 får inkomst, som person med hem- Contracting State as an entertainer, such as a vist i en avtalsslutande stat förvärvar genom theatre, motion picture, radio or television ar- sin personliga verksamhet i den andra avtalstiste, or a musician. or as a sportsman, from slutande staten i egenskap av artist, såsom teahis persönal activities as such exercised in the ter- eller filmskådespelare, radio- eller televiother Contracting State, may be taxed in that sjonsartist eller musiker, eller av idrottsman. other State. beskattas i denna andra stat.

a a

(2) Where income in respect of personal activi- 2. I fall då inkomst genom personlig verksamties exercised by an entertainer or a-sportsman het, som artist eller idrottsman utövar i denna in his capacity as such accrucs not to the enter- egenskap, inte tillfaller artisten eller idrottstainer or sportsman himself but to another mannen själv utan annan person, får denna inperson, that income may, notwithstanding the "komst, utan hinder av bestämmelserna i artikprovisions of Articles 7, 14 and 15, be taxed in larna 7, 14 och 15. beskattas i den avtalssluthe Contracting State in which the activities of tande stat där artisten eller idrottsmannen utthe entertainer or sportsman are exercised. övar verksamheten. (3) Notwithstanding the provisions of para- 3. Utan hinder av bestämmelserna i punkterna graphs (1) and (2) income derived by an.enter- 1 och 2 skall inkomst som en artist eller idrottstainer or a sportsman from:his personal activi- man förvärvar genom sin personliga verksamties as such shall be exempt from tax in the het: undantas från skatt i den avtalsslutande Contracting State in which these activities are stat där denna verksamhet utförs om verksamexercised if the activities are exercised within heten utförs inom ramen för ett besök som huthe framework of a visit which'is substantially -vudsakligen finansieras av den andra avtalsslusupported by the other Contracting State, a tande staten, dess politiska underavdelning, political subdivision; 'a local authority or:'a lokala myndighet eller offentliga institution. . public institution thereof.

Article 18 Artikel 18

Pensions, annuities and similar payments Pension, livränta och liknande ersättningar (1) Subject to the provisions of paragraph (2) 1. Om inte bestämmelserna i punkt 2 i artikel of Article 19, pensions and other similar remu- 19 föranleder annat fär pension och annan likneration, disbursements under the Social Se- nande ersättning, utbetalning enligt socialförcurity legislation and annuities arising in a säkringsltagstiftningen och livränta, vilka här- Contracting State and paid to a resident of the rör från en avtalsslutande stat och betalas till other Contracting State may be taxed in the person med hemvist i den andra avtalsslutande first- mentioned Contracting State. | staten beskattas i den förstnämnda avtalsslu-

tande staten. (2) The term ”annuity” means a stated sum 2.-Med uttrycket ”livränta” förstås ett fastställt payable periodically at stated times during life belopp. som utbetalas periodiskt på fastställda or duringa specified or ascertainable period of tider under en persons livstid eller under angitime under an obligation to make the pay- ven eller fastställbar tidsperiod och som utgår ments in return for adequate and full consider- på grund av förpliktelse att verkställa dessa utation in money or money's worth: betalningar som ersättning för däremot fullt

svarande vederlag i. penningar eller penningars

värde.

Article 19 Artikel 19 Governmental functions Offentlig tjänst (la) Remuneration, other than a pension, 1. a) Ersättning (med undantag för pension), paid by or out of funds created by a Con- som betalas av eller från fonder inrättade tracting State or a political subdivision, a av en avtalsslutande stat, dess politiska local authority or a public body thereof to underavdelningar, lokala myndigheter clan individual in respect of services rend- ler offentligrättsliga organ till fysisk per- : ered to that State or subdivision, auth- son på grund av arbete som utförs i denna Ority or public body shall be taxable only stats, dess politiska underavdelningars,

in that State. lokala myndigheters eller offentligrätts-

liga organs tjänst, beskattas endast i

denna stat.

(b) However, such remunceration shall be tax- b) Sådan ersättning beskattas emellertid enable only in the other Contracting State dast i den andra avtalsslutande staten, om if the services are rendered in that other arbetet utförs i denna andra stat och per- . State and the individual is a resident of sonen i fråga har hemvist i denna stat och that State who: (i) is a national of that State; or 1) är medborgare i denna stat, eller (ii) did not become a resident of that 2) inte fick hemvist i denna stat uteslu-

State solely for the purpose of ren- tande för att utföra arbetct.

dering the services. (2)(a)A ny pension paid by, or out of funds cre- 2. a) Pension, som betalas av, eller från fonder ated by, a Contracting State or a political inrättade av, en avtalsslutande stat, dess subdivision, a local authority or a public politiska underavdelningar, lokala myn- "body thereof to an individual in respect of digheter eller offentligrättsliga organ till services rendered to that State or subdivi- fysisk person på grund av arbete som utsion, authority or public body shall be förts i denna stats, dess politiska underavtaxable only in that State. delningars, lokala myndigheters eller of-

fentligrättsliga organs tjänst, beskattas

endast i denna stat. (b) However. such pension shall be taxable b) Sådan pension beskattas emellertid en-

only in'the other Contracting State if the dast i den andra avtalsslutande staten om

individual is a resident, and a national, of personen i fråga har hemvist och är medthat State. borgare i denna stat. (3) The provisions of Articles 15, 16 and 18 3. Bestämmelserna i artiklarna 15, 16 och 18 shall apply to remuneration and pensions in tillämpas på ersättning och pension som betarespect of services rendered in connection with las på grund av arbete som utförts i samband a business carried on by a Contracting State or med rörelse som bedrivs av en avtalsslutande a political subdivision, a local authority or a stat, dess politiska underavdelningar, lokala public body thereof. myndigheter eller offentligrättsliga organ.

a tin

Article 20 Artikel 20 Students Studerande Payments which a student or business ap- Studerande eller affärspraktikant, som har elprentice who is or was immediately before vis- ler omedelbart före vistelsen i en avtalssluiting a Contracting State a resident of the other tande stat hade hemvist i den andra avtalsslu- Contracting State and who is present in the tande staten och som vistas i den förstnämnda first-mentioned State solely for the purpose of staten uteslutande för sin undervisning eller his education or training receives for the pur- utbildning, beskattas inte i denna stat för bepose of his maintenance, education or training lopp som han erhåller för sitt uppehälle, sin shall not be taxed in that State, provided that undervisning eller utbildning, under förutsättsuch payments arise from sources outside that ning att beloppen härrör från källa utanför State. | denna stat.

Article 21 Artikel 21 Income not expressly mentioned ' Annan inkomst (1) Subject to the provisions of paragraph (2) 1. Inkomst som person med hemvist i en avof this Article, items of income of a resident talsslutande stat förvärvar och som är inkomst of a Contracting State, wherever arising, being av ett slag eller från källa som inte uttryckligen income of a class or from sources not expressly behandlas i föregående artiklar av detta avtal mentioned in the foregoing Articles of this och i fråga om vilken skatteplikt föreligger i Convention in respect of which he is subject to denna stat, beskattas endast i denna stat, om tax in that State, shall be taxable only in that inte bestämmelserna i punkt 2 i denna artikel State. föranleder annat. oavsett varifrån inkomsten

härrör.

(2) The provisions of paragraph (1) of this Ar- 2. Bestämmelserna i punkt 1 i denna artikel ticle shall not apply if the person deriving the tillämpas inte om personen som förvärvar inincome, being a resident of a Contracting komsten har hemvist i en avtalsslutande stat State, carries on business in the other Con- och bedriver rörelse i den andra avtalsslutande tracting State through a permanent establish- staten från där beläget fast driftställe, eller utment situated therein, or performs in that övar självständig yrkesverksamhet i denna other State independent personal services andra stat från där belägen stadigvarande anfrom a fixed base situated therein, and the ordning, samt den rättighet eller egendom i right or property in respect of which the in- fråga om vilken inkomsten betalas äger verkcome is paid is effectively connected with such ligt samband med det fasta driftstället eller permanent establishment or fixed base. In den stadigvarande anordningen. I sådant fall such case the provisions of Article 7 or 14, as tillämpas bestämmelserna i artikel 7 respekthe case may be, shall apply. tive artikel 14.

Article 22 Artikel 22 Elimination of double taxation Undanröjande av dubbelbeskattning (1) Double taxation shall be avoided in ac- I. Dubbelbeskattning skall undvikas i enlighet cordance with the following paragraphs. med följande punkter.

(2) In the case of Mauritius: 2. Beträffande Mauritius: (a) Subject to the other sub-paragraphs of a) Då en person med hemvist i Mauritius this paragraph and to the provisions of förvärvar inkomst eller realisationsvinst the laws of Mauritius regarding the allow- för vilken skattskyldighet föreligger i Sve- -ance as a credit against Mauritius tax of rige och vilken, i enlighet med svensk lag- "tax payable in a territory outside Mauri- stiftning och detta avtal, beskattas eller tius (which shall not affect the general får beskattas i Sverige, antingen direkt elprinciple hercof), where a resident of ler genom skatteavdrag, skall Mauritius. Mauritius derives profits, income or gains sävida inte övriga bestämmelser i denna liable to tax within Sweden and which, punkt föranleder annat och med beakunder the laws of Sweden and in accord- tande av bestämmelserna i lagstiftningen ance with this Convention are taxable or 1 Mauritius om avräkning från skatt i may be taxed in Sweden, whether directly Mauritius av skatt som betalas i annat or by deduction, Mauritius shall allow a land än Mauritius (vilken lagstiftning inte credit against any Mauritius tax com- skall påverka-den allmänna princip som puted by reference to the same profits, in- anges här), medge avräkning från skatt i come or gains by reference to which the Mauritius som beräknats på samma in- Swedish tax payable is computed. komst eller realisationsvinst som den

svenska erlagda skatten. (b) In the case of a dividend. the credit re- b) I fråga om utdelning, skall vid avräkning ferred to in sub-paragraph (a). shall only som anges i punkt 2 a) endast beaktas sätake into account such tax in respect dan skatt på utdelningen som tillkommer thereof as is additional to any tax payable utöver skatt-som betalas i Sverige av bolain Sweden by the company on the profits get på den vinst av vilken utdelningen beout of which the dividend is paid and is " talas och som slutligen bärs av mottagaultimately borne by the beneficial owner ren av utdelningen utan hänsyn till den of the dividend without any reference to .skatt som bolaget erlagt. any tax Sö payable. . ee Where a company which is å resident of Om ett bolag med hemvist i Sverige läm- Sweden pays a dividend to a company nar utdelning till ett bolag som har hemwhich is a resident of Mauritius and which vist i Mauritius och som direkt kontrollecontrols directly at least 10 per cent of the : rar minst 10 procent av kapitalet i det utcapital of the company paying the divi- betalande bolaget, medräknas vid avräkdend, the credit shall take into account ningen (förutom varje svensk skatt som (in addition to any Swedish tax for which skall avräknas enligt bestämmelserna i a " credit may be allowed under the provi- och bi denna punkt) den svenska skatt sions of sub-paragraphs (a) and (b) of this som det utbetalande bolaget erlagt på paragraph) the Swedish tax payable by vinst av vilken utdelningen betalas.

