Inaktuell version
Förordning (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Departement
- Miljödepartementet
- Utfärdad
- 1998-06-25
- Ändring införd
- SFS 1998 i lydelse enligt SFS 2007:382
- Upphäver
- Förordning (1984:381) om täktavgift
- Förordning (1989:598) om avgift för myndigheters verksamhet enligt miljöskyddslagen (1969:387)
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2019-04-04
- Övrigt
- Bilagan är inte med här. Bilagan senast ändrad genom SFS 2005:100. Rättelseblad 2001:515 har iakttagits.
1 kap. Inledande bestämmelser
1 § Denna förordning gäller avgifter som skall betalas för miljödomstolars och statliga förvaltningsmyndigheters kostnader för prövning och tillsyn enligt miljöbalken och bestämmelser meddelade med stöd av miljöbalken samt för förvaltningsmyndigheters kostnader i övrigt som rör sådan prövning och tillsyn.
Avgift betalas inte för handläggning som föranleds av att ett beslut enligt miljöbalken eller bestämmelser meddelade med stöd av miljöbalken överklagas.
- MÖD 2000:57:Prövningsavgift vid tillståndsansökan för vattenverksamhet----- Prövningsavgiften för en bro ska beräknas utifrån det tillståndssökta projektet i sin helhet. Avgiften har emellertid jämkats med hänsyn till att den inte får vara påtagligt högre än vad som motsvarar kostnaden för prövningen.
Bestämmelser om avgifter för Kemikalieinspektionens verksamhet finns även i förordningen (1998:942) om kemikalieavgifter m.m.
2 § För en kommunal myndighets verksamhet gäller bestämmelserna i 9 kap.4 och 5 §§ denna förordning. Bestämmelser om rätt för kommunfullmäktige att meddela föreskrifter om avgifter för kommunens prövning och tillsyn finns i 27 kap. 1 § miljöbalken.
- RH 2010:56:Allmän domstol har inte ansetts behörig att pröva tvist om betalningsskyldighet för en tillsynsavgift som beslutats av en kommunal miljö- och hälsoskyddsnämnd.
3 § Regeringen kan i ett ärende enligt 17 kap.miljöbalken besluta om skyldighet för sökanden att stå för berörda statliga myndigheters undersöknings-, övervaknings- och tillsynskostnader för den verksamhet ansökan avser.
Beslutar regeringen om betalningsskyldighet enligt första stycket skall avgift som utgår enligt annan bestämmelse i denna förordning sättas ned i den mån betalningsskyldigheten täcker samma kostnader som avgiften.
4 § För tillsyn som utövas av generalläkaren utgår inte avgift enligt denna förordning.
2 kap. Avgift för miljöfarlig verksamhet m.m.
1 § Avgift för prövning och tillsyn av miljöfarlig verksamhet som avses i 9 kap. 1 § miljöbalken skall betalas av den som
- bedriver miljöfarlig verksamhet som anges med beteckningen A eller B i bilagan till förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, om inte annat anges i 4 kap. denna förordning, eller
- har tillstånd till annan miljöfarlig verksamhet enligt 9 kap. 6 § andra eller tredje stycket miljöbalken.
I de fall länsstyrelsen har ansvaret för tillsynen över verksamheten omfattar avgift enligt detta kapitel även ersättning för länsstyrelsens tillsyn över efterlevnaden av 14 kap.miljöbalken. Förordning (2005:625).
- MÖD 2002:70:Avgift för prövning och tillsyn av hamnverksamhet-----Länsstyrelsen ålade bolaget att erlägga avgift för sju miljöfarliga verksamheter/hamnar. Bolaget överklagade och yrkade att avgift endast skulle tas ut för en verksamhet eftersom bolagets samtliga hamnar var att betrakta som en enda miljöfarlig verksamhet. Miljödomstolen biföll överklagandet. Miljööverdomstolen fann att bolagets hamnverksamhet geografiskt sett var fyra från varandra skilda miljöfarliga verksamheter. Därför skulle bolaget erlägga fyra avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken.
- MÖD 2002:67:Avgift för prövning och tillsyn enligt miljöbalken-----Miljödomstolen fastställde länsstyrelsens beslut om tillsynsavgift som innebar att avgift påfördes dels för ett bolags huvudverksamhet, dels för dess hantering av farligt avfall (det senare med 25 % av föreskriven avgift). Domen innebar ett ställningstagande till att det var fråga om två verksamheter och att den senare, återvinning av förbrukade betbad från verksamheten, bestod i hantering av farligt avfall. Miljööverdomstolen fastställde miljödomstolens dom.
- MÖD 2004:77:Avgift för prövning och tillsyn-----Målet gällde om en tillståndspliktig deponi för farligt avfall var skyldig att erlägga avgift för prövning och tillsyn till länsstyrelsen enligt reglerna för tillståndspliktiga deponier, trots att deponin sluttäckts och inget avfall längre tillfördes. Miljööverdomstolen fann främst med hänsyn till det efterbehandlingsansvar som verksamhetsutövaren har enligt deponeringsförordningen att deponin fortfarande var att anse som en fortgående miljöfarlig verksamhet och att aktuell avgiftsskyldighet således förelåg. I målet var även fråga om avgiftens storlek. En ledamot var skiljaktig i frågan om avgiftens storlek.
- MÖD 2005:37:Tillsynsavgift-----En person använde inerta massor från en av honom bedriven entreprenadrörelse till att fylla ut ett område för att där anlägga en betesvall inom sin jordbruksrörelse. Länsstyrelsen beslutade att för detta förfarande ta ut en tillsynsavgift för bedrivandet av en anläggning för deponering av inert avfall. Miljödomstolen instämde i länsstyrelsens bedömning. Miljööverdomstolen anförde att det, för att verksamheten skulle vara att beteckna som en anläggning för deponering av avfall, typiskt sett måste krävas att någon åtgärd av teknisk natur vidtagits för att möjliggöra verksamheten. Då det i målet inte framkommit att några åtgärder överhuvudtaget utförts för att åstadkomma en anläggning för verksamheten upphävdes länsstyrelsens beslut.
2 § Avgift enligt 1 § skall betalas efter beslut av länsstyrelsen med de belopp som anges i bilagan till denna förordning.
Har verksamheten tillståndsprövats, skall avgift enligt första stycket bestämmas med utgångspunkt i vad som föreskrivs i tillståndsbeslutet om tillåten produktionsvolym eller motsvarande.
- MÖD 2003:40:Avgift för prövning och tillsyn enligt miljöbalken-----Ett bolag som av länsstyrelsen blivit påförd en tillsynsavgift yrkade att den skulle sättas ned, dels med hänsyn till att bolagets verksamhet under det aktuella året varit begränsad i förhållande till vad tillståndet medgav, dels med hänsyn till att tillsynsbehovet varit ringa då bolagets verksamhet var registrerad enligt EMAS och certifierad enligt ISO 14001. Miljööverdomstolen (MÖD) konstaterade att avgiften skall bestämmas med utgångspunkt i vad som föreskrivs i tillståndsbeslutet om tillåten produktionsmängd eller motsvarande. Att bolaget inte utnyttjat hela den tillståndsgivna produktionsvolymen kan inte antas ha medfört att behovet av tillsyn över verksamheten minskat väsentligt. Bolaget hade inte heller visat att tillsynsbehovet på grund av bolagets interna miljöledningssystem väsentligen understigit vad som är normalt i branschen. MÖD fann att skäl saknades att sätta ned avgiften. (Se även dom samma dag i mål nr M 2426-01).
