KVFS 2012:6
Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd om transportverksamheten beslutade den 4 juni 2012. Kriminalvården föreskriver följande med stöd av 41 § fängelseförordningen (2010:2010), 30 § häktesförordningen (2010:2011) och 14 § förordningen (2007:1172) med instruktion för Kriminalvården och beslutar följande allmänna råd.
1
Kriminalvårdens författningssamling
ISSN 0347-2612
Utgivare: Elisabeth Lager
KVFS 2012:6
FARK
Transport
Utkom från trycket den
11 juni 2012
Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd om
transportverksamheten
beslutade den 4 juni 2012.
Kriminalvården föreskriver följande med stöd av 41 § fängelseförordningen
(2010:2010), 30 § häktesförordningen (2010:2011) och 14 § förordningen
(2007:1172) med instruktion för Kriminalvården och beslutar följande allmänna
råd.
Tillämpningsområde och definitioner
1 §
Dessa föreskrifter ska tillämpas vid planering, samordning och genomfö-
rande av Kriminalvårdens transporter av dömda och häktade samt när Kriminal-
vårdens transporttjänst biträder andra myndigheter med vissa inrikes och utrikes
transporter av personer som är berövade friheten.
I dessa föreskrifter avses med verksamhetsställe anstalt eller häkte.
Inrikestransporter
Bemanning
2 §
Vid transporter i transporttjänstens fordon ska bemanningen normalt utgöras
av en transportledare, en bilförare och en transportförare.
KVFS
2012:6
2
Bemanningen i taxiflyg ska utgöras av en transportledare och minst en trans-
portförare.
3 §
Transporttjänsten ska för varje transport fastställa vem som är transport-
ledare.
4 §
Transportledaren är arbetsledare under transporten och därmed ansvarig för
genomförandet av uppdraget.
Planering och samordning
5 §
Transporttjänsten ska, när en polismyndighet är beställare, hos polismyn-
digheten hämta in sådana uppgifter om den som ska transporteras som kan vara av
betydelse för genomförandet av transporter
1.
i samband med ”jourhäktningar” om en anhållen förvaras hos polismyn-
dighet på ort som saknar häkte och häktningsförhandlingen äger rum på
annan ort, eller
2.
som ankommer på Kriminalvården när en polismyndighet har beslutat om
handräckning.
Uppgifterna ska vidarebefordras till transportledaren.
6 §
Transporttjänsten ska snarast underrätta berörda myndigheter, om det vid
planering av transport som avses i 5 § första stycket 2, framkommer att transporten
inte kan genomföras inom den uttryckliga tidsram som beställaren begärt.
Allmänna råd
Placering av en förvarstagen utlänning i kriminalvårdsanstalt, häkte eller
polisarrest enligt 10 kap. 20 § 3 utlänningslagen (2005:716) får endast ske några
timmar eller en natt. Det är därför av stor vikt att berörda myndigheter
underrättas för det fall att en sådan transport inte kan utföras enligt initial
planering.
7 §
Verksamhetsställena ska hos transporttjänsten beställa transporter
1.
mellan verksamhetsställen,
2.
mellan verksamhetsställen och vårdgivare utanför kriminalvårdsorganisa-
tionen i samband med placeringar enligt 11 kap. 3 § fängelselagen
(2010:610), samt
3.
utanför tätorterna som de lokala verksamhetsställena Umeå och Luleå
normalt skulle ha ansvar för.
Transportbeställning ska ske så snart behovet av transport blir känt.
8 §
Verksamhetsställena ska före transportbeställning och i varje enskilt fall
göra de bedömningar och fatta de beslut som är av betydelse för transporttjänstens
planering och genomförande av transporten.
Om en transport kräver särskilt hög säkerhet ska verksamhetsstället samråda
med transporttjänstens planeringskontor och, vid behov, med polismyndigheten om
genomförandet.
Vid transport av en sjuk person ska en läkares medgivande och anvisningar in-
hämtas före beslut om transport. Har läkaren bestämt att läkemedel och/eller be-
KVFS
2012:6
3
handlingsanvisning ska följa med transporten ska dessa, vid uppehåll under trans-
porten, hållas tillgängliga för ansvariga på uppehållsstället.
