JK 6632-13-28
Inspektion vid Förvaltningsrätten i Karlstad den 13-14 november 2013
1. Protokollets huvudsakliga innehåll
Förvaltningsrätten i Karlstad är enligt Justitiekanslerns mening en väl fungerande domstol.
Förvaltningsrätten har under 2012, genom en omfattande arbetsinsats, kunnat komma till rätta med de alltför långa handläggningstider som uppkom i samband med förvaltningsrättsreformen 2010. Förvaltningsrätten uppfyller för 2012 i stort sett de av regeringen fastställda verksamhetsmålen. Statistik för januari – september 2013 visar dessutom att domstolen under den perioden uppfyllde regeringens verksamhetsmål. Vid granskningen har inte framkommit något som talar för att resultatet vid årets slut inte skulle ligga i linje med det som förvaltningsrätten hittills åstadkommit under året.
Såvitt granskningen har visat är förvaltningsrättens handläggning av mål och ärenden i allt väsentligt rättssäker och effektiv. Insatserna för att komma till rätta med överbalanserna har, såvitt Justitiekanslern kunnat bedöma, inte inneburit att rimliga kvalitetskrav har fått stryka på foten.
Förvaltningsrätten och Värmlands tingsrätt har sedan några månader tillbaka inrättat en gemensam administrativ enhet. Den organisationsmodellen synes inte i egentlig mening inverka på den dömande verksamheten och det finns därför inte skäl för Justitiekanslern att inom ramen för denna inspektion uttala sig närmare om de rutiner som gäller för den administrativa enhetens arbete.
Justitiekanslern har funnit skäl att rikta viss kritik mot förvaltningsrätten för främst bristande dokumentation och motivering av beslut i några fall.
Justitiekanslern har, enligt lagen (1975:1339) om Justitiekanslerns tillsyn och förordningen (1975:1345) med instruktion för Justitiekanslern, tillsyn över att de som utövar offentlig verksamhet efterlever lagar och andra författningar samt i övrigt fullgör sina åligganden. Justitiekanslerns tillsyn omfattar bl.a. domstolarna.
Under hösten 2013 beslutade Justitiekanslern att inspektera bl.a. Förvaltningsrätten i Karlstad.
Förvaltningsrätten underrättades om inspektionen den 4 november 2013. Förvaltningsrätten tillskrevs samma dag angående bl.a. inspektionens inriktning och vissa önskemål som Justitiekanslern hade när det gällde underlaget för inspektionen.
Den 13 och 14 november 2013 inspekterade Justitiekanslern förvaltningsrätten. Inspektionen började kl. 09.00 den 13 november och avslutades cirka kl. 15.00 den 14 november. Från Justitiekanslerns sida närvarade byråchefen Karin Wistrand, hovrättsassessorerna Ralf Järtelius och David Löfgren, kammarrättsassessorn Fredrik Vogel, föredraganden Nedim Salcic och arkivarien Mathias Nyström. Därtill var justitiekanslern Anna Skarhed närvarande under del av dagen den 13 november.
Förvaltningsrättens domkrets omfattar Karlstad och Örebro län.
3.1 Inspektionens syfte och inriktning
Det övergripande syftet med inspektionen var att kontrollera att kraven på lagenlighet och rättsäkerhet iakttas vid förvaltningsrätten. Inspektionen var också särskilt inriktad på frågor som rör målens handläggningstid utifrån kraven i artiklarna 5 och 6 i Europakonventionen och de skyndsamhetskrav som uttrycks i lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU), lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall (LVM), lagen (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård (LPT) och lagen (1991:1129) om rättspsykiatrisk vård (LRV) samt handläggningen i allmänhet av mål enligt LVU, LVM, LPT och LRV. Vidare granskades särskilt hanteringen av ansökningar om förtursförklaring enligt lagen (2009:1058) om förtursförklaring i domstol.
