MSBFS 2014:2
Statens räddningsverks allmänna råd och kommentarer om skyldigheter vid farlig verksamhet (SRVFS 2004:8) upphör samtidigt att gälla. Allmänna råd har en annan juridisk status än föreskrifter. Allmänna råd är inte tvingande. Deras funktion är att förtydliga innebörden i lag, förordning eller myndighetsföreskrifter och att ge generella rekommendationer om deras tillämpning. Allmänna råd är markerade med grå bakgrund. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Myndigheten för samhällsskydd och
beredskaps författningssamling
1
Utgivare: Key Hedström, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
ISSN 2000-1886
Allmänna råd
MSBFS
2014:2
Utkom från trycket
den 13 mars 2014
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps
allmänna råd om skyldigheter vid farlig verksamhet;
beslutade den 4 mars 2014.
Dessa allmänna råd ansluter till de skyldigheter som gäller vid farlig
verksamhet enligt 2 kap. 4 § lagen (2003:778)1 om skydd mot olyckor och
därtill relaterade bestämmelser i lagen och förordningen (2003:789)2 om
skydd mot olyckor. Även 1 kap. 3 och 7 §
och 5 kap. 1 § i lagen berörs med
kopplingen till farlig verksamhet.
Termer och uttryck
som används i lagen eller förordningen om skydd mot
olyckor har samma betydelse här.
Statens räddningsverks allmänna råd och kommentarer om skyldigheter vid
farlig verksamhet (SRVFS 2004:8) upphör samtidigt att gälla.
Allmänna råd har en annan juridisk status än föreskrifter. Allmänna råd är
inte tvingande. Deras funktion är att förtydliga innebörden i lag, förordning
eller myndighetsföreskrifter och att ge generella rekommendationer om
deras tillämpning.
Allmänna råd är markerade med grå bakgrund.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
CECILIA NYSTRÖM
Mikael Eriksson
(Avdelningen för risk- och sårbarhetsreducerande arbete)
1 Lagen senast ändrad 2010:1908
2 Förordningen senast ändrad 2013:321
Allmänna råd
MSBFS
2014:2
2
Inledande översikt
Vid en anläggning där verksamheten innebär fara för att en olycka ska
orsaka allvarliga skador på människor eller miljön, är ägaren eller den som
utövar verksamheten skyldig att i skälig omfattning hålla eller bekosta
beredskap med personal och egendom och i övrigt vidta nödvändiga
åtgärder för att hindra eller begränsa sådana allvarliga skador.
Verksamhetsutövaren är även skyldig att analysera riskerna för sådana
olyckor. Skyldigheterna gäller även flygplatser som har meddelats
drifttillstånd enligt 6 kap. 8 § första stycket luftfartslagen (2010:500).
Ovanstående skyldigheter anges i 2 kap. 4 § lagen (2003:778) om skydd mot
olyckor (LSO), och de anläggningar som omfattas av bestämmelserna
benämns farlig verksamhet i LSO.
Länsstyrelsen beslutar enligt 2 kap. 3 § förordningen (2003:789) om skydd
mot olyckor (FSO), efter samråd med kommunen, vilka anläggningar som
är farlig verksamhet.
Vid farlig verksamhet gäller även bestämmelser om varning3, underrättelse4
vid utsläpp av giftiga eller skadliga ämnen och information5 om olycka.
Bestämmelserna gäller även vid överhängande fara för olycka.
Farlig verksamhet
Det är verksamheten, inte anläggningen, som är farlig till sin natur och som
innebär att den enskilde måste vidta ytterligare åtgärder utöver de som
framgår av 2 kap. 2 § LSO.6
Verksamheten bör ha en sådan omfattning och inneboende fara att det kan
anses skäligt att ställa krav på kompletterande beredskap och åtgärder
utöver kommunens beredskap för räddningsinsatser7 för att den ska
betraktas som farlig verksamhet enligt 2 kap. 4 § LSO.
