Dir. 2008:49
Särskilda åtgärder för vissa måltyper i
Kommittédirektiv
Särskilda åtgärder för vissa måltyper i
domstol
Dir.
2008:49
Beslut vid regeringssammanträde den 24 april 2008
Sammanfattning av uppdraget
I allt fler fall uppställs berättigade krav på särskild snabbhet
eller särskilda kunskaper i dömandet. En rad riktade åtgärder
har vidtagits för att tillgodose sådana krav. Det finns nu enligt
regeringens mening ett behov av att i ett sammanhang överväga
behovet av sådana åtgärder.
Mot denna bakgrund ska en särskild utredare analysera om
det finns behov av särskilda åtgärder för vissa måltyper i orga-
nisatoriskt eller processuellt hänseende i syfte att åstadkomma
särskild snabbhet eller särskild kompetens i domstolsförfaran-
det. I uppdraget ingår också att analysera om de särskilda åtgär-
der som redan gäller för ett antal måltyper är ändamålsenliga
eller om dessa bör tas bort eller förändras i något eller några
avseenden. Analysen ska omfatta alla måltyper som före-
kommer vid domstol. Om utredaren finner att det finns behov
av nya eller förändrade särskilda åtgärder ska utredaren lämna
förslag på sådana.
Utredaren ska anlägga ett helhetsperspektiv och föreslå
särskilda åtgärder endast för de måltyper eller grupper av mål
där det särskilt behövs. Om utredaren för någon eller några
måltyper lägger fram förslag på en begränsad instansordning
ska utredaren också behandla frågan hur prejudikatbildningen
kan tillgodoses.
De föreslagna lösningarna ska tillhandahållas inom ramen
för de allmänna domstolsslagen. Om utredaren bedömer att det
för någon måltyp inte är lämpligt att tillhandahålla en lösning
2
inom de allmänna domstolsslagen, ska utredaren även redovisa
de överväganden som lett fram till den bedömningen.
Uppdraget ska redovisas senast den 31 december 2009.
Domstolsorganisationen
Det finns två allmänna domstolsslag; de allmänna domstolarna
och de allmänna förvaltningsdomstolarna. Dessa domstolsslag
är i allt väsentligt parallella och båda består av tre instanser.
Allmänna domstolar är tingsrätterna, hovrätterna och Högsta
domstolen. Allmänna förvaltningsdomstolar är länsrätterna,
kammarrätterna och Regeringsrätten.
För de allmänna domstolarna finns regler om process-
ordningen i rättegångsbalken och lagen (1996:242) om dom-
stolsärenden. För de allmänna förvaltningsdomstolarna finns
motsvarande regler i lagen (1971:289) om allmänna förvalt-
ningsdomstolar och förvaltningsprocesslagen (1971:291). För
vissa måltyper finns kompletterande bestämmelser i de
materiella lagar som reglerar aktuellt rättsområde.
Inom de allmänna domstolarna är tingsrätten första instans.
Det finns f.n. 53 tingsrätter av varierande storlek. De minsta
tingrätterna har ett tiotal anställda och de största flera hundra.
Som andra instans finns sex hovrätter. I några typer av mål,
exempelvis s.k. förenklade tvistemål, förutsätts det ett särskilt
tillstånd för att få en fullständig prövning i hovrätten, s.k.
prövningstillstånd. Från och med den 1 november 2008 kommer
systemet med prövningstillstånd att omfatta flertalet tvistemål
och domstolsärenden. Regeringen har nyligen föreslagit att
samtliga tvistemål ska omfattas (prop. 2007/08:139 En
modernare rättegång – några ytterligare frågor). Högsta dom-
stolen är högsta instans inom de allmänna domstolarna. För att
ett mål ska tas upp till fullständig prövning i Högsta domstolen
krävs i allmänhet prövningstillstånd. Tillståndsgrunderna vid
överklagande till Högsta domstolen är färre än vid över-
klagande till hovrätt, vilket hänger samman med domstols-
instansernas olika uppgifter. Hovrättens främsta uppgift är att
överpröva tingsrättens avgörande. Därför ska hovrätten meddela
prövningstillstånd bl.a. om det finns skäl att ändra tingsrättens
3
avgörande. Högsta domstolens huvudsakliga uppgift är att
meddela avgöranden som är ledande för rättstillämpningen
(prejudikat).
