AD 1994 nr 113
Enligt 22 § anställningsskyddslagen bestäms vid uppsägning på grund av arbetsbrist arbetstagarnas plats i turordningen med utgångspunkt i varje arbetstagares sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren, varvid arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid. - På det statliga området kompletteras 22 § anställningsskyddslagen av avtalsbestämmelser i kollektivavtalet turordningsavtal för arbetstagare hos staten (TurA-S). När en arbetstagares plats i turordningen skall bestämmas, skall enligt 10 § TurA-S all anställningstid hos staten räknas som anställningstid hos arbetsgivaren. - Fråga hur bestämmelsen i 10 § TurA-S skall tolkas vid beräkning av en arbetstagares anställningstid i en reservofficersanställning, närmare bestämt i samband med upprättande av turordning inför uppsägningar på grund av arbetsbrist hos en annan statlig myndighet än den som är arbetsgivare i reservofficersanställningen. För den reservofficersanställning som är aktuell i målet gäller alltjämt reservbefälsförordningen (1972:464) för försvarsmakten.
Parter:
SACO, c/o Civilekonomernas Riksförbund; Staten
genom Statens Arbetsgivarverk
Nr 113
SACO, c/o Civilekonomernas Riksförbund
mot
Staten genom Statens Arbetsgivarverk.
lagen (1982:80) om anställningsskydd;
reservbefälsförordningen (1972:464) för försvarsmakten
I 22 § anställningsskyddslagen finns bestämmelser om
turordning vid uppsägning på grund av arbetsbrist. Enligt
dessa bestäms arbetstagarnas plats i turordningen, såvitt
här är av intresse, med utgångspunkt i varje arbetstagares
sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren, varvid
arbetstagare med längre anställningstid har företräde
framför arbetstagare med kortare anställningstid.
På det statliga området kompletteras 22 §
anställningsskyddslagen av avtalsbestämmelser i
kollektivavtalet Turordningsavtal för arbetstagare hos
staten (TurA-S), vilket gäller mellan staten och bl.a.
SACO. TurA-S innehåller bl.a. följande.
Beräkning av anställningstid
10 §. När en arbetstagares plats i turordningen skall
bestämmas skall som anställningstid hos arbetsgivaren
räknas all anställningstid hos staten. Om det finns
särskilda skäl får anställningstiden hos annan arbetsgivare
än staten jämställas med sådan anställningstid.
Bestämmelsen i 10 § TurA-S gäller sedan den 1 april 1984.
Den föregicks av en författningsbestämmelse med samma
materiella innehåll. Denna återfanns under åren 1975 - 1976
i 42 § andra stycket statstjänstemannalagen (1965:274) och
därefter, intill dess att TurA-S trädde i kraft, i 8 §
första stycket förordningen (1976:865) om vissa
turordningsfrågor i statligt reglerad anställning, m.m.
A.B., som är född år 1954 och medlem i
Civilekonomernas Riksförbund, är sedan den 1 september 1990
anställd som avdelningsdirektör vid Statskontoret. Han är
även reservofficer. Han erhöll sålunda den 29 augusti 1975
tillsvidareförordnande som fänrik i flottans reserv, där
han numera är kapten. För hans anställning som reserv-
officer tillämpas - enligt övergångsbestämmelser till den
under tiden den 1 juli 1990 - 1 juli 1994 gällande
reservofficersförordningen (1990:202) och till den sedan
den 1 juli 1994 gällande officersförordningen (1994:882) -
fortfarande reservbefälsförordningen (1972:464) för
försvarsmakten (rubriken enligt SFS 1979:1118).
Till följd av riksdagsbeslut år 1992 uppkom vid
Statskontoret arbetsbrist motsvarande 60 anställda. På
hösten 1993 fastställdes turordning för uppsägningar,
varvid A.B. fördes till en turordningskrets om
14 arbetstagare samt placerades sist i turordningen såsom
den i turordningskretsen som av arbetsgivaren ansågs ha den
kortaste anställningstiden hos staten. Som sådan tid
tillgodoräknades han sammanlagt 5 år och 11 månader, varav
1 år och 1 månad från anställning vid Försvarsstaben, 3 år
och 2 månader från anställningen vid Statskontoret samt
1 år och 8 månader från anställningen som reservofficer. I
sistnämnda hänseende tillgodoräknades han av sin totala
anställningstid som reservofficer - 18 år och 2 månader -
endast tid varunder han hade fullgjort obligatorisk eller
frivillig tjänstgöring som reservofficer utan att samtidigt
inneha annan statlig anställning.
SACO hade vid turordningsförhandlingarna yrkat att medlem
som var reservofficer skulle som anställningstid hos staten
tillgodoräknas all anställningstid i reservofficers-
anställningen. Statskontoret hade alltså inte tillmötesgått
detta yrkande och hade som motivering för sitt
ställningstagande anfört följande:
"När det gäller beräkning av statlig anställningstid för
reservanställd personal inom försvarsmakten, tar vi hänsyn
endast till den tid då författningsenlig eller frivillig
tjänstgöring har fullgjorts.
Detta ställningstagande grundas på anvisningar från Statens
arbetsgivarverk (SAV). I sammanhanget är det också av
intresse att beakta SAVs föreskrifter för beräkning av
tjänstgöringstid för utmärkelsen "För nit och redlighet i
rikets tjänst". Enligt denna föreskrift tillgodoräknas
endast "tid varunder reservanställd personal har fullgjort
författningsenlig eller frivillig tjänstgöring inom
försvarsmakten och inte samtidigt har innehaft annan
statlig anställning, i vilken anställningstiden får
tillgodoräknas."
Statskontoret sade den 26 oktober 1993 upp bl.a. A.B.
på grund av arbetsbrist. Hans uppsägningstid löpte ut
den 30 juni 1994.
SACO har väckt talan mot staten vid arbetsdomstolen med
stående att Statskontoret genom uppsägningen av A.B.
har brutit mot gällande turordningsbestämmelser.
Enligt SACO skulle han vid bestämmandet av turordningen
rätteligen ha tillgodoräknats hela sin anställningstid som
reservofficer, med undantag för tid varunder han innehaft
även annan statlig anställning. Mellan parterna är
ostridigt att A.B. i så fall hade fått en sådan
plats i turordningen att han inte hade blivit uppsagd.
Med hänvisning därtill har SACO yrkat att arbetsdomstolen
skall enligt 8 kap. 3 § lagen (1976:600) om offentlig
anställning ogiltigförklara Statskontorets uppsägning av
A.B..
Staten har bestritt bifall till yrkandet.
Parterna har fordrat ersättning för rättegångskostnader.
Arbetsdomstolen har med stöd av 4 kap. 10 § tredje stycket
arbetstvistlagen företagit målet till avgörande utan
huvudförhandling.
