Dir. 2007:54
Översyn av vissa frågor om skyddet för
Kommittédirektiv
Översyn av vissa frågor om skyddet för
företagshemligheter
Dir.
2007:54
Beslut vid regeringssammanträde den 19 april 2007.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall se över vissa frågor om skyddet för
företagshemligheter.
I utredarens uppdrag ingår att analysera straffbestämmelser-
na i lagen (1990:409) om skydd för företagshemligheter. En
särskild fråga som skall uppmärksammas i det sammanhanget
är om straffansvaret bör utvidgas till att omfatta även den som
obehörigen utnyttjar eller röjer en företagshemlighet som han
eller hon har fått tillgång till inom ramen för sina arbetsuppgift-
er.
Utredaren skall också uppmärksamma lagens skadestånds-
bestämmelser. I den delen skall utredaren överväga bl.a. om
bestämmelserna om anställdas skadeståndsansvar skall utvidgas
till att omfatta inhyrd personal. Översynen skall också omfatta
frågan om grunderna för beräkning av skadestånd på grund av
överträdelser av lagen.
I uppdraget ingår vidare att ta ställning till om det bör inför-
as bestämmelser om bevissäkring i lagen. Utredaren skall även
analysera frågor om myndigheters befattning med företagshem-
ligheter.
Utredaren skall lämna de författningsförslag som övervägan-
dena ger anledning till.
Uppdraget skall redovisas senast den 2 maj 2008.
2
Bakgrund
Lagen (1990:409) om skydd för företagshemligheter trädde i
kraft den 1
juli 1990 (jfr prop. 1987/88:155 och bet.
1989/90:LU37). Med företagshemlighet avses sådan informa-
tion om affärs- eller driftförhållanden i en näringsidkares rörelse
som näringsidkaren håller hemlig och vars röjande är ägnat att
medföra skada för honom eller henne i konkurrenshänseende.
Lagen innehåller bestämmelser om straff för den som olovligen
bereder sig tillgång till en företagshemlighet eller som på annat
sätt tar olovlig befattning med en företagshemlighet. Andra
obehöriga angrepp på en företagshemlighet grundar skade-
ståndsskyldighet. Detta gäller både för den som missbrukar en
företagshemlighet som har anförtrotts honom eller henne i en
affärsförbindelse och för en anställd som missbrukar en före-
tagshemlighet som han eller hon har fått del av i sin anställning.
I slutet av 1990-talet aktualiserades frågan om en översyn av
lagen. I fokus stod då frågan om huruvida lagen i tillräcklig
grad mötte kunskapsföretagens speciella behov. Det diskutera-
des bl.a. om inte skyddet för företagshemligheter borde
utsträckas till att inkludera också affärsidéer och tjänstekoncept
som i och för sig inte alltid var hemliga och om inte skyddet
borde utsträckas till att gälla viss tid efter det att en anställning
upphört. Vidare diskuterades, liksom vid lagens tillkomst,
frågan om huruvida lagen innebar en hämsko på en kritisk dis-
kussion om eventuella missförhållanden i ett företag.
Under senare år har lagen uppmärksammats från andra
utgångspunkter. I den s.k. Ericsson-domen
F
1
F
friades en anställd
från straffansvar eftersom den information som han hade lämnat
ut var information som han hade tillgång till för att utföra sina
arbetsuppgifter. Han hade således inte, såsom lagen föreskriver,
olovligen berett sig tillgång till informationen i fråga. Domen
gav upphov till en diskussion om huruvida lagen ger ett till-
räckligt skydd mot att en arbetstagare utnyttjar eller röjer en
företagshemlighet. Det har också hävdats att lagen inte skulle
uppfylla internationella åtaganden som Sverige har gjort när det
gäller skyddet för företagshemligheter. Det gäller framför allt
1
Svea hovrätt, dom den 20 oktober 2003 i mål nr B 5221-03.
3
de åtaganden som följer av det internationella avtalet om
handelsrelaterade aspekter av immaterialrätter (TRIPs-avtalet)
såvitt gäller frågor om bevissäkring.
En annan fråga som har uppmärksammats i lagstiftnings-
sammanhang gäller myndigheters befattning med företagshem-
ligheter (se prop. 1998/99:11 s. 78 och prop. 2005/06:89 s. 19).