9 §
Vid transporter av personer som har omhändertagits enligt lagen
(1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård (LPT) eller lagen (1991:1129) om rättspsy-
kiatrisk vård (LRV) ska, om det bedöms nödvändigt, läkemedel och/eller behand-
lingsanvisning följa med transporten och, vid uppehåll under transporten, hållas
tillgängligt för ansvariga på uppehållsstället.
Allmänna råd
Vid transporter av personer som har omhändertagits enligt LPT eller LRV
ankommer det på den institution som har beställt handräckningen att bedöma
behovet av tillgången till läkemedel och behandlingsanvisning vid transporten.
Den aktuella institutionen bör således kontaktas om vad som gäller för det fall det
inte framgår av transportbeställningen eller på annat sätt.
10 §
När en klient transporteras ska transportbeställningen alltid innehålla beslut
beträffande fängsel under transporten, en uppdaterad säkerhetsbedömning samt i
övrigt sådana upplysningar som kan ha betydelse för säkerheten.
11 §
Det verksamhetsställe som förvarar den person som ska transporteras ansva-
rar för att informera transportledaren om det aktuella säkerhetsläget rörande klien-
ten. Verksamhetsstället ansvarar också för att alla förberedelser inför transporten är
utförda när transporttjänstens personal avhämtar. En färdhandling ska alltid över-
lämnas till transportledaren i samband med avhämtning.
Transporttjänsten utfärdar en resplan som vidarebefordras till transportledaren.
Allmänna råd
Färdhandlingen är viktig för dokumentationen av en transport. En tillfreds-
ställande dokumentation måste innehålla grundläggande anteckningar på
färdhandlingen om bl.a. den transporterade personens personuppgifter, var denne
ska hämtas och lämnas och vilka handlingar som ska följa med transporten.
Därutöver tillkommer de anteckningar som ska göras på färdhandlingen enligt
dessa föreskrifter och allmänna råd och anteckningar om övriga omständigheter
av betydelse för transportens genomförande.
12 §
Uppehåll för måltider, övernattningar eller andra avbrott i transporten med
transporterade personer som har omhändertagits enligt lagen (1998:603) om
verkställighet av sluten ungdomsvård (LSU), lagen (1990:52) med särskilda
bestämmelser om vård av unga (LVU), lagen (1988:870) om vård av missbrukare i
vissa fall (LVM), lagen (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård (LPT), lagen
(1991:1129) om rättspsykiatrisk vård (LRV) eller lagen (1994:1809) om totalför-
svarsplikt får, om uppehåll inte kan förläggas till lokaler eller institutioner som är
förknippade med det aktuella omhändertagandet, endast göras i häkten eller polis-
arrester. För övriga transporterade personer kan uppehållen även förläggas till
anstalt.
Beträffande
transporterade
personer
som
har
omhändertagits
enligt
utlänningslagen (2005:716) fattar verkställande myndighet beslut om uppehåll.
För den som är omhändertagen enligt LVU och är under femton år får uppehåll
för övernattning förläggas till häkte eller polisarrest endast om särskilda skäl finns
KVFS
2012:6
4
och först efter att beslut därom meddelats av chefen för transporttjänsten eller
dennes ställföreträdare.
Allmänna råd
I transporttjänstens uppdrag att utföra transporter grundade på polismyndigheters
beslut om handräckning enligt de i 11 § angivna lagarna ligger att vidmakthålla
frihetsberövandet. Det är därför nödvändigt att det finns möjlighet att tillfälligt
placera en sådan omhändertagen i häkte eller polisarrest. Emellertid är sådana
omhändertagna personer i vissa fall frihetsberövade på grund av vårdbehov av
olika slag och den omständigheten måste beaktas i samband med
transportplaneringen bl.a. vad gäller lämplig plats för uppehåll under transporten.