Till utveckling av sin talan har parterna anfört i huvudsak
följande.
Staten
Av lagtexten i 22 § och därtill anknytande bestämmelser i
anställningsskyddslagen framgår inte hur en arbetstagares
anställningstid närmare skall beräknas vid bestämmande av
plats i turordning. Enligt förarbetsuttalanden i anslutning
till 3 § i 1982 års anställningsskyddslag (prop. 1981/82:71
s. 117) skall anställningens art och omfattning samt
eventuella tjänstledigheter dock inte ha betydelse för
beräkningen, utan tid då ett anställningsförhållande har
förelegat får i princip tillgodoräknas i dess helhet. Detta
får i vart fall anses gälla, om det inte i lag eller
kollektivavtal finns särskilda bestämmelser om hur
anställningstiden skall beräknas.
När motsvarigheten till bestämmelsen i 10 § TurA-S infördes
i 42 § andra stycket statstjänstemannalagen anförde
departementschefen bl.a. följande (prop. 1974:174 s. 55).
Lika litet som inom den privata sektorn bör man vid
tillämpningen av 22 § andra och tredje styckena LAS göra
avräkning för tjänstledigheter av olika slag, när den
statliga anställningstiden skall beräknas. En
statstjänsteman bör således i regel få räkna sig till godo
all den tid som han har varit tjänstledig t. ex. för
studier etc. Detta bör gälla, trots att staten generellt
sett beviljar tjänstledighet i betydligt större
utsträckning än vad som är brukligt på den privata
arbetsmarknaden (jfr t. ex. cirkuläret 1970:388 om
tjänstledighet med C-avdrag, m. m., ändrat senast
1971:1196). Vid sådan tjänstledighet som har samband med
förening av statligt reglerade tjänster (28-31 §§
statstjänstemannastadgan 1965:601) bör självfallet någon
dubbel tillgodoräkning inte komma i fråga. Eventuellt kan
avvikande bestämmelser behöva meddelas (39 § StjL).
Av det citerade motivuttalandet framgår enligt statens
mening att det finns undantag från principen att även
tjänstledighet - dvs. tid då arbete inte utförs åt
arbetsgivaren - skall tillgodoräknas som anställningstid.
Som ett exempel på sådana undantag anges i uttalandet
tjänstledighet vid förening av statligt reglerade tjänster.
Detta undantag har inte kommit till uttryck i någon
författningsbestämmelse.
Ett ytterligare exempel på fall där all statlig
anställningstid inte skall tillgodoräknas är enligt statens
mening anställning som reservofficer. Skälen till detta är
följande.
Reservofficersanställningen har karaktären av en statlig
bisyssleanställning, arvodestjänst.
Tjänstgöringsskyldigheten är starkt begränsad med
sporadiskt återkommande, kortvariga perioder av faktisk
tjänstgöring. Reservofficeren behöver inte begära tjänst-
ledighet från denna sin anställning för att samtidigt
inneha annan privat eller offentlig anställning.
Tjänstgöringsperioderna är närmast att jämställa med
kortvariga, tillfälliga anställningar. Så har också
anställningar som reservofficer behandlats i situationer då
sammanlagd anställningstid hos staten varit av betydelse.
Redan vid tillkomsten år 1965 av statstjänstemannalagen och
statstjänstemannastadgan (1965:601) bedömdes anställning i
krigsmaktens reserver vara av en så särskild karaktär att
den i 1 § statstjänstemannastadgan uttryckligen undantogs
från stadgans tillämpningsområde. Som motivering för detta
angavs "de speciella anställningsförhållanden" som rådde
för ifrågavarande tjänstemän (promemoria med förslag till
statstjänstemannastadga, Civildepartementet 1965:4; juli
1965). Någon ändring i aktuellt hänseende gjordes inte när
författningsrubriken fr.o.m. den 1 januari 1977 ändrades
till anställningsförordning.
Avlöningsförmånerna för reservofficerare reglerades
tidigare i författning. Sålunda föreskrevs i
reservbefälskungörelsen (1962:309) för krigsmakten följande
i 41 § 2 mom.
I fråga om placering i löneklass vid inträde i reserv och
vid befordran samt i fråga om uppflyttning i löneklass
skola för personal som avses i 1 mom. och icke åtnjuter
arvode, bestämmelserna i statens allmänna
avlöningsreglemente för personal på aktiv stat äga till-
lämpning, såsom om anställningen i reserven varit att
hänföra till anställning på aktiv stat. Härvid skall dock
iakttagas dels att för den som före anställningen i reserv
innehaft beställning på reservstat, tid varunder han i
dylik beställning varit inkallad till tjänstgöring skall -
oavsett bestämmelserna i 22 § 2 mom. tredje stycket
reglementet och 2 punkten anvisningarna till den såsom
bilaga A vid reglementet fogade placeringstabellen -
tillgodoräknas såsom tjänstgöring på aktiv stat, dels att
hänsyn icke må tagas till civil anställning i statens
tjänst, som personal i reserv innehaft eller innehar, dels
ock att tid varunder vederbörande under anställning i
reserv icke varit inkallad till tjänstgöring, ej må
tillgodoräknas för uppflyttning till högre löneklass.
Liknande bestämmelser fanns i kungörelsen (1962:578) om
befälsanställning i civilförsvarets krigsorganisation, vars
12 § 2 mom. hade följande lydelse.
I fråga om placering i löneklass vid övergång från reserv
till befälsanställning samt i fråga om uppflyttning i
löneklass skola bestämmelserna i statens allmänna
avlöningsreglemente äga tillämpning såsom om anställningen
vid krigsmakten varit att hänföra till anställning på aktiv
stat och befälsanställningen till ordinarie tjänst. Härvid
skall iakttagas dels att hänsyn icke må tagas till annan
civil anställning i statens tjänst, som befälsanställd
innehaft eller innehar, dels ock att tid, varunder han
under anställning vid krigsmakten eller under
befälsanställning icke varit inkallad till tjänstgöring, ej
må tillgodoräknas för uppflyttning i högre löneklass.
Betecknande för det dåtida avlöningssystemet var bl. a. att
en arbetstagare flyttades upp i högre löneklass med
beaktande av anställningstidens längd. Av de citerade
bestämmelserna framgår emellertid att en reservofficer för
uppflyttning till en högre löneklass inte fick
tillgodoräkna sig annan anställningstid som reservofficer
än tid under vilken reservofficeren tjänstgjort, och att
detsamma gällde för den som övergick från anställning som
reservofficer till en befälsanställning i civilförsvarets
krigsorganisation. Bestämmelser av motsvarande innehåll
fanns även i senare författningsreglering.
