Inaktuell version

Lag (2015:1016) om resolution

Departement
Finansdepartementet B
Utfärdad
2015-12-18
Ändring införd
SFS 2015:1016 i lydelse enligt SFS 2021:504
Ikraft
2016-02-01
Källa
Regeringskansliets rättsdatabaser
Senast hämtad
2022-02-01

AVDELNING I. INLEDANDE BESTÄMMELSER

1 kap. Övergripande om lagen

Lagens innehåll

[K1]1 §  I denna lag finns bestämmelser om ett särskilt förfarande under statlig kontroll för rekonstruktion eller avveckling (resolution) av finansiell verksamhet som bedrivs av

  1. kreditinstitut och värdepappersbolag,
  2. i Sverige hemmahörande företag som är
    1. finansiella institut som är dotterföretag till ett institut, till ett EES-institut eller till ett sådant holdingföretag som anges i b, c eller d och som omfattas av gruppbaserad tillsyn,
    2. finansiella holdingföretag,
    3. blandade finansiella holdingföretag, och
    4. holdingföretag med blandad verksamhet,
  3. EES-filialer som är etablerade i Sverige.

[S2]Lagen innehåller också bestämmelser om åtgärder som syftar till att förbereda resolution, förhindra fallissemang och om samarbete med utländska myndigheter.

[K1]2 §  Innehållet i denna lag är uppdelat enligt följande.

[S2]AVDELNING I. INLEDANDE BESTÄMMELSER

1 kap. - Övergripande om lagen

2 kap. - Definitioner

AVDELNING II. ÅTGÄRDER FÖR ATT FÖRBEREDA RESOLUTION OCH

UNDVIKA FALLISSEMANG

3 kap. - Resolutionsplaner

4 kap. - Kravet på kapitalbas och kvalificerade skulder

5 kap. - Ytterligare åtgärder för att förbereda resolution och undvika fallissemang

6 kap. - Nedskrivning eller konvertering av relevanta kapitalinstrument och kvalificerade skulder utanför resolution

7 kap. - Värdering

AVDELNING III. RESOLUTION

8 kap. - Inledande av resolution

9 kap. - Beslutsförfarande för gränsöverskridande koncerner

10 kap. - Följder av ett beslut om resolution för ägare och ledning

11 kap. - Hinder mot exekutiva åtgärder och vissa rättshandlingar knutna till resolution

12 kap. - Resolutionsåtgärder

13 kap. - Beslut om ändring av vissa avtalsvillkor och om förbud mot att fullgöra förpliktelser, ta i anspråk säkerheter och att utöva vissa rättshandlingar

14 kap. - Kompletterande befogenheter

15 kap. - Särskild förvaltare

16 kap. - Åtgärder mot ägare

17 kap. - Försäljningsverktyget

18 kap. - Broinstitutsverktyget

19 kap. - Avskiljandeverktyget

20 kap. - Kompletterande befogenheter vid överföring

21 kap. - Skuldnedskrivningsverktyget

22 kap. - De statliga stabiliseringsverktygen

23 kap. - Skyddsåtgärder

24 kap. - Konkurs, likvidation och avslutande av resolution

25 kap. - Verkan av vissa beslut fattade av resolutionsmyndigheter i andra länder inom EES

26 kap. - Erkännande och verkställighet av resolution i tredjeland

27 kap. - Finansiering av resolution

AVDELNING IV. AVSLUTANDE BESTÄMMELSER

28 kap. - Samarbete och informationsutbyte

29 kap. - Bemyndiganden

30 kap. - Överklagande och verkställighet av beslut m.m. Lag (2021:467).

Ansvariga myndigheter

Riksgäldskontoret

[K29]3 §  Frågor om åtgärder enligt denna lag prövas av Riksgäldskontoret (resolutionsmyndigheten), om inte annat följer av 4 eller 5 §.

[S2]Riksgäldskontoret får ta ut avgifter för prövning av ansökningar enligt artikel 78a i tillsynsförordningen.

[S3]Om Riksgäldskontoret överväger en åtgärd som kan få direkta budget- eller systemeffekter, ska Riksgäldskontoret, med ett eget yttrande i saken, till regeringen överlämna frågan om huruvida åtgärden med hänsyn till risken för sådana effekter kan godtas. Lag (2021:467).

Finansinspektionen

[K29]4 §  Frågor om nedskrivning eller konvertering av relevanta kapitalinstrument och kvalificerade skulder utanför resolution enligt 6 kap. prövas av Finansinspektionen. Lag (2021:467).

Regeringen

[K29]5 §  Frågor om användning av de statliga stabiliseringsverktygen enligt 22 kap. prövas av regeringen.

[S2]En fråga som överlämnas till regeringen enligt 3 § andra stycket ska prövas skyndsamt.

Resolutionsändamålen

[K29]6 §  Ändamålen med resolution är att

  1. säkerställa att kritiska verksamheter upprätthålls,
  2. undvika betydande negativa effekter på den finansiella stabiliteten,
  3. skydda offentliga medel,
  4. skydda insättare enligt lagen (1995:1571) om insättningsgaranti och investerare enligt lagen (1999:158) om investerarskydd, och
  5. skydda kundmedel och kundtillgångar.

Allmänna tillämpningsprinciper

Prioritetsordningen ska upprätthållas

[K29]7 §  Resolutionsåtgärder ska tillämpas och resolutionsplaner utformas på ett sätt som medför att företagets

  1. aktie- eller andelsägare bär förluster först, och
  2. borgenärer bär, om inte annat anges i denna lag, förluster efter ägarna i den inbördes ordning som gällt om företaget varit försatt i konkurs.

[S2]Borgenärernas inbördes ordning ska även följas vid konvertering av skulder till kärnprimärkapital.

Det ekonomiska utfallet ska inte bli sämre än vid konkurs eller likvidation

[K29]8 §  Det ekonomiska utfallet för ägare och borgenärer ska inte bli sämre vid resolution eller åtgärder enligt 6 kap. än om företaget i stället hade avvecklats genom konkurs eller likvidation.

Proportionalitet

[K29]9 §  Ett beslut enligt denna lag eller föreskrifter som meddelats i anslutning till lagen får fattas bara om skälen för beslutet uppväger det intrång eller men i övrigt som beslutet innebär för den som beslutet gäller eller för något annat motstående intresse.

[S2]Tillämpningen av denna lag och av föreskrifter som meddelats i anslutning till lagen ska stå i proportion till arten och omfattningen av det berörda företagets verksamhet och dess komplexitetsgrad.

[S3]2 kap. Definitioner

[K29]1 §  I denna lag avses med

[S2]anmält avvecklingssystem: ett anmält avvecklingssystem enligt 2 § lagen (1999:1309) om system för avveckling av förpliktelser på finansmarknaden,

[S3]bankdag: en dag som inte är en lördag, en söndag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton eller en allmän helgdag,

[S4]behörig myndighet: i Sverige Finansinspektionen och i fråga om övriga länder inom EES en behörig myndighet enligt definitionen i artikel 4.1.40 i tillsynsförordningen, inbegripet Europeiska centralbanken när det gäller de särskilda uppgifter som den tilldelas genom rådets förordning (EU) nr 1024/2013 av den 15 oktober 2013 om tilldelning av särskilda uppgifter till Europeiska centralbanken i fråga om politiken för tillsyn över kreditinstitut, i den ursprungliga lydelsen,

[S5]berörd myndighet: i Sverige Finansinspektionen och i fråga om övriga länder inom EES, den myndighet som länderna identifierat enligt artikel 61.2 i krishanteringsdirektivet,

[S6]betydande filial: en filial som är betydande enligt artikel 51.1 i kapitaltäckningsdirektivet,

[S7]blandat finansiellt holdingföretag: ett holdingföretag enligt artikel 4.1.21 i tillsynsförordningen,

