Dir. 2006:25
Tilläggsdirektiv till Utredningen om
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till Utredningen om
detaljhandel med läkemedel (S 2005:07)
Dir.
2006:25
Beslut vid regeringssammanträde den 16 februari 2006
1 Sammanfattning
av
uppdraget
Mot bakgrund av EG-domstolens dom i mål C-438/02, All-
männa åklagaren mot Krister Hanner, skall den särskilda ut-
redaren göra en översyn av det svenska apoteksmonopolet. Om
utredaren finner att förändringar är nödvändiga för att EG-
rättens allmänna krav på statliga handelsmonopol skall anses
uppfyllda skall förslag till sådana förändringar lämnas.
Utredaren skall ur ett EG-rättsligt perspektiv särskilt analysera
om Apoteket AB:s försäljningsnät är utformat så att konsu-
menternas tillgång till såväl human- som veterinärläkemedel
säkras. Vidare skall utredaren överväga om innehavare av god-
kännande för försäljning av läkemedel skall ges möjlighet att
överklaga exponeringen av läkemedel hos de lokala apoteken
och hos apoteksombuden. Ytterligare en aspekt som utredaren
skall analysera är om Apoteket AB:s marknadsföring och pro-
duktinformation är förenlig med EG-rätten.
I utredarens uppdrag ingår också att analysera
– om statens styrning av Apoteket AB genom verksamhets-
avtal och ägardirektiv är tillräcklig,
– hur distanshandeln med läkemedel bör vara utformad inom
Apoteket AB:s verksamhetsram,
– om apoteksombuden bör ta emot kasserade läkemedel,
– hur gränsdragningen för omfattningen av detaljhandels-
monopolet skall utformas i fråga om växtbaserade läke-
medel,
2
– om en åldersgräns vid detaljhandel med receptfria läke-
medel bör införas,
– om identifierings- och fullmaktskrav bör införas i de fall
receptförskrivna läkemedel hämtas av annan än den som
receptet är avsett för samt
– hur en offentligrättslig reglering av Apoteket AB:s
handelsmarginal bör vara utformad.
Slutligen skall utredaren belysa och beakta vilka effekter på
Apoteket AB:s vinstmarginal och framtida finansiella ställning
som eventuella förändringar av regelverket kan medföra.
Utredaren skall lämna de förslag till författningsförändringar
han finner nödvändiga.
Utredaren skall senast den 31 december 2006, i ett delbe-
tänkande, redovisa frågan om växtbaserade läkemedel. Upp-
draget i övrigt skall redovisas senast den 31 december 2007.
2. Bakgrund
2.1
Utredning om detaljhandel med nikotinläkemedel
Regeringen beslutade den 29 september 2005 att tillkalla en
särskild utredare för att analysera om detaljhandel till kon-
sument med receptfria läkemedel innehållande nikotin (recept-
fria nikotinläkemedel) skall få bedrivas av andra än Apoteket
AB. Uppdraget gavs med beaktande av de nationella folk-
hälsomålen och det rökförbud som råder på restauranger och
andra serveringsställen sedan den 1 juni 2005. Om utredaren
finner att detaljhandeln med receptfria nikotinläkemedel bör
förändras skall utredaren också lämna förslag på hur verksam-
heten bör vara reglerad. Uppdraget skall redovisas senast den
28 februari 2006. I uppdraget angavs att eventuella förslag kan
beaktas i den mer omfattande utredning som nu skall genom-
föras.
2.2
EG-domstolens dom C-438/02
I ett mål vid Stockholms tingsrätt som gällde åtal för olovlig
försäljning av receptfria nikotinläkemedel var flera EG-rättsliga
3
frågor föremål för prövning. Eftersom tingsrätten ansåg att det
var oklart huruvida de svenska bestämmelserna om detaljhandel
med läkemedel var förenliga med gemenskapsrätten, beslutade
tingsrätten att begära ett förhandsavgörande av EG-domstolen.
EG-domstolen konstaterade i mål C-438/02, Allmänna åklaga-
ren mot Krister Hanner, ännu inte publicerat i rättsfallssam-
lingen REG, att artikel 31.1 i EG-fördraget utgör hinder för en
ensamrätt till detaljhandel som är utformad på ett sådant sätt
som det var fråga om i målet.
EG-domstolen ställde i domen upp ett antal krav på statliga
handelsmonopol för att de skall anses vara förenliga med EG-
rätten. Även om domstolen inte kritiserade det svenska systemet
specifikt på dessa punkter så föranleder domen en översyn av
formerna för den svenska läkemedelsförsäljningen.
2.3
Genomförda förändringar till följd av EG-domstolens
dom
Regeringen har till följd av EG-domstolens dom genomfört
ändringar i avtalet mellan staten och Apoteket AB. Ändringarna
som till stor del utgör en kodifiering av tidigare praxis ställer
bl.a. krav på bolagets sortiment, lagerhållning och marknads-
föring.
Enligt avtalet åtar sig bolaget att upprätta en produktplan för
läkemedel inom ensamrätten. Bolaget skall vidare lägga in
samtliga läkemedel som är godkända för försäljning i Sverige i
bolagets centrala artikelregister och datasystem. I och med att
registret används vid samtliga apotek i landet finns alla god-
kända läkemedel att tillgå, alternativt att de kan beställas, oav-
sett var i landet behov uppstår. Alla läkemedel finns emellertid
inte i lager hos alla lokala apotek eller hos alla apoteksombud.
