om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Tyskland
Regeringens proposition
>
[sa Asa]
1992/93:3
Ey
om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och
Tyskland
Regeringen föreslår riksdagen att anta de förslag som har tagits upp i bifogade utdrag ur regeringsprotokollet den 1 oktober 1992.
På regeringens vägnar
Bengt Westerberg
Bo Lundgren
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås riksdagen godkänna ett nytt dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Tyskland och anta en lag om avtalet. Avtalet avses ersätta två avtal från 1935 beträffande skatter på kvarlåtenskap respektive handräckning i skatteärenden samt ett avtal från 1959 beträffande skatter på inkomst och förmögenhet. Det avses i princip bli tillämpligt efter utgången av det år då avtalet träder i kraft. Vissa regler om begränsning av skatteuttaget på utdelning avses dock få retroaktiv verkan.
1 Riksdagen 1992193. I saml. Nr 3
Lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Tyskland
Härigenom föreskrivs följande. 18 Det avtal för att undvika dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet och på arv och gåva samt för att lämna ömsesidig handräckning vid beskattning som Sverige och Tyskland undertecknade den 14 juli 1992 skall gälla som lag här i landet.
Avtalet är intaget som bilaga till denna lag. 28 Avtalets beskattningsregler skall tillämpas endast i den mån dessa medför inskränkning av den skattskyldighet i Sverige som annars skulle föreligga. 38 I fråga om ansökan om skattelindring beträffande arvsskatt och gåvoskatt gäller 2§ kungörelsen (1967:721) om förfarandet rörande eftergift av arvsskatt eller gåvoskatt vid dubbelbeskattning. 48 Anstånd enligt 3 § kungörelsen (1967:721) om förfarandet rörande eftergift av arvsskatt eller gåvoskatt vid dubbelbeskattning får medges enligt det av följande alternativ som ger det lägsta beloppet, nämligen
1. den skatt som erlagts eller kan antas komma att erläggas i Tyskland för egendom som enligt avtalet får beskattas där, eller
2. den del av den svenska skatten som vid en proportionell fördelning belöper på samma egendom.
Om skatt inte erlagts i Tyskland och uppgift saknas om hur mycket skatt som kan komma att erläggas där, får anstånd medges med skäligt belopp, dock högst med ett belopp som motsvarar den del av den svenska skatten som vid en proportionell fördelning belöper på den egendom som enligt avtalet får beskattas i Tyskland. 5§ Om en person som är bosatt i Sverige förvärvar inkomst som enligt bestämmelserna i avtalet beskattas endast i Tyskland skall sådan inkomst inte tas med vid taxeringen i Sverige.
1. Denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer.
2. Genom lagen upphävs kungörelsen (1935:567) angående särskilt förfarande för erhållande av handräckning i Tyskland i vissa beskattningsärenden, kungörelsen (1935:568) angående handräckning åt tysk myndighet i vissa beskattningsärenden, kungörelsen (1960:549) om tillämpning av ett mellan Sverige och Förbundsrepubliken Tyskland den 17 april 1959 ingånget avtal för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter å inkomst och förmögenhet ävensom beträffande vissa andra skatter, kungörelsen (1964:514) med vissa anvisningar rörande tillämpningen av avtalet mellan Sverige och Förbundsrepubliken Tyskland den 17 april 1959 för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter å inkomst och förmögenhet ävensom beträffande vissa andra skatter, kungörelsen (1967:722) om tillämpning av avtal den 14 maj 1935 mellan Sverige och Tyska riket för undvikande av dubbelbeskattning beträffande arvsskatt samt förordningen (1975:846) om kupongskatt för person med hemvist i Förbundsrepubliken Tyskland, m.m.
Bilaga
Abkommen zwischen dem Königreich Avtal mellan Konungariket Sverige och Schweden und der Bundesrepublik Förbundsrepubliken Tyskland Deutschland
zur Vermeidung der Doppelbesteuerung för att undvika dubbelbeskattning be-
bei den Steuern vom Einkommen und vom träffande skatter på inkomst och för- Vermögen sowie bei den Erbschaft- und mögenhet och på arv och gåva samt för att
Schenkungsteuern und zur Leistung ge- lämna ömsesidig handräckning vid begenseitigen Beistands bei den Steuern skattning (Schwedisch-deutsches Steuerabkommen) (Svensk-tyskt skatteavtal)
Das Königreich Schweden Konungariket Sverige und och die Bundesrepublik Deutschland — Förbundsrepubliken Tyskland
von dem Wunsch geleitet, durch ein neues har, föranledda av önskan att genom ett nytt Abkommen, das den heutigen Beziehungen avtal, som tar hänsyn till dagens förbindelser zwischen beiden Staaten und den Rechtsent- mellan de båda staterna och till rättsutveckwicklungen Rechnung trägt, die Doppel- lingen, undvika dubbelbeskattning och lämna besteuerung zu vermeiden und sich gegensei- ömsesidig handräckning vid beskattning, komtig Beistand bei den Steuern zu leisten — sind mit överens om följande: wie folgt öbereingekommen:
Abschnitt I Kapitel I Allgemeine Bestimmungen Allmänna bestämmelser
Artikel I Artikel I Ziel des Abkommens Avtalets syfte
Die beiden Vertragsstaaten wirken zusam- De båda avtalsslutande staterna skall enligt men, um die Doppelbesteuerung auf der avtalet tillsammans verka för att med stöd av Grundlage dieses Abkommens zu vermeiden, avtalet undvika dubbelbeskattning, att lämna sich gegenseitig bei der Anwendung der ömsesidig handräckning vid tillämpningen av Steuergesetze Beistand zu leisten und die zwi- skattelagstiftningen samt att förbättra de melschenstaatlichen Steuerbeziehungen durch lanstatliga förbindelserna på skatteområdet Verständigung zu verbessern. Die zuständigen genom ömsesidiga överenskommelser. De be- Behörden der Vertragsstaaten werden sich höriga myndigheterna i de avtalsslutande stahierzu in geeigneten Zeitabständen iber die terna skall i detta syfte med lämpliga tidsmel- Entwicklung ihres Steuerrechts informieren lanrum informera varandra om utvecklingen und beraten, wie die vorgenannten Ziele zu inom respektive stats skattelagstiftning och erreichen sind. rådgöra med varandra om hur förutnämnda
mål skall uppnås.
Artikel 2 Artikel 2
Geliungsbereich des Abkommens Avtalets tillämpningsområde
(1) Dieses Abkommen gilt, ohne Räcksicht 1. Detta avtal tillämpas på följande skatter,
auf die Art der Erhebung, fär folgende som påförs för en avtalsslutande stats, dess Steuern, die fär Rechnung eines Ver- delstaters eller lokala myndigheters räkning, tragsstaats, seiner Länder oder seiner Ge- oberoende av det sätt på vilket skatterna tas bietskörperschaften erhoben werden: ut: a) Abschnitt II för Steuern vom Emkom- a) kapitel Il på skatter på inkomst och förmen und vom Vermögen; als solche gel- mögenhet; som sådana förstås alla skatten alle Steuern, dice vom Gesamtein- ter, som utgår på inkomst eller förmökommen, vom Gesamtvermögen oder genhet i dess helhet eller på delar av invon Teilen des Einkommens oder des komst eller förmögenhet, däri inbe- Vermögens erhoben werden, ein- gripna skatter på vinst på grund av överschlieBlich der Steuern vom Gewinn aus låtelse av lös eller fast cgendom, samt der VeräuBerung beweglichen oder un- skatter på värdestegring, beweglichen Vermögens sowie der Steuern vom Vermögenszuwachs. b) Abschnitt IIT fur NachlaB-, Erbschaft- b) kapitel III på kvarlåtenskapsskatter, und Schenkungsteuern; als solche gel- arvsskatter och påvoskatter; som såten die Steuern, die dana förstås skatter, som utgår aa) von Todes wegen als NachlaBsteu- 1) — på grund av dödsfall såsom kvarlå-
ern. Erbanfallsteuern, Abgaben tenskapsskatt, skatt på arv, skatt
vom - Vermögensöbergang oder på egendomsöverlåtelse eller skatt
Steuern von Schenkungen auf den på gåva vid dödsfall, eller
Todesfall erhoben werden, oder bb) auf Ubertragungen unter Leben- 2) — vid överlåtelse mellan levande per-
den nur deshalb erhoben werden, soner, men endast om de utgår
weil die Ubertragungen unent- emedan överlåtelsen sker utan er-
geltlich oder gegen cin zu geringes sättning eller mot för lågt veder-
Entgelt vorgenommen werden. lag, c) Abschnitt IV för Steuern jeder Art und c) kapitel IV på skatter av varje slag och Bezeichnung. soweit der Zusammen- beskaffenhet, om inte sammanhanget hang nichts anderes erfordert. Ausge- föranleder annat. Undantagna är dock nommen sind jedoch Zölle und Ver- tullar och konsumtionsavgifter; vid tillbrauchsabgaben: die Umsatz- und lämpningen av detta kapitel anses dock Luxussteuern gelen för den Anwen- inte omsättnings- och lyxskatter som dungsbereich dieses Abscnitts nicht als konsumtionsavgifter. Verbrauchsabpaben. (2) Dice zur Zeit bestehenden Steuern, fär 2. De för närvarande utgående skatter, på die das Abkommen gilt, sind in der Anlage vilka avtalet tillämpas, finns angivna i bilagan zum Abkommen aufgeföhrt. till avtalet. (3) Das Abkommen gilt auch för alle 3. Avtalet tillämpas även på skatter av Steuern gleicher oder im wesentlichen samma eller t huvudsak likartat slag, som efter ähnlicher Art, die nach der Unterzeichnung undertecknandet av avtalet påförs vid sidan av des Abkommens neben den bestehenden eller i stället för de för närvarande utgående Steuern oder an deren Stelle erhoben werden. skatterna. (4) In diesem Abkommen gelten 4. I detta avtal tillämpas a) der Abschnitt II för Personen, die in ci- a) kapitel II på personer som har hemvist nem Vertragsstaat oder in beiden Ver- i en avtalsslutande stat eller i båda avtragsstaaten ansässig sind: talsslutande staterna, b) der Abschnitt III för b) kapitel III på aa) Nachlässe und Erbschaften, wenn 1) kvarlätenskap och arv, när arvlåta-
der Erblasser im Zeitpunkt seines ren vid sin död hade hemvist I en
Todes in einem Vertragsstaat oder avtalsslutande stat eller i båda av-
in beiden Vertragsstaaten ansässig talsslutande staterna, och war, und
bb) Schenkungen, wenn der Schenker 2) gåva, när givaren vid gåvotillfället
im Zeitpunkt der Schenkung in ei- hade hemvist i en avtalsslutande
nem Vertragsstaat oder in beiden stat eller i båda avtalsslutande sta-
Vertragsstaaten ansässig war. terna.
Artikel 3 Artikel 3 Allgemeine Begriffsbestimmungen Allmänna definitioner
(1) Im Sinne dieses Abkommens. wenn der 1. Om inte sammanhanget föranleder an- Zusammenhang nichts anderes erfordert: nat, har vid tillämpningen av detta avtal föl-
jande uttryck nedan angiven betydelse: bedeutet der Ausdruck ,,Bundesrepub- a) ”Förbundsrepubliken Tyskland” åsyf-
a)
lik Deutschland", im geographischen tar, när det används i geografisk bety- Sinne verwendet, das Gebiet, in dem delse, det område inom vilket Fördas Steuerrecht der Bundesrepublik bundsrepubliken Tysklands skattelag- Deutschland gilt einschlieBlich des an stiftning äger tillämpning, däri inbegridas Kästenmeer angrenzenden Gebiets pet den del av havsbottnen, dennas undes Meeresbodens, des Meeresunter- derlag och vattenutrymmet däröver grunds und der daröber befindlichen som gränsar till Förbundsrepubliken Wassersäule, soweit die Bundesre- Tysklands kustvatten, i den mån Förpublik Deutschland dort in bundsrepubliken Tyskland där i över- Ubereinstimmung mit dem Völkerrecht ensstämmelse med folkrättens regler souveräne Rechte und Hoheitsbe- utövar suveräna rättigheter och befofugnisse ausäbt; genheter, b) bedeutet der Ausdruck , Schweden" b) Sverige” åsyftar Konungariket Sverige das Königreich Schweden, und, im geo- och, när det används i geografisk betygraphischen Sinne werwendet, das delse, Sveriges territorium, samt varje schwedische Hoheitsgebiet und alle utanför Sveriges territorialvatten belä- Gebiete auBerhalb der schwedischen get område, i den mån Sverige enligt Hoheitsgewässer, soweit Schweden folkrättens regler äger utöva sina rättigdort in Ubereinstimmung mit dem Völ- heter att utforska kontinentalsockeln kerrecht seine Hoheitsrechte zur Erfor- där och att utvinna dess naturtillgångar, schung des Festlandsockels und zur Ausbeutung seiner Naturschätze ausuben darf:; c) bedeuten die Ausdräcke ein Ver- c) ”en avtalsslutande stat” eller ”den tragsstaat" und ,.der andere Ver- andra avtalsslutande staten” åsyftar tragsstaat”, je nach dem Zusammen- Förbundsrepubliken = Tyskland = eller hang, die Bundesrepublik Deutschland Sverige, beroende på sammanhanget, oder Schweden; dd) umfaBt der Ausdruck , Person” natöär- d) ”person” inbegriper fysisk person och liche Personen und Gesellschaften; bolag, e) bedeutet der Ausdruck ,,Gesellschaft” e) ”bolag” åsyftar juridisk person eller anjuristische Personen oder Rechtsträger, nan som vid beskattningen behandlas die för die Besteuerung wie juristische som juridisk person, Personen behandelt werden;
f) bedeuten die Ausdräcke , Unterneh- f "företag i en avtalsslutande stat” och men cines Vertragsstaats" und ,,Unter- ”företag i den andra avtalsslutande stanehmen des anderen Vertragsstaats”, je ten” åsyftar företag som bedrivs av pernachdem, ein Unternehmen, das von son med hemvist i en avtalsslutande einer in einem Vertragsstaat ansässigen stat, respektive företag som bedrivs av Person betrieben wird, oder ein Unter- person med hemvist i den andra avtalsnehmen, das von einer in dem anderen slutande staten, Vertragsstaat ansässigen Person betrieben wird; g) umfaBt der Ausdruck ,.internationaler "internationell trafik” omfattar varje
£)
Verkehr" jede Beförderung mit einem transport med skepp eller luftfartyg Seeschiff oder Luftfahrzeug, das von ei- som används av företag i en avtalsslunem Unternehmen eines Vertragsstaats tande stat, utom då skeppet eller luftbetrieben wird, es sei denn, das See- fartyget används uteslutande mellan schiff oder Luftfahrzeug wird aus- platser i den andra avtalsslutande staschliesslich zwischen Orten im anderen ten, Vertragsstaat betrieben; hat der Ausdruck ,,unbewegliches Ver- ”fast egendom” har den betydelse som
h) h)
mögen” die Bedeutung, die ihm nach uttrycket har enligt lagstiftningen i den dem Recht des Vertragsstaats zu- avtalsslutande stat där egendomen är kommt, in dem das Vermögen liegt. belägen. Uttrycket inbegriper dock all- Der Ausdruck umfabBt in jedem Fall das tid tillbehör till fast egendom, levande Zubehör zum unbeweglichen Vermö- och döda inventarier i lantbruk och gen, das lebende und tote Inventar skogsbruk, byggnader, rättigheter på land- und forstwirtschaftlicher Be- vilka bestämmelserna i privaträtten om triebe, Gebäude, die Rechte, fär die die fast egendom tillämpas, nyttjanderätt Vorschriften des Privatrechts ber till fast egendom samt rätt till föränder- Grundstäcke gelten, Nutzungsrechte an liga eller fasta ersättningar för nyttjanunbeweglichem =:Vermögen = sowic det av eller rätten att nyttja mineral- Rechte auf veränderliche oder feste förekomst, källa eller annan naturtill- Vergätungen för die Ausbeutung oder gång. Skepp och luftfartyg anses inte das Recht auf Ausbeutung von Mine- vara fast egendom, ralvorkommen, Quellen und anderen Bodenschätzen: Schiffe und Luftfahrzeuge gelten nicht als unbewegliches Vermögen; umfaBt der Ausdruck ,, Vermögen, das ”egendom, som ingår i kvarlåtenskap Teil des Nachlasses oder einer Schenk- efter eller gåva från person med hemung einer in einem Vertragsstaat ansäs- vist i en avtalsslutande stat” omfattar sigen Person ist” alle Vermögenswerte, alla tillgångar vilkas överföring eller deren Ubergang oder Ubertragung ei- överlåtelse är underkastade någon av ner unter Abschnitt III des Abkom- de skatter på vilka kapitel TI1 i avtalet mens fallenden Steuer unterliegt; tillämpas, j bedeutet der Ausdruck ,,Staatsangehö- j) ”medborgare” åsyftar riger” aa) in bezug auf die Bundesrepublik 1) i fråga om Förbundsrepubliken
Deutschland Tyskland,
alle Deutschen im Sinne des alla tyskar i den betydelse detta
Grundgesetzes för die Bundesre- uttryck har i Förbundsrepubliken
publik Deutschland und alle ju- Tysklands grundlag och alla juri-
ristischen Personen, Personenge- diska personer och andra personsellschaften und anderen Perso- sammanslutningar som bildats ennenvereinigungen, die nach dem in ligt den lagstiftning som gäller i der Bundesrepublik Deutschland Förbundsrepubliken Tyskland, geltenden Recht errichtet worden sind; bb) in bezup auf Schweden 2) ifråga om Sverige,
alle natärlichen Personen. die alla fysiska personer som är die schwedische Staatsangehörig- svenska medborgare och alla jurikeit besitzen und alle juristischen diska personer och andra person- Personen, — Personengesellschaf- sammanslutningar som bildats enten und anderen Personenvereini- ligt den lagstiftning som gäller i gungen, die nach dem in Schweden Sverige, geltenden Recht errichtet worden sind; k) bedeutet der Ausdruck ,,zuständige k) "behörig myndighet” åsyftar Behörde” aa) in der Bundesrepublik Deutsch- 1) iFörbundsrepubliken Tyskland, filand den Bundesminister der Fi- nansministern eller den myndighet nanzen oder die Behörde. an die er till vilken denne har delegerat sina seine Befugnisse delegiert hat: befogenheter, bb) in Schweden den Finanzminister. 2) i Sverige, finansministern, dennes seinen Bevollmächtigten oder die befullmäktigade ombud eller den Behörde, an die er seine Befug- myndighet till vilken denne har denisse delegiert hat. legerat sina befogenheter. (2) Dieses Abkommen ist bei seiner Anwen- 2. Detta avtal tillämpas i de avtalsslutande dung durch beide Vertragsstaaten äbercin- staterna i enlighet med dess lydelse. Uttryck stimmend aus sich selbst heraus auszulegen. som inte definierats i avtalet har likväl. om Ein in diesem Abkommen nicht definierter sammanhanget föranleder detta och inte de Ausdruck hat jedoch dann die Bedeutung, die behöriga myndigheterna överenskommit om ihm nach dem Recht des anwendenden Staates en gemensam tolkning (artikel 39 punkt 3, arzukommt, wenn der Zusammenhang dies er- tikel 40 punkt 3), den betydelse som uttrycket fordert und die zuständigen Behörden sich har enligt den tillämpande statens lagstiftning. nicht auf eine gemeinsame Auslegung geeinigt haben (Artikel 39 Absatz 3, Artikel 40 Absatz 3).
Artikel 4 Artikel 4
Ansässige Person Hemvist (1) Im Sinne dieses Abkommens bedeutet 1. Vid tillämpningen av detta avtal åsyftar der Ausdruck ,.eine in einem Vertragsstaat uttrycket "person med hemvist i en avtalssluansässige Person” tande stat”, a) fir Zwecke der Steuern vom Einkom- a) i fråga om skatter på inkomst och förmen und vom Vermögen eine Person, mögenhet, person som enligt lagstiftdie nach dem Recht dieses Staates dort ningen i denna stat är skattskyldig där aufgrund ihres Wohnsitzes, ihres stän- på grund av hemvist, bosättning, plats digen Aufenthalts. des Ortes ihrer Ge- för företagsledning eller annan likschäftsleitung oder eines anderen ähn- nande omständighet. Uttrycket inbegri-
lichen Merkmals steuerpflichtig ist. Der per emellertid inte person som är skatt- Ausdruck umfaBt jedoch nicht cine Per- skyldig i denna stat endast för inkomst son, die in diesem Staat nur mit Ein- från källa i denna stat eller för förmökönften aus Quellen in diesem Staat genhet belägen där, oder mit in diesem Staat gelegenem Vermösgen steuerpflichtig ist; för Zwecke der Nachla8-, Erbschaft- i fråga om kvarlåtenskapsskatt, arvs-
b) b)
und Schenkungsteuern eine Person, de- skatt och gåvoskatt, person vars kvarlåren NachlaB3 oder Schenkung oder de- tenskap eller gåva eller vars förvärv enren Erwerb nach dem Recht dieses ligt lagstiftningen i denna stat är skatte- Staates dort aufgrund ihres Wohnsitzes, pliktig där på grund av denna persons ihres ständigen Aufenthalts, des Ortes hemvist, bosättning, plats för företagsihrer Geschäftsleitung oder eines ande- ledning eller annan liknande omstänren ähnlichen Merkmals steuerpflichtig dighet. Uttrycket inbegriper emellertid ist. Der Ausdruck umfaBt jedoch nicht inte person vars kvarlåtenskap eller eine Person, deren Nachla8 oder gåva är skattepliktig i denna stat endast Schenkung in diesem Staat nur mit in såvitt avser där belägen förmögenhet. diesem Staat gelegenem Vermögen steuerpflichtig ist. (2) Ist nach Absatz 1 eine natärliche Person 2. Då på grund av bestämmelserna i punkt 1 in beiden Vertragsstaaten ansässig, so gilt fol- fysisk person har hemvist i båda avtalsslutande gendes: staterna, bestäms hans hemvist på följande
sätt: Die Person gilt als in dem Staat ansäs- Han anses ha hemvist i den stat där han
a) a)
sig, in dem sie ber eine ständige Wohn- har en bostad som stadigvarande står stätte verfögt; verfögt sie in beiden till hans förfogande; om han har en så- Staaten öber eine ständige Wohnstätte, dan bostad i båda staterna, anses han ha so gilt sic als in dem Staat ansässig, zu hemvist i den stat med vilken hans perdem sie die engeren persönlichen und sonliga och ekonomiska förbindelser är wirtschaftlichen Beziehungen hat (Mit- starkast (centrum för levnadsintrestelpunkt der Lebensinteressen); sena), kann nicht bestimmt werden, in wel- b) om det inte kan avgöras i vilken stat han
b)
chem Staat die Person den Mittelpunkt har centrum för sina levnadsintressen ihrer Lebensinteressen hat, oder ver- eller om han inte i någondera staten har fögt sie in keinem der Staaten uber eine en bostad som stadigvarande står till ständige Wohnstätte, so gilt sie als in hans förfogande, anses han ha hemvist i dem Staat ansässig, in dem sie ihren ge- den stat där han stadigvarande vistas, wöhnlichen Aufenthalt hat; hat die Person ihren gewöhnlichen Auf- om han stadigvarande vistas i båda staenthalt in beiden Staaten oder in kei- terna eller om han inte vistas stadigvanem der Staaten, so gilt sie als in dem rande i någon av dem, anses han ha Staat ansässig, dessen Staatsangehöri- hemvist i den stat där han är medborger sie ist; gare, d) ist die Person Staatsangehöriger beider d) om han är medborgare i båda staterna Staaten oder keines der Staaten, so re- eller om han inte är medborgare i någon geln die zuständigen Behörden der Ver- av dem, avgör de behöriga myndighetragsstaaten die Frage in gegenseitigem terna i de avtalsslutande staterna frågan Einvernehmen. genom ömsesidig överenskommelse. (3) Ist nach Absatz 1 eine anderc als eine na- 3. Då på grund av bestämmelserna i punkt 1 tärliche Person in beiden Vertragsstaaten an- annan person än fysisk person har hemvist i
sässig, so gilt sie als in dem Staat ansässig, in båda avtalsslutande staterna, anses personen i dem sich der Ort ihrer tatsächlichen Ge- fråga ha hemvist i den stat där den har sin schäftsleitung befindet. verkliga ledning.
Artikel 5 Artikel 5 Betriebsstätte Fast driftställe |
(1) Im Sinne dieses Abkommens bedeutet 1. Vid tillämpningen av detta avtal åsyftar der Ausdruck ,.Betriebsstätte” eine feste Ge- uttrycket ”fast driftställe” en stadigvarande schäftseinrichtung, durch die die Tätigkeit ei- plats för affärsverksamhet, från vilken ett fönes Unternehmens ganz oder teilweise aus- retags verksamhet helt eller delvis bedrivs. getäbt wird. (2) Der Ausdruck ,,Betriebsstätte" umfalBt 2. Uttrycket ”fast driftställe” innefattar särinsbesondere: skilt: a) einen Ort der Leitung, a) plats för företagsledning, b) eine Zweigniederlassung, b) — filial, c) eine Geschäftsstelle, c) kontor, d) eine Fabrikationsstätte, d) fabrik, e) eine Werkstätte und e) verkstad, och f) ein Bergwerk, ein Öl- oder Gasvor- f) gruva, olje- eller gaskälla, stenbrott elkommen, einen Steinbruch oder eine ler annan plats för utvinning av naturandere Stätte der Ausbeutung von Bo- tillgångar. denschätzen. (3) Eine Bauausfährung oder Montage ist 3. Plats för byggnads-, anläggnings- eller innur dann eine Betriebsstätte, wenn ihre Dauer stallationsverksamhet utgör fast driftställe enzwölf Monate äberschreitet. dast om verksamheten pågår mer än tolv må-
nader. (4) Ungeachtet der vorstehenden Bestim- 4. Utan hinder av föregående bestämmelser mungen dieses Artikels gelten nicht als Be- i denna artikel anses uttrycket ”fast driftställe” triebsstätten: inte innefatta: a) Einrichtungen, die ausschlieBlich zur a) användningen av anordningar uteslu- Lagerung, Ausstellung oder Ausliefe- tande för lagring, utställning eller utrung von Gätern oder Waren des Un- lämnande av företaget tillhöriga varor, ternehmens benutzt werden; b) Bestände von Gätern oder Waren des b) innehavet av ett företaget tillhörigt va- Unternehmens, die ausschlieBlich zur rulager uteslutande för lagring, utställ- Lagerung, Ausstellung oder Aushefe- ning eller utlämnande, rung unterhalten werden; c) Bestände von Gätern oder Waren des c) innehavet av ett företaget tillhörigt va- Unternehmens, die ausschlieBlich zu rulager uteslutande för bearbetning eldem Zweck unterhalten werden, durch ler förädling genom annat företags förein anderes Unternehmen bearbeitet sorg, oder verarbeitet zu werden; d) eine feste Geschäftseinrichtung, die d) innehavet av stadigvarande plats för afausschlieBlich zu dem Zweck unterhal- färsverksamhet uteslutande för inköp ten wird, för das Unternehmen Gäter av varor eller inhämtande av upplysoder Waren einzukaufen oder Informa- ningar för företapet, tionen zu beschaffen; e) eine feste Geschäftseinrichtung, die ec) innehavet av stadigvarande plats för afausschlieBlich zu dem Zweck unterhal- färsverksamhet uteslutande för att för
ten wird, för das Unternehmen zu wer- företaget ombesörja reklam, ge upplys-
ben, Informationen zu erteilen, wissen- ningar. bedriva vetenskaplig forskning
schaftliche Forschung zu betreiben oder eller liknande verksamhet av förbere-
ähnliche Tätigkeiten auszuiben, die dande eller biträdande art, vorbereitender Art sind oder eine Hilfstätigkeit darstellen;
fy eine feste Geschäftseinrichtung, die f) innehavet av stadigvarande plats för af-
ausschheBlich zu dem Zweck unterhal- färsverksamhet uteslutande för att
ten wird, mehrere der unter den Buch- kombinera verksamheter som anges i
staben a bis e genannten Tätigkeiten punkterna a—e, under förutsättning att
auszuliben, vorausgesetzt, daf die sich hela den verksamhet som bedrivs från
daraus ergebende Gesamttätigkeit der den stadigvarande platsen för affärs-
festen Geschäftseinrichtung vorberci- verksamhet på grund av denna kombi-
tender Art ist oder eine Hilfstätigkeit nation är av förberedande eller biträ-
darstellt. dande art.
(5) Ist eine Person — mit Ausnahme eines 5. Om person, som inte är sådan oberoende unabhängigen Vertreters im Sinne des Absat- representant på vilken punkt 6 tillämpas, är zes 6 — för ein Unternehmen tätig und besitzt verksam för ett företag samt i en avtalsslusie in einem Vertagsstaat die Vollmacht, im tande stat har och där regelmässigt använder Namen des Unternehmens Verträge abzu- fullmakt att sluta avtal i företagets namn, anschlieBen, und öbt sie die Vollmacht dort ge- ses detta företag — utan hinder av bestämmelwöhnlich aus, so wird das Unternehmen unge- serna i punkterna I och 2 — ha fast driftställe i achtet der Absätze 1 und 2 so behandelt, als denna stat beträffande varje verksamhet som habe es in diesem Staat fär alle von der Person denna person bedriver för företaget. Detta för das Unternehmen ausgeibten Tätigkeiten gäller dock inte, om den verksamhet som cine Betriebsstätte, es sei denn, diese Tätig- denna person bedriver är begränsad till sådan keiten beschränken sich auf die in Absatz 4 ge- som anges i punkt 4 och som — om den bedrevs nanonten Tätigkeiten, die, wärden sie durch från en stadigvarande plats för affärsverksamcine feste Geschäftscinrichtung ausgeäbt, het — inte skulle göra denna stadigvarande diese Einrichtung nach dem genannten Absatz plats för affärsverksamhet till fast driftställe nicht zu einer Betriebsstätte machten. enligt bestämmelserna I nämnda punkt.
(6) Ein Unternehmen wird nicht schon des- 6. Företag anses inte ha fast driftställe 1 en halb so behandelt, als habe es eine Betriebs- avtalsslutande stat endast på den grund att stätte in cinem Vertragsstaat. weil es dort företaget bedriver affärsverksamhet i denna seine Tätigkeit durch einen Makler, Kommis- stat genom förmedling av mäklare, kommissionär oder cinen anderen unabhängigen Ver- sionär eller annan oberoende representant, treter ausöbt, sofern diese Personen im Rah- under förutsättning att sådan person därvid men ihrer ordentlichen Geschäftstätigkeit bedriver sin sedvanliga affärsverksamhet. handeln.
(7) Allein dadurch, daB eine in einem Ver- 7. Den omständigheten att ett bolag med tragsstaat ansässige Gesellschaft eine Gesell- hemvist i en avtalsslutande stat kontrollerar elschaft beherrscht oder von ciner Gesellschaft ler kontrolleras av ett bolag med hemvist i den beherrscht wird, die im anderen Vertragsstaat andra avtalsslutande staten eller som bedriver ansässig ist oder dort (entweder durch eine affärsverksamhet i denna andra stat (antingen Betriebsstätte oder auf andere Weise) ihre Tä- från fast driftställe eller på annat sätt), medför tigkeit ausibt, wird keine der beiden Gesell- inte att någotdera bolaget utgör fast driftställe schaften zur Betriebsstätte der anderen. för det andra.
Abschnitt II Kapitel II Besteuerung des Einkommens und Vermö- Beskattning av inkomst och förmögenhet gens
Artikel 6 Artikel 6 Einkinfte aus unbeweglichem Vermögen Inkomst av fast egendom
(1) Einkänfte, die eine in einem Ver- 1. Inkomst, som person med hemvist i en tragsstaat ansässige Person aus unbewegli- avtalsslutande stat förvärvar av fast egendom chem Vermögen (einschlieblich der Einkänfte (däri inbegripen inkomst av lantbruk och aus land- und forstwirtschaftlichen Betrieben) skogsbruk) belägen i den andra avtalsslutande bezicht, das im anderen Vertrapsstaat liegt, staten, får beskattas i denna andra stat. können im anderen Staat besteuert werden.
(2) Absatz 1 gilt för Einkänfte aus der un- 2. Bestämmelserna i punkt I tillämpas på inmittelbaren Nutzung, der Vermietung oder komst som förvärvas genom omedelbart bru- Verpachtung sowie jeder anderen Art der kande, genom uthyrning eller varje annan an- Nutzung unbeweglichen Vermögens. vändning av fast egendom.
(3) Die Absätze I und 2 gelten auch för Ein- 3. Bestämmelserna i punkterna 1 och 2 tillkänfte aus unbeweglichem Vermögen eines lämpas även. på inkomst av fast egendom som Unternehmens und för Einkänfte aus unbe- tillhör företag och på inkomst av fast egendom weglichem Vermögen, das der Ausäbung ei- som används vid självständig yrkesutövning. ner selbständigen Arbeit dient.