3.2 Inspektionens genomförande
Under sitt besök på förvaltningsrätten gick Justitiekanslern igenom akterna i de fem äldsta ännu inte avgjorda målen rörande skatt, socialförsäkring, bistånd enligt socialtjänstlagen (2001:453), laglighetsprövning enligt kommunallagen (1991:900), offentlig upphandling, körkortsingripanden, LVU, LVM, LPT och LRV. Vidare granskades vissa mål enligt LVU, LVM, LPT och LRV som hade avgjorts under två slumpmässigt utvalda månader (januari och april 2013). Justitiekanslern granskade även samtliga mål i vilka ansökan hade gjorts enligt lagen om förtursförklaring i domstol och samtliga mål som hade avgjorts och hunnit expedierats under veckan före inspektionen.
Vid genomgång av akterna riktade Justitiekanslern, i enlighet med vad som angetts ovan under 3.1, särskild uppmärksamhet mot handläggningstider och processuella frågor.
Inför inspektionen efterfrågade Justitiekanslern dessutom akterna i mål avgjorda under 2012 i vilka en begäran om muntlig förhandling hade avslagits, under förutsättning att dessa kunde urskiljas utan en alltför omfattande arbetsinsats. Från domstolens sida informerade man om att denna information inte hade tagits fram då det inte var möjligt att enkelt få fram den i domstolens datasystem.
3.3 Samtal med lagmannen Anders Österlin m.fl.
Inspektionen inleddes med ett samtal med lagmannen Anders Österlin, varvid han berättade om förvaltningsrätten och dess verksamhet. Vid detta samtal närvarade även stabschefen Kenneth Johansson, informatören Nina Lagerkvist, arkivarien Sofia Andersson Werselius och administrativa chefen Christina Lövgren. De informerade om domstolens organisation m.m. i enlighet med vad som framgår av bl.a. domstolens arbetsordning samt enligt följande.
Efter sammanslagningen 2010 av Länsrätten i Örebro län med Länsrätten i Värmlands län kom den nybildade Förvaltningsrätten i Karlstad att ha många mål i balans. I detta läge beslutade de sig för att införa en ny organisation där man övergav rotelsystemet. När det gäller handläggningen av mål infördes ett system med en stor beredningsorganisation, bemannad av beredningsjurister, som är specialister inom olika rättsområden, samt en dömande enhet bestående av rådmän, lagmannen samt en fiskal. Utöver dessa två enheter finns en administrativ enhet som är gemensam med Värmlands tingsrätt sedan september 2013.
Den beredande enheten består av fem beredningsgrupper, en för skattemål, en för socialförsäkringsmål, en för förtursmål (LVU/LVM samt psykiatrimål), en för trafik- och biståndsmål samt en för allmänna förvaltningsmål. Varje beredningsenhet består av 4–7 personer som bereder målen. Den beredande enheten leds av två beredningschefer. De som arbetar på beredningsenheterna är inte uteslutande jurister utan kan ha en annan bakgrund och har i vissa fall erfarenhet av arbete på Skatteverket, Försäkringskassan och Transportstyrelsen.
Inkomna mål fördelas på de fem beredningsenheterna där målen bereds. Handläggare på enheten sätter upp doms- eller beslutsförslag varefter målet lottas över på den domare som ska döma i målet. Till varje beredningsenhet är knuten en domare som är ansvarig för målen under handläggningen, denne domare är sakområdesansvarig (SAD). Målen inom beredningsgruppen förtursmål lottas dock direkt på domare i stället för på aktuell beredningsenhet.
Den dömande enheten består av lagmannen, sex ordinarie rådmän, en förstärkningsdomare och en fiskal.
Förvaltningsrätten har ställt upp tydliga verksamhetsmål som beredningsenheterna ska följa. Beredningssamordnare inom beredningsenheterna ansvarar för att de målsättningar som har ställts upp i arbetsordningen gällande bl.a. hur många mål i varje målkategori som maximalt ska finnas klara för avgörande uppfylls och att målen inte blir för gamla.
Förvaltningsrätten har gott om resurser på grund av den effektiva organisa-tionen. De arbetar mycket med värdegrundsfrågor och lägger mycket tid på att utarbeta de planer m.m. som styr verksamheten. Domstolen har haft många sökande till de föredragandetjänster som har annonserats ut. När det gäller domartjänster har det bara kommit två nya domare sedan sammanslagningen av länsrätterna. I augusti kommer dock en rådman att sluta. De senaste åren har domstolen arbetat ned stora balanser. Under en period hade de extraresurser på beredningssidan och de har haft, och har fortfarande, en förstärkningsdomare. Tidigare har beredningsjurister med notariemeritering dömt i notariemål. Numera har dock domstolens fiskal övertagit dömandet i dessa mål.
