Prop. 2014/15:2

Höständringsbudget för 2014

Regeringens proposition

2014/15:2

Höständringsbudget för 2014

Regeringens proposition

2014/15:2

Höständringsbudget för 2014

Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.

Stockholm den 19 oktober 2014

Stefan Löfven

Magdalena Andersson

(Finansdepartementet)

Propositionens huvudsakliga innehåll

Propositionen innehåller förslag till ändrade anslag m.m. för budgetåret 2014.

PROP. 2014/15:2

Innehållsförteckning

1 Förslag till riksdagsbeslut ...................................................................................... 9

2 Ändringsbudget .................................................................................................... 15 2.1 Inledning .......................................................................................... 15 2.2 Förslag per utgiftsområde ............................................................... 15 2.2.1 Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning ............ 15 2.2.2 Utgiftsområde 3 Skatt, tull och exekution ..................................... 15 2.2.3 Utgiftsområde 4 Rättsväsendet ....................................................... 16 2.2.4 Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap ............... 16 2.2.5 Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd ........................................ 18 2.2.6 Utgiftsområde 8 Migration ............................................................. 19 2.2.7 Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg ............. 19 2.2.8 Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning ....................................................................... 20 2.2.9 Utgiftsområde 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom .................. 20 2.2.10 Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn ...... 21 2.2.11 Utgiftsområde 13 Integration och jämställdhet ............................ 21 2.2.12 Utgiftsområde 16 Utbildning och universitetsforskning .............. 22 2.2.13 Utgiftsområde 19 Regional tillväxt ................................................. 24 2.2.14 Utgiftsområde 22 Kommunikationer ............................................. 24 2.2.15 Utgiftsområde 23 Areella näringar, landsbygd och livsmedel ...... 25 2.2.16 Utgiftsområde 24 Näringsliv .......................................................... 28 2.2.17 Utgiftsområde 25 Allmänna bidrag till kommuner ....................... 28

Bilaga Beställningsbemyndiganden

Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 19 oktober 2014

PROP. 2014/15:2

Tabellförteckning

Tabell 1.1 Specifikation av ändrade ramar för utgiftsområden och ändrade anslag 2014 .... 11

1

Förslag till riksdagsbeslut

PROP. 2014/15:2

1. Förslag till riksdagsbeslut

Regeringen föreslår att riksdagen

1. bemyndigar regeringen att under 2014 för

anslaget 1:1 Biståndsverksamhet under utgiftsområde 7 Internationellt bistånd besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 69 221 000 000 kronor 2015–2025 (avsnitt 2.2.5),

2. bemyndigar regeringen att under 2014 för

anslaget 1:4 Ersättning till etableringslotsar

och insatser för vissa nyanlända invandrare

under utgiftsområde 13 Integration och jämställdhet ingå ekonomiska åtaganden som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 2 600 000 000 kronor 2015 och 2016 (avsnitt 2.2.11),

3. bemyndigar regeringen att under 2014 för

anslaget 2:6 Lunds universitet: Forskning

och forskarutbildning under utgiftsområde

16 Utbildning och universitetsforskning besluta om bidrag som medför behov av framtida anslag på högst 578 000 000 kronor 2015–2025 (avsnitt 2.2.12),

4. bemyndigar regeringen att under 2014 för

anslaget 3:1 Vetenskapsrådet: Forskning och

forskningsinformation under utgiftsområde

16 Utbildning och universitetsforskning besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 19 513 000 000 kronor 2015–2025 (avsnitt 2.2.12),

5. bemyndigar regeringen att under 2014 för

anslaget 3:6 Rymdstyrelsen: Avgifter till

internationella organisationer

under

utgiftsområde 16 Utbildning och universitetsforskning besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 2 100 000 000 kronor 2015–2022 (avsnitt 2.2.12),

6. bemyndigar regeringen att under 2014 för

anslaget 1:11

Intervention för

jordbruksprodukter m.m. under

utgiftsområde 23 Areella näringar, landsbygd och livsmedel besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 53 000 000 kronor 2015 och 39 000 000 kronor 2016 (avsnitt 2.2.15),

7. bemyndigar regeringen att under 2014 för

anslaget 1:13 Strukturstöd till fisket m.m. under utgiftsområde 23 Areella näringar, landsbygd och livsmedel besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 46 105 000 kronor 2015 (avsnitt 2.2.15),

8. bemyndigar regeringen att under 2014 för

anslaget 1:14 Från EU-budgeten

finansierade strukturstöd till fisket m.m.

under utgiftsområde 23 Areella näringar, landsbygd och livsmedel besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 113 446 000 kronor 2015 (avsnitt 2.2.15),

9. godkänner den föreslagna användningen av

anslaget 1:18 Åtgärder för landsbygdens miljö

och struktur under utgiftsområde 23 Areella

PROP. 2014/15:2

näringar, landsbygd och livsmedel (avsnitt 2.2.15),

10. bemyndigar regeringen att under 2014 för

anslaget 1:20 Miljöförbättrande åtgärder i

jordbruket under utgiftsområde 23 Areella

näringar, landsbygd och livsmedel besluta om bidrag som medför behov av framtida

anslag på högst 15 000 000 kronor 2015, 25 000 000 kronor 2016 och 30 000 000 kronor 2017 (avsnitt 2.2.15),

11. godkänner ändrade ramar för utgifts-

områden samt anvisar ändrade anslag enligt tabell 1.1.

PROP. 2014/15:2

Tabell 1.1 Specifikation av ändrade ramar för utgiftsområden och ändrade anslag 2014

Tusental kronor

Utgiftsområde Anslags- nummer

Beslutad ram/anvisat

anslag

Förändring av

ram/ anslag

Ny ram/

Ny anslagsnivå

2 Samhällsekonomi och finansförvaltning 14 121 162

0 14 121 162

1:16 Finansmarknadsforskning

29 984

-1 350

28 634

1:17 Finansinspektionens avgifter till EU:s tillsynsmyndigheter

7 150

1 350

8 500

3 Skatt, tull och exekution 10 515 523 75 000 10 590 523

1:3 Tullverket

1 676 630

75 000 1 751 630

4 Rättsväsendet 40 291 647 200 000 40 491 647

1:1 Polisorganisationen 21 080 109 200 000 21 280 109

1:6 Kriminalvården

7 834 989 -25 000 7 809 989

1:13 Kostnader för vissa skaderegleringar m.m.

40 117

25 000

65 117

6 Försvar och samhällets krisberedskap 47 196 667 1 960 000 49 156 667

1:1 Förbandsverksamhet och beredskap 23 718 315 225 000 23 943 315

1:2 Försvarsmaktens insatser internationellt

1 867 628 -640 000 1 227 628

1:3 Anskaffning av materiel och anläggningar

8 856 194 2 000 000 10 856 194

1:6 Totalförsvarets rekryteringsmyndighet

26 553

-6 000

20 553

1:7 Officersutbildning m.m.

219 592 -15 000 204 592

2:1 Kustbevakningen

1 047 583

56 000 1 103 583

2:3 Ersättning för räddningstjänst m.m.