Artikel 7 Artikel 7
Unternehmensgewinne Inkomst av rörelse
(1) Gewinne eines Unternehmens eines 1. Inkomst av rörelse, som företag i en av- Vertragsstaats können nur in diesem Staat talsslutande stat förvärvar, beskattas endast i bestcuert werden, es sei denn, das Unterneh- denna stat, såvida inte företaget bedriver römen äbt seine Tätigkeit im anderen Ver- relse i den andra avtalsslutande staten från där tragsstaat durch eine dort gelegene Betriebs- beläget fast driftställe. Om företaget bedriver stätte aus. Ubt das Unternehmen seine Tätig- rörelse på nyss angivet sätt, får företagets inkeit auf diese Weise aus, so können die Ge- komst beskattas i denna andra stat, men enwinne cines Unternehmens im anderen Staat dast så stor del av den som är hänförlig till det besteuert werden, jedoch nur insoweit, als sie fasta driftstället. dieser Betriebsstätte zugerechnet werden könpen. .
(2) Ubt ein Unternehmen eines Ver- 2. Om företag 1 en avtalsslutande stat bedritragsstaats seine Tätigkeit im anderen Ver- ver rörelse i den andra avtalsslutande staten tragsstaat durch eine dort = gelegene från där beläget fast driftställe, hänförs, om Betriebsstätte aus. so werden vorbehaltlich inte bestämmelserna i punkt 3 föranleder andes Absatzes 3 in jedem Vertragsstaat dieser nat, i vardera avtalsslutande staten till det Betriebsstätte die Gewinne zugerechnet, die fasta driftstället den inkomst som det kan ansie hätte erzielen können, wenn sie eine glei- tas att driftstället skulle ha förvärvat, om det che oder ähnliche Tätigkeit unter gleichen varit ett fristående företag, som bedrivit verkoder ähnlichen Bedingungen als selbständiges samhet av samma eller liknande slag under Unternehmen ausgeöbt hätte und im Verkehr samma celler liknande villkor och självständigt mit dem Unternehmen, dessen Betriebsstätte avslutat affärer med det företag till vilket drittsie ist, völlig unabhängig gewesen wäre. stället hör.
(3) Bei der Ermittlung der Gewinne einer 3. Vid bestämmandet av fast driftställes in- Betriebsstätte werden die för = diese komst medges avdrag för utgifter som upp- Betriebsstätte entstandenen Aufwendungen. kommit för det fasta driftstället, härunder ineinschlieBlich der Geschäftsföhrungs- und all- begripna utgifter för företagets ledning och allgemeinen Verwaltungskosten, zum Abzug zu- männa förvaltning, oavsett om utgifterna uppgelassen, gleichgältig, ob sie in dem Staat, in kommit i den stat där det fasta driftstället är dem die Betriebsstätte liegt, oder anderswo beläget eller annorstädes. entstanden sind.
(4) Soweit es in einem Vertragsstaat äöblich 4. I den mån inkomst hänförlig till fast driftist, die einer Betriebsstätte zuzurechnenden ställe brukat i en avtalsslutande stat bestäm- Gewinne durch Autfteilung der Gesamtge- mas på grundval av en fördelning av företagets winne des Unternehmens auf seine cinzelnen hela inkomst på de olika delarna av företaget, Teile zu ermitteln, schlieBt Absatz 2 nicht aus, hindrar bestämmelserna i punkt 2 inte att i dab dieser Vertragsstaat die zu besteuernden denna avtalsslutande stat den skattepliktiga Gewinnce nach der öblichen Aufteilung ermit- inkomsten bestäms genom sådant förfarande. telt; die gewählte Gewinnaufteilung mul je- Den fördelningsmetod som används skall dock doch derart sein, dal) das Ergebnis mit den vara sådan att resultatet överensstämmer med Grundsätzen dieses Artikels öbereinstimmt. principerna i denna artikel.
(5) Aufgrund des bloBen Einkaufs von Gö- 5. Inkomst hänförs inte till fast driftställe tern oder Waren för das Unternehmen wird ei- endast av den anledningen att varor inköps gener Betriebsstätte kein Gewinn zugerechnet. nom det fasta driftställets försorg för företa-
get.
(6) Bei der Anwendung der vorstehenden 6. Vid tillämpningen av föregående punkter Absätze sind die der Betriebsstätte zuzurech- bestäms inkomst som är hänförlig till det fasta nenden Gewinne jedes Jahr auf dieselbe Art driftstället genom samma förfarande år från zu ermitteln, es sei denn, daB ausreichende år, såvida inte goda och tillräckliga skäl föran- Grände dafär bestehen, anders zu verfahren. leder annat.
(7) Gehören zu den Gewinnen Einköänfte, 7. Ingår i inkomst av rörelse inkomstslag die in anderen Artikeln dieses Abkommens som behandlas särskilt i andra artiklar av detta behandelt werden, so werden die Bestimmun- avtal, berörs bestämmelserna i dessa artiklar gen jener Artikel durch die Bestimmungen inte av reglerna i förevarande artikel. dieses Artikels nicht beröhrt.
Artikel 8 Artikel 8 Seeschiffahrt, Luftfahrt und Container-Betrieb Sjöfart, luftfart och användning av containers .
(1) Gewinne eines Unternehmens eines 1. Inkomst, som företag i en avtalsslutande Vertragsstaats aus dem Betrieb von Seeschif- stat förvärvar genom användningen av skepp fen oder Luftfahrzeugen im internationalen eller luftfartyg i internationell trafik, beskattas Verkehr können nur in diesem Staat besteuert endast i denna stat. werden. |
(2) Gewinne eines Unternehmens eines 2. Inkomst, som företag i en avtalsslutande Vertragsstaats aus dem Betrieb (Nutzung oder stat förvärvar genom användningen (eget nytt- Vermietung) von Containern, die im interna- jande eller uthyrning) av containers som antionalen Verkehr verwendet werden, und der vänds i internationell trafik samt därtill hödazugehörigen Ausröstung för die Beförde- rande utrustning för transport av containers, rung der Container können nur in diesem beskattas endast i denna stat. Staat besteuert werden.
(3) Die Absätze I und 2 gelten auch för Ge- 3. Bestämmelserna I punkterna 1 och 2 tillwinne aus der Betciligung an einem Pool, ei- lämpas även på inkomst som förvärvas genom ner Betriebsgemeinschaft oder ciner interna- deltagande i en pool, ett gemensamt företag tionalen Betriebsstelle. eller en internationell driftsorganisation.
Artikel 9 Artikel 9 Verbundene Unternehmen Företag med intressegemenskap
(1) Wenn 1.1 fall då
a) ein Unternehmen eines Vertragsstaats a) ettföretagien avtalsslutande stat direkt
unpmittelbar oder mittelbar an der Ge- eller indirckt deltar i ledningen eller
schäftsleitung, der Kontrolle oder dem övervakningen av ett företag i den
Kapital eines Unternehmens des ande- andra avtalsslutande staten eller äger
ren Vertrapsstaats beteiligt ist oder del i detta företags kapital, eller
b) dieselben Personen unmittelbar oder b) samma personer direkt eller indirekt
mittelbar an der Geschäftsleitung, der deltar i ledningen eller övervakningen
Kontrolle oder dem Kapital eines Un- av såväl ett företag i en avtalsslutande
ternehmens eines Vertragsstaats und ei- stat som ett företag i den andra avtals-
nes Unternehmens des anderen Ver- slutande staten eller äger del i båda
tragsstaats beteiligt sind dessa företags kapital, iakttas följande.
und in diesen Fällen dice beiden Unterneh- Om mellan företagen i fråga om handelsförmen in ihren kaufmännischen oder finanziel- bindelser eller finansiella förbindelser avtalas len Beziehungen an vereinbarte oder aufer- eller föreskrivs villkor, som avviker från dem legte Bedingungen gebunden sind, die von de- som skulle ha avtalats mellan av varandra obenen abweichen, die unabhängige Unterneh- roende företag, får all inkomst, som utan såmen mitcinander vereinbaren wörden, so där- dana villkor skulle ha tillkommit det ena förefen die Gewinne, die eines der Unternehmen taget men som på grund av villkoren i fråga ohne diese Bedingungen erziclt hätte, wegen inte tillkommit detta företag, inräknas i detta dieser Bedingungen aber nicht erzielt hat, den företags inkomst och beskattas i överensstäm- Gewinnen dieses Unternehmens zugerechnet melse därmed. und entsprechend besteuert werden.
(2) Werden in einem Vertragsstaat den Ge- 2. I fall då inkomst, för vilken ett företag i winnen eines Unternehmens dieses Staates en avtalsslutande stat beskattas i denna stat, Gewinne zugerechnet — und entsprechend även inräknas i inkomsten för ett företag i den besteuert —, mit denen ein Unternehmen des andra avtalsslutande staten och beskattas i anderen Vertragsstaats in diesem Staat bestcu- överensstämmelse därmed i denna andra stat ert worden ist, und handelt es sich bei den zu- samt den sålunda inräknade inkomsten är sågerechneten Gewinnen um solche, die das Un- dan som skulle ha tillkommit företaget i den ternehmen des erstgenannten Staates erzielt förstnämnda staten om de villkor som avtalats hätte, wenn die zwischen den beiden Unter- mellan företagen hade varit sådana som skulle nehmen vercinbarten Bedingungen dice glei- ha avtalats mellan av varandra oberoende chen gewesen wären, die unabhängige Unter- företag, skall den andra staten genomföra venehmen miteinander vereinbaren wärden, so derbörlig justering av det skattebelopp som nimmt der andere Staat cine entsprechende påförts för inkomsten i denna stat, i den mån Anderung der dort von diesen Gewinnen er- detta är nödvändigt för att förhindra dubbelhobenen Steuer vor, soweit diese notwendig beskattning av inkomsten. Vid sådan justering ist, um cine doppelte Belastung der Gewinne iakttas de övriga bestämmelserna i detta avtal zu vermeiden. Bei der Änderung sind die öbri- och de behöriga myndigheterna i de avtalsslugen Bestimmungen dieses Abkommens zu be- tande staterna överlägger vid behov med varröcksichtigen: erforderlichenfalls werden die andra. zuständigen Behörden der Vertragsstaaten eimander konsultieren. 13
Artikel 10 Artikel 10 Dividenden Utdelning
(1) Dividenden, die einc in einem Ver- 1. Utdelning från bolag med hemvist i en avtragsstaat ansässige Gesellschaft an eine im talsslutande stat till person med hemvist i den anderen Vertragsstaat ansässige Person zahlt, andra avtalsslutande staten får beskattas i können im anderen Staat besteuert werden. denna andra stat.
(2) Diese Dividenden können jedoch auch 2. Utdelningen får emellertid beskattas in dem Vertragsstaat, in dem dice die Dividen- även i den avtalsslutande stat där bolaget som den zahlende Gesellschaft ansässig ist, nach betalar utdelningen har hemvist, enligt lagdem Recht dieses Staates besteuert werden; stiftningen i denna stat, men om mottagaren die Steuer darf aber, wenn der Empfänger der har rätt till utdelningen fär skatten inte över- Dividenden der Nutzungsberechtigte ist, 15 stiga 15 procent av utdelningens bruttobelopp. vom Hundert des Bruttobetrags der Dividenden nicht äbersteigen.
Dieser Absatz beräöhrt nicht die Besteue- Denna punkt berör inte bolagets beskattrung der Gesellschaft in bezug auf die Ge- ning för vinst av vilken utdelningen betalas. winne, aus denen die Dividenden gezahlt werden.
(3) Abweichend von Absatz 2 darf bei Divi- 3. Med avvikelse från bestämmelserna i denden, deren Nutzungsberechtigter eine Ge- punkt 2 får beträffande utdelning som tillfaller sellschaft ist, die unmittelbar öber mindestens bolag som har rätt till utdelningen och som di- 10 vom Hundert des Kapitals der die Dividen- rekt äger minst 10 procent av det utbetalande den zahlenden Gesellschaft verfögt, bolagets kapital,
a) die Steuer nicht erhoben werden, wenn a) skatten inte tas ut om utdelningen beta-
die Dividenden von einer in Schweden las av ett I Sverige hemmahörande bo-
ansässigen Gesellschaft gezahlt werden, lag, och und
b) die Steuer 5 vom Hundert des Brutto- b) skatten inte överstiga 5 procent av ut-
betrags der Dividenden nicht äberstei- delningens bruttobelopp om utdel-
gen, wenn dice Dividenden von einer in ningen betalas av ett i Förbundsrepubli-
der Bundesrepublik Deutschland ansäs- ken Tyskland hemmahörande bolag
sigen Kapitalgesellschaft gezahlt wer- vars delägare inte personligen ansvarar
den; die Steuer darf jedoch nicht erho- för bolagets förbindelser (Kapitalgescl!l-
ben werden, wenn der Unterschied zwi- schaft); skatten får emellertid inte tas ut
schen den Sätzen der deutschen Kör- om skillnaden i bolagsskattesats mellan
perschaftsteuer för ausgeschöttete Ge- skatt på utdelad vinst och på icke utde-
winne und nichtausgeschäöttete Ge- lad vinst uppgår till mindre än 5 pro-
winne weniger als 5 Prozentpunkte centenheter. beträgt.
(4) Der Ausdruck . Dividenden” bedeutet 4. Med uttrycket ”utdelning” förstås i denna för die Zwecke dieses Artikels Einkänfte aus artikel inkomst av aktier, andelsbevis eller Aktien, GenuBrechten oder GenuBscheinen, andra liknande bevis med rätt till andel i vinst, Kuxen, Gräönderanteilen oder aus sonstigen gruvaktier, stiftarandelar eller av andra ande- Gesellschaftsanteilen, wenn die Finkäönfte lar i bolag, om inkomsten av dessa andelar i hieraus nach dem Recht des Staates, in dem bolag enligt lagstiftningen i den stat där det utdie zahlende Gesellschaft ansässig ist, den delande bolaget har hemvist i beskattnings- Finkönften aus Aktien Steuerlich glcich- hänseende jämställs med inkomst av aktier. gestellt sind. Der Ausdruck , Dividenden” Uttrycket utdelning omfattar också umfablt auch
a) in der Bundesrepublik Deutschland ua) i Förbundsrepubliken Tyskland,
Einkäönfte cines stillen Gesellschaf- inkomst som bolagsman i tyst bolag
ters aus seiner Beteiligung als stiller Ge- uppbär i denna egenskap, inkomst av
sellschafter, Einkänfte aus partiari- vinstandelslån, inkomst av obligationer
schen Darlehen, Gewinnobligationen på vilka avkastning utgår i förhållande
und ähnlichen gewinnabhängigen Ver- till vinsten och liknande vinstberoende
götungen sowie Ausschöttungen auf ersättningar samt utdelning på andels-
Anteilscheine an cinem Investmentver- bevis i en ”Investmentvermögen”, mögen:
in Schweden i Sverige,
Ausschöttungen auf Anteilscheine an utdelning på andelar i aktiefond, einem ,, Aktiefond”,
b) andere Einkönfte, die nach dem Recht b) inkomst, som enligt lagstiftningen i den
des Staates, in dem der Schuldner an- stat där gäldenären har hemvist i be-
sässig ist, den Einkänften aus Anteilen skattningshänseende jämställs med in-
an Gesellschaften steuerlich gleich- komst av andelar i bolag. gestellt sind:
(5) Abweichend von den Absätzen I bis 3 5. Med avvikelse från bestämmelserna i därfen Einkönfte aus Rechten oder Forderun- punkterna 1—3 får inkomst av rättigheter eller gen mit Gewinnbeteiligung (in der Bundesre- fordringar med rätt till andel i vinst (i Förpublik Deutschland einschlieBlich der Ein- bundsrepubliken Tyskland innefattande inkänfte eines stillen Gesellschafters aus seiner komst som bolagsman i tyst bolag i denna Beteiligung, als stiller Gesellschafter oder aus egenskap uppbär eller inkomst av vinstandelspartiarischen Darlehen und Gewinnobligatio- lån och av obligationer på vilka avkastning utnen) nach dem Recht des Staates, aus dem sie går i förhållande till vinsten) beskattas enligt stammen, besteuert werden, wenn sie dort bei lagstiftningen i den stat från vilken inkomsten der Ermittlung des Gewinns des Schuldners härrör, om den vid beräkningen av gäldenäabzugsfähig sind. rens vinst är avdragsgill där.
(6) Die Absätze I bis 3 sind nicht anzuwen- 6. Bestämmelserna i punkterna 1—23 tilläm-
den, wenn der in einem Vertragsstaat ansäs- pas inte, om den som har rätt till utdelningen
sige Nutzungsberechtigte im anderen VWVer- har hemvist i en avtalsslutande stat och bedritragsstaat. in dem die die Dividenden zah- ver rörelse i den andra avtalsslutande staten, lende Gesellschaft ansässig ist, cine gewerbli- där bolaget som betalar utdelningen har hemche Tätigkeit durch eine dort gelegene vist, från där beläget fast driftställe eller ut- Betrichsstätte oder eine selbständige Arbeit övar självständig yrkesverksamhet i denna durch eine dort gelegene feste Einrichtung andra stat från där belägen stadigvarande anausöbt und die Beteiligung, fär die die Divi- ordning, samt den andel på grund av vilken utdenden gezahlt werden, tatsächlich zu dieser delningen betalas äger verkligt samband med Betriebsstätte oder festen Einrichtung gehört. det fasta driftstället eller den stadigvarande In diesem Fall ist Artikel 7 beziehungsweisce anordningen. I sådant fall tillimpas bestäm- Artikel 14 anzuwenden. melserna i artikel 7 respektive artikel 14.
(7) Bezieht eine in einem Vertragsstaat an- 7. Om bolag med hemvist i en avtalsslusässige Gesellschaft Gewinne oder Einkönfte tande stat förvärvar inkomst från den andra aus dem anderen Vertragsstaat, so darf dieser avtalsslutande staten, får denna andra stat inte andere Staat weder die von der Gesellschaft beskatta utdelning som bolaget betalar, utom gezahlten Dividenden besteuern. es sei denn, i den mån utdelningen betalas till person med daBf diese Dividenden an eine in diesem ande- hemvist i denna andra stat eller i den mån den ren Staat ansässige Person gezahlt werden andel på grund av vilken utdelningen betalas oder dab die Beteiligung, för die die Dividen- äger verkligt samband med fast driftställe eller den gezahlt werden, tatsächlich zu einer in die- stadigvarande anordning i denna andra stat,
sem anderen Staat gelegenen Betriebsstätte och ej heller beskatta bolagets icke utdelade oder festen Einrichtung gehört, noch Gewinne vinst, även om utdelningen eller den icke utdeder Gesellschaft einer Steuer för nichtausge- lade vinsten helt eller delvis utgörs av inkomst schättete Gewinne unterwerfen, selbst wenn som uppkommit i denna andra stat. die gezahlten Dividenden oder die nichtausgeschätteten Gewinne ganz oder teilweise aus im anderen Staat erzielten Gewinnen oder Einkänften bestehen.
Artikel 11 Artikel 11
Zinsen Ränta
(1) Zinsen, die aus einem Vertragsstaat 1. Ränta, som härrör frän en avtalsslutande stammen und an eine im anderen VWVer- stat och som betalas till person med hemvist i tragsstaat ansässige Person gezahlt werden, den andra avtalsslutande staten, beskattas enkönnen, wenn diese Person der Nutzungsbe- dast i denna andra stat, om personen i fråga rechtigte ist, nur im anderen Staat besteuert har rätt till räntan. werden.
(2) Derin diesem Artikel verwendete Aus- 2. Med uttrycket ”ränta” förstås i denna ardruck ..Zinsen” bedeutet Einkönfte aus For- tikel inkomst av varje slags fordran, antingen derungen jeder Art, auch wenn die Forderun- den säkerställts genom inteckning i fast egengen durch Pfandrechte an Grundstäcken gesi- dom eller inte och antingen den medför rätt till chert oder mit einer Beteiligung am Gewinn andel i gäldenärens vinst eller inte. Uttrycket des Schuldners ausgestattet sind, und insbe- åsyftar särskilt inkomst av värdepapper som sondere Einkänfte aus öffentlichen Anleihen utfärdats av staten och inkomst av obligationer und aus Obligationen einschlieflich der damit eller debentures, däri inbegripna agiobelopp verbundenen Aufgelder und der Gewinne aus och vinster som hänför sig till sådana värde- Losanleihen. Zuschläge för verspätete Zahl- papper, obligationer eller debentures. Straffung gelten nicht als Zinsen im Sinne dieses Ar- avgift på grund av sen betalning anses inte som tikels. Der Ausdruck ,,Zinsen” umfaBt nicht ränta vid tillämpningen av denna artikel. Utdie in Artikel 10 behandelten Einkänfte. trycket ”ränta” innefattar inte de inkomster
som behandlas i artikel 10.
(3) Absatz 1 ist nicht anzuwenden, wenn 3. Bestämmelserna i punkt I tillämpas inte, der in cinem Vertragsstaat ansässige Nut- om den som har rätt till räntan har hemvist i en zungsberechtigte im anderen Vertragsstaat, avtalsslutande stat och bedriver rörelse i den aus dem dice Zinsen stammen, eine gewerbli- andra avtalsslutande staten, från vilken räntan che Tätigkeit durch eine dort gelegene härrör, från där beläget fast driftställe eller ut- Betriebsstätte oder eine selbständige Arbeit övar självständig yrkesverksamhet i denna durch eine dort gelegene feste Einrichtung andra stat från där belägen stadigvarande anausöbt und die Forderungp, för die die Zinsen ordning, samt den fordran för vilken räntan gezahlt werden, tatsächlich zu = dieser betalas äger verkligt samband med det fasta Betriebsstätte oder festen Einrichtung gehört. driftstället eller den stadigvarande anord- In diesem Fall ist Artikel 7 beziehungsweise ningen. I sådant fall tillämpas bestämmelserna Artikel 14 anzuwenden. i artikel 7 respektive artikel 14.
(4) Bestehen zwischen dem Schuldner und 4. Då på grund av särskilda förbindelser dem Nutzungsberechtigten oder zwischen je- mellan utbetalaren och den som har rätt till dem von ihnen und einem Dritten besondere räntan eller mellan dem båda och annan per- Bezichungen und öbersteigen deshalb die Zin- son räntebeloppet. med hänsyn till den fordsen. gemessen an der zuprundeliegenden For- ran för vilken räntan betalas, överstiger det
derung. den Betrag, den Schuldner und Nut- belopp som skulle ha avtalats mellan utbetalazungsberechtigter ohne diese Beziehungen ren och den som har rätt till räntan om sådana vereinbart hätten, so wird dieser Artikel nur förbindelser inte förelegat, tillämpas bestämauf den letzteren Betrag angewendet. In die- melserna i denna artikel endast på sistnämnda sem Fall kan der iäbersteigende Betrag nach belopp. I sådant fall beskattas överskjutande dem Recht eines jeden Vertragsstaats und un- belopp enligt lagstiftningen i vardera avtalssluter Beröcksichtigung der anderen Bestimmun- tande staten med iakttagande av övriga begen dieses Abkommens besteuert werden. stämmelser i detta avtal.
Artikel 12 Artikel 12 Lizenzgebiihren Royalty
(1) Lizenzgebähren, die aus einem Ver- 1. Royalty, som härrör från en avtalsslutragsstaat stammen und an eine im anderen tande stat och som betalas till person med Vertragsstaat ansässige Person gezahlt wer- hemvist i den andra avtalsslutande staten, beden, können, wenn diese Person der Nut- skattas endast i denna andra stat, om personen zungsberechtigte ist, nur im anderen Staat i fråga har rätt till royaltyn. besteuert werden.
(2) Derin diesem Artikel verwendete Aus- 2. Med uttrycket ”royalty” förstås i denna druck ,,Lizenzgebähren” bedeutet Vergötun- artikel varje slags betalning som mottas såsom gen jeder Art, die för die Benutzung oder fär ersättning för nyttjandet av eller för rätten att das Recht auf Benutzung von Urheberrechten nyttja upphovsrätt till litterärt, konstnärligt elan literarischen, könstlerischen oder wissen- ler vetenskapligt verk, häri inbegripet biografschaftlichen Werken, einschlieBlich kinema- film eller bandupptagning för television eller tographischer Filme oder Bandaufnahmen för radio, patent, varumärke, mönster eller mo- Fernsehen oder Rundfunk, von Patenten, Wa- dell, ritning, hemligt recept eller hemlig tillrenzeichen, Mustern oder Modellen, Plänen, verkningsmetod samt för upplysning om erfageheimen Formeln oder Verfahren oder fär renhetsrön av industriell, kommersiell eller die Mitteilung gewerblicher, kaufmännischer vetenskaplig natur. oder wissenschaftlicher Erfahrungen gezahlt werden.
(3) Absatz I ist nicht anzuwenden, wenn der 3. Bestämmelserna i punkt I tillämpas inte, in einem Vertragsstaat ansässige Nutzungsbe- om den som har rätt till royaltyn har hemvist i rechtigte im anderen Vertragsstaat, aus dem en avtalsslutande stat och bedriver rörelse i die Lizenzgebähren stammen, eine gewerbli- den andra avtalsslutande staten, från vilken che Tätigkeit durch eine dort gelegene royaltyn härrör, från där beläget fast driftställe Betriebsstätte oder eine selbständige Arbeit eller utövar självständig yrkesverksamhet i durch eine dort gelegene feste Einrichtung denna andra stat från där belägen stadigvaausöbt und die Rechte oder Vermögenswerte, rande anordning, samt den rättighet eller fär die die Lizenzgeböhren gezahlt werden, egendom i fråga om vilken royaltyn betalas tatsächlich zu dieser Betriebsstätte oder festen äger verkligt samband med det fasta driftstäl- Einrichtung gehören. In diesem Fall ist Arti- let eller den stadigvarande anordningen. I såkel 7 beziehungsweise Artikel I4 anzuwenden. dant fall tillämpas bestämmelserna i artikel 7
respektive artikel 14.
(4) Bestehen zwischen dem Schuldner und 4. Då på grund av särskilda förbindelser dem Nutzungsberechtigten oder zwischen je- mellan utbetalaren och den som har rätt till dem von ihnen und einem Dritten besondere royaltyn eller mellan dem båda och annan per- Beziehungen und öbersteigen deshalb die Li- son royaltybeloppet, med hänsyn till det nytt-
2 Riksdagen 1992193. I saml. Nr 3
zenzgebuhren, gemessen an der zugrundelie- jande, den rätt eller den upplysning för vilken genden Leistung, den Betrag, den Schuldner royaltyn betalas, överstiger det belopp som und Nutzungsberechtigter ohne diese Bezieh- skulle ha avtalats mellan utbetalaren och den ungen vereinbart hätten, so wird dieser Arti- som har rätt till royaltyn om sådana förbindelkel nur auf den letzteren Betrag angewendet. ser inte förelegat, tillämpas bestämmelserna i In diesem Fall kan der öbersteigende Betrag denna artikel! endast på sistnämnda belopp. I nach dem Recht eines jeden Vertragsstaats sådant fall beskattas överskjutande belopp enund unter Beräcksichtigung der anderen Be- ligt lagstiftningen i vardera avtalsslutande stastimmungen dieses Abkommens besteuert ten med iakttagande av övriga bestämmelser i werden. detta avtal.
Artikel 13 Artikel 13 Gewinne aus der Veräuferung von Vermögen Realisationsvinst
(1) Gewinne, die eine in einem Ver- 1. Vinst, som person med hemvist i en avtragsstaat ansässige Person aus der Veräus- talsslutande stat förvärvar på grund av överlåserung unbeweglichen Vermögens bezieht, telse av fast egendom som är belägen i den das im anderen Vertragsstaat liegt, können im andra avtalsslutande staten, fär beskattas i anderen Staat besteuert werden. Dies gilt auch denna andra stat. Detta gäller också beträfbei der VeräuBerung einer Beteiligung an ei- fande överlåtelse av andel i bolag vars huvudner Gesellschaft, deren Hauptzweck im direk- sakliga ändamål är att direkt eller indirekt inten oder indirekten Halten oder Verwalten neha eller förvalta sådan egendom i det fall derartigen unbeweglichen Vermögens be- överlåtaren vid någon tidpunkt under de fem steht, wenn der VeräuBerer an der Gesell- år som närmast föregått försäljningen innehaft schaft zu irgendeinem Zeitpunkt in den fänf minst 10 procent i bolaget. Fast egendom, som der VeräuBerung vorausgehenden Jahren zu används i eget jord- eller skogsbruk eller i nämindestens 10 vom Hundert an der Gesell- ringsverksamhet, beaktas därvid inte. schaft beteiligt war. Unbewepgliches Vermögen, das einem eigenen land- und forstwirtschaftlichen oder gewerblichen Betrieb dient, bleibt hierbei auBer Betracht.
(2) Gewinne aus der VeräuBerung bewegli- 2. Vinst på grund av överlåtelse av lös egenchen Vermögens, das Betriebsvermögen einer dom, som utgör del av rörelsetillgångarna i Betriebsstätte ist, die ein Unternehmen eines fast driftställe, vilket ett företag i en avtalsslu- Vertragsstaats im anderen Vertragsstaat hat, tande stat har i den andra avtalsslutande staoder das zu einer festen Einrichtung gehört, ten, eller av lös egendom, hänförlig till stadigdie einer in einem Vertragsstaat ansässigen varande anordning för att utöva självständig Person för die Ausibung einer selbständigen yrkesverksamhet, som person med hemvist i Arbeit im anderen Voertrapsstaat zur Verfö- en avtalsslutande stat har i den andra avtalsgung steht, einschliellich derartiger Gewinne, slutande staten, får beskattas i denna andra die bei der VeräuBerung einer solchen stat. Detsamma gäller vinst på grund av över- Betriebsstätte (allein oder mit dem äbrigen låtelse av sådant fast driftställe (för sig eller Unternehmen) oder ciner solchen festen Ein- tillsammans med hela företaget) eller av sådan richtung erzielt werden, können im anderen stadigvarande anordning. Staat besteuert werden.
(3) Gewinne aus der VeräuBerung von See- 3. Vinst på grund av överlåtelse av skepp, schiffen, Luftfahrzeugen oder Containern, die luftfartyg eller containers som används i interein Unternehmen eines Vertragsstaats im in- nationell trafik av företag i en avtalsslutande
Prep. 1992/93:3
ternationalen Verkehr betreibt, und von be- stat och lös egendom som är hänförlig till anweglichem Vermögen, das dem Betrieb dieser vändningen av sådana skepp, luftfartyg eller Schiffe, Luftfahrzeuge oder Container dient, containers beskattas endast i denna stat. können nur in diesem Staat besteuert werden.
(4) Gewinne aus der VeräuBerung des in 4. Vinst på grund av överlåtelse av annan den Absätzen 1 bis 3 nicht genannten Vermö- egendom än sådan som avses i punkterna 1—3 gens können nur in dem Vertragsstaat besteu- beskattas endast i den avtalsslutande stat där ert werden, in dem der VeräuBerer ansässig överlåtaren har hemvist. ist.
(5) Bei einer natöärlichen Person, die in ei- 5. I fråga om fysisk person som har haft nem Vertragsstaat während mindestens zwei hemvist i en avtalsslutande stat under minst Jahren ansässig war und die im anderen Ver- två år och som har erhållit hemvist i den andra tragsstaat ansässig geworden ist, berährt Ab- avtalsslutande staten, påverkar bestämmelsatz 4 nicht das Recht des erstgenannten Staa- serna i punkt 4 inte den förstnämnda statens tes, bei Aktien und anderen Anteilen an Ge- rätt att fram till tidpunkten för bytet av hem-
sellschaften und Personengesellschaften, die vist enligt sin interna lagstiftning beskatta så-
in dem erstgenannten Vertragsstaat ansässig dan person för värdestegring på aktier och sind, nach seinen innerstaatlichen Rechtsvor- andra andelar i bolag (Gesellschaften) och schriften bei der Person einen Vermögenszu- handelsbolag, kommanditbolag, enkelt bolag, wachs bis zu ihrem Wohnsitzwechsel oder die partrederi eller gruvbolag (Personengesell- Gewinne aus der VeräuBerung zu besteuern, schaften) som är hemmahörande i den förstdie diese Person zu irgendeinem Zeitpunkt nämnda staten eller att enligt sin interna lagwährend der ersten fönf Jahre nach dem stiftning beskatta vinst på grund av överlåtelse Wohnsitzwechsel bezieht. av sådan egendom som denna person förvär-
var vid någon tidpunkt under de första fem
åren efter bytet av hemvist.
Artikel 14 Artikel 14 Selbständige Arbeit Självständig yrkesutövning
(1) Einkönfte, die eine in einem Ver- 1. Inkomst, som person med hemvist i en tragsstaat ansässige Person aus einem freien avtalsslutande stat förvärvar genom att utöva Beruf oder aus sonstiger selbständiger Tätig- fritt yrke eller annan självständig verksamhet, keit bezieht, können nur in diesem Staat beskattas endast i denna stat om han inte i den besteuert werden, es sei denn, daB der Person andra avtalsslutande staten har stadigvarande im anderen Vertragsstaat för die Ausöbung ih- anordning, som regelmässigt står till hans förrer Tätigkeit gewöhnlich eine feste Einrich- fogande för att utöva verksamheten. Om han tung zur Verfögung steht. Steht ihr eine solche har sådan stadigvarande anordning, får infeste Einrichtung zur Verfigung, so können komsten beskattas i denna andra stat men endie Einkänfte im anderen Staat besteucrt wer- dast så stor del av den som är hänförlig till den, jedoch nur insoweit, als sie dieser festen denna stadigvarande anordning. Einrichtung zugerechnet werden können.
