KVFS 2011:2
Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd för häkte beslutade den 10 januari 2011. Kriminalvården föreskriver följande med stöd av 29, 30 och 33 §§ häktesförordningen (2010:2011) samt 14 § förordningen (2007:1172) med instruktion för Kriminalvården och beslutar följande allmänna råd.
1
Kriminalvårdens författningssamling
ISSN 1653-6665
Utgivare: Elisabeth Lager
KVFS 2011:2
FARK Häkte
Utkom från trycket den
4 februari 2011
Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd
för häkte
beslutade den 10 januari 2011.
Kriminalvården föreskriver följande med stöd av 29, 30 och 33 §§ häktesförordnin-
gen (2010:2011) samt 14 § förordningen (2007:1172) med instruktion för Krimi-
nalvården och beslutar följande allmänna råd.
1 kap. Inledande bestämmelser
Föreskrifternas innehåll och tillämpningsområde
1 §
Dessa föreskrifter innehåller kompletterande bestämmelser till häkteslagen
(2010:611) och häktesförordningen (2010:2011). Begrepp och uttryck som används
i föreskrifterna har samma innebörd och tillämpningsområde som i lagen och för-
ordningen, om inte annat anges.
Föreskrifterna gäller den som omfattas av 1 kap.2 och 3 §§häkteslagen samt, i
fråga om bidrag enligt 6 kap., en intagen som förts över till en sådan sjukvårdsin-
rättning eller en undersökningsenhet som avses i 6 § lagen (1991:1129) om rätts-
psykiatrisk vård.
2 §
Bestämmelserna avser
– definitioner, intagning i häkte, allmänna rättigheter och skyldigheter samt plan
för häktesvistelse och förberedelser för verkställighetsplanering i anstalt (1 kap.),
– placering och vissa rättigheter (2 kap.),
– besök och andra kontakter (3 kap.),
– särskilda kontroll- och tvångsåtgärder (4 kap.),
– hälso- och sjukvård (5 kap.),
KVFS
2011:2
2
– bidrag av allmänna medel (6 kap.), samt
– övriga bestämmelser (7 kap.).
Definitioner
3 §
Med barn avses en person under 18 år, om inte annat anges.
4 §
Med närstående avses
1. en intagens maka eller make, registrerade partner och sambo,
2. en intagens barn, oavsett ålder,
3. andra barn som stadigvarande sammanbor med en intagen,
4. en intagens föräldrar och syskon, samt
5. en annan person än någon som anges
i 1-4 som har en sådan nära relation till
en intagen att de bör betraktas som närstående till varandra.
Allmänna råd
Andra personer som enligt punkt 5 kan betraktas som närstående till en intagen
kan vara t.ex. en fästmö eller fästman,
en flick- eller pojkvän, ett barnbarn, en far-
eller morförälder eller en person som den intagne stadigvarande bor tillsammans
med utan att de lever i en parrelation. Även ett barn som inte omfattas av punkter-
na 2-4 kan undantagsvis omfattas av bestämmelsen. Kravet på en nära relation
förutsätter normalt att relationen har eller kan antas få en viss varaktighet.
5 §
Med INTIK-systemet avses Kriminalvårdens särskilda system för
kontrollerat telefonerande för intagna.
6 §
Med droger avses alkohol, narkotika, något annat berusningsmedel, något
sådant medel som avses i 1 § lagen (1991:1969) om förbud mot vissa dopnings-
medel eller någon sådan vara som omfattas av lagen (1999:42) om förbud mot vis-
sa hälsofarliga varor.
Med prov för drogkontroll avses urin-, utandnings-, saliv-, svett-, blod- eller
hårprov för kontroll av att en intagen inte är påverkad av droger.
Allmänna råd
Vad som är narkotika framgår av 8 § narkotikastrafflagen (1968:64) , förteck-
ningen i förordningen ( 1992:1554 ) om kontroll av narkotika samt av Läkemedels-
verkets föreskrifter om förteckningar över narkotika. Med något annat berusnings-
medel avses t.ex. lösningsmedel.
Intagning i häkte
7 §
En dömd som är på fri fot och som inställer sig i häkte med en verkställbar
dom eller ett verkställbart beslut eller som vill avge nöjdförklaring har, oavsett
platstillgång, rätt att bli mottagen i häktet i avvaktan på beslut om anstaltsplacering
eller förflyttning till annat häkte. Det gäller även en intagen som under pågående
verkställighet inställer sig i eller förpassas till häkte.
KVFS
2011:2
3
8 §
Innan en person tas in i häkte ska grunden för frihetsberövandet kontroll-
eras. Kontroll ska också göras av att det är rätt person som tas in.
Bestämmelser om hur kontroll av verkställighetshandlingar ska genomföras,
om nöjdförklaring och om strafftidsberäkning, finns i Kriminalvårdens föreskrifter
och allmänna råd om doms befordran till verkställighet samt strafftidsberäkning
m.m. (FARK DomB).
Allmänna råd
Kontroll av att den som är häktad är rätt person sker normalt genom att polisen
bekräftar den häktades identitet. Kontroll av att annan som ska tas in i häkte är
rätt person kan ske genom identitetshandling, i register eller genom att kriminal-
vårdstjänsteman eller annan myndighetsperson styrker
att det är fråga om rätt
person. Intagning kan ske även om det inte helt går att säkerställa att det är rätt
person som tas in, om det ändå framstår som sannolikt att så är fallet. I sådant fall
måste det rätta förhållandet snarast styrkas.
Allmänna råd till 3 § häktesförordningen (2010:2011)
Den intagnes rätt att underrätta närstående om var han eller hon befinner sig i
anslutning till att han eller hon tas in i häkte eller flyttas från ett häkte till ett annat
bör normalt omfatta en person.
Hänsyn till brottsoffer eller ett besöksförbud kan utgöra särskilda skäl mot att
medge en intagen rätt att meddela en viss närstående.
9 §
En preliminär säkerhetsbedömning ska göras i omedelbar anslutning till att
en intagen tagits in i häkte.
Allmänna råd
Syftet med säkerhetsbedömningen är att identifiera omedelbara behov av säker-
hetsåtgärder i samband med t.ex. akut transport eller vid fara för den intagnes
el-
ler annans liv eller hälsa.
10 § En intagen ska, i anslutning till att han eller hon tas in i häkte, informeras
om lokaler, signalanordningar och brandskydd. Den intagne ska även, om sådan in-
formation inte redan har lämnats vid annat häkte, informeras om
– de rättigheter och skyldigheter som han eller hon har,
– skyldigheten att medverka vid drogkontroll,
– det regelverk som i övrigt gäller för häktesvistelsen, samt
– Kriminalvårdens registrering av personuppgifter.
