NJA 2022 s. 703

Bestämning av dagsbotsbeloppet när den tilltalade har en pågående skuldsanering.

Varbergs tingsrätt

Allmän åklagare väckte åtal mot L.N. för bedrägeri enligt 9 kap. 1 § första stycket BrB och för grovt bedrägeri medelst urkundsförfalskning enligt 9 kap. 3 § och 14 kap. 1 § BrB med följande gärningsbeskrivningar.

Bedrägeri

L.N. har olovligen via internet gjort en beställning hos Stadium AB och därigenom köpt varor i [annans] namn samt i samband med detta valt fakturabetalning för varorna med [annan] som angiven betalningsansvarig. Köpet har avsett varor för 2 194 kr. Det hände den 3 oktober 2018 på okänd plats, Sverige. L.N:s handling innebar vinning för henne och skada för [annan]. – L.N. begick gärningen med uppsåt.

Grovt bedrägeri medelst urkundsförfalskning

L.N. har den 28 oktober 2018 olovligen i [annans] namn ansökt om bankkort med tillhörande kredit om 60 000 kr hos ICA-banken. Som ett led i ansökan har hon den 5 november 2018 obehörigen skrivit under ett avtal med [annans] namn. Hon har på det sättet vilselett ICA-banken AB att ställa ut bankkortet och bevilja krediten. Hon har därefter utnyttjat krediten under perioden den 16 november 2018 till den 23 december 2018 genom en överföring om 25 000 kr, tre bankomatuttag om sammanlagt 3 200 kr, 77 betalningar om sammanlagt 31 655 kr samt erlagd ränta om 55 kr. Det hände mellan den 28 oktober 2018 och den 23 december 2018 på okänd plats, Sverige. – Vilseledandet har inneburit vinning för L.N., risk för skada för ICA-banken AB och Axactor Sweden AB samt slutlig skada för [annan]. – Brottet är att bedöma som grovt eftersom L.N. har framställt en falsk urkund genom att obehörigen skriva under ett avtal med [annans] namn. Åtgärden innebar fara i bevishänseende. – L.N. begick gärningen med uppsåt.

Domskäl

Tingsrätten (ordförande f.d. rådmannen Dick D. Johansson) meddelade dom den 31 augusti 2021.

DOMSKÄL

I domskälen fann tingsrätten att gärningarna var styrkta och att påföljden skulle bestämmas till villkorlig dom i förening med ett måttligt bötesstraff.

DOMSLUT

Tingsrätten dömde L.N. för bedrägeri och grovt bedrägeri medelst urkundsför-falskning till villkorlig dom och 60 dagsböter om 200 kr. L.N. ålades också att betala en avgift enligt lagen om brottsofferfond. Den offentliga försvararen fick ersättning av staten. L.N. skulle betala denna kostnad till staten.

Hovrätten för Västra Sverige

L.N. överklagade i Hovrätten för Västra Sverige och yrkade att hovrätten skulle sätta ned dagsbotsbeloppet till 50 kr och befria henne från skyldigheten att återbetala försvararkostnaden vid tingsrätten. I överklagandet anförde L.N. att hon hade beviljats skuldsanering.

Åklagaren motsatte sig att hovrätten skulle sätta ned dagsbotsbeloppet, men godtog yrkandet i övrigt.

Domskäl

Hovrätten (hovrättslagmannen Eva Ahlquist samt hovrättsråden Hanna Borén och Maria Arnell) anförde följande i dom den 21 oktober 2021.

HOVRÄTTENS DOMSKÄL

I enlighet med tingsrättens dom har L.N. gjort sig skyldig till grovt bedrägeri medelst urkundsförfalskning och bedrägeri.

Tingsrätten har bestämt påföljden till villkorlig dom med 60 dagsböter. Hovrätten ansluter sig till den bedömningen och har att ta ställning till dags-botsbeloppets storlek.

