Dir. 2006:28
Förutsättningarna för att reglera rätt till
Kommittédirektiv
Förutsättningarna för att reglera rätt till
utbildning, förskoleverksamhet och
skolbarnsomsorg för barn och ungdomar
som undanhåller sig verkställighet av ett
avvisnings- eller utvisningsbeslut
Dir.
2006:28
Beslut vid regeringssammanträde den 9 mars 2006
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda förutsättningarna för att reglera
en rätt till utbildning, förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg
för barn och ungdomar som undanhåller sig verkställighet av ett
avvisnings- eller utvisningsbeslut. Utredaren skall därvid se
över vilka verksamheter och huvudmän som bör omfattas av en
reglering.
I uppdraget ingår bl.a. att utreda hur ett regelverk kan
utformas och om eventuella förändringar av skol- och
utlänningslagstiftningen samt andra författningar som styr de
aktuella verksamheterna kommer att behövas. Utredaren skall ta
ställning till om ett sådant regelsystem är förenligt med
tillämpliga sekretessbestämmelser och bestämmelserna om
underrättelse-, uppgifts- och anmälningsskyldighet till såväl
polisen som socialtjänsten eller om några författningsändringar
kan behövas. I detta ingår att överväga om det behövs särskild
reglering av polisens arbete med verkställighet av avvisnings-
och utvisningsbeslut. Även situationen för personalen i skolan
och i övriga verksamheter skall ses över.
Avslutningsvis skall formerna för statens ersättning till
kommunerna ses över.
2
Redovisningen av uppdraget skall ske senast den 15 februari
2007.
Bakgrund
Nuvarande bestämmelser
Enligt förordningen (2001:976) om utbildning, förskoleverk-
samhet och skolbarnsomsorg för asylsökande barn m.fl. har
asylsökande barn och ungdomar m.fl. tillgång till utbildning
inom det offentliga skolväsendet på i huvudsak samma villkor
som gäller för barn och ungdomar bosatta i Sverige (beträffande
begreppet bosatt se folkbokföringslagen [1991:481]). Med
utbildning inom det offentliga skolväsendet avses utbildning i
förskoleklass, grundskola, obligatorisk särskola, specialskola,
sameskola, gymnasieskola och gymnasiesärskola.
Vidare skall dessa barn, enligt den nämnda förordningen,
erbjudas förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg på samma
villkor som barn som är bosatta i Sverige. Enligt förordningen
(2002:1118) om statlig ersättning för asylsökande m.fl. har
kommunerna rätt till ersättning för bl.a. kostnader för utbildning
av dessa barn och ungdomar.
Om ansökan om uppehållstillstånd avslås och förenas med
ett beslut om avvisning eller utvisning, gäller rätten till
utbildning, förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg under
tiden fram till dess att beslutet verkställs. Den som håller sig
undan ett avvisnings- eller utvisningsbeslut så att det inte kan
verkställas har inte rätt till utbildning, förskoleverksamhet eller
skolbarnsomsorg enligt 9
§ förordningen (2001:976) om
utbildning, förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg för
asylsökande barn m.fl.
Med stöd av 6
kap. 2 § andra stycket grundskole-
förordningen (1994:1194) och 11 kap. 7 och 8 §§ gymnasie-
förordningen (1992:394) har kommuner, under där närmare
angivna förutsättningar, möjlighet att ta emot barn och
ungdomar i grundskolan och gymnasieskolan, även om de inte
är bosatta i Sverige. Dessa bestämmelser möjliggör för
kommunerna att ta emot barn och ungdomar, som undanhåller
3
sig verkställighet av ett avvisnings- eller utvisningsbeslut, i
grundskolan eller gymnasieskolan. Någon skyldighet att ta emot
dessa barn och ungdomar föreligger dock inte.
