MSBFS 2021:8
Myndigheten för samhällsskydd och
beredskaps författningssamling
1
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps
föreskrifter och allmänna råd om hur kommunen ska
planera och utföra sin tillsyn enligt lagen ( 2003:778 )
om skydd mot olyckor;
beslutade den 9 november 2021.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap föreskriver följande med
stöd av 5 kap. 2 a § förordningen (2003:789) om skydd mot olyckor1, och
beslutar följande allmänna råd.
Tillämpningsområde
1 §
Dessa föreskrifter innehåller bestämmelser om hur kommunen ska
planera och utföra sin tillsyn enligt 5 kap. 1 § lagen (2003:778) om skydd
mot olyckor (LSO).
Dessa föreskrifter omfattar inte kommunens skyldighet att utföra
brandskyddskontroll enligt 3 kap. 4 § LSO.
Planering av tillsynsverksamheten
2 §
Kommunens planering av tillsynen av byggnader och anläggningar,
var den ska ske och hur ofta, ska göras med utgångspunkt i riskerna vid en
brand eller annan olycka och med beaktande av om tillsyn är en effektiv
förebyggande åtgärd.
Kommunen ska vid sin prioritering av tillsyn särskilt beakta om de som
vistas i byggnaden eller anläggningen kan förväntas ha god lokalkännedom
samt om de är inlåsta eller vistas där av plikt.
Allmänna råd
Följande kriterier bör vara vägledande vid prioriteringen:
1.
Frekvensen av bränder eller andra olyckor är hög.
2.
En brand eller annan olycka medför stor risk för människors liv och
hälsa.
3.
En brand kan innebära stora ekonomiska kostnader eller större
påfrestning på samhället.
4.
En brand eller annan olycka kan innebära stora skador på miljön.
___________________________________________________________________________
1 Förordningen senast ändrad genom SFS 2020:883.
Utgivare: Anna Asp, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
ISSN 2000-1886
MSBFS
2021:8
Utkom från trycket
den 18 november 2021
MSBFS
2021:8
2
5.
En brand kan innebära allvarliga skador på kulturhistoriska värden.
Med plikt avses av samhället ålagd plikt, exempelvis värnplikt och skolplikt.
3 §
I bilagan till dessa föreskrifter anges sådana byggnader och andra
anläggningar för vilka riskerna vid brand generellt sett är stora. Kommunen
ska ha en planering för tillsynen av de byggnader och anläggningar som
omfattas av bilagan.
Utöver de byggnader och anläggningar som omfattas av bilagan ska
kommunen utifrån sin kunskap om lokala förhållanden även identifiera och
ha en planering för tillsynen av andra byggnader och anläggningar där
tillsyn ska genomföras.
Kommunen ska också ha en planering för de anläggningar som omfattas av
skyldigheterna i 2 kap. 4 § LSO.
4 §
Kommunens planering av tillsynen ska innehålla en förteckning över
1. de byggnader och andra anläggningar i kommunen som omfattas av
bilagan, och
2. de byggnader och andra anläggningar som identifierats enligt 3 §
andra och tredje stycket.
Allmänna råd
Flera byggnader eller andra anläggningar i direkt anslutning till varandra får i
förteckningen upptas som en om de har samma ägare och det finns stark
koppling mellan den verksamhet som bedrivs i dem.
5 §
Kommunens bedömning av hur ofta tillsyn ska ske av de byggnader
och andra anläggningar som anges i förteckningen enligt 4 § ska
dokumenteras.
Vid bedömningen av hur ofta tillsyn ska ske ska hänsyn tas till kommunens
kunskap om de enskilda byggnaderna och anläggningarna.
Om kommunens bedömning enligt första stycket är att tillsyn ska
genomföras mer sällan än var sjätte år eller inte alls, ska skälen för detta
dokumenteras.
Allmänna råd
Vid bedömningen kan exempelvis brandskyddets komplexitet och sårbarhet
vägas in.
MSBFS
2021:8
3
Kommunen bör för en- och tvåfamiljshus som har kulturhistoriska värden
överväga om andra förebyggande åtgärder än tillsyn är tillräckliga.
Sådan kunskap som avses i andra stycket kan exempelvis komma från tidigare
tillsyn.
6 §
Kommunens planering av tillsynen ska också ta hänsyn till behovet
av att kunna utföra tillsyn som behövs i enskilda fall exempelvis efter en
olycka eller då kommunen på annat sätt fått kännedom om brister i
brandskyddet eller brister i utrustning för livräddning vid andra olyckor än
brand.
7 §
Efter en räddningsinsats ska kommunen bedöma om det finns behov
av att genomföra tillsyn vid de byggnader eller andra anläggningar som
omfattats av insatsen.
8 §
Kommunen ska ha ett dokumenterat arbetssätt för hur kraven i 3-7 §§
i dessa föreskrifter uppfylls.
Tillsynens utförande
9 §
Vid tillsyn av den enskildes skyldigheter enligt 2 kap. 2 § LSO, ska
kommunen skaffa sig kunskap om den byggnad eller anläggning som är
föremål för tillsynen och den verksamhet som bedrivs där. Utifrån denna
kunskap ska kommunen bedöma vilka olycksförlopp som kan leda till
människors död eller andra allvarliga skador på hälsa, egendom eller miljö.