I vissa fall kan myndigheter vara skyldiga att lämna ut handl-
ingar och uppgifter som innehåller företagshemligheter. Det har
ifrågasatts om det i sådana fall inte borde finnas begränsningar
när det gäller hur informationen får användas och sanktioner
mot en otillbörlig användning av informationen.
Svenskt Näringsliv har i en skrivelse till Justitiedeparte-
mentet lagt fram förslag till ändringar i lagen (dnr
Ju2005/1965/L1; jfr Svensk Näringslivs skrift ”En översyn av
lagen om skydd för företagshemligheter”, januari 2005). Även
Riksåklagaren har gett in en framställan i ämnet (dnr
Ju2003/9260/L1).
Riksdagen har uttalat att regeringen bör ta initiativ till en
översyn av lagen (bet. 2004/05:LU12 och rskr. 2004/05:179).
Uppdraget
Bakgrund
Lagen om skydd för företagshemligheter har varit i kraft i över
femton år. Sedan lagen kom till har förutsättningarna för före-
tagande förändrats i flera avseenden. Alltfler företag bygger sin
verksamhet på information och kunskap snarare än på tradition-
ell industriell produktion. Vidare bedrivs kvalificerad forskning
och utveckling inom en mängd nya samhällsviktiga områden
såsom informationsteknik och bioteknik. Teknikens utveckling
har medfört att information kan lagras och överföras på helt
andra sätt än tidigare. Den internationella konkurrensen har
hårdnat på många områden. Detta har ökat risken för att
svenska företag utsätts för internationellt företagsspioneri. Sve-
rige har också sedan lagen kom till gjort internationella åtag-
anden som gäller skyddet för företagshemligheter.
4
Bland annat mot denna bakgrund finns det anledning att
överväga om lagen om skydd för företagshemligheter i vissa
delar bör ändras och anpassas till utvecklingen. Det bör över-
lämnas till en särskild utredare att göra sådana överväganden.
Utredaren skall i första hand ta upp de frågor som anges
nedan. Det står emellertid utredaren fritt att ta upp även andra
frågor som aktualiseras under utredningsarbetet, om det bedöms
motiverat och det finns utrymme för det under utredningstiden.
Om översynen ger vid handen att det finns behov av författ-
ningsändringar, skall utredaren lägga fram förslag till sådana.
Utredaren skall i sitt arbete ta särskild hänsyn till de små och
medelstora företagens behov av en reglering som är ändamåls-
enlig, förutsebar och lätt att tillämpa. Vidare skall utredaren
beakta intresset av att lagstiftningen ger svenska företag ett
skydd som motsvarar det som utländska konkurrenter har.
Utredaren skall också fästa vikt vid intresset av en rimlig balans
mellan, å ena sidan, företagens behov av att kunna skydda kom-
mersiella hemligheter och, å andra sidan, intresset av öppenhet
och ett fritt informationsutbyte i samhället.
Lagens tillämpningsområde
I 1 § lagen om skydd för företagshemligheter definieras före-
tagshemlighet som sådan information om affärs- eller drift-
förhållanden i en näringsidkares rörelse som näringsidkaren
håller hemlig och vars röjande är ägnat att medföra skada för
honom eller henne i konkurrenshänseende. Med information
förstås både sådana uppgifter som har dokumenterats i någon
form, inbegripet ritningar, modeller och andra liknande tekniska
förebilder, och enskilda personers kännedom om ett visst för-
hållande, även om det inte har dokumenterats på något särskilt
sätt.
Definitionen är tämligen öppen och torde därmed i grunden
vara väl ägnad att fungera även med beaktande av den utveckl-
ing som har ägt rum sedan lagen kom till. Likväl kan det finnas
anledning att överväga om definitionen i alla delar är ändamåls-
enlig utifrån de behov som dagens företag har. Passar defini-
tionen för exempelvis moderna kunskapsföretag som bygger sin
verksamhet på medarbetarnas kunskaper och ”know-how”?