Omständigheterna kring den transporterades person kan leda till olika
bedömningar av det lämpliga i att göra uppehåll med denne i häkte eller
polisarrest. Sålunda kan det, t.ex. vid transporter av svårt sjuka personer eller av
barn under femton år, framstå som i högsta grad olämpligt med ett sådant
uppehåll. Man bör beakta längden av uppehållet samt göra en avvägning mot de
transportekonomiska konsekvenser som kan uppkomma för det fall häkte eller
polisarrest inte utnyttjas.
Det kan, med hänsyn till de bedömningar som måste göras, vara lämpligt att
kontakt tas med den som har beställt handräckningen hos polisen och/eller med
andra hem eller institutioner som är förknippade med det aktuella
frihetsberövandet för samråd om transporten.
Genomförande
13 §
Transportledaren ska, innan ett transportuppdrag påbörjas, pröva om trans-
porten kan genomföras på det planerade transportsättet.
Om transportledaren bedömer att säkerheten kan äventyras vid transport eller att
transporten i något annat avseende inte kan genomföras enligt den givna
planeringen, ska han eller hon anmäla detta till en ansvarig beslutsfattare vid det
avlämnande verksamhetsstället eller institutionen samt till transporttjänstens
planeringskontor.
En transportledare ska avbryta en transport om den inte kan fullföljas enligt den
fastställda planeringen eller om det finns skäl att misstänka att transportsättet kan
äventyra den transporterade personens hälsa. Om den transporterade blir sjuk under
transporten ska transportledaren se till att denne får vård. Transportledaren ska se
till att avbrytandet av transportuppdraget omgående anmäls till ansvarig
beslutsfattare vid det avlämnande verksamhetsstället eller institutionen och till
transporttjänstens planeringskontor. Det åligger transporttjänstens planeringskontor
att underrätta andra berörda myndigheter eller institutioner om avbrytandet.
14 §
Vid transport från ett verksamhetsställe ska transportledaren se till att den
som ska transporteras identifieras och kroppsvisiteras innan transporten påbörjas.
Vid transport från en enhet utanför Kriminalvården ska transportledaren se till
att den som ska transporteras identifieras och även utreda på om kroppsvisitation
eller kroppsbesiktning företagits.
Allmänna råd
KVFS
2012:6
5
När den som ska transporteras förvaras av en enhet utanför Kriminalvården
ankommer det på denna enhet och/eller på den polismyndighet, som beslutat om
handräckningen,
att
ta
ställning
till
eventuell
kroppsvisitation
eller
kroppsbesiktning
inför
transporten
av
den
som
ska
transporteras.
Transporttjänsten bör därför samråda med enheten och/eller polismyndigheten i
frågan.
15 §
Transportledaren ska med beaktande av den transporterade personens hälso-
tillstånd placera denne och personalen så att en god säkerhet uppnås under trans-
porten.
Om den transporterade personen färdas liggande ska personalen placeras så att
den kan hålla ständig uppsikt över denne.
Transportledaren ska se till att den transporterade personen inte utsätts för
onödig uppmärksamhet under transporten.
16 §
Om den transporterade personen har belagts med fängsel får åtgärden inte
bestå längre än som bedöms nödvändigt i varje enskilt fall.
Transportledaren ska anteckna beslutet om fängsel på färdhandlingen.
Anteckningen ska innehålla uppgift om skälen för åtgärden, fängslets art, när
personen belades med fängsel och när det togs bort samt om personen undersökts
av läkare. Anteckningen ska skrivas under av den som har beslutat om åtgärden.
17 §
Transportledaren ska se till att den transporterade personen står under till-
fredsställande bevakning och tillsyn när transporten gör uppehåll. Omfattningen
och utformningen av bevakningen och tillsynen ska utgå från den transporterades
säkerhetsstatus och en bedömning av omständigheterna i det enskilda fallet.
18 §
Transportledaren ska, om den transporterade personen avviker under trans-
porten, se till att den lokala polismyndigheten, den som har beställt transporten och
den som ska ta emot den transporterade samt transporttjänstens planeringskontor
underrättas.
19 §
Transportledaren ska anteckna händelser av vikt på färdhandlingen och vid
behov komplettera resplanen. Transportledaren ska vidare, i samband med
avlämnande, delge den som ska ta emot den transporterade sådan information om
den transporterade personen som kan ha betydelse för mottagandet.
