Prop. 2014/15:2
Höständringsbudget för 2014
Regeringens proposition
2014/15:2
Höständringsbudget för 2014
Regeringens proposition
2014/15:2
Höständringsbudget för 2014
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 19 oktober 2014
Stefan Löfven
Magdalena Andersson
(Finansdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
Propositionen innehåller förslag till ändrade anslag m.m. för budgetåret 2014.
PROP. 2014/15:2
Innehållsförteckning
1 Förslag till riksdagsbeslut ...................................................................................... 9
2 Ändringsbudget .................................................................................................... 15 2.1 Inledning .......................................................................................... 15 2.2 Förslag per utgiftsområde ............................................................... 15 2.2.1 Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning ............ 15 2.2.2 Utgiftsområde 3 Skatt, tull och exekution ..................................... 15 2.2.3 Utgiftsområde 4 Rättsväsendet ....................................................... 16 2.2.4 Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap ............... 16 2.2.5 Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd ........................................ 18 2.2.6 Utgiftsområde 8 Migration ............................................................. 19 2.2.7 Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg ............. 19 2.2.8 Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning ....................................................................... 20 2.2.9 Utgiftsområde 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom .................. 20 2.2.10 Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn ...... 21 2.2.11 Utgiftsområde 13 Integration och jämställdhet ............................ 21 2.2.12 Utgiftsområde 16 Utbildning och universitetsforskning .............. 22 2.2.13 Utgiftsområde 19 Regional tillväxt ................................................. 24 2.2.14 Utgiftsområde 22 Kommunikationer ............................................. 24 2.2.15 Utgiftsområde 23 Areella näringar, landsbygd och livsmedel ...... 25 2.2.16 Utgiftsområde 24 Näringsliv .......................................................... 28 2.2.17 Utgiftsområde 25 Allmänna bidrag till kommuner ....................... 28
Bilaga Beställningsbemyndiganden
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 19 oktober 2014
PROP. 2014/15:2
Tabellförteckning
Tabell 1.1 Specifikation av ändrade ramar för utgiftsområden och ändrade anslag 2014 .... 11
1
1. Förslag till riksdagsbeslut
Regeringen föreslår att riksdagen
1. bemyndigar regeringen att under 2014 för
anslaget 1:1 Biståndsverksamhet under utgiftsområde 7 Internationellt bistånd besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 69 221 000 000 kronor 2015–2025 (avsnitt 2.2.5),
2. bemyndigar regeringen att under 2014 för
anslaget 1:4 Ersättning till etableringslotsar
och insatser för vissa nyanlända invandrare
under utgiftsområde 13 Integration och jämställdhet ingå ekonomiska åtaganden som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 2 600 000 000 kronor 2015 och 2016 (avsnitt 2.2.11),
3. bemyndigar regeringen att under 2014 för
anslaget 2:6 Lunds universitet: Forskning
och forskarutbildning under utgiftsområde
16 Utbildning och universitetsforskning besluta om bidrag som medför behov av framtida anslag på högst 578 000 000 kronor 2015–2025 (avsnitt 2.2.12),
4. bemyndigar regeringen att under 2014 för
anslaget 3:1 Vetenskapsrådet: Forskning och
forskningsinformation under utgiftsområde
16 Utbildning och universitetsforskning besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 19 513 000 000 kronor 2015–2025 (avsnitt 2.2.12),
5. bemyndigar regeringen att under 2014 för
anslaget 3:6 Rymdstyrelsen: Avgifter till
internationella organisationer
under
utgiftsområde 16 Utbildning och universitetsforskning besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 2 100 000 000 kronor 2015–2022 (avsnitt 2.2.12),
6. bemyndigar regeringen att under 2014 för
anslaget 1:11
Intervention för
jordbruksprodukter m.m. under
utgiftsområde 23 Areella näringar, landsbygd och livsmedel besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 53 000 000 kronor 2015 och 39 000 000 kronor 2016 (avsnitt 2.2.15),
7. bemyndigar regeringen att under 2014 för
anslaget 1:13 Strukturstöd till fisket m.m. under utgiftsområde 23 Areella näringar, landsbygd och livsmedel besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 46 105 000 kronor 2015 (avsnitt 2.2.15),
8. bemyndigar regeringen att under 2014 för
anslaget 1:14 Från EU-budgeten
finansierade strukturstöd till fisket m.m.
under utgiftsområde 23 Areella näringar, landsbygd och livsmedel besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 113 446 000 kronor 2015 (avsnitt 2.2.15),
9. godkänner den föreslagna användningen av
anslaget 1:18 Åtgärder för landsbygdens miljö
och struktur under utgiftsområde 23 Areella
PROP. 2014/15:2
näringar, landsbygd och livsmedel (avsnitt 2.2.15),
10. bemyndigar regeringen att under 2014 för
anslaget 1:20 Miljöförbättrande åtgärder i
jordbruket under utgiftsområde 23 Areella
näringar, landsbygd och livsmedel besluta om bidrag som medför behov av framtida
anslag på högst 15 000 000 kronor 2015, 25 000 000 kronor 2016 och 30 000 000 kronor 2017 (avsnitt 2.2.15),
11. godkänner ändrade ramar för utgifts-
områden samt anvisar ändrade anslag enligt tabell 1.1.
PROP. 2014/15:2
Tabell 1.1 Specifikation av ändrade ramar för utgiftsområden och ändrade anslag 2014
Tusental kronor
Utgiftsområde Anslags- nummer
Beslutad ram/anvisat
anslag
Förändring av
ram/ anslag
Ny ram/
Ny anslagsnivå
2 Samhällsekonomi och finansförvaltning 14 121 162
0 14 121 162
1:16 Finansmarknadsforskning
29 984
-1 350
28 634
1:17 Finansinspektionens avgifter till EU:s tillsynsmyndigheter
7 150
1 350
8 500
3 Skatt, tull och exekution 10 515 523 75 000 10 590 523
1:3 Tullverket
1 676 630
75 000 1 751 630
4 Rättsväsendet 40 291 647 200 000 40 491 647
1:1 Polisorganisationen 21 080 109 200 000 21 280 109
1:6 Kriminalvården
7 834 989 -25 000 7 809 989
1:13 Kostnader för vissa skaderegleringar m.m.
40 117
25 000
65 117
6 Försvar och samhällets krisberedskap 47 196 667 1 960 000 49 156 667
1:1 Förbandsverksamhet och beredskap 23 718 315 225 000 23 943 315
1:2 Försvarsmaktens insatser internationellt
1 867 628 -640 000 1 227 628
1:3 Anskaffning av materiel och anläggningar
8 856 194 2 000 000 10 856 194
1:6 Totalförsvarets rekryteringsmyndighet
26 553
-6 000
20 553
1:7 Officersutbildning m.m.
219 592 -15 000 204 592
2:1 Kustbevakningen
1 047 583
56 000 1 103 583
2:3 Ersättning för räddningstjänst m.m.
21 080 250 000 271 080
2:4 Krisberedskap
1 112 251
90 000 1 202 251
8
Migration 12 611 981 1 154 812 13 766 793
1:1 Migrationsverket
3 529 804 105 164 3 634 968
1:2 Ersättningar och bostadskostnader
7 228 099 1 049 648 8 277 747
9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg 62 160 768
0 62 160 768
4:2 Vissa statsbidrag inom funktionshindersområdet
338 929 -20 000 318 929
4:3 Bilstöd till personer med funktionsnedsättning
346 995
20 000 366 995
7:1 Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd: Förvaltning
28 564
5 000
33 564
8:2 Inspektionen för vård och omsorg
653 674
-5 000 648 674
10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning 96 519 847 4 130 765 100 650 612
1:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m. 31 078 000 1 422 326 32 500 326
1:2 Aktivitets- och sjukersättningar m.m. 49 553 336 2 474 496 52 027 832
1:3 Handikappersättningar
1 314 000
63 080 1 377 080
1:4 Arbetsskadeersättningar m.m.