De allmänna domstolarna är behöriga att handlägga alla
typer av tvistemål, brottmål och ärenden som inte uttryckligen
har undantagits från deras kompetens. Vanligen inleds hand-
läggningen i tingsrätten men det finns också ärenden som inleds
i myndighet. En hel del av tvistemålen är s.k. familjemål och
avser bl.a. äktenskapsskillnad, vårdnad om barn och underhåll
till barn. Andra vanligt förekommande måltyper är mål som rör
avtalsförhållanden och mål om skadestånd i utomobligatoriska
förhållanden. I de allmänna domstolarna handläggs även vissa
ärenden där någon tvist mellan parterna normalt inte råder.
Exempel på sådana ärenden är registrering av äktenskapsförord
och förordnande av bodelningsförrättare. I syfte att renodla de
allmänna domstolarnas verksamhet till dömande uppgifter har
det nyligen lagts fram förslag om att föra över handläggningen
av flertalet av dessa ärendetyper till förvaltningsmyndigheter
(SOU 2007:65 Domstolarnas handläggning av ärenden).
Länsrätten är första instans inom de allmänna förvaltnings-
domstolarna. Det finns f.n. 23 länsrätter, vilka varierar i storlek
från ett tiotal anställda till flera hundra. Kammarrätterna är
andra instans. De är fyra till antalet. I många typer av mål krävs
prövningstillstånd för att kammarrätten ska göra en fullständig
prövning av målet. Regeringsrätten är högsta instans inom de
allmänna förvaltningsdomstolarna. För att ett mål ska tas upp
till fullständig prövning i Regeringsrätten krävs i allmänhet
prövningstillstånd. Liksom för de allmänna domstolarna är
grunderna för prövningstillstånd färre vid överklagande till
Regeringsrätten än vid överklagande till kammarrätt, vilket
hänger samman med domstolarnas olika uppgifter i instans-
ordningen.
De allmänna förvaltningsdomstolarna handlägger främst mål
som rör mellanhavanden mellan det allmänna och enskilda.
Exempel på sådana mål är skattemål, mål om tvångsingripande
mot psykiskt sjuka, mål om omhändertagande av barn och miss-
brukare samt socialförsäkringsmål. I allt väsentligt handlägger
de allmänna förvaltningsdomstolarna överklaganden från
4
förvaltningsmyndighet, t.ex. Skatteverket och Försäkrings-
kassan.
Även om domstolsorganisationerna bygger på principen att
domstolarna ska ha en allmän och bred kompetens finns det
inom respektive domstolsslag olika typer av specialisering i
form av koncentration av mål till vissa domstolar eller avdel-
ningar. Som exempel kan nämnas sjörättsmål och tryckfrihets-
mål som handläggs av vissa särskilt angivna tingsrätter.
Specialisering uppnås även genom att domstolarna vid hand-
läggningen av vissa mål ska ha en särskild sammansättning. En
annan form av specialisering är de särskilda domstolar som är
knutna till de allmänna domstolarna eller de allmänna förvalt-
ningsdomstolarna, såsom fastighetsdomstolarna, miljödom-
stolarna och migrationsdomstolarna. De särskilda domstolarna
är specialiserade på en eller flera måltyper, de är exklusivt
behöriga att pröva dessa måltyper och har – med undantag för
migrationsdomstolarna – ledamöter med särskild kunskap i de
frågor de prövar.
Den mest uttalade formen av specialisering är domstolar
som är helt fristående från de allmänna domstolarna och de
allmänna förvaltningsdomstolarna; specialdomstolarna. Det
finns numera tre specialdomstolar; Patentbesvärsrätten, Mark-
nadsdomstolen och Arbetsdomstolen. Patentbesvärsrätten har
15, Marknadsdomstolen 9 och Arbetsdomstolen 21 anställda.
Patentbesvärsrätten består av både lagfarna och tekniskt
kunniga domare. Marknadsdomstolen har en heltidsanställd
lagfaren domare. För övriga särskilda ledamöter i Marknads-
domstolen är ledamotskapet en bisyssla. I dömandet i
Arbetsdomstolen deltar, förutom lagfarna ledamöter, även s.k.
intresseledamöter. Också för dessa är uppgiften att vara ledamot
en bisyssla.