21 080 250 000 271 080

2:4 Krisberedskap

1 112 251

90 000 1 202 251

8

Migration 12 611 981 1 154 812 13 766 793

1:1 Migrationsverket

3 529 804 105 164 3 634 968

1:2 Ersättningar och bostadskostnader

7 228 099 1 049 648 8 277 747

9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg 62 160 768

0 62 160 768

4:2 Vissa statsbidrag inom funktionshindersområdet

338 929 -20 000 318 929

4:3 Bilstöd till personer med funktionsnedsättning

346 995

20 000 366 995

7:1 Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd: Förvaltning

28 564

5 000

33 564

8:2 Inspektionen för vård och omsorg

653 674

-5 000 648 674

10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning 96 519 847 4 130 765 100 650 612

1:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m. 31 078 000 1 422 326 32 500 326

1:2 Aktivitets- och sjukersättningar m.m. 49 553 336 2 474 496 52 027 832

1:3 Handikappersättningar

1 314 000

63 080 1 377 080

1:4 Arbetsskadeersättningar m.m.

3 479 000 170 863 3 649 863

11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom 39 012 596 83 412 39 096 008

1:4 Äldreförsörjningsstöd

677 900

83 412 761 312

12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn 81 610 132 69 584 81 679 716

1:5 Barnpension och efterlevandestöd

841 200

69 584 910 784

13 Integration och jämställdhet 12 461 994 520 000 12 981 994

1:1 Integrationsåtgärder

207 130

70 000 277 130

1:3 Etableringsersättning till vissa nyanlända invandrare

2 342 424 450 000 2 792 424

19 Regional tillväxt

2 972 701 -32 579 2 940 122

1:3 Europeiska regionala utvecklingsfonden perioden 2007– 2013

980 000 -32 579 947 421

PROP. 2014/15:2

22 Kommunikationer 45 427 646

0 45 427 646

1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur 18 389 167 -1 360 125 17 029 042

1:2 Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur 19 572 580 1 360 125 20 932 705

23 Areella näringar, landsbygd och livsmedel 15 681 336 111 510 15 792 846

1:1 Skogsstyrelsen

405 533

8 000 413 533

1:2 Insatser för skogsbruket

257 873

28 000 285 873

1:6 Bekämpande av smittsamma husdjurssjukdomar

124 349

15 000 139 349

1:12 Finansiella korrigeringar m.m.

45 472

-7 000

38 472

1:18 Åtgärder för landsbygdens miljö och struktur

3 065 527 -118 000 2 947 527

1:19 Från EU-budgeten finansierade åtgärder för landsbygdens miljö och struktur 1 993 633 185 510 2 179 143

24 Näringsliv

5 585 403

36 487 5 621 890

1:2 Verket för innovationssystem: Forskning och utveckling

2 448 840

252 2 449 092

1:3 Institutens strategiska kompetensmedel m.m.

612 313

3 656 615 969

2:4 Investeringsfrämjande

57 442

32 579 90 021

25 Allmänna bidrag till kommuner 93 595 983

3 116 93 599 099

1:2 Utjämningsbidrag för LSS-kostnader

3 462 213

3 116 3 465 329

Summa anslagsförändring på ändringsbudget

8 312 107

2

Ändringsbudget

PROP. 2014/15:2

Hänvisningar till S1

2. Ändringsbudget

2.1. Inledning

Enligt 9 kap. 4 § regeringsformen kan riksdagen under budgetåret besluta om en ny beräkning av statens inkomster och om nya eller ändrade anslag.

De förändringar av statens budget som nu kan överblickas och andra frågor som regeringen anser bör tas upp redovisas i det följande.

Anslagsförändringarna i detta förslag till ändringsbudget innebär att anvisade medel ökar med 8 312 107 000 kronor netto. De föreslagna ökningarna av anslagen uppgår till 10 542 161 000 kronor och de föreslagna minskningarna uppgår till 1 953 941 000 kronor.

De samlade beställningsbemyndigandena föreslås öka med 8 859 551 000 kronor. En sammanställning av de förändrade bemyndigandena redovisas i bilagan. De anslagsförändringar som föreslås beaktas i de prognoser som redovisas i budgetpropositionen för 2015 (prop. 2014/15:1).

2.2. Förslag per utgiftsområde

2.2.1. Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning

1:17 Finansinspektionens avgifter till EU:s tillsynsmyndigheter

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 7 150 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:17 Finans-

inspektionens avgifter till EU:s tillsynsmyndigheter

ökas med 1 350 000 kronor.

Anslaget 1:16 Finansmarknadsforskning minskas med 1 350 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Anslaget som

används för Finansinspektionens avgifter till de tre EU-tillsynsmyndigheterna (Eba, Eiopa och Esma) riskerar att överskridas. Detta beror på att avgifterna blivit högre än beräknat till följd av beslut inom EU och på kronans försvagning mot euron. Regeringen anser därför att anslaget 1:17 Finansinspektionens avgifter till EU:s

tillsynsmyndigheter

bör ökas med

1 350 000 kronor.

Finansiering sker genom att anslaget 1:16 Finansmarknadsforskning minskas med motsvarande belopp. Minskningen av anslaget bedöms inte nämnvärt påverka forskningen under 2014.

2.2.2. Utgiftsområde 3 Skatt, tull och exekution

1:3 Tullverket

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 1 676 630 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:3 Tullverket ökas

med 75 000 000 kronor.

PROP. 2014/15:2

Skälen för regeringens förslag: Arbetet med

att utveckla nya effektiva arbetsprocesser och bygga nya it-system till följd av ny unionstullkodex är omfattande och komplext. Utvecklingsplanen har fått revideras och tidspressen har ökat. Det är angeläget att förändringsarbetet genomförs skyndsamt så att det gamla tulldatasystemet kan avvecklas, bl.a. för att undvika dubbla system under lång tid och övergångslösningar baserade på gammal teknik. Anslaget behöver därför engångsvis tillföras ytterligare medel. Regeringen anser därför att anslaget 1:3 Tullverket bör ökas med 75 000 000 kronor.

2.2.3. Utgiftsområde 4 Rättsväsendet

1:1 Polisorganisationen

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 21 080 109 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:1 Polis-

organisationen ökas med 200 000 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Anslaget

används främst för utgifter avseende polismyndigheternas, Statens kriminaltekniska laboratoriums och Rikspolisstyrelsens verksamheter.

Utgiftsprognosen för polisorganisationen visar att polisen, trots pågående effektiviseringsarbete, kommer att överskrida tillgängligt anslag för 2014. För att inte försämra utredningskapaciteten och möjligheterna att förebygga brott behöver ytterligare medel tillföras anslaget. Regeringen anser därför att anslaget 1:1 Polisorganisationen bör ökas med 200 000 000 kronor.

1:13 Kostnader för vissa skaderegleringar m.m.

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 40 117 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:13 Kostnader för

vissa skaderegleringar m.m. ökas med 25 000 000

kronor.

Anslaget 1:6 Kriminalvården minskas med 25 000 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Anslaget får

användas för utgifter som uppkommer för staten i samband med vissa skaderegleringar.

Utgifterna för statens skaderegleringsverksamhet har ökat då såväl antalet skadeståndsärenden som storleken på skadeståndsbeloppen, främst ersättningar med anledning av frihetsberövanden, har ökat. Regeringen anser därför att anslaget 1:13

Kostnader för vissa skaderegleringar m.m. bör

ökas med 25 000 000 kronor.

Finansiering sker genom att anslaget 1:6

Kriminalvården minskas med motsvarande

belopp. Minskningen bedöms inte påverka verksamheten.

2.2.4. Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap

1:1 Förbandsverksamhet och beredskap

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 23 718 315 000 kronor.

Regeringens förslag

: Anslaget 1:1

Förbandsverksamhet och beredskap ökas med

225 000 000 kronor.

