JK 7559-12-28
Inspektion vid Malmö tingsrätt den 13 - 14 november 2012
Malmö tingsrätt är enligt Justitiekanslerns mening en mycket väl fungerande domstol. Såvitt granskningen har visat är tingsrättens handläggning av mål och ärenden i allt väsentligt rättssäker och effektiv.
Granskningen av frågor som rör Justitiekanslerns särskilda uppgift att bevaka att rättshjälpssystemet inte används på ett sätt som inte varit avsett har givit vid handen att Malmö tingsrätt väl uppfyller sina skyldigheter att underrätta Justitiekanslern om beslut som avses i lagen (2005:73) om rätt för Justitiekanslern att överklaga vissa beslut.
Justitiekanslern har vid granskningen inte funnit att rätten till rättegång inom skälig tid enligt artikel 6.1 i Europakonventionen har åsidosatts, även om handläggningstiden i vissa fall har blivit klart längre än önskvärt. Tingsrätten synes i mål med frihetsberövade personer vara väl medveten om den frihetsberövades rätt enligt artikel 5.3 i konventionen till rättegång inom skälig tid eller att bli försatt på fri fot i avvaktan på rättegång.
Justitiekanslern riktar dock kritik mot tingsrätten för alltför långa perioder av inaktivitet vid handläggning av framför allt ärenden, men i några fall även vid handläggning av brottmål och tvistemål. Justitiekanslern riktar vidare kritik mot tingsrätten för att vid upprepade tillfällen inte ha expedierat äktenskapsskillnadsdomar till Skatteverket i enlighet med 3 a § förordningen (1983:490) om skyldighet för domstol att lämna uppgifter beträffande äktenskapsskillnader m.m.
Justitiekanslern har, enligt lagen (1975:1339) om Justitiekanslerns tillsyn och förordningen (1975:1345) med instruktion för Justitiekanslern, tillsyn över att de som utövar offentlig verksamhet efterlever lagar och andra författningar samt i övrigt fullgör sina åligganden. Justitiekanslerns tillsyn omfattar bl.a. domstolarna.
Under hösten 2012 beslutade Justitiekanslern att inspektera bl.a. Malmö tingsrätt.
Tingsrätten underrättades om inspektionen den 6 november 2012. Tingsrätten tillskrevs samma dag angående bl.a. inspektionens inriktning och vissa önskemål som Justitiekanslern hade när det gällde underlaget för inspektionen.
Den 13 och 14 november 2012 inspekterade Justitiekanslern tingsrätten. Inspektionen började kl. 09.15 den 13 november och avslutades cirka kl. 16.00 den 14 november. Från Justitiekanslerns sida närvarade byråchefen Karin Wistrand, hovrättsassessorerna Ralf Järtelius och Carin Häckter, kammarrättsassessorn Marcus Agnvall, notarien Peter Thornquist och assistenten Anne Christine Forsman. Därtill var justitiekanslern Anna Skarhed närvarande under eftermiddagen den 14 november.
Malmö tingsrätts domkrets omfattar Burlöv, Malmö och Vellinge kommuner. Malmö tingsrätt är sjörättsdomstol med domkrets enligt sjölagen samt domstol i tryckfrihetsmål, yttrandefrihetsmål och mål enligt lagen (2002:599) om grupprättegång m.m. i Skåne län.
3.1 Inspektionens syfte och inriktning
Inspektionen var tematisk och i första hand inriktad på dels frågor som rör Justitiekanslerns särskilda uppgift att bevaka att rättshjälpssystemet inte används på ett sätt som inte varit avsett, dels handläggningstiderna för brottmål, tvistemål och ärenden med särskild inriktning på rätten till rättegång inom skälig tid enligt artikel 6.1 i Europakonventionen samt såvitt avser brottmålen den frihetsberövades rätt enligt artikel 5.3 i konventionen till rättegång inom skälig tid eller att bli försatt på fri fot i avvaktan på rättegång.
Därutöver var det övergripande syftet med inspektionen att kontrollera att kraven på lagenlighet och rättsäkerhet iakttas vid tingsrätten.
3.2 Inspektionens genomförande
Under sitt besök på tingsrätten gick Justitiekanslern igenom akter i mål eller ärenden inkomna från och med 2010 till och med 2012 som avsåg ersättningsgaranti till bodelningsförrättare och utbetalning av ersättningsgaranti till bodelningsförrättare samt tryck- eller yttrandefrihetsmål där Justitiekanslern inte för eller har fört talan. Vidare granskade Justitiekanslern akterna i de tio äldsta inte ännu avgjorda brottmålen, dispositiva tvistemålen, indispositiva tvistemålen och ärendena. Justitiekanslern granskade även akterna i mål och ärenden som hade anhängiggjorts vid tingsrättens avdelning 2 i oktober 2011. Vid genomgång av akterna riktade Justitiekanslern särskild uppmärksamhet mot handläggningstider och frågor med anknytning till rättshjälpssystemet.
