NJA 2022 s. 730

Bestämmelsen om preskription i 5 kap. 14 § första stycket lagen med kompletterande bestämmelser till EU:s marknadsmissbruksförordning är tilllämplig när frågan om utdömande av sanktionsavgift prövas av domstol på talan av Finansinspektionen. I en sådan situation ska 35 kap. 1 § BrB inte tillämpas analogt.

Stockholms tingsrätt

Finansinspektionen yrkade vid Stockholms tingsrätt att H.N. skulle betala en sanktionsavgift om 70 000 kr i enlighet med följande påstående om överträdelse.

H.N. har på värdepappersmarknaden i Stockholm den 6 april 2018 handlat aktier i bolaget Acosense AB.

H.N. har kl. 16.23 lagt en säljorder om 5 100 aktier. Klockan 16.50 har han lagt en köporder om 1 aktie. Transaktionen har genomförts till priset 6,66 kr, vilket har medfört en kurshöjning på 49,66 procent jämfört med priset vid den senast genomförda transaktionen i aktien.

H.N:s köp om 1 aktie kan förväntas ha gett falska eller vilseledande signaler om tillgång, efterfrågan eller pris på aktien.

H.N. har inte påvisat att transaktionerna utförts av legitima skäl.

Tillämpliga bestämmelser

5.

5 kap. 1 § 2 samt 6 och 21 §§ lagen (2016:1306) med kompletterande bestämmelser till EU:s marknadsmissbruksförordning. Artikel 12.1 a i och 15 i marknadsmissbruks-förordningen (EU) nr 596/2014 (MAR).

H.N. medgav att han genomfört den aktuella transaktionen men bestred yr-kandet om sanktionsavgift. I andra hand yrkade han att sanktionsavgiften skulle bestämmas till ett lägre belopp.

Domskäl

Tingsrätten (rådmannen Alexander Ramsey) anförde i dom den 26 januari 2021 följande.

GRUNDER M.M.

Finansinspektionen

Överträdelse av förbudet mot marknadsmanipulation

– – –

Sanktionsavgiftens storlek

– – –

Frågan om preskription

Preskriptionstid för sanktionsavgift regleras genom lagen (2016:1306) om kompletterande bestämmelser till EU:s marknadsmissbruksförordning (kom-pletteringslagen). Enligt denna får ett ingripande ske om sanktionsföreläggande har delgetts den som ingripandet riktas mot inom två år från den tidpunkt då överträdelsen ägde rum. Då den aktuella överträdelsen ägde rum den 6 april 2018 och H.N. delgavs ett sanktionsföreläggande avseende överträdelsen den 31 oktober 2019 är överträdelsen inte preskriberad.

H.N.

Överträdelsen är ringa och ursäktlig

– – –

Sanktionsavgiftens storlek

– – –

Frågan om preskription

En sanktionsavgift enligt komplettringslagen är att betrakta som en straffrättslig sanktion. Brottsbalkens regler om preskription är därför tillämpliga och påföljd kan inte ådömas, med mindre än att den tilltalade har häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom två år. Finansinspektionen väckte talan i nu aktuellt mål den 4 september 2020, d.v.s. mer än två år efter den aktuella händelsen. Sanktionsavgiften är därför preskriberad.

DOMSKÄL

– – –

Utgångspunkter för prövningen

Allmänt om Finansinspektionens möjligheter att ingripa

I de fall då Finansinspektionen ingriper mot en överträdelse av förbudet mot marknadsmanipulation prövas det enligt 5 kap. 19 § första stycket komplette-ringslagen genom sanktionsföreläggande. Ett ingripande får enligt 5 kap. 14 § första stycket bara ske om sanktionsföreläggandet har delgetts den som ingri-pandet riktas mot inom två år från den tidpunkt då överträdelsen ägde rum. Av 5 kap. 19 § tredje stycket framgår att om den som sanktionsförläggandet riktar sig mot godkänner föreläggandet gäller beslutet som ett domstolsavgörande som har vunnit laga kraft.

Finansinspektionen får, men är inte skyldig att, enligt 5 kap. 17 § komplette-ringslagen avstå från ingripande bland annat om överträdelsen är ringa eller ursäktlig. Uttrycket ”ringa” ska förstås som att det rör sig om bagatellartade överträdelser. Med begreppet ”ursäktlig” åsyftas t.ex. att det är uppenbart att överträdelsen begåtts av förbiseende (prop. 2016/17:22 s. 391).