Förvaltningsrätten och tingsrätten samarbetar nära med varandra i admini-strativa frågor och det pågår ett arbete med att få gemensamma styrdokument. Just nu pågår ett sådant arbete kring säkerhetsfrågor.
3.4 Samtal med arkivarien Sofia Andersson Werselius
Under inspektionens första dag ägde ett samtal rum mellan arkivarien Mathias Nyström från Justitiekanslern och förvaltningsrättens arkivarie, Sofia Andersson Werselius, i syfte att diskutera instruktioner och rutiner för bl.a. hantering av tolkars begäran att få ta del av handlingar i målet innan domstolens sammanträden (jfr Justitiekanslerns beslut i dnr 3535-13-21). Från samtalet antecknas följande. Tolkar får i regel ta del av de handlingar som begärs innan muntlig förhandling ska hållas i målen. Handlingarna skickas i rekommenderat brev. Arbete pågår för att kunna skicka dessa handlingar digitalt via krypterad e-post, men än finns inte den möjligheten.
4.1 Inledning
Efter det inledande samtalet med Anders Österlin övergick Justitiekanslern till en granskning av mål och ärenden i enlighet med vad som framgår av avsnitten 4.2 – 4.8. Justitiekanslern gjorde då de iakttagelser som finns antecknade i avsnitten. I avsnitt 4.9 finns Justitiekanslerns iakttagelser i fråga om några av förvaltningsrättens styrdokument antecknade. Vid det avslutande samtalet, som i lagmannens bortavaro, fördes med dennes ställföreträdare rådmannen Marie-Jeanette Axelius Friberg (se avsnitt 5) redogjorde Justitiekanslern för huvuddelen av dessa iakttagelser.
4.2 LVU-, LVM-, LPT- och LRV-mål
Vid granskningen av de öppna och avslutade LPT- och LRV-målen konstaterades att förvaltningsrätten regelmässigt meddelar formella och dokumenterade beslut om att inte hålla muntlig förhandling och att inte förordna offentligt biträde först i samband med målens avgörande i sak. Att ett reellt ställningstagande till frågorna om det är uppenbart obehövligt med muntlig förhandling eller att det måste antas att det inte finns något behov av offentligt biträde måste göras (och i de aktuella fallen också har gjorts) i ett tidigare skede än så är uppenbart och bekräftades också vid samtal med rådmannen Olle Sundberg, sakområdesansvarig för psykiatrimålen. Eftersom den ansvarige domarens ställningstaganden i dessa frågor, såvitt framkommit, inte på något sätt dokumenteras i akten (annat än genom att de tas in i domen när målet avgörs) skulle det dock kunna uppstå situationer, t.ex. vid sjukfrånvaro, där det framstår som oklart om förhandling ska hållas eller biträde förordnas. För att motverka risken för sådan osäkerhet kunde det övervägas om inte beslut i frågorna om muntlig förhandling och offentligt biträde alltid i ett tidigt skede borde dokumenteras på t.ex. ett åtgärdsblad eller liknande.
I övrigt kunde konstateras att förvaltningsrätten i samtliga granskade LRV-mål som hade avgjorts efter muntlig förhandling hade hållit sådan förhandling inom den frist som följer av 21 a § andra stycket LRV. När det gäller LPT-målen hade motsvarande frist (se 35 § andra stycket LPT) överskridits i en handfull fall (mål nr 5321-12, 5343-12, 5378-12, 5408-12 och 1672-13). Bland de fall där förhandling inte hade hållits inom åtta dagar från den dag då ansökan eller överklagandet kom in till förvaltningsrätten återfanns de flesta i mål där förhandlingen skulle äga rum i anslutning till jul- och nyårshelgerna kring årsskiftet 2011/2012. Att det – med hänsyn till helgerna – var nödvändigt att i ett fåtal fall förlänga fristen med någon eller några dagar finns det inte anledning att ifrågasätta eller kritisera. Däremot kunde konstateras att det, med undantag för ett fall (mål nr 5378-12), inte fanns något formellt beslut i frågan om förlängning dokumenterat i akten. Eftersom en förlängning av fristen får ske endast om det behövs ytterligare utredning eller om någon annan särskild omständighet gör det nödvändigt ligger det i sakens natur att ett uttryckligt beslut med angivande av de skäl som motiverar förlängningen bör fattas och på något sätt dokumenteras.
