JK 2453-11-40
Rätt till ersättning för ideell skada med anledning av bristfällig utformning av domskäl, vilket har innefattat överträdelse av artikel 6.1 i Europakonventionen, har inte ansetts föreligga med hänsyn till att möjlighet att genom överklagande få domen undanröjd och målet återförvisat för förnyad prövning har förelegat samt då JO i beslut har kritiserat den ansvariga domaren och Statens ansvarsnämnd har ålagt domaren disciplinpåföljd
Justitiekanslerns beslut
Justitiekanslern avslår MB:s anspråk.
Bakgrund
MB och PE. var tidigare sammanboende. De har tre gemensamma barn. Vårdnaden om de två äldsta barnen var gemensam medan MB hade ensam vårdnad om det yngsta barnet. PE. väckte den 25 mars 2008 talan mot MB vid Attunda tingsrätt och yrkade gemensam vårdnad om det yngsta barnet samt bl.a. växelvist boende (mål nr T 2070-08). MB bestred PE:s yrkanden och yrkade för egen del bl.a. ensam vårdnad om samtliga barn. Huvudförhandling hölls den 30 november 2009 och dom meddelades den 12 januari 2010. Tingsrätten förordnade därvid att vårdanden om samtliga tre barn skulle vara gemensam. Därutöver förordnade tingsrätten att barnen skulle bo växelvis hos föräldrarna samt att umgänget på skolloven etc. skulle ske på visst sätt. Tingsrätten förordnade också att MB:s rättshjälp omedelbart skulle upphöra. Domen överklagades inte.
MB framförde den 31 mars 2010 i en anmälan till Riksdagens ombudsmän (JO) klagomål mot rådmannen NH (JO:s dnr 1936-2010). MB anförde sammanfattningsvis att NH, som var ordförande vid huvudförhandlingen vid tingsrätten, hade agerat partiskt i målet. NH:s partiskhet visade sig dels i hur han utformade domskälen, dels i hur han agerade vid huvudförhandlingen i målet.
Efter att JO inhämtat viss utredning, däribland ett yttrande från lagmannen vid Attunda tingsrätt uttalade chefsjustitieombudsmannen MM i beslut den 15 november 2010 att NH i domskälen inte hade redovisat vad han hade grundat sina slutsatser på. Enligt chefsjustitieombudsmannen hade NH i domskälen dessutom uttryckt sig högst olämpligt och på ett sätt som varit ägnat att framkalla tvivel på rättens opartiskhet. Chefsjustitieombudsmannen fann därför att NH hade åsidosatt sina skyldigheter i anställningen på ett sätt som borde föranleda disciplinpåföljd. Ärendet överlämnades därför till Statens ansvarsnämnd för prövning. Chefsjustitieombudsmannen utvecklade skälen för sitt beslut enligt följande.
Inledning
Av den inhämtade utredningen har framgått att tingsrätten, genom rådmannen NH, formulerat domskälen i ett avförande om vårdnad m.m. på ett sätt som medfört att en av parterna upplevt att domstolen brustit i opartiskhet.
Domen inleds med en kort bakgrundsbeskrivning, följt av parternas yrkande och grunder, en redovisning av parternas utveckling av talan och en presentation av utredningen i målet, dvs. vilken muntlig och skriftlig bevisning som åberopats av parterna. Därefter följer domskälen, dvs. den del av domen där rätten redovisar sin bedömning.
Jag vill redan inledningsvis framhålla att jag genom mina uttalanden nedan inte tar ställning till de sakfrågor som tingsrätten hade att bedöma, dvs. frågor om vårdnad, boende och umgänge. Jag uppehåller mig i stället uteslutande vid frågan om domskälen är utformade på ett sätt som står i överensstämmelse med de bestämmelser i bl.a. rättegångsbalken som domstolen varit skyldig att följa.
[…]
Domskälens förenlighet med bestämmelserna i 17 kap. 7 § 5 RB
I 17 kap. 7 § RB, finns bestämmelser om vad en tvistemålsdom ska innehålla. Bestämmelserna gäller, med undantag för bl.a. tredskodomar (se 8 §), alla slags domar.
