FFS 2016:2
Försvarsmaktens föreskrifter med arbetsordning för Försvarsmakten (FMArbo)
FÖRSVARETS
FÖRFATTNINGSSAMLING
FFS 2016:2
Utkom från trycket
2016-07-04
Försvarsmaktens föreskrifter med arbetsordning för Försvarsmakten
(FMArbo);
beslutade den 4 juli 2016.
Försvarsmakten föreskriver följande.
1 kap. Försvarsmaktens styrning och kontroll
1 § Denna författning innehåller föreskrifter för styrning och kontroll av verk-
samheten i Försvarsmakten. Den utgör myndighetens arbetsordning i enlighet
med kraven i 4 § 1 myndighetsförordningen (2007:515).
Med Försvarsmaktens arbetsordning som grund ska varje chef för organisat-
ionsenhet besluta lokal arbetsordning för styrning och kontroll av den egna verk-
samheten.
2 § Av förordningen (2007:1266) med instruktion för Försvarsmakten framgår att
överbefälhavaren är chef för myndigheten och generaldirektören är ställföreträ-
dande chef för myndigheten.
3 § Överbefälhavaren och generaldirektören ska stödjas av Försvarsmaktens led-
ningsgrupp (FML).
I FML ingår överbefälhavaren, generaldirektören, chefen för ledningsstaben,
produktionschefen, insatschefen, chefen för militära underrättelse- och säkerhets
FFS 2016:2
Sida 2
tjänsten, chefsjuristen, ekonomidirektören, personaldirektören, kommunikations-
direktören samt chefen för ledningsstabens inriktningsavdelning.
Överbefälhavaren kan besluta att ytterligare ledamöter adjungeras till FML be-
roende på ärendets art.
4 § Enligt 12 a § i förordningen (2007:1266) med instruktion för Försvarsmakten
ska det vid myndigheten finnas ett insynsråd som består av högst tio ledamöter.
Insynsrådet utövar insyn i myndighetens verksamhet och ger myndighetschefen
råd.
Överbefälhavaren är ordförande i insynsrådet.
Rådets verksamhet omfattar inte försvarsunderrättelseverksamhet, militär
säkerhetstjänst eller ärenden rörande kvalificerade skyddsidentiteter.
2 kap. Försvarsmaktens organisation
1 § Försvarsmaktens organisation utgörs av överbefälhavaren och generaldirektö-
ren, organisationsenheten Högkvarteret samt de övriga organisationsenheter som
anges i bilaga 1 till förordningen (2007:1266) med instruktion för Försvarsmak-
ten.
Försvarsmaktens krigsförband ingår i organisationsenheterna.
2 § Enligt 29 § förordningen (2007:1266) med instruktion för Försvarsmakten ska
det vid Försvarsmakten finnas en personalansvarsnämnd.
Personalansvarsnämnden ingår administrativt i den juridiska avdelningen i
Högkvarteret.
3 kap. Lydnadsförhållanden
1 § Organisation och lydnadsförhållanden inom Försvarsmakten illustreras i
bilaga 1
.
FFS 2016:2
Sida 3
2 § Generaldirektören, chefen för Högkvarteret, chefen för ledningsstaben, pro-
duktionschefen, insatschefen, chefen för militära underrättelse- och säkerhets-
tjänsten, chefen för specialförbanden, chefen för internrevisionen, chefen för
säkerhetsinspektionen, generalläkaren och flygsäkerhetsinspektören är direkt
underställda överbefälhavaren.
Av 21 och 21 a §§ förordningen (2007:1266) med instruktion för Försvars-
makten framgår att när generalläkaren respektive flygsäkerhetsinspektören utövar
sin tillsyns- eller kontrollfunktion är generalläkaren respektive flygsäkerhetsin-
spektören inte underställda överbefälhavaren.
3 § Produktionschefen, insatschefen, chefen för militära underrättelse- och säker-
hetstjänsten och chefen för specialförbanden lyder under chefen för ledningssta-
ben avseende framtagning av underlag för överbefälhavarens beslut samt ledning
och samordning av verksamheten i Högkvarteret.
Ledning och samordning av verksamheten i Högkvarteret omfattar att leda be-
redning av myndighetens ärenden, stödja överbefälhavarens strategiska ledning
samt samverka med andra myndigheter och organisationer.
4 § Chefen för ledningsstaben, produktionschefen, insatschefen, chefen för mili-
tära underrättelse- och säkerhetstjänsten, chefen för specialförbanden, chefen för
internrevisionen, chefen för säkerhetsinspektionen, generalläkaren och flygsäker-
hetsinspektören lyder under chefen för Högkvarteret avseende personaltjänst,
säkerhetstjänst, lokalförsörjning samt övrig administration.
5 § Cheferna för organisationsenheterna, utom chefen för Högkvarteret och che-
fen för Särskilda operationsgruppen, är underställda produktionschefen.
Chefen för Särskilda operationsgruppen är underställd chefen för specialför-
banden.
Krigsförbandschef är underställd chef för organisationsenhet.
FFS 2016:2
Sida 4
6 § Cheferna för organisationsenheterna och krigsförbandscheferna, samt chefer
för tillfälligt sammansatta förband enligt försvarsmaktsorder, lyder under insats-
chefen vid nationella och internationella operationer och insatser.
Chefen för krigsförbandet nationella underrättelseenheten är underställd chefen
för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten. Övriga lydnadsförhållanden för
krigsförbandet nationella underrättelseenheten i samband med operationer regle-
ras i order.
4 kap. Försvarsmaktens verksamhet
1 § Försvarsmakten ska uppfylla de krav och genomföra den verksamhet som
följer av myndighetsförordningen (2007:515) och förordningen (2007:1266) med
instruktion för Försvarsmakten. Verksamheten ska också genomföras så att den
når de mål och uppfyller de krav som följer av regleringsbrev och andra rege-
ringsbeslut.
2 § Försvarsmaktens verksamhet inriktas av överbefälhavaren genom ett strate-
giskt inriktningsdokument (FMSI), som ska innehålla långsiktiga mål för
verksamhet, produkter och organisation samt med doktriner.
Den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten ska inriktas med ett
inriktningsdokument till chefen för den militära underrätelse- och säkerhets-
tjänsten (FMInriUS).
3 § Försvarsmaktens verksamhet ska budgeteras och planeras i Försvarsmaktens
verksamhetsplan (FMVP), som ska ange den produktion av produkter m.m. som
avses bli genomförd nästkommande år och de därpå följande tolv åren.
Försvarsmaktens budgetunderlag ska överlämnas till regeringen som
myndighetens förslag på verksamhet och ekonomi för det kommande året samt
förslag till inriktning för de därpå följande två åren.
FFS 2016:2
Sida 5
4 § Av 3 och 7 §§ förordningen (2007:1266) med instruktion för Försvarsmakten
framgår att Försvarsmakten ska genomföra en operativ planering och en bered-
skapsplanläggning.
Den operativa planeringen, benämns i Försvarsmakten för operationsplanering,
omfattar planering för operationer och insatser som ska genomföras på alla nivåer
i myndigheten. Operationsplanering och beredskapsplanläggning ska genomföras
inom ramen för en övergripande försvarsplanering.
Operationsplaneringen ska fastställas i operationsplaner. Beredskapsplanlägg-
ningen ska fastställas i en grundoperationsplan och en grundplan aktivering och
mobilisering. Operationsplaner inklusive grundoperationsplanen och grundplan
aktivering och mobilisering ingår i Försvarsmaktens försvarsplan.
5 § De uppgifter Försvarsmakten har enligt förordningen (2007:1266) med in-
struktion för Försvarsmakten samt ges i regleringsbrev och i andra regeringsbe-
slut, ska planeras i Försvarsmaktens verksamhetsplan och omsättas till interna
verksamhetsuppdrag, och i förekommande fall försvarsmaktsorder, från överbe-
fälhavaren till chefen för Högkvarteret, chefen för ledningsstaben, produktions-
chefen, insatschefen, chefen för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten och
chefen för specialförbanden.
Verksamhetsuppdrag från överbefälhavaren till chefen för Högkvarteret avser
enheter i Högkvarteret, utom militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, samt
resurser till chefen för internrevisionen, chefen för säkerhetsinspektionen, gene-
ralläkaren och flygsäkerhetsinspektören.
6 § Chefen för Högkvarteret ska omsätta verksamhetsuppdrag från överbefälha-
varen till verksamhetsuppdrag inom organisationsenheten Högkvarteret inklude-
rande chefer för ledningar, staber och enskilda avdelningar, utom till militära
underrättelse- och säkerhetstjänsten.
Produktionschefen ska omsätta verksamhetsuppdrag och försvarsmaktsorder
från överbefälhavaren till verksamhetsuppdrag till chefer för underställda organi-
sationsenheter, vilka ska omsätta dessa till verksamhetsuppdrag till krigsförband.
FFS 2016:2
Sida 6
Produktionschefen ska också omsätta verksamhetsuppdrag till beställningar till
andra myndigheter och organisationer som stödjer Försvarsmakten.
Chefen för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten ska omsätta verksam-
hetsuppdrag och försvarsmaktsorder från överbefälhavaren till verksamhetsupp-
drag inom militära underrättelse- och säkerhetstjänsten inkluderande nationella
underrättelseenheten.
Chefen för specialförbanden ska omsätta verksamhetsuppdrag från överbefäl-
havaren till verksamhetsuppdrag inom specialförbanden.
7 § Insatschefen ska omsätta försvarsmaktsorder från överbefälhavaren till order
till berörda organisationsenheter, krigsförband och tillfälligt sammansatta för-
band.