Det kan beträffande de genomgångna LVM-målen konstateras att motsvarande frist i den lagen (38 § LVM) i något fall (mål 61-13) överskridits med ett par dagar, men att skälet för detta – att det offentliga biträdet annars inte skulle kunna medverka – då dokumenterats i en tjänsteanteckning hos domstolen. I ett fall hade fyradagarsfristen för prövning av ett omedelbart omhändertagande (17 § LVM) dock överskridits med en dag utan att något beslut om detta hade dokumenterats (mål 5443-12).
I ett inte obetydligt antal av de granskade LPT- och LRV-målen hade förvaltningsrätten, sannolikt av förbiseende, underlåtit att diarieföra protokollet från den muntliga förhandlingen. I samtliga dessa fall fanns ett ut- och underskrivet protokoll i akten, men handlingen hade alltså inte diarieförts i VERA. Justitiekanslern vill med anledning av dessa observationer understryka vikten av att löpande diarieföring sker i enlighet med vad som anges i förordningen (1979:575) om protokollföring m.m. vid de allmänna förvaltningsdomstolarna.
I flera av de akter som gåtts igenom, även i sådana mål som avgjorts redan under inledningen av 2013, har minnesanteckningar och memorial förda av ordföranden och protokollföraren vid muntliga förhandlingar funnits kvar.
4.3 De äldsta ännu inte avgjorda målen angående offentlig upphandling
Granskningen av de fem äldsta ännu inte avgjorda målen om offentlig upphandling (mål nr 1557-13, 1560-13, 2766-13, 3711-13 och 3729-13) vilka samtliga avsett överklagande av tilldelningsbeslut, gav vid handen att förvaltningsrätten synes väl förtrogen med de frister som gäller för bl.a. avtalsspärr och också sammantaget sett har vidtagit adekvata handläggningsåtgärder.
I målen 1557-13, 2505-13 och 2766-13 har förvaltningsrätten prövat editionsyrkanden avseende vinnande anbudsgivares anbudshandlingar, dvs. handlingar som i de aktuella fallen har givits in till kommun respektive landsting. Förvaltningsrätten har i samtliga fall avslagit editionsyrkandena. Avslagsbesluten är knapphändigt motiverade. Justitiekanslern finner mot den bakgrunden skäl att understryka följande. Enligt 20 § förvaltningsprocesslagen (1971:291), FPL, tillämpas i fråga om edition av skriftlig handling 38 kap.1 – 5 och 7 – 9 §§rättegångsbalken (RB). För edition avseende allmän handling gäller särskilda regler. Enligt 38 kap. 8 § första stycket RB får rätten således, om en allmän handling kan antas ha betydelse som bevis, besluta att handlingen ska tillhandahållas rätten. Detta gäller oavsett om handlingen är offentlig eller sekretessbelagd. Ett sådant förordnande riktas mot den myndighet som förvarar handlingen och innebär ett avsteg från den i tryckfrihetsförordningen stadgade ordningen för prövningen av utlämnande av allmänna handlingar.
Myndigheten har inte rätt att överklaga ett beslut att en allmän handling ska tillhandahållas (se NJA 1981 s. 982 och jfr såvitt avser övriga parter och intressenters möjlighet att överklaga NJA 1987 s. 742 samt NJA 2000 s. 648). Det finns mot den bakgrunden visserligen skäl för rätten att avvakta prövningen av om parten kan få ut handlingen med hänvisning till offentlighetsprincipen och då själv tillhandahålla den. Att den prövningen utfaller så att handlingen med hänvisning till sekretess inte lämnas ut till parten innebär emellertid inte att rätten kan avstå från att självständigt pröva om den allmänna handlingen ska tillhandahållas enligt 38 kap. 8 § första stycket RB.