En intagen ska, om det inte är obehövligt med hänsyn till frihetsberövandets
karaktär och varaktighet, informeras om häktets
– lokala rutiner,
– användning av allmän kameraövervakning,
– sjukvårdsverksamhet, samt
– verksamhet för andlig vård (NAV).
En intagen som avtjänar
fängelse ska informeras om bestämmelserna om upp-
skjuten villkorlig frigivning.
KVFS
2011:2
4
Allmänna råd
Information bör lämnas på ett språk som den intagne förstår, företrädesvis skrift-
ligen. Information kan också lämnas genom skyltning eller i digitalt format.
11 § Kriminalvården bestämmer när under dygnet en dömd ska friges efter avtjä-
nat straff.
Allmänna rättigheter
12 § En intagen har rätt att få mat vid sedvanliga mattider. Den intagne ska dock
ges möjlighet att inta sina måltider vid tider som är anpassade efter hans eller hen-
nes medicinska behov eller religion.
En intagen har rätt att få vegetarisk mat. Den intagne har också rätt att få mat
som är anpassad efter hans eller hennes medicinska behov eller religion.
En intagen har rätt att under sin fritid själv bereda eller få varm dryck, om det
inte kan äventyra ordningen eller säkerheten.
13 § En intagen ska förses med sängkläder, handdukar och basartiklar för
personlig hygien samt, om den intagne vill det, kläder och skor.
Allmänna råd
För att inte försvåra visitation, vålla sanitär olägenhet eller på annat sätt äventyra
ordningen eller säkerheten bör den intagne normalt inte få förvara fler kläder,
sängkläder och handdukar än vad som behövs mellan två tvättbyten. Om den in-
tagne har möjlighet att själv tvätta sina kläder och handdukar bör den tillåtna
mängden anpassas efter hur ofta den intagne har möjlighet att tvätta.
Med basartiklar för personlig hygien avses i första hand tandborste, tandkräm,
tvål, schampo, deodorant, rakartiklar och menstruationsskydd. Sådana artiklar bör
tillhandahållas för normal konsumtion.
14 § De sängkläder, handdukar och kläder som en intagen förses med ska bytas
regelbundet utifrån allmänna hygieniska krav. Sådana byten behöver inte ske om
den intagne har möjlighet att tvätta själv.
15 § En intagen ska ges möjlighet att dagligen sköta sin personliga hygien.
16 § En intagen som behöver akuttandvård ska beredas sådan vård.
Allmänna råd
Med akuttandvård avses avhjälpande av smärttillstånd orsakat av kariesskada,
tappad fyllning, trauma eller akut infektion från tand, käke, tandfäste eller mun-
slemhinna. Även insättning av temporär tandersättning till följd av akut uppkom-
men framtandsförlust betraktas som akuttandvård.
17 § En intagens bostadsrum ska vara utrustat med stol, bord, skåp, säng, bädd-
utrustning, spegel, anslagstavla, mugg, väckarklocka, radio, TV samt anordning
som gör att den intagne själv kan reglera inflödet av dagsljus.
KVFS
2011:2
5
Första stycket gäller inte om den intagne är placerad i avskildhet. Bostadsrum-
met ska då, utifrån förutsättningarna i det enskilda fallet, utrustas så att standarden
för ett normalutrustat bostadsrum uppnås i den utsträckning det är lämpligt.
Om den intagne är ålagd restriktioner som avser inskränkningar i rätten att följa
vad som händer i omvärlden får rätten till radio och TV på bostadsrummet
inskränkas.
Allmänna råd
Risk för självskadande handlingar, våldsamt beteende eller skadegörelse påverkar
hur ett bostadsrum bör vara utrustat för en intagen som är placerad i avskildhet.
Även den byggnadstekniska utformningen påverkar hur rummet kan utrustas, t.ex.
om rummet är försett med antennuttag för TV eller om fönstret är försett med per-
sienner. Den tid som avskildhetsplaceringen kan förväntas bestå bör också beaktas
vid bedömningen av hur rummet bör utrustas.
18 § En intagens bostadsrum ska ha en signalanordning för kommunikation med
personal.
19 § En intagen som har möjlighet att dagtid vistas tillsammans med andra
intagna ska i gemensamt utrymme ges tillgång till de lagar, förordningar och
föreskrifter som gäller för frihetsberövandet. En intagen som inte har den möjlig-
heten ska vid förfrågan ges tillgång till regelverket i sitt bostadsrum.
20 § Om en intagen vill tala med en representant för ledningen av häktet, ska
tillfälle till det ges så snart det lämpligen kan ske. Kriminalvården bestämmer vem
som vid ett visst samtal representerar ledningen.
Allmänna skyldigheter
Allmänna råd till 4 § andra stycket häktesförordningen (2010:2011)
Att en intagen ska visa hänsyn mot personal och medintagna innebär t.ex. att den
intagne inte får utsätta någon för trakasserier eller annat otillbörligt eller
hänsynslöst beteende. Med trakasserier avses t.ex. sexuella trakasserier eller
trakasserier på grund av sexuell läggning, etnisk, ideologisk, eller religiös till-
hörighet samt trakasserier på grund av funktionshinder. Skyldigheten att visa
hänsyn innebär även t.ex. att pornografiska bilder inte får sättas upp i bostadsrum
eller i gemensamma utrymmen och att en intagen inte får åstadkomma buller eller
annat ljud som väsentligen kan störa annan intagen.
21 § En intagen får endast vistas på anvisat område.
22 § En intagen får inte
– utan medgivande bruka eller ta annan befattning med sådant som inte får tas
emot och innehas i häkte,
– manipulera Kriminalvårdens egendom, eller
– hantera personliga tillhörigheter eller Kriminalvårdens egendom på ett sätt
som kan äventyra ordningen eller säkerheten.
KVFS
2011:2
6
Allmänna råd
Med att manipulera Kriminalvårdens egendom avses t.ex. att bryta en plombering
eller att göra ingrepp i eller påverka teknisk övervakningsutrustning, brandlarm
eller liknande. Med att äventyra ordningen eller säkerheten avses t.ex. att hantera
tillhörighet eller utrustning på ett brandfarligt sätt. Att det är förbjudet att uppsåt-
ligen förstöra eller skada egendom till men för annan följer av 12 kap. 1–2 §§
brottsbalken . Med annan avses t.ex. Kriminalvården.