Om ett sanktionsföreläggande inte godkänns inom den tid som anges i före-läggandet får Finansinspektionen enligt 5 kap. 21 § väcka talan vid Stockholms tingsrätt om att sanktioner ska beslutas. Enligt 6 kap. 3 § ska, om inget annat anges i nämnda lag, vad som i allmänhet är föreskrivet om mål som rör allmänt åtal för brott där det inte är föreskrivet svårare straff än böter gälla för talan.

Preskriptionstid för sanktionsavgifter som prövas vid Stockholms tingsrätt

Frågan om när preskription inträder för sanktionsavgift för vilken talan väckts vid Stockholms tingsrätt saknar vägledande avgöranden från högre rätt. Tingsrätten gör härvid följande överväganden.

Avgörande för när preskription av en sanktionsavgift inträder är om den ovan refererade bestämmelsen i 5 kap. 14 § kompletteringslagen ska betraktas som preskriptionsbrytande även när talan väckts i domstol. I den utredning som föregick kompletteringslagen föreslogs motsvarande bestämmelse ha den lydelsen att en ”sanktionsavgift får tas ut bara om beslutet, föreläggandet eller stämningsansökan har delgetts den som sanktionsavgiften riktas mot inom två år från den tidpunkt då överträdelsen skedde” (SOU 2014:46, s. 476). Rege-ringen har i den slutliga formuleringen av 5 kap. 14 § kompletteringslagen uttryckligen frångått utredningens förslag att inkludera såväl ”beslutet” som ”stämningsansökan” i lagtexten. Omformuleringen motiverades med att den normala ordningen är att preskriptionsfristen för Finansinspektionens beslut om sanktion kan brytas vid en tidigare tidpunkt än vid själva beslutet. Tidsfristen bestämdes mot bakgrund av detta till två år och bryts när den sanktionen riktas mot delges ett sanktionsföreläggande. (Prop. 2016/17:22 s. 255 f.) Mot bak-grund av förarbetena till bestämmelsen finner tingsrätten att lagstiftarens avsikt varit att delgivning av ett sanktionsföreläggande inom två år efter överträdelsen ska ha preskriptionsbrytande verkan, även för det fall att vad som föreläggs i ett senare skede blir föremål för prövning i domstol.

I förarbetena har även observerats (prop. 2016/17:22 s. 102 f.) att de admi-nistrativa sanktionsavgifterna kan anses ha straffrättslig karaktär enligt Euro-peiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grund-läggande friheterna (EKMR). Tingsrätten delar denna bedömning. Att sankt-ionsavgifter har straffrättslig karaktär medför att tingsrätten har att bedöma dessa enligt de straffrättsliga principer som kan härledas ur EKMR. Av särskild betydelse är kravet på uttryckligt lagstöd för straffrättsliga sanktioner, den så kallade legalitetsprincipen, vilken kan härledas ur artikel 7.

Legalitetsprincipen innebär bland annat att tillämpningen av en straffrättslig bestämmelse inte till nackdel för den tilltalade får utsträckas över vad dess ordalydelse medger (analogiförbudet). Legalitetsprincipen hindrar dock inte att en straffbestämmelse tolkas enligt vedertagna grundsatser så att dess rätta mening utröns. (Se exempelvis NJA 2018 s. 1103 p. 11–13.)

Tingsrätten har därmed att bedöma om lagstiftarens avsikt, utan att göra våld på språket, framgår ur kompletteringslagens ordalydelse. Av lagtexten framgår att Finansinspektionen har två år på sig att delge ett beslut om sanktionsföre-läggande, att ett sanktionsföreläggande innebär att den som ingripandet riktas mot föreläggs att inom viss tid godkänna ett beslut om ingripande och att Fi-nansinspektionen får väcka talan vid Stockholms tingsrätt om sanktionsföre-läggandet inte godkänts inom denna tid. Då ett sanktionsföreläggande till-sammans med föreläggande om viss tid att inkomma med godkännande kan överskrida två år framgår av ordalydelsen att Finansinspektionen bemyndigas att väcka talan vid Stockholms tingsrätt mer än två år efter överträdelsen, under förutsättning att sanktionsföreläggandet delgivits inom två år. Tingsrätten finner därför att lagstiftarens avsikt, att delgivning av sanktionsföreläggande har preskriptionsbrytande verkan, ryms inom lagens ordalydelse.