Patentbesvärsrätten är en förvaltningsdomstol som prövar
överklaganden av Patent- och registreringsverkets och Statens
Jordbruksverks beslut i vissa immaterialrättsliga frågor. Dom-
stolens beslut kan överklagas till Regeringsrätten. Marknads-
domstolen och Arbetsdomstolen är däremot slutinstanser. Mark-
nadsdomstolen överprövar Stockholms tingsrätts avgöranden i
konkurrensmål och marknadsrättsliga mål samt prövar andra
5
sådana mål som första och enda instans. Arbetsdomstolen över-
prövar tingsrätternas avgöranden i arbetsrättsliga tvister och
fungerar som första och enda instans i andra sådana tvister.
Utmärkande för specialdomstolarna är att de inte bygger på
en instansordning med tre instanser. För de specialdomstolar
som är slutinstanser gäller dock att deras avgöranden kan
komma under Högsta domstolens prövning vid frågor om bl.a.
resning.
När det i det följande talas om mål avses också domstols-
ärenden.
Utredningsbehovet
Samhällsutvecklingen
Samhällsutvecklingen har lett till förändrade krav på såväl
domstolarna och deras organisation som de processuella
regelverken. Målen ökar i komplexitet och den ökade inter-
nationaliseringen gör att det ställs krav på kunskaper också i
annat än renodlad nationell rätt, exempelvis gemenskapsrätt.
Generellt sett har dessutom tempot i samhället ökat vilket åter-
speglar sig också i kraven på domstolarna.
Ett exempel på det sistnämnda förhållandet är att det i allt
fler fall uppställs krav på särskild snabbhet i domstols-
förfarandet. Dessa krav kan ha sin grund i att det är fråga om en
specifik måltyp som till sin natur är sådan att den kräver ett
snabbt avgörande. Det gäller t.ex. vissa myndighets- och
domstolsbeslut som påverkar konkurrensförhållandena mellan
företag och därmed dynamiken i näringslivet, såsom vissa mål
enligt lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation. Om
dessa mål inte avgörs skyndsamt riskerar syftet med regleringen
att omintetgöras eftersom det är genom myndighets- och
domstolsbesluten som förutsättningarna för de aktörer som
verkar på marknaden preciseras. Det är följaktligen på detta
område av särskild betydelse att rättskipningen kan ske snabbt
och effektivt. Ett annat exempel är mål om tvångsvård av unga
enligt lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av
6
unga. I detta fall är det omsorgen om den unga personens hälsa
eller utveckling som motiverar skyndsam handläggning. Det
kan också vara fråga om sådana måltyper som p.g.a. inter-
nationella åtaganden förutsätter domstolsprövning inom viss tid.
Ett exempel är mål enligt lagen (1992:1528) om offentlig
upphandling. Ett annat exempel är många ärenden som rör
internationellt straffrättsligt samarbete, t.ex. enligt lagen
(2003:1156) om överlämnande från Sverige enligt en europeisk
arresteringsorder. Även i fråga om andra måltyper framställs
krav på snabbhet i förfarandet. Här kan nämnas mål som rör
vårdnad om barn och mål om kvinnofridskränkning. I dessa fall
är det barnets respektive kvinnans utsatta ställning som
motiverar särskilt snabb handläggning. Mål med unga lagöver-
trädare är också prioriterade. En kort handläggningstid har
ansetts göra att sambandet mellan brottet och reaktionen blir
mer klart för den unga.
En annan konsekvens av samhällsutvecklingen är att allt fler
måltyper ställer krav på särskilda kunskaper inom vissa
områden hos domarna. Ett exempel är de immaterialrättsliga
målen. Dessa måltyper, och särskilt patentmålen, förutsätter
praktisk erfarenhet av den specifika måltypen såväl som kun-
skap om sambandet mellan olika immaterialrättsliga regelverk.