[S8]blandat finansiellt moderholdingföretag inom EES: ett inom EES etablerat blandat finansiellt holdingföretag som inte självt är ett dotterföretag till ett

  1. institut eller ett EES-institut som auktoriserats i något land inom EES, eller
  2. annat blandat finansiellt holdingföretag eller ett finansiellt holdingföretag som är etablerat i något land inom EES,

[S9]central motpart: en central motpart enligt artikel 2.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 648/2012 av den 4 juli 2012 om OTC-derivat, centrala motparter och transaktionsregister som har auktoriserats enligt artikel 14 eller godkänts enligt artikel 25 i samma förordning,

[S10]det kombinerade buffertkravet: det kombinerade buffertkravet enligt 2 kap. 2 § lagen (2014:966) om kapitalbuffertar,

[S11]dotterföretag: ett dotterföretag enligt artikel 4.1.16 i tillsynsförordningen,

[S12]EES: Europeiska ekonomiska samarbetsområdet,

[S13]EES-filial: en filial till ett tredjelandsinstitut som är etablerad i ett land inom EES,

[S14]EES-institut: ett institut enligt artikel 4.1.3 i tillsynsförordningen som är hemmahörande i ett annat land inom EES än Sverige,

[S15]europeiskt systemviktig resolutionsenhet: en resolutionsenhet som inte omfattas av artikel 92a i tillsynsförordningen och som har tillgångar som överstiger 100 miljarder euro eller ingår i en resolutionsgrupp som har tillgångar som överstiger 100 miljarder euro,

[S16]filial: en filial enligt artikel 4.1.17 i tillsynsförordningen,

[S17]finansiellt holdingföretag: ett holdingföretag enligt artikel 4.1.20 i tillsynsförordningen,

[S18]finansiellt institut: ett företag enligt artikel 4.1.26 i tillsynsförordningen,

[S19]finansieringsplan: en plan enligt artikel 107 i krishanteringsdirektivet,

[S20]finansiellt moderholdingföretag inom EES: ett inom EES etablerat finansiellt holdingföretag som inte självt är ett dotterföretag till ett

  1. institut eller ett EES-institut som auktoriserats i något land inom EES, eller
  2. annat finansiellt holdingföretag eller ett blandat finansiellt holdingföretag som är etablerat i något land inom EES,

[S21]finansieringsarrangemang: ett arrangemang för finansiering av kostnader för resolution som upprättats av ett land inom EES enligt artikel 100 i krishanteringsdirektivet,

[S22]förordningen om resolutionsavgifter: kommissionens delegerade förordning (EU) 2015/63 om komplettering av Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/59/EU av den 21 oktober 2014 avseende förhandsbidrag till finansieringsarrangemang för resolution,

[S23]garanterad insättning: en insättning som omfattas av insättningsgarantin enligt 4 och 4 c §§ lagen (1995:1571) om insättningsgaranti,

[S24]globalt systemviktigt institut: ett globalt systemviktigt institut enligt artikel 4.1.133 i tillsynsförordningen,

[S25]globalt systemviktigt institut hemmahörande utanför EES: ett globalt systemviktigt institut hemmahörande utanför EES enligt artikel 4.1.134 i tillsynsförordningen,

[S26]globalt systemviktig resolutionsenhet: en resolutionsenhet som är ett globalt systemviktigt institut eller del av ett sådant,

[S27]gruppbaserad: som är gjord på grundval av den konsoliderade situationen enligt artikel 4.1.47 i tillsynsförordningen eller artikel 4.1.11 i värdepappersbolagsförordningen,

[S28]gränsöverskridande koncern: en koncern med moder- och dotterföretag i flera länder inom EES,

[S29]holdingföretag med blandad verksamhet: ett holdingföretag enligt artikel 4.1.22 i tillsynsförordningen,

[S30]institut: kreditinstitut och värdepappersbolag,

[S31]kapitalbas:

  1. för kreditinstitut, detsamma som avses i artikel 72 i tillsynsförordningen och
  2. för värdepappersbolag, detsamma som avses i artikel 9 i värdepappersbolagsförordningen,

[S32]kapitaltäckningsdirektivet: Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/36/EU av den 26 juni 2013 om behörighet att utöva verksamhet i kreditinstitut och om tillsyn av kreditinstitut, om ändring av direktiv 2002/87/EG och om upphävande av direktiven 2006/48/EG och 2006/49/EG, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/2034,

[S33]koncern: ett moderföretag och dess dotterföretag,

[S34]koncernresolutionsordning: en plan enligt artikel 91.6 i krishanteringsdirektivet,

[S35]kreditinstitut: ett kreditinstitut enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse och ett sådant värdepappersbolag som avses i 1 kap. 2 § första stycket 7 c lagen (2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och värdepappersbolag,

[S36]krisavvärjande åtgärd:

  1. en åtgärd för att undanröja väsentliga brister eller väsentliga hinder för återhämtning enligt 6 a kap.6 och 7 §§ lagen om bank- och finansieringsrörelse och 8 a kap.7 och 8 §§ lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden,
  2. en åtgärd för att undanröja eller minska väsentliga hinder för rekonstruktion eller avveckling enligt 3 kap.3-5 och 12- 24 §§,
  3. en åtgärd som enligt beslut av Finansinspektionen är en krisavvärjande åtgärd enligt 15 kap. 2 c § lagen om bank- och finansieringsrörelse eller 25 kap. 2 c § lagen om värdepappersmarknaden,
  4. ett beslut av Finansinspektionen om att tillsätta en tillfällig förvaltare enligt 15 a kap. lagen om bank- och finansieringsrörelse eller 25 a kap. lagen om värdepappersmarknaden, eller
  5. nedskrivning eller konvertering av relevanta kapitalinstrument enligt 6 kap.,

[S37]krishanteringsdirektivet: Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/59/EU av den 15 maj 2014 om inrättande av en ram för återhämtning och resolution av kreditinstitut och värdepappersföretag och om ändring av rådets direktiv 82/891/EEG och Europaparlamentets och rådets direktiv 2001/24/EG, 2002/47/EG, 2004/25/EG, 2005/56/EG, 2007/36/EG, 2011/35/EU, 2012/30/EU och 2013/36/EU samt Europaparlamentets och rådets förordningar (EU) nr 1093/2010 och (EU) nr 648/2012, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/2034,

[S38]kritisk verksamhet: en tjänst eller en transaktion som, om den upphörde, sannolikt skulle leda till en allvarlig störning i det finansiella systemet,

[S39]kvalificerad insättning: en insättning enligt lagen om insättningsgaranti som inte är undantagen enligt 4 b eller 5 § den lagen,

[S40]kärnprimärkapital: kapital som avses i artikel 50 i tillsynsförordningen,

[S41]kärnprimärkapitalinstrument: kapitalinstrument som uppfyller villkoren i artikel 28.1-28.4, 29.1-29.5 eller 31.1 i tillsynsförordningen,

[S42]moderföretag: ett moderföretag enligt artikel 4.1.15 a i tillsynsförordningen,

[S43]moderföretag inom EES: ett moderinstitut inom EES, ett finansiellt moderholdingföretag inom EES eller ett blandat finansiellt moderholdingföretag inom EES,

[S44]moderföretag i tredjeland: ett moderinstitut, ett finansiellt moderholdingföretag eller ett blandat finansiellt moderholdingföretag som är hemmahörande i ett land utanför EES,

[S45]moderinstitut inom EES: ett institut eller ett EES-institut som är ett moderföretag och som inte självt är ett dotterföretag till ett

  1. annat institut eller ett EES-institut, eller
  2. finansiellt holdingföretag eller ett blandat finansiellt holdingföretag som är etablerat i något land inom EES,

[S46]nationellt systemviktig resolutionsenhet: en resolutionsenhet som inte är en globalt systemviktig resolutionsenhet eller en europeiskt systemviktig resolutionsenhet men som Riksgäldskontoret bedömer vara en sannolik systemrisk i händelse av fallissemang,