Chefen för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten ska omsätta försvars-
maktsorder från överbefälhavaren till order för nationella underrättelseenheten när
inte första stycket tillämpas.
8 § Den som har fått ett verksamhetsuppdrag, en order eller ett direktiv ska
planera, leda och följa upp verksamheten och dess ekonomi på ett sådant sätt att
verksamheten bedrivs i enlighet med lagar, förordningar, föreskrifter, bestämmel-
ser och handböcker samt med iakttagande av god hushållning.
Resultatet av verksamheten ska vara produkter, tjänster eller effekter, som når
de mål och uppfyller de krav som den som gett verksamhetsuppdraget, ordern
eller direktivet har satt upp för verksamheten.
Den som gett ett verksamhetsuppdrag eller en order ska följa upp resultatet
och, när det finns anledning, utkräva ansvar av den som genomfört verksamheten.
9 § Chefer på alla nivåer i Försvarsmakten som leder och fördelar arbete eller i
något avseende utövar en arbetsgivarroll ska tillvarata myndighetens intressen och
agera inom ramen för tilldelade uppgifter och delegerade befogenheter samt til-
lämpa gällande kollektivavtal.
FFS 2016:2
Sida 7
5 kap. Beslutsbefogenheter och ställföreträdare
1 § Den som i denna författning fått ett bemyndigande eller en befogenhet att
leda, samordna, samverka eller fatta beslut får delegera den rätten vidare till un-
derlydande befattningshavare om inte annat särskilt angivits. Sådan delegering
ska anges i lokal arbetsordning, eller i verksamhetsuppdrag, order eller direktiv.
En delegering som görs på annat sätt än i en arbetsordning ska vara begränsad i
tiden.
2 § En befattningshavare som är ställföreträdande chef övertar ordinarie chefs
befogenheter när ordinarie chef inte är i tjänst eller på grund av semester, sjuk-
dom, tjänsteresa eller annat skäl är förhindrad att utöva den direkta ledningen av
verksamheten om inte annat anges i arbetsordning eller i direktiv.
Ordinarie chef ska utse tjänsteförrättande chef när ordinarie chef eller ställfö-
reträdande chef inte är i tjänst. I sådant beslut ska beslutsbefogenheter särskilt
anges.
3 § Beredning av en fråga eller ett ärende inför beslut ska ske med samtliga be-
rörda enheter.
När ett beslut förutsätter samråd i denna författning avses att beslutet endast får
fattas efter att den eller de befattningshavare som ska tillfrågas därmed har lämnat
sitt godkännande till beslutet.
4 § Ett ärende ska beslutas och dokumenteras enligt de särskilda bestämmelser
som gäller för detta.
När beslut i ett ärende omfattar samverkan med arbetstagarorganisationerna,
enligt avtal om samverkan och utveckling (ASU), ska det av beslutet framgå att
sådan samverkan har genomförts och om samverkan har avslutats i enighet eller i
oenighet.
5 § Fråga om att till enskild lämna ut allmän handling som förvaras hos myndig-
heten prövas av den som har ansvaret för vården av handlingen.
FFS 2016:2
Sida 8
Om det vid prövning enligt första stycket bedöms att handlingen helt eller del-
vis inte kan lämnas ut ska prövningen göras av chef för organisationsenhet eller, i
fråga om handling som prövas i Högkvarteret, av chefsjuristen. Chef för organi-
sationsenhet får delegera bemyndigandet till stabschef. Stabschef får inte delegera
bemyndigandet. Chef för organisationsenhet får överlämna frågan om prövning
till chefsjuristen.
Om sökanden begär att frågan överlämnas till myndigheten, ska beslutet på
myndighetens vägnar fattas av chef för organisationsenhet eller, i fråga om hand-
ling som prövas i Högkvarteret, av chefsjuristen. Chef för organisationsenhet får
inte delegera bemyndigandet. Chef för organisationsenhet får överlämna till
chefsjuristen att fatta beslutet på myndighetens vägnar.
6 § Chefsjuristen får besluta att begäran som kommit in om utlämnande av allmän
handling ska överlämnas till Försvarsdepartementet för prövning när det gäller
handlingar av synnerlig betydelse för rikets säkerhet.
7 § Av 2 kap. 12 § tryckfrihetsförordningen (1949:105) följer att en begäran om
att få ta del av en allmän handling alltid ska handläggas skyndsamt. En sådan be-
gäran ska handläggas med förtur i förhållande till andra arbetsuppgifter.
6 kap. Överbefälhavaren
1 § Överbefälhavaren beslutar
1.
Försvarsmaktens arbetsordning (FMArbo) och andra föreskrifter (FFS)
som myndigheten får besluta samt interna bestämmelser (FIB), allmänna råd
(FAR) och handböcker,
2.
strategiskt inriktningsdokument (FMSI) och inriktningsdokument till che-
fen för den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (FMInriUS),
3.
doktriner,
4.
Försvarsmaktens budgetunderlag,
5.
försvarsplan,
6.
Försvarsmaktens verksamhetsplan (FMVP) och verksamhetsuppdrag,
FFS 2016:2
Sida 9
7.
försvarsmaktsorder samt beslut inom ramen för lagen (2006:343) och för-
ordningen (2006:344) om Försvarsmaktens stöd till polisen vid terrorism-
bekämpning,
8.
direktiv med inriktningar, avvägningsbeslut eller uppgifter för
Försvarsmaktens verksamhet till underlydande befattningshavare,
9.
revisionsplan och riktlinjer i form av direktiv för internrevisionen,
10.
åtgärder i form av direktiv med anledning av internrevisionens iakttagelser
och rekommendationer,
11.
Försvarsmaktens årsredovisning och delårsrapport,
12.
framställningar till regeringen om organisatoriska förändringar samt om
utnämningar till de högre befattningar som kräver regeringens beslut,
13.
tillsättning och placering av befattningshavare på nivå OF/CF 6 och 7, utom
för
de befattningar som kräver regeringens beslut,
14.
yttranden till Riksdagens ombudsmän och Justitiekanslern,
15.
yttrande med anledning av Riksrevisionens revisionsberättelse enligt 28 §
myndighetsförordningen (2007:515) eller Riksrevisionens iakttagelser och
rekommendationer i övrigt,
16.
yttrande med anledning av generalläkarens iakttagelser och rekommenda-
tioner,
17.
anmälningar till Försvarsmaktens personalansvarsnämnd av personal med
lägst överstes eller kommendörs tjänstegrad och motsvarande civil arbetstagare,
18.
anmälningar till Statens ansvarsnämnd,
19.
tjänsteresor, ledigheter och andra förmåner för generaldirektören, chefen
för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten och chefen för internrevisionen,
20.
lön och andra förmåner för chefer direkt underställda överbefälhavaren
samt chefsjuristen, ekonomidirektören, personaldirektören,
kommunikations-
direktören och chefen för ledningsstabens inriktningsavdelning,
21.
avtal och överenskommelser med andra myndigheter, organisationer och
enskilda där inte annat anges i denna författning, samt
22.
i ärenden av stor ekonomisk eller principiell betydelse.
FFS 2016:2
Sida 10
2 § Överbefälhavaren är ytterst ansvarig för arbetsmiljön i Försvarsmakten och
fördelar arbetsmiljöuppgifter till direkt underställda chefer genom Försvarsmak-
tens verksamhetsplan med verksamhetsuppdrag och försvarsmaktsorder.
3 § Överbefälhavaren ska utse tjänsteförrättande chef för Försvarsmakten i sär-
skilt direktiv när varken överbefälhavaren eller generaldirektören är i tjänst.
7 kap. Generaldirektören
1 § Generaldirektören ska stödja överbefälhavaren med uppföljning och analys av
de uppdrag eller andra uppgifter överbefälhavaren har ställt till underlydande
chefer.
Generaldirektören ska leda utvecklingen av myndighetens interna styrning och
kontroll.
2 § Generaldirektören leder försvarssektorns miljödelegation.
3 § Generaldirektören får ingå avtal och överenskommelser med myndigheter,
organisationer och enskilda där inte annat anges i denna författning.
4 § När generaldirektören ersätter överbefälhavaren ingår alla beslutsbefogenheter
enligt 6 kap. 1 §, med undantag för 7, samt egna tjänsteresor, ledigheter och andra
förmåner. I ett sådant fall beslutas 6 kap. 1 § 7 av ordinarie chef för ledningssta-
ben samt tjänsteresor, ledigheter och andra förmåner av chefsjuristen.
FFS 2016:2
Sida 11
8 kap. Chefen för ledningsstaben, chefsjuristen, ekonomidirektören,
personaldirektören och kommunikationsdirektören
Chefen för ledningsstaben
1 § Chefen för ledningsstaben ska leda, samordna och följa upp verksamheten i
Högkvarteret i syfte att stödja överbefälhavarens interna styrning och kontroll
samt strategiska ledning av Försvarsmakten.
Verksamheten i Högkvarteret ska omfatta beredning av till myndigheten
inkomna ärenden, frågor och uppgifter från regeringen eller andra myndigheter,
svar eller yttranden till Regeringskansliet, skrivelser från generalläkaren samt
ledning och samordning av samverkan med andra myndigheter och
organisationer.
Chefen för ledningsstaben ska inom ramen för Högkvarterets verksamhet, om
inte annat anges i denna författning, inrikta och reglera stabsarbetet, bereda och
fördela uppgifter och resurser samt vid behov ange riktlinjer, handlingsregler,
avgränsningar och krav på återrapportering.
