SOSFS 2011:5
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om lex Sarah
SOSFS kan beställas från Socialstyrelsens beställningsservice,
120 88 Stockholm, fax 08-779 96 67, e-post socialstyrelsen@strd.se
ISSN 0346-6019 Artikelnr 2011-5-23
Tryck: Edita Västra Aros, Västerås 2011
I Socialstyrelsens författningssamling (SOSFS) publiceras myndighetens
föreskrifter och allmänna råd.
• Föreskrifter är bindande regler.
• Allmänna råd innehåller rekommendationer om hur en författning kan
eller bör tillämpas och utesluter inte andra sätt att uppnå de mål som avses
i författningen.
Socialstyrelsen ger årligen ut en förteckning över gällande föreskrifter
och allmänna råd.
SOSFS
2011:5 (S)
Utkom från trycket
den 1 juni 2011
Socialstyrelsens författningssamling
Ansvarig utgivare: Chefsjurist Eleonore Källstrand Nord
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
om lex Sarah;
beslutade den 17 maj 2011.
Socialstyrelsen föreskriver följande med stöd av 8 kap. 2 och 5 §§
social tjänstförordningen (2001:937) samt 14 § andra stycket förord-
ningen (1993:1090) om stöd och service till vissa funktionshindrade
och beslutar följande allmänna råd.
1 kap. Tillämpningsområde
1 § Dessa föreskrifter ska tillämpas inom socialtjänsten, i verksam-
heter enligt lagstiftningen om stöd och service till vissa funktions-
hindrade och vid Statens institutionsstyrelse.
2 § I denna författning ges kompletterande föreskrifter och allmänna
råd till bestämmelserna i socialtjänstlagen (2001:453), SoL, och lagen
(1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS,
– om skyldigheten att rapportera och utreda samt avhjälpa och un-
danröja missförhållanden och påtagliga risker för missförhållanden
enligt 7 kap. 6 § första stycket och 14 kap. 3–6 §§ SoL samt 23 e §
första stycket och 24 b–24 e §§ LSS, (2–5 kap. samt 7 kap. 1 § och
delar av de allmänna råden i 7 kap.), och
– om anmälningsskyldigheten till Socialstyrelsen vid allvarliga miss-
förhållanden eller påtagliga risker för allvarliga missförhållanden
enligt 14 kap. 7 § SoL och 24 f § LSS, (6 kap. samt 7 kap. 1 § och
delar av de allmänna råden i 7 kap.).
2 kap. Rapporteringsskyldigheten
Vem som omfattas av skyldigheten
1 § Skyldigheten att rapportera missförhållanden och risker för miss-
förhållanden ska gälla för den som är
1. anställd,
2. uppdragstagare,
3. praktikant eller motsvarande under utbildning, och
4. deltagare i arbetsmarknadspolitiskt program.
3
4
SOSFS
2011:5
Information till de rapporteringsskyldiga
2 § Information om skyldigheten att rapportera missförhållanden och
risker för missförhållanden ska ges till den som omfattas av skyldig-
heten när han eller hon påbörjar en anställning, ett uppdrag, en prak-
tikperiod eller liknande. Informationen ska därefter ges återkomman-
de.
Information om vem i verksamheten som är utsedd att vara motta-
gare av rapporter ska också ges vid det första tillfället samt vid senare
tillfälle om förändring av mottagare görs.
Allmänna råd
Informationen om rapporteringsskyldigheten bör ges både muntligt
och skriftligt minst en gång per år.
Vad som ska rapporteras
3 § Med missförhållanden, som ska rapporteras enligt 14 kap. 3 §
SoL och 24 b § LSS, ska avses såväl utförda handlingar som handling-
ar som någon av försummelse eller av annat skäl har underlåtit att ut-
föra och som innebär eller har inneburit ett hot mot eller har medfört
konsekvenser för enskildas liv, säkerhet eller fysiska eller psykiska
hälsa.
Med en påtaglig risk för ett missförhållande, som också ska rappor-
teras, ska avses att det är fråga om en uppenbar och konkret risk för ett
missförhållande.