Numera regleras reservofficerares anställningsförmåner i
kollektivavtal, nämligen i avtalet om avlöningsförmåner för
reservofficerare i försvarsmaktens reserver samt i väg- och
vattenbyggnadskåren (reservofficersavtalet, intaget i SAV:s
cirkulär 1993 Fö 6.) I reservofficersavtalet finns bl.a.
bestämmelser om semester (11 §), vilka i princip hänvisar
till semesterlagen (1977:480). Enligt 7 § första stycket
första meningen semesterlagen utgör semesterdagar med
semesterlön "så stort antal av semesterdagarna enligt 4 §
som svarar mot den del av intjänandeåret, under vilken
arbetstagaren har innehaft anställning hos arbetsgivaren".
Och i en protokollsanteckning till 11 §
reservofficersavtalet sägs följande.
Parterna är ense om följande tolkning av semesterlagen.
1. Vid tillämpningen av 7 § första stycket första meningen
semesterlagen, skall reservofficeren anses ha innehaft
anställning hos försvarsmyndigheten endast under tid som
svarar mot tjänstgöringsomgång samt sådan in- och
utryckningsdagar för vilka arvode utbetalas.
Protokollsanteckningen ger uttryck för samma synsätt som de
nyss berörda bestämmelserna om löneklassuppflyttning,
nämligen att det endast är tjänstgöringstid i
reservofficersanställningen som skall beaktas vid
tillämpningen av regler enligt vilka längden av statlig
anställning har betydelse.
Genom cirkuläret (1973:752) till statsmyndigheterna om
utmärkelsen "För nit och redlighet i rikets tjänst" (NOR)
infördes ett nytt belöningssystem för arbetstagare hos
staten. Utmärkelsen skulle tilldelas den som visat nit och
redlighet som anställd hos staten under i princip 30 år.
Vid beräkningen av anställningstiden skulle bortses från
tjänstgöringens faktiska omfattning, om inte särskilda skäl
föranledde annat. I en skrivelse den 5 mars 1974 från
statsrådsberedningen till expeditionscheferna m.fl. angå-
ende tillämpningen av cirkuläret angavs bl.a. följande.
Till punkt 2. Bestämmelsen i punkt 2 första stycket i
cirkuläret innebär en nyhet. Av bestämmelsen följer att
deltidsarbete även om det har avsett mindre än halvtid i
princip skall jämställas med heltidsarbete samt att också
tid för tjänstledighet i allmänhet skall räknas den
anställde till godo. Den nya regeln skall göra beräkningen
av anställningstiden betydligt enklare än tidigare.
Vanliga civilrättsliga regler bör tillämpas vid avgörandet
av frågan huruvida en arbetstagare hos staten innehar eller
har innehaft en enda sammanhängande anställning eller flera
skilda anställningar. I förstnämnda fall skall således tid
för ledighet räknas honom till godo, medan i sistnämnda
fall mellantiden givetvis inte skall medräknas.
I en del fall kan emellertid finnas skäl för avvikelse från
regeln i punkt 2 första stycket. Detta kan gälla bl. a.
arbetstagare som har tjänstgjort bara mycket korta perioder
av anställningstiden, kanske som bisyssla, t. ex. auditör
eller reservpersonal inom försvaret.
Cirkuläret ersattes den 1 januari 1975 av Kungl. Maj:ts
kungörelse (1974:225) om utmärkelsen "För nit och redlighet
i rikets tjänst", med samma reglering i nu berört
hänseende. SAV utfärdade med stöd av 8 § kungörelsen
föreskrifter för verkställigheten i SAVFS 1980:1. Där
utvecklas synen på anställningstid som reservofficer på
följande sätt (s. 4).
Tid varunder reservanställd personal har fullgjort
författningsenlig eller frivillig tjänstgöring inom
försvarsmakten och inte samtidigt har innehaft annan
statlig anställning, i vilken anställningstiden får
tillgodoräknas, är kvalificerande för NOR. Detsamma gäller
tid varunder befälsanställd i civilförsvarets
krigsorganisation har fullgjort författningsenlig
tjänstgöring i civilförsvaret.
Dessa föreskrifter har i sak oförändrade överförts till de
numera gällande föreskrifterna i SAV:s cirkulär 1993 A 18
s. 6.
När det gäller 10 § TurA-S har enligt statens mening inte
funnits någon gemensam partsavsikt av innebörd att
anställningstid som reservofficer skall vid tillämpningen
av 10 § få tillgodoräknas i dess helhet. Eftersom
bestämmelsen i 10 § TurA-S har sitt ursprung i
statstjänstemannalagen måste den gemensamma partsavsikten
rörande bestämmelsens innebörd innefatta vad som i
förarbetena till ändringen i statstjänstemannalagen
anfördes om motsvarande bestämmelses bakgrund och innebörd
med hänsyn till de särskilda förhållandena på det statliga
området. Som tidigare framhållits ger dessa förarbeten
uttryck för att principen att all anställningstid skall
tillgodoräknas inte är utan undantag. Skälet till detta
torde vara en medvetenhet om de mångskiftande och
svåröverblickbara anställningsförhållandena på det statliga
området, där nämnda princip i vissa fall skulle kunna leda
till ett orimligt resultat. Samma uppfattning kommer till
uttryck i L.L:s kommentar till
anställningsskyddslagen (7 uppl. 1989), där det sägs bl.a.
följande (s.74):
"Det förekommer emellertid också fall där det skulle te sig
onaturligt att en mellanliggande period räknas som
anställningstid hos en viss arbetsgivare, t. ex. om
arbetstagaren då på heltid utför arbete för en annan
arbetsgivares räkning eller bedriver egen förvärvsverk-
samhet."
Avsteg från principen att all anställningstid är
tillgodoräkningsbar torde inte kräva stöd i författning.
Enligt statens mening kan man i stället föra ett
rimlighetsresonemang. Det orimliga i SACO:s krav på att
A.B. skall vid tillämpningen av 10 § TurA-S
tillgodoräknas sin anställningstid som reservofficer i dess
helhet belyses av följande.
Om A.B:s totala anställningstid som reservofficer
skulle tillgodoräknas honom skulle han - utöver
anställningen vid Försvarsstaben under 1 år och 1 månad,
vid Statskontoret under 3 år och 2 månader samt fullgjord
tjänstgöring som reservofficer under 1 år och 8 månader -
tillgodoräknas ytterligare 12 år och 3 månader av sin
anställningstid som reservofficer när han inte innehaft
annan statlig anställning. Under denna tid har A.B.
haft heltidsanställning i privat tjänst samt varit verksam
som egen företagare. Detta har skett utan att han behövt
begära tjänstledighet från reservofficersanställningen.