2 § Chefen för ledningsstaben ska med stöd av cheferna för enheter i Högkvarte-
ret leda beredning av samtliga underlag till beslut som ska fattas av
överbefälhavaren, med undantag för revisionsplan och riktlinjer för intern-
revisionen samt åtgärder med anledning av internrevisionens iakttagelser och
rekommendationer.
I uppgiften ingår att planera för och föreslå prioritering av verksamheten och
produkterna i samtliga verksamhetsgrenar.
I uppgiften igår att leda och samordna överbefälhavarens direkt underställda
chefers resultatredovisning till myndighetens ledning samt värdera resultat.
3 § Chefen för ledningsstaben ska värdera Försvarsmaktens samlade effektivitet
och operativa förmåga. Värderingen ska redovisas i Försvarsmaktens årsredovis-
ning samt utgöra underlag för operativ planering, Försvarsmaktens strategiska
inriktning och Försvarsmaktens verksamhetsplan. Till grund för värderingarna ska
FFS 2016:2
Sida 12
läggas chefens för Högkvarteret, produktionschefens, insatschefens och chefens
för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten värderingar av orga-
nisationsenheter och krigsförband.
4 § Chefen för ledningsstaben ska
1.
fördela och bereda ärenden och krav på Försvarsmakten enligt lagar och
förordningar med stöd av chefsjuristen,
2.
leda och samordna Försvarsmaktens yttranden och samverkan med andra
centrala myndigheter om inte annat anges i denna författning,
3.
leda och samordna Försvarsmaktens strategiska informationsbehov,
informationshantering och IT-systemutveckling,
4.
leda och samordna den verksamhet som följer av avtal och överens-
kommelser som rör internationellt försvarssamarbete,
5.
leda och samordna Försvarsmaktens arbete med forskning och utveckling
samt studier och konceptutveckling,
6.
genomföra beredning enligt 22 § förordningen (2007:1266) med instruk-
tion för Försvarsmakten,
7.
leda och samordna Försvarsmaktens arbete med FN:s Säkerhetsråds
resolution 1325 (S/RES/1325) och andra därav följande resolutioner,
8.
sammanhålla Försvarsmaktens arbete med interoperabilitets- och standar-
diseringsfrågor,
9.
samordna statsceremoniell verksamhet, samt
10.
utföra protokollär verksamhet.
5 § Chefen för ledningsstaben beslutar
1.
direktiv i Högkvarteret inom ramen för Högkvarterets verksamhet,
2.
svar på regeringsskrivelser, myndighetens samråd och yttranden till andra
myndigheter och organisationer samt beslut i andra ärenden, som inte fattas av
överbefälhavaren eller av annan befattningshavare enligt denna författning,
3.
direktiv och handböcker för Försvarsmaktens arbetssätt, processer och
organisation samt metoder för planering, ledning och uppföljning av
myndighetens verksamhet med beaktande av 9 kap. 8 § 1,
FFS 2016:2
Sida 13
4.
tjänsteresor och ledigheter för chefer direkt underställda överbefälhavaren
med undantag för generaldirektören, chefen för militära underrättelse- och
säkerhetstjänsten samt chefen för internrevisionen, samt
Bemyndigandet i 3 får inte delegeras.
6 § Chefen för ledningsstaben bemyndigas att
1.
samverka med andra stater och mellanfolkliga organisationer i inledningen
av ett eventuellt samarbete,
2.
hos regeringen, efter samråd med chefsjuristen, hemställa om tillstånd för
Försvarsmakten att delta i internationell verksamhet inom och utom Sverige,
3.
hos regeringen, efter samråd med chefsjuristen, hemställa om tillstånd för
Försvarsmakten att förhandla, ingå, ändra eller säga upp överenskommelser med
en annan stat eller mellanfolklig organisation avseende deltagande i internationell
verksamhet inom och utom Sverige,
4.
inom ramen för av regeringen meddelat tillstånd rörande verksamhet enligt
2 eller 3 förhandla, ingå, ändra eller säga upp överenskommelser med annan stat
eller mellanfolklig organisation,
5.
hos regeringen hemställa om tillstånd för en annan eller mellanfolklig
organisation att nyttja Försvarsmaktens anläggningar, områden eller materiel,
samt
6.
hos regeringen, efter samråd med chefsjuristen, hemställa om medgivande
att göra beställningar för de materielärenden som särskilt anges i regeringens
regleringsbrev.
Chefsjuristen
7 § Chefsjuristen ska planera, leda och följa upp det juridiska området i För-
svarsmakten samt stödja myndighetens ledning, chefer för enheter i Högkvarteret
och chefer för organisationsenheter i rättsliga frågor så att myndighetens verk-
samhet och administrativa förvaltning bedrivs på ett författningsenligt sätt.
I uppgiften ingår att sammanhålla den juridiska rådgivningen i Försvarsmak-
ten.
FFS 2016:2
Sida 14
8 § Chefsjuristen ska företräda Försvarsmakten vid domstol och i kontakter med
Riksdagens ombudsmän, Justitiekanslern samt övriga myndigheter, organisationer
och enskilda i rättsliga ärenden och angelägenheter.
9 § Chefsjuristen är ansvarig utgivare av Försvarets författningssamling (FFS),
Försvarsmaktens interna bestämmelser (FIB) och Försvarsmaktens allmänna råd
(FAR).
Chefsjuristen ska kontrasignera Försvarsmaktens föreskrifter.
10 § Chefsjuristen ska
1.
förordna auditörer och juridiska rådgivare,
2.
utse och till Datainspektionen anmäla Försvarsmaktens personuppgiftsom-
bud, samt
3.
administrera Försvarsmaktens personalansvarsnämnds kansli.
11 § Chefsjuristen får inom det juridiska området och inom ramen för regerings-
beslut samverka med andra stater och mellanfolkliga organisationer.
12 § Chefsjuristen beslutar
1.
handböcker inom det juridiska området med beaktande av 9 kap. 8 § 1,
2. i ärenden om anspråk på skadestånd och vissa andra ersättningar som rik-
tas mot Försvarsmakten, om det inte av andra bestämmelser framgår att någon
annan får besluta i sådana ärenden,
3.
yttranden till myndigheter, organisationer och enskilda i rättsliga ange-
lägenheter, såvida inte annat anges i denna författning,
4.
tjänsteresor, ledigheter, representation och andra förmåner för
överbefälhavaren, samt
5.
tjänsteresor, ledigheter, representation och andra förmåner för
generaldirektören när inte överbefälhavaren är i tjänst.
Bemyndigandet i 1, 4 och 5 får inte delegeras.
FFS 2016:2
Sida 15
13 § Chefsjuristen tecknar Försvarsmaktens firma då varken överbefälhavaren
eller annan befattningshavare med bemyndigande kan göra det.
Bemyndigandet får inte delegeras.
Ekonomidirektören
14 § Ekonomidirektören är tillika ställföreträdande chef för ledningsstaben och
ska under chefen för ledningsstaben leda verksamhetsplaneringen i Försvarsmak-
ten samt därutöver stödja generaldirektören med uppföljning och analys av de
verksamhetsuppdrag överbefälhavaren har ställt till direkt underställda chefer.
15 § Ekonomidirektören ska utarbeta Försvarsmaktens ekonomiska rapporter och
underlag, vilka utgörs av årsredovisning, delårsrapport och budgetunderlag.
Ekonomidirektören ska utarbeta avvägningsunderlag och Försvarsmaktens
verksamhetsplan (FMVP) med överbefälhavarens årliga verksamhetsuppdrag.
16 § Ekonomidirektören ska utveckla och samordna myndighetens ekonomistyr-
ning.
I uppgiften ingår att utveckla och fastställa rutiner för nyttohemtagning.
17 § Ekonomidirektören ska leda Försvarsmaktens tillämpning av förordningen
(2007:603) om intern styrning och kontroll.
18 § Ekonomidirektören får besluta handbok för ekonomisk planering, administ-
ration, uppföljning och analys med beaktande av 9 kap. 8 § 1.
Bemyndigandet får inte delegeras.
Personaldirektören
19 § Personaldirektören ska utveckla, leda och samordna myndighetens personal-
försörjning och personaltjänst med stöd av Försvarsmaktens chefsutvecklingsen-
het och Försvarsmaktens veteranenhet.
FFS 2016:2
Sida 16
I uppgiften ingår att leda och samordna utbildningar med central antagning
samt besluta tillsättning och placering av befattningshavare på nivå OF/CF 4 och
5, officerare med särskild kompetens (OFSK) samt OR 9.
20 § Personaldirektören ska stödja myndighetens chefer i arbetsgivarrollen och
med det systematiska arbetsmiljöarbetet.
I uppgiften ingår jämställdhetsarbete, jämlikhetsarbete, försvarspsykologi, vär-
degrundsarbete, rehabiliteringsarbete och friskvård inklusive fysisk träning.
21 § Personaldirektören ska utarbeta underlag till inriktning av personalförsörj-
ningen i Försvarsmaktens strategiska inriktningsdokument och Försvarsmaktens
verksamhetsplan.
22 § Personaldirektören bemyndigas att företräda Försvarsmakten i centrala
arbetsgivarfrågor vid kontakt med andra myndigheter och organisationer samt att
utarbeta och teckna Försvarsmaktens kollektivavtal inom ramen för de ekono-
miska villkor som chefen för ledningsstaben anger.
23 § Personaldirektören får utarbeta och föreslå föreskrifter, interna bestämmelser
och allmänna råd för personalförsörjning, personaltjänst och systematiskt arbets-
miljöarbete.