Inför inspektionen efterfrågade Justitiekanslern dessutom akter i mål eller ärenden inkomna från och med 2010 till och med 2012 som avsåg grupptalan enligt lagen (2002:599) om grupprättegång och mål eller ärenden där ansökan gjorts enligt lagen (2009:1058) om förtursförklaring i domstol. Några sådana mål eller ärenden fanns dock inte vid tingsrätten.
Inför inspektionen efterfrågade Justitiekanslern vidare en förteckning över samtliga brottmål som varit anhängiga vid tingsrätten under de senaste två åren där en person varit frihetsberövad under mer än sex månader. En sådan förteckning var dock inte möjlig att med en rimlig arbetsinsats ta fram, varför Justitiekanslern enades med tingsrätten om att frågan i stället skulle diskuteras vidare vid inspektionen (se avsnitt 3.3, 3.4 och 4.9).
3.3 Samtal med lagmannen Eva Wendel Rosberg
Inspektionen inleddes med ett samtal med lagmannen Eva Wendel Rosberg, varvid hon berättade om tingsrätten och dess verksamhet. Vid detta samtal närvarade även tingsrättens administrativa direktör, Kristina Rasmusson, och arkivarien Mats Johansson. Från samtalet antecknas följande.
Tingsrätten är indelad i fyra dömande avdelningar (avdelning 1 – 4) och en administrativ enhet. Varje avdelning leds av en chefsrådman. Chef för den administrativa enheten är den administrativa direktören. Samtliga avdelningar handlägger både brottmål och tvistemål men därutöver förekommer viss speciallottning. Avdelning 1 handlägger mål enligt sjölagen, tvistemål där lagen (2002:599) om grupprättegång tillämpas, mål om bostads- och hyrestvister samt mål om bouppteckningsed. Därtill handlägger avdelning 1 samtliga ärenden som inte är föremål för speciallottning. Avdelning 2 handlägger arbetstvister, utsökningsärenden samt tryck- och yttrandefrihetsmål. Avdelning 3 handlägger arbetstvister, utsökningsärenden och mål enligt lönegarantilagen. Avdelning 4 handlägger konkursärenden, mål om bostads- och hyresrättstvister som inte rör lokaler samt mål om ansvar för brott som inte regleras i brottsbalken och för vilket inte är föreskrivet strängare straff än böter (notariemål).
Varje avdelning har en beredningsorganisation som ansvarar för beredningen av mål och ärenden. Beredningsjuristerna är notariemeriterade. Tvistemål i förenklad form (s.k. FT-mål) bereds av notarierna. Även om beredningsorganisationen fortfarande finns kvar, sker det en successiv förändring som innebär att ansvaret för beredningen av tvistemålen, i allt större utsträckning, ligger hos en ansvarig domare. För närvarande är arbetet på en av de fyra avdelningarna organiserat så att en domare ansvarar för målets beredning redan från det att målet anhängiggörs vid tingsrätten. På övriga tre avdelningar blir en domare ansvarig för den fortsatta beredningen av målet i vart fall vid den första muntliga förberedelsen.
För närvarande är 150 personer anställda vid tingsrätten, varav sju beredningsjurister och 27 notarier. Tingsrätten hade tidigare 30 notarier anställda, men har av budgetskäl minskat antalet notarieanställningar. Förhoppningen är att tingsrätten snart ska kunna anställa fler notarier igen. Tingsrätten hade tidigare mycket erfaren personal, vilket innebar att chefsrådmännen i hög utsträckning kunde delegera arbetsuppgifter i enlighet med arbetsordningen. Under de senaste åren har det för alla personalkategorier på tingsrätten skett en generationsväxling. Till följd av bl.a. hög arbetsbelastning har flera äldre domstolssekreterare valt att avsluta sina anställningar, vilket har inneburit hög personalomsättning. När det gäller möjligheterna att rekrytera ny personal har det inte varit förenat med några större svårigheter att rekrytera vare sig domstolssekreterare eller beredningsjurister. Beredningsjuristerna har dock många gånger avslutat sina anställningar redan efter relativt kort anställningstid. För att åstadkomma bättre kontinuitet och högre kompetens i beredningsorganisationen bör en beredningsjurist arbeta åtminstone tre år på tingsrätten. När det gäller anställningar som ordinarie domare har det hittills inte inneburit något problem att rekrytera. Vid det senaste anställningsförfarandet förlängdes dock ansökningstiden på grund av att antalet sökande inte ansågs tillräckligt. Sammanfattningsvis är en stor del av personalen nu relativt nyanställd. Delegation av arbetsuppgifter förekommer därför inte i samma utsträckning som tidigare. Mycket arbete – särskilt på kanslisidan – läggs ner på att lära upp den nya personalen.
