Ds 2014:40
Lokala aktionsgrupper och EG:s förordningar om strukturstöd och stöd till utveckling av landsbygden
1. Sammanfattning
I promemorian föreslås en ny lag om lokala aktionsgrupper. Förslaget innebär att riksdagen bemyndigar regeringen att meddela föreskrifter om gruppernas handläggning av ärenden om stöd inom lokalt ledd utveckling. Förslaget innehåller också bestämmelser som rör sekretess och tystnadsplikt. Lokala aktionsgrupper ska enligt EU-bestämmelser utföra uppgifter som avser lokalt ledd utveckling inom förvaltningen av EU:s struktur- och investeringsfonder.
Promemorian innehåller vidare förslag till en ny bestämmelse i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) i vilken en hänvisning görs till lagen om lokala aktionsgrupper.
Promemorian innehåller även förslag till lagtekniska ändringar i lagen (1994:1708) om EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden samt ändringar i denna lag med anledning av Lissabonfördraget, som trädde i kraft den 1 december 2009.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2015.
2. Författningsförslag
2.1. Förslag till lag om lokala aktionsgrupper
Härigenom föreskrivs följande.
1 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om lokala aktionsgruppers handläggning av ärenden om stöd inom lokalt ledd utveckling i enlighet med artikel 34.3 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1303/2013 av den 17 december 2013 om fastställande av gemensamma bestämmelser för Europeiska regionala utvecklingsfonden,
Europeiska socialfonden, Sammanhållningsfonden, Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling och Europeiska havs- och fiskerifonden, om fastställande av allmänna bestämmelser för Europeiska regionala utvecklingsfonden, Europeiska socialfonden, Sammanhållningsfonden och Europeiska havs- och fiskerifonden samt om upphävande av rådets förordning (EG) nr 1083/2006.
2 § Statens jordbruksverk ska på begäran lämna ut uppgifter om ärenden om stöd inom lokalt ledd utveckling till de lokala aktionsgrupperna.
3 § Den som genom en lokal aktionsgrupps verksamhet fått uppgift om en enskilds affärs- eller driftförhållanden, uppfinningar eller forskningsresultat får inte röja uppgiften.
Den som genom en lokal aktionsgrupps verksamhet fått uppgift om andra ekonomiska eller personliga förhållanden för den som har trätt i affärsförbindelse eller liknande förbindelse med den som är
Författningsförslag Ds 2014:40
föremål för Jordbruksverkets eller den lokala aktionsgruppens verksamhet får inte röja uppgiften.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 2015.
Ds 2014:40 Författningsförslag
2.2. Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1708) om EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden
Härigenom föreskrivs att rubriken till lagen (1994:1708) om EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden samt 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 7 §§ ska ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse
Lag om EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden
Föreslagen lydelse
Lag om EU:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden
Inledande bestämmelser
1 §
I denna lag ges bestämmelser som behövs för att EG:s strukturstöd och stöd till utveckling av landsbygden skall kunna genomföras i Sverige.
Med EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden avses i denna lag EG:s förordningar om
1. stöd till gemenskapsinitia-
tiv och andra av gemenskapen prioriterade mål för strukturfonderna, med undantag för stöd från Fonden för fiskets utveckling, och
I denna lag ges bestämmelser som behövs för att EU:s strukturstöd och stöd till utveckling av landsbygden ska kunna genomföras i Sverige.
Med EU:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden avses i denna lag EU:s förordningar om
1. stöd från Europeiska regio-
nala utvecklingsfonden och Europeiska socialfonden, och
2. stöd från Europeiska utveck-
lings- och garantifonden för jordbruket (EUGFJ) till utveckling av landsbygden.
2. stöd från Europeiska jord-
bruksfonden för landsbygdsutveckling.
Författningsförslag Ds 2014:40
Tillsyn och kontroll
2 §
Tillsyn och annan kontroll över efterlevnaden av reglerna i EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utvecklingen av landsbygden utövas av den eller de myndigheter som regeringen bestämmer.
Tillsyn och annan kontroll över efterlevnaden av reglerna i EU:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utvecklingen av landsbygden utövas av den eller de myndigheter som regeringen bestämmer.
Regeringen får föreskriva att en tillsynsmyndighet får överlåta åt någon annan myndighet att utöva viss tillsyn.