Allmänna råd
I byggnader och andra anläggningar som omfattas av bilagan kan tillsynen
begränsas till de delar som innehåller sådan verksamhet som framgår av
bilagan, samt övriga delar som har direkt betydelse för brandsäkerheten i denna
verksamhet.
10 § Kommunen ska anpassa sin tillsyn av den enskildes skyldigheter
enligt 2 kap. 2 § LSO efter vad som identifierats i 9 §. Vid sin tillsyn ska
kommunen kontrollera relevanta tekniska och organisatoriska aspekter av
1. möjligheten till utrymning,
2. skyddet mot brands uppkomst,
3. skyddet mot brandspridning inom byggnad,
4. skyddet mot brandspridning mellan byggnader, och
5. möjligheten till räddningsinsats.
Vid bedömningen av hur omfattande och ingående tillsynen ska vara ska
kommunen använda kunskap och erfarenhet från tidigare tillsyn eller annan
verksamhet för att förebygga olyckor.
MSBFS
2021:8
4
Tillsynen ska innehålla besök på plats i byggnaden eller anläggningen om
det inte är obehövligt.
11 § Om kommunen beslutar om föreläggande mot den enskilde ska
kommunen följa upp att kraven i beslutet följs.
12 § Den som ansvarar för tillsynen ska vid behov genomföra samråd med
kommunala förvaltningar eller statliga myndigheter innan beslut om
föreläggande fattas. Samrådet syftar till att undvika att förelägga om
åtgärder som står i strid med annan lagstiftning.
Allmänna råd
För byggnader skyddade enligt kulturmiljölagen (1988:950) sker samrådet med
länsstyrelsen och för byggnader skyddade enligt förordningen (2013:558) om
statliga byggnadsminnen sker samrådet med Riksantikvarieämbetet.
______________
Denna författning träder i kraft den 1 juli 2022.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
CAMILLA ASP
Per
Karlsson
Avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggande
MSBFS
2021:8
5
Bilaga: Byggnader och andra anläggningar för vilka
riskerna vid brand är stora
Verksamheter där personer inte kan förväntas utrymma
självständigt
1. Byggnad med inrättning där det bedrivs vård eller omsorg för personer
som har hjälpbehov vid utrymning i händelse av brand. Med vård och
omsorg avses verksamhet som bedrivs enligt hälso- och sjukvårdslagen
(2017:30), socialtjänstlagen (2001:453) och lagen (1993:387) om stöd och
service till vissa funktionshindrade. Verksamhet som bedrivs i vanliga
bostäder omfattas inte.
2. Byggnader med verksamhet där personer är inlåsta ständigt eller under
viss tid. Verksamhet som avses är exempelvis fängelser, häkten,
migrationsverkets förvar och viss psykiatrisk vård.
Skolväsendet
3. Byggnad där det bedrivs verksamhet som enligt skollagen (2010:800)
ingår i skolväsendet, undantaget kommunal vuxenutbildning. Även omsorg
under tid då förskola eller fritidshem inte erbjuds omfattas (helg-
/nattomsorg).
Tillfällig övernattning och vissa gemensamhetsboenden
4. Byggnad där det bedrivs verksamhet som kräver tillstånd enligt lagen
(1966:742) om hotell- och pensionatrörelse om byggnaden har platser för
minst 9 gäster eller har minst 5 gästrum. Byggnad där utrymning sker i
markplan och direkt till det fria från varje gästrum/lägenhet omfattas inte.
5. Byggnad för elevhem eller förläggningar om byggnaden har platser för
fler än 50 personer eller har fler än 25 förläggningsrum. Med förläggning
avses exempelvis boende för totalförsvarspliktiga eller asylsökande, som
inte är vanlig bostad.
6. Byggnad där det bedrivs hem för vård eller boende (HVB) enligt
Större samling av människor som inte kan förväntas ha
god lokalkännedom
7. Byggnad med publik samlingslokal där det vistas fler än 150 personer.
8. Byggnad där verksamhet bedrivs som har stadigvarande
serveringstillstånd för servering av alkohol efter klockan 23 och där det
vistas fler än 50 personer.
9. Anläggningar, där det finns platser för fler än 1 000 personer helt eller
delvis under tak. Anläggningar som omfattas är exempelvis idrottsplatser.
MSBFS
2021:8
6
Byggnader med kulturhistoriska värden
10. Byggnader som är byggnadsminnen enligt 3 kap.kulturmiljölagen
(1988:950) eller kyrkobyggnader som omfattas av 4 kap.3-4 §§ samma lag.
11. Byggnader som är statliga byggnadsminnen enligt förordningen
(2013:558) om statliga byggnadsminnen.
Byggnader där egendom tillhörande museer förvaras
12. Byggnader där samlingar förvaras som tillhör statliga eller regionala
museer som omfattas av museilagen (2017:563).
Byggnader och andra anläggningar vars utformning ställer
särskilda krav på det byggnadstekniska brandskyddets
tillförlitlighet
13. Byggnader med fler än 16 våningar ovan mark.
14. Väg-, järnvägs- och tunnelbanetunnlar som är längre än 500 meter
samt plattformsrum och stationer för resandeutbyte under mark.
Beställningsadress:
Norstedts Juridik, 106 47 Stockholm
Telefon: 08-657 95 00
E-post: order@forlagssystem.se
Webbadress: www.nj.se/offentligapublikationer
Beställningsnummer: 19121-08