[S47]relevanta kapitalinstrument: övriga primärkapitalinstrument och supplementärkapitalinstrument,

[S48]resolutionsenhet: en juridisk person inom EES som enligt en resolutionsplan ska vara föremål för resolutionsåtgärder,

[S49]resolutionsförfarande i tredjeland: en åtgärd som enligt rätten i ett land utanför EES syftar till att hantera en kris i ett tredjelandsinstitut eller i ett moderföretag i tredjeland, om åtgärden är jämförbar med sådana resolutionsåtgärder som får vidtas enligt denna lag i fråga om ändamål och förväntat resultat,

[S50]resolutionsgrupp: en resolutionsenhet och dess dotterföretag som inte är

  1. en resolutionsenhet,
  2. ett dotterföretag till en annan resolutionsenhet, eller
  3. ett dotterföretag i ett tredjeland som enligt resolutionsplanen inte ingår i resolutionsgruppen och dess dotterföretag,

[S51]resolutionskollegium: ett resolutionskollegium enligt artikel 88 i krishanteringsdirektivet,

[S52]resolutionsåtgärd: någon av de åtgärder som anges i 12 kap. 1 §,

[S53]samordnande berörd myndighet: den berörda myndigheten i samma land inom EES som den samordnande tillsynsmyndigheten,

[S54]samordnande resolutionsmyndighet: resolutionsmyndigheten i samma land inom EES som den samordnande tillsynsmyndigheten,

[S55]samordnande tillsynsmyndighet: en behörig myndighet som ansvarar för att utöva gruppbaserad tillsyn av moderinstitut inom EES och av institut som kontrolleras av finansiella moderholdingföretag inom EES eller blandade finansiella moderholdingföretag inom EES,

[S56]större dotterföretag: ett större dotterföretag enligt artikel 4.1.135 i tillsynsförordningen,

[S57]supplementärkapitalinstrument: kapitalinstrument och efterställda lån som uppfyller villkoren i artikel 63 i tillsynsförordningen,

[S58]tillsynsförordningen: Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 575/2013 av den 26 juni 2013 om tillsynskrav för kreditinstitut och om ändring av förordning (EU) nr 648/2012,

[S59]tillsynskollegium: ett tillsynskollegium enligt artikel 116 i kapitaltäckningsdirektivet eller artikel 48 i värdepappersbolagsdirektivet,

[S60]tredjelandsinstitut: ett företag som har sitt huvudkontor i ett land utanför EES och som skulle vara ett institut om det var hemmahörande inom EES,

[S61]värdepappersbolag: ett svenskt aktiebolag som har tillstånd att driva värdepappersrörelse enligt lagen om värdepappersmarknaden, om det har tillstånd för någon av de tjänster som anges i 2 kap. 1 § 3 eller 6 den lagen,

[S62]värdepappersbolagsdirektivet: Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/2034 av den 27 november 2019 om tillsyn av värdepappersföretag och om ändring av direktiven 2002/87/EG, 2009/65/EG, 2011/61/EU, 2013/36/EU, 2014/59/EU och 2014/65/EU, i den ursprungliga lydelsen,

[S63]värdepappersbolagsförordningen: Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/2033 av den 27 november 2019 om tillsynskrav för värdepappersföretag och om ändring av förordningarna (EU) nr 1093/2010, (EU) nr 575/2013, (EU) nr 600/2014 och (EU) nr 806/2014, och

[S64]övriga primärkapitalinstrument: kapitalinstrument som uppfyller villkoren i artikel 52.1 i tillsynsförordningen. Lag (2021:504).

[K29]2 §  En nedskrivningsbar skuld är en skuld som inte räknas som ett primärkapitalinstrument eller ett supplementärkapitalinstrument, och som inte är

  1. en garanterad insättning,
  2. en skuld som är säkerställd, till den del skulden täcks av säkerhet,
  3. en skuld som hänför sig till kundtillgångar eller kundmedel förutsatt att kunden är skyddad vid konkurs eller ett motsvarande utländskt förfarande,
  4. en skuld som hänför sig till ett kommissionsavtal eller annat avtal som innebär att institutet är redovisningsskyldigt för anförtrodda medel,
  5. en skuld till ett institut eller ett EES-institut som inte ingår i samma koncern som institutet eller det företag som avses i 1 kap. 1 § första stycket 2, med en ursprunglig löptid som är kortare än sju dagar,
  6. en skuld med en kortare återstående löptid än sju dagar, som hänför sig till
    1. system eller operatörer i ett anmält avvecklingssystem eller deras deltagare, eller
    2. centrala motparter,
  7. en skuld till anställda avseende inarbetad lön, pensionsförmåner eller annan fast ersättning, med undantag för den rörliga delen av ersättningen
    1. som inte regleras av kollektivavtal, eller
    2. som avser en risktagare med väsentlig inverkan,
  8. en skuld till en borgenär inom affärs- eller handelssektorn, där skulden hänför sig till att institutet eller det företag som avses i 1 kap. 1 § första stycket 2 har tillhandahållits varor eller tjänster som är kritiska för dess löpande verksamhet,
  9. en skuld till en skatte- eller en socialförsäkringsmyndighet, förutsatt att myndighetens fordran har förmånsrätt,
  10. en skuld till garantimyndigheten till följd av avgifter som ska betalas i enlighet med 12 § lagen (1995:1571) om insättningsgaranti, eller
  11. en skuld till ett företag som avses i 1 kap. 1 § första stycket 1 eller 2 som inte är en resolutionsenhet men som ingår i samma resolutionsgrupp, utom när det gäller
    1. andra efterställda skulder än relevanta kapitalinstrument, och
    2. skuldinstrument som avses i 21 kap. 15 § 3 b.

[S2]Som en nedskrivningsbar skuld räknas även en skuld som enligt lagen i ett annat land inom EES eller tredjeland inte motsvarar en sådan skuld som anges i första stycket. Lag (2021:467).

[K29]2 a §  En kvalificerad skuld är en sådan nedskrivningsbar skuld som uppfyller villkoren i 4 kap.9-12 §§. Lag (2021:467).

[K29]2 b §  Ett efterställt kvalificerat instrument är ett instrument som uppfyller villkoren i artikel 72a i tillsynsförordningen utom när det gäller hänvisningarna till artikel 72b.3-72b.5. Lag (2021:467).

Resolutionsplaner för institut som inte ingår i en finansiell koncern

Koncernresolutionsplaner

Möjligheten att rekonstruera eller avveckla institut som inte ingår i en finansiell koncern

[K29]10 §  När Riksgäldskontoret upprättar en resolutionsplan för ett institut, ska Riksgäldskontoret pröva i vilken utsträckning det är möjligt att rekonstruera eller avveckla institutet genom konkurs, likvidation eller resolution på ett sätt som inte leder till en allvarlig störning i det finansiella systemet i EES. Riksgäldskontoret får inte förutsätta att det lämnas likviditetsstöd på särskilda villkor från Riksbanken eller någon annan centralbank eller något annat statligt stöd än medel ur resolutionsreserven.

[S2]Prövningen ska göras efter samråd med Finansinspektionen och resolutionsmyndigheterna i de länder inom EES där institutet har betydande filialer.

Möjligheten att rekonstruera eller avveckla en koncern

[K29]11 §  När Riksgäldskontoret upprättar en koncernresolutionsplan enligt 2 §, ska myndigheten pröva i vilken utsträckning det är möjligt att på ett sätt som inte leder till en allvarlig störning i det finansiella systemet inom EES rekonstruera eller avveckla

  1. koncernföretagen genom konkurs, likvidation eller motsvarande utländska förfaranden, eller
  2. koncernen eller en resolutionsgrupp genom resolution.

[S2]Riksgäldskontoret får inte förutsätta att det lämnas likviditetsstöd på särskilda villkor från Riksbanken eller någon annan centralbank eller annat statligt stöd än medel ur något finansieringsarrangemang.