Enligt bestämmelsens femte punkt ska i domen anges domskälen med uppgift om vad som är bevisat i målet. Med domskälen avses de skäl som bestämt utgången i målet såväl i bevisfrågan som i rättsfrågan. Rätten måste således redovisa hur den värderat den av parterna åberopade bevisning och upplysa parterna om varför man ansett att ett visst rättsfaktum är styrkt. Att domskälen redovisas noggrant är viktigt av flera olika orsaker. En motiverad dom gör det möjligt för såväl parterna som en bredare allmänhet att kontrollera hur domstolen resonerat, vilket är av betydelse för förtroendet för rättsskipningen. Vid författandet av domskälen kan domaren också själv kontrollera riktigheten av sina tankegångar. En utförligt motivering brukar dock anses ha sin största betydelse på grund av möjligheten att överklaga domen eftersom en sådan motivering underlättar för den tappande att bedöma om det lönar sig att överklaga och för den högre instansen att bedöma domens riktighet (se Fitger, Rättegångsbalken, del 1, s. 17:24 f med där gjorda hänvisningar för ett utförligare resonemang i denna fråga).
I den aktuella domen redogörs för vilken muntlig och skriftlig bevisning som åberopats i målet. Beträffande den muntliga bevisningen anges att förhören lagrats i domstolens datasystem och att någon särskild redovisning inte görs i domen för vad var och en uppgett.
Vad gäller den skriftliga bevisningen framgår bl.a. att PE. åberopat delar av, och MB. hela, den vårdnads-, boende- och umgängesutredning som gjorts i målet.
Tingsrätten redovisar sedan i domskälen ett antal omdömen och slutsatser angående parterna och deras lämplighet som vårdnadshavare. Det anförs bl.a. om MB. att hon synes ”vara snar att söka konflikt med” PE., att hon försöker ”dra in omgivningen och barnen i dessa onödiga konflikter” och att hon ”tidigare visat att hon saknar förmåga att sätta barnens bästa i första rummet genom att inte tillgodose deras behov av fadern”. Beträffande PE. anges bl.a. att han får ”anses vara en professionell konfliktlösare”, att han framstår ”som en ansvarstagande och kärleksfull förälder som vill ta hand om sina barn” och ”kan tillgodose barnens behov av modern”. Rätten uttalar vidare att MB. får anses olämplig som ensam vårdnadshavare, men dock lämplig som vårdnadshavare och boendeförälder och att PE. får anses vara lämplig som vårdnadshavare och boendeförälder. Slutligen anser rätten att konflikterna mellan parterna oftast är ”sökta och skapade av” M.B. och inte av djupgående karaktär samt att parternas samarbetsförmåga är tillräcklig för att gemensam vårdnad och växelvis boende ska kunna fungera.
Tingsrätten redovisar emellertid inte vad den grundar sin uppfattning om parterna på. Det finns således ingen hänvisning till att någon i målet hörd person skulle ha uppgett att parterna hade eller saknade någon av de egenskaper som tillskrivs dem eller till att detta framkommit genom den skriftliga bevisningen. Det saknas i domskälen, som upptar ungefär fyra sidor av domen, över huvud taget någon redogörelse för eller hänvisning till vad som framkommit genom den muntliga eller skriftliga bevisningen i målet. Beträffande den skriftliga bevisningen kan det särskilt anmärkas att tingsrätten inte alls redovisar vad som framgår av vårdnads-, boende- och umgängesutredningen.
Det enda undantaget från vad som nyss konstaterats är att det i domskälen redovisas att MB:s föräldrar uppgett att de tar stor del i tillsynen och omvårdnaden av barnen. Av det förhållandet drar tingsrätten slutsatsen att MB. själv saknar ”förmåga att svara upp mot barnens behov därvidlag” och anger vidare att, genom kontakter med morföräldrarna, ”betas barnen i betänklig mån från kontakt med sin far”. Slutsatserna framstår, utan närmare motivering än vad som anges i domskälen, som anmärkningsvärda.
Vad pater och vittnen uppgett behöver naturligtvis i och för sig inte redovisas ordagrant och en alltför utförlig redogörelse för vad som kommit fram under bevisupptagningen riskerar snarare att tynga domen. Inte heller behöver den skriftliga bevisningen redovisas i detalj. Däremot måste domskälen självfallet vara utformade så att det är möjligt att förstå vad tingsrätten grundar sina slutsatser på. Det aktuella domskälen är utformade på ett sådant sätt att detta inte är möjligt för vare sig parterna, allmänheten eller en högre instans.
Det kan således inte råda något tvivel om att domskälen inte är utformade på ett sätt som är förenligt med bestämmelsen i 17 kap. 7 § 5 RB.