I Malmö har gjorts stora polisiära insatser. Polisens arbete har inneburit att antalet brottmål vid tingsrätten har ökat kraftigt. Polisens arbete generar inte enbart mål som gäller grövre brottslighet, utan också en kraftig ökning av s.k. bötesmål vid tingsrätten. Vidare bidrar Malmös geografiska belägenhet till att brottmål med internationell karaktär ofta handläggs vid tingsrätten. I dessa mål förekommer inte sällan långa häktningstider. Häktningstider som uppgår till 9 – 10 månader är inte ovanliga när det är fråga om mål som handläggs av Internationella åklagarkammaren. Respektive avdelning på tingsrätten bevakar de mål där det förekommer frihetsberövade personer. Numera hålls regelmässigt omhäktningsförhandling var fjortonde dag. Eftersom tingsrätten har flera mål med långa frihetsberövanden är tingsrätten väl medveten om kravet enligt artikel 5.3 i Europakonventionen på rättegång inom skälig tid eller att försätta den frihetsberövade på fri fot i avvaktan på rättegång; lagmannen har också själv beslutat i häktningsfrågan i mål där den misstänkte hade varit frihetsberövad under mycket lång tid.
Även förhandlingstiden i konkursärenden har ökat, vilket innebär en ökad arbetsbörda.
Ett kontinuerligt säkerhetsarbete pågår vid tingsrätten. För närvarande finns det en säkerhetssal, men ytterligare en säkerhetssal är planerad. Lagmannen lade tidigare ned en stor del, uppskattningsvis trettio procent, av sin arbetstid på säkerhetsfrågor. I februari 2012 anställdes en säkerhetschef som nu har tagit över dessa frågor. Tingsrättens nuvarande lokaler är sådana att parter, ombud och övriga besökare nödgas vistas förhållandevis tätt inpå varandra i de allmänna utrymmena. Antalet salar är en trång sektor och det vistas generellt sett mycket människor i lokalerna. Med hänsyn härtill har lagmannen gjort bedömningen att, för att begränsa risken för att brott begås i tingsrättens lokaler och för att skapa en större trygghet för personal, parter och andra som besöker tingsrätten, säkerhetskontroll ska genomföras varje dag. Beslut om säkerhetskontroll fattas av lagmannen, efter underlag från Polisen, för tre månader i taget. Tingsrättens säkerhetsarbete har gett resultat. Enligt den senaste medarbetarenkäten upplever personalen trygghet på arbetsplatsen.
Kopia av tingsrättens arbetsordning och underlag för budgetprocessen lämnades över.
3.4 Samtal med chefsrådmannen Björn Hansson och kanslisamordnaren Anneli Larsson
Under inspektionens första dag ägde dessutom ett samtal rum med chefsrådmannen Björn Hansson och kanslisamordnaren Anneli Larsson, båda från tingsrättens avdelning 3. Från Justitiekanslern deltog byråchefen Karin Wistrand samt hovrättsassessorerna Ralf Järtelius och Carin Häckter. Från samtalet antecknas följande.
Avsikten är att alla kategorier av personal ska rotera på de olika avdelningarna. På grund av ett stort antal naturliga avgångar har det på senare tid varken funnits skäl eller möjlighet att genomföra ett sådant system i praktiken.
För närvarande lottas tvistemålen på avdelning 3 på en viss domare i samband med muntlig förberedelse i målet. Senast från och med årsskiftet 2012/ 2013 kommer en förändring genomföras som innebär att en domare kommer att vara ansvarig för tvistemålens beredning redan när målen anhängiggörs vid tingsrätten. Erfarenhet och statistik talar för att ett sådant direkt domaransvar bidrar till en mer effektiv handläggning av tvistemålen.
Frågor om rättshjälp handläggs normalt av beredningsjuristerna. Beslut om förlängd rättshjälp fattas däremot av domare. Expediering av beslut rörande exempelvis rättshjälp och ersättning till bodelningsförrättare utförs av kanslipersonalen. Detta sker i enlighet med instruktionerna i Domstolsverkets handbok om expediering i tvistemål (expedieringshandboken). Med hänsyn till att det är många nyanställda domstolssekreterare på tingsrätten görs bedömningen att expedieringshandboken nu används oftare än tidigare samt att detta kan bidra till större rättsenlighet och enhetlighet. Domstolssekreterarna läser regelmässigt protokollen från t.ex. muntliga förberedelser och huvudförhandlingar för att få information om protokollen innehåller beslut som föranleder någon åtgärd, exempelvis expediering. Några egentliga svårigheter när det gäller expediering av beslut rörande t.ex. rättshjälp och ersättning till bodelningsförrättare finns inte. Om expedieringshandboken i något fall inte skulle ge tillräcklig vägledning diskuteras frågan antingen mellan domstolssekreterarna eller med någon av domarna. Det sker ingen särskild bevakning av om expediering har skett på korrekt sätt, vilket beror på att frågan har bedömts vara okomplicerad.