Anslaget 1:7 Officersutbildning m.m. minskas med 15 000 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Till följd av

den säkerhetspolitiska utvecklingen i vårt närområde anser regeringen att insatsorganisationens tillgänglighet och användbarhet bör öka även i närtid. Ytterligare medel behöver därför tillföras anslaget för att stärka förutsättningarna för övningar, personal och incidentberedskap. Förstärkningen möjliggör bl.a. en utvecklad övningsverksamhet som höjer förbandens förmåga i närtid. Regeringen anser därför att anslaget 1:1 Förbandsverksamhet och

beredskap bör ökas med 210 000 000 kronor.

Riksdagen har bemyndigat regeringen att – med anledning av utbyggnaden av tunnelbanan och ökad bostadsbebyggelse i Stockholm –

PROP. 2014/15:2

överlåta fastigheten Järfälla Barkarby 4:1 till Järfälla kommun (prop. 2013/14:76, bet. 2013/14:SkU24, rskr. 2013/14:186). Överlåtelsen av fastigheten medför bl.a. kostnader för omlokalisering för Försvarsmakten. Regeringen anser därför att anslaget 1:1 Förbandsverksamhet

och beredskap bör ökas med 15 000 000 kronor.

Sammantaget bör därmed anslaget 1:1

Förbandsverksamhet och beredskap ökas med

225 000 000 kronor.

Finansiering sker delvis genom att anslaget 1:2

Försvarsmaktens insatser internationellt minskas

med 110 000 000 kronor och att anslaget 1:7

Officersutbildning m.m. minskas med 15 000 000

kronor. Minskningarna bedöms inte medföra några konsekvenser för berörda verksamheter.

1:2 Försvarmaktens insatser internationellt

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 1 867 628 000 kronor.

Regeringens förslag:Anslaget 1:2Försvarsmaktens

insatser internationellt minskas med 640 000 000

kronor.

Skälen för regeringens förslag: För att delvis

finansiera ökningen av anslagen 1:1 Förbands-

verksamhet och beredskap, 1:3 Anskaffning av materiel och anläggningar

och 2:1

Kustbevakningen

minskas anslaget 1:2

Försvarsmaktens insatser internationellt med

640 000 000 kronor. Minskningen bedöms inte påverka den verksamhet som finansieras från anslaget.

1:3 Anskaffning av materiel och anläggningar

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 8 856 194 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:3 Anskaffning av

materiel och anläggningar

ökas med

2 000 000 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Riksdagen

har bemyndigat regeringen att besluta om utveckling av JAS 39 E och anskaffning av 40–60 stycken JAS 39 E (prop. 2012/13:1, bet. 2012/13:FöU1, rskr. 2012/13:93 och prop. 2013/14:99, bet. 2013/14:FiU21, rskr. 2013/14:317).

Regeringen har beslutat om anskaffning av utveckling av JAS 39 E och ombyggnad av 60 stycken JAS 39 C/D till JAS 39 E. Anskaffningen avsågs genomföras gemensamt med Schweiz, som under 2014 förväntades ingå avtal om köp av 22 stycken JAS 39 E genom svenska staten. Schweiz beslutade våren 2014 att inte gå vidare med förhandlingarna om en gemensam anskaffning av JAS 39 E. Detta får ekonomiska konsekvenser för den svenska delen av anskaffningen.

Regeringen bedömer att det operativa behovet av JAS 39 E kvarstår och att den befintliga tidplanen för leverans och ombeväpning av flygdivisionerna är nödvändig för att Försvarsmakten ska uppnå de operativa kraven. Det är därför angeläget att anskaffningen fullföljs. Till följd av de uteblivna intäkterna från Schweiz ökar kostnaderna för Sveriges anskaffning av systemet.

Regeringen anser mot denna bakgrund att anslaget 1:3 Anskaffning av materiel och anlägg-

ningar bör ökas med 2 000 000 000 kronor.

Finansering sker delvis genom att anslaget 1:2

Försvarsmaktens insatser internationellt minskas

med 500 000 000 kronor.

2:1 Kustbevakningen

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 1 047 583 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 2:1 Kust-

bevakningen ökas med 56 000 000 kronor.

Anslaget 1:6 Totalförsvarets rekryterings-

myndighet minskas med 6 000 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: I budget-

propositionen för 2014 redovisade regeringen att ett arbete skulle inledas i Regeringskansliet för att skapa balans mellan Kustbevakningens verksamhet och ekonomi (prop. 2013/14:1

PROP. 2014/15:2

18 utg.omr. 6 avsnitt 4.3.7). Detta arbete har visat att ytterligare medel bör tillföras anslaget för att myndigheten ska kunna fortsätta utföra nuvarande uppgifter och behålla kompetensen. Regeringen anser därför att anslaget 2:1 Kust-

bevakningen bör ökas med 56 000 000 kronor.

Finansiering sker genom att anslaget 1:2

Försvarsmaktens insatser internationellt minskas

med 30 000 000 kronor, anslaget 1:6 Total-

försvarets rekryteringsmyndighet minskas med

6 000 000 kronor och anslaget 2:4 Krisberedskap minskas med 20 000 000 kronor.

2:3 Ersättning för räddningstjänst m.m.

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 21 080 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 2:3 Ersättning för

räddningstjänst m.m. ökas med 250 000 000

kronor.

Skälen för regeringens förslag: Insatserna

som genomfördes för att bekämpa skogsbranden i augusti 2014 i Västmanlands län har medfört omfattande kostnader för de drabbade kommunerna. För att kunna betala ut den ersättning kommunerna är berättigade till i enlighet med lagen (2003:778) om skydd mot olyckor behöver anslaget tillföras ytterligare medel. Regeringen anser därför att anslaget 2:3 Ersättning för

räddningstjänst m.m. bör ökas med 250 000 000

kronor.

2:4 Krisberedskap

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 1 112 251 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 2:4 Krisberedskap

ökas med 90 000 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Skogs-

branden i augusti 2014 i Västmanlands län har inneburit kostnader för Länsstyrelsen i Västmanlands län och de drabbade kommu-

nerna. För att täcka kostnader som uppstått hos länsstyrelsen och de drabbade kommunerna som en direkt följd av skogsbranden bör anslaget ökas med 110 000 000 kronor.

För att delvis finansiera ökningen av anslaget 2:1 Kustbevakningen minskas anslaget med 20 000 000 kronor.

Sammantaget bör därmed anslaget 2:4

Krisberedskap ökas med 90 000 000 kronor.

Hänvisningar till S2-2-4

2.2.5. Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd

1:1 Biståndsverksamhet (bemyndigande)

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 29 724 272 000 kronor.

Vidare har regeringen ett bemyndigande att under 2014 besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 65 221 000 000 kronor 2015–2025.

Regeringens förslag:

Regeringen bemyndigas att

under 2014 för anslaget 1:1 Biståndsverksamhet besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 69 221 000 000 kronor 2015–2025.

Skälen för regeringens förslag: Vid FN:s

klimatmöte i Köpenhamn 2009 enades parterna om att etablera en ny klimatfond: Gröna Klimatfonden (Green Climate Fund, GCF). Fondens uppdrag är att stödja utvecklingsländer genom insatser för klimatanpassning och minskade utsläpp av växthusgaser, inklusive skogsrelaterade insatser. Utfästelser till en initial påfyllnad till GCF för 2015–2018 planeras att äga rum under hösten 2014. Nya åtaganden till följd av dessa beräknas uppgå till 4 000 000 000 kronor. Åtagandet beräknas infrias 2015–2023. Regeringen bör därför bemyndigas att under 2014 för anslaget 1:1 Biståndsverksamhet besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 69 221 000 000 kronor 2015–2025.