Domskälens förenlighet med kravet på domstolens opartiskhet
Vad som kan utgöra jäv för domare regleras i 4 kap. 13 § RB. Enligt vad som brukar betecknas som bestämmelsens generalklausul, p. 10, ska en domare anses jävig om det föreligger någon särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet till hans eller hennes opartiskhet i målet. Ett exempel på en omständighet som kan utgöra jäv enligt generalklausulen är om domaren vet med sig att han eller hon har en förutbestämd uppfattning i målet. Även om domares uppträdande under rättegången kan under vissa förutsättningar utgöra jäv. Således kan det föreligga jäv om en domare handlägger ett mål mot en viss person på ett sådant sätt att domaren, exempelvis genom sin processledning, åsidosätter sina åligganden i tjänsten och därmed också skapar motsättningar mellan sig själv och parterna. Det kan också tänkas förekomma att domskälen ges en uppseendeväckande och utmanande utformning, som inte påkallas av själva målet och som därmed inger parten uppfattningen att domaren varit negativt inställd just mot honom eller henne. I båda dessa situationer kan domaren således bli jävig genom sitt handlingssätt (se bl.a. NJA 1993 s. 571, Per Olof Ekelöf och Henrik Edelstam, Rättegång I, 8:e uppl., s. 148 och Claes Sandgren, Domares jäv och skiljemans obehörighet, SvJT 2010 s. 689).
Regeln i 4 kap. 13 § 10 RB bör tolkas i ljuset av bestämmelserna i den Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna och den praxis som utbildats vid Europadomstolen för mänskliga rättigheter. Enligt artikel 6.1 i konventionen innefattar rätten till en rättvis rättegång ett krav på att prövningen ska ske inför en oavhängig och opartisk domstol. När det gäller opartiskhet har Europadomstolen urskiljt två element, nämligen dels kravet på att varje domare faktiskt ska döma opartiskt mellan parterna (subjektiv opartiskhet), dels kravet på att det för en objektiv iakttagare inte får föreligga några legitima tvivel om domstolens opartiskhet (objektiv opartiskhet). Eftersom det i regel är omöjligt att visa att en domare i verkligheten brustit i opartiskhet, har huvudvikten lagts vid det senare elementet – den objektiva opartiskheten – i flertalet av de fall som behandlats av Europadomstolen. Domstolen brukar sägas hylla den brittiska maximen ”justice must not only be done, it must also be seen to be done” (Hans Danelius, Mänskliga rättigheter i europeisk praxis, 3:e uppl., s. 182 och Carl Henrik Ehrenkrona, Europakonventionens betydelse för den svenska rättegångsordningen, SvJT 1999 s. 486).
Som ovan angetts redovisas i domen över huvud taget inte vad som framkommit under den bevisupptagning som förekom vid huvudförhandlingen. De omdömen om parterna som rätten ger uttryck för, vilka i princip alltid är till fördel för P.E., saknar således hänvisning till vad någon förhörsperson sagt eller till vad som framkommit genom den skriftliga bevisningen. Redan detta riskerar att ge intryck av att rätten tagit ställning för den ena parten och således inte agerat opartiskt. Till detta intryck bidrar, som också lagmannen ansett i sitt yttrande, att domstolen dessutom redovisar sin uppfattning, även här till PE:s fördel, i frågor som den ansett sig inte behöva eller inte kunna pröva.
Tingsrätten inleder sina domskäl med en beskrivning av parternas yrkesbakgrund och uppförande under huvudförhandlingen. Efter att ha redogjort för PE:s yrkesbakgrund tar rätten denna till intäkt för att han inte kan ha de egenskaper som MB. ”pådyvlat” honom och att redan hans yrkesbakgrund ”borde borga för att uppfatta honom som en lämplig vårdnads-, boende- och umgängesförälder”.
Jag kan inte förstå dessa uttalanden på annat sätt än att rätten tycks anse att en person som nått en viss position i samhället inte kan besitta vissa egenskaper av mera negativt slag. Att en domare med lång erfarenhet av att döma i bl.a. familjerättsliga mål och brottmål ger uttryck för en sådan uppfattning, som ju måste sägas vara direkt felaktig, är djupt bekymmersamt. Det riskerar att ge upphov till misstankar om att domstolen redan härigenom tagit ställning för den ena parten, i det aktuella fallet förstärks detta intryck genom det sätt på vilket MB:s yrkesbakgrund och uppförande därefter redovisas.