Ett annat exempel är vissa s.k. ekobrottmål som förutsätter
kunskaper om såväl ekonomi som straffrättsliga frågeställ-
ningar. Ytterligare ett exempel är miljömålen som ställer krav
på både kunskaper om miljörätt och tekniskt kunnande. Flera
måltyper förutsätter kunskaper om barn samt deras rättigheter,
behov och utveckling. Det kan i detta sammanhang nämnas att
det på myndighetsnivå samt bland åklagare, advokater och
övriga ombud är vanligt med specialisering för att möta dessa
krav på särskilda kunskaper.
Organisationsförändringar
Domstolarnas förmåga att uppfylla medborgarnas och andra
intressenters berättigade krav på verksamheten måste ständigt
utvecklas. Utgångspunkten för arbetet med att vidareutveckla
domstolsorganisationen är att domstolarna ska ha en funktionell
7
och geografisk spridning i förhållande till allmänheten, närings-
livet och rättsväsendets övriga myndigheter samtidigt som
organisationen skapar förutsättningar för specialisering, kompe-
tensutveckling samt en väl fungerande beredningsorganisation.
Under senare år har i detta syfte omfattande förändringar ägt
rum av tingsrättsorganisationen. Antalet tingsrätter har minskat
genom sammanläggningar.
De senaste årens förändringar av tingsrättsorganisationen har
på regeringens uppdrag utvärderats av Statskontoret. I
utvärderingen redovisar Statskontoret slutsatsen att tingsrätts-
sammanläggningarna har skapat domstolar med ökad judiciell
och administrativ bärkraft. Statskontoret konstaterar vidare att
de mål som ställts upp för sammanläggningarna har uppfyllts
till stora delar. Bland annat bedömer Statskontoret att
sammanläggningarna har skapat bättre förutsättningar för
tingsrätterna att specialisera den dömande verksamheten.
Regeringen har nyligen i en skrivelse redogjort för hur tings-
rättsorganisationen ska utvecklas vidare (skr. 2007/08:117 En
långsiktigt hållbar tingsrättsorganisation).
Den nuvarande länsrättsorganisationen anses generellt sett
inte kunna leva upp till alla de krav som ställs på en ändamåls-
enlig organisation. Domstolsverket har därför i samråd med
berörda domstolschefer gjort en översyn av länsrättsorganisa-
tionen och föreslagit att den bör bestå av betydligt färre och
större domstolar. En ny organisation förväntas leda till kortare
handläggningstider och en förhöjd kompetens, bl.a. i form av
ökad specialisering. Rapporten har remitterats och majoriteten
av remissinstanserna har ställt sig bakom den föreslagna lös-
ningen. Regeringen har mot den bakgrunden gett Domstols-
verket i uppdrag att fortsätta utreda länsrättsorganisationen och
lämna förslag om antalet länsrätter och deras geografiska
spridning.
Reformering av det processuella regelverket
Det är viktigt att också rättegångsreglerna anpassas till tidens
krav. Reglerna ska vara moderna och underlätta för dem som
behöver vända sig till domstol och också bidra till att med-
8
borgarnas och andra aktörers berättigade krav på att få sin sak
prövad inom rimlig tid kan tillgodoses. Reglerna ska vara
flexibla så att handläggningen av ett mål kan anpassas till vad
som behövs i det enskilda fallet. Samtidigt bör parternas ansvar
för att målen drivs framåt betonas.
I syfte att modernisera rättegången i allmän domstol
beslutade riksdagen år 2005 om en rad förändringar av
rättegångsreglerna (prop. 2004/05:131 En modernare rättegång
– reformering av processen i allmän domstol). Det övergripande
syftet med de nya reglerna är att skapa en förbättrad process-
ordning i allmän domstol som uppfyller kraven på en rättssäker,
effektiv och ändamålsenlig handläggning av mål och ärenden.
Det handlar bl.a. om ett bättre utnyttjande av modern teknik
genom att möjliggöra deltagande via videokonferens och genom
att spela in förhör på video. För att åstadkomma en ökad
flexibilitet och därmed i större omfattning kunna anpassa
handläggningen av ett mål till vad som behövs i det enskilda
fallet mjukas kravet på muntlighet upp och det införs
enhetligare regler för sammanträden. Ett antal bestämmelser
syftar till att betona parternas ansvar för att målet drivs framåt.