Hovrätten konstaterar att tingsrätten har jämkat dagsbotsbeloppet utifrån vad som är utrett om L.N:s inkomstförhållanden. Jämkningen synes uppgå till knappt 100 kr. Möjligheten att jämka dagsbotsbeloppet ska tillämpas restriktivt och hovrätten anser att det inte har framkommit skäl att låta skuldsanerings-beslutet leda till jämkning utöver det som tingsrätten har gjort.

Restriktiviteten är inte lika stor när det gäller jämkning av återbetalningsskyldigheten för försvararkostnad. Med hänsyn till L.N:s ekonomiska förhållanden finns det därmed ut-rymme för att upphäva förordnandet om återbetalning (se 31 kap. 1 § fjärde stycket RB).

HOVRÄTTENS DOMSLUT

Hovrätten ändrade tingsrättens dom endast på så sätt att hovrätten upphävde beslutet att L.N. skulle ersätta staten för försvararkostnaden.

Högsta domstolen

L.N. överklagade och yrkade att HD skulle fastställa dagsbotens storlek till 50 kr.

Riksåklagaren motsatte sig att hovrättens dom ändrades.

Betänkande

Målet avgjordes efter föredragning.

Föredraganden, justitiesekreteraren Maria Schöllin, föreslog i betänkande att HD skulle meddela följande dom.

DOMSKÄL

Bakgrund

Punkterna 1–3 motsvarar i huvudsak punkterna 1 och 2 i HD:s domskäl.

Frågan i målet

4.

Målet gäller frågan hur dagsbotens storlek påverkas av att den tilltalade har en på-gående skuldsanering.

Den rättsliga regleringen

Dagsböter

Punkterna 5–10 motsvarar i huvudsak punkterna 4–6 och 8–10 i HD:s domskäl.

11.

Omständigheten att den tilltalade har beviljats skuldsanering bör i regel inte i sig utgöra skäl för avdrag vid dagsbotens bestämmande. Om den tilltalade inom ramen för skuldsaneringen betalar av en inte obetydlig del av sina skulder kan dock den tilltalades disponibla utrymme vara påverkat på ett sådant sätt att det är motiverat att dagsbotens storlek sätts ned till ett lägre belopp än vad som annars vore fallet ( jfr 38 § rättshjälpslagen, 1996:1619, och 10 § Domstolsverkets föreskrifter om rättshjälp och underrättelser till Justitiekanslern, DVFS 2020:15).

Skuldsanering

Punkterna 12–14 motsvarar i huvudsak punkterna 11–14 i HD:s domskäl.

Bedömningen i detta fall

15.

I enlighet med hovrättens dom har L.N. gjort sig skyldig till bedrägeri och grovt bedrägeri medelst urkundsförfalskning. Det är enbart L.N. som har överklagat hovrättens dom och det finns inte anledning att bestämma påföljden mildare i den del som avser villkorlig dom och 60 dagsböter.

16.

När det gäller dagsbotens storlek ska den bestämmas med hänsyn till L.N:s in-komst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt ( jfr p. 7). Det är lämpligt att domstolen som utgångspunkt för beräkningen söker vägledning i riksåklagarens riktlinjer, RåR 2007:2 ( jfr p. 8).

17.

L.N. har en årsinkomst om 352 020 kr. Hennes inkomst överstiger därmed inte skiktgränsen enligt 65 kap. 5 § inkomstskattelagen (1999:1229) och hon är inte un-derhållsskyldig för något barn. Sedan beloppet har delats i tusen delar och hänsyn tagits till bland annat indirekta skatter uppgår det, avrundat nedåt, till 300 kr ( jfr p. 9).

18.

L.N. har ingen förmögenhet, men har varit svårt skuldsatt och med anledning därav beviljats skuldsanering. Ett beslut om inledande av skuldsanering för henne fattades i maj 2021 och hon beviljades skuldsanering i augusti samma år. Enligt Kronofogdens beslut om skuldsanering ska L.N., utom under två betalningsfria månader varje år, betala av sina skulder med 8 717 kr i månaden fram till och med maj 2026.

19.