(2) Der Ausdruck , freier Beruf” umfaBt 2. Uttrycket ”fritt yrke” inbegriper särskilt insbesondere die selbständig ausgeöbte wis- självständig vetenskaplig, litterär och konstsenschaftliche, literarische, könstlerische, er- närlig verksamhet, uppfostrings- och underviszieherische oder unterrichtende Tätigkeit so- ningsverksamhet samt sådan självständig wie dice selbständige Tätigkeit der Arzte, verksamhet som läkare, tandläkare, advokat, Zahnärzte. Rechtsanwälte, Ingenieure, Ar- ingenjör, arkitekt och revisor utövar. chitekten und Buchsachverständigen.
Artikel 15 Artikel IS Unselbständige Arbeit Enskild tjänst
(1) Vorbehaltlich der Artikel 16 bis 19 kön- I. Om inte bestämmelserna i artiklarna nen Gehälter, Löhne und ähnliche Verguätun- 16—19 föranleder annat, beskattas lön och angen, die eine in einem Vertragsstaat ansässige nan liknande ersättning, som person med Person aus unselbständiger Arbeit bezieht, hemvist i en avtalsslutande stat uppbär på nur in diesem Staat besteuert werden, es sei grund av anställning, endast i denna stat, sådenn, die Arbeit wird im anderen Ver- vida inte arbetet utförs i den andra avtalsslutragsstaat ausgeibt. Wird die Arbeit dort aus- tande staten. Om arbetet utförs i denna andra getbt, so können die daför bezogenen Vergö- stat, får ersättning som uppbärs för arbetet betungen im anderen Staat besteuert werden. skattas där.
(2) Ungeachtet des Absatzes I können Ver- 2. Utan hinder av bestämmelserna i punkt 1 gätungen, die eine in einem Vertragsstaat an- beskattas ersättning, som person med hemvist sässige Person fär eine im anderen Ver- i en avtalsslutande stat uppbär för arbete som tragsstaat ausgeäbte unselbständige Arbeit utförs i den andra avtalsslutande staten, enbezieht, nur im erstgenannten Staat besteuert dast i den förstnämnda staten, om werden, wenn
a) der Empfänger sich im anderen Staat a) mottagaren vistas i den andra staten un-
insgesamt nicht länger als 183 Tage der tidrymd eller tidrymder som sam-
während des betreffenden Kalender- manlagt inte överstiger 183 dagar under
jahrs aufhält und kalenderåret i fråga, och
b) die Vergötungen von cinem Arbeitge- b) ersättningen betalas av arbetsgivare
ber oder för einen Arbeitgeber gezahlt som inte har hemvist i den andra staten
werden, der nicht im anderen Staat an- eller på dennes vägnar, samt
sässig ist, und
c) die Vergätungen nicht von einer c) ersättningen inte belastar fast driftställe
Betriebsstätte oder einer festen Ein- eller stadigvarande anordning som ar-
richtung getragen werden, die der Ar- betsgivaren har i den andra staten. beitgeber im anderen Staat hat.
(3) Ungeachtet der vorstehenden Bestim- 3. Utan hinder av föregående bestämmelser mungen dieses Artikels können Vergiätungen i denna artikel får ersättning för arbete, som fär unselbständige Arbeit, die an Bord eines utförs ombord på skepp eller luftfartyg som Seeschiffs oder Luftfahrzeugs, das ein Unter- används i internationell trafik av företag i en nehmen eines Vertragsstaats im internationa- avtalsslutande stat, beskattas i denna stat. len Verkehr betreibt, ausgeäubt wird, in diesem Staat besteuert werden.
(4) Dice Bestimmungen des Absatzes 2 fin- 4. Bestämmelserna i punkt 2 tillämpas inte den keine Anwendung auf Vergäötungen fär beträffande ersättning för arbete inom ramen Arbeit im Rahmen gewerbsmäBiger Arbeit- för yrkesmässig uthyrning av arbetskraft. De nehmeräberlassung. Die zuständigen Behör- behöriga myndigheterna skall enligt artikel 40 den treffen nach Artikel 40 die Vercinbarun- träffa de överenskommelser som erfordras för gen, die notwendig sind, um eine doppelte Er- att undvika dubbelt uttag av skatt och för att hebung von Abzugsteuern zu vermeiden und säkra de båda avtalsslutande staternas skattedie Steueranspräche der beiden Vertragsstaa- anspråk. ten zu sichern.
Artikel 16 Artikel 16 Aufsichtsrats-, Verwaltungsrats- und Geschäfts- Styrelsearvode, ersättning till person i företagsleitungsvergiitungen ledande ställning och annan liknande ersätt-
ning
Aufsichtsrats- oder Verwaltungsratsvergä- Styrelsearvode och annan liknande ersätttungen und ähnliche Zahlungen, die eine in ei- ning, som person med hemvist i en avtalsslunem Vertragsstaat ansässige Person in ihrer tande stat uppbär i cgenskap av medlem i sty- Eigenschaft als Mitglied des Aufsichts- oder relse eller annat liknande organ i bolag med Verwaltungsrats. als Geschäftsföhrer oder als hemvist i den andra avtalsslutande staten eller Vorstandsmitglied einer Gesellschaft bezieht, såsom verkställande direktör eller medlem av die im anderen Vertragsstaat ansässig ist, kön- direktionen i sådant bolag. får beskattas i nen im anderen Staat besteuert werden. denna andra stat.
Artikel 17 Artikel 17 Kinstler und Sportler Artister och idrottsmän
(1) Ungeachtet der Artikel7, 14 und 15 kön- 1. Utan hinder av bestämmelserna 1 artiknen Einkänfte. die eine in einem Vertragsstaat larna 7, 14 och 15 får inkomst, som person med ansässige Person als Känstler, wie Bähnen-, hemvist i en avtalsslutande stat förvärvar ge- Film-, Rundfunk- und Fernsehkänstler sowie nom sin personliga verksamhet i den andra av- Musiker, oder als Sportler aus ihrer im ande- talsslutande staten i egenskap av artist, såsom ren Vertragsstaat persönlich ausgeöbten Tä- teater- eller filmskådespelare. radio- eller teletigkeit bezieht. im anderen Staat besteucrt visionsartist eller musiker. eller av idrottsman, werden. beskattas i denna andra stat.
(2) FlieBen Einkänfte aus ciner von einem 2. I fall då inkomst genom personlig verk- Känstler oder Sportler in dieser Eigenschaft samhet, som artist eller idrottsman utövar i persönlich ausgeöbten Tätigkeit nicht dem denna egenskap. inte tillfaller artisten eller id- Känstler oder Sportler selbst, sondern einer rottsmannen själv utan annan person, får anderen Person zu, so können diese Einkunfte denna inkomst, utan hinder av bestämmelungeachtet der Artikel 7, 14 und 15 in dem serna i artiklarna 7, 14 och 15, beskattas i den Vertragsstaat besteuert werden, in dem der avtalsslutande stat där artisten eller idrotts- Känstler oder Sportler seine Tätigkeit austbt, mannen utövar verksamheten om denne kan wenn er auf diese andere Person einen utöva ett kontrollerande inflytande på denna kontrollierenden EinfluB ausuäben kann. andra person.
(3) Dice Absätze I und 2 gelten nicht fär Ein- 3. Bestämmelserna i punkterna 1 och 2 tillkänfte aus der von Känstlern oder Sportlern in lämpas inte på inkomst från uppträdande av einem Vertragsstaat ausgeäbten Tätigkeit, artister eller idrottsmän. om deras vistelse i en wenn der Aufenthalt in diesem Staat ganz avtalsslutande stat helt eller i väsentlig omfattoder im wesentlichen Umfang unmittelbar ning direkt eller indirekt är bekostad av alloder mittelbar aus öffentlichen Kassen des an- männa medel från den andra avtalsslutande deren Vertragsstaats unterstäzt wird. staten.
Artikel 18 Artikel 18 Ruhegehälter und ähnliche Zahlungen Pension och liknande betalning
(1) Erhält eine in einem Vertragsstaat ansäs- 1. Pension och liknande ersättning och livsige Person Ruhegehälter und äbnliche Vergö- ränta, som person med hemvist i en avtalsslu-
tungen oder Renten, so können diese Bezäge tande stat uppbär, beskattas endast i denna nur in diesem Staat besteuert werden. stat.
(2) Bezäge, die eine in einem Vertragsstaat 2. Med avvikelse från bestämmelserna i ansässige Person aus der gesetzlichen Sozial- punkt 1 beskattas belopp, som person med versicherung des anderen Vertragsstaats er- hemvist i en avtalsslutande stat erhåller enligt hält, können abweichend von Absatz 1 nur in socialförsäkringslagstiftningen i den andra avdiesem anderen Staat besteuert werden. Diese talsslutande staten, endast i denna andra stat. Bezäöge können jedoch nur im erstgenannten Dessa belopp kan emellertid endast beskattas Vertragsstaat besteuert werden, wenn diese i den förstnämnda staten om personen är med- Person ein Staatsangehöriger dieses Staates borgare i denna stat men inte är medborgare i und nicht ein Staatsangehöriger des anderen den andra staten. Staates ist.
(3) Wiederkehrende und einmalige Vergä- 3. Med avvikelse från bestämmelserna i tungen, die ein Vertragsstaat oder eine seiner punkt 1 beskattas periodiska ersättningar eller Gebietskörperschaften an eine in dem ande- engångsbelopp, som en avtalsslutande stat elten Vertragsstaat ansässige Person als Vergä- ler dess lokala myndigheter betalar till person tung fär einen Schaden zahlt, der als Folge von med hemvist i den andra avtalsslutande staten Kriegshandlungen oder politischer Verfolgung som ersättning för skada som uppkommit till entstanden ist (einschlieBlich Wiedergut- följd av krigshandling eller politisk förföljelse machungsleistungen), können abweichend (däri inbegripet vissa gottgörelsebetalningar; von Absatz 1 nur in dem erstgenannten Staat ”Wiedergutmachungen”), endast i den förstbesteuert werden. nämnda staten.
(4) Der Begriff ,, Rente" bedeutet einen be- 4. Med uttrycket ”livränta” förstås ett faststimmten Betrag, der regelmäBig zu festge- ställt belopp, som utbetalas periodiskt på fastsetzten Zeitpunkten lebenslänglich oder wäh- ställda tidpunkter under en persons livstid eltrend eines bestimmten oder bestimmbaren ler under annan fastställd eller fastställbar Zeitabschnitts aufgrund einer Verpflichtung tidsperiod och som utgår på grund av förplikzahlbar ist, die diese Zahlungen als Gegen- telse att verkställa dessa utbetalningar som erleistung fär in Geld oder Geldeswert bewirkte sättning för däremot fullt svarande vederlag i angemessene Leistungen vorsieht. penningar eller penningars värde.
(5) Einer in einem Vertragsstaat ansässigen 5. Person med hemvist i en avtalsslutande Person, die Bezäge aus der gesetzlichen Sozi- stat som uppbär belopp enligt socialförsäkalversicherung des anderen Vertragsstaats er- ringslagstiftningen i den andra avtalsslutande hält, sind bei der Besteuerung dieser Bezäge staten är berättigad till samma förmåner vid im erstgenannten Staat die gleichen Vergänsti- beskattningen i den förstnämnda staten som gungen zu gewähren, die för derartige Bezuge skulle ha medgivits om beloppet erhållits från aus Quellen des erstgenannten Staates ge- källa i den förstnämnda staten. währt werden.
Artikel 19 Artikel 19 Öffentlicher Dienst Offentlig tjänst
(1) Vergätungen, ausgenommen Ruhege- 1. Ersättning (med undantag för pension), hälter, die von einem Vertragsstaat, cinem sei- som betalas av en avtalsslutande stat, någon av ner Länder, einer ihrer Gebietskörperschaften dess delstater eller lokala myndigheter eller av oder einer anderen juristischen Person des öf- annan offentligrättslig juridisk person i endera fentlichen Rechts eines der beiden Staaten an staten till fysisk person på grund av utfört areine natöärliche Person fär geleistete Dienste bete: samt sådan ersättning som anges i punkt gezahlt werden, sowie die in Absatz 4 genann- 4, beskattas endast i denna stat. Sådan ersätt-
ten Vergätungen, können nur in diesem Staat ning beskattas emellertid endast i den andra besteuert werden. Diese Vergätungen können avtalsslutande staten, om arbetet utförs i jedoch nur im anderen Vertragsstaat besteuert denna stat och personen i fråga har hemvist i werden, wenn die Dienste in diesem Staat ge- denna stat och är medborgare där och inte är leistet werden, die natörliche Person in diesem medborgare i den förstnämnda staten. Staat ansässig ist, ein Staatsangehöriger dieses Staates und nicht ein Staatsangehöriger des erstgenannten Staates ist.
(2) Ruhegehälter, die von einem Ver- 2. Pension, som betalas av en avtalsslutande tragsstaat, einem seiner Länder, einer ihrer stat, någon av dess delstater eller lokala myn- Gebietskörperschaften oder einer anderen ju- digheter eller av annan offentligrättslig juriristischen Person des öffentlichen Rechts eines disk person i endera staten till fysisk person på der beiden Staaten an eine natörliche Person grund av utfört arbete, beskattas, utan hinder för geleistete Dienste gezahlt werden, können av bestämmelserna i artikel 18, endast i denna abweichend von Artikel 18 nur in diesem Staat stat. Sådan pension beskattas emellertid enbesteuert werden. Diese Ruhegehälter kön- dast i den andra avtalsslutande staten om pernen jedoch nur im anderen Vertragsstaat sonen i fråga har hemvist i denna stat och är besteuert werden, wenn die natörliche Person medborgare där och inte är medborgare i den in diesem Staat ansässig ist, ein Staatsangehö- förstnämnda staten. riger dieses Staates und nicht cin Staatsangehöriger des erstgenannten Staates ist.
(3) Auf Vergötungen fär Dienstleistungen 3. Bestämmelserna i artiklarna 15, 16 och 18 und Ruhegcehälter, die im Zusammenhang mit tillämpas på ersättning och pension som betaeiner gewerblichen Tätigkeit eines Ver- las på grund av arbete som utförs i samband tragsstaats, eines seiner Länder, einer ihrer med rörelse som bedrivs av en avtalsslutande Gebietskörperschaften oder einer anderen ju- stat, någon av dess delstater eller lokala mynristischen Person des öffentlichen Rechts eines digheter eller av annan offentligrättslig jurider Staaten erbracht werden, sind die Artikel disk person i endera staten. 15, 16 und 18 anzuwenden.
(4) Absatz I gilt auch fär Vergätungen, die 4. Punkt I gäller också i fråga om ersättning, gezahlt werden som betalas
a) im Fall der Bundesrepublik Deutsch- a) beträffande Förbundsrepubliken Tysk-
land von der Deutschen Bundesbank, land av ”die Deutsche Bundesbank”,
der Deutschen Bundesbahn oder der ”die Deutsche Bundesbahn” och ”die
Deutschen Bundespost: im Fall Schwe- Deutsche Bundespost”, och beträf-
dens von , Postverket”, , Televerket”, fande Sverige av Postverket, Telever-
Statens Järnvägar” oder ,Sveriges ket, "Statens Järnvägar och Sveriges
Riksbank”, Riksbank,
b) vom oder för das deutsche Goethe-In- b) av tyska Goethe-institutet i Sverige el-
stitut in Schweden oder eine vergleich- ler för dess räkning eller av en jämför-
bare schwedische Institution in der bar svensk institution i Förbundsrepu-
Bundesrepublik = Deutschland = för bliken Tyskland eller för dess räkning
Dienstleistungen an diese Institutionen, för arbete vid sådan institution,
c) als Ausgleichzulage aus deutschen öf- c) som utjämningstillägg av tyska all-
fentlichen Kassen an zeitweise in männa medel till i Sverige tillfälligt
Schweden tätige Lehrkräfte. verksamma lärare,
d) vom oder för den ,,Sveriges Exportråd” d) av Sveriges Exportråd i Förbundsrepu-
in der Bundesrepublik Deutschland bliken Tyskland eller av Tysk-svenska
oder die Deutsch-schwedishe Handels- handelskammaren i Sverige eller för en-
kammer in Schweden fär Dienstleistun- deras räkning för arbete som handels-
gen als Handelssekretär beziehungs- sekreterare respektive direktör (”Ge-
weise Geschäftsfährer. schäftsfährer”).
För Ruhegehälter, die von den oder för die Beträffande pension som betalas av eller för in Buchstabe a) genannten Personen gezahlt räkning för en av de i punkt a nämnda instituwerden, gilt Absatz 2. tionerna gäller punkt 2.
(5) Unterliegt der Zahlungsempfänger mit 5. Om mottagare av sådan ersättning som den in Absatz 4 genannten Vergätungen in avses i punkt 4 inte kan beskattas i den stat dem Staat, dem nach Malgabe der vorstehen- som enligt punkterna 1 och 2 erhållit beskattden Absätze 1 und 2 das Besteuerungsrecht ningsrätten, har den andra staten rätt att bezustehen wärde, nicht der dortigen Steucr- skatta ersättningen. pflicht, so hat der andere Staat das Besteuerungsrecht.
Artikel 20 Artikel 20 Unterhaltszahlungen und Zahlungen an Stu- Underhållsbidrag och betalningar till studedenten rande
(1) Unterhaltszahlungen, einschlieBlich der- 1. Underhållsbidrag, däri inbegripet bidrag jenigen för Kinder, die eine in einem Ver- till barn, som person med hemvist i en avtalstragsstaat ansässige Person an eine im anderen slutande stat betalar till person med hemvist i Vertragsstaat ansässige Person zahlt, sind in den andra avtalsslutande staten, undantas från dem anderen Staat von der Steuver befreit. Das beskattning i denna andra stat. Detta gäller gilt nicht, soweit die Unterhaltszahlungen im dock inte i den mån underhållsbidraget är averstgenannten Staat bei der Berechnung des dragsgillt i den förstnämnda avtalsslutande steuerpflichtigen Einkommens des Zahlungs- staten vid beräkningen av den betalningsskylverpflichteten abzugfähig sind; Steuerfrei- diges skattepliktiga inkomst. Avdrag vid bebeträge zur Milderung der sozialen lasten gel- skattningen som är socialt betingade anses inte ten nicht als Abzug im Sinne dieser Bestim- såsom avdrag vid tillämpningen av denna bemung. stämmelse.
(2) Zahlungen, die ein Student oder ein in 2. Studerande eller person som undergår uteinem gewerblichen, technischen, land- oder bildning inom industri, teknik, jordbruk eller forstwirtschaftlichen Lehrverhältnis Stehen- skogsbruk (praktikant däri inbegripen) och der (einschlieBlich eines Praktikanten), der som har eller omedelbart före inresa till en avsich in einem Vertragsstaat ausschlieBlich zum talsslutande stat hade hemvist i den andra av- Studium oder zu Ausbildung aufhält und der talsslutande staten och som vistas i den förstim anderen Vertragsstaat ansässig ist oder dort nämnda staten uteslutande för studier eller utunmittelbar vor der Einreise in den erstge- bildning, beskattas inte i denna stat för belopp nannten Staat ansässig war, för seinen Unter- som han erhåller för sitt uppehälle, sina stuhalt, sein Studium oder seine Ausbildung er- dier eller sin utbildning, under förutsättning hält, dörfen im erstgenannten Staat nicht att beloppen härrör från källa utanför denna besteuert werden, sofern diese Zahlungen aus stat. Quellen auBerhalb dieses Staates stammen.
Artikel 21 Artikel 21
Andere Einkänfte Annan inkomst
(1) Einkäönfte ciner in einem Vertragsstaat I. Inkomst som person med hemvist i en avansässigen Person, die in den vorstehenden talsslutande stat förvärvar och som inte be- Artikeln nicht behandelt wurden, können handlas i föregående artiklar beskattas endast
ohne Riäcksicht auf ihre Herkunft nur in die- 1 denna stat, oavsett varifrån inkomsten härsem Staat besteuert werden. rör.
(2) Absatz I ist auf andere Einkänfrte als sol- 2. Bestämmelserna i punkt 1 tillämpas inte che aus unbeweglichem Vermögen nicht anzu- på inkomst, med undantag för inkomst av fast wenden, wenn der in einem Vertragsstaat an- egendom, om mottagaren av inkomst har sässige Empfänger im anderen Vertragsstaat hemvist i en avtalsslutande stat och bedriver eine gewerbliche Tätigkeit durch eine dort ge- rörelse i den andra avtalsslutande staten från legene Betriebsstätte oder eine selbständige där beläget fast driftställe eller utövar själv- Arbeit durch eine dort gelegene feste Einrich- ständig yrkesverksamhet i denna andra stat tung ausöbt und die Rechte oder Vermögens- från där belägen stadigvarande anordning, werte, för die die Einkänfte gezahlt werden, samt den rättighet eller egendom i fråga om tatsächlich zu dieser Betriebsstätte oder festen vilken inkomsten betalas äger verkligt sam- Einrichtung gehören. In diesem Fall ist Arti- band med det fasta driftstället eller den stadigkel 7 beziehungsweise Artikel 14 anzuwenden. varande anordningen. I sådant fall tillämpas
bestämmelserna i artikel 7 respektive artikel
14.
Artikel 22 Artikel 22 Vermögen Förmögenhet
(1) Unbewegliches Vermögen, das einer in 1. Fast egendom, vilken person med hemeinem Vertragsstaat ansässigen Person gehört vist i en avtalsslutande stat innehar och vilken und im anderen Vertragsstaat liegt, kann im är belägen i den andra avtalsslutande staten, anderen Staat besteurert werden. får beskattas i denna andra stat.
(2) Bewegliches Vermögen, das Betriebs- 2. Lös egendom, som utgör del av rörelsevermögen einer Betriebsstätte ist, die ein Un- tillgångarna i fast driftställe, vilket ett företag ternehemen eines Vertragsstaats im anderen i en avtalsslutande stat har i den andra avtals- Vertragsstaat hat, oder das zu einer festen Ein- slutande staten, eller som är hänförlig till starichtung gehört, die einer in einem Ver- digvarande anordning för att utöva självstäntragsstaat ansässigen Person fär die Ausäbung dig yrkesverksamhet, som person med hemeiner selbständigen Arbeit im anderen Ver- vist i en avtalsslutande stat har i den andra avtragsstaat zur Verfögung steht, kann im ande- talsslutande staten, får beskattas i denna andra ren Staat besteuert werden. stat.
(3) Seeschiffe, Luftfahrzeuge und Contai- 3. Skepp, luftfartyg och containers som anner, die von einem Unternehmen eines Ver- vänds i internationell trafik av företag t en avtragsstaats im internationalen Verkehr betrie- talsslutande stat samt lös egendom som är hänben werden, sowie bewegliches Vermögen, förlig till användningen av sådana skepp, luftdas dem Betrieb dieser Schiffe, Luftfahrzeuge fartyg eller containers beskattas endast i denna oder Container dient, können nur in diesem avtalsslutande stat. Vertragsstaat besteuert werden.
(4) Alle anderen Vermögensteile einer in ei- 4. Alla andra slag av förmögenhet, som pernem Vertragsstaat ansässigen Person können son med hemvist i en avtalsslutande stat innenur in diesem Staat besteuert werden. har, beskattas endast i denna stat.
Artikel 23 Artikel 23 Vermeidung der Doppelbesteuerung im Wohn- Undvikande av dubbelbeskattning i hemviststa- Sitzstaat ten
(1) Bei einer in der Bundesrepublik 1. Beträffande person som har hemvist i Deutschland ansässigen Person wird die Förbundsrepubliken Tyskland bestäms skat- Steuer wie folgt festgesetzt: ten på följande sätt:
a) Von der Bemessungsgrundlage der a) Såvida inte bestämmelserna i punkt b) deutschen Steuer werden die Einkäfte nedan är tillämpliga undantas från beaus Schweden sowie die in Schweden skattningsunderlaget för tysk skatt sågelegenen Vermögenswerte ausgenom- dan inkomst som härrör från Sverige men, die nach diesem Abkommen in och sådan förmögenhet som är belägen Schweden besteuert werden können i Sverige, vilka Sverige enligt detta avtal und die nicht unter Buchstabe b fallen. har rätt att beskatta. Förbundsrepubli- Die Bundesrepublik Deutschland be- ken Tyskland förbehåller sig emellertid hält aber das Recht, die so ausgenom- rätten att beakta den undantagna inmenen Einkänfte und Vermögenswerte komsten och förmögenheten vid bebei der Festsetzung des Steuersatzes för stämmandet av skattesatsen för annan andere Einkänfte und Vermögenswerte inkomst och förmögenhet. Föregående zu beräcksichtigen. Die vorstehenden bestämmelser gäller även i fråga om ut- Bestimmungen sind auch auf Einkäönfte delning på andelar i ett aktiebolag som aus Ausschättungen auf Beteiligungen betalas till bolag med hemvist i Föran Kapitalgesellschaften anzuwenden, bundsrepubliken Tyskland från bolag die an eine in der Bundesrepublik med hemvist i Sverige, vars kapital till Deutschland ansässige Gesellschaft von minst 10 procent direkt innehas av det einer in Schweden ansässigen Gesell- tyska bolaget schaft gezahlt werden, deren Kapital zu mindestens 10 v.H. unmittelbar der deutschen Gesellschaft gehört. Nicht von der Steuerbemessungsgrund- Från beskattningsunderlaget undantas lage werden jedoch Ausschättungen emellertid inte utdelning från investeausgenommen, die von einem Invest- ringsfonder (”Investmentfonds”) eller mentfonds gezahlt werden, und Aus- utdelning av belopp för vilket avdrag schättungen von Beträgen, die bei der medgivits vid fastställandet av det utde- Ermittlung der Gewinne der ausschät- lande bolagets beskattningsbara vinst i tenden Gesellschaft fär Zwecke der Sverige. schwedischen Steuer abgezogen worden sind. För die Zwecke der Steuern vom Ver- Beträffande skatt på förmögenhet skall mögen werden von der Bemes- likaså från beskattningsunderlaget för sungsgrundlage der deutschen Steuer tysk skatt undantas sådana andelar på ebenfalis Beteiligungen ausgenommen, vilka utdelning — om sådan skulle betaderen Ausschättungen, falls solche ge- las — enligt föregående meningar skulle zahlt wärden, nach den vorhergehen- undantas från beskattningsunderlaget. den Sätzen von der Steuerbemessungsgrundlage auszunehmen wären. b) Auf die von den nachstehenden Ein- b) Med iakttagande av bestämmelserna i känften aus Schweden zu erhebende tysk skattelagstiftning om avräkning av deutsche Einkommen- und Körper- utländsk skatt skall från tysk inkomstschaftsteuer wird unter Beachtung der skatt och bolagsskatt avräknas sådan Vorschriften des deutschen Steuer- svensk skatt på inkomst som enligt rechts öber die Anrechnung ausländi- svensk lagstiftning och i överensstämscher Steuern die schwedische Steuer melse med detta avtal erlagts på nedanangerechnet, die nach schwedischem stående inkomster som härrör från Sve-
Recht und in Ubercinstimmung mit dic- rige:
sem Abkommen gezahlt worden ist för
aa) Einkäönfte aus Dividenden, die 1) Utdelning, som inte omfattas av
nicht unter Buchstabe a fallen, bestämmelserna i punkt a, bb) Einkänfte, die nach Artikel 13 Ab- 2) vinst som enligt bestämmelserna i
satz I Satz 2 und Artikel 13 Absatz artikel 13 punkt 1 andra meningen
5 in Schweden besteuert werden och artikel 13 punkt 5 får beskattas
können, i Sverige, cc) Vergötungen, die nach den Arti- 3) ersättning som enligt bestämmel-
keln 15 Absatz 4, 16 und 17 in serna i artikel 15 punkt 4, artik-
Schweden besteuert werden kö- larna 16 och 17 får beskattas i Sve-
nen, und rige, och dd) Einkäönfte auf die nach Artikel 43 4) inkomst beträffande vilken enligt
Absatz 1 anstelle einer Steuerbe- artikel 43 punkt 1 i stället för skat-
freiung eine Steueranrechnung zu tebefrielse avräkning skall ske. gewähren ist.
Im Sinne dieses Absatzes gelten Gewinne Vid tillämpningen av denna punkt anses alla oder Einkiänfte einer in der Bundesrepublik vinster och inkomster som uppbärs av person Deutschland ansässigen Person als aus Quel- med hemvist i Förbundsrepubliken Tyskland len in Schweden stammend, wenn sie in Uber- ha källa i Sverige om dessa beskattas i Sverige einstimmung mit diesem Abkommen in i enlighet med detta avtal. Schweden besteuert werden. (2) Bei einer in Schweden ansässigen Person 2. Beträffande person med hemvist i Sverige wird die Doppelbesteuerung wie folgt vermie- undviks dubbelbeskattning på följande sätt: den:
a) Bezieht eine in Schweden ansässige a) I fall då person med hemvist i Sverige
Person Einkänfte, die nach diesem Ab- uppbär inkomst som enligt detta avtal kommen in der -Bundesrepublik får beskattas i Förbundsrepubliken Deutschland bestcuert werden können, Tyskland, skall Sverige — med iakttaso rechnet Schweden unter Beachtung gande av bestämmelserna i svensk lagder Bestimmungen des schwedischen stiftning (även i den lydelse den framde-
Steuerrechts (unter Beachtung der je- les kan få genom att ändras utan att den
weils anzuwendenden Änderungen, die allmänna princip som anges här ändden allgemeinen Grundsatz dieser Be- ras) — Yrån skatten på inkomsten avstimmungen unberährt lassen) auf seine räkna ett belopp motsvarande den skatt von diesen Einkänften erhobene Steuer som erlagts i Förbundsrepubliken Tyskden Betrag an, der der in der Bundesre- land för inkomsten. publik Deutschland hierfär gezahlten Steuer vom Einkommen centspricht. b) Bezieht eine in Schweden ansässige b) I fall då person med hemvist i Sverige, Person, die vorher in der Bundesre- som tidigare har haft hemvist i Förpublik Deutschland ansässig war, Ge- bundsrepubliken = Tyskland, uppbär winne aus der Veräulerung von Vermö- vinst på grund av överlåtelse av egengen, das in Ubereinstimmung mit Arti- dom som enligt bestämmelserna i artikel 13 Absatz 5 in der Bundesrepublik kel 13 punkt 5 har beskattats i För- Deutschland besteuert worden ist, so bundsrepubliken Tyskland, skall Sverechnet Schweden auf scine von diesen rige från sin skatt på sådan vinst av- Gewinnen erhobence Steuer den Betrag räkna ett belopp motsvarande den skatt an, der der in der Bundesrepublik som tagits ut på vinsten i Förbundsrepu- Deutschland för diese Gewinne gezahl- bliken Tyskland, däri inbegripet den ten Steucr, einschlieBlich der Steuer, skatt som vid tidpunkten för byte av die im Zeitpunkt des Wohnsitzwechsels hemvist tagits ut på den då uppkomna
den zu diesem Zcitpunkt entstandenen förmögenhetsökningen. Avräkningsbe- Vermögenszuwachs erhoben worden loppet skall emellertid inte överstiga ist, entspricht. Der anzurechnende Be- den del av den svenska skatten, beräktrag darf jedoch den Teil der vor der nad utan sådan avräkning, som är hän- Anrechnung ermittelten schwedischen förlig till realisationsvinsten. Steuer nicht iöbersteigen, die auf den VeräuBerungsgewinn entfällt.
Diese Bestimmung gilt nur bei Ver- Denna bestämmelse tillämpas endast äuferungen innerhalb eines Zeitraums på överlåtelser som skett inom en tidvon 10 Jahren nach dem Wohnsitzwech- rymd av tio år räknat från bytet av hemsel. vist. c) Besitzt eine in Schweden ansässige Per- c) I fall då person med hemvist i Sverige son Vermögen, das nach diesem Ab- innehar förmögenhet som enligt bekommen in der Bundesrepublik stämmelserna i detta avtal får beskattas Deutschland besteuert werden kann, so i Förbundsrepubliken Tyskland, skall rechnet Schweden auf die vom Vermö- Sverige från förmögenhetsskatten på gen dieser Person erhobenen Vermö- denna persons förmögenhet avräkna ett gensteuer den Betrag an, der der in der belopp motsvarande den förmögenhets- Bundesrepublik Deutschland gezahlten skatt som betalats i Förbundsrepubli- Steuer vom Vermögen entspricht. Der ken Tyskland. Avräkningsbeloppet får anzurechnende Betrag darf jedoch den emellertid inte överstiga den del av den Teil der vor der Anrechnung ermittel- svenska förmögenhetsskatten, beräkten schwedischen - Vermögensteuer nad utan sådan avräkning, som belöper nicht öbersteigen, die auf das in der på den förmögenhet som får beskattas i Bundesrepublik Deutschland zu Förbundsrepubliken Tyskland. besteuernde Vermögen entfällt. d) Bezieht eine in Schweden ansässige d) Om person med hemvist i Sverige för-
Person Einkänfte, die in Ubereinstim- värvar inkomst, som enligt bestämmel-
mung mit Artikel 18 beziehungsweise serna i artikel 18 respektive artikel 19 Artikel 19 nur in der Bundesrepublik beskattas endast i Förbundsrepubliken Deutschland besteuert werden können, Tyskland, får Sverige beakta inkomsten so kann Schweden diese Einkänfte bei vid bestämmandet av skattesatsen på der Festsetzung des Steuersatzes fir an- annan inkomst. dere Einkäönfte beröcksichtigen. (3) Ungeachtet des Absatzes 2 sind Aus- 3. Utan hinder av bestämmelserna i punkt 2 schättungen auf Beteiligungen an Kapitalge- är utdelning på aktie i aktiebolag (”Kapitalgesellschaften, die eine in der Bundesrepublik sellschaft”) med hemvist i Förbundsrepubli- Deutschland ansässige Gesellschaft an eine in ken Tyskland till bolag med hemvist i Sverige Schweden ansässige Gesellschaft tätigt, von undantagen från svensk skatt i den mån utdelder schwedischen Steuer befreit, soweit die ningen enligt svensk lagstiftning skulle ha varit Ausschättungen nach schwedischem Recht undantagen från svensk skatt, om båda bolavon der schwedischen Steuer befreit wären, gen hade haft hemvist i Sverige. Sådan skattewenn beide Gesellschaften in Schweden ansäs- befrielse medges dock endast, om den vinst av sig wären. Diese Freistellung ist jedeoch nur vilken utdelningen betalas uteslutande eller zu gewähren, wenn die Gewinne, aus denen nästan uteslutande utgörs av die Ausschättungen stammen, ausschlieBlich oder fast ausschlieBlich bestehen aus a) Gewinnen, die der normalen Körper- a) vinstsom underkastats den normala boschaftsteuer — der - Bundesrepublik lagsskatten i Förbundsrepubliken Tysk- Deutschland oder einer mit der schwe- land eller en med svensk bolagsskatt
dischen Körperschaftsteuer zu verglei- jämförlig inkomstskatt i Förbundsrepu-
chenden Besteuerung in der Bundesre- bliken Tyskland eller i en annan stat, el-
publik Deutschland oder in einem an- ler deren Staat unterlegen haben, oder
b) Ausschättungen, die dice Gesellschaft b) utdelning, vilken bolaget under utdel-
im Jahr der Ausschättung oder in frähe- ningsåret eller tidigare år mottagit på
ren Jahren aus Gesellschaftsanteilen bolagsandelar som bolaget innehar i bo-
empfangen hat, die sie an einer in ci- lag med hemvist i tredje stat och vilken
nem dritten Staate ansässigen Gesell- bade varit undantagen från svensk skatt
schaft hält und die freigestellt worden om bolagsandelarna för vilka utdel-
wären, wenn die Gesecllschaftsanteile, ningen betalas innehafts direkt av bola-
aus denen die Ausschättungen getätigt get med hemvist i Sverige. wurden, direkt von der in Schweden ansässigen Gesellschaft gehalten worden wären.