PROP. 2014/15:2

Hänvisningar till S2-2-5

  • Prop. 2014/15:2: Avsnitt 1

2.2.6. Utgiftsområde 8 Migration

1:1 Migrationsverket

1:2 Ersättningar och bostadskostnader

I statens budget för innevarande år finns för dessa ändamål uppförda ramanslag på 3 529 804 000 kronor respektive 7 228 099 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:1 Migrationsverket

ökas med 105 164 000 kronor.

Anslaget 1:2 Ersättningar och bostadskostnader ökas med 1 049 648 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Anslagen an-

vänds för Migrationsverkets förvaltningsutgifter respektive för utgifter för stöd till asylsökande m.fl. och statsbidrag till kommuner och landsting.

Anslagen tillfördes 370 650 000 kronor respektive 2 322 000 000 kronor efter förslag i propositionen Vårändringsbudget för 2014 (prop. 2013/14:99, bet. 2013/14:FiU21, rskr. 2013/14:316). Regeringen bedömer dock att betydligt fler personer än vad som tidigare beräknats kommer att söka asyl i Sverige under 2014. Denna utveckling leder till att fler personer kommer att vara inskrivna i Migrationsverkets mottagande än vad som tidigare antagits. Det innebär att såväl förvaltningskostnaderna för Migrationsverkets mottagande som kostnaderna för stöd, ersättningar och boende kommer att öka och att ytterligare medel behöver tillföras anslagen. Regeringen anser därför att anslaget 1:1 Migrationsverket bör ökas med 105 164 000 kronor. Vidare anser regeringen att anslaget 1:2

Ersättningar och bostadskostnader bör ökas med

1 049 648 000 kronor.

2.2.7. Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg

4:3 Bilstöd till personer med funktionsnedsättning

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 346 995 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 4:3 Bilstöd till

personer med funktionsnedsättning ökas med

20 000 000 kronor.

Anslaget 4:2 Vissa statsbidrag inom

funktionshindersområdet

minskas med

20 000 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Kostnaden

för att anpassa bilar för personer med funktionsnedsättning har ökat, samtidigt som efterfrågan på sådana anpassningar blivit högre än beräknat. För att kunna bevilja bilstöd i den omfattning som efterfrågas behöver ytterligare medel tillföras anslaget. Regeringen anser därför att anslaget 4:3 Bilstöd till personer med funk-

tionsnedsättning bör ökas med 20 000 000

kronor.

Finansiering sker genom att anslaget 4:2 Vissa

statsbidrag inom funktionshindersområdet

minskas med motsvarande belopp. Minskningen bedöms inte påverka den verksamhet som finansieras från anslaget.

7:1 Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd: Förvaltning

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 28 564 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 7:1 Forskningsrådet

för hälsa, arbetsliv och välfärd: Förvaltning ökas

med 5 000 000 kronor.

Anslaget 8:2 Inspektionen för vård och omsorg minskas med 5 000 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Till följd av

oförutsedda utgifter för retroaktiva pensionspremier är de anvisade medlen på anslaget otillräckliga. Regeringen anser därför att anslaget 7:1 Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd:

Förvaltning bör ökas med 5 000 000 kronor.

Finansiering sker genom att anslaget 8:2

Inspektionen för vård och omsorg minskas med

motsvarande belopp. Minskningen bedöms inte påverka den verksamhet som finansieras från anslaget.

PROP. 2014/15:2

2.2.8. Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning

1:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m.

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 31 078 000 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:1 Sjukpenning och

rehabilitering m.m. ökas med 1 422 326 000

kronor.

Skälen för regeringens förslag: Utgifterna

för framför allt sjukpenning har ökat mer än beräknat. Vidare översteg utfallet för 2013 anvisade medel på anslaget, varför ett underskott fördes över till 2014. Ytterligare medel behöver mot denna bakgrund tillföras anslaget. Regeringen anser därför att anslaget 1:1

Sjukpenning och rehabilitering m.m. bör ökas

med 1 422 326 000 kronor.

1:2 Aktivitets- och sjukersättningar m.m.

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 49 553 336 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:2 Aktivitets- och

sjukersättningar m.m. ökas med 2 474 496 000

kronor.

Skälen för regeringens förslag: Utgifterna

för sjukersättning och aktivitetsersättning har ökat mer än beräknat. Det beror bl.a. på att nybeviljandet av sjuk- och aktivitetsersättning har varit högre än väntat och att fler har högre ersättning än beräknat. Vidare översteg utfallet för 2013 anvisade medel på anslaget, varför ett underskott fördes över till 2014. Ytterligare medel behöver mot denna bakgrund tillföras anslaget. Regeringen anser därför att anslaget 1:2

Aktivitets- och sjukersättningar m.m. bör ökas

med 2 474 496 000 kronor.

1:3 Handikappersättningar

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 1 314 000 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:3 Handikapp-

ersättningar ökas med 63 080 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Utgifterna

för handikappersättning har ökat mer än beräknat. Vidare översteg utfallet för 2013 anvisade medel på anslaget, varför ett underskott fördes över till 2014. Ytterligare medel behöver mot denna bakgrund tillföras anslaget. Regeringen anser därför att anslaget 1:3

Handikappersättningar bör ökas med 63 080 000

kronor.

1:4 Arbetsskadeersättningar m.m.

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 3 479 000 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:4 Arbetsskade-

ersättningar m.m. ökas med 170 863 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Minsknings-

takten för arbetsskadeersättningarna har inte varit lika stor som förväntat och fler livräntor har tillkommit än vad som var prognostiserat. Ytterligare medel behöver mot denna bakgrund tillföras anslaget. Regeringen anser därför att anslaget 1:4 Arbetsskadeersättningar m.m. bör ökas med 170 863 000 kronor.

2.2.9. Utgiftsområde 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom

1:4 Äldreförsörjningsstöd

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 677 900 000 kronor.

PROP. 2014/15:2

Regeringens förslag:

Anslaget 1:4 Äldre-

försörjningsstöd ökas med 83 412 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Anslaget

används för utgifter för äldreförsörjningsstöd enligt socialförsäkringsbalken.

Kostnaderna för äldreförsörjningsstöd ökar till följd av att fler personer än beräknat är berättigade till sådant stöd och att de som får stödet är berättigade till högre belopp. Detta är främst en följd av att antalet invandrade med asylskäl under det senaste året har ökat mer än vad som tidigare beräknats. De senaste beräkningarna visar att kostnaderna kommer att överstiga anvisade medel. Regeringen anser därför att anslaget 1:4 Äldreförsörjningsstöd bör ökas med 83 412 000 kronor.

2.2.10. Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn

1:5 Barnpension och efterlevandestöd

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 841 200 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:5 Barnpension och

efterlevandestöd ökas med 69 584 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Barn under

18 år som har invandrat till Sverige och vars ena eller båda föräldrar har avlidit kan få efterlevandestöd. Med anledning av det oroliga läget i bl.a. Syrien har migrationen till Sverige ökat kraftigt under de senaste åren. Antalet ansökningar om efterlevandestöd under 2013 har i det närmaste fördubblats jämfört med 2012. Denna ökning har fortsatt under 2014. Ytterligare en orsak till de ökande utgifterna är att en dom från Högsta förvaltningsdomstolen medfört en förändrad rättspraxis på området. Mot denna bakgrund behöver ytterligare medel tillföras anslaget. Regeringen anser därför att anslaget 1:5 Barnpension och efterlevandestöd bör ökas med 69 584 000 kronor.