Björn Hansson kan inte generellt uttala sig om huruvida tingsrätten regelmässigt fullgör sin skyldighet att, enligt förordningen (2005:77) om kontroll av vissa ersättningsanspråk m.m., i vissa fall höra åklagaren över ett ersättningsanspråk från en offentlig försvarare, ett målsägandebiträde eller en särskild företrädare för barn. Själv brukar han dock alltid tillfråga åklagaren men hans erfarenhet är då att åklagaren inte brukar ha några synpunkter på kostnadsräkningen utan överlämnar frågan till rättens bedömning.
Det finns inte någon möjlighet att med nuvarande datorstöd få fram en förteckning över de brottmål där en person har varit frihetsberövad under viss angiven tid, så att långa häktningstider generellt kan bevakas. Däremot läggs bevakning över tid för åtals väckande m.m. in i VERA och varje avdelning har därtill ett manuellt system för att bevaka målen med frihetsberövade personer. Systemet innebär att det för varje vecka upprättas en schematisk förteckning över mål med frihetsberövade och de frister som måste bevakas. Förteckningen förs upp på en white-board. På avdelning 3 hänger tavlan väl synlig på väggen i avdelningens korridor. Sammantaget upplevs detta system fungera för att ha god kontroll över målen med frihetsberövade personer. Eftersom häktningsförhandling numera regelmässigt hålls var fjortonde dag är uppmärksamheten på långa häktningstider och de särskilda krav som följer av Europakonventionen i sådana fall god.
Det har inte anhängiggjorts någon ansökan enligt lagen (2009:1058) om förtursförklaring i domstol vid tingsrätten (se även avsnitt 3.2). I mål och ärenden där en part företräds av rättsbildat ombud har det, i vart fall inte av Björn Hansson, uppfattats som en begäran om förtursförklaring när parten har framfört mer allmänna synpunkter på handläggningstiden. Möjligen skulle frågan bedömas annorlunda i mål eller ärenden där parten för sin egen talan.
3.5 Samtal med domstolssekreteraren Jeanette Lang
Under inspektionens andra dag ägde ett samtal rum med domstolssekreteraren Jeanette Lang, som också utbildar personal i VERA. Från Justitiekanslern deltog byråchefen Karin Wistrand och hovrättsassessorn Ralf Järtelius. Under samtalet fördes en diskussion om vilka sökmöjligheter som i dag finns i VERA och vilka behov som finns av att utveckla sökmöjligheterna.
4.1 Inledning
Efter det inledande samtalet med Eva Wendel Rosberg övergick Justitiekanslern till en granskning av mål och ärenden i enlighet med vad som framgår av avsnitten 4.2 – 4.8. Justitiekanslern gjorde då de iakttagelser som finns antecknade i avsnitten. I avsnitt 4.9 återfinns Justitiekanslerns samlade iakttagelser i fråga om frihetsberövade mål. Vid det avslutande samtalet med Eva Wendel Rosberg (se avsnitt 5) redogjorde Justitiekanslern för dessa iakttagelser.
4.2 Granskningen av de äldsta ännu inte avgjorda brottmålen
Den huvudsakliga anledningen till att tingsrättens äldsta brottmål inte har har kunnat avgöras är att de misstänkta inte befinner sig i riket eller av annat skäl inte kunnat nås för delgivning. Även om tingsrätten i vissa fall borde ha varit mer aktiv i sina kontakter med åklagare m.fl. är omständigheterna inte sådana att den misstänktes rätt till rättegång inom skälig tid enligt artikel 6.1 i Europakonventionen har åsidosatts.