Diese Freistellung ist nicht zu gewähren, Denna skattebefrielse medges dock inte bewenn die Ausschättungen von einem Invest- träffande utdelning från investeringsfonder mentfonds gezahlt werden, und bei Ausschät- ("Investmentfonds”) eller utdelning av belopp tungen von Beträgen, die bei der Ermittlung för vilket avdrag medgivits vid fastställandet der Gewinne der ausschättenden Gesellschaft av det utdelande bolagets beskattningsbara för Zwecke der deutschen Steuer abgezogen vinst i Förbundsrepubliken Tyskland. worden sind.
(4) Verwendet eine in der Bundesrepublik 4, Om bolag med hemvist i Förbundsrepu- Deutschland ansässige Gesellschaft Einkönfte bliken Tyskland använder inkomst från Sveaus Schweden zur Ausschättung, so schlieBt rige för utdelning, hindrar bestämmelserna i Absatz I die Herstellung der ”Ausschättungs- punkt I inte tillämpningen av reglerna om utbelastung” nach den Vorschriften des deut- delningsbeskattning (”Ausschöttungsbelastschen Steuerrechts nicht aus. ung”) enligt skattelagstiftningen i Förbundsre-
publiken Tyskland.
Abschnitt III Kapitel IN Besteuerung von Nachlässen, Erbschaften Beskattning av kvarlåtenskap, arv och gåva und Schenkungen
Artikel 24 Artikel 24
Besteuerungsregeln Beskattningsregler
(1) Unbewegliches Vermögen, das Teil des 1. Fast egendom, som ingär i kvarlåtenskap Nachlasses oder einer Schenkung einer in ei- efter eller gåva från person med hemvist i en nem Vertragsstaat ansässigen Person ist und avtalsslutande stat och som är belägen i den im anderen Vertragsstaat liegt. kann im ande- andra avtalsslutande staten, får beskattas i ren Vertragsstaat besteuert werden. denna andra stat.
(2) Bewegliches Vermögen eines Unterneh- 2. Lös egendom vilken tillhör ett företag mens, das Teil des Nachlasses oder einer och ingår i kvarlåtenskap efter eller gåva från Schenkung einer in cinem Vertragsstaat ansäs- person med hemvist i en avtalsslutande stat sigen Person ist und och vilken
a) Betriebsvermögen einer im anderen a) utgör tillgångar i rörelse som tillhör fast
Vertragsstaat belegenen Betriebsstätte driftställe beläget i den andra avtalsslu-
darstellt, oder tande staten, eller
b) der Ausöbung cines freien Berufs oder b) används vid utövandet av fritt yrke eller
einer sonstigen selbständigen Tätigkeit annan självständig verksamhet och in-
dient und das zu einer im anderen Ver- går i stadigvarande anordning belägen i
tragsstaat belegenen festen Einrichtung den andra avtalsslutande staten,
gehört, kann im anderen Staat besteuert Werden. får beskattas i denna andra stat.
(3) Alles andere Vermögen, das Teil des 3. Övrig egendom, som ingår i kvarlåten- Nachlasses oder einer Schenkung einer in ei- skap efter eller gåva från person med hemvist nem Vertragsstaat ansässigen Person ist, kann i en avtalsslutande stat, beskattas, oberoende ohne Röäcksicht auf seine Belegenheit nur in av var egendomen är belägen, endast i denna diesem Staat besteuert werden, soweit Artikel stat, såvida inte annat föreskrivs i artikel 26. 26 nichts anderes bestimmt.
Artikel 25 Artikel 25 Schuldenabzug Avdrag för skulder
(1) Schulden, die durch das in artikel 24 Ab- 1. Skulder, för vilka sådan egendom som avsatz I genannte Vermögen besonders gesichert ses i artikel 24 punkt 1 utgör säkerhet, skall sind, werden vom Wert dieses Vermögens ab- dras av från värdet av egendomen. Skulder, gezogen. Schulden, die zwar nicht durch das in för vilka egendom som avses i artikel 24 punkt Artikel 24 Absatz 1 genannte Vermögen be- 11 och för sig inte utgör säkerhet, men vilka sonders gesichert sind, die aber im Zusam- uppkommit för förvärv, ombyggnad, reparamenhang mit dem Erwerb, der Änderung, der tion eller underhåll av sådan egendom, skall Instandsetzung oder der Instandhaltung sol- dras av från värdet av egendomen. chen Vermögens entstanden sind, werden vom Wert dieses Vermögens abgezogen.
(2) Vorbehaltlich des Absatzes 1 werden 2. Om inte punkt 1 föranleder annat, skall Schulden, die mit einer in Artikel 24 Absatz 2 skulder, som är hänförliga till ett sådant fast Buchstabe a genannten Betriebsstätte oder ei- driftställe som anges i artikel 24 punkt 2 a eller ner in Artikel 24 Absatz 2 Buchstabe b ge- till en sådan fast anordning som anges i artikel nannten festen Einrichtung zusammenhän- 24 punkt 2b, dras av från värdet av det fasta gen, vom Wert der Betriebsstätte beziehungs- driftstället eller den fasta anordningen. weisce der festen Einrichtung abgezogen.
(3) Die anderen Schulden werden vom Wert 3. Andra skulder dras av från värdet av des Vermögens abgezogen, för das Artikel 24 egendom på vilken artikel 24 punkt 3 tilläm- Absatz 3 gilt. pas.
(4) Ubersteigt cine Schuld den Wert des 4. Om skuld överstiger värdet av egendom Vermögens, von dem sic in einem Ver- från vilket den skall dras av i en avtalsslutande stragsstaat nach den Absätzen 1 oder 2 abzu- stat enligt punkt 1 eller 2, dras överskjutande ziehen ist, so wird der äbersteigende Betrag belopp av från värdet av övrig egendom som vom Wert des äubrigen Vermögens, das in die- får beskattas i denna stat. sem Staat besteuert werden kann, abgezogen.
(5) Verbleibt in einem Vertragsstaat nach 5. Skuldöverskott som uppkommit i en avden Abzägen, die auf grund von Absatz 3 oder talsslutande stat efter avdrag som avses i punkt 4 vorzunchmen sind, ein Schuldenrest, so wird 3 eller 4 dras av från värdet av den egendom dicser vom Wert des Vermögens, das im ande- som är skattepliktig i den andra avtalsslutande ren Vertragsstaat besteuert werden kann, ab- staten. gczogen.
(6) Ist ein Vertragsstaat nach den Absätzen 6. I den mån bestämmelserna i punkterna
I bis 5 verpflichtet, einen höheren als nach sei- 1—35 medför skyldighet för en avtalsslutande nem Recht vorgesehenen Schuldenabzug vor- stat att medge avdrag för skulder i större omzunehmen, so gelten die genannten Absätze fattning än vad som följer av den statens lagnur insoweit, als der andere Vertrapsstaat stiftning, skall dessa bestämmelser endast nach seinem innerstaatlichen Recht nicht ver- gälla om den andra avtalsslutande staten enligt pflichtet ist, die gleichen Schulden abzuzic- sin lagstiftning inte är skyldig att medge avhen. drag för skulderna i fråga.
Artikel 26 Artikel 26 Vermeidung der Doppelbesteuerung im Wohn- Undvikande av dubbelbeskattning i hemviststasitzstaat ten
(1) War der Erblasser, der Schenker oder I. Om en arvlåtare eller gåvogivare eller en ein Erwerber in der Bundesrepublik Deutsch- arv- eller gåvotagare hade hemvist i Förbundsland ansässig, so wird die Doppelbesteuerung republiken Tyskland, undviks dubbelbeskattin der Bundesrepublik Deutschland wie folgt ning i Förbundsrepubliken Tyskland på fölbeseitigt: jande sätt: a) War der Erblasser im Zeitpunkt seines a) Om arvlåtaren vid sin död eller givaren Todes oder der Schenker im Zeitpunkt vid gåvotillfället hade hemvist i Förder Ausfährung der Schenkung in der bundsrepubliken Tyskland, avräknar Bundesrepublik Deutschland ansässig, Förbundsrepubliken Tyskland, enligt so rechnet die :Bundesrepublik bestämmelserna i tysk lagstiftning om Deutschland nach MaBgabe der Vor- avräkning av utländsk skatt, från sin schriften des deutschen Rechts öber die skatt den skatt som har erlagts i Sverige Anrechnung ausländischer Steuern auf för sådan egendom som enligt bestämihre Steuer die Steuer an, die in Schwe- melserna i artikel 24 punkterna 1 och 2 den fär das Vermögen gezahlt wird, das får beskattas i Sverige. nach Artikel 24 Absätze 1 und 2 in Schweden besteuert werden kann. b) Warim Zeitpunkt des Todes des Erblas- b) Om arv- eller gåvotagare vid arvlåtasers oder der Schenkung ein Erwerber rens död eller vid gåvotillfället hade in der Bundesrepublik Deutschland an- hemvist i Förbundsrepubliken Tysksässig, so kann die Bundesrepublik land, får Förbundsrepubliken Tyskland Deutschland den Erwerb dieser Person beskatta sådan persons förvärv enligt nach den Bestimmungen des deutschen bestämmelserna i tysk lagstiftning. För- Rechts besteuern. Sie rechnet aber bundsrepubliken Tyskland skall emelnach MaBgabe der Vorschriften des lertid, enligt bestämmelserna i tysk lagdeutschen Rechts öber die Anrechnung stiftning om avräkning av utländsk ausländischer Steuern auf ihre Steuer skatt, från sin skatt avräkna den skatt die Steuer an, die in Schweden fär alles som erlagts i Sverige för all egendom Vermögen gezahlt wird, das nicht nach som inte enligt bestämmelserna i artikel Artikel 24 Absätze 1 und 2 in der Bun- 24 punkterna 1 och 2 får beskattas i Fördesrepublik Deutschland = besteuert bundsrepubliken Tyskland. werden kann. Der anzurechnende Betrag darf jedoch den Avräkningsbeloppet fär dock inte överstiga Teil der vor der Anrechnung ermittelten den del av den tyska skatten, beräknad före deutschen Steuern nicht äbersteigen, der auf avräkningen, som belöper på den egendom för das Vermögen entfällt, för das die Anrech- vilken avräkning skall medges. nung zu gewähren ist.
(2) War der Erblasser oder der Schenker in 2. Om en arvlåtare eller gävogivare hade Schweden ansässig, so wird die Doppelbesteu- hemvist i Sverige, undviks dubbelbeskattning erung in Schweden wie folgt beseitigt: i Sverige på följande sätt: a) War der Erblasser im Zeitpunkt seines a) Om arvlåtaren vid sin död eller givaren Todes oder der Schenker im Zeitpunkt vid gåvotillfället hade hemvist i Sverige, der Ausföhrung der Schenkung in avräknar Sverige från den enligt svensk Schweden ansässig, so rechnet Schwe- lagstiftning fastställda skatten ett beden auf die nach seinem Recht festge- lopp motsvarande den skatt som erlagts setzte Steuer den Betrag an, der den i Förbundsrepubliken Tyskland för så- Steucern entspricht, die in der Bundesre- dan egendom som enligt artikel 24 publik Deutschland fär das Vermögen punkterna 1 och 2 får beskattas i Förgezahlt werden, das nach Artikel 24 bundsrepubliken Tyskland. Absätze 1 und 2 in der Bundesrepublik Deutschland besteuert werden kann. b) Warim Zeitpunkt des Todes des Erblas- b) Om arv- eller gåvotagare vid arvlåtasers oder der Schenkung ein Erwerber rens död eller vid gåvotillfället hade nach schwedischem Recht in Schweden hemvist i Sverige enligt svensk rätt, och ansässig, und nicht gleichzeitig nach inte samtidigt hade hemvist i Förbundsdeutschem Recht in der Bundesre- republiken Tyskland enligt tysk rätt, får publik Deutschland ansässig. so kann Sverige beskatta sådan persons förvärv Schweden den Erwerb dieser Person enligt bestämmelserna i svensk lapstiftnach den Bestimmungen des schwedi- ning. Sverige skall emellertid från den schen Rechts besteuern. Es rechnet enligt svensk lagstiftning fastställda aber auf die schwedische Steuer die skatten avräkna den skatt som erlagts i Steuer an, die in der Bundesrepublik Förbundsrepubliken Tyskland på all Deutschland för alles Vermögen gezahlt egendom som enligt bestämmelserna i wird, das nicht nach Artikel 24 Absätze artikel 24 punkterna 1 och 2 inte får be- I und 2 in Schweden besteuert werden skattas i Sverige. kann. Der anzurechnende Betrag darf jedoch den Avräkningsbeloppet får dock inte överstiga Teil der vor der Anrechnung ermittelten den del av den svenska skatten, beräknad före schwedischen Steuer nicht ibersteigen, der avräkningen, som belöper på den egendom för auf das Vermögen entfällt, för das die Anrech- vilken avräkning skall medges. nung zu gewähren ist.
Artikel 27 Artikel 27 Finf-Jahres-Regel Femårsregel
(1) War der Erblasser im Zeitpunkt seines 1. Om arvlåtaren vid sin död eller givaren Todes oder der Schenker im Zeitpunkt der vid gåvotillfället Schenkung a) Staatsangehöriger cines Vertragsstaats, a) var medborgare i en avtalsslutande stat ohne gleichzeitig Staatsangehöriger des utan att samtidigt vara medborgare i anderen Vertragsstaats zu sein, und den andra avtalsslutande staten, och b) wird er in dem erstgenannten Staat b) beskattas i den förstnämnda staten ennach dessen Steurrecht wie eine dort ligt dess skattelagstiftning på samma ansässige Person besteuert und sätt som en person med hemvist där,
samt
c) war er in dem anderen Vertragsstaat c) inte enligt bestämmelserna i artikel 4
aufgrund des Artikels 4 Absatz 1 punkt 1 b haft hemvist i den andra av-
Buchstabe b fär die Dauer von nicht talsslutande staten under en tid av mer
mehr als fönf Jahren ansässig gewesen, än fem år, so gilt er abweichend von Artikel 4 als in dem anses han, med avvikelse från bestämmelserna Vertragsstaat ansässig, dessen Staatsangehöri- 1 artikel 4, ha hemvist i den avtalsslutande stat ger er war. där han var medborgare.
(2) Absatz 1 gilt ensprechend fär die Be- 2. Bestämmelserna i punkt 1 tillämpas på steuerung eines Erben oder Beschenkten, motsvarande sätt vid beskattningen av arvtawenn er in seiner Person im Zeitpunkt des gare eller gåvomottagare, om denne själv vid Erbfalls oder der Schenkung die Voraussetz- arvfallet eller gåvotillfället uppfyller förutsätt- "ungen nach Absatz 1 erföllt. ningarna enligt bestämmelserna i punkt 1.
Artikel 28 Artikel 28
Steuerbefreite Organisationen Skattebefriade organisationer.
(1) Eine deutsche Körperschaft oder Orga- 1. En tysk sammanslutning eller organisanisation, die ausschlieBlich religiöse, mildtä- . tion, som uteslutande tjänar religiöst, välgötige, wissenschaftliche, erzieherische oder öf- rande, vetenskapligt, fostrande eller offentligt fentliche Zwecke verfolgt, ist för Zwecke der ändamål, är, såvitt avser kvarlåtenskaps-, NachlaB-, Erbschaft- und Schenkungsteuern arvs- och gåvoskatt (artikel 2 punkt 1 b), un- (Artikel 2 Absatz 1 Buchstabe b) in Schweden dantagen från beskattning i Sverige om och i steuerbefreit, wenn und soweit sie den mån den
a) in der Bundesrepublik Deutschland a) är undantagen från beskattning i För-
steuerbefreit ist und bundsrepubliken Tyskland och
b) in Schweden steuerbefreit wäre, sofern b) skulle ha varit undantagen från beskatt-
sie dort organisiert worden und aus- ning i Sverige om den hade varit bildad
schlieBlich dort tätig wäre. och uteslutande verksam där.
(2) Eine schwedische Körperschaft oder Or- 2. En svensk sammanslutning eller en ganisation, die ausschlieBlich religiöse, mildtä- svensk organisation, som uteslutande tjänar tige, wissenschaftliche, erzieherische oder öf- . religiöst, välgörande, vetenskapligt, fostrande fentliche Zwecke verfolgt, ist fär Zwecke der eller offentligt ändamål, är, såvitt avser kvarlå- NachlaB-, Erbschaft- und Schenkungsteuern tenskaps-, arvs- och gåvoskatt (artikel 2 punkt (Artikel 2 Absatz I Buchstabe b) in der Bun- 1 b), undantagen från beskattning i Förbundsdesrepublik Deutschland steuerbefreit, wenn republiken Tyskland om och i den mån den und soweit sie
a) in Schweden steuerbefreit ist und a) är undantagen från beskattning i Sve-
rige och
b) in der Bundesrepublik Deutschland 'b) skulle ha varit undantagen från beskatt-
steuerbefreit wäre, sofern sie dort orga- ning i Förbundsrepubliken Tyskland om
nisiert worden und ausslichlieBlich dort den hade varit bildad och uteslutande
tätig wäre. verksam där.
3 Riksdagen 1992193. 1 saml. Nr 3
Abschnitt IV Kapitel TV Beistand in Steuersachen Handräckning i skatteärenden
Artikel 29 Artikel 29 Allgemeine Regeln Allmänna bestämmelser
(1) Die zuständigen Behörden der Ver- 1. De behöriga myndigheterna i de avtalstragsstaaten leisten sich gegenseitig Beistand slutande staterna biträder varandra ömsesidigt
med handräckning genom
a) durch den Austausch von Ausköänften, a) utbyte av upplysningar,
b) durch die Unterstätzung bei der Bei- b) bistånd vid indrivning, vari inbegrips
treibung, einschlieBlich Sicherungs- säkringsåtgärder, och
malnahmen, und
c) bei der Bekanntgabe von Schrift- c) delgivning av handlingar.
stäcken.
(2) Gegenstand des Beistands sind auch 2. Syftet med handräckning är att åstad- Feststellungen und andere MaBnahmen zu- komma en korrekt taxering och att vidta andra gunsten des Steuerpflichtigen sowie zur Ver- åtgärder till förmån för de skattskyldiga samt meidung der Doppelbesteuerung. Dies gilt att söka undvika dubbelbeskattning. Detta insbesondere bei zeitlich abgestimmten MaB- gäller särskilt vid tidsmässigt samordnade åtnahmen der Steuerverwaltungen. Kann sich gärder från skattemyndigheternas sida. Har aus BeistandsmaBnahmen eine Doppelbesteu- vidtagna handräckningsåtgärder resulterat i erung ergeben, so ist sie im Rahmen des Arti- dubbelbeskattning skall denna undanröjas gekels 40 einverständlich zu beseitigen. nom samråd inom ramen för artikel 40.
(3) Finanzgerichte oder andere Steilen, die 3. Skattedomstolar och andra myndigheter, in den Vertragsstaaten richterliche Aufgaben som i de avtalsslutande staterna handlägger bei den Steuern im Sinne des Artikels 2 Absatz rättsfrågor rörande sådana skatter som avses i 1 Buchstabe c des Abkommens wahrnehmen, artikel 2 punkt Ic, skall, med beaktande av können sich unter Beachtung der Regelungen bestämmelserna i respektive stats interna lagihres nationalen Rechts auf Ersuchen und un- stiftning, på begäran och genom medverkan av ter Vermittlung der zuständigen Behörden de därtill behöriga myndigheterna lämna varnach MaBgabe dieses Abkommens Beistand andra bistånd i enlighet med bestämmelserna leisten. Andere Bestimmungen, nach denen i detta avtal. Andra bestämmelser enligt vilka sich diese Stellen Beistand leisten können, dessa myndigheter kan lämna bistånd påverbleiben unberährt. kas inte av dessa bestämmelser.
(4) Dieses Abkommen läfst die Anwendung 4, Detta avtal påverkar inte tillämpningen des Europäischen Ubereinkommens vom 20. av den europeiska konventionen av den 20 April 1959 äber die Rechtshilfe in Strafsachen april 1959 om inbördes rättshjälp i brottmål ineinschlieB3lich des Zusatzprotokolls vom 17. begripet tilläggsprotokollet av den 17 mars März 1978 und der zwischen den Vertragsstaa- 1978 eller de bilaterala överenskommelser ten hierzu bestehenden bilateralen Vereinba- som i anslutning härtill gäller mellan de avtalsrungen unberäöhrt. slutande staterna.
(5) Die öblichen bei der Gewährung des 5. Sedvanliga kostnader för bistånd med Beistands entstehenden Kosten gehen zu Las- handräckning betalas av den anmodade staten des ersuchten Staates. AuBergewöhnliche ten. Kostnader därutöver åligger det den ansöbei der Gewährung des Beistands enstehende kande staten att betala. Kosten gehen zu Lasten des ersuchenden Staates.
Artikel 30 Artikel 30 Auskunft auf besonderes Ersuchen Upplysningar efter särskild framställning
Auf Ersuchen der zuständigen Behörde des Efter framställning av den behöriga myndigeinen Vertragsstaats erteilt die zuständige Be- heten i en avtalsslutande stat lämnar den behörde des ersuchten Staates dem ersuchenden höriga myndigheten i den anmodade staten till Staat Auskänfte, die in diesem Staat fär die den förstnämnda staten upplysningar som zutreffende Festsetzung der Steuern erheblich denna stat kan använda vid fastställandet av sein können. en korrekt taxering.
Artikel 31 Artikel 31 Auskunft ohne besonderes Ersuchen Upplysningar utan särskild framställning
(1) Die zuständige Behörde des einen Ver- 1. Sådana upplysningar som angivits i artikel tragsstaats kann der zuständigen Behörde des 30 som den behöriga myndigheten i en avtalsanderen Vertragsstaats die in Artikel 30 be- slutande stat har kännedom om kan myndigzeichneten Auskänfte ohne vorheriges Ersu- heten utan föregående framställning meddela chen erteilen, wenn Grände fär die Vermu- den behöriga myndigheten i den andra avtalstung bestehen, daB slutande staten i fall då det finns anledning att
anta att
a) Steuern im anderen Staat verkärzt wor- a) skatt har påförts eller skulle kunna på-
den sind oder verkörzt werden könn- föras med för lågt belopp i den andra
ten; staten,
b) zum Zwecke der Steuerumgehung Ge- b) affärstransaktioner sker via tredje stat i
schäftsbeziehungen iäber Drittstaaten syfte att undgå skatt, geleitet worden sind;
c) insgesamt eine niedrigere Steuerbe- c) en lägre sammanlagd skattebelastning
lastung dadurch eintreten kann, daB8 kan uppkomma genom att vinst inte
Gewinne zwischen nahestehenden Per- fördelas mellan närstående på sätt som
sonen nicht wie zwischen nicht naheste- mellan icke närstående, henden Personen abgegrenzt werden;
d) ein Sachverhalt, aufgrund dessen eine d) enskattskyldig får sådan nedsättning el-
SteuerermäBigung oder Steuerbefrei- ler befrielse från skatt i den ena staten
ung gewährt worden ist, fär den Steuer- som bör föranleda att skatt påförs eller
pflichtigen zu einer Besteuerung oder påförs med högre belopp i den andra
Steuererhöhung im anderen Staat fiäh- staten, ren könnte;
e) ein im Zusammenhang mit der Aus- e) upplysningar som den har erhållit från
kunftserteilung des anderen Staates er- den behöriga myndigheten i den andra
mittelter Sachverhalt för die zutref- avtalsslutande staten har bidragit till att
fende Festsetzung der Steuern in die- klarlägga omständigheter som kan
sem Staat erheblich ist. tjäna till ledning för fastställandet av
skatt i denna andra stat.
(2) Die zuständigen Behörden der Ver- 2. De behöriga myndigheterna i de avtalstragsstaaten können sich auf der Grundlage slutande staterna kan också utan särskild der Gegenseitigkeit und nach MaBgabe ihres framställning — under förutsättning av ömsesiinnerstaatlichen Rechts auch ohne besonderes dighet och i enlighet med de möjligheter till Ersuchen Auskänfte öber gleichartige Sach- detta som följer av intern lagstiftning — utbyta verhaite erteilen, die upplysningar angående likartade sakförhållan-
den, avseende
a) dic Uberlassung ausländischer Arbeit- a) uthyrning av utländsk arbetskraft och
nehmer und Gestaltungen zur Umge- åtgärder för att kringgå rättsföreskrifter
hung von Rechtsvorschriften des ertei- i den uppgiftslämnande staten inom
lenden Staates auf diesem Gebiet oder detta område, eller
b) Einkäönfte nicht im erteilenden Staat b) i den uppgiftslämnande staten icke bo-
ansässiger Personen, die durch Anga- satta personers inkomster, vilka blir
ben im Steuerentlastungsverfahren be- kända genom uppgifter som lämnas i
kannt werden, oder samband med förfarande vid nedsätt-
ning av skatt, eller
c) Vergäötungen der Vorsteuerbeträge in c) gottgörelse av överskjutande prelimi-
besonderen Verfahren för nicht im er- när skatt vid speciella förfaranden för i
teilenden Staate ansässige Steurpflich- den uppgiftslämnande staten icke bo-
tige satta personer betreffen, um sicherzustellen, daB Steuern för att säkerställa att skatt inte sätts ned, åternicht verkörzt oder Steuersstattungen und betalas eller gottgöres på oriktiga grunder. Steuervergätungen nicht zu Unrecht gewährt werden.
Artikel 32 Artikel 32 Beitreibung steuerlicher Anspriche Indrivning av skattefordringar
(1) Auf Ersuchen der zuständigen Behörde 1. Efter framställning av den behöriga myndes einen Vertragsstaats föhrt der ersuchte digheten i en avtalsslutande stat skall den an- Staat vorbehaltlich des Absatzes 5 und des Ar- modade staten, om inte bestämmelserna i tikels 33 die Beitreibung der steuerlichen punkt 5 nedan och artikel 33 föranleder annat, Anspräche des erstgenannten Staates durch, vidta åtgärder för att driva in den förstnämnda als handele es sich um seine eigenen steuerli- statens skattefordringar på samma sätt som chen Anspröche. om de vore dess egna.
(2) Absatz I gilt nur fär steuerliche Anspri- 2. Bestämmelserna i punkt 1 gäller endast che, die Gegenstand eines im ersuchenden sådan skattefordran beträffande vilken finns Staat gältigen Vollstreckungstitels sind und die en i den ansökande staten giltig verkställignicht angefochten sind. hetstitel vilken fordran inte längre kan över-
klagas.
(3) Bei steuerlichen Ansprächen im Zusam- 3. Skyldigheten för den anmodade staten att menhang mit einem Erblasser oder seinem ge handräckning vid indrivning av skatteford- NachlaB föhrt der ersuchte Staat dice Beitrei- ran som avser avliden person eller dennes bung derartiger Anspräöche lediglich bis zur dödsbo är begränsad till dödsboets värde re- Höhe des Wertes des Nachlasses oder desjeni- spektive värdet av dödsbodelägarnas andelar gen Teiles des Vermögens durch, der auf jeden av dödsboet, beroende på om indrivningen av NachlaBbegänstigten entfällt, je nachdem, ob fordran skall riktas mot dödsboet eller dess die Anspräche aus dem NachlaB oder gegenö- delägare. ber den NachlaBbegäönstigten zu befriedigen sind.
(4) Auf Ersuchen der zuständigen Behörde 4. Efter framställning av den behöriga myndes einen Vertragsstaats trifft der ersuchte digheten i en avtalsslutande stat vidtar den an- Staat zum Zweck der Beitreibung der Steuer- modade staten åtgärder för att säkerställa inbeträge SicherungsmaBnahmen, selbst wenn drivningen av skattefordringar, även om dessa gegen die steuerlichen Anspräche Einspruch har överklagats eller det endast föreligger en
:eingelegt oder Iediglich ein vorläufiger oder zu interimistisk eller för säkringsätgärder gäl- Sicherungszwecken ausgebrachter Vollstreck- lande verkställighetstitel. ungstitel ausgestellt worden ist. (5) Die steuerlichen Anspräche, bei deren 5. Skattefordran för vilken handräckning Beitreibung Unterstätzung geleistet wird, ge- för indrivning lämnas åtnjuter inte i den anmonieBen in dem ersuchten Staat kein Recht auf dade staten sådan särskild förmånsrätt som bevorzugte Befriedigung, das för steuerliche kan tillkomma denna stats egna skatteford- Anspröche dieses Staates besonders gewährt ringar. wird. (6) Der ersuchte Staat kann einem Zah- 6. Den anmodade staten får bevilja anstånd lungsaufschub oder Ratenzahlungen zustim- med betalningen eller medge att denna sker men, wenn sein Recht oder seine Verwal- enligt avbetalningsplan. när detta är tillåtet för tungspraxis dies in ähnlichen Fällen zuläBt: er liknande fall enligt lagstiftning eller administunterrichtet den ersuchenden Staat hieröber. rativ praxis i denna stat. När så sker skall den ansökande staten underrättas om detta. (7) Dem Ersuchen sind beizufögen: 7. Till framställning om handräckning skall fogas: a) eine Erklärung, daB der Anspruch eine a) en försäkran att skattefordran gäller unter das Abkommen fallende Steuer skatt som omfattas av avtalet och, i det betrifft und daB er im Falle eines Bei- fall framställningen avser indrivning, en treibungsersuchens nicht mehr ange- försäkran att skattefordran inte längre fochten werden kann; kan komma att överklagas, b) soweit erforderlich eine amtliche Aus- b) när så behövs, en officiell kopia av den fertigung des im ersuchenden Staat gäl- i den ansökande staten giltiga verkstältigen Vollstreckungstitels; und lighetstiteln, och c) die anderen för die Beitreibung oder c) de övriga handlingar som behövs för indie SicherungsmaBnahmen erforderli- drivning eller säkringsåtgärder. chen Schriftstöcke. (8) Der im ersuchenden Staat gältige 8. En verkställighetstitel som är giltig i den Vollstreckungstitel wird, soweit erforderlich, ansökande staten skall om så erfordras snarast gemäB den im ersuchten Staat geltenden Be- möjligt efter det att framställningen har instimmungen nach Eingang des Ersuchens so kommit godkännas, kompletteras eller ersätbald wie möglich anerkannt, ergänzt oder tas med en verkställighetstitel som är giltig i durch einen Vollstreckungstitel des ersuchten den anmodade staten i enlighet med de be- Staates ersetzt. stämmelser som gäller i den anmodade staten.
Artikel 33 Artikel 33 Verjährungsfristen Preskription
(1) Fär Fragen im Zusammenhang mit Ver- 1. Frågor om preskription av skattekrav avjährungsfristen bei steuerlichen Anspröächen göres uteslutande med tillämpning av gällande ist ausschlieBlich das Recht des ersuchenden rätt i den ansökande staten. Framställning om :Staates maBgebend. Das Ersuchen um Bei- indrivning skall innehålla uppgift om när skattreibung enthält Angaben iber die för dice tefordran preskriberas. steuerlichen Anspröche geltenden Verjährungsfristen. (2) BeitreibungsmaBnahmen, die vom cr- 2. Indrivningsåtgärder. som sker i den ansuchten Staat aufgrund eines Ersuchens modade staten efter framställning och som en-
durchgeföhrt werden und die nach dem Recht ligt lagstiftningen i denna stat uppskjuter eller dieses Staates die Verjährungsfrist hemmen avbryter preskription, skall ha samma verkan oder unterbrechen wiärden, haben nach dem i den ansökande staten. Den anmodade staten Recht des ersuchenden Staates dieselbe Wir- underrättar den ansökande staten om åtgärder kung. Der ersuchte Staat unterrichtet den er- som vidtas för detta ändamål. suchenden Staat öäber die zu diesem Zweck getroffenen MaRBnahmen.