Sekretessen för uppgifter om enskildas personliga förhål-
landen inom skolan och skolbarnsomsorgen regleras i 7 kap. 9 §
sekretesslagen (1980:100). Uppgifter hos psykolog och kurator
omfattas av stark sekretess. En sådan uppgift får lämnas ut
endast om det står klart att den enskilde inte lider men av
utlämnandet (7 kap. 9 § första stycket). Inom den elevvårdande
verksamheten i övrigt samt i ärenden om tillrättaförande av elev
eller om skiljande av elev från vidare studier är presumtionen
att uppgifterna är offentliga. I sådan verksamhet kan upp-
gifterna endast hemlighållas om det kan antas att den enskilde
lider men om uppgifterna röjs. Inom skolområdet gäller det
sekretess för uppgift om enskilds identitet, adress och andra
liknande uppgifter om enskildas personliga förhållanden, om
det av särskild anledning kan antas att eleven eller någon när-
stående lider men om uppgiften röjs. Sistnämnda bestämmelse
har tillkommit för att förhindra personförföljelse och trakas-
serier. Inom skolhälsovården gäller samma sekretess som inom
hälso- och sjukvården (7 kap. 1 § sekretesslagen). Denna
sekretess är lika stark som hos psykologer och kuratorer och
hindrar generellt att uppgifter om personliga förhållanden,
bland annat namn på vilka som har varit i kontakt med
skolhälsovården, lämnas ut. En sekretessprövning skall dock
göras i varje enskilt fall. Inom förskoleverksamheten råder
samma starka sekretess som inom hälso- och sjukvården samt
hos psykologer och kuratorer. När det gäller skolbarnsomsorgen
råder samma sekretessgrad som inom skolan i övrigt, d.v.s. en
svagare sekretess än inom förskoleverksamheten (7 kap. 9 §
sjunde stycket). Bestämmelser om tystnadsplikt för personalen i
fristående skolor och annan enskilt bedriven verksamhet finns i
(1985:1100).
Av 14 kap. 1 § sekretesslagen följer att sekretess inte hindrar
att en uppgift lämnas till en annan myndighet om uppgifts-
skyldighet följer av lag eller förordning.
4
Enligt 14 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453) är bl.a.
myndigheter vars verksamhet berör barn och ungdom och
anställda hos sådana myndigheter skyldiga att genast anmäla till
socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om något
som kan innebära att socialnämnden behöver ingripa till ett
barns skydd. Det föreligger också en skyldighet att lämna
socialnämnden alla uppgifter som kan vara av betydelse för
utredningen om ett barns behov av skydd.
Enligt 6 kap. 2 § utlänningsförordningen (1989:547) är skol-
styrelsen skyldig att anmäla till polismyndigheten när en
utlänning första gången skrivs in i grundskolan eller, om han
eller hon inte tidigare varit elev i grundskolan, tas in i gym-
nasieskolan. Detta gäller dock inte den som har eller visar att
han eller hon har sökt uppehållstillstånd i Sverige eller den som
är undantagen från skyldigheten att ha uppehållstillstånd.
I 8 kap. 11 § utlänningslagen (1989:529) anges vilka myn-
digheter som skall se till att beslut om avvisning eller utvisning
verkställs. Enligt 8 kap. 17 § samma lag får Migrationsverket
lämna över ett avvisnings- eller utvisningsärende för verk-
ställighet till polismyndigheten, om den som skall avvisas eller
utvisas håller sig undan och inte kan anträffas utan polis-
myndighetens medverkan eller om det kan antas att tvång
kommer att behövas för att genomföra verkställigheten.
Utredningsuppdraget
Utformning av ett regelverk
En särskild utredare skall utreda förutsättningarna för att reglera
en rätt till utbildning, förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg
för barn och ungdomar som undanhåller sig verkställighet av ett
avvisnings- eller utvisningsbeslut. Utredaren skall därvid se
över vilka verksamheter och huvudmän som bör omfattas av en
reglering.
I uppdraget ingår att utreda hur ett regelverk kan utformas
och om eventuella förändringar av skol- och utlänningslag-
stiftningen samt andra författningar som styr de aktuella verk-
samheterna kommer att behövas.