2.2.11. Utgiftsområde 13 Integration och jämställdhet

1:1 Integrationsåtgärder

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 207 130 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:1 Integrations-

åtgärder ökas med 70 000 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Anslaget

används bl.a. för utbetalning av sfi-bonus enligt den numera upphävda lagen (2010:538) om prestationsbaserad stimulansersättning inom utbildning i svenska för invandrare och den upphävda förordningen (2010:1030) om prestationsbaserad stimulansersättning inom svenskundervisning för invandrare. Lagen och förordningen upphävdes den 1 augusti 2014 (prop. 2013/14:104, bet. 2013/14:AU9, rskr. 2013/14:368). Det finns dock möjlighet för den som avslutar sin utbildning i svenska för invandrare senast den 31 juli 2014 att även efter den 1 augusti 2014 få sfi-bonus med stöd av de upphävda författningarna om villkoren för detta uppfylls. Eftersom fler studerande har ansökt om sfi-bonus än vad som beräknades i samband med budgetpropositionen för 2014 behöver anslaget tillföras ytterligare medel. Regeringen anser därför att anslaget 1:1 Integrationsåtgärder bör ökas med 70 000 000 kronor.

1:3 Etableringsersättning till vissa nyanlända invandrare

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 2 342 424 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:3 Etablerings-

ersättning till vissa nyanlända invandrare ökas

med 450 000 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Anslaget

används för utgifter för etableringsersättning

PROP. 2014/15:2

22 enligt lagen (2010:197) om etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare.

Antalet personer som omfattas av Arbetsförmedlingens etableringsuppdrag har ökat jämfört med beräkningarna i samband med budgetpropositionen för 2014, varför anslaget behöver tillföras ytterligare medel. Regeringen anser därför att anslaget 1:3 Etableringsersättning

till vissa nyanlända invandrare bör ökas med

450 000 000 kronor.

1:4 Ersättning till etableringslotsar och insatser för vissa nyanlända invandrare (bemyndigande)

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 1 891 146 000 kronor.

Vidare har regeringen ett bemyndigande att under 2014 ingå ekonomiska åtaganden som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 2 200 000 000 kronor 2015 och 2016.

Regeringens förslag:

Regeringen bemyndigas att

under 2014 för anslaget 1:4 Ersättning till

etableringslotsar och insatser för vissa nyanlända invandrare ingå ekonomiska åtaganden som

inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 2 600 000 000 kronor 2015 och 2016.

Skälen för regeringens förslag: Verksam-

heten med etableringslotsar omfattar fleråriga åtaganden som medför utgifter kommande budgetår. Antalet personer som har rätt att få en lots har ökat jämfört med beräkningarna i samband med budgetpropositionen för 2014. Bemyndigandet behöver mot denna bakgrund ökas med 400 000 000 kronor. Regeringen bör därför bemyndigas att under 2014 för anslaget 1:4 Ersättning till etableringslotsar och insatser för

vissa nyanlända invandrare ingå ekonomiska

åtaganden som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 2 600 000 000 kronor 2015 och 2016.

Hänvisningar till S2-2-11

  • Prop. 2014/15:2: Avsnitt 1

2.2.12. Utgiftsområde 16 Utbildning och universitetsforskning

2:6 Lunds universitet: Forskning och forskarutbildning (bemyndigande)

3:1 Vetenskapsrådet: Forskning och forskningsinformation (bemyndigande)

I statens budget för innevarande år finns för dessa ändamål uppförda ramanslag på 2 026 160 000 kronor respektive 5 506 437 000 kronor.

Något bemyndigande för anslaget 2:6 Lunds

universitet: Forskning och forskarutbildning att

ingå ekonomiska åtaganden har inte lämnats för 2014.

Vidare har regeringen ett bemyndigande för anslaget 3:1 Vetenskapsrådet: Forskning och

forskningsinformation att under 2014 besluta om

bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 16 273 000 000 kronor 2015–2024.

Regeringens förslag:

Regeringen bemyndigas att

under 2014 för anslaget 2:6 Lunds universitet:

Forskning och forskarutbildning besluta om

bidrag som medför behov av framtida anslag på högst 578 000 000 kronor 2015–2025.

Regeringen bemyndigas att under 2014 för anslaget 3:1 Vetenskapsrådet: Forskning och

forskningsinformation besluta om bidrag som

inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 19 513 000 000 kronor 2015–2025.

Skälen för regeringens förslag: Riksdagen

har bemyndigat regeringen att under 2014 besluta om medlemskap i ett Eric-konsortium för konstruktionen och driften av forskningsanläggningen European Spallation Source, ESS (prop. 2013/14:1 utg.omr. 16, bet. 2013/14:UbU1, rskr. 2013/14:104). Regeringen har beslutat om ett sådant medlemskap (U2014/5216/F). Enligt artikel 6 i förordningen (EG) nr 723/2009 av den 25 juni 2009 om gemenskapens rättsliga ram för ett konsortium för europeisk forskningsinfrastruktur (Erickonsortium) ska de organ som vill inrätta ett Eric-konsortium lämna in en ansökan till kommissionen om ett sådant inrättande.

PROP. 2014/15:2

Ansökan sker i två steg. En preliminär ansökan lämnades i juli 2013 till kommissionen. Regeringen har tillsammans med ett antal partnerländer lämnat en slutlig ansökan till kommissionen. Ansökan är villkorad av riksdagens godkännande av vissa ekonomiska åtaganden som görs i samband med ansökan. Dessa åtaganden redovisas nedan.

Konstruktionen av anläggningen har projekterats att kosta ca 1,843 miljarder euro. Sverige finansierar tillsammans med Danmark och Norge 50 procent av dessa kostnader. Sveriges andel är 35 procent, motsvarande ca 5 800 000 000 kronor. Av den totala kostnaden för Sverige kommer Region Skåne, enligt avtal, att stå för 800 000 000 kronor. Till och med 2014 beräknas ca 1 100 000 000 kronor belasta Vetenskapsrådets forskningsanslag och ca 82 000 000 kronor Lunds universitets forskningsanslag för kapitaltillskott till ESS för konstruktionen. Dessa utbetalda medel och den andel som Region Skåne avser att betala avräknas från de 5 800 000 000 kronor som utgör Sveriges andel av konstruktionskostnaderna. Det kvarvarande ekonomiska åtagandet för konstruktionskostnaden för staten uppgår därmed till drygt 3 800 000 000 kronor under 2015–2025. I övrigt kommer konstruktionen att finansieras av övriga partnerländer av vilka Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Italien och Spanien kommer att bli de största bidragsgivarna.

I den preliminära ansökan till kommissionen anges att regeringen, med förbehåll för riksdagens godkännande, avser ingå ett åtagande att finansiera statens andel av konstruktionen av European Spallation Source ESS under perioden 2015–2025. För det svenska åtagandet krävs ett bemyndigande om totalt 3 818 000 000 kronor, varav 3 240 000 000 kronor avses finansieras från anslaget 3:1 Vetenskapsrådet: Forskning och

forskningsinformation och 578 000 000 kronor

från anslaget 2:6 Lunds universitet: Forskning och

forskarutbildning i form av årliga bidrag under

2015–2025. Förpliktelsen att betala uppstår i och med att kommissionen beslutar att inrätta ett Eric-konsortium.