Artikel 34 Artikel 34 Rechtsbehelf Rättsliga åtgärder
(1) Ein Rechtsbehelf gegen die vom ersuch- 1. Överklaganden i fråga om åtgärder som ten Staat augfrund des Artikels 32 ergriffenen den anmodade staten har vidtagit enligt artikel MaBnahmen ist nur bei den nach innerstaatli- 32 får ske endast hos den myndighet i denna chem Recht zuständigen Behörden dieses stat som enligt den statens interna rättsordning Staates cinzulegen. har att handlägga sådana frågor.
(2) Ein Rechtsbehelf gegen die vom ersu- 2. Överklaganden i fråga om åtgärder som chenden Staat ergriffenen MaBnahmen, der den ansökande staten har vidtagit, vilka avser das Bestehen oder die Höhe des Steuer- förekomsten av skattefordran celler dess storanspruchs oder den Vollstreckungstitel be- lek eller verkställighetstitel, får ske endast hos trifft, ist nur bei den nach innerstaatlichem den myndighet i denna stat som enligt den sta- Recht zuständigen Behörden dieses Staates tens interna rättsordning har att handlägga såeinzulegen. Der ersuchende Staat unterrichtet dana frågor. Sker sådana överklaganden skall den ersuchten Staat unverzäglich davon, daB den ansökande staten ofördröjligen underein Rechtsbehelf eingelegt worden ist. Nach rätta den anmodade staten, som skall upp- Eingang der Mitteilung setzt der ersuchte skjuta åtgärderna till dess att beslut i ärendet Staat das Beitreibungsverfahren aus, bis die meddelats av den aktuella myndigheten. Den Entscheidung der zuständigen Behörde vor- anmodade staten kan dock på begäran av den liegt. Der ersuchte Staat kann jedoch, wenn er ansökande staten vidta säkringsåtgärder för vom ersuchenden Staat darum gebeten wird, att säkerställa indrivningen. Även den som sa- SicherungsmaBnahmen zur Gewährleistung ken angår kan meddela den anmodade staten der Beitreibung treffen. Jeder Beteiligte kann att rättsliga åtgärder har vidtagits. Sedan sådem ersuchten Staat ebenfalls mitteilen, wenn dan underrättelse har inkommit, skall den anein Rechtsbehelf eingelegt worden ist. Nach modade staten, när detta behövs, rådgöra med Eingang der Mitteilung konsultiert der er- den ansökande staten. suchte Staat gegebenenfalls den ersuchenden Staat.
(3) Sobald eine endgältige Entscheidung zu 3. Så snart ett överklagat ärende har slutligt dem Rechtsbehelf ergangen ist. unterrichtet avgjorts, skall den ansökande staten eller den der ersuchende oder der ersuchte Staat den anmodade staten underrätta den andra staten anderen Staat öber die Entscheidung und ihre om avgörandet och dess konsekvenser för Auswirkungen auf das Beistandsersuchen. handräckningsframställningen. Båda staterna Die beiden Staaten werden gegebenenfalls skall när anledning därtill föreligger samråda daröber beraten, ob das Beistandsersuchen för att avgöra om ansökan om bistånd skall stå aufrechterhalten wird. kvar.
Artikel 35 Artikel 35 Bekanntgabe von Schriftsticken Delgivning av handlingar
(1) Jeder Vertragsstaat kann einer Person 1. Vardera avtalsslutande staten får sända im Gebiet des anderen Vertragsstaats Schrift- handlingar direkt per post till en person i den stucke durch die Post unmittelbar zusenden. andra avtalsslutande staten. (2) Auf Ersuchen stellt der ersuchte Staat 2. Efter framställning skall den anmodade dem Empfänger die Schriftstucke einschlieB- staten delge adressaten sådana handlingar, lich gerichtlicher Entscheidungen zu, die aus rättsliga avgöranden häri inbegripna, som härdem ersuchenden Staat stammen und eine un- rör från den ansökande staten och som avser ter das Abkommen fallende Steuer betreffen. skatt som omfattas av detta avtal. (3) Der ersuchte Staat stellt Schriftstäcke zu 3. Den anmodade staten ombesörjer delgiv-
ning a) in einer Form, die sein Recht fär die a) på det sätt som föreskrivs i dess egen Zustellung im wesentlichen ähnlicher lagstiftning i fråga om handlingar av vä- Schriftstäcke vorschreibt; sentligen samma slag, b) soweit möglich in einer besonderen b) närså kan ske, på det särskilda sätt som vom ersuchenden Staat gewinschten begärts av den ansökande staten eller Form oder einer dieser am nächsten på det närmast liknande sätt som är kommenden Form, die das Recht des möjligt enligt lagstiftningen i den anmoersuchten Staates vorsieht. dade staten. (4) Dieses Abkommen ist nicht so auszule- 4. Detta avtal medför inte att en delgivning, gen, als bewirke es die Nichtigkeit einer durch som en avtalsslutande stat har ombesörjt i eneinen Vertragsstaat in Ubereinstimmung mit lighet med sin egen lagstiftning, skall anses seinen Rechtsvorschriften vorgenommenen sakna verkan, om den sker på ett sätt som stri- Zustellung, wenn sie im Gegensatz zu den Be- der mot bestämmelserna i denna artikel. stimmungen dieses Artikels steht.
Artikel 36 Artikel 36 Grenzen der Verpflichtung zum Beistand Begränsningar i skyldigheten att lämna hand-
räckning (1) Auskäönfte, vorbehaltlich des Artikels 1. Om inte annat följer av artikel 33, 33, a) sind nicht zu erteilen a) skall upplysningar inte lämnas aa) wenn die dazu dienende Amts- 1) när de erforderliga tjänsteåtgärhandlung in einem Besteuerungs- derna inte kan vidtas i ett skatteverhfahren nach dem Recht eines ärende enligt en stats rättsordning Staates nicht vorgenommen wer- utan att en allmän föreskrift om den könnte oder einer allgemeinen handläggningen åsidosätts, Verwaltungsanweisung <zuwider- Jlaufen wärde; bb) wenn dies bei den Steuern im 2) när detta beträffande skatt som Sinne dieses Abkommens zu einer omfattas av avtalet skulle medföra Besteuerung fähren wöärde, die en mot avtalet stridande beskattdiesem Abkommen widerspricht; ning, cc) wenn dies die öffentliche Ordnung 3) — när detta skulle skada allmän ordbeeinträchtigt, insbesondere die ning, särskilt i det fall en avtalsslu- Geheimhaltung in einem der Ver- tande stats sekretesskydd inte är
tragsstaaten nicht im Umfang des tillförlitligt i den utsträckning som Artikels 37 gewährleistet ist; föreskrivs i artikel 37, dd) soweit die Gefahr besteht, daB8 4) om risk föreligger att den som bedem Beteiligten durch die Preis- rörs genom att affärs-, industri-, gabe eines Handels-, Industrie-, handels- eller yrkeshemlighet eller Gewerbe- oder Berufsgeheimnis- i näringsverksamhet använt förfases oder eines Geschäftsverfahrens rande röjs skulle åsamkas skada ein mit dem Zweck der Auskunfts- som inte är rimlig med hänsyn till erteilung nicht zu vereinbarender upppgiftslämnandets syfte; Schaden entsteht; b) brauchen nicht erteilt zu werden, wenn b) föreligger inte skyldighet att lämna upplysningar aa) bei einem Ersuchen AnlaB zu der 1) om en framställning som ger an- Annahme besteht, da8B der ersu- ledning att anta, att den ansöchende Staat die eigenen Ermitt- kande staten inte prövat alla de lungsmöglichkeiten nicht ausge- möjligheter som står till dess förfoschöpft hat, obwohl er von ihnen gande fastän detta hade varit möjhätte Gebrauch machen können, ligt utan att äventyra syftet med efohne den Ermittlungszweck zu ge- terforskningen, fährden; bb) keine Gegenseitigkeit besteht; 2) om det inte föreligger ömsesidighet, cc) die Auskönfte nur mit unverhält- 3) i de fall den anmodade staten ennismäBig groBem Aufwand erteilt dast med oproportionerligt stora werden könnten; insatser kan lämna upplysningarna, dd) durch die Erteilung der Auskänfte 4) i de fall skattemyndigheterna i en die Finanzbehörden eines Staates stat genom att lämna upplysningdie Erfällung ihrer eigenen Aufga- arna i fråga skulle allvarligt ävenben ernstlich gefährden wörden. tyra sina egna åligganden. (2) In den anderen Fällen der Beistands- 2. Vid annat bistånd med handräckning leistung gilt Absatz 1 entsprechend. skall punkt I äga motsvarande tillämpning.
(3) Betrifft eine Beistandshandlung einen 3. Om handräckningsåtgärd avser omstän-
Sachverhalt, der in den Bestimmungen der ' dighet som regleras av bestämmelserna i kapit- Abschnitte II, III und IV geregelt ist, so kann len II, III och IV, kan åtgärder göras beroende sie von einer vorherigen Einigung äber ein av att enighet nåtts om ett bindande skiljebindendes Schiedsverfahren im Sinne des Ar- domsförfarande enligt artikel 41, punkt 5, tikels 41 Absatz 5 Satz 2 abhängig gemacht andra meningen. werden.
Artikel 37 Artikel 37
Geheimhaltung Sekretess (1) Die Auskänfte, die ein Vertragsstaat 1. Upplysningar som en avtalsslutande stat nach diesem Abkommen erhalten hat, sind - erhållit enligt detta avtal skall behandlas såebenso wie Kenntnisse des Staates aufgrund som hemliga på samma sätt som upplysningar seines innerstaatlichen Rechts oder nach den :som erhållits i den staten enligt dess interna strengeren Vorschriften des die Auskänfte er- lagstiftning eller i enlighet med sekretessbeteilenden Staates geheimzuhalten. stämmelserna i den stat som lämnar upplysningarna, om dessa bestämmelser är mer restriktiva.
: (2) Diese Auskänfte dörfen nur för Zwecke 2. Upplysningarna får endast användas för der Steuerfestsetzung, der Uberpräfung der sådana ändamål som fastställande av skatt, Steuerfestsetzung durch die Aufsichtsbehör- prövning som överordnad myndighet företar den oder der Rechnungspräfung verwendet av påförd skatt eller revision och endast yppas werden und nur solchen Personen offenbart för sådana personer som direkt handlägger werden, die mit diesen Aufgaben unmittelbar dessa uppgifter. Detta gäller också om den stat befaBt sind. Dies gilt auch, wenn nach dem in- som mottagit uppgifterna eller den stat som nerstaatlichen Recht des empfangenden oder lämnat uppgifterna enligt dess interna rätt har erteilenden Staates eine weitergehende Ver- en mer vidsträckt rätt att använda eller offentwendung oder Offenbarung zugelassen ist, es liggöra upplysningar såvida inte de behöriga sei denn, die zuständige Behörde des jeweils myndigheterna i den andra staten vid varje tillanderen Staates stimmt zu. Die Auskänfte fälle ger tillåtelse. Upplysningar av betydelse därfen auch in einem gerichtlichen Verfahren för förfarandet eller processen får också omeoder in einem Straf- oder BuBgeldverfahren delbart offentliggöras för berörda personer i för Zwecke dieser Verfahren unmittelbar an ett rättsligt förfarande eller i en brottmålsprodiesen Verfahren beteiligten Personen offen- cess eller i ett förfarande för att förelägga vite, bart werden, wenn diese Verfahren im Zusam- om förfarandet eller processen har samband menhang mit der Steuerfestseztung oder der med fastställandet av skatt eller prövning av Uberpräfung der Steuerfestsetzung stehen. sådant fastställande. De får offentliggöras i of- Sie därfen in öffentlichen Gerichtsverhand- fentliga förhandlingar inför domstol eller vid lungen oder bei der öffentlichen Verkändi- offentliggörandet av domar endast om de begung von Urteilen nur bekanntgegeben wer- höriga myndigheterna i den uppgiftslämnande den, wenn die zuständige Behörde des die staten inte invänder däremot. Auskänfte ertcilenden Staates keine Einwen- Vid annat bistånd med handräckning skall dungen erhebt. motsvarande gälla.
Entsprechendes gilt in den anderen Fällen der Beistandsleistung.
(3) Die von einem Vertragsstaat dem ande- 3. Upplysningar som en avtalsslutande stat ren Vertragsstaat erteilten Auskänfte können har lämnat till den andra avtalsslutande staten von diesem nach vorheriger Genehmigung får av den senare överlämnas till en tredje stat durch die zuständige Behörde des erstgenann- under förutsättning att den behöriga myndigten Staates an einen Drittstaat ibermittelt heten i den förstnämnda staten i förväg samwerden, wenn dort derselbe Geheimhaltungs- tycker därtill samt att uppgifterna ges samma .schutz gewährleistet ist. sekretesskydd i denna tredje stat.
(4) Die Vertragsstaaten wcisen durch ge- 4, De avtalsslutande staterna skall genom eignete Aufdrucke auf den besonderen Ge- lämplig påstämpling ange det särskilda sekreheimhaltungsschutz hin. tesskyddet.
Abschnitt V Kapitel Vv Schutz des Steuerpflichtigen und Verständi- Skydd för den skattskyldige och ömsesidig gung överenskommelse
Artikel 38 Artikel 38
Verbot der Diskriminierung Förbud mot diskriminering
(1) Staatsangehörige eines Vertragsstaats 1. Medborgare i en avtalsslutande stat skall därfen im anderen Vertragsstaat keiner Be- inte i den andra avtalsslutande staten bli föresteuerung oder damit zusammenhängenden mål för beskattning eller därmed samman- Verpflichtungen unterworfen werden, die an- hängande krav som är av annat slag eller mer ders oder belastender sind als die Besteuerung tyngande än den beskattning och därmed sam-
und die damit zusammenhängenden Ver- manhängande krav som medborgare i denna pflichtungen, denen Staatsangehörige des an- andra stat under samma förhållanden är eller deren Staates unter gleichen Verhältnissen un- kan bli underkastad. Utan hinder av bestämterworfen sind oder unterworfen werden kön- melserna i artikel 2 punkt 4 tillämpas denna nen. Diese Bestimmung gilt ungeachtet des bestämmelse även på person som inte har Artikels 2 Absatz 4 auch fär Personen, die in hemvist i någon av de avtalsslutande staterna. keinem Vertragsstaat ansässig sind.
(2) Die Besteuerung einer Betriebsstätte, 2. Beskattningen av fast driftställe, som die ein Unternehmen eines Vertragsstaats im företag i en avtalsslutande stat har i den andra anderen Vertragsstaat hat, darf im anderen avtalsslutande staten, skall i denna andra stat Staat nicht ungäönstiger sein als die Besteuer- inte vara mindre fördelaktig än beskattningen ung von Unternehmen des anderen Staates, av företag i denna andra stat, som bedriver die die gleiche Tätigkeit ausöben. Diese Be- verksamhet av samma slag. Denna bestämstimmung ist nicht so auszulegen, als ver- melse innebär inte skyldighet för en avtalsslupflichte sie einen Vertragsstaat. den im ande- tande stat att medge person med hemvist i den ren Vertragsstaat ansässigen Personen Steuer- andra avtalsslutande staten sådant personligt freibeträge, -vergönstigungen und -ermäBi- avdrag vid beskattningen, sådan skattebefrigungen zu gewähren, die er seinen ansässigen else eller skattenedsättning som medges per- Personen gewährt. son med hemvist i den egna staten.
(3) Sofern nicht Artikel 9 Absatz I, Artikel 3. Utom i de fall då bestämmelserna i arti- 11 Absatz 4 oder Artikel 12 Absatz4 anzuwen- kel 9 punkt 1, artikel 11 punkt 4 eller artikel 12 den ist, sind Zinsen, Lizenzgebähren und an- punkt 4 tillämpas, är ränta, royalty och annan dere Entgelte, die ein Unternehmen eines betalning från företag i en avtalsslutande stat Vertragsstaats an cine im anderen Ver- till person med hemvist i den andra avtalsslutragsstaat ansässige Person zahlt, bei der Er- tande staten avdragsgilla vid bestämmandet av mittlung der steuerpflichtigen Gewinne dieses den beskattningsbara inkomsten för sådant Unternehmens unter den gleichen Bedingung- företag på samma villkor som betalning till en wie Zahlungen an eine im erstgenannten person med hemvist i den förstnämnda staten. Staat ansässige Person zum Abzug zuzulassen. På samma sätt är skuld som företag i en avtals- Dementsprechend sind Schulden, die ein Un- slutande stat har till person med hemvist i den ternehmen eines Vertragsstaats gegenäber ei- andra avtalsslutande staten avdragsgill vid bener im anderen Vertragsstaat ansässigen Per- stämmandet av sådant företags beskattningsson hat, bei der Ermittlung des steuerpflichti- bara förmögenhet på samma villkor som skuld gen Vermögens dieses Unternehmens unter till person med hemvist i den förstnämnda staden gleichen Bedingungen wie Schulden ten. gegeniber einer im erstgenannten Staat ansässigen Person zum Abzug zuzulassen.
(4) Unternehmen eines Vertragsstaats, de- 4. Företag i en avtalsslutande stat, vars karen Kapital ganz oder teilweise unmittelbar pital helt eller delvis ägs eller kontrolleras, dioder mittelbar einer im anderen Vertragsstaat rekt eller indirekt, av en eller flera personer ansässigen Person oder mehreren solchen Per- med hemvist i den andra avtalsslutande staten, sonen gehört oder ihrer Kontrolle unterliegt, skall inte i den förstnämnda staten bli föremål däörfen im — erstgenannten Staat keiner för beskattning eller därmed sammanhäng- Besteuerung oder damit zusammenhängenden ande krav som är av annat slag eller mer tyng- Verpflichtung unterworfen werden, die anders ande än den beskattning och därmed sammanoder belastender ist als die Besteuerung und hängande krav som annat liknande företag i die damit zusammenhängenden Verpflicht- den förstnämnda staten är eller kan bli underungen, denen andere ähnliche Unternehmen kastat. des erstgenannten Staates unterworfen sind oder unterworfen werden können.
(5) Dieser Artikel gilt ungeachtet des Arti- 5. Utan hinder av bestämmelserna i artikel kels 2 för Steuern jeder Art und Bezeichnung. 2 tillämpas bestämmelserna i förevarande arti-
kel på skatter av varje slag och beskaffenhet.
Artikel 39 Artikel 39
Konsultation Överläggningar
(1) Die zuständigen Behörden der Ver- 1. De behöriga myndigheterna i de avtalstragsstaaten werden sich bemihen, Schwierig- slutande staterna skall genom Ömsesidig överkeiten oder Zweifel, die bei der Auslegung enskommelse söka avgöra svärigheter eller oder Anwendung des Abkommens im allge- tvivelsmål som uppkommer i fråga om tolkmeinen oder im Einzelfall entstehen, in gegen- ningen eller tillämpningen av avtalet i allmänseitigem FEinvernehmen zu beseitigen. Sie het eller i enskilda fall. De kan även rådgöra können auch gemeinsam daräber beraten, wie med varandra hur dubbelbeskattning skall in Fällen, die im Abkommen nicht behandelt undvikas i fall som inte omfattas av avtalet elsind, eine Doppelbesteuerung vermieden wer- ler hur man genom särskild överenskommelse den kann oder wie durch eine besondere Ver- skall lösa frågor som har samband med de einbarung Fragen geklärt werden, die im Zu- skatter som avses i avtalet och som uppkomsammenhang mit den Steuern im Sinne des mer på grund av olikheter i de avtalsslutande Abkommens stehen und die sich durch unter- staternas principer för att bestämma beskattschiedliche MaBstäbe der Vertragsstaaten fär ningsunderlaget eller av andra skäl. De kan vidie Besteuerungsgrundlagen oder aus anderen dare rådgöra för att lindra eller undanröja Gränden ergeben. Sie können sich ferner be- andra svårigheter som uppkommer på grund raten, um andere Schwierigkeiten, die sich aus av olikheter i skattelagstiftningarna samt för Unterschieden ihrer Steuerrechte ergeben, zu att bekämpa internationellt skatteundandramildern oder zu beseitigen, und der internatio- gande eller internationell skatteflykt. nalen Steuerverkörzung und -umgehung zu begegnen.
(2) Die zuständigen Behörden der Ver- 2. De behöriga myndigheterna i de avtalstragsstaaten können im Wege der Konsulta- slutande staterna kan överlägga och ingå övertion Vereinbarungen treffen, um enskommelser för att
a) känftige Zweifel zu klären, för welche a) undanröja framtida tvivel om vilka
Steuern das Abkommen nach seinem skatter som omfattas av avtalet enligt
Artikel 2 Absatz 3 gilt; artikel 2 punkt 3,
b) festzulegen, wie die Begrenzungs- b) bestämma hur avtalets bestämmelser
bestimmungen des Abkommens, insbe- om begränsningar, särskilt de i artik-
sondere der Artikel 10 bis 12, durchzu- larna 10—12, skall genomföras. föhren sind.
(3) Dice zuständigen Behörden der Ver- 3. De behöriga myndigheterna i de avtalstragsstaaten können gemeinsam öäber allge- slutande staterna kan tillsammans rådgöra om meine Regelungen beraten, um auf der generella bestämmelser för att på grundval av Grundlage des Abkommens den Anspruch avtalet uppfylla de skattskyldigas anspråk på der Steuerpflichtigen auf abgestimmte An- en likformig tillämpning av avtalet i båda stawendung des Abkommens in beiden Staaten terna genom gemensam tolkning eller genom durch gemeinsame Auslegungen oder durch särskilt förfarande. besondere Verfahren zu sichern.
Artikel 40 Artikel 40
Verständigung Ömsesidig överenskommelse
(1) Ist eine Person der Auffassung, daB 1. Om en person anser att en avtalsslutande MaBnahmen eines Vertragsstaats oder beider stat eller båda avtalsslutande staterna vidtagit Vertragsstaaten fär sie zu einer Besteuerung åtgärder som för honom medför eller kommer föhren oder föhren werden, die diesem Ab- att medföra beskattning som strider mot bekommen nicht entspricht, so kann sie unbe- stämmelserna i detta avtal, kan han, utan att schadet der nach dem innerstaatlichen Recht detta påverkar hans rätt att använda sig av de dieser Staaten vorgesehenen Rechtsbehelfe besvärsmöjligheter som finns i dessa staters inihren Fall der zuständigen Behörde des Ver- terna rättsordning, framlägga saken för den tragsstaats, in dem sie ansässig ist, oder, sofern behöriga myndigheten i den avtalsslutande ihr Fall von Artikel 38 Absatz 1 erfaBt wird, stat där han har hemvist eller, om fråga är om der zuständigen Behörde des Vertragsstaats tillämpning av artikel 38 punkt 1, i den avtalsunterbreiten, dessen Staatsangehöriger sie ist. slutande stat där han är medborgare.
(2) Hält die zuständige Behörde die Ein- 2. Om den behöriga myndigheten finner inwendung fär begrändet und ist sie selbst nicht vändningen grundad men inte själv kan få till in der Lage, eine befriedigende Lösung her- stånd en tillfredsställande lösning, skall mynbeizufähren, so wird sie sich bemöähen, den digheten söka lösa frågan genom ömsesidig Fall durch Verständigung mit der zuständigen överenskommelse med den behöriga myndig- Behörde des anderen Vertragsstaats so zu re- heten i den andra avtalsslutande staten i syfte geln, daB eine dem Abkommen nicht entspre- att undvika beskattning som strider mot avtachende Besteuerung vermieden wird. Die Ver- let. Överenskommelse som träffats genomförs ständigungsregelung ist ungeachtet der Fristen utan hinder av tidsgränser i de avtalsslutande des innerstaatlichen Rechts der Vertragsstaa- staternas interna lagstiftning. ten durchzuföhren.
(3) Die zuständigen Behörden der Ver- 3. De behöriga myndigheterna i de avtalstragsstaatend können einander nach Artikel 39 slutande staterna kan överlägga med varandra oder nach den vorstehenden Bestimmungen enligt artikel 39 eller överlägga särskilt enligt dieses Artikels insbesondere konsultieren, um föregående bestämmelser i denna artikel för nach Möglichkeit eine Einigung daräber zu er- att såvitt möjligt nå enighet om reichen, da8
a) Gewinn, der auf ein Unternehmen ei- a) beräkningen av vinst som tillfaller ett
nes Vertragsstaats und auf seine im an- företag i en avtalsslutande stat och dess
deren Vertragsstaat gelegene fasta driftställe i den andra avtalsslu-
Betriebsstätte entfällt, iäbereinstim- tande staten, mend zugerechnet wird;
b) Gewinne verbundener Unternehmen b) fördelningen av vinst mellan sådana
im Sinne des Artikels 9 Absatz 1 företag med intressegemenskap som av-
äbereinstimmend abgegrenzt werden; ses i artikel 9 punkt 1,
c) Einkänfte, die im Quellenstaat den c) behandlingen av inkomst som i källsta-
Einkänften aus Anteilen an Gesell- ten vid beskattningen jämställs med in-
schaften steuerlich gleichgestellt sind, komst av andel i bolag och som i den
im anderen Staat als Einkänfte aus andra staten anses utgöra utdelning på
Ausschättungen auf Beteiligungen an andelar i aktiebolag (”Kapitalgesell-
Kapitalgesellschaften behandelt wer- schaft”); den;
d) Schulden bei den Steuern vom Vermö- d) behandlingen av skulder vid beskatt-
gen, von Nachlässen, Erbschaften und ningen av förmögenhet, kvarlåtenskap,
Schenkungen öbereinstimmend behan- arv och gåva. delt werden.
Artikel 41 Artikel 41 Verfahren Förfarande
(1) Die Zuständigen Behörden der Ver- 1. De behöriga myndigheterna i de avtalstragsstaaten können zur Herbeiföhrung einer slutande staterna kan träda i direkt förbindelse Einigung im Sinne der Artikel 39 und 40 un- med varandra i syfte att träffa överenskommittelbar miteinander verkehren. melse i de fall som avses i artiklarna 39 och 40.
(2) Erscheint ein mändlicher Meinungs- 2. Om muntliga överläggningar anses unaustausch fär die Herbeiföhrung der Einigung derlätta en överenskommelse, kan sådana zweckmäBig, so kann ein solcher Meinungs- överläggningar äga rum inom en kommission austausch in einer Kommission durchgefäöhrt som består av representanter för de behöriga werden, die aus Vertretern der zuständigen myndigheterna i de avtalsslutande staterna. Behörden der Vertragsstaaten besteht.
(3) Die zuständigen Behörden können ge- 3. De behöriga myndigheterna kan gemenmeinschaftlich ein unabhängiges Gremium be- samt uppdra åt ett fristående organ att avge ett auftragen, eine gutachterliche ÄuBerung zu expertutlåtande i ärende som de förelägger einer Frage abzugeben, die sie diesem Gre- detta organ. mium voriegen.
(4) Bezieht sich das Verfahren auf einen 4. Avser detta förfarande ett enskilt Einzelfall, so sind die Betroffenen zu hören; ärende, skall de personer som berörs av ärensie haben das Recht, eigene Anträge zu stel- det höras. Dessa har rätt att framställa egna len. yrkanden.
(5) Fär die Beilegung völkerrechtlicher 5. För att lösa folkrättsliga tvister på grund Streitigkeiten aus diesem Abkommen gelten av detta avtal tillämpas bestämmelserna i kapidie Bestimmungen der Kapitel I, II und IV des tel I, II och IV i Europakonventionen den 29 Europäischen Ubereinkommens vom 29. april 1957 om fredlig lösning av tvister. De av- April 1957 zur friedlichen Beilegung von Strei- talsslutande staterna kan emellertid komma tigkeiten. Die Vertragsstaaten können jedoch överens om att, i stället för det i konventionen vereinbaren, anstelle der dort vorgesehenen anvisade förfarandet, tillsätta en skiljenämnd, Verfahren ein Schiedsgericht anzurufen, des- vars beslut är bindande för staterna. Sådan sen Entscheidung fär sie bindend ist. Dieses skiljenämnd skall vara sammansatt av yrkes- Schiedsgericht soll aus Berufsrichtern der Ver- domare från de avtalsslutande staterna, från tragsstaaten oder dritter Staaten oder interna- tredje stat eller från internationella organisationaler Organisationen bestehen. Sein Ver- tioner. Förfarandet i nämnden regleras av de fahren wird nach den för Schiedsverfahren in- internationellt vedertagna principer som gäller ternational anerkannten Grundsätzen gere- för skiljemannaförfarande. De personer som gelt. Den Beteiligten ist volles rechtliches Ge- berörs av ärende i nämnden har rätt att föra hör und das Recht zur Stellung eigener An- talan och rätt att framställa egna yrkanden. träge zu geben. Die Entscheidung ergeht auf Nämndens beslut sker på grundval av mellan der Grundlage der zwischen den Vertragsstaa- de avtalsslutande staterna gällande fördrag ten geltenden Verträge und des allgemeinen och allmän folkrätt. Beslut ”ex aequo et bono” Völkerrechts; eine Entscheidung ex aequo et är inte tillåtna. Så länge enighet inte nåtts om bono ist nicht zulässig. Solange eine Einigung att vädja till skiljenämnd och om dess samöber die Anrufung und Zusammensetzung des mansättning eller förfaranderegler, är vardera Schiedsgerichts sowie uber dessen Verfahrens- staten oförhindrad att förfara enligt första meregeln noch nicht zustande gekommen ist, ningen. bleibt es jedem der Vertragsstaaten unbenommen, nach Satz I vorzugehen.
Abschnitt VI Kapitel VI Besondere Bestimmungen Särskilda bestämmelser
Artikel 42 Artikel 42 Luftfahrtkonsortien Luftfartskonsortier
(1) Hinsichtlich des schwedisch-dänisch- 1. Beträffande det svensk-dansk-norska norwegischen Luftfahrtkonsortiums ,,Scandi- luftfartskonsortiet Scandinavian Airlines Synavian Airlines System" gilt folgendes: stem gäller följande: a) fär die Gewinne des Konsortiums, seine a) Bestämmelserna i artikel 8, artikel 13 VeräuBerungsgewinne sowie fär Ver- punkt 3 och artikel 22 punkt 3 tillämpas mögen, die auf den schwedischen Teil- beträffande den rörelseinkomst, realihaber des Konsortiums entfallen, gelten sationsvinst och förmögenhet som är die Bestimmungen des Artikels 8, des hänförlig till den svenske delägaren i Artikels 13 Absatz 3 und des Artikels 22 konsortiet. : Absatz 3; b) Vergötungen fär unselbständige Ar- b) Ersättning för arbete som en person beit, die von einer in Schweden ansässi- med hemvist i Sverige utför ombord på gen Person an Bord eines im internatio- luftfartyg i internationell trafik som tillnalen Verkehr betriebenen Luftfahr- hör konsortiet beskattas endast i Svezeugs des Konsortiums ausgeiäbt wird, rige. können nur in Schweden besteuert werden. (2) Die Bestimmungen des Absatzes 1 gel- 2. Bestämmelserna i punkt 1 gäller i motten entsprechend, falls die Bundesrepublik svarande mån i det fall Förbundsrepubliken Deutschland oder die Lufthansa AG einem Tyskland eller Lufthansa AG bildar ett motentsprechenden Konsortium beitreten. svarande konsortium.
Artikel 43 Artikel 43 Abkommensanwendung in besonderen Fällen Kvalifikationskonflikter
(1) Der Wohnsitzstaat vermeidet die Dop- 1. Hemviststaten undviker dubbelbeskattpelbesteuerung anstelle einer nach Artikel 23 ning genom avräkning enligt de principer som zu gewährenden Steuerbefreiung durch eine anges i artikel 23 i stället för att medge skatte- Steueranrechnung nach den Grundsätzen des befrielse när genannten Artikels, a) wenn in den Vertragsstaaten Einkänfte a) de avtalsslutande staterna i fråga om inoder Vermögen unterschiedlichen Ab- komst eller förmögenhet tillämpar sinskommensbestimmungen :zugeordnet emellan olika bestämmelser i avtalet eloder verschiedenen Personen zugerech- ler inkomst eller förmögenhet tillgodonet werden (auBer nach Artikel 9) und räknas olika personer, utom i fall som dieser Konflikt sich nicht durch ein Ver- avses i artikel 9, och dessa olikheter i fahren nach Abschnitt V regeln läBt tillämpningen inte kan undanröjas geund nom ett förfarande enligt kapitel V, och aa) wenn aufgrund dieser unterschied- 1) om de ifrågavarande inkomsterna
lichen Zuordnung oder Zurech- eller — förmögenhetstillgångarna
nung die betreffenden Einkäönfte blir dubbelbeskattade på grund av
oder Vermögenswerte doppelt dessa olikheter i tillämpningen, el-
besteuert wärden oder ler bb) wenn aufgrund dieser unterschied- 2) om de ifrågavarande inkomsterna
lichen Zuordnung oder Zurech- eller — förmögenhetstillgångarna
nung die betreffenden Einkönfte blir obeskattade eller för lågt be-
oder Vermögenswerte unbesteuert skattade på grund av dessa olikhe-
blieben oder zu niedrig besteuert ter i tillämpningen, eller
wöärden, oder
b) wenn er nach gehöriger Konsultation b) hemviststaten efter vederbörlig konsul-
und vorbehaltlich der Beschränkungen tation och med förbehåll för inskränk-
seines innerstaatlichen Rechts dem an- ningar i sin interna rätt på diplomatisk
deren Vertragsstaat auf diplomatischem väg har underrättat den andra avtalsslu-
Weg andere Einkänfte notifiziert hat, tande staten om andra inkomster på
auf die er diesen Absatz anzuwenden vilka man avser att tillämpa detta
beabsichtigt. Die Notifikation wird erst stycke. Underrättelsen får verkan från
ab dem ersten Tag des Kalenderjahrs och med den första dagen i det kalen-
wirksam, das auf das Jahr folgt, in dem derår som följer närmast efter det år då
die Notifikation äbermittelt wurde und underrättelsen överlämnats och alla
alle rechtlichen Voraussetzungen nach rättsliga förutsättningar enligt lagstift-
dem innerstaatlichen Recht des notifi- ningen i den underrättande staten upp-
zierenden Staates för das Wirksamwer- fyllts för att underrättelsen skall bli
den der Notifikation erföllt sind. verksam.