23 § En intagen ska hålla god ordning i bostadsrummet och medverka till att
hålla god ordning i gemensamma utrymmen.
Allmänna råd
Med god ordning avses t.ex. att städa bostadsrummet regelbundet och att inte för-
vara livsmedel eller annat på ett sätt som kan vålla sanitär olägenhet.
24 § En intagen får inte röka inomhus. Rökning får ske utomhus på tid och plats
som Kriminalvården anvisar.
Plan för häktesvistelse och förberedelser för verkställighets-
planering i anstalt
25 § För en intagen som är häktad på grund av misstanke om brott ska en plan
för häktesvistelsen upprättas inom två veckor från häktningen. Planen ska vara
individuellt utformad efter omständigheterna i det enskilda fallet. Den intagne ska
få en kopia av planen.
Allmänna råd
Det måste vid utformningen av planen beaktas att åtgärder kan kräva åklagares
medgivande.
Vid utformning av planen bör eventuella barns behov i egenskap av närstående
till den intagne särskilt beaktas. Det kan avse t.ex. barnets behov av att, när det är
till barnets bästa, upprätthålla kontakt med en frihetsberövad förälder. Även bar-
nets behov av skydd bör särskilt beaktas.
26 § Planen för häktesvistelsen ska för varje intagen vara baserad på en riskbe-
dömning och en behovsbedömning. En förnyad risk- eller behovsbedömning ska
göras när det finns anledning till det.
Allmänna råd
Vid riskbedömningen bör identifieras vilka risker som finns utifrån en kartläggning
av de faktorer som har starkast samband med risken för att den intagne
- överträder meddelade restriktioner eller påverkar annan i mål eller ärende,
- rymmer eller fritas,
- använder hot eller våld, eller
- gör sig skyldig till annan allvarlig misskötsamhet.
Utifrån en samlad bedömning bör identifieras vilka riskhanteringsåtgärder som är
nödvändiga.
KVFS
2011:2
7
Vid behovsbedömningen bör vidare identifieras vilka åtgärder som kan motverka
negativa följder av frihetsberövandet samt tillgodose behov av särskilt skydd eller
hälso- och sjukvård.
Skäl att göra en förnyad risk- eller behovsbedömning finns t.ex. när meddelade
restriktioner ändras eller efter förflyttning till annat häkte.
27 § I planen ska, utifrån de risker och behov som identifierats, anges vilka åt-
gärder som ska vidtas under häktesvistelsen. Planen ska följas upp när det finns
anledning till det, dock minst varannan månad. Planen ska ändras när det finns
anledning till det.
28 § För en intagen som avses i 25 § ska, i den utsträckning det är lämpligt och
om den intagne samtycker till det, förberedelser vidtas inför den verkställighets-
plan som, om den intagne döms till fängelse, ska upprättas i anstalt enligt 1 kap. 5
§ andra stycket fängelselagen (2010:610).
2 kap. Placering och vissa rättigheter
Placering
Placering i häkte
Allmänna råd
En intagen som är häktad bör normalt placeras i det häkte som är beläget i eller
nära den ort där rättsprocessen ska äga rum, om inte placering i annat häkte be-
hövs av säkerhets- eller beläggningsskäl.
Allmänna råd till 2 kap. 1 § andra stycket häkteslagen (2010: 611)
Annan särskild anledning att placera två eller flera intagna i samma rum kan t.ex.
avse fall då placering i enrum kan inverka negativt på den intagnes psykiska hälsa
eller att intagna frivilligt vill placeras tillsammans. En förutsättning för sådan pla-
cering är att det är säkerhetsmässigt och praktiskt möjligt.
Att placera en man och en kvinna i samma rum är bara aktuellt om de är när-
stående.
Allmänna råd till 2 kap. 2 § häkteslagen (2010:611)
Om en intagen inte kan placeras på en häktesavdelning där endast intagna av sam-
ma kön vistas bör åtgärder vidtas för att, utifrån omständigheterna i varje enskilt
fall, undvika att den intagne måste vistas helt ensam.
Allmänna råd till 2 kap. 3 § häkteslagen (2010:611)
När en intagen är under 18 år bör åtgärder vidtas för att, utifrån omständigheter-
na i varje enskilt fall, undvika att den intagne måste vistas helt ensam. Om det inte
går att finna andra åtgärder kan det vara nödvändigt att placera den unge tillsam-
mans med lämpliga intagna över 18 år.
KVFS
2011:2
8
Tillstånd att ha spädbarn i häkte
Allmänna råd till 2 kap. 4 § häkteslagen (2010:611)
Med spädbarn avses ett barn under de allra första levnadsåren.
Att tillåta en intagen att ha sitt spädbarn hos sig i häkte kan anses vara till bar-
nets bästa t.ex. när någon annan lämplig placering av barnet inte hunnit ordnas
eller när barnet föds under vistelsen i häkte.
1 §
En intagen som medges tillstånd att ha sitt spädbarn hos sig ska förses med
nödvändig utrustning och ges sådana bostads- och sysselsättningsförhållanden som
möjliggör vård av barnet.
2 §
Innan ett spädbarn skiljs från en intagen ska samråd ske med social-
nämnden.
Tillsyn av intagna som omhändertagits enligt lagen ( 1976:511 )
om omhändertagande av berusade personer m.m.
3 §
En intagen som har omhändertagits enligt lagen (1976:511) om omhänderta-
gande av berusade personer m.m. ska ses till med högst 15 minuters mellanrum.
Vistelse i gemensamhet och avskildhet
Allmänna råd till 2 kap. 5 § häkteslagen (2010:611)
Så kallad samsittning, dvs. att en intagen under viss tid på dagtid vistas tillsam-
mans med någon annan eller några andra intagna i ett bostadsrum, utgör inte ge-
mensamhet om samsittning endast kan erbjudas med en annan intagen. Om gemen-
samhet inte är möjlig bör övervägas om samsittning kan erbjudas för att undvika
att en intagen måste vistas helt ensam.
Samsittning mellan en man och en kvinna bör endast vara aktuell om de är när-
stående.
Sysselsättning och ersättning
4 §
En intagen har rätt till ersättning med elva kronor per timme för tid som han
eller hon deltar i eller utför sysselsättning som anordnats av Kriminalvården.
Allmänna råd
En intagen som under sysselsättning stör ordningen eller vägrar följa anvisningar
och som därigenom försvårar genomförandet av verksamheten anses inte ha utfört
eller deltagit i sysselsättning.