24 § Personaldirektören beslutar
1.
handböcker för personalförsörjning, personaltjänst och systematiskt
arbetsmiljöarbete med beaktande av 9 kap. 8 § 1 efter samråd med pro-
duktionschefen, samt med insatschefen eller chefen för militära underrättelse- och
säkerhetstjänsten om dessa berörs,
2.
antagning till och avskiljning från utbildningar enligt 20 § andra stycket,
samt
3.
tillsättning och befordran av OF/CF 4 och högre, OFSK samt OR 9.
Bemyndigandet i 1 får inte delegeras.
FFS 2016:2
Sida 17
Kommunikationsdirektören
25 § Kommunikationsdirektören ska planera, leda och följa upp Försvarsmaktens
övergripande kommunikationstjänst samt genomföra marknadskommunikation.
I uppgiften ingår att stödja myndighetens ledning, befattningshavare direkt un-
derställda
överbefälhavaren
samt
chefer
för
organisationsenheter
i
kommunikations- och marknadsfrågor.
26 § Kommunikationsdirektören bemyndigas att vara talesperson för Försvars-
makten samt ansvarig utgivare för Försvarsmaktens personaltidning Försvarets
Forum och Försvarsmaktens webbplats forsvarsmakten.se.
Kommunikationsdirektören företräder Försvarsmakten inom området
kommunikationstjänst inkluderande marknadskommunikation vid kontakter med
andra myndigheter och organisationer.
27 § Kommunikationsdirektören ska utarbeta underlag till inriktning av kom-
munikationstjänsten och marknadskommunikation i Försvarsmaktens strategiska
inriktningsdokument och Försvarsmaktens verksamhetsplan.
28 § Kommunikationsdirektören beslutar
1.
om utveckling och förvaltning av Försvarsmaktens varumärke samt namn,
profil och bild,
2.
handböcker för Försvarsmaktens kommunikationstjänst med beaktande av
9 kap. 8 § 1, samt
3.
om Försvarsmaktens sponsring.
Bemyndigandet i 2 får inte delegeras.
9 kap. Produktionschefen
1 § Produktionschefen ska planera, leda och följa upp verksamheten vid För-
svarsmaktens organisationsenheter, utom Högkvarteret och Särskilda operations-
gruppen, för uppbyggnad av förmågor och kompetenser, upprätthållande av be-
FFS 2016:2
Sida 18
redskap samt genomförande av forskning och utveckling. Uppgiften innebär pro-
duktion av produkter i verksamhetsgrenarna två, tre och fyra, samt produktion av
andra tjänster och resultat inom ramen för tilldelade uppgifter.
Produktionschefen ska avseende första stycket stödja chefen för
specialförbanden gällande Särskilda operationsgruppen och specialoperationsför-
band samt chefen för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten gällande krigs-
förbandet nationella underrättelseenheten.
2 § Produktionschefen ska på central nivå utöva arbetsgivarens övergripande
skyldigheter och befogenheter mot Försvarsmaktens organisationsenheter, utom
för Högkvarteret och Särskilda operationsgruppen.
I uppgiften ingår att rekrytera, utbilda och utrusta personal samt leda och för-
dela arbetet med beaktande av insatschefens behov av beredskap och operationer.
3 § Produktionschefen ska inom ramen för verksamhetsuppdrag från överbefälha-
varen och direktiv från chefen för ledningsstaben genomföra utveckling,
anskaffning, vidmakthållande och avveckling av förnödenheter, materiel, IT-
system, tjänster och infrastruktur.
I uppgiften ingår att vara ägarföreträdare och motsvarande för Försvarsmaktens
materiel m.m. samt fatta beslut om beslut om användning (BOA) och teckna
slutanvändaravtal eller motsvarande.
I uppgiften ingår också att anskaffa och tillhandahålla säkra kryptografiska
funktioner inom Försvarsmakten samt till andra myndigheter inom totalförsvaret.
4 § Produktionschefen ska stödja chefen för ledningsstaben samt utarbeta de un-
derlag eller utföra de uppgifter som chefen för ledningsstaben eller chefen för
Högkvarteret beslutar om inom ramen för Högkvarterets verksamhet.
5 § Produktionschefen ska hålla underställda organisationsenheters krigsförband i
beredskap enligt grundoperationsplan och grundplan aktivering och mobilisering
samt stödja chefen för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten avseende
krigsförbandet nationella underrättelseenheten.
FFS 2016:2
Sida 19
I uppgiften ingår att planera och förbereda krigsförband för operationer eller
mobilisera krigsförband.
6 § Produktionschefen ska leda och samordna verksamheten mellan organisa-
tionsenheter (garnisonssamordning) inom samma kommun eller liknande samord-
ning mellan organisationsenheter i olika kommuner.
Garnisonssamordning i Stockholms kommun ska genomföras enligt närmare
direktiv från chefen för Högkvarteret.
7 § Produktionschefen ska värdera underställda organisationsenheter avseende
deras produktivitet, kostnader och kvalitet samt produktionens effekter på krigs-
förbanden. Av värderingen ska också framgå Försvarsmaktens förmåga att
aktivera och mobilisera krigsförband.
Produktionschefen ska med stöd av insatschefen inhämta krigsförbandsvärde-
ringar som underlag till insatschefens taktiska och operativa värdering samt stödja
chefen för ledningsstaben vid genomförande av den samlade värderingen av För-
svarsmaktens operativa förmåga.
Värderingarna ska utgöra underlag för Försvarsmaktens samlade värdering av
den operativa förmågan och Försvarsmaktens årsredovisning.
8 § Produktionschefen ska
1.
leda och samordna framtagande, vidmakthållande och avveckling av För-
svarsmaktens bestämmelser och andra publikationer,
2.
leda och samordna Försvarsmaktens miljöarbete nationellt och internation-
ellt,
3.
leda och samordna signalskyddstjänsten, utom i de fall ledning och sam-
ordning utövas av insatschefen,
4.
leda och samordna försvarsmedicin och utöva myndighetens skyldigheter
som vårdgivare i Försvarsmakten samt vara företrädare för Försvarsmakten inom
detta område vid internationella kontakter,
5.
leda och samordna Försvarsmaktens vädertjänst,
6.
leda och samordna geografisk informationstjänst,
FFS 2016:2
Sida 20
7.
samordna och stödja frivillig försvarsverksamhet, samt
8.
samordna traditionsvården inom Försvarsmakten.
9 § Produktionschefen beslutar
1.
verksamhetsuppdrag och direktiv till chefer för underställda organisa-
tionsenheter, inom ramen för överbefälhavarens verksamhetsuppdrag och
tilldelade uppgifter,
2.
bestämmelser och handböcker för verksamheten inom Försvarsmakten,
med undantag för 9 kap. 13 §, samt motsvarande avseende förnödenheter,
materiel m.m. enligt 9 kap. 3 §,
3.
hantering och delegering av befogenhet att ansöka om tillstånd enligt la-
gen (2010:1011) respektive förordningen (2010:1075) om brandfarliga och
explosiva varor samt uppgifter för tillstånds- och anmälningspliktig verksamhet
enligt miljöbalken,
4.
grundplan aktivering och mobilisering samt bestämmelser och direktiv för
aktivering och mobilisering,
5.
förändringar av de underställda organisationsenheternas organisation inom
ramen för av överbefälhavaren fastställd organisationsstruktur eller för tillfälligt
sammansatta förband enligt försvarsmaktsorder och på begäran av insatschefen,
6.
beställningar och uppdrag till de myndigheter som stödjer Försvarsmakten,
7.
försvarslogistikplan och forsknings- och teknikutvecklingsplan inom
ramen för Försvarsmaktens verksamhetsplan och verksamhetsuppdrag från
överbefälhavaren,
8.
avyttring och försäljning av materiel och andra tjänster,
9.
materielmålsättningar inom ramen för Försvarsmaktens verksamhetsplan
och verksamhetsuppdrag från överbefälhavaren,
10.
myndighetens yttranden i ärenden rörande fysisk planering, yttre miljö och
infrastruktur, samt
11.
Försvarsmaktens åtgärder eller medverkan enligt lag (2008:778) om skydd
mot olyckor och förordningen (2002:375) om Försvarsmaktens stöd till civil
verksamhet när inte 10 kap. 9 § 4 och 5 tillämpas.
Bemyndigandet i 2 får inte delegeras.
FFS 2016:2
Sida 21
10 § Produktionschefen bemyndigas att i samband med uppgifter enligt
9 kap. 2 och 3 §§
1.
ingå avtal för varor, tjänster och byggentreprenad,
2.
tillämpa 11 a § andra stycket i förordningen (2007:1266) med instruktion
för Försvarsmakten,
3.
efter samråd med chefsjuristen, tillämpa 11 a § tredje stycket i förord-
ningen (2007:1266) med instruktion för Försvarsmakten, samt
4.
tillämpa förordningen (1994:523) om förmåner till frivilliga och förord-
ningen (1997:147) om förmåner till hemvärnsmän samt lagen (1994:1811) och
förordningen (1995:241) om disciplinansvar
.