3 §
För tillsyn enligt denna lag har tillsynsmyndigheten rätt att få tillträde till områden, anläggningar byggnader, lokaler och andra utrymmen som används i sådan verksamhet eller i samband med hantering av sådana produkter som stödet avser. Tillsynsmyndigheten får göra de undersökningar och ta de prover som behövs för tillsynen utan att ersättning lämnas.
Tillsynsmyndigheten har rätt att på begäran få de upplysningar och handlingar som behövs för tillsynen. Myndigheten får meddela förelägganden som kan förenas med vite för att få tillgång till handlingarna. Den som är föremål för tillsyn skall tillhandahålla den hjälp som behövs för att tillsynen skall kunna bedrivas.
Polismyndigheten skall på begäran lämna den hjälp som behövs vid tillsynen.
Tillsynsmyndigheten har rätt att på begäran få de upplysningar och handlingar som behövs för tillsynen. Myndigheten får meddela förelägganden som kan förenas med vite för att få tillgång till handlingarna. Den som är föremål för tillsyn ska tillhandahålla den hjälp som behövs för att tillsynen ska kunna bedrivas.
Polismyndigheten ska på begäran lämna den hjälp som behövs vid tillsynen.
4 §
Bestämmelserna i 3 § första stycket och andra stycket första meningen gäller också för EG:s
Bestämmelserna i 3 § första stycket och andra stycket första meningen gäller också för
Ds 2014:40 Författningsförslag
institutioner och av institutionerna utsedda inspektörer.
Europeiska kommissionen och Europeiska revisionsrätten och av dessa institutioner utsedda in-
spektörer.
5 §
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om hur tillsynen skall bedrivas.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om hur tillsynen ska bedrivas.
Ränta
6 §
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får föreskriva att ränta skall betalas på belopp enligt EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden om mottagaren inte är berättigad till beloppet och detta skall återbetalas.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får föreskriva att ränta ska betalas på belopp enligt EU:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden om mottagaren inte är berättigad till beloppet och detta ska återbetalas.
Avgifter
7 §
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får föreskriva att avgifter skall tas ut för tillsynen enligt denna lag och
för kartor som tillhandahålls i ärenden om stöd enligt EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får föreskriva att avgifter ska tas ut för tillsynen enligt denna lag.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 2015.
Författningsförslag Ds 2014:40
2.3. Förslag till lag om ändring i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400)
Härigenom föreskrivs att det i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) ska införas en ny paragraf, 30 kap. 26 a §, och närmast före 30 kap. 26 a § en ny rubrik av följande lydelse.
Sekretessbrytande bestämmelse
26 a § Sekretessen enligt 23 § hindrar inte att en uppgift lämnas ut till en lokal aktionsgrupp i enlighet med vad som föreskrivs i lagen (xxx) om lokala aktionsgrupper.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 2015.
3. Ärendet
Lagen om lokala aktionsgrupper
Inför programperioden 2014−2020 har Europaparlamentet och rådet genom Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1303/2013 av den 17 december 2013 om fastställande av gemensamma bestämmelser för Europeiska regionala utvecklingsfonden, Europeiska socialfonden, Sammanhållningsfonden, Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling och Europeiska havs- och fiskerifonden om fastställande av allmänna bestämmelser för Europeiska regionala utvecklingsfonden, Europeiska socialfonden, Sammanhållningsfonden och Europeiska havs- och fiskerifonden samt om upphävande av rådets förordning (EG) nr 1083/2006 antagit ett gemensamt regelverk för dessa fonder.
Det gemensamma regelverket behandlar bl.a. lokalt ledd utveckling. Sverige kommer under perioden 2014–2020 att tillämpa lokalt ledd utveckling inom Europeiska regionala utvecklingsfonden, Europeiska socialfonden, Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling och Europeiska havs- och fiskerifonden, vilket framgår av regeringens skrivelse Partnerskapsöverenskommelsen (Skr. 2013/14:218).
Av EU-förordningen framgår att den lokalt ledda utvecklingen ska ledas av lokala aktionsgrupper. Det anges också vilka uppgifter grupperna ska ha. Vissa av dessa uppgifter är förvaltningsuppgifter som innefattar myndighetsutövning.