Beträffande en händelse i april 2007, där PE. ostridigt utövat våld mot MB, och där PE., såvitt framgår av vad som antecknats under rubriken Parternas talan, uppgett att detta föregåtts av våld mot honom från MB:s sida, skriver tingsrätten att ”utan att veta hur våldsamheterna gått till eller vem som gjort vad, kan ändå sägas att det är förståeligt att PE. i denna situation haft svårt att besinna sig på samma sätt som han annars synes ha gjort vid konfrontationer mellan dem”. Eftersom tingsrätten uttryckligen anger att den inte vet vad som försiggick vid det aktuella tillfället är det ytterst förvånande att den ändå uttrycker förståelse för den ena partens agerande, inte minst eftersom detta agerande av den andra parten polisanmälts som misshandel.
I domskälen anges vidare att MB,, om hon får behålla ensam vårdnad om den yngsta dottern, ”krävt” att dotterns umgänge med PE. inledningsvis ska ske i närvaro av en kontaktperson. Tingsrätten anger vidare att, även om frågan fallit på grund av att tingsrätten förordnar om gemensam vårdnad, den anser ”sig inte böra undanhålla” upplysningen att en kontaktperson såvitt kan bedömas saknar ”annan positiv funktion i sammanhanget än att lugna MB. själv” och att det ”ur tingsrättens perspektiv under inga omständigheter varit aktuellt med en kontaktperson”. Denna ”upplysning” i en fråga som tingsrätten uttryckligen angett sig inte behöva ta ställning till vid sitt avgörande måste, enligt min mening, anses ägnad att inge MB. uppfattningen att rätten varit negativt inställd till henne.
Tingsrätten avslutar sina domskäl i sakfrågan med att ange att ”det vore förödande för barnen om MB. genom att överklaga domen skulle kunna ytterligare förhala för barnen att knyta an till sin far”. I fråga om MB:s rättshjälp konstaterar tingsrätten därefter att den omständigheten att MB. har rättshjälp har medfört att hon ”kommit i ett väsentligt bättre processekonomiskt läge än PE., som bedöms ha medelgod ekonomi” och att det inte är ”rimligt att processen får fortsätta i nästa instans under dessa orättvisa ekonomiska förutsättningar och på statens bekostnad”.
Huvudregeln beträffande rättshjälp är att den inte omfattar ersättning för mer arbete än 100 timmar, 15 § rättshjälpslagen (1996:1619). Taket kan överskridas endast i undantagsfall, 34 § andra stycket samma lag (se prop., 1996/97:9 s. 145 f. och NJA 2000 s. 390 angående förutsättningarna). I stället för att hänvisa till att sådana förutsättningar saknas har tingsrätten motiverat sitt beslut med att det vore ekonomiskt orättvist gentemot PE., ”som bedöms ha medelgod ekonomi”. Även i denna fråga förklarar tingsrätten således sitt ställningstagande på ett sätt som, särskilt i förening med vad rätten tidigare anfört angående vilka konsekvenser ett överklagande från MB:s sida skulle få för barnen, ger intryck av att rätten haft en negativ inställning till MB.
Sammanfattningsvis i denna del anser jag alltså att särskilt nyss redovisade uttalanden är såväl högst olämpliga i sig som ägnade att framkalla tvivel på rättens opartiskhet. Domskälen präglas emellertid även i övrigt tämligen genomgående av en ton som måste uppfattas som nedvärderande gentemot MB.
Fråga om disciplinpåföljd
Domares opartiskhet vid handläggning och avgörande av mål och ärenden är i en rättsstat av avgörande betydelse såväl för den enskildes rättssäkerhet som för allmänhetens förtroende för rättskipningen. Det finns därför anledning att se mycket allvarligt på NH:s handlande. Enligt min uppfattning har han, genom att avfatta domskäl med de brister såvitt avser fullständighet och uttryckssätt som jag ovan redovisat, åsidosatt sina skyldigheter i anställningen på ett sätt som utgör sådan tjänsteförseelse som enligt 14 § lagen (1994:260) om offentlig anställning bör föranleda disciplinpåföljd.