Regeringen begär mot denna bakgrund ett bemyndigande för att kunna fatta beslut om ekonomiska åtaganden för anslaget 2:6 Lunds

universitet: Forskning och forskarutbildning.

Vidare behöver bemyndigandet avseende anslaget 3:1 Vetenskapsrådet: Forskning och

forskningsinformation

dels ökas med

3 240 000 000 kronor, dels förlängas t.o.m. 2025 för att motsvara hela konstruktionsperioden. Regeringen bör därför bemyndigas att under 2014 för anslaget 2:6 Lunds universitet:

Forskning och forskarutbildning besluta om

bidrag som medför behov av framtida anslag på högst 578 000 000 kronor 2015–2025. Regeringen bör vidare bemyndigas att under 2014 för anslaget 3:1 Vetenskapsrådet: Forskning

och forskningsinformation besluta om bidrag som

inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 19 513 000 000 kronor 2015–2025.

3:6 Rymdstyrelsen: Avgifter till internationella organisationer (bemyndigande)

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 551 309 000 kronor.

Vidare har regeringen ett bemyndigande att under 2014 besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 1 700 000 000 kronor 2015–2022.

Regeringens förslag:

Regeringen bemyndigas att

under 2014 för anslaget 3:6 Rymdstyrelsen:

Avgifter till internationella organisationer besluta

om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 2 100 000 000 kronor 2015–2022.

Skälen för regeringens förslag: Den

verksamhet som finansieras från anslaget bedrivs vanligen i form av fleråriga projekt. De åtaganden som beräknas ingås bedöms bli högre än beräkningarna i samband med budgetpropositionen för 2014 på grund av att de svenska åtagandena gentemot European Space Agency förväntas öka till följd av försvagningen av den svenska kronan gentemot euron. För att klara dessa ökade åtaganden behöver bemyndigandet ökas med 400 000 000 kronor. Regeringen bör därför bemyndigas att under 2014 för anslaget 3:6 Rymdstyrelsen: Avgifter till

internationella organisationer besluta om bidrag

som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför

PROP. 2014/15:2

24 behov av framtida anslag på högst 2 100 000 000 kronor 2015–2022.

Hänvisningar till S2-2-12

  • Prop. 2014/15:2: Avsnitt 1

2.2.13. Utgiftsområde 19 Regional tillväxt

1:3 Europeiska regionala utvecklingsfonden perioden 2007–2013

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 980 000 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:3 Europeiska

regionala utvecklingsfonden perioden 2007–2013

minskas med 32 579 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: För att

finansiera ökningen av anslaget 2:4 Investerings-

främjande under utgiftsområde 24 Näringsliv

minskas anslaget 1:3 Europeiska regionala

utvecklingsfonden perioden 2007–2013 med

32 579 000 kronor.

2.2.14. Utgiftsområde 22 Kommunikationer

1:2 Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 19 572 580 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:2 Vidmakt-

hållande av statens transportinfrastruktur ökas

med 1 360 125 000 kronor.

Anslaget 1:1 Utveckling av statens transport-

infrastruktur minskas med 1 360 125 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: För att kunna

tidigarelägga planerade åtgärder inom underhållet av järnvägsinfrastrukturen bör en tillfällig överföring av medel med 510 125 000 kronor göras från anslaget 1:1 Utveckling av statens

transportinfrastruktur till anslaget 1:2 Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur.

Regeringen avser att senast 2019 återföra motsvarande belopp mellan berörda anslag.

I beslutet om fastställelse av nationell trafikslagsövergripande plan för utveckling av transportsystemet för 2014–2025 (dnr N2014/1779/TE) avsattes 100 000 000 kronor till förstärkning av banvallen på järnvägen mellan Storlien och norska gränsen vid Stora helvetet inom ramen för anslaget 1:1 Utveckling av statens

transportinfrastruktur. De åtgärder som avses är

reinvesteringsåtgärder som normalt finansieras från anslaget 1:2 Vidmakthållande av statens

transportinfrastruktur. Regeringen anser därför

att 50 000 000 kronor bör överföras från anslaget 1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur till anslaget 1:2 Vidmakthållande av statens

transportinfrastruktur. Resterande 50 000 000

kronor hanteras i budgetpropositionen för 2015.

Järnmalmsgruvan i Kaunisvaara levererar sina produkter till Narviks hamn via det allmänna vägnätet mellan gruvan och Svappavaara, där omlastning sker till järnväg på Malmbanan. Transporterna på det allmänna vägnätet är omfattande och innebär stora påfrestningar, vilket har fått till följd att omfattande bärighetshöjande åtgärder har påbörjats på det aktuella vägavsnittet. Dessa åtgärder finansieras från anslaget 1:2 Vidmakthållande av statens

transportinfrastruktur. Medel för den gruvsats-

ning som föreslogs hösten 2012 i propositionen Investeringar för ett starkt och hållbart transportsystem (prop. 2012/13:25), utgick från en finansiering från anslaget 1:1 Utveckling av

statens transportinfrastruktur med 800 000 000

kronor. Regeringen anser att dessa medel bör överföras till anslaget 1:2 Vidmakthållande av

statens transportinfrastruktur. Förslaget medför

inga omprioriteringar av verksamhet utan är en konsekvens av att regeringen gör en ny bedömning kring infrastrukturåtgärdens karaktär och från vilket anslag den därför lämpligen finansieras.

Sammantaget anser regeringen att anslaget 1:2

Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur

bör ökas med 1 360 125 000 kronor och att anslaget 1:1 Utveckling av statens transportinfra-

struktur bör minskas med motsvarande belopp.

PROP. 2014/15:2

2.2.15. Utgiftsområde 23 Areella näringar, landsbygd och livsmedel

1:1 Skogsstyrelsen

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 405 533 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:1 Skogsstyrelsen

ökas med 8 000 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Anslaget

används bl.a. för Skogsstyrelsens förvaltningsutgifter.

Skogsbranden i augusti 2014 i Västmanlands län har medfört ökade utgifter på anslaget. Regeringen anser därför att anslaget 1:1

Skogsstyrelsen bör ökas med 8 000 000 kronor.

1:2 Insatser för skogsbruket

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 257 873 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:2 Insatser för

skogsbruket ökas med 28 000 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Anslaget

används bl.a. för utgifter för stöd till vissa åtgärder inom skogsbruket.

Med anledning av skogsbranden i augusti 2014 i Västmanlands län bör åtgärder vidtas för att stödja drabbade skogsägare, djurhållare och övriga berörda. Än är det inte möjligt att fullt ut uppskatta de slutliga konsekvenserna av branden. Insatserna kommer att utformas i enlighet med EU:s statsstödsregler. Regeringen anser därför att anslaget 1:2 Insatser för

skogsbruket bör ökas med 28 000 000 kronor.

1:6 Bekämpande av smittsamma husdjurssjukdomar

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 124 349 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:6 Bekämpande av

smittsamma husdjurssjukdomar ökas med

15 000 000 kronor.

Anslaget 1:12 Finansiella korrigeringar m.m. minskas med 7 000 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Anslaget

används främst för bekämpande av och beredskap mot smittsamma husdjurssjukdomar.

Kostnaderna för åtgärder enligt epizootilagen (1999:657) och zoonoslagen (1999:658) varierar kraftigt mellan åren beroende på vilka sjukdomsutbrott som sker. För innevarande år prognostiseras kostnaderna överstiga anvisade medel, varför ytterligare medel behöver tillföras anslaget. Det ökade behovet beror på utbrott av salmonella och newcastlesjuka under året. Regeringen anser därför att anslaget 1:6

Bekämpande av smittsamma husdjurssjukdomar

bör ökas med 15 000 000 kronor.