Enligt avtalet mellan staten och Apoteket AB skall lokala apo-
tek och apoteksombud lagerhålla läkemedel enligt objektiva
kriterier som gäller lika för inhemska och importerade produk-
ter. Avgörandena om vilka preparat som skall lagerhållas
grundas på t.ex. efterfrågan, förskrivningsmönster och den
lokala sjukvårdens rekommendationer. På begäran av den som
innehar ett godkännande för försäljning av läkemedel skall
4
Apoteket AB, inom ramen för ensamrätten, i ett skriftligt beslut
redogöra för skälen till att denna innehavares läkemedel inte
lagerhålls på ett lokalt apotek eller hos ett apoteksombud.
Beslutet kan överklagas till en oberoende kontrollinstans,
Alkohol- och läkemedelssortimentsnämnden. Nämnden inrätta-
des genom en ändring i förordningen (1994:2048) med instruk-
tion för Alkoholsortimentsnämnden.
2.4 Apoteksombud
Enligt statens verksamhetsavtal med Apoteket AB skall bolaget
ha ett rikstäckande system för landets läkemedelsförsörjning.
Lokala apotek skall finnas i hela landet. Bolaget erbjuder också
kompletterande kundkanaler såsom apoteksombud. I Läke-
medelsverkets föreskrifter om förordnande och utlämnande av
läkemedel m.m. (LVFS 1997:10) återfinns viss övergripande
reglering av ombudsverksamheten.
Apoteket AB beslutar om lokalisering av lokala apotek och
apoteksombud. Besluten fattas enligt Apoteket AB:s interna
riktlinjer och utifrån en samlad bedömning av behovet av en
god läkemedelförsörjning samt servicemässiga och företags-
ekonomiska överväganden. Lämpligt ombud är enligt riktlinjer-
na i första hand butik med bra öppethållandeservice och som
försörjer området med dagligvaror. Nästan uteslutande är om-
budsfunktionen i dag knuten till livsmedelshandlare men exem-
pel finns också på ombud vid bensinstationer, färgaffärer m.m.
Vid val av ombud samråder Apoteket AB med t.ex. hälso- och
sjukvården, kommunerna, Glesbygdsverket och handikapp-
organisationerna. Apoteket AB ingår sedan skriftliga standard-
avtal med ombuden som reglerar bl.a. tystnadsplikt, identifie-
ringskrav och ersättning. Enligt Apoteket AB:s riktlinjer ställs
även krav på att läkemedelsförpackningarna hos ombuden skall
förvaras i låsbart skåp enligt framtagen standard.
Apoteksombudens lager av receptfria läkemedel ägs av
Apoteket AB och bestäms således enligt objektiva kriterier som
gäller lika för inhemska och importerade produkter. Ombuden
bedriver lagerförsäljning, vilket innebär att de tillhandahåller
egenvårdsvaror från ett med Apoteket AB överenskommet
5
lager. Ombuden förses av Apoteket AB med en fullständig för-
teckning över produkterna, uppställd efter typ av sjukdom och
med angivande av bland annat speciella intagningsanvisningar.
Denna sortimentslista är tillgänglig för kunderna.
I dag finns cirka 1 000 apoteksombud som når ut till cirka
750 000 konsumenter. Ombuden tar emot recept och lämnar ut
förskrivna läkemedel levererade från Apoteket AB, via distans-
apoteken som är belägna i Hässleholm, Falun, Sollefteå och
Boden. Ombuden lämnar inte själva någon information om
läkemedlen, utan hänvisar vidare till läkare och Apoteket AB
samt till bipacksedlar i läkemedelsförpackningarna.
2.5
Distanshandel med läkemedel
Ett läkemedel får säljas i Sverige endast om det godkänts för
försäljning i Sverige, godkänts centralt av Europeiska läke-
medelsmyndigheten (EMEA) eller sedan ett godkännande som
har meddelats inom EES-området har erkänts i Sverige. Läke-
medelsverket har till uppgift att se till att den enskilde patienten
får tillgång till effektiva och säkra läkemedel av hög kvalitet
och att dessa används på ett ändamålsenligt och kostnadseffek-
tivt sätt. I Läkemedelsverkets uppgifter ingår också att bedriva
tillsyn över handel med läkemedel även när den sker på distans
via t.ex. Internet. Läkemedelsverket har i sin tillsynsverksamhet
uppmärksammat olika s.k. Internetapotek som i strid med lagen
(1996:1152) om handel med läkemedel m.m. bedriver detalj-
handel utanför Apoteket AB:s verksamhet. Den ökande handeln
med läkemedel över Internet utanför Apoteket AB:s regi kan
medföra både ekonomiska och medicinska risker för konsu-
menterna. Bekämpningen av olaglig handel med läkemedel på
Internet kompliceras av att gärningsmännen kan vara svåra att
identifiera. Läkemedelsverket har inlett ett samarbete med riks-
kriminalpolisen när det gäller den otillåtna Internetförsäljningen
av läkemedel.