(2) Dieses Abkommen ist nicht so auszule- 2. Detta avtal skall inte tolkas så gen, als
a) könne nach ihm die Steuerpflicht in ei- a) att någon kan undgå skattskyldighet i
nem Vertragsstaat durch den MiB- en avtalsslutande stat genom missbruk
brauch von Gestaltungsmöglichkeiten av de möjligheter till tolkning av avtalet
des Rechts umgangen werden; som intern lagstiftning medger,
b) hindere es die :Bundesrepublik b) att det hindrar Förbundsrepubliken
Deutschland daran, ihre Steuern auf Tyskland att ta ut skatt på belopp som
Beträge zu erheben, die nach dem Vier- inräknas i den inkomst som person med
ten Teil des deutschen AuBensteuerge- hemvist i Förbundsrepubliken uppbär i
setzes dem Einkommen einer in der enlighet med del fyra i den tyska ”Aus-
Bundesrepublik Deutschland, ansässi- sensteuergesetz”,
gen Person zuzurechnen sind;
c) hindere es Schweden daran, seine Steu- c) att det hindrar Sverige att ta ut skatt en-
ern aufgrund von Vorschriften zu erhe- ligt bestämmelser med samma syfte och
ben, die den in Buchstube b genannten verkan som de i punkt b nämnda be-
Vorschriften nach Ziel und Wirkung stämmelserna.
entsprechen.
Wenn die vorstehenden Bestimmungen zu I fall då dessa bestämmelser föranleder dubeiner Doppelbestcucrung föhren, beraten die belbeskattning skall de behöriga myndighezuständigen Behörden gemäB Artikel 40 Ab- terna enligt bestämmelserna i artikel 40 punkt satz 3 öber die Vermeidung der Doppelbesteu- 3 överlägga om undvikande av dubbelbeskatterung. ning.
(3) Im Sinne der Artikel 10 bis 12 gilt eine in 3. En person med hemvist i en avtalsslueinem Vertragsstaat ansässige Person als Nut- tande stat skall vid tillämpningen av artiklarna zungsberechtigter von Dividenden, Zinsen 10—12 anses ha rätt till utdelning, ränta eller und Lizenzgebähren, wenn sie nach der Ge- royalty om han enligt lagstiftningen i denna setzgebung dieses Staates dieser Person steu- stat är den person som i beskattningshänerlich zuzurechnen sind. Diese Person ist je- seende anses ha förvärvat inkomsten. Sådan doch nicht Nutzungsberechtigter, wenn nach person skall emellertid inte anses ha rätt till erdem Recht des anderen Staates diese Ein- sättningen, när ersättningen enligt lagstift-
känfte steuerlich anderen Personen zuzurech- ningen i den andra staten i beskattningshännen sind, denen die Nutzung fär diese Ein- seende anses ha tillfallit andra personer som känfte zusteht und die nicht in dem erstge- ' kunnat tillgodogöra sig inkomsten och som nannten Staat ansässig sind. inte har hemvist i den förstnämnda staten.
Artikel 44 Artikel 44 Inanspruchnahme von Ermäfpigungen und Villkor för skattelindring och skattebefrielse Befreiungen
(1) Werden in einem Vertragsstaat die Steu- 1. Om i en avtalsslutande stat källskatt uttas ern von Dividenden, Zinsen, Lizenzgebäöhren på utdelning, ränta, royalty eller annan inoder sonstigen von einer im anderen Ver- komst som betalas till person med hemvist i tragsstaat ansässigen Person bezogenen Ein- den andra avtalsslutande staten, påverkar inte käönften im Abzugsweg (an der Quelle) erho- bestämmelserna i detta avtal den förstnämnda ben, so wird das Recht des erstgenannten statens rätt att ta ut skatt enligt den skattesats Staates zur Vornahme des Steuerabzugs zu som bestäms i denna stats interna bestämmeldem nach seinem innerstaatlichen Recht vor- ser. Den vid källan innehållna skatten skall gesehenen Satz durch dieses Abkommen nicht emellertid efter ansökan av den skattskyldige berährt. Die im Abzugsweg (an der Quelle) återbetalas när och i den omfattning som erhobene Steuer ist jedoch auf Antrag des nämnda skatt reduceras eller bortfaller enligt Steuerpflichtigen zu erstatten, wenn und so- detta avtal. Mottagaren kan likväl begära att weit sie durch das Abkommen ermäBigt wird avtalets bestämmelser om begränsning av oder entfällt. Der Empfänger kann jedoch die skattskyldighet skall tillämpas direkt vid tidunmittelbare Anwendung des Abkommens im punkten för inkomstens utbetalning i den mån Zeitpunkt der Zahlung beantragen, wenn das ett sådant förfarande är möjligt enligt den beinnerstaatliche Recht des betreffenden Staates rörda statens interna bestämmelser. dies zuläBt.
(2) Die Anträge auf Erstattung mössen vor 2. Ansökan om återbetalning av innehällen dem Ende des vierten auf das Kalenderjahr källskatt på utdelning, ränta, royalty eller ander Zahlung der Dividenden, Zinsen, Lizenz- nan inkomst måste göras före utgången av det gebiähren oder anderen Einkänfte folgenden fjärde kalenderåret efter det år då utbetal- Jahres eingereicht werden. ningen gjordes.
(3) Die Steuerpflichtigen mässen jedem 3. En skattskyldig måste till varje ansökan nach Absatz 1 eingereichten Antrag eine enligt punkt 1 bifoga ett bosättningsintyg ut- Wohnsitzbestätigung von den Steuerbehörden färdat av skattemyndigheterna i den avtalssludes Vertragsstaats beifigen, in dem sie ansäs- tande stat där han har hemvist. sig sind.
(4) Die zuständigen Behörden können in ge- 4, De behöriga myndigheterna kan genom genseitigem Einvernehmen die Durchföhrung ömsesidig överenskommelse fastställa hur bedieses Artikels regeln und gegebenenfalls an- stämmelserna i denna artikel skall genomföras dere Verfahren zur Durchföhrung der im Ab- samt om hur andra skattelindringar och skattekommen vorgesehenen SteuerermäBigungen befrielser enligt detta avtal skall genomföras. oder -befreiungen festlegen.
Artikel 45 Artikel 45 Mitglieder diplomatischer Missionen und kon- Diplomatiska företrädare och konsulära tjänssularischer Vertretungen temän
(1) Dieses Abkommen beröhrt nicht die 1. Bestämmelserna i detta avtal berör inte
steuerlichen Vorrechte, die den Mitgliedern de privilegier vid beskattningen som enligt diplomatischer Missionen und konsularischer folkrättens allmänna regler eller bestämmelser Vertretungen sowie internationaler Organisa- i särskilda överenskommelser tillkommer pertionen nach den allgemeinen Regeln des Völ- son som tillhör diplomatisk beskickning, konkerrechts oder aufgrund besonderer Uberein- sulat eller internationell organisation. känfte zustehen.
(2) Soweit Einkänfte oder Vermögenswerte 2. I den mån inkomst eller förmögenhetstillwegen solcher Vorrechte im Empfangsstaat gång på grund av sådana privilegier inte benicht besteuert werden, steht das Besteu- skattas i den mottagande staten, tillkommer erungsrecht dem Entsendestaat zu. beskattningsrätten den sändande staten.
(3) Ungeachtet der Vorschriften des Arti- 3. Utan hinder av bestämmelserna i artikel 4 kels 4 wird eine natörliche Person, die Mit- anses en fysisk person, som tillhör diplomatisk glied einer diplomatischen Mission oder einer beskickning eller konsulat som en avtalsslukonsularischen Vertretung ist, welche ein Ver- tande stat har i den andra avtalsslutande staten tragsstaat im anderen Vertragsstaat oder in ei- eller i tredje stat, ha hemvist i den sändande nem dritten Staat hat, fur Zwecke des Abkom- staten vid tillämpningen av avtalet, om mens als eine im Entsendestaat ansässige Person angesehen, wenn sie
a) nach dem Völkerrecht im Emp- a) han enligt folkrättens allmänna regler
fangsstaat mit Einkänften aus Quellen inte är skattskyldig i den mottagande
auBerhalb dieses Staates nicht besteuert staten för inkomst från källa utanför
wird und denna stat och
b) im Entsendestaat mit ihrem Weltein- b) hani den sändande staten är underkas-
kommen denselben steuerlichen Ver- tad samma skyldigheter i fråga om skatt
pflichtungen unterliegt wie eine dort på hela sin världsvida inkomst som per-
ansässige Person. son med hemvist i denna stat.
(4) Das Abkommen gilt nicht för zwi- 4. Avtalet tillämpas inte på mellanstatliga schenstaatliche Organisationen, ihre Organe Organisationer, dess organ eller tjänstemän oder Beamten sowie nicht för Mitglieder och inte heller på en person som tillhör en diplomatischer Missionen oder konsularischer tredje stats diplomatiska beskickning eller Vertretungen eines dritten Staates und ihnen konsulat — eller närstående till sådan person — nahestehende Personen, die in einem Ver- och som vistas i en avtalsslutande stat utan att tragsstaat anwesend sind, aber in keinem der i någondera avtalsslutande staten vid beskattbeiden Vertragsstaaten för Zwecke der Steu- ningen för inkomst och för förmögenhet beern vom Einkommen und vom Vermögen wie handlas som person med hemvist där. dort ansässige Personen behandelt werden.
Abschnitt VII Kapitel VII SchluBbestimmungen Slutbestämmelser Artikel 46 Artikel 46 Inkrafttreten Ikraftträdande
(1) Dieses Abkommen bedarf der Ratifika- 1. Detta avtal skall ratificeras och ratifikation; die Ratifikationsurkunden werden so tionshandlingarna skall utväxlas i Stockholm bald wie möglich in Stockholm ausgetauscht. snarast möjligt.
(2) Dieses Abkommen tritt einen Monat 2. Detta avtal träder i kraft en månad efter nach Austausch der Ratifikationsurkunden in . det att ratifikationshandlingarna har utväxlats Kraft und ist anzuwenden in beiden Ver- och tillämpas i båda avtalsslutande staterna tragsstaaten
+ Riksdagen 1992/93. I saml. Nr 3
a) bei den Steuern vom Einkommen auf a) beträffande inkomstskatt, på inkomst Einkommen, das in Zeiträumen ab dem som förvärvas från och med den 1 ja- 1. Januar des Kalenderjahrs erzielt nuari kalenderåret närmast efter det då wird, das auf das Jahr folgt, in dem das avtalet trädde i kraft och beträffande Abkommen in Kraft getreten ist, und skatt på förmögenhet, på skatt som tas bei den Steuern vom Vermögen auf die ut på förmögenhetstillgångar som inne- Steuern, die för Vermögenswerte erho- has den 1 januari kalenderåret närmast ben werden, die am oder nach dem 1. efter det då avtalet trädde i kraft eller Januar des Kalenderjahrs vorhanden senare, sind, das auf das Jahr folgt, in dem das Abkommen in Kraft getreten ist; b) bei der Erbschaftsteuer auf Nachlässe b) beträffande arvsskatt, på kvarlåtenskap von Personen, die am oder nach dem 1. efter person som avlider den 1 januari Januar des Kalenderjahrs gestorben kalenderåret närmast efter det då avtasind, das auf das Jahr folgt, in dem das let trädde i kraft eller senare och beträf- Abkommen in Kraft getreten ist, und fande gåvoskatt, på gåva som sker den bei der Schenkungsteuer auf Schenk- 1 januari nämnda kalenderår eller seungen, die am oder nach dem 1. Januar nare, des genannten Jahres ausgeföhrt werden; ce) bei Beistandshandlungen, die am oder c) beträffande handräckning, som verknach dem 1. Januar des Kalenderjahrs ställs den 1 januari kalenderåret närvorgenommen werden, das auf das Jahr mast efter det då avtalet trädde i kraft folgt, in dem das Abkommen in Kraft eller senare. getreten ist. (3) Abweichend von den Vorschriften dieses 3. Med avvikelse från bestämmelserna i Abkommens gilt fär Dividenden im Sinne des detta avtal gäller beträffande utdelning som Artikels 10 Absatz 3, die zwischen dem 1. Ja- avses i artikel 10 punkt 3, vilken betalas mellan nuar 1990 und dem 31. Dezember 1991 gezahlt den 1 januari 1990 och den 31 december 1991 werden, folgendes: följande. a) bei Dividenden, die von einer in Schwe- a) Beträffande utdelning som betalas av den ansässigen Aktiengesellschaft ge- ett i Sverige hemmahörande aktiebolag zahlt werden, ist der Steuersatz anzu- tillämpas fortfarande den skattesats wenden, der in Artikel 9 Absätze 3 und som anges i artikel 9 punkterna 3 och 4 4 des Abkommens vom 17. April 1959 I avtalet den 17 april 1959 mellan Kozwischen dem Königreich Schweden nungariket Sverige och Förbundsrepuund der Bundesrepublik Deutschland bliken Tyskland för undvikande av dubzur Vermeidung der Doppelbesteu- belbeskattning beträffande skatter ä inerung auf dem Gebiete der Steuern komst och förmögenhet ävensom bevom Einkommen und vom Vermögen träffande vissa andra skatter, i dess lysowie verschiedener anderer Steuern in delse enligt protokollet den 22 septemder Fassung des Protokolls vom 22. ber 1978. September 1978 vorgesehen ist; b) bei Dividenden, die von einer in der b) Beträffande utdelning som utbetalas av Bundesrepublik Deutschland ansässi- ett i Förbundsrepubliken Tyskland gen Kapitalgesellschaft gezahlt werden, hemmahörande = ”Kapitalgesellschaft” darf die Steuer 10 vom Hundert des får skatten inte överstiga 10 procent av Bruttobetrags der Dividenden nicht utdelningens bruttobelopp. öbersteigen.
För Dividenden dieser Art, die nach dem Beträffande utdelning av detta slag som be- 31. Dezember 1991 gezahlt werden, gelten die talas efter den 31 december 1991 gäller be- Vorschriften dieses Abkommens. stämmelserna i detta avtal.
(4) Mit dem Inkrafttreten dieses Abkom- 4. Vid ikraftträdandet av avtalet skall mens treten
a) das Abkommen vom 17. April 1959 a) avtalet den 17 april 1959 mellan Ko-
zwischen dem Königreich Schweden nungariket Sverige och Förbundsrepu-
und der Bundesrepublik Deutschland bliken Tyskland för undvikande av dub-
zur Vermeidung der Doppelbesteu- belbeskattning beträffande skatter å in-
erung auf dem Gebiete der Steuern komst och förmögenhet ävensom be-
vom Einkommen und vom Vermögen träffande vissa andra skatter, i dess ge-
sowie verschiedener anderer Steuern in nom protokollet den 22 september 1978
der Fassung des Protokolls vom 22. ändrade lydelse, September 1978;
b) das Abkommen vom 14. Mai 1935 zwi- b) avtalet den 14 maj 1935 mellan Ko-
schen dem Königreich Schweden und nungariket Sverige och Tyska Riket för
dem Deutschen Reich zur Vermeidung undvikande av dubbelbeskattning å
der Doppelbesteuerung auf dem Ge- kvarlåtenskap, och biete der Erbschaftsteuern und
c) der Vertrag vom 14. Mai 1935 zwischen c) avtalet den 14 maj 1935 mellan Ko-
dem Königreich Schweden und dem nungariket Sverige och Tyska Riket an-
Deutschen Reich uber Amts- und gående handräckning i beskattnings-
Rechtshilfe in Steuersachen ärenden upphöra att gälla.
auBer Kraft; sie sind aber noch anzuwenden Avtalen skall dock alltjämt tillämpas i fråga auf Einkommen, Vermögen, Nachlässe, om inkomst, förmögenhet, kvarlåtenskap, Schenkungen und Beistandshandlungen, fär gåva och handräckningsåtgärd på vilka förevadie dieses Abkommen nicht gilt. rande avtal inte är tillämpligt.
Artikel 47 Artikel 47 Auferkrafttreten Upphörande
Dicses Abkommen bleibt auf unbestimmte Detta avtal förblir i kraft utan tidsbegräns- Zeit in Kraft, jedoch kann jeder der Ver- ning, men envar av de avtalsslutande staterna tragsstaaten bis zum 30. Juni eines jeden Ka- kan, senast den 30 juni under något kalenlenderjahrs nach Ablauf von fänf Jahren, vom derår som infaller sedan fem år förflutit räknat Tag des Inkrafttretens an gerechnet, das Ab- från dagen för ikraftträdandet, på diplomatisk kommen gegenöber dem anderen Ver- väg skriftligen säga upp avtalet hos den andra tragsstaat auf diplomatischem Weg schriftlich avtalsslutande staten. I händelse av sådan uppkändigen:; in diesem Fall ist das Abkommen sägning skall avtalet inte längre tillämpas i nånicht mehr anzuwenden in beiden Staaten gon av staterna
a) bei den Steuern vom Einkommen auf a) beträffande inkomstskatt, på inkomst
das Einkommen, das för Zeiträume ab som förvärvas från och med den 1 ja-
dem 1. Januar des Kalenderjahrs erzielt nuari kalenderåret närmast det då upp-
wird, das auf das Köndigungsjahr folgt. sägning skedde och beträffande skatt på
und bei den Steuern vom Vermögen auf förmögenhet, på skatt som tas ut på för-
die Steuern, die fir Vermögenswerte mögenhetstillgångar som innehas den 1
erhoben werden, die am oder nach dem januari kalenderåret närmast efter det
1. Januar des Kalenderjahrs vorhanden då uppsägning skedde eller senare,
sind, das auf das Kändigungsjahr folgt;
b) bei der Erbschaftsteuer auf Nachlässe b) beträffande arvsskatt, på kvarlåtenskap
von Personen, die am oder nach dem 1. efter person som avlider den 1 januari
Januar des Kalenderjahrs sterben, das kalenderåret närmast efter det då upp-
auf das Köndigungsjahr folgt, und auf sägning skedde eller senare och beträf-
Schenkungen, die am oder nach dem 1. fande gåva som sker den 1 januari
Januar des genannten Jahres ausgefährt nämnda kalenderår eller senare, werden;
c) bei Beistandshandlungen, die am oder c) beträffande handräckning, som verk-
nach dem 1. Januar des Kalenderjahrs ställs den 1 januari kalenderåret när-
vorgenommen werden, das auf das mast efter det då uppsägning skedde el-
Kändigungsjahr folgt. ler senare.
Geschehen zu Bonn am 14 Juli 1992 in zwei Som skedde i Bonn den 14 juli 1992 i två ex- Urschriften, jede in schwedischer und deut- emplar på tyska och svenska språken, vilka scher Sprache, wobei jeder Wortlaut gleicher- båda texter äger lika vitsord. mafbBen verbindlich ist.
För das Königreich Schweden För Konungariket Sverige: Torsten Örn Torsten Örn
För die Bundesrepublik Deutschland För Förbundsrepubliken Tyskland: Theodor Waigel Theodor Waigel Harmut Hillgenberg Harmut Hillgenberg
Anlage zum Abkommen zwischen dem Kö- Bilaga till avtalet mellan Konungariket Svenigreich Schweden und der Bundesrepublik rige och Förbundsrepubliken Tyskland för att Deutschland zur Vermeidung der Doppel- undvika dubbelbeskattning beträffande skatbesteuerung bei den Steuern vom Einkommen ter på inkomst och förmögenhet och på arv und vom Vermögen sowie bei den Erbschaft och gåva samt för att lämna ömsesidig handund Schenkungsteuern und zur Leistung ge- räckning vid beskattning. genseitigen Beistands bei den Steuern. .
Zu den zur Zeit bestehenden Steuern, fär De för närvarande utgående skatter, på die das Abkommen gilt, gehören vilka avtalet tillämpas, är:
1. In der Bundesrepubik Deutschland: 1. I Förbundsrepubliken Tyskland: Abschnitt IT Kapitel II
a) die Einkommensteuer, a) Inkomstskatten, b) die Körperschaftsteuer, b) bolagsskatten, c) die Vermögensteuer, c) förmögenhetsskatten, d) die Gewerbesteuer, d) näringsskatten, e) die Grundsteuer, e) fastighetsskatten,
Abschnitt III Kapitel III die Erbschaftsteuer (Schenkungsteuer), Arvsskatten (gåvoskatten),
Abschnitt IV Kapitel IV
a) die Steuern der Abschnitte IT und III, a) Skatterna enligt kapitel II och III,
b) die Umsatzsteuer. b) omsättningsskatten,
c) die Grunderwerbsteuer, c) jordförvärvsskatten,
d) die Getränkesteuer. d) dryckesskatten,
e) die Vergnägungssteuer, e) nöjesskatten,
f) die Kraftfahrzeugsteuer, f) motorfordonsskatten,
g) die :Verspätungszuschläge, :Säum- g) förseningstillägg, dröjsmålstillägg.
niszuschläge, Zinsen und Kosten, ränta och kostnader,
2. In Schweden: 2. I Sverige: Abschnitt II Kapitel II
a) dice staatliche Zinkommensteuer (ein- a) Den statliga inkomstskatten, kupong-
schlieBlich der Kuponsteuer und der skatten och sjömansskatten häri inbe-
Seemannsteuer), gripna,
b) die staatliche besondere Einkommen- b) den särskilda inkomstskatten för utom-
steuer för beschränkt Steuerpflichtige, lands bosatta,
c) die staatliche besondere Einkommen- c) den särskilda inkomstskatten för utom-
steuer för beschränkt steuerpflichtige lands bosatta artister m.fl.,
Känstler,
d) die Gemeindeeinkommensteuer, d) kommunalskatten,
ce) die staatliche Vermögensteuer, e) den statliga förmögenhetsskatten,
f) die Grundsteuer, f) fastighetsskatten,
Abschnitt III Kapitel III
Die Erbschaft- und Schenkungsteuer, Arvs- och gåvoskatten,
in a
Abschnitt IV Kapitel IV a) die Steuern der Abschnitte II und III, a) Skatterna enligt kapitel II och III, b) die Mehrwertsteuer, b) mervärdeskatten, c) die Steuer auf die VeräuBerung von c) försäljningsskatten på motorfordon, Kraftfahrzeugen. die Steuer auf Charterfläge, d) charterskatten,
d)
die StraBenverkehrsteuer, e) vägtrafikskatten,
e)
die StraBenverkehrsteuer auf be- f) vägtrafikskatten på vissa fordon som
f)
stimmte Fahrzeuge, die nicht in Schwe- icke är registrerade i riket, den zugelassen sind. 2) die Steuerzuschläge, Verspätungszu- g) skattetillägg, förseningsavgifter, dröjsschläge, Säumniszuschläge, Zinsen und målsavgifter, räntor och kostnader. Kosten.
Finansdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 1 oktober 1992
Närvarande: statsrådet B. Westerberg, ordförande, och statsråden Friggebo, Johansson, Laurén, Hörnlund, Olsson, Svensson, af Ugglas, Dinkelspiel, Thurdin, Hellsvik, Wibble, Björck, Davidson, Odell, Lundgren, Unckel, P. Westerberg, Ask
Föredragande: statsrådet Lundgren
Proposition om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Tyskland
1¶Inledning
Samarbetet på skatteområdet mellan Sverige och Tyskland inleddes redan på 1920-talet. Nu gällande avtal angående handräckning i skatteärenden respektive för undvikande av dubbelbeskattning beträffande arvsskatt ingicks 1935 med Tyska riket, SFS 1935:567, 568 (SÖ 1935:28) och 572. Den 17 april 1959 undertecknades det nu gällande avtalet mellan Sverige och Tyskland för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet ävensom beträffande vissa andra skatter. Avtalet tillämpades första gången vid 1960 års taxering (prop. 1959:157, bet. 1959:BevUS1, rskr 1959:312, SFS 1960:549). Detta avtal liksom avtalen från 1935 är fr.o.m. den 1 januari 1991 tillämpliga avseende det återförenade Tyskland i sin helhet (prop. 1990/91:57, SFS 1990:1458).
Avtalen är med hänsyn till ändringarna i resp. skattelagstiftningar och utvecklingen på avtalsområdet starkt föråldrade. Förhandlingar om en revision av avtalen inleddes därför redan 1978. I juli 1985 paraferades ett utkast till ett avtal avsett att ersätta de tre avtalen. Stark kritik kom emellertid att riktas mot förslaget bl.a. från ordföranden i förbundsdagens finansutskott.
Efter det att förhandlingarna återupptagits ändrades utkastet bl.a. beträffande bestämmelserna om handräckning, beskattningen av realisationsvinst vid flyttning samt beskattningen av pensioner, vilka var de bestämmelser i det tidigare utkastet som främst kritiserats. Med hänsyn till utvecklingen inom den gemensamma marknaden ändrades också reglerna om beskattningen av utdelningsinkomster.
Den 4 maj 1990 paraferades ett nytt utkast till avtal. Detta utkast har underhandsgranskats av förbundsdagens finansutskott och lämnats utan erinringar. Efter paraferingen har ytterligare förhandlingar ägt rum och bl.a. har för Sveriges vidkommande metoden för undvikande av dubbelbeskattning beträffande inkomst av fastighet och inkomst av rörelse ändrats från undantagande- till avräkningsmetoden.
Det paraferade utkastet var upprättat på tyska språket. En svensk text har därefter upprättats och utkasten har remitterats till Kammarrätten i Jönkö-
ping, Kammarkollegiet och Riksskatteverket. En del påpekanden av teknisk natur har gjorts vilka föranlett vissa ändringar i avtalsförslaget. Vidare har remissinstanserna uttryckt önskemål om att vissa avtalsbestämmelser förklaras närmare i propositionen.
Avtalet undertecknades den 14 juli 1992. Ett förslag till lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Tyskland har upprättats inom Finansdepartementet.
2¶Lagen om dubbelbeskattningsavtal
Lagförslaget består dels av paragraferna 1-5, dels av en bilaga som innehåller den överenskomna avtalstexten. Här redovisas paragrafernas innehåll medan avtalets innehåll presenteras i avsnitt 4.
I förslaget till lag föreskrivs att avtalet skall gälla som lag här i landet (1 §). Vidare regleras där frågan om avtalets tillämplighet i förhållande till annan skattelag (2§). I 3§ har intagits en hänvisning till 2§ kungörelsen (1967:721) om förfarandet rörande eftergift av arvsskatt eller gåvoskatt vid dubbelbeskattning som föreskriver att ansökan eller befrielse från eller nedsättning av sådan skatt skall göras skriftligen hos Kammarkollegiet. I förslaget anges också med vilket belopp anstånd enligt 3§ nämnda kungörelse högst får ske (4§). I 5§ i förslaget föreskrivs att då en här bosatt person uppbär inkomst som enligt avtalet skall undantas från svensk skatt skall sådan inkomst inte tas med vid taxeringen här, dvs. någon progressionsuppräkning skall då inte ske.
Sverige har genom progressionsregeln i art. 23 punkt 2 d i avtalet i där angivna fall rätt att höja skatteuttaget på denna persons övriga inkomster.
Sverige har tidigare bl.a. i förhållande till de nordiska staterna avstått från
att utnyttja den möjlighet till progressionsuppräkning som ges i dubbelbeskattningsavtalet. Skälen härtill var bl.a. den minskade arbetsbördan för skattemyndigheterna och den förenkling av regelsystemet som ett slopande av progressionsuppräkningen innebär. Dessa skäl motiverar även ett slopande av progressionsuppräkningen i förhållande till Tyskland. Vidare är det i nu förevarande avtal endast ett fåtal inkomster som Sverige tillämpar undantagandemetodenmetoden på. Detta innebär att det bortfall av skatt som blir följden av en slopad progressionsuppräkning torde vara helt försumbar ur statsfinansiell synpunkt.
Enligt art. 46 i avtalet träder detta i kraft en månad efter det att ratifikationshandlingarna utväxlats. Det är således inte möjligt att nu avgöra vid vil-
ken tidpunkt avtalet kommer att träda i kraft. I förslaget till Jag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Tyskland har därför föreskrivits att lagen träder i kraft den dag regeringen bestämmer.
3¶Skattelagstiftningen i Tyskland
I Tyskland beskattas bolag dels med en federal skatt (Körperschaftsteuer,
”bolagsskatten”) dels med en lokal skatt (Gewerbesteuer, ”näringsskatten”) 56
samt också med en federal förmögenhetsskatt (Vermögensteuer).
Bolagsskattesystemet är ett fullständigt avräkningssystem avsett att helt undanröja dubbelbeskattning av utdelad bolagsvinst. Beskattning sker på bolagsnivå men aktieägaren kan tillgodoräkna sig denna skatt när beskattning slutligen sker hos aktieägaren. Skattegottgörelse medges enligt tysk lagstiftning endast aktieägare som är hemmahörande i Tyskland. Tyskland är inte berett att genom dubbelbeskattningsavtal utsträcka denna rätt till personer hemmahörande i annan stat. Skatten utgår med 50 76 av skattepliktig inkomst som inte utdelas och med 36 90 av utdelad. Skattskyldiga är bl.a. aktiebolag (Aktiengesellschaft, AG) och bolag med begränsad ansvarighet för delägarna (Gesellschaften mit beschränkter Haftung, GmbH) liksom aktiekommanditbolag (Kommanditgesellschaft auf Aktien, KGaA). Vanliga handelsbolag är inte skattesubjekt. Delägarna beskattas i stället individuellt för deras resp. andel av vinsten.
Bolag som är hemmahörande i Tyskland är skattskyldiga där för all inkomst oavsett varifrån den härrör (obegränsad skattskyldighet) medan bolag som inte är hemmahörande där endast är skattskyldiga för den inkomst som uppbärs därifrån (begränsad skattskyldighet). När ett bolag har sitt säte eller styrs från Tyskland anses det hemmahörande där. I den särskilda utlandsskattelagen (”Aussensteuergesetz”) anges att armlängdsprincipen skall tilllämpas när ett tyskt företag har affärsförbindelser med ett närstående utländskt företag. Vidare finns bestämmelser enligt vilka i Tyskland hemmahörande skattskyldiga kan beskattas för icke-remitterad vinst i bolag i lågskatteländer. Internationell dubbelbeskattning av utländska inkomster undanröjs enligt intern lagstiftning med hjälp av avräkningsmetoden. Kedjebeskattning av bolagsvinst avseende utdelning från utländska dotterbolag undviks genom avräkning av i utlandet uttagen bolagsskatt jämte källskatt. I dubbelbeskattningsavtal använder dock Tyskland ofta undantagandemetoden. Inkomst som sålunda undantagits från skatt beskattas inte om den behålls av mottagande bolag men blir föremål för en skatt uppgående till
56,25 70 av utdelningens belopp om den utdelas, vilket ger en kvarhållen
skatt på 36 20. Förluster hänförliga till fasta driftställen vars inkomster genom dubbelbeskattningsavtal undantagits från beskattning i Tyskland kan dras av vid beskattningen av företagets tyska inkomster. Avdragen återförs till beskattning under senare år i den mån det fasta driftstället då redovisar överskott. Sådan återläggning behöver dock inte ske om det inte finns möjlighet till framtida förlustutjämning i den främmande staten.
Ett i Tyskland icke hemmahörande bolag som bedriver verksamhet från fast driftställe där beskattas med en proportionell skatt med 46 90 utan nedsättning när inkomst överförs till hemlandet. Vidare utgår källskatt på vissa slags inkomster som uppbärs från Tyskland. Detta gäller beträffande inkomst av jordbruk, skogsbruk och de flesta former av verksamhet beträffande fastigheter, utdelningar, räntor som inte betalas mellan banker och beträffande uthyrningsinkomster och royalty.
Skillnaden mellan värdet av nettotillgångarna vid beskattningsårets ingång resp. dess utgång justerat för ändringar av det egna kapitalet utgör utgångspunkt vid fastställandet av den beskattningsbara inkomsten. Värderingen av tillgångarna sker enligt civilrättslig lagstiftning utom i de fall när avvikande tvingande regler givits i skattelagstiftningen. Linjär avskrivning, 57
degressiv avskrivning och avskrivning med hänsyn till naturtillgångs utnyttjande är de vanligaste avskrivningsmetoderna. För anläggningstillgångar kan linjär eller degressiv avskrivning användas. Förvärvad goodwill kan av-
skrivas under en 15-årsperiod. Förluster får avräknas från vinster uppburna
under de två föregående åren (carry-back) eller från senare års vinster (carry forward). I första hand måste carry-back användas. Carry forward kan ske under obegränsad tid. Bolag hemmahörande i Tyskland som är organiserade som en koncern kan göra en gemensam resultatberäkning i moderbolagets namn om verksamheten är så integrerad att dotterbolagen är helt beroende av moderbolaget.