5 §
Utbetalning sker genom att det intjänade beloppet varje eller varannan
vecka, på veckodag som Kriminalvården bestämmer, betalas ut i kontanter eller
sätts in på ett kontantkort avsett för den intagne som är knutet till ett konto vilket
administreras av Kriminalvården.
KVFS
2011:2
9
6 §
En intagen ska vid varje utbetalningstillfälle skriftligen informeras om in-
tjänat belopp, hur det har beräknats och om saldot på det kontantkort som avses i 5
§.
Vistelse utomhus
Allmänna råd till 2 kap. 7 § häkteslagen (2010:611)
Synnerliga skäl mot att ge möjlighet till en timmes utomhusvistelse varje dag kan
finnas t.ex. vid en oförutsedd situation som av säkerhetsskäl gör det nödvändigt att
hålla intagna, som annars skulle ha vistats i gemensamhet, avskilda från varandra
och det till följd därav saknas praktiska förutsättningar att låta de intagna vistas
utomhus.
Förströelse
Allmänna råd till 2 kap. 8 § häkteslagen (2010:611)
Tillgången till förströelse kan inskränkas av ordnings- eller säkerhetsskäl samt till
följd av praktiska förhållanden inom Kriminalvården som t.ex. häktesrutiner och
resurstillgång.
7 §
Den förströelse som intagna ska ges möjlighet att ägna sig åt ska vara av va-
rierat slag.
8 §
En intagen ska genom Kriminalvårdens försorg ges möjlighet att köpa varor
i kiosk eller i varuautomat.
9 §
En intagen får inte spela med andra intagna om pengar, om andra föremål
eller med pengars värde som insats.
10 § En intagen ska ges möjlighet att ta del av ett varierat utbud av litteratur och
samhällsinformation, om inte restriktioner hindrar det.
Utbud av massmedier
11 § En intagen ska ges möjlighet att ta del av SVT 1, SVT 2 samt TV 4, om inte
restriktioner hindrar det.
Allmänna råd till 2 kap. 9 § häkteslagen (2010:611)
Tillgången till utbud av massmedier kan inskränkas av ordnings- eller säkerhets-
skäl samt till följd av praktiska förhållanden inom Kriminalvården som t.ex. häk-
tesrutiner och resurstillgång.
Religionsutövning
12 § En intagen ska på lämpligt sätt ges möjlighet till kontakt med en repre-
sentant för den egna religionen.
KVFS
2011:2
10
Allmänna råd till 2 kap. 10 § häkteslagen (2010:611)
Möjligheten till kontakt kan inskränkas av ordnings- eller säkerhetsskäl samt till
följd av praktiska förhållanden inom Kriminalvården som t.ex. häktesrutiner och
resurstillgång.
Personliga tillhörigheter
Allmänna råd till 2 kap. 11 § häkteslagen (2010:611)
Med personliga tillhörigheter avses all egendom som tillhör en intagen, t.ex. klä-
der, skor, pengar och försändelser. Egendom som Kriminalvården förser den
intagne med utgör inte personliga tillhörigheter. Med innehav avses att den
intagne förvarar personliga tillhörigheter i bostadsrummet eller i gemensamma ut-
rymmen i häktet. Med innehav avses också att den intagne disponerar pengar på
ett sådant kontantkort som avses i 5 §.
Mottagande och innehav
13 § En intagen får inte ta emot och inneha böcker, tidskrifter eller tidningar som
uppmanar till brott eller som innehåller beskrivningar av vapen eller av hur man
tillverkar droger eller föremål som är ägnade att användas som brottsverktyg.
14 § En intagen får ta emot och inneha kontanter motsvarande högst 1 500
kronor.
Denna bestämmelse gäller inte intagna på häkten där den intagnes pengar sätts
in på ett sådant kontantkort som avses i 5 §.
15 § En intagen får inte ta emot och inneha
– pass,
– rökverk och tillbehör, annat än i samband med tillåten rökning, eller
– utrustning för elektronisk kommunikation eller lagring av data.
Allmänna råd
Med tillbehör till rökverk avses t.ex. tändare, tändstickor och andra elddon samt
tobak, cigarettpapper och lösa filter.
Med utrustning för elektronisk kommunikation avses t.ex. telefoner, datorer,
vissa spelkonsoler och tillbehör till sådan utrustning.
Allmänna råd till 2 kap. 11 § häkteslagen (2010:611)
Bland annat har mängden personliga tillhörigheter betydelse för om ordningen
eller säkerheten kan äventyras, t.ex. om mängden försvårar visitation eller vållar
sanitär olägenhet.
En intagen som är häktad kan endast vägras att ta emot och inneha privata klä-
der och skor om mottagandet och innehavet vid en individuell bedömning bedöms
kunna äventyra ordningen eller säkerheten.
Normalt kan följande övriga personliga tillhörigheter tas emot och innehas utan
att ordningen eller säkerheten kan äventyras:
- glasögon eller annat synhjälpmedel,
- hörselhjälpmedel,
KVFS
2011:2
11
- armbandsur av enklare beskaffenhet,
- vigselring,
- ett fåtal övriga smycken av mindre värde,
- ett fåtal elektriska apparater av enklare slag,
- utrustning som behövs för att utöva religion,
- fotografier, brev, vykort och affischer,
- CD-spelare och hörlurar eller motsvarande,
- CD-skivor eller motsvarande, om den intagne har tillgång till CD-spelare eller
motsvarande,
- telefonkort till INTIK-systemet, samt
- tillhörigheter som är inköpta i kiosk eller varuautomat genom Kriminal-
vårdens försorg.
Den intagne kan även få ta emot och inneha andra personliga tillhörigheter än
de uppräknade efter en prövning i det enskilda fallet av om mottagandet och inne-
havet kan äventyra ordningen eller säkerheten. En förutsättning är dock att till-
hörigheterna kan förvaras och transporteras inom Kriminalvården utan olägenhet.
Tillhörigheter som kan tillåtas efter en prövning i det enskilda fallet är t.ex
- läkemedel som är förskrivna av läkare,
- tillhörigheter som behövs för att utföra sysselsättning,
- spelkonsoler utan möjlighet till elektronisk kommunikation eller lagring av
data,
- musikinstrument,
- sällskapsspel,
- annan utrustning för fritidssysselsättning som kan utföras i bostadsrummet,
t.ex. hobbymaterial eller handarbeten, samt
- andra sängkläder och annan bäddutrustning än vad Kriminalvården tillhanda-
håller, om det finns medicinska skäl.
16 § Ett beslut om mottagande och innehav kan återkallas om mottagandet och
innehavet kan äventyra ordningen eller säkerheten.