B 10257-96, B 13338-96, B 5074-98 och B 6803-98: Samtliga mål rör grov egenmäktighet med barn, där ena föräldern har fört barnet (-en) utomlands (bl.a. till Sudan) och där målet inletts med en häktningsframställan, förordnande av offentlig försvarare och att den misstänkte har häktats i sin utevaro. Därefter har i samtliga fall ingen åtgärd dokumenterats på flera år. Efter ett antal år har brottsmisstanken ändrats till att avse perdurerande brott fram till barnets 15-årsdag (jfr. 7 kap. 4 § brottsbalken), med följd att påföljdspreskription inträder 10 år efter denna dag (se 35 kap. 1 och 4 §§ brottsbalken). Rättens överväganden i preskriptionsfrågan har dokumenterats och en PM över åtgärder har upprättats i B 13338-96 men inte i övriga mål. Även efter att brottsmisstanken ändrats har tingsrättens kontakter med åklagaren varit mycket sparsamma. Justitiekanslern anser att kontakt med åklagaren bör förekomma åtminstone halvårsvis så att rätten kan försäkra sig om att nya omständigheter inte har tillstött. Flera års mellanrum mellan kontakterna är inte acceptabelt.
Angående övriga av de äldsta brottmålen är anledningen till att målen ännu inte kunnat avgöras svårighet att delge den misstänkte. Det ska understrykas att tingsrätten inte har låtit mål med flera misstänkta bli ”liggande” i avvaktan på att en misstänkt ska delges; deldom har i stället meddelats (se B 621-06 angående medhjälp till grov misshandel m.m. och B 4081-06 angående grov skadegörelse). Såvitt gäller B 3821-07 angående grov olovlig körning m.m., B 6164-07 angående trolöshet mot huvudman, B 7162-07 angående narkotikabrott m.m., B 51-08 angående grov stöld och B 1088-08 angående misshandel m.m. har tingsrätten kontinuerligt och aktivt sökt den misstänkte och kan inte lastas för att målet ännu inte har kunnat avgöras. I B 1856-07 angående narkotikabrott m.m. och B 621-06 angående medhjälp till grov misshandel m.m. har däremot kontakterna med åklagaren m.fl. inte varit tillräckligt frekventa. Tingsrätten kan inte undgå kritik när inga åtgärder har dokumenterats under mer än ett års tid.
4.3 Granskningen av de äldsta ännu inte avgjorda dispositiva tvistemålen
Handläggningen av tingsrättens äldsta dispositiva tvistemål har dragit ut på tiden på ett icke önskvärt sätt. Justitiekanslerns granskning har dock inte givit vid handen att handläggningstiden ännu har blivit sådan att rätten till rättegång inom skälig tid enligt artikel 6.1 i Europakonventionen har åsidosatts. Målen har i de flesta fall inte blivit liggande utan åtgärd men tingsrättens materiella processledning har i vissa stycken inte varit tillräckligt aktiv. I några fall synes detta hänga samman med att ansvaret för målet inte har legat hos en och samma domare.
Justitiekanslern konstaterar att tingsrätten inte regelmässigt synes förelägga käranden att fullgöra skyldigheten enligt 42 kap. 2 § första stycket 3 rättegångsbalken att ange bevisuppgift innan stämning utfärdas. I T 9952-07 angående återbäring av olovlig vinstutdelning enligt 12 kap. 5 § äldre aktiebolagslagen, T 5611-08 angående skadeståndsansvar enligt 13 kap. lagen om ekonomiska föreningar, T 9836-09 angående avskedande och T 7574-09 angående skadestånd har bevisuppgift inte inkommit förrän flera år efter målet inleddes. Även i T 8076-07 angående skadestånd inkom parterna med bevisuppgift först sedan målet hade handlagts en längre tid. För frågan om förlikning har bevisningen i regel stor betydelse och att bevisläget inte klargörs kan många gånger motverka att målet kan avgöras i ett tidigt skede.
Tingsrätten har enligt Justitiekanslerns bedömning varit väl sparsam med att driva målen framåt genom specificerade, riktade förelägganden och upprättande av sammanställning enligt 42 kap. 16 § rättegångsbalken. I T 7574-09 angående skadestånd har tre muntliga förberedelser hållits men ingen sammanställning har upprättats. I T 5611-08 angående skadeståndsansvar enligt 13 kap. lagen om ekonomiska föreningar har skriftväxling utan riktade förelägganden tillåtits att pågå i ett och ett halvt år efter den muntliga förberedelsen innan en sammanställning har upprättats. Även i T 9836-09 angående avskedande har två muntliga förberedelser hållits och skriftväxling utan riktade förelägganden förekommit i stor omfattning och ingen sammanställning har upprättats. Justitiekanslern understryker vikten av att rätten utnyttjar rättegångsbalkens verktyg för materiell processledning på ett aktivt sätt.
