SOSFS 2011:5

Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om lex Sarah

författningssamling

Socialstyrelsens

Lex Sarah

SOSFS 2011:5 (S)

Föreskrifter och allmänna råd

SOSFS kan beställas från Socialstyrelsens beställningsservice,

120 88 Stockholm, fax 08-779 96 67, e-post socialstyrelsen@strd.se

ISSN 0346-6019 Artikelnr 2011-5-23

Tryck: Edita Västra Aros, Västerås 2011

I Socialstyrelsens författningssamling (SOSFS) publiceras myndighetens

föreskrifter och allmänna råd.

• Föreskrifter är bindande regler.

• Allmänna råd innehåller rekommendationer om hur en författning kan

eller bör tillämpas och utesluter inte andra sätt att uppnå de mål som avses

i författningen.

Socialstyrelsen ger årligen ut en förteckning över gällande föreskrifter

och allmänna råd.

SOSFS

2011:5 (S)

Utkom från trycket

den 1 juni 2011

Socialstyrelsens författningssamling

Ansvarig utgivare: Chefsjurist Eleonore Källstrand Nord

Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd

om lex Sarah;

beslutade den 17 maj 2011.

Socialstyrelsen föreskriver följande med stöd av 8 kap. 2 och 5 §§

social tjänstförordningen (2001:937) samt 14 § andra stycket förord-

ningen (1993:1090) om stöd och service till vissa funktionshindrade

och beslutar följande allmänna råd.

1 kap. Tillämpningsområde

1 § Dessa föreskrifter ska tillämpas inom socialtjänsten, i verksam-

heter enligt lagstiftningen om stöd och service till vissa funktions-

hindrade och vid Statens institutionsstyrelse.

2 § I denna författning ges kompletterande föreskrifter och allmänna

råd till bestämmelserna i socialtjänstlagen (2001:453), SoL, och lagen

(1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS,

– om skyldigheten att rapportera och utreda samt avhjälpa och un-

danröja missförhållanden och påtagliga risker för missförhållanden

enligt 7 kap. 6 § första stycket och 14 kap. 3–6 §§ SoL samt 23 e §

första stycket och 24 b–24 e §§ LSS, (2–5 kap. samt 7 kap. 1 § och

delar av de allmänna råden i 7 kap.), och

– om anmälningsskyldigheten till Socialstyrelsen vid allvarliga miss-

förhållanden eller påtagliga risker för allvarliga missförhållanden

enligt 14 kap. 7 § SoL och 24 f § LSS, (6 kap. samt 7 kap. 1 § och

delar av de allmänna råden i 7 kap.).

2 kap. Rapporteringsskyldigheten

Vem som omfattas av skyldigheten

1 § Skyldigheten att rapportera missförhållanden och risker för miss-

förhållanden ska gälla för den som är

1. anställd,

2. uppdragstagare,

3. praktikant eller motsvarande under utbildning, och

4. deltagare i arbetsmarknadspolitiskt program.

3

4

SOSFS

2011:5

Information till de rapporteringsskyldiga

2 § Information om skyldigheten att rapportera missförhållanden och

risker för missförhållanden ska ges till den som omfattas av skyldig-

heten när han eller hon påbörjar en anställning, ett uppdrag, en prak-

tikperiod eller liknande. Informationen ska därefter ges återkomman-

de.

Information om vem i verksamheten som är utsedd att vara motta-

gare av rapporter ska också ges vid det första tillfället samt vid senare

tillfälle om förändring av mottagare görs.

Allmänna råd

Informationen om rapporteringsskyldigheten bör ges både muntligt

och skriftligt minst en gång per år.

Vad som ska rapporteras

3 § Med missförhållanden, som ska rapporteras enligt 14 kap. 3 §

SoL och 24 b § LSS, ska avses såväl utförda handlingar som handling-

ar som någon av försummelse eller av annat skäl har underlåtit att ut-

föra och som innebär eller har inneburit ett hot mot eller har medfört

konsekvenser för enskildas liv, säkerhet eller fysiska eller psykiska

hälsa.

Med en påtaglig risk för ett missförhållande, som också ska rappor-

teras, ska avses att det är fråga om en uppenbar och konkret risk för ett

missförhållande.