the first-mentioned company in respect of the profits out of which such dividend is paid. . (d) The credit under this paragraph shall not Avräkningsbeloppet enligt denna punkt

d)

exceced that part of the Mauritius tax com- skall inte överstiga den del av skatten i puted before the credit is allowed and Mauritius som utan sådan avräkning bewhich is appropriate to such item of in- löper på sådan inkomst. come. (3) In the case of Sweden: 3. Beträffande Sverige: (a) Where a resident of Sweden derives in- Om person med hemvist i Sverige förvär-

a)

come which under the laws of Mauritius var inkomst som enligt lagstiftning i Mauand in accordance with the provisions of ritius och i enlighet med bestämmelserna this Convention may be taxed in Mauri- i detta avtal får beskattas i Mauritius,

tius, Sweden shall allow — subject to the skall Sverige - med beaktande av bestäm-

provisions of the law of Sweden concern- melserna i svensk lagstiftning beträffande ing, credit for foreign tax (as it may be avräkning av utländsk skatt (även i den amended from time to time without . lydelse de framdeles kan få genom att changing the general principle hereof) — ändras utan att den allmänna princip som as a deduction from the tax on such in- anges här ändras) — från den svenska come, an amount equal to the Mauritius skatten på inkomsten avräkna ett belopp tax paid in respect of such income. motsvarande den skatt som erlagts i Mau-

ritius för inkomsten. (b) Where a resident of Sweden derives in- b) Om en person med hemvist i Sverige förcome which shall be taxable only in Mau- värvar inkomst som beskattas endast i ritius, Sweden may, when determining Mauritius, får Sverige vid fastställandet the graduated rate of Swedish tax, take av skattesatsen för svensk progressiv into account the income which shall be skatt beakta den inkomst som skall betaxable only in Mauritius. skattas endast i Mauritius. (c) Notwithstanding the provisions of sub- Utan hinder av bestämmelserna i a) ovan

c)

paragraph (a), dividends paid by a är utdelning från bolag med hemvist i company which is a resident of Mauritius Mauritius till bolag med hemvist i Sverige to a company which is a resident of : undantagen från svensk skatt i den mån Sweden shall be exempt from Swedish tax utdelningen skulle ha varit undantagen to the extent that the dividends would från beskattning enligt svensk lagstift-: have been exempt under Swedish law if ning, om båda bolagen hade varit both companies had been Swedish svenska. Sådan skattebefrielse medges companies. This exemption shall not ap- dock endast om ply unless: (1) the profits out of which the divi- 1) den vinst av vilken utdelningen beta-

dends are paid have been subjected las underkastats antingen den nor-

to either the normal corporate tax in mala bolagsskatten i Mauritius eller,

Mauritius or, in Mauritius or else- i Mauritius eller annorstädes, en in-

where, an income tax comparable to komstskatt jämförlig med den the Swedish tax which would have "svenska skatt som skulle ha utgätt been paid if the profits had been de- om vinsten hade förvärvats av ett rived by a Swedish company, or svenskt bolag, eller (ii) the dividends, in addition to such di- 2): "utdelningen, utöver sådan utdelning vidends mentioned in sub-paragraph som behandlas i c 1), betalas av in- (c)(1) are paid out of income which komst som hade varit skattebefriad i would have been tax exempt in Sverige om den hade förvärvats di- Sweden if it had been derived di- rekt av bolag med hemvist i Sverige. rectly by a company resident in Sweden. (d) For the purposes of sub-paragraphs (a) Vid tillämpningen av a) och c) i denna

d)

and (c) of this paragraph the term "Mau- punkt anses uttrycken ”skatt som erlagts ritius tax paid” and the term "normal cor- 1 Mauritius” och ”den normala bolagsporate tax in Mauritius” shall be deemed skatten 'i Mauritius” innefatta skatt i tö include the Mauritius tax which would "Mauritius som skulle ha erlagts om inte have been paid but for any exemption or befrielse eller nedsättning av skatt medgireduction of tax granted for that year or vits för det året eller nägon del därav enany part thereof under any of the follow- ligt någon av följande bestämmelser i laging provisions of Mauritius law: stiftningen i Mauritius:

(i) sections 34B, 34C and 34E of the 1) "Sections 34 B, 34 C and 34 E of the Muauritius Income Tax Act 1974, so > Mauritius Income Tax Act 1974”, i far as they were in force on, and den män dessa bestämmelser vid unhave not been modified since, the dertecknandet av detta avtal var i date of the signature of this Conven- kraft och därefter inte ändrats eller tion, or have been modified only in ändrats endast i mindre betydelseminor respects so as not to affect fulla hänseenden utan att deras alltheir general character: or männa innebörd påverkats; eller (ii) any other provisions which may sub- 2) andra bestämmelser som senare kan | sequently be made granting an ex- komma att införas vilka medger becemption or reduction which is frielse från eller nedsättning av skatt agreed by the competent authorities . i och som enligt överenskommelse of the Contracting States to be of a mellan de behöriga myndigheterna i substantially similar character, if it de avtalsslutande staterna är av huhas not been modified thereafter or vudsakligen likartat slag, om de inte has been modified only in minor re- därefter ändrats eller ändrats endast spects sö as nöt to affect its general 1 mindre betydelsefulla hänseenden character. utan att deras allmänna innebörd

påverkats. The provisions of sub-paragraph (d) of Bestämmelserna i punkt 3 d) it denna artithis paragraph shall apply until 31 De- kel gäller till och med den 31 december år cember 2002. The competent authorities 2002. De behöriga myndigheterna skall shall consult each other in order to deter- överlägga med varandra för att bestämma

mine whether the provisions of this para- . om dessa bestämmelser skall tillämpas ef-

graph shall be applicable after that date. ter denna tidpunkt. (fj Where an excmption or reduction is f) Ifall då ett företag medges befrielse från

granted to an enterprise under Sections eller nedsättning av skatt enligt ”Sections

34B, 34C and 34E of the Mauritius In- 34 B, 34 C or 34 E of the Mauritius In-

come Tax Act 1974 or any substantially come Tax Act 1974” eller enligt någon så-

similar provisions within sub-paragraph dan t huvudsak likartad bestämmelse som

(11) of paragraph (d) of this Article the tax omfattas av punkt 3 d) 2) i denna artikel,

which would have been payable but for skall hänsyn enligt d) ovan tas till den

that exemption or reduction shall be skatt som skulle ha erlagts om inte befri-

taken into account for the purposes of else eller nedsättning medgivits endast

sub-paragraph (d) only where the exemp- när behörig myndighet i Mauritius inty-

tion or reduction is certified by the com- gar att nedsättningen eller befrielsen har

petent authority of Mauritius as having getts med syfte att befrämja ckonomisk

been given with a view to promoting utveckling i Mauritius. economic development in Mauritius.

(2) This Convention shall not apply to g) Detta avtal tillämpas inte på bolag som är

companies entitled to any special tax be- berättigat till särskild skattelättnad enligt

nefits under Sections 59 and 59C of the ”Sections 59 and 59 C of the Income Tax

Income Tax Act 1974 or under any sub- Act 1974” eller enligt någon i huvudsak

stantially similar law enacted after the likartad lagstiftning i Mauritius som till-

date of signature of this Convention. kommit efter undertecknandet av detta

avtal.

Article 23 Artikel 23

Non-discrimination Förbud mot diskriminering (1) The nationals of a Contracting State shall 1. Medborgare i en avtalsslutande stat skall not be subjected in the other Contracting State inte i den andra avtalsslutande staten bli företo any taxation or any requirement connected mål för beskattning eller därmed sammantherewith which is other or more burdensome hängande krav som är av annat slag eller mer than the taxation and connected requirements tyngande än den beskattning och därmed samto which nationals of that other State in the manhängande krav som medborgare i denna same circumstances are or may be subjected. andra stat under samma förhållanden är eller This provision shall, notwithstanding the pro- kan bli underkastad. Utan hinder av bestämvisions of Artiele I. also apply to nationals melserna i artikel I tillämpas denna bestämwho are not residents of one or both of the melse även på person som inte har hemvist i.en Contracting States. avtalsslutande stat eller i båda avtalsslutande

staterna. (2) The taxation on a permanent establish- 2. Beskattningen av fast driftställe, som förement which an enterprise of a Contracting tag i en avtalsslutande stat har i den andra av- State has in the other Contracting State shall talsslutande staten, skall i denna andra stat not be less favourably levied in that other State inte vara mindre fördelaktig än beskattningen

than the taxation levied on enterprises of that av företag i denna andra stat, som bedriver other State carrying on the same activities: verksamhet av samma slag. (3) Except where the provisions of paragraph 3. Utom i de fall då bestämmelserna i artikel 9 (1) of Article 9, paragraph (7) of Article 11, punkt 1, artikel 11 punkt 7 eller artikel 12 or paragraph (6) of Article 12 apply, interest, punkt 6 tillämpas, är ränta, royalty och annan royalties and other disbursements paid by an betalning från företag i en avtalsslutande stat enterprise of a Contracting State to a resident till person med hemvist i den andra avtalssluof the other Contracting State shall, for the tande staten avdragsgilla vid bestämmandet av purpose of determining the taxable profits of den beskattningsbara inkomsten för. sådant such enterprise, be deductible under the same företag på samma villkor som betalning till conditions as if they had been paid to a resi- person med hemvist i den förstnämnda staten. dent of the first-mentioned State. Similarly, På samma sätt är skuld som företag i en avtalsany, debts of an enterprise of a Contracting slutande stat har till person med hemvist i den State to a resident of the other Contracting andra avtalsslutande staten avdragsgill vid be- State shall, for the purpose of determining the .stämmandet av sådant företags beskattningstaxable capital of such enterprise, be deduct- bara förmögenhet på samma villkor som skuld ible under the same conditions as if they had till person med hemvist i den förstnämnda stabeen contracted to a resident of the first-men- ten. Bestämmelserna i denna punkt skall inte tioned State. Nothing in this paragraph shall hindra Mauritius från att tillämpa sina interna prevent Mauritius from applying its domestic regler för att vägra avdrag med avseende på "Taw to refuse a deduction in respect of interest ränta som betalas till en person som inte har payable to a non-resident of Mauritius who is hemvist i Mauritius och som inte är skattskylnot assessable to tax ön the amount of the in- dig för räntebeloppet. terest. | (4) Enterprises of a Contracting State, the cap- 4. Företag t en avtalsslutande stat, vars kapital ital of which is wholly or partly owned or con- hett eller delvis ägs eller kontrolleras. direkt trolled, directly or indirecetly, by one or more eller indirekt, av en eller flera personer med residents of the other Contracting State, shall hemvist i den andra avtalsslutande staten, not be subjected in the first- mentioned Con- skall inte i den förstnämnda avtalsslutande statracting, State to any taxation or any require- ten bli föremål för beskattning eller därmed ment connected therewith which is other or sammanhängande krav som är av annat slag more burdensome than the taxation and con- eller mer tyngande än den beskattning och nected requirements to which other similar en- därmed sammanhängande krav som annat likterprises of that first-mentioned State are or nande företag i den förstnämnda staten är eller may be subjected. kan bli underkastat.