För det fall ett sanktionsföreläggande om sanktionsavgift delgivits inom den i 5 kap. 14 § stadgade tiden preskriberas sanktionsavgiften först då så kallad absolut preskription inträder. I avsaknad av regler om absolut preskription i kompletteringslagen tillämpas, i enlighet med 6 kap. 3 § kompletteringslagen, brottsbalkens regler. En sanktionsavgift enligt kompletteringslagen kan jäm-föras med den straffrättsliga påföljden böter (se prop. 2016/17:22 s. 94 och jfr a.a. s. 103). Enligt 35 kap. 6 § p. 1 BrB får påföljd för brott som endast kan ge böter inte dömas ut för det fall den misstänkte inte har häktats eller erhållit del av åtal när fem år förflutit sedan överträdelsen. Även om Finansinspektionen inom två år efter överträdelsen delgett sanktionsföreläggandet får således sanktionsavgift inte dömas ut för det fall den misstänkte inte erhållit stämningsansökan inom fem år efter överträdelsen.

Förbudet mot marknadsmanipulation

Av artiklarna 12.1 a och 15 i MAR framgår att utförandet av en transaktion, läggandet av en handelsorder eller annat beteende som ger eller kan förväntas ge falska eller vilseledande signaler om tillgång, efterfrågan eller pris på ett finansiellt instrument är marknadsmanipulation och otillåtet. Det räcker således att transaktionen, när den genomfördes, kunde förväntas ge falska eller vilseledande signaler om tillgång, efterfrågan eller pris. Det krävs inte uppsåt eller oaktsamhet för att en överträdelse ska kunna konstateras. Huruvida transaktionen genomförts med uppsåt eller oaktsamhet kan dock, i begränsad ut-sträckning, påverka graden av ansvar vid fastställandet av sanktionen. Från förbudet mot marknadsmanipulation har i MAR gjorts ett undantag för fall det är visat att transaktionen utförts av legitima skäl och stämmer överens med godtagen marknadspraxis som fastställts i enlighet med artikel 13 MAR.

En överträdelse av förbudet mot marknadsmanipulation kan medföra att Finansinspektionen ingriper eller att åklagaren inleder en förundersökning.

Sanktionsavgiftens storlek

– – –

Omständigheter i det aktuella fallet

Har sanktionsavgiften preskriberats?

H.N. har på värdepappersmarknaden i Stockholm den 6 april 2018 handlat aktier i bolaget Acosense AB. H.N. delgavs ett sanktionsföreläggande avseende handeln den 31 oktober 2019, drygt ett och ett halvt år efter överträdelsen. Finansinspektionen ansökte den 4 september 2020 om stämning vid Stock-holms tingsrätt i rubricerat mål. H.N. delgavs stämningen den 10 september 2020, d.v.s. nästan två och ett halvt år efter den påstådda överträdelsen.

H.N. har således delgivits sanktionsföreläggandet inom två år efter överträ-delsen i enlighet med 5 kap. 14 § kompletteringslagen, med preskriptionsavbrott som följd. Han har vidare delgivits stämningsansökan inom fem år efter överträdelsen i enlighet med 35 kap. 6 § BrB. Sanktionsavgiften har således inte preskriberats.

Ska H.N. betala en sanktionsavgift?

H.N. har vidgått att han genomfört den aktuella transaktionen på sätt som har gjorts gällande av Finansinspektionen, vilket också stöds av utredningen i övrigt.

Några legitima skäl för transaktionen har inte framkommit. Vad H.N. anfört om att överträdelsen är att betrakta som ringa påverkar inte bedömningen.

H.N. ska därför betala en sanktionsavgift.

Sanktionsavgiftens storlek

Tingsrätten fann på anförda skäl att sanktionsavgiften skulle bestämmas till ett lägre belopp än det som normalt tillämpas vid marknadsmanipulation genom handel med små volymer. Avgiften bestämdes till 50 000 kr.

DOMSLUT

Betalningsskyldighet till staten

H.N. ska betala en sanktionsavgift om 50 000 kr.