Kommunal verksamhet
4 § Med berörd nämnd, som rapporteringsskyldigheten ska fullgöras
till enligt 14 kap. 3 § andra stycket 3 SoL och 24 b § andra stycket 2
LSS, ska avses den nämnd som bedriver verksamheten.
3 kap. Omedelbara åtgärder
1 § När en rapport har kommit in ska den som rapporteringsskyldig-
heten ska fullgöras till enligt 14 kap. 3 § andra stycket SoL eller 24 b §
andra stycket LSS omedelbart vidta de nödvändiga åtgärder som situa-
tionen kräver.
4 kap. Information till nämnd om mottagna rapporter
Yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet
1 § Med berörd nämnd, som enligt 14 kap. 5 § SoL och 24 d § LSS
ska informeras om mottagna rapporter i yrkesmässigt bedriven en-
skild verksamhet, ska avses den nämnd som har beslutat om insatsen
för den enskilde.
Om rapporteringen berör en verksamhet med allmänt inriktade in-
satser inom socialtjänsten som bedrivs på uppdrag av en kommun, ska
5
SOSFS
2011:5
med berörd nämnd avses den nämnd som har tecknat avtal om verk-
samheten.
Allmänna råd
Den nämnd som har ett ansvar enligt 15 § 2 LSS bör informeras om
den mottagna rapporten, om Försäkringskassan har beslutat om er-
sättning för personlig assistans enligt 51 kap. 2 § socialförsäkrings-
balken.
Kommunal verksamhet
Allmänna råd
Den nämnd som har tagit emot en rapport om ett missförhållande
eller en risk för ett missförhållande bör ge information om den mot-
tagna rapporten till den nämnd som har beslutat om insatsen för
den enskilde, om det är en annan nämnd än den som bedriver verk-
samheten.
Verksamhet vid Statens institutionsstyrelse
2 § Om en rapport som gäller verksamhet vid sådana hem som avses
i 6 kap. 3 § SoL har tagits emot, ska ledningen vid Statens institutions-
styrelse informera den i förekommande fall ansvariga socialnämnden,
såvida det inte finns hinder för det enligt offentlighets- och sekretess-
lagen (2009:400).
5 kap. Utredningsförfarandet
Dokumentation av utredningen och vidtagna åtgärder
1 § Dokumentationen enligt 14 kap. 6 § SoL och 24 e § LSS ska göras
fortlöpande.
2 § Dokumentationen av utredningen ska utvisa
1. vad det rapporterade missförhållandet eller risken för ett missför-
hållande har bestått i och vilka konsekvenser det har fått eller kun-
de ha fått för den enskilde,
2. när den muntliga eller skriftliga rapporten har tagits emot,
3. när och hur missförhållandet eller risken för ett missförhållande har
uppmärksammats,
4. när missförhållandet har inträffat,
5. de orsaker till missförhållandet eller risken för ett missförhållande
som har identifierats,
6. om något liknande har inträffat i verksamheten tidigare och i så fall
varför det har inträffat igen, och
7. bedömningen av om något liknande skulle kunna inträffa igen.
6
SOSFS
2011:5
3 § Av dokumentationen ska det vidare framgå
1. vilka åtgärder som har vidtagits för att undanröja eller avhjälpa
missförhållandet eller risken för ett missförhållande samt tidpunkt
för dessa,
2. vad som i övrigt har framkommit under utredningen, och
3. vilket beslut eller ställningstagande som utredningen har avslutats
med.
4 § För varje uppgift som dokumenteras under utredningen ska det
framgå
1. vilket datum uppgiften dokumenterades,
2. varifrån uppgiften kommer,
3. vad som är faktiska omständigheter och vad som är bedömningar,
och
4. vem (namn och befattning eller titel) som har dokumenterat uppgif-
ten.
5 § De åtgärder som har vidtagits eller planeras i verksamheten för att
förhindra att liknande missförhållanden eller risker för missförhållan-
den uppkommer igen ska dokumenteras.
Information till den enskilde
Allmänna råd
Den enskilde som berörs bör alltid underrättas om ett missförhål-
lande som har inträffat.