11 § Produktionschefen bemyndigas att
1.
samverka med andra stater och mellanfolkliga organisationer i
inledningskedet av ett eventuellt samarbete,
2.
inom ramen för av regeringen meddelat tillstånd ingå avtal om internation-
ellt försvarsmaterielsamarbete,
3.
företräda Försvarsmakten gentemot NATO-organet Euroatlantiska partner-
skapsrådet (EAPR)/Partnerskap för fred (PFF) Committee of the chiefs of military
medical services in NATO (COMEDS) och International Committee of Military
Medicine (ICMM) i enlighet med regeringsbeslut,
4.
inom ramen för 9 kap 3 § företräda Försvarsmakten gentemot Försvarets
materielverk, Totalförsvarets forskningsinstitut, Totalförsvarets rekryterings-
myndighet och Försvarshögskolan,
5.
samverka med andra myndigheter avseende exportrelaterad verksamhet
samt avseende avyttring och försäljning av materiel, samt
6.
ingå slutanvändaravtal.
12 § Under produktionschefen, i produktionsledningen, ska det finnas en för-
bandsproduktionschef tillika utbildningschef, en arméchef tillika Försvarsmaktens
marksäkerhetsföreträdare, en marinchef tillika Försvarsmaktens redare, en flyg-
vapenchef, en försvarslogistikchef, en ledningssystemchef och en rikshemvärns-
chef med uppgifter att
FFS 2016:2
Sida 22
1.
produktionsleda av produktionschefen fördelade förband,
2.
till produktionschefen föreslå utveckling av förbandens förmågor,
3.
vara främste företrädare för förbanden, samt
4.
representera förbanden och förmågeområdet i internationella kontakter.
13 § Flygvapenchefen ska leda och samordna Förvarsmaktens verksam-
hetsutövare i det militära luftfartssystemet samt besluta de bestämmelser i
Försvarsmakten som följer av författningar rörande militär luftfart med beaktande
av 9 kap. 8 § 1.
10 kap. Insatschefen
1 § Insatschefen ska inom ramen för operationsplaner, verksamhetsuppdrag och
försvarsmaktsorder planera, leda och följa upp nationella och internationella
operationer samt annan fredsfrämjande verksamhet och stöd till samhället.
Uppgiften innebär produktion av produkter i verksamhetsgrenarna ett, fem och
sex.
2 § I enlighet med regeringens krav och med stöd av den militära underrättelse-
och säkerhetstjänsten ska insatschefen följa omvärldsutvecklingen för att kunna
upptäcka och avvisa kränkningar av det svenska territoriet samt kunna värna
Sveriges suveräna rättigheter och svenska intressen.
3 § Insatschefen ska stödja chefen för ledningsstaben samt utarbeta de underlag
eller utföra de uppgifter som chefen för ledningsstaben eller chefen för Högkvar-
teret beslutar om inom ramen för Högkvarterets verksamhet.
4 § Insatschefen ska leda territoriell verksamhet och regional säkerhetstjänst inom
ramen för produktionschefens verksamhetsuppdrag till organisationsenheter med
regionala staber. Regional säkerhetstjänst omfattar signalskyddstjänst, säkerhets-
skyddstjänst och säkerhetsunderrättelsetjänst.
FFS 2016:2
Sida 23
Uppgiften innebär att, i samverkan med andra myndigheter, organisationer och
enskilda, samordna militära och civila resurser i syfte att planera och skapa förut-
sättningar för ett samhälle som kan motstå extraordinära händelser och väpnade
angrepp med begränsade resurser.
I uppgiften ingår att i samband med operationer leda och samordna signal-
skyddstjänsten.
5 § Insatschefen ska stödja produktionschefens krigsförbandsvärdering och med
stöd av den utarbeta taktisk och operativ värdering, som ska utgöra underlag och
stöd till chefens för ledningsstaben samlade värdering av den operativa förmågan.
6 § Insatschefen ska inspektera förmågan att upprätthålla tillgänglighets- och be-
redskapskrav för nationella och internationella operationer och insatser genom
beredskapskontroller. Resultatet ska rapporteras till överbefälhavaren, chefen för
ledningsstaben och produktionschefen.
Insatschefen ska inspektera hemvärnsförbanden med stöd av rikshemvärnsche-
fen.
7 § Insatschefen får i samband med operationer och insatser besluta om andra
tillfälliga lydnadsförhållanden för förband än de som normalt råder.
Insatschefen får inom ramen för försvarsmaktsorder besluta att krigsförband
och tillfälligt sammansatta förband i samband med en internationell militär
operation, operativt eller taktiskt, ska lyda under en internationell styrkechef.
Insatschefens beslut vid en internationell operation ska fastställas och distri-
bueras i särskilt beslutsdokument till den internationelle styrkechef som berörs.
8 § Insatschefen beslutar
1.
operationsplaner och order till organisationsenheter och krigsförband
enligt 10 kap. 9 § eller enligt av överbefälhavaren beslutad försvarsmaktsorder
samt för beredskapskontroller eller enligt grundplan aktivering och mobilisering,
FFS 2016:2
Sida 24
2.
Försvarsmaktens grundoperationsplan efter samråd med chefen för
ledningsstaben, produktionschefen, chefen för militära underrättelse- och
säkerhetstjänsten och chefen för specialförbanden,
3.
Försvarsmaktens koncentreringsplan,
4.
direktiv till chef för organisationsenhet med regional stab för ledning och
samordning av territoriell verksamhet, samt
5.
bestämmelser och handböcker för operationer och territoriell verksamhet
med organisationsenheter och krigsförband med beaktande av 9 kap. 8 § 1.
Bemyndigandet i 5 får inte delegeras.
9 § Insatschefen bemyndigas att besluta om Försvarsmaktens operationer och
insatser eller medverkan enligt
1.
förordningen (1982:756) om Försvarsmaktens ingripanden vid kränk-
ningar av Sveriges territorium under fred och neutralitet m.m.(IKFN-
förordningen),
2.
8 kap. 8 § luftfartsförordningen (2010:770),
3.
tillträdesförordningen (1992:118),
4.
lag (2008:778) om skydd mot olyckor,
5.
förordningen (2002:375) om Försvarsmaktens stöd till civil verksamhet,
samt
6.
uppgifter enligt 10 kap. 2 §
med resurser enligt grundoperationsplan eller enligt av överbefälhavaren
beslutad försvarsmaktsorder.
Verksamhet som beordrats av insatschefen enligt ovan och som bedöms pågå
under längre tid, ska snarast omsättas i verksamhetsuppdrag i samverkan mellan
insatschefen och produktionschefen.
10 § Insatschefen bemyndigas att samverka med centrala myndigheter inom
ramen för uppgifter enligt 10 kap. 1 och 2 §§ samt representera den operativa
nivån i internationella kontakter.
FFS 2016:2
Sida 25
11 § Under insatschefen, i insatsledningen, ska det finnas en armétaktisk chef, en
marintaktisk chef och en flygtaktisk chef med uppgifter att
1.
taktiskt leda krigsförband i operationer, samt
2.
representera den taktiska nivån i internationella kontakter.
12 § Insatschefen bemyndigas att leda och genomföra rustningskontrollverksam-
het, inkluderande tjänsteexport OS-100, enligt avtal, internationella överenskom-
melser och regeringsbeslut.
11 kap. Chefen för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten
1 § Chefen för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten ska planera, leda,
genomföra och följa upp försvarsunderrättelseverksamhet samt militär underrät-
telse- och säkerhetstjänst. Den militära säkerhetstjänsten består av säkerhetsun-
derrättelsetjänst, säkerhetsskyddstjänst och signalskyddstjänst.
I uppgiften ingår att med stöd av produktionschefen leda och producera nation-
ella underrättelseenheten (NUE).
I uppgiften ingår att stödja insatschefen med uppföljning och analys av om-
världsutvecklingen.
2 § Chefen för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten ska utöva arbetsgiva-
rens skyldigheter och befogenheter för enheten militära underrättelse- och säker-
hetstjänsten i Högkvarteret, inkluderande försvarsattachéer, samt för NUE med
stöd av produktionschefen.
I uppgiften ingår att rekrytera, utbilda, utrusta samt leda och fördela arbetet
med beaktande av krav på upprätthållande av beredskap och genomförande av
operationer.
3 § Under chefen för den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten ska det
finnas befattningshavare med uppgifter att
1.
taktiskt leda NUE inom ramen för högre chefs uppdrag och direktiv, samt
2.
inspektera NUE:s förmågor och beredskap.
FFS 2016:2
Sida 26
4 § Chefen för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten får inom ramen för
försvarsmaktsorder besluta att NUE i samband med en internationell militär oper-
ation, operativt eller taktiskt, ska lyda under en internationell styrkechef när inte
10 kap. 7 § och 8 § 1 tillämpas.
Chefen för militära underrättelse- och säkerhetstjänstens beslut vid en inter-
nationell operation ska i samverkan med insatschefen fastställas och distribueras i
särskilt beslutsdokument som på engelska benämns Transfer of Authority (TOA).
5 § Chefen för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten är Försvarsmaktens
säkerhetsskyddschef och utövar kontroll över säkerhetsskyddet i enlighet med
6 § säkerhetsskyddsförordningen (1996:633) samt är tillika Försvarsmaktens
informationssäkerhetschef.
Chefen för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten ska leda och samordna
totalförsvarets signalskyddstjänst, inklusive arbetet med säkra kryptografiska
funktioner som är avsedda att skydda skyddsvärd information samt förhandla
internationella signalskyddsöverenskommelser. I uppgiften ingår att stödja
produktionschefen vid anskaffning av säkra kryptografiska funktioner samt med
yttranden avseende IT-säkerhet.
6 § Chefen för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten ska utarbeta och
föreslå föreskrifter, interna bestämmelser och allmänna råd inom ramen för upp-
gifterna i 11 kap. 1 och 5 §§.