Svea hovrätt

H.N. överklagade i Svea hovrätt och yrkade att hovrätten skulle avslå Finans-inspektionens yrkande om sanktionsavgift.

Finansinspektionen motsatte sig att tingsrättens dom ändrades.

Domskäl

Hovrätten (hovrättspresidenten Anders Perklev, hovrättslagmannen Camilla Olsson och hovrättsrådet Daniel Thorsell, referent) anförde i dom den 11 februari 2022 följande.

HOVRÄTTENS DOMSKÄL

H.N. har i hovrätten anfört bl.a. följande. Finansinspektionen har väckt talan vid tingsrätten med stöd av 5 kap. 21 § lagen (2016:1306) med kompletterande bestämmelser till EU:s marknadsmissbruksförordning (kompletteringslagen). Enligt 6 kap. 3 § kompletteringslagen ska, om inte annat föreskrivs i lagen, för talan enligt 5 kap. 21 § gälla vad som i allmänhet är föreskrivet om mål som rör allmänt åtal för brott där det inte är föreskrivet svårare straff än böter. Brottsbalkens regler är därför tillämpliga. Påföljd kan enligt 35 kap. 1 § första stycket 1 BrB inte ådömas med mindre än att den tilltalade har häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom två år när det för brottet inte kan följa svårare straff än fängelse i ett år. Preskription har inträtt då det har gått närmare två och ett halvt år från händelsen till dess att Finansinspektionen väckte åtal vid Stockholms tingsrätt.

Finansinspektionen har i hovrätten anfört bl.a. följande. Bestämmelsen i 5 kap. 14 § kompletteringslagen reglerar preskription, både vad avser Finansinspektionens möjligheter att ingripa genom sanktionsföreläggande och i situationer då Finansinspektionen har väckt talan vid tingsrätten. Bestämmelsen i 6 kap. 3 § kompletteringslagen innebär att rättegångsbalkens processuella bestämmelser om bötesmål är tillämpliga. Den innebär inte att brottsbalkens materiella bestämmelser om preskription ska tillämpas. Det är inte möjligt att tillämpa 35 kap. BrB, inte ens analogt, eftersom frågan om preskription är reglerad i kompletteringslagen. Den aktuella överträdelsen ägde rum den 6 april 2018. H.N. delgavs ett sanktionsföreläggande avseende överträdelsen den 31 oktober 2019. Överträdelsen är således inte preskriberad.

Hovrätten gör följande bedömning.

Hovrätten instämmer i tingsrättens bedömning att delgivning av ett sankt-ionsföreläggande inom två år från överträdelsen enligt 5 kap. 14 § komplette-ringslagen har preskriptionsbrytande verkan även när talan senare väcks om att sanktion ska beslutas enligt 5 kap. 21 § samma lag. Om inte annat föreskrivs i kompletteringslagen ska för en sådan talan gälla vad som i allmänhet är föreskrivet om mål som rör allmänt åtal för brott där det inte är föreskrivet svårare straff än böter (6 kap. 3 § kompletteringslagen). Härmed avses att talan ska handläggas enligt bestämmelserna i rättegångsbalken om åtal för brott på vilket det inte kan följa svårare straff än böter (prop. 2016/17:22 s. 395). Bestämmelsen avser alltså vilka processuella regler som ska tillämpas och innebär inte att de materiella reglerna om preskription i brottsbalkens 35:e kapitel blir tilllämpliga. Inte heller analogivis är brottsbalkens preskriptionsbestämmelser tillämpliga.

Eftersom den aktuella överträdelsen ägde rum den 6 april 2018 och H.N. delgavs ett sanktionsföreläggande den 31 oktober 2019 är överträdelsen inte preskriberad. H.N. ska därför betala en sanktionsavgift. Vad H.N. anfört i övrigt föranleder ingen annan bedömning. Något skäl att ytterligare sänka sankt-ionsavgiftens storlek har inte framkommit.

Tingsrättens dom ska därför inte ändras.

HOVRÄTTENS DOMSLUT

Hovrätten fastställer tingsrättens dom.

Högsta domstolen

H.N. överklagade och yrkade att HD skulle befria honom från skyldigheten att betala sanktionsavgift.

Finansinspektionen motsatte sig att hovrättens dom ändrades.

HD meddelade prövningstillstånd i frågan om preskription hade inträtt. Frå-gan om prövningstillstånd i övrigt förklarades vilande.