3 479 000 170 863 3 649 863
11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom 39 012 596 83 412 39 096 008
1:4 Äldreförsörjningsstöd
677 900
83 412 761 312
12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn 81 610 132 69 584 81 679 716
1:5 Barnpension och efterlevandestöd
841 200
69 584 910 784
13 Integration och jämställdhet 12 461 994 520 000 12 981 994
1:1 Integrationsåtgärder
207 130
70 000 277 130
1:3 Etableringsersättning till vissa nyanlända invandrare
2 342 424 450 000 2 792 424
19 Regional tillväxt
2 972 701 -32 579 2 940 122
1:3 Europeiska regionala utvecklingsfonden perioden 2007– 2013
980 000 -32 579 947 421
PROP. 2014/15:2
22 Kommunikationer 45 427 646
0 45 427 646
1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur 18 389 167 -1 360 125 17 029 042
1:2 Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur 19 572 580 1 360 125 20 932 705
23 Areella näringar, landsbygd och livsmedel 15 681 336 111 510 15 792 846
1:1 Skogsstyrelsen
405 533
8 000 413 533
1:2 Insatser för skogsbruket
257 873
28 000 285 873
1:6 Bekämpande av smittsamma husdjurssjukdomar
124 349
15 000 139 349
1:12 Finansiella korrigeringar m.m.
45 472
-7 000
38 472
1:18 Åtgärder för landsbygdens miljö och struktur
3 065 527 -118 000 2 947 527
1:19 Från EU-budgeten finansierade åtgärder för landsbygdens miljö och struktur 1 993 633 185 510 2 179 143
24 Näringsliv
5 585 403
36 487 5 621 890
1:2 Verket för innovationssystem: Forskning och utveckling
2 448 840
252 2 449 092
1:3 Institutens strategiska kompetensmedel m.m.
612 313
3 656 615 969
2:4 Investeringsfrämjande
57 442
32 579 90 021
25 Allmänna bidrag till kommuner 93 595 983
3 116 93 599 099
1:2 Utjämningsbidrag för LSS-kostnader
3 462 213
3 116 3 465 329
Summa anslagsförändring på ändringsbudget
8 312 107
2
Ändringsbudget
PROP. 2014/15:2
Hänvisningar till S1
2. Ändringsbudget
2.1. Inledning
Enligt 9 kap. 4 § regeringsformen kan riksdagen under budgetåret besluta om en ny beräkning av statens inkomster och om nya eller ändrade anslag.
De förändringar av statens budget som nu kan överblickas och andra frågor som regeringen anser bör tas upp redovisas i det följande.
Anslagsförändringarna i detta förslag till ändringsbudget innebär att anvisade medel ökar med 8 312 107 000 kronor netto. De föreslagna ökningarna av anslagen uppgår till 10 542 161 000 kronor och de föreslagna minskningarna uppgår till 1 953 941 000 kronor.
De samlade beställningsbemyndigandena föreslås öka med 8 859 551 000 kronor. En sammanställning av de förändrade bemyndigandena redovisas i bilagan. De anslagsförändringar som föreslås beaktas i de prognoser som redovisas i budgetpropositionen för 2015 (prop. 2014/15:1).
2.2. Förslag per utgiftsområde
2.2.1. Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
1:17 Finansinspektionens avgifter till EU:s tillsynsmyndigheter
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 7 150 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:17 Finans-
inspektionens avgifter till EU:s tillsynsmyndigheter
ökas med 1 350 000 kronor.
Anslaget 1:16 Finansmarknadsforskning minskas med 1 350 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Anslaget som
används för Finansinspektionens avgifter till de tre EU-tillsynsmyndigheterna (Eba, Eiopa och Esma) riskerar att överskridas. Detta beror på att avgifterna blivit högre än beräknat till följd av beslut inom EU och på kronans försvagning mot euron. Regeringen anser därför att anslaget 1:17 Finansinspektionens avgifter till EU:s
tillsynsmyndigheter
bör ökas med
1 350 000 kronor.
Finansiering sker genom att anslaget 1:16 Finansmarknadsforskning minskas med motsvarande belopp. Minskningen av anslaget bedöms inte nämnvärt påverka forskningen under 2014.
2.2.2. Utgiftsområde 3 Skatt, tull och exekution
1:3 Tullverket
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 1 676 630 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:3 Tullverket ökas
med 75 000 000 kronor.
PROP. 2014/15:2
Skälen för regeringens förslag: Arbetet med
att utveckla nya effektiva arbetsprocesser och bygga nya it-system till följd av ny unionstullkodex är omfattande och komplext. Utvecklingsplanen har fått revideras och tidspressen har ökat. Det är angeläget att förändringsarbetet genomförs skyndsamt så att det gamla tulldatasystemet kan avvecklas, bl.a. för att undvika dubbla system under lång tid och övergångslösningar baserade på gammal teknik. Anslaget behöver därför engångsvis tillföras ytterligare medel. Regeringen anser därför att anslaget 1:3 Tullverket bör ökas med 75 000 000 kronor.
2.2.3. Utgiftsområde 4 Rättsväsendet
1:1 Polisorganisationen
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 21 080 109 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:1 Polis-
organisationen ökas med 200 000 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Anslaget
används främst för utgifter avseende polismyndigheternas, Statens kriminaltekniska laboratoriums och Rikspolisstyrelsens verksamheter.
Utgiftsprognosen för polisorganisationen visar att polisen, trots pågående effektiviseringsarbete, kommer att överskrida tillgängligt anslag för 2014. För att inte försämra utredningskapaciteten och möjligheterna att förebygga brott behöver ytterligare medel tillföras anslaget. Regeringen anser därför att anslaget 1:1 Polisorganisationen bör ökas med 200 000 000 kronor.
1:13 Kostnader för vissa skaderegleringar m.m.
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 40 117 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:13 Kostnader för
vissa skaderegleringar m.m. ökas med 25 000 000
kronor.
Anslaget 1:6 Kriminalvården minskas med 25 000 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Anslaget får
användas för utgifter som uppkommer för staten i samband med vissa skaderegleringar.
Utgifterna för statens skaderegleringsverksamhet har ökat då såväl antalet skadeståndsärenden som storleken på skadeståndsbeloppen, främst ersättningar med anledning av frihetsberövanden, har ökat. Regeringen anser därför att anslaget 1:13
Kostnader för vissa skaderegleringar m.m. bör
ökas med 25 000 000 kronor.
Finansiering sker genom att anslaget 1:6
Kriminalvården minskas med motsvarande
belopp. Minskningen bedöms inte påverka verksamheten.
2.2.4. Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap
1:1 Förbandsverksamhet och beredskap
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 23 718 315 000 kronor.
Regeringens förslag
: Anslaget 1:1
Förbandsverksamhet och beredskap ökas med
225 000 000 kronor.