Trots detta skulle han i turordningen placeras före andra
arbetstagare vid Statskontoret som tjänstgjort hos staten
under perioder omfattande 7,5 - 18 år. Den tid under vilken
A.B. haft en icke-statlig anställning och inte
heller tjänstgjort som reservofficer skulle alltså
likställas med anställningstid hos den statliga
arbetsgivaren vid uppsägning på grund av arbetsbrist hos
denna.
Med en sådan tillämpning av 10 § TurA-S skulle A.B.
som reservofficer inta en orimligt privilegierad
särställning i samband med uppsägningarna vid Statskonto-
ret. Anställningstiden i en bisysslebefattning som endast
marginellt bidragit till arbetstagarens försörjning skulle
värderas lika med anställningstid i en
tillsvidareanställning som gett arbetstagaren dennes
huvudsakliga inkomst. Någon gemensam partsavsikt av den
innebörden har självfallet inte funnits. Staten anser att
detta inte heller kan anses ligga i linje med
anställningsskyddslagens grundregel om att längden av
anställningstiden hos arbetsgivaren i princip skall vara
avgörande för turordningen mellan olika arbetstagare. Med
anställningstid torde därvid ha åsyftats i första hand
anställningstid i en anställning som arbetstagaren har som
sin huvudsakliga sysselsättning.
Sammanfattningsvis är det statens ståndpunkt att
anställning som reservofficer är ett sådant fall där inte
all formell anställningstid skall tillgodoräknas vid
tillämpningen av 10 § TurA-S. Såväl lagstiftaren som
parterna i statliga kollektivavtal har behandlat
reservofficersanställningen på detta sätt när det varit
fråga om beräkning av anställningstid i andra situationer,
såsom för löneklassuppflyttning, intjänande av semester och
kvalificering för utmärkelsen "För nit och redlighet i
rikets tjänst". Endast tid under anställningen då
reservofficeren har tjänstgjort har beaktats i dessa fall.
Detta måste också anses utgöra bakgrund till och förtydliga
den av parterna åsyftade innebörden hos 10 § TurA-S.
SACO
SACO kan vitsorda att det bakom bestämmelsen i 10 § TurA-S
inte ligger någon gemensam partsavsikt av innebörd, att
anställningstid som reservofficer skall få tillgodoräknas i
dess helhet. Enligt SACO:s uppfattning har det inte funnits
någon gemensam partsavsikt alls i den nu aktuella frågan.
Denna har aldrig berörts vid förhandlingar om TurA-S.
SACO bestrider att en anställning som reservofficer har
karaktären av statlig bisyssleanställning och delar heller
inte statens uppfattning, att reservofficerarnas faktiska
tjänstgöringsperioder närmast är att jämställa med
kortvariga, tillfälliga anställningar. För
reservofficerarna föreligger tjänsteplikt och de är
skyldiga att inställa sig till tjänstgöring så snart deras
militära arbetsgivare begär det. Deras civila arbetsgivare
kan inte neka dem den ledighet som krävs för att fullgöra
denna plikt. Reservofficerarna skall vidare ständigt vara
beredda att rycka in i händelse av krig, vilket medför att
de mellan tjänstgöringsperioderna avsätter tid för den
kompetensutveckling som deras krigsplacering föranleder. De
lyder under hela sin anställningstid som reservofficerare
under samma lojalitetsplikt som andra statligt anställda.
En reservofficer kan sägas upp enligt samma regler som
gäller för andra statligt anställda.
Vidare bestrids påståendet att reservofficerarnas
tjänstgöringsperioder har behandlats som kortvariga,
tillfälliga anställningar i situationer då sammanlagd
anställningstid hos staten varit av betydelse. Sveriges
Reservofficersförbund har alltid hävdat uppfattningen, att
anställningstid för reservofficerare skall vid
tillämpningen av 10 § TurA-S beräknas på det sätt som SACO
hävdar i målet. Detsamma torde gälla Försvarets Civil-
förvaltning och Värnpliktsverket. Dessa myndigheter har i
skrivelser från april 1992 förklarat att hela
kontraktstiden räknas som statlig anställningstid utom när
den sammanfaller med annan statlig anställningstid, som är
tillgodoräkningsbar.
De av staten åberopade äldre författningsbestämmelserna
rörande reservofficerares avlöningsförmåner saknar enligt
SACO:s mening betydelse för bedömningen av den aktuella
frågan. Detsamma gäller den av staten åberopade
protokollsanteckningen till 11 § reservofficersavtalet. De
åberopade avlöningsbestämmelserna avsåg endast beräkning av
anställningstid när det gällde frågan om uppflyttning i
löneklass. Den nämnda protokollsanteckningen avser endast
beräkning av anställningstid när det gäller att bestämma
antalet semesterdagar med semesterlön. Att parterna är
överens om hur antalet betalda semesterdagar i en
reservofficersanställning skall beräknas innebär inte, att
parterna har gett uttryck åt en princip som innebär att
enbart tjänstgöringstid i en reservofficersanställning
skall beaktas vid tillämpning av andra regler enligt vilka
längden av statlig anställningstid har betydelse. Att saken
uttryckligen reglerats på det sättet i vissa hänseenden kan
sålunda inte medföra att detsamma skall utan uttryckligt
stöd i författning eller avtal gälla i andra hänseenden,
och i vart fall inte i en fråga som avser
anställningstryggheten, nämligen hur statlig
anställningstid skall beräknas vid bestämmande av
turordning för arbetstagare som hotas av uppsägning på
grund av arbetsbrist. Snarare ger den omständigheten, att
motsvarande specialregler saknas för det sammanhanget, stöd
åt SACO:s ståndpunkt i tvisten.
Föreskrifterna rörande kvalifikation för utmärkelsen "För
nit och redlighet i rikets tjänst" kan enligt SACO:s mening
inte tillmätas någon betydelse för bedömningen av
tvistefrågan i målet.
Staten påstår att SACO:s synsätt innebär att
reservofficerare skulle inta en orimligt privilegierad
särställning i samband med uppsägningar på grund av
arbetsbrist. Vidare påstås att anställningstid som
reservofficer inte bör kunna värderas på samma sätt som
anställningstid i en anställning som gett arbetstagaren
dennes huvudsakliga inkomst. Med anledning av dessa
påståenden skall framhållas följande.
Som staten själv har redovisat skall enligt uttalanden i
förarbetena till 1982 års anställningsskyddslag
(prop. 1981/82:71 s. 117) anställningens art eller
omfattning sakna betydelse för beräkningen av
anställningstid hos arbetsgivaren vid bl.a. bestämmande av
turordning vid uppsägning på grund av arbetsbrist. Vidare
skall en arbetstagare tillgodoräknas varje dag då ett
anställningsförhållande har förelegat, oavsett om han har
utfört arbete för arbetsgivarens räkning eller inte. Även
tid varunder arbetstagaren har varit sjuk, tjänstledig,
föräldraledig, studieledig eller försatt i disponibilitet
skall således tillgodoräknas. Något annat eller mera sades
inte i det av staten åberopade motivuttalandet i prop.