Betänkande

Målet avgjordes efter föredragning.

Föredraganden, justitiesekreteraren Matilda Willaume, föreslog i betänkande att HD skulle meddela följande dom.

DOMSKÄL

Bakgrund

1.

Finansinspektionen utfärdade ett sanktionsföreläggande enligt 5 kap. 19 § lagen (2016:1306) med kompletterande bestämmelser till EU:s marknadsmissbruksförordning (kompletteringslagen) mot H.N. I föreläggandet gjorde Finansinspektionen gällande att H.N. den 6 april 2018 hade överträtt förbudet mot marknadsmanipulation. H.N. delgavs sanktionsföreläggandet den 31 oktober 2019. Han godkände inte föreläggandet och drygt tio månader senare, den 4 september 2020, väckte Finansinspektionen talan vid tingsrätten med yrkande att H.N. skulle betala en sanktionsavgift.

2.

H.N. medgav att han genomfört den aktuella transaktionen, men gjorde gällande att Finansinspektionens talan var preskriberad eftersom Finansinspektionen hade väckt talan mer än två år efter den påstådda överträdelsen. Tingsrätten kom fram till att överträdelsen inte var preskriberad, att en överträdelse som inte varit ringa eller ursäktlig hade skett samt att H.N. skulle betala en sanktionsavgift. Hovrätten fastställde tings-rättens dom.

3.

HD har meddelat prövningstillstånd i frågan om preskription har inträtt. Frågan om prövningstillstånd rörande målet i övrigt har förklarats vilande.

Frågan i HD

4.

Målet rör särskilt frågan om delgivning av ett sanktionsföreläggande enligt 5 kap. 14 § första stycket kompletteringslagen har preskriptionsbrytande verkan även när talan senare väcks om att sanktion ska beslutas enligt 5 kap. 21 § samma lag.

Rättsliga utgångspunkter

Allmänt om Finansinspektionens skyldighet att ingripa

5.

Av 5 kap. 1 § 2 kompletteringslagen följer att Finansinspektionen ska ingripa mot den som har överträtt förbudet mot marknadsmanipulation i artikel 15 i marknadsmissbruksförordningen. I de fall Finansinspektionen ingriper prövas det genom sanktionsföreläggande. Ett sanktionsföreläggande innebär att den som ingripandet riktas mot föreläggs att inom en viss tid godkänna ett beslut om ingripande. Om den som sanktionsförläggandet riktar sig mot godkänner föreläggandet gäller beslutet som ett domstolsavgörande som har vunnit laga kraft. Ett godkännande som görs efter den tid som har angetts i föreläggandet är utan verkan. (Se 5 kap. 19 § kompletteringslagen.)

6.

Om ett sanktionsföreläggande inte godkänns inom angiven tid får Finansin-spektionen enligt 5 kap. 21 § kompletteringslagen väcka talan vid Stockholms tingsrätt om att sanktion ska beslutas. Enligt 6 kap. 3 § första stycket kompletteringslagen ska, om inget annat anges i nämnda lag, vad som i allmänhet är föreskrivet om mål som rör allmänt åtal för brott där det inte är föreskrivet svårare straff än böter gälla för talan.

Preskription av sanktionsavgift

7.

Av 5 kap. 14 § första stycket kompletteringslagen följer att ett ingripande för en överträdelse av förbudet mot marknadsmanipulation får ske bara om sanktionsföreläggandet har delgetts den som ingripandet riktas mot inom två år från den tidpunkt då överträdelsen ägde rum. Att bestämmelsen är en preskriptionsbestämmelse framgår uttryckligen av författningskommentaren (se prop. 2016/17:22 s. 389).

8.

Genom de uttalanden som har gjorts i förarbetena står det klart att lagstiftarens avsikt varit att delgivning av ett sanktionsföreläggande ska ha preskriptionsbrytande verkan, även om saken i ett senare skede blir föremål för prövning i domstol. (Se a. prop. s. 118, 255 f., 389 och 414.) Att delgivning av ett sanktionsföreläggande bryter preskriptionsfristen på samma sätt som när en misstänkt får del av ett åtal i ett brottmål framstår vidare som fullt naturligt. Det förhållande att preskriptionsbestämmelsen inte återfinns i kapitel 6 i kompletteringslagen som handlar om handläggning i domstol m.m. saknar betydelse. Den tolkning av bestämmelsen som lagstiftaren har avsett är förenlig med kompletteringslagens ordalydelse och därmed även med straffrättens legalitets-princip. ( Jfr NJA 2018 s. 1103 p. 11–12.)