2.6 Kasserade
läkemedel
Läkemedel har under de senaste åren alltmer uppmärksammats
som ett potentiellt miljöproblem. Läkemedel skall därför hante-
6
ras så att de inte når andra än dem som avses. Om läkemedel
kastas i soporna eller avloppet finns det risk att de når grund-
vattnet.
I avfallsförordningen (2001:1063) ges bestämmelser om hur
olika slag av avfall, däribland läkemedel, skall hanteras och
vem som ansvarar för detta. Hanteringen av läkemedelsavfall är
i första hand ett kommunalt ansvar. Genom statens verksam-
hetsavtal med Apoteket AB har bolaget emellertid åtagit sig att
medverka till ett säkert och miljöanpassat system för destruk-
tion av allmänhetens läkemedelsavfall. Bolaget har även avtal
med ett antal kommuner om omhändertagande av läkemedel.
De cirka 900 lokala apoteken tar emot kasserade läkemedel och
ordnar en säker transport av dem till förbränningen. Av säker-
hetsskäl tar dock apoteksombuden inte emot överblivna läke-
medel för kassation.
2.7
Apoteket AB:s handelsmarginal avseende varor inom
läkemedelsförmånerna
Enligt lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner m.m. fast-
ställer Läkemedelsförmånsnämnden försäljningspriset för
läkemedel och andra varor inom läkemedelsförmånerna. I för-
säljningspriset ingår Apoteket AB:s handelsmarginal. Läke-
medelsförmånsnämnden beslutar om Apoteket AB:s handels-
marginal, d.v.s. skillnaden mellan Apoteket AB:s inköpspris för
ett läkemedel och priset vid försäljning av läkemedlet till kund.
Även om handelsmarginalen kan ses som en del i försäljnings-
priset finns det ingen författning som anger att det är Läke-
medelsförmånsnämnden som skall fastställa handelsmarginalen
eller enligt vilka kriterier handelsmarginalen skall sättas. Att det
är Läkemedelsförmånsnämnden som beslutar om handels-
marginalen framgår endast av verksamhetsavtalet mellan staten
och Apoteket AB.
Enligt avtalet skall handelsmarginalen täcka Apoteket AB:s
kostnader för bl.a. administration, lokala öppenvårdsapotek,
apoteksombud samt lagerhållning och leverans av alla läke-
medel och andra varor som ingår i läkemedelsförmånerna.
7
Av verksamhetsavtalet framgår vidare att det är Apoteket
AB som fastställer priset för läkemedel utanför förmånssyste-
met, d.v.s. till största delen receptfria läkemedel. Läkemedlets
försäljningspris bestäms genom att ersättningen till Apotekets
handelsmarginal läggs till inköpspriset som fastställs av leve-
rantören. Priset skall vara enhetligt över hela landet. Priset skall
även vara skäligt med hänsyn till syftet med försäljningen och
Apotekets kostnader samt bestämmas enligt objektiva kriterier
som gäller lika för inhemska och importerade produkter.
2.8
Åldersgräns vid detaljhandel med läkemedel
I dag finns ingen författningsreglerad åldersgräns vid inköp av
receptfria läkemedel. Läkemedelsverket har i fråga om ett par
läkemedel, nikotinläkemedel och ett järnpreparat, beslutat att
införa en åldersgräns om 18 år vid inköp utan recept. De flesta
receptfria läkemedel kan således köpas även av barn och ung-
domar under 18 år.
2.9 Växtbaserade
naturläkemedel
Genom Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/24/EG av
den 31 mars 2004 om ändring, avseende traditionella växtbase-
rade läkemedel, av direktiv 2001/83/EG om upprättande av
gemenskapsregler för humanläkemedel (EUT L 136, 30.4.2004,
Celex 304L0024) införs ett särskilt förenklat registreringsför-
farande för traditionella växtbaserade läkemedel. Direktivet
innebär därmed att nya regler kommer att gälla för en relativt
stor del av de växtbaserade läkemedel som i dag är godkända
som naturläkemedel enligt läkemedelslagen (1992:859).
Direktivet kommer att genomföras i svensk rätt genom de
ändringar i bl.a. läkemedelslagen som föreslås i regeringens
proposition Ändringar i läkemedelslagstiftningen m.m. (prop.
2005/06:70). Om riksdagen beslutar i enlighet med regeringens
förslag kommer ändringarna att träda i kraft den 1 maj 2006. De
bestämmelser om traditionella växtbaserade läkemedel m.m.
som föreslås i propositionen innebär emellertid att vissa av de
växtbaserade naturläkemedel som i dag säljs i den öppna han-
deln inte skall registreras i det förenklade förfarandet. Istället
8
skall de godkännas enligt reglerna i läkemedelslagen. Detta
skulle enligt de regler om detaljhandelsmonopolet i lagen
(1996:1152) om handel med läkemedel m.m. som föreslås i
propositionen kunna medföra att dessa läkemedel kommer att
omfattas av detaljhandelsmonopolet. De övergångs-bestämmel-
ser som föreslås i propositionen innebär dock att växtbaserade
läkemedel, som den 30 april 2006 är godkända som naturläke-
medel och som efter ansökan godkänts som läkemedel enligt
läkemedelslagen (1992:859), skall få säljas av annan än staten
eller en juridisk person i vilken staten äger ett bestämmande
inflytande. Detta gäller under förutsättning att det är fråga om
läkemedel med samma styrkor, doseringar och indikationer som
avsågs i beslutet om godkännande som naturläkemedel. Över-
gångsbestämmelserna gäller fram till och med den 30 april
2009. I propositionen (se prop. 2005/06:70 s. 229) redovisar
regeringen uppfattningen att det inte kan uteslutas att det av
hälsoskäl i vissa fall är motiverat att ett sådant läkemedel om-
fattas av detaljhandelsmonopolet och endast säljs via apotek.