Med beaktande av den årliga amorteringen om 87 170 kr, som motsvarar ungefär en fjärdedel av L.N:s årsinkomst, bör L.N. medges ett avdrag från det dagsbotsbelopp som hon annars skulle ha fått betala ( jfr p. 11). Utifrån L.N:s ekonomiska förhållanden är det skäligt att ett avdrag medges med en fjärdedel, motsvarande den årliga amorteringen. Avrundat nedåt till närmaste tal som är jämnt delbart med tio skulle dagsbotens storlek bestämmas till 220 kr. Med beaktande av principerna om förbudet mot reformatio in pejus kan dagsbotens storlek dock inte bestämmas högre än till det dagsbotsbelopp som hovrätten har bestämt, det vill säga 200 kr. Dagsbotens storlek ska därför i det här fallet bestämmas till 200 kr.

20.

Det totala bötesbeloppet uppgår då till 12 000 kr (60 dagsböter 200 kr). Det har inte framkommit något om L.N:s ekonomiska förhållanden i övrigt som bör föranleda att botens storlek bestäms till något annat belopp och det föreligger inte särskilda skäl för jämkning ( jfr p. 7 och 8). Hovrättens domslut ska därmed fastställas.

DOMSLUT

HD fastställer hovrättens domslut.

Domskäl

HD ( justitieråden Gudmund Toijer, Johnny Herre, referent, Stefan Johansson, Cecilia Renfors och Johan Danelius) meddelade den 9 september 2022 följande dom.

DOMSKÄL

Bakgrund

1.

Tingsrätten dömde L.N. för bedrägeri och grovt bedrägeri medelst urkunds-förfalskning. Påföljden bestämdes till villkorlig dom och 60 dagsböter om 200 kr. Den brottslighet som L.N. dömdes för bestod huvudsakligen i att hon olovligen hade köpt varor och handlat på kredit i annans namn.

2.

L.N. överklagade tingsrättens dom. Hon yrkade bl.a. att hovrätten, med hänsyn till att hon före tingsrättens dom hade beviljats skuldsanering, skulle sänka dagsbotens belopp till 50 kr. Åklagaren motsatte sig ändring av tingsrät-tens dom i fråga om dagsbotens storlek. Hovrätten har fastställt tingsrättens dom i nu aktuella delar.

Frågan i HD

3.

Målet i HD gäller frågan hur dagsbotens storlek ska bestämmas när den tilltalade har en pågående skuldsanering.

Den rättsliga regleringen

Dagsböter

4.

När böter döms ut i dagsböter ska dagsbotens belopp och antalet dagsböter bestämmas.

5.

Enligt 25 kap. 2 § första stycket BrB ska dagsböternas antal bestämmas till minst trettio och högst etthundrafemtio. När dagsböter väljs som gemensamt straff för flera brott eller döms ut i förening med exempelvis villkorlig dom eller skyddstillsyn får antalet sättas till högst tvåhundra (se 25 kap. 6 § andra stycket, 27 kap. 2 § och 28 kap. 2 §). Dagsböternas antal ska bestämmas med ut-gångspunkt i brottets, eller den samlade brottslighetens, straffvärde. De all-männa reglerna om straffmätning i 29 kap. är tillämpliga.

6.

Varje dagsbot ska fastställas till ett visst belopp från och med femtio till och med ettusen kr, efter vad som bedöms som skäligt med hänsyn till den tilltalades inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt. I princip är det förhållandena vid domstillfället som är avgörande för beräkningen av dagsbotsbeloppet. Om det finns särskilda skäl får beloppet jämkas; möjligheten att jämka dagsboten ska dock tillämpas restriktivt. (Se 25 kap. 2 §, jfr ”Dagsbotsjämkning” NJA 1996 s. 195.)

7.

Grundtanken med dagsbotssystemet är att beloppet per dag ska bestämmas på ett sådant sätt att den tilltalade bedöms under en längre tid kunna avstå från det utan att han eller hon lider nöd eller brister i sin försörjningsskyldighet ( jfr NJA II 1931 s. 14 f. och ”Dagsbot och allmänna råd” NJA 1991 s. 692). Oavsett betalningsförmåga ska dock dagsbotsbeloppet bestämmas till minst 50 kr, om det inte föreligger skäl för jämkning i det enskilda fallet.