[S3]Prövningen ska göras efter att de behöriga myndigheterna för dotterföretagen och resolutionsmyndigheterna i de länder inom EES där koncernföretagen har betydande filialer fått tillfälle att lämna synpunkter. För en gränsöverskridande koncern ska prövningen göras tillsammans med resolutionsmyndigheterna för andra koncernföretag. Lag (2021:467).

Åtgärder för att hantera väsentliga hinder mot att rekonstruera eller avveckla ett företag som inte ingår i en finansiell koncern

[K29]12 §  Om Riksgäldskontoret finner att det finns väsentliga hinder mot att rekonstruera eller avveckla ett företag, ska Riksgäldskontoret underrätta företaget, Finansinspektionen och resolutionsmyndigheterna i de länder inom EES där företaget har betydande filialer.

[S2]Riksgäldskontoret ska samtidigt förelägga företaget att inom fyra månader ange vilka åtgärder som det anser kan undanröja eller minska hindren.

[S3]Företagets tidsfrist ska i stället vara två veckor om hindren beror på att företaget

  1. inte uppfyller det kombinerade buffertkravet utöver den riskvägda kvoten enligt 4 kap. 1 §, eller
  2. inte uppfyller kraven enligt artiklarna 92a och 494 i tillsynsförordningen eller 4 kap.2-10 §§. Lag (2021:467).

[K29]12 a §  Om Riksgäldskontoret har funnit att det finns väsentliga hinder mot att rekonstruera eller avveckla ett institut, får en resolutionsplan för institutet inte upprättas förrän åtgärder enligt 13 § har vidtagits eller Riksgäldskontoret har funnit att sådana åtgärder inte är nödvändiga. Lag (2021:467).

[K29]13 §  Om Riksgäldskontoret, efter att Finansinspektionen fått tillfälle att lämna synpunkter, bedömer att de åtgärder som ett företag anger enligt 12 § inte effektivt undanröjer eller minskar hindret mot att rekonstruera eller avveckla företaget, ska Riksgäldskontoret besluta om vilka andra åtgärder som företaget ska vidta inom fyra veckor från beslutet för att undanröja eller minska detta hinder. Ett sådant beslut får dock bara avse sådana åtgärder som anges i 24 §.

[S2]När Riksgäldskontoret prövar vilka åtgärder som företaget ska vidta, ska Riksgäldskontoret ta hänsyn till det hot som hindren utgör för det finansiella systemet och den inverkan åtgärderna har på företaget, det finansiella systemet, den inre marknaden och samhällsekonomin. Åtgärderna ska stå i proportion till de hinder som ska undanröjas eller begränsas. Lag (2021:467).

Åtgärder för att hantera väsentliga hinder mot att rekonstruera eller avveckla en gränsöverskridande koncern

[K29]14 §  Om Riksgäldskontoret eller en utländsk resolutionsmyndighet underrättar ett företag i en gränsöverskridande koncern om att det finns väsentliga hinder mot rekonstruktion eller avveckling, ska Riksgäldskontoret vänta med beslut om koncernresolutionsplanen till dess processen för att undanröja eller begränsa de väsentliga hindren avslutats.

[K29]15 §  Om Riksgäldskontoret vid en prövning enligt 11 § finner att det finns väsentliga hinder mot att rekonstruera eller avveckla en gränsöverskridande koncern, ska Riksgäldskontoret ge tillsynskollegiet och resolutionsmyndigheterna i de länder inom EES där betydande filialer är belägna tillfälle att lämna synpunkter och därefter försöka komma överens med de utländska resolutionsmyndigheterna om vilka åtgärder som ska vidtas beträffande koncernen. Riksgäldskontorets bedömning av möjligheten att rekonstruera eller avveckla koncernen ska tjäna som utgångspunkt för beslut i frågan om vilka åtgärder som ska vidtas. Lag (2021:467).

[K29]16 §  När Riksgäldskontoret är samordnande resolutionsmyndighet för en gränsöverskridande koncern och företagen som ingår i koncernen ska bli föremål för åtgärder enligt 15 §, ska Riksgäldskontoret tillsammans med den samordnande tillsynsmyndigheten och Europeiska bankmyndigheten ta fram en rapport som ska innehålla en analys av de väsentliga hindren mot att vidta effektiva resolutionsåtgärder beträffande koncernen och dess resolutionsgrupper. Rapporten ska belysa vilka effekter olika åtgärder har på koncernens eller en resolutionsgrupps affärsmodell och ge förslag på sådana proportionella och riktade åtgärder som enligt Riksgäldskontoret är nödvändiga och lämpliga för att undanröja eller begränsa hindren. Lag (2021:467).

[K29]17 §  En rapport enligt 16 § ska lämnas till moderföretaget inom EES med möjlighet att inom fyra månader från mottagandet av rapporten lämna synpunkter och föreslå alternativa åtgärder för att undanröja eller begränsa de hinder som identifierats i rapporten.

[S2]Om Riksgäldskontoret finner att ett hinder enligt första stycket beror på att ett koncernföretag befinner sig i en sådan situation som avses i 12 § tredje stycket, ska Riksgäldskontoret, efter att övriga resolutionsmyndigheter fått tillfälle att lämna synpunkter, förelägga moderföretaget att inom två veckor ange vilka åtgärder som det anser kan undanröja eller minska det aktuella hindret. Lag (2021:467).

[K29]18 §  När moderföretaget har yttrat sig enligt 17 § eller den tid för yttrande som anges i den paragrafen har löpt ut, ska Riksgäldskontoret, efter att behöriga myndigheter och resolutionsmyndigheter i länder inom EES där moderföretaget, dotterföretag eller betydande filialer till institut i koncernen finns fått tillfälle att lämna synpunkter, försöka komma överens med resolutionsmyndigheterna om

  1. vilka väsentliga hinder som finns,
  2. hur de åtgärder som föreslagits av moderföretaget ska bedömas, och
  3. vilka ytterligare åtgärder som krävs för att undanröja eller begränsa hindren.

[S2]Överenskommelsen ska träffas inom fyra månader från det att moderföretaget yttrat sig över rapporten, eller om moderföretaget inte yttrat sig, inom en månad från utgången av den fyramånadersperiod som anges i 17 § första stycket.

[S3]En överenskommelse om ett hinder som avses i 17 § andra stycket ska träffas inom två veckor från det att moderföretaget yttrat sig. Lag (2021:467).

[K29]19 §  Av en överenskommelse enligt 18 § ska det framgå vad den grundas på. Om Riksgäldskontoret är den samordnande resolutionsmyndigheten, ska myndigheten överlämna överenskommelsen till moderföretaget inom EES.

[S2]Riksgäldskontoret ska fatta de beslut som följer av överenskommelsen.

[K29]20 §  Om en överenskommelse enligt 18 § inte har träffats inom föreskriven tid och Riksgäldskontoret är samordnande resolutionsmyndighet, ska Riksgäldskontoret med tillämpning av 12 och 13 §§ och med hänsyn tagen till synpunkter och reservationer från de övriga resolutionsmyndigheterna fatta beslut om åtgärder som ska vidtas på koncernnivå.

[K29]21 §  Om en överenskommelse enligt 18 § inte har träffats inom föreskriven tid, ska Riksgäldskontoret med tillämpning av 12 och 13 §§ och med hänsyn tagen till synpunkter och reservationer från de övriga resolutionsmyndigheterna fatta beslut om åtgärder som ska vidtas mot en resolutionsenhet eller ett dotterföretag som inte är en resolutionsenhet men som Riksgäldskontoret är resolutionsmyndighet för. Lag (2021:467).