- MÖD 2003:76:Miljösanktionsavgift och tillsynsavgift-----Kajerna i två hamnar har använts för lastning utan anknytning till huvudverksamheten på fastigheterna. Då verksamheten visserligen har varit mycket ringa (ett fåtal anlöp per år) men inte helt obetydlig, har den bedömts utgöra sådan hamn som omfattas av tillståndsplikt. Med ändring av miljödomstolens dom fastställde därför Miljööverdomstolen länsstyrelsens beslut om miljösanktionsavgift för utebliven miljörapport för verksamheten. Länsstyrelsens beslut om tillsynsavgift för den ena hamnen fastställdes, medan den för den andra hamnen jämkades med hänvisning till verksamhetens ringa omfattning.
- MÖD 2002:67:Avgift för prövning och tillsyn enligt miljöbalken-----Miljödomstolen fastställde länsstyrelsens beslut om tillsynsavgift som innebar att avgift påfördes dels för ett bolags huvudverksamhet, dels för dess hantering av farligt avfall (det senare med 25 % av föreskriven avgift). Domen innebar ett ställningstagande till att det var fråga om två verksamheter och att den senare, återvinning av förbrukade betbad från verksamheten, bestod i hantering av farligt avfall. Miljööverdomstolen fastställde miljödomstolens dom.
- MÖD 2004:77:Avgift för prövning och tillsyn-----Målet gällde om en tillståndspliktig deponi för farligt avfall var skyldig att erlägga avgift för prövning och tillsyn till länsstyrelsen enligt reglerna för tillståndspliktiga deponier, trots att deponin sluttäckts och inget avfall längre tillfördes. Miljööverdomstolen fann främst med hänsyn till det efterbehandlingsansvar som verksamhetsutövaren har enligt deponeringsförordningen att deponin fortfarande var att anse som en fortgående miljöfarlig verksamhet och att aktuell avgiftsskyldighet således förelåg. I målet var även fråga om avgiftens storlek. En ledamot var skiljaktig i frågan om avgiftens storlek.
3 § Avgift skall betalas med belopp enligt avdelning 1, 2 eller 3 i bilagan. Avgift enligt 1.2 eller 1.3 i bilagan skall betalas endast om verksamheten inte kan hänföras till 1.1.
Om en fabrik eller annan inrättning omfattar flera verksamheter enligt bilagan, skall avgift betalas med det högsta belopp som anges för någon av verksamheterna med tillägg av 25 procent av summan av de belopp som anges för de övriga verksamheterna.
Tillägg enligt andra stycket skall endast betalas för verksamheter som anges i bilagans avdelning 1.1. Tillägg skall dock inte betalas för verksamheter som är hänförliga till samma verksamhetsgrupp.
- MÖD 2003:68:Avgift för prövning och tillsyn enligt miljöbalken----- Miljööverdomstolen (MÖD) fann att bolagets gruvor och anrikningsverket inte kunde ses som en inrättning med flera verksamheter utan i stället som skilda verksamheter (jfr MÖD 2002:70 (M 6257-01). När det gällde utrymmet för nedsättning av avgiften menade domstolen att systemet bygger på att avgifterna är schabloniserade och att en lägre avgift bör påföras endast om ett uttag av full avgift framstår som klart oskäligt. Då bolaget inte hade visat att tillsynsbehovet i det aktuella fallet eller den faktiska tillsynen väsentligen understeg vad som var normalt för branschen, fann MÖD inte att det förelåg skäl för nedsättning.
4 § Vid tillämpning av 1 kap. 3 § andra stycket denna förordning, skall avgift enligt detta kapitel motsvara avgift för verksamhet där kommun utövar tillsynen.
5 § Avgift enligt detta kapitel skall betalas från och med det kalenderår som följer efter det att beslut om tillstånd till verksamheten har meddelats eller, om verksamheten bedrivs utan tillstånd, det år som följer efter det att den miljöfarliga verksamheten har påbörjats. Avgiften skall därefter betalas med helt avgiftsbelopp för varje påbörjat kalenderår.
- MÖD 2002:67:Avgift för prövning och tillsyn enligt miljöbalken-----Miljödomstolen fastställde länsstyrelsens beslut om tillsynsavgift som innebar att avgift påfördes dels för ett bolags huvudverksamhet, dels för dess hantering av farligt avfall (det senare med 25 % av föreskriven avgift). Domen innebar ett ställningstagande till att det var fråga om två verksamheter och att den senare, återvinning av förbrukade betbad från verksamheten, bestod i hantering av farligt avfall. Miljööverdomstolen fastställde miljödomstolens dom.
- MÖD 2004:77:Avgift för prövning och tillsyn-----Målet gällde om en tillståndspliktig deponi för farligt avfall var skyldig att erlägga avgift för prövning och tillsyn till länsstyrelsen enligt reglerna för tillståndspliktiga deponier, trots att deponin sluttäckts och inget avfall längre tillfördes. Miljööverdomstolen fann främst med hänsyn till det efterbehandlingsansvar som verksamhetsutövaren har enligt deponeringsförordningen att deponin fortfarande var att anse som en fortgående miljöfarlig verksamhet och att aktuell avgiftsskyldighet således förelåg. I målet var även fråga om avgiftens storlek. En ledamot var skiljaktig i frågan om avgiftens storlek.
3 kap. Avgift för vattenverksamhet
1 § Avgift enligt detta kapitel betalas för prövning och anmälan av vattenverksamhet som avses i 11 kap.miljöbalken och för tillsyn över sådan verksamhet. Förordning (2007:169).
Avgift för prövning
2 § Avgift för prövning av vattenverksamhet skall betalas av den som
- ansöker enligt 11 kap. 9 § första stycket miljöbalken om tillstånd till annan vattenverksamhet än markavvattning,
- ansöker om tillstånd till markavvattning enligt 11 kap. 13 § miljöbalken,
- ansöker om laglighetsprövning av en vattenverksamhet eller en vattenanläggning enligt 17 § lagen (1998:811) om införande av miljöbalken,
- ansöker om godkännande av arbeten eller åtgärder enligt 11 kap. 16 § eller ansöker om tillstånd enligt 11 kap. 22 § miljöbalken att ta ur bruk en anläggning för bortledande av grundvatten,
- ansöker om tillstånd till utrivning enligt 11 kap. 19 § miljöbalken,
- ansöker om förlängning av sådan tid som anges i 24 kap. 2 § miljöbalken, eller
- ansöker enligt 24 kap. 8 § miljöbalken om upphävande eller ändring av bestämmelser eller villkor i en tillståndsdom eller ett tillståndsbeslut.