7 § Chefen för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten ska leda och sam-
ordna utvecklingen av underrättelse- och säkerhetstjänsten inom Försvarsmakten
inom ramen för Försvarsmaktens verksamhetsplan och överbefälhavarens verk-
samhetsuppdrag.
8 § Chefen för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten ska stödja chefen för
ledningsstaben samt utarbeta de underlag eller utföra de uppgifter som chefen för
ledningsstaben eller chefen för Högkvarteret beslutar om inom ramen för Hög-
kvarterets verksamhet.
FFS 2016:2
Sida 27
9 § Chefen för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten ska med stöd av
insatschefen inhämta krigsförbandsvärdering som underlag till insatschefens tak-
tiska och operativa värdering samt stödja chefen för ledningsstaben samlade vär-
dering av den operativa förmågan.
10 § Chefen för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten ska stödja
Regeringskansliet i frågor som rör kryptoverksamhet och annan signalskydds-
verksamhet.
11 § Chefen för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten beslutar
1.
militära underrättelse- och säkerhetstjänstens verksamhetsuppdrag och di-
rektiv,
2.
närmare inriktning av övriga försvarsunderrättelsemyndigheter,
3.
bestämmelser och handböcker för den militära underrättelse- och
säkerhetstjänsten med beaktande av 9 kap. 8 § 1,
4.
årlig översikt över försvarsunderrättelseverksamheten i enlighet med
8 § förordningen (2000:131) om försvarsunderrättelseverksamhet,
5.
rutiner för behandling av personuppgifter i Försvarsmaktens
försvarsunderrättelseverksamhet och militär säkerhetstjänst enligt För-
svarsmaktens interna bestämmelser (FIB 2014:1) om behandling av per-
sonuppgifter i Försvarsmaktens försvarsunderrättelseverksamhet och militära
säkerhetstjänst,
6.
årlig översikt över den militära säkerhetstjänsten i enlighet med 6 § förord-
ningen (2007:1266) med instruktion för Försvarsmakten, samt
7.
den militära underrättelse- och säkerhetstjänstens budgetunderlag och års-
redovisning.
Bemyndigandena i 2, 3, 4, 6 och 7 får inte delegeras.
12 § Chefen för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten bemyndigas att
1.
överlämna sekretessbelagd information inom underrättelse- och säkerhets-
tjänsten till utländska myndigheter och till mellanfolkliga organisationer i enlighet
med 8 kap. 3 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400),
FFS 2016:2
Sida 28
2.
samarbeta med andra myndigheter samt andra länder och internationella
organisationer i enlighet med 3 § lagen (2000:130) om försvarsunderrättel-
severksamhet,
3.
vid anskaffning av varor och tjänster för den egna verksamheten tillämpa
11 a § tredje stycket i förordningen (2007:1266) med instruktion för För-
svarsmakten efter samråd med chefsjuristen,
4.
samverka med samt, efter samråd med chefsjuristen, ingå överenskommel-
ser med Försvarets radioanstalt och Säkerhetspolisen,
5.
lämna information till Statens inspektion för försvarsunderrättelse-
verksamheten i enlighet med 6 § förordningen (2000:131) om försvarsun-
derrättelseverksamhet,
6.
utöva tillsyn av säkerhetsskyddet vid myndigheter enligt 39 § säkerhets-
skyddsförordningen (1996:633),
7.
vid andra myndigheters inrättande av register enligt 12 § säkerhetsskydds-
förordningen (1996:663) teckna samråd för Försvarsmakten,
8.
samverka med andra stater och mellanfolkliga organisationer i inledningen
av ett eventuellt samarbete inom chefens för militära underrättelse- och säker-
hetstjänsten ansvarsområde,
9.
hos regeringen, efter samråd med chefen för ledningsstaben och
chefsjuristen, hemställa om tillstånd för Försvarsmakten att förhandla, ingå, ändra
eller säga upp överenskommelser med en annan stat eller mellanfolklig
organisation inom chefens för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten
ansvarsområde, samt
10.
inom ramen för av regeringen meddelat tillstånd rörande verksamhet enligt
2 förhandla, ingå, ändra eller säga upp överenskommelser med annan stat eller
mellanfolklig organisation.
Bemyndigandena i 3 och 6 får inte delegeras.
12 kap. Chefen för specialförbanden
1 § Försvarsmaktens specialförband består av chefen för specialförbanden, speci-
alförbandsledningen (SFL) på insatsledningen i Högkvarteret, Särskilda operat-
FFS 2016:2
Sida 29
ionsgruppen (SOG) samt av Försvarsmaktens specialoperationsförband (FM
SOF).
FM SOF är avdelade specialförbandsenheter som är särskilt organiserade vid
vissa organisationsenheter för att genomföra och stödja specialoperationer.
2 § Chefen för specialförbanden ska planera, leda och följa upp verksamheten
inom specialförbanden.
Chefen för specialförbanden ska med stöd av produktionschefen omsätta verk-
samhetsuppdrag från överbefälhavaren till verksamhetsuppdrag inom specialför-
banden.
3 § Chefen för specialförbanden ska på central nivå utöva arbetsgivarens övergri-
pande skyldigheter och befogenheter mot SOG. I uppgiften ingår att rekrytera,
utbilda och utrusta personal samt leda och fördela arbetet.
4 § Chefen för specialförbanden beslutar bestämmelser och handböcker för verk-
samheten inom specialförbanden med beaktande av 9 kap. 8 § 1.
Bemyndigandet får inte delegeras.
5 § Chefen för specialförbanden bemyndigas att
1.
hos regeringen, efter samråd med chefsjuristen, hemställa om tillstånd för
Försvarsmakten att med specialförbanden delta i internationell övnings- och
utbildningsverksamhet,
2.
hos regeringen, efter samråd med chefsjuristen, hemställa om tillstånd för
annan stat eller mellanfolklig organisation att inom ramen för specialförbandens
verksamhet nyttja Försvarsmaktens anläggningar, områden och materiel, samt
3.
inom ramen för av regeringen meddelat beslut rörande verksamhet enligt 1
och 2 förhandla, ingå, ändra eller säga upp överenskommelser med annan stat
eller mellanfolklig organisation.
Bemyndigandena får inte vidaredelegeras.
FFS 2016:2
Sida 30
6 § Chefen för specialförbanden bemyndigas att vid anskaffning av varor och
tjänster för den egna verksamheten tillämpa 11 a § tredje stycket i förordningen
(2007:1266) med instruktion för Försvarsmakten efter samråd med chefsjuristen.
7 § Chefen för specialförbandsledningen ska under insatschefen utöva operativt
befäl och taktisk ledning över specialförbanden vid operationer.
8 § Chefen för specialförbandsledningen ska under chefen för specialförbanden:
1.
produktionsleda specialförbanden,
2.
föreslå utveckling av specialförbandens förmågor och krigsförband,
3.
vara främste företrädare för specialförbanden, samt
4.
representera specialförbanden i nationella och internationella kontakter.
9 § Chefen för specialförbandsledningen ska stödja chefen för ledningsstaben
samt utarbeta de underlag eller utföra de uppgifter som chefen för ledningsstaben
eller chefen för Högkvarteret beslutar om inom ramen för Högkvarterets verk-
samhet.
13 kap. Särskilda enheter för granskning, kontroll och tillsyn
Internrevisionen
1 § Chefen för internrevisionen ska planera, genomföra och följa upp internrevis-
ionsverksamheten i Försvarsmakten genom granskning och kontroll i enlighet
med internrevisionsförordningen (2006:1228) samt Ekonomistyrningsverkets
föreskrifter och allmänna råd.
2 § Chefen för internrevisionen ska till överbefälhavaren utarbeta förslag till årlig
revisionsplan och underlag till överbefälhavarens direktiv med riktlinjer för in-
ternrevisionen.
FFS 2016:2
Sida 31
Chefen för säkerhetsinspektionen
3 § Chefen för säkerhetsinspektionen ska granska och inspektera, samt i före-
kommande fall utöva tillsyn över, Försvarsmaktens militära markverksamhet och
militära sjöfart med avseende på militär marksäkerhet och militär sjösäkerhet.
Chefen för säkerhetsinspektionen ska rapportera iakttagelser till den chef som
leder och genomför verksamheten och till berörd chef på central nivå.
Underlåtenhet av befattningshavare att vidta åtgärder rörande allvarliga säker-
hetsbrister i verksamheten ska rapporteras till överbefälhavaren.
4 § Försvarsmakten ska enligt 21 § lagen (2010:1011) om brandfarliga och explo-
siva varor och med medgivande från Myndigheten för samhällsskydd och bered-
skap utöva viss tillsyn i fråga om hantering och import av brandfarliga och explo-
siva varor inom Försvarsmakten, Försvarets materielverk och Fortifikationsverket
samt efter medgivande från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap utöva
granskning, i enlighet med sådant beslut, även inom Totalförsvarets forskningsin-
stitut. Chefen för säkerhetsinspektionen bemyndigas att genomföra sådan tillsyn
och granskning.
5 § Chefen för säkerhetsinspektionen ska avseende militär marksäkerhet och mi-
litär sjösäkerhet företräda Försvarsmakten vid samverkan med Statens haveri-
kommission samt bemyndigas i övrigt att samverka med centrala myndigheter
inom ramen för uppgiften att utöva tillsyn samt granska och inspektera Försvars-
maktens militära marksäkerhet och militära sjösäkerhet.
6 § Chefen för säkerhetsinspektionen får utarbeta och föreslå föreskrifter, interna
bestämmelser och allmänna råd för militär marksäkerhet och militär sjösäkerhet
inklusive dykeriverksamhet och certifiering.