9.

För det fall ett sanktionsföreläggande har delgetts den som ingripandet riktas mot inom två år från den tidpunkt då överträdelsen ägde rum kan en sanktionsavgift alltså även därefter dömas ut, om det sker med beaktande av en absolut preskriptionsfrist.

10.

I avsaknad av regler om absolut preskription i kompletteringslagen ska, i enlighet med 6 kap. 3 § första stycket samma lag, brottsbalkens bestämmelser om absolut preskription tillämpas. En sanktionsavgift kan jämföras med den straffrättsliga påföljden böter (se a. prop. s. 94). Enligt 35 kap. 6 § 1 BrB får påföljd för bötesbrottslighet inte dömas ut om fem år har förflutit från gärningen.

Sammanfattande bedömning

11.

Delgivning av ett sanktionsföreläggande enligt 5 kap. 14 § första stycket komplet-teringslagen är preskriptionsbrytande. Om ett sanktionsföreläggande har delgetts den som ingripandet riktas mot inom två år från överträdelsen kan en sanktionsavgift alltså även därefter dömas ut, så länge det inte har förflutit fem år sedan överträdelsen ägde rum.

Bedömningen i detta fall

12.

H.N. har delgetts ett sanktionsföreläggande inom två år från överträdelsen, med preskriptionsavbrott som följd. Det har inte heller förflutit fem år sedan överträdelsen ägde rum. Preskription har således inte inträtt.

13.

Det saknas skäl att meddela prövningstillstånd rörande målet i övrigt. Hovrättens domslut bör alltså stå fast.

DOMSLUT

HD, som inte meddelar prövningstillstånd i målet i övrigt, fastställer hovrättens domslut.

Domskäl

HD ( justitieråden Anders Eka, Agneta Bäcklund, Sten Andersson, referent, Stefan Johansson och Johan Danelius) meddelade den 14 oktober 2022 föl-jande dom.

DOMSKÄL

Bakgrund

1.

Finansinspektionen beslutade den 25 oktober 2019 att meddela H.N. ett sanktionsföreläggande enligt 5 kap. 19 § lagen (2016:1306) med komplette-rande bestämmelser till EU:s marknadsmissbruksförordning (kompletterings-lagen). Genom föreläggandet förelades H.N. att betala en sanktionsavgift om 70 000 kr. Grunden för föreläggandet var att han, enligt Finansinspektionen, hade överträtt förbudet mot marknadsmanipulation genom att den 6 april 2018 genomföra vissa aktietransaktioner. H.N. delgavs föreläggandet den 31 oktober 2019, dvs. mindre än två år efter den påstådda överträdelsen.

2.

H.N. godkände inte föreläggandet. Finansinspektionen väckte därefter, den 4 september 2020, talan vid tingsrätten med yrkande om att han skulle betala en sanktionsavgift om 70 000 kr. Grunden för yrkandet var densamma som grunden för sanktionsföreläggandet.

3.

H.N. motsatte sig Finansinspektionens talan. Han medgav att han hade gjort de aktuella transaktionerna. Han gjorde emellertid gällande bl.a. att någon sanktionsavgift inte kunde tas ut, eftersom Finansinspektionen inte hade väckt talan inom två år från den påstådda överträdelsen och preskription därför hade inträtt.

4.

Tingsrätten, som bedömde att skyldigheten att betala sanktionsavgift inte var preskriberad, förpliktade H.N. att betala en sanktionsavgift om 50 000 kr. Hovrätten har fastställt tingsrättens dom.

5.

HD har meddelat prövningstillstånd i frågan om preskription har inträtt. Frågan om prövningstillstånd i övrigt har förklarats vilande.

Frågan i HD

6.

Målet rör frågan huruvida delgivning av ett sanktionsföreläggande enligt kompletteringslagen har preskriptionsavbrytande verkan när frågan om sanktionsavgift senare prövas i domstol på talan av Finansinspektionen. I målet aktualiseras också frågan om betydelsen av bestämmelsen om åtalspreskription i 35 kap. 1 § BrB.

