Dir. 2007:111
Radiofrekvensanvändning och elektronisk
Kommittédirektiv
Radiofrekvensanvändning och elektronisk
kommunikation
Dir.
2007:111
Beslut vid regeringssammanträde den 19 juli 2007
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ska undersöka behovet av ändrade regler
för att tillämpa allmän inbjudan till ansökan vid
tillståndsgivning enligt lagen (2003:389) om elektronisk
kommunikation, LEK. Utredaren ska ta ställning till om det
finns skäl att behålla kravet på ny eller väsentligt ändrad
radioanvändning för att tillståndsmyndigheten ska få använda
ett inbjudningsförfarande för att skilja intresserade åt, eller om
detta krav bör ändras i något avseende. Utredaren ska vid behov
lämna förslag till ändringar av andra gällande principer för
tillståndsprövningen. Om utredaren finner att nuvarande regler
som ligger till grund för tillståndens längd inte är
ändamålsenliga ska förslag till förändringar lämnas.
Utredaren ska även undersöka behovet av ändrade
bestämmelser för överlåtelse av tillstånd.
Utredaren ska vidare formulera ett förslag till ett politiskt
mål för slutanvändares tillgänglighet till mobil och annan
trådlös elektronisk kommunikation. Utredaren ska också
utvärdera de samhällsekonomiska effekterna av nuvarande
system för tillgång till mobil och trådlös kommunikation i stort.
Om bedömningen är att det finns brister i nuvarande system
med täckningskrav, ska utredaren föreslå alternativa former för
att uppnå täckning.
Utredaren ska undersöka behovet av ändrade regler för de
radioanvändare som i dag inte betalar avgifter för sin
användning enligt 3 kap. 3 § LEK.
2
Utredaren ska ta ställning till om det finns behov av
sekretesskydd för uppgifter i ansökningar och bud vid
inbjudningsförfaranden för tillstånd enligt 3 kap. 8 § LEK.
Utredaren ska redovisa sitt uppdrag senast den 30 juni 2008.
Bakgrund
Målen för sektorn elektronisk kommunikation är följande.
Enskilda och myndigheter ska få tillgång till effektiva och säkra
elektroniska kommunikationer. De elektroniska
kommunikationerna ska ge största möjliga utbyte när det gäller
urvalet av överföringstjänster samt pris och kvalitet för dessa
tjänster. Sverige ska i ett internationellt perspektiv ligga i
framkant i dessa avseenden. De elektroniska
kommunikationerna ska vara hållbara, användbara och
tillgodose framtidens behov.
Dessa mål ska uppnås främst genom att det skapas
förutsättningar för en effektiv konkurrens utan snedvridningar
och begränsningar samt genom att internationell harmonisering
främjas. Staten ska ha ett ansvar på områden där allmänna
intressen inte enbart kan tillgodoses av marknaden (prop.
2002/03:110, bet. 2002/03:TU6, rskr. 2002/03:228).
Tillgången till radiofrekvenser kan jämföras med tillgången
till mark. Det finns en ändlig mängd tillgänglig vid varje
tillfälle. Frekvenserna förbrukas inte vid användning, men
mycket av användningen bygger på ensamrätt att använda ett
visst radiofrekvensutrymme.
Eftersom radiovågorna breder ut sig obehindrade av
nationsgränser behövs internationella regler som förhindrar
skadlig radiostörning. På global nivå fastställer Internationella
teleunionen (ITU) det internationella radioreglementet som
reglerar hantering av störningar över nationsgränser. I
radioreglementet fördelas frekvensutrymme till en eller flera
typer av radioanvändning som därmed får skydd mot skadlig
störning. Radioreglementet är ett internationellt bindande avtal.
På europeisk nivå utpekas och harmoniseras
frekvensanvändningen genom Conférence Européenne des
Administrations des Postes et Télécommunications (CEPT).
3
Dessutom kan man inom EU fatta bindande
harmoniseringsbeslut om användningen av radiospektrum.
Utöver dessa internationella avtal och rekommendationer
träffar Sverige bilaterala koordineringsavtal med andra länder
för att undvika skadlig radiostörning. Dessa kan avvika både
från radioreglementet och eventuella harmoniseringsbeslut.