MB lämnade den 9 juli 2010 in en klagan över domvilla till Svea hovrätt och yrkade bl.a. att hovrätten skulle undanröja tingsrättens dom (hovrättens mål nr Ö 5854-10). Hon yrkade även inhibition av tingsrättens dom, ett yrkande som hovrätten avslog samma dag. MB förde talan mot beslutet i Högsta domstolen som dock inte meddelade prövningstillstånd (Högsta domstolens mål nr Ö 3756-10). Till stöd för själva klagan över domvilla anförde MB i hovrätten dels att tingsrättens dom var så oklar eller ofullständig att det inte framgick hur domstolen hade dömt i saken, dels att NH hade varit partisk vilket utgör ett grovt rättegångsfel (59 kap. 1 § första stycket 3 respektive 4 rättegångsbalken). I beslut den 4 april 2011 avslog hovrätten MB:s klagan över domvilla i den del den grundade sig på 59 kap. 1 § första stycket 3 rättegångsbalken och avvisade klagan i den del den grundade sig på 59 kap. 1 § första stycket 4 rättegångsbalken. Hovrätten anförde följande skäl.
Den av MB åberopade bestämmelsen i 59 kap. 1 § första stycket 3 rättegångsbalken innebär att en dom ska undanröjas på grund av domvilla, om den är så oklar eller ofullständig att det inte framgår av domen hur rätten har dömt i saken. Bestämmelsen tar sikte på domslutet och inte på domskälen. Domslutet är i detta fall klart och fullständigt. Det finns alltså inte skäl att undanröja domen på den av MB i första hand åberopade grunden.
Enligt 59 kap. 1 § första stycket 4 ska en dom undanröjas på grund av domvilla, om det i rättegången förekommit något annat grovt rättegångsfel än vad som nämnts tidigare i paragrafen och rättegångsfelet kan antas ha inverkat på målets utgång. Möjligheten till bifall till klagan över domvilla enligt denna bestämmelse inskränks av en bestämmelse i paragrafens andra stycke. Där sägs att klagan över domvilla enligt första stycket 4 som grundas på en omständighet som inte tidigare har åberopats i målet ska avvisas, om klaganden inte gör sannolikt att han har varit förhindrad att åberopa omständigheten i rättegången eller annars haft giltig ursäkt att inte göra det.
MB har varit medveten om de omständigheter som hon nu åberopar till stöd för sin klagan över domvilla alltsedan hon fick del av tingsrättens dom. Hon har haft möjlighet att överklaga domen i vanlig ordning men avstått från det. I sin klagan över domvilla har hon inte anfört någon omständighet till stöd för sin underlåtenhet att överklaga domen. Vid dessa förhållanden ska hennes klagan över domvilla avvisas i den del den grundar sig på 59 kap. 1 § första stycket 4 rättegångsbalken.
I beslut den 3 maj 2011 ålade Statens ansvarsnämnd NH en varning enligt 14 och 15 §§ lagen (1994:260) om offentlig anställning. I skälen för beslutet anförde ansvarsnämnden sammanfattningsvis att domskälen inte uppfyllde de minimikrav som uppställs i 17 kap. 7 § 5 rättegångsbalken samt att domskälens utformning föranlett att rättens opartiskhet på goda grunder kunnat sättas i fråga. Ansvarsnämnden fann vidare att felen i vart fall hade begåtts av oaktsamhet och att de inte kunde bedömas som ringa. NH ålades därför en disciplinpåföljd för tjänsteförseelse i form av en varning. NH har inte fört talan mot beslutet.
Anspråket
MB har begärt skadestånd av staten med sammanlagt 167 480 kr. Hon har hänvisat till JO:s och ansvarsnämndens beslut och har till stöd för anspråket anfört att hennes rätt till en opartisk rättegång enligt artikel 6.1 i Europakonventionen har åsidosatts samt att domstolen har uttryckt sig partiskt och nedlåtande om henne i domskälen. Inte heller har tingsrätten redovisat på vad den har grundat sina slutsatser.
Av det yrkade beloppet avser 120 000 kr ersättning för lidande på grund av uttalanden i domen som MB har upplevt som kränkande och partiska, 38 480 kr ersättning för det lidande som hon har upplevt genom att det yngsta barnet rycktes upp ur sin hemmiljö på grund av det, enligt MB:s mening, felaktiga förordnandet om gemensam vårdnad och växelvist boende, 8 000 kr nedlagt arbete vid upprättande av klagan över domvilla samt 1 000 kr utebliven arbetsförtjänst då hon var tvungen att sjukskriva sig dagen efter att domen meddelades.