Syftet med den kompletterande beredskapen och de övriga nödvändiga
åtgärder som ska vidtas enligt skyldigheterna vid farlig verksamhet är att
hindra eller begränsa allvarliga skador på människor eller miljön i samband
med en olycka8 eller överhängande fara9 för en olycka. Skyldigheterna vid
farlig verksamhet reglerar således inte sådana åtgärder som kan vidtas för att
förebygga att en olycka uppstår. Sådana olycksförebyggande åtgärder
regleras i andra bestämmelser än 2 kap. 4 § LSO.
32 kap. 1 § LSO och 2 kap. 5 § FSO
5 2 kap. 4 § FSO
6 Jfr. prop. 2002/03:119 s. 105
7 Jfr. 1 kap. 3 § och 3 kap. 8 § LSO
8 Jfr. prop. 2002/03:119 s. 68, definition av olycka
9 Jfr. prop. 2002/03:119 s. 69, definition av överhängande fara
Allmänna råd
MSBFS
2014:2
3
Allvarliga skador på människor
Med allvarliga skador på människor bör i detta sammanhang menas
dödsfall eller svåra skador som kräver vård och rehabilitering.
Såväl fara för allvarliga skador på människor inom anläggningen som på
människor som vistas utanför och i anläggningens omgivning bör beaktas.
Vid bedömningen av om allvarliga skador på människor kan uppstå bör
särskild hänsyn tas till om det i omgivningen finns någon känslig
verksamhet eller boendeform, t.ex. barnomsorg, skola, äldreboende eller
vårdinrättning.
Allvarliga skador på miljön
Med miljö menas i LSO endast naturmiljö, dvs. mark- och vattenområde.10
Vid bedömningen av om allvarliga skador på miljön kan uppstå bör
följande parametrar beaktas.
Ämnenas farlighet, vilken bestäms av deras kemiska och fysikaliska
egenskaper.
Vilka mängder av farliga ämnen som hanteras.
Spridningsförutsättningarna, som exempelvis kan bero på markens
egenskaper, grund- och ytvattnets rörelser samt de meteorologiska
förhållandena.
Områdets känslighet och skyddsvärde.
Vid bedömningen av om allvarliga skador på miljön kan uppstå bör särskild
hänsyn tas till om det i omgivningen finns vattenskyddsområde eller annat
område för skydd av miljön.
Länsstyrelsens beslut och anläggningar som bör omfattas
Länsstyrelsen beslutar, efter samråd med kommunen, vilka anläggningar
som är farlig verksamhet.11 Bestämmelserna i förvaltningslagen (1986:223)
är grundläggande för beslutet. Av särskild vikt är att det i beslutet framgår
vad i verksamheten som bedöms innebära fara för att en olycka ska orsaka
allvarliga skador på människor eller miljön och de skäl i övrigt som gör att
anläggningen behöver omfattas av bestämmelserna i 2 kap. 4 § LSO.
Länsstyrelsen bör i samrådet med kommunen inhämta synpunkter från
kommunens organisation för räddningstjänst och organisation för miljö-
och hälsoskydd.
10 Jfr. prop. 1998/99:64 s. 59
11 2 kap. 3 § FSO
Allmänna råd
MSBFS
2014:2
4
Vid behov bör även samråd ske med andra, för den aktuella anläggningen,
berörda myndigheter.
Som underlag till länsstyrelsens beslut kan befintliga analyser av risker för
den aktuella anläggningen användas om de bedöms vara aktuella. I annat
fall bör länsstyrelsen, i samråd med kommunen, ta fram ett sådant aktuellt
beslutsunderlag.
Länsstyrelsen bör regelbundet och minst vart femte år gå igenom och
bedöma om de anläggningar som beslutats som farlig verksamhet fortsatt
ska omfattas, med tanke på eventuella förändringar i verksamheten eller i
anläggningens omgivning.