Anslaget 1:7 Officersutbildning m.m. minskas med 15 000 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Till följd av
den säkerhetspolitiska utvecklingen i vårt närområde anser regeringen att insatsorganisationens tillgänglighet och användbarhet bör öka även i närtid. Ytterligare medel behöver därför tillföras anslaget för att stärka förutsättningarna för övningar, personal och incidentberedskap. Förstärkningen möjliggör bl.a. en utvecklad övningsverksamhet som höjer förbandens förmåga i närtid. Regeringen anser därför att anslaget 1:1 Förbandsverksamhet och
beredskap bör ökas med 210 000 000 kronor.
Riksdagen har bemyndigat regeringen att – med anledning av utbyggnaden av tunnelbanan och ökad bostadsbebyggelse i Stockholm –
PROP. 2014/15:2
överlåta fastigheten Järfälla Barkarby 4:1 till Järfälla kommun (prop. 2013/14:76, bet. 2013/14:SkU24, rskr. 2013/14:186). Överlåtelsen av fastigheten medför bl.a. kostnader för omlokalisering för Försvarsmakten. Regeringen anser därför att anslaget 1:1 Förbandsverksamhet
och beredskap bör ökas med 15 000 000 kronor.
Sammantaget bör därmed anslaget 1:1
Förbandsverksamhet och beredskap ökas med
225 000 000 kronor.
Finansiering sker delvis genom att anslaget 1:2
Försvarsmaktens insatser internationellt minskas
med 110 000 000 kronor och att anslaget 1:7
Officersutbildning m.m. minskas med 15 000 000
kronor. Minskningarna bedöms inte medföra några konsekvenser för berörda verksamheter.
1:2 Försvarmaktens insatser internationellt
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 1 867 628 000 kronor.
Regeringens förslag:Anslaget 1:2Försvarsmaktens
insatser internationellt minskas med 640 000 000
kronor.
Skälen för regeringens förslag: För att delvis
finansiera ökningen av anslagen 1:1 Förbands-
verksamhet och beredskap, 1:3 Anskaffning av materiel och anläggningar
och 2:1
Kustbevakningen
minskas anslaget 1:2
Försvarsmaktens insatser internationellt med
640 000 000 kronor. Minskningen bedöms inte påverka den verksamhet som finansieras från anslaget.
1:3 Anskaffning av materiel och anläggningar
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 8 856 194 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:3 Anskaffning av
materiel och anläggningar
ökas med
2 000 000 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Riksdagen
har bemyndigat regeringen att besluta om utveckling av JAS 39 E och anskaffning av 40–60 stycken JAS 39 E (prop. 2012/13:1, bet. 2012/13:FöU1, rskr. 2012/13:93 och prop. 2013/14:99, bet. 2013/14:FiU21, rskr. 2013/14:317).
Regeringen har beslutat om anskaffning av utveckling av JAS 39 E och ombyggnad av 60 stycken JAS 39 C/D till JAS 39 E. Anskaffningen avsågs genomföras gemensamt med Schweiz, som under 2014 förväntades ingå avtal om köp av 22 stycken JAS 39 E genom svenska staten. Schweiz beslutade våren 2014 att inte gå vidare med förhandlingarna om en gemensam anskaffning av JAS 39 E. Detta får ekonomiska konsekvenser för den svenska delen av anskaffningen.
Regeringen bedömer att det operativa behovet av JAS 39 E kvarstår och att den befintliga tidplanen för leverans och ombeväpning av flygdivisionerna är nödvändig för att Försvarsmakten ska uppnå de operativa kraven. Det är därför angeläget att anskaffningen fullföljs. Till följd av de uteblivna intäkterna från Schweiz ökar kostnaderna för Sveriges anskaffning av systemet.
Regeringen anser mot denna bakgrund att anslaget 1:3 Anskaffning av materiel och anlägg-
ningar bör ökas med 2 000 000 000 kronor.
Finansering sker delvis genom att anslaget 1:2
Försvarsmaktens insatser internationellt minskas
med 500 000 000 kronor.
2:1 Kustbevakningen
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 1 047 583 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 2:1 Kust-
bevakningen ökas med 56 000 000 kronor.
Anslaget 1:6 Totalförsvarets rekryterings-
myndighet minskas med 6 000 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: I budget-
propositionen för 2014 redovisade regeringen att ett arbete skulle inledas i Regeringskansliet för att skapa balans mellan Kustbevakningens verksamhet och ekonomi (prop. 2013/14:1
PROP. 2014/15:2
18 utg.omr. 6 avsnitt 4.3.7). Detta arbete har visat att ytterligare medel bör tillföras anslaget för att myndigheten ska kunna fortsätta utföra nuvarande uppgifter och behålla kompetensen. Regeringen anser därför att anslaget 2:1 Kust-
bevakningen bör ökas med 56 000 000 kronor.
Finansiering sker genom att anslaget 1:2
Försvarsmaktens insatser internationellt minskas
med 30 000 000 kronor, anslaget 1:6 Total-
försvarets rekryteringsmyndighet minskas med
6 000 000 kronor och anslaget 2:4 Krisberedskap minskas med 20 000 000 kronor.
2:3 Ersättning för räddningstjänst m.m.
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 21 080 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 2:3 Ersättning för
räddningstjänst m.m. ökas med 250 000 000
kronor.
Skälen för regeringens förslag: Insatserna
som genomfördes för att bekämpa skogsbranden i augusti 2014 i Västmanlands län har medfört omfattande kostnader för de drabbade kommunerna. För att kunna betala ut den ersättning kommunerna är berättigade till i enlighet med lagen (2003:778) om skydd mot olyckor behöver anslaget tillföras ytterligare medel. Regeringen anser därför att anslaget 2:3 Ersättning för
räddningstjänst m.m. bör ökas med 250 000 000
kronor.
2:4 Krisberedskap
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 1 112 251 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 2:4 Krisberedskap
ökas med 90 000 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Skogs-
branden i augusti 2014 i Västmanlands län har inneburit kostnader för Länsstyrelsen i Västmanlands län och de drabbade kommu-
nerna. För att täcka kostnader som uppstått hos länsstyrelsen och de drabbade kommunerna som en direkt följd av skogsbranden bör anslaget ökas med 110 000 000 kronor.
För att delvis finansiera ökningen av anslaget 2:1 Kustbevakningen minskas anslaget med 20 000 000 kronor.
Sammantaget bör därmed anslaget 2:4
Krisberedskap ökas med 90 000 000 kronor.
Hänvisningar till S2-2-4
2.2.5. Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
1:1 Biståndsverksamhet (bemyndigande)
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 29 724 272 000 kronor.
Vidare har regeringen ett bemyndigande att under 2014 besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 65 221 000 000 kronor 2015–2025.
Regeringens förslag:
Regeringen bemyndigas att
under 2014 för anslaget 1:1 Biståndsverksamhet besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 69 221 000 000 kronor 2015–2025.
Skälen för regeringens förslag: Vid FN:s
klimatmöte i Köpenhamn 2009 enades parterna om att etablera en ny klimatfond: Gröna Klimatfonden (Green Climate Fund, GCF). Fondens uppdrag är att stödja utvecklingsländer genom insatser för klimatanpassning och minskade utsläpp av växthusgaser, inklusive skogsrelaterade insatser. Utfästelser till en initial påfyllnad till GCF för 2015–2018 planeras att äga rum under hösten 2014. Nya åtaganden till följd av dessa beräknas uppgå till 4 000 000 000 kronor. Åtagandet beräknas infrias 2015–2023. Regeringen bör därför bemyndigas att under 2014 för anslaget 1:1 Biståndsverksamhet besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 69 221 000 000 kronor 2015–2025.
