MSBFS 2021:8

Myndigheten för samhällsskydd och

beredskaps författningssamling

1

Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps

föreskrifter och allmänna råd om hur kommunen ska

planera och utföra sin tillsyn enligt lagen ( 2003:778 )

om skydd mot olyckor;

beslutade den 9 november 2021.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap föreskriver följande med

stöd av 5 kap. 2 a § förordningen (2003:789) om skydd mot olyckor1, och

beslutar följande allmänna råd.

Tillämpningsområde

1 §

Dessa föreskrifter innehåller bestämmelser om hur kommunen ska

planera och utföra sin tillsyn enligt 5 kap. 1 § lagen (2003:778) om skydd

mot olyckor (LSO).

Dessa föreskrifter omfattar inte kommunens skyldighet att utföra

brandskyddskontroll enligt 3 kap. 4 § LSO.

Planering av tillsynsverksamheten

2 §

Kommunens planering av tillsynen av byggnader och anläggningar,

var den ska ske och hur ofta, ska göras med utgångspunkt i riskerna vid en

brand eller annan olycka och med beaktande av om tillsyn är en effektiv

förebyggande åtgärd.

Kommunen ska vid sin prioritering av tillsyn särskilt beakta om de som

vistas i byggnaden eller anläggningen kan förväntas ha god lokalkännedom

samt om de är inlåsta eller vistas där av plikt.

Allmänna råd

Följande kriterier bör vara vägledande vid prioriteringen:

1.

Frekvensen av bränder eller andra olyckor är hög.

2.

En brand eller annan olycka medför stor risk för människors liv och

hälsa.

3.

En brand kan innebära stora ekonomiska kostnader eller större

påfrestning på samhället.

4.

En brand eller annan olycka kan innebära stora skador på miljön.

___________________________________________________________________________

1 Förordningen senast ändrad genom SFS 2020:883.

Utgivare: Anna Asp, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

ISSN 2000-1886

MSBFS

2021:8

Utkom från trycket

den 18 november 2021

MSBFS

2021:8

2

5.

En brand kan innebära allvarliga skador på kulturhistoriska värden.

Med plikt avses av samhället ålagd plikt, exempelvis värnplikt och skolplikt.

3 §

I bilagan till dessa föreskrifter anges sådana byggnader och andra

anläggningar för vilka riskerna vid brand generellt sett är stora. Kommunen

ska ha en planering för tillsynen av de byggnader och anläggningar som

omfattas av bilagan.

Utöver de byggnader och anläggningar som omfattas av bilagan ska

kommunen utifrån sin kunskap om lokala förhållanden även identifiera och

ha en planering för tillsynen av andra byggnader och anläggningar där

tillsyn ska genomföras.

Kommunen ska också ha en planering för de anläggningar som omfattas av

skyldigheterna i 2 kap. 4 § LSO.

4 §

Kommunens planering av tillsynen ska innehålla en förteckning över

1. de byggnader och andra anläggningar i kommunen som omfattas av

bilagan, och

2. de byggnader och andra anläggningar som identifierats enligt 3 §

andra och tredje stycket.

Allmänna råd

Flera byggnader eller andra anläggningar i direkt anslutning till varandra får i

förteckningen upptas som en om de har samma ägare och det finns stark

koppling mellan den verksamhet som bedrivs i dem.

5 §

Kommunens bedömning av hur ofta tillsyn ska ske av de byggnader

och andra anläggningar som anges i förteckningen enligt 4 § ska

dokumenteras.

Vid bedömningen av hur ofta tillsyn ska ske ska hänsyn tas till kommunens

kunskap om de enskilda byggnaderna och anläggningarna.

Om kommunens bedömning enligt första stycket är att tillsyn ska

genomföras mer sällan än var sjätte år eller inte alls, ska skälen för detta

dokumenteras.

Allmänna råd

Vid bedömningen kan exempelvis brandskyddets komplexitet och sårbarhet

vägas in.

MSBFS

2021:8

3

Kommunen bör för en- och tvåfamiljshus som har kulturhistoriska värden

överväga om andra förebyggande åtgärder än tillsyn är tillräckliga.

Sådan kunskap som avses i andra stycket kan exempelvis komma från tidigare

tillsyn.

6 §

Kommunens planering av tillsynen ska också ta hänsyn till behovet

av att kunna utföra tillsyn som behövs i enskilda fall exempelvis efter en

olycka eller då kommunen på annat sätt fått kännedom om brister i

brandskyddet eller brister i utrustning för livräddning vid andra olyckor än

brand.

7 §

Efter en räddningsinsats ska kommunen bedöma om det finns behov

av att genomföra tillsyn vid de byggnader eller andra anläggningar som

omfattats av insatsen.

8 §

Kommunen ska ha ett dokumenterat arbetssätt för hur kraven i 3-7 §§

i dessa föreskrifter uppfylls.

Tillsynens utförande

9 §

Vid tillsyn av den enskildes skyldigheter enligt 2 kap. 2 § LSO, ska

kommunen skaffa sig kunskap om den byggnad eller anläggning som är

föremål för tillsynen och den verksamhet som bedrivs där. Utifrån denna

kunskap ska kommunen bedöma vilka olycksförlopp som kan leda till

människors död eller andra allvarliga skador på hälsa, egendom eller miljö.