Enligt 38 kap. 8 § andra stycket 3 RB gäller inte första stycket handling genom vars företeende yrkeshemlighet skulle uppenbaras, med mindre än att synnerlig anledning förekommer. Förvaltningsrätten har i avslagsbesluten inte angivit vilken editionsbestämmelse som rätten har tillämpat vid prövningen. Förvaltningsrätten har i övrigt inte anfört några skäl för beslutet utöver att förvaltningsrätten har hänvisat till kammarrättens bedömning av frågan om sekretess för uppgifterna vid överklagande av kommunens respektive landstingets avslagsbeslut enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), OSL. Justitiekanslern kan av besluten inte utläsa om förvaltningsrätten har tagit ställning till om det förekommit synnerlig anledning för att handlingarna skulle företes. Bestämmelsen i 30 § FPL om skyldigheten att motivera beslut gäller visserligen formellt sett endast slutliga beslut. Att beslut under beredningen enligt denna bestämmelse inte måste motiveras innebär emellertid inte att sådana beslut inte ska eller får motiveras. Motiveringsskyldigheten är central i rättsskyddssystemet och utgör en av de grundläggande rättssäkerhetsgarantierna enligt artikel 6.1 i Europakonventionen. Motiveringsskyldigheten har därför ansetts tillämplig på t.ex. interimistiska beslut även om sådana beslut inte är slutliga. (För en närmare genomgång härav se t.ex. SOU 2010:29 En ny förvaltningslag, avsnitt 26.) Företeendet av den vinnande anbudsgivarens anbud kan många gånger ha väsentlig betydelse för den klagande partens möjligheter att få framgång.
Ett beslut att avslå ett editionsyrkande kan inte överklagas särskilt. Om överinstansen i samband med överklagande i huvudsaken finner att handlingen ska företes kan fråga uppkomma om målet enligt instansordningens princip bör återförvisas för ny prövning. Bland annat mot denna bakgrund talar vägande skäl för att beslut av ifrågavarande slag ska motiveras. Förvaltningsrätten kan inte undgå kritik för i vart fall bristande motivering av ifrågavarande avslagsbeslut.
I mål nr 2766-13 har förvaltningsrätten avslagit klagandens uttryckliga begäran att muntlig förhandling ska hållas. Målet rör upphandling av ambulanshelikopter med ett fastställt maximipris om 60 000 000 kr. Mål angående överklagande av tilldelningsbeslut torde röra anbudsgivares civila rättigheter i den mening som avses i artikel 6.1 i Europakonventionen och en klagande anbudsgivare omfattas därmed av rätten till en rättvis rättegång enligt artikel 6.1, däri inbegripet enskild parts rätt att som huvudregel i åtminstone en instans lägga fram sin sak muntligen. 9 § tredje stycket FPL ska tolkas mot bakgrund av Sverige åtaganden enligt konventionen. Den omständigheten att partens skriftliga inlagor är omfattande kan knappast ensamt föranleda slutsatsen att muntlig förhandling är obehövlig, när parten uttryckligen har begärt förhandling och målet rör stora värden. En underlåtenhet att hålla muntlig förhandling i första instans när sådan skyldighet har förelegat kan medföra att målet vid överklagande återförvisas för förnyad handläggning.
4.4 Mål i vilka ansökan har gjorts enligt lagen om förtursförklaring i domstol
Förvaltningsrätten har sedan lagen om förtursförklaring i domstol trädde i kraft den 1 januari 2010 prövat knapp 30 ansökningar om förtursförklaring. Justitiekanslern har i ett tidigare ärende (dnr 8722-12-40) konstaterat att förvaltningsrätten har en fastlagd och i skrift dokumenterad rutin för hur sådana ansökningar ska handläggas, dock att rutinerna inte hade åtföljts i det då aktuella ärendet.
Granskningen av de ärenden som har handlagts enligt lagen om förtursförklaring ger inte anledning till någon anmärkning från Justitiekanslerns sida. Det kan konstateras att i de fall förtur har beviljats (fem fall), målet också har avgjort inom någon månad från beslutet.
Som Justitiekanslerns anmärkte i den ovan nämnda ärendet bygger rutinen på att lagmannen, som är den som tar ställning till ansökan om förtursförklaring, uppmärksammas av beredningsorganisationen på ansökan. Justitiekanslern har vid sin granskning av övriga mål inte funnit att detta har förbisetts. Granskningen har således inte förändrat Justitiekanslerns ställningstagande i ärendet med dnr 8722-12-40, dvs. att det där var fråga om ett förbiseende av engångskaraktär att begäran inte handlades enligt gällande rutiner.