Anläggningar som hanterar farliga ämnen
Anläggningar med verksamhet som omfattas av lagen (1999:381) om
åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga
kemikalieolyckor (Sevesolagen) bör vara farlig verksamhet.12
Det kan även finnas andra anläggningar där det i verksamheten hanteras
farliga ämnen, utan att Sevesolagen är tillämplig, som gör att de bör vara
farlig verksamhet. Bedömningen av dessa anläggningar bör ske från fall
till fall beroende på verksamhetens inneboende fara, omfattning,
lokalisering samt förutsättningarna i omgivningen.13 Den fara som
hantering av giftiga gaser innebär bör särskilt beaktas.
Exempel på anläggningar som kan vara aktuella är anläggningar där farliga
ämnen produceras eller hanteras, depåer/terminaler/lager för sådana farliga
ämnen, hamnar med t.ex. oljehantering, rangerbangårdar för uppställning av
vagnar med farliga ämnen och rörledningssystem för farliga ämnen.14
Dammanläggningar 15
Dammar och andra vattenanläggningar med en sådan uppdämd
vattenvolym eller som innehåller vatten och avfall från gruvverksamhet16 i
en sådan mängd eller med ett sådant innehåll att allvarliga skador kan
uppstå på människor eller miljön vid dammbrott bör vara farlig
verksamhet.17
Vägledande vid bedömningen bör vara den utredning och klassificering
som gjorts med avseende på konsekvenser vid dammbrott.
12 Jfr. 2 § Sevesolagen, definition av allvarlig kemikalieolycka
13 Jfr. prop. 2002/03:119 s. 54-55
14 Jfr. prop. 2002/03:119 s. 54
15 Jfr. prop. 2002/03:119 s. 54
16 Jfr. riskanläggning enligt 10 § förordningen (2013:319) om utvinningsavfall
17 Jfr. även prop. 2013/14:38 s. 18-19, definition av begreppet damm
Allmänna råd
MSBFS
2014:2
5
Utgångspunkten bör vara att dammar i konsekvensklass 1+ och 1 enligt
kraftföretagens och gruvindustrins riktlinjer för dammsäkerhet18 bör vara
farlig verksamhet.19
Kärntekniska anläggningar
Kärntekniska anläggningar, enligt definitionen i lagen (1984:3) om
kärnteknisk verksamhet, bör vara farlig verksamhet.
Gruvor 20
Gruvor med pågående gruvdrift med brytning under jord bör vara farlig
verksamhet.
Flygplatser
Flygplatser som har meddelats drifttillstånd enligt 6 kap. 8 § första stycket
luftfartslagen (2010:500) omfattas direkt eftersom de anges särskilt i 2 kap.
4 § LSO. Därmed behövs inte något särskilt beslut från länsstyrelsen för
dessa. Transportstyrelsen utfärdar drifttillstånden för flygplatser.21
Analys av riskerna för allvarliga olyckor
Verksamhetsutövaren vid en farlig verksamhet är skyldig att analysera
riskerna för sådana olyckor som kan orsaka allvarliga skador på människor
eller miljön.22
I förarbetena23 till LSO sägs följande om analysen av riskerna.
Analysen bör i första hand kunna tjäna som underlag för bedömningen
av vilken beredskap för effektiva räddningsinsatser som behöver
upprätthållas vid anläggningen för att komplettera den kommunala
insatsberedskapen.
Analysen bör innehålla en beskrivning av möjliga scenarier för sådana
olyckor som skulle kunna medföra allvarliga skador på människor eller
miljön.
En sammanställning bör göras av sådana händelser som skulle kunna
bidra till uppkomsten av scenarierna, även händelser som kan inträffa
utanför verksamheten bör beaktas.
Analysen bör innehålla en bedömning av hur omfattande och svåra
konsekvenserna skulle kunna bli för människor eller miljön av de
olyckor som beskrivits.