1974:174. Detta avsåg för övrigt endast tjänstledigheter,
medan tvisten i målet gäller en deltidsanställning.
Som ett med reservofficersanställning jämförligt
anställningsförhållande kan nämnas det som gäller för de
s. k. lördagsbrevbärarna hos Posten. Sådana arbetstagare
kan arbeta sporadiskt några timmar på lördagarna efter
överenskommelse vid varje särskilt tillfälle. Till skillnad
från reservofficerare är de således inte ens
arbetsskyldiga. En del av lördagsbrevbärarna är
tillsvidareanställda. Den gemensamma partsuppfattningen är
att dessa arbetstagare vid tillämpning av 10 § TurA-S skall
tillgodoräknas all anställningstid hos Posten, dvs. inte
bara de dagar under vilka de utfört arbete. I vart fall har
utgången blivit sådan i de fall som förts till förhandling.
Arrestvakter hos Polisen är ett annat, liknande exempel.
Även här har det funnits arbetstagare som arbetat
intermittent deltid och varit tillsvidareanställda. Till
skillnad från vad som gäller beträffande lördagsbrevbärarna
har frågan om beräkning av sådana arrestvakters
anställningstid dock, såvitt SACO känner till, aldrig förts
till förhandling.
Ett ytterligare exempel kan hämtas från en inskränkning av
verksamheten vid Arbetslivsfonden i Kalmar län. En medlem i
Sveriges Psykologförbund hade under tiden januari 1971 -
maj 1978 varit förordnad som konsulterande psykolog vid ett
skolhem. Det bedömdes att han under den tiden hade
tjänstgjort mellan 20 och 25 timmar per månad. På lokal
nivå nåddes enighet om att psykologen skulle tillgodoräknas
hela anställningstiden och inte bara den tid under vilken
han faktiskt hade utfört arbete. Till grund för
arbetsgivarens ställningstagande låg rådgivning från P.O.Ö.,
SAV.
Vidare skall nämnas att en arbetstagare hos staten kan med
stöd av tjänstledighetsförordningen (1984:111) vara
tjänstledig under en följd av år för att inneha en anställ-
ning som facklig funktionär hos en arbetstagarorganisation
som har till uppgift att ta till vara arbetstagarnas
intressen på en myndighet. Det finns exempel på att arbets-
tagare varit tjänstlediga under perioder överstigande
10 år.
Mot bakgrund av det nu sagda kan SACO inte se att det - vid
beräkning av statlig anställningstid för bestämmande av
turordning vid uppsägning på grund av arbetsbrist - skulle
ligga mindre i linje med anställningsskyddslagens
grundläggande regler att en reservofficer får tillgodoräkna
sig all anställningstid i officersanställningen än att nu
nämnda arbetstagare tillgodoräknas hela sin anställningstid
hos staten oavsett faktisk tjänstgöring. En annan sak är
att det givetvis finns utrymme för olika uppfattningar "de
lege ferenda", dvs. om hur saken borde regleras för
framtiden.
Staten
Den uppfattning som Försvarets Civilförvaltning och
Värnpliktsverket har framfört i de av SACO åberopade
skrivelserna är inte sanktionerad av SAV. Det är SAV som på
statens sida disponerar över tolkningen av TurA-S. Även om
någon enskild statlig myndighet eventuellt tillämpat
bestämmelserna i avtalets 10 § i strid med den uppfattning
som staten hävdar i målet har detta därför inte skapat
någon praxis av betydelse för rätta tolkningen av
bestämmelserna.
När det gäller SACO:s uppgifter rörande s.k.
lördagsbrevbärare, arrestvakter och en arbetstagare hos
Arbetslivsfonden får staten anföra följande.
Så länge Posten tillämpade brevutbärning på lördagar fanns
ett visst behov av extrapersonal på lördagarna. En del av
denna extrapersonal var tillsvidareanställd med
arbetsskyldighet ett visst antal timmar per månad, varvid
arbetstiden var schemalagd till tre eller fyra lördagar
varje månad. Andra i denna personalkategori arbetade en-
staka lördagar efter överenskommelse i varje särskilt fall,
dvs. att ett anställningsförhållande uppkom vid varje
tillfälle. Vid arbetsbristuppsägningar hos Posten torde de
lördagsbrevbärare som var tillsvidareanställda ha
tillgodoräknats hela anställningstiden medan de andra
tillgodoräknades endast arbetade dagar, dvs. då en
anställning förelegat.
Vid de större polismyndigheterna är arrestvakt en vanlig
tillsvidareanställning på heltid. Vid de mindre
polismyndigheterna sköts arrestvaktsysslan av de polismän
som tjänstgör på polisstationen eller, då behov av extra
personal uppstår, av någon som anlitas vid varje särskilt
tillfälle. I sistnämnda fall uppkommer ett
anställningsförhållande vid varje tillfälle då vederbörande
arbetar. Det har inte kunnat utredas om tillgodoräkning av
sådan anställningstid som arrestvakt hos Polisen har varit
aktuell i något uppsägningsärende.
För den arbetstagare som under tiden den 15 januari 1971 -
den 30 maj 1978 hade förordnats som konsulterande psykolog
vid ett skolhem torde omfattningen av anställningen inte ha
varit bestämd i anställningsavtalet. Det är riktigt att
tjänstgöringen uppgick till 20 - 25 timmar per månad och
att arbetstagaren vid en uppsägning på grund av arbetsbrist
hos Arbetslivsfonden fick tillgodoräkna sig hela
anställningstiden vid skolhemmet.
Statens inställning till de av SACO angivna exemplen är att
dessa inte är bindande eller ens vägledande vid en
bedömning av hur anställningstid som reservofficer skall
beräknas vid tillämpningen av 10 § TurA-S. I de fall då
anställningarna har gällt tills vidare har det varit fråga
om deltidsanställningar med tjänstgöringsförhållanden som
inte kan jämföras med dem som gäller för en reservofficer.
Yttranden
Arbetsdomstolen har enligt 5 kap. 1 § andra stycket
arbetstvistlagen berett Statsanställdas förbund samt TCO-
OF:s förbundsområden Statstjänstemän, Poliser och
Officerare (TCO-OF/S,P,O) tillfälle att yttra sig i målet.
De har inkommit med skriftliga yttranden i vilka anförts i
huvudsak följande.