5
Definitionen av företagshemligheter förtjänar också att ana-
lyseras från ett annat perspektiv. Ett centralt moment i defini-
tionen är att informationen faktiskt hålls hemlig av näringsidka-
ren. Frågan om vad som skall betraktas som en företagshemlig-
het ligger därmed i stor utsträckning i näringsidkarens egna
händer. Innebär detta att lagen i vissa fall skyddar hemlighållan-
de av information som från ett mer objektivt synsätt inte är
skyddsvärd?
Utredaren skall överväga ovan angivna frågeställningar.
Utredaren skall i sina överväganden beakta intresset av att lagen
inte hindrar människor från att fritt utnyttja sina erfarenheter
och sitt kunnande och det samhällsekonomiska intresset av att
låta kunskap flöda fritt. Utgångspunkten för regleringen skall,
liksom hittills, vara att det inte bör ställas några krav på ”verks-
höjd” eller originalitet – motsvarande sådana som gäller inom
immaterialrätten – för att viss information skall utgöra en före-
tagshemlighet i lagens mening (jfr prop. 1987/88:155 s. 12).
I detta sammanhang är också bestämmelsen i 2 § andra
stycket lagen om skydd för företagshemligheter av intresse.
Innebörden av denna är att lagen inte skall tillämpas på den som
anskaffar, utnyttjar eller röjer en företagshemlighet hos en när-
ingsidkare för att offentliggöra eller inför en myndighet eller
något annat behörigt organ avslöja något som skäligen kan
misstänkas utgöra brott, på vilket fängelse kan följa, eller som
kan anses utgöra annat allvarligt missförhållande i näringsidka-
rens rörelse. Är denna bestämmelse tillräcklig för att säkerställa
att lagen inte lägger hinder i vägen för att anställda och andra
med legitima syften avslöjar oegentligheter inom företag (s.k.
whistleblowers)? Och är det rimligt att, såsom lagen förutsätter,
exempelvis en arbetstagare i vissa fall måste göra en egen
bedömning av om det förhållande som han eller hon överväger
att avslöja utgör ett brott på vilket fängelse kan följa?
Utredaren skall mot denna bakgrund undersöka om lagen har
varit ett hinder för anställda att påtala och föra fram i ljuset
allvarliga missförhållanden på den egna arbetsplatsen. Om så
bedöms vara fallet, skall utredaren överväga hur reglerna kan
ändras för att bättre ta till vara intresset av offentlighet och
insyn.
6
Straffansvarets omfattning
I 3 § lagen om skydd för företagshemligheter föreskrivs att den
som med uppsåt olovligen bereder sig tillgång till en företags-
hemlighet skall dömas för företagsspioneri. Enligt 4 § skall den
som anskaffar en företagshemlighet med vetskap om att den
som tillhandahåller hemligheten eller någon före honom har
berett sig tillgång till denna genom företagsspioneri dömas för
olovlig befattning med företagshemlighet. Straffet för företags-
spioneri är böter eller fängelse i högst två år eller, om brottet är
grovt, fängelse i högst sex år. Straffskalan för olovlig befattning
med företagshemlighet sträcker sig från böter till fängelse i
högst två år eller, om brottet är grovt, högst fyra år.
I det s.k. Ericsson-målet ansågs en anställd inte kunna dömas
för företagsspioneri eftersom den information som han hade
lämnat ut var information som han hade tillgång till för att
utföra sina arbetsuppgifter. Han hade således inte, såsom lagen
föreskriver, olovligen berett sig tillgång till informationen i
fråga. Domen har gett upphov till en diskussion om huruvida
lagen ger ett tillräckligt skydd mot att en arbetstagare utnyttjar
eller röjer en företagshemlighet.
Utredaren skall, bl.a. mot bakgrund av domen i Ericsson-
målet, överväga om lagens straffstadganden har getts en ända-
målsenlig utformning. En fråga som skall analyseras i samman-
hanget är vilken vikt som vid utformningen av straffbestämmel-
serna bör fästas vid det sätt på vilket den som röjer eller
utnyttjar företagshemligheten har fått tillgång till denna. Utred-
aren skall också ta ställning till om straffskalan för brott mot
lagen ligger på en lämplig nivå.