18 Aktuella utgåvor RIDAS 2012 och GruvRIDAS 2012
19 Jfr. även prop. 2013/14:38 s. 24-25, dammsäkerhetsklass A och B
20 Jfr. prop. 2002/03:119 s. 54
21 Jfr. 6 kap. 6 § Luftfartsförordningen (2010:770)
23 Jfr. prop. 2002/03:119 s. 105-106
Allmänna råd
MSBFS
2014:2
6
Sannolikheten för att olyckor av det slaget skulle kunna inträffa eller
omständigheterna under vilka det kan ske bör anges.
Analysen ska hållas aktuell och på begäran kunna redovisas till
kommunen.
Verksamhetsutövaren bör i övrigt avgöra inriktning, omfattning och
avgränsning av analysen av riskerna baserat på typ av anläggning och
aktuell fara för olyckor.
Analysen av riskerna bör innehålla hela skalan av möjliga scenarier för
sådana olyckor som kan medföra allvarliga skador på människor eller
miljön, från mer sannolika scenarier till värsta trovärdiga scenario.
Fokus i analysen av riskerna bör vara att bedöma och beskriva vilka
konsekvenser för människor och miljön som identifierade scenarier för
olyckor kan medföra, inklusive vilka områden som kan påverkas.
Analysen av riskerna bör leda till en slutsats och bedömning av behovet av
beredskap och övriga nödvändiga åtgärder för att kunna hindra eller
begränsa allvarliga skador på människor eller miljön vid en olycka.
Verksamhetsutövaren bör inhämta synpunkter från kommunen inför
genomförandet av analysen av riskerna.
För att göra analysen av riskerna tillgänglig och tillförlitlig som
beslutsunderlag bör
analysens syfte, mål och avgränsningar beskrivas,
valet av analysmetod motiveras,
analysen beskriva och hantera osäkerheter,
analysen vara kontrollerbar, repeterbar och möjlig att följa, t.ex. bör
bedömningar och vägval, som görs i analysen, beskrivas och motiveras,
referenser anges,
en granskning av analysen göras av någon med relevant sakkunskap
som inte deltagit i analysarbetet.
Verksamhetsutövaren bör ha rutiner för hur analysen av riskerna ska
genomföras och hållas aktuell. Rutinerna bör bland annat klargöra ansvaret
för genomförandet samt vilken kompetens som behövs i analysarbetet.
Verksamhetsutövaren bör vart femte år, eller tidigare om det finns
särskilda skäl, se över analysen av riskerna och ta ställning till om den
behöver förnyas. Särskilda skäl bör vara förändringar i verksamheten eller
i anläggningens omgivning.
Allmänna råd
MSBFS
2014:2
7
Beredskap och övriga nödvändiga åtgärder
Analysen av riskerna ger underlag för bedömning av vilken beredskap och
övriga nödvändiga åtgärder som ägaren eller verksamhetsutövaren behöver
vidta för att komplettera kommunens beredskap för räddningsinsatser.24
Ägaren eller verksamhetsutövaren bör i samråd med kommunen och andra
berörda analysera och bedöma vilken beredskap och förmåga till
räddningsinsatser samt andra åtgärder som behövs för att kunna hindra
eller begränsa allvarliga skador på människor eller miljön i samband med
olycka eller överhängande fara för olycka. Samrådet bör leda fram till
vilken kompletterande beredskap för räddningsinsatser som ägaren eller
verksamhetsutövaren ska hålla eller bekosta, och vilka övriga nödvändiga
åtgärder som behöver vidtas.
Utöver skyldigheterna vid farlig verksamhet finns i LSO också krav på
ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader eller andra anläggningar att i
skälig omfattning hålla utrustning för släckning av brand och för
livräddning vid brand eller annan olycka.25 Där dessa bestämmelser är
tillämpliga är de således grundläggande avseende den typen av utrustning.
I skälig omfattning
De krav som ställs på ägaren eller verksamhetsutövaren ska vara skäliga.