Särskilt kan nämnas skärpta regler angående tidsplaner och
sammanställningar av parternas ståndpunkter samt ett ökat
partsansvar för bevisningen. Vidare görs hovrättsprocessen mer
ändamålsenlig genom att systemet med prövningstillstånd
utvidgas och reglerna för hovrättens bevisupptagning förändras.
Det innebär att hovrätten ges möjlighet att i större utsträckning
grunda sin prövning på samma material som legat till grund för
avgörandet i tingsrätten. Därmed tydliggörs att tyngdpunkten i
rättskipningen ligger i första instans. Reformen förväntas leda
till att den genomsnittliga handläggningstiden förkortas och
risken för inställda förhandlingar minskar. Regeringen har
beslutat att reformen ska träda i kraft den 1 november 2008.
I syfte att minska de totala genomströmningstiderna i
brottmål har åklagarens behörighet att utfärda stämning och
kalla till huvudförhandling utvidgats samt åklagaren getts en
rätt att innan stämning utfärdas inhämta sådant yttrande från
9
om särskild personutredning i brottmål, m.m. (prop.
2001/02:147 Snabbare lagföring).
För att modernisera och effektivisera förvaltningsprocessen
och därigenom stärka den enskildes rättssäkerhet övervägs även
ändringar i rättegångsreglerna för de allmänna förvaltnings-
domstolarna. Bland annat övervägs att flytta ner ytterligare
måltyper från kammarrätt till länsrätt. Vidare har regeringen
nyligen föreslagit att den pågående försöksverksamheten med
videokonferens i förvaltningsdomstolarna ska permanentas och
utvecklas (prop. 2007/08:139 En modernare rättegång – några
ytterligare frågor). I sammanhanget kan även nämnas att
regeringen nyligen har beslutat om en översyn av förvaltnings-
lagen (1986:223) (dir. 2008:36 En ny förvaltningslag). I
uppdraget ingår bl.a. att överväga om det kan vidtas några
åtgärder i syfte att ytterligare förskjuta tyngdpunkten i instans-
ordningen till myndighetsprövningen.
Särskilda åtgärder för att tillgodose särskild snabbhet och
särskild kompetens
Utöver allmänna reformer har en rad riktade åtgärder vidtagits
för att tillgodose de krav på snabbhet och specialisering som
ställts i olika sammanhang.
För att tillgodose kraven på snabbhet har olika lösningar
valts. Som exempel på lösningar som syftar till att åstadkomma
en snabbare handläggning kan nämnas att flera måltyper hand-
läggs med förtur. Det gäller framför allt mål med unga och
frihetsberövade, t.ex. målen enligt lagen (1990:52) med särskil-
da bestämmelser om vård av unga. Senast har prövnings-
ordningen för vissa mål enligt lagen om elektronisk kom-
munikation reformerats med ikraftträdande den 1 januari 2008.
Genom reformen införs regler om skyndsam handläggning och
om preklusion av nya omständigheter och ny bevisning. För
såväl migrationsmålen och vissa miljömål som målen enligt
lagen om elektronisk kommunikation är andra instans slut-
instans. På grundval av betänkandet En ny konkurrenslag (SOU
2006:99) har regeringen dessutom i en proposition (prop.
2007/08:135 En ny konkurrenslag) nyligen lämnat förslag som
10
bl.a. syftar till att effektivisera konkurrenslagstillämpningen i
domstol, t.ex. bestämmelser som ger incitament för företagen
att medverka mer aktivt i den myndighetshandläggning som
föregår domstolsprövningen. Slutligen kan nämnas att riks-
dagen våren 2007 antog regeringens förslag om inriktning för
det fortsatta arbetet med en ny instansordning för prövningen av
ärenden enligt plan- och bygglagen (1987:10). Den nya
inriktningen innebär i korthet att merparten av länsstyrelsernas
beslut enligt plan- och bygglagen, som nu överklagas till
regeringen respektive allmän förvaltningsdomstol, i framtiden
kommer att överklagas till miljödomstolarna. Syftet med
reformen är bl.a. att få en kortare instanskedja för målen.