Ärendet Ds 2014:40
Lagen om EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden
I 1 § lagen (1994:1708) om EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden har med EG:s förordningar om strukturstöd avsetts EG:s förordningar om stöd till gemenskapsinitiativ och andra av gemenskapen prioriterade mål för strukturfonderna, med undantag för stöd från Fonden för fiskets utveckling. Med strukturfonder avses dock enligt nu gällande EUbestämmelser Europeiska regionala utvecklingsfonden och Europeiska socialfonden
1
. Med stöd till utveckling av landsbygden har enligt samma paragraf avsetts stöd från Europeiska utvecklings- och garantifonden för jordbruket (EUGFJ) till utveckling av landsbygden. Denna fond har ersatts av Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (Ejflu)
2
.
1 Artikel 1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1303/2013 av den 17 december 2013 om fastställande av gemensamma bestämmelser för Europeiska regionala utvecklingsfonden, Europeiska socialfonden, Sammanhållningsfonden, Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling och Europeiska havs- och fiskerifonden om fastställande av allmänna bestämmelser för Europeiska regionala utvecklingsfonden, Europeiska socialfonden, Sammanhållningsfonden och Europeiska havs- och fiskerifonden samt om upphävande av rådets förordning (EG) nr 1083/2006. 2 Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1305/2013 av den 17 december 2013 om stöd för landsbygdsutveckling från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (Ejflu) och om upphävande av rådets förordning (EG) nr 1698/2005.
4. Lokala aktionsgrupper
4.1. Bakgrund
Av artikel 32.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1303/2013 framgår att lokalt ledd utveckling är en obligatorisk del inom Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (Ejflu) men att den även kan stödjas av de andra europeiska struktur- och investeringsfonderna. De andra fonderna är Europeiska regionala utvecklingsfonden (Eruf), Europeiska socialfonden (ESF) och Europeiska havs- och fiskerifonden (EHFF). Sverige har valt att tillämpa lokalt ledd utveckling inom samtliga fyra fonder.
Den lokalt ledda utvecklingen ska enligt artikel 32.2 b) i EUförordningen ledas av lokala aktionsgrupper. Dessa grupper ska bestå av företrädare för offentliga och privata lokala socioekonomiska intressegrupper. Varken myndigheter eller någon enskild intressegrupp får ha mer än 49 procent av rösterna på beslutsfattande nivå. Det finns inga EU-bestämmelser som reglerar vilken typ av juridisk person de lokala aktionsgrupperna ska vara, det får medlemsstaterna välja. Under motsvarigheten till lokalt ledd utveckling i föregående programperiod (2007-2013) har grupperna varit ideella föreningar.
4.1.1. Lokalt ledda utvecklingsstrategier
De lokala aktionsgrupperna ska utforma och genomföra lokalt ledda utvecklingsstrategier. En sådan strategi ska innehålla bl.a. uppgifter om område och befolkning som omfattas av strategin, en analys av områdets utvecklingsbehov och möjligheter, en beskrivning av strategin och dess mål, en handlingsplan som visar hur målen omsätts i åtgärder och en beskrivning av förvaltnings- och
Lokala aktionsgrupper Ds 2014:40
övervakningsbestämmelserna för strategin som visar att den lokala aktionsgruppen har kapacitet att genomföra denna.
Medlemsstaterna ska fastställa kriterierna för urvalet av lokalt ledda utvecklingsstrategier. Lokalt ledda utvecklingsstrategier ska sedan väljas ut av en kommitté som inrättats för detta syfte av den ansvariga förvaltande myndigheten. Strategin ska godkännas av den förvaltande myndigheten. Den lokala aktionsgruppen ska sedan göra ett urval av insatser inom ramen för utvecklingsstrategin.
4.1.2. De lokala aktionsgruppernas uppgifter enligt EUförordningen
I artikel 34.3 anges att de lokala aktionsgrupperna ska ha följande uppgifter:
a) Främja de lokala aktörernas kapacitet att utveckla och genom-
föra insatser, även genom att främja deras projektförvaltningskapacitet.
b) Införa ett icke-diskriminerande och öppet urvalsförfarande och
objektiva kriterier för urval av insatser, som inte leder till intressekonflikter, som säkerställer att minst 50 % av rösterna i urvalsbesluten avges av parter som inte är offentliga myndigheter och som gör det möjligt att genomföra urval med ett skriftligt förfarande.
c) Säkra överensstämmelsen med den lokalt ledda utvecklings-
strategin vid urvalet av insatser genom att prioritera dessa insatser efter hur väl de bidrar till att uppnå målen för strategin.
d) Förbereda och offentliggöra inbjudningar att lämna förslag eller
ett förfarande för att kontinuerligt lämna in projekt, och även fastställa urvalskriterier.
e) Ta emot och bedöma ansökningar om stöd.
f) Välja ut insatser och fastställa stödbeloppet och, i tillämpliga fall,
lägga fram förslagen till det organ som är ansvarigt för slutkontrollen av stödberättigande innan de godkänns.