Kommunal verksamhet

4 § Med berörd nämnd, som rapporteringsskyldigheten ska fullgöras

till enligt 14 kap. 3 § andra stycket 3 SoL och 24 b § andra stycket 2

LSS, ska avses den nämnd som bedriver verksamheten.

3 kap. Omedelbara åtgärder

1 § När en rapport har kommit in ska den som rapporteringsskyldig-

heten ska fullgöras till enligt 14 kap. 3 § andra stycket SoL eller 24 b §

andra stycket LSS omedelbart vidta de nödvändiga åtgärder som situa-

tionen kräver.

4 kap. Information till nämnd om mottagna rapporter

Yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet

1 § Med berörd nämnd, som enligt 14 kap. 5 § SoL och 24 d § LSS

ska informeras om mottagna rapporter i yrkesmässigt bedriven en-

skild verksamhet, ska avses den nämnd som har beslutat om insatsen

för den enskilde.

Om rapporteringen berör en verksamhet med allmänt inriktade in-

satser inom socialtjänsten som bedrivs på uppdrag av en kommun, ska

5

SOSFS

2011:5

med berörd nämnd avses den nämnd som har tecknat avtal om verk-

samheten.

Allmänna råd

Den nämnd som har ett ansvar enligt 15 § 2 LSS bör informeras om

den mottagna rapporten, om Försäkringskassan har beslutat om er-

sättning för personlig assistans enligt 51 kap. 2 § socialförsäkrings-

balken.

Kommunal verksamhet

Allmänna råd

Den nämnd som har tagit emot en rapport om ett missförhållande

eller en risk för ett missförhållande bör ge information om den mot-

tagna rapporten till den nämnd som har beslutat om insatsen för

den enskilde, om det är en annan nämnd än den som bedriver verk-

samheten.

Verksamhet vid Statens institutionsstyrelse

2 § Om en rapport som gäller verksamhet vid sådana hem som avses

i 6 kap. 3 § SoL har tagits emot, ska ledningen vid Statens institutions-

styrelse informera den i förekommande fall ansvariga socialnämnden,

såvida det inte finns hinder för det enligt offentlighets- och sekretess-

lagen (2009:400).

5 kap. Utredningsförfarandet

Dokumentation av utredningen och vidtagna åtgärder

1 § Dokumentationen enligt 14 kap. 6 § SoL och 24 e § LSS ska göras

fortlöpande.

2 § Dokumentationen av utredningen ska utvisa

1. vad det rapporterade missförhållandet eller risken för ett missför-

hållande har bestått i och vilka konsekvenser det har fått eller kun-

de ha fått för den enskilde,

2. när den muntliga eller skriftliga rapporten har tagits emot,

3. när och hur missförhållandet eller risken för ett missförhållande har

uppmärksammats,

4. när missförhållandet har inträffat,

5. de orsaker till missförhållandet eller risken för ett missförhållande

som har identifierats,

6. om något liknande har inträffat i verksamheten tidigare och i så fall

varför det har inträffat igen, och

7. bedömningen av om något liknande skulle kunna inträffa igen.

6

SOSFS

2011:5

3 § Av dokumentationen ska det vidare framgå

1. vilka åtgärder som har vidtagits för att undanröja eller avhjälpa

missförhållandet eller risken för ett missförhållande samt tidpunkt

för dessa,

2. vad som i övrigt har framkommit under utredningen, och

3. vilket beslut eller ställningstagande som utredningen har avslutats

med.

4 § För varje uppgift som dokumenteras under utredningen ska det

framgå

1. vilket datum uppgiften dokumenterades,

2. varifrån uppgiften kommer,

3. vad som är faktiska omständigheter och vad som är bedömningar,

och

4. vem (namn och befattning eller titel) som har dokumenterat uppgif-

ten.

5 § De åtgärder som har vidtagits eller planeras i verksamheten för att

förhindra att liknande missförhållanden eller risker för missförhållan-

den uppkommer igen ska dokumenteras.

Information till den enskilde

Allmänna råd

Den enskilde som berörs bör alltid underrättas om ett missförhål-

lande som har inträffat.