PROP. 2014/15:2
Hänvisningar till S2-2-5
- Prop. 2014/15:2: Avsnitt 1
2.2.6. Utgiftsområde 8 Migration
1:1 Migrationsverket
1:2 Ersättningar och bostadskostnader
I statens budget för innevarande år finns för dessa ändamål uppförda ramanslag på 3 529 804 000 kronor respektive 7 228 099 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:1 Migrationsverket
ökas med 105 164 000 kronor.
Anslaget 1:2 Ersättningar och bostadskostnader ökas med 1 049 648 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Anslagen an-
vänds för Migrationsverkets förvaltningsutgifter respektive för utgifter för stöd till asylsökande m.fl. och statsbidrag till kommuner och landsting.
Anslagen tillfördes 370 650 000 kronor respektive 2 322 000 000 kronor efter förslag i propositionen Vårändringsbudget för 2014 (prop. 2013/14:99, bet. 2013/14:FiU21, rskr. 2013/14:316). Regeringen bedömer dock att betydligt fler personer än vad som tidigare beräknats kommer att söka asyl i Sverige under 2014. Denna utveckling leder till att fler personer kommer att vara inskrivna i Migrationsverkets mottagande än vad som tidigare antagits. Det innebär att såväl förvaltningskostnaderna för Migrationsverkets mottagande som kostnaderna för stöd, ersättningar och boende kommer att öka och att ytterligare medel behöver tillföras anslagen. Regeringen anser därför att anslaget 1:1 Migrationsverket bör ökas med 105 164 000 kronor. Vidare anser regeringen att anslaget 1:2
Ersättningar och bostadskostnader bör ökas med
1 049 648 000 kronor.
2.2.7. Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg
4:3 Bilstöd till personer med funktionsnedsättning
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 346 995 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 4:3 Bilstöd till
personer med funktionsnedsättning ökas med
20 000 000 kronor.
Anslaget 4:2 Vissa statsbidrag inom
funktionshindersområdet
minskas med
20 000 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Kostnaden
för att anpassa bilar för personer med funktionsnedsättning har ökat, samtidigt som efterfrågan på sådana anpassningar blivit högre än beräknat. För att kunna bevilja bilstöd i den omfattning som efterfrågas behöver ytterligare medel tillföras anslaget. Regeringen anser därför att anslaget 4:3 Bilstöd till personer med funk-
tionsnedsättning bör ökas med 20 000 000
kronor.
Finansiering sker genom att anslaget 4:2 Vissa
statsbidrag inom funktionshindersområdet
minskas med motsvarande belopp. Minskningen bedöms inte påverka den verksamhet som finansieras från anslaget.
7:1 Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd: Förvaltning
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 28 564 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 7:1 Forskningsrådet
för hälsa, arbetsliv och välfärd: Förvaltning ökas
med 5 000 000 kronor.
Anslaget 8:2 Inspektionen för vård och omsorg minskas med 5 000 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Till följd av
oförutsedda utgifter för retroaktiva pensionspremier är de anvisade medlen på anslaget otillräckliga. Regeringen anser därför att anslaget 7:1 Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd:
Förvaltning bör ökas med 5 000 000 kronor.
Finansiering sker genom att anslaget 8:2
Inspektionen för vård och omsorg minskas med
motsvarande belopp. Minskningen bedöms inte påverka den verksamhet som finansieras från anslaget.
PROP. 2014/15:2
2.2.8. Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning
1:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m.
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 31 078 000 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:1 Sjukpenning och
rehabilitering m.m. ökas med 1 422 326 000
kronor.
Skälen för regeringens förslag: Utgifterna
för framför allt sjukpenning har ökat mer än beräknat. Vidare översteg utfallet för 2013 anvisade medel på anslaget, varför ett underskott fördes över till 2014. Ytterligare medel behöver mot denna bakgrund tillföras anslaget. Regeringen anser därför att anslaget 1:1
Sjukpenning och rehabilitering m.m. bör ökas
med 1 422 326 000 kronor.
1:2 Aktivitets- och sjukersättningar m.m.
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 49 553 336 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:2 Aktivitets- och
sjukersättningar m.m. ökas med 2 474 496 000
kronor.
Skälen för regeringens förslag: Utgifterna
för sjukersättning och aktivitetsersättning har ökat mer än beräknat. Det beror bl.a. på att nybeviljandet av sjuk- och aktivitetsersättning har varit högre än väntat och att fler har högre ersättning än beräknat. Vidare översteg utfallet för 2013 anvisade medel på anslaget, varför ett underskott fördes över till 2014. Ytterligare medel behöver mot denna bakgrund tillföras anslaget. Regeringen anser därför att anslaget 1:2
Aktivitets- och sjukersättningar m.m. bör ökas
med 2 474 496 000 kronor.
1:3 Handikappersättningar
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 1 314 000 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:3 Handikapp-
ersättningar ökas med 63 080 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Utgifterna
för handikappersättning har ökat mer än beräknat. Vidare översteg utfallet för 2013 anvisade medel på anslaget, varför ett underskott fördes över till 2014. Ytterligare medel behöver mot denna bakgrund tillföras anslaget. Regeringen anser därför att anslaget 1:3
Handikappersättningar bör ökas med 63 080 000
kronor.
1:4 Arbetsskadeersättningar m.m.
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 3 479 000 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:4 Arbetsskade-
ersättningar m.m. ökas med 170 863 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Minsknings-
takten för arbetsskadeersättningarna har inte varit lika stor som förväntat och fler livräntor har tillkommit än vad som var prognostiserat. Ytterligare medel behöver mot denna bakgrund tillföras anslaget. Regeringen anser därför att anslaget 1:4 Arbetsskadeersättningar m.m. bör ökas med 170 863 000 kronor.
2.2.9. Utgiftsområde 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom
1:4 Äldreförsörjningsstöd
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 677 900 000 kronor.
PROP. 2014/15:2
Regeringens förslag:
Anslaget 1:4 Äldre-
försörjningsstöd ökas med 83 412 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Anslaget
används för utgifter för äldreförsörjningsstöd enligt socialförsäkringsbalken.
Kostnaderna för äldreförsörjningsstöd ökar till följd av att fler personer än beräknat är berättigade till sådant stöd och att de som får stödet är berättigade till högre belopp. Detta är främst en följd av att antalet invandrade med asylskäl under det senaste året har ökat mer än vad som tidigare beräknats. De senaste beräkningarna visar att kostnaderna kommer att överstiga anvisade medel. Regeringen anser därför att anslaget 1:4 Äldreförsörjningsstöd bör ökas med 83 412 000 kronor.
2.2.10. Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
1:5 Barnpension och efterlevandestöd
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 841 200 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:5 Barnpension och
efterlevandestöd ökas med 69 584 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Barn under
18 år som har invandrat till Sverige och vars ena eller båda föräldrar har avlidit kan få efterlevandestöd. Med anledning av det oroliga läget i bl.a. Syrien har migrationen till Sverige ökat kraftigt under de senaste åren. Antalet ansökningar om efterlevandestöd under 2013 har i det närmaste fördubblats jämfört med 2012. Denna ökning har fortsatt under 2014. Ytterligare en orsak till de ökande utgifterna är att en dom från Högsta förvaltningsdomstolen medfört en förändrad rättspraxis på området. Mot denna bakgrund behöver ytterligare medel tillföras anslaget. Regeringen anser därför att anslaget 1:5 Barnpension och efterlevandestöd bör ökas med 69 584 000 kronor.