Vid bedömningen av om en utvidgning av straffansvaret
behövs skall utredaren beakta vilka andra, nu gällande, straff-
stadganden som kan komma i fråga när en arbetstagare miss-
brukar en företagshemlighet som vederbörande har anförtrotts i
tjänsten. I vissa fall kan exempelvis en jämförelse med brottet
trolöshet mot huvudman (10 kap. 5 § brottsbalken) vara rele-
vant. Ansvar för det brottet kan aktualiseras vid missbruk av
förtroendeställning. Det har ansetts att missbruk av förtroende-
ställning föreligger när en befattningshavare som har ansvars-
7
fyllda tekniska funktioner lämnar ut företagshemligheter (se
Gränsen mellan företagsspioneri och vissa bestämmelser i
brottsbalken, bl.a. spioneri och grovt spioneri enligt 19 kap. 5
och 6 §§, kan många gånger vara svår att dra, i synnerhet i ett
inledande skede av en utredning. Utredarens analys skall mot
den bakgrunden också innefatta jämförelser med regleringen i
Utredarens bedömning av om och i vilken omfattning en
utvidgning av straffansvaret i lagen är motiverad skall göras
med beaktande av de andra sanktioner som står till buds i form
av skadestånd och arbetsrättsliga påföljder (jfr prop.
1987/88:155 s. 18 och prop. 1985/86:65 s. 24 f. och 46).
Utredaren skall vidare beakta hur den svenska regleringen
förhåller sig till regleringen i andra jämförbara länder.
Utredaren skall också beakta tryckfrihetsförordningens och
yttrandefrihetsgrundlagens bestämmelser och principer om
meddelarfrihet.
Skadestånd
5–10 §§ lagen om skydd för företagshemligheter innehåller
bestämmelser om skadestånd. I 5 § regleras skadestånd på
grund av brott enligt 3 eller 4 §. Enligt 6 § skall den som
uppsåtligen eller av oaktsamhet utnyttjar eller röjer en företags-
hemlighet som han eller hon i förtroende har fått del av i sam-
band med en affärsförbindelse ersätta den skada som uppkom-
mer genom förfarandet. I 7 § regleras anställdas och före detta
anställdas skadeståndsansvar. 8 § innehåller bestämmelser om
skadeståndsansvar för envar som utnyttjar eller röjer en före-
tagshemlighet som enligt vad han eller hon inser eller bör inse
har angripits enligt lagen. I samma paragraf finns bestämmelser
om befattning med företagshemlighet som har röjts i strid med
sekretesslagen (1980:100). Beräkning av skadestånd regleras i
9 §. Om det är skäligt kan skadeståndet sättas ned eller helt falla
bort. I 10 § finns en bestämmelse om preskription av skade-
ståndsanspråk.
Bestämmelserna om skadestånd är av grundläggande betyd-
else för regelverkets effektivitet och funktionalitet. På det stora
8
hela förefaller bestämmelserna också väl tjäna sina syften. I
några avseenden finns det emellertid anledning att överväga för-
ändringar.
Dagens bestämmelser är, som framgått, uppbyggda på så sätt
att olika kategorier av potentiella angripare regleras var för sig.
Sålunda skiljer sig förutsättningarna för ansvar mellan affärs-
partners, anställda, före detta anställda och utomstående. Utred-
aren skall överväga om detta är en lämplig ordning eller om det
vore mer ändamålsenligt med en enhetlig reglering där det
centrala är karaktären på angreppet i stället för angriparens för-
hållande till näringsidkaren.
I detta sammanhang skall utredaren särskilt titta på den
situationen då arbetet utförs av inhyrd personal från ett s.k.
bemanningsföretag eller av olika typer av konsulter. En sådan
person kan ofta i praktiken ha samma funktion och roll som när-
ingsidkarens egen personal men är, formellt sett, normalt inte
anställd hos denna. Därmed kan de skadeståndsbestämmelser
som tar sikte på anställda hos näringsidkaren inte tillämpas. Är
detta en brist och hur bör den i så fall rättas till?