Allmänt om sanktioner mot marknadsmanipulation

7.

I artikel 15 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) finns ett förbud mot marknadsmanipulation. Med marknadsmanipulation avses, enligt artikel 12, bl.a. utförandet av en transaktion som ger eller kan förväntas ge falska eller vilseledande signaler om tillgång, efterfrågan eller pris på ett finansiellt instru-ment, om inte personen som har inlett transaktionen kan påvisa att den har utförts av legitima skäl och stämmer överens med godtagbar marknadspraxis.

8.

Marknadsmissbruksförordningen kompletteras i svensk rätt av bestäm-melser om sanktioner mot den som bryter mot förbudet mot marknadsmani-pulation. Det finns två skilda sanktionssystem. Kompletteringslagen innehåller bestämmelser om sanktionsavgifter, medan det i 2 kap. 4 § lagen (2016:1307) om straff för marknadsmissbruk på värdepappersmarknaden finns bestäm-melser om straff.

Närmare om sanktionsavgifter enligt kompletteringslagen

9.

Finansinspektionen är skyldig att ingripa mot den som har överträtt förbudet mot marknadsmanipulation (se 5 kap. 1 § kompletteringslagen). Ett ingripande kan ske genom att inspektionen tar initiativ till en sanktionsavgift (se 5 kap. 3 §).

10.

Om Finansinspektionen anser att en enskild ska betala en sanktionsavgift, ska inspektionen utfärda ett sanktionsföreläggande i vilket den enskilde före-läggs att inom en viss tid godkänna en viss sanktionsavgift. Godkänner den enskilde sanktionsavgiften, har godkännandet samma verkan som ett dom-stolsavgörande som har fått laga kraft. (Se 5 kap. 19 §.)

11.

Om sanktionsföreläggandet inte godkänns, får Finansinspektionen väcka talan vid Stockholms tingsrätt om att sanktion ska beslutas (se 5 kap. 21 §). För sådan talan gäller, om inget annat anges, vad som i allmänhet är föreskrivet om mål som rör allmänt åtal för brott där det inte är föreskrivet svårare straff än böter (se 6 kap. 3 §).

12.

En och samma överträdelse kan inte föranleda både sanktionsavgift och straff. En fråga om straffansvar för marknadsmanipulation handläggs alltid enligt allmänna regler om åtal för brott. I ett mål om åtal för marknadsmani-pulation kan åklagaren dock framställa ett yrkande om att den tilltalade, om han eller hon inte döms för brott, i stället ska betala en sanktionsavgift (se 4 kap. 1 § lagen om straff för marknadsmissbruk).

Preskription vid åtal för brott m.m.

13.

I 35 kap. BrB finns bestämmelser om bortfallande av påföljd för brott. I 1–6 §§ regleras s.k. åtalspreskription. Enligt 1 § får någon påföljd inte dömas ut med mindre den misstänkte har häktats eller fått del av åtal för brottet inom vissa närmare angivna tidsfrister. I fråga om brott för vilka det inte kan följa strängare straff än fängelse i ett år är fristen två år. Paragrafen anses tillämplig inte enbart vid brott enligt brottsbalken utan också inom specialstraffrätten. I den utsträckning specialstraffrätten innehåller särskilda regler om preskription gäller dock i stället dessa.

Analog tillämpning av 35 kap. 1 § BrB

14.

HD har i rättsfallet ”Det försuttna vitet” NJA 1974 s. 243 konstaterat att 35 kap. 1 § BrB bör tillämpas analogt vid utdömande av ett försuttet vite. Detta har motiverats bl.a. med att ett vite i mycket har karaktär av bötesstraff. En bestämmelse som i huvudsak överensstämmer med 35 kap. 1 §, såvitt gäller bötesbrott, har sedermera införts i 9 § tredje stycket lagen (1985:206) om viten.

15.

Frågan om 35 kap. 1 § BrB bör tillämpas analogt även på olika slag av administrativa sanktionsavgifter kan inte ges något generellt svar. I den ut-sträckning som en sanktionsavgift är av straffrättslig natur talar det för en analog tillämpning. En sådan tillämpning förutsätter dock att den lagstiftning som reglerar den aktuella sanktionsavgiften inte innehåller några egna be-stämmelser av det slag som finns i 35 kap. 1 § och att den inte heller hänvisar till andra bestämmelser av det slaget.