2.2.11. Utgiftsområde 13 Integration och jämställdhet
1:1 Integrationsåtgärder
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 207 130 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:1 Integrations-
åtgärder ökas med 70 000 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Anslaget
används bl.a. för utbetalning av sfi-bonus enligt den numera upphävda lagen (2010:538) om prestationsbaserad stimulansersättning inom utbildning i svenska för invandrare och den upphävda förordningen (2010:1030) om prestationsbaserad stimulansersättning inom svenskundervisning för invandrare. Lagen och förordningen upphävdes den 1 augusti 2014 (prop. 2013/14:104, bet. 2013/14:AU9, rskr. 2013/14:368). Det finns dock möjlighet för den som avslutar sin utbildning i svenska för invandrare senast den 31 juli 2014 att även efter den 1 augusti 2014 få sfi-bonus med stöd av de upphävda författningarna om villkoren för detta uppfylls. Eftersom fler studerande har ansökt om sfi-bonus än vad som beräknades i samband med budgetpropositionen för 2014 behöver anslaget tillföras ytterligare medel. Regeringen anser därför att anslaget 1:1 Integrationsåtgärder bör ökas med 70 000 000 kronor.
1:3 Etableringsersättning till vissa nyanlända invandrare
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 2 342 424 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:3 Etablerings-
ersättning till vissa nyanlända invandrare ökas
med 450 000 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Anslaget
används för utgifter för etableringsersättning
PROP. 2014/15:2
22 enligt lagen (2010:197) om etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare.
Antalet personer som omfattas av Arbetsförmedlingens etableringsuppdrag har ökat jämfört med beräkningarna i samband med budgetpropositionen för 2014, varför anslaget behöver tillföras ytterligare medel. Regeringen anser därför att anslaget 1:3 Etableringsersättning
till vissa nyanlända invandrare bör ökas med
450 000 000 kronor.
1:4 Ersättning till etableringslotsar och insatser för vissa nyanlända invandrare (bemyndigande)
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 1 891 146 000 kronor.
Vidare har regeringen ett bemyndigande att under 2014 ingå ekonomiska åtaganden som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 2 200 000 000 kronor 2015 och 2016.
Regeringens förslag:
Regeringen bemyndigas att
under 2014 för anslaget 1:4 Ersättning till
etableringslotsar och insatser för vissa nyanlända invandrare ingå ekonomiska åtaganden som
inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 2 600 000 000 kronor 2015 och 2016.
Skälen för regeringens förslag: Verksam-
heten med etableringslotsar omfattar fleråriga åtaganden som medför utgifter kommande budgetår. Antalet personer som har rätt att få en lots har ökat jämfört med beräkningarna i samband med budgetpropositionen för 2014. Bemyndigandet behöver mot denna bakgrund ökas med 400 000 000 kronor. Regeringen bör därför bemyndigas att under 2014 för anslaget 1:4 Ersättning till etableringslotsar och insatser för
vissa nyanlända invandrare ingå ekonomiska
åtaganden som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 2 600 000 000 kronor 2015 och 2016.
Hänvisningar till S2-2-11
- Prop. 2014/15:2: Avsnitt 1
2.2.12. Utgiftsområde 16 Utbildning och universitetsforskning
2:6 Lunds universitet: Forskning och forskarutbildning (bemyndigande)
3:1 Vetenskapsrådet: Forskning och forskningsinformation (bemyndigande)
I statens budget för innevarande år finns för dessa ändamål uppförda ramanslag på 2 026 160 000 kronor respektive 5 506 437 000 kronor.
Något bemyndigande för anslaget 2:6 Lunds
universitet: Forskning och forskarutbildning att
ingå ekonomiska åtaganden har inte lämnats för 2014.
Vidare har regeringen ett bemyndigande för anslaget 3:1 Vetenskapsrådet: Forskning och
forskningsinformation att under 2014 besluta om
bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 16 273 000 000 kronor 2015–2024.
Regeringens förslag:
Regeringen bemyndigas att
under 2014 för anslaget 2:6 Lunds universitet:
Forskning och forskarutbildning besluta om
bidrag som medför behov av framtida anslag på högst 578 000 000 kronor 2015–2025.
Regeringen bemyndigas att under 2014 för anslaget 3:1 Vetenskapsrådet: Forskning och
forskningsinformation besluta om bidrag som
inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 19 513 000 000 kronor 2015–2025.
Skälen för regeringens förslag: Riksdagen
har bemyndigat regeringen att under 2014 besluta om medlemskap i ett Eric-konsortium för konstruktionen och driften av forskningsanläggningen European Spallation Source, ESS (prop. 2013/14:1 utg.omr. 16, bet. 2013/14:UbU1, rskr. 2013/14:104). Regeringen har beslutat om ett sådant medlemskap (U2014/5216/F). Enligt artikel 6 i förordningen (EG) nr 723/2009 av den 25 juni 2009 om gemenskapens rättsliga ram för ett konsortium för europeisk forskningsinfrastruktur (Erickonsortium) ska de organ som vill inrätta ett Eric-konsortium lämna in en ansökan till kommissionen om ett sådant inrättande.
PROP. 2014/15:2
Ansökan sker i två steg. En preliminär ansökan lämnades i juli 2013 till kommissionen. Regeringen har tillsammans med ett antal partnerländer lämnat en slutlig ansökan till kommissionen. Ansökan är villkorad av riksdagens godkännande av vissa ekonomiska åtaganden som görs i samband med ansökan. Dessa åtaganden redovisas nedan.
Konstruktionen av anläggningen har projekterats att kosta ca 1,843 miljarder euro. Sverige finansierar tillsammans med Danmark och Norge 50 procent av dessa kostnader. Sveriges andel är 35 procent, motsvarande ca 5 800 000 000 kronor. Av den totala kostnaden för Sverige kommer Region Skåne, enligt avtal, att stå för 800 000 000 kronor. Till och med 2014 beräknas ca 1 100 000 000 kronor belasta Vetenskapsrådets forskningsanslag och ca 82 000 000 kronor Lunds universitets forskningsanslag för kapitaltillskott till ESS för konstruktionen. Dessa utbetalda medel och den andel som Region Skåne avser att betala avräknas från de 5 800 000 000 kronor som utgör Sveriges andel av konstruktionskostnaderna. Det kvarvarande ekonomiska åtagandet för konstruktionskostnaden för staten uppgår därmed till drygt 3 800 000 000 kronor under 2015–2025. I övrigt kommer konstruktionen att finansieras av övriga partnerländer av vilka Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Italien och Spanien kommer att bli de största bidragsgivarna.
I den preliminära ansökan till kommissionen anges att regeringen, med förbehåll för riksdagens godkännande, avser ingå ett åtagande att finansiera statens andel av konstruktionen av European Spallation Source ESS under perioden 2015–2025. För det svenska åtagandet krävs ett bemyndigande om totalt 3 818 000 000 kronor, varav 3 240 000 000 kronor avses finansieras från anslaget 3:1 Vetenskapsrådet: Forskning och
forskningsinformation och 578 000 000 kronor
från anslaget 2:6 Lunds universitet: Forskning och
forskarutbildning i form av årliga bidrag under
2015–2025. Förpliktelsen att betala uppstår i och med att kommissionen beslutar att inrätta ett Eric-konsortium.
Regeringen begär mot denna bakgrund ett bemyndigande för att kunna fatta beslut om ekonomiska åtaganden för anslaget 2:6 Lunds
universitet: Forskning och forskarutbildning.