4.5 Socialförsäkringsmål
I två av de äldsta öppna socialförsäkringsmålen som granskades, mål nr 87-13 (gällande sjukpenning) och 465-13 (gällande sjukersättning) hade domstolen först nio respektive åtta månader efter det att målen kom in fattat beslut att förelägga Försäkringskassan att svara på överklagandena.
Socialförsäkringsmålen vid förvaltningsrätten har över lag relativt korta omlopptider i dagsläget. Ovan nämnda måls handläggning kommer dock att onödigen fördröjas genom de sent vidtagna kommuniceringsåtgärderna. Det finns därför anledning att understryka vikten av att det i anslutning till att ärendet kommer in görs en noggrann prövning om kommunicering enligt
10 § FPL är nödvändig.
Mål nr 118-13 kom in till domstolen den 11 januari 2013. Målet gällde ett överklagande av Försäkringskassans beslut om sjukpenninggrundande inkomst. I överklagandet framförde klaganden att han önskade att hans ärende skulle avgöras av skiljemän om inte Försäkringskassan ändrade sitt beslut. Förvaltningsrätten förelade Försäkringskassan att yttra sig över överklagandet. Det yttrande som kom in från Försäkringskassan kommunicerades med klaganden som den 6 februari 2013 kom in med ett yttrande till domstolen.
Förvaltningsrätten beslutade den 12 september 2013 att avslå klagandens yrkande att ärendet skulle avgöras av skiljemän. I beslutet angavs också att förvaltningsrätten senare skulle pröva klagandens överklagande, om han inte inom en månad (senast 14 oktober 2013) anmälde till rätten att han inte ville ha någon sådan prövning. Av en anteckning på dagboksbladet framgår att klaganden skulle delges domstolens beslut. I en till beslutet fogad överklagandehänvisning angavs att beslutet kunde överklagas till kammarrätten inom två månader från det att klaganden fick del av beslutet. Klaganden delgavs beslutet den 24 september 2013 men hördes inte av. Förvaltningsrätten avgjorde målet slutligt den 12 november 2013 genom att avslå överklagandet.
Justitiekanslern konstaterar först att klagandens talan, som i och för sig får betecknas som något udda för måltypen ifråga, får anses innefatta ett ifrågasättande av domstolens behörighet att befatta sig med överklagandet. Förvaltningsrätten borde därför ha tagit ställning till klagandens yrkanden vid ett mycket tidigare skede under handläggningen än som nu skedde.
Vidare ska anmärkas att förvaltningsrätten har försett beslutet den 12 september 2013 med en överklagandehänvisning vilket indikerar att domstolen har ansett att beslutet hade sådana rättsverkningar att det utgjorde ett sådant beslut under handläggningen som kunde överklagas särskilt (jfr. 34 § första stycket FPL). Överklagandetiden var angiven till två månader från delgivning av domstolens beslut. Eftersom klaganden delgavs beslutet den 24 september 2013 kan konstateras att förvaltningsrätten avgjorde målet slutligt innan överklagandetiden hade gått ut. Vid tidpunkten för det slutliga avgörandet hade således klaganden alltjämt haft rätt att överklaga domstolens ställningstaganden. Förvaltningsrätten borde ha avvaktat med att avgöra målet slutligt till dess att besvärstiden för beslutet hade gått ut.
Det ska också noteras att beslutet i en del har formen av ett föreläggande riktat till klaganden att lämna besked i en viss fråga senast vid ett bestämt datum annars tar domstolen upp ärendet till prövning. Justitiekanslern vill härvid påpeka att när ett föreläggande ska delges bör sista dag för svar bestämmas till en viss tid efter delgivning och inte, som nu har skett, till ett bestämt datum. Den som ska delges har annars ingen möjlighet att undvika den i föreläggandet föreskrivna följden om det skulle vara så att han delgavs föreläggandet först efter det svarsdatum som har satts ut.
4.6 Övriga granskade mål
Såvitt gäller övriga granskade öppna mål, främst skattemål, mål om laglighetsprövning enligt kommunallagen och mål enligt socialtjänstlagen konstaterades att handläggningstiden hade blivit något längre än önskvärt men att det sammantaget sett inte fanns skäl att rikta någon kritik mot handläggningen i övrigt.