Regeringen konstaterar samtidigt att ett stort antal sådana god-
kända naturläkemedel sålts i öppna handeln under lång tid utan
att några negativa konsekvenser av detta kunnat iakttas i fler-
talet fall. Särskilt hälsokosthandeln har dessutom en färdig upp-
byggd kompetens för hanteringen av dessa preparat. Detta inne-
bär enligt regeringen att gränserna för detaljhandelsmonopolet i
det här avseendet bör övervägas närmare i särskild ordning.
Den reglering som föreslås i propositionen vilar således på för-
utsättningen att en översyn av denna fråga skall komma till
stånd.
3.
Författningsreglering på läkemedelsområdet
Läkemedelslagen (1992:859) innehåller bestämmelser om
läkemedels kvalitet och ändamålsenlighet, om försäljning av
läkemedel och det godkännandeförfarande som föregår ett för-
säljningstillstånd, om tillverkning, import och handel i övrigt
samt om krav på information om läkemedel till brukarna.
Lagen definierar läkemedel som varor avsedda att tillföras
människor eller djur för att förebygga, påvisa, lindra eller bota
9
sjukdom eller symtom på sjukdom eller att användas i likartat
syfte. Syftet med lagen är att värna om den enskilda konsu-
mentens intressen och säkerställa att läkemedlen är säkra,
effektiva och av god kvalitet. Lagen ställer mot bakgrund av
detta syfte bl.a. krav på att läkemedel skall vara av god kvalitet
och ändamålsenliga.
Krav ställs även på hantering av läkemedel. Enligt läke-
medelslagen skall den som yrkesmässigt hanterar läkemedel
bland annat vidta de åtgärder och i övrigt iaktta sådan försiktig-
het som behövs för att hindra att läkemedlen skadar människor,
egendom eller miljö.
Ett läkemedel får enligt lagen säljas först sedan det godkänts
för försäljning i Sverige eller godkänts av Europeiska läke-
medelsmyndigheten (EMEA) eller sedan ett godkännande som
har meddelats inom EES-området har erkänts här i landet.
Sådana läkemedel som tillverkas på apotek för en viss patient
får dock säljas utan godkännande.
Import från ett land utanför Europeiska unionen är tillåten
för den som har tillstånd att tillverka eller bedriva handel med
läkemedel.
Läkemedelslagen innehåller även bestämmelser om krav på
skriftlig information om läkemedel till konsument om sådan
information har särskild betydelse för att förebygga skada eller
för att främja en ändamålsenlig användning av läkemedel. Krav
ställs t.ex. på att information som utgör ett led i marknadsföring
av läkemedel skall vara aktuell, saklig, balanserad och inte
vilseledande.
I fråga om förordnande och utlämnande av läkemedel ställs
krav på bl.a. sakkunnig och omsorgsfull vård.
I övrigt innehåller även lagen bestämmelser om tillsyn, av-
gifter och överklaganden samt möjlighet för regeringen och
Läkemedelsverket att besluta om ytterligare föreskrifter som
behövs för att skydda människors eller djurs hälsa eller miljö.
Om det är påkallat från hälso- och sjukvårdssynpunkt får
regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, Läkemedels-
verket föreskriva att ett läkemedel får lämnas ut endast mot
recept eller annan beställning från den som är behörig att för-
ordna läkemedel. Receptbelagda läkemedel är i stor utsträck-
10
ning subventionerade av staten, till skillnad från receptfria
läkemedel som sällan faller inom ramen för förmånssystemet.
Läkemedel för djur faller helt utanför subventionssystemet.
I proposition Ändringar i läkemedelslagstiftningen m.m.
(prop. 2005/06:70) har dock regeringen lämnat förslag om en
omfattande revidering av bestämmelserna i läkemedelslagen.
Lagen (1996:1152) om handel med läkemedel m.m. inne-
håller bestämmelser om handel med läkemedel och om läke-
medelsförsörjning. Staten eller juridisk person i vilken staten
äger ett bestämmande inflytande har enligt denna lag ensamrätt
att bedriva detaljhandel med läkemedel gentemot konsument.
Regeringen bestämmer av vem och på vilka villkor sådan han-
del får bedrivas. Regeringen har träffat avtal med Apoteket AB
om att bolaget med ensamrätt skall bedriva sådan handel. Vissa
läkemedel som t.ex. godkända naturläkemedel och läkemedel
som är godkända som vissa utvärtes medel ligger emellertid
utanför ensamrätten.
Lagen innehåller vidare bestämmelser om partihandel, d.v.s.
annan försäljning än detaljhandel. Partihandel med läkemedel
får bedrivas endast av den som fått Läkemedelsverkets tillstånd.