(5) Nothing contained in this Article shall' be 5. Bestämmelserna i denna artikel anses inte

considered as obliging either Contracting medföra skyldighet för någon avtalsslutande State to grant to individuals not resident in stat att medge person utan hemvist i den staten that State any of the personal allowances, re- sådant personligt avdrag vid beskattningen, liefs and reductions for tax purposes which are sådan skattebefrielse eller skattenedsättning . granted to individuals so resident. som medges person med hemvist i den egna

staten.

(6) The provisions of this Article shall, not- 6. Utan hinder av bestämmelserna i artikel 2 withstanding the provisions of Article 2, apply tillämpas bestämmelserna i förevarande artito taxes of every kind and description. kel på skatter av varje slag och beskaffenhet.

Article 24 Artikel 24

Mutual agreement procedure Förfarandet vid ömsesidig överenskommelse (1) Where a resident of a Contracting State I. Om en person. med hemvist i en'avtalssluconsiders that the actions of one or both of the tande stat anser att en avtalsslutande'stat eller Contracting States result or will result for him båda avtalsslutande staterna vidtagit åtgärder in taxation not in accordance with this Con- :som för honom medför eller kommer att medvention, he may, notwithstanding the remed- föra beskattning som strider mot bestämmelies provided by the domestic laws of those serna i detta avtal, kan han, utan att detta på- States, present his case to the competent auth- verkar hans rätt att använda sig av de'rättsmeority of the Contracting State of which he is a del som finns i dessa staters interna rättsordresident. ning, framlägga saken-för den behöriga myn-

digheten i den avtalsslutande stat där han har -

"hemvist. (2) The competent authority shall endeavour, 2. Om den behöriga myndigheten finner inif the objection appears to it to be justified and vändningen grundad men inte själv kan få till ifitis not itself able to arrive at an appropriate stånd en ändamålsenlig lösning, skall myndigsolution, to resolve the case by mutual agree- heten söka lösa frågan genom ömsesidig överment with the competent authority of the enskommelse med den behöriga myndigheten other Contracting State, with a view to the i den andra avtalsslutande. staten i syfte att avoidance of taxation not in accordance with undvika beskattning som strider mot avtalet. the Convention. Any agreement reached shall Överenskommelse som träffats genomförs be implemented notwithstanding' any time utan hinder av tidsgränser i de avtalsslutande limits in the domestic law of the Contracting staternas interna lagstiftning. States. |

(3) The competent authorities of the Contract- 3. De behöriga myndigheterna i de avtalssluing States shall endeavour to resolve by mu- tande staterna skall genom ömsesidig överenstual agreement any difficulties or doubts aris- kommelse söka avgöra svårigheter. eller tviing as to the interpretation or application of velsmål som uppkommer i fråga om tolkthe Convention. They may also consult each ningen eller tillämpningen av avtalet. De kan other for the elimination of double taxation in även överlägga i syfte att undanröja dubbelbecases not provided for in the Convention. skattning i fall som inte omfattas av avtalet. (4) The competent authorities of the Contract- 4. De behöriga myndigheterna i de avtalssluing States may communicate with each other tande staterna kan träda i direkt förbindelse directly för the purpose of reaching an agree- med varandra 1 syfte att träffa överenskomment in the sense of the preceding paragraphs. melse i de fall som angivits i föregående punk-

ter.

Ko ta

Article 23 Artikel 25 Exchange of information Utbyte av upplysningar (1) The competent authorities of the Contract- 1. De behöriga myndigheterna i de avtalsstuing States shall exchange such information as tande staterna skall utbyta sädana upplysis necessary för carrying out the provisions of ningar som är nödvändiga för att tillämpa bethis Convention or of the domestic laws of the stämmelserna i detta avtal eller i de avtalsslu- Contracting States concerning taxes covered tande staternas interna lagstiftning i fråga om by the Convention, in so far as the taxation skatter som omfattas av avtalet i den mån bethereunder is not contrary to the Convention, skattningen epligt denna lagstiftning inte striin particular for the prevention of fraud or eva- der mot avtalet, i synnerhet för att förhindra sion of such taxes. The exchange of informa- bedrägeri och skatteundandragande beträftion is not restricted by Article 1. Any in- fande sådana skatter. Utbytet av upplysningar formation so exchanged shall be treated as se- begränsas inte av artikel 1. Upplysningar som ceret in the same manner as information ob- sålunda utbytts skall behandlas såsom hemliga tained under the domestic laws of that State, på samma sätt som upplysningar som erhållits but may be disclosed only to persons or auth- enligt den interna lagstiftningen i denna stat, orities (including courts or administrative bod- men får yppas endast för personer eller mynics) concerned with assessment, collection, en- digheter (däri inbegripet domstolar och admiforeement or prosecution in respect of, or de- nistrativa myndigheter) som fastställer, upptermination of appeals in retation to, the taxes bär eler indriver de skatter som omfattas av which are the subject of this Convention. Such avtalet eller handlägger åtal eller besvär i fråga persons or authorities shall use the informa- om dessa skatter. Dessa personer eller myntion only for such purposes. Fhey may disclose digheter skall använda upplysningarna endast the information in public court proceedings or för sådana ändamål. De får yppa upplysningin judicial decisions. The competent author- arna vid offentliga rättegångar eller i domities shall, through consultation, develop ap- stolsavgöranden. De behöriga myndigheterna propriate conditions, methods and techniques skall genom överläggningar utveckla lämpliga concerning the matters in respect of which villkor och metoder beträffande de fall där säsuch exchanges of information shall be made, dant informationsutbyte skall ske, häri inbeincluding, where appropriate, exchanpes of in- gripet, när så är lämpligt, utbyte av upplysformation regarding tax avoidance. ningar i fråga om skatteundandragande. (2) In no case shall the provisions of paragraph 2. Bestämmelserna I punkt I anses inte med- (1) be construed sö as to impose on a Contract- föra skyldighet för en avtalsslutande stat att ing State the obligation: (a) to carry out administrative measures at a) vidta förvaltningsätgärder som avviker

varianee with its laws and administrative från lagstiftning och administrativ praxis i

practice: denna avtalsslutande stat; (b) to supply information which is not obtain- b) lämna upplysningar som inte är tillgäng-

able under its läws or in the normal liga enligt lagstiftning eller sedvanlig ad-

course of its administration: ministrativ praxis i denna avtaälsslutunde

Stat:

' '

3 Riksdagen 1992/93. 1 saml. Nr 24

(c) to supply information which would::dis- c) lämna upplysningar som skulle röja af-

close any trade, business, industrial, com- färshemlighet, industri-, handels- eller

mercial or professional secret or trade yrkeshemlighet eller i näringsverksamhet

process, or information, the disclosure of nyttjat förfaringssätt eller upplysningar.

which would be contrary to public policy vilkas överlämnande skulle strida mot all-

(ordre public). | männa hänsyn (ordre public).

Article 26 Artikel 26 Diplomats Diplomater (1) Nothing in this Convention shall affect.the 1. Bestämmelserna i detta avtal berör inte de fiscal privileges of.diplomatic agents or consu- privilegier vid beskattningen som enligt folklar officers under the general rules of interna- rättens allmänna regler eller enligt bestämmeltional law or under the provisions of special ser i särskilda överenskommelser tillkommer agreements. diplomatiska företrädare eller konsulära tjäns-

temän. (2) Notwithstanding the provisions of para- 2. Utan hinder av bestämmelserna i artikel 4, graph (1) of Article 4, an individual who is a punkt I, anses fysisk person som tillhör en avmember of the diplomatic, consular or per- talsslutande stats eller en tredje stats diplomamanent mission of a Contracting State or any tiska eller konsulära beskickning eller repre-

third State which is situated in the other Con- sentation med stadigvarande uppdrag i den

tracting State and who is subject 'to tax in that andra avtalsslutande staten och som är skattother State only if he derives income from skyldig i den andra staten enbart om han försources therein, shall not be deemed to be: a värvar inkomst från källa där, inte ha hemvist resident of that other State. i den andra staten.

Article 27 Artikel 27 Entry into force Ikraftträdande

(1) This Convention shall be ratified and the I. Detta. avtal skall ratificeras och ratifikainstruments of ratification shall be exchanged tionshandlingarna skall utväxlas snarast möjas soon as possible. ligt. (2) This Convention shall enter into force 2. Avtalet träder i kraft med utväxlingen av raupon the exchange of instruments of ratifica- tifikationshandlingarna och dess bestämmeltion and its provisions shall have effect: ser tillämpas: (a) in Mauritius, on income for any ycar of a) i Mauritius beträffande inkomst för taxe-

assessment beginning on or after the first ringsår som börjar den 1 juli eller senare,

day of July of the year next following that efter utgången av det år då avtalet träder

of the entry into force of the Convention: i kraft; (b) in Sweden, on income derived on or after b) iSverige beträffande inkomst som förvär-

the first day of January of the year next vas den 1 januari eller senare, efter ut-

following that of the entry into force of gången av det år då avtalet träder i kraft,

the Convention.