6 kap. Anmälan till Socialstyrelsen

Vad som ska anmälas

1 § Med allvarliga missförhållanden, som ska anmälas till Socialsty-

relsen enligt 14 kap. 7 § SoL och 24 f § LSS, ska avses såväl utförda

handlingar som handlingar som någon av försummelse eller av annat

skäl har underlåtit att utföra och som innebär eller har inneburit ett all-

varligt hot mot eller har medfört allvarliga konsekvenser för enskildas

liv, säkerhet eller fysiska eller psykiska hälsa.

Med en påtaglig risk för ett allvarligt missförhållande, som också

ska anmälas, ska avses att det är fråga om en uppenbar och konkret

risk för ett allvarligt missförhållande.

Hur anmälan ska göras

2 § Anmälan enligt 14 kap. 7 § SoL och 24 f § LSS ska göras på sär-

skild blankett (bilagan).

Om utredningen inte har avslutats när anmälan till Socialstyrelsen

görs, ska utredningen lämnas in så snart den har färdigställts och se-

nast två månader efter det att anmälan har gjorts.

7

SOSFS

2011:5

Information till berörd nämnd om anmälan i yrkesmässigt bedri-

ven enskild verksamhet

3 § Med berörd nämnd, som enligt 14 kap. 7 § andra stycket SoL och

24 f § andra stycket LSS ska informeras om anmälan i yrkesmässigt

bedriven enskild verksamhet, ska avses den nämnd som har beslutat

om insatsen för den enskilde.

Om anmälan berör en verksamhet med allmänt inriktade insatser

inom socialtjänsten som bedrivs på uppdrag av en kommun, ska med

berörd nämnd avses den nämnd som har tecknat avtal om verksamhe-

ten.

Allmänna råd

Den nämnd som har ett ansvar enligt 15 § 2 LSS bör informeras om

anmälan, om Försäkringskassan har beslutat om ersättning för per-

sonlig assistans enligt 51 kap. 2 § socialförsäkringsbalken.

4 § Informationen som lämnas till den nämnd som avses i 3 § ska om-

fatta vad som har framkommit under utredningen, ställningstagandet

samt vidtagna och planerade åtgärder.

Information till beslutande nämnd om anmälan i verksamhet vid

annan nämnd

Allmänna råd

Den nämnd som har gjort en anmälan till Socialstyrelsen bör lämna

information om anmälan till den nämnd som har beslutat om insat-

sen för den enskilde, om det är en annan nämnd än den som har

gjort anmälan.

Information till socialnämnd om anmälan i verksamhet vid Statens

institutionsstyrelse

5 § Om en anmälan som gäller verksamhet vid sådana hem som avses

i 6 kap. 3 § SoL har gjorts till Socialstyrelsen, ska ledningen vid Sta-

tens institutionsstyrelse informera den i förekommande fall ansvariga

socialnämnden, såvida det inte finns hinder för det enligt offentlig-

hets- och sekretesslagen (2009:400).

Information till den enskilde

Allmänna råd

Den enskilde som berörs bör alltid underrättas när en anmälan har

gjorts till Socialstyrelsen om ett allvarligt missförhållande eller en

risk för ett allvarligt missförhållande.

8

SOSFS

2011:5

7 kap. Rutiner för verksamheten

Fastställa och dokumentera rutiner

1 § Den nämnd som har ansvar för verksamhet inom socialtjänsten

eller enligt lagstiftningen om stöd och service till vissa funktions-

hindrade, Statens institutionsstyrelse och den som yrkesmässigt be-

driver enskild verksamhet ska fastställa rutiner för hur skyldigheten

att rapportera, utreda, avhjälpa och undanröja missförhållanden och

risker för missförhållanden ska fullgöras. Rutiner ska även fastställas

för hur skyldigheten att anmäla allvarliga missförhållanden och risk

för allvarliga missförhållanden ska fullgöras.

Rutinerna ska dokumenteras.

Allmänna råd

Information till rapporteringsskyldiga

Av rutinerna bör det framgå vem som ska informera de rapporte-

ringsskyldiga om deras skyldighet.