För all handel med läkemedel gäller att den skall bedrivas på
sådant sätt att läkemedlen inte skadar människor, egendom eller
miljö samt så att läkemedlens kvalitet inte försämras.
Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot bl.a.
någon av de bestämmelser som redogjorts för ovan eller som
innehar läkemedel i uppenbart syfte att olovligen sälja dem
döms enligt 11 § lagen om handel med läkemedel till böter eller
fängelse i högst ett år, om gärningen inte är belagd med straff
enligt brottsbalken. Ett partihandelstillstånd får återkallas om
någon av de väsentliga förutsättningarna när tillståndet med-
delades inte längre gäller eller om något krav som är av särskild
betydelse för kvalitet och säkerhet inte följs.
Staten och den juridiska person som staten givit i uppdrag att
bedriva detaljhandel med läkemedel har vidare ett ansvar för
läkemedelsförsörjningen till allmänheten och till hälso- och
sjukvården för människor och djur. Läkemedelsförsörjningen
skall bedrivas rationellt och på sådant sätt att behovet av säkra
och effektiva läkemedel tryggas.
11
Lagen innehåller även bestämmelser om avgifter, över-
klagande och möjligheter för Läkemedelsverket att meddela
ytterligare föreskrifter samt anger att verket har tillsyn över
efterlevnaden av lagen.
Förordningen (1996:1290) om handel med läkemedel m.m.
innehåller föreskrifter som ansluter till lagen om handel med
läkemedel m.m. Läkemedelsverket ges i förordningen befogen-
het att meddela ytterligare föreskrifter som behövs bland annat
för att skydda människors eller djurs hälsa eller miljön.
Läkemedelsförordningen (1992:1752) innehåller föreskrifter
som ansluter till läkemedelslagen bland annat i fråga om krav
på läkemedel, kliniska prövningar och krav som ställs vid ut-
lämnande av läkemedel. Läkemedelsverket får enligt förord-
ningen meddela de ytterligare föreskrifter som behövs för att
skydda människors eller djurs hälsa eller miljön.
Av lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner m.m. framgår
bland annat att läkemedelsförmånsnämnden beslutar om ett
läkemedel skall ingå i läkemedelsförmånerna och fastställer
försäljningspriset för läkemedlet.
Den 1 juli 2005 infördes i lagen (1996:1156) om recept-
register en möjlighet för Apoteket AB att spara recept för flera
uttag av läkemedel inom förmånssystemet under hela receptets
giltighetstid. Lösningen innebär att kunden vid ett senare uttag
på ett recept kan vända sig till vilket apotek som helst och inte
behöver gå till det apotek där det första uttaget ägde rum.
4. Uppdraget
Syftet med detaljhandelsmonopolet för läkemedel är bland
annat att bidra till skyddet för den allmänna folkhälsan genom
att garantera en god och säker läkemedelsförsörjning på lika
villkor i hela landet. Apoteket AB har enligt verksamhetsavtalet
med staten bland annat en skyldighet att tillhandahålla alla
läkemedel som godkänts för försäljning nationellt eller centralt i
EU.
En grundläggande utgångspunkt för utredningen är att
beakta EG-rättsliga aspekter. Om utredaren i sin analys finner
att handeln med läkemedel i något hänseende inte är förenlig
12
med EG-rätten, såsom att handeln med läkemedel från andra
medlemsstater i något hänseende missgynnas i förhållande till
handeln med svenska produkter, skall förslag på förändringar av
systemet lämnas.
Om utredaren i sin analys finner att förändringar bör genom-
föras på något av de områden som redovisas nedan skall utreda-
ren föreslå hur verksamheten bör vara författningsreglerad i
denna del.
4.1 EG-rättsliga
aspekter
EG-domstolen konstaterade i mål C-438/02, Allmänna åklaga-
ren mot Krister Hanner, att artikel 31.1 EG inte kräver att stat-
liga handelsmonopol avskaffas, men att de måste utformas på
ett sådant sätt att ingen diskriminering med avseende på an-
skaffnings- och saluföringsvillkor föreligger eller kan föreligga
mellan medlemsstaternas varor. Domstolen ansåg att sådan dis-
kriminering inte kunde uteslutas när det gällde den dåvarande
ordningen för detaljhandel med läkemedel.
Utredaren skall analysera om de anpassningar av apoteks-
monopolet som gjorts med anledning av domen och som be-
skrivits ovan är tillräckliga eller om det krävs ytterligare åt-
gärder för att uppfylla kraven i EG-rätten. Om utredaren finner
att förändringar krävs för att apoteksmonopolet skall vara för-
enligt med EG-rätten skall denne lämna förslag som gör det
möjligt att genomföra dessa ändringar. Nedanstående områden
skall särskilt beaktas i analysen.