Article 28 Artikel 28

Termination | "Upphörande | This Convention shall remain in force until Detta avtal förblir i kraft till dess att det uppterminated by one of the Contracting States. sägs av en avtalsslutande stat. Vardera avtals- Either Contracting State may terminate the ' slutånde staten kan på diplomatisk väg, upp- Convention, through the diplomatic chanriels, säga avtalet genom underrättelse härom minst by giving notice of termination at least 6 Sex månader före utgången av något kalenmonths before the end of any calendar year . derår som följer efter en tidrymd av fem år after a period of 5 years from the date on från.den dag då avtalet trätt i kraft. I händelse which the Convention enters into force. In av sådan uppsägning upphör avtalet att gälla such event, the Convention shall cease to have effect: (a) in Mauritius, on income for any year of a) i Mauritius, beträffande inkomst för taxe-

assessment beginning on or after the first ringsår som börjar den 1 juli det år som

day of July of the ycar next following that följer närmast efter det år då uppsäg-

in which the notice of termination is ningen skedde eller senare; given;

(b) in Sweden. on income derived on or after b) iSverige beträffande inkomst som förvär-

the first day of January of the ycar next vats den 1 januari det år som följer när-

following that in which the notice of ter- mast efter det år då uppsägningen skedde

mination is given. eller senare. In witness whereof the undersigned, duly au- Till bekräftelse härav har undertecknade, därthorised thereto by their respective Govern- till vederbörligen bemyndigade av respektive ments, have signed this Convention. regering, undertecknat detta avtal.

Done in duplicate in the English language at Som skedde i två exemplar på engelska språ- Port Louis this 23rd day of April nineteen hun- ket i Port Louis den 23 april 1992. dred and ninetytwo.

For the Government For the Government För Sveriges regering För Mauritius regering of Sweden of Mauritius L. Schönander Ramakrishna Sithanen L. Schönander Ramakrishna Sithanen

Lag om ändring i lagen (1992:17) om :dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Nederländerna

Härigenom föreskrivs att det i lagen (1992:17) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Nederländerna skall införas én ny bestämmelse, 4 §, av följande lydelse.

4§

Bestämmelsen i artikel 24 punkt 1

d andra stycket i avtalet skall inte

gälla i de fall då avräkning medges

enligt 1§ tredje stycket lagen

(1986:468) om avräkning av ut-

ländsk skatt.

Denna lag träder i kraft den 1 januari 1993.

Finansdepartementet

Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 1 oktober 1992

Närvarande: statsrådet B. Westerberg, ordförande, och statsråden Friggebo, Johansson, Laurén, Hörnlund, Olsson, Svensson, af Ugglas, Dinkelspiel, Thurdin, Hellsvik, Wibble, Björck, Davidson, Odell, Lundgren, Unckel, P. Westerberg, Ask

Föredragande: statsrådet Lundgren

Proposition om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Mauritius samt om ändring i lagen om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Nederländerna

1Dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Mauritius

1.1Inledning

Sverige ingick 1949 ett dubbelbeskattningsavtal med Storbritannien och Nordirland (prop. 1949:196, bet. 1949: BevU 33, rskr. 1949: 212, SFS 1949:523). Avtalet utvidgades till att gälla i förhållande till Mauritius genom noteväxling den 18 december 1953 (SFS 1954:827). Avtalet, såvitt avser förhållandet mellan Sverige och Mauritius, sades upp med verkan fr.o.m. den 1 januari 1988 (prop. 1986/87:85, SkU 36, rskr. 141, SFS 1987:1044). Något dubbelbeskattningsavtal finns således för närvarande inte mellan Sverige och Mauritius. I samband med uppsägningen förklarade sig Sverige berett att inleda förhandlingar om ett nytt avtal.

För närvarande finns inte några svenska investeringar av betydelse i Mauritius, men från Mauritius sida finns önskemål om svenska investeringar, särskilt i branscher avseende elektronik, optik, läder, juveler och urmakeri. Svenska företag har också uttryckt intresse av att investera i Mauritius. Tillkomsten av ett dubbelbeskattningsavtal mellan de båda länderna kommer att underlätta sådana investeringar.

På initiativ av Mauritius inleddes förhandlingar i Port Louis i november 1991. Ett utkast till avtal paraferades där den 22 november 1991. Handlingarna, som är upprättade på engelska, har översatts till svenska och remitterats till Kammarrätten i Jönköping och Riksskatteverket, Remissinstanserna har uttryckt önskemål om att vissa avtalsbestämmelser omformuleras i förtydligande syfte samt att vissa andra avtalsbestämmelser förklaras närmare i propositionen. Efter remissbehandlingen har avtalsförslaget efter skriftväxling justerats för att tillgodose önskemålen.

Avtalet undertecknades den 23 april 1992. Ett förslag till lag om dubbelbe-

skattningsavtal mellan Sverige och Mauritius har upprättats inom Finansdepartementet.

1.2Lagförslaget

Lagförslaget består dels av paragraferna 1-3, dels av en bilaga som innehåller den överenskomna avtalstexten.

I förslaget till lag föreskrivs att avtalet skall gälla som lag här i landet (1 §). Vidare regleras där frågan om avtalets tillämplighet i förhållande till annan skattelag (2 §). I 3§ föreskrivs att då en här i riket bosatt person uppbär inkomst som enligt avtalet skall beskattas endast i Mauritius, skall sådan inkomst inte tas med vid taxeringen i Sverige.

1.3Översiktligt om inkomstskattesystemet i Mauritius

1.3.1 Fysiska personer 1.3.1.1 Allmänt Fysisk person som är bosatt i Mauritius (”resident individual”) är skattskyldig där för all inkomst, oavsett varifrån den härrör. Fysisk person som inte är bosatt i Mauritius (”non-resident”), beskattas endast för inkomst som härrör från Mauritius.

I princip är all inkomst från anställning skattepliktig. Till inkomst av anställning räknas förutom kontant ersättning såsom lön, bonus och provision, även naturaförmåner av olika slag. I det lägsta inkomstskiktet (beskattningsbar inkomst t.o.m. rupies, Rs, 10 000) utgår skatt med 5 26. I inkomstskiktet

Rs 10000-30000 utgår skatt med 1596. För inkomster mellan Rs

30 000-50 000 utgår skatt med 25 26. För inkomster därutöver (det högsta '

inkomstskiktet) tas skatt ut med 35 20.

Utdelning och ränta (”investment income”), som sammanlagt ej översti-

ger Rs 30 000, är undantagen från beskattning. Överstigande belopp beskat-

tas som vanlig inkomst.

Fysiska personer medges grundavdrag med Rs 14 000. Härutöver medges avdrag för räntekostnader på inteckningslån och för utgivna underhållsbidrag. Premier till privat pensionsplan är avdragsgilla med maximalt Rs 12 000. Avdrag medges också bl.a. i viss omfattning för kostnader för sjukvård och gåvor till välgörande ändamål samt för försörjningsplikt mot familj, såsom för maka och barn under 18 år. Personer med extrainkomster medges ett schablonavdrag med 12 26 av sådan inkomst.

Vissa kostnader får avräknas direkt mot skatten. Exempel på sådana kostnader är livförsäkringspremier (maximerat till Rs 3 500) och kostnader för förvärv av aktier i bolag som bedriver ”godkänd” verksamhet. Avdraget är begränsat till 30 26 av investerat belopp och till Rs 30 000 årligen under tre år. |

Personer som inte är bosatta i Mauritius är inte berättigade till något avdrag vid beräkningen av den beskattningsbara inkomsten. -

1.3.1.2 Realisationsvinstbeskattningen Realisationsvinster är som regel inte skattepliktiga. Vinst som härrör från försäljningar som ingår i affärsverksamhet 'beskattas dock som vanlig inkomst.

1.3.1.3 Styrelsearvoden Styrelsearvoden beskattas som anställningsinkomst.

1.3.1.4 Rörelseidkare Skattskyldighet för rörelseidkare som är fysisk person (”Self-Employment/ Business Income”) bestäms i princip på samma sätt som för anställda. All inkomst som hänför sig till rörelsen är skattepliktig. Kostnader för intäkternas förvärvande är som regel avdragsgilla.

1.3.1.5 Förluster Förluster är avdragsgilla mot varje slags skattepliktig inkomst. Det finns ingen beloppsgräns. Förluster som inte kan utnyttjas ett år får utnyttjas under senare år (carry forward).

1.3.2 Bolagsbeskattningen 1.3.2.1 Allmänt Bolag som är hemmahörande (”resident”) i Mauritius är skattskyldiga där för all inkomst, oavsett varifrån den härrör. Såsom hemmahörande anses bolag som bildats enligt lagstiftningen i Mauritius. Bolag anses också som hemmahörande i Mauritius om det bedriver rörelse i Mauritius och har sin verkliga ledning där (”central management and control”).

Bolagsskatten beräknas på nettoinkomsten. Den högsta skattesatsen för bolag uppgår till 35 20. För börsnoterade bolag och dotterbolag till sådana bolag är skattesatsen 25 26. I vissa fall uppgår skatten endast till 15 26, se närmare under avsnitt 1.3.2.5. Skattesatsen för filialinkomst är densamma som för bolag. Det utgår ingen extra skatt på vinst som överförs till huvudkontoret.

Lager värderas i regel till det lägsta av anskaffningsvärdet och marknadsvärdet. Den skattskyldige får emellertid välja mellan att värdera lagret till anskaffningskostnaden, marknadsvärdet eller återanskaffningskostnaden. Samma värderingsprincip måste dock tillämpas år från år. Den bokföringsmässiga och skattemässiga värderingen måste överensstämma.

Avskrivningar på maskiner och inventarier, byggnader m.m. beräknas i allmänhet linjärt efter vissa procentsatser. Reglerna är i vissa fall mycket ge- nerösa. De bokföringsmässiga och skattemässiga avskrivningarna behöver inte överensstämma.

Skattelagstiftningen i Mauritius innehåller inte några särskilda koncernregler.

Royalty, ränta m.m. som betalas till utländska närstående företag är av- 39

dragsgill, för det fall kostnaderna står i överensstämmelse med vad som Prop. 1992/93:24

skulle ha betalats om företaget var ett utomstående företag (arm”'s lengthprincipen). Vissa begränsningar gäller dock för det fall mottagare av ränta inte är skattskyldig i Mauritius.

1.3.2.2 Realisationsvinster Se under avsnitt 1.3.1.2.

1.3.2.3 Utdelning Utdelning mellan bolag i Mauritius är skattefri för mottagaren, förutsatt att den vinst av vilken utdelningen betalas har beskattats hos det utdelande bolaget.

Källskatt av sådant slag som kupongskatten utgör utgår inte i Mauritius. Skatt på utdelning som betalas till person i utlandet tas i stället i princip ut efter den skattesats som gäller för i Mauritius hemmahörande personer. Om mottagare av utdelning exempelvis är ett utländskt bolag, innebär det an- « givna att skatten normalt uppgår till 35 36. Samma princip gäller för royalty och ränta.