5
Tillämpning av bestämmelser som reglerar verksamheten
eller utbildningen
Utredaren skall överväga hur de bestämmelser som reglerar
verksamheten eller utbildningen skall kunna tillämpas, t.ex. när
det gäller utbildningens innehåll och skyldighet att samverka
med andra myndigheter, bestämmelser om mottagande till
utbildningar och rätt att fullfölja olika utbildningar, skolskjuts,
modersmålsundervisning, särskilt stöd, kontakter med hemmet
samt samarbete med vårdnadshavarna.
Regelsystemets förenlighet med tillämpliga bestämmelser
Vidare skall utredaren överväga om det regelsystem som
föreslås är förenligt med tillämpliga bestämmelser om offent-
lighet, sekretess, tystnadsplikt, underrättelse-, uppgifts- och
anmälningsskyldighet samt övriga kontakter med andra
myndigheter, särskilt 14 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453),
och 6 kap. 2 § utlänningsförordningen (1989:547) eller om
några författningsändringar kan behövas.
Praktiska problem
Utredaren skall undersöka vilka praktiska problem som i
övrigt kan uppstå för personalen och hur dessa skulle kunna
lösas.
Beräkning av ersättning
Utredaren skall redovisa en beräkning av statens ersättning
till kommunerna och lämna förslag till hur ersättningen för
dessa barns och ungdomars utbildning m.m. bör lämnas.
Utredaren skall undersöka om ersättningen t.ex. skall regleras
genom nivåjustering av anslaget Kommunalekonomisk utjäm-
ning, genom den schablonersättning som ges för de asylsökande
barnens skolgång eller genom ett separat sidoordnat system.
Målet för ersättningen till kommunerna bör vara att åstad-
komma god träffsäkerhet och låg administrationskostnad för
såväl kommunerna som staten. I samband med detta skall
utredaren lämna förslag på hur statistik skall samlas in som kan
ligga till grund för utformning av ersättningssystemet.
Polisens arbete
Utredaren skall se över polisens arbete kring verkställighet
av avvisnings- och utvisningsbeslut. Utredaren skall beakta
andra typer av ärenden, t.ex. verkställighet av vårdnadsmål och
6
tvångsomhändertagande enligt lagen (1990:52) med särskilda
bestämmelser om vård av unga. Utredaren skall även beakta det
arbete som pågår inom Rikspolisstyrelsen med att utforma
föreskrifter och allmänna råd för polisens arbete med
verkställighet av avvisnings- och utvisningsbeslut.
Ytterligare åtgärder
Utredaren skall, utöver vad som ovan närmare beskrivits,
överväga om det fordras några ytterligare åtgärder för att reg-
lera dessa barns och ungdomars utbildning.
Utredaren skall föreslå de författningsändringar som bedöms
nödvändiga och andra åtgärder som regleringen ger anledning
till.
I sitt arbete skall utredaren beakta det beredningsarbete som
pågår i Utbildnings- och kulturdepartementet med anledning av
Skollagskommitténs förslag till en ny skollag (SOU 2002:121).
Utredaren skall även, där så är relevant, beakta hur andra
europeiska länder har reglerat rätt till utbildning för barn och
ungdomar som undanhåller sig verkställighet av ett avvisnings-
eller utvisningsbeslut och hur dessa länder har löst de eventuella
praktiska tillämpningsproblem som uppstått.
Utredaren skall presentera en konsekvensanalys av vad
föreslagna författningsändringar och andra eventuella åtgärder
kan innebära för såväl staten som kommunerna. Konsekven-
serna skall kostnadsberäknas och förslag till finansiering skall
lämnas. I det fall förslagen eller ambitionshöjningar innebär
ökade kostnader för kommunerna skall finansieringsprincipen
tillämpas. Där så är relevant skall också konsekvenserna för det
enskilda barnet belysas.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 15 februari
2007.
(Utrikesdepartementet)