Allmänna råd

I byggnader och andra anläggningar som omfattas av bilagan kan tillsynen

begränsas till de delar som innehåller sådan verksamhet som framgår av

bilagan, samt övriga delar som har direkt betydelse för brandsäkerheten i denna

verksamhet.

10 § Kommunen ska anpassa sin tillsyn av den enskildes skyldigheter

enligt 2 kap. 2 § LSO efter vad som identifierats i 9 §. Vid sin tillsyn ska

kommunen kontrollera relevanta tekniska och organisatoriska aspekter av

1. möjligheten till utrymning,

2. skyddet mot brands uppkomst,

3. skyddet mot brandspridning inom byggnad,

4. skyddet mot brandspridning mellan byggnader, och

5. möjligheten till räddningsinsats.

Vid bedömningen av hur omfattande och ingående tillsynen ska vara ska

kommunen använda kunskap och erfarenhet från tidigare tillsyn eller annan

verksamhet för att förebygga olyckor.

MSBFS

2021:8

4

Tillsynen ska innehålla besök på plats i byggnaden eller anläggningen om

det inte är obehövligt.

11 § Om kommunen beslutar om föreläggande mot den enskilde ska

kommunen följa upp att kraven i beslutet följs.

12 § Den som ansvarar för tillsynen ska vid behov genomföra samråd med

kommunala förvaltningar eller statliga myndigheter innan beslut om

föreläggande fattas. Samrådet syftar till att undvika att förelägga om

åtgärder som står i strid med annan lagstiftning.

Allmänna råd

För byggnader skyddade enligt kulturmiljölagen (1988:950) sker samrådet med

länsstyrelsen och för byggnader skyddade enligt förordningen (2013:558) om

statliga byggnadsminnen sker samrådet med Riksantikvarieämbetet.

______________

Denna författning träder i kraft den 1 juli 2022.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

CAMILLA ASP

Per

Karlsson

Avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggande

MSBFS

2021:8

5

Bilaga: Byggnader och andra anläggningar för vilka

riskerna vid brand är stora

Verksamheter där personer inte kan förväntas utrymma

självständigt

1. Byggnad med inrättning där det bedrivs vård eller omsorg för personer

som har hjälpbehov vid utrymning i händelse av brand. Med vård och

omsorg avses verksamhet som bedrivs enligt hälso- och sjukvårdslagen

(2017:30), socialtjänstlagen (2001:453) och lagen (1993:387) om stöd och

service till vissa funktionshindrade. Verksamhet som bedrivs i vanliga

bostäder omfattas inte.

2. Byggnader med verksamhet där personer är inlåsta ständigt eller under

viss tid. Verksamhet som avses är exempelvis fängelser, häkten,

migrationsverkets förvar och viss psykiatrisk vård.

Skolväsendet

3. Byggnad där det bedrivs verksamhet som enligt skollagen (2010:800)

ingår i skolväsendet, undantaget kommunal vuxenutbildning. Även omsorg

under tid då förskola eller fritidshem inte erbjuds omfattas (helg-

/nattomsorg).

Tillfällig övernattning och vissa gemensamhetsboenden

4. Byggnad där det bedrivs verksamhet som kräver tillstånd enligt lagen

(1966:742) om hotell- och pensionatrörelse om byggnaden har platser för

minst 9 gäster eller har minst 5 gästrum. Byggnad där utrymning sker i

markplan och direkt till det fria från varje gästrum/lägenhet omfattas inte.

5. Byggnad för elevhem eller förläggningar om byggnaden har platser för

fler än 50 personer eller har fler än 25 förläggningsrum. Med förläggning

avses exempelvis boende för totalförsvarspliktiga eller asylsökande, som

inte är vanlig bostad.

6. Byggnad där det bedrivs hem för vård eller boende (HVB) enligt

socialtjänstlagen.

Större samling av människor som inte kan förväntas ha

god lokalkännedom

7. Byggnad med publik samlingslokal där det vistas fler än 150 personer.

8. Byggnad där verksamhet bedrivs som har stadigvarande

serveringstillstånd för servering av alkohol efter klockan 23 och där det

vistas fler än 50 personer.

9. Anläggningar, där det finns platser för fler än 1 000 personer helt eller

delvis under tak. Anläggningar som omfattas är exempelvis idrottsplatser.

MSBFS

2021:8

6

Byggnader med kulturhistoriska värden

10. Byggnader som är byggnadsminnen enligt 3 kap.kulturmiljölagen

(1988:950) eller kyrkobyggnader som omfattas av 4 kap.3-4 §§ samma lag.

11. Byggnader som är statliga byggnadsminnen enligt förordningen

(2013:558) om statliga byggnadsminnen.

Byggnader där egendom tillhörande museer förvaras

12. Byggnader där samlingar förvaras som tillhör statliga eller regionala

museer som omfattas av museilagen (2017:563).

Byggnader och andra anläggningar vars utformning ställer

särskilda krav på det byggnadstekniska brandskyddets

tillförlitlighet

13. Byggnader med fler än 16 våningar ovan mark.

14. Väg-, järnvägs- och tunnelbanetunnlar som är längre än 500 meter

samt plattformsrum och stationer för resandeutbyte under mark.

Beställningsadress:

Norstedts Juridik, 106 47 Stockholm

Telefon: 08-657 95 00

E-post: order@forlagssystem.se

Webbadress: www.nj.se/offentligapublikationer

Beställningsnummer: 19121-08