Ds 2014:40 Lokala aktionsgrupper
g) Övervaka genomförandet av den lokalt ledda utvecklings-
strategin och de insatser som får stöd samt genomföra särskilda utvärderingar kopplade till den strategin.
4.2. Promemorians förslag och bedömningar
4.2.1. Föreskrifter om handläggning
Promemorians förslag: Regeringen eller den myndighet som
regeringen bestämmer ska bemyndigas att meddela föreskrifter om lokala aktionsgruppers handläggning av ärenden om stöd.
Promemorians bedömning: De lokala aktionsgrupperna ska
vara personuppgiftsansvariga för den personuppgiftsbehandling de utför.
Skälen för promemorians förslag och bedömning: De lokala
aktionsgrupperna ska enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1303/2013 bland annat införa ett urvalsförfarande, ta emot och bedöma ansökningar om stöd, välja ut insatser och fastställa stödbeloppet och, i tillämpliga fall, presentera projekturvalet för den förvaltande myndigheten. Den förvaltande myndigheten, som utses av regeringen, kommer att vara Statens jordbruksverk.
Ansökningarna kommer att ges in till Jordbruksverket genom en databas som myndigheten ansvarar för. Respektive lokal aktionsgrupp ska genom direktåtkomst hämta sina ansökningar i databasen och bedöma dessa. De ska sedan välja ut vilka insatser som bör få stöd och fastställa stödbeloppet. Gruppernas handläggning kommer att ske i Jordbruksverkets databas. När de lokala aktionsgrupperna har gjort sitt urval ska ärendet, genom databasen, lämnas över till Jordbruksverket. Det är Jordbruksverket som tar de slutliga besluten om stöd och utbetalning. Innan beslutet om stöd ska projektets stödberättigande kontrolleras, dvs. att det överensstämmer med EU-regelverket och nationella bestämmelser.
De uppgifter som grupperna ska utföra bedöms till viss del handla om förvaltningsuppgifter som innefattar myndighetsutövning. Eftersom den förvaltande myndigheten inte får ompröva själva urvalet av projekt och fastställandet av stödbelopp så får de lokala aktionsgruppernas beslut rättsverkan mot de enskilda. Enligt
Lokala aktionsgrupper Ds 2014:40
12 kap. 4 § regeringsformen får ett överlämnande av förvaltningsuppgifter som innefattar myndighetsutövning göras endast med stöd av lag. Eftersom uppgifterna har reglerats genom en EUförordning behövs dock inte lagstöd för överlämnandet i detta fall.
De lokala aktionsgrupperna är inte förvaltningsmyndigheter och är därför inte skyldiga att följa förvaltningslagens (1986:223) bestämmelser vid sin handläggning av ärenden. Det bedöms dock från rättsäkerhetssynpunkt viktigt att även dessa grupper, när de anförtros förvaltningsuppgifter som normalt ankommer på myndigheter, följer vissa förfaranderegler.
Handläggningsstandarden bör inte vara lägre enbart av det skälet att ärendet hanteras av ett privaträttsligt subjekt. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer bör därför bemyndigas att meddela föreskrifter om lokala aktionsgruppers handläggning av ärenden om stöd.
Enligt personuppgiftslagen (1998:204) är personuppgiftsansvarig den som ensam eller tillsammans med andra bestämmer ändamålen med och medlen för behandlingen av personuppgifter. Om det i en annan lag eller i en förordning finns bestämmelser som avviker från personuppgiftslagen ska dock de bestämmelserna gälla. Det vanliga i situationer av detta slag där olika subjekt är inblandade i hanteringen är att den som utför personuppgiftsbehandlingen också är den som är personuppgiftsansvarig. Detta eftersom den som utför behandlingen också är den som har störst möjlighet att se till att detta sker på ett korrekt sätt. De tekniska systemen kommer att vara utformade så att det går att skilja en behandling från en annan och avgöra vem som har utfört en viss behandling. Den ordning som vanligen gäller i dessa situationer bör därför gälla även här. Detta kan regleras på förordningsnivå.