4.1.1
Tillgänglighet och apoteksombud
Av EG-domstolens dom i mål C-438/02, Allmänna åklagaren
mot Krister Hanner, framgår det att ett krav som kan ställas på
statliga handelsmonopol är att deras försäljningsnät är så utfor-
made så att antalet försäljningsställen inte är så begränsade att
konsumenternas tillgång på läkemedel äventyras. Utredaren
skall mot bakgrund av domen analysera och definiera vilka krav
som bör ställas på Apoteket AB för att läkemedlens tillgänglig-
het skall anses vara godtagbar för konsumenterna. När utreda-
ren definierar vad en fullgod tillgänglighet innebär skall denne
13
särskilt beakta vilka anspråk på försäljningsställenas öppettider
och geografiska placering som är rimlig, vilka väntetider som ur
kundsynpunkt är acceptabla samt vilka krav på sortimentsutbud
och information om läkemedel som bör ställas. Ytterligare om-
ständigheter att ta hänsyn till i analysen är de så kallade jour-
läkemedlen som tillhandahålls kostnadsfritt till människor via
hälso- och sjukvården samt jourläkemedlen till djur som till-
handahålls mot ersättning, intill dess att förskrivna läkemedel
kan expedieras på apotek.
Utredaren skall även beakta Apoteket AB:s framtida utveck-
lingsplaner och strategier när analysen av tillgängligheten
genomförs. Om utredaren finner att läkemedlens tillgänglighet
med nuvarande ordning inte är fullgod skall denne lämna för-
slag på hur den bristande tillgängligheten kan åtgärdas
Användningen av elektroniskt överförda recept från för-
skrivare till de lokala apoteken och förändringar i lagen
(1996:1156) om receptregister bör kunna leda till att förskrivna
läkemedel blir mer tillgängliga, bland annat genom distans-
handel. Utredaren skall analysera och lämna förslag på åtgärder
som kan bidra till att det blir fler uthämtningsställen och att det
skapas en möjlighet till direktleveranser till hemmet när det
gäller framför allt förskrivna läkemedel. I fråga om direktleve-
ranser till hemmet skall utredaren analysera om de kan ske
kostnadsfritt till vissa patientgrupper, vilka patientgrupper som
kan bli aktuella för tjänsten, vad det beräknas kosta för
Apoteket AB, vilka samhällsekonomiska effekter det kan med-
föra och hur verksamheten skulle kunna finansieras inom
Apoteket AB.
Utredaren skall ur ett patientperspektiv överväga om det bör
införas en möjlighet att nyttja dosdispenserade läkemedel vid
hemleverans, om utnyttjande av tjänsten bör vara förmåns-
grundande och vilka samhällsekonomiska effekter detta skulle
medföra.
Förutom den övergripande reglering som återfinns i Läke-
medelsverkets föreskrifter om förordnande och utlämnande av
läkemedel m.m. (LVFS 1997:10) saknas offentligrättslig
reglering om vilka krav som skall ställas på apoteksombud i
fråga om bl.a. lokaler, förvaringsutrymmen, utrustning, perso-
14
nalens kompetens, hygien och vilka läkemedel som de får sälja.
Vidare saknas offentligrättslig reglering avseende vilka kriterier
som skall vara uppfyllda för att en näringsidkare skall få bli
ombud, vilken ersättning som bör gälla för verksamheten och
vilka läkemedel som bör få säljas av ombud. Utredaren skall
analysera och ta ställning till om förutsättningarna för ombuds-
verksamheten bör regleras i författning.
Utredaren skall även överväga om ombudsverksamhet är det
mest ändamålsenliga sättet att tillgodose allmänhetens behov av
tillgång till läkemedel. Utredaren ges därför möjlighet att förut-
sättningslöst analysera och lämna förslag på om läkemedelsför-
sörjningen, vid sidan av de lokala apoteken, kan organiseras på
ett annat sätt eller parallellt med apoteksombudsverksamheten.
Om utredaren finner att en alternativ eller kompletterande orga-
nisation till ombuden bör införas skall utredaren lämna förslag
på hur detta skall regleras.
4.1.2
Exponering av receptfria läkemedel
Enligt EG-domstolens dom i mål C-438/02 skall ett statligt för-
säljningsmonopols urvalssystem vara grundat på kriterier som
är oberoende av produkternas ursprung och ge möjlighet till
insyn genom att det uppställs krav på såväl motivering av beslut
som ett oberoende kontrollförfarande. I dag finns möjlighet för
innehavare av godkännande för försäljning av läkemedel att få
överklagbara beslut i fråga om lagerhållningen av läkemedel
hos lokala apotek och apoteksombud. Utredaren skall analysera
om möjligheten för innehavare av godkännande för försäljning
av läkemedel att begära motiverade beslut skall utvidgas till att
omfatta exponeringen av receptfria läkemedel. Utredaren skall
också analysera om det bör införas en möjlighet att överklaga
dessa beslut. Om utredaren finner att ovan beskrivna möjlig-
heter bör införas även i fråga om exponering av receptfria
läkemedel skall förslag lämnas på hur det systemet bör vara
utformat. Utredaren skall i sin analys och i sina förslag beakta
risken för bestickning (jfr 17 kap. 7 § brottsbalken).
15
4.1.3
Marknadsföring och produktinformation inom Apoteket
AB
Av EG-domstolens dom i mål C-438/02 framgår att de åtgärder
för marknadsföring och produktinformation som vidtas inom
ramen för ett statligt försäljningsmonopol skall vara opartiska
och oberoende av produkternas ursprung och vara ägnade att
göra nya produkter kända för konsumenterna. I verksamhets-
avtalet mellan staten och Apoteket AB återfinns de angivna
kraven.