4.7 Tolkars möjligheter att ta del av handlingar innan muntliga förhandlingar
Justitiekanslern har i ett beslut den 23 oktober 2013 (dnr 3535-13-21) gjort vissa uttalanden angående tolkars rätt att före domstolsförhandlingar få ta del av handlingar som kan vara sekretessbelagda. I ärendet framhöll Justitiekanslern att även den part som är i behov av tolk ska garanteras rätten till en rättvis rättegång och att en domstol därför så långt det är möjligt bör tillmötesgå en tolks begäran om att före förhandlingen få ta del av relevanta handlingar i målet.
Vad som har framkommit vid Justitiekanslerns inspektionen av förvaltningsrätten föranleder endast slutsatsen att förvaltningsrättens hantering av frågan om tolkars möjligheter att ta del av domstolens handlingar ligger i linje med de uttalanden som gjordes av Justitiekanslern i ärendet med dnr 3535-13-21.
4.8 Förenklad delgivning
Vid genomgången av målen konstaterades att förvaltningsrätten inte använder sig av den möjlighet som erbjuds enligt 25 § andra stycket delgivningslagen (2010:1932) (jfr 3 a § andra stycket i 1970 års delgivningslag) att i nära anslutning till t.ex. att ett överklagande kommit in lämna information om förenklad delgivning till den som har givit in handlingen. Iakttagelsen bekräftades av rådmannen Marie-Jeanette Axelius Friberg som förklarade att det för närvarande pågår ett arbete för att utreda om förvaltningsrätten borde använda sig av den möjligheten och i så fall inrätta en rutin för detta.
Justitiekanslern framhåller att korrekt tillämpad kan 25 § andra stycket delgivningslagen medföra effektivitetsvinster i handläggningen. I den nya delgivningslagen har införts en möjlighet för bl.a. kammarrätt och Högsta förvaltningsdomstolen att utan någon egen informationsåtgärd använda sig av förenklad delgivning när underinsatsen har informerat den enskilde om att den delgivningsformen kan komma att tillämpas (se 47 § FPL och prop. 2009/10:237 s. 142 ff.). Att förvaltningsrättens inte använder sig av denna möjlighet påverkar således handläggningen i överinstanserna. Mot denna bakgrund är det positivt att förvaltningsrätten nu har påbörjat ett arbete med att undersöka frågan om förenklad delgivning. Enligt Justitiekanslerns mening bör detta arbete ges prioritet så att i vart fall möjligheten i 25 § andra stycket delgivningslagen kan komma till tillämpning.
4.9 Granskning av förvaltningsrättens styrdokument
Förvaltningsrättens styrdokument är omfattande och i och för sig välformulerade. Justitiekanslern har dock funnit skäl att fundera kring vissa formuleringar i dem som inte förefaller överensstämma med domstolens praktiska tillämpning eller riskerar att framstå som mindre väl förenliga med gällande regler. Exempelvis anges i Verksamhetsplan 2013 (s. 9) att ”Avsikten är att samtliga psykiatriförhandlingar ska hållas via videolänk”. Efter samtal med den sakområdesansvarige domaren, Olle Sundberg, framkom dock att frågan om personlig inställelse till sådan förhandling hanterades i enlighet med föreskrifterna i LPT/LRV och 14 § FPL. Det kan mot den bakgrunden finnas anledning att förtydliga skrivningen i verksamhetsplanen.
Vidare konstateras att det i domstolens arbetsordning, under rubriken Särskilt om LVU/LVM/LPT/LRV (s. 9) anges följande.
Särskilt om LVU/LVM/LPT/LRV
[…]
Särskilt i mål enligt LVM ska uppmärksammas att domarna ska avkunna i samband med den muntliga förhandlingen. Detta gäller även i LVU-mål där vården ska upphöra. I vart fall ska socialnämnden underrättas omedelbart (exempelvis med fax) om att vården upphört. Det är ordföranden i målet som ansvarar för att detta sker. Samma förhållande gäller i LRV- och LPT-mål.