3 § Avgift för prövning av en ansökan enligt 2 §1 eller 3 betalas med grundavgift och tilläggsavgift enligt 4 och 5 §§.
Om en ansökan avser prövning både enligt 2 §1 och 3, skall avgiften bestämmas som om hela målet prövas enligt 2 § 1.Förordning (1998:1363).
- MÖD 2004:62:Avgift för prövning av vattenverksamhet-----Det förhållandet att det vid en viss vattenverksamhet (anläggning för fjärrkyla) inte skedde något nettouttag av vatten har inte ansetts som en sådan särskild omständighet som i sig bort föranleda en nedsättning av en prövningsavgift enligt förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken.
- MÖD 2000:57:Prövningsavgift vid tillståndsansökan för vattenverksamhet----- Prövningsavgiften för en bro ska beräknas utifrån det tillståndssökta projektet i sin helhet. Avgiften har emellertid jämkats med hänsyn till att den inte får vara påtagligt högre än vad som motsvarar kostnaden för prövningen.
4 § Grundavgift enligt 3 § skall motsvara kostnaderna för utförandet av de delar av det ansökta företaget som avser vattenverksamhet och betalas enligt nedanstående tabell:
Kostnad i kronor mindre än 100 000 100 000-500 000 500 000-1 000 000 1 000 000-5 000 000 5 000 000-10 000 000 10 000 000-50 000 000 50 000 000-75 000 000 75 000 000-100 000 000 100 000 000 eller högre | Avgiftens storlek i kronor 1 500 5 000 10 000 15 000 30 000 70 000 140 000 240 000 400 000 |
Grundavgiften är alltid lägst 1 500 kronor. I grundavgiften skall inte ingå mervärdesskatt. Förordning (1998:1363).
- MÖD 2000:57:Prövningsavgift vid tillståndsansökan för vattenverksamhet----- Prövningsavgiften för en bro ska beräknas utifrån det tillståndssökta projektet i sin helhet. Avgiften har emellertid jämkats med hänsyn till att den inte får vara påtagligt högre än vad som motsvarar kostnaden för prövningen.
5 § Tilläggsavgift skall betalas om prövningen avser rätt att leda bort grund- eller ytvatten eller att ändra grundvattennivån. Tilläggsavgift skall också betalas om ansökan avser rätt till uttag av vattenkraft.
Om ansökan avser uttag av vatten eller ändring av grundvattennivån skall tilläggsavgift betalas med 10 öre per kubikmeter vatten beräknat efter det totala uttag som ansökan avser eller, om ansökan avser ett visst uttag årligen, efter den årliga volym som det begärs tillstånd för.
Om ansökan avser rätt till uttag av vattenkraft betalas tilläggsavgift med 0,1 öre per kilowattimme beräknad årlig kraftproduktion under medelår.
Tilläggsavgift skall dock endast tas ut om utförandekostnaden enligt 4 § är mindre än 50 000 000 kronor. Avgiften betalas som en engångsavgift. Om tilläggsavgift skall betalas får grundavgiften enligt 4 § tillsammans med tillläggsavgiften uppgå till högst 140 000 kronor. Om ansökan avser ökat uttag skall avgiften beräknas på det tillkommande uttaget. Förordning (1998:1363).
6 § Avgift för prövning av en ansökan om markavvattning enligt 2 § 2 betalas enligt följande.
Vid fastställande av avgift tillämpas bestämmelserna i 10 § avgiftsförordningen (1992:191), varvid följande avgiftsklasser tillämpas:
Dikeslängd som prövningen avser | Avgiftsklass |
kortare än 100 meter 100-1 000 meter 1 000-10 000 meter 10 000 meter eller längre | 3 4 6 7 |
Om flera ansökningar om tillstånd till markavvattning prövas samtidigt och ansökningarna rör samma eller intilliggande markområden, skall avgift tas ut för den sammanlagda dikeslängd som ansökningarna avser.
För prövning av fråga som avses i 2 §6 eller 7 och som gäller markavvattning skall avgift betalas enligt avgiftsklass 3. Förordning (1998:1363).
7 § Vid prövning av mål som avses i 2 §4 och 5 samt mål som avses i 2 §6 och 7 och inte gäller markavvattning, skall avgift betalas med 1 500 kronor.
Avgift för prövning enligt 2 § 5 skall inte tas ut om prövningen sker i samband med att en fråga om att ersätta anläggningen med en annan anläggning prövas och avgift tas ut för prövning av nyanläggningen. Förordning (1998:1363).
8 § Om en ansökan enligt 2 § prövas av miljödomstol, skall domstolen fastställa avgiften för prövningen, såvida inte länsstyrelsen debiterat avgift. Sökanden skall lämna de uppgifter som behövs för att bestämma avgiftens storlek.
Avgiften skall betalas när domstolen fastställt den. Bestämmelser om avvisning på grund av utebliven betalning av avgiften finns i 42 kap. 4 § rättegångsbalken och 10 § lagen (1996:242) om domstolsärenden.
I 9 kap. finns motsvarande bestämmelser för länsstyrelsens verksamhet enligt detta kapitel. Förordning (1998:1363).
9 § I fråga om fastställande av avgift som skall betalas enligt 3-5 §§ gäller vad som sägs i 9 kap. 3 § andra stycket. Förordning (1998:1363).
10 § Om en avgift enligt 3 § satts ned efter överklagande, skall ränta enligt 5 § räntelagen (1975:635) betalas för tiden från den dag avgiften betalades till och med den dag avgiften återbetalas. Förordning (1998:1363).
Avgift för tillsyn
11 § Avgift för länsstyrelsens tillsyn över vattenverksamhet enligt 11 kap.miljöbalken skall betalas efter särskilt beslut av länsstyrelsen och utgå med 800 kronor för varje hel timme handläggningstid.
Med handläggningstid avses den sammanlagda tid som varje tjänsteman vid myndigheten har använt för beredning, föredragning och beslut i ärendet.
I handläggningstiden skall inte räknas in sådan restid som vid ett och samma resetillfälle överstiger två timmar.
Avgift skall inte betalas för tillsyn som föranleds av klagomål som visar sig vara obefogat. Förordning (1998:1363).
Avgift för anmälan
12 § Avgift skall betalas för tillsynsmyndighetens handläggning av en anmälan om vattenverksamhet. För avgiftens storlek gäller bestämmelserna i 10 § avgiftsförordningen (1992:191), och avgiftsklass 3 skall tillämpas.
Om tillsynsmyndighetens handläggning av anmälningsärendet även omfattar beslut i andra avgiftsbelagda ärendeslag enligt miljöbalken, skall avgift betalas med det högsta belopp som anges för något av ärendeslagen med tillägg av 25 procent av summan av de belopp som anges för de övriga ärendeslagen. Förordning (2007:169).
4 kap. Avgift för täktverksamhet
1 § Avgift för tillståndspliktig täktverksamhet skall betalas av den som har tillstånd till täkten. Förordning (2005:625).