Vidare behöver bemyndigandet avseende anslaget 3:1 Vetenskapsrådet: Forskning och
forskningsinformation
dels ökas med
3 240 000 000 kronor, dels förlängas t.o.m. 2025 för att motsvara hela konstruktionsperioden. Regeringen bör därför bemyndigas att under 2014 för anslaget 2:6 Lunds universitet:
Forskning och forskarutbildning besluta om
bidrag som medför behov av framtida anslag på högst 578 000 000 kronor 2015–2025. Regeringen bör vidare bemyndigas att under 2014 för anslaget 3:1 Vetenskapsrådet: Forskning
och forskningsinformation besluta om bidrag som
inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 19 513 000 000 kronor 2015–2025.
3:6 Rymdstyrelsen: Avgifter till internationella organisationer (bemyndigande)
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 551 309 000 kronor.
Vidare har regeringen ett bemyndigande att under 2014 besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 1 700 000 000 kronor 2015–2022.
Regeringens förslag:
Regeringen bemyndigas att
under 2014 för anslaget 3:6 Rymdstyrelsen:
Avgifter till internationella organisationer besluta
om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 2 100 000 000 kronor 2015–2022.
Skälen för regeringens förslag: Den
verksamhet som finansieras från anslaget bedrivs vanligen i form av fleråriga projekt. De åtaganden som beräknas ingås bedöms bli högre än beräkningarna i samband med budgetpropositionen för 2014 på grund av att de svenska åtagandena gentemot European Space Agency förväntas öka till följd av försvagningen av den svenska kronan gentemot euron. För att klara dessa ökade åtaganden behöver bemyndigandet ökas med 400 000 000 kronor. Regeringen bör därför bemyndigas att under 2014 för anslaget 3:6 Rymdstyrelsen: Avgifter till
internationella organisationer besluta om bidrag
som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför
PROP. 2014/15:2
24 behov av framtida anslag på högst 2 100 000 000 kronor 2015–2022.
Hänvisningar till S2-2-12
- Prop. 2014/15:2: Avsnitt 1
2.2.13. Utgiftsområde 19 Regional tillväxt
1:3 Europeiska regionala utvecklingsfonden perioden 2007–2013
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 980 000 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:3 Europeiska
regionala utvecklingsfonden perioden 2007–2013
minskas med 32 579 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: För att
finansiera ökningen av anslaget 2:4 Investerings-
främjande under utgiftsområde 24 Näringsliv
minskas anslaget 1:3 Europeiska regionala
utvecklingsfonden perioden 2007–2013 med
32 579 000 kronor.
2.2.14. Utgiftsområde 22 Kommunikationer
1:2 Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 19 572 580 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:2 Vidmakt-
hållande av statens transportinfrastruktur ökas
med 1 360 125 000 kronor.
Anslaget 1:1 Utveckling av statens transport-
infrastruktur minskas med 1 360 125 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: För att kunna
tidigarelägga planerade åtgärder inom underhållet av järnvägsinfrastrukturen bör en tillfällig överföring av medel med 510 125 000 kronor göras från anslaget 1:1 Utveckling av statens
transportinfrastruktur till anslaget 1:2 Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur.
Regeringen avser att senast 2019 återföra motsvarande belopp mellan berörda anslag.
I beslutet om fastställelse av nationell trafikslagsövergripande plan för utveckling av transportsystemet för 2014–2025 (dnr N2014/1779/TE) avsattes 100 000 000 kronor till förstärkning av banvallen på järnvägen mellan Storlien och norska gränsen vid Stora helvetet inom ramen för anslaget 1:1 Utveckling av statens
transportinfrastruktur. De åtgärder som avses är
reinvesteringsåtgärder som normalt finansieras från anslaget 1:2 Vidmakthållande av statens
transportinfrastruktur. Regeringen anser därför
att 50 000 000 kronor bör överföras från anslaget 1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur till anslaget 1:2 Vidmakthållande av statens
transportinfrastruktur. Resterande 50 000 000
kronor hanteras i budgetpropositionen för 2015.
Järnmalmsgruvan i Kaunisvaara levererar sina produkter till Narviks hamn via det allmänna vägnätet mellan gruvan och Svappavaara, där omlastning sker till järnväg på Malmbanan. Transporterna på det allmänna vägnätet är omfattande och innebär stora påfrestningar, vilket har fått till följd att omfattande bärighetshöjande åtgärder har påbörjats på det aktuella vägavsnittet. Dessa åtgärder finansieras från anslaget 1:2 Vidmakthållande av statens
transportinfrastruktur. Medel för den gruvsats-
ning som föreslogs hösten 2012 i propositionen Investeringar för ett starkt och hållbart transportsystem (prop. 2012/13:25), utgick från en finansiering från anslaget 1:1 Utveckling av
statens transportinfrastruktur med 800 000 000
kronor. Regeringen anser att dessa medel bör överföras till anslaget 1:2 Vidmakthållande av
statens transportinfrastruktur. Förslaget medför
inga omprioriteringar av verksamhet utan är en konsekvens av att regeringen gör en ny bedömning kring infrastrukturåtgärdens karaktär och från vilket anslag den därför lämpligen finansieras.
Sammantaget anser regeringen att anslaget 1:2
Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur
bör ökas med 1 360 125 000 kronor och att anslaget 1:1 Utveckling av statens transportinfra-
struktur bör minskas med motsvarande belopp.
PROP. 2014/15:2
2.2.15. Utgiftsområde 23 Areella näringar, landsbygd och livsmedel
1:1 Skogsstyrelsen
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 405 533 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:1 Skogsstyrelsen
ökas med 8 000 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Anslaget
används bl.a. för Skogsstyrelsens förvaltningsutgifter.
Skogsbranden i augusti 2014 i Västmanlands län har medfört ökade utgifter på anslaget. Regeringen anser därför att anslaget 1:1
Skogsstyrelsen bör ökas med 8 000 000 kronor.
1:2 Insatser för skogsbruket
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 257 873 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:2 Insatser för
skogsbruket ökas med 28 000 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Anslaget
används bl.a. för utgifter för stöd till vissa åtgärder inom skogsbruket.
Med anledning av skogsbranden i augusti 2014 i Västmanlands län bör åtgärder vidtas för att stödja drabbade skogsägare, djurhållare och övriga berörda. Än är det inte möjligt att fullt ut uppskatta de slutliga konsekvenserna av branden. Insatserna kommer att utformas i enlighet med EU:s statsstödsregler. Regeringen anser därför att anslaget 1:2 Insatser för
skogsbruket bör ökas med 28 000 000 kronor.
1:6 Bekämpande av smittsamma husdjurssjukdomar
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 124 349 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:6 Bekämpande av
smittsamma husdjurssjukdomar ökas med
15 000 000 kronor.
Anslaget 1:12 Finansiella korrigeringar m.m. minskas med 7 000 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Anslaget
används främst för bekämpande av och beredskap mot smittsamma husdjurssjukdomar.
Kostnaderna för åtgärder enligt epizootilagen (1999:657) och zoonoslagen (1999:658) varierar kraftigt mellan åren beroende på vilka sjukdomsutbrott som sker. För innevarande år prognostiseras kostnaderna överstiga anvisade medel, varför ytterligare medel behöver tillföras anslaget. Det ökade behovet beror på utbrott av salmonella och newcastlesjuka under året. Regeringen anser därför att anslaget 1:6
Bekämpande av smittsamma husdjurssjukdomar
bör ökas med 15 000 000 kronor.