Finansiering sker genom att anslaget 1:12

Finansiella korrigeringar m.m. minskas med

7 000 000 kronor och genom att anslaget 1:18

Åtgärder för landsbygdens miljö och struktur

minskas med 8 000 000 kronor.

1:11 Intervention för jordbruksprodukter m.m. (bemyndigande)

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 144 100 000 kronor.

Vidare har regeringen ett bemyndigande att under 2014 besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 48 000 000 kronor 2015 och 32 000 000 kronor 2016.

Regeringens förslag:

Regeringen bemyndigas att

under 2014 för anslaget 1:11 Intervention för

jordbruksprodukter m.m. besluta om bidrag som

inklusive tidigare gjorda åtaganden medför

PROP. 2014/15:2

26 behov av framtida anslag på högst 53 000 000 kronor 2015 och 39 000 000 kronor 2016.

Skälen för regeringens förslag: Anslaget

används för utgifter för offentlig lagring, övrig intervention, stöd i form av produktions-, konsumtions- och marknadsföringsbidrag, fiberberedning samt exportbidrag.

Beräkningen av de ekonomiska åtagandena har setts över och anpassats med utgångspunkt i beviljade bidragsbelopp. Tidigare utgick beräkningen från en prognos för utbetalda belopp. Bemyndigandet behöver som en följd av detta ökas med 12 000 000 kronor. Regeringen bör därför bemyndigas att under 2014 för anslaget 1:11 Intervention för jordbruksprodukter

m.m. besluta om bidrag som inklusive tidigare

gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 53 000 000 kronor 2015 och 39 000 000 kronor 2016.

1:13 Strukturstöd till fisket m.m. (bemyndigande)

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 23 985 000 kronor.

Något bemyndigande att ingå ekonomiska åtaganden har inte lämnats för 2014.

Regeringens förslag:

Regeringen bemyndigas att

under 2014 för anslaget 1:13 Strukturstöd till

fisket m.m. besluta om bidrag som inklusive tidi-

gare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 46 105 000 kronor 2015.

Skälen för regeringens förslag: Anslaget

används för utgifter för nationellt stöd till åtgärder som medfinansieras av EU inom ramen för strukturåtgärder inom fisket.

Utbetalningstakten har hittills under programperioden varit lägre än vad som tidigare förväntats. Åtgärder behöver därför vidtas för att öka beslutstakten om bidrag. Detta medför behov av ett bemyndigande. Regeringen bör därför bemyndigas att under 2014 för anslaget 1:13 Strukturstöd till fisket m.m. besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden

medför behov av framtida anslag på högst 46 105 000 kronor 2015.

1:14 Från EU-budgeten finansierade strukturstöd till fisket m.m. (bemyndigande)

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 75 412 000 kronor.

Något bemyndigande att ingå ekonomiska åtaganden har inte lämnats för 2014.

Regeringens förslag:

Regeringen bemyndigas att

under 2014 för anslaget 1:14 Från EU-budgeten

finansierade strukturstöd till fisket m.m. besluta

om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 113 446 000 kronor 2015.

Skälen för regeringens förslag: Anslaget

används för utgifter för att finansiera det belopp som motsvarar EU:s medfinansiering av strukturstöd till fisket m.m. som redovisas under anslaget 1:13 Strukturstöd till fisket m.m.

Utbetalningstakten har hittills under programperioden varit lägre än vad som tidigare förväntats. Åtgärder behöver därför vidtas för att öka beslutstakten om bidrag. Detta medför behov av ett bemyndigande. Regeringen bör därför bemyndigas att under 2014 för anslaget 1:14 Från EU-budgeten finansierade strukturstöd

till fisket m.m. besluta om bidrag som inklusive

tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 113 446 000 kronor 2015.

1:18 Åtgärder för landsbygdens miljö och struktur

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål

uppfört

ett ramanslag på

3 065 527 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:18 Åtgärder för

landsbygdens miljö och struktur minskas med

118 000 000 kronor.

Anslaget 1:18 Åtgärder för landsbygdens miljö

och struktur får även användas för delar av det

attesterande organets (Ekonomistyrningsverket)

PROP. 2014/15:2

utgifter för revision av jordbruksfonderna för programperioden 2014–2020.

Skälen för regeringens förslag: För att delvis

finansiera ökningen av anslagen 1:6 Bekämpande

av smittsamma husdjurssjukdomar och 1:19 Från EU-budgeten finansierade åtgärder för landsbygdens miljö och struktur minskas anslaget

1:18 Åtgärder för landsbygdens miljö och struktur med 118 000 000 kronor. Minskningen bedöms inte påverka den verksamhet som finansieras från anslaget.

Av förslaget till Landsbygdsprogram för Sverige 2014–2020 framgår att Ekonomistyrningsverket föreslås vara attesterande organ (dnr L2014/1674/ELT). Regeringen anser därför att anslaget 1:18 Åtgärder för landsbygdens miljö

och struktur även bör få användas för delar av det

attesterande organets utgifter för revision av jordbruksfonderna för programperioden 2014– 2020.

1:19 Från EU-budgeten finansierade åtgärder för landsbygdens miljö och struktur

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 1 993 633 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:19 Från EU-

budgeten finansierade åtgärder för landsbygdens miljö och struktur ökas med 185 510 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Av

kommissionens förslag till delegerad förordning DS/EGDP/2014/7 framgår att Sverige kommer att kunna göra en överföring från garantifonden till landsbygdsutvecklingsfonden om 75 510 000 kronor. För att överföringen ska kunna utnyttjas under innevarande år behöver anslaget höjas med motsvarande belopp.

Därtill anser regeringen att en överföring mellan anslagen 1:19 Från EU-budgeten

finansierade åtgärder för landsbygdens miljö och struktur och 1:18 Åtgärder för landsbygdens miljö och struktur om 110 000 000 kronor behöver

göras som en konsekvens av att den nationella medfinansieringen till landsbygdsprogrammet för programperioden 2014–2020 för 2014 ökades

med 400 000 000 kronor efter förslag i propositionen Vårändringsbudget för 2014 (prop. 2013/14:99, bet. 2013/14:FiU21, rskr. 2013/14:316). Därmed ändrades finansieringsandelarna mellan nationella medel och EUmedel.

Regeringen anser mot denna bakgrund att anslaget 1:19 Från EU-budgeten finansierade

åtgärder för landsbygdens miljö och struktur bör

ökas med 185 510 000 kronor.

Finansiering sker delvis genom att anslaget 1:18 Åtgärder för landsbygdens miljö och struktur minskas med 110 000 000 kronor.

1:20 Miljöförbättrande åtgärder i jordbruket (bemyndigande)

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 32 830 000 kronor.

Något bemyndigande att ingå ekonomiska åtaganden har inte lämnats för 2014.

Regeringens förslag:

Regeringen bemyndigas att

under 2014 för anslaget 1:20 Miljöförbättrande

åtgärder i jordbruket besluta om bidrag som

medför behov av framtida anslag på högst 15 000 000 kronor 2015, 25 000 000 kronor 2016 och 30 000 000 kronor 2017.