Bevaknings- och tillsynsuppdrag utom anstalt och häkte
20 §
Bestämmelserna i 2–19 §§ ska i tillämpliga delar även gälla vid planering
av bevaknings- och tillsynsuppdrag utom anstalt eller häkte.
21 §
Verksamhetsställe ska för varje bevaknings- och tillsynsuppdrag utom an-
stalt eller häkte ange antalet bevakningstjänstemän samt utse en transportledare.
22 §
Verksamhetsställe ska för varje bevaknings- och tillsynsuppdrag utom an-
stalt och häkte ge instruktioner till transportledaren om vad som gäller för upp-
draget.
En färdhandling ska utfärdas och åtfölja varje uppdrag.
KVFS
2012:6
6
23 §
För transportledare vid bevaknings- och tillsynsuppdrag utom anstalt och
häkte gäller i tillämpliga delar detsamma som för transportledare inom transport-
tjänsten enligt 12–18 §§.
Utrikestransporter
24 §
Huvudkontoret ska, i ärenden enligt lagen (1972:260) om internationellt
samarbete rörande verkställighet av brottmålsdom och enligt förordningen
(1982:306) med vissa bestämmelser om utlämning för brott vad avser utlämning
från utomnordisk stat, beställa transport hos transporttjänsten. Det åligger det verk-
samhetsställe där den som ska transporteras är placerad att i enlighet med vad som
anges i 7 § besluta om formerna för transportens genomförande.
Bemanning
25 §
Transporttjänsten ska utse transportpersonal och transportledare för varje
resa.
Om möjligt ska en tjänsteman av bevakningspersonalen vara av samma kön som
den som ska förpassas.
26 §
Transporttjänsten ska, om det bedöms föreligga behov av polisens med-
verkan vid en transport, samråda med polismyndighet i frågan.
Planering och samordning
27 §
Transporttjänsten ska på uppdrag av beställaren ombesörja alla praktiska
åtgärder i samband med förberedelserna av transporten, såsom personalplanering,
beställning av biljetter, bokning av övernattningar m.m.
28 §
En utrikes förpassningsresa ska så långt det är möjligt planeras med direkt
förbindelse. Förpassningsresor med flyg ska planeras så att den som ska förpassas
kan inställas vid flygplatsen senast 60 minuter före avgång.
29 §
Transporttjänsten ska underrätta nationella sambandskontoret, Interpol vid
Rikspolisstyrelsen om transporten.
30 §
Transporttjänsten ska hos beställaren och, i förekommande fall, det verk-
samhetsställe som förvarar den som ska transporteras, inhämta sådana uppgifter
om denne som kan vara av betydelse för genomförandet av transporten.
Uppgifterna ska vidarebefordras till transportledaren.
Genomförande
31 §
Transportledaren ska se till att den som ska transporteras identifieras innan
transporten påbörjas. Vid avhämtning hos annan huvudman än ett verksamhets-
ställe ska transportledaren även ta reda på om kroppsvisitation eller kroppsbesikt-
ning företagits inför transporten med den som ska transporteras.
Transportledaren ansvarar för att upprätta en färdhandling. På färdhandlingen
ska eventuellt beslut om fängsel under transporten antecknas.
Allmänna råd
KVFS
2012:6
7
När den som ska transporteras förvaras av annan huvudman än ett
verksamhetsställe ankommer det på denna institution och/eller på den polismyn-
dighet, som har beslutat om handräckningen, att ta ställning till eventuell
kroppsvisitation eller kroppsbesiktning inför transporten av den som ska
transporteras. Transporttjänsten bör därför samråda med institutionen och/eller
polismyndigheten i frågan.
32 §
Transportledaren ska, i samband med incheckning och ombordstigning,
underrätta ansvariga berörda befattningshavare vid flygplats/hamn om transporten
och om den förpassade samt överlämna de handlingar som polismyndigheten ut-
färdat eller bifogat.