Vid bedömningen görs en avvägning mellan kostnaderna för att genomföra
åtgärderna och den nytta de medför. Bedöms en viss beredskap eller annan
åtgärd som skälig, ska den vidtas oavsett ägarens eller verksamhets-
utövarens ekonomiska situation i det enskilda fallet. Intresset att bereda
skydd mot allvarliga skador på människor eller miljön kommer i första
hand. Vad som är en skälig nivå för den kompletterande beredskapen och
övriga nödvändiga åtgärder bedöms från fall till fall beroende på de aktuella
förutsättningarna. Ytterst är skäligheten en fråga som avgörs i en rättslig
prövning.
Hålla eller bekosta
Det är ägaren eller verksamhetsutövaren som svarar för att det finns en
kompletterande beredskap och att övriga nödvändiga åtgärder vidtas som
motsvarar den fara som den farliga verksamheten medför. Beredskapen kan
bestå av egen personal och egendom/utrustning vid anläggningen. En annan
lösning, om detta bedöms lämpligt med tanke på aktuell fara och aktuella
tidsförhållanden, kan vara att ägaren eller verksamhetsutövaren istället
bekostar en utökad kommunal beredskap för räddningsinsatser.
Kombinationer av dessa lösningar kan också förekomma.
Om det vid en anläggning i kommunen har organiserats en särskild enhet för
insatser vid anläggningen, får kommunen träffa avtal med ägaren eller
24 Jfr. prop. 2002/03:119 s. 52 och s. 105-106
25 Jfr. 2 kap. 2 § LSO
Allmänna råd
MSBFS
2014:2
8
nyttjanderättshavaren till anläggningen om att enheten ska ingå i
kommunens organisation för räddningstjänst.26
Exempel och några kommentarer för olika anläggningar
Beredskap med personal kan exempelvis handla om personal med förmåga
att kunna hindra eller begränsa allvarliga skador på människor eller miljön
(räddningsstyrka), personal för övervakning och bemanning av särskilda
funktioner i verksamheten eller personal för vägledning eller biträde till
kommunens organisation för räddningstjänst.
Anläggningar som hanterar farliga ämnen
Utifrån aktuell fara kan det exempelvis handla om utrustning/inbyggnad för
begränsning av utflöde av farligt ämne, utrustning för omhändertagande och
uppsamling av farligt ämne eller utrustning för släckning av brand och fasta
släckanordningar (utöver 2 kap. 2 § LSO) samt omhändertagande av
förorenat vatten från brandbekämpning. Andra exempel på åtgärder kan vara
varningsanordningar och reservsystem för viktiga funktioner.
Dammanläggningar
För varje älv eller vattendrag med dammar som är farlig verksamhet bör en
samordnad beredskapsplanering27 finnas. Länsstyrelsen bör samordna
denna planering i samarbete med kommuner, dammarnas ägare och
verksamhetsutövare samt andra berörda aktörer. De särskilda älvgrupper
som finns för vissa älvar bör användas för denna samordning.28
Där så bedöms nödvändigt för en effektiv varning bör det finnas särskilda
system och anordningar för att varna allmänheten i händelse av damm-
brott.29
Exempel på andra åtgärder vid en damm kan vara system för övervakning
av överdämning, system för larm till driftcentral vid onormala förhållanden,
reservupplag med fyllnadsmassor samt reservsystem för särskilt viktiga
funktioner såsom öppning av utskovsluckor och övervaknings- och
varningssystem.
Kärntekniska anläggningar
Utifrån de faror som är förknippade med kärntekniska anläggningar handlar
det om beredskap och övriga nödvändiga åtgärder för att kunna hindra och
begränsa utflöde av radioaktiva ämnen och sådana allvarliga skador på
människor och miljön som kan bli följden av ett sådant utflöde.