2 § Avgift enligt 1 § skall om inte annat följer av 3 § betalas årligen för tillståndsgiven mängd enligt följande:
Tillståndsgiven mängd i ton | Årlig avgift i kronor |
mindre än 1 000 1 000-4 999 5 000-9 999 10 000-49 999 50 000-199 999 200 000 eller mer | 875 1 300 1 750 4 375 10 500 17 500 |
Har ansvaret för tillsyn överlåtits till kommunen, skall avgift betalas med 70 procent av de i första stycket angivna beloppen.
- MÖD 2002:30:Täktavgift-----Länsstyrelsen hade debiterat ett företag täktavgift beräknad på total tillståndsgiven mängd grus. Efter överklagande ändrade miljödomstolen avgiften i enlighet med vad Naturvårdsverket hade yttrat i målet, nämligen utifrån den genomsnittliga uttagsmängden per år. Miljööverdomstolen uttalade att bestämmelsens lydelse inte ger utrymme för en annan tolkning än den som länsstyrelsen gjort och ändrade därmed miljödomstolens dom.
3 § Avgift enligt 1 § för torvtäkt skall, oberoende av tillståndsgiven volym, årligen betalas med 1 000 kr.
4 § Avgiften skall betalas från och med det kalenderår som följer efter det att beslut om tillstånd till täktverksamheten har meddelats. Därefter skall avgift betalas med helt avgiftsbelopp för varje påbörjat kalenderår som tillståndet gäller. Om hela tillståndstiden endast avser en del av ett kalenderår skall avgift betalas för detta kalenderår.
5 kap. Avgift för genteknisk verksamhet
1 § De myndigheter som anges under punkten F i bilagan till förordningen (1998:900) om tillsyn enligt miljöbalken får inom sina ansvarsområden meddela föreskrifter om avgifter för prövning och tillsyn avseende sådan genteknisk verksamhet som avses i 13 kap. 1 § första stycket miljöbalken.
6 kap. Avgift för kemiska produkter och biotekniska organismer
1 § Avgift för prövning i fråga om kemiska produkter, biotekniska organismer och varor enligt 14 kap.miljöbalken skall betalas enligt detta kapitel.
2 § Avgift skall betalas för länsstyrelsens prövning av ansökan om tillstånd enligt 14 § förordningen (1998:941) om kemiska produkter och biotekniska organismer.
För avgiftens storlek gäller bestämmelserna i 10 § avgiftsförordningen (1992:191), varvid följande avgiftsklasser skall tillämpas:
Bestämmelse i förordningen (1998:941) om kemiska produkter och biotekniska organismer | Avgiftsklass |
14 § 1 | 3 |
14 § 2 | 4 |
14 §3 eller 4 | 2 |
3 § Naturvårdsverket får meddela föreskrifter om avgift för myndigheters prövning av ärenden enligt
- förordningen (1985:838) om motorbränslen,
- förordningen (2002:187) om ämnen som bryter ned ozonskiktet,
- förordningen (1998:946) om svavelhaltigt bränsle, och
- förordningen (2007:19) om PCB m.m. Förordning (2007:21).
4 § Naturvårdsverket får inom sitt ansvarsområde enligt förordningen (1998:900) om tillsyn enligt miljöbalken meddela föreskrifter om avgifter för prövning enligt förordningen (1998:944) om förbud m.m. i vissa fall i samband med hantering, införsel och utförsel av kemiska produkter.
5 § Läkemedelsverket får meddela föreskrifter om avgift för prövning och tillsyn enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av förordningen (1993:1283) om kosmetiska och hygieniska produkter.
6 § Skogsstyrelsen får meddela föreskrifter om avgift för prövning av ansökningar om dispens enligt 14 kap. 20 § miljöbalken.
7 § Arbetsmiljöverket, Statens jordbruksverk och Socialstyrelsen får inom sina ansvarsområden enligt förordningen (1998:900) om tillsyn enligt miljöbalken meddela föreskrifter om avgift för prövning av ärenden enligt förordningen (2006:1010) om växtskyddsmedel och förordningen (2000:338) om biocidprodukter. Förordning (2006:1050).
7 kap. Avgift för viss övrig verksamhet
Ärenden enligt 7 och 12 kap. miljöbalken
1 § Avgift för prövning skall betalas i de fall som framgår av andra stycket.
För avgiftens storlek gäller bestämmelserna i 10 § avgiftsförordningen (1992:191), varvid följande avgiftsklasser tillämpas:
Ärendeslag enligt följande bestämmelser i miljöbalken | Avgiftsklass |
Dispens från föreskrifter som meddelats för en nationalpark med stöd av 7 kap. 3 § | 4 |
Dispens, efter ansökan av annan än markägaren, enligt 7 kap. 7 § andra stycket och 7 kap. 9 § från föreskrifter som meddelats för ett naturreservat eller kulturreservat 4
Dispens, efter ansökan av annan än markägaren, enligt 7 kap. 10 §, jämfört med 7 kap. 7 § andra stycket från föreskrifter som har meddelats för naturminne | 4 |
Dispens med stöd av föreskrifter om biotopskyddsområde som har meddelats enligt 7 kap. 11 § andra stycket andra meningen | 4 |
Dispens från föreskrifter, som har meddelats enligt 7 kap. 12 §, om fredning av djur- eller växtart | 4 |
Dispens enligt 7 kap. 18 § från bestämmelserna om strandskyddsområde | 5 |
Dispens enligt 7 kap. 20 § från föreskrifter om miljöskyddsområde | 5 |
Dispens enligt 7 kap. 22 § från föreskrifter om vattenskyddsområde | 5 |
Tillstånd enligt 7 kap. 23 § för marinvetenskaplig forskning | 5 |
Dispens eller tillstånd enligt ovan för åtgärder inom särskilt skydds- eller bevarandeområde som enligt 7 kap. 29 § första stycket inte får meddelas utan regeringens tillåtelse | 6 |
Dispens från föreskrifter som har meddelats med stöd av 12 kap.10 § | 5 |
Tillstånd enligt 12 kap. 11 § till uppförande av vilthägn | 6 |
Ansökan om nya eller ändrade villkor i en dispens eller ett tillstånd enligt ovan | 4 |
Ärenden enligt 8 kap. miljöbalken
2 § Den som importerar, exporterar eller bedriver verksamhet som avses i 15, 17 eller 18 § artskyddsförordningen (1998:179) skall betala avgift för prövning och tillsyn enligt den förordningen, rådets förordning (EG) nr 338/97 av den 9 december 1996 om skyddet av arter av vilda djur och växter genom kontroll av handeln med dem eller kommissionens förordning (EG) nr 1808/2001 av den 30 augusti 2001 om närmare föreskrifter för tillämpningen av rådets förordning (EG) nr 338/97 om skyddet av arter av vilda djur och växter genom kontroll av handeln med dem. Förordning (2002:240).
3 § Den som ansöker om undantag enligt 12 § artskyddsförordningen (1998:179) eller artikel 8.3 i rådets förordning (EG) nr 338/97 skall betala avgift för prövning av ansökan.
Detsamma gäller den som ansöker om transportgodkännande enligt artikel 9 i rådets förordning (EG) nr 338/97.