1.3.2.4 Förluster Förluster som uppkommit i rörelsen och som inte kan utnyttjas samma år får skjutas framåt (carry forward), förutsatt att det finns en ägaridentitet på minst 50 36 förluståret och det år förlusten kan utnyttjas.

1.3.2.5 Investeringsfrämjande lagstiftning I likhet med många utvecklingsländer har Mauritius en lagstiftning som syftar till att främja investeringar. Genom denna lagstiftning ges viss typ av verksamhet förmånlig behandling i skattehänseende. Bestämmelserna återfinns i ”Sections 34 B, 34 C, 34 E, 59 och 59 C” i ”Mauritius Income Tax Act 1974”. I det följande lämnas en kortfattad redogörelse för denna lagstiftning.

”Sections 34 B och 34 C” tar sikte på företag som fått tillstånd (”certificate”) att bedriva viss typ av verksamhet.

Skattesatsen för bostadsbyggnadsföretag (”Housing Construction Company” och ”Housing Development Company”) är 15 26 (”Section 34 B”). Vinst som utdelas av sådana företag är skattefri för mottagaren. Skattefriheten gäller under åtta år fr.o.m. det år bolaget började bedriva verksamheten.

”Section 34 C” tar sikte på bl.a. exportföretag, företag inom hotellbranschen, industribyggnadsföretag och utvecklingsföretag. Skattesatsen är även i dessa fall 15 26. Vinst som utdelas av sådana företag är skattefri för mottagaren. Det angivna gäller under en tioårsperiod fr.o.m. det år bolaget började bedriva verksamheten.

”Section 34 E” avser börsnoterade företag och dotterbolag till sådana bolag. Skattesatsen för dessa bolag uppgår som redovisats under avsnitt 1.3.2.1. till 25 96. 40

Förmåner ges också enligt ”Section 59 och 59 C”. Dessa bestämmelser avser bolag som bedriver s.k. offshoreverksamhet (se härom under avsnitt 1.4.1). Skattesatsen för bolag som bedriver sådan verksamhet är 5 90.

1.4Dubbelbeskattningsavtalets innehåll

1.4.1 Bakgrund Avtalet är utformat i nära överensstämmelse med de bestämmelser som OECD rekommenderat för bilaterala dubbelbeskattningsavtal (”Model Double Taxation Convention on Income and on Capital”, 1977). Utform-

ningen har också påverkats av att Mauritius är ett utvecklingsland. Vissa be-

stämmelser har därför utformats i enlighet med de rekommendationer som Förenta Nationerna (FN) utfärdat för förhandlingar mellan utvecklade länder och utvecklingsländer (”United Nations Model Double Taxation Convention between Developed and Developing Countries”, 1980). Givetvis förekommer avvikelser från de angivna rekommendationerna som är betingade av resp. stats interna skattelagstiftning. Av redogörelsen för skattesyste-

met i Mauritius framgår att där finns särskild lagstiftning som syftar till att

främja investeringar, se avsnitt 1.3.2.5. Vissa av de lättnader som medges enligt denna lagstiftning riktar sig emellertid inte till företag som bedriver näringsverksamhet i Mauritius i egentlig mening, utan till företag vars inkomster uteslutande härrör från verksamhet utanför Mauritius (”offshoreverksamhet”). Eftersom Sverige i likhet med flertalet medlemsstater i OECD inte är berett att understödja denna typ av verksamhet genom att medge företag som bedriver sådan verksamhet förmåner genom dubbelbeskattningsavtal, innehåller avtalet regler om begränsningar av avtalets för-

måncr, se art. 22 punkt 3 g.

1.4.2 Avtalets tillämpningsområde An. 1 anger de personer som omfattas av avtalet. Endast person som avtalet tillämpas på är berättigad till de skattelättnader som föreskrivs i avtalet. I enlighet med denna artikel, som överensstämmer med motsvarande artikel i OECD:s modellavtal, skall avtalet tillämpas på personer som har hemvist i en avtalsslutande stat eller i båda avtalsslutande staterna. För att avtalet skall vara tillämpligt krävs dels att fråga är om sådan person som avses i art. 3 punkt 1 e eller f, dels att denna person i enlighet med bestämmelserna i art. 4 punkt 1 har hemvist i en avtalsslutande stat, dvs. enligt den interna lagstiftningen i en avtalsslutande stat är skattskyldig där på grund av hemvist, bosättning, plats för företagsledning eller annan liknande omständighet. För att avtalet skall vara tillämpligt på handelsbolag och dödsbon gäller vissa under art. 4 punkt 1b angivna villkor. Ett handelsbolag hemmahörande i en av de avtalsslutande staterna är med tillämpning av den angivna bestämmelsen berättigat att erhålla nedsättning av t.ex källskatt på utdelning i enlighet med reglerna i art. 10, i den mån handelsbolagets inkomst är skattepliktig i denna stat på samma sätt som inkomst som tillfaller en person som har hemvist där. Det spelar därvid ingen roll om det är handelsbolaget eller

4 Riksdagen 1992/93. I saml. Nr 24

dess delägare som är skattesubjekt. Har ett handelsbolag inregistrerat i en av de avtalsslutande staterna t.ex. tre delägare varav endast två har skatterättsligt hemvist i staten i fråga medan den tredje har hemvist i en tredje stat, har handelsbolaget — om dess inkomster såsom i Sverige beskattas hos delägarna — rätt att erhålla de nedsättningar av källskatt som följer av avtalets regler beträffande två tredjedelar av den inkomst som uppbärs från den andra avtalsslutande staten.

Avtalet är inte tillämpligt på person som endast är skattskyldig på grund av inkomst från källa i en avtalsslutande stat, art.'4 punkt 1a.

Ant. 2 upptar de skatter på vilka avtalet är tillämpligt. Det kan noteras att den statliga fastighetsskatten inte omfattas av avtalet. Dubbelbeskattning av t.ex. privatfastighet som en i Sverige bosatt person innehar i Mauritius kan dock undanröjas med tillämpning av lagen (1986:468) om avräkning av utländsk skatt. Art. 23 (Förbud mot diskriminering) tillämpas på skatter av varje slag och beskaffenhet.

1.4.3 Definitioner m.m. An. 3 innehåller definitioner av vissa uttryck som förekommer i avtalet. Innehållet i artikeln överensstämmer i huvudsak med innehållet i OECD:s modellavtal, dock att uttrycket ”skatt” har definierats här (punkt 1j). Definitionen av ”internationell trafik” (punkt 1h) har fått en i förhållande till modellavtalet något avvikande utformning med anledning av att hemvistet valts som kriterium vid bestämmandet av vilken stat som skall ha beskattningsrätten till inkomst av internationell trafik, se art. 8 punkt 1. Definitioner förekommer även i andra artiklar t.cx. art. 10, 11 och 12, där den inkomst som behandlas i resp. artikel definieras.

Avtalet avser att undvika dubbelbeskattning och förhindra skatteflykt beträffande såväl skatter på inkomst som realisationsvinst. Även om ”realisationsvinst” inte alltid uttryckligen anges är de avtalsslutande staterna emellertid överens om att ”inkomst”/”income” i tillämpliga delar också innefattar realisationsvinst, jfr RÅ 1987 ref 162.

När det gäller tolkning av dubbelbeskattningsavtal och då bl.a. den i art. 3 punkt 2 intagna bestämmelsen får jag hänvisa till vad som anförts i propositionen om dubbelbeskattningsavtal mellan de nordiska länderna (prop. 1989/90:33 s. 42 ff.).

An. 4 innehåller regler som avser att fastställa var en person skall anses ha hemvist vid tillämpningen av avtalet. Artikeln överensstämmer, förutom vad avser de i punkt 1b intagna bestämmelserna rörande handelsbolag och dödsbon, med motsvarande bestämmelser i OECD:s modellavtal.

Hemvistreglerna i avtalet har inte någon betydelse för var en person skall anses vara bosatt enligt intern skattelagstiftning, utan reglerar endast frågan om hemvist vid tillämpning av avtalet. Det angivna innebär att avtalets hemvistregler saknar relevans bl.a. då det gäller att avgöra huruvida utdelning från svenska bolag skall beläggas med kupongskatt. Utdelning från svenskt bolag till en fysisk person som i skattehänseende anses bosatt i Sverige enligt intern svensk skattelagstiftning, men som har hemvist i ett annat land enligt ett dubbelbeskattningsavtal, skall således inte beläggas med kupongskatt.

Punkterna 2 och 3 reglerar s.k. dubbel bosättning, dvs. fall där den skattskyldige enligt svenska regler för beskattning anses bosatt i Sverige och enligt reglerna för beskattning i Mauritius anses bosatt i Mauritius. Vid tillämpningen av avtalet skall i sådana fall den skattskyldige anses ha hemvist endast i den avtalsslutande stat i vilken han har hemvist enligt avtalet. En person som anses bosatt i såväl Sverige som Mauritius enligt resp. stats interna lagstiftning, men som vid tillämpningen av avtalet anses ha hemvist i Mauritius skall således i fråga om de inkomster till vilka Sverige har beskattningsrätten enligt avtalet, vid taxeringen i Sverige beskattas enligt de regler som gäller för här bosatta, vilket medför rätt att erhålla t.ex. grundavdrag och allmänna avdrag.

Ant. 5 definierar ”fast driftställe”. Uttrycket har i förevarande avtal fått ett något annat innehåll än det har i OECD:s och FN:s modellavtal. Detta gäller bl.a. bestämmelserna i punkt 2f, h och i. Det skall framhållas att punkt 2 endast innehåller en uppräkning - på intet sätt uttömmande — av exempel, som vart och ett kan utgöra fast driftställe. Dessa exempel bör läsas mot bakgrund av den allmänna definitionen i punkt 1. De uttryck som räknas upp i punkt 2 ”plats för företagsledning”, ”filial”, ”kontor” osv. bör därför tolkas på sådant sätt att dessa platser för affärsverksamhet utgör fasta driftställen endast om de uppfyller villkoren i punkt 1. I punkt 4 anges vissa aktiviteter som trots att de bedrivs från en stadigvarande plats för affärsverksamhet ändå inte skall anses bedrivna från fast driftställe. Det kan noteras att skillnaden mellan punkt 4 b och punkt 5 b är att personen i fråga i sistnämnda fall regelmässigt innehar varulager från vilket han regelbundet Ievererar varor, vilket medför att fast driftställe konstitueras. I punkt 4 e anges ”vetenskaplig forskning” som exempel på sådan verksamhet av förberedande och biträdande art som inte konstituerar fast driftställe. Enligt normalt språkbruk torde vetenskaplig forskning inte utgöra verksamhet av förberedande eller biträdande art, men i avtalet har parterna kommit överens om detta. Bestämmelserna om ”fast driftställe” i svensk lagstiftning finns i punkt 3 av anvisningarna till 53§ kommunalskattelagen (1928:370), KL.