För att tillgodose kraven på specialisering har också olika
lösningar valts. Exempelvis handläggs vissa immaterialrättsliga
mål, sjörättsmål och tryckfrihetsmål av särskilt angivna tings-
rätter. I vissa mål deltar särskilda ledamöter i dömandet. Det
gäller t.ex. patentmålen där tekniska experter deltar och kon-
kurrens- och marknadsföringsmålen liksom i nyss nämnda mål
enligt lagen om elektronisk kommunikation där ekonomiska
experter deltar. Migrationsmål, fastighetsmål och miljömål
handläggs i särskilda domstolar som är knutna till de allmänna
domstolarna respektive de allmänna förvaltningsdomstolarna.
Vissa immaterialrättsliga, marknadsrättsliga, konkurrens-
rättsliga och arbetsrättsliga mål handläggs i specialdomstolar.
Flera måltyper är dessutom föremål för utredning. Här kan
nämnas sexualbrottmålen och miljömålen; i sistnämnt fall är det
fråga om organisations- och författningsändringar till följd av
nyss nämnd reform på miljöområdet.
Det har dessutom ställts krav på särskilda åtgärder för ytter-
ligare måltyper. Exempelvis har Svenskt Näringsliv framfört att
det bör tillsättas en utredning som gör en bred översyn av
processordningen på ett flertal för näringslivet viktiga områden.
Det gäller områden av betydelse för konkurrensförhållandena
på marknaden och företagandet nationellt och internationellt.
Svenskt Näringsliv nämner särskilt konkurrensrätten, immate-
rialrätten, offentlig upphandling, elektronisk kommunikation
och företagshemligheter. Svenskt Näringsliv anför bl.a. att det
finns beröringspunkter mellan måltyperna i fråga samt att dessa
11
tvister ställer höga krav på snabbhet och kvalitet, vilket i sin tur
ställer krav på specialisering, särskild teknisk och annan
kompetens, väl fungerande prejudikatbildning samt säkerställda
resurser. Näringslivets Delegation för Marknadsrätt, Svenska
Föreningen för Industriellt Rättsskydd och Sveriges Patent-
byråers Förening har ställt sig bakom begäran. Ytterligare ett
exempel på måltyper där det finns krav på särskilda åtgärder är
miljömålen. Det har beträffande dessa mål gjorts gällande att
det finns ett behov av särskilda åtgärder för att säkerställa
prejudikatbildningen till följd av redan beslutade reformer som
innebär att Miljööverdomstolen blir slutinstans för ytterligare
måltyper. Slutligen kan nämnas mål i allmän förvaltnings-
domstol om elnätföretagens nättariffer. Energinätsutredningen
lämnade nyligen i ett delbetänkande (SOU 2007:99 Förhands-
prövning av nättariffer) ett förslag om förhandsprövning av
nättariffer. Förslaget innebär att det blir ännu viktigare att
nätmyndighetens beslut prövas snabbt. Utredningen föreslår
därför en översyn av reglerna för överklagande av beslut om
skäligheten av nätföretagens intäkter i syfte att effektivisera
domstolsprocessen och förkorta handläggningstiderna.
Analys av möjligheter till särskilda åtgärder inom ramen för
nuvarande ordning
Omfattande förändringar har under senare år gjorts av
tingsrättsorganisationen i syfte att möta de ökade kraven på
domstolarna. Motsvarande åtgärder övervägs när det gäller
länsrättsorganisationen. De aktuella organisationsförändringar-
na skapar förutsättningar för en kompetent och snabb prövning
av alla i allmänna domstolar och allmänna förvaltningsdom-
stolar förekommande måltyper. Genom de beslutade reglerna
om en modernisering av rättegången i allmän domstol erhålls
dessutom en modernare och mer ändamålsenlig processordning
som kan anpassas till förhållandena i det enskilda fallet.
Ytterligare åtgärder för modernisering av processen vid allmän
domstol och av förvaltningsprocessen är under övervägande.
Trots generella förbättringar kommer det även fortsättningsvis
finnas behov av särskilda åtgärder för vissa måltyper. Dessutom
12
finns det måltyper som inte är inordnade i de allmänna dom-
stolsorganisationerna och som därmed inte berörs av dessa
reformer.