Skälen för regeringens förslag: I budget-

propositionen för 2014 har anslaget tillförts medel för stöd för dubbel miljönytta (prop. 2013/14:1 utg.omr. 23, bet. 2013/14:MJU2, rskr. 2013/14:123). Det syftar till att minska metangasutsläpp från gödsel samtidigt som behov av fossila energikällor minskar. Stödet uppgår till totalt 240 000 000 kronor 2014–2023. För att ha möjlighet att hantera stödet på ett effektivt sätt och fatta beslut om stöd till stödmottagare längre fram under den aktuella perioden behövs ett bemyndigande. Regeringen bör därför bemyndigas att under 2014 för anslaget 1:20 Miljöförbättrande åtgärder i

jordbruket besluta om bidrag som medför behov

av framtida anslag på högst 15 000 000 kronor 2015, 25 000 000 kronor 2016 och 30 000 000 kronor 2017.

PROP. 2014/15:2

Hänvisningar till S2-2-15

  • Prop. 2014/15:2: Avsnitt 1

2.2.16. Utgiftsområde 24 Näringsliv

1:2 Verket för innovationssystem: Forskning och utveckling

I statens budget för innevarande år finns det för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 2 448 840 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:2 Verket för

innovationssystem: Forskning och utveckling ökas

med 252 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Anslaget

används bl.a. för utgifter för behovsmotiverad forsknings- och utvecklingsverksamhet.

Med anledning av propositionen Forskning och innovation avseende perioden 2013–2016 ökades anslaget i budgetpropositionen för 2013 (prop. 2012/13:30 och prop. 2012/13:1, bet. 2012/13:NU1, rskr. 2012/13:104). Ökningen medför ändrade förutsättningar för prisomräkningen, varför anslaget behöver tillföras medel. Regeringen anser därför att anslaget 1:2

Verket för innovationssystem: Forskning och utveckling bör ökas med 252 000 kronor.

1:3 Institutens strategiska kompetensmedel m.m.

I statens budget för innevarande år finns det för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 612 313 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 1:3 Institutens

strategiska kompetensmedel m.m. ökas med

3 656 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Anslaget

används bl.a. för utgifter för statsbidrag för strategiska kompetensmedel för industriforskningsinstituten.

Med anledning av propositionen Forskning och innovation avseende perioden 2013–2016 ökades anslaget i budgetpropositionen för 2013 (prop. 2012/13:30 och prop. 2012/13:1, bet. 2012/13:NU1, rskr. 2012/13:104). Ökningen medför ändrade förutsättningar för prisomräk-

ningen, varför anslaget behöver tillföras medel. Regeringen anser därför att anslaget 1:3

Institutens strategiska kompetensmedel m.m. bör

ökas med 3 656 000 kronor.

2:4 Investeringsfrämjande

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 57 442 000 kronor.

Regeringens förslag:

Anslaget 2:4 Investerings-

främjande ökas med 32 579 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Anslaget

användes under 2013 för att täcka utgifter för avveckling av Myndigheten för utländska investeringar i Sverige. Avvecklingsmyndigheten för Myndigheten för utländska investeringar i Sverige m.m. har i årsredovisningen för 2013 redovisat en avsättning på 33 994 602 kronor för återkrav av EU-medel som belastat anslaget. Återkravet avser medel som Myndigheten för utländska investeringar i Sverige har utbetalat i samband med genomförandet av EU-projekt inom Europeiska regionala utvecklingsfonden. Den av avvecklingsmyndigheten redovisade avsättningen och anslagsbelastningen har medfört ett underskott för detta ändamål på anslaget med 32 579 000 kronor. Avvecklingsmyndigheten har upphört den 1 januari 2014, varför underskottet på anslaget behöver regleras. För att täcka underskottet behöver ytterligare medel tillföras anslaget. Regeringen anser därför att anslaget 2:4 Investeringsfrämjande bör ökas med 32 579 000 kronor.

Finansiering sker genom att anslaget 1:3

Europeiska regionala utvecklingsfonden perioden 2007–2013 under utgiftsområde 19 Regional

tillväxt minskas med motsvarande belopp.

2.2.17. Utgiftsområde 25 Allmänna bidrag till kommuner

1:2 Utjämningsbidrag för LSS-kostnader

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 3 462 213 000 kronor.

PROP. 2014/15:2

Regeringens förslag:

Anslaget 1:2 Utjämnings-

bidrag för LSS-kostnader

ökas med

3 116 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: Anslaget

används för kostnadsutjämning mellan kommuner för verksamhet enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). De slutliga beräkningar av LSS-kostnaderna som redovisades av Statistiska centralbyrån under 2014 visar att bidraget till bidragsberättigade kommuner kommer att överstiga anvisade medel för 2014. Regeringen anser därför att anslaget 1:2 Utjämningsbidrag för LSS-kostnader bör ökas med 3 116 000 kronor.

Den utjämningsavgift som kommuner betalar till staten ökar med motsvarande belopp och redovisas mot inkomsttitel.

Bilaga

Beställningsbemyndiganden

PROP. 2014/15:2 BILAGA

Sammanfattande redovisning av ändrade beställningsbemyndiganden avseende 2014

Tusental kronor

Utgiftsområde

Anslagsnummer

Beslutat

beställningsbemyndigande

Förändring av beställningsbemyndigande

Nytt

beställningsbemyndigande

Tidsperiod

7 1:1 Biståndsverksamhet

65

221 000

4 000 000 69 221 000 2015–2025

13 1:4 Ersättning till etableringslotsar och insatser för vissa nyanlända invandrare 2 200 000 400 000 2 600 000 2015–2016

16 2:6 Lunds universitet: Forskning och forskarutbildning

0 578 000 578 000 2015–2025

3:1 Vetenskapsrådet: Forskning och forskningsinformation 16 273 000 3 240 000 19 513 000 2015–2025

3:6 Rymdstyrelsen: Avgifter till internationella organisationer

1 700 000 400 000 2 100 000 2015-2022

23 1:11 Intervention för jordbruksprodukter m.m.

80 000 12 000 92 000 2015–2016

varav

48 000 5 000 53 000

varav

32 000 7 000 39 000

1:13 Strukturstöd till fisket m.m.

0 46 105 46 105

1:14 Från EU-budgeten finansierade strukturstöd till fisket m.m.

0 113 446 113 446

1:20 Miljöförbättrande åtgärder i jordbruket

0 70 000 70 000 2015–2017

varav

0 15 000 15 000

varav

0 25 000 25 000

varav

0 30 000 30 000

Summa förändring av beställningsbemyndigande på ändringsbudget

8 859 551

Not: De ekonomiska åtagandena medger utgifter fr.o.m. 2015 t.o.m. angivet slutår. För vissa anslag har de utgifter som de ekonomiska åtagandena som högst får uppgå till angivits per år. För dessa anges totalbelopp för hela tidsperioden och varav-belopp för utgifternas fördelning olika år enligt kolumnen Tidsperiod.

Utdrag ur protokoll

vid regeringssammanträde den 19 oktober 2014

Närvarande: Statsministern S Löfven, ordförande, och statsråden

Å Romson, M Wallström, Y Johansson, I Baylan, S-E Bucht, P Hultqvist, H Hellmark Knutsson, I Lövin, Å Regnér, M Andersson, A Ygeman, P Bolund, M Kaplan, M Damberg, A Bah Kuhnke, A Strandhäll, A Shekarabi, G Fridolin, A Hadzialic

Föredragande: Statsråden Y Johansson, S-E Bucht, P Hultqvist,

H Hellmark Knutsson, I Lövin, Å Regnér, M Andersson, A Ygeman, P Bolund, M Damberg, A Strandhäll, A Shekarabi,

Regeringen beslutar proposition 2014/15:2 Höständringsbudget för 2014