I praktiken har konsumenterna möjlighet att få information
om samtliga av Läkemedelsverket godkända läkemedel genom
Apoteket AB:s produktregister. Registret återfinns bland annat
på bolagets hemsida. I fråga om nya receptfria läkemedel pre-
senteras de för kunderna på en ”nyhetshylla” på de apotek som
har självval av receptfria läkemedel. När det gäller information
till lokala apotek får de via en central rutin skriftligt meddelan-
de om varje nytt läkemedel som är godkänt av Läkemedels-
verket.
Utredaren skall analysera om Apoteket AB:s information om
och marknadsföring av läkemedel är utformad i enlighet med
EG-rätten och definiera innebörden av det krav som ställs i EG-
domstolens dom. I analysen skall utredaren bland annat beakta
Apoteket AB:s samarbete med leverantörer av läkemedel när
det gäller information om läkemedel. Om utredaren kommer
fram till att ändringar är nödvändiga skall förslag lämnas som
möjliggör genomförandet av dessa förändringar.
4.2
Statens styrning av Apoteket AB
Regeringen bestämmer inom den ram som ges i lagen
(1996:1152) om handel med läkemedel m.m. av vem och på
vilka villkor handel med läkemedel får bedrivas. Regeringen
har givit Apoteket AB uppdraget att med ensamrätt bedriva
detaljhandel med läkemedel. Verksamhetens inriktning anges i
ett avtal mellan staten och bolaget. Bolagets verksamhet regle-
ras även i statens ägardirektiv. Utredaren skall analysera om det
är tillräckligt att Apoteket AB:s verksamhet regleras i avtal och
ägardirektiv.
16
4.3
Distanshandel med läkemedel
Enligt lagen om handel med läkemedel m.m. får detaljhandel
med läkemedel bedrivas endast av staten eller av juridisk person
i vilken staten äger ett bestämmande inflytande, d.v.s. Apoteket
AB. Detaljhandel med läkemedel utanför Apoteket AB:s regi är
enligt 11 § lagen om handel med läkemedel straffbar. Den
svenska regleringen om försäljning av läkemedel till konsument
omfattar både distanshandel och traditionell handel i butik. Ut-
redaren skall analysera om det krävs någon ytterligare reglering
för att upprätthålla det svenska apoteksmonopolet i fråga om
distanshandel med läkemedel. I sammanhanget bör utredaren
bl.a. beakta EG-domstolens dom i mål C-322/01, Deutscher
Apothekerverband mot Doc Morris, publicerat i rättsfalls-
samlingen REG 2003 I-0000. Apoteket AB:s distanshandel med
läkemedel ställer stora krav på bland annat informations- och
säkerhetslösningar. Utredaren skall analysera och lämna förslag
på vilka krav som bör ställas på den distanshandel som sker
inom ramen för det svenska apoteksmonopolet. I samman-
hanget skall särskilt uppmärksammas vilka krav som bör ställas
när det gäller distributionsvägar, distributionssätt, hantering av
reklamationer, indragningar, IT-säkerhet och information till
konsument.
Olaglig handel med läkemedel på Internet är ett stort inter-
nationellt problem som inte kan utredas fullständigt inom ramen
för denna utredning. Utredaren skall dock redogöra för det ar-
bete som i dag pågår på området. Utredaren skall därvid beakta
initiativ som tagits på nationell och internationell nivå, bland
annat inom EU.
4.4 Kasserade
läkemedel
Ur miljösynpunkt bör allmänhetens möjlighet att lämna in kas-
serade läkemedel förbättras och antalet återlämningsställen öka.
Oavsett om utredaren finner att apoteksombuds-verksamheten
bör bestå eller om denne föreslår att nya eller parallella försälj-
ningssystem bör etableras skall utredaren lämna förslag på hur
ett utökat omhändertagande av kasserade läkemedel kan organi-
seras inom den eller de verksamheter som handhar försäljning
17
av läkemedel. Utredningen skall även analysera vilka ekono-
miska konsekvenser förslaget medför för Apoteket AB och hur
verksamheten skall finansieras. Den stora frågan i samman-
hanget, hur kassationen av läkemedel kan minskas generellt,
behandlas i särskild ordning och ingår inte i detta uppdrag.
4.5 Växtbaserade
läkemedel
Utredaren skall analysera och lämna förslag om vilka gränser
som bör finnas för detaljhandelsmonopolet när det gäller växt-
baserade läkemedel. Utredaren skall därvid beakta de bestäm-
melser i läkemedelslagen (1992:859) som föreslås träda i kraft
den 1 maj 2006, enligt propositionen Ändringar i läke-
medelslagstiftningen m.m. (prop. 2005/06:70). Utredarens ar-
bete i denna del bör i första hand inriktas på de växtbaserade
läkemedel som enligt nuvarande regler i läkemedelslagen är
eller skulle kunna bli godkända som naturläkemedel. Vid ut-
formningen av förslaget skall utredaren bedöma och beakta
huruvida användningen av de aktuella läkemedlen kan medföra
sådana medicinska säkerhetsrisker att de bör omfattas av detalj-
handelsmonopolet. Om utredaren finner att vissa eller alla av de
nu aktuella läkemedlen även fortsättningsvis bör säljas inom
den öppna handeln skall författningsförslag lämnas som möjlig-
gör detta. Utredaren skall vid utarbetandet av dessa förslag
överväga om det bör ställas nya krav, när det gäller t.ex. lokaler,
utrustning, personalens kompetens, förvaring, tillsyn och till-
ståndsgivning, som inte gäller enligt dagens försäljningssystem
i den öppna handeln. Utredaren skall även beakta vilka förut-
sättningar EG-rätten ger när det gäller denna fråga.