[…]
Högsta förvaltningsdomstolen har i HFD 2011 ref. 5 prövat frågan om förutsättningar för den domstol som prövar vårdfrågan att fatta ett interimistiskt beslut enligt FPL om upphörande av vård enligt LVU sedan domstolen vid överläggning har kommit fram till att vården ska upphöra. Högsta förvaltningsdomstolen uttalade att det bara kan komma ifråga att avbryta en redan inledd vård genom ett interimistiskt beslut innan dom har meddelats i LVU-målet om det står klart att en sådan åtgärd är nödvändig av hänsyn till barnets bästa och att fara är i dröjsmål, dvs. att åtgärden inte kan anstå utan behöver genomföras omedelbart innan målet har slutligt avgjorts. Domstolen konstaterade att det säger sig självt att sådana situationer får antas vara mycket sällsynt förekommande.
Enligt Justitiekanslerns bedömning kan ovan redovisade skrivningar i arbetsordningen uppfattas som en uppmaning till ansvarig domare att denne, redan innan rätten har meddelat dom eller beslut, ska underrätta socialnämnden om att vården har upphört i de fall då domstolen vid överläggning har kommit fram till att vården enligt LVU ska upphöra. Justitiekanslern utgår från att ett sådant meddelande som uppmanas till har föregåtts av någon typ av interimistiskt beslut eftersom meddelandet annars klart skulle stå i strid med förbudet i 43 kap. 6 § OSL att röja innehållet i en ännu inte meddelad dom eller beslut m.m. Mot bakgrund av de principer som har slagits fast i HFD 2011 ref. 5 kan ifrågasättas om det är lämpligt att i arbetsordningen ha denna typ av instruktioner till den domare som ansvarar för målet.
Några exempel på att interimistiska beslut har fattats omedelbart efter muntlig förhandling och överläggning i LVU- eller LVM-mål har dock inte observerats vid Justitiekanslerns granskning av målen, varför föreskriften i arbetsordningen – såvitt Justitiekanslern kunnat iaktta – inte synes ha fått någon praktisk tillämpning. Oavsett detta bör förvaltningsrätten förtydliga vad som avses med de nu aktuella skrivningarna i arbetsordningen alternativt låta dem utgå.
Justitiekanslern fick vid ett avslutande samtal möjlighet att för lagmannens ställföreträdare Marie-Jeanette Axelius Friberg redogöra övergripande för de iakttagelser som gjorts vid inspektionen. Närvarande från förvaltningsrättens sida var även arkivarien Sofia Andersson Werselius. Från samtalet antecknas bl.a. följande.
Med hänsyn till vad som framkommit vid granskningen främst av målen om offentlig upphandling i fråga om motivering av beslut och förutsättningar för att avslå en begäran om muntlig förhandling underströk Justitiekanslern vikten av kontinuerligt samråd mellan de specialiserade beredande enheterna i allmänna rättssäkerhetsfrågor och frågor som berör rätten till en rättvis rättegång enligt artikel 6.1 i Europakonventionen. När det gäller dokumentation och motivering av beslut framhöll Justitiekanslern också att det i främst psykiatrimålen inte vid varje tidpunkt gick att följa de överväganden som den ansvarige domaren gjort, även om dessa sedermera kom att dokumenteras i domen i målet. Även om den ansvarige domaren har god kontroll över handläggningen framstår ett sådant system som sårbart om något oförutsebart inträffar.
Ifråga om förvaltningsrättens användning av möjligheten att låta parter i målen närvara vid muntliga förhandlingar genom ljud- och bildöverföring enligt 14 § FPL och 5 kap. 10 § RB framhöll Marie-Jeanette Axelius Friberg att det i varje enskilt ärende görs en prövning av om förutsättningarna för att låta parten närvara på detta sätt är uppfyllda.
Med anledning av att Justitiekanslern uppmärksammat att minnesanteckningar m.m. låg kvar i akterna i mål som hade avgjorts slutligt (jfr RÅ 1999 ref. 36) upplyste arkivarien att de aktuella akterna, i avvaktan på laga kraft, ännu inte hade omhändertagits för arkivering och att minnesanteckningarna m.m. således skulle rensas ur akterna vid arkiveringen.
Samtalet avslutades med att Justitiekanslern tackade för ett mycket gott och vänligt bemötande från förvaltningsrättens personal under inspektionen.