26 Jfr. 3 kap. 15 § LSO
27 Jfr. Elforsk rapport 05:38, Dammsäkerhet – beredskapsplanering för dammbrott
28 Jfr. prop. 2013/14:38 s. 38-39
29 Jfr. prop. 2013/14:38 s. 40 och Elforsk rapport 11:81, Dammsäkerhet – varning av
allmänheten vid dammbrott
Allmänna råd
MSBFS
2014:2
9
Strålsäkerhetsmyndighetens föreskrifter30 om beredskap vid vissa
kärntekniska anläggningar anger krav på åtgärder från strålskyddssynpunkt.
I LSO och FSO finns också bestämmelser om statens skyldigheter
beträffande räddningstjänst vid utsläpp av radioaktiva ämnen och sanering.31
Gruvor
Exempel på åtgärder kan vara luftdepåer och säkerhetsrum samt utrustning
för att undsätta personer som blivit instängda.
Flygplatser
Bestämmelserna tar endast sikte på flygtrafikverksamheten. Endast den
personal och utrustning som behövs för en effektiv räddningsinsats i ett
tidigt skede i händelse av ett flyghaveri inom flygplatsens område berörs.32
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd33 om beredskap för
räddningsinsatser samt räddningstjänst på flygplats anger krav på åtgärder
vid vissa flygplatser. Det finns även föreskrifter som omfattar vissa typer av
helikopterflygplatser.34
Planering för räddningsinsatser
Det finns särskilda bestämmelser om att verksamhetsutövaren ska ha en
plan för räddningsinsatser för anläggningar på Sevesolagens högre
kravnivå35 och för riskanläggningar med utvinningsavfall36. För dessa två
typer av anläggningar ska även kommunen upprätta en plan för
räddningsinsatser.37
Kommunens räddningstjänst ska planeras och organiseras så att räddnings-
insatserna kan påbörjas inom godtagbar tid och genomföras på ett effektivt
sätt.38
Vidare finns också särskilda bestämmelser om nödlägesplaner för transport
av farligt gods på rangerbangårdar39, plan för räddningsinsatser på
flygplatser40 samt beredskapsplan vid vissa kärntekniska anläggningar41.
30 SSMFS 2008:15
31 Jfr. 4 kap. LSO och 4 kap. FSO
32 Jfr. SOU 2002:10 s. 229
33 TSFS 2010:29, senast ändrad genom TSFS 2010:114
34 TSFS 2012:77 och TSFS 2012:79
35 Jfr. 12 § Sevesolagen och 10-11 §§ SRVFS 2005:2
36 Jfr. 57 och 63 §§ förordningen (2013:319) om utvinningsavfall
37 Jfr. 3 kap. 6 § FSO och 14-17 §§ SRVFS 2005:2
39 Jfr. MSBFS 2012:7 (RID/RID-S del 1 kapitel 1.11)
40 Jfr. 3-4 §§ TSFS 2010:29, senast ändrad genom TSFS 2010:114
41 Jfr. 5 § SSMFS 2008:15
Allmänna råd
MSBFS
2014:2
10
För alla anläggningar som är farlig verksamhet bör verksamhetsutövaren
och kommunen ha var sin plan för räddningsinsatser som anger de åtgärder
som behöver vidtas för att hindra eller begränsa allvarliga skador på
människor eller miljön. Planeringen bör samordnas i syfte att uppnå en
effektiv och samordnad räddningsinsats. I den samordnade planeringen bör
det bland annat fastställas vilket behov av beredskap och resurser, rutiner
samt vilken typ av kommunikationsutrustning som behövs.
Beredskapsorganisationen och rutiner bör övas regelbundet. Övningarnas
inriktning och innehåll kan variera från gång till gång men ett lämpligt
intervall kan vara en gång per år. Verksamhetsutövaren bör genomföra
övningarna tillsammans och i samråd med kommunen och andra berörda
aktörer.
Planerna för räddningsinsatser bör minst vart tredje år ses över och
uppdateras vid behov.