I T 8076-07 angående skadestånd har tingsrätten bedrivit en mer aktiv processledning. Under handläggningen av målet har flera processuella frågor uppkommit. Skriftväxlingen har varit omfattande, men tingsrätten har utfärdat specificerade och riktade förelägganden samt upprättat sammanställning, om än i ett relativt sent skede. Under år 2011 blev målet dock liggande i drygt sex månader utan att någon handläggningsåtgärd vidtogs. Tingsrättens beslut den 5 oktober 2012 har överklagats till hovrätten. Målet hade då pågått i fem år vid tingsrätten. Det kan antas att det kommer att dröja ytterligare någon tid innan målet kommer att slutligt avgöras av tingsrätten. Det framstår mot den bakgrunden som angeläget att målet prioriteras så att handläggningstiden inte blir så lång att rätten till rättegång inom skälig tid enligt artikel 6.1 i Europakonventionen åsidosätts.
T 9952-07 angående återbäring av olovlig vinstutdelning enligt 12 kap. 5 § äldre aktiebolagslagen: Målet rör mycket stora belopp och är rättsligt sett komplicerat. Parterna har båda önskat mellandom i frågan om preskription samt såvitt avser svaranden även frågan om fordringen har eftergivits. Om mellandom ska meddelas är naturligtvis en bedömningsfråga och tingsrätten kan inte kritiseras för sitt ställningstagande i denna del, men det kan i efterhand ändå konstateras att mellandomen snarare har fördröjt handläggningen än lett till att målet kunnat avgöras. Mot den bakgrunden borde, efter den omfattande muntliga förberedelse som hölls i mars 2011, tid för huvudförhandling ha bestämts, till undvikande av den situation som nu har uppstått genom att parternas ombud sedermera meddelat att de inte kunde medverka i huvudförhandling vare sig under våren eller hösten 2012.
4.4 Granskningen av de äldsta ännu inte avgjorda indispositiva tvistemålen
Även handläggningen av tingsrättens äldsta indispositiva tvistemål har i vissa fall dragit ut på tiden på ett icke önskvärt sätt. Justitiekanslerns granskning har inte heller vad gäller dessa mål givit vid handen att handläggningstiden ännu blivit sådan att rätten till rättegång inom skälig tid enligt artikel 6.1 i Europakonventionen har åsidosatts. Rätten ska emellertid se till att en utredning om barns vårdnad, boende eller umgänge bedrivs skyndsamt (6 kap. 19 § tredje stycket FB). Uppföljningen från tingsrättens sida har i några mål (t.ex. T 6142-09) inte varit tillräcklig när socialnämndens/familjerättens utredningar inte har slutförts inom den tid som tingsrätten har bestämt. Vikten av att tingsrätten på ett aktivt sätt driver handläggningen av målen framåt bör understrykas. Detta gäller inte minst i familjemålen, där det finns en risk att en utdragen rättegång ökar motsättningarna mellan parterna och därmed minskar viljan att samarbeta kring barnen.
Tingsrätten har vidare brustit i sin skyldighet att vid lagakraftvunnen dom på äktenskapsskillnad genast underrätta Skatteverket om avgörandet och om när det vann laga kraft (se 3 a § förordningen [1983:490] om skyldighet för domstol att lämna uppgifter beträffande äktenskapsskillnader m.m.). I
T 3846-08 har tingsrätten över huvud taget inte underrättat Skatteverket. I T 6780-09 gick det ett år och fyra månader från det att tingsrättens dom vann laga kraft till dess att tingsrätten underrättade Skatteverket och i T 7274-10 drygt fyra månader. Expedieringen fyller en viktig funktion för att Skatteverket ska ha tillgång till ett korrekt underlag vid folkbokföringen. Tingsrätten kan inte undgå kritik när skyldigheten att underrätta Skatteverket har åsidosatts i tre av de tio granskade målen. Justitiekanslern vill i detta sammanhang understryka vikten av fortbildning av kanslipersonalen och av att personalen får information också om varför vissa åtgärder måste vidtas till exempel i samband med expediering.
varför
Därutöver gjorde Justitiekanslern följande iakttagelser under granskningen.
I T 6780-09 meddelade tingsrätten den18 oktober 2012 beslut enligt 34 § rättshjälpslagen om att rättshjälpen ska fortsätta trots att 100-timmarsgränsen hade överskridits. Justitiekanslern noterar att tingsrätten inte har underrättat Justitiekanslern om beslutet.