33 §
Transportledaren ska se till att den transporterade personen och dennes
bagage genomgår säkerhetskontroll vid den flygplats varifrån resan ut ur landet på-
börjas.
34 §
Transportledaren ska, vid förpassning med bevakning till svensk gräns eller
vid transitering, förvissa sig om att den transporterade personen går ombord och
kvarstannar på det färdmedel som anlitas för transport ut ur landet.
Bevakningsuppdraget upphör först sedan flygplanet har startat, då fartyget har
lämnat kaj eller då den transporterade personen har passerat gränsövergång.
35 §
Transportledaren ansvarar, under pågående transportuppdrag, för bevakning,
ombokning av biljetter eller övernattningar, betalning av samtliga omkostnader och
andra frågor av praktisk natur.
36 §
Transportledaren ska omgående kontakta transporttjänstens planeringskon-
tor om en förpassningsresa av någon anledning måste avbrytas, om färdvägen eller
någon annan förutsättning för transporten måste ändras, om den transporterade
personen anför omständigheter som kan antas väsentligt påverka verkställigheten
eller om något annat inträffar som innebär en avgörande förändring av
transportuppdraget.
För det fall en polisman inte följer med transporten åligger det transporttjänsten
att kontakta den verkställande polismyndigheten. Om transportledaren inte har
kunnat få kontakt med transporttjänstens planeringskontor ska han eller hon så
snart som det är möjligt underrätta planeringskontoret om de åtgärder som har
vidtagits.
Allmänna råd
Exempel på förutsättningar som kan förändras sedan transporten påbörjats är om
en befälhavare på ett flygplan vägrar att ta med en förpassad person utan
bevakning trots att verkställande myndighet bedömt att bevakning inte behövs, om
en förändrad färdväg innebär inresa i andra länder än de som i förväg
underrättats om transporten eller om ett oplanerat längre uppehåll under
transporten medför behov av särskilda arrangemang beträffande bevakningen.
37 §
Transportledaren ska, vid transport med bevakning till destinationslandet, i
samband med ankomsten dit, förvissa sig om att den transporterade personen får
resa in eller tas emot.
Om det uppkommer svårigheter med den transporterade personens inresa i desti-
nationslandet ska transportledaren, om polisman inte medföljer transporten, söka
KVFS
2012:6
8
kontakt med den svenska beskickningen i landet eller med transporttjänstens
planeringskontor.
Om den transporterade personen inte medges inresa i destinationslandet ska han
eller hon återföras till Sverige.
Allmänna råd
Med hänsyn till att det är polismyndigheten som är den verkställande myndigheten
är det, om en polisman medföljer transporten, denne som har ansvaret för
kontakterna med såväl svenska myndigheter, förutom transporttjänsten, som med
myndigheterna i destinationslandet samt för avbrytande av verkställigheten av
andra orsaker än rent praktiska.
38 §
Efter genomförd transport ska transportledaren upprätta en verkställighets-
rapport. Avvikelser från fastställd planering ska beskrivas kortfattat i rapporten.
Transportledaren ska se till att originalet av verkställighetsrapporten ges in till
transporttjänstens planeringskontor och att en kopia av densamma överlämnas till
den verkställande polismyndigheten.
Allmänna råd
Med avvikelser från fastställd planering avses t.ex. åberopande av
verkställighetshinder, användning av fängsel, incidenter, omständigheterna kring
inresan i destinationslandet samt övriga uppgifter som kan vara av betydelse för
ärendet eller för framtida verkställigheter.
Övrigt
39 §
Vad som utöver dessa föreskrifter ska gälla för planering och utförande av
transporter, bevaknings- och tillsynsuppdrag utom anstalt och häkte ska regleras
för respektive verksamhetsställe eller i särskilda beslut.
40 §
Chefen för Kriminalvården kan besluta om undantag från dessa föreskrifter.
Denna författning träder i kraft den 1 juli 2012, då Kriminalvårdens föreskrifter
och allmänna råd (KVFS 2006:11) om transportverksamhet m.m. ska upphöra att
gälla.
På Kriminalvårdens vägnar
NILS ÖBERG
Ulf Jonson