4 § Statens jordbruksverk får meddela föreskrifter om avgifter för prövning och tillsyn enligt 2 och 3 §§ såvitt gäller ärenden om import och export. Naturvårdsverket får meddela sådana föreskrifter beträffande övriga frågor.
Jordbruksverket får därutöver meddela föreskrifter om avgifter för prövning enligt artikel 8.3 och 9 i rådets förordning (EG) 338/97.
- NFS 2009:10: Naturvårdsverkets föreskrifter om artskydd
Ärenden om förorenade områden enligt 10 kap. miljöbalken
5 § Den som enligt 10 kap.2 eller 3 §miljöbalken är ansvarig för efterbehandling av förorenade mark- och vattenområden samt byggnader och anläggningar, skall betala länsstyrelsens kostnader för tillsyn över sådana områden, byggnader eller anläggningar.
Avgift skall inte tas ut enligt detta kapitel om kostnaderna för länsstyrelsens arbete täcks genom avgift enligt 2 kap. denna förordning.
6 § Den som enligt 10 kap. 11 § miljöbalken är utredningsskyldig beträffande ett miljöriskområde, skall svara för kostnaden för länsstyrelsens hantering av ett ärende enligt 10 kap. 10 § miljöbalken att förklara ett mark- eller vattenområde som miljöriskområde.
Av 8 kap. 1 § andra stycket denna förordning framgår att sökanden är skyldig att svara för kungörelsekostnader m.m.
7 § Avgift enligt 5 och 6 §§ skall efter särskilt beslut av länsstyrelsen betalas med 800 kronor för varje hel timme handläggningstid.
Med handläggningstid avses den sammanlagda tid som varje tjänsteman vid myndigheten har använt för beredning, föredragning och beslut i ärendet.
I handläggningstiden skall inte räknas in sådan restid som vid ett och samma resetillfälle överstiger två timmar.
Avgift enligt 5 § skall inte betalas för tillsyn som föranleds av klagomål som visar sig vara obefogat.
Ärenden enligt 15 kap. miljöbalken
8 § Avgift skall betalas för länsstyrelsens prövning av ansökningar om tillstånd till transport av farligt avfall enligt avfallsförordningen (2001:1063).
För avgiftens storlek gäller bestämmelserna i 10 § avgiftsförordningen (1992:191), varvid följande avgiftsklasser tillämpas:
Ärendeslag | Avgiftsklass |
Tillstånd till transportverksamhet | 4 |
Förordning (2001:1075). |
8 a § Avgift skall betalas för länsstyrelsens prövning av ansökningar om tillstånd till transport av avfall som inte är farligt avfall enligt avfallsförordningen (2001:1063). För avgiftens storlek gäller bestämmelserna i 10 § avgiftsförordningen (1992:191), varvid avgiftsklass 3 skall tillämpas. Avgift skall betalas även för anmälan enligt 34, 35 och 37 §§avfallsförordningen (2001:1063), varvid avgiftsklass 1 i 10 § avgiftsförordningen skall tillämpas. Förordning (2001:1075).
8 b § Avgift för länsstyrelsens prövning av ansökan om dispens enligt 13 § förordningen (2001:512) om deponering av avfall skall betalas med 800 kronor för varje hel timme handläggningstid.
Med handläggningstid avses den sammanlagda tid som varje tjänsteman vid myndigheten har använt för beredning, föredragning och beslut i ärendet. Förordning (2001:515).
8 c § Den som driver ett retursystem som godkänts enligt förordningen (2005:220) om retursystem för plastflaskor och metallburkar skall för varje kalenderår betala en avgift till Statens jordbruksverk med 10 000 kronor för verkets tillsynsverksamhet.
Om fler än en sådan näringsidkare som avses i 2 § förordningen (2005:220) om retursystem för plastflaskor och metallburkar är anslutna som deltagare i retursystemet, skall den som driver retursystemet, i stället för vad som sägs i första stycket, för varje kalenderår betala en avgift till Statens jordbruksverk med 10 000 kronor per deltagare. Om samma deltagare hanterar både plastflaskor och metallburkar i samma retursystem räknas den deltagaren som en deltagare. Förordning (2005:222).
8 d § Avgift skall betalas för länsstyrelsens prövning av en ansökan om auktorisation enligt 6 § bilskrotningsförordningen (2007:186). För avgiftens storlek skall avgiftsklass 4 i 10 § avgiftsförordningen (1992:191) tillämpas. Förordning (2007:189).
/Träder i kraft I: 2007-07-12/
9 § Ansökningsavgift skall betalas för Naturvårdsverkets handläggning av anmälningar i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1013/2006 av den 14 juni 2006 om transport av avfall. För avgiftens storlek gäller bestämmelserna i 10 § avgiftsförordningen (1992:191), och avgiftsklass 7 skall tillämpas. Förordning (2007:382).
10 § Avgift skall betalas för prövning av en ansökan om dispens enligt 15 kap. 33 § miljöbalken från förbud att dumpa avfall.
För avgiftens storlek gäller bestämmelserna i 10 § avgiftsförordningen (1992:191), varvid avgiftsklass 4 tillämpas.
Myndigheters arbete i samband med tillåtlighetsprövning enligt 17 kap. miljöbalken
11 § Sökanden skall svara för kostnaderna för myndigheters arbete i ett ärende som prövas av regeringen enligt 17 kap. 1, 3 eller 4 § miljöbalken.
Avgiftsskyldighet enligt första stycket föreligger inte för miljödomstols arbete. Avgiftsskyldighet föreligger inte heller om åtgärden omfattas av avgift enligt 2 kap. 2 § 1 eller om kostnaderna kan täckas genom ersättning för rättegångskostnader enligt miljöbalken.
12 § Ersättning för en myndighets arbete enligt 11 § skall betalas som timersättning med 800 kronor för varje hel timme handläggningstid. Ersättningen debiteras av den myndighet som anmodats att yttra sig.
Med handläggningstid avses den sammanlagda tid som varje tjänsteman vid myndigheten har använt för beredning, föredragning eller beslut om yttrande inför regeringens prövning.
I handläggningstiden skall inte räknas in sådan restid som vid ett och samma resetillfälle överstiger två timmar.
Anspråk på ersättning enligt 11 § skall framställas senast två månader efter det att myndigheten lämnat sitt yttrande.
Ärenden enligt 28 kap. miljöbalken om tillträde
13 § Den som ansöker om tillträdesrätt enligt 28 kap. 3 § miljöbalken, skall svara för kostnaden för länsstyrelsens prövning. Motsvarande avgiftsskyldighet gäller i ett ärende om tillträde enligt 28 kap. 4 § miljöbalken.
Ersättning enligt första stycket skall efter särskilt beslut av länsstyrelsen betalas med 3 000 kronor.
Avgifter för tillsyn
14 § De förvaltningsmyndigheter som enligt förordningen (1998:900) om tillsyn enligt miljöbalken har ett centralt ansvar för tillsynsvägledning, får inom sina respektive ansvarsområden meddela föreskrifter om avgifter för tillsyn som inte täcks av avgift enligt annan bestämmelse i denna förordning.