En särskild fråga är vad som gäller när styrelseledamöter i
aktiebolag avslöjar hemliga uppgifter som de fått del av i denna
egenskap. Förarbetena till lagen om skydd för företagshemlig-
heter innehåller uttalanden som talar för att lagens skadestånds-
bestämmelser inte är tillämpliga i en sådan situation utan att
sådana förfaranden i stället sanktioneras genom aktiebolagslag-
ens bestämmelser om skadestånd (se bet. 1988/89:LU36 s. 30 f.
och 39 samt 1988/89:LU37 s. 33 och 43). En konsekvens av
detta är, har det sagts, att skadeståndsbestämmelserna i lagen
om skydd för företagshemligheter inte heller kan tillämpas på
den som i ett senare led utnyttjar en företagshemlighet som han
eller hon, i ond tro, har fått av en styrelseledamot i ett aktie-
bolag. Utredaren skall analysera rättsläget i berörda hänseenden
och överväga om den gällande ordningen är lämplig. Motsvar-
ande analys och överväganden skall göras i fråga om skade-
ståndsansvaret för revisorer i aktiebolag.
Lagens bestämmelser om skadeståndets beräkning är förhåll-
andevis allmänt hållna. I flera bestämmelser anges att den
skadeståndsskyldige skall ”ersätta den skada som uppkommer”.
9
I en särskild bestämmelse (9 §) klargörs sedan att man vid
bestämmande av skadestånd skall ta hänsyn även till närings-
idkarens intresse av att hemligheten inte obehörigen utnyttjas
eller röjs och till övriga omständigheter av annan än rent ekon-
omisk betydelse. Om det är skäligt kan skadeståndet sättas ned
eller helt falla bort.
I den immaterialrättsliga lagstiftningen förekommer att
skadestånd skall beräknas som värdet av en fiktiv licens att
utnyttja den rättighet som obehörigen har utnyttjats. Sålunda
litterära och konstnärliga verk att den som i strid med lagen
utnyttjar ett verk skall betala ersättning utgörande skäligt veder-
lag för utnyttjandet. Bestämmelser av motsvarande innebörd
finns i bl.a. 38 § varumärkeslagen (1960:644) och 58 § patent-
lagen (1967:837). Utredaren skall överväga om detta är en
lämplig konstruktion även i lagen om skydd för företagshemlig-
heter eller om den nuvarande regleringen är mer ändamålsenlig.
Vid bedömningen av huruvida skadeståndsansvaret bör
utvidgas skall utredaren beakta de möjligheter näringsidkare har
att skydda sig avtalsvägen (t.ex. genom sekretess- eller konkurr-
ensklausuler).
Bevissäkring
För en näringsidkare som vill initiera en prövning av ett påstått
angrepp på hans eller hennes företagshemligheter kan det ofta
finnas ett behov av att i ett tidigt skede säkra bevisning om sak-
en. I den immaterialrättsliga lagstiftningen finns det bestäm-
melser om sådan bevissäkring. Som exempel kan nämnas
bestämmelserna om s.k. intrångsundersökning i 59 a–59 g §§
patentlagen. Bestämmelserna innebär att domstol, under vissa
förutsättningar, kan besluta att en undersökning får göras hos
den som skäligen kan antas ha gjort sig skyldig till patent-
intrång för att söka efter föremål eller handlingar som kan antas
ha betydelse för utredning om intrånget. Regleringen av bl.a.
intrångsundersökningar har nyligen blivit föremål för harmonis-
eringsåtgärder från EU:s sida genom Europaparlamentets och
rådets direktiv 2004/48/EG av den 29 april 2004 om säker-
10
ställande av skyddet för immateriella rättigheter (EUT L 157,
30.4.2004, s. 45, Celex 32004L0048; ”sanktionsdirektivet”).
Lagen om skydd för företagshemligheter innehåller inte
några bestämmelser av detta slag. Det har från olika håll gjorts
gällande att detta är en betydande brist i lagstiftningen.
Det har också hävdats att avsaknaden av bestämmelser om
bevissäkring i lagstiftningen om företagshemligheter innebär ett
brott mot Sveriges åtaganden enligt TRIPs-avtalet. För att upp-
fylla kraven i avtalet infördes den 1 januari 1999 regler om
intrångsundersökning i den immaterialrättsliga lagstiftningen
(se prop. 1998/99:11 s. 50 f.). I det lagstiftningsärendet menade
flera remissinstanser att kravet i TRIPs-avtalet även omfattade
skyddet för företagshemligheter. Några motsvarande regler
infördes emellertid inte i lagen om skydd för företagshemlighet-
er. I ärendet gjordes i stället den bedömningen att reglerna i
rättegångsbalken om bl.a. husrannsakan och beslag och reglerna
i lagen om skydd för företagshemligheter om vitesförbud var
tillfyllest. – När det gäller motsvarande överväganden på kon-
kurrensrättens område, se prop. 2004/05:117 s. 41 ff.