Att fatta beslut om tilldelning av radiospektrum hör till den
nationella kompetensen. Till grund för beslut om tilldelning
finns en grundläggande frekvensplan för landet. Frekvensplanen
har formen av ett allmänt råd som ges ut av myndigheten på
radioområdet, Post- och telestyrelsen, PTS. Planen är alltså inte
bindande utan endast vägledande.
PTS fattar beslut om rätt att använda radiosändare och
meddelar tillstånd. Tillstånd att använda radiosändare ska avse
viss radioanvändning. Det kan i samband med tilldelning även
finnas tillståndsvillkor på en mer detaljerad nivå såsom
täckningskrav, teknikval samt andra tekniska krav. Sådana
frågor kan dock lämnas öppna för tillståndshavaren att
bestämma själv i viss utsträckning. I vissa frekvensband krävs
inga tillstånd.
Grundprincipen vid tillståndsprövning är att den som
ansöker om ett tillstånd som avser ett frekvensutrymme ska
beviljas detta (3 kap. 6 § LEK). Det är den s.k. positiva
inriktningens princip. Om det är fler än en sökande så gäller
principen att den som ansöker först har företräde.
Intresseavvägningar kan emellertid behöva göras mot bakgrund
av ett ökat behov av radiofrekvenser i samhället och ett behov
av balans mellan olika sektorer och användningsområden. En av
bedömningsgrunderna när beslut fattas om frekvenstilldelning
är därför att det ska vara fråga om en effektiv användning av
frekvensutrymmet (3 kap. 6 § första stycket 3 LEK). Om det
finns flera intresserade är det därför inte tillfredsställande vare
sig från konkurrenssynpunkt eller med hänsyn till intresset av
högsta möjliga frekvenseffektivitet att den som först kommer in
med en ansökan alltid blir den som får tillstånd. De
överväganden som avses torde i första hand gälla mellan olika
slags radioanvändningar och inte mellan olika aktörer för
samma slag av radioanvändning.
4
Antalet tillstånd som beviljas inom ett frekvensutrymme får
enligt 3 kap. 7 § LEK begränsas, om det är nödvändigt för att
garantera en effektiv användning av radiofrekvenser. Ett beslut
att begränsa antalet tillstånd ska omprövas så snart det finns
anledning till det.
När det uppkommer fråga om att meddela tillstånd att
använda radiosändare för nya eller väsentligt ändrade
radioanvändningar och det kan antas att det frekvensutrymme
som kan avsättas för verksamheten inte är tillräckligt för att ge
tillstånd till alla som vill och skulle kunna bedriva sådan
verksamhet, ska prövning ske efter allmän inbjudan till
ansökan, om inte särskilda skäl föranleder annat. Detsamma
gäller när det frekvensutrymme som har avsatts för en viss
radioanvändning utökas eller på annat sätt medger att ytterligare
tillstånd meddelas (se 3 kap. 8 § LEK).
Konvergensen inom sektorn för elektronisk kommunikation
innebär att man i allt högre utsträckning kan använda olika
typer av tekniker för att leverera samma typ av innehåll.
Exempelvis kan man i dag se på TV i mobiltelefonen och ”tala i
telefon” genom datorn. Detta gör det mer problematiskt att
föreskriva vilken form av tjänst som ska tillhandahållas inom ett
visst frekvensutrymme.
Teknikutvecklingen har lett till att det numera finns
radioutrustning som bättre än tidigare kan användas parallellt
med annan utrustning utan att det uppkommer skadlig störning.
Detta minskar behovet av att specificera vilka tekniker som får
användas, i syfte att minimera skadlig störning. PTS har sedan
en tid börjat införa delvis teknikneutrala villkor. Myndigheten
har också meddelat tillstånd som avser elektronisk
kommunikation utan att specificera någon särskild tjänst, som
t.ex. mobil telefonitjänst.
Enligt 3 kap. 11 § LEK kan krav på täckning och utbyggnad
inom landet anges som villkor för tillstånd att använda
radiosändare. Vid ett allmänt inbjudningsförfarande enligt 3
kap. 8 § LEK kan vid en s.k. skönhetstävling erbjudanden om
täckning över landet anges som en urvalsgrund eller en
kvalifikationsgrund. Detta gör det möjligt för PTS att ställa krav
om täckning över landet för viss radioanvändning.