8.

Riksåklagaren har utfärdat riktlinjer för beräkningen av dagsbotsbeloppet vid strafföreläggande (se RåR 2007:2). Domstolarna söker ofta vägledning i riktlinjerna när dagsbotsbeloppet ska bestämmas. De är dock inte bindande för domstolarna, utan en bedömning måste alltid göras utifrån den tilltalades ekonomiska förhållanden i det enskilda fallet. ( Jfr ”Dagsbot och allmänna råd” NJA 1991 s. 692.)

9.

Utgångspunkten enligt riktlinjerna är att dagsboten ska fastställas till en tusendel av den tilltalades årsinkomst, efter att hänsyn i förekommande fall tagits till bl.a. statlig inkomstskatt, försörjningsskyldighet, förmögenhet och skuldbörda. Dagsboten bestäms alltid till ett helt krontal och det framräknade beloppet rundas av nedåt till närmaste tal som är jämnt delbart med tio.

10.

När det gäller skuldbörda anges i riktlinjerna att skälig hänsyn ska tas till mera betydande nettoskuldsättning. En skälighetsbedömning får då göras i varje enskilt fall beträffande om, och i så fall i vilken utsträckning, avdrag ska medges. Riktlinjerna saknar dock en uttrycklig reglering av betydelsen av beviljad skuldsanering.

Skuldsanering

11.

Skuldsanering får beviljas om gäldenären är insolvent och så skuldsatt att han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter inte kan antas ha för-måga att betala sina skulder inom överskådlig tid (se 7 § skuldsaneringslagen, 2016:675). En ansökan får beviljas om det är skäligt med hänsyn till gäldenä-rens personliga och ekonomiska förhållanden (se 9 §).

12.

En gäldenär som får skuldsanering befrias helt eller delvis från ansvar för betalningen av de skulder som omfattas av saneringen, vilket som huvudregel är alla fordringar på pengar mot gäldenären som har uppkommit före den dag då beslut att inleda skuldsanering meddelades. I beslutet om skuldsanering ska en betalningsplan bestämmas som bl.a. anger det belopp som gäldenären ska betala. Planen ska som huvudregel löpa under fem år. (Se 1, 17, 29–32 och 34 §§.)

13.

Ett huvudsyfte med skuldsanering är att ge svårt skuldsatta personer en möjlighet att komma ur sina ekonomiska problem. Samtidigt ska skuldsane-ringen gynna borgenärskollektivet genom att gäldenären betalar åtminstone någon del av sina skulder. Genom en skuldsanering får gäldenären förbehålla sig ett begränsat belopp för sin egen och sin familjs försörjning medan överskottet fördelas mellan borgenärerna enligt betalningsplanen. (Se ”CSN:s återkrav I” NJA 2020 s. 1101 p. 3.)

14.

Det belopp som gäldenären ska betala enligt betalningsplanen ska be-stämmas så att skuldsaneringen tar i anspråk gäldenärens samtliga tillgångar och inkomster efter avdrag för vad som ska förbehållas gäldenären för dennes och familjens försörjning. Bestämmelserna i 7 kap. 4 och 5 §§ UB om förbe-hållsbelopp ska då vara vägledande. (Se 33 § skuldsaneringslagen.) Det innebär att förbehållsbeloppet typiskt sett ska läggas till grund för beslutet, om det inte i ett enskilt fall finns särskild anledning att gå ifrån det.

15.

Av 7 kap. 4 och 5 §§ UB följer att det som får tas i anspråk av en gäldenärs lön är den del som överstiger vad gäldenären behöver för sitt och familjens underhåll. Den del av lönen som inte får tas i anspråk genom utmätning, dvs. förbehållsbeloppet, bestäms med ledning av ett normalbelopp som ska anses innefatta alla vanliga levnadskostnader utom bostadskostnad, som beräknas särskilt och läggs till normalbeloppet.