7 § Chefen för säkerhetsinspektionen beslutar
1.
erforderliga verksamhetstillstånd eller motsvarande inom militär
markverksamhet och militär sjöfart,
FFS 2016:2
Sida 32
2.
undantag, dispenser och tillämpning av regler för militär marksäkerhet och
militär sjösäkerhet,
3.
bestämmelser och handböcker för militär marksäkerhet och militär
sjösäkerhet med beaktande av 9 kap. 8 § 1 efter samråd med produktionschefen,
samt
4.
certifikat till den som har godkänts vid dykarutbildning i enlighet med för-
ordningen (1986:687) om dykarcertifikat.
Bemyndigandet i 3 får inte delegeras.
Generalläkaren
8 § I förordningen (2007:1266) med instruktion för Försvarsmakten, smittskydds-
förordningen (2004:255), livsmedelsförordningen (2006:813) och i miljötillsyns-
förordningen (2011:13) finns regler för generalläkarens tillsynsverksamhet.
9 § Generalläkaren ska rapportera till samt informera överbefälhavaren om sina
iakttagelser och rekommendationer.
10 § Generalläkaren bemyndigas att inom ramen för sin tillsynsverksamhet och
inom ramen för regeringsbeslut samverka med andra stater och mellanfolkliga
organisationer samt med nationella centrala myndigheter.
Flygsäkerhetsinspektören
11 § Flygsäkerhetsinspektören ska utöva tillsyn över militär luftfart i Försvars-
makten samt över andra myndigheter och enskilda enligt luftfartslagen
(2010:500).
I luftfartförordningen (2010:770) och förordningen (2007:1266) med instrukt-
ion för Försvarsmakten finns regler för flygsäkerhetsinspektörens tillsynsverk-
samhet.
FFS 2016:2
Sida 33
Flygsäkerhetsinspektören ska rapportera iakttagelser till berörd chef som leder
eller genomför verksamheten samt till flygvapenchefen eller motsvarande befatt-
ningshavare i andra organisationer.
Underlåtenhet av chef att vidta åtgärder rörande allvarliga brister i den militära
luftfarten ska rapporteras till överbefälhavaren.
12 § Flygsäkerhetsinspektören ska avseende militär luftfart företräda Försvars-
makten vid samverkan med Statens haverikommission samt bemyndigas i övrigt
att samverka med centrala myndigheter inom ramen för militär luftfart.
13 § Flygsäkerhetsinspektören ska utarbeta och föreslå föreskrifter för ledning
och genomförande av militär luftfart samt i övrigt föreslå ändringar eller tillägg
till bestämmelser.
14 § Flygsäkerhetsinspektören bemyndigas att besluta frågor om tillstånd och
besluta luftfartsdokument eller motsvarande för militär luftfart.
15 § Flygsäkerhetsinspektören bemyndigas att inom ramen för sin tillsynsverk-
samhet och inom ramen för regeringsbeslut samverka med andra stater och mel-
lanfolkliga organisationer.
14 kap. Chefer för organisationsenheter
1 § Chef för organisationsenhet, utom chefen för Högkvarteret och chefen för
Särskilda operationsgruppen, ska planera, genomföra och följa upp verksamhet på
verksamhetsuppdrag av produktionschefen och på order från insatschefen eller
taktisk chef.
Vid konflikt mellan verksamhetsuppdrag och order, har order högre prioritet än
verksamhetsuppdrag.
2 § Chef för organisationsenhet, respektive chefen för militära underrättelse- och
säkerhetstjänsten, ska upprätthålla anbefalld beredskap och se till att den personal,
FFS 2016:2
Sida 34
den materiel och de anläggningar som ingår i krigsförband har anbefalld krigs-
duglighet.
I uppgiften ingår att kontrollera krigsförbandets resurser avseende kvalitet och
tillgänglighet samt föreslå nödvändiga åtgärder för att upprätthålla anbefalld be-
redskap och förmåga.
3 § Chef för organisationsenhet ska företräda Försvarsmakten, och inom ramen
för verksamhetsuppdrag och order, utöva arbetsgivarens skyldigheter och befo-
genheter för all personal som är placerad vid enheten.
I uppgiften ingår att rekrytera, utbilda och utrusta personal samt leda och för-
dela arbetet.
Uppgiften omfattar även personal som tjänstgör eller avses tjänstgöra i andra
myndigheter och organisationer eller internationellt och som inte är placerade vid
annan organisationsenhet eller vid militära underrättelse- och säkerhetstjänsten.
4 § Chef för organisationsenhet ska besluta en lokal arbetsordning för styrning
och kontroll av den interna verksamheten. Den lokala arbetsordningen ska vara en
instruktion som baseras på denna författning.
Chef för organisationsenhet beslutar lokala instruktioner för verksamheten vid
egen organisationsenhet eller inom ramen för garnisonssamordning och territoriell
verksamhet.
Chefen för Högkvarteret bemyndigas att besluta förändringar i Högkvarterets
organisation inom ramen för överbefälhavarens övergripande inriktning och verk-
samhetsuppdrag.
5 § Chef för organisationsenhet bemyndigas att godkänna och förordna att perso-
nal som tillhör egen enhet har erforderlig utbildning och kompetens att utföra de
arbetsuppgifter som åligger enheten enligt verksamhetsuppdrag eller order. Detta
bemyndigande omfattar samtliga bestämmelser som innehåller krav på utbildning,
förordnande, certifiering eller motsvarande och som meddelats inom Försvars-
makten, men inte sådana krav som är reglerade i lag, förordning eller föreskrifter.
FFS 2016:2
Sida 35
I de fall bestämmelser som anges i första stycket anger krav på befattningsnivå
eller tjänstegrad får chef för organisationsenhet besluta om tillfälligt undantag
från sådant krav om verksamheten annars inte kan genomföras på ett ändamåls-
enligt sätt.
Beslut enligt ovan ska motiveras, dokumenteras och registreras för respektive
person som det avser samt med angivande av de arbetsuppgifter eller den tid det
gäller.
6 § Chef för organisationsenhet bemyndigas att företräda Försvarsmakten i ären-
den som överklagats till Statens överklagandenämnd.
____________
Denna författning träder i kraft 4 juli 2016.
Genom författningen upphävs Försvarsmaktens föreskrifter (FFS 2015:4) med
arbetsordning för Försvarsmakten (FMArbo).
Micael Bydén
Anna Asp
FFS 2016:2
Sida 37
Förkortningar och begreppsförklaringar
Aktivera
Med aktivera avses alla de åtgärder som krävs för att sammanföra personal,
förnödenheter och anläggningar till ett krigsförband för att höja förmågan eller
genomföra operationer inom ramen för Försvarsmaktens befintliga resurser och
överbefälhavarens befogenheter.
Arbetsordning
Dokument som reglerar en myndighets eller organisationsenhets interna styrning
och kontroll. En arbetsordning innehåller en övergripande beskrivning av arbets-
sätt med rutiner och processer samt organisation och lydnadsförhållanden med
befattningshavares skyldigheter och befogenheter.
Bestämmelser
Bestämmelser i denna författning avser som huvudregel formella och bindande
skyldigheter eller förhållningssätt som beslutats som reglementen och manualer,
eller lokala instruktioner av chef för organisationsenhet, i enlighet med de anvis-
ningar och rutiner som gäller för detta. Tidsbegränsade bestämmelser avsedda för
viss verksamhet eller i visst avseende kan också förekomma i verksamhetsupp-
drag eller order. Bestämmelser i andra handlingstyper kan förekomma intill dess
myndighetens arbete med omläggning av regler och bestämmelser är slutfört.
Direktiv
Ett dokument för att samordna eller leda en verksamhet, eller beredning av ett
ärende. Direktiv innehåller en uppgift och eventuella handlingsregler till en eller
flera utsedda befattningshavare. Direktiv kompletterar verksamhetsuppdrag och
ska hänvisa till och genomföras inom ramen för sådant.
Doktrin
En på kunskaper och erfarenheter grundad och dokumenterad vilja hur Försvars-
makten inriktar uppbyggnad och bruk av militära medel och metoder.
FML – Försvarsmaktens ledningsgrupp
Försvarsmaktens ledningsgrupp (FML) är ett rådgivande organ till myndighetens
ledning bestående av myndighetens högsta chefer. FML sammanträder regelbun-
det och diskuterar aktuella frågor, men är inte beslutande.
FMO – Försvarsmaktsorder
En order på militärstrategisk nivå som fastställs av överbefälhavaren med upp-
gifter, resurser och handlingsregler för genomförande av operationer.
FMSI – Försvarsmaktens strategiska inriktningsdokument
Handling som fastställs av överbefälhavaren och, som utgående från av riksdag
och regering givna uppgifter och tilldelade ekonomiska anslag, anger
Försvarsmaktens övergripande inriktning och långsiktiga mål för verksamhet,
produkter och organisation.
FFS 2016:2
Sida 38
FMVP – Försvarsmaktens verksamhetsplan
Försvarsmaktens verksamhetsplan som beskriver omfattning, tidpunkter och
kostnader för den produktion av produkter i form av krigsförband, förmågor,
beredskap och operationer m.m. samt annan verksamhet i myndigheten, som som
avses bli genomförda nästkommande år och de därpå följande tolv åren.
Produktionen och produkterna är indelade i verksamhetsgrenar och
produktgrupper.