Näringsskatten, som är en lokal skatt, utgår med 12-20 90 av den för bolagsskatten beräknade beskattningsbara inkomsten. Skatten är för övrigt avdragsgill vid denna beräkning. Skattskyldiga är såväl fysiska personer som bedriver näringsverksamhet som juridiska personer som bedriver sådan verksamhet. Skatten beräknas på två baser, dels på 5 20 av rörelseinkomsten och dels på 0,2 Zo av rörelsekapitalet. Skattesatserna bestäms lokalt. Rörelseinkomsten beräknas med utgångspunkt i balansräkningen. Ränta på långa lån läggs t.ex. till basen liksom i vissa fall hälften av hyreskostnaden för lös egendom som används i näringsverksamheten. Rörelsekapitalets värde baseras på det för förmögenhetsskatten fastställda värdet. Från detta värde dras bl.a. värdet av fast egendom som används i verksamheten.
Bolag hemmahörande i Tyskland är skattskyldiga för förmögenhetsskatt för all egendom oavsett var den är belägen medan bolag som inte är hemmahörande där är skattskyldiga för sina tyska tillgångar. Den beskattningsbara förmögenheten uppgår till 75 Z6 av taxerat värde och skattesatsen är 0,6 20.
I Tyskland bosatta fysiska personer är skattskyldiga för inkomstskatt och
förmögenhetsskatt för all inkomst och förmögenhet. Detta gäller i princip
oavsett varifrån inkomsten härrör eller var förmögenheten är belägen. Fysisk person anses bosatt i Tyskland om han har en stadigvarande bostad där eller vistas stadigvarande i Tyskland. Makar som lever tillsammans samtaxeras om de inte väljer att taxeras separat. Om ett barn har inkomst beskattas barnet för denna, dvs. sådan inkomst beskattas normalt inte hos föräldrarna. Följande inkomstslag finns: inkomst av jordbruk och skogsbruk, inkomst av näringsverksamhet, inkomst av självständig yrkesutövning, inkomst av tjänst, inkomst av kapital, uthyrningsinkomst och royalty samt annan inkomst. Till sistnämnda inkomstslag hänförs spekulationsvinster, vissa inkomster av periodisk natur samt övrig inkomst. Metoden för att beräkna den beskattningsbara inkomsten varierar beroende på inkomstslag. Beträffande inkomst av jordbruk och skogsbruk, inkomst av näringsverksamhet samt inkomst av självständig yrkesutövning används metoden att jämföra tillgångarnas värde vid beskattningsårets utgång med motsvarande värde från föregående år. Om inkomsten från självständig yrkesverksamhet inte överstiger 36 000 DM eller om omsättningen inte överstiger 125 000 DM får i stället nettoinkomstmetoden väljas. Denna metod används också beträffande övriga inkomstslag. Det finns flera inkomster som är skattebefriade. Detta gäller
bl.a. utfallande olycksfallsförsäkringar, åtskilliga socialförsäkringsersätt-
ningar, ränta på vissa obligationer, stipendier för vetenskaplig verksamhet och för vetenskaplig eller artistisk utbildning samt vissa i inkomstskattelagen 58
inte angivna inkomster såsom vissa premier till anställda. Styrelsemedlem som är bosatt i Tyskland anses som anställd medan där inte bosatta styrelsemedlemmar i tyska bolagsstyrelser beskattas med en definitiv källskatt med 30 20. Pension beskattas i allmänhet fullt ut men ett avdrag med 40 96 av pensionen eller högst 4800 DM per år medges. Realisationsvinst som har samband med affärsverksamhet beskattas medan privata överlåtelser mellan i Tyskland bosatta personer normalt inte beskattas. Dock beskattas alltid vinst från försäljning av aktier eller obligationer som innehafts kortare tid än sex månader och av fast egendom som innehafts mindre än två år liksom av försäljning av mer än 1 96 av ett bolags samtliga aktier under ett år om säljaren äger eller under de fem närmast föregående åren ägt, direkt eller indirekt, mer än 25 40 av aktiekapitalet (väsentligt innehav). Vinst vid försäljning av tillgångar i en förvärvskälla eller av del av väsentligt innehav beskattas med nedsatt skattesats till den del inkomsten understiger 30 miljoner DM. Speciella utgifter (Sonderausgaben) och extraordinära utgifter (aussergewöhnliche Belastungen) är personliga Jevnadskostnader för vilka avdrag medges vid inkomstbeskattningen. I de flesta fall måste skattebetalaren visa hur stor utgiften varit men i vissa fall medges avdrag med fasta belopp. Som exempel på speciella utgifter för vilka avdrag sålunda medges kan nämnas underhållsbidrag till förutvarande make/maka med upp till 36 000 DM årligen och kostnader för anskaffande av privatbostad med högst 15 000 DM årligen under anskaffningsåret och de följande sju åren. Extraordinära utgifter medför avdragsrätt om de är oundvikliga och överstiger en för den skattskyldige rimlig belastning, Såsom sådana utgifter anses vissa kostnader för gamla och handikappade och för barns utbildning och uppehälle. Grundavdrag medges med 5 616 DM för ensamstående och med 11232 DM för samtaxerade makar. Avdrag för barn medges med 3 024 DM per barn och år för makar gemensamt. Inkomstskatten utgår efter en skiktad skala med 1990 i lägsta skikt och med 53 40 i högsta. På utdelning och ränta innehålls en preliminär källskatt med 25 26. Förmögenhetsskatten utgår med 0,5 20 på nettoförmögenhet som för en enskild skattskyldig överstiger 70000 DM (140 000 DM för gifta) samt ytterligare 70 000 DM för varje underårigt barn. Personer bosatta i Tyskland som är äldre än 60 resp. 65 år får avdrag med ytterligare 10000 resp. 50000 DM.
Fysisk person som inte är bosatt i Tyskland beskattas för inkomst som härrör från Tyskland. Såsom sådana inkomster anses bl.a. inkomst från i Tyskland bedrivet jord- eller skogsbruk, inkomst av näringsverksamhet bedriven genom fast driftställe i Tyskland, inkomst från självständig yrkesutövning där, inkomst av tjänst utövad i Tyskland samt inkomst från kapitalinvestering i Tyskland. Som inkomst från kapitalinvestering anses bl.a. vinst som delägare i handelsbolag är skattskyldig för och vinst från lån med rätt att delta i vinst hos i Tyskland hemmahörande låntagare samt ränta på lån som säkerställts genom inteckning i fast egendom i Tyskland. Inkomst från uthyrning av fast egendom i Tyskland eller viss där belägen lös egendom liksom inkomst av royalty anses också i vissa fall härröra därifrån. Beträffande vissa inkomster tillämpas samma skatteskala som för person som är bosatt i Tyskland (skatteskalan börjar dock i detta fall med 25 76) men avdragsrätten är i princip begränsad till utgifter för inkomstens förvärvande. Beträffande vissa 59
inkomster tillämpas i stället systemet med en definitiv källskatt. Detta gäller bl.a. viss inkomst av tjänst och olika slag av kapitalinkomster. Skatten är då normalt 30 26. Detta gäller dock inte utdelning och annan vinstdistribution eller beträffande ränta och royalty då skatten i stället utgår med 25 90.
Fysisk person som inte är bosatt i Tyskland och där inte hemmahörande juridisk person beskattas för viss i Tyskland nedlagd förmögenhet i den mån värdet överstiger 20000 DM. Sådan i Tyskland nedlagd förmögenhet är bl.a. egendom som används i jord- eller skogsbruk där, i Tyskland belägen fast egendom, rörelsetillgångar tillhörande fast driftställe i Tyskland, aktier i tyskt bolag, om innehavet uppgår till 10 26 av aktiekapitalet, samt rättigheter som hänför sig till fast egendom i Tyskland.
En federal skatt (Erbschaft- und Schenkungsteuer) utgår på arv och gåva. Skatten beräknas för varje arv- och gåvomottagare för sig. I princip utgör marknadsvärdet skattebas. Fast egendom värderas dock efter speciellt förmånliga regler. Skattesatsen varierar mellan 3-70 20 beroende på släktskap och värdet av det erhållna. Skatten utgår på egendom såväl inom som utom Tyskland om antingen arvlåtaren/givaren eller arvtagaren/gåvomottagaren var bosatt i Tyskland vid dödsfallet resp. gåvotillfället.
4¶Avtalets innehåll
Avtalet som avses ersätta de tre nu gällande skatteavtalen mellan Sverige och Tyskland är utformat i nära överensstämmelse med de bestämmelser som Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) rekommenderat dels för bilaterala dubbelbeskattningsavtal (”Model Double Taxation Convention on Income and on Capital”, 1977 resp. ”Model Double Taxation Convention on Estates and Inheritances and on Gifts”, 1983) dels för bilaterala handräckningsavtal (”Model Convention for Mutual Administrative Assistance in the Recovery of Tax Claims”, 1981). På grund av att avtalet avses täcka samtliga de tre ämnen som avhandlas i angivna modellavtal har förevarande avtal fått en från modellerna delvis avvikande utformning. Även i övrigt förekommer avvikelser som betingats av de speciella förhållandena mellan Tyskland och Sverige. Inom den gemensamma marknaden gäller fr.o.m. den 1 januari 1992 (the Parent-Subsidiary Directive) att källskatt i princip inte får tas ut på utdelning som betalas mellan dotter- och moderbolag. Tyskland har dock erhållit rätt att, så länge som skatten på utdelad bolagsinkomst understiger skatten på icke utdelad bolagsinkomst med minst 11 procentenheter, dock längst t.o.m. den 1 juli 1996, ta ut källskatt på utdelning från dotterbolag i Tyskland med högst 5 20 (art. 5 punkt 3 i angivet direktiv). I förevarande avtal föreskrivs att Tyskland fr.o.m. den 1 januari 1990 skall sänka skatten på utdelning som betalas från dotterbolag i Tyskland till moderbolag i Sverige från nuvarande 15 9 till 10 26 (art. 46 punkt 3). Vidare föreskrivs att reglerna i art. 10 punkt 3 i avtalet, som anger att denna tyska skatt inte får överstiga 5 26 i detta fall, skall gälla beträffande utdelning som betalas fr.o.m. den 1 januari i år. Utdelning som betalas från dotterbolag i Sverige till moderbolag i Tyskland skall från samma datum inte beskattas. Genom regleringen uppnås att svenskägda dotterbolag i Tyskland i detta 60
hänseende jämställs med dotterbolag med ägare inom gemenskapen. En annan viktig nyhet i förevarande avtal är att Sverige enligt detta skall använda avräkningsmetoden för att undvika dubbelbeskattning beträffande såväl inkomst som förmögenhet som enligt avtalet får beskattas i Tyskland. Det sagda gäller även beträffande arv och gåva. I nu gällande avtal, som inte omfattar gåva, är i stället undantagandemetoden huvudmetod för att undvika dubbelbeskattning.
4.1¶Allmänna bestämmelser
Art. 1 anger avtalets övergripande syften, dvs. att undvika dubbelbeskattning och att bidra till ökat samarbete dels genom ömsesidig handräckning dels genom framtida ömsesidiga överenskommelser för att lindra uppkommen dubbelbeskattning i enskilda fall eller för att uppnå en samstämmig tolkning och tillämpning av avtalet. På grund av den snabba utvecklingen på skatteområdet har införts en skyldighet att informera den andra staten om utvecklingen inom resp. stats skattelagstiftning och att från tid till annan rådgöra om hur de angivna syftena skall uppnås.
An. 2 anger vilka slags skatter som omfattas av avtalet, på vilka personer avtalet skall tillämpas samt vilken kvarlåtenskap resp. gåva som avtalet är tillämpligt på. För att avtalet skall vara tillämpligt beträffande viss person krävs sålunda dels att fråga är om sådan person som anges i art. 3 punkt 1 d eller e, dels att denna person enligt bestämmelserna i art. 4 punkt 1 har hemvist i en avtalsslutande stat. Som framgår av angivna bestämmelser är avtalets regler om fördelning av beskattningsrätten resp. om undvikande av dubbelbeskattning endast tillämpliga beträffande personer som är oinskränkt skattskyldiga i en avtalsslutande stat resp., beträffande arvsskatt och gåvoskatt, på person vars arv eller gåva är skattepliktig i en avtalsslutande stat.
An. 3 innehåller definitioner av vissa uttryck som förekommer i avtalet. Definitionerna överensstämmer i princip med de som återfinns i OECD:s modellavtal. Definitionerna av de avtalsslutande staterna inkluderar dess kontinentalsocklar, punkt 1 a och b. Begreppet fast egendom inbegriper byggnader, punkt 1 h. Definitionen av ”internationell trafik” avviker något från modellavtalets definition. Anledningen till avvikelsen är att hemviststaten givits beskattningsrätten till ifrågavarande inkomster i art. 8 medan i modellavtalet den stat där företaget har sin verkliga ledning i stället givits denna rätt. Definitioner förekommer även 1 andra artiklar t.ex. art. 10, 11 och 12, där den inkomst som behandlas i resp. artikel definieras. Observeras bör att dessa definitioner endast har betydelse för tillämpningen av dessa artiklar medan de i art. 3 angivna definitionerna har betydelse också för tolkningen av bestämmelser i andra artiklar. När det gäller tolkning av dubbelbeskattningsavtal och då bl.a. den i art. 3 punkt 2 intagna bestämmelsen får jag hänvisa till vad som anförts därom i propositionen om dubbelbeskattningsavtal mellan de nordiska länderna (prop. 1989/90:33 s. 42 ff.). I den angivna punkten i förevarande avtal har intagits en påminnelse om möjligheten att de behöriga myndigheterna för att uppnå en gemensam tolkning kan ingå en särskild överenskommelse. En sådan överenskommelse måste ha införlivats i svensk rätt genom författning för att gälla på svensk sida. 6l
Ant. 4 innehåller regler om var en person skall anses ha hemvist i avtalets mening. Dessa regler har således inte betydelse för var en person skall anses bosatt eller hemmahörande enligt interna skatteförfattningar utan avser endast att reglera frågan om var en fysisk eller juridisk person vid tillämpningen av avtalet skall anses ha hemvist. Däremot inverkar reglerna i de avtalsslutande staternas interna rätt på avtalets hemvistbegrepp, eftersom frågan om var en person vid tillämpningen av avtalet skall anses ha hemvist i första hand avgörs med ledning av lagstiftningen i resp. stat. Artikeln har utformats i överensstämmelse med OECD:s modellavtal.
An. 5 definierar uttrycket ”fast driftställe” i avtalet. Definitionen är av avgörande betydelse för beskattningen av inkomst av rörelse (art. 7) och har även betydelse bl.a. för tillämpningen av 183-dagarsregeln i art. 15 punkt 2. Definitionen överensstämmer med motsvarande bestämmelser i OECD:s modellavtal.
4.2¶Beskattning av inkomst och förmögenhet
4.2.1 Avtalets beskattningsregler Art. 6—-22 innehåller regler om fördelning av beskattningsrätten till olika inkomster och förmögenhetstillgångar. Avtalets uppdelning i olika inkomster har endast betydelse för tillämpningen av avtalet och således inte vid bestämmandet av till vilket inkomstslag eller till vilken förvärvskälla inkomsten skall hänföras enligt svensk skatterätt. I de fall en inkomst eller tillgång ”får beskattas” i en avtalsslutande stat enligt bestämmelserna i art. 6-22 innebär detta inte att den andra staten fråntagits rätten att beskatta inkomsten eller tillgången i fråga. Beskattning får — om inget annat är föreskrivet i annan bestämmelse i avtalet — ske även i den andra staten om så kan ske enligt dess interna beskattningsregler, men denna stat måste i så fall undanröja den dubbelbeskattning som därvid uppkommer. Hur detta skall gå till framgår av art. 23.
An. 6 innehåller bestämmelser om beskattning av inkomst av fast egendom. Inkomst som omfattas av artikeln får beskattas i den avtalsslutande stat där den fasta egendomen är belägen. Vad som i avtalets mening avses med fast egendom har angivits i art. 3 punkt 1h. Förevarande artikel överensstämmer med motsvarande reglering i OECD:s modellavtal. Observera att artikelns tillämpningsområde inskränker sig till inkomst av fast egendom som person med hemvist i en avtalsslutande stat förvärvar av fast egendom belägen i den andra avtalsslutande staten. Inkomst av fast egendom belägen i den stat där personen som uppbär inkomsten har hemvist eller i en tredje stat beskattas i stället enligt bestämmelserna i art. 21. Genom att definitionen av fast egendom omfattar byggnader blir uthyrningsinkomst från uthyrning av svensk bostadsrättslägenhet inkomst av fast egendom vid tillämpningen av avtalet. I avtalet använder Sverige avräkningsmetoden för att undvika dubbelbeskattning av inkomst som omfattas av art. 6. I gällande avtal används i stället undantagandemetoden. Genom att avräkningsmetoden kommer att användas på svensk sida beträffande såväl inkomstskatt som förmögenhetsskatt avseende fastighet kommer det inte längre att föreligga nå-
got hinder att ta ut fastighetsskatt på fastighet i Tyskland [jfr 28 lagen (1984:1052) om statlig fastighetsskatt].
Ant. 7 reglerar beskattningen av rörelseinkomst. Artikeln överensstämmer helt med motsvarande artikel i OECD:s modellavtal. Rörelseinkomst som uppbärs av ett företag i en avtalsslutande stat får enligt artikeln beskattas i den andra staten endast om företaget har ett fast driftställe där. Vad som avses med fast driftställe framgår av art. 5.
I art. 8 har intagits regler om beskattningen av inkomst genom internationell trafik som i princip överensstämmer med reglerna i OECD:s modellavtal. Dessutom har intagits regler om inkomst av användandet av containers i internationell trafik. Beträffande all inkomst som omfattas av förevarande artikel gäller att sådan inkomst endast skall beskattas i den stat där personen som bedriver verksamheten har hemvist. Såsom framgår av art. 3 punkt 1 f åsyftas med ”företag i en avtalsslutande stat” företag som bedrivs av person med hemvist i en avtalsslutande stat. I art. 42 har intagits särskilda bestämmelser om luftfartskonsortier.
Art. 9 innehåller regler om skyldighet i vissa fall för en stat att vidta justering av skattebelopp som påförts företag i den egna staten. I punkt 1 beskrivs situationen att en stat, på grund av avvikelse från villkor som skulle ha avtalats mellan oberoende företag, beskattat ett företag i den egna staten för inkomst som skulle ha tillkommit företaget utan sådana villkor. I fall då inkomsten även inräknats i inkomsten för ett företag i den andra avtalsslutande staten skall, enligt punkt 2, denna andra stat vidta justering av det skattebelopp som påförts för inkomsten i denna stat. Skyldigheten att vidta
sådan justering föreligger endast i den mån situationen är sådan som den
har beskrivits i punkt 1 samt inkomsten rätteligen är sådan att den skulle ha tillkommit företaget i den förstnämnda staten. I punkt 2 har i detta avtal den ytterligare begränsningen föreskrivits att justeringen skall vara nödvändig för att förhindra ekonomisk dubbelbeskattning. Bestämmelserna i punkt 1 innebär givetvis inte någon inskränkning i möjligheterna att vidta en justering enligt intern svensk lagstiftning.
I art. 10 behandlas beskattningen av utdelning. Vad som i denna artikel förstås med utdelning framgår av punkt 4. Definitionen överensstämmer i huvudsak med motsvarande definition i OECD:s modellavtal. Beträffande Tyskland har särskilt anmärkts att uttrycket utdelning även omfattar inkomst som delägare i tyst bolag uppbär i denna egenskap, vinstandelslån, inkomst av obligationer på vilka avkastning utgår i förhållande till vinsten och liknande vinstberoende ersättningar samt utdelning på andelsbevis i en ”Investmentvermögen”. De angivna inkomsterna är sådana att de redan i gällande avtal omfattas av reglerna om begränsning av källskatten på utdelning, se $$3 och 4 i art. 9 i 1959 års avtal i den lydelse dessa erhöll genom protokollet den 22 september 1978 (prop. 1978/79:78, SFS 1980:762). På svensk sida har särskilt anmärkts att utdelning på andel i aktiefond skall omfattas av reglerna i art. 10. Liksom i gällande avtal (se den angivna propositionen) har i förevarande avtal föreskrivits att de avtalsslutande staterna har rätt att beträffande vissa inkomster ta ut en högre skatt i den mån inkomsten varit avdragsgill vid beräkningen av gäldenärens vinst (punkt 5). Bestämmelsen avser inte utdelning på aktier och omfattar givetvis inte utdelning för vilken avdrag
medgivits enligt lagen (1967:94) om avdrag vid inkomsttaxeringen för viss aktieutdelning. I vissa fall skall rätten att beskatta utdelning fördelas med tillämpning av avtalets regler för beskattning av inkomst av rörelse, art. 7, eller av självständig yrkesutövning, art. 14. Dessa fall anges i punkt 6. Bestämmelserna om utdelning innebär i övrigt följande. Enligt punkt 1 får utdelning från bolag med hemvist i en avtalsslutande stat till person med hemvist i den andra avtalsslutande staten beskattas i denna andra stat. I detta sammanhang bör erinras om bestämmelserna i art. 23 (undvikande av dubbelbeskattning i hemviststaten) punkterna 1 a och 3 som innebär att utdelning i vissa fall skall undantas från skatt i mottagande bolags hemviststat. Enligt punkt 2 i förevarande artikel får utdelningen beskattas i källstaten men skatten får inte överstiga 15 20 av utdelningens bruttobelopp om mottagaren har rätt till utdelningen. Det angivna villkoret, vilket även förekommer i artiklarna om ränta resp. royalty, innebär att den i punkten angivna begränsningen av källstatens beskattningsrätt inte gäller när en mellanhand, exempelvis en representant eller ställföreträdare, sätts in mellan inkomsttagaren och utbetalaren, om inte den som har rätt till utdelningen har hemvist i den andra avtalsslutande staten. Är den som har rätt till utdelningen ett bolag (moderbolag) som direkt äger minst 10 926 av utbetalande bolags (dotterbolag) kapital skall, i det fall Sverige är källstat, dock inte någon källskatt
utgå. Är i sådant fall Tyskland källstat och utbetalande bolag ett ”Kapitalge-
sellschaft” skall skatten begränsas till 5 20 av utdelningens bruttobelopp. Rätten att ta ut skatt med 5 26 gäller dock endast så länge skillnaden i bolagsskattesatsen i Tyskland på utdelad och fonderad vinst uppgår till 5 procentenheter eller mer.
Enligt nu gällande avtal har Tyskland som källstat rätt att ta ut skatt på utdelning med i normalfallet 15 70 (art. 9 §2). I förevarande avtal (art. 46 punkt 3) föreskrivs dock att begränsningen till 5 Zo i dotter- moderbolagsfallet skall genomföras i två steg. På utdelning som betalas mellan den 1 januari 1990 och den 31 december 1991 skall källskatt i Tyskland i detta fall tas ut med högst 10 26 och på utdelning som betalas fr.o.m. den 1 januari i år skall skatten begränsas till 5 Zo. På svensk sida skall kupongskatt inte längre utgå på utdelning mellan dotterbolag i Sverige och moderbolag i Tyskland som betalas efter den 31 december 1991. Genom den angivna regleringen uppnås att utdelning från svenskägda dotterbolag i Tyskland får samma behandling i detta avseende som utdelning från dotterbolag i Tyskland med moderbolag i annat land inom EG fr.o.m. den 1 januari i år erhållit med stöd av ”the Parent-Subsidiary Directive”. I ett protokoll som undertecknats av förhandlingsordförandena den 4 maj 1990 har angivits att i det fall Tyskland skulle medge att helt befria utdelning som betalas till bolag i en EG-stat från skatt, skall förnyade förhandlingar äga rum med syfte att medge sådan befrielse också för svenska bolag.
Punkt 7 innehåller förbud mot s.k. extra-territoriell beskattning av utdelning (beträffande detta slag av beskattning, se punkterna 32-35 i kommentaren till art. 10 punkt 5 i OECD:s modellavtal).
Ränta skall enligt art. 11 punkt 1 endast beskattas i mottagarens hemviststat om mottagaren har rätt till räntan. Regleringen överensstämmer i princip med gällande avtal. Vad som här avses med ränta framgår av punkt 2.
Definitionen av ”ränta” överensstämmer i huvudsak med definitionen i OECD:s modellavtal. Dock föreskrivs att uttrycket inte omfattar sådan inkomst som behandlas som utdelning enligt art. 10. Såsom angavs vid redovisningen av sistnämnda artikel anses t.ex. avkastningen på vissa obligationer som utdelning vid tillämpningen av art. 10. Bestämmelserna i punkt 1 tillämpas inte i de fall som anges i punkt 3, dvs. då räntan är hänförlig till fordran som äger verkligt samband med fast driftställe eller stadigvarande anordning som den som har rätt till räntan har i utbetalarstaten. I sådant fall skall beskattningsrätten till räntan i stället fördelas med tillämpning av art. 7 resp. 14 som behandlar inkomst av rörelse resp. självständig yrkesutövning. Bestämmelserna i punkt 1 tillämpas inte heller då räntan på grund av särskilda förbindelser överstiger normal marknadsränta. I detta fall tillämpas bestämmelserna endast på den marknadsmässiga delen (art. 11 punkt 4).
Royalty skall enligt art. 12 punkt 1, i likhet med ränta, endast beskattas i mottagarens hemviststat om mottagaren har rätt till royaltyn. Detta gäller i princip även enligt gällande avtal. Definitionen av uttrycket ”royalty” (punkt 2) omfattar i likhet med nuvarande lydelse av OECD:s modellavtal inte leasingavgifter och andra ersättningar för rätten att nyttja lös egendom. I fråga om sådana avgifter och ersättningar skall i stället bestämmelserna i art. 7 om inkomst av rörelse tillämpas. Har den som har rätt till royaltyn fast driftställe eller stadigvarande anordning i utbetalarstaten och har den rättighet eller egendom för vilken royaltyn betalas verkligt samband med det fasta driftstället eller den stadigvarande anordningen skall beskattningsrätten till royaltyn fördelas mellan staterna enligt bestämmelserna i art. 7 (inkomst av rörelse) resp. art. 14 (självständig yrkesutövning). Även art. 12 innehåller en regel om för höga betalningar på grund av intressegemenskap (art. 12 punkt 4).
An. 13 behandlar beskattning av realisationsvinst. Fördelningen av beskattningsrätten till realisationsvinst sker på så sätt att antingen den stat där en tillgång är belägen eller den där överlåtaren har hemvist ges rätt att beskatta vinsten. Avtalet behandlar över huvud taget inte frågan om vid vilken tidpunkt, vid t.ex. köpeavtalets ingående eller vid erläggandet av köpeskillingen, som överlåtaren skall ha hemvist i hemviststaten för att hemviststaten skall få beskattningsrätten. Om t.ex. en person har hemvist i Sverige vid försäljningen av svenska aktier men hemvist i Tyskland vid erhållandet av köpeskillingen föreligger således inte något hinder i avtalet mot att beskatta vinsten i Sverige.
Bestämmelserna i punkterna 1-4 överensstämmer i princip med motsvarande bestämmelser i OECD:s modellavtal. Enligt punkt 1 får vinst vid överlåtelse av fast egendom som person med hemvist i en avtalsslutande stat har i den andra staten beskattas i denna andra stat. Definitionen av fast egendom (art. 3 punkt 1 h) omfattar även nyttjanderätt till sådan egendom. Vinst vid överlåtelse av svensk bostadsrätt beskattas enligt intern svensk rätt i Sverige även om Överlåtaren är bosatt i utlandet [6 § 1 mom. a lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt, SILJ]. Den angivna regleringen i avtalet innebär att Sverige får beskatta vinst, som en person med hemvist i Tyskland förvärvar genom överlåtelse av svensk bostadsrätt. Sverige använder sig av avräkningsmetoden för att undvika dubbelbeskattning i det fall en person med hemvist i Sverige avyttrar fast egendom belägen i Tyskland (art. 23 punkt 2 a). Detta 65
5 Riksdagen 1992193. I saml. Nr 3
innebär att vinsten också beskattas i Sverige men att den svenska skatten sätts ned med hänsyn till den skatt på vinsten som erlagts i Tyskland. I gällande avtal används i stället undantagandemetoden för undvikande av dubbelbeskattning.
Enligt punkt 1 får vinst vid överlåtelse av andel i bolag vars huvudsakliga ändamål är att direkt eller indirekt inneha eller förvalta fast egendom beskattas i den stat där den fasta egendomen är belägen om överlåtaren vid någon tidpunkt under de fem åren närmast före överlåtelsen innehaft minst 10 90 i bolaget. Detta gäller dock ej fast egendom som används i eget jordeller skogsbruk eller i näringsverksamhet. Vinst vid avyttring av lös egendom som är hänförhg till fast driftställe eller stadigvarande anordning liksom överlåtelse av driftstället eller anordningen får enligt punkt 2 beskattas i den stat där driftstället eller anordningen är belägen. Dock skall vinst vid överlåtelse av skepp, luftfartyg eller containers som används i internationell trafik eller lös egendom som är hänförlig till denna användning endast beskattas där företaget som bedriver verksamheten har hemvist (punkt 3). I art. 42 har intagits särskilda bestämmelser om luftfartskonsortier. Enligt punkt 4 har överlåtarens hemviststat den uteslutande beskattningsrätten till vinst på grund av överlåtelse av annan egendom än sådan som avses i punkterna 1-3, således också till fast egendom belägen i hemviststaten eller i en tredje stat. Punkt 5 ger dock Sverige möjlighet att enligt intern lagstiftning [jfr 53§ 1 mom. a kommunalskattelagen (1928:370), KL, och 6§ 1 mom. a SIL] beskatta vinst vid avyttring av aktier och andra andelar i svenska bolag m.m. som förvärvas av person som tidigare haft hemvist i Sverige under minst två år och som erhållit hemvist i Tyskland. En förutsättning är dock att överlåtelsen sker under de första fem åren efter bytet av hemvist. Bestämmelsen ger Tyskland möjlighet att enligt intern lagstiftning beskatta en person som haft hemvist i Tyskland under minst två år och som erhållit hemvist i Sverige för värdestegring på aktier och andra andelar i bolag m.m. som är hemmahörande i Tyskland. I den mån Tyskland utnyttjar denna rätt och personen därefter överlåter egendomen, skall Sverige från sin skatt på sådan vinst avräkna den skatt som tagits ut på vinsten i Tyskland, däri inbegripet den skatt som i enlighet med denna bestämmelse tagits ut på värdestegringen. Detta gäller dock endast beträffande överlåtelse som skett inom tio år från bytet av hemvist (art. 23 punkt 2 b).
I art. 14 ges regler om beskattningen av inkomst av fritt yrke eller annan självständig verksamhet. Innebörden av begreppet belyses i punkt 2. Den uppräkning som där görs ger endast exempel på verksamheter som anses som utövande av fritt yrke. Det bör observeras att artikeln inte är tillämplig när fråga är om anställning, t.ex. läkare som tjänstgör som anställd företagsläkare eller ingenjör som är anställd i ett av honom ägt aktiebolag. Artikeln är inte heller tillämplig på sådan självständig verksamhet som artister eller idrottsmän utövar. Inkomst av fritt yrke eller annan självständig verksamhet beskattas i regel endast där yrkesutövaren har hemvist (punkt 1). Utövas verksamheten från en stadigvarande anordning i den andra staten som regel-
mässigt står till hans förfogande får dock så stor del av inkomsten som är
hänförlig till den stadigvarande anordningen beskattas där. Regleringen
tal.
Enligt art. 15 beskattas inkomst av enskild tjänst i regel endast där tjänsteutövaren har hemvist. Utförs arbetet i den andra staten får dock denna stat beskatta inkomsten om inte den s.k. 183-dagarsregeln i punkt 2 är tillämplig. I punkt 4 har särskilt angivits att punkt 2 inte tillämpas beträffande ersättning för arbete inom ramen för yrkesmässig uthyrning av arbetskraft. Bestämmelsen saknar motsvarighet i OECD:s modellavtal och i gällande avtal. En liknande regel finns dock i det nordiska dubbelbeskattningsavtalet (SFS 1989:933, art. 15 punkt 2 d). I punkt VII:7 i protokollet till art. 15 i det avtalet finns också angivet vilka omständigheter som särskilt skall beaktas vid bedömningen av om uthyrning av arbetskraft föreligger. I punkt 4 i art. 15 i förevarande avtal har också föreskrivits att de behöriga myndigheterna skall träffa de överenskommelser som behövs för att undvika dubbelt uttag av skatt och för att säkra de båda staternas skatteanspråk. Vad här åsyftas är överenskommelser i enskilda fall för att t.ex. överenskomma om hur dagarna skall räknas vid tillämpningen av 183-dagarsregeln. I det nya avtalet används avräkningsmetoden för undvikande av dubbelbeskattning av inkomst av enskild tjänst medan undantagandemetoden används i gällande avtal.
An. 16 behandlar beskattningen av styrelsearvode och annan liknande ersättning. Bestämmelsen omfattar även ersättning som verkställande direktör eller medlem av direktionen erhåller i denna egenskap. De här nämnda inkomsterna får i överensstämmelse med motsvarande bestämmelse i OECD:s modellavtal alltid beskattas i den stat där bolaget har hemvist oberoende av om var arbetet utförts. Såväl Sverige som Tyskland använder avräkningsmetoden för att undvika dubbelbeskattning i detta fall (art. 23 punkterna 1 b och 2 a).