Avgift enligt första stycket skall tas ut med ett bestämt belopp för varje hel timme handläggningstid.
- NFS 2009:10: Naturvårdsverkets föreskrifter om artskydd
- NFS 1999:5: Naturvårdsverkets föreskrifter om avgifter för tillsyn av täkter
- NFS 2017:8: Föreskrifter om upphävande av Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 1999:5) om avgifter för tillsyn av täkter
8 kap. Avgifter för myndigheters övriga kostnader i samband med prövning eller tillsyn
Kostnader för kungörelser m.m.
1 § I ärenden om ansökan om tillstånd till miljöfarlig verksamhet enligt 9 kap.miljöbalken är sökanden skyldig att ersätta länsstyrelsens kostnader enligt 19 kap.4 och 5 §§miljöbalken för sakkunniga som har tillkallats av länsstyrelsen, för lokaler för sammanträden, för kungörelser i ärendet samt för aktförvarare.
Motsvarande betalningsskyldighet gäller i ärenden enligt 10 kap.miljöbalken för den som enligt 10 kap. 11 § miljöbalken är kostnadsansvarig för utredning beträffande miljöriskområden.
Sökanden är skyldig att ersätta myndighets kostnad för kungörelser och aktförvarare
- i ärenden om miljökonsekvensbeskrivning enligt 6 kap. 8 § miljöbalken,
- i ärenden enligt 7 kap.miljöbalken rörande ansökan om tillstånd eller dispens, samt
- i ärenden om markavvattning enligt 11 kap.13 eller 14 §miljöbalken.
På begäran av myndigheten skall förskott på ersättningen betalas.
Bestämmelser om skyldighet för sökanden att ersätta en miljödomstols kostnader för kungörelser m.m. finns i 25 kap. 8 § miljöbalken. Förordning (1999:375).
Kostnader för provtagning m.m.
2 § En myndighets kostnader för provtagning och undersökning av prov i samband med tillsyn i fråga om kemiska produkter, biotekniska organismer och varor enligt 14 kap.miljöbalken samt avfall enligt 15 kap.miljöbalken skall ersättas av den vars verksamhet provtagningen avser.
De myndigheter som enligt förordningen (1998:900) om tillsyn enligt miljöbalken har ett centralt ansvar för tillsynsvägledning, får inom sina ansvarsområden meddela närmare föreskrifter om i vilken utsträckning och enligt vilka villkor kostnaderna skall ersättas.
En verksamhetsutövare är skyldig att ersätta länsstyrelsens kostnader för sådan besiktning som avses i 26 kap. 8 § miljöbalken.
Bestämmelser i övrigt om en verksamhetsutövares skyldighet att betala undersökningskostnader m.m. finns i 26 kap. 22 § miljöbalken. Förordning (1999:375).
9 kap. Gemensamma bestämmelser
1 § För avgifter enligt 1-8 kap. gäller bestämmelserna i 10- 12 §§avgiftsförordningen (1992:191) om inte annat är föreskrivet.
Annan avgift än ansökningsavgift skall betalas efter debitering av myndigheten. I avgiftsförordningen finns bestämmelser om redovisning av avgifter.
Har en avgift enligt denna förordning fördelats på två eller flera betalningstillfällen, skall ränta enligt enligt vad som föreskrivs i fråga om statens utlåningsränta betalas på de delbelopp för vilka betalningsuppskov har medgetts.
Om avgiften inte betalas inom den tid som anges i beslutet, skall dröjsmålsavgift tas ut enligt lagen (1997:484) om dröjsmålsavgift. Bestämmelser om betalningsanstånd finns i förordningen (1993:1138) om hantering av statliga fordringar.
Bestämmelser om avgifter vid miljödomstol finns även i förordningen (1987:452) om avgifter vid de allmänna domstolarna. Förordning (1999:375).
2 § Den som enligt denna förordning är skyldig att betala avgift, skall till den myndighet som skall beräkna avgiften lämna de uppgifter som behövs för att avgiftens storlek skall kunna bestämmas.
De myndigheter som enligt förordningen (1998:900) om tillsyn enligt miljöbalken, har ett centralt ansvar för tillsynsvägledning får inom sina ansvarsområden meddela föreskrifter om uppgiftsskyldighetens omfattning.
3 § En miljödomstol eller förvaltningsmyndighet får i det enskilda fallet, med hänsyn till prövningens omfattning, tillsynsbehovet eller annan särskild omständighet, sätta ned eller efterskänka en avgift som har beslutats med stöd av denna förordning.
I fråga om vattenverksamhet som avses i 3 kap.3-5 §§ skall domstolen i samband med att handläggningen avslutas pröva avgiftens skälighet enligt första stycket med särskilt beaktande av prövningens omfattning.
De myndigheter som enligt förordningen (1998:900) om tillsyn enligt miljöbalken har ett centralt ansvar för tillsynsvägledning får på samma grunder och inom sina ansvarsområden meddela föreskrifter om nedsättning eller efterskänkning av avgift. Förordning (1998:1363).
- MÖD 2005:67:Tillsynsavgift-----Då anmälningsskyldighet till polis- eller åklagarmyndighet är ett led i tillsynen har tillsynsmyndigheten rätt att ta ut tillsynsavgift för kostnaden för detta arbete. Miljööverdomstolen fann att debitering med fem timmar för två polisanmälningar var för mycket och sänkte tidsåtgången till en timme per polisanmälan. Endast faktiska förhållanden skall rapporteras och inte några bedömningar göras av om överträdelsen kan föranleda fällande dom eller om det är ett ringa brott och andra straffrättsliga bedömningar. Dessa skall göras i den följande brottsutredningen.
- MÖD 2003:49:Avgift för prövning och tillsyn-----Miljönämnden hade tagit ut en avgift för tillsyn över djurhållning motsvarande fyra timmars arbete (1 850 kr), vilket fastställdes av länsstyrelsen och miljödomstolen. Verksamhetsutövarna överklagade och menade bl.a. att avgiften skulle upphävas därför att den i stor utsträckning var hänförlig till ett ärende om miljösanktionsavgift. Detta ärende hade slutat med att miljödomstolen (i ett annat mål) hade undanröjt miljösanktionsavgiften eftersom det saknades formella förutsättningar för sådan. Mot denna bakgrund ansåg Miljööverdomstolen att tillsynsavgiften skulle sättas ned till 1 000 kr med stöd av 9 kap. 3 § förordningen om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken.
- MÖD 2000:57:Prövningsavgift vid tillståndsansökan för vattenverksamhet----- Prövningsavgiften för en bro ska beräknas utifrån det tillståndssökta projektet i sin helhet. Avgiften har emellertid jämkats med hänsyn till att den inte får vara påtagligt högre än vad som motsvarar kostnaden för prövningen.