För att ett företag i Mauritius skall kunna beskattas för inkomst av rörelse från fast driftställe i Sverige enligt art. 7 i avtalet krävs att sådant driftställe föreligger enligt avtalet. Givetvis förutsätter detta att skattskyldighet föreligger även enligt svensk skattelagstiftning (jfr 2§ i den föreslagna lagen om dubbelbeskattningsavtal med Mauritius). I de flesta fall torde fast driftställe i den angivna situationen föreligga även enligt bestämmelserna i KL.

1.4.4 Avtalets beskattningsregler Art. 6-21 innehåller avtalets regler om fördelning av beskattningsrätten till olika inkomster. Avtalets uppdelning i olika inkomster har endast betydelse för tillämpningen av avtalet och således inte vid bestämmandet av till vilket inkomstslag och vilken förvärvskälla inkomsten skall hänföras enligt svensk intern skattelagstiftning. När beskattningsrätten väl fördelats sker beskattning i Sverige enligt svensk lagstiftning. Har rätten att beskatta viss inkomst i Sverige inskränkts genom avtal måste denna begränsning iakttas.

I de fall en inkomst ”får beskattas” i en avtalsslutande stat enligt bestäm- 43

att beskatta inkomsten. Beskattning får i sådana fall ske även i den andra staten (normalt hemviststaten), om det är möjligt enligt dess interna skattelagstiftning, men den dubbelbeskattning som uppkommer måste i sådana fall undanröjas (görs normalt av hemviststaten). Hur undanröjande av dubbelbeskattning sker framgår av art. 22.

Inkomst av fast egendom får enligt art. 6 beskattas i den stat där egendomen är belägen. Enligt 21 och 22§§ KL beskattas inkomst som härrör från fastighet i vissa fall som inkomst av näringsverksamhet. Vid tillämpning av avtalet bestäms dock rätten att beskatta inkomst av fastighet med utgångspunkt i art. 6, dvs. den stat i vilken fastigheten är belägen får beskatta inkomsten. Detta hindrar dock inte Sverige från att beskatta inkomsten som inkomst av näringsverksamhet vid taxeringen här. Royalty från fast egendom eller för nyttjande av eller rätten att nyttja mineralförekomst, källa eller annan naturtillgång behandlas också som inkomst av fast egendom vid tillämpningen av avtalet. Annan royalty beskattas enligt art. 12. Inkomst som förvärvas av företag som bedriver jordbruk, skogsbruk eller plantageverksamhet behandlas i enlighet med bestämmelserna för inkomst av rörelse i art. 7 (art. 6 punkt 5).

Ant. 7 innehåller regler om beskattning av rörelseinkomst. Sådan inkomst

beskattas enligt huvudregeln i punkt 1 endast i den stat där företaget är hemmahörande. Om företaget bedriver rörelse från fast driftställe i den andra staten, får emellertid inkomst som är hänförlig till driftstället beskattas i denna stat.

Om ctt företag hemmahörande i Mauritius bedriver rörelse i Sverige från fast driftställe här, skall vid inkomstberäkningen i första hand tillämpas svenska regler men beräkningen får inte stå i strid med bestämmelserna i detta avtal.

Vid bestämmandet av fördelningen av inkomster mellan fast driftställe och huvudkontor skall arm's length-principen användas, dvs. till det fasta driftstället skall hänföras den inkomst som detta driftställe skulle ha förvärvat om det — i stället för att avsluta affärer med huvudkontoret — hade avslutat affärer med ett helt fristående företag som bedrivit verksamhet av samma eller liknande slag under samma celler liknande villkor och avslutat affärer på normala marknadsmässiga villkor (punkt 2).

Punkt 3 innehåller vissa regler för hur utgifter som uppkommit för ett fast driftställe skall behandlas. Därvid klargörs att t.ex. allmänna förvaltningskostnader som uppkommit hos företagets huvudkontor för ett fast driftställe är en utgift som får dras av hos det fasta driftstället.

Ingår i inkomst av rörelse inkomster som behandlas särskilt i andra artiklar i detta avtal regleras beskattningsrätten till dessa inkomster i de särskilda artiklarna (art. 7 punkt 7).

Art. 8 behandlar beskattning av inkomst av rörelse i form av sjöfart och luftfart i internationell trafik. Sådana inkomster beskattas enligt punkt 1 endast i den stat där det företag som bedriver angiven verksamhet har hemvist. De särskilda reglerna för SAS i punkt 2 innebär att avtalet endast reglerar beskattningen av den del av SAS inkomst som är hänförlig till den svenske delägaren. 44

Art. 9 innehåller sedvanliga regler om omräkning av inkomst vid obehörig vinstöverföring mellan företag med intressegemenskap. De i punkt 1 angivna reglerna innebär givetvis inte någon begränsning av en avtalsslutande stats rätt att enligt intern lagstiftning vidta omräkning av ett företags resultat utan anger endast i vilka fall den i punkt 2 angivna justeringen är avsedd att göras.

An. 10 behandlar beskattningen av utdelningsinkomster. Definitionen av uttrycket ”utdelning”, som återfinns i punkt 3, överensstämmer i huvudsak med den i OECD:s modellavtal. Definitionen gäller som brukligt endast vid tillämpning av art. 10. Om uttrycket förekommer i andra artiklar kan det ha en annan betydelse. För att utdelning från bolag i Mauritius skall vara skattefri för ett svenskt bolag, krävs exempelvis att fråga är om utdelning enligt svensk skattelagstiftning. Art. 10 eller motsvarande bestämmelser i OECD:s modellavtal kan således inte användas för att avgöra innebörden av uttrycket i andra sammanhang.

Enligt punkt 2 får utdelning från bolag med hemvist i en avtalsslutande stat till person med hemvist i den andra avtalsslutande staten, beskattas även i den stat där bolaget som betalar utdelningen har hemvist (källstaten). Skatten får dock enligt punkt 2a inte överstiga 5 70 av utdelningens bruttobelopp, om den som har rätt till utdelningen är ett bolag (med undantag för handelsbolag) som direkt innehar minst 10 20 av det utbetalande bolagets kapital. I övriga fall får skatten inte överstiga 15 96 av utdelningens bruttobelopp (punkt 2b). De nu redovisade begränsningarna i källstatens beskattningsrätt gäller endast då ”mottagaren har rätt till utdelningen”. Av detta villkor, vilket även uppställs i fråga om ränta (art. 11 punkt 2), och royalty (art. 12 punkt 2), följer att den angivna begränsningen av skatten i källstaten inte gäller när en mellanhand, exempelvis en representant eller en ställföreträdare, sätts in mellan inkomsttagaren och utbetalaren. Villkoret tar sikte på fall där den som har rätt till utdelningen inte har hemvist i den andra avtalsslutande staten.

I vissa fall skall rätten att beskatta utdelning fördelas med tillämpning av avtalets regler för beskattning av inkomst av rörelse eller av självständig yrkesutövning. Dessa fall anges i punkt 4.

Punkt 5 innehåller förbud mot s.k. extra-territoriell beskattning av utdelning (beträffande detta slag av beskattning se punkterna 33-39 i kommentaren till art. 10 punkt 5 i OECD:s modellavtal).

I art. 22 redogörs för de bestämmelser som reglerar skattskyldigheten för svenska bolag för mottagen utdelning från bolag i Mauritius, se avsnitt 1.4.5.2. .

An. 11 behandlar ränta. Enligt punkt 1 får ränta beskattas i den stat där mottagaren har hemvist. Vad som här menas med ränta framgår av punkt 4 (fr vad som angetts beträffande utdelning under art. 10). Även källstaten får enligt punkt 2 beskatta ränta, men skatten får i sådant fall inte överstiga 15 20 av räntans bruttobelopp. Undantag från sådan beskattningsrätt görs dock i punkt 3 i vissa fall, bl.a. när den som har rätt till räntan är en bank som bedriver ”verklig bankverksamhet” och som har hemvist i den andra staten. Med ”verklig bankverksamhet” avses för svensk del sådan verksamhet som faller in under bestämmelserna i bankrörelselagen (1987:617), bank-

aktiebolagslagen (1987:618), sparbankslagen (1987:619) och föreningsbankslagen (1987:620).

Bestämmelserna i punkterna 1, 2 och 3 tillämpas inte i de fall som avses i punkt 5, dvs. då räntan är hänförlig till fordran som äger verkligt samband med fast driftställe eller stadigvarande anordning som den som har rätt till räntan har i den andra avtalsslutande staten. I sådant fall skall beskattningsrätten till räntan i stället fördelas med tillämpning av art. 7 resp. art. 14 som behandlar inkomst av rörelse resp. självständig yrkesutövning. Enligt svensk intern skattelagstiftning utgör såväl inkomst av rörelse som inkomst av självständig yrkesutövning i allmänhet inkomst av näringsverksamhet. Den här beskrivna beskattningsrätten för källstaten kan bli tillämplig i Sverige - i de fall bosättning i Sverige enligt interna beskattningsregler inte föreligger — endast om räntan enligt punkt 2 av anvisningarna till 228 KL skall hänföras till intäkt av näringsverksamhet. Dessutom fordras att fast driftställe föreligger enligt intern svensk rätt eller att inkomsten hänför sig till här belägen fastighet (53 § 1 mom. a KL och 6§ 1 mom. lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt, SIL).

Royalty som avses i art. 12 punkt 3 och som härrör från en avtalsslutande stat (källstaten) och betalas till person med hemvist i den andra avtalsslutande staten, får enligt punkt 1 beskattas i denna andra stat. Definitionen av uttrycket ”royalty” (jfr vad som angetts beträffande utdelning under art. 10, samma princip gäller också för royalty) omfattar i likhet med nuvarande lydelse av OECD:s modellavtal inte leasingavgifter och andra ersättningar för rätten att nyttja lös egendom. I fråga om sådana avgifter och ersättningar skall i stället bestämmelserna i art. 7 (Inkomst av rörelse) tillämpas. Enligt punkt 2 får också källstaten ta ut skatt på royaltybetalningar men denna skatt får inte överstiga 15 90 av royaltyns bruttobelopp om mottagaren har rätt till royaltyn. Royalty som utbetalas från Sverige till person med hemvist i Mauritius får således beskattas här, men skatten får inte överstiga 15 90 av royaltyns bruttobelopp.

