Upphävd författning
Förordning (2007:1139) med instruktion för Konsumentverket
Version: 2008:518
- Departement
- Integrations- och jämställdhetsdepartementet KO
- Utfärdad
- 2007-11-29
- Ändring införd
- SFS 2007:1139 i lydelse enligt SFS 2008:518
- Ikraft
- 2008-01-01
- Upphäver
- Förordning (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
Uppgifter
1 § Konsumentverket är förvaltningsmyndighet för konsumentfrågor.
2 § Myndigheten ska särskilt svara för att
- de konsumentskyddande regler som ligger inom myndighetens tillsynsansvar följs,
- konsumenter har tillgång till information i den mån ingen annan myndighet har den uppgiften.
Myndigheten ska även stödja och vara pådrivande i integreringen av konsumentaspekter i annan statlig verksamhet.
3 § Myndigheten ska fullgöra de uppgifter som följer av bl.a.
- konsumentkreditlagen (1992:830),
- marknadsföringslagen (2008:486),
- lagen (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden,
- lagen (1992:1672) om paketresor,
- produktsäkerhetslagen (2004:451),
- lagen (1992:1327) om leksakers säkerhet,
- lagen (1992:1326) om personlig skyddsutrustning för privat bruk,
- lagen (1997:218) om konsumentskydd vid avtal om tidsdelat boende,
- lagen (2003:862) om finansiell rådgivning till konsumenter,
- prisinformationslagen (2004:347),
- skuldsaneringslagen (2006:548),
- förordningen (2005:893) om marknadskontroll av varor,
- förordningen (1994:1169) om europeisk miljömärkning,
- förordningen (2000:284) om stöd till kommersiell service,
- socialtjänstförordningen (2001:937), och
- förordningen (2007:954) om statligt stöd till organisationer på konsumentområdet. Förordning (2008:518).
4 § Myndigheten ska därutöver
- följa och analysera utvecklingen inom sitt verksamhetsområde av konsumenternas förhållande och ställning på olika marknader,
- ha ett samlat ansvar för konsumentrelaterade miljö- och hållbarhetsfrågor samt ett särskilt ansvar för miljömålsarbetet inom sitt verksamhetsområde,
- ha ett särskilt ansvar för handikappfrågor inom sitt verksamhetsområde och inom ramen för detta ansvar stödja samt vara samlande och pådrivande i förhållande till övriga berörda parter,
- med utbildning och information stödja kommunernas konsumentverksamhet i frågor som rör konsumentskydd och konsumentlagstiftning, och
- inom sitt verksamhetsområde, då det är möjligt, med kön som övergripande indelningsgrund redovisa statistik, uppföljningar och analyser uppdelade på ålder, inrikes respektive utrikes födda samt bostadsort.
5 § Myndigheten får
- meddela föreskrifter dels om skyldigheten att lämna prisinformation och om beräkningen av pris och jämförpris enligt prisinformationslagen (2004:347), dels om verkställighet av lag enligt särskilda bemyndiganden,
- genom sådana allmänna råd som avses i 1 § författningssamlingsförordningen (1976:725) och uttalanden verka för lagenligheten, följdriktigheten och enhetligheten vid rättstillämpningen inom verksamhetsområdet, och
- mot ersättning utföra undersökningar på uppdrag av myndigheter, organisationer eller enskilda.
- göra anmälan om grupptalan till Allmänna reklamationsnämnden under de förutsättningar som närmare anges i författning, och
- väcka offentlig grupptalan enligt lagen (2002:599) om grupprättegång i tvister mellan konsumenter och näringsidkare som rör varor, tjänster eller andra nyttigheter som tillhandahålls huvudsakligen för enskilt bruk, när ombudsmannen anser att det är motiverat från allmän synpunkt.
6 § Myndigheten ska
- vara kontaktmyndighet för svenska myndigheters samarbete med myndigheter inom EES och med Europeiska gemenskapernas kommission i konsumentrelaterade frågor som rör informationssamhällets tjänster enligt lagen (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster,
- vara kontaktmyndighet enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 2006/2004 av den 27 oktober 2004 om samarbete mellan de nationella tillsynsmyndigheter som ansvarar för konsumentskyddslagstiftningen, och
- fullgöra de uppgifter som behörig myndighet har enligt samma förordning, i fråga om efterlevnaden av sådana regler som verket har tillsyn över.
Samverkan
7 § Myndigheten ska löpande samråda med Finansinspektionen och Läkemedelsverket på de områden där myndigheterna har ett gemensamt tillsynsansvar.
Myndigheten ska samråda med Socialstyrelsen i arbetet med att ta fram underlag till regeringens beslut om riksnorm enligt 2 kap. 1 § första stycket socialtjänstförordning (2001:937).
Rapportering
8 § Myndigheten ska
Ledning
9 § Myndigheten leds av en myndighetschef.
10 § Vid myndigheten ska det finnas ett insynsråd som består av högst tolv ledamöter.
Anställningar och uppdrag
11 § Generaldirektören är myndighetschef och konsumentombudsman (KO).
Personalansvarsnämnd
12 § Vid myndigheten ska det finnas en personalansvarsnämnd.
Tillämpligheten av vissa förordningar
13 § Myndigheten ska tillämpa personalföreträdarförordningen (1987:1101).
Ändringar
Förordning (2007:1139) med instruktion för Konsumentverket
- Ikraftträder
- 2008-01-01
Förordning (2008:518) om ändring i förordningen (2007:1139) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 3 §
- Ikraftträder
- 2008-07-01