5
Behovet av en översyn
Tillståndsprövning och överlåtelse av tillstånd
Allt snabbare tekniska landvinningar, konvergens, alltmer
avancerad radioteknik, samt ökad efterfrågan på
radiofrekvenser i samhället, gör att kravet på en ny eller
väsentligt ändrad radioanvändning som en förutsättning för ett
inbjudningsförfarande kan ifrågasättas. Möjligheten att
definiera vad som är en ny eller väsentligt ändrad
radioanvändning blir som en följd av konvergensen allt svårare.
Detta återspeglas även i PTS ökade användning av inslag av
teknik- och tjänsteneutralitet i tillståndsvillkoren. Denna
utveckling pågår i större eller mindre omfattning inom hela EU.
En stor del av de tillstånd som gäller för
radiofrekvensanvändning är förenade med krav på vilka tjänster
som ska tillhandahållas och vilken teknik som ska användas.
Resultatet blir att den myndighet som utfärdar tillstånden måste
bedöma hur stort frekvensutrymme som behövs för olika
tjänster och tekniker. Utvecklingen av nya tekniker och tjänster
som behöver tillgång till radiofrekvenser sker mycket snabbt.
Många av dessa tekniker och tjänster är helt oprövade, och
deras marknadspotential okänd. Detta sammantaget gör att det
är olämpligt att tillståndsmyndigheten beslutar om den optimala
fördelningen av frekvenser mellan olika tekniker och tjänster.
Nuvarande lagstiftning innehåller inte någon uttrycklig
bestämmelse som möjliggör en tillämpning av
inbjudningsförfarande för befintlig radioanvändning, såvida inte
det frekvensutrymme som har avsatts för en viss
radioanvändning utökas eller på något annat sätt medger att
ytterligare tillstånd meddelas. Vid tillkomsten av lagen
(1993:599) om radiokommunikation uttalades att detta kan
kräva särskild lagstiftning (prop. 1992/93:200 s. 212–213).
6
Bestämmelser om inbjudningsförfarande infördes först 1999
i lagen om radiokommunikation (se prop. 1997/98:167 s. 8 f).
Möjligheten att använda inbjudningsförfarande för befintlig
radioanvändning begränsades dock till fall då frekvensutrymme
som har avsatts för en viss radioanvändning utökas eller på
något annat sätt medger att ytterligare tillstånd meddelas.
Frågan om annan befintlig radioanvändning reglerades inte.
Frågan behandlades inte heller i förarbetena och inte heller i
förarbetena till LEK.
PTS inkom den 12 februari 2007 till regeringen med en
promemoria med önskemål om ändringar av LEK
(N2007/1690/ITP). I skrivelsen tar PTS upp problem med
tillämpningen av lagen. PTS anser att regeringen bör föreslå en
ändring av bestämmelsen om när myndigheten ska initiera en
prövning att meddela tillstånd efter en allmän inbjudan till
ansökan (3 kap. 8 § LEK). I första hand anger PTS som skäl att
distinktionen mellan befintlig och ny eller väsentligt förändrad
radioanvändning inte låter sig göras i ljuset av den tekniska
utvecklingen.
PTS anser dessutom att regeringen bör föreslå att upplåtelse
(uthyrning) av tillstånd uttryckligen bör tillåtas genom en
ändring av 3 kap. 23 § LEK. Detta menar PTS skulle bidra till
ett mer effektivt resursutnyttjande samt till en bättre fungerande
andrahandshandel med radiofrekvenser.
Tillgänglighet till mobil och annan trådlös kommunikation
Radiobaserade nät ger en bra yttäckning för kommunikationen,
vilket är eftersträvansvärt i glest bebodda områden där det kan
vara alltför kostsamt att dra fram fasta ledningar till var och en.
PTS meddelar tillstånd för de allra flesta radiobaserade
användningar och har således en möjlighet att ställa upp
täckningskrav för tillståndshavaren. Täckningskrav kan avse
befolkningstäckning eller yttäckning.
För närvarande finns inget uttalat politiskt mål avseende
tillgängligheten i olika delar av landet när det gäller mobil eller
annan trådlös kommunikation specifikt. Däremot finns den
7
allmänna politiska bedömningen att hushåll och företag i alla
delar av Sverige inom de närmaste åren bör få tillgång till IT-
infrastruktur med hög överföringskapacitet (prop.
1999/2000:86, bet. 1999/2000:TU9, rskr. 1999/2000:256). I en
senare proposition fullföljdes den IT-politiska inriktningen
genom målet att en effektiv och säker fysisk IT-infrastruktur
med hög överföringskapacitet ska finnas tillgänglig i alla delar
av landet, bl.a. för att ge människor tillgång till interaktiva
offentliga e-tjänster (prop. 2004/05:175, bet. 2005/06:TU4, rskr.