16.

Enligt 38 § skuldsaneringslagen ska gäldenären betala det bestämda be-loppet en gång i månaden, med undantag för juni och december som är betal-ningsfria månader. Betalningsfriheten innebär alltså att gäldenären under två månader per år får behålla mer av sin lön än vad som behövs för gäldenärens och familjens underhåll. Den motiveras särskilt med att betalningsfriheten ska utgöra en ventil under den tid som gäldenären genomför sina skuldsanerings-betalningar. Den ska också förbättra förutsättningarna för gäldenären att klara av skuldsaneringen och bli rehabiliterad samt förbättra gäldenärens möjligheter att klara av vissa särskilt utgiftstyngda månader. (Se prop. 2015/16:125 s. 87 f.)

Betydelsen av beslutad skuldsanering för dagsbotsbeloppet

17.

Dagsbotsbeloppet ska alltså bestämmas med hänsyn till den tilltalades inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt. Grundtanken är att beloppet ska bestämmas så att den tilltalade kan avstå från det utan att han eller hon lider nöd eller brister i sin försörjningsskyl-dighet. Det finns dock en nedre gräns; beloppet får inte bestämmas till ett lägre belopp än 50 kr. (Se p. 7.)

18.

Vid skuldsanering ianspråktas i princip gäldenärens samtliga tillgångar och inkomster efter avdrag för vad som ska förbehållas gäldenären för dennes och familjens försörjning (se p. 13–15). Utgångspunkten är därför att gäldenären inte kan avstå från några medel utöver minimibeloppet om 50 kr per dag. Emellertid har gäldenären genom regleringen om två betalningsfria månader getts ett visst betalningsutrymme (se p. 16). Eftersom gäldenären har gjort sig skyldig till brott, väger de skäl som motiverar betalningsfrihet under dessa månader inte lika tungt.

19.

Hänsyn till dessa betalningsfria månader bör tas genom att det sam-manlagda belopp som gäldenären inte behöver betala under två månader räknas om till ett belopp per dag under året. Detta belopp bör sedan tillsammans med minimibeloppet 50 kr – avrundat nedåt till det närmaste tal som är jämnt delbart med tio – i normalfallet utgöra dagsbotsbeloppet.

Bedömningen i detta fall

20.

I enlighet med hovrättens dom har L.N. gjort sig skyldig till bedrägeri och grovt bedrägeri medelst urkundsförfalskning. Det är enbart L.N. som har över-klagat hovrättens dom. Påföljden bör därför bestämmas till villkorlig dom och 60 dagsböter.

21.

Dagsbotsbeloppet ska bestämmas med hänsyn till L.N:s inkomst, för-mögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt. L.N. har en årsinkomst om 352 020 kr. Hennes inkomst överstiger därmed inte skiktgränsen enligt 65 kap. 5 § inkomstskattelagen (1999:1229) och hon är inte underhållsskyldig för något barn. Sedan beloppet har delats i tusen delar och hänsyn tagits till bl.a. indirekta skatter uppgår det, avrundat nedåt, till 300 kr ( jfr p. 9).

22.

L.N. har emellertid beviljats skuldsanering och ska enligt Kronofogde-myndighetens beslut betala av sina skulder med 8 717 kr i månaden fram till och med maj 2026, dock med undantag för två betalningsfria månader varje år. Det betalningsutrymme som föreligger genom de två betalningsfria månaderna är sammanlagt 17 434 kr, dvs. knappt 48 kr per dag, vilket leder till ett dagsbots-belopp om 90 kr (se p. 19).

23.

Det har inte framkommit något om L.N:s ekonomiska förhållanden i öv-rigt som bör föranleda att botens storlek bestäms till ett annat belopp.

24.

Det finns inga särskilda skäl för jämkning.

DOMSLUT

HD ändrar hovrättens dom endast på så sätt att dagsbotens belopp bestäms till 90 kr.