Rapporteringen

Av rutinerna bör det framgå

– vem rapporteringen ska göras till, och

– hur rapporteringen ska göras.

Det bör vidare framgå hur rapporterna i offentlig verksamhet ska

registreras och hur rapporterna i enskild verksamhet ska hållas ord-

nade.

Undanröja och avhjälpa

Rutinerna bör utvisa vem som ska ansvara för att åtgärder vidtas för

att utan dröjsmål undanröja eller avhjälpa det rapporterade missför-

hållandet eller risken för ett missförhållande.

Utredningen

Rutinerna bör utvisa

– vem som ska ansvara för att det som har rapporterats utreds,

– vad en utredning ska innehålla, och

– vem som ska avsluta utredningen med ett beslut eller ett ställ-

ningstagande.

Anmälan till Socialstyrelsen

Av rutinerna bör det framgå

– vem som ska ansvara för bedömningen av om en anmälan till

Socialstyrelsen ska göras, och

9

SOSFS

2011:5

– vem som ska ansvara för att anmälan lämnas till Socialstyrelsen.

Information till berörd personal

Av rutinerna bör det framgå vem som ska ta ställning till

– vilka personer i verksamheten som ska informeras och hur de

ska informeras om en rapport och de åtgärder som har vidtagits

med anledning av den, och

– om och hur berörd personal ska ges stöd.

Information till enskilda

Av rutinerna bör det framgå vem som ska ta ställning till om och

hur den enskilde som berörs ska ges stöd och informeras om rappor-

ten och de åtgärder som har vidtagits med anledning av den.

Jäv och liknande situationer

Det bör finnas rutiner för vem eller vilka som ansvarar för uppgif-

terna i de allmänna råden i detta kapitel, om den som ansvarar för

dessa uppgifter själv berörs av innehållet i rapporten.

1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2011.

2. Genom författningen upphävs

– Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2008:10)

om tillämpningen av 14 kap. 2 § SoL

– Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2008:11)

om tillämpningen av 24 a § LSS.

Socialstyrelsen

HÅKAN CEDER

Kristina Widgren

10

SOSFS

2011:5

en påtaglig risk för ett allvarligt missförhållande

ANMÄLAN lex Sarah

enligt 14 kap. 7 § SoL eller 24 f § LSS

ett allvarligt missförhållande

Avsändarens diarienummer

Socialstyrelsen

Region

Anmälan görs av

Nämnd

Enskild verksamhet

Statens institutionsstyrelse

Var och när har det allvarliga missförhållandet inträffat eller risken för ett allvarligt missförhållande förelegat

Enhet/avdelning

Gatuadress

Postnr

Postort

Telefon (inkl. riktnr)

Datum, veckodag samt klockslag för det inträffade

Kortfattad beskrivning av det allvarliga missförhållandet eller risken för ett allvarligt missförhållande

och konsekvenserna för den enskilde

kommun/landsting

(namnet på t.ex. bolaget, stiftelsen)

Postort

Postnr

E-postadress

Titel/funktion

Telefon (inkl. riktnr)

Kontaktperson

Utdelningsadress

Arbetsplats

i

Berörda enskilda har underrättats om anmälan om det allvarliga missförhållandet eller risken för ett allvarligt

missförhållande

Typ av verksamhet

Anmälan görs till den tillsynsregion som har tillsyn över den

verksamhet där det allvarliga missförhållandet har inträffat eller

risken för ett allvarligt missförhållande har förelegat.

SOSFS 2011:5 Bilaga (2011-05)

Bilaga

11

SOSFS

2011:5

Slutförd utredning enligt 14 kap. 6 § SoL

Slutförd utredning enligt 24 e § LSS

Gällande rutiner i verksamheten som är av betydelse för det aktuella missförhållandet

Beskrivning av verksamhetens organisation och bemanning

Uppgifter om personalens utbildning, tjänstgöringstid och anställningsform ( på den berörda enheten)

Bifogade handlingar

Den anmälningsansvariges underskrift/protokollsutdrag

Namnförtydligande

Åtgärder som har vidtagits eller planeras i verksamheten för att förhindra att liknande missförhållanden inträffar igen

Övrigt

Datum