Finansiering sker genom att anslaget 1:12
Finansiella korrigeringar m.m. minskas med
7 000 000 kronor och genom att anslaget 1:18
Åtgärder för landsbygdens miljö och struktur
minskas med 8 000 000 kronor.
1:11 Intervention för jordbruksprodukter m.m. (bemyndigande)
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 144 100 000 kronor.
Vidare har regeringen ett bemyndigande att under 2014 besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 48 000 000 kronor 2015 och 32 000 000 kronor 2016.
Regeringens förslag:
Regeringen bemyndigas att
under 2014 för anslaget 1:11 Intervention för
jordbruksprodukter m.m. besluta om bidrag som
inklusive tidigare gjorda åtaganden medför
PROP. 2014/15:2
26 behov av framtida anslag på högst 53 000 000 kronor 2015 och 39 000 000 kronor 2016.
Skälen för regeringens förslag: Anslaget
används för utgifter för offentlig lagring, övrig intervention, stöd i form av produktions-, konsumtions- och marknadsföringsbidrag, fiberberedning samt exportbidrag.
Beräkningen av de ekonomiska åtagandena har setts över och anpassats med utgångspunkt i beviljade bidragsbelopp. Tidigare utgick beräkningen från en prognos för utbetalda belopp. Bemyndigandet behöver som en följd av detta ökas med 12 000 000 kronor. Regeringen bör därför bemyndigas att under 2014 för anslaget 1:11 Intervention för jordbruksprodukter
m.m. besluta om bidrag som inklusive tidigare
gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 53 000 000 kronor 2015 och 39 000 000 kronor 2016.
1:13 Strukturstöd till fisket m.m. (bemyndigande)
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 23 985 000 kronor.
Något bemyndigande att ingå ekonomiska åtaganden har inte lämnats för 2014.
Regeringens förslag:
Regeringen bemyndigas att
under 2014 för anslaget 1:13 Strukturstöd till
fisket m.m. besluta om bidrag som inklusive tidi-
gare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 46 105 000 kronor 2015.
Skälen för regeringens förslag: Anslaget
används för utgifter för nationellt stöd till åtgärder som medfinansieras av EU inom ramen för strukturåtgärder inom fisket.
Utbetalningstakten har hittills under programperioden varit lägre än vad som tidigare förväntats. Åtgärder behöver därför vidtas för att öka beslutstakten om bidrag. Detta medför behov av ett bemyndigande. Regeringen bör därför bemyndigas att under 2014 för anslaget 1:13 Strukturstöd till fisket m.m. besluta om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden
medför behov av framtida anslag på högst 46 105 000 kronor 2015.
1:14 Från EU-budgeten finansierade strukturstöd till fisket m.m. (bemyndigande)
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 75 412 000 kronor.
Något bemyndigande att ingå ekonomiska åtaganden har inte lämnats för 2014.
Regeringens förslag:
Regeringen bemyndigas att
under 2014 för anslaget 1:14 Från EU-budgeten
finansierade strukturstöd till fisket m.m. besluta
om bidrag som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 113 446 000 kronor 2015.
Skälen för regeringens förslag: Anslaget
används för utgifter för att finansiera det belopp som motsvarar EU:s medfinansiering av strukturstöd till fisket m.m. som redovisas under anslaget 1:13 Strukturstöd till fisket m.m.
Utbetalningstakten har hittills under programperioden varit lägre än vad som tidigare förväntats. Åtgärder behöver därför vidtas för att öka beslutstakten om bidrag. Detta medför behov av ett bemyndigande. Regeringen bör därför bemyndigas att under 2014 för anslaget 1:14 Från EU-budgeten finansierade strukturstöd
till fisket m.m. besluta om bidrag som inklusive
tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 113 446 000 kronor 2015.
1:18 Åtgärder för landsbygdens miljö och struktur
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål
uppfört
ett ramanslag på
3 065 527 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:18 Åtgärder för
landsbygdens miljö och struktur minskas med
118 000 000 kronor.
Anslaget 1:18 Åtgärder för landsbygdens miljö
och struktur får även användas för delar av det
attesterande organets (Ekonomistyrningsverket)
PROP. 2014/15:2
utgifter för revision av jordbruksfonderna för programperioden 2014–2020.
Skälen för regeringens förslag: För att delvis
finansiera ökningen av anslagen 1:6 Bekämpande
av smittsamma husdjurssjukdomar och 1:19 Från EU-budgeten finansierade åtgärder för landsbygdens miljö och struktur minskas anslaget
1:18 Åtgärder för landsbygdens miljö och struktur med 118 000 000 kronor. Minskningen bedöms inte påverka den verksamhet som finansieras från anslaget.
Av förslaget till Landsbygdsprogram för Sverige 2014–2020 framgår att Ekonomistyrningsverket föreslås vara attesterande organ (dnr L2014/1674/ELT). Regeringen anser därför att anslaget 1:18 Åtgärder för landsbygdens miljö
och struktur även bör få användas för delar av det
attesterande organets utgifter för revision av jordbruksfonderna för programperioden 2014– 2020.
1:19 Från EU-budgeten finansierade åtgärder för landsbygdens miljö och struktur
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 1 993 633 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:19 Från EU-
budgeten finansierade åtgärder för landsbygdens miljö och struktur ökas med 185 510 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Av
kommissionens förslag till delegerad förordning DS/EGDP/2014/7 framgår att Sverige kommer att kunna göra en överföring från garantifonden till landsbygdsutvecklingsfonden om 75 510 000 kronor. För att överföringen ska kunna utnyttjas under innevarande år behöver anslaget höjas med motsvarande belopp.
Därtill anser regeringen att en överföring mellan anslagen 1:19 Från EU-budgeten
finansierade åtgärder för landsbygdens miljö och struktur och 1:18 Åtgärder för landsbygdens miljö och struktur om 110 000 000 kronor behöver
göras som en konsekvens av att den nationella medfinansieringen till landsbygdsprogrammet för programperioden 2014–2020 för 2014 ökades
med 400 000 000 kronor efter förslag i propositionen Vårändringsbudget för 2014 (prop. 2013/14:99, bet. 2013/14:FiU21, rskr. 2013/14:316). Därmed ändrades finansieringsandelarna mellan nationella medel och EUmedel.
Regeringen anser mot denna bakgrund att anslaget 1:19 Från EU-budgeten finansierade
åtgärder för landsbygdens miljö och struktur bör
ökas med 185 510 000 kronor.
Finansiering sker delvis genom att anslaget 1:18 Åtgärder för landsbygdens miljö och struktur minskas med 110 000 000 kronor.
1:20 Miljöförbättrande åtgärder i jordbruket (bemyndigande)
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 32 830 000 kronor.
Något bemyndigande att ingå ekonomiska åtaganden har inte lämnats för 2014.
Regeringens förslag:
Regeringen bemyndigas att
under 2014 för anslaget 1:20 Miljöförbättrande
åtgärder i jordbruket besluta om bidrag som
medför behov av framtida anslag på högst 15 000 000 kronor 2015, 25 000 000 kronor 2016 och 30 000 000 kronor 2017.