- MÖD 2003:40:Avgift för prövning och tillsyn enligt miljöbalken-----Ett bolag som av länsstyrelsen blivit påförd en tillsynsavgift yrkade att den skulle sättas ned, dels med hänsyn till att bolagets verksamhet under det aktuella året varit begränsad i förhållande till vad tillståndet medgav, dels med hänsyn till att tillsynsbehovet varit ringa då bolagets verksamhet var registrerad enligt EMAS och certifierad enligt ISO 14001. Miljööverdomstolen (MÖD) konstaterade att avgiften skall bestämmas med utgångspunkt i vad som föreskrivs i tillståndsbeslutet om tillåten produktionsmängd eller motsvarande. Att bolaget inte utnyttjat hela den tillståndsgivna produktionsvolymen kan inte antas ha medfört att behovet av tillsyn över verksamheten minskat väsentligt. Bolaget hade inte heller visat att tillsynsbehovet på grund av bolagets interna miljöledningssystem väsentligen understigit vad som är normalt i branschen. MÖD fann att skäl saknades att sätta ned avgiften. (Se även dom samma dag i mål nr M 2426-01).
- MÖD 2003:76:Miljösanktionsavgift och tillsynsavgift-----Kajerna i två hamnar har använts för lastning utan anknytning till huvudverksamheten på fastigheterna. Då verksamheten visserligen har varit mycket ringa (ett fåtal anlöp per år) men inte helt obetydlig, har den bedömts utgöra sådan hamn som omfattas av tillståndsplikt. Med ändring av miljödomstolens dom fastställde därför Miljööverdomstolen länsstyrelsens beslut om miljösanktionsavgift för utebliven miljörapport för verksamheten. Länsstyrelsens beslut om tillsynsavgift för den ena hamnen fastställdes, medan den för den andra hamnen jämkades med hänvisning till verksamhetens ringa omfattning.
- MÖD 2003:68:Avgift för prövning och tillsyn enligt miljöbalken----- Miljööverdomstolen (MÖD) fann att bolagets gruvor och anrikningsverket inte kunde ses som en inrättning med flera verksamheter utan i stället som skilda verksamheter (jfr MÖD 2002:70 (M 6257-01). När det gällde utrymmet för nedsättning av avgiften menade domstolen att systemet bygger på att avgifterna är schabloniserade och att en lägre avgift bör påföras endast om ett uttag av full avgift framstår som klart oskäligt. Då bolaget inte hade visat att tillsynsbehovet i det aktuella fallet eller den faktiska tillsynen väsentligen understeg vad som var normalt för branschen, fann MÖD inte att det förelåg skäl för nedsättning.
- MÖD 2004:27:Tillstånd att anlägga järnvägsbro m.m.-----Huvudfrågan i målet var om byggandet av en järnvägsbro i sin helhet skulle betraktas som tillståndspliktig vattenverksamhet eller om det kan lämnas tillstånd särskilt för uppförandet av de två fundament och stöd för bron som direkt berör vattenområdet. Brokonstruktionen var totalt sett närmare en kilometer lång och passerade vattenområdet endast på en sträcka av ca 60 meter drygt 30 meter över vattenytan. Miljööverdomstolen (MÖD) fann att det framstod som mest naturligt att betrakta bron i sin helhet som en och samma anläggning för vilken det krävs tillstånd enligt 11 kap. 9 § miljöbalken (1998:808). När det gällde storleken av prövningsavgiften anmärkte MÖD att en miljödomstols arbete med rent rättsliga överväganden normalt inte bör ingå i det som avses med uttrycket ”prövningens omfattning” i 9 kap. 3 § förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken, men att det måste beaktas att fastställandet av den slutliga avgiften med nödvändighet sker efter en tämligen skönsmässig bedömning.
- MÖD 2004:62:Avgift för prövning av vattenverksamhet-----Det förhållandet att det vid en viss vattenverksamhet (anläggning för fjärrkyla) inte skedde något nettouttag av vatten har inte ansetts som en sådan särskild omständighet som i sig bort föranleda en nedsättning av en prövningsavgift enligt förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken.
- MÖD 1999:4:Prövningsavgift vid tillståndsansökan-----Talan mot beslut om prövningsavgift får inte föras särskilt. Omprövning av avgiften kan däremot ske i samband med handläggningens avslutande.
- NFS 2009:10: Naturvårdsverkets föreskrifter om artskydd
4 § En myndighets beslut om betalning av avgifter får verkställas enligt utsökningsbalken.
- RH 2010:56:Allmän domstol har inte ansetts behörig att pröva tvist om betalningsskyldighet för en tillsynsavgift som beslutats av en kommunal miljö- och hälsoskyddsnämnd.
5 § En myndighet får bestämma att dess beslut om avgift skall gälla omedelbart även om det överklagas.
- MÖD 2002:67:Avgift för prövning och tillsyn enligt miljöbalken-----Miljödomstolen fastställde länsstyrelsens beslut om tillsynsavgift som innebar att avgift påfördes dels för ett bolags huvudverksamhet, dels för dess hantering av farligt avfall (det senare med 25 % av föreskriven avgift). Domen innebar ett ställningstagande till att det var fråga om två verksamheter och att den senare, återvinning av förbrukade betbad från verksamheten, bestod i hantering av farligt avfall. Miljööverdomstolen fastställde miljödomstolens dom.
6 § Bestämmelser om överklagande av beslut enligt denna förordning finns i 19 kap. 1 § och 23 kap. 1 §miljöbalken.
Ändringar och övergångsbestämmelser
Förordning (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 1 januari 1999.
- Genom förordningen upphävs
- förordningen (1989:598) om avgift för myndigheters verksamhet enligt miljöskyddslagen (1969:387) och
- förordningen (1984:381) om täktavgift.
- För täktverksamhet för vilken täktavgift har bestämts enligt 4 § förordningen (1984:381) om täktavgift gäller äldre bestämmelser. Efter ett sådant täkttillstånds utgång eller efter omprövning av tillståndet skall dock denna förordning tillämpas.
- I fråga om överklagande av beslut om avgift som har meddelats före ikraftträdandet av denna förordning gäller äldre bestämmelser.
- Bestämmelser om fortsatt giltighet av föreskrifter som har meddelats med stöd av en lag som upphävs genom miljöbalken finns i 4 § lagen (1998:811) om införande av miljöbalken.