Beskattningen av inkomst som artist eller idrottsman uppbär genom sin verksamhet regleras i art. 17. Sådan inkomst får beskattas i den stat där verksamheten utövas (punkt 1). Detta gäller oavsett om inkomsten förvärvas under utövande av fritt yrke eller enskild tjänst. Enligt punkt 2 får inkomsten beskattas i den stat där artisten eller idrottsmannen utövar verksamheten, även om ersättningen utbetalas till annan person (t.ex. arbetsgivare hos vilken artisten eller idrottsmannen är anställd) än artisten eller idrottsmannen själv. Undantag från nu behandlade bestämmelser görs dock om besöket av artisten eller idrottsmannen helt eller i väsentlig omfattning finansieras av allmänna medel från den andra avtalsslutande staten.
An. 18 behandlar beskattningen av pension, livränta, socialförsäkringsersättningar m.m. Pension på grund av tidigare offentlig tjänst omfattas dock inte av denna artikel utan av art. 19 punkt 2. Pension på grund av tidigare privat tjänst samt livränta, häri inbegripet pension på grund av egen pensionsförsäkring beskattas enligt punkt 1 endast i mottagarens hemviststat. Belopp som utbetalas enligt socialförsäkringslagstiftningen i en stat (häri inbegripet folkpension och allmän tilläggspension) till person som har hemvist i den andra avtalsslutande staten beskattas endast i utbetalarstaten (punkt 2). Är mottagaren av beloppet medborgare i hemviststaten utan att samtidigt vara medborgare i utbetalarstaten beskattas emellertid beloppet i stället 67
endast i hemviststaten. Bestämmelsen innebär t.ex. att svensk folkpension och allmän tilläggspension som utbetalas till en svensk medborgare med hemvist i Tyskland endast skall beskattas i Sverige. Person som är bosatt utomlands och uppbär skattepliktig inkomst av tjänst från Sverige beskattas fr.o.m. den 1 januari 1992 enligt lagen (1991:586) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta. Enligt den nämnda lagen är pension enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skattepliktig endast till den de! beloppet överstiger uppburen folkpension (5 § punkt 4). Den särskilda inkomstskatten tas ut med 25 96 (7 §). Detta innebär för en svensk pensionär som enligt avtalet har hemvist i Tyskland och som uppbär folkpension och allmän tillläggspension från Sverige att folkpensionen är skattefri medan den allmänna tilläggspensionen kommer att beskattas i Sverige med 25 Zo. Det sagda gäller dock endast om pensionären enligt svensk intern rätt inte är bosatt här. En person som enligt avtalet har hemvist i Tyskland, men som enligt svensk rätt är bosatt här, t.ex. på grund av väsentlig anknytning till Sverige, omfattas inte av lagen om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta utan taxeras i stället i vanlig ordning. Ersättningar för skada på grund av krigshandlingar och politisk förföljelse som betalas av en avtalsslutande stat eller dess lokala myndigheter beskattas enligt punkt 3 endast i utbetalarstaten. Enligt punkt 5 är en person med hemvist i en avtalsslutande stat som erhåller belopp enligt socialförsäkringslagstiftningen i den andra avtalsslutande staten berättigad till samma förmåner vid beskattningen i hemviststaten som skulle ha medgivits om beloppet erhållits från denna stat. Detta innebär t.ex. att en svensk medborgare med hemvist här som inte samtidigt är tysk medborgare och som
från Tyskland erhåller grundpension motsvarande svensk folkpension, skall
vara berättigad, om han enligt reglerna i KL skulle ha varit detta om han i stället uppburit svensk folkpension, till särskilt kommunalt grundavdrag.
Inkomst av offentlig tjänst beskattas enligt art. 79 i regel endast i den stat som betalar ut inkomsten i fråga (punkt 1). Detta gäller också sådan ersättning som anges i punkt 4. Om emellertid arbetet utförs i den andra staten och mottagaren är medborgare och har hemvist där utan att vara medborgare också i utbetalarstaten, beskattas inkomsten i stället endast i hemviststaten. Som jag redan nämnt i min redogörelse för art. 18 återfinns i art. 19 också bestämmelser rörande beskattningen av pension på grund av tidigare offentlig tjänst. Sådan pension, liksom pension som betalas av en av de i punkt 4 a nämnda institutionerna eller för deras räkning, beskattas enligt punkt 2 i regel endast i utbetalarstaten. Om emellertid mottagaren är medborgare och har hemvist i den andra staten utan att vara medborgare också i utbetalarstaten, beskattas inkomsten i stället endast i hemviststaten. När fråga är om rörelse som bedrivs i offentlig regi beskattas ersättning och pension som betalas till anställda i denna rörelse enligt reglerna för beskattning av lön eller pension på grund av enskild tjänst i art. 15, 16 och 18. Kan sådan ersättning som avses i punkt 4 inte beskattas i den stat som enligt punkterna 1 och 2 erhållit beskattningsrätten, får i stället enligt punkt 5 den andra staten beskatta ersättningen.
I art. 20 punkt 1 har intagits en bestämmelse enligt vilken underhållsbidrag som person med hemvist i en avtalsslutande stat betalar till person med hemvist i den andra staten skall undantas från beskattning i denna andra stat. 68
Detta skall dock inte gälla om underhållsbidraget är avdragsgillt i den förstnämnda staten. Socialt betingade avdrag beaktas dock inte i detta sammanhang. Punkt 2 innehåller regler om skattelättnader för studerande och praktikanter.
Inkomst som inte behandlas särskilt i art. 6—20 beskattas enligt art. 21 punkt 1 endast i inkomsttagarens hemviststat. Detta gäller t.ex. inkomst från en tredje stat. Undantag från regeln i punkt 1 gäller i de fall som anges i punkt 2. Bestämmelserna överensstämmer helt med motsvarande bestämmelser i OECD:s modellavtal.
Bestämmelserna om beskattning av förmögenhet finns i art. 22. Principerna för fördelningen av beskattningsrätten till olika slags tillgångar överensstämmer med de som gäller vid fördelningen av beskattningsrätten till inkomst och realisationsvinst. Enligt dessa bestämmelser får förmögenhet som består av fast egendom beskattas i den stat där den fasta egendomen är belägen (punkt 1). Förmögenhet som består av lös egendom hänförlig till fast driftställe eller stadigvarande anordning får beskattas i den stat där driftstället eller anordningen finns (punkt 2). Skepp, luftfartyg och containers som används i internationell trafik och lös egendom hänförlig till sådan verksamhet beskattas enligt punkt 3 endast i företagets hemviststat. Övriga förmögenhetstillgångar beskattas också endast i innehavarens hemviststat (punkt 4). I art. 42 har intagits särskilda bestämmelser om luftfartskonsortier.
4.2.2 Metoder för undvikande av dubbelbeskattning av inkomst och förmögenhet Bestämmelserna om undvikande av dubbelbeskattning av inkomst och förmögenhet finns i art. 23.
Sverige tillämpar, till skillnad från vad som gäller enligt gällande avtal, genomgående avräkningsmetoden för att undvika dubbelbeskattning (punkt 2 a, b och c). Innebörden av avräkningsbestämmelserna är att en person med hemvist i Sverige taxcras här för inkomst resp. tillgång som enligt avtalet får beskattas i Tyskland. Den uträknade skatten minskas därefter i princip med den skatt på inkomsten resp. tillgången som enligt avtalet har tagits ut i Tyskland. Vid avräkningen av skatt på inkomst tillämpas i Sverige bestämmelserna i lagen (1986:468) om avräkning av utländsk skatt.
Sverige har erhållit rätten att beakta inkomst som enligt bestämmelserna i art. 18 resp. art. 19 beskattas endast i Tyskland för progressionsuppräkning.
Såsom framgått av min redogörelse om lagen om dubbelbeskattningsavtal
föreslår jag att denna rätt inte skall utnyttjas.
Utdelning från tyskt aktiebolag (”Kapitalgesellschaft”) till bolag med hemvist i Sverige skall vara undantagen från svensk skatt i den mån utdelningen skulle ha varit undantagen från beskattning enligt svensk lagstiftning, om båda bolagen hade varit svenska (punkt 3). Enligt 78 8 mom. sjätte stycket SIL är utdelning från utländskt bolag till svenskt moderbolag i vissa fall skattefri. Bestämmelserna i avtalet innebär givetvis ingen inskränkning i tillämpligheten av dessa regler utan ger i stället möjlighet till befrielse även i fall när någon sådan inte kan ske med tillämpning av de interna reglerna.
För befrielse enligt avtalets bestämmelser krävs att något av de ytterligare villkoren i punkt 3 a eller b är uppfyllt. Enligt punkt a krävs att den vinst ur vilken utdelningen betalas uteslutande eller nästan uteslutande utgörs av vinst som blivit beskattad med normal bolagsskatt i Tyskland eller en med svensk bolagsskatt jämförlig inkomstskatt. Beträffande begreppet ”jämförlig inkomstskatt” se prop. 1990/91:107 s. 29 ff. I punkt b uppställs det alternativa villkoret att den vinst av vilken utdelningen betalas uteslutande eller nästan uteslutande består av utdelning som det utdelande bolaget erhållit och som skulle ha varit undantagen från svensk skatt om bolagsandelarna för vilka utdelningen betalas innehafts direkt av det svenska bolaget. Med att utdelningen skulle ha varit undantagen från svensk skatt avses dels det fall att utdelningen skulle ha varit skattefri med tillämpning av 78 8 mom. sjätte stycket SIL dels att utdelningen skulle ha varit befriad från skatt med tilllämpning av ett dubbelbeskattningsavtal. I det fall utdelningen dels består av vinst som uppfyller villkoren i punkt a dels av utdelning som uppfyller kraven i punkt b är avsikten att skattebefrielse skall medges. Skattebefrielse enligt punkt 3 medges dock inte beträffande utdelning från investeringsfonder eller utdelning för vilken avdrag medgivits vid fastställandet av det utdelande bolagets beskattningsbara vinst i Tyskland.
Tyskland använder, liksom i gällande avtal, undantagandemetoden som huvudmetod för att undvika dubbelbeskattning av inkomst och förmögenhet (punkt 1 a). Detta gäller även beträffande utdelning på andelar i ett svenskt aktiebolag som uppbärs av bolag med hemvist i Tyskland om det tyska bolaget direkt innehar minst 10 26 av det svenska aktiebolagets kapital. Denna skattebefrielse gäller dock inte beträffande utdelning från investeringsfonder eller utdelning för vilken avdrag medgivits vid fastställandet av det svenska bolagets beskattningsbara vinst. Beträffande andelar i svenska bolag där utdelningen är skattefri enligt de angivna reglerna gäller att dessa är undantagna från förmögenhetsskatten på bolag. I fråga om de i punkt 1 b angivna inkomsterna tillämpar Tyskland avräkningsmetoden.
Bestämmelsen i punkt 4 har sin motsvarighet i gällande avtal (art. 19 §3 a). Punkt 1 a innehåller såsom angivits bestämmelser enligt vilka inkomst som erhållits från Sverige under vissa förutsättningar inte skall medräknas vid fastställande av ett tyskt bolags inkomstskatt. Om bolaget använder sådan obeskattad inkomst för utdelning till aktieägare i Tyskland, är denne ändock berättigad att erhålla skattetillgodohavande, om han är oinskränkt skattskyldig i Tyskland. Som en kompensation för skattetillgodohavandet utgår i detta fall en särskild skatt på utdelningen. Denna skatt avräknas sedan mot aktieägarens personliga inkomstskatt. I punkt 4 har föreskrivits att bestämmelserna i punkt 1 inte hindrar tillämpningen av reglerna om utdelningsbeskattning (”Ausshöttungsbelastung”) i skattelagstiftningen i Tyskland då bolag där använder inkomst från Sverige för utdelning.
4.3¶Beskattning av kvarlåtenskap, arv och gåva
Avtalet har i denna del i stor utsträckning utformats enligt det modellavtal från 1983 för undvikande av dubbelbeskattning beträffande kvarlåtenskap, arv och gåva som OECD utarbetat. I denna del syftar avtalet i princip till att 70
lösa sådana fall av dubbelbeskattning då kvarlåtenskap efter en i Sverige eller i Tyskland bosatt person är underkastad såväl svensk som tysk arvsskatt. Vidare syftar avtalet till att lösa fall då gåva är underkastad såväl svensk som tysk gåvoskatt.
Avtalet omfattar i första hand överföring av tillgångar i form av arv eller
gåva från en person som vid överföringstillfället hade hemvist i en av staterna
eller i båda (art. 2 punkt 4 b). Avtalet omfattar också fall då arv- eller gåvotagare vid arvlåtarens död eller vid gåvotillfället hade hemvist i Tyskland resp. Sverige (ant. 26 punkt I b och punkt 2 b).
Art. 3 innehåller vissa allmänna definitioner som också gäller vid tillämpningen av denna del av avtalet.
Frågan om den avlidne eller givaren vid tidpunkten för dödsfallet resp. gåvan hade hemvist i Sverige eller i Tyskland är i regel avgörande för tillämpningen av avtalet. Om den avlidne eller givaren vid tidpunkten för dödsfallet eller gåvan enligt lagstiftningen i Tyskland var bosatt där och enligt svensk lag var bosatt i Sverige, avgörs hans hemvist vid tillämpningen av avtalet enligt bestämmelserna i art. 4 och art. 27. Vid bestämmandet av om en arvlåtare eller givare hade hemvist i Tyskland eller i Sverige skall med andra ord såväl bestämmelserna i art. 4 som i art. 27 beaktas. Det måste först fastslås i vilken av staterna arvlåtaren eller givaren hade hemvist enligt bestämmelserna i art. 4. Om arvlåtaren eller givaren enligt dessa bestämmelser skall anses ha haft hemvist i en stat (hemviststaten) men var medborgare endast i den andra, kan bestämmelserna i art. 27 medföra att han ändock skall anses ha haft hemvist i den stat i vilken han var medborgare (medborgarskapsstaten). Detta är fallet om han enligt art. 4 punkt 1 b inte haft hemvist i hemviststaten under en längre tid än fem år och han vid den relevanta tidpunkten var oinskränkt skattskyldig i medborgarskapsstaten. En femårsregel av motsvarande sakliga innebörd finns i art. 4 punkt 3 i arvs- och gåvoskatteavtalet med Amerikas Förenta Stater (SFS 1983:914).
Beskattningsreglerna för olika slag av egendom återfinns i art. 24. Här måste dock observeras de långtgående beskattningsbestämmelserna i art. 26 punkt I b och punkt 2 b. En stat har enligt dessa bestämmelser rätt att, oavsett avtalets övriga regler utom art. 4, beskatta arv- eller gåvotagares förvärv om denne vid arvlåtarens död eller vid gåvotillfället hade hemvist i staten i fråga.
För svensk del kan denna beskattningsrätt givetvis endast utnyttjas om Sverige enligt intern svensk rätt har rätt att beskatta arvet eller gåvan. Grunden för det svenska beskattningsanspråket, dvs. om detta grundar sig på att fråga är om arv efter någon som flyttat från Sverige mindre än tio år före dödsfallet eller på att fråga är om svenska aktier som efterlämnats av svensk medborgare, spelar härvid ingen roll. Föreligger enligt svensk rätt ett beskattningsanspråk och är förutsättningarna i art. 26 punkt 2 b uppfyllda skall arvet eller gåvan beskattas här. Hur dubbelbeskattning i detta fall skall und- : vikas återkommer jag till.
Enligt art. 24 punkt I får fast egendom som ingår i kvarlåtenskap efter eller som överlåts som gåva av person med hemvist i en av staterna och som är belägen i den andra staten, beskattas i den stat där egendomen är belägen. Detta gäller även om fastigheten utgör del av rörelsetillgångar i fast drift- 71
ställe i den andra staten eller utgör del i tillgångar som är hänförliga till stadigvarande anordning för utövande av fritt yrke eller självständig verksamhet i denna stat.
Rörelsetillgångar, som är lös egendom, nedlagda i fast driftställe som ingår i kvarlåtenskap efter eller som överlåts som gåva av person med hemvist i en av staterna får, i det fall driftstället är beläget i den andra staten, beskattas i den stat där dnriftstället är beläget (art. 24 punkt 2 a). Motsvarande gäller enligt art. 24 punkt 2 b i fråga om sådana tillgångar hänförliga till stadigvarande anordning för utövande av självständig verksamhet.
Annan egendom än sådan som avses i art. 24 punkterna 1 och 2 beskattas enligt art. 24 punkt 3 endast i den stat där den avlidne eller gåvogivaren enligt avtalet hade hemvist vid tidpunkten för dödsfallet resp. gåvan. Detta gäller dock inte i fall som anges i art. 26 punkt 1 b och punkt 2 b.
I art. 25 ges regler om hur avdrag för skulder skall fördelas mellan de båda staterna vid arvs- resp. gåvobeskattningen. Reglerna överensstämmer i sak helt med motsvarande bestämmelser i nämnda modellavtal.
I art. 26 återfinns de tidigare nämnda reglerna som ger en stat rätt att, oavsett avtalets övriga regler utom art. 4, beskatta arv- eller gåvotagares förvärv om denne vid arvlåtarens död eller vid gåvotillfället hade hemvist i staten i fråga. I artikeln ges vidare föreskrifter hur dubbelbeskattning av arv och gåva skall undvikas. Både Sverige och Tyskland tillämpar här avräkningsmetoden som metod för undvikande av dubbelbeskattning. Detta innebär för Sveriges del att egendom skall beskattas här i den mån så kan ske enligt svensk lagstiftning, såvida inte avtalet uttryckligen förhindrar en sådan beskattning. Att märka är att Sverige som tidigare sagts har rätt att oavsett avtalets övriga bestämmelser beskatta förvärv om arv- eller gåvomottagaren vid arvlåtarens död eller vid gåvotillfället, enligt avtalets regler hade hemvist i Sverige. I fall då skatt påförts i Tyskland enligt art. 24 punkt 1 eller 2, skall Sverige enligt art. 26 punkt 2 a från den svenska skatten medge avräkning med belopp motsvarande den skatt som erlagts i Tyskland på grund av arvet eller gåvan. Likaså skall Sverige medge sådan avräkning i det fall arv- eller gåvomottagaren hade hemvist i Sverige vid dödsfallet resp. gåvotillfället och beskattning skett i Sverige med stöd av art. 26 punkt 2 b. Detta gäller dock inte om visserligen arv- eller gåvomottagaren hade hemvist i Sverige vid dödsfallet resp. gåvotillfället men Sverige får beskatta egendomen även enligt bestämmelserna i art. 24 punkterna 1 och 2. I detta fall skall Tyskland i stället medge avräkning enligt art. 26 punkt 1 a. Likaså skall Tyskland medge avräkning i det fall arv- eller gåvomottagaren vid arvlåtarens död resp. gåvotillfället hade hemvist i Tyskland och beskattning skett i Tyskland med stöd av art. 26 punkt 1b. . .
Ant. 28 innehåller regler enligt vilka sammanslutning eller organisation i en avtalsslutande stat, som uteslutande tjänar vissa allmännyttiga ändamål, under vissa förutsättningar skall vara undantagen från beskattning i den andra avtalsslutande staten. Motsvarande regler om likabehandling vid beskattning återfinns i tidigare svenska dubbelbeskattningsavtal, se bl.a. art. IX i dubbelbeskattningsavtalet med Israel beträffande skatter på kvarlåtenskap (SFS 1963:34).
I lagen (1990:314) om ömsesidig handräckning i skatteärenden anges de förutsättningar som måste föreligga för att en framställning från en främmande stat om handräckning i Sverige skall bifallas resp. i vilka fall en sådan fram-
ställning får göras till en annan stat. Med handräckning avses i lagen (38) såväl utbyte av upplysningar som bistånd vid indrivning, häri inbegripet säk-
ringsåtgärder, samt delgivning av handlingar.
I nu föreliggande avtalsutkast har angivits, i enlighet med vad som redan tidigare var fallet, att de avtalsslutande staterna skall biträda med dessa former av handräckning (art. 29 punkt I). Såsom framgår av den angivna lagen är Riksskatteverket behörig myndighet, dvs. den myndighet i Sverige som förordnar om handräckning åt en utländsk stat i varje särskilt fall (4§ andra stycket) resp. den myndighet som får begära biträde med handräckning i skatteärende i en främmande stat.
Bestämmelserna i denna del av avtalsutkastet överensstämmer till stor del med motsvarande regler i Europaråds- och OECD-konventionen om ömsesidig handräckning i skatteärenden (prop. 1989/90:14, SFS 1990:313). Jag får därför beträffande dessa hänvisa till vad föredraganden anförde i den propositionen.
An. 30 och 317 behandlar utbyte av upplysningar för skatteändamål. Sådant utbyte avses kunna ske
1. spontant, dvs. utan särskild framställning eller överenskommelse,
2. på begäran, dvs. efter särskild framställning från den andra staten, eller
3. automatiskt, dvs. enligt överenskommelse om regelbundet utbyte av viss slags information.
Art. 30 behandlar utbyte på begäran av behörig myndighet i den andra avtalsslutande staten.
Art. 31 punkt 1 behandlar spontant utbyte av information och punkt 2 au-
tomatiskt. Det i punkt 1 avsedda utbytet rör normalt information som framkommit i samband med revision eller annan granskning för taxeringsändamål och som berör den andra staten. Sådana upplysningar får utbytas endast om de kan antas vara relevanta för fastställande av skatt i den andra staten. Av 9§ lagen om ömsesidig handräckning i skatteärenden följer att då svensk myndighet, efter begäran eller som spontan information, översänder uppgift rörande skatt till utländsk myndighet skall uppgiften normalt även tillställas den som berörs därav. I punkt 2 ges de behöriga myndigheterna möjlighet att under förutsättning av att båda staterna kan tillhandahålla liknande information, överenskomma om ett systematiskt utbyte av upplysningar som
skattemyndigheterna regelmässigt erhåller t.ex. kontrolluppgifter från ar-
betsgivare i den egna staten som avser anställda bosatta i den andra staten.
Detta slags information gör det möjligt för myndigheterna att säkerställa att skatt inte sätts ned, återbetalas eller gottgörs på oriktiga grunder t.ex. vid tillämpning av avtalets regler om undantagande av skatt resp. avräkning av skatt.
An. 32-35 innehåller regler om indrivning av skattefordringar, säkrings-
åtgärder, förmånsrätt för skattefordringar, anstånd, preskription av skatte-
krav, rättsliga åtgärder och delgivning av handlingar som i huvudsak över-
ensstämmer med motsvarande regler i Europaråds- och OECD-konventionen om ömsesidig handräckning i skatteärenden. Att märka är att frågor om preskription av skattefordringar skall avgöras endast med tillämpning av lagstiftningen i den stat som ansöker om indrivningen. Ansökan om indrivning av tysk skatt i Sverige skall bifallas om övriga förutsättningar är uppfyllda om skattefordringen inte är preskriberad enligt tysk rätt, även om en motsvarande fordran på svensk skatt inte skulle kunna indrivas här på grund av preskription enligt svensk rätt.
I art. 36 anges fall då handräckning inte skall lämnas, punkt 1 a, och då skyldighet att lämna upplysningar inte föreligger, punkt 1 b. I 6 och 15 §§ lagen om ömsesidig handräckning i skatteärenden har angivits i vad mån åtgärd inte får vidtas, upplysning inte får lämnas samt under vilka förutsättningar framställning om handräckning kan göras. Observera att dessa regler gäller även i det fall åtgärden kan vidtas enligt en överenskommelse mellan Sverige och annan stat. I punkt 3 har angivits att handräckningsåtgärd kan göras beroende av att enighet nåtts om ett bindande skiljedomsförfarande. Vad som avses är t.ex. fall då bifall till en handräckningsåtgärd kan komma att resultera i en mot avtalet stridande beskattning på grund av att myndigheterna i Sverige resp. Tyskland tolkar avtalet olika.
An. 37 innehåller regler om sekretess som i huvudsak överensstämmer med motsvarande regler i Europaråds- och OECD-konventionen om ömsesidig handräckning i skatteärenden. Sedan denna konvention godkänts av riksdagen har det i lagen om ömsesidig handräckning i skatteärenden införts en ny 23§ enligt vilken svenska myndigheter skall följa villkor i avtal som begränsar möjligheten att utnyttja upplysningar som erhållits från en främmande stat i ett skatteärende, oavsett vad som annars är föreskrivet i lag eller annan författning (prop. 1990/91:131, JuU28, rskr. 297, SFS 1991:439). Den i punkt 1 i förevarande artikel angivna bestämmelsen att de upplysningar som erhållits med stöd av avtalet skall behandlas enligt den stats sekretessbestämmelser som är restriktivast innebär att i fall då upplysningar erhållits med stöd av avtalet från Tyskland måste även tysk sekretesslagstiftning iakttas. Detta underlättas av det i punkt 4 angivna förfarandet att lämplig påstämpling av det särskilda sekretesskyddet bör ske i den stat som ger den andra upplysningar. Punkt 2 innehåller regler som fastställer minimikrav beträffande sekretess. Dessa regler skall gälla oavsett de i punkt 1 angivna reglerna.
4.5¶Skydd för den skattskyldige och ömsesidig överenskommelse
De i art. 38 intagna reglerna om förbud mot diskriminering överensstämmer i princip med motsvarande bestämmelser i OECD:s modellavtal. Art. 38 tilllämpas i enlighet med OECD:s modellavtal på alla slags skatter, med andra ord inte endast på de som avtalet enligt art. 2 skall tillämpas på. Bestämmelserna i art. 39 och 40 innehåller regler enligt vilka de behöriga myndigheterna kan lösa problem vid tolkningen och tillämpningen av avtalet. Detta kan ske såväl i enskilda fall som vid mer generella svårigheter. De behöriga myndigheterna kan därvid behandla svårigheter som uppkommer på grund 74
av olikheter i skattelagstiftningarna såväl som hur avtalets begränsningar i källstatens rätt att beskatta utdelning, ränta och royalty skall genomföras. I det fall en skattskyldig anser att åtgärd vidtagits som för honom medför en beskattning i strid med avtalets bestämmelser har han alltid rätt att påkalla rättelse hos behörig myndighet (art. 40 punkt 1). På svensk sida skall en sådan ansökan göras hos Finansdepartementet. De behöriga myndigheterna kan träda i direkt kontakt med varandra för att försöka uppnå en lösning (art. 41 punkt 1). Sådana förhandlingar kan äga rum inom en kommission (punkt 2). Det kan uppdras åt ctt fristående organ att avge ett expertutlåtande (punkt 3). Avser förfarandet ett enskilt ärende skall de personer som berörs av ärendet höras. De har också rätt att framställa egna yrkanden (punkt 4). Såväl Sverige som Tyskland har anslutit sig till Europakonventionen den 29 april 1957 om fredlig lösning av tvister. I art. 41 punkt 5 har intagits en erinran om detta, Vidare erinras där om möjligheten för de avtalsslutande staterna att i stället för det i konventionen anvisade förfarandet komma överens om tillsättandet av en skiljenämnd. Förfaranden av det angivna slaget har ännu aldrig behövt tillgripas på skatteområdet i förhållandet mellan Sverige och Tyskland och torde bli mycket sällsynta även i framtiden.
4.6¶Särskilda bestämmelser
De särskilda bestämmelserna om SAS i art. 42 om luftfartskonsortier har sin motsvarighet i andra svenska dubbelbeskattningsavtal.
Förevarande avtal syftar, liksom alla liknande avtal, till att förhindra att samma inkomst eller tillgång beskattas fullt ut hos samma person under jämförlig tidsperiod i mer än en stat. Avtalet syftar dessutom till att förhindra skatteflykt och total skattefrihet. I art. 43 punkt I har därför angivits att hemviststaten i vissa fall skall använda avräkningsmetoden fastän undantagandemetoden har angivits som tillämplig metod i andra artiklar i avtalet. Detta
skall ske när staterna tillämpar olika bestämmelser i avtalet eller tillgodoräk-
nar olika personer viss inkomst eller tillgång och inkomsten eller tillgången på grund av detta eljest skulle bli dubbelbeskattad, obeskattad eller för lågt beskattad. En avtalsslutande stat kan också välja att gå över till att använda avräkningsmetoden på visst slag av inkomst fastän undantagandemetoden
har angivits som tillämplig i avtalet. Detta kan endast ske efter konsultatio-
ner med den andra staten och efter underrättelse på diplomatisk väg. Bestämmelserna i denna punkt torde i första hand ha betydelse på tysk sida eftersom Tyskland i stor utsträckning tillämpar undantagandemetoden enligt art. 23.
Punkt 2 innehåller dels en allmän tolkningsregel dels bestämmelser som medger en stat att tillämpa intern lagstiftning som innebär att delägare direkt beskattas för inkomst som förvärvats av en utländsk sammanslutning. Avtalets utformning har påverkats av att detta tillkommit genom förhandlingar och av att svensk och tysk skattelagstiftning inte har samma terminologi. Den nämnda allmänna tolkningsregeln (punkt 2 a) har tillkommit för att understryka att avtalet måste tolkas med beaktandet av syftet att förhindra
skatteflykt och att den omständigheten att avtalet på grund av det sätt på
vilket detta tillkommit fått en från intern lagstiftning avvikande utformning 75
inte får leda till en tolkning som innebär att någon kan undgå skattskyldighet i en avtalsslutande stat.
I den tyska särskilda utlandsskattelagen (”Aussensteuergesetz”) finns regler enligt vilka i Tyskland hemmahörande skattskyldiga i vissa fall beskattas för icke-remitterad vinst i bolag i lågskatteländer. Bestämmelserna i punkt 2 b och c anger att avtalet inte skall tolkas så att det hindrar en tillämpning av dessa regler eller av motsvarande svenska bestämmelser (jfr 53§ 2 mom. KL, punkt 10 andra stycket anvisningarna till 53§ KL och 6§ 2 mom. SIL).
Punkt 3 innehåller en bestämning av uttrycket ”ha rätt till” som används i art. 10, 11 och 12. Med uttrycket avses att en person enligt skattelagstiftningen i den avtalsslutande stat där han har hemvist anses vara den person som förvärvat inkomsten. Detta gäller dock inte i det fall när ersättningen enligt lagstiftningen i källstaten anses ha tillfallit person som inte har hemvist i den andra avtalsslutande staten och personen i fråga kunnat tillgodogöra sig inkomsten.
Ant. 44 innehåller regler om förfarandet när en mottagare av inkomst önskar återbetalning eller begränsning av skatt enligt avtalets bestämmelser.
I ant. 45 finns vissa föreskrifter beträffande diplomatiska företrädare, konsulära tjänstemän samt mellanstatliga organisationer, dess organ och tjänstemän. Punkt I innehåller en regel som berör förhållandet mellan folkrättens allmänna regler och bestämmelser i andra avtal som tillförsäkrar person som tillhör diplomatisk beskickning, konsulat eller internationell organisation privilegier vid beskattningen och reglerna i förevarande avtal. I punkten fastslås att privilegierna i fråga inte påverkas av förevarande avtal. Den samtidiga tillämpningen av avtalet och bestämmelserna om sådana privilegier skulle möjligen kunna leda till en icke avsedd ytterligare skattelättnad. För att förhindra detta har bestämmelserna i punkterna 2-4 intagits som har sina förebilder i kommentaren till art. 27 i OECD:s modellavtal beträffande skatter på inkomst och på förmögenhet.
4.7 Slutbestämmelser Art. 46 och 47 innehåller bestämmelser om avtalets ikraftträdande och upphörande. Avtalet skall ratificeras och träder i kraft en månad efter det att ratifikationshandlingarna har utväxlats. Avtalets bestämmelser tillämpas på
inkomst som förvärvas, på förmögenhet som innehas och på gåva som sker
fr.o.m. den 1 januari året närmast efter det år då avtalet trädde i kraft liksom på kvarlåtenskap efter person som avlider detta datum eller därefter. Beträffande handräckning gäller avtalet på åtgärd som verkställs den 1 januari året närmast efter det år då avtalet trädde i kraft eller senare. Såsom tidigare angivits skall den skatt som för närvarande utgår då utdelning betalas från dotterbolag i en av staterna till moderbolag i den andra staten sänkas retroaktivt. På utdelning som betalas mellan den 1 januari 1990 och den 31 december 1991 skall källskatten i Tyskland när fråga är om utdelning mellan dotteroch moderbolag tas ut med högst 10 20 av utdelningens bruttobelopp och på utdelning som betalas fr.o.m. den 1 januari 1992 skall i detta fall skatten i Tyskland begränsas till 5 90. På svensk sida skall kupongskatt inte utgå på
utdelning som betalas mellan dotterbolag i Sverige och moderbolag i Tyskland efter den 31 december 1991.
5¶Lagrådets hörande
Såsom framgår av 2 §i den föreslagna lagen skall avtalets beskattningsregler tillämpas endast i den mån de medför inskränkning av den skattskyldighet i Sverige som annars skulle föreligga. Jag anser på grund härav och på grund av förslagets beskaffenhet att Lagrådets hörande skulle sakna betydelse.
6¶Hemställan
Jag hemställer att regeringen föreslår riksdagen att
1. godkänna avtalet mellan Konungariket Sverige och Förbundsre-
publiken Tyskland för att undvika dubbelbeskattning beträffande
skatter på inkomst och förmögenhet och på arv och gåva samt för att
lämna ömsesidig handräckning vid beskattning,
2. anta förslaget till lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige
och Tyskland.
7 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar att genom proposition föreslå riksdagen att anta de förslag som föredraganden har lagt fram.
Innehåll