Försvarsplan
Försvarsplanen, utgår från aktuell organisation, fastställd verksamhetsplan och
gällande doktriner, och beskriver säkerhets- och försvarspolitiska utgångspunkter,
militärstrategisk
inriktning,
operationskoncept,
styrkeplanering,
krisfallsplanering, omfallsplanering och uppgifter m.m. i syfte att lösa regeringens
ställda krav på beredskap, operationer och insatser.
Garnisonssamordning
Samordning mellan organisationsenheter inom samma kommun eller annat angi-
vet geografiskt område avseende aktivering, mobilisering, mobiliseringsförbere-
delser, ordnings- och säkerhetstjänst, vakttjänst, gemensam ceremoniell verksam-
het, lokalutnyttjande, transporter, miljöledning m.m.
Grundoperationsplanering
Grundoperationsplaneringen omfattar en fullständig planering för bland annat
höjning av beredskap, aktivering, mobilisering, utgångsgruppering och uppgifter i
syfte att kunna hantera vissa prioriterade omfall. Grundoperationsplaneringen
utmynnar bland annat i produkterna grundoperationsplan och grundplan aktive-
ring och mobilisering.
Grundoperationsplan
Grundoperationsplanen (Grop) utgörs av de operativa delarna av grundoperat-
ionsplaneringen, och ska bl.a. inkludera:
-
beslut i stort för beredskap, operationer och insatser samt planering för de
kommande tre åren,
-
planering för skyddsobjekt,
-
planerade uppgifter för taktisk nivå samt beredduppgifter och
utgångsgruppering för krigsförband.
Grundplan aktivering och mobilisering
Grundplan aktivering och mobilisering beskriver genomförande av aktivering och
mobilisering samt anger lydnadsförhållanden, uppgifter m.m.
Handbok
Handlingstyp för anvisningar med förklaringar och beskrivningar avseende en
viss verksamhet eller administration och förvaltning. I en handbok får man återge
lagar, förordningar, föreskrifter, reglementen och manualer. En handbok får även
innehålla riktlinjer, råd och rekommendationer med bilder för tillämpning av reg-
ler och bestämmelser. I en handbok kan även rutiner och processer beskrivas,
vilka kan publiceras separat på Försvarsmaktens intranät. De rutiner, processer,
FFS 2016:2
Sida 39
råd, riktlinjer och rekommendationer m.m. som anges bör alltid följas om inte
särskilda skäl föreligger att genomföra verksamheten på annat sätt.
Inspektera, inspektion
Inspektion är en granskning och kontroll att viss verksamhet genomförs på det
sätt som är avsett samt att de krav som ställs på personal, materiel, infrastruktur
m.m. uppfylls. Inspektion genomförs på det sätt samt tid och plats som den som
har inspektionsuppgiften beslutar men i överenskommelse med berörd chef på
central nivå. Den som inspekterar ska få tillträde till de fastigheter, anläggningar,
ledningsstödsystem och transportmedel som är nödvändiga för att kunna utföra
kontrollerna.
Instruktion
Handlingstyp för utfärdande endast av lokala eller regionala bestämmelser med
anvisningar och rutiner.
Krigsförband
Krigsförband är en förbandsenhet vid en organisationsenhet av typ bataljon, kom-
pani, fartygsdivison, flygdivision och liknande. Även hemvärnsförband med
nationella skyddsstyrkor är krigsförband. Krigsförband har förmågor och innehåll
enligt särskilt angivna krav samt har enligt grundoperationsplan (Grop) eller
verksamhetsuppdrag angiven beredskap att efter viss tid kunna genomföra nation-
ella och internationella och operationer och insatser.
Chef för krigsförband benämns krigsförbandschef.
Lyda under
Lyda under innebär att en befattningshavare, eller en chef med sin enhet, i ett be-
gränsat och särskilt angivet avseende ställs under annan befattningshavares befo-
genhet att leda verksamheten och fördela arbetet, utöver den chef som har sig
enheten underställd. Lydnadsförhållandet kan gälla under en begränsad tid eller
tills vidare. En befattningshavare kan lyda under flera andra befattningshavare i
olika avseenden.
Manual
Handlingstyp för bindande bestämmelser med förklaringar, beskrivningar och
instruktioner för handhavande av utrustning, apparater eller tekniska system. En
manual får innehålla säkerhetsinstruktioner, checklistor, bilder m.m.
Mobilisera
Med mobilisera avses alla de åtgärder som krävs för att sammanföra personal,
förnödenheter och anläggningar till ett krigsförband för att genomföra operationer
efter av regeringen höjd beredskap och beslut om mobilisering.
Operationer och insatser
Operationer i denna författning avser verksamhet och insatser med militära resur-
ser i syfte att försvara Sveriges territorium och tillgångar, avvisa kränkningar,
främja svensk säkerhet, värna Sveriges suveräna rättigheter och nationella intres-
sen samt stödja samhället vid extraordinära händelser. Metoder m.m. för ledning
FFS 2016:2
Sida 40
och genomförande av operationer och insatser framgår av Försvarsmaktens dokt-
riner.
Operationsplan
Samlingsbegrepp i denna författning för dokument som innehåller planerade upp-
gifter, resurser och handlingsregler för nationella och internationella operationer.
Begreppet innefattar även nationella stödplaner för internationella operationer.
Operationsplaner utarbetas på alla ledningsnivåer och aktiveras normalt med en
order.
Order
Order är en tvingande befallning som avser uppgifter, resurser och handlingsreg-
ler för operationer och insatser. Order som av tidsskäl utfärdas muntligt ska
snarast möjligt dokumenteras i krigsdagbok eller annan formell handling. Skriftlig
order finns som försvarsmaktsorder, operationsorder, taktisk order, fragmentarisk
order m.m.
Organisationsenhet
Organisationsenheterna utgörs av Högkvarteret samt av regementen, flottiljer,
skolor och centrum, vilka är angivna som organisationsenheter i förordningen
(2007:1266) med instruktion för Försvarsmakten. Organisationsenheter benämns
även förband och chef för organisationsenhet för förbandschef.
Reglemente
Handlingstyp för bindande bestämmelser om ledning och genomförande av, eller
förhållningssätt för, verksamhet inom Försvarsmakten. Ett reglemente får inne-
hålla detaljerade och vägledande förklaringar samt beskrivningar, inklusive bil-
der.
Samordna
Samordning i denna författning avser aktiviteter som syftar till att verksamheten
genomförs med utgångspunkt i gemensamma planeringsförutsättningar för att
uppnå gemensamma mål. Inom Försvarsmakten sker samordning genom befäl
eller genom samverkan. Samordning genom befäl innebär att överordnad ger
uppdrag, order och direktiv till underställda chefer och förband. Samordning med
sidoordnade chefer, andra myndigheter, organisationer och enskilda sker genom
samverkan.
Samverka
I denna författning avser samverkan att genomföra och medverka i beredningar
och andra arbeten genom att utbyta information, lämna underlag, diskutera och
föreslå i syfte att uppnå gemensamma mål och samförstånd. Vid samverkan med
annan myndighet, annan stat eller organisation får befattningshavare eller enhet
som samverkar endast besluta myndighetens formella yttrande, samråd eller svar
enligt särskilt bemyndigande.
Stödja
Stödja i denna författning avser att när så erfordras, föreslå åtgärder eller tillhand-
hålla underlag, på begäran eller på eget initiativ.
FFS 2016:2
Sida 41
Territoriell verksamhet
Territoriell verksamhet innebär att, i samverkan med andra myndigheter och en-
skilda (totalförsvarssamverkan), samordna militära och civila resurser i syfte att
planera och skapa förutsättningar för ett samhälle som kan motstå extraordinära
händelser och väpnade angrepp med begränsade resurser.
Tillsyn
Tillsyn innebär en författningsenlig självständig granskning och kontroll av att
viss verksamhet uppfyller de krav och villkor som följer av lagar, förordningar,
föreskrifter, eller andra krav och villkor som meddelats i anslutning till dessa.
Tillsyn genomförs på det sätt samt tid och plats som den som har tillsynsuppgiften
beslutar. Den som genomför tillsyn ska få de uppgifter som krävs för tillsynen
samt omedelbart få tillträde till Försvarsmaktens fastigheter, anläggningar, flyg-
platser, ledningsstödsystem, transportmedel, luftfartyg och andra objekt som är
nödvändiga för att kunna utföra undersökningar och andra åtgärder.
Underställd
Underställd är ett bestående lydnadsförhållande som innebär att en befattningsha-
vare, eller en chef med sin enhet, står under en annan överordnad chefs befäl i alla
avseenden. Överordnad chef utövar normalt arbetsgivarens skyldigheter och be-
fogenheter. En befattningshavare kan endast vara underställd en chef.
Verksamhetsgren
Försvarsmaktens verksamhet indelas i verksamhetsgrenar enligt Försvarsmaktens
ekonomimodell (FEM) och överenskommelse med regeringen. Verksamhetsgre-
narna är följande:
VG 1 – Insatser
VG 2 – Uppbyggnad av organisation och beredskap
VG 3 – Utveckling
VG 4 – Övriga verksamheter
VG 5 – Fredsfrämjande verksamhet
VG 6 – Stöd till samhället
Verksamhetsuppdrag
En ömsesidig överenskommelse mellan två befattningshavare om en uppgift eller
en verksamhet som ska genomföras. Ett verksamhetsuppdrag ska innehålla en
beskrivning av uppgiften (mål, kvalitet, tid), resurser (ekonomiska, personella),
krav på redovisning samt eventuella riktlinjer och handlingsregler.
Överbefälhavarens verksamhetsuppdrag till direkt underställda chefer ingår i
Försvarsmaktens verksamhetsplan (FMVP).