Rättsliga utgångspunkter
Enligt 3 kap. 2 § 1 skadeståndslagen (1972:207) ska staten ersätta personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i sådan verksamhet som staten svarar för. Enligt 3 kap. 2 § 2 skadeståndslagen ska staten också ersätta skada på grund av att någon kränks på sätt som anges i 2 kap. 3 § samma lag genom fel eller försummelse vid sådan myndighetsutövning. Ersättning för sådan ideell skada kan utgå med stöd av 2 kap. 3 § skadeståndslagen endast när den skadelidande har utsatts för en allvarlig kränkning genom vissa typiskt sett integritetskränkande brott. Tjänstefel kan enligt praxis endast under vissa begränsade omständigheter anses utgöra ett sådant brott. Regleringen i skadeståndslagen innebär att staten normalt inte är skyldig att ersätta ideell skada som uppkommer vid myndighetsutövning.
Av praxis framgår vidare att det för skadeståndsansvar inte är tillräckligt att en myndighet eller en domstol har gjort en felaktig bedömning av en rätts- eller bevisfråga eller kan kritiseras för sitt ställningstagande i en fråga där det har funnits utrymme för en skönsmässig bedömning. Endast rena förbiseenden av en bestämmelse eller uppenbart oriktiga bedömningar anses utgöra fel eller försummelse i den mening som avses i 3 kap. 2 § skadeståndslagen (jfr. NJA 1994 s. 654, NJA 2003 s. 285 och NJA 2007 s. 862).
Enligt Högsta domstolens praxis på senare tid (se främst NJA 2005 s. 462 och NJA 2007 s. 584) kan staten också bli ersättningsskyldig vid överträdelser av Europakonventionens bestämmelser. I den mån Sverige har en förpliktelse att gottgöra en överträdelse av konventionen genom en rätt till skadestånd ska skadestånd i första hand utgå med stöd av 3 kap. 2 § skadeståndslagen. Vid prövningen enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen ska bestämmelsen tolkas konventionskonformt. Detta har ansetts innebära att den nyss nämnda begränsningen att endast uppenbart oriktiga bedömningar medför skadeståndsskyldighet inte ska tillämpas om ett konstaterat fel eller en försummelse också innefattar en överträdelse av konventionen. När det gäller ersättning för ideell skada kan enligt Högsta domstolen de begränsningar som följer av 2 kap. 3 § skadeståndslagen inte bortfalla ens vid en konventionskonform tolkning. Ersättning för ideell skada vid överträdelser av konventionen kan därmed i regel inte grundas på skadeståndslagens regler, men kan utgå utan särskilt lagstöd om det krävs för att uppfylla Sveriges åtaganden enligt konventionen. Det åtagande som härvid åsyftas är kravet på konventionsstaterna att i den nationella rättsordningen tillhandahålla effektiva rättsmedel för att förhindra och komma till rätta med konventionsöverträdelser.
Enligt artikel 13 i Europakonventionen ska var och en vars i konventionen angivna fri- och rättigheter har åsidosatts ha tillgång till ett effektivt rättsmedel inför en nationell myndighet och detta även om kränkningen har förövats av någon under utövning av offentlig myndighet. Enligt Europadomstolens praxis innebär bestämmelsen att konventionsstaterna är skyldiga att tillhandahålla effektiva nationella rättsmedel för att antingen förebygga den påstådda kränkningen eller dess fortsättning eller gottgöra en kränkning som redan har inträffat. I artikel 13 uppställs inga specifika krav på formerna för rättelse eller gottgörelse och det ankommer därmed i första hand på respektive konventionsstat att fastställa de närmare villkoren i detta hänseende. Kravet på ett effektiv rättsmedel kan också uppfyllas genom en kombination av olika åtgärder. Skadestånd kan utgöra ett effektivt rättsmedel men något uttryckligt krav på att skadestånd ska utgå i vissa situationer följer inte av artikel 13. Däremot kan frånvaron av andra rättsmedel eller den omständigheten att ett beslut som syftar till att ge rättelse av olika skäl inte har någon praktisk effekt medföra att den återstående möjligheten för att uppfylla kraven enligt artikel 13 är att utge ekonomisk kompensation. Det ligger dock i sakens natur att det måste betraktas som mer effektivt att tillhandahålla rättsmedel som gör det möjligt att bota konventionskränkningar redan inom ramen för den process där de uppstår än att tillhandahålla en möjlighet att erhålla ekonomisk kompensation i efterhand. Den omständigheten att den enskilde har avstått från att ta i anspråk ett tillgängligt rättsmedel som hade kunnat medföra att överträdelsens undanröjs, lindras eller gottgörs påverkar därmed också möjligheten att få ekonomisk kompensation i efterhand. (Se för en närmare utveckling av dessa principer SOU 2010:87 Skadestånd och Europakonventionen, särskilt avsnitt 3, 4.2.2 och 6.4.1, 6.4.4 samt 6.4.5, med där angivna hänvisningar till Europadomstolens praxis.)