4.2.2. Överklagande
Promemorians bedömning: Det bör inte införas någon bestäm-
melse om möjlighet att överklaga de lokala aktionsgruppernas beslut.
Skälen för promemorians bedömning: Stöd för lokalt ledd
utveckling lämnas, liksom många andra stöd inom de aktuella
Ds 2014:40 Lokala aktionsgrupper
fonderna, i mån av tillgång på medel. Det anses inte vara en s.k. civil rättighet att få stöd och beslut om att stöd inte ska beviljas bör inte vara överklagbara.
När ett stöd beviljats, dvs. den enskilde har fått ett gynnande beslut, hamnar saken i ett annat läge. Omedelbart verkställbara beslut (bl.a. beslut att inte betala ut beviljat stöd) ska kunna överklagas. Sådana beslut fattas dock inte av de lokala aktionsgrupperna utan i förekommande fall av den förvaltande myndigheten.
4.2.3. Offentlighet, sekretess och tystnadsplikt
Promemorians förslag: En hänvisning till att en uppgift för
vilken sekretess gäller hos Jordbruksverket får lämnas ut till de lokala aktionsgrupperna ska tas in i 30 kap. offentlighets- och sekretesslagen.
Jordbruksverket ska på begäran lämna ut uppgifter om ärenden om stöd inom lokalt ledd utveckling till den lokala aktionsgrupp som ska bedöma ansökan.
En bestämmelse om tystnadsplikt för den som genom de lokala aktionsgruppernas verksamhet får tillgång till uppgifter som omfattas av sekretess hos Jordbruksverket ska tas in i lagen om lokala aktionsgrupper.
Skälen för promemorians förslag: Eftersom ansökningarna om
stöd ges in till Jordbruksverket genom den databas som verket ansvarar för så förvaras de hos en myndighet och är därmed allmänna handlingar. De lokala aktionsgruppernas handläggning ska ske i databasen och därmed ska eventuella handlingar som tillförs ärendet också läggas in i denna.
Enligt 30 kap. 23 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) gäller sekretess, i den utsträckning regeringen meddelar föreskrifter om det, i en statlig myndighets verksamhet som består i bland annat stödverksamhet med avseende på produktion, handel, transportverksamhet eller näringslivet i övrigt
Lokala aktionsgrupper Ds 2014:40
1. för uppgift om en enskilds affärs- eller driftförhållanden, uppfinningar eller forskningsresultat, om det kan antas att den enskilde lider skada om uppgiften röjs, och
2. för uppgift om andra ekonomiska eller personliga förhållanden än som avses i 1 för den som har trätt i affärsförbindelse eller liknande förbindelse med den som är föremål för myndighetens verksamhet.
Enligt 9 § offentlighets och sekretessförordningen gäller sådan sekretess, i den utsträckning som anges i bilagan till förordningen.
Enligt p. 24 i bilagan till offentlighets- och sekretessförordningen gäller sekretessen för verksamhet som består i utredning, planering, tillståndsgivning, tillsyn och stöd inom jordbrukets område hos jordbruksverket.
De ärenden som kommer att handläggas av de lokala aktionsgrupperna kan avse projekt som täcker ett mycket brett verksamhetsområde. Det kan handla om projekt inriktade på turism eller bygdeutveckling, investeringar i fysiska anläggningar som idrottsplatser, samlingslokaler och vandringsleder, skapande av webbplatser, infrastruktur, fritidsaktiviteter, service, kurser, social omsorg, informationskanaler, kultur m.m. Att uppgifterna som lämnas in i ett stödärende är sådana att de omfattas av sekretess hos Jordbruksverket kommer sannolikt inte att vara vanligt. Det kan dock bli aktuellt, t.ex. om en ansökan rör en innovation eller ansökan om stöd för förstudier om möjligheterna att starta ett nytt företag.
För att sekretessen för uppgiften hos Jordbruksverket inte ska gälla i förhållande till den lokala aktionsgrupp som ska handlägga ansökan behövs därför en sekretessbrytande bestämmelse om att Jordbruksverket ska lämna ut uppgifterna till den lokala aktionsgrupp som ska bedöma ansökan.