Omhändertagande och förvaring
Allmänna råd till 2 kap. 12 § häkteslagen (2010:611)
Ett omhändertagande av personliga tillhörigheter enligt 2 kap. 12 § häkteslagen
( 2010:611 ) innebär inte någon annan inskränkning i den intagnes rätt att dispone-
ra tillhörigheterna utöver att han eller hon inte får inneha dem.
17 § När personliga tillhörigheter som en intagen inte får ta emot och inneha om-
händertas ska, om möjligt, två tjänstemän medverka.
18 § Inför en transport ska de personliga tillhörigheter som ska följa med vid
transporten packas i emballage som tillhandahålls av Kriminalvården. Emballaget
ska plomberas. Den intagne ska, om möjligt, själv packa tillhörigheterna och plom-
bera emballaget. Utförs uppgifterna av Kriminalvården ska, om möjligt, två
tjänstemän medverka.
Antalet kollin ska förtecknas.
KVFS
2011:2
12
19 § När omhändertagna tillhörigheter med stort ekonomiskt värde förvaras ska
dokumentation ske genom fotografering.
20 § Utöver vad som framgår av 7 § andra stycket häktesförordningen (2010:-
2011), ska dokumentation ske när omhändertagna tillhörigheter lämnas ut.
21 § När en personlig tillhörighet lämnas ut ska mottagandet kvitteras.
Permission
Allmänna råd till 2 kap. 13 § häkteslagen (2010:611)
Permission kan beviljas t.ex. för att en intagen ska kunna besöka en närstående
som är allvarligt sjuk, närvara vid en närståendes begravning eller vid en viktig
angelägenhet som rör den intagnes barn.
Med hinder som av säkerhetsskäl talar mot att permission ska beviljas avses t.ex.
risk för att den intagne begår brott eller avviker.
3 kap. Besök och andra kontakter
Besök
Allmänna råd till 3 kap. 1 § häkteslagen (2010:611)
Med uttrycket lämpligen kan ske avses praktiska förutsättningar för besök, t.ex.
vad som är möjligt med hänsyn till häktets rutiner samt tillgången till personal och
besöksrum.
Besök av en person som avtjänar ett fängelsestraff eller är föremål för kriminal-
vård i frihet bör normalt inte beviljas. Detsamma gäller besök av en person som är
misstänkt för brott, missbrukar narkotika eller är medlem i eller har annan kopp-
ling till ett kriminellt nätverk eller grov organiserad brottslighet. Om personen är
närstående till den intagne kan dock kontrollerade besök medges, om riskerna kan
hanteras genom kontrollen.
När besök lämpligen kan ske
1 §
Vid fördelning av tider för besök ska besök av närstående prioriteras.
Besök av barn
2 §
En intagen får ta emot besök av ett barn endast om besöket kan antas vara
till barnets bästa.
Allmänna råd
Besök av barn bör normalt endast tillåtas om barnet är närstående till den intagne.
Barnet bör normalt följas åt av en vuxen under besöket. En sådan vuxen kan vara
t.ex. en annan vårdnadshavare, en person från socialtjänsten eller någon annan
som barnet har förtroende för.
KVFS
2011:2
13
Kontroll
3 §
När en intagens besök ska kontrolleras på grund av att det finns risk för
överlämnande av ett otillåtet föremål ska ett besöksrum som omöjliggör att föremål
överlämnas användas, om ett sådant rum finns att tillgå och det inte finns skäl mot
det.
Allmänna råd
Skäl mot att genomföra besök i ett besöksrum som omöjliggör att föremål överläm-
nas kan finnas t.ex. vid besök av barn.
4 §
Om ett besök kontrolleras på ett sådant sätt som avses i 3 kap. 2 §
häkteslagen (2010:611) på grund av att det finns risk för överlämnande av ett
otillåtet föremål får den intagne och besökaren inte ha kroppskontakt, om det inte
finns särskilda skäl.
Allmänna råd
Särskilda skäl att tillåta kroppskontakt kan finnas t.ex. om besökaren är ett barn.
5 §
Om ett besök övervakas ska samtal under besöket föras på ett språk som
förstås av den som övervakar det, om det inte är obehövligt med hänsyn till syftet
med övervakningen. Om samtalet inte kan föras på ett sådant språk ska tolk anlitas.
Om samtalet i strid med vad som gäller för besöket förs på ett språk som inte
förstås av den som övervakar besöket eller av tolken ska besöket avbrytas, om det
inte är uppenbart obehövligt.
Allmänna råd
Om syftet med övervakningen endast är att förhindra överlämnande av otillåtna
föremål kan det vara obehövligt att den som övervakar besöket förstår samtalet.
6 §
Om ett besök övervakas genom bild- eller ljudupptagning ska den intagne
och besökaren informeras om det.
7 §
En besökare får inte spela in ljud eller bild i häktet utan Kriminalvårdens
tillstånd.
Elektronisk kommunikation
Allmänna råd till 3 kap. 4 § häkteslagen (2010:611)
Med uttrycket lämpligen kan ske avses praktiska förutsättningar för elektronisk
kommunikation, t.ex. vad som är möjligt med hänsyn till häktets rutiner samt
tillgången till personal och utrustning för sådan kommunikation.
Tillstånd till elektronisk kommunikation med en person som avtjänar ett fängel-
sestraff eller är föremål för kriminalvård i frihet bör normalt inte beviljas.
Det-
samma gäller elektronisk kommunikation med en person som är misstänkt för
brott, missbrukar narkotika eller är medlem i eller har annan koppling till ett
kriminellt nätverk eller grov organiserad brottslighet. Om personen är närstående
KVFS
2011:2
14
till den intagne kan dock tillstånd till avlyssnad kommunikation medges, om
riskerna kan hanteras genom avlyssningen.
Utrustning för elektronisk kommunikation
8 §
En intagen får endast använda sådan utrustning för elektronisk kommunika-
tion som tillhandahålls av Kriminalvården.
Allmänna råd
Med utrustning avses även programvara.
Elektronisk kommunikation via telefon
9 §
En intagens ansökan om telefontillstånd ska betraktas som en ansökan om
tillstånd att ringa inom INTIK-systemet, om inte den intagne anger något annat.
10 § En intagen får beviljas tillstånd att ringa telefonsamtal utanför INTIK-
systemet endast om
1. tillstånd till samtalet av säkerhetsskäl inte kan beviljas inom det systemet och
2. den intagne har starka skäl för att få ringa samtalet.