Skälen för regeringens förslag: I budget-
propositionen för 2014 har anslaget tillförts medel för stöd för dubbel miljönytta (prop. 2013/14:1 utg.omr. 23, bet. 2013/14:MJU2, rskr. 2013/14:123). Det syftar till att minska metangasutsläpp från gödsel samtidigt som behov av fossila energikällor minskar. Stödet uppgår till totalt 240 000 000 kronor 2014–2023. För att ha möjlighet att hantera stödet på ett effektivt sätt och fatta beslut om stöd till stödmottagare längre fram under den aktuella perioden behövs ett bemyndigande. Regeringen bör därför bemyndigas att under 2014 för anslaget 1:20 Miljöförbättrande åtgärder i
jordbruket besluta om bidrag som medför behov
av framtida anslag på högst 15 000 000 kronor 2015, 25 000 000 kronor 2016 och 30 000 000 kronor 2017.
PROP. 2014/15:2
Hänvisningar till S2-2-15
- Prop. 2014/15:2: Avsnitt 1
2.2.16. Utgiftsområde 24 Näringsliv
1:2 Verket för innovationssystem: Forskning och utveckling
I statens budget för innevarande år finns det för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 2 448 840 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:2 Verket för
innovationssystem: Forskning och utveckling ökas
med 252 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Anslaget
används bl.a. för utgifter för behovsmotiverad forsknings- och utvecklingsverksamhet.
Med anledning av propositionen Forskning och innovation avseende perioden 2013–2016 ökades anslaget i budgetpropositionen för 2013 (prop. 2012/13:30 och prop. 2012/13:1, bet. 2012/13:NU1, rskr. 2012/13:104). Ökningen medför ändrade förutsättningar för prisomräkningen, varför anslaget behöver tillföras medel. Regeringen anser därför att anslaget 1:2
Verket för innovationssystem: Forskning och utveckling bör ökas med 252 000 kronor.
1:3 Institutens strategiska kompetensmedel m.m.
I statens budget för innevarande år finns det för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 612 313 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 1:3 Institutens
strategiska kompetensmedel m.m. ökas med
3 656 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Anslaget
används bl.a. för utgifter för statsbidrag för strategiska kompetensmedel för industriforskningsinstituten.
Med anledning av propositionen Forskning och innovation avseende perioden 2013–2016 ökades anslaget i budgetpropositionen för 2013 (prop. 2012/13:30 och prop. 2012/13:1, bet. 2012/13:NU1, rskr. 2012/13:104). Ökningen medför ändrade förutsättningar för prisomräk-
ningen, varför anslaget behöver tillföras medel. Regeringen anser därför att anslaget 1:3
Institutens strategiska kompetensmedel m.m. bör
ökas med 3 656 000 kronor.
2:4 Investeringsfrämjande
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 57 442 000 kronor.
Regeringens förslag:
Anslaget 2:4 Investerings-
främjande ökas med 32 579 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Anslaget
användes under 2013 för att täcka utgifter för avveckling av Myndigheten för utländska investeringar i Sverige. Avvecklingsmyndigheten för Myndigheten för utländska investeringar i Sverige m.m. har i årsredovisningen för 2013 redovisat en avsättning på 33 994 602 kronor för återkrav av EU-medel som belastat anslaget. Återkravet avser medel som Myndigheten för utländska investeringar i Sverige har utbetalat i samband med genomförandet av EU-projekt inom Europeiska regionala utvecklingsfonden. Den av avvecklingsmyndigheten redovisade avsättningen och anslagsbelastningen har medfört ett underskott för detta ändamål på anslaget med 32 579 000 kronor. Avvecklingsmyndigheten har upphört den 1 januari 2014, varför underskottet på anslaget behöver regleras. För att täcka underskottet behöver ytterligare medel tillföras anslaget. Regeringen anser därför att anslaget 2:4 Investeringsfrämjande bör ökas med 32 579 000 kronor.
Finansiering sker genom att anslaget 1:3
Europeiska regionala utvecklingsfonden perioden 2007–2013 under utgiftsområde 19 Regional
tillväxt minskas med motsvarande belopp.
2.2.17. Utgiftsområde 25 Allmänna bidrag till kommuner
1:2 Utjämningsbidrag för LSS-kostnader
I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett ramanslag på 3 462 213 000 kronor.
PROP. 2014/15:2
Regeringens förslag:
Anslaget 1:2 Utjämnings-
bidrag för LSS-kostnader
ökas med
3 116 000 kronor.
Skälen för regeringens förslag: Anslaget
används för kostnadsutjämning mellan kommuner för verksamhet enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). De slutliga beräkningar av LSS-kostnaderna som redovisades av Statistiska centralbyrån under 2014 visar att bidraget till bidragsberättigade kommuner kommer att överstiga anvisade medel för 2014. Regeringen anser därför att anslaget 1:2 Utjämningsbidrag för LSS-kostnader bör ökas med 3 116 000 kronor.
Den utjämningsavgift som kommuner betalar till staten ökar med motsvarande belopp och redovisas mot inkomsttitel.
Bilaga
Beställningsbemyndiganden
PROP. 2014/15:2 BILAGA
Sammanfattande redovisning av ändrade beställningsbemyndiganden avseende 2014
Tusental kronor
Utgiftsområde
Anslagsnummer
Beslutat
beställningsbemyndigande
Förändring av beställningsbemyndigande
Nytt
beställningsbemyndigande
Tidsperiod
7 1:1 Biståndsverksamhet
65
221 000
4 000 000 69 221 000 2015–2025
13 1:4 Ersättning till etableringslotsar och insatser för vissa nyanlända invandrare 2 200 000 400 000 2 600 000 2015–2016
16 2:6 Lunds universitet: Forskning och forskarutbildning
0 578 000 578 000 2015–2025
3:1 Vetenskapsrådet: Forskning och forskningsinformation 16 273 000 3 240 000 19 513 000 2015–2025
3:6 Rymdstyrelsen: Avgifter till internationella organisationer
1 700 000 400 000 2 100 000 2015-2022
23 1:11 Intervention för jordbruksprodukter m.m.
80 000 12 000 92 000 2015–2016
varav
48 000 5 000 53 000
varav
32 000 7 000 39 000
1:13 Strukturstöd till fisket m.m.
0 46 105 46 105
1:14 Från EU-budgeten finansierade strukturstöd till fisket m.m.
0 113 446 113 446
1:20 Miljöförbättrande åtgärder i jordbruket
0 70 000 70 000 2015–2017
varav
0 15 000 15 000
varav
0 25 000 25 000
varav
0 30 000 30 000
Summa förändring av beställningsbemyndigande på ändringsbudget
8 859 551
Not: De ekonomiska åtagandena medger utgifter fr.o.m. 2015 t.o.m. angivet slutår. För vissa anslag har de utgifter som de ekonomiska åtagandena som högst får uppgå till angivits per år. För dessa anges totalbelopp för hela tidsperioden och varav-belopp för utgifternas fördelning olika år enligt kolumnen Tidsperiod.
Utdrag ur protokoll
vid regeringssammanträde den 19 oktober 2014
Närvarande: Statsministern S Löfven, ordförande, och statsråden
Å Romson, M Wallström, Y Johansson, I Baylan, S-E Bucht, P Hultqvist, H Hellmark Knutsson, I Lövin, Å Regnér, M Andersson, A Ygeman, P Bolund, M Kaplan, M Damberg, A Bah Kuhnke, A Strandhäll, A Shekarabi, G Fridolin, A Hadzialic
Föredragande: Statsråden Y Johansson, S-E Bucht, P Hultqvist,
H Hellmark Knutsson, I Lövin, Å Regnér, M Andersson, A Ygeman, P Bolund, M Damberg, A Strandhäll, A Shekarabi,
Regeringen beslutar proposition 2014/15:2 Höständringsbudget för 2014