Eftersom de lokala aktionsgrupperna inte är myndigheter omfattas de uppgifter som har lämnats ut till dem inte längre av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. För att skyddet av sekretessbelagda uppgifter ska bestå även efter detta bör det därför finnas en bestämmelse om tystnadsplikt för den som genom de lokala aktionsgruppernas verksamhet får tillgång till uppgifter som omfattas av sekretess hos Jordbruksverket.
5. Lagen om EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden
5.1. Gällande bestämmelser
Lagen (1994:1708) om EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden trädde i kraft den 1 januari 1995. I lagen ges bestämmelser som behövs för att EG:s strukturstöd och stöd till utveckling av landsbygden ska kunna genomföras i Sverige.
Med EG:s förordningar om strukturstöd avses stöd till gemenskapsinitiativ och andra av gemenskapen prioriterade mål för strukturfonderna, med undantag för stöd från Fonden för fiskets utveckling.
Med EG:s förordningar om stöd till utveckling av landsbygden avses i lagen EG:s förordningar om stöd från Europeiska utvecklings- och garantifonden för jordbruket (EUGFJ) till utveckling av landsbygden.
5.2. Lagändringar till följd av nya EU-bestämmelser
5.2.1. Bakgrund
Den nu gällande EU-förordningen om stöd för landsbygdsutveckling är Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1305/2013 av den 17 december 2013 om stöd för landsbygdsutveckling från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (Ejflu) och om upphävande av rådets förordning (EG) nr 1698/2005. Den fond som anges i 1 § andra stycket 2 lagen om EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av
Lagen om EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden Ds 2014:40
landsbygden heter numera alltså Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (Ejflu).
Vidare följer av artikel 1 i förordning 1303/2013 att med strukturfonderna numera avses Europeiska regionala utvecklingsfonden och Europeiska socialfonden.
5.2.2. Promemorians förslag
Promemorians förslag: Hänvisningen till strukturfonderna i 1 §
andra stycket 1 ska ändras till Europeiska regionala utvecklingsfonden och Europeiska socialfonden. Undantaget för stöd till Fonden för fiskets utveckling ska strykas.
Hänvisningen 1 § andra stycket 2 till Europeiska utvecklings- och garantifonden för jordbruket (EUGFJ) till utveckling av landsbygden ska ändras till Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (Ejflu).
Skälen för promemorians förslag: I 1 § lagen (1994:1708) om
EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden anges att med EG:s förordningar om strukturstöd avses stöd till gemenskapsinitiativ och andra av gemenskapen prioriterade mål för strukturfonderna, med undantag för stöd från Fonden för fiskets utveckling. Eftersom med strukturfonderna numera avses Europeiska regionala utvecklingsfonden och Europeiska socialfonden är undantaget för stöd från Fonden för fiskets utveckling överflödigt.
Vidare anges att med EG:s förordningar om stöd till utveckling av landsbygden avses i lagen EG:s förordningar om stöd från Europeiska utvecklings- och garantifonden för jordbruket (EUGFJ) till utveckling av landsbygden. Eftersom fonden har bytt namn bör hänvisningen till denna ändras.
5.3. Lagändringar till följd av Lissabonfördraget
5.3.1. Bakgrund
Lissabonfördraget om ändring av fördraget om Europeiska unionen och fördraget om upprättandet av Europeiska gemenskapen under-
Ds 2014:40 Lagen om EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden
tecknades den 13 december 2007. Fördraget trädde i kraft den 1 december 2009.
Lissabonfördraget innehåller ändringar i och tillägg till de grundläggande fördragen och vissa protokoll som hör till dem. Innebörden av Lissabonfördraget och de huvudsakliga ändringarna och tilläggen i förhållande till nu gällande fördrag samt ändringar i lagen (1994:1500) med anledning av Sveriges anslutning till Europeiska unionen har redovisats i regeringens proposition 2007/08:168 Lissabonfördraget (bet. 2008/09:UU8, rskr. 2008/09:64).
Ikraftträdandet av Lissabonfördraget innebär att ett antal följdändringar behöver göras i svenska författningar. Hänvisningar i svenska författningar till benämningar som ändrats genom Lissabonfördraget bör därmed ersättas med nya benämningar.
5.3.2. Promemorians förslag
Promemorians förslag: Uttryck som EG:s förordningar ska
ändras till EU:s förordningar.
EG:s strukturstöd ska ändras till EU:s strukturstöd. EG:s institutioner ska ändras till Europeiska kommissionen och Europeiska revisionsrätten.