Från de redovisade bestämmelserna i punkterna 1 och 2 görs i punkt 4 undantag för sådana fall då den rättighet eller egendom för vilken royaltyn betalas, har verkligt samband med fast driftställe eller stadigvarande anordning som den som har rätt till royaltyn har i den andra avtalsslutande staten. I sådant fall fördelas beskattningsrätten till royaltyn mellan staterna med tilllämpning av bestämmelserna i art. 7 resp. art. 14 som behandlar inkomst av rörelse resp. självständig yrkesutövning.

Det kan noteras att punkt 7 innehåller en ”mest gynnad nation-bestämmelse” av innehåll att en lägre skattesats än den nu föreskrivna kan komma att tillämpas om Mauritius i ett framtida avtal, med en annan OECD-stat än Sverige, avtalar en lägre skattesats än 15 90.

Ant. 13 behandlar beskattning av realisationsvinst. Bestämmelserna i punkterna 1-4 överensstämmer med motsvarande bestämmelser i OECD:s modellavtal, dock att vinst vid avyttring av skepp eller luftfartvg som används i internationell trafik resp. lös egendom som är hänförlig till användningen av sådana skepp eller luftfartyg enligt punkt 3 endast skall beskattas i den stat där personen i fråga har hemvist. I punkt 5 återfinns en bestämmelse som möjliggör för Sverige att beskatta fysisk person för realisations- 46

vinster som härrör från överlåtelse av varje slag av egendom som uppbärs under tio år efter det att personen i fråga upphört att ha hemvist i Sverige. Denna bestämmelse har tillkommit bl.a. mot bakgrund av att Mauritius i regel inte beskattar realisationsvinster, se under avsnitt 1.3.1.2.

Enligt art. 14 beskattas inkomst av fritt yrke eller annan självständig verksamhet i regel endast där yrkesutövaren har hemvist. Utövas verksamheten från en stadigvarande anordning i den andra staten som regelmässigt står till hans förfogande eller om personen i fråga vistas i den andra avtalsslutande staten under tidrymd eller tidrymder som sammanlagt överstiger 183 dagar under en tolvmånadersperiod får dock inkomsten även beskattas i verksamhetsstaten. Den del av inkomsten som i sådana fall får beskattas i verksamhetsstaten är dock begränsad till vad som är hänförligt till den stadigvarande anordningen där resp. till vad som förvärvas genom den i verksamhetsstaten bedrivna verksamheten.

Innebörden av uttrycket ”fritt yrke” belyses i punkt 2 med några typiska exempel. Denna uppräkning är endast förklarande och inte uttömmande. Det bör observeras att denna artikel] behandlar ”fritt yrke samt annan verksamhet av självständig karaktär”. Artikeln skall sålunda inte tillämpas när fråga är om anställning, t.ex. läkare som tjänstgör som anställd tjänsteläkare eller ingenjör som är anställd i ett av honom ägt aktiebolag. Artikeln är inte

heller tillämplig på sådan självständig verksamhet som artister eller idrotts-

män utövar, utan deras verksamhet omfattas av art. 17.

Art. 15 behandlar beskattning av enskild tjänst. Punkt 1 innebär att sådan inkomst i princip beskattas i den stat där arbetet utförs. Undantag från denna regel gäller vid viss korttidsanställning under de förutsättningar som anges i punkt 2. I sådana fall sker beskattning endast i inkomsttagarens hemviststat. I punkt 3 har intagits särskilda regler om beskattning av arbete ombord på skepp eller luftfartyg i internationell trafik.

Styrelsearvoden och annan liknande ersättning får enligt art. 16 beskattas i den stat där bolaget i fråga har hemvist.

Beskattning av inkomst som artister och idrottsmän uppbär genom sin verksamhet regleras i art. 17. Sådan inkomst får beskattas i den stat där verksamheten utövas (punkt 1). Detta gäller oavsett om inkomsten förvärvas under utövande av fritt yrke eller enskild tjänst. Enligt punkt 2 får inkomsten beskattas i den stat där artisten eller idrottsmannen utövar verksamheten, även om ersättningen utbetalas till en annan person (t.ex. arbetsgivare hos vilken artisten eller idrottsmannen är anställd) än artisten eller idrottsmannen själv. Enligt punkt 3 undantas från beskattning i verksamhetsstaten dock inkomst som en artist eller idrottsman förvärvar genom sin personliga verksamhet, om verksamheten utförs inom ramen för ett besök som huvudsakligen finansieras genom allmänna medel från den andra avtalsslutande staten, något av dess organ, lokala myndigheter eller offentliga institutioner.

An. 18 behandlar beskattning av pension, livränta och liknande ersätt-

ningar. Sådan pension som betalas av eller från fonder inrättade av en avtals-

slutande stat eller dess lokala myndigheter till fysisk person på grund av arbete som utförts i den statens eller dess lokala myndigheters tjänst omfattas dock inte av denna artikel, utan av art. 19 punkt 2. I fråga om sådan i art. 18

behandlad ersättning får den beskattas i den avtalsslutande stat från vilken den härrör.

Inkomst av offentlig tjänst — med undantag för pension — beskattas enligt ant. 19 i regel endast i den stat som betalar ut inkomsten i fråga (punkt 1 a). Under vissa i punkt 1b angivna förutsättningar beskattas dock sådan ersättning endast i inkomsttagarens hemviststat. I punkt 2 finns bestämmelser rörande beskattning av pension på grund av tidigare offentlig tjänst. Sådan pension beskattas endast i källstaten (punkt 2 a), om inte personen i fråga bar hemvist och är medborgare i den andra staten (punkt 2b). I sådana fall sker beskattning endast i hemviststaten. Enligt punkt 3 beskattas i vissa fall ersättning av offentlig tjänst enligt reglerna i art. 15 (Enskild tjänst), art. 16 (Styrelsearvoden etc.) resp. art. 18 (Pension m.m.).

An. 20 innehåller regler för studerande och affärspraktikanter.

Inkomst som inte behandlas särskilt i art. 6—-20 beskattas enligt art. 21 (Annan inkomst) endast i inkomsttagarens hemviststat. Detta gäller t. ex. inkomst från en tredje stat. Undantag från denna regel gäller i de fall som anges i punkt 2.

1.4.5 Metoder för undanröjande av dubbelbeskattning 1.4.5.1 Allmänt Bestämmelserna om undanröjande av dubbelbeskattning finns i art. 22. Sverige tillämpar enligt punkt 3 a avräkning av skatt (”credit of tax”) som huvudmetod för att undvika dubbelbeskattning. Detsamma gäller för Mauritius (punkt 22).

Innebörden av avräkningsmetoden är att en person med hemvist i den ena staten taxeras där även för sådan inkomst som enligt avtalet får beskattas i den andra staten. Den uträknade skatten minskas därefter i princip med den skatt som enligt avtalet har tagits ut i den andra staten. Vid avräkning av skatt på inkomst i Sverige tillämpas bestämmelserna i lagen (1986:468) om avräkning av utländsk skatt. Därvid beräknas svensk inkomstskatt på inkomsten på vanligt sätt.

I likhet med de flesta andra avtal med utvecklingsländer innehåller detta avtal regler om avräkning i vissa fall i Sverige av högre skattebelopp än som faktiskt erlagts i den andra staten, s.k. matching credit. Bestämmelserna återfinns i punkt 3 d-f. De i punkten d intagna bestämmelserna skall dock inte tillämpas beträffande en bestämmelse om skattelättnad som ändrats efter det att detta avtal undertecknats om ändringen är att anse som väsentlig. Bestämmelserna skall tillämpas t.o.m. den 31 december år 2002. Efter utgången av denna tidsperiod skall de behöriga myndigheterna överlägga med varandra för att bestämma om de skall tillämpas även efter denna tidpunkt. Förslag om sådan förlängning kommer, om sådan överenskommelse träffas, att i överensstämmelse med vad riksdagen med anledning av motion 1988/89:Sk35 givit regeringen till känna (SkU25), föreläggas riksdagen för godkännande.

1.4.5.2 Skattefrihet för utdelning från bolag i Mauritius till svenskt bolag Punkt 3 c innehåller bestämmelser om skattefrihet för utdelning från bolag i Mauritius till svenskt bolag. Inledningsvis kan erinras om bestämmelserna om skattefrihet för utdelning från utländska dotterbolag i 7§ 8 mom. SIL. Skulle en tillämpning av SIL:s bestämmelser vara mer gynnsam, hindrar givetvis inte bestämmelserna i punkt 3c att SIL:s bestämmelser tillämpas. ”

Skattefrihet enligt punkt 3 c förutsätter att vissa villkor är uppfyllda. Först och främst gäller att utdelnirigen enligt svensk skattelagstiftning (jfr 7§ 8 mom. SIL) skulle ha varit undantagen från skatt om båda bolagen hade varit svenska. Vidare krävs att den vinst (vilken helt eller delvis kan bestå av utdelning) av vilken utdelningen betalas underkastats antingen den normala bolagsskatten i Mauritius eller, i Mauritius eller annan stat, en inkomstskatt jämförlig med den svenska skatt som skulle ha utgått om vinsten hade förvärvats av ett svenskt bolag eller att utdelningen betalas av inkomst som hade varit skattebefriad i Sverige om den hade förvärvats direkt av bolag med hemvist i Sverige. Enligt punkt d inbegrips t.o.m. den 31 december år 2002 (punkt e) i det i punkt c använda uttrycket ”den normala bolagsskatten i Mauritius”, skatt som i Mauritius skulle ha erlagts om inte skattebefrielse eller skattenedsättning medgivits enligt vissa i punkterna d-f närmare angivna investeringsfrämjande bestämmelser i den interna lagstiftningen i

Mauritius. Avsikten är givetvis att skattefrihet skall medges endast i de fall befrielsen eller nedsättningen gjorts i syfte att befrämja ekonomisk utveck-

ling i Mauritius, För att säkerställa att så är fallet föreskrivs i punkt f att hänsyn endast skall tas till sådana fall som behörig myndighet i Mauritius intygat är av detta slag.