Information till allmänheten
Det är kommunerna och de statliga myndigheter som ansvarar för
räddningstjänst som ska lämna upplysning om hur varning och information
till allmänheten sker vid allvarliga olyckor.42
Det finns särskilda bestämmelser om att i förväg lämna information till
allmänheten för anläggningar på Sevesolagens högre kravnivå43 och
riskanläggningar med utvinningsavfall44. För dessa anläggningar ansvarar
kommunen för informationen men den ska bekostas av
verksamhetsutövaren. Det finns också särskilda bestämmelser om
information vid utsläpp av radioaktiva ämnen.45
För alla anläggningar som är farlig verksamhet, där människor kan skadas
allvarligt vid en olycka, bör information i förväg lämnas till allmänheten
om vilka säkerhetsåtgärder som ska vidtas och hur man ska agera vid en
olycka. Om inte kommunen eller länsstyrelsen har det utpekade ansvaret
bör verksamhetsutövaren ansvara för denna information i samråd med
kommunen.
Informationen till allmänheten bör minst vart femte år ses över och
uppdateras vid behov.
Verksamhetsutövaren bör även informera de som finns inom
anläggningens område om vilka säkerhetsåtgärder som ska vidtas och hur
de ska agera vid en olycka.
42 Jfr. 1 kap. 7 § LSO och prop. 2002/03:119 s. 103
43 Jfr. 14 § Sevesolagen och 12-13 §§ SRVFS 2005:2
44 Jfr. 77-79 §§ förordningen (2013:319) om utvinningsavfall
45 Jfr. 4 kap. 17-20 §§ FSO
Allmänna råd
MSBFS
2014:2
11
Varning
Den som upptäcker eller på annat sätt får kännedom om en brand eller om
en olycka som innebär fara för någons liv eller allvarlig risk för någons
hälsa eller för miljön ska, om det är möjligt, varna de som är i fara och vid
behov tillkalla hjälp.46 Detsamma gäller den som får kännedom om att det
föreligger en överhängande fara för en brand eller en sådan olycka.
För varning får den som äger eller utövar farlig verksamhet, efter
kommunens medgivande, använda de varningsanordningar som installerats
för varning av befolkningen under höjd beredskap och vid olyckor i fred.47
Ägaren eller verksamhetsutövaren får därmed möjlighet att själv aktivera
varnings- och informationssystemet.
Kommunen bör ge medgivande att använda varningsanordningarna till
sådana anläggningar med farlig verksamhet där det finns ett behov av
skyndsam varning för att hindra och begränsa allvarliga skador i samband
med en olycka, t.ex. verksamhet med hantering av giftiga gaser.
Innan ett medgivande ges bör kommunen och ägaren eller verksamhets-
utövaren vara överens om när och vid vilka olyckor, eller överhängande
fara för olycka, som varningssystemet ska aktiveras.
Kommunens medgivande bör dokumenteras skriftligt.
Ägaren eller verksamhetsutövaren bör komplettera utrustningen så att
signalen viktigt meddelande (VM) kan aktiveras direkt från anläggningen.
Signalen VM och meddelande i radio och TV utgör tillsammans ”Viktigt
meddelande till allmänheten” (VMA). Signalen underrättar människor om
att en olycka har inträffat vid en anläggning, eller att överhängande fara för
olycka råder. Signalen uppmanar allmänheten att söka skydd inomhus och
lyssna på radio. Signalen åtföljs av ett meddelande i radio och TV.
Verksamhetsutövaren bör i förväg ha vidtagit förberedande åtgärder och
fastställt hur varning ska gå till samt ha fastställda rutiner för detta. För att
varnings- och informationssystemet ska fungera tillfredställande bör
larmplaner, åtgärdslistor och underlag för meddelanden som ska sändas
utarbetas i förväg.
Varningsrutinerna bör minst vart tredje år ses över och uppdateras vid
behov.