För en rätt till ersättning krävs förutom att det har förekommit ett skadeståndsgrundande fel eller en försummelse eller en konventionsöverträdelse att detta kan anses ha vållat eller annorlunda uttryckt direkt orsakat skada för den enskilde. Enligt allmänna skadeståndsrättsliga principer gäller att det också ankommer på den som begär ersättning att styrka skadan och dess omfattning.
Överväganden
På de skäl som JO och Statens ansvarsnämnd har anfört konstaterar även Justitiekanslern att de aktuella domskälen inte uppfyller de krav som uppställs i 17 kap. 7 § 5 rättegångsbalken och att domskälen innehåller uttalanden som har varit ägnade att framkalla tvivel om rättens opartiskhet, varför jäv enligt 4 kap. 13 § 10 rättegångsbalken har förelegat. Däremot ger utredningen inte stöd för att domen innefattar i sak felaktig rättstillämpning. Vidare är de negativa omdömen som förekommer i domen angående MB visserligen klart olämpliga med de kan inte anses innefatta ärekränkningsbrott enligt brottsbalkens bestämmelser. Enligt Justitiekanslerns bedömning är de inte heller av den karaktären att MB:s rätt till respekt för sitt rykte och personliga integritet enligt artikel 8 i Europakonventionen har åsidosatts.
Rättegångsbalkens krav på angivande och utformning av domskäl liksom upprätthållande av opartiskheten i den dömande verksamheten syftar till att säkerställa i allt väsentligt samma grundläggande rättssäkerhetsgarantier som följer av rätten till en rättvis rättegång enligt artikel 6 i Europakonventionen. I det sagda ligger att rättegångsbalkens bestämmelser i dessa hänseenden ska tolkas med beaktande av konventionens krav och att ett konstaterat åsidosättandet av ifrågavarande bestämmelser också ofta innefattar en överträdelse av artikel 6 i konventionen. Om kraven enligt rättegångsbalken är högre ställda än vad som följer av konventionsbestämmelsen kan dock slutsatsen bli den motsatta. I detta fall bedömer Justitiekanslern att de konstaterade bristerna i domskälen också innefattar ett åsidosättande av MB:s rätt till en rättvis rättegång enligt artikel 6.1 i konventionen.
Under sådana förhållanden är staten som utgångpunkt skadeståndsskyldig i förhållande till MB enligt 3 kap. 2 § 1 skadeståndslagen för bl.a. ren förmögenhetsskada som är en direkt följd av de konstaterade bristerna. Härutöver kan MB, enligt de principer som framgår av Högsta domstolens praxis, även vara berättigad till ersättning för ideell skada som har uppkommit på grund av konventionsöverträdelserna. Ekonomisk ersättning för sådan ideell skada kan emellertid endast utgå under förutsättning att MB:s rätt till ett effektivt rättsmedel för att komma till rätta med överträdelserna inte har tillgodosetts på annat sätt.
Med dessa utgångspunkter konstaterar Justitiekanslern att MB:s yrkande om ersättning för det lidande som hon menar att hon har upplevt genom att det yngsta barnet rycktes upp ur sin hemmiljö på grund av det, enligt MB:s mening, felaktiga förordnandet om gemensam vårdnad och växelvist boende inte kan vinna bifall. Som anges inledningsvis ger utredningen inte stöd för att domen i sak var felaktig och att staten av den anledningen skulle ha ådragit sig skadeståndsskyldighet.