Hittills har som framgått olika lösningar valts i olika
sammanhang för att tillgodose krav på exempelvis särskild
snabbhet eller särskild kompetens i dömandet. Till en del har
det naturligtvis sin förklaring i att olika typer av mål fordrar
olika lösningar. Det är dock otillfredsställande att frågorna löses
från fall till fall. Det finns en påtaglig risk för att helhetsbilden
går förlorad och att det för just den måltyp som är föremål för
utredning skapas långtgående särlösningar. Ett stort antal
måltyper som omfattas av särlösningar och ett stort antal olika
särlösningar riskerar att splittra domstolssystemet på ett icke
önskvärt sätt. De särskilda åtgärderna får då inte heller avsedd
effekt. Enligt regeringens mening är det därför av värde att i ett
sammanhang överväga behovet av särskilda åtgärder för de vid
domstol förekommande målen.
Förtroendet för rättsstaten förutsätter ett väl fungerande
domstolssystem som kan tillhandahålla en effektiv och
rättssäker domstolsprövning för alla måltyper, dvs. också mål-
typer som ställer särskilda krav på snabbhet och särskild
kompetens. Den huvudsakliga väg som valts för att åstad-
komma detta är en sammanhållen domstolsorganisation.
Varje rättsområde fordrar i varierande grad specialistkun-
skaper. Den sammanläggning av domstolar som har skett under
senare år har skapat ökade möjligheter till specialisering för
domare. Den yttersta formen av sådan specialisering är inrättan-
det av särskilda domstolar såsom fastighetsdomstolarna, miljö-
domstolarna och migrationsdomstolarna. En sammanhållen
domstolsorganisation säkerställer också att domarna vid sidan
av specialiseringen har en bred generell kompetens, vilket är
nödvändigt.
För att underlätta handläggningen av exempelvis invecklade
mål med teknisk eller ekonomisk anknytning kan man förstärka
domstolen med ledamöter som har särskilda fackkunskaper.
På vissa områden som kräver specialistkunskaper är mål-
underlaget litet, vilket riskerar att utarma kompetensen vid
domstolen, samtidigt som det finns en koppling till andra mål-
13
typer som gör att erfarenhet av en måltyp är av värde vid hand-
läggning av en annan måltyp. En lösning för att säkerställa
kompetensen kan i sådant fall vara att samla dessa måltyper vid
en domstol. Vid särskilda domstolar inom de allmänna dom-
stolsslagen är det i dessa fall möjligt att åstadkomma en sam-
ordning som innefattar också brottmål, vilka måste handläggas i
allmän domstol.
En viktig del i ett väl fungerande domstolsväsende är att
handläggningen av mål inte onödigt uppehålls utan att de kan
avgöras i den takt de kommer in.
Den allmänna utgångspunkten för det nuvarande domstols-
systemet är att det ska bestå av tre domstolsinstanser med
tyngdpunkten i första instans, andra instans som överprövnings-
instans och sista instans som prejudikatinstans. Första instans
ska kunna avgöra alla måltyper oavsett storlek och svårighets-
grad på ett sätt som inte lämnar utrymme för tvekan angående
domstolens kompetens. Genom de olika uppgifterna hos de tre
domstolsinstanserna kan en hög grad av rättssäkerhet uppnås
samtidigt som rättsbildningen säkerställs. För den övervägande
delen av rättskipningen anses detta som en självklarhet.
Om det finns en viss målkategori som kräver särskilt snabb
handläggning är det möjligt att åstadkomma ett snabbt förfaran-
de genom olika regler om tidsfrister, förtur m.m. samt genom
särskilda organisatoriska lösningar m.m. Även regler om pröv-
ningstillstånd i ledet mellan första och andra instans leder
typiskt sett till ett snabbare avgörande av målen. Det ger även
andra instans förutsättningar att snabbare och mer kraftfullt
kunna fokusera på att ta om hand de mål som kräver en full-
ständig prövning. Därutöver kan i speciella fall övervägas att
begränsa möjligheterna att överklaga målen till Högsta dom-
stolen eller Regeringsrätten. En annan möjlighet är att för vissa
speciella fall införa s.k. språngrevision till högsta instans, dvs.
målen prövas i första och sista instans. En sådan ordning kan
övervägas exempelvis för mål som liksom de immaterialrätts-
liga registreringsmålen föregås av prövning i en starkt speciali-
serad prövningsmyndighet. En kort instanskedja med en bra
prejudikatbildning är en fråga som också är intressant för såda-
na mål som prövas i miljödomstolarna. Denna fråga ingår i
14
Miljöprocessutredningens (M 2007:04) uppdrag (dir. 2007:94
och dir. 2007:184).