- CELEX-nr
- 397R0939
- Ikraftträder
- 1999-01-01
Förordning (1998:1236) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ny 7 kap 8 a §
- Ikraftträder
- 1999-01-01
Förordning (1998:1363) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- nuvarande 3 kap 3 § betecknas 3 kap 11 §; ändr. 3 kap 1, 2 §§, 9 kap 3 §; nya 3 kap 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 §§, rubr. närmast före 3 kap 2, 11 §§
Förordning (1999:375) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 8 kap 1, 2 §§, 9 kap 1 §
- Ikraftträder
- 1999-07-01
Förordning (2000:966) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 6 kap 7 §
- Ikraftträder
- 2001-01-01
Förordning (2001:515) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ny 7 kap 8 b §
- Ikraftträder
- 2001-07-16
Förordning (2001:749) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2002-01-01
Förordning (2001:1075) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 7 kap 8, 8 a §
- Ikraftträder
- 2002-01-15
Förordning (2002:188) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 6 kap 3 §
- Ikraftträder
- 2002-06-01
Förordning (2002:240) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 7 kap 2 §
- CELEX-nr
- 32001R1808
- Ikraftträder
- 2002-06-01
Förordning (2005:100) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
Övergångsbestämmelse
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2005-04-01
Förordning (2005:222) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ny 7 kap 8 c §
- Ikraftträder
- 2006-01-01
Förordning (2005:625) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 2 kap 1 §, 4 kap 1 §
- Ikraftträder
- 2005-08-01
Förordning (2006:1050) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 6 kap 7 §
- Ikraftträder
- 2006-10-01
Förordning (2007:21) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 6 kap 3 §
- Ikraftträder
- 2007-03-01
Förordning (2007:169) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 3 kap 1 §; ny 3 kap 12 §, rubr. närmast före 3 kap 12 §
- Ikraftträder
- 2007-05-15
Förordning (2007:189) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ny 7 kap 8 d §
- Ikraftträder
- 2007-06-01
Förordning (2007:382) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 7 kap 9 §
- CELEX-nr
- 32006R1013
- Ikraftträder
- 2007-07-12
Förordning (2007:668) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 7 kap 5, 6, 7 §§, 8 kap 1 §, rubr. närmast före 7 kap 5 §
- Ikraftträder
- 2007-08-01
Förordning (2007:848) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 6 kap 3 §, 7 kap 2, 3 §§
- CELEX-nr
- 32006R0865
- Ikraftträder
- 2008-01-01
Förordning (2008:692) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- upph. 4 kap; ändr. 1 kap 4 §, 2 kap 1, 3 §§, bil.
- Ikraftträder
- 2008-08-01
Förordning (2008:798) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 6 kap 2 §
- Ikraftträder
- 2008-11-15
Förordning (2009:700) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 3 §
- Ikraftträder
- 2009-08-01
Förordning (2009:1043) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 7 kap. 1 §
- Ikraftträder
- 2009-12-15
Förordning (2010:3) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- nuvarande 6 kap. 2, 3, 4, 5, 6, 7 §§ betecknas 6 kap. 34, 43, 44, 45, 46, 47 §§; ändr. 1 kap. 1 §, 6 kap. 1 §, 9 kap. 1 §; nya 6 kap. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 §§, rubr. närmast före 6 kap. 2, 7, 14, 20, 22, 24, 26, 27, 28, 32, 33, 34, 35, 40 §§
- CELEX-nr
- 32009L0117
- Ikraftträder
- 2010-03-01
Förordning (2010:187) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 6 kap. 5 §
- Ikraftträder
- 2010-05-01
Förordning (2010:959) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 1 §, 3 kap. 8 §, 7 kap. 11 §, 8 kap. 1 §, 9 kap. 1, 3, 6 §§
- Ikraftträder
- 2011-05-02
Förordning (2011:26) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 5 kap. 1 §, 6 kap. 44, 47 §§, 7 kap. 14 §, 8 kap. 2 §, 9 kap. 3 §; nya 8 kap. 3, 4, 5, 6 §§
- Ikraftträder
- 2011-03-01
Förordning (2011:57) om ändring i förordningen (2010:959) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 9 kap. 3 § i 2010:959
Förordning (2011:348) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 6 kap. 43 §
- Ikraftträder
- 2011-05-01
Förordning (2011:928 ) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- upph. 6 kap.; nytt 6 kap.
- CELEX-nr
- 32011R0546
- Ikraftträder
- 2011-08-01
Förordning (2011:997) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 7 kap. 8, 8 a §§
- Ikraftträder
- 2011-10-18
Förordning (2011:1198) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 6 kap. 49 §
- CELEX-nr
- 32004R0648
- Ikraftträder
- 2012-01-01
Förordning (2012:502) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 6 kap. 2, 3, 5, 6 §§
- Ikraftträder
- 2013-01-01
Förordning (2012:505) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 6 kap. 52 §
- Ikraftträder
- 2012-08-01
Förordning (2013:64) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- upph. 6 kap. 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 30, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 53, 54 §§, rubr. närmast före 6 kap. 8, 14, 32, 35, 37, 38, 39 §§; ändr. 6 kap. 4, 7, 26, 47 §§, rubr. närmast före 6 kap. 30 § sätts närmast före 6 kap. 31 §
- Ikraftträder
- 2013-03-26
Förordning (2013:65) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- upph. 6 kap. 7, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 31, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 §§, rubr. närmast före 6 kap. 7, 22, 26, 31, 41, 43, 44, 45, 47 §§
- Ikraftträder
- 2013-09-01
Förordning (2013:261) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 1, 2, 5 §§, bil.
- Ikraftträder
- 2013-06-18
Förordning (2013:416) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 6 kap. 52 §
- CELEX-nr
- 32009R1223
- Ikraftträder
- 2013-07-11
Förordning (2013:1129) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 1 §, bil.
- Ikraftträder
- 2014-01-01
Förordning (2014:216) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- nya 3 kap. 11 a, 11 b §§
- Ikraftträder
- 2014-07-01
Förordning (2014:510) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 6 kap. 49, 50 §§; ny 6 kap. 53 §
- Ikraftträder
- 2014-07-01
Förordning (2015:20) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. bil.; nya 7 kap. 9 a, 9 b §§
- Ikraftträder
- 2015-03-15
Förordning (2015:154) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- upph. 2 kap., 3 kap. 10 §; ändr. 9 kap. 2 §, bil.; nya 2 kap., 9 kap. 2 a, 7 §§, 10 kap.
- Ikraftträder
- 2015-04-07
Förordning (2015:697) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- nya 7 kap. 8 e, 8 f, 8 g §§
- Ikraftträder
- 2016-01-01
Förordning (2016:799) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 7 kap. 10 §
- Ikraftträder
- 2016-08-02
Förordning (2016:859) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ny 7 kap. 4 a §
- Ikraftträder
- 2016-10-01
Förordning (2016:1195) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 4 §, bil.; ny 2 kap. 8 §, rubr. närmast före 2 kap. 1, 8 §
- Ikraftträder
- 2017-01-01
Förordning (2017:794) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 4 §
- Ikraftträder
- 2017-10-01
Förordning (2017:881) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 1 §, 6 kap. 53 §
- Ikraftträder
- 2017-11-01
Förordning (2017:973) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 8 kap. 1 §; ny 8 kap. 1 a, 1 b, 1 c §§
- Ikraftträder
- 2018-01-01
Förordning (2018:1459) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2018-08-15
Förordning (2018:1464) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- nya 7 kap. 8 h, 8 i, 8 j, 8 k §§
- Ikraftträder
- 2019-01-01
Förordning (2018:1941) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ny 7 kap. 4 b §
- Ikraftträder
- 2019-01-01
Förordning (2018:2008) om ändring i förordningen (2018:1464) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. p 1 ikrafttr.- och övergångsbest. till 2018:1464
Förordning (2018:2104) om ändring i förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken
- Omfattning
- ändr. 3 kap. 2, 3, 4, 5, 6, 7 §§, 10 kap. 2 §; nya 3 kap. 5 a, 7 a §§
- Ikraftträder
- 2019-01-11