6 kap. Anmälan till Socialstyrelsen
Vad som ska anmälas
1 § Med allvarliga missförhållanden, som ska anmälas till Socialsty-
relsen enligt 14 kap. 7 § SoL och 24 f § LSS, ska avses såväl utförda
handlingar som handlingar som någon av försummelse eller av annat
skäl har underlåtit att utföra och som innebär eller har inneburit ett all-
varligt hot mot eller har medfört allvarliga konsekvenser för enskildas
liv, säkerhet eller fysiska eller psykiska hälsa.
Med en påtaglig risk för ett allvarligt missförhållande, som också
ska anmälas, ska avses att det är fråga om en uppenbar och konkret
risk för ett allvarligt missförhållande.
Hur anmälan ska göras
2 § Anmälan enligt 14 kap. 7 § SoL och 24 f § LSS ska göras på sär-
skild blankett (bilagan).
Om utredningen inte har avslutats när anmälan till Socialstyrelsen
görs, ska utredningen lämnas in så snart den har färdigställts och se-
nast två månader efter det att anmälan har gjorts.
7
SOSFS
2011:5
Information till berörd nämnd om anmälan i yrkesmässigt bedri-
ven enskild verksamhet
3 § Med berörd nämnd, som enligt 14 kap. 7 § andra stycket SoL och
24 f § andra stycket LSS ska informeras om anmälan i yrkesmässigt
bedriven enskild verksamhet, ska avses den nämnd som har beslutat
om insatsen för den enskilde.
Om anmälan berör en verksamhet med allmänt inriktade insatser
inom socialtjänsten som bedrivs på uppdrag av en kommun, ska med
berörd nämnd avses den nämnd som har tecknat avtal om verksamhe-
ten.
Allmänna råd
Den nämnd som har ett ansvar enligt 15 § 2 LSS bör informeras om
anmälan, om Försäkringskassan har beslutat om ersättning för per-
sonlig assistans enligt 51 kap. 2 § socialförsäkringsbalken.
4 § Informationen som lämnas till den nämnd som avses i 3 § ska om-
fatta vad som har framkommit under utredningen, ställningstagandet
samt vidtagna och planerade åtgärder.
Information till beslutande nämnd om anmälan i verksamhet vid
annan nämnd
Allmänna råd
Den nämnd som har gjort en anmälan till Socialstyrelsen bör lämna
information om anmälan till den nämnd som har beslutat om insat-
sen för den enskilde, om det är en annan nämnd än den som har
gjort anmälan.
Information till socialnämnd om anmälan i verksamhet vid Statens
institutionsstyrelse
5 § Om en anmälan som gäller verksamhet vid sådana hem som avses
i 6 kap. 3 § SoL har gjorts till Socialstyrelsen, ska ledningen vid Sta-
tens institutionsstyrelse informera den i förekommande fall ansvariga
socialnämnden, såvida det inte finns hinder för det enligt offentlig-
hets- och sekretesslagen (2009:400).
Information till den enskilde
Allmänna råd
Den enskilde som berörs bör alltid underrättas när en anmälan har
gjorts till Socialstyrelsen om ett allvarligt missförhållande eller en
risk för ett allvarligt missförhållande.
8
SOSFS
2011:5
7 kap. Rutiner för verksamheten
Fastställa och dokumentera rutiner
1 § Den nämnd som har ansvar för verksamhet inom socialtjänsten
eller enligt lagstiftningen om stöd och service till vissa funktions-
hindrade, Statens institutionsstyrelse och den som yrkesmässigt be-
driver enskild verksamhet ska fastställa rutiner för hur skyldigheten
att rapportera, utreda, avhjälpa och undanröja missförhållanden och
risker för missförhållanden ska fullgöras. Rutiner ska även fastställas
för hur skyldigheten att anmäla allvarliga missförhållanden och risk
för allvarliga missförhållanden ska fullgöras.
Rutinerna ska dokumenteras.
Allmänna råd
Information till rapporteringsskyldiga
Av rutinerna bör det framgå vem som ska informera de rapporte-
ringsskyldiga om deras skyldighet.