En större organisation gör att det blir lättare att parera
frånvaro bland personalen och personalförändringar, vilket kan
innebära en ökad flexibilitet och minskad sårbarhet. Det skapas
också möjligheter att tillföra resurser respektive mål vid toppar
respektive dalar i målflödet. Därmed kan en jämnare arbets-
belastning erhållas. Det innebär även ett mer rationellt utnytt-
jande av resurserna. Ur rekryteringssynpunkt är det dessutom
generellt sett en fördel att personalen med tiden kan övergå till
andra specialiteter och därmed ytterligare utveckla sin kompe-
tens. En annan fördel med en sammanhållen organisation är att
kostnaderna för administration kan hållas nere.
I några fall har andra lösningar valts, nämligen special-
domstolar. Ett genomgående motiv vid inrättandet av sådana
domstolar har varit att skapa garantier för att det inom
domstolen ska finnas tillräcklig sakkunskap på det materiella
rättsområdet som dömandet ska omfatta och att skapa en snabb
process för dessa grupper av mål.
Under de senaste femton åren har flera specialdomstolar och
nämnder avskaffats och målen förts över till allmän domstol
eller allmän förvaltningsdomstol. Till exempel har Bostads-
domstolen, försäkringsrätterna, Försäkringsöverdomstolen och
den mellankommunala skatterätten avskaffats. Nyligen har
Utlänningsnämnden lagts ner och nämndens uppgifter förts över
till tre länsrätter och en kammarrätt. Det finns också förslag på
att avskaffa Marknadsdomstolen och Patentbesvärsrätten, se
t.ex. Ds 1993:34 Specialdomstolarna i framtiden respektive
SOU 2001:33 Patentprocessen m.m.
Uppdraget
Mot bakgrund av det ovan anförda ska en särskild utredare
analysera om det finns behov av särskilda åtgärder för vissa
måltyper i organisatoriskt eller processuellt hänseende i syfte att
åstadkomma särskild snabbhet eller särskild kompetens i
domstolsförfarandet. I uppdraget ingår också att analysera om
de särskilda åtgärder som redan gäller för ett antal måltyper är
15
ändamålsenliga eller om dessa bör tas bort eller förändras i
något eller några avseenden. Analysen ska omfatta alla mål-
typer som förekommer vid domstol. Om utredaren finner att det
finns behov av nya eller förändrade särskilda åtgärder ska
utredaren lämna förslag på sådana.
Utredaren ska anlägga ett helhetsperspektiv och föreslå
särskilda åtgärder endast för de måltyper eller grupper av mål
där det särskilt behövs. För de måltyper där en analys av beho-
vet av särskilda åtgärder gjorts nyligen ska utredaren ta hänsyn
till denna. Förslagen kan avse grupperingar av mål såsom mål
som rör viss lagstiftning, t.ex. konkurrensrätt, eller vissa särskilt
skyddsvärda objekt, t.ex. konsumenter eller barn och unga. Om
utredaren för någon måltyp lägger fram förslag på en begränsad
instansordning ska utredaren också behandla frågan hur
prejudikatbildningen kan tillgodoses.
De föreslagna lösningarna ska tillhandahållas inom ramen
för de allmänna domstolsslagen. Om utredaren bedömer att det
för någon måltyp inte är lämpligt att tillhandahålla en lösning
inom de allmänna domstolsslagen, ska utredaren avstå från att
lämna förslag på åtgärder i denna del och även redovisa de
överväganden som lett fram till den bedömningen.
Utredaren ska samråda med pågående utredningar som har
betydelse för utredningsuppdraget.
Utredaren ska särskilt beakta de administrativa konsekvens-
erna för näringslivet och ska utforma sina förslag så att företags
administrativa kostnader hålls så låga som möjligt. I fråga om
konsekvenser för företag ska utredaren samråda med Närings-
livets regelnämnd.
Uppdraget ska redovisas senast den 31 december 2009.
(Justitiedepartementet)