Utredaren skall ta ställning till om bestämmelser om bevis-
säkring bör införas i lagen om skydd för företagshemligheter.
Utredaren skall i sammanhanget beakta Sveriges internationella
åtaganden.
Myndigheters befattning med företagshemligheter m.m.
I olika sammanhang kan myndigheter komma att ta befattning
med en näringsidkares företagshemligheter. Så kan vara fallet
för domstolar i mål där handlingar som innehåller företagshem-
ligheter ges in som bevismaterial. En näringsidkare kan under
vissa förutsättningar också tvingas att ge in handlingar av detta
slag till en domstol till följd av ett editionsföreläggande (se
38 kap. 2 § och 36 kap. 6 §rättegångsbalken). Andra exempel
är när en tullmyndighet har beslagtagit varor som misstänks
göra intrång i en immateriell rättighet (se prop. 2005/06:89
s. 18 f., jfr även prop. 1998/99:11 s. 78 f.) och när universitet
och högskolor samverkar med företag.
En särskild komplikation i situationer av detta slag är att de
handlingar som myndigheten innehar utgör allmänna handling-
11
ar. Visserligen torde myndigheten ofta kunna vägra att lämna ut
handlingarna under åberopande av sekretess men det är inte
givet att sekretesslagen alltid erbjuder ett tillräckligt skydd i
detta avseende. Det finns också en risk för att hemliga handling-
ar ibland lämnas ut trots att så inte borde ha skett. Dessutom
hindrar sekretesslagen, enligt huvudregeln, inte att handlingar
lämnas ut till den som är part i ett ärende eller mål. En närings-
idkares motpart i en tvistemålsprocess kan således normalt inte
förvägras att ta del av i målet åberopade handlingar även om
dessa skulle omfattas av någon sekretessbestämmelse.
Det kan också förekomma att en domstol förpliktar en när-
ingsidkare att lämna information till en annan näringsidkare om
ursprung, distributionskanaler m.m. avseende varor eller tjänst-
er som påstås göra intrång i annans immaterialrätt (jfr artikel 8 i
sanktionsdirektivet).
Den som har kommit över en företagshemlighet på något av
de ovan angivna sätten kan i sin tur sprida denna vidare utan att
träffas av sanktionerna i lagen om skydd för företagshemlighet-
er eftersom han eller hon inte kommit över informationen på
något olovligt sätt. Alldeles oavsett detta kan skadan ofta vara
skedd redan genom att motparten/konkurrenten har fått tillgång
till informationen.
Angivna förhållanden har påståtts ha en återhållande effekt
när det gäller näringsidkares benägenhet att initiera en prövning
av påstådda angrepp på hans eller hennes företagshemligheter.
Utredaren skall analysera ovan beskrivna frågeställningar
och överväga om något kan och bör göras för att komma till
rätta med konstaterade problem. Eventuella förslag till författ-
ningsändringar skall utarbetas med hänsyn tagen till grundlägg-
ande regler och principer om handlingars offentlighet och en
rättvis rättegång.
Arbetets bedrivande och redovisning av uppdraget
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter och organ-
isationer. När det gäller redovisning av förslagets konsekvenser
för företagen, skall samråd ske med Näringslivets Regelnämnd.
12
Utredaren skall hålla sig underrättad om det arbete som
bedrivs inom Regeringskansliet när det gäller genomförandet av
sanktionsdirektivet och annat arbete av relevans som bedrivs
inom Regeringskansliet och utredningsväsendet.
Utredaren skall beräkna de ekonomiska konsekvenserna av
de förslag som läggs fram. Om förslagen kan förväntas leda till
kostnadsökningar för det allmänna, skall utredaren föreslå hur
dessa skall finansieras.
Utredaren skall redovisa vilka konsekvenser som de förslag
som lämnas får utifrån ett jämställdhetsperspektiv.
Uppdraget skall redovisas senast den 2 maj 2008.
(Justitiedepartementet)