Statsanställdas förbund
Statsanställdas förbunds tolkning av bestämmelsen i 10 §
TurA-S är att all tid under vilken ett
anställningsförhållande har förelegat skall tillgodoräknas
arbetstagaren vid bestämmande av plats i turordningen. På
det sättet tillämpas bestämmelsen i förhandlingar mellan
förbundet och förekommande arbetsgivare. På samma sätt
tillämpas den när arbetstagare har tillsvidareanställning
för att utföra arbetsuppgifter under en begränsad tid av
arbetsveckan. Ett exempel är brevbärare som anställts för
postutdelning på lördagar. Principen har således tillämpats
oavsett tjänstgöringens omfattning, under förutsättning att
anställningen haft karaktären av tillsvidareanställning. -
Förbundet har ingen synpunkt på hur reservofficerares
anställningsförhållande skall betraktas.
TCO OF/S,P,O
Såvitt kunnat utrönas fördes vid förhandlingarna om TurA-S
år 1984 ingen sakdiskussion om innebörden av 10 § i
omtvistat hänseende och någon gemensam partsavsikt går inte
att finna. Under de snart 20 år som bestämmelsen varit
gällande har, såvitt känt, inte heller förekommit någon
tvist om beräkning av anställningstid för reservofficerare
i nu aktuellt hänseende. - En reservofficersanställning
torde, med tanke på att den normalt förenas med en
heltidsanställning hos en annan arbetsgivare, kunna
betraktas som en statlig bisyssleanställning med starkt
begränsad tjänstgöringsskyldighet. Att avtalsparterna också
ansett att anställning som reservofficer är av speciell
karaktär framgår bl.a. av de speciella regler som enligt
protokollsanteckning 1 till reservofficersavtalets 11 §
gäller vid tillämpning av 7 § semesterlagen. Att staten
sedan länge haft denna syn på en reservofficersanställning
framgår av en skrivelse från statsrådsberedningen år 1974
angående beräkning av tid för erhållande av utmärkelsen
"För nit och redlighet i rikets tjänst". - Som staten har
framhållit i målet är huvudprincipen att även
tjänstledighet skall tillgodoräknas som anställningstid. En
anställning i försvarets reserver innebär att den anställde
påtar sig en författningsenlig tjänstgöringsskyldighet
begränsad till ett visst antal dagar under en angiven
tidsperiod. För A.B. gäller att han skall fullgöra
1 år och 220 dagar intill dess att anställningen upphör vid
utgången av det år då han fyller 52 år. - TCO-OF/S,P,O
anser att det kan ifrågasättas huruvida den icke
tjänstgöringspliktiga delen av en reservofficers
anställning skall likställas med tjänstledighet. Bl.a. kan
framhållas att tjänstledighet normalt förutsätter ett
arbetsgivarbeslut i någon form. För en reservofficer torde
det motsatta vara fallet; ett särskilt beslut krävs för att
tjänstgöring skall äga rum. - Sammanfattningsvis anser
TCO-OF/S,P,O - även om frågan är svårbedömd - att över-
vägande skäl talar för att endast den tid varunder
författningsenlig eller frivillig tjänstgöring som
reservofficer ägt rum skall vid tillämpning av 10 § TurA-S
tillgodoräknas som anställningstid hos staten.
Domskäl
Parterna tvistar i målet om hur bestämmelsen i 10 § TurA-S
skall tolkas vid beräkning av en arbetstagares
anställningstid i en reservofficersanställning, närmare
bestämt i samband med upprättande av turordning inför
uppsägningar på grund av arbetsbrist hos annan statlig
myndighet än den som är arbetsgivare i
reservofficersanställningen. För den
reservofficersanställning som är aktuell i målet gäller
alltjämt reservbefälsförordningen (1972:464) för
försvarsmakten. Arbetsdomstolen tar i domen inte ställning
till tolkningen av avtalsbestämmelsen med avseende på
sådana reservofficersanställningar som omfattas av den
numera upphävda reservofficersförordningen (1990:202) eller
av den sedan den 1 juli 1994 gällande officersförordningen
(1994:882).
Av vad parterna har upplyst och av det yttrande som har
avgetts av TCO-OF/S,P,O framgår att någon vägledning i
tolkningsfrågan inte står att finna i vad som förekommit
vid avtalsförhandlingar rörande TurA-S. Den främsta orsaken
härtill torde vara att bestämmelsen i 10 § inte är ett
resultat av kollektivavtalsparternas egna överväganden. Den
har i sak oförändrad hämtats från den tidigare gällande
författningsregleringen av turordningsfrågor på det
statliga området, ytterst från det år 1975 införda andra
stycket av 42 § statstjänstemannalagen. Enligt vad som har
upplysts synes kollektivavtalsparterna vid införandet av
bestämmelsen i TurA-S inte heller ha ägnat uppmärksamhet åt
en sådan situation som den som ligger till grund för
tvisten.
Arbetsdomstolen är därför hänvisad till avtalsbestämmelsens
ordalydelse, till vad som är känt om dess bakgrund samt
till mer allmänna överväganden om hur den bör förstås för
det i målet aktuella fallet.
Bestämmelsens lydelse ger i och för sig stöd åt SACO:s
ståndpunkt i tvisten. Det råder således inte tvekan om att
hela den tid, under vilken en reservofficer innehar
förordnande som sådan, i rättslig mening utgör
anställningstid hos staten oavsett huruvida reservofficeren
tjänstgör eller inte. Också enligt den i sammanhanget
grundläggande regeln om anställningstiden som i första hand
avgörande för en arbetstagares plats i turordningen vid
uppsägning på grund av arbetsbrist, 22 §
anställningsskyddslagen, gäller att inte bara
anställningens art utan också omfattningen av den faktiska
tjänstgöringen inom ramen för en bestående anställning i
princip saknar betydelse för beräkningen av
anställningstiden. Här kan hänvisas till det av parterna
åberopade uttalandet i propositionen om 1982 års
anställningsskyddslag, enligt vilket vid tillämpning av
bl.a. 22 § anställningsskyddslagen arbetstagare kan
"tillgodoräkna sig anställningstid, oavsett om de har
innehaft en tillsvidareanställning eller tidsbegränsad
anställning, arbetat på deltid, varit tjänstlediga osv."
Enligt arbetsdomstolens mening kan emellertid varken det i
nämnda bestämmelser förekommande uttrycket
"anställningstid" eller det nyss citerade
förarbetsuttalandet anses utesluta, att mera särpräglade
omständigheter kan inverka på bedömandet av frågan, om viss
tid som i strikt rättslig mening utgör anställningstid hos
en arbetsgivare också skall tillgodoräknas arbetstagaren
vid t.ex. bestämmande av turordning inför uppsägningar på
grund av arbetsbrist. Det finns sålunda inte grund för att
anta annat än att 22 § anställningsskyddslagen ger ett
visst utrymme för undantag från principen att allt som
formellt utgör anställningstid också skall beaktas som
sådan. Detsamma gäller naturligen beträffande 10 § TurA-S,
som bygger på grundregeln i 22 § anställningsskyddslagen
och egentligen endast har till syfte att fastslå att staten
vid beräkning av anställningstid skall betraktas som en
enda arbetsgivare.