T 1947-10 angående umgänge: Av protokollet från den muntliga förberedelsen den 10 juni 2011 framgår att parterna är överens om att tingsrätten ska meddela dom om umgänge på ett visst sätt. Enligt anteckning i protokollet meddelade tingsrätten att dom skulle meddelas den 14 juni 2011 kl. 11.00. Därefter, den 17 juni 2011, gjorde tingsrätten ett tillägg till protokollet. Av tillägget framgår bl.a. att tingsrätten har skjutit på domen och att parterna har meddelat att de inte längre är överens om umgänget. Enligt anteckning i protokollet beslutade tingsrätten därför att dom inte längre kommer att meddelas enligt parternas tidigare överenskommelse. Tingsrättens beslut att skjuta på domen finns inte dokumenterat i akten. Inte heller finns någon dokumentation avseende de kontakter med parterna som uppenbarligen föregick tingsrättens tillägg till protokollet den 17 juni 2011. Tingsrätten borde redan före den 14 juni 2011 kl. 11.00, då domen skulle ha meddelats, ha dokumenterat beslutet att skjuta på domen. Det går av akten inte heller att utläsa om parterna har informerats om tingsrättens beslut, vilket de naturligtvis borde ha blivit. Justitiekanslern understryker vikten av att fullgod dokumentation sker. Utgångspunkten måste vara att målets handläggning ska kunna följas genom den dokumentation som sker i akten med tillhörande dagboksblad. I förevarande mål är detta inte möjligt.
4.5 Granskningen av de äldsta ännu inte avgjorda ärendena
Vid granskningen av de tio äldsta ännu inte avgjorda ärendena konstaterades att det i samtliga fall hade förekommit perioder av inaktivitet från tingsrättens sida, utan att det fanns någon dokumenterad förklaring till detta. I vissa ärenden (t.ex. Ä 410-10, Ä 1136-11, Ä 6888-11) har det dröjt flera månader innan tingsrätten har kommunicerat yttranden, beslut etc. med berörda parter eller motsvarande och i ett par ärenden angående dödande av förkommen handling (Ä 5133-11 och 8156-11) har ofullständiga ansökningar blivit liggande i ca tre månader innan sökanden förelagts att komplettera sin ansökan. I några ärenden har det varit fråga om långa perioder då det inte har vidtagits någon handläggningsåtgärd över huvud taget. Sålunda dröjde det t.ex. mer än sju månader innan tingsrätten vidtog någon åtgärd med anledning av en ansökan om upphörande av förvaltarskap i ärende nr Ä 6219-11, vilket naturligtvis är helt oacceptabelt.
I adoptionsärendet Ä 5725-11 finns det i princip inte några dokumenterade handläggningsåtgärder från det att ansökan kom in i juni 2011 till dess att ett yttrande från socialnämnden begärdes in i maj 2012. I en särskild promemoria som tingsrätten upprättat inför Justitiekanslerns inspektion anges det att anledningen till den utdragna handläggningen sannolikt är att ansökan avsåg adoption av sambos barn och att ett bifall till ansökan skulle ha utsläckt sambons släktskap med barnet, varför tingsrätten har avvaktat med att kommunicera ansökan med socialnämnden tills sökanden gift sig med den kvinna vars barn han önskade adoptera. Den förklaring som redovisats till den utdragna handläggningen är godtagbar i sig. Tingsrättens överväganden har dock inte på något sätt dokumenterats i akten, som inte heller innehåller någon antydan om att sökanden har informerats om dessa överväganden.
Sammantaget tyder granskningen av de äldsta ärendena på att det finns brister i tingsrättens rutiner för att bevaka och kontrollera att ärendena drivs framåt mot ett snabbt avgörande.
4.6 Granskningen av tryck- och yttrandefrihetsmål där Justitiekanslern inte för eller har fört talan
Av de fyra tryck- och yttrandefrihetsmål som kom in till tingsrätten från och med 2010 till och med 2012 hade två mål avslutats genom att tingsrätten avvisat talan (T 9697-10 och B 9503-10). I T 8906-011 hade käranden återkallat sin talan och i T 10578-12 inväntade tingsrätten, efter föreläggande, fortfarande komplettering av kärandens talan. Vid granskningen av målen fanns inget särskilt att notera från Justitiekanslerns sida.
4.7 Granskningen av mål och ärenden inkomna till tingsrättens avdelning 2 under oktober 2011
Vid genomgången av mål och ärenden inkomna till tingsrättens avdelning 2 under oktober 2011 konstaterades att ordningen i akterna var god och att, såvitt kunde bedömas, åtgärder och beslut hade dokumenterats på ett tillfredsställande sätt.
Vid granskningen av brottmålen kunde konstateras att tingsrätten – med något enstaka undantag – hade utfärdat stämning inom en vecka från det att stämningsansökan kom in till tingsrätten.