[K29]22 §  Om myndigheterna inte har kommit överens om någon av de åtgärder som anges i 24 § första stycket 7, 8 eller 10, och någon berörd utländsk resolutionsmyndighet inom tidsfristen i 18 § andra eller tredje stycket har hänskjutit ärendet till Europeiska bankmyndigheten i enlighet med artikel 19 i förordning (EU) nr 1093/2010, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets förordning 806/2014/EU, ska Riksgäldskontoret skjuta upp sitt beslut enligt 20 eller 21 § med en månad och invänta det beslut som Europeiska bankmyndigheten kan komma att fatta enligt artikel 19.3 i samma förordning. Riksgäldskontoret ska följa ett beslut i saken från Europeiska bankmyndigheten.

[S2]Riksgäldskontoret får inte hänskjuta ett ärende till Europeiska bankmyndigheten enligt 28 kap. 7 § om tidsfristen i 18 § andra eller tredje stycket har löpt ut eller en överenskommelse har träffats. Lag (2021:467).

[K29]23 §  Ett beslut enligt 18 § av en utländsk samordnande resolutionsmyndighet gäller i Sverige, om det fattats efter en överenskommelse med en eller flera resolutionsmyndigheter eller på grund av att de behöriga myndigheterna inte har kommit överens inom tidsfristen i 18 § andra eller tredje stycket. Lag (2021:467).

Åtgärder för att undanröja eller minska väsentliga hinder

[K29]24 §  För att undanröja eller begränsa väsentliga hinder som har identifierats enligt 13 eller 18 § får Riksgäldskontoret

  1. förelägga företaget att skaffa eller se över sina koncerninterna arrangemang för finansiering, eller ingå serviceavtal som säkrar att företaget kan tillhandahålla kritiska verksamheter,
  2. förelägga företaget att begränsa sina största enskilda eller totala exponeringar,
  3. införa kompletterande informationskrav som är relevanta för resolutionsändamålen,
  4. förelägga företaget att avyttra särskilda tillgångar,
  5. förelägga företaget att begränsa eller upphöra med en viss verksamhet,
  6. förelägga företaget att begränsa eller förhindra utveckling av vissa affärsområden eller försäljning av vissa produkter,
  7. förelägga företaget att minska komplexiteten i de juridiska eller operativa strukturerna i företaget eller i ett koncernföretag som direkt eller indirekt står under företagets kontroll för att säkerställa att det går att med resolutionsverktygen juridiskt och operativt avskilja kritiska verksamheter från övriga verksamheter,
  8. förelägga företaget eller moderföretaget att inrätta ett finansiellt moderholdingföretag i Sverige eller ett finansiellt moderholdingföretag inom EES,
  9. förelägga företaget att, för att uppfylla kravet enligt 4 kap. 1 §,
    1. ändra löptidsprofilen för eller öka sina kvalificerade skulder,
    2. ändra löptidsprofilen för kärnprimärkapitalinstrument och relevanta kapitalinstrument, efter godkännande av Finansinspektionen, eller
    3. vidta andra åtgärder för att uppfylla kravet,
  10. förelägga ett holdingföretag med blandad verksamhet som är moderföretag till företaget att inrätta ett finansiellt holdingföretag för att kontrollera företaget, om det är nödvändigt för att underlätta resolution och undvika att resolutionen får negativ effekt på den icke-finansiella delen av koncernen, eller
  11. förelägga företaget att uppfylla det kombinerade buffertkravet.

[S2]När Riksgäldskontoret meddelar ett föreläggande enligt första stycket, ska myndigheten samtidigt förelägga företaget att inom en månad ta fram en plan för hur företaget avser att genomföra de åtgärder som föreläggandet avser. Lag (2021:467).

Informationsutbyte med institut och moderföretag

[K29]25 §  På begäran av Riksgäldskontoret ska ett institut eller ett moderföretag inom EES ge Riksgäldskontoret det stöd och den hjälp Riksgäldskontoret behöver för att upprätta en resolutionsplan för institutet eller koncernen.

[S2]Riksgäldskontoret ska lämna en sammanfattning av resolutionsplanen till institutet eller moderföretaget.

[S3]4 kap. Kravet på kapitalbas och kvalificerade skulder

Kravet och hur det ska uttryckas

Hur kravet ska bestämmas

Globalt systemviktiga resolutionsenheter och större dotterföretag till globalt systemviktiga institut hemmahörande utanför EES

Övriga resolutionsenheter

Övriga företag som inte är resolutionsenheter

Gemensamma bestämmelser

Hur kravet ska uppfyllas

Delkrav för vissa resolutionsenheter

Alternativt delkrav för vissa resolutionsenheter

Miniminivå för delkravet

Särskilda bestämmelser för dotterföretag

På vilken nivå kravet ska bestämmas och uppfyllas

Frister

[K29]26 §  Riksgäldskontoret ska fastställa en lämplig frist för när

  1. en resolutionsenhet ska uppfylla kraven enligt 9, 13-16 och 23 §§ efter genomförande av nedskrivning eller konvertering enligt 6 eller 21 kap., och
  2. ett företag som inte är en resolutionsenhet ska uppfylla kraven enligt 12 och 20-23 §§ efter genomförande av nedskrivning eller konvertering enligt 6 eller 21 kap.Lag (2021:467).

[K29]27 §  Riksgäldskontoret får förlänga eller förkorta en frist enligt 26 §.

[S2]Riksgäldskontoret ska var tolfte månad under den frist som avses i 24-26 §§ underrätta företaget om en lämplig nivå på kapitalbas och kvalificerade skulder.

[S3]Riksgäldskontoret får inom tolvmånadersperioden underrätta företaget om en ny nivå. Lag (2021:467).

Offentliggörande

[K29]28 §  Ett företag ska årligen offentliggöra hur kravet på kapitalbas och kvalificerade skulder uppfylls.

[S2]Första stycket gäller inte

  1. under en frist enligt 26 §, eller
  2. för ett företag som enligt resolutionsplanen ska avvecklas genom konkurs eller likvidation. Lag (2021:467).

Övervakning

[K29]29 §  Riksgäldskontoret får, efter att Finansinspektionen fått tillfälle att lämna synpunkter, förbjuda ett företag att göra värdeöverföringar som överstiger ett särskilt förfogandebelopp, om företaget inte uppfyller det kombinerade buffertkravet utöver den riskvägda kvoten.

[S2]Med värdeöverföringar enligt första stycket avses att

  1. göra en värdeöverföring kopplad till företagets kärnprimärkapital,
  2. förbinda sig att betala ut rörlig ersättning eller diskretionära pensionsförmåner eller betala ut sådan rörlig ersättning där skyldigheten att betala uppstod vid en tidpunkt då företaget inte uppfyllde det kombinerade buffertkravet, eller
  3. göra utbetalningar hänförliga till instrument som räknas som primärkapitaltillskott enligt artikel 52 i tillsynsförordningen. Lag (2021:467).

[K29]30 §  Ett företag ska omedelbart underrätta Riksgäldskontoret om företaget inte uppfyller det kombinerade buffertkravet utöver den riskvägda kvoten. Lag (2021:467).

[K29]31 §  Ett beslut enligt 29 § första stycket ska fattas nio månader efter att Riksgäldskontoret har tagit emot en underrättelse enligt 30 §.

[S2]Riksgäldskontoret ska avstå från att fatta ett sådant beslut om minst två av följande förutsättningar är uppfyllda:

  1. bristen beror på allvarliga störningar av den finansiella marknadens funktionssätt,
  2. störningarna enligt 1 medför
    1. ökad prisvolatilitet för företagets kärnprimärkapitalinstrument, relevanta kapitalinstrument och kvalificerade skuldinstrument, eller
    2. ökade kostnader för företaget, och
    3. att handelsplatserna helt eller delvis är stängda så att företaget inte kan ge ut sådana instrument som avses i a,
  3. en stängning av handelsplatsen enligt 2 drabbar fler företag,
  4. störningarna enligt 1 hindrar det berörda företaget från att ge ut sådana instrument som avses i 2 a i den omfattning som krävs för att avhjälpa bristen, och
  5. ett beslut enligt första stycket kan medföra allvarliga konsekvenser för stabiliteten i det finansiella systemet.