Staten har i målet ansett sig finna grund för sådana
undantag i vissa motivuttalanden som gjordes i samband med
tillkomsten av 42 § andra stycket statstjänstemannalagen -
dvs. föregångaren till 10 § TurA-S - och avsåg behandlingen
av sådan tjänstledighet som hade samband med förening av
statligt reglerade tjänster (prop. 1974:174 s. 55). Den
uppfattningen kan arbetsdomstolen dock inte biträda.
Ifrågavarande uttalanden syftade uppenbarligen endast till
att slå fast det självklara förhållandet, att en arbetsta-
gare som under en tid förenat två statligt reglerade
tjänster inte kan få tillgodoräkna sig denna tid dubbelt
eller med andra ord räkna en kalenderdag som två
anställningsdagar hos en och samma arbetsgivare.
Med anledning av vad staten har anfört i målet bör vidare
framhållas att den omständigheten att en anställning utgör
en bisyssla för arbetstagaren eller eljest endast i mindre
mån bidrar till dennes försörjning, inte utgör grund för
undantag från huvudprincipen om att all anställningstid i
anställningen skall tillgodoräknas arbetstagaren i
turordningssammanhanget. Anställningsskyddslagen skiljer
sålunda inte principiellt mellan bisyssleanställningar och
huvudanställningar, inte heller mellan olika anställningar
beroende på i vilken mån de bidrar till arbetstagarens
försörjning (jfr AD 1984 nr 82), och det finns inte skäl
att anta att annat skulle gälla enligt 10 § TurA-S.
Frågan är då, om en reservofficersanställning som faller
under reglerna i reservbefälsförordningen för
försvarsmakten likväl är av en så särpräglad beskaffenhet
att det finns grund för slutsatsen att 10 § TurA-S oaktat
bestämmelsens lydelse bör förstås så, att i ett fall som
det föreliggande allt vad som formellt utgör
anställningstid i denna anställning inte skall
tillgodoräknas för placering i turordning enligt
bestämmelsen.
Anställningen som reservofficer utmärks bl.a. av att den
kan bestå under lång tid men inom ramen för denna innebära
en begränsad skyldighet att faktiskt tjänstgöra. Som
framgår av själva beteckningen är det fråga om personal som
hålls i reserv för särskilda behov. Skyldigheten att
tjänstgöra beror av att riket råkar i krig eller att värn-
pliktiga i annat fall tas i anspråk för rikets försvar
eller säkerhet eller för att fullgöra beredskapsövning.
Därtill kommer viss obligatorisk tjänstgöring som syftar
till att utveckla och bibehålla reservofficerens kompetens.
I sistnämnda hänseende torde, enligt
reservbefälsförordningen för försvarsmakten, för A.B:s
vidkommande gälla följande. Sedan han år 1975 vid 21
års ålder hade anställts som fänrik i flottans reserv var
han skyldig att fullgöra en första tjänstgöringsperiod om
365 dagar inom fyra år från anställningstillfället, dvs.
senast under åren 1978 och 1979. Han var därefter skyldig
att fullgöra en tjänstgöringsperiod om 170 dagar före
utgången av det år då han fyllde 36 år, dvs. senast år
1990. Slutligen är han skyldig att fullgöra en
tjänstgöringsperiod om 150 dagar före utgången av det år då
han fyller 47 år, dvs. senast år 2001. Hans anställning som
reservofficer upphör enligt huvudregeln vid utgången av det
år under vilket han fyller 52 år, dvs. år 2006.
Bortsett från eventuella förlängningar kan A.B:s
totala anställningstid i reservofficersanställningen
således komma att omfatta 31 år, med obligatoriska tjänst-
göringsperioder för utveckling och bibehållande av
kompetens om sammanlagt ca 2 år. Relationen mellan
anställningstid och tjänstgöringstid belyses även av att
han i det aktuella uppsägningsärendet - om SACO:s
ståndpunkt godtas - skall av sin på hösten 1993 upplupna
anställningstid som reservofficer om drygt 18 år
tillgodoräknas ytterligare inte mindre än drygt 12 år då
han inte tjänstgjort i reservofficersanställningen.
En reservofficer som A.B. är alltså under normala
förhållanden skyldig att tjänstgöra under en i förhållande
till den möjliga anställningstiden högst begränsad tid.
Vidare gäller att det kan förflyta mycket långa tider
mellan de obligatoriska tjänstgöringsperioderna. Härmed
sammanhänger att reservofficersanställningen utan svårighet
kan förenas med heltidsanställning av annat slag, vilket
också är det normala. För detta krävs varken särskilt
tillstånd eller någon form av tjänstledighet från
reservofficersanställningen. En annan sak är att
reservofficeren har rätt till ledighet från annan
anställning under tid då han skall tjänstgöra i
reservofficersanställningen.
Det kan mot denna bakgrund, som staten har framhållit,
framstå som föga rimligt att all den tid som i strikt
rättslig mening utgör anställningstid för en reservofficer
skall tillgodoräknas vid bestämmande av turordning inför
uppsägningar på grund av arbetsbrist. Bärkraften hos de av
staten anförda rimlighetsargumenten är dock begränsad. Som
SACO har påvisat torde det sålunda finnas exempel på
deltidsanställningar och fall av tjänstledighet beträffande
vilka det kan synas lika lite rimligt, att allt vad som i
rättslig mening utgör anställningstid för arbetstagaren
skall tillgodoräknas denne i turordningssammanhanget, men
där så tydligen likväl har skett vid tillämpning av 10 §
TurA-S.
Arbetsdomstolen saknar emellertid såväl underlag som skäl
för att i detta mål generellt gå in på denna fråga, utan
stannar vid att påpeka att fall av mer extrem karaktär
avseende deltidsanställningar eller tjänstledigheter såvitt
känt aldrig har varit föremål för domstolens prövning
enligt gällande turordningsbestämmelser.
När det gäller reservofficersanställningen tillkommer
nämligen att denna även mer allmänt utgör ett mycket
speciellt anställningsförhållande, som präglas av att det
är fråga om anställning i personalreserv. På grund av den
oregelbundenhet med vilken de obligatoriska
tjänstgöringsperioderna inträffar och den mycket långa tid
som kan förflyta mellan dessa är en
reservofficersanställning inte jämförlig med en sedvanlig
deltidsanställning. Inte heller är den tjänstgöringsfria
tiden mellan de obligatoriska tjänstgöringsperioderna
jämförlig med tjänstledighet från en vanlig anställning.