4.8 Granskningen av frågor som rör Justitiekanslerns särskilda uppgift att bevaka att rättshjälpssystemet inte används på ett sätt som inte varit avsett
Justitiekanslern granskade samtliga under år 2010–2012 inkomna ärenden om ersättningsgaranti enligt 17 kap. 7 a § äktenskapsbalken och om utbetalning enligt tidigare beslutad ersättningsgaranti (totalt ett 60-tal ärenden). Granskningen av dessa ärenden fokuserade framförallt på frågan om tingsrätten har fullgjort den av Domstolsverket (i DVFS 2010:2) föreskrivna skyldigheten att underrätta Justitiekanslern om sina beslut i dessa ärenden. Det kunde konstateras att så genomgående var fallet. Vid genomgången av de nämnda ärendena konstaterades dock att inte bara beslut om att bevilja ersättningsgaranti, utan även avslagsbeslut, har rapporterats till Justitiekanslern. Det kan antas att en anledning till att även en ganska stor andel av avslagsbesluten har rapporterats är att instruktionen i den för ändamålet framtagna blanketten är otydlig. Justitiekanslern ska därför verka för att informationen förbättras så att onödigt merarbete för både domstolarna och Justitiekanslern kan undvikas i framtiden.
Genomgången av ärendena om ersättningsgaranti syftade alltså inte primärt till att granska den faktiska handläggningen av eller besluten i dessa ärenden. Trots detta finns det skäl att framhålla att genomgången gav vid handen att besluten genomgående har fattats med utgångspunkt i ett fullgott underlag, vilket har möjliggjort för tingsrätten att göra en adekvat bedömning i varje enskilt fall.
Justitiekanslerns granskning av mål och ärenden var särskilt inriktad på även andra frågor med anknytning till rättshjälpssystemet. De mål och ärenden som granskningen omfattade innehöll emellertid endast i några fall frågor om rättshjälp. Såvitt granskningen kunde visa, gör Justitiekanslern bedömningen att tingsrätten i huvudsak hanterar frågorna på ett tillfredsställande sätt (jfr dock vad som ovan noterats angående T 6780-09).
4.9 Möjligheten att i VERA ta fram en förteckning över mål där en person varit frihetsberövad under viss tid
Samtalen med Eva Wendel Rosberg, Björn Hansson, Anneli Larsson och Jeannette Lang gav underlag för följande iakttagelser och synpunkter.
Med hjälp av nuvarande datorstöd finns inte möjlighet för tingsrätten att ta fram den av Justitiekanslern efterfrågade förteckningen över brottmål som varit anhängiga vid tingsrätten under de senaste två åren där en person har varit frihetsberövad under mer än sex månader (se även avsnitt 3.2). Enligt Justitiekanslerns bedömning framstår det som att tingsrätten, även utan denna möjlighet, har god kontroll och bevakning av de mål där personer är frihetsberövade. Av flera skäl skulle det dock vara värdefullt om nuvarande datorstöd utvecklades på ett sådant sätt att det även genom en sökning i VERA gick att få fram information om under hur lång tid en person – framför allt i pågående mål – har varit frihetsberövad. Av praktiska skäl är det värdefullt att informationen är lätt tillgänglig. Det manuella system som tingsrätten nu tillämpar förutsätter att det på avdelningen finns personal på plats som kontinuerligt kan uppdatera uppgifterna och bevaka frister m.m. Under normala förhållanden innebär detta såvitt framkommit inte något problem. Systemet framstår dock som något sårbart. Denna sårbarhet skulle minskas om uppgifterna fanns tillgängliga och enkelt sökbara i VERA. Då skulle även den som inte är direkt involverad i avdelningens dagliga arbetet – t.ex. lagmannen – kunna få tillgång till informationen. Sannolikt skulle en sådan lösning i någon mån även vara en arbetsbesparande åtgärd för tingsrättens personal.
Vid det avslutande samtalet med Eva Wendel Rosberg redogjorde Justitiekanslern för sina iakttagelser enligt avsnitt 4. Eva Wendel Rosberg fick möjlighet att kommentera synpunkterna. Det kunde konstateras att granskningen inte indikerade att någon av de synpunkter som framfördes var knutna till en specifik avdelning förutom såvitt avsåg de äldsta ospecialiserade ärendena (som alltså handläggs på avdelning 1). När det gällde Justitiekanslerns synpunkter angående tingsrättens uppföljning av utredningarna av socialnämnden/familjerätten förklarade Eva Wendel Rosberg att det har förts en diskussion mellan tingsrätten och familjerätten i Malmö med anledning av att utredningarna har dragit ut på tiden och att tingsrätten inte i tillräcklig grad har fått information om hur pågående utredningar fortskrider. Enligt det besked tingsrätten har fått ska familjerätten nu ha möjlighet att färdigställa utredningarna inom sex månader. Eva Wendel Rosberg underströk att tingsrätten var väl medveten om vikten av att frågan följs upp genom en fortsatt dialog mellan tingsrätten och familjerätten. Samtalet avslutades med att Justitiekanslern tackade för ett mycket gott och vänligt bemötande från tingsrättens personal under inspektionen.