Tillstånd till ett telefonsamtal som Kriminalvården ska bekosta genom bidrag
till den intagne får medges utanför INTIK-systemet, även om tillstånd inom det
systemet kan beviljas.
Allmänna råd
Starka skäl att få ringa telefonsamtal utanför INTIK-systemet kan finnas t.ex. för
samtal till en närstående, om behovet av kontakt inte kan tillgodoses på annat sätt,
eller för samtal till en advokat.
11 § Om tillstånd till telefonsamtal inom INTIK-systemet inte kan beviljas på
grund av säkerhetsskäl och samtal i stället genomförs utanför det systemet enligt
10 § ska samtalet avlyssnas, om det inte är uppenbart obehövligt.
Allmänna råd
Att samtal mellan en intagen och hans eller hennes offentlige försvarare inte får
avlyssnas framgår av 3 kap. 5 § andra stycket häkteslagen (2010:611) .
12 § Avlyssning av ett telefonsamtal ska ske i realtid. Om det inte är möjligt får
samtalet spelas in och avlyssnas i efterhand, om det innebär tillräcklig kontroll.
13 § Ett telefonsamtal som avlyssnas ska föras på ett språk som förstås av den
som avlyssnar samtalet. Om samtalet inte kan föras på ett sådant språk ska tolk
anlitas. Om samtalet förs på ett språk som inte förstås av den som avlyssnar sam-
talet eller av tolken ska samtalet avbrytas, om det inte är uppenbart obehövligt.
KVFS
2011:2
15
Elektronisk kommunikation via dator
14 § En intagen som deltar i utbildning som anordnas av Kriminalvården får
kommunicera via dator med Kriminalvårdens lärare och studie- och yrkesväg-
ledare.
Försändelser
15 § En försändelse till eller från en intagen ska befordras samma dag som för-
sändelsen kommer till häktet, om det är möjligt och försändelsen inte ska granskas
eller hållas kvar.
16 § Bestämmelserna i 17-20 §§ gäller endast om den intagne har medgivit att
försändelsen granskas.
Allmänna råd
Medgivande till granskning sker normalt genom att den intagne skriver under ett
s.k. postgranskningsmedgivande.
17 § Vid granskning av en försändelse ska, om möjligt, två tjänstemän medverka.
18 § En försändelse till eller från en intagen får granskas genom
– genomlysning av försändelsen i oöppnat skick,
– öppnande utan genomläsning av innehållet, eller
– öppnande och genomläsning av innehållet.
Om en försändelse har öppnats, ska den förseglas när granskningen är slutförd.
19 § Granskning av en försändelse till eller från en intagen ska ske skyndsamt.
Efter granskningen ska försändelsen lämnas ut till den intagne så snart som möj-
ligt, om den inte ska omhändertas enligt 2 kap. 12 § häkteslagen (2010:611) eller
hållas kvar enligt 3 kap. 9 § samma lag.
Om innehållet i en granskad försändelse bedöms kunna vara straffbart i sam-
band med innehav eller spridning eller om det lämnar upplysningar om brott, för
vilket fängelse är föreskrivet och som kan antas föranleda annan påföljd än böter,
ska Polisen underrättas så snart som möjligt.
Allmänna råd till 3 kap. 9 § häkteslagen (2010:611)
Särskilda skäl mot att lämna ut en granskad försändelse kan finnas om ordningen
eller säkerheten skulle äventyras vid befordran av försändelsen. Om försändelsen
innehåller information som kan utgöra fara för någon annans liv eller hälsa eller
uppgifter som kan äventyra ordningen eller säkerheten i häktet även efter att den
intagne frigivits kan det finnas särskilda skäl att hålla kvar försändelsen även efter
den tidpunkten.
Allmänna råd till 11 § häktesförordningen (2010:2011)
Särskilda skäl mot att underrätta en intagen om att en försändelse har hållits kvar
kan t.ex. vara att arbetet i en redan inledd förundersökning skulle kunna skadas,
om försändelsen i sig tyder på att Polisen eller Kriminalvården har vetskap om
planerad brottslighet eller om försändelsen innehåller information om ett planerat
KVFS
2011:2
16
brott, rymnings- eller upploppsplaner eller information som kan användas för att
hota eller trakassera andra intagna eller kriminalvårdspersonal.
20 § Den intagne ska underrättas när en försändelse har granskats. Underrättelsen
ska innehålla information om
1. vilken försändelse som har granskats,
2. med stöd av vilket lagrum granskningen har skett,
3. vilken typ av granskning som har utförts,
4. datum för granskningen, samt
5. vem eller vilka som utfört granskningen.
Gemensamma bestämmelser
Samtycke av den som kontakt ska äga rum med
21 § Den som en intagen vill ta emot besök av eller kommunicera elektroniskt
med ska tillfrågas om han eller hon samtycker till att kontakten ska äga rum. I
samband med det ska den som kontakten ska äga rum med informeras om
– att han eller hon, om samtycke till kontakt lämnas, kan komma att registreras i
Kriminalvårdens datasystem,
– att Kriminalvården, om samtycke till kontakt lämnas, kan komma att under-
söka om han eller hon är dömd eller misstänkt för brott eller för att utöva brottslig
verksamhet och inhämta upplysningar om hans eller hennes personliga förhållan-
den i övrigt, samt
– att han eller hon kan komma att bli föremål för kroppsvisitation eller ytlig
kroppsbesiktning vid ett besök.
Den intagne ansvarar för att samtycke inhämtas på en blankett som fastställs av
Kriminalvården.
Allmänna råd
Om den som kontakten ska äga rum med är ett barn ankommer det enligt reglerna
i föräldrabalken på den eller dem som är vårdnadshavare att ta ställning till om
samtycke till kontakten ska lämnas.
22 § Om den som kontakten ska äga rum med inte samtycker till kontakt med
den intagne, får den intagne inte beviljas tillstånd till kontakten.
23 § Vad som anges i 21-22 §§ gäller inte
1. om den som kontakten ska äga rum med är advokat eller tjänsteman på eller
uppdragstagare till en svensk myndighet eller ett internationellt organ som har av
Sverige erkänd behörighet att ta emot klagomål från enskilda, och kontakten sker i
anledning av den ställningen,
2. vid telefonsamtal som är av stor vikt för den intagnes frigivningsförberedelser
och samtalet sker utanför INTIK-systemet,
3. när en intagen underrättar en närstående om var han eller hon befinner sig
enligt bestämmelsen i 3 § häktesförordningen (2010:2011), eller
KVFS
2011:2
17
4. om kontakten med hänsyn till särskilda omständigheter är uppenbart befogad
och en tillfredsställande kontroll kan uppnås.