Sådan tjänstledighet förutsätter normalt prövning och i
vart fall beslut av arbetsgivaren. För en
reservofficersanställning gäller i stället att de långa
perioderna av tjänstgöringsfri tid fritt kan utnyttjas för
t.ex. heltidsanställning hos annan utan att reservofficeren
ens behöver beviljas tjänstledighet som sådan. Därtill
kommer att det endast i extrema undantagsfall kan tänkas
förekomma att tjänstledighet i en vanlig anställning skulle
beviljas i en sådan omfattning, att man uppnår samma
relation mellan anställningstid och faktisk
tjänstgöringstid som den som är det normala när det gäller
reservofficersanställningar.
Enligt arbetsdomstolens mening kan det med hänsyn till det
nu anförda inte anses berättigat att jämställa en
reservofficersanställning med en deltidsanställning, och
inte heller att jämställa de tjänstgöringsfria perioderna i
en reservofficersanställning med tjänstledighet från en
vanlig anställning. De i förarbetena till 1982 års
anställningsskyddslag (prop. 1981/82: 71 s. 117) och till
42 § andra stycket statstjänstemannalagen (prop. 1974:174
s. 55) förekommande uttalandena om beräkning av anställ-
ningstid i deltidsanställningar och vid tjänstledigheter
kan följaktligen inte anses äga giltighet för
reservofficersanställningen.
Vid en samlad bedömning - med tillbörligt beaktande även av
den förut berörda rimlighetssynpunkten - ligger det i
stället närmast till hands att vid beräkning av anställ-
ningstid i turordningssammanhanget likställa en anställning
som reservofficer med det fallet, att en arbetstagare har
flera i tiden skilda anställningar hos en arbetsgivare
(tjänstgöringsperioderna), och att således bortse från tid
under vilken tjänstgöring inte har ägt rum. Såsom parterna
synes vara ense om måste därvid givetvis även tid för
frivillig tjänstgöring i reservofficersanställningen räknas
som anställningstid. Det kan enligt domstolens mening inte
råda tvekan om att en sådan ordning för beräkning av
anställningstid i en reservofficersanställning innebär att
reservofficerens anspråk på att, i ett fall som det
aktuella, i konkurrens med andra arbetstagare få
tillgodoräkna sig statlig anställningstid därmed blir
behörigen tillgodosedda. Den av SACO hävdade ståndpunkten
skulle däremot ofta innebära ett gynnande av
reservofficeren som framstår som sakligt oberättigat och
grundat på skäl av enbart formell natur.
Det behöver knappast tilläggas, att en tolkning av 10 §
TurA-S i enlighet med det nu sagda vinner stöd av vad
staten har åberopat från den tidigare gällande
författningsregleringen av reservofficerares
avlöningsförmåner samt av den "tolkning av semesterlagen"
som kollektivavtalsparterna på det statliga området enats
om när det gäller beräkningen av antalet semesterdagar med
lön i en reservofficersanställning (protokollsanteckning 1
till 11 § reservofficersavtalet). Vad som därvidlag har
förekommit kan enligt domstolens mening inte uppfattas som
en särreglering i vissa hänseenden, vilken såsom SACO har
antytt skulle kunna ge underlag för en motsatt tolkning i
andra hänseenden, utan får anses ge uttryck för ett mer
allmänt sätt att se på reservofficersanställningen, som
överensstämmer med det som domstolen i det föregående har
funnit böra gälla i turordningssammanhanget.
De av SACO åberopade skrivelserna från Värnpliktsverket den
21 april 1992 resp. från Försvarets Civilförvaltning den
28 april 1992, i båda fallen till en enskild person,
föranleder inte annan bedömning. I dessa skrivelser uttalas
visserligen att en reservofficers hela kontraktstid skall
tillgodoräknas i turordningshänseende; i skrivelsen från
Försvarets Civilförvaltning har dock anförts att detta är
förvaltningens tolkning "inom försvaret". Som staten har
anfört är det emellertid SAV som på statens sida disponerar
över tolkningen av TurA-S, och det har inte framkommit att
skrivelserna skulle vila på någon för SAV känd och av
verket accepterad praxis vid tillämpningen av avtalet.
Sammanfattningsvis finner arbetsdomstolen att bestämmelsen
i 10 § TurA-S för det fall som är aktuellt i målet - dvs.
vid beräkning av en arbetstagares anställningstid i en
reservofficersanställning som omfattas av
reservbefälsförordningen för försvarsmakten och i samband
med upprättande av turordning inför uppsägningar på grund
av arbetsbrist hos en annan statlig myndighet än den som är
arbetsgivare i reservofficersanställningen - skall tolkas
så att endast sådan tid under vilken obligatorisk eller
frivillig tjänstgöring fullgjorts i
reservofficersanställningen skall tillgodoräknas
arbetstagaren som anställningstid i denna anställning. Som
tidigare har framgått följer därutöver av en allmän princip
för beräkning av statlig anställningstid att endast sådan
tjänstgöringstid skall tillgodoräknas under vilken
arbetstagaren inte innehaft annan anställning som
tillgodoräknas som statlig.
Det skall tilläggas att den nyss gjorda preciseringen av
det fall som omfattas av domstolens bedömning syftar inte
endast till att klargöra begränsningen till reservofficers-
anställningar som omfattas av reservbefälsförordningen för
försvarsmakten. Den markerar även att domstolen i detta mål
inte tar ställning till tolkning och tillämpning av 10 §
TurA-S för det fallet att fråga uppkommer om uppsägning på
grund av arbetsbrist av reservofficerare från deras
reservofficersanställningar. Det är givet att frågan om
beräkning av anställningstid för bestämmande av turordning
i ett sådant fall kan böra bli föremål för särskilda
överväganden.
Arbetsdomstolens bedömning innebär att SACO:s yrkande om
ogiltigförklaring av Statskontorets uppsägning av A.B.
skall lämnas utan bifall.
Tvistefrågan har enligt domstolens mening varit av sådan
natur att SACO haft skälig anledning att få tvisten prövad.
Vardera parten skall därför bära sin egen rättegångskostnad
i målet.
Domslut
Domslut
1. Arbetsdomstolen avslår SACO:s käromål.
2. Vardera parten skall bära sin rättegångskostnad.
Dom 1994-09-21, målnummer A-6-1994
Ledamöter: Ove Sköllerholm, Marie Hafström, Annika Baude, Ola Bengtson, Marika Fröberg, Solveig Paulsson och Anders Eklundh (förbundsjurist i Privattjänstemannakartellen; tillfällig ersättare). Enhälligt.