[S3]Om Riksgäldskontoret avstår från att fatta ett beslut enligt första stycket, ska Finansinspektionen underrättas. Lag (2021:467).

[K29]32 §  Riksgäldskontoret ska varje månad göra en ny bedömning av om förutsättningarna enligt 31 § andra stycket är uppfyllda. Lag (2021:467).

[K29]33 §  Riksgäldskontoret ska övervaka att företagen uppfyller sina skyldigheter enligt detta kapitel. Riksgäldskontoret ska samordna sin övervakning med den tillsyn som utövas av Finansinspektionen.

[S2]Om ett företag inte uppfyller sina skyldigheter enligt detta kapitel, får Finansinspektionen, efter att Riksgäldskontoret fått tillfälle att lämna synpunkter, ingripa mot företaget.

[S3]För företag som avses i 1 kap. 1 § första stycket 1 finns bestämmelser om ingripande i 15 kap. lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse och 25 kap. lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. För företag som avses i 1 kap. 1 § första stycket 2 gäller 15 kap. lagen om bank- och finansieringsrörelse i tillämpliga delar. Lag (2021:467).

Gränsöverskridande fall

[K29]34 §  För en gränsöverskridande koncern ska Riksgäldskontoret och berörda utländska resolutionsmyndigheter fatta ett gemensamt beslut om krav på kapitalbas och kvalificerade skulder

  1. på konsoliderad nivå för varje resolutionsenhet, och
  2. på individuell nivå för företag som inte är resolutionsenheter men som ingår i en resolutionsgrupp.

[S2]Riksgäldskontoret ska meddela ett gemensamt beslut i fråga om

  1. de företag som Riksgäldskontoret är resolutionsmyndighet för, och
  2. koncernens moderföretag, om Riksgäldskontoret är resolutionsmyndighet för en resolutionsenhet och om moderföretaget inte är en resolutionsenhet i samma resolutionsgrupp.

[S3]I ett gemensamt beslut får det bestämmas att ett dotterföretag som inte är en resolutionsenhet delvis får uppfylla kravet på kapitalbas och kvalificerade skulder med instrument som har utfärdats till och förvärvats av företag som inte ingår i resolutionsgruppen, om det överensstämmer med resolutionsplanen och en resolutionsenhet i samma resolutionsgrupp inte har förvärvat tillräckligt med instrument enligt 13 §.

[S4]Vid tillämpningen av denna paragraf och 35-39 §§ ska hänsyn tas till om dotterföretag i tredjeland ingår i resolutionsgruppen. Lag (2021:467).

[K29]35 §  Om minst två G-SII-enheter enligt artikel 4.1.136 i tillsynsförordningen tillhör samma globalt systemviktiga institut och är resolutionsenheter, ska Riksgäldskontoret, om Riksgäldskontoret är resolutionsmyndighet för en av resolutionsenheterna eller samordnande resolutionsmyndighet, fatta ett gemensamt beslut med berörda utländska resolutionsmyndigheter om att tillämpa artikel 72e i tillsynsförordningen och om justeringar för att begränsa eller undanröja skillnader mellan kraven enligt

  1. 36 § 1 och artikel 12a i tillsynsförordningen, och
  2. 36 § 2 och artikel 12a i tillsynsförordningen.

[S2]Justeringar enligt första stycket får göras om förutsättningarna enligt artikel 45h.2 andra och tredje styckena i krishanteringsdirektivet är uppfyllda. Lag (2021:467).

[K29]36 §  Vid tillämpningen av 35 § ska det ytterligare krav som avses i 2 § bestämmas för

  1. respektive resolutionsenhet, och
  2. ett moderföretag inom EES som om det utgjorde den enda resolutionsenheten inom det globalt systemviktiga institutet. Lag (2021:467).

[K29]37 §  Om ett gemensamt beslut enligt 34 § inte har fattats inom fyra månader på grund av olika uppfattningar om kraven enligt 34 § första stycket, ska Riksgäldskontoret, efter att berörda utländska resolutionsmyndigheter fått tillfälle att lämna synpunkter, fatta beslut om krav på kapitalbas och kvalificerade skulder för de företag som myndigheten är resolutionsmyndighet för. Lag (2021:467).

[K29]38 §  Om någon av de berörda utländska resolutionsmyndigheterna inom tidsfristen enligt 37 § har hänskjutit ärendet till Europeiska bankmyndigheten i enlighet med artikel 19 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1093/2010 av den 24 november 2010 om inrättande av en europeisk tillsynsmyndighet (Europeiska bankmyndigheten), om ändring av beslut nr 716/2009/EG och om upphävande av kommissionens beslut 2009/78/EG, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets förordning 806/2014/EU, ska Riksgäldskontoret skjuta upp sitt beslut en månad och följa Europeiska bankmyndighetens beslut.

[S2]Om Riksgäldskontoret är resolutionsmyndighet för en resolutionsenhet eller samordnande resolutionsmyndighet får myndigheten inte hänskjuta ärendet till Europeiska bankmyndigheten efter att tidsfristen enligt 37 § löpt ut eller att ett gemensamt beslut har fattats. Riksgäldskontoret får inte heller hänskjuta ärendet om den nivå som fastställts av dotterföretagets resolutionsmyndighet

  1. är högst 2 procent av det totala riskvägda exponeringsbeloppet enligt artikel 92.3 i tillsynsförordningen eller enligt artikel 11.1 i värdepappersbolagsförordningen multiplicerat med 12,5 i fråga om kravet enligt 23 §, och
  2. motsvarar kravet enligt 4-6 §§. Lag (2021:467).

[K29]39 §  Ett gemensamt beslut enligt 34 § och ett beslut som en berörd utländsk resolutionsmyndighet fattar på grund av att ett gemensamt beslut inte har fattats inom tidsfristen enligt 37 § gäller i Sverige.

[S2]Ett gemensamt beslut enligt 34 § och Riksgäldskontorets beslut enligt 37 § ska regelbundet granskas och vid behov uppdateras. Lag (2021:467).

[S3]5 kap. Ytterligare åtgärder för att förbereda resolution och undvika fallissemang

Hinder mot att utöva vissa rättshandlingar

Avtalsvillkor om erkännande av nedskrivning eller konvertering

[K29]3 a §  Om det inte är möjligt att ta in ett villkor enligt 2 § första stycket i ett avtal som avser nedskrivningsbara skulder med säkerhet, ska företaget underrätta Riksgäldskontoret om det och till vilken skuldklass skulden hör.

[S2]När Riksgäldskontoret har tagit emot underrättelsen gäller inte 2 § första stycket. Om Riksgäldskontoret bedömer att det är möjligt att ta in villkoret i avtalet, ska Riksgäldskontoret dock inom rimlig tid kräva det. Lag (2021:467).

[K29]3 b §  Riksgäldskontoret ska bedöma om en underrättelse enligt 3 a § påverkar möjligheten att försätta företaget i resolution.

[S2]Riksgäldskontoret ska särskilt bedöma hur möjligheten att försätta ett företag i resolution påverkas av att skulder inom en och samma skuldklass, inbegripet kvalificerade skulder, till mer än 10 procent består av skulder som

  1. undantas från kravet på avtalsvillkor enligt 3 a §,
  2. inte är nedskrivningsbara enligt 2 kap. 2 § första stycket 1-11, och
  3. sannolikt kommer att undantas från nedskrivning eller konvertering enligt 21 kap. 27 §. Lag (2021:467).

[K29]3 c §  En skuld får inte användas för att uppfylla kravet på kapitalbas och kvalificerade skulder enligt 4 kap. 1 § om

  1. företaget låter bli att ta in villkor som krävs enligt 2 § första stycket, eller
  2. ett sådant krav som avses i 1 inte gäller enligt 2 § tredje stycket eller 3 a §. Lag (2021:467).