46 Jfr. 2 kap. 1 § LSO
47 Jfr. 2 kap. 5 § FSO
Allmänna råd
MSBFS
2014:2
12
Underrättelse och information till myndigheter
Underrättelseskyldigheten 48
Vid utsläpp av giftiga eller skadliga ämnen49 från en farlig verksamhet ska
verksamhetsutövaren underrätta länsstyrelsen, polismyndigheten och
kommunen om utsläppet påkallar särskilda åtgärder till skydd för
allmänheten.
Underrättelse ska också lämnas om det föreligger
överhängande fara för ett sådant utsläpp.
Särskilda åtgärder till skydd för allmänheten kan vara utrymning,
avspärrning eller en uppmaning till människor att bege sig inomhus.
Verksamhetsutövaren bör ha rutiner för denna underrättelse.
Verksamhetsutövaren underrättar normalt SOS Alarm som i sin tur larmar
kommunens organisation för räddningstjänst, polismyndigheten och
länsstyrelsen samt andra aktörer vid behov.
Informationsskyldigheten 50
Om en olycka som kan orsaka allvarliga skador på människor eller miljön
inträffar vid en farlig verksamhet eller om en överhängande fara för en
sådan olycka förelegat, ska anläggningens ägare eller verksamhetsutövaren
omgående informera den kommun där anläggningen är belägen och
Myndigheten för samhällskydd och beredskap om
1. omständigheterna kring olyckan eller den befarade olyckan,
2. vilka farliga ämnen som finns i anläggningen och som kan orsaka
allvarliga skador på människor eller i miljön och om några av dessa
ämnen läckt ut,
3. de uppgifter som finns tillgängliga för att möjliggöra en bedömning av
följderna för människor och miljö, samt
4. vilka räddningsåtgärder som vidtagits.
Så snart det kan ske ska information också lämnas om
1. vilka sanerings- och restaureringsåtgärder som planeras för att begränsa
följderna, samt
2. vilka åtgärder som planeras för att förhindra att en olycka inträffar igen.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska omgående informera
regeringen och andra berörda myndigheter om sådana olyckor eller befarade
olyckor som kan orsaka allvarliga skador på människor eller miljön.
49 Jfr. prop. 1985/86:170, s. 46
50 2 kap. 4 § FSO
Allmänna råd
MSBFS
2014:2
13
Ägaren eller verksamhetsutövaren bör ha rutiner för denna
informationslämning.
Informationen till kommunen bör lämnas till kommunens organisation för
räddningstjänst.
Informationen till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap bör
lämnas till myndighetens tjänsteman i beredskap (TiB).
Informationsskyldigheten utgår från de faror för olyckor som legat till grund
för länsstyrelsens bedömning och beslut om att anläggningen ska vara farlig
verksamhet. De scenarier för olyckor som bedömts kunna medföra
allvarliga skador i analysen av riskerna utgör också ett grundläggande
underlag för att avgöra vid vilka tillfällen som den aktuella informationen
ska lämnas.
Tillsyn
Tillsynen utövas av kommunen inom kommunens område och av
länsstyrelsen inom länet. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
utövar den centrala tillsynen.51
Tillsynen bör, där det är lämpligt, samordnas med tillsyn enligt annan
närliggande lagstiftning som är tillämplig på den aktuella anläggningen.52
Tillsynsmyndigheten enligt LSO bör när detta är aktuellt samråda med
andra berörda tillsynsmyndigheter. På så sätt bör också tillgång till särskild
kompetens i tillsynen kunna säkerställas för olika typer av anläggningar.
Exempel på närliggande lagar är lagen (1999:381) om åtgärder för att
förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor,
miljöbalken (1998:808), arbetsmiljölagen (1977:1160), lagen (2010:1011)
om brandfarliga och explosiva varor, lagen (1984:3) om kärnteknisk
verksamhet och luftfartslagen (2010:500).
51 Jfr. 5 kap. 1 § LSO
52 Jfr. prop. 2002/03:119 s. 73