Preskription av sanktionsavgifter enligt kompletteringslagen

16.

Sanktionsavgifter enligt kompletteringslagen utgör inte straff. De får emel-lertid vid en bedömning enligt de s.k. Engelkriterier som Europadomstolen har utvecklat (se Engel and others v. the Netherlands, 8 June 1976, Series A no. 22) anses vara straffrättsliga till sin natur ( jfr prop. 2016/17:22 s. 102 f.). Det är alltså fråga om en typ av sanktion på vilken 35 kap. 1 § BrB i och för sig skulle kunna tillämpas analogt.

17.

Enligt 5 kap. 14 § första stycket kompletteringslagen får ett ingripande för en överträdelse av förbudet mot marknadsmanipulation ske enbart om sanktionsföreläggandet har delgetts den som ingripandet riktas mot inom två år från den tidpunkt då överträdelsen ägde rum. Även om bestämmelsen är ut-formad något annorlunda än 35 kap. 1 § BrB får den anses vara en preskript-ionsbestämmelse av samma slag ( jfr även a. prop. s. 389). I den utsträckning bestämmelsen är tillämplig på en sanktionsavgift enligt kompletteringslagen finns det därför inget utrymme för att också tillämpa 35 kap. 1 § BrB.

18.

En sanktionsavgift enligt kompletteringslagen kan, som redan har fram-gått, fastställas genom godkännande av ett sanktionsföreläggande eller efter talan i domstol enligt 5 kap. 21 §. Bestämmelsen i 5 kap. 14 § första stycket anknyter till när sanktionsföreläggandet delges. Det är mot den bakgrunden tydligt att den ska tillämpas när sanktionsavgiften bestäms genom godkän-nande av ett sanktionsföreläggande. Frågan är om den även är tillämplig när Finansinspektionen för talan om sanktionsavgift i domstol.

19.

Kompletteringslagens utformning talar för att bestämmelsen ska tillämpas i båda fallen. Ordalydelsen av 5 kap. 14 § innehåller ingen begränsning till de fall där frågan om sanktionsavgift aktualiseras enbart inom ramen för ett ärende om sanktionsföreläggande. Ingenting i lagens förarbeten antyder heller att en sådan begränsning har varit avsedd. Det finns inte heller från ändamålssynpunkt skäl att göra åtskillnad mellan de båda fallen. Det gäller särskilt som Finansinspektionens talan alltid har föregåtts av ett sanktionsföreläggande som har gett svaranden kännedom om inspektionens kritik mot honom eller henne.

20.

I 6 kap. 3 § kompletteringslagen sägs det visserligen att för talan enligt 5 kap. 21 § ska, om inte annat anges i lagen, gälla vad som i allmänhet är föreskrivet om mål som rör allmänt åtal för brott där det inte är föreskrivet svårare straff än böter. Denna bestämmelse reglerar emellertid enbart proces-suella frågor. Frågor om preskription är av materiell karaktär. Det går därför inte att tolka 6 kap. 3 § så att frågor om preskription ska lösas på ett avvikande sätt när Finansinspektionen för talan enligt 5 kap. 21 §.

21.

Slutsatsen blir att bestämmelsen i 5 kap. 14 § första stycket komplette-ringslagen är tillämplig även när sanktionsavgiften prövas av domstol på talan av Finansinspektionen. En förutsättning för att en sådan talan ska bifallas är alltså att sanktionsföreläggandet har delgetts den berörde inom två år från överträdelsen. Det finns inte något utrymme för att därutöver – genom en analog tillämpning av 35 kap. 1 § BrB eller på annan grund – ställa krav på att talan måste väckas inom två år från överträdelsen.

Bedömningen i detta fall

22.

H.N. har delgetts ett sanktionsföreläggande inom två år från överträdelsen med preskriptionsavbrott som följd. Preskription har således inte inträtt.

23.

Det saknas skäl att meddela prövningstillstånd rörande målet i övrigt. Hovrättens domslut står därför fast.

DOMSLUT

HD förklarar att H.N:s skyldighet att betala sanktionsavgift på grund av aktie-transaktioner den 6 april 2018 inte är preskriberad.

HD meddelar inte prövningstillstånd beträffande målet i övrigt. Hovrättens domslut står därmed fast.