Rapporteringen
Av rutinerna bör det framgå
– vem rapporteringen ska göras till, och
– hur rapporteringen ska göras.
Det bör vidare framgå hur rapporterna i offentlig verksamhet ska
registreras och hur rapporterna i enskild verksamhet ska hållas ord-
nade.
Undanröja och avhjälpa
Rutinerna bör utvisa vem som ska ansvara för att åtgärder vidtas för
att utan dröjsmål undanröja eller avhjälpa det rapporterade missför-
hållandet eller risken för ett missförhållande.
Utredningen
Rutinerna bör utvisa
– vem som ska ansvara för att det som har rapporterats utreds,
– vad en utredning ska innehålla, och
– vem som ska avsluta utredningen med ett beslut eller ett ställ-
ningstagande.
Anmälan till Socialstyrelsen
Av rutinerna bör det framgå
– vem som ska ansvara för bedömningen av om en anmälan till
Socialstyrelsen ska göras, och
9
SOSFS
2011:5
– vem som ska ansvara för att anmälan lämnas till Socialstyrelsen.
Information till berörd personal
Av rutinerna bör det framgå vem som ska ta ställning till
– vilka personer i verksamheten som ska informeras och hur de
ska informeras om en rapport och de åtgärder som har vidtagits
med anledning av den, och
– om och hur berörd personal ska ges stöd.
Information till enskilda
Av rutinerna bör det framgå vem som ska ta ställning till om och
hur den enskilde som berörs ska ges stöd och informeras om rappor-
ten och de åtgärder som har vidtagits med anledning av den.
Jäv och liknande situationer
Det bör finnas rutiner för vem eller vilka som ansvarar för uppgif-
terna i de allmänna råden i detta kapitel, om den som ansvarar för
dessa uppgifter själv berörs av innehållet i rapporten.
1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2011.
2. Genom författningen upphävs
– Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2008:10)
om tillämpningen av 14 kap. 2 § SoL
– Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2008:11)
om tillämpningen av 24 a § LSS.
Socialstyrelsen
HÅKAN CEDER
Kristina Widgren
10
SOSFS
2011:5
en påtaglig risk för ett allvarligt missförhållande
ANMÄLAN – lex Sarah
enligt 14 kap. 7 § SoL eller 24 f § LSS
ett allvarligt missförhållande
Avsändarens diarienummer
Socialstyrelsen
Region
Anmälan görs av
Nämnd
Enskild verksamhet
Statens institutionsstyrelse
Var och när har det allvarliga missförhållandet inträffat eller risken för ett allvarligt missförhållande förelegat
Enhet/avdelning
Gatuadress
Postnr
Postort
Telefon (inkl. riktnr)
Datum, veckodag samt klockslag för det inträffade
Kortfattad beskrivning av det allvarliga missförhållandet eller risken för ett allvarligt missförhållande
och konsekvenserna för den enskilde
kommun/landsting
(namnet på t.ex. bolaget, stiftelsen)
Postort
Postnr
E-postadress
Titel/funktion
Telefon (inkl. riktnr)
Kontaktperson
Utdelningsadress
Arbetsplats
i
Berörda enskilda har underrättats om anmälan om det allvarliga missförhållandet eller risken för ett allvarligt
missförhållande
Typ av verksamhet
Anmälan görs till den tillsynsregion som har tillsyn över den
verksamhet där det allvarliga missförhållandet har inträffat eller
risken för ett allvarligt missförhållande har förelegat.
SOSFS 2011:5 Bilaga (2011-05)
Bilaga
11
SOSFS
2011:5
Slutförd utredning enligt 14 kap. 6 § SoL
Slutförd utredning enligt 24 e § LSS
Gällande rutiner i verksamheten som är av betydelse för det aktuella missförhållandet
Beskrivning av verksamhetens organisation och bemanning
Uppgifter om personalens utbildning, tjänstgöringstid och anställningsform ( på den berörda enheten)
Bifogade handlingar
Den anmälningsansvariges underskrift/protokollsutdrag
Namnförtydligande
Åtgärder som har vidtagits eller planeras i verksamheten för att förhindra att liknande missförhållanden inträffar igen
Övrigt
Datum