Skälen för promemorians förslag: Benämningar som ändrats
genom Lissabonfördraget bör i lagen om EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden ersättas med de nya benämningarna. Lissabonfördraget har till exempel inneburit att Europeiska unionen (EU) har ersatt och efterträtt Europeiska gemenskapen (EG) som juridisk person. Uttryck som exempelvis EG-förordningar behöver därför ändras till EU-förordningar. Vidare bör EG:s strukturstöd ändras till EU:s strukturstöd.
Beträffande EG:s institutioner måste emellertid, med anledning av att antalet institutioner utökats, i varje enskilt fall tas ställning till om en hänvisning till EG:s institutioner ska ändras till EU:s institutioner eller till en precisering av den eller de institutioner som avses.
I det här fallet är det fråga om att möjliggöra för berörda revisionsenheter samt Europeiska byrån för bedrägeribekämpning
Lagen om EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden Ds 2014:40
(Olaf) att utföra kontroller och inspektioner av åtgärder som medfinansieras av EU:s budget. Både berörda revisionsenheter och Olaf ingår i Europeiska kommissionen. Därtill syftar 4 § till att ge Europeiska revisionsrätten tillgång till de platser och uppgifter som behövs för granskningen av EU:s finansiella intressen. EG:s institutioner bör därför ersättas med Europeiska kommissionen och Europeiska revisionsrätten.
Ytterligare ändringar av lagen kan komma att bli aktuella med anledning av antagandet av Europaparlamentets och rådets förordning (EU, Euratom) nr 883/2013 om utredningar som utförs av Europeiska byrån för bedrägeribekämpning. Det pågår inom Regeringskansliet ett arbete med att sammanställa och analysera de krav och förutsättningar som gäller för medlemsstaterna enligt de EU-förordningar som behandlar Olafs kontroller och inspektioner i medlemsstaterna. Arbetet ska vid behov resultera i förslag på åtgärder, till exempel författningsändringar.
5.4. Avgifter
5.4.1. Bakgrund
Enligt 7 § lagen om EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden får regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer föreskriva att avgifter ska tas ut dels för tillsynen enligt lagen, dels för kartor som tillhandahålls i ärenden om stöd enligt EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden. Avgifter för sådana kartor reglerades i förordningen (1997:183) om kartavgift i ärenden om jordbruksstöd. Regeringsrätten fann genom avgörandet RÅ 2003 ref. 84 att uttag av kartavgift enligt förordningen delvis stred mot EG-rätten. Förordningen upphävdes den 1 juli 2000.
Ds 2014:40 Lagen om EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden
5.4.2. Promemorians förslag
Promemorians förslag: Bemyndigandet i 7 § ändras så att
avgifter inte längre får tas ut för kartor som tillhandahålls i ärenden om stöd enligt EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden.
Skälen för promemorians förslag: Några avgifter för sådana
kartor som anges i bestämmelsen tas inte ut sedan förordningen om kartavgift i ärenden om jordbruksstöd upphävdes. Det bedöms inte finnas något behov av att ha kvar bemyndigandet i denna del.
6. Konsekvenser
6.1. Lagen om lokala aktionsgrupper
Regeringen får en möjlighet att föreskriva om regler för hur de lokala aktionsgruppernas handläggning av ärenden ska gå till. Konsekvensen för de stödsökande av om sådana regler beslutas är att rättssäkerheten och kvaliteten på handläggningen stärks.
För de lokala aktionsgrupperna kan det bli fråga om viss ökad administration jämfört med om de inte hade att följa några sådana regler. Administrativa kostnader för hanteringen av stödärenden får de dock ersättning för genom landsbygdsprogrammet.
För den förvaltande myndigheten som ska kontrollera om regelverken följts och sedan fatta de slutliga besluten om stöd och utbetalning kan det bli fråga om minskad administration om vissa handläggningsrutiner följts hos de lokala aktionsgrupperna i urvalsprocessen.
Möjligheten att meddela dessa föreskrifter bedöms inte ha några konsekvenser för miljön.
Möjligheten att meddela dessa föreskrifter bedöms inte ha några konsekvenser för jämställdheten.
Budgetära konsekvenser
Förslaget innehåller kompletterande bestämmelser till en EUförordning som innebär att handläggning av vissa stödärenden ska utföras av lokala aktionsgrupper. Innebörden av förslaget är att regeringen får möjlighet att föreskriva om att dessa grupper vid sin handläggning ska följa vissa principer och har alltså inga budgetära konsekvenser.