2005/06:142).
Dessutom finns det uttalanden om tillgänglighet i förarbeten.
Den 8 december 1999 beslutade riksdagen (prop. 1999/2000:1,
utg.omr. 22, bet. 1999/2000:TU1, rskr. 1999/2000:85) om vissa
ändringar i dåvarande telelagen (1993:597). Genom ändringarna
möjliggjorde riksdagen att tillstånd enligt telelagen skulle kunna
förenas med krav på god tillgänglighet, vilket inkluderar bland
annat täckning. Telelagen innehöll inte då några uttryckliga
bestämmelser om detta. Regeringen uttalade samtidigt att god
tillgänglighet och regional balans var en väsentlig del av de då
gällande telepolitiska målen.
Det finns mot denna bakgrund ett behov av att utforma ett
politiskt mål för tillgänglighet till mobila och andra trådlösa
elektroniska kommunikationstjänster, exempelvis trådlöst
bredband, som riktar sig till slutanvändare i olika delar av
landet. Tillgängligheten beror huvudsakligen på vilken fysisk
täckningsgrad näten har, men kan också självfallet påverkas av
kostnaden för konsumenten.
En planerad men ännu inte beslutad, utredning om bredband
i små orter och på landsbygd, kommer att lämna förslag till
utformning av nya stödinsatser som främjar utbyggnad i
eftersatta områden i Sverige. Utgångspunkten är att stödet ska
vara teknikneutralt. T.ex. mobila accessformer och radioburna
förbindelser bör godtas om överföringskapaciteten är tillräcklig.
Sverige har genom täckningskrav på operatörerna, i ett
internationellt perspektiv, uppnått en relativt sett god
befolkningstäckning för bland annat mobilnäten. I ett land som
Sverige som har stora ytor med låg befolkningstäthet är det
emellertid ofrånkomligt att det finns delar där det inte är
8
företagsekonomiskt lönsamt för exempelvis en mobiloperatör
att bygga ut sitt nät. Systemet med att förena radiotillstånd med
statliga villkor om täckningskrav är en av flera tänkbara
mekanismer för att uppnå täckning i de områden där operatörer
sannolikt inte skulle erbjuda detta på kommersiell väg. Dagens
system med tillämpning av täckningskrav behöver därför
utvärderas.
Avgifter för offentlig radiofrekvensanvändning
PTS fick i december 2006 i uppdrag att analysera och redovisa
om och i vilken omfattning radiofrekvensanvändningens
effektivitet skiljer sig åt mellan de tillståndshavare som betalar
avgifter för sitt tillståndsinnehav respektive de radioanvändare
som inte betalar avgifter för sin radioanvändning enligt 3 kap. 3
§ LEK. Uppdraget ska redovisas till regeringen senast den 1
oktober 2007. Försvarsmakten är en mycket stor
radiofrekvensanvändare och det är därför av intresse att utreda
möjligheterna att effektivisera användningen även av dessa
frekvenser.
Sekretesskydd vid inbjudningsförfarande
PTS har i sitt remissvar över Offentlighets- och
sekretesskommitténs betänkande Ny sekretesslag (SOU
2003:99) framfört behov av ändrade bestämmelser avseende
sekretess när det gäller inbjudningsförfaranden. PTS
uppfattning är att det finns behov av en möjlighet att
sekretessbelägga uppgifter i ansökningar i
inbjudningsförfaranden enligt 3 kap. 8 § LEK, med hänvisning
till det allmännas ekonomiska intresse. Myndigheten menar att
ett inbjudningsförfarande enligt LEK kan likställas med ett
upphandlingsförfarande enligt lagen (1992:1528) om offentlig
upphandling.
9
Uppdraget
Utredaren ska ta ställning till om det finns skäl att behålla
kravet på ny eller väsentligt ändrad radioanvändning som
förutsättning för att tillståndsmyndigheten ska få använda ett
inbjudningsförfarande, eller om detta krav bör ändras i något
avseende. Övervägandena ska göras utifrån en analys av vad
som ligger i begreppen ny och väsentligt ändrad
radioanvändning.
Utredningen ska redovisa vilka konsekvenser det skulle få
om kravet på ny eller väsentligt ändrad radioanvändning tas
bort. Effekterna för befintliga tillståndshavare ska särskilt
beaktas.