Kontakt med potentiella köpare

Upprättande av register

Aktiekapitalets storlek

Tillfälliga åtgärder

Avtalsvillkor om tillfälliga åtgärder

Nedskrivning eller konvertering av relevanta kapitalinstrument och kvalificerade skulder utanför resolution

[K29]1 a §  Med kvalificerade skulder avses i detta kapitel skulder enligt 4 kap. 12 § första stycket 1 utom när det gäller kriteriet i artikel 72c.1 i tillsynsförordningen. Lag (2021:467).

Beslut om nedskrivning och konvertering

Beslutsprocessen för en gränsöverskridande koncern

Verkställande av nedskrivning och konvertering

Åtgärder mot innehavare av kärnprimärkapitalinstrument

Nedskrivning och konvertering av relevanta kapitalinstrument och kvalificerade skulder

Förberedande åtgärder

Värdering inför beslut om resolution eller resolutionsåtgärd

Preliminär värdering

Slutlig värdering

Värdering när resolutionsåtgärder vidtagits

Fastställande av fallissemang

Beslut om resolution m.m.

Förutsättningar för resolution

Institut

Finansiellt institut

Holdingföretag

10 § Har upphävts genom lag (2021:467).

Resolution och åtgärder i samband med ett resolutionsförfarande i tredjeland

Moderföretag

EES-filialer

Offentliggörande och registrering

Ett dotterföretag uppfyller förutsättningarna för resolution

Om Riksgäldskontoret ansvarar för dotterföretaget

Riksgäldskontoret är samordnande resolutionsmyndighet

Riksgäldskontoret ansvarar för ett dotterföretag men är inte underrättande myndighet

Moderföretaget uppfyller förutsättningarna för resolution

Riksgäldskontoret ansvarar för moderföretaget

Riksgäldskontoret ansvarar för ett dotterföretag men inte för det som fallerar

Riksgäldskontoret tar kontroll

Föreläggande att vidta resolutionsåtgärder

Ledningen i ett företag i resolution

Hinder mot exekutiva åtgärder

Vilandeförklaring av rättsprocesser

Vad som är resolutionsåtgärder

Tillämpningsprinciper

Resolutionsåtgärder beträffande ett företag i en koncern

Anställda och deras representanter

Det ekonomiska utfallet

Egendom i tredjeland

Ändring av löptider och räntevillkor

Förbud mot att fullgöra vissa förpliktelser

Förbud mot att ta i anspråk säkerheter

Förbud mot att utöva vissa rättshandlingar

Tidigare beslut om tillfälliga åtgärder utanför resolution

Definition av försäljningsverktyget

Generellt om överföring

Återföring

Rätten till tillgångar och förpliktelser som överförs

Förvärvarens rättsliga ställning efter en överföring

Samarbetsskyldighet

Villkor, försäljningsprocess och ersättning

Prövning av ägares lämplighet

Särskilt om tillståndsprövning

Definitioner och tillämpningsområde

Broinstitutets rättsliga ställning efter en överföring

Villkor och ersättning

Tillstånd

Riksgäldskontorets kontroll

Verksamheten i ett broinstitut

Styrning av ett broinstitut

Tillgångsförvaltningsbolagets rättsliga ställning efter en överföring

Styrning av ett tillgångsförvaltningsbolag

Definition av skuldnedskrivningsverktyget

Ombildning av en sparbank

Omstruktureringsplaner

Upprättande av omstruktureringsplan

Granskning av omstruktureringsplan

Omstrukturering av flera koncernföretag

Utformningen av nedskrivning och konvertering

Det totala belopp som ska skrivas ned eller konverteras

Ordningsföljden

Konverteringskurs

Fastställande av Riksgäldskontorets beslut

Ägar- och tillståndsprövning

Kompletterande åtgärder

Undantag från nedskrivning eller konvertering

Förutsättningar för undantag

Omfördelning av bördan

Bidrag från resolutionsreserven och alternativa finansieringskällor

Underrättelse till Europeiska kommissionen

Definitioner

Tillämpningsområde

Skydd för arrangemang om strukturerad finansiering

Skydd för arrangemang om säkerheter

Skydd för arrangemang om säkerhetsöverlåtelser, kvittning och nettning

Skydd för anmälda avvecklingssystem

Undantag från skyddsreglerna

Ersättning vid sämre ekonomiskt utfall

Konkurs

Likvidation

Avslutande av resolution

Återvinning vid efterföljande konkurs

Ersättning för kostnader och utlägg

Åtgärder för att finansiera resolution

Resolutionsreserven

Finansieringsplan

Tillgångar som ska föras till resolutionsreserven

Lån till resolutionsreserven

Lån till annat finansieringsarrangemang

Villkor för lån mellan finansieringsarrangemang

Avgiftsuttag

Avgiftsskyldiga

Resolutionsavgift

Avgiftsunderlaget

Höjd avgift

Tilläggsavgift

18 § Har upphävts genom lag (2017:1310).
19 § Har upphävts genom lag (2017:1310).

Uppgiftsskyldighet

21 § Har upphävts genom lag (2017:1310).

Avgiftsbeslut

Uppgiftsskyldighet för institut och koncernföretag

Befogenhet att kräva information

Tystnadsplikt

Samarbete och informationsutbyte mellan myndigheter

Upplysningar till konkursförvaltare och likvidator

Ärenden till Europeiska bankmyndigheten

29 kap. Bemyndiganden

30 kap. Överklagande och verkställighet av beslut m.m.

[K30]1 §  Riksgäldskontorets och Finansinspektionens beslut enligt denna lag får överklagas till allmän förvaltningsdomstol.

[S2]Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.

[S3]Riksgäldskontorets beslut om resolution enligt 8 kap.59 och 11 §§ och om resolutionsåtgärder som anges i 12 kap. 1 § första stycket gäller omedelbart.

[S4]Riksgäldskontoret och Finansinspektionen får bestämma att beslut om krisavvärjande åtgärder enligt denna lag, eller förelägganden, förbud eller beslut om återkallelse som har meddelats med stöd av lagen, ska gälla omedelbart.

[S5]Ett beslut om föreläggande enligt denna lag får förenas med vite.

[S6]Regeringens beslut enligt denna lag får inte överklagas. Lag (2018:857).

[K30]2 §  En värdering som utförs enligt 7 kap. får endast överklagas i samband med överklagande av det beslut om åtgärd för vilken värderingen ligger till grund.

[K30]3 §  Mål som gäller resolution enligt 8 kap.59 eller 11 § eller resolutionsåtgärder som anges i 12 kap. 1 § första stycket ska handläggas skyndsamt.

[K30]4 §  Endast om det är förenligt med det allmännas intresse, får den domstol som ska pröva ett överklagat beslut om resolution enligt 8 kap.59 eller 11 § eller om resolutionsåtgärder som anges i 12 kap. 1 § första stycket, besluta att det överklagade beslutet tills vidare inte ska gälla.