Konsekvenser Ds 2014:40
6.2. Lagen om EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden
Förslaget innebär att hänvisningen till en EU-fond byts ut mot det nu gällande namnet på fonden. De materiella bestämmelserna är dock i sak desamma.
Vidare tas ett bemyndigande bort för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att ta ut avgifter för kartor som tillhandahålls i ärenden om stöd enligt EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden. Sådana avgifter har dock inte tagits ut sedan den förordning som reglerade detta upphävdes år 2000.
Övriga förslag utgörs av redaktionella ändringar för att anpassa lagstiftningen till Lissabonfördraget. Ändringarna medför inga kostnads- eller andra finansiella konsekvenser för det allmänna eller för enskilda.
7. Författningskommentar
7.1. Förslag till lag om lokala aktionsgrupper
1 §
Genom bestämmelsen får regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer ett bemyndigande att meddela föreskrifter om lokala aktionsgruppers handläggning av vissa ärenden om stöd. De lokala aktionsgrupperna ska enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 1303/2013 ha vissa uppgifter i stödhanteringen. Dessa grupper är inte förvaltningsmyndigheter och omfattas därför inte av förvaltningslagens (1986:223) bestämmelser. Genom bemyndigandet kan regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer ålägga grupperna att följa vissa förfaranderegler vid handläggningen av ärenden om stöd. De närmare övervägandena har redovisats i avsnitt 4.2.
2 §
Bestämmelsen är en sekretessbrytande bestämmelse genom vilken Jordbruksverket blir skyldiga att på begäran från de lokala aktionsgrupperna lämna ut uppgifter om ärenden om stöd inom lokalt ledd utveckling till grupperna. De närmare övervägandena har redovisats i avsnitt 4.2.3.
3 §
Bestämmelsen reglerar tystnadsplikt för den som genom en lokal aktionsgrupps verksamhet fått uppgift om en enskilds affärs- eller driftförhållanden, uppfinningar eller forskningsresultat, eller andra ekonomiska eller personliga förhållanden för den som har trätt i affärsförbindelse eller liknande förbindelse med den som är föremål
Författningskommentar Ds 2014:40
för Jordbruksverkets eller gruppens verksamhet. De närmare övervägandena har redovisats i avsnitt 4.2.3.
7.2. Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1708) om EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden
1 §
Genom ändringen ersätts i första punkten strukturfonderna med Europeiska regionala utvecklingsfonden och Europeiska socialfonden. Undantaget för Fonden för fiskets utveckling stryks. I denna punkt stryks även gemenskapsinitiativ och andra av gemenskapen prioriterade mål. I andra punkten ersätts Europeiska utvecklings- och garantifonden för jordbruket (EUGFJ) till utveckling av landsbygden med Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling vilket är det aktuella namnet på denna fond. Vidare ersätts EG:s strukturstöd och EG:s förordningar med EU:s strukturstöd och EU:s förordningar. Ordet skall ändras till ska. Överväganden finns i avsnitt 5.2.2 och 5.3.2.
2 §
Uttrycket EG:s förordningar ändras till EU:s förordningar och ordet skall ändras till ska.
3 §
Ordet skall ändras till ska.
4 §
EG:s institutioner ändras till Europeiska kommissionen och Europeiska revisionsrätten. Överväganden finns i avsnitt 5.3.2.
5 §
Ordet skall ändras till ska.
6 §
Ds 2014:40 Författningskommentar
7 §
Genom ändringen stryks den del av bemyndigandet som avser avgifter för kartor som tillhandahålls i ärenden om stöd enligt EG:s förordningar om strukturstöd och om stöd till utveckling av landsbygden. Sådana avgifter tas inte längre ut. De närmare övervägandena har redovisats i avsnitt 5.4.
7.3. Förslag till lag om ändring i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400)
30 kap.
26 a §
Bestämmelsen är ny. Genom bestämmelsen införs en hänvisning i offentlighets- och sekretesslagen till lagen om lokala aktionsgrupper. Bestämmelsen innebär att sekretessen enligt 30 kap. 23 § inte hindrar att en uppgift lämnas ut till en lokal aktionsgrupp i enlighet med vad som föreskrivs i lagen om lokala aktionsgrupper. De närmare övervägandena har redovisats i avsnitt 4.2.3.