Vad sedan gäller yrkandet om ersättning för kostnader för klagan över domvilla och utebliven inkomst gör Justitiekanslern följande bedömning. Sådana brister i en dom som det här är fråga om kan typiskt sett medföra merkostnader i form av rättegångskostnader i den utsträckning handläggningen måste tas om, t.ex. om domen undanröjs och målet visas åter för förnyad handläggning. Även kostnaderna för själva överklagandet för att få frågan prövad på nytt i underinstansen kan var ersättningsgilla. Några sådana merkostnader har emellertid inte uppkommit i detta fall. De kostnader för nedlagt arbete som MB har begärt ersättning för hänför sig till hennes klagan över domvilla. Som framgår av hovrättens beslut kunde de konstaterade bristerna i tingsrättens dom emellertid inte föranleda undanröjande genom ianspråktagande av ett extraordinära rättsmedel. Detta är en följd av en annan grundläggande rättssäkerhetsprincip, nämligen principen om laga kraftvunna domars orubblighet. MB:s yrkande om ersättning för nedlagt arbete för upprättande av klagan över domvilla ska därför avslås. Inte heller kan någon ersättning utgå för förlorad arbetsförtjänst på grund av att MB sjukskrev sig dagen efter tingsrättens dom. De konstaterade bristerna kan inte anses ha medfört sådana allvarliga konsekvenser för MB att hon var förhindrad att arbeta.
MB har slutligen begärt ersättning med 120 000 kr som gottgörelse för de i hennes mening kränkande och partiska uttalanden som domen innefattar. Som tidigare angivits bedömer Justitiekanslern att uttalandena i sig inte innefattar något sådant integritetskränkande brott eller någon överträdelse av artikel 8 i Europakonventionen som i sig hade kunnat medföra en ideell skada för MB. Den fråga som återstår att bedöma är därmed om det krävs för att upprätthålla MB:s rätt till ett effektivt rättsmedel enligt artikel 13 i konventionen att hon tillerkänns ekonomisk ersättning med anledning av det åsidosättande av hennes rätt till en rättvis rättegång enligt artikel 6.1 i konventionen som har förekommit genom domskälens bristfälliga utformning.
Vid åsidosättande av de för rättssäkerheten centrala bestämmelserna om utformningen av domskäl liksom opartiskhet i den dömande verksamheten innehåller rättegångsbalken långtgående skyddsmekanismer som bl.a. syftar till att ge den enskilde möjlighet till en ny prövning. Således gäller enligt 50 kap. 27 och 29 §§ rättegångsbalken att hovrätten ska undanröja tingsrättens dom och återförvisa målet för förnyad prövning om talan om jäv mot en domare i tingsrätten förs och hovrätten anser att jäv har förelegat. Även bristfälligt utformade domskäl kan föranleda undanröjande och återförvisning (se 50 kap. 28 och 29 §§ jämfört med 59 kap. 1 § första stycket 4 rättegångsbalken). Förekomsten av rättegångsfel av nu aktuellt slag medför också typiskt sett att prövningstillstånd ska meddelas (49 kap. 14 § 2 och 4 rättegångsbalken).
Vid ett överklagande hade således MB kunnat få tingsrättens dom undanröjd och få en förnyad prövning som uppfyllde kraven på en rättvis rättegång.
Utöver möjligheten till rättelse genom ett överklagande har hon också kunnat framföra klagomål hos JO. JO har genom sin genomlysning av ärendet och sina uttalanden tydligt klarlagt att tingsrättens domskäl inte uppfyllde rättegångsbalkens krav. Härigenom framgår att domskälen inte längre kan ses som ett uttryck för det allmännas uppfattning. Härutöver har JO föranstaltat om disciplinpåföljd för den ansvarige domaren. Även om JO:s uttalanden och åläggandet av disciplinpåföljden inte ensamt kan betraktas som ett effektivt rättsmedel för att komma till rätta med konventionsöverträdelser av ifrågavarande slag utgör de en del av de samlade möjligheter som står till buds för den enskilde. Det är också i grunden den enskildes eget val om denne anser det tillräckligt med ett uttalande från JO i saken i stället för att söka rättelse genom ett överklagande.
Justitiekanslern konstaterar därmed att MB har haft möjlighet att genom ett överklagande av tingsrättens dom få domen undanröjd och få en förnyad prövning samt att hon under alla omständigheter genom JO:s tydliga uttalanden och den ålagda disciplinpåföljden har fått betydande upprättelse. Enligt Justitiekanslerns bedömning har därmed MB haft tillgång till effektiva rättsmedel för att komma till rätta med konventionskränkningarna. För att upprätthålla Sveriges åtaganden enligt Europakonventionen krävs det därför inte att MB därutöver tillerkänns ekonomisk kompensation. Med hänsyn härtill saknas det förutsättningar för Justitiekanslern att bifalla MB:s yrkande om ersättning för ideell skada med anledning av bristerna i utformningen av tingsrättens domskäl.
Sammantaget har Justitiekanslern kommit fram till att någon ersättning inte ska utgå till MB.