Allmänna råd
En uppdragstagare kan vara t.ex. en person som Kriminalvården har förordnat
som personutredare.
Telefonsamtal som är av stor vikt för den intagnes frigivningsförberedelser kan
vara t.ex. samtal till ett utländskt konsulat eller en hyresvärd.
En situation där en kontakt kan vara uppenbart befogad trots att något samtycke
inte har lämnats kan vara t.ex. om det krävs brådskande åtgärder som rör ett
gemensamt barn. Det ska vara fråga om en objektivt sett klart befogad kontakt.
För att en tillfredsställande kontroll ska kunna uppnås kan kommunikationen be-
höva avlyssnas.
Giltighet för tillstånd till besök och elektronisk kommunikation
24 § Ett tillstånd till besök eller elektronisk kommunikation för en annan än en
närstående upphör att gälla om den intagne förflyttas till ett annat häkte. Detsamma
gäller ett sådant tillstånd för en närstående, om förflyttningen sker av säkerhets-
skäl.
Allmänna råd
Att ett tillstånd till besök eller elektronisk kommunikation fortsätter att gälla efter
en förflyttning hindrar inte det mottagande häktet att vid behov genomföra en ny
kontroll och eventuellt återkalla tillståndet, om det finns grund för det. Behov av
att göra en ny kontroll kan finnas t.ex. om det har gått lång tid sedan föregående
kontroll eller om det finns anledning att anta att en närståendes personliga
förhållanden har förändrats i något avseende som påverkar prövningen av till-
ståndet.
4 kap. Särskilda kontroll- och tvångsåtgärder
Kroppsvisitation och kroppsbesiktning
Allmänna bestämmelser
Allmänna råd till 13 § häktesförordningen (2010:2011)
Att en kroppsbesiktning ska utföras med beaktande av så stor enskildhet som om-
ständigheterna medger innebär att en sådan undersökning normalt inte ska utföras
i närvaro av en annan intagen. I undantagsfall kan dock en undersökning ske un-
der sådana förhållanden, om det finns mycket starka säkerhetsskäl och åtgärden
inte kan skjutas upp.
1 §
Kroppsvisitation genom undersökning av föremål som en besökare vill ta
med till den lokal där besöket ska äga rum ska genomföras i besökarens närvaro.
Föremål som besökaren inte vill ta med till den lokal där besöket ska äga rum
får bara undersökas om det finns särskilda skäl och ska förvaras så att ingen
KVFS
2011:2
18
obehörig kan komma åt dem. Besökaren ska genom skyltning eller på annat sätt
informeras om att sådan undersökning kan ske.
Allmänna råd
Särskilda skäl att undersöka ett föremål som en besökare inte tar med till den lokal
där besöket ska äga rum kan finnas t.ex. om det finns misstankar om att föremålet
kan äventyra ordningen eller säkerheten i häktet trots att det inte tas med till
besöksrummet, t.ex. utrustning som kan möjliggöra otillåten elektronisk kommuni-
kation eller explosiva föremål.
2 §
Den som underkastas en kroppsvisitation eller kroppsbesiktning ska få
ombyteskläder eller annat att skyla sig med, om det behövs och syftet med under-
sökningen därigenom inte äventyras.
Allmänna råd
Syftet med ett urinprov kan äventyras om den intagne får ha på sig t.ex. en mor-
gonrock när provet lämnas och det därigenom uppstår en risk för manipulation.
Särskilt om prov för drogkontroll
Allmänna råd till 4 kap. 5 § häkteslagen (2010:611)
Kriminalvården bestämmer vilken form av prov för drogkontroll en intagen ska
lämna.
3 §
Blodprov på en intagen får endast tas av sjukvårdspersonal.
4 §
Andra prov för drogkontroll än blodprov ska tas av eller lämnas i närvaro av
kriminalvårdspersonal. En intagen får dock lämna urinprov enskilt om
1. det finns synnerliga skäl och
2. det kan ske utan risk för att provet manipuleras.
Allmänna råd
Synnerliga skäl att få lämna urinprov enskilt kan finnas t.ex. om en intagen har
dokumenterade medicinska svårigheter att lämna urinprov i närvaro av personal.
Om den intagne har missbruksproblem finns normalt risk för att provet manipu-
leras.
5 §
En intagen får inte utan medgivande ta med föremål till rum där urinprov
tas.
Allmänna råd
Vätskor, pulver och liknande är exempel på föremål som inte får tas med utan
medgivande.
6 §
En intagen ska så snart det kan ske underrättas om resultatet av ett prov för
drogkontroll.
KVFS
2011:2
19
7 §
Om en preliminär analys av ett prov för drogkontroll genom saliv- eller
svettprov visar positivt resultat ska den intagne föreläggas att lämna ett nytt prov
för slutlig analys.
Allmänna råd
Det nya provet bör vara ett urinprov.
8 §
Ett positivt resultat av en preliminär analys av ett prov för drogkontroll får
bara utgöra underlag för beslut av inskränkande karaktär om beslutet inte kan
skjutas upp.
Allmänna råd
Ett beslut som inte kan skjutas upp kan avse t.ex. vistelse utanför häktet eller be-
sök.
Särskilt om tulltoalett
9 §
En intagen som underkastas en kroppsbesiktning, som genom användning
av tulltoalett syftar till att avgöra om den intagne har något föremål i kroppen, ska
hållas under ständig tillsyn.
Allmänna råd
Med tulltoalett avses en toalett som ger Kriminalvården möjlighet att undersöka
vad som finns i den intagnes avföring.
Omhändertagande av otillåtna föremål
Allmänna råd till 4 kap. 8 § häkteslagen (2010:611)
Insulinpennor och andra liknande läkemedel som har förskrivits av läkare är inte
särskilt ägnade att användas vid narkotikamissbruk eller för annan befattning med
narkotika och bör därför inte omhändertas med stöd av denna bestämmelse.
10 § Sådana medel, varor och föremål som avses i 4 kap. 8 § häkteslagen
(2010:611) och som medförs, påträffas eller sänds på ett sätt som avses i samma
bestämmelse ska omhändertas. Finns det inte någon känd ägare till egendomen ska
den förstöras. Finns det en känd ägare ska egendomen förstöras, om det inte finns
synnerliga skäl mot det.
Omhändertagna medel, varor och föremål som inte ska förstöras ska hanteras
enligt bestämmelserna om omhändertagande av personliga tillhörigheter i 2 kap.