Beträffande den närmare innebörden av de alternativa villkoren i punkt c för att utdelning skall vara undantagen från beskattning i Sverige vill jag göra följande förtydligande. Det i punkt c1 uppställda alternativa villkoret, att utdelning skall vara undantagen från beskattning i Sverige om den bakomliggande vinsten underkastats den normala bolagsskatten i Mauritius eller, i Mauritus eller annan stat, en inkomstskatt jämförlig med den svenska skatt

som skulle ha utgått om vinsten hade förvärvats av ett svenskt bolag, kan

belysas med följande exempel.

Ett bolag hemmahörande i Mauritius har under ett visst år haft en sammanlagd vinst på Rs 1 000 000. Av denna vinst har Rs 500 000 i någon stat underkastats en enligt avtalet godtagbar beskattning medan resterande Rs 500 000 är obeskattade. Under angivna förhållanden kan Rs 500 000 tas hem till Sverige i form av skattefri utdelning, eftersom de första 500 000 som delas ut anses ha underkastats en godtagbar beskattning. Skulle hela årsvinsten tas hem till Sverige innebär detta att hälften enligt avtalet är att anse som skattefri utdelning och att hälften i princip skall beläggas med svensk inkomstskatt. Jag vill i detta sammanhang framhålla att då det i punkt c1 talas om den normala bolagsskatten i Mauritius så skall denna jämförelse regelmässigt göras med utgångspunkt i det fall då Mauritius tar ut full bolagsskatt och självfallet inte med de fall då skattebefrielse eller skattenedsättning medgivits enligt investeringsfrämjande eller andra motsvarande bestämmelser i den interna lagstiftningen i Mauritius (jag bortser nu från det undantag som tidi-

gare behandlats och som gäller till år 2002). Villkoret att en därmed jämförlig inkomstskatt skall ha uttagits på den bakomliggande vinsten, tar sikte på inkomstbeskattning som skett i såväl stater med vilka Sverige har dubbelbeskattningsavtal som stater med vilka Sverige inte har något sådant avtal.

Beträffande det i punkt c2 uppställda villkoret för att utdelning skall undantas från svensk inkomstbeskattning kan inledningsvis konstateras att detta villkor är helt fristående från det i punkt c1. För att skattefrihet för mottagen utdelning skall föreligga i Sverige uppställs således vid tillämpning av punkt c2 inget krav på att den bakomliggande vinsten skall ha underkastats den normala bolagsskatten i Mauritius eller, i Mauritius eller annan stat, en med svensk inkomstskatt jämförlig skatt. För att villkoret skall vara uppfyllt krävs däremot att den utdelning som bolaget i Mauritius utbetalar, betalas av inkomst som hade varit skattebefriad i Sverige om den hade förvärvats direkt av bolag med hemvist i Sverige. Bestämmelsen tar sikte på inkomst, t.ex utdelningar, som härrör från tredje stat och som skulle ha varit undantagen från svensk beskattning, exempelvis genom bestämmelser i ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och denna tredje stat, om de hade förvärvats direkt av det svenska bolaget. Villkor motsvarande de nu behandlade återfinns i en rad andra svenska dubbelbeskattningsavtal. Uttrycket ”utöver” i punkt c2 har tillkommit för att markera att det inte finns något hinder mot att utdelning för att vara skattefri är ”blandad”, dvs. vid ett och samma utdelningstillfälle består av såväl utdelning enligt punkt c 1 som c 2.

1.4.6 Särskilda bestämmelser I art. 23 återfinns bestämmelser om förbud i vissa fall mot diskriminering vid beskattningen. Det kan observeras att punkt 3 innehåller en bestämmelse som ger Mauritius rätt att tillämpa sina interna regler för att i vissa fall vägra avdrag med avseende på ränta som betalas till person som inte har hemvist i Mauritius och som inte är skattskyldig för räntebeloppet. Fallen tar sikte på betalningar som avviker från arm's length-principen.

Förfarandet vid ömsesidig överenskommelse regleras i art. 24 och bestämmelserna om utbyte av upplysningar finns i art. 25.

I art. 26 finns vissa föreskrifter beträffande diplomatiska företrädare och konsulära tjänstemän. Beträffande den närmare innebörden av dessa bestämmelser hänvisas till kommentaren till art. 27 i OECD:s modellavtal.

1.4.7 Slutbestämmelser An. 27 och 28 innehåller bestämmelser om avtalets ikraftträdande och upphörande.

Enligt art. 27 träder avtalet i kraft med utväxlingen av ratifikationshandlingarna. Avtalet tillämpas i Mauritius beträffande inkomst för taxeringsår som börjar den 1 juli eller senare, efter utgången av det år avtalet trädde i kraft. I Sverige tillämpas avtalet beträffande inkomst som förvärvas den 1 januari eller senare, efter utgången av det år då avtalet trädde i kraft.

Avtalet kan enligt art. 28 sägas upp först sedan fem år förflutit sedan ikraftträdandet. 50

I fråga om inkomst som skall undantas från svensk skatt har Sverige enligt en progressionsregel i avtalet (art. 22 punkt 3 b) rätt att höja skattcuttaget på denna persons övriga inkomster. Sverige har tidigare i förhållande till flera andra länder avstått från att utnyttja den möjlighet till progressionsuppräkning som ges i dubbelbeskattningsavtalen med länderna i fråga. Skälen härtill har bl.a. varit den minskade arbetsbördan för skattemyndigheterna och den förenkling av regelsystemet som ett avstående av progressionsuppräkningen innebär. Dessa skäl motiverar även ett avstående av progressionsuppräkningen i förhållande till Mauritius. Ytterligare en synpunkt är också att det bortfall av skatt som blir följden av en utebliven progressionsuppräkning torde vara försumbar från statsfinansiell synpunkt.

2Föreslagen ändring i lagen om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Nederländerna

Den 18 juni 1991 undertecknades ett avtal mellan Sverige och Nederländerna för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande skatter på inkomst och på förmögenhet (prop. 1991/92:62, SkU12, rskr. 103, SFS 1992:17). Avtalet trädde i kraft den 12 augusti 1992 och skall tillämpas från den 1 januari 1993 (SFS 1992:946).

I art. 24 punkt 1d regleras frågan om skattefrihet i vissa fall då ett svenskt moderbolag erhåller utdelning från ett nederländskt dotterbolag. Huvudregeln är att utdelningen är skattefri om så skulle ha varit fallet om båda bolagen hade varit svenska. Sådan skattebefrielse medges enligt reglerna i avtalet emellertid endast om något av fyra särskilt angivna villkor är uppfyllt t.ex. att den vinst av vilken utdelningen betalas har, i Nederländerna eller annorstädes, underkastats en beskattning som motsvarar minst 15 20 av nettovinsten beräknad i enlighet med svensk lag. Om mottagen utdelning inte uppfyller villkoren i avtalet eller enligt reglerna i SIL för skattebefrielse i Sverige men utdelningen skulle ha varit undantagen från beskattning enligt svensk lagstiftning om båda bolagen hade varit svenska — skall Sverige emellertid från skatten på sådan utdelning avräkna ett belopp motsvarande 10 96 av utdelningens bruttobelopp (punkt d andra stycket). Denna garantiavräkning medges utöver vad som får avräknas enligt vanliga regler, dvs. för av den skattskyldige faktiskt erlagda skatter.

Den särskilda regleringen i avtalet med Nederländerna skall ses mot bakgrund av den generella schablonregel om avräkning av 10 90 av utdelningens bruttobelopp som fr.o.m. den 1 januari 1992 föreskrivs i 1§ tredje stycket lagen (1986:468) om avräkning av utländsk skatt, avräkningslagen (prop. 1990/91:107, SkU34, rskr. 312, SFS 1991:589). Denna schablonavräkning avser att kompensera moderbolaget för underliggande bolagsskatt som erlagts av utländskt dotterbolag i de fall då den mottagna utdelningen inte kan tas emot skattefritt i Sverige på grund av att de vinstmedel av vilken utdelningen betalas inte belastats med en utländsk skatt som varit jämförlig med vad som 51 skulle ha tagits ut i skatt enligt svenska regler.

Vid tiden för förhandlingarna mellan Sverige och Nederländerna gällde ännu inte de nya reglerna i 7§ 8 mom. sjätte stycket SIL. På grund av detta infördes den särskilda regleringen i dubbelbeskattningsavtalet. Från nederländsk sida ansåg man det också angeläget att för framtiden uttryckligen ha

denna särskilda reglering i avtalet.

I många svenska dubbelbeskattningsavtal — framför allt med utvecklingsländer — finns särskilda regler om garantiavräkning avseende en viss procent av en mottagen utdelnings bruttobelopp. I de flesta fall syftar dessa regler till att ge det mottagande svenska moderbolaget en rätt till avräkning med en fiktiv kupongskatt på den mottagna utdelningen då den utländska staten inte alls påfört kupongskatt eller påfört en sådant skatt med lägre belopp än vad avtalet medger. Syftet med en sådan nedsättning av kupongskattens storlek är att ge en utländsk investerare en särskild skatteförmån för att därigenom främja investeringar. En sådan i ett dubbelbeskattningsavtal föreskriven garantiavräkning av en fiktiv kupongskatt kan mycket väl förenas med den nya schabloniserade garantiavräkningen i 1§ tredje stycket avräkningslagen.

När det däremot gäller den garantiavräkning som medges enligt art. 24

punkt 1d andra stycket i dubbelbeskattningsavtalet med Nederländerna så

syftar den till att kompensera moderbolaget för eventuell underliggande bolagsskatt som erlagts av utländskt dotterbolag. Garantiavräkningen i 18 tredje stycket avräkningslagen har samma syfte. För att klarlägga att sådan kompensation endast kan ifrågakomma antingen med stöd av avräkningsla-

gen eller med stöd av dubbelbeskattningsavtalet föreslås att en ny bestäm-

melse, 4§, införs i lagen om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Nederländerna. I denna bestämmelse föreskrivs att i fall då avräkning medges enligt 1§ tredje stycket avräkningslagen skall någon avräkning enligt art. 24 punkt 1d andra stycket inte medges.

3Lagrådets hörande

På grund av förslagens beskaffenhet anser jag att Lagrådets hörande skulle sakna betydelse.

4 Hemställan

Jag hemställer att regeringen föreslår riksdagen att

1. godkänna avtalet mellan Sverige och Mauritius för att undvika

dubbelbeskattning och förhindra skatteflykt beträffande skatter på in-

komst och realisationsvinst,

2. anta förslaget till lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige

och Mauritius,

3. anta förslaget till lag om ändring i lagen (1992:17) om dubbelbe-

skattningsavtal mellan Sverige och Nederländerna.

Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar att genom proposition föreslå riksdagen att anta de förslag som föredraganden har lagt fram.