Om utredaren kommer fram till att det finns behov av
ändringar i 3 kap. 8 § LEK ska utredaren lämna de förslag som
utredaren finner lämpliga. Om analysen visar att det finns
behov av ändringar av andra gällande principer för
tillståndsprövningen ska utredaren föreslå sådana ändringar.
Utredaren ska föreslå övergångslösningar som tillvaratar
befintliga tillståndshavares intressen.
En angränsande fråga av stor betydelse för operatörerna och
för hur väl marknaden fungerar är tillståndens längd. Utredaren
ska därför analysera hur en rimlig ekonomisk livslängd för ett
radiotillstånd kan fastställas. Om utredaren finner att de
nuvarande regler som ligger till grund för beslut om
tillståndstidens längd inte är ändamålsenliga, ska förslag till
ändrade bestämmelser lämnas.
I 3 kap. 23 § första stycket LEK anges att tillstånd eller del
av tillstånd att använda radiosändare får överlåtas efter
medgivande från den myndighet som meddelat tillståndet,
förutsatt att vissa krav är uppfyllda. Utredningen ska bedöma
om även uthyrning av tillstånd eller del av tillstånd bör kunna
ske efter medgivande av tillståndsmyndigheten. Om utredaren
finner att det vore lämpligt ska förslag lämnas om detta.
Utredaren kan även lämna förslag till övriga ändringar i
bestämmelsen.
10
Analyserna ska bygga på främjandet av en effektiv
konkurrens, en effektiv frekvensanvändning, möjligheten att
skapa internationellt harmoniserade tjänster, näringslivets
möjligheter till innovation samt marknadens krav på
framförhållning för dess investeringsbenägenhet.
Utredaren ska utarbeta ett förslag till politiskt mål för
tillgängligheten i landet till mobila och andra trådlösa
elektroniska kommunikationstjänster som riktar sig till
slutanvändare. Målet ska utformas utifrån de geografiska och
befolkningsmässiga förutsättningar som råder. Målet ska kunna
tjäna som vägledning för tillämpande myndigheter. En aspekt
som utredaren ska ha med är möjligheten att kunna nå
samhällets nödtjänster. Utredaren ska utforma målet så att det i
största möjliga utsträckning kan följas upp och utvärderas.
Utredaren ska dessutom utvärdera vilka samhällsekonomiska
effekter nuvarande system med täckningskrav har haft för
tillgången till mobil och trådlös kommunikation i samhället.
Om utredaren finner brister i nuvarande system ska förslag till
alternativa former lämnas.
Utredaren ska beakta resultaten av PTS redovisning av
radioanvändningens effektivitet hos de radioanvändare som inte
betalar avgifter för sin användning enligt 3 kap. 3 § LEK.
Utredaren ska bedöma om det finns skäl att förändra reglerna
för dessa användare, och i så fall föreslå ändringar.
Det råder viss oklarhet om bestämmelsen i 6 kap. 2 § första
stycket sekretesslagen (1980:100) till skydd för det allmännas
ekonomiska intresse är tillämplig vid inbjudningsförfaranden
enligt 3 kap. 8 § LEK. Utredaren bör ta ställning till vad som
ska gälla på detta område och lämna de författningsförslag som
behövs i enlighet med sitt ställningstagande.
Utredaren ska ta hänsyn till att grundlagarna innehåller
bestämmelser som är av betydelse för
radiofrekvensanvändningen. Det ingår inte i uppdraget att
föreslå grundlagsändringar. Det ingår inte heller i uppdraget att
föreslå ändringar i den dubbla tillståndsplikten för radio och TV
som följer av 3 kap. 6 § andra stycket LEK.
Utredaren ska utarbeta de författningsförslag som
övervägandena ger upphov till.
11
Utredaren ska redovisa de statsfinansiella konsekvenserna
av samtliga förslag. Om förslagen medför utgiftsökningar för
det allmänna, ska förslag till finansiering lämnas.
Arbetets bedrivande och redovisning av uppdraget
Utredaren ska ta hänsyn till den pågående processen inom EU
att revidera de direktiv som ligger till grund för bl.a. LEK.
Utredaren ska samråda med den planerade utredningen om
bredband i små orter och på landsbygd.
Utredaren ska redovisa sitt uppdrag senast den 30 juni 2008.
(Näringsdepartementet)