Allmänna råd
Synnerliga skäl att inte förstöra medel och varor enligt 10 § kan finnas t.ex. om det
är fråga om legala medel eller varor till ett inte obetydligt värde.
KVFS
2011:2
20
Fängsel
11 § En intagen som har belagts med fängsel för att han eller hon uppträder
våldsamt ska hållas under noggrann tillsyn så länge åtgärden består.
5 kap. Hälso- och sjukvård
1 §
En intagen ska, i anslutning till att han eller hon tas in i häkte, tillfrågas om
sitt hälsotillstånd. Den intagne ska så snart som möjligt ges möjlighet att få sin
hälsa undersökt av en sjuksköterska, om en sådan undersökning inte har genom-
förts i ett annat häkte eller i en anstalt. En intagen som har en pågående medicinsk
behandling ska dock alltid ges möjlighet att träffa sjuksköterska.
2 §
En intagen som har förskrivits viss medicin ska få tillgång till den enligt
förskrivningen.
Allmänna råd
Att den intagne ska få tillgång till sin medicin innebär inte att han eller hon alltid
har rätt att inneha den enligt bestämmelserna om personliga tillhörigheter i 2 kap.
3 §
Vid akut sjukdom eller skada ska den intagne omedelbart få sjukvård.
Allmänna råd till 5 kap. 1 § tredje stycket häkteslagen (2010:611)
Villkor ska vara individuellt utformade utifrån riskbedömningen och omständig-
heterna i det enskilda fallet. Villkor kan avse t.ex.
- skyldighet att följa uppgjord planering för vistelsen utanför häktet,
- skyldighet att under hela eller delar av vistelsen utanför häktet vistas inom ett
visst geografiskt område, eller
- åtföljande av personal under vistelsen utanför häktet.
6 kap. Bidrag av allmänna medel
1 §
En intagen får beviljas bidrag enligt bestämmelserna i detta kapitel, om det
är skäligt med hänsyn till den intagnes ekonomiska förhållanden och omständighe-
terna i övrigt. Bidrag för telefonsamtal som är av stor vikt för den intagnes frigiv-
ningsförberedelser får dock beviljas oavsett den intagnes ekonomiska förhållanden.
Allmänna råd
Det är normalt inte skäligt att bevilja bidrag om den intagne kan betala själv eller
om det går att förutse att han eller hon inom en rimlig tidsperiod kan täcka kostna-
den genom ersättning för sysselsättning eller någon annan inkomst och åtgärden
som ska täckas genom bidraget kan skjutas upp. Kriminalvårdens utredning om
den intagnes betalningsförmåga kan variera beroende på vad för slags bidrag den
intagne ansöker om.
KVFS
2011:2
21
Om den intagne saknar pengar och det beror på att han eller hon inte har hus-
hållat med dem på ett rimligt sätt bör det vägas mot hur angelägen den åtgärd som
ska täckas genom bidraget är.
Allmänt ekonomiskt bidrag (häktesbidrag)
2 §
En intagen får beviljas häktesbidrag med högst 90 kronor per vecka.
Information och samtycke vid besök och andra kontakter
3 §
En intagen får beviljas bidrag för att skicka en sådan blankett som avses i 3
kap. 21 §.
Telefonsamtal
4 §
En intagen får beviljas bidrag för ett kortare telefonsamtal per vecka med
närstående barn, om det kan antas vara till barnets bästa. En intagen får också be-
viljas bidrag för telefonsamtal som är av stor vikt för hans eller hennes frigivnings-
förberedelser eller som annars är särskilt angelägna.
Allmänna råd
Särskilt angelägna telefonsamtal kan t.ex. vara en sådan underrättelse till närstå-
ende som avses i 24 kap. 21 a § rättegångsbalken eller 3 § häktesförordningen
( 2010:2011 ) eller ett telefonsamtal till närstående vid allvarlig sjukdom.
Bidrag för telefonsamtal kan ges genom att Kriminalvården låter den intagne
ringa utanför INTIK-systemet utan att debitera honom eller henne för samtalskost-
naden eller genom att Kriminalvården ger den intagne telefonkort till INTIK-syste-
met.
Tandvård
5 §
En intagen som behöver akuttandvård får beviljas bidrag för sådan vård.
Allmänna råd
Vad som avses med akuttandvård framgår av allmänna råd till 1 kap. 16 §.
Glasögon
6 §
En intagen som behöver göra en synundersökning eller behöver glasögon
får beviljas bidrag för det.
Allmänna råd
Behovet av glasögon bör vara utrett genom intyg av legitimerad optiker eller
ögonläkare. En intagen som uppfyller Transportstyrelsens krav på synskärpa för
B-körkort (personbil) utan villkor om synkorrigering (binokulär synskärpa på
minst 0,5) bör normalt inte beviljas bidrag för glasögon. Bidrag för glasögon bör
inte heller beviljas vid mindre synförändringar eller om endast kort tid kan antas
återstå av frihetsberövandet. Bidrag bör endast beviljas för enklare bågar och glas
av standardtyp.
KVFS
2011:2
22
Frigivning
7 §
En intagen som vid frigivningen har ett akut hjälpbehov som inte kan till-
godoses genom socialnämnden får, i avvaktan på tid för besök där, beviljas bidrag
för hemresa och uppehälle. Bidrag får under samma förutsättningar också beviljas
för kläder och skor som är anpassade för årstiden, om den intagne saknar sådana.
Bidrag för uppehälle ska beräknas med utgångspunkt i den riksnorm som avses i
4 kap. 3 § socialtjänstlagen (2001:453) och Socialstyrelsens allmänna råd om
ekonomiskt bistånd. Bidrag för resor ska beräknas med utgångspunkt i 14 § andra
och tredje meningarna förordningen (1974:286) om beräkning av strafftid m.m.
Allmänna råd
Det finns inte något akut hjälpbehov om den intagne kan få kläder och skor
lämnade eller skickade till sig.
7 kap. Övriga bestämmelser
1 §
Chefen för Kriminalvården kan besluta om undantag från dessa föreskrifter.
Dessa föreskrifter och allmänna råd träder i kraft den 1 april 2011.
Genom författningen upphävs
1. Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd för behandling i häkte (KVFS
2007:1),
2. Kriminalvårdens föreskrifter om ändring i Kriminalvårdens föreskrifter och
allmänna råd (KVFS 2007:1) om behandling i häkte (KVFS 2008:10), samt
3. Kriminalvårdens föreskrifter om ändring i Kriminalvårdens föreskrifter och
allmänna råd för behandling i häkte (KVFS 2007:1) (KVFS 2010:2).
LARS NYLEN
Ulf Jonson