Ändringar och övergångsbestämmelser

Lag (2015:1016) om resolution

Övergångsbestämmelse

  1. Denna lag träder i kraft den 1 februari 2016.
  2. Bestämmelserna i 5 kap. 2 § ska tillämpas på kapitalinstrument och skuldförbindelser som emitterats eller ingåtts från och med den 1 februari 2016.
  3. Avgifter enligt 27 kap. tas ut första gången 2016. Avgiften för 2016 ska reduceras till hälften.
Förarbeten
Rskr. 2015/16:117, Prop. 2015/16:5, Bet. 2015/16:FiU17
Ikraftträder
2016-02-01

Lag (2016:629) om ändring i lagen (2015:1016) om resolution

Förarbeten
Rskr. 2015/16:261, Prop. 2015/16:106, Bet. 2015/16:FiU34
Omfattning
ändr. 2 kap. 1 §
Ikraftträder
2016-07-01

Lag (2017:706) om ändring i lagen (2015:1016) om resolution

Förarbeten
Rskr. 2016/17:353, Prop. 2016/17:162, Bet. 2016/17:FiU35
Omfattning
ändr. 2 kap. 1 §, 8 kap. 12 §, 14 kap. 3 §
Ikraftträder
2018-01-03

Lag (2017:1310) om ändring i lagen (2015:1016) om resolution

Förarbeten
Rskr. 2017/18:128, Prop. 2017/18:1, Bet. 2017/18:FiU2
Omfattning
upph. 27 kap. 18, 19, 21 §§, rubr. närmast före 27 kap. 18 §; ändr. 1 kap. 2 §, 5 kap. 1 §, 12 kap. 1 §, 21 kap. 25, 30 §§, 23 kap. 7, 8 §§, 27 kap. 2, 5, 10, 13, 22, 23, 25 §§, 29 kap. 1 §
Ikraftträder
2018-01-01

Lag (2017:1311) om ändring i lagen (2015:1016) om resolution

Förarbeten
Rskr. 2017/18:128, Prop. 2017/18:1, Bet. 2017/18:FiU2
Omfattning
ändr. 27 kap. 13 §
Ikraftträder
2019-01-01

Lag (2017:1312) om ändring i lagen (2015:1016) om resolution

Förarbeten
Rskr. 2017/18:128, Prop. 2017/18:1, Bet. 2017/18:FiU2
Omfattning
ändr. 27 kap. 13 §
Ikraftträder
2020-01-01

Lag (2018:734) om ändring i lagen (2015:1016) om resolution

Förarbeten
Rskr. 2017/18:306, Prop. 2017/18:185, Bet. 2017/18:CU25
Omfattning
ändr. 24 kap. 3 §, 27 kap. 20 §
Ikraftträder
2018-07-01

Lag (2018:857) om ändring i lagen (2015:1016) om resolution

Förarbeten
Rskr. 2017/18:327, Prop. 2017/18:235, Bet. 2017/18:KU22
Omfattning
ändr. 27 kap. 24 §, 30 kap. 1 §
Ikraftträder
2018-07-01

Lag (2018:1958) om ändring i lagen (2015:1016) om resolution

Förarbeten
Rskr. 2018/19:38, Prop. 2017/18:292, Bet. 2018/19:FiU16
Omfattning
ändr. 21 kap. 15 §
Ikraftträder
2018-12-29

Lag (2018:2021) om ändring i lagen (2015:1016) om resolution

Förarbeten
Rskr. 2018/19:54, Prop. 2018/19:3, Bet. 2018/19:FiU29
Omfattning
ändr. 2 kap. 1 §
Ikraftträder
2019-01-01

Lag (2020:184) om ändring i lagen (2015:1016) om resolution

Förarbeten
Rskr. 2019/20:190, Prop. 2019/20:78, Bet. 2019/20:FiU36
Omfattning
ändr. 29 kap. 1 §
Ikraftträder
2020-05-01

Lag (2020:675) om ändring i lagen (2015:1016) om resolution

Övergångsbestämmelse

  1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2021.
  2. Äldre bestämmelser gäller dock fortfarande i fråga om medlemsbanker som är registrerade i bankregistret den 31 december 2020 avseende det räkenskapsår som avslutas närmast efter detta datum.
Förarbeten
Rskr. 2019/20:346, Prop. 2019/20:97, Bet. 2019/20:FiU50
Omfattning
ändr. 16 kap. 4 §, 24 kap. 3 §, 27 kap. 20 §
Ikraftträder
2021-01-01

Lag (2020:1214) om ändring i lagen (2015:1016) om resolution

Förarbeten
Rskr. 2020/21:116, Prop. 2020/21:36, Bet. 2020/21:FiU37
Omfattning
ändr. 2 kap. 1 §, 28 kap. 5 §
Ikraftträder
2020-12-29

Lag (2021:467) om ändring i lagen (2015:1016) om resolution

Övergångsbestämmelse

  1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2021.
  2. Riksgäldskontoret ska fatta beslut om kravet på kapitalbas och kvalificerade skulder enligt 4 kap. i den nya lydelsen som ska gälla från och med den 1 januari 2024, eller, om villkoren i artikel 45m.1 tredje stycket och 45m.7 i krishanteringsdirektivet är uppfyllda, den senare tidpunkt som Riksgäldskontoret beslutar för ett företag.
  3. Riksgäldskontoret ska fatta beslut om kravet på kapitalbas och kvalificerade skulder som ska gälla från och med den 1 januari 2022 enligt
    1. 4 kap. 3 § andra stycket och 18 § i den nya lydelsen för en europeiskt systemviktig resolutionsenhet, och
    2. 4 kap. 3 § tredje stycket och 19 § i den nya lydelsen för en nationellt systemviktig resolutionsenhet.
  4. För att möjliggöra en linjär uppbyggnad av kravet på kapitalbas och kvalificerade skulder ska Riksgäldskontoret fram till den 1 januari 2024 eller den senare tidpunkt som Riksgäldskontoret beslutar enligt 2
    1. för ett företag besluta en målnivå på kapitalbas och kvalificerade skulder som ska gälla från och med den 1 januari 2022, och
    2. vid behov och minst var tolfte månad underrätta företaget om en lämplig nivå på kapitalbas och kvalificerade skulder.
  5. Ett beslut om minimikrav för nedskrivningsbara skulder som har fattats enligt 4 kap. i den äldre lydelsen ska gälla till dess att ett beslut om krav på kapitalbas och kvalificerade skulder enligt 2, 3 eller 4 a gäller. För ett beslut om minimikrav för nedskrivningsbara skulder gäller bestämmelsen i 3 kap. 24 § i den äldre lydelsen.
  6. Bestämmelserna i 5 kap.9 och 10 §§ tillämpas på avtal som har ingåtts efter ikraftträdandet och som avser nya förpliktelser eller väsentliga ändring-ar av befintliga förpliktelser.
Förarbeten
Rskr. 2020/21:324, Prop. 2020/21:155, Bet. 2020/21:FiU33
Omfattning
upph. 4 kap., 8 kap. 10 §; ändr. 1 kap. 2, 3, 4 §§, 2 kap. 1, 2, 3 §§, 3 kap. 1, 2, 3, 5, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 24 §§, 5 kap. 1, 2 §§, 6 kap. 1, 2, 5, 7, 14, 15, 16 §§, 8 kap. 7, 8 §§, 11 kap. 3 §, 13 kap. 1, 5, 11, 12 §§, 16 kap. 5 §, 21 kap. 2, 15, 27, 28, 30 §§, 27 kap. 13 §, 28 kap. 7, 8 §§, 29 kap. 1, 2 §§, rubr. närmast före 3 kap. 12, 14 §, 6 kap. 1, 14 §§; nya 4 kap., 2 kap. 2 a, 2 b §§, 3 kap. 12 a §, 5 kap. 3 a, 3 b, 3 c, 7, 8, 9, 10 §§, 6 kap. 1 a §, 13 kap. 18 §, rubr. närmast före 5 kap. 7, 9 §§, 13 kap. 18 §
Ikraftträder
2021-07-01

Lag (2021:498) om ändring i lagen (2015:1016) om resolution

Förarbeten
Rskr. 2020/21:326, Prop. 2020/21:173, Bet. 2020/21:FiU50
Omfattning
ändr. 2 kap. 1 §, 27 kap. 13, 14 §§
Ikraftträder
2021-06-26

Lag (2021:504) om ändring i lagen (2021:467) om ändring i lagen (2015:1016) om resolution

Förarbeten
Rskr. 2020/21:326, Prop. 2020/21:173, Bet. 2020/21:FiU50
Omfattning
ändr. 2 kap. 1 §, 27 kap. 13 § i 2021:467