4.6
Åldersgräns vid detaljhandel med receptfria läkemedel
Det har framkommit uppgifter om att ungdomar av olika skäl
uppsåtligen överdoserat receptfria läkemedel såsom analge-
tika/smärtstillande och laxermedel. I några fall har det lett till
svåra förgiftningstillstånd. Läkemedlen finns att tillgå för alla
oavsett ålder på lokala apotek och hos apoteksombud. Utreda-
ren skall analysera om det bör införas en författningsreglerad
möjlighet att införa åldersgräns vid inköp av receptfria human-
18
och veterinärmedicinska läkemedel. I analysen bör en avväg-
ning göras mellan unga människors behov av att fritt kunna
köpa t.ex. analgetika utan recept och behovet av skydd av unga
människors hälsa.
4.7 Behörighetsbevis
En mycket stor del av receptförskrivna läkemedel hämtas ut av
andra personer, t.ex. anhöriga och hemtjänstpersonal, än den
som receptet är avsett för. Enligt Läkemedelsverkets föreskrifter
om förordnande och utlämnande av läkemedel m.m. (LVFS
1997:10) är det obligatoriskt med ID-kontroll i samband med
utlämnande av så kallade särskilda läkemedel, bland annat nar-
kotika. Samma rutin finns emellertid inte vid utlämnande av
övriga läkemedel. Utredaren skall analysera om det bör införas
ett krav på någon form av identifieringskontroll och fullmakt
för dem som hämtar ut förskrivna läkemedel åt andra. Om ut-
redaren finner att sådana krav bör ställas skall denne lämna för-
slag som möjliggör detta.
4.8
Apoteket AB:s handelsmarginal avseende varor inom
läkemedelsförmånerna
Läkemedelsförmånsnämndens uppdrag att fastställa Apotekets
AB:s handelsmarginal framgår endast av verksamhetsavtalet
mellan staten och Apoteket AB. Mot bakgrund av att det är en
väsentlig och ingripande myndighetsuppgift bör verksamheten
ha ett tydligt författningsstöd.
Utredaren skall lämna förslag på hur en offentligrättslig
reglering av handelsmarginalen bör vara utformad. I denna
reglering skall det anges bl.a. vilka kriterier som skall gälla när
handelsmarginalen sätts, liksom vilken verksamhet handels-
marginalen skall finansiera.
Utredaren skall vidare överväga om 7 § lagen om läke-
medelsförmåner m.m. bör utformas så att det klart framgår om
”försäljningspris” avser Apoteket AB:s utförsäljningspris eller
inköpspris.
Utredaren skall också analysera vilken formell karaktär be-
slut om marginalnivå har. Frågor som utredaren skall ta ställ-
19
ning till är om det är fråga om normbeslut eller om prisänd-
ringsbeslut eller någon form av myndighetsutövningsbeslut och
vilka följder det får i fråga om t.ex. besvärsmöjligheter.
Vad som skall ingå i Apotekets inköpspris när det gäller
leverantörernas tillhandahållandeskyldighet, leveransvillkor,
returrätt och betalningsvillkor skall också definieras. Det är i
detta sammanhang viktigt att garantera en god tillgänglighet till
läkemedel och en säker läkemedelshantering.
Utredaren skall i sin analys vidare beakta hur förändringar i
regelverk och förskjutningar mellan t.ex. de lokala apoteken och
så kallade apoteksshopparna kan påverka regleringen av
handelsmarginalen.
Utredaren skall även analysera och föreslå reglering på detta
område. Utredaren skall utgå ifrån att regleringen bör återfinnas
i lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner m.m.
4.9
Finansiell effekt på Apoteket AB
Utredaren skall belysa och beakta vilka effekter på Apoteket
AB:s vinstmarginal och den framtida finansiella ställning som
eventuella förändringar av regelverk kan medföra.
5 Övriga
frågor
Förslagens konsekvenser skall redovisas enligt vad som anges i
14 och 15 §§kommittéförordningen (1998:1474). Särskild vikt
skall läggas vid att redovisa förslag till finansiering i de delar
förslagen innebär ökade kostnader eller minskade intäkter för
det allmänna.
Utredaren skall i sitt arbete samråda med Läkemedelsför-
månsnämnden, Socialstyrelsen, Apoteket AB, Statens Jord-
bruksverk samt andra berörda myndigheter och organisationer.
20
6
Redovisning av uppdraget
Frågan om växtbaserade läkemedel skall redovisas i ett delbe-
tänkande senast den 31 december 2006. Uppdraget i övrigt skall
